PDA

Näytä tavallinen näkymä : Campagnolo vai Shimano?

Piikle
24.10.2008, 14.19
Kumpi vaihteisto parempi, vai voiko tälläistä kysymystä esittääkkään? Itse olen ostamassa ensimmäistä maantiepyörää (Canyon) ensi kesäksi. Kaikki on muuten selvää, koot ym. Mutta onko vaihteistolla väliä? Jossain Fillarilehdessä testituloksenä oli monipuolisemmat kädensijat Shimanossa. Onko se riittävä peruste valita kyseinen pyörä?

jannevaro
24.10.2008, 14.23
Yhtä hyviä mutta Campa on paremman näköinen. Lisäksi Eurooppalainen.

Reimari
24.10.2008, 14.42
Onko se riittävä peruste valita kyseinen pyörä?

On! Lisäksi on olemassa myös historialliset perusteet; eiväthän italiaanot pärjänneet edes toisessa maailmansodassa, joten miten ne nyt osais mitään fillarinosia valmistaa? Autonsakin ovat hirveitä pommeja, kuten esimerkiksi Fiatit, Alfat ja typerännäköiset Ferrarit. Japanilaisissa sentään oli jotain 'munaa' kamikazeineen päivineen.

Kampaknolon kahvat ovat lisäksi jotenkin halpiksen oloiset.

Mika Björkholm
24.10.2008, 15.14
Itse molemmat suunilleen vastaavantasoisina (105 ja veloce) omistavana pidän enemmin campasta maantiepyörässä. Sinällään shimano vaihtaa jopa paremmin ja eleettömämmin joka tosin johtuu varmaan siitä ettei campan osilla oleva pyörä ole vielä ihan säädöissään, molemmat ihan riittävän hyvin kuitenkin. Kahvat vaan sopivat campassa paremmin käteen, jostain syystä shimanon kahvoilla kädet kipeytyvät peukalohangasta. Cyclocrosspyörässä taas shimanon kahvat antavat enemmin mistä pitää kiinni, kohtuullisen suuret kädet omaavana koen campan kahvat siihen käyttöön vähän varauksella liian pieniksi.

Oatmeal Stout
24.10.2008, 15.15
Käy kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja mieti sitten uudelleen.

On! Lisäksi on olemassa myös historialliset perusteet; eiväthän italiaanot pärjänneet edes toisessa maailmansodassa, joten miten ne nyt osais mitään fillarinosia valmistaa? Autonsakin ovat hirveitä pommeja, kuten esimerkiksi Fiatit, Alfat ja typerännäköiset Ferrarit. Japanilaisissa sentään oli jotain 'munaa' kamikazeineen päivineen.Ja japanilaiset pärjäävät fillarinosien teossa kuin toisessa maailmansodassa ja tekevät itsemurhia niin, että eräs pohjonen kansa ei pysy tahdissa, joten pakko niiden osien on olla hyviä ainakin kamikazekäytössä.

Säm
24.10.2008, 15.23
Odottakaas....haen oluet ja sipsejä...jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä tulevaa väittelyä kumpi on parempi.

Söötti
24.10.2008, 15.41
Odottakaas....haen oluet ja sipsejä...jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä tulevaa väittelyä kumpi on parempi.
Juu, nämä on olleet mahtavaa seurattavaa, mutta sulta jäi ilmeisesti se edellinen ketju väliin kokonaan. Siinä päästiin vihdoinkin siihen lopputulokseen, että Campa on parempi. Eli kaljat takaisin kaappiin ja odottelemaan seuraavaa kysymystä siitä, saako polkupyöräillessä käyttää kypärää.

tya
24.10.2008, 15.45
Campagnolossa on italoperinnefiilistä, Shimanossa japanihightechfiilistä. End of thread.

Reimari
24.10.2008, 15.57
Juu, nämä on olleet mahtavaa seurattavaa, mutta sulta jäi ilmeisesti se edellinen ketju väliin kokonaan. Siinä päästiin vihdoinkin siihen lopputulokseen, että Campa on parempi. Eli kaljat takaisin kaappiin ja odottelemaan seuraavaa kysymystä siitä, saako polkupyöräillessä käyttää kypärää.

Jollen väärin muista niin vanhassa ketjussa oli kyseessä Campagnolo-ajurien salaliitto, joten lopputuloksen voi julistaa laittomaksi.

kpyora
24.10.2008, 16.02
Kumpi vaihteisto parempi, vai voiko...

Campa tietysti, koska itse ajan sillä :D Oikeasti kyse on kolmen ison: Campa, Simpa ja SRAM, ja muutaman pienemmän välillä käyttöliittymän erosta. Raa'asti yleistäen Simpa on pehmeämpi ja epätarkempi kun taas Campa on jämäkämpi ja tarkempi. Mitä tuo sitten tarkoittaakaan :p

Omasta mielestäni keskihintaluokassa kannattaa ottaa Campa, koska ne vaihtavat tarkemmin. Vaihteen oikeasti tuntee ja kuulee menevän paikalleen. Kalliissa vaihteissa ei sitten niin väliä, kumman valitsee.

Simpalle saa kahvoja, jotka sopivat pieneen käteen. Eli naiset kaiketi joutuvat valitsemaan sen mukaan. Muuten ergonomia on enemmän tottumuskysymys. Kahvan koon lisäksihän kaikilla kolmella on vähän eri toimintalogiikka. Tosin tekevät kukin pientä kiusaa kilpailijalle ja osasarjoja myös muilla logiikoilla.

Valitset minkä tahansa nyt, niin parin vuoden päästä kirjoittelet täällä, miksi juuri se valitsemasi osasarja on paras :) Itse ajan Velocella ja sattuneesta syystä seuraavassa pyörässä on Chorus - kun sellaisen joskus hankin. Nyt ei ole mitään kiirettä, sillä Veloce on soittautunut kestäväksi lenkkikäytössä.

makkeli
24.10.2008, 16.52
Campa tietysti, koska itse ajan sillä :D Oikeasti kyse on kolmen ison: Campa, Simpa ja SRAM, ja muutaman pienemmän välillä käyttöliittymän erosta. Raa'asti yleistäen Simpa on pehmeämpi ja epätarkempi kun taas Campa on jämäkämpi ja tarkempi. Mitä tuo sitten tarkoittaakaan :p

Tietysti se tarkoittaa, että campa perkeleen jäykkä ja sopii niille joilla ei ole kontrollia oman käden toiminnasta. Niin ja vielä SRAMmista, että USA on paska maa. Tässähän tuli tieteelliset perustelut :)

YT
24.10.2008, 16.55
Niin ainakin mun campa centaur peukaloliipasin on vähän jäykkä. Ensin ei meinaa liikahtaa millään ja sitten yhtäkkiä tyhjenee koko lipas kerralla.

Oz
24.10.2008, 16.58
Eipä anneta vielä periksi, hämmennetään lisää: Record vai Red? Oikeesti.

Sidi
24.10.2008, 17.11
Käy kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja mieti sitten uudelleen.
Ja japanilaiset pärjäävät fillarinosien teossa kuin toisessa maailmansodassa ja tekevät itsemurhia niin, että eräs pohjonen kansa ei pysy tahdissa, joten pakko niiden osien on olla hyviä ainakin kamikazekäytössä.

"Tälle fundamentalismille on ollut tunnusomaista kirjaimellisesti tulkittujen uskonkappaleiden ehdoton noudattaminen. Myöhemmin sanaa fundamentalismi on alettu käyttää yleisemmin jyrkästä opillisesta konservatiivisuudesta tai ääriuskonnollisuudesta. Fundamentalismia katsotaan olevan monenlaista, muun muassa uskonnollista, poliittista ja aatteellista, ja sitä esiintyy nykyisin monen uskonnollisen suuntauksen keskuudessa. Monet alkuperäisen kristillisen fundamentalismin kannattajat haluavat säilyttää sanan alkuperäisen merkityksen ja kokevat sanan laajentuneen käytön ongelmallisena, jopa loukkaavana."

OJ
24.10.2008, 17.16
Eipä anneta vielä periksi, hämmennetään lisää: Record vai Red? Oikeesti.
Toi on paha. Tai Redin eturattaat ei vissiin oikein kestä vääntö päällä vaihtamista, mutta isolta limpulta nyt ei alas pudoteta veto päällä kuin vuoristossa. Oisko Recordi 11-pykäläinen?

Mut mä kokeilin uutta Dura-Acea Giantin TCR advanced SL Team fillarissa toissapäivänä ja täytyy sanoa, että Shimanokin onnistui viimein tekemään hyvän osasarjan. Toi setti sopii munkin lapaseen hyvin ja kaikki toimii tosi hyvin. Tosin tolla pyörällä on ajettu vasta ~500km ja vaikka useampi satanen kosteassa kelissä, niin silti käytännössä tuliterä setti. Mun fillari ensi kesälle on melko varmasti 7900 Dura-Acen osilla, tosin tohon vaikuttaa eniten se, että hinta on erittäin kohdillaan. Jos kaikki maksaisi saman verran, niin mä ottaisin ihan ehdottomasti Recordin vaikka 11-rattaisena.

Ettei nyt kenellekään jää epäselväksi, niin 7900 Dura-Ace on ihan v**un hyvä sarja. Record ja Super Record on epäilemättä myös tosi hyvä ja Red on ihan samalla tasolla näiden kanssa. Viime viikolla mun rankingissa järjestys oli 1. Record 2. Red 3. DA, mutta DA nousi Redin ohi ton koeajon jälkeen. Edukkaammissa seteissä Shimano ottaa kyllä turpaan aika pahasti ja esimerkiksi Ultegra on aika kuraa Rivaliin ja Veloceen sekä varsinkin Centauriin verrattuna. 105 on melkein yhtä hyvä kuin Ultegra, mutta maksaa paljon vähemmän.

Mikrometri
24.10.2008, 17.37
Campahan heivasi halvemman pään kokonaan myynnistä eli Veloce on nyt halvin osasarja ja Vento halvin kiekko.
Ja 11sp sarjoissa on neljän vuoden takuu jos kokonaan on heidän sydeemi.

YT
24.10.2008, 17.41
Campahan heivasi halvemman pään kokonaan myynnistä eli Veloce on nyt halvin osasarja ja Vento halvin kiekko.

Se on sitä inflaatiota.

OJ
24.10.2008, 17.43
Ja 11sp sarjoissa on neljän vuoden takuu jos kokonaan on heidän sydeemi.
Ei toi takuu kyllä jeesaa pätkän vertaa siihen ketutukseen kun ketjut tms. palikat ei kestä yhtään mitään. Kymppiketjuthan oli aikoinaan aika kakkaa. Mä annan jonkun muun testata ja karsia lastenvaivat pois.

lindeju
24.10.2008, 17.44
Meikäläisen maantiepyörässä on Shimanoa (Ultegra/DA) ja cc:ssä Campaa (Veloce/Mirage). Noista Shimano on selvästi parempi!!! :D Miten niin epäreilu vertailu, nyt en ymmärrä??? :seko:

Väinö Kokki
24.10.2008, 18.22
Tämähän on sama kuin hokkareissa, joissa on yksi ylitse muiden, CCM.

OLMO
24.10.2008, 18.56
Uudet Shitmanon "langattomat" kahvat näyttävät hyviltä ja kun tunnetusti ovat herkempää sorttia kuin Campan vastaavat, voisi hyvinkin vaihtaa leiriä. Silloihan sitä voisi ostaa samalla Italy pyörien tilalle jonkin Taiwanin virityksen. Esim Giantin..
No, ei helvetissä...

Mikrometri
24.10.2008, 19.12
Se on kuin selittäisi italialaisessa autossa olleelle vieraalle.
Tämä on Italialainen tapa tehdä moottori.
16v,8 tulpia ja 200hp.Alle 2L.
Tämä seuraava on Amerikkalainen.
16V,8 tulpia ja 350hp.Lähes 6L.

Shimaani
24.10.2008, 19.14
Päh.
Jaloilla (ja pahalla sisulla [sori Sisu]) se pyörä etenee, käteen sopivat kaffat vaan lisää sitä asvaltin yllä liitämisen nautintoa. Yhelle sopii käpälään Kampat, toiselle Chimanot ja kolmas tykkää Tsramista - kaikki nuo toimivat ihan riittävän hyvin.

Ainoa rajoittava tekijä on se, että kun aloittaa jollain merkillä niin seuraava takakiekko on sit siitä samasta leiristä tyyliin minkä päätin sen päätin eli takinkääntö saattaa tulla kalliiks.

Tervetuloa Piiklelle hupaisan harrastuksen pariin, ihan tiadoks että maantiekypärät on tiukempia ku maastomallit :)

Izoard
24.10.2008, 19.26
Päh.
Jaloilla (ja pahalla sisulla [sori Sisu]) se pyörä etenee, käteen sopivat kaffat vaan lisää sitä asvaltin yllä liitämisen nautintoa. Yhelle sopii käpälään Kampat, toiselle Chimanot ja kolmas tykkää Tsramista - kaikki nuo toimivat ihan riittävän hyvin.

A-men. Ja vielä kun huolehtii siitä, että säädöt on kohdallaan niin kummalla tahansa pärjää.

Mikrometri
24.10.2008, 19.55
Ja lopulta se ukki tai isä sen pyöräilyn maksaa.

JiiH
24.10.2008, 20.06
Mulla tulee vannoutuneista Campa-miehistä mieleen yksi tuttu, jonka mielestä keskiolut maistuu paremmalta kuin A-olut, mutta A-olut on parempaa. Samaan tapaan joidenkin mielestä Campa olisi paras vielä silloinkin, vaikka kaikki muut toimisivat paremmin, olisivat kevyempiä, halvempia, ergonomisia jne.

Ei silti, Campat löytyy täältäkin. Enkä vaihda muihin. Ni!

bilato
24.10.2008, 20.08
Shimpppaa CChen ja Campaa maantietykkeihin.

Ikämies-61
24.10.2008, 21.08
Aiemmin vannoutunut Campan käyttäjä ihan periaatteen vuoksi Shimanon mielivaltaa vastaan. Nykyisin Shimano D/A:n tyytyväinen käyttäjä.
Campan etuvaihtaja on selvästi parempi, antaa enemmän pelivaraa ääripäissä. Shimanon pikkunaksut ovat huvittavia ja herkkiä vaijerin kireyden suhteen, jos aikoo saada niistä jotain hyötyä.
Takavaihtaja Shimanossa on ylivoimaisen tarkka ja nopea. Kun sen on kerran saanut vireeseen niin se myös pysyy vireessä. Campan kanssa joutuu useammin hienosäätämään.
Shimanon kahvat antavat enemmän vaihtoehtoisia ajoasentoja ja tukevamman tartuntakahvan.
Että tätä mieltä.

kh74
24.10.2008, 22.30
Campa on ainoa maantiepyörän osasarja.

Johonkin retkipyörään voi laittaa zimanoa, niin ei harmita jos pöllitään. Campan kahvoilla voi vaihtaa isommalle yläotteelta sillai pikkusormella tökkäämällä, muilla tarvii siirtää käsi kahvalle. Tämä on ehdoton bonus arvokkaan ryhdikkäästi ajeltaessa...

higgins
24.10.2008, 22.56
Campa on ainoa maantiepyörän osasarja.

Johonkin retkipyörään voi laittaa zimanoa, niin ei harmita jos pöllitään. Campan kahvoilla voi vaihtaa isommalle yläotteelta sillai pikkusormella tökkäämällä, muilla tarvii siirtää käsi kahvalle. Tämä on ehdoton bonus arvokkaan ryhdikkäästi ajeltaessa...

Joo vielä kun pienemmälle voisi samantyyppisestä napista yhtä helposti napsauttamalla... Ehkä sitten joskus, hyvä näinkin, Higg

Vilhelm V
24.10.2008, 22.57
http://roadbikeparts.co.uk/custom/campagnolo_logo.jpg

Pekka L
25.10.2008, 08.08
Takavaihtaja Shimanossa on ylivoimaisen tarkka ja nopea. Kun sen on kerran saanut vireeseen niin se myös pysyy vireessä. Campan kanssa joutuu useammin hienosäätämään.

Täytyy sanoa että olen ihmetellyt kommentteja kymppivaihteisen säätötarpeesta (miksi 11 kun kymppiäkin pitää roplata vähän väliä, 9 oli paras) Nyt sekin selvisi (kai). Koko kesänä ei tarvinnut Dura Acen säätöjä pidellä. Ehkä 6000-7000km.

Ja vilhelmi voi tunkea hanuriinsa noin leveät kuvat:mad:

xs2jammu
25.10.2008, 08.20
Mä en campaa hevin helpolla ota sen takia että tuntuu että nää campa heebot ovat jotain ihan täysiä dillejä sen fanaattisuutensa kanssa.

No vakavasti ottaen ei ole kokemusta, mutta ymmärtääkseni molemmilla saa vaihteet toimimaan. Campan kohdalla taitaa kuitenkin olla niin että jos et asu pääkaupunkiseudulla niin osa saanti on vähän heikompi kuin Shimanon kohdalla jota löytyy ilmeisesti helpommin myös pienempien paikkakuntien pyöräliikkeiden valikoimista. Korjatkaa jos olen väärässä.

kpyora
25.10.2008, 08.52
... niin osa saanti on vähän heikompi kuin Shimanon kohdalla...

Tuon suhteen olet siinä mielessä väärässä, että Campa noin yleensä takaa varaosat, kun taas Simpa vain uusimpiin sarjoihin.

Markku N
25.10.2008, 10.18
Tilanne on muuttunut. Mnulla oli joku vuosi sitten Shimanon 105 osat, jotka olivat minusta tosi hyvät. Sitten vaihdoin Campan Centauriin ja ne oli vielä paremmat. Tietysti olisin Recordit halunnut, mutta raha ei riittänyt. Viime kesänä hajosi runko ja meinasin ensin, että siirrän Centaurit uuteen runkoon. Tuli kuitenkin vastaan sopiva tarjous, vähän ajettu pyörä DA osilla ja ostin sen. Ja DA on kaikkein paras. DA 7800 on varmasti parempi kuin 7900 tai se sähkövatkaimen moottorilla varustettu versio.

No joo. Uusi on aina vanhaa parempi, varsinkin jos samalla nostaa tasoa pykälän tai pari. Toiseksi molemmat merkit toimii, ja toimii varmaan Sramitkin. Srameja en ole kokeilllut kuin hybridissä joskus kauan sitten. Siihen kuinka pyörä kulkee ei osasarjan merkki paljoa vaikuta.

Olin varma, i että Centaurin kuluvat osat kestivät paremmin kuin satavitoset. Pakat ja ketjut kestivät enemmän kilometrejjä. Voi kuitenkin olla, että olen vain oppinut paremmin huolehtimaan ja huoltamaan. DA:n kulutuskestävyydestä ei vielä kokenusta ole. Mutta varmaan se kestää älyttömän hyvin.

Campat aikoinaan hannkiessani minulla oli jotain ajatuksia Italian hienosta pyöräilykulttuurista. Mutta kumma kyllä pystyn keksimään itselleni tämän tyyppisiä perusteita myös Shimanon puolesta. Oikeastaan Campa onkin jäänyt jumiin perinteisiin ja Shimano luo uutta ja levittää pyöräilykulttuuri maailmalle. On se kumma kuinka saatoinkaan ajatella kuinka väärin olinkaan nämä kulttuurihommat ennen ymmärtänyt.

Kaiken lisäksi Italiakin muuttui tässä jossain välissä taas paskaksi maaksi, kun valitsivat taas sen Berlusconinkin. Amerikkalaisista en ole oikein tykännyt vähään aikaan. Japanilaisista en niin tiedä, mutta sopivasti valikoiden varmaan pystyn löytämään hyvät perustelut päätellä, että japanilaiset ovat tosi kivoja. Toisaalta USAkin saataisi olla muutumassa kivemmaksi ja sitten voisi harkita Sramia.

Mikrometri
25.10.2008, 10.42
Tuon suhteen olet siinä mielessä väärässä, että Campa noin yleensä takaa varaosat, kun taas Simpa vain uusimpiin sarjoihin.
Japanilainen yrityskultuuri lähtee siitä että vain pieni osa tehdään oikeasti itse. Ja siihen ei kuulu varaosien toimitus kun se vaatii liikaa panostusta ei tuottavaan tapahtumaan.
Vanhaa Kamikatse perintöä.

Reimari
25.10.2008, 10.51
Minäpä olenkin kostanut italialaisille, mulla nääs on Bianchi, jossa on Shimanon osat. Kyllä niitä nyt v***uttaa!!!

Siitäs saivat! :D

Reino Hoo
25.10.2008, 12.48
...Toiseksi molemmat merkit toimii, ja toimii varmaan Sramitkin. .... Toisaalta USAkin saataisi olla muuttumassa kivemmaksi ja sitten voisi harkita Sramia.

Sekä ykkös maantie- että maastopyöräfillareihin kumpaankin on lopulta valikoitunut SRAMin paremman pään tuotokset, joten kokemusta on, että todella hyvin toimivat. :cool:

Jälkimmäisen kommentin ennuste jää nähtäväksi. Toisaalta meidän perheessä autokalusto on ranskalaista, vaikka oma mielikuva ranskalaisista ihmisinä ei olekaan sitä valintaa puoltava...:eek:

Mikko
25.10.2008, 12.49
Mulla kun ei ole kokemusta uudemmista Campan osista, niin kysyn: Voiko Campan etuvaihtajan saada toimimaan ilman välinaksujen käyttöä ja ilman ketjun rahinoita kuten Shimanon saa?

Markku N
25.10.2008, 15.36
Minäpä olenkin kostanut italialaisille, mulla nääs on Bianchi, jossa on Shimanon osat. Kyllä niitä nyt v***uttaa!!!

Siitäs saivat! :D

Mulla on italialaista tällä hetkellä vain satula. Siinä on italialainen sopivassa paikassa tai ainakin sen alla. Lähetäänkö tiedote italian medialle?

OJ
25.10.2008, 17.37
Mulla tulee vannoutuneista Campa-miehistä mieleen yksi tuttu, jonka mielestä keskiolut maistuu paremmalta kuin A-olut, mutta A-olut on parempaa. Samaan tapaan joidenkin mielestä Campa olisi paras vielä silloinkin, vaikka kaikki muut toimisivat paremmin, olisivat kevyempiä, halvempia, ergonomisia jne.

Ei silti, Campat löytyy täältäkin. Enkä vaihda muihin. Ni!
Logiikka ontuu. A-oluessa on enemmän alkoholia.

kh74
25.10.2008, 18.03
Mulla kun ei ole kokemusta uudemmista Campan osista, niin kysyn: Voiko Campan etuvaihtajan saada toimimaan ilman välinaksujen käyttöä ja ilman ketjun rahinoita kuten Shimanon saa?

Tähän on kaksi vastausta

Ensimmäinen: Nykyinen Record ja Chorus, ja kaikki sarjat ennen vuotta 2008

Mitä? Nehän toimii kuin ajatus.

Toinen: Centaur ja alaspäin vuodesta 2008

Välinaksut on etuvaihtajasta poistettu edullisemmissa sarjoissa, ja jostain syystä etuvaihtajan saaminen toimimaan rahinoitta kaikilla, eli myös järjettömillä välityksillä on erittäin tarkkaa puuhaa, mutta perustaidoilla tehtävissä. Tämä kokemus 2008 Centaurista 50/34 ja 12/25 rattailla pikkusiskon pyörässä.

Eli mun kokemuksein on, että välinaksulla varustettujen sarjojen kanssa välinaksuja ei ole tarvinnut. Vaihteet toimii kun runttaa vaan etuvaihtajan kerralla ääripäähän.

Mikko
25.10.2008, 19.44
No hyvä. Ihmettelin vain, että mihin kummaan niitä miljoonaa välinaksua tarvitaan, jos etuvaihtajan suunnittelija on työnsä tehnyt. Shimanolla välinaksuja ei liiemmin ole, eikä tarvita. Rahnuttavia Shimanon etuvaihtajia on tiet pullollaan, mutta niiden syy on aina asentajassa, ei vaihtajassa.

plehti
25.10.2008, 19.47
Jostain syystä itse tykkään campan vaihteista ja vaihtajista enemmän koska:
- Vaihtajat sopivat paremmin käteen (jostain syystä shimpan kahvoilla ajettaessa kädet puutuu)
- Tietää heti kun vaihde on vaihtunut (shimpa tunnoton)

Niin ikään olisin valmis väittämään, että shimpan osasarjat vaativat useammin säätämistä kuin campan vastaavan tasoiset osasarjat, mutta voihan tämä olla vain mun surkeutta säätäjänä...

/ Panu.

lindeju
25.10.2008, 20.26
Niin ikään olisin valmis väittämään, että shimpan osasarjat vaativat useammin säätämistä kuin campan vastaavan tasoiset osasarjat, mutta voihan tämä olla vain mun surkeutta säätäjänä...

/ Panu.
Joo, sitä sen täytyy olla koska ainakaan omaa Ultegra -takavaihtajaa (RD-6500) ei tarvitse säätää, se on aina kohdallaan. Sama on tuntunut pätevän myös maastopuolen Shimppaan.

kpyora
25.10.2008, 21.32
...mielestä keskiolut maistuu paremmalta kuin A-olut, mutta A-olut on parempaa...

Offari: Tuollaisen lausunnon voi antaa vain suomalainen :D Ketä oikeasti kiinostaa oluen veroluokka? Ainoa prosentti, joka oikeasti voisi olla kiinostava, on kantavierre.

samooja
26.10.2008, 16.25
Muistan aina sen jämäkkyyden tunteen joka vakuutti minut, vaihde vaihtui eikä siirtynyt sievästi, tunnottomasti. Pidin siitä tunteesta, ajoin hyrrää, enkä mitään ilmaa kevyempää luurankoa. Jarruttaessa, huomasin jotain mitä en ollut japanilaisvalmisteisilla osillani ennen edes tajunnut ajatella kun surmaan vauhdin ja ympäristö palautuu normaalin tunnistettaviin muotoihinsa vauhtiviivoista, turvallisuus. Jarruvipu on vain jarruvipu, jokaiselle toiminnolle löytyy oma selkeä ja varma toiminen vipu, vimpain. En kuitenkaan hylkää rakkaita shimanoita tämän jalomman ja minulle sopivamman eurooppalaisen, mainitsinko jo tyylikäämmän?

Hmm, mistä me puhuttiin?

Ainiin ystävääni siteeraten Japanilainen osasarja tuo mieleen koulutytön, kun taas Italialainen tyylikäs ja huollella jalostettu osasarja
http://www.lifeinitaly.com/fashion/img-beauty/federica_felini1.jpg

NHB
26.10.2008, 23.24
Campagnolossa on italoperinnefiilistä, Shimanossa japanihightechfiilistä. End of thread.

Tuo italoperinne on koneista puhuttaessa mulle se juttu, mikä mietittyy eniten Campagnolossa. Tähän päivään mennessä en ole vielä nähnyt yhtään erinomaista italialaista konetta, vain muutamia ok tasoisa (mm. aseita) ja erittäin paljon paskaa. Ilmeisesti Campa erottuu tästä joukosta edukseen, mutta silti kynnys on suuri.

brewster
27.10.2008, 00.16
Minun vaihdepyörässäni on tietoisen valinna perusteella Campan osat, edullisia ostettu vähintään velocea. Toimii hyvin eikää säätää tarvitse kuukausiin. Pääsyy valintaan oli etten voi sietää monopolia. Että kauppiaat eivät enää pidä mitään muuta tarjolla kuin yhtä merkkiä. Sellainen saa heti nousemaan vastakarvaan. Campat osten seuraavaan projektiinikin. Jos niin käy että siinä vaiheessa ei enääole saatavilla muita kuin 11 vaihteisisa systeemejä en osta ollenkaan. Joku tolkku pitää olla turhuudellakin.

Mikko
27.10.2008, 09.03
Tämän aiheen väittelyssä tulee aina esiin tämä seikka: Campalla ajavat haluavat perinnettä, ulkonäköä ja tiettyä merkkiä eli ajoon vaikuttamattomia asioita. Lisäksi heillä on tarve saada muilta hyväksyntä valinnalleen. Shimanolla ajavat ne, joille tärkeintä on ajaminen ja pyörän toimivuus. Lisäksi Shimanon valinnut ei välitä millä osilla toinen ajaa. Asiaan kun ei liity sen suurempaa tunnetta.

Lopuksi asiaa: Campan osat ovat ihan hyviä, mutta minä en pysty niillä kahvoilla ajamaan. En ole keksinyt muuta syytä sille peukalovivun paikalle kuin vahingossa tuotantoon asti päässyt aprillipila.

VesaP
27.10.2008, 12.42
Kumpi vaihteisto parempi, vai voiko tälläistä kysymystä esittääkkään? Itse olen ostamassa ensimmäistä maantiepyörää (Canyon) ensi kesäksi. Kaikki on muuten selvää, koot ym. Mutta onko vaihteistolla väliä? Jossain Fillarilehdessä testituloksenä oli monipuolisemmat kädensijat Shimanossa. Onko se riittävä peruste valita kyseinen pyörä?

ARGH. Muutaman päivän poissa palstalta ja missaan heti tämmösen legendan syntymisen!!! :eek::cool:

Pepsilasi käteen ja naatiskelemaan jutuista siis... -->

ps) Tottakai Campagnolo jos voit valita! Tai tottakai Shimano jos et saa valita! Ihan sama. Kummallakin ajaa varmasti! :)

ps2) Karmeen levee tuo Campagnolon kuva tuolla ylhäällä. Häiritsee pepsinjuontinautintoa kun joutuu rullaa sivua eestaas sivuttainkin... Pienentäkäähän sitä kuvaa, kiitosh? Varmaan löytys pienempikin Campan logo jostain netin syövereistä.

xs2jammu
27.10.2008, 13.12
[quote=Mikko;1016863]Tämän aiheen väittelyssä tulee aina esiin tämä seikka: Campalla ajavat haluavat perinnettä, ulkonäköä ja tiettyä merkkiä eli ajoon vaikuttamattomia asioita. Lisäksi heillä on tarve saada muilta hyväksyntä valinnalleen. Shimanolla ajavat ne, joille tärkeintä on ajaminen ja pyörän toimivuus. Lisäksi Shimanon valinnut ei välitä millä osilla toinen ajaa. Asiaan kun ei liity sen suurempaa tunnetta.

quote]

Aika hyvin analysoitu mielestäni.

xs2jammu
27.10.2008, 13.13
ps2) Karmeen levee tuo Campagnolon kuva tuolla ylhäällä. Häiritsee pepsinjuontinautintoa kun joutuu rullaa sivua eestaas sivuttainkin... Pienentäkäähän sitä kuvaa, kiitosh? Varmaan löytys pienempikin Campan logo jostain netin syövereistä.

Samaa mieltä.

Miha
27.10.2008, 18.11
Maantiepyörässä Shimano Ultegraa ja CC:ssa Campa Centauria. Jotenkin vaan se Campa tuntuu täsmällisemmältä ja se viiliskin on parempi... Shimppa on enempi se Toyota - toimiihan se toki.

Oatmeal Stout
27.10.2008, 18.14
"Tälle fundamentalismille on ollut tunnusomaista kirjaimellisesti tulkittujen uskonkappaleiden ehdoton noudattaminen. Myöhemmin sanaa fundamentalismi on alettu käyttää yleisemmin jyrkästä opillisesta konservatiivisuudesta tai ääriuskonnollisuudesta. Fundamentalismia katsotaan olevan monenlaista, muun muassa uskonnollista, poliittista ja aatteellista, ja sitä esiintyy nykyisin monen uskonnollisen suuntauksen keskuudessa. Monet alkuperäisen kristillisen fundamentalismin kannattajat haluavat säilyttää sanan alkuperäisen merkityksen ja kokevat sanan laajentuneen käytön ongelmallisena, jopa loukkaavana."
Minäkö myisin uskontoni :eek:
Yritä nyt edes tarjota ajettavaksi yksi japanilainen hiilikuiturunkoinen ratapyörä, jossa on Shiman osat, niin kyllä minä annan julkisuuteen kiittävän lausunnon osien - etenkin vaihteiden ja kahvojen - toiminnasta.
Eihän minulla ole nytkään yhtään Campagnolon tekemää ratatakaratasta ja minulla sentään on ollut yksi Shimanon tekemä ratatakaratas, jonka tosin lahjoitin pois käyttämättömänä :)

xs2jammu
27.10.2008, 18.55
Maantiepyörässä Shimano Ultegraa ja CC:ssa Campa Centauria. Jotenkin vaan se Campa tuntuu täsmällisemmältä ja se viiliskin on parempi... Shimppa on enempi se Toyota - toimiihan se toki.

Vähän ontuvaa kun tuolla autopuolella tuo Toyota nähdään laadullisesti huippuna varsinkin etelä-eurooppalaisiin nähden :D

Oatmeal Stout
27.10.2008, 19.12
Vähän ontuvaa kun tuolla autopuolella tuo Toyota nähdään laadullisesti huippuna varsinkin etelä-eurooppalaisiin nähden :D
Senkös takia niitä myydään Lexuksina, ettei Toyotan hyvä maine kärsi :cool:

Tessu-
27.10.2008, 22.18
Sama kun kysyt Tamperelaiselta: "Tappara vai Ilves".

..eli Campagnolo (ja Tappara :D). Ei siinä shimanossakaan mitään vikaa ole. Ipassa kyllä!

Reino Hoo
28.10.2008, 00.03
Sama kun kysyt Tamperelaiselta: "Tappara vai Ilves".

..eli Campagnolo (ja Tappara :D). Ei siinä shimanossakaan mitään vikaa ole. Ipassa kyllä!

Pääkaupunkiseudulla on onneksi HIFKin ja Jokereiden lisäksi Blues eli SRAM (paremmuusjärjestys näkyy sarjataulukosta)...;)

Oatmeal Stout
28.10.2008, 00.51
Sama kun kysyt Tamperelaiselta: "Tappara vai Ilves".Ilmankos sielläpäin noita pyöräilyseuroja riittää, yksi per kentällinen :seko:

kanttiinin tollo
28.10.2008, 10.15
..kun taas Italialainen tyylikäs ja huollella jalostettu osasarja...

Tarkoitat kai OLI ennen osasarjoihin tuotuja let's be trendikäs design hölmöilyjä, jotka jatkuvat ensivuoden mallistoon entistä isommin. Edes Campa ei enää uskalla erottua japanilaisesta kilpailijastaan liikaa mikä on sääli sinänsä, sillä olishan se hienoa ollut jos yksi retromman näköisen kaman valmistaja joukossa olisi pysynyt.

Campalla ajavat haluavat perinnettä, ulkonäköä...

Joutuvat vaan ostamaan männävuosien kamoja, jotta tuo toteutuu. Jossain hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaan teräskilpuriprojektiin kaiketi pitää kaivaa vahoja osia tai lyödä sitten ihan mitä tahansa osasarjaa kiinni kun mitään klassista, perinteisen näköistä vaihtoehtoa tuskin enää on. Siinä sitä sitten perinnettä joo.

Vaan onhan mulla nytkin Choruksen tolpat molemmissa italopyörissä. Ja nehän toimii enemmän kuin hyvin!

Tumppi
28.10.2008, 12.18
Tarkoitat kai OLI ennen osasarjoihin tuotuja let's be trendikäs design hölmöilyjä, jotka jatkuvat ensivuoden mallistoon entistä isommin. Edes Campa ei enää uskalla erottua japanilaisesta kilpailijastaan liikaa mikä on sääli sinänsä, sillä olishan se hienoa ollut jos yksi retromman näköisen kaman valmistaja joukossa olisi pysynyt.

Njaa, jos retroa haetaan ,niin lattiavaihteilla varmaan pitäis ajella. Minusta nämä uudet kahvat ovat loppujenlopuksi erittäin tyylikkäät livenä katseltuna.:) Mitään yhtäläisyyksiä ei niissä kyllä Shimanoon ole, pikemminkin Shimano on tullut hieman puolitiehen vastaan (ja Sramin suuntaan) kahvojen muotoilussa. Uusien kahvojen jarruvipu on noin tuuman vanhaa pidempi ja se kahvan yläosa on todellisuudessa aika siro (ei missään nimessä sellainen shimano möhkö) ja tarjoaa hyvän tuntuman ajettaessa ns. pitkällä yläotteella. Lieneekö Kanttiinin Tollolla ennakkoluuloja, vai jo ihan omakohtaisia kokemuksia, uusia kahvoja kohtaan? Vaihdoin kakkospyörään myös 07 Recordin kahvat uusiin 09 Centauriin. Painoakin uusilla 09 Centaur kahvoilla vain 330g.

OJ
28.10.2008, 16.49
Njaa, jos retroa haetaan ,niin lattiavaihteilla varmaan pitäis ajella. Minusta nämä uudet kahvat ovat loppujenlopuksi erittäin tyylikkäät livenä katseltuna.:) Mitään yhtäläisyyksiä ei niissä kyllä Shimanoon ole, pikemminkin Shimano on tullut hieman puolitiehen vastaan (ja Sramin suuntaan) kahvojen muotoilussa. Uusien kahvojen jarruvipu on noin tuuman vanhaa pidempi ja se kahvan yläosa on todellisuudessa aika siro (ei missään nimessä sellainen shimano möhkö) ja tarjoaa hyvän tuntuman ajettaessa ns. pitkällä yläotteella. Lieneekö Kanttiinin Tollolla ennakkoluuloja, vai jo ihan omakohtaisia kokemuksia, uusia kahvoja kohtaan? Vaihdoin kakkospyörään myös 07 Recordin kahvat uusiin 09 Centauriin. Painoakin uusilla 09 Centaur kahvoilla vain 330g.
Kaverilla on noi Centaurin kahvat crossipyörässä ja ne on yllättävän sirot ja istuu käteen oikein hyvin. Kuvissa noi näytti pahalta, mutta pyörässä kiinni ne on hyvän näköiset. Se on kuitenkin hc-campa mies ja varmaan jonkun maanalaisen Campagnolo Tradizionale Frutti di Mare yhdistyksen kunniajäsen ja se tykkää noista kahvoista sen verran, että sille on tulossa sekä maantiefillariin että aika-ajopyörään uus Super Record sarja.

Ja ei ole muuten uusi Shimanokaan mikään möhkö enää. 7800 oli sitä vanhaa mörssärilinjaa, mutta 7900 on ihan eri sarjaa ja vaijeritkin on viimein saatu piiloon. Ja en kehu vaan sen takia, että mun uudessa pyörässä on 7900 setti. Saatan vaikka laittaa osasarjan myyntiin samoin tein ja tilata Campaa tai Rediä tilalle.

Reino Hoo
28.10.2008, 18.19
Ilmankos sielläpäin noita pyöräilyseuroja riittää, yksi per kentällinen :seko:

Offarina tiedoksi tamperelaista kansanrunoutta:

Ilves on paras, Tappara varas, KooVee vessan pöntöstä alas.

Pyöräpummi
28.10.2008, 18.42
Tietääkö joku mahdollisesti siitä huhusta että Shimanolla olisi kehitteillä 12-lehtinen?

En nyt näe mitään etua siirtyä 10-lehtisestä 11-lehtiseen, mutta 12-lehtisen voisi siirtyä joskus kolmen vuoden päästä.

OJ
28.10.2008, 18.49
Tietääkö joku mahdollisesti siitä huhusta että Shimanolla olisi kehitteillä 12-lehtinen?

En nyt näe mitään etua siirtyä 10-lehtisestä 11-lehtiseen, mutta 12-lehtisen voisi siirtyä joskus kolmen vuoden päästä.
Shimanon myyntiedustajan mukaan ei olisi ihan lähiaikoina tulossa. Ilmeisesti ketjua pitää kehitellä jokunen tovi tota varten.

kanttiinin tollo
28.10.2008, 19.00
Lieneekö Kanttiinin Tollolla ennakkoluuloja, vai jo ihan omakohtaisia kokemuksia, uusia kahvoja kohtaan?

Ei mitään kokemuksia. Ulkonäkö vaan on ihan peestä. Shimpan kymppi on sekin ruma ja niin on SRAM myöskin typerän näköinen kahvojensa osalta. Campan poistuva malli olisi paremman näköinen jos olisi metallia aina niin halvalta näyttävän koristekuidun sijaan ja ihan vaan kopio siitä vanhan ajan sirosta jarrukahvasta (jota se Campanololla itse asiassa olikin lisänappia lukuunottamatta - ei siihen mitään designia liittynyt). Nyt sitten vaan on ollut pakko lähteä trendipelleilemään kun kilpailevat tuotteet ovat alkaneet pelottaa liikaa.

Hoocee-campa miehet ovat luultavasti ihan yhtä idiootteja kuin kaikki muutkin jotain tuotemerkkiä sokeasti fanittavat. Heillehän mikä tahansa on maailman hienointa ja parasta (kokeilematta muita vaihtoehtoja) jos siinä vaan on oikea teksti kyljessä. Ovatko nämä hoocee (vaiko sittenkin puucee?) miehet niitä guruja vai eivät.. päättäkööt itse kukin omasta puolestaan ketä palvoo. Min en näitä fanitusguruja kumarra, enkä edes tuotemerkkejä. Ruma on ruma ja paska on paska.

OJ
28.10.2008, 19.11
blahblah..Ruma on ruma ja paska on paska.
Ihanan objektiivista. Noh makuasiathan ne ovat niitä mistä voi kiistellä.

Jotenkin muistuu mieleen, miten campan kahvoja haukuttiin reipas 10-vuotta sitten. Ne oli ihan hirmukauheat pallopäät ja vipujen alumiini oli ihan liian ohutta ja ergonomiakin oli ihan hanurista. Tällä pallopääkahvallahan ei ole mitään tekemistä sen perinteisen muotoilun kanssa, mikä tosin on ergonomialtaan Mariaanien hautaakin syvemmältä.

kanttiinin tollo
28.10.2008, 19.31
Niin. On kahdenlaista designia. Sellaista joka kestää aikaa ja sellaista joka on huippuhienoa niille, joille kaikki uusin ja trendikkäin on hienointa ja hienous haihtuu kun tulee uudempi ja trendikkäämpi tilalle.. voihan joku tuollainenkin design kestää ajan hammasta, ei siinä mitään, useimmiten niin vaan ei käy. Esimerkkejä maailma pullollaan, hiustrendivillitykset ehkä helpoimpina esimerkkeinä siitä mikä milloinkin on "tyylikästä" ja viiden vuoden päästä vanhoja kuvia katsoessa... niin kovin tyylikästä yhäkin? :D

Pyöränosien ergonomiasta ja käytettävyydestä en ole tässä ja nyt sanonut sanaakaan, joten turha niistä on ripittää.

NHB
28.10.2008, 20.21
Niin. On kahdenlaista designia. Sellaista joka kestää aikaa ja sellaista joka on huippuhienoa niille, joille kaikki uusin ja trendikkäin on hienointa ja hienous haihtuu kun tulee uudempi ja trendikkäämpi tilalle..
Itse en ole kyllä huomannut mitään tyylikästä tai muutenkaan hienoa Campan vanhoissa kahvoissa. En todellakaan usko, että vuonna 2099 jaettaisiin vuosidan muotoilupalkintoa niile. Toisaalta en kyllä suhtaudu kovin intohimoisesti kahvojen ulkonäköön. Ergonomia on ainoa mulle asia mikä niiden muodoissa kiinnostaa.

Pexi
28.10.2008, 20.48
Niin. On kahdenlaista designia. Sellaista joka kestää aikaa ja sellaista joka on huippuhienoa niille, joille kaikki uusin ja trendikkäin on hienointa ja hienous haihtuu kun tulee uudempi ja trendikkäämpi tilalle..

Hmm. Pexi on nähnyt paljon myös kolmannenlaista muotoilua. Sellaista, joka on yksinkertaisesti rumaa. Mutta kumpi noista kahdesta sinun kohtaamastasi muotoiluvaihtoehdosta on parempaa designia? Kannattaako fillarin kahvojen muotoilua arvostaa "ajan keston" mukaan, kun eihän niitä kai kukaan vuosikymmeniä käytä, samoja kahvoja? Vaiko arvostaa sen mukaan, että jotkut saa niistä orkkuja ja ne myy?

Oatmeal Stout
29.10.2008, 12.41
Kannattaako fillarin kahvojen muotoilua arvostaa "ajan keston" mukaan, kun eihän niitä kai kukaan vuosikymmeniä käytä, samoja kahvoja?
Minulla on edelleen 1974 Record kahvat tuossa vanhimmassa pyörässäni ja kyllä minä niitä käytän, kun käytän sitä pyörää ja kyllä minä sitä käytän.
Eivät ne kahvat ole muuttuneet ajansaatossa eikä minulle tulisi mieleen laittaa ajon ajaksi siihen toisia kahvoja :o

villef
29.10.2008, 17.07
Mulla ollut 4 viimestä osasarjaa järjestyksessä:
D-A
Veloce
Chorus
Ultegra

Kaikilla ajaa hyvin kun säätää kohdalleen. Ja vaikkei niin säätäisikään.
En ole hirveitä eroja mistään löytänyt, ainoa ehkä Campan tunnokkuus (jäykkyys) vaihtaessa, mutta mun mielestä tuossa D-A:ssakin (vuodelta 94) oli hyvä tuntuma.
Seuraava tullee olemaan Centaur tai Chorus, ehkä 7800 Shimppa tai mahd. Sram..
Tarkoitus olisi talvella vaihtaa, joten vielä aika hukassa näiden kanssa :)

Pexi
29.10.2008, 18.50
Minulla on edelleen 1974 Record kahvat tuossa vanhimmassa pyörässäni ja kyllä minä niitä käytän, kun käytän sitä pyörää ja kyllä minä sitä käytän.
Eivät ne kahvat ole muuttuneet ajansaatossa eikä minulle tulisi mieleen laittaa ajon ajaksi siihen toisia kahvoja :o

Aivan, "kukaan" oli tietysti liian ehdoton väite. Mutta koska halusin olla kohtelias, niin en kirjoittanut että "... kai kukaan normaali henkilö..." :D :D.
Hehheh.

Mutta vakavasti puhuen: onnea 34 vuotiaalle museofillarille. Mahtaako näistä nykyisin valmistetuista osasarjoista minkään merkin odotettavissa oleva elinikä olla tuota luokkaa?

kanttiinin tollo
29.10.2008, 18.59
Vaiko arvostaa sen mukaan, että jotkut saa niistä orkkuja ja ne myy?

Ööö... ainakin briteillä nuo puuhat on kielletty. Ainakin hotellihuoneissa. Vai kuinkas sen äijän lopulta kävikään?

Maantiepuolella ei kyllä kaksista designia ole ihan pelkästään rojujen ulkonäköä arvioiden. UCI pysäytti homman runkojen osalta. Hyvä design olisi toki toimivuudenkin osalta sellainen, että kamat oikeasti kestää edes kymmenen vuotta myös sitä käyttöä. Vaan beta-testaajiahan tässä nykyään ollaan ja valmista tuotetta ei tule koskaan, tulee vaan uusia rojuja tilalle.

Reimari
29.10.2008, 19.03
Aivan, "kukaan" oli tietysti liian ehdoton väite. Mutta koska halusin olla kohtelias, niin en kirjoittanut että "... kai kukaan normaali henkilö..." :D :D.
Hehheh.

Mutta vakavasti puhuen: onnea 34 vuotiaalle museofillarille. Mahtaako näistä nykyisin valmistetuista osasarjoista minkään merkin odotettavissa oleva elinikä olla tuota luokkaa?

Oatmealhan on saattanut aloittaa harrastuksen tällaisella? :D

http://blog.lib.umn.edu/salwa002/architecture/old%20bike.jpg

Mutta hei oikeesti, mun vanhassa Cycleprossa (nyt pojalla) on vieläkin vuoden 1997 Shimpan vaihdekaffat..ja hyvin pelittävät edelleen. No, yksi fiksaatio on niille pitänyt tehdä vuosien varrella. Ja vanhassa maantiePökötissä oli pitkään takana muinainen Shimano 600 takavaihtaja, ennenkuin vaihtui 'modernimman' RSX:n tieltä.

MIJ
29.10.2008, 19.19
Kolme sivua viidessä päivässä, ei hassummin tästä aiheesta. Kukahan uskaltaisi ottaa valtuudet tasapelin julistamiselle?

Viestiketjun avaajaa - ja miksei meitä muitakin - lohduttanee se, ettei kumpikaan VOI olla ihan skeida, jos ne herättävät intohimoja melkein yhtä paljon kuin hybridien haukkuminen;)

Sanoo hän, jolla on kokemusta vain Shimanon 105-sarjasta ja jolle tuli viestejä lukiessa yllätyksenä se, että vaihteita pitäisi välillä jotenkin säätääkin, oma Simppa kun toimii lähes ajatuksen voimalla ainakin vielä 3500 kilometrin jälkeen.

Oz
29.10.2008, 20.30
Tein sitten ratkaisun Shimanon ja Sramin välillä: seuraavaan pyörään tulee Campaa.

Vilhelm V
29.10.2008, 22.13
http://www.campyonly.com/images/history/1980s/campy_spoken_here/campy_spoken_here_800.jpg

Oatmeal Stout
29.10.2008, 23.02
Hehheh.

Tuollainen suunnilleen, neljä pyörä jolla ajelin yli 100km lenkkejä.
http://lewiepaine.com/store/images/pro.jpg
Takavaihtaja on 1978 Nouvo Record ja ohjauslaakeri on jokin tunnistamaton, kun tuossa vuosituhannen vaihteessa piti vaihtaa ja kävi ilmi, että uusi on pakko liimata, kun ... eikä Recordin osia liimata paikoilleen, ei ainakaan minun pyörässä. Viimeeksi sillä on 2000 kierretty eräs ruotsalaisjärvi.

NHB
30.10.2008, 01.05
Tuollainen suunnilleen, neljä pyörä jolla ajelin yli 100km lenkkejä.
http://lewiepaine.com/store/images/pro.jpg

Ovatko nuo kahvat nyt sitten sitä elämää suurempaa ja ikuisesti tyylikästä italodisainia?

kanttiinin tollo
30.10.2008, 09.51
Ovatko nuo kahvat nyt sitten sitä elämää suurempaa ja ikuisesti tyylikästä italodisainia?

Ei kun ne pitää olla niitä kullan värisiä porattuja yksilöitä. Näyttävät tänä päivänäkin arvokkaammalle kuin kompostimateriaaleista veistetyt molot. Tosin joku pitää autojen muovipuskureistakin, onhan ne halvempia valmistaa ja ennen kaikkea kertakäyttöistä kulutustavaraa niin kuin olla pitää.

NHB
30.10.2008, 10.28
Ei kun ne pitää olla niitä kullan värisiä porattuja yksilöitä. Näyttävät tänä päivänäkin arvokkaammalle kuin kompostimateriaaleista veistetyt molot. Tosin joku pitää autojen muovipuskureistakin, onhan ne halvempia valmistaa ja ennen kaikkea kertakäyttöistä kulutustavaraa niin kuin olla pitää.
Linkitä kuva Oiketa muotoilua edustavista kahvoista, niin maallikkokin pääsee kokemaan niiden visuaalisen elämyksen.

Itse pidin kyllä vielä 70-luvulla suosittuja rautapuskureita kertakäyttötavarana. Pienikin osuma teki niihin lommon. Jos näin ei käynyt, niin ruostuminen toi uudet koristeet noihin. Muoveista valmistetaan valmistetaan puskureita, jotka palautuvat pienemmistä törmäyksistä muotoonsa, eikä ruostuminen ole ongelma.

Oatmeal Stout
30.10.2008, 10.29
Haeppa Shimanoa samalta vuodelta niin ymmärrät muotoilun merkityksen :cool:

Reimari
30.10.2008, 10.46
Mä tykkään Shimanosta kun niitten maantiefillareiden vaihde/jarrukaffoista lähtee ne komeat viikset eli piuhat, eikä niitä ole piilotettu kuten Kampan satseissa. Tosi tyylikkäät + niistä naruista pidellen voi tarvittaessa jopa ohjata filoa. Siistii!:D

kanttiinin tollo
30.10.2008, 10.48
Muoveista valmistetaan valmistetaan puskureita, jotka palautuvat pienemmistä törmäyksistä muotoonsa, eikä ruostuminen ole ongelma.

Juu näin tekevät. Muotoon palauttava tekijä vaan kovin usein näyttää olevan Jeesusteippi tjsp. Ja silti se puskuri roikkuu toisesta reunastaan.. fantastisen ihanaa.

Piikle
30.10.2008, 11.11

Joo. Alkuperäisen kysymyksen esittäjänä on ollut mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Se hyöty minulle tästä ainakin on ollut, että nyt olen täysin varma valinnastani…. Kumpi se nyt sitten olikaan? Ei vaan oikeasti tulen tekemään lopullisen ratkaisuni, kun uudet 09-mallin pyörät tulevat myyntiin. Ja valinta tapahtuu niiden ominaisuuksien ja sillä hetkellä olevan mutu-tuntuman perusteella. Ja kahden vuoden päästä sitten olen fanaattisesti sitä mieltä, ettei ole olemassa kuin yksi ainut oikea vaihteistojärjestelmä. Siis sen minkä nyt sitten tulenkaan valitsemaan.
Kiitos kommenteista. :)

Mikko
30.10.2008, 11.41
Haeppa Shimanoa samalta vuodelta niin ymmärrät muotoilun merkityksen :cool:

Shimano ymmärsi ergonomian tärkeyden jo vuosikymmenet sitten. Campa ei ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota vieläkään.

Oatmeal Stout
30.10.2008, 12.16
Shimano ymmärsi ergonomian tärkeyden jo vuosikymmenet sitten. Campa ei ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota vieläkään.Ensimmäin kiittävä lausunto Shimanon kahvoista vuosimalliltaan 1974 :eek: ja kaikkien näiden vuosien jälkeen :D

NHB
30.10.2008, 13.04
Eikönetistä löydy kuvia näistä oikein muotoilluista kahvoista? Edelleen sitä linkkiä odottelen.

Hans Opinion
30.10.2008, 13.18
Muuten, joko Prismasta saa Shimanoa... ainakin niillä on hyvin varustettu kalastusosasto...

Oatmeal Stout
30.10.2008, 15.43
Eikönetistä löydy kuvia näistä oikein muotoilluista kahvoista? Edelleen sitä linkkiä odottelen.
http://bulgier.net/pics/bike/Catalogs/Dura-Ace-74/Dura-Ace-1974%20brake%20levers.jpg (http://www.classicrendezvous.com/Japan/Shimano.htm)

NoNo
30.10.2008, 16.08
Muuten, joko Prismasta saa Shimanoa... jälleen yksi hyvä syy lisää ostaa Simpan tuotteita :)

OJ
30.10.2008, 16.32
Shimano ymmärsi ergonomian tärkeyden jo vuosikymmenet sitten. Campa ei ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota vieläkään.
Harmi vaan, että Shimano kumminkin suunnitteli ne kahvansa kuskeille, joilla on pikkuiset kädet. Aikamoinen kakkaryöppy varmaan tulossa kun uusi DA kahva sopii normaalikokoisille käsille. Väittäisin kyllä uutta campan kahvaa vieläkin paremmaksi.

Mikko
30.10.2008, 19.30
Ensimmäin kiittävä lausunto Shimanon kahvoista vuosimalliltaan 1974 :eek: ja kaikkien näiden vuosien jälkeen :D

Lainasin ilmeisesti huonosti koska en tuota vuosilukua tarkoittanut, mutta ainakin 80-luvulla Shimanon kahvat olivat jo ergonomiset eikä jarruvaijerit törröttäneet silmien edessä kuten Campalla.

Mikrometri
30.10.2008, 20.01
Silloin pentuna kiinnosti Kawan Mach III ja IV...
Ehti ainä äkkiä Kouvolaan sotimaan...
En koskaan Vekarajärvellä käynyt.
Osasin jarruttaa.

kyytimies
30.10.2008, 20.41
molemmat hoitaa hommansa kokemukseni mukaan, paitsi campan nelikanttikeskiöt on aika jätettä (paras kestäny yhden eteläsuomen talven), muuten kai ihan sama

Oatmeal Stout
30.10.2008, 20.45
Lainasin ilmeisesti huonosti koska en tuota vuosilukua tarkoittanut, mutta ainakin 80-luvulla Shimanon kahvat olivat jo ergonomiset eikä jarruvaijerit törröttäneet silmien edessä kuten Campalla.
Onko tuo sitten ymmärrettävä, että Campan tuodessa kahvansa markkinoille, ne olivat markkinoiden epäergonomisimmat? Varsin usein en -70-luvulla nähnyt ihmisten ajavan leuka stemmissä, että vaijerit jäivät silmien eteen. Toki joku on voinut ostaa etujarruunkin toista metriä pitkän vaijerin eikä raskinut katkaista. Ensisijaisesti jarrujen tarkoitus oli vauhdin hidastaminen, jossa Campa oli -80-luvullla ylivoimainen Shimanoon verrattuna - palan verran parempi.

Hans Opinion
31.10.2008, 13.26
jälleen yksi hyvä syy lisää ostaa Simpan tuotteita :)

Ehdottomasti... Prismassa lepää viruosimainen osaaminen... ainakin kalastustarvikkeiden suhteen... miksi ei siis muitakin ao.osaston kulutushyödykkeitä hallittaisi suvereenisti...

Edit... Bilteman unohdin tietysti mainita...

Reimari
31.10.2008, 14.17
Ostin taannoin Biltemasta Shimanon takapakan pojan pyörään. Ja kuka vielä väittää etteikö Biltema myy laatutuotteita? Myös Motonetistä saa Shimanoa.

villef
31.10.2008, 15.28
Ja kahden vuoden päästä sitten olen fanaattisesti sitä mieltä, ettei ole olemassa kuin yksi ainut oikea vaihteistojärjestelmä. Siis sen minkä nyt sitten tulenkaan valitsemaan.

Noniin, hyvä että olemme saaneet autettua, ja olet päässyt sisälle osavalikoiman laadun tärkeimpään kriteeriin :D

Miha
31.10.2008, 20.44
Minkäköhän saksalaiset testeissään (lähinnä Tour) ei maireasti kehuskele Campaa testeissään? Shimano aina pärjää paremmin.

Itse tosin pehmitin valmiiksi nuo sivut vessaan mennessäni...

kpyora
31.10.2008, 23.21
jälleen yksi hyvä syy lisää ostaa Simpan tuotteita :)

Joo, mutta niihin ei saa mistään varaosia muutaman vuoden jälkeen. Vaikka Shimpa kykenisi joskus tekemään jonkun houkuttelevan sarjan, ei siitä tule klassikkoa huonon varaosasaatavuuden takia.

kpyora
31.10.2008, 23.23
Ostin taannoin Biltemasta Shimanon takapakan pojan pyörään. Ja kuka vielä väittää etteikö Biltema myy laatutuotteita? Myös Motonetistä saa Shimanoa.

Biltema ei myy laatutuotteita, mitä nyt Wellgon polkimia :D

*Ändi*
03.11.2008, 12.29
Joo. Alkuperäisen kysymyksen esittäjänä on ollut mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Se hyöty minulle tästä ainakin on ollut, että nyt olen täysin varma valinnastani…. Kumpi se nyt sitten olikaan? Ei vaan oikeasti tulen tekemään lopullisen ratkaisuni, kun uudet 09-mallin pyörät tulevat myyntiin. Ja valinta tapahtuu niiden ominaisuuksien ja sillä hetkellä olevan mutu-tuntuman perusteella. Ja kahden vuoden päästä sitten olen fanaattisesti sitä mieltä, ettei ole olemassa kuin yksi ainut oikea vaihteistojärjestelmä. Siis sen minkä nyt sitten tulenkaan valitsemaan.

Joo, nää menee aina semmoiseksi "Mun isi on parempi kuin sun isi ja äkspoks on parempi kuin pleikkari ja mäkki on parempi kuin puusee ja linuksi on parempi kuin wintoosa ja atari ästee on parempi ku amika" -väännöiksi. Eivät oikein johda mihinkään. Et voi ainakaan tehdä niin kauhean väärin, ostit sitten kumman tahansa.

Oatmeal Stout
03.11.2008, 12.35
Joo, nää menee aina semmoiseksi "Mun isi on parempi kuin sun isi ja äkspoks on parempi kuin pleikkari ja mäkki on parempi kuin puusee ja linuksi on parempi kuin wintoosa ja atari ästee on parempi ku amika" -väännöiksi. Eivät oikein johda mihinkään. Et voi ainakaan tehdä niin kauhean väärin, ostit sitten kumman tahansa.
Vain makuasioista voi kiistellä, siksi tässäkin säikeessä on järjettömän paljon faktoja :D

Pyöräpummi
03.11.2008, 17.59
Campan etuvaihtaja on selvästi parempi, antaa enemmän pelivaraa ääripäissä.

Uudessa 7900 DA:ssa etuvaihtaja ja systeemi ovat hyppäys eteenpäin.

Etuvaihtajassa ei ole trimmejä laisinkaan.

Hämmästyksekseni luin Shimanon sivuilta että 7900-sarjassa voi ketjua käyttää täysin ristiin eli kaikki kombinaatiot olisivat mahdollisia.
Puristit tietenkin älähtävät että eihän tuo voi millään olla mahdollista.

Sidi
03.11.2008, 19.22
Tosin joku pitää autojen muovipuskureistakin, onhan ne halvempia valmistaa ja ennen kaikkea kertakäyttöistä kulutustavaraa niin kuin olla pitää.

Eikös ne nimenomaan ole kierrätettäviä?

capitano
04.11.2008, 12.15

Mä ratkaisin riidan sillä et käytän molempia valmistajan osia. Toisessa Recordit ja toisessa DuraAcet. Molemmat toimii. Mulle ei upoo tuo ikiuinen kitinä niiden paremmuudesta

Sianluka
30.07.2009, 07.09
Tässä uutinen kaikille Campa-faneille:http://www.bike-eu.com/news/3501/rumours-on-campagnolo.html

Highlander
30.07.2009, 09.36
Mulla on mm. Campan vanhempaa Chorus 10-sarjaa. Takavaihtaja on kuin taideteos, autotallin lämmössä sitä joskus vahailen ja ihailen kun se kiiltelee - samalla tulee aina mieleen pyöreä, hikikarpaloita valuva kaakaonvärinen italialaisen naisen peppu välimeren kuumassa helteessä...

Pyöräpummi
30.07.2009, 14.21
Tässä uutinen kaikille Campa-faneille:http://www.bike-eu.com/news/3501/rumours-on-campagnolo.html

Lukekaapa tuosta säikeestä Madcow:n viesti (Wed Jul 29, 2009 10:35 pm):

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=60737&p=549106#p549106

Madcow on pitkään ollu alalla.

Iglumies
30.07.2009, 17.16
Mulla on mm. Campan vanhempaa Chorus 10-sarjaa. Takavaihtaja on kuin taideteos, autotallin lämmössä sitä joskus vahailen ja ihailen kun se kiiltelee - samalla tulee aina mieleen pyöreä, hikikarpaloita valuva kaakaonvärinen italialaisen naisen peppu välimeren kuumassa helteessä...
Voisko tästä päätellä, että Camppaknoolosta tulee mieleen hikinen perse?

Itse käytän Sramia.

kontio
30.07.2009, 17.37

Älä unohda nastat vai kitkarenkaat väittelyä :D

sunny
26.04.2014, 16.57

Kaiken muun tässä ketjussa voi sivuuttaa olankohautuksella, mutta miten pirussa saat Atari ästeestä paremman, kun kun Commandoore Amigasta? :D

Omassa maantieraketissa on Shitmanon ensimmäinen 105-osasarja. Tosin 105-varvaskoukut on korvaantuneet lukkopolkimilla, mutta sillai. En sitten tiedä, mitä varaosia olen jäänyt paitsi, mutta hyvin nuo edelleen speelaa.

VesaP
02.03.2018, 14.03
Campa tietysti

+1

Tosin, jos joskus rakentasin jotain ultimatum audax härveliä, ehkä titaania, niin joku sähkö-kura-ace saattas olla silti valinta siihen. Miksi, Njet hiilikuitu, sopinee titaanikurjuuttimeen paremmin. Ja EHKÄ varaosia saa jostain tundralta helpommin kuin EPS:sään.

Shamus
02.03.2018, 14.14
+2
Eilen tilattu Recordia...

Ohiampuja
02.03.2018, 14.59
Jihuu, nyt kinataan taas kunnon aiheesta. :)

Vastaus on Sram.

VesaP
02.03.2018, 15.42
Sram.

^Offtopicille on paikkansa, no, tuolla offtopicissa. Kohta täällä joku kuitenkin alkaa kysellä toimiiko Eurosport Player kellään... Joo, ei se kuulu "Eurosport ihastuttaa ja vituttaa" ketjuunkaan vaan sillekin on oma ketjunsa.

tempokisu
02.03.2018, 15.51
oikee vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Campagnolo

VesaP
02.03.2018, 15.54
^Kerrankin Kisulta viesti jota kukaan ei voi dissata, valittaa, suuttua tms. Tuota voi vaan kehua, ihannoida, nautiskella, fiilistellä. Vastaus on kuin paraskin viini nautittuna oman valittunsa kanssa kesken laskevan auringon Eiffeltornin säteillessä taustalla hempeän musiikin taustalla soidessa. Eli lyhyesti, Kisun vastaus oli siis täyttä priimaa! ooOO!

JohannesP
02.03.2018, 17.50
Ai että kun Vesa osasi nostaa oikeaan aikaan ja jatkan sitä offtopikkia, kun oma tilanne Sram vs Campagnolo. Shimanon jätetty ulkopuolelle, koska vaikka 9100 kahvat olisi edellisiä sirommat niin hinta huomattavasti kilpailijoita korkeampi ja jarrukahvan liike häviää tällä kertaa.

Nykyinen 10sp Redi toimii ok, mutta häiritsevän kovaääninen voimansiirto jostakin syystä. Jos ei täydellisessä huollossa tule paremmaksi niin sit uutta osaa tilalle. Tämän hetken traineripyörässä kiinni Red22 kahvat Force22 vaihtajilla ja huomattavasti hiljaisempi ja mieluisammin toimiva.

Tällä hetkellä kuitenkin valinta taita päätyä Campan Recordiin/SR. Syynä kahvojen ergonomia, varaosasaatavuus, ulkonäkö ja muutenkin erilaisuus massasta. Hintaero Red22 miniosasarjalla (Redin takapakalla) ja SR miniosasarjalla (Choruksen takapakalla) huima 45€. Record taitaa olla vielä jotakin 130€ halvempi kuin SR, mutta voishan tuon maksaa...

Aakoo
02.03.2018, 19.32
^Mikä siinä Redissä meteliä pitää? Campan vaihteet on parhautta, mutta mitenkään hiljainen hissukointi se vaihtotapahtuma ei kyllä ole. Ei tosin jää epäselväksi, onko vaihde vaihtunut vai ei...

JohannesP
02.03.2018, 20.31
^Mikä siinä Redissä meteliä pitää? Campan vaihteet on parhautta, mutta mitenkään hiljainen hissukointi se vaihtotapahtuma ei kyllä ole. Ei tosin jää epäselväksi, onko vaihde vaihtunut vai ei...
Metelillä meinasin koko voimansiirron yleistä meteliä.

Kaverilla vastaava osasarja ja sama xg takapakka ja huomattavasti hiljaisempi kokonaisuus ilman et läträä öljyllä. Tosin hänellä käytössä Rotorin rattaat jotka aattelin kans laittaa seuraavaksi testimielessä kiinni kun laatikosta löytyy valmiina. Ainakin Redin eturattaat + Redin ketju ja Praxiksen rattaat + KMC:n ketju eivät ole auttaneet hiljentämään vaikka muuten vaihtajat toimii ihan hyvin, ei kuitenkaan niin täsmällisesti kuin tuossa trainer pyörässä Red22:n kahvoilla. Jouduin aikoinaan laittamaan extrana ~0,5mm spacerin lisää 10sp spacerin lisäksi (0,85mm?) DT190 vapaarattaaseen et sain tapakan kireelle. Muistaakseni johtuu ihan siitä et Sramin takapakat ovat aavistuksen kaposampia kuin Shimanon, varsinkin tuo XG mikä selittää tilanteen ettei kiristynyt vaikka laittoi reilusti momenttia. Voisi se kai siitäkin johtua.

Toisaalta hyvä vaan jos saisi kuntoon vaikka kieltämättä uusi osasarja kiinnostaisi ja sille yrittää keksiä perusteltua syytä. :D

Itse oikeestaan tykkään tuosta jämäkästä vaihdetuntumasta verrattuna esim Shimanon äänettömään ja tunnottomaan.

Ohiampuja
02.03.2018, 20.46
^Offtopicille on paikkansa, no, tuolla offtopicissa.
Totta, minulle tämä on vähän vierasta kun en ole Campaa koskaan omistanut. :)