PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ortlieb pyörälaukut

Bomb
02.10.2008, 15.17
Lakkasi tuo kolmisen vuotta vanha vedenpitävä Haltin reppu olemasta vedenpitävä, niin ajattelin välillä taas kokeilla pyörälaukkua. Kun aloitin työmatkapyöräilyn, niin hankin jotkut halvat pyörälaukut, jotka totesin parissa viikossa ihan susiksi ja siirryin siis reppuun.

Noissa pyörälaukuissa oli monta kohtaa, miten ne olivat susia ja yksi niistä oli se, että ne "ulottuivat" niin eteen, että mun piti siirtää jalkoja eteenpäin polkimilla, ettei kantapää olisi joka kierroksella osunut (kunnolla vieläpä) laukkuun.

Noh, nyt on klossit kengissä ja lukot polkimissa, niin jalan siirtäminen niin eteen, kuin nuo halpislaukut silloin vaativat, on sula mahdottomuus joten kysymys kuuluu, että mitenkäs noissa Ortliebin laukuissa (esim Back-roller classic tai plus) tuo etureunan sijainti? Tuleeko niin eteen, ettei pysty enää polkemaan jalka "oikeassa" kohtaa polkimella?

Ei varmaan, kun en muista koskaan kuulleeni/lukeneeni tällaisesta ongelmasta, mutta ei ole ilmaisia nuo (varsinkin kun pitää tarakkaa pistää samaan tilaukseen), niin ajattelin varmistaa, ennen kuin alan tilailemaan ;)

Edit: niin joo, kengän kokohan itsellä on normaali 45, Shimano 47 (vähän tyhjää jää kärkeen, mutta ei ole toistaiseksi haitannut).

Poku
02.10.2008, 15.32
Ortliebin takalaukuissa on säätövaraa, eli laukkkujen kiinnityskoukkuja voi liikuttaa sivusuunnassa joten ne saa optimipaikkaan. Kaks vuotta oon käyttänyt Ortliebin laukkuja, muistaakseni malli on back roller classic ja oon todella tyytyväinen. Maailmalla kun ajelee, niin eipä retkipyöräilijöillä juuri muita laukkuja näy kuin Ortliebiä. Tilasin omani aikoinaan globetrotterilta niiden mainoksella varustettuna laukut eivät edes maksaneet paljon. Ostin samalla Ultimate 5 tankolaukun, joka on myös erinomainen.

jsalok
02.10.2008, 15.32
Minulla on kengän koko 44 ja laukut saa helposti yli 5 cm päähän kantapäästä.
Ja kyseessä JTS(52cm) ja Back Roller Classicit. Todella hyvät säätömahdollisuudet noissa laukuissa.

- JSa

Kontti
02.10.2008, 15.57
Back Rollereita tosiaan saa säädettyä tosi hyvin. Toki jonkinlainen merkitys on myös pyörällä, eli miten pitkä on etäisyys keskiöstä taka-akseliin. (Chainstay length) Jos se on kovin lyhyt, niin homma on vaikeampaa.

Toinen vaikuttava asia on tarakka. Miten siinä saa kiinnitykset. Jos tarakassa on jousitettu taso, niin jääkö jousituksen taakse vielä tilaa kiinnitykselle.

Aika turvallisin mielin ostaisin sinuna Ortliebit, todennäköisesti saat kyllä säädettyä kohdalleen.

Itse ainakin yhteen hybridiin ja yhteen retkipyörään olen saanut ortliebit saanut säädettyä sopivaksi 47 kenkieni kanssa.

Bomb
02.10.2008, 16.37
Eli asia on kuten oletinkin ja oli noiden halpislaukkujen ominaisuus tuo eikä koske "oikeita" (eli kunnollisia) pyörälaukkuja. Tulee Trek 7.5FX:ään, eli ei mielestäni mitenkään poikkeuksellisen lyhyeen pyörään.

Kiitokset oletukseni vahvistaneista ja huoleni hälventäneistä vastauksista.

Ketjukeke
02.10.2008, 19.59
Ortliebin takalaukuissa on säätövaraa, eli laukkkujen kiinnityskoukkuja voi liikuttaa sivusuunnassa joten ne saa optimipaikkaan. Kaks vuotta oon käyttänyt Ortliebin laukkuja, muistaakseni malli on back roller classic ja oon todella tyytyväinen. Maailmalla kun ajelee, niin eipä retkipyöräilijöillä juuri muita laukkuja näy kuin Ortliebiä. Tilasin omani aikoinaan globetrotterilta niiden mainoksella varustettuna laukut eivät edes maksaneet paljon. Ostin samalla Ultimate 5 tankolaukun, joka on myös erinomainen.

Jep, multakin pointsit Ultimate 5 tankolaukulle, karttataskuineen. Ihan mielenkiinnosta kysyn miten olette järjestäneet valaistusasiat silloin kun käytätte laukkua, itselläni ainakin laukku tulee valon eteen, eikä valoa saa enään siirrettyä laidempaan...

kmw
02.10.2008, 20.22
Mulla oli tarakassa jousi joka piti ottaa pois jotta laukun sai ok etäisyydelle kantapäästä. Ei sille jousiaisalle ollut muutenkaan käyttöä.
O:n laukku itsessään on loistava. Vaikea kuvitella parempaa.

Poku
02.10.2008, 22.08
Mulla oli tangossa just sen verran tilaa, että siihen sai Fenixin lampun kiinni etulaukun kanssa. Toinen vaihtoehto on kiinnittää lamppu kypärään. Kieltämättä tankolaukku hankaloittaa lampun kiinnitystä. Mä oon muutenkin turvautunut retkipyöräilyssä pieniin led valoihin lähinnä huomiovaloina tunneleissa.

OlliK
02.10.2008, 22.21
Mun malli taitaa olla Bike Packer plus ja hyvin on mahtunut - erittäin hyvä ja varmasti pitää veden ulkona kaatosateellakin

Matomatala
04.10.2008, 13.51
Aivan yköset on Ortliebin laukut. Käytän reissuissa ja duunimatkalla tarvittaessa. Kiinnitys tarakkaan on tosiaan kätevä. Paljon tulee kuutiohintaa :), mut kannattaa.

JKK
04.10.2008, 14.02
Ostin juuri äsken Malmin Urheiluvälinehuollosta Ortliebin laukut, hinta oli kohdallaan kun siellä on muuttomyynti -50%, eli kaikki Ortliebiä halajat suunta Malmin uimahallille. Aika moinen kasa laukkuja oli hyllyllä.

JKK
04.10.2008, 15.28
Jossain ketjussa joku kyseli miten mahtuu isojalka ja laukku. Ortliebin kanssa mahtuu loistavasti, laukun saa säädettyä todella taakse ja lisäksi sen saa kallistettua siten, että tilaa jaa Sidin 50:n jälkeen aivan loistavasti. Eli niin isoa pyöräkenkää ei tehdä, että Ortlieb ei toimisi. Mukava, että joku valmistaja ajattelee mitä tekee ja miten tekee.

Bomb
06.10.2008, 13.37
Jossain ketjussa joku kyseli miten mahtuu isojalka ja laukku.
Olin muuten minä tämän ketjun aloitusviestissä ;) Ellei joku sitten kysellyt jossain TOSI-ison jalan mahtumista, kun itse kyselin 45 (shimano 47) kokoisen jalan mahtumista. Kun jos tarkkoja ollaan, niin mullahan on normaalikokoinen jalka, eikä mikään iso ;)

Ja kiitos tästäkin tiedosta, mutta tässä vaiheessa ennen kaikkea kiitos ale-vinkistä. Kävin hakemassa Back Roller plussat, Ultimate 5 M plus -tankolaukun, tarakan ja HG-93 ketjut. Hintaa ei tullut edes kymppiä enempää kuin Back Roller plussat olisi tehnyt yksinään OVH:na. Kylläpä harmittaa :D

kukkone
05.05.2011, 15.01
Mistäs näitä saa nykyisin halvalla?

oPa
05.05.2011, 16.37
Kotimaisesta kivijalasta itse hain, niin säästi vielä postikulut verrattuna Saksan verkkokauppoihin.

Mikrometri
05.05.2011, 17.26
Viitsi vähän tinkaista niin oli kotimaisella pari kymppiä pari halvemmat kuin kellään sakulla. Hyvin on Ortlieb sakut ohjeistanut.

mkpaa
05.05.2011, 19.44
Saksasta saa 80-90 euroa pari halvimillaan vähän mallista riippuen.

Ortliebejä minulla on vino pino ja olen ollut niihin tyytyväinen, front roller, back roller ja L/M tankolaukut löytyy.

kukkone
05.05.2011, 21.50
Viitsi vähän tinkaista niin oli kotimaisella pari kymppiä pari halvemmat kuin kellään sakulla. Hyvin on Ortlieb sakut ohjeistanut.

Mistäs tinkaisit, olis laukuille tarve. Tai jos joku osais kertoa halvan sakemanni kaupan.

Back roller Classic mallia etsin.

oPa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=33056)
"Kotimaisesta kivijalasta"

Liikkeen nimi?

AVA
06.05.2011, 09.57
Mistäs tinkaisit, olis laukuille tarve. Tai jos joku osais kertoa halvan sakemanni kaupan.

Liikkeen nimi?

http://www.bike-components.de
siellä heidän nimellään Back roller Classic mallit ovat 79,95 € + 15 € luottokortilla maksaen kotiin tuotuna. Kiinnostaa itseäkin tietää, jos Suomesta saa lähelle tuota hintaa.

kukkone
06.05.2011, 11.36
http://www.bike-components.de
siellä heidän nimellään Back roller Classic mallit ovat 79,95 € + 15 € luottokortilla maksaen kotiin tuotuna. Kiinnostaa itseäkin tietää, jos Suomesta saa lähelle tuota hintaa.

Kiitos AVA ehdotuksesta alkaa olla hyvissä hinnoissa. Mutta suomesta mielummin jos joku osaa liikkeen sanoa.

oPa
06.05.2011, 14.44

Liikkeen nimi?

Sinua tuskin kovin lämmittää tieto että Oulusta Pyörä Suvalalta tuli haettua. :D Itse ostin Back roller plussat, mutta tuo classicin ovh. Suomessa taitaa olla 122€ joten tinkaamalla saattaa saada saksan hintoihin tai niin lähelle että mielummin tukee kotimaista.

UKK
07.05.2011, 10.49

Liikkeen nimi?

Itse olen ostanut maahantuojan omasta putiikista Espoosta. Kannattaa soittaa ja varmistaa, että on paikalla: http://www.north-westimport.net/?p=productsList&iCategory=13. Siellä on ainakin hyvä valikoima ja asiantuntemusta lisävarusteisiin. Mulla on "klassikkosarjaa" etulaukku karttapussilla ja sivulaukut (+ näppärä lisäosa). Lisäksi kahta kokoa satulapussukoita. Hintaahan niillä on, mutta toimii.

kmw
07.05.2011, 13.03
.......... Hintaahan niillä on, mutta toimii.

Näin on, mutta kun kerralla ostaa hyvän niin ei tartte katua.

Illotus
07.05.2011, 13.10
Itsellä ollut Ortliebin perus tarakkalaukut pari vuotta aktiivisessa käytössä niin työmatka-ajossa, kuin kauppareissuillakin. Ovat kyllä hintansa haukkuneet, ei vielä oikeastaan mitään kulumaa havaittavissa, eikä kertaakaan ole sisältö kastunut.

FoMoCo
07.05.2011, 20.33
Tämä valmistaja tekee myös laadukkaita laukkuja ---> http://www.vaude.com/en_IN/
Jos muistan oikein niin Globetrotter myy myös Vaude merkkiä.

Itselläni on Ortlieb laukut ja vaimolla Vaude laukut joten kokemusta molemmista.

0pa
08.05.2011, 13.59
Onko foorumilaisilla kokemuksia Ortliebin Large kokoisesta satulalaukusta? Erityisesti kiinnostaa saako tuon kiinni Brooksin B17, kun tästä löytyy ristiriitaista tietoa netistä. Tuon ajattelin hommata pidemmille lenkeille, että pääsen eroon tankolaukusta. Tankolaukkuun mahtuu mukavasti tavaraa, mutta tuntuu vetävän olkapäät jumiin, kun laukku on pakattu painavaksi.

http://www.jejamescycles.co.uk/product-images-large/ortlieb-saddle-bag-large-27ltr-44981.jpg

kmw
08.05.2011, 14.26
@0pa

Mullon molemmat, B17 ja L Ortlieb ja ei mene suoraan satulalaukku kiinni. Brooksin kiskot ovat liian etäällä toisistaan notta nyssykän vastakappaleen saisi kiinni. Nippusiteillä voi viritellä taikka esim. puupalikasta varkkää sovitteen. Minä ostin halvan Deuterin joka kiinnittyy hihnoilla.

mkpaa
08.05.2011, 15.34
kmw siinä jo tärkeimmät sanoikin eli ei onnistu valitettavasti. Virittely on jotain sellaista, mitä en miellään tekisi laukkujen kanssa, koska viritelmien korjaaminen matkalla on aika synkkää puuhaa. :)

0pa
11.05.2011, 12.57
Kiitos molemmille hyvästä infosta! Satulalaukun metsästys siis jatkuu. Miten suuri tilavuus tuossa deuterin laukussa on? Firman sivuilla suurin mikä osui silmiin oli n. 1,5l. 2,5l laukku voisi olla aika passeli. Olen niin paha vilukissa, että vaatetta saa usein olla mukana reilummin.

Illotus
11.05.2011, 13.08
Kantsinee tsekata Carradicen satulalaukut, niitä on hyvin laajalla kokoskaalalla.

Cata
09.06.2011, 14.05
Katselin tällaista: http://www.north-westimport.net/?p=productsMore&iProduct=203 elikkäs Trunk Bagia. Sama ajatus kuin aiemmilla kyselijöillä tässä ketjussa eli haluaisin selkärepusta eroon ja kyseessä ihan vain työmatkapyöräily, vaihtovaatteet ja välillä kannettava tietokone. Onko tuollaisesta tarakan päälle tulevasta pikalukkokassissta kokemuksia? Sopiiko tarakkaan kuin tarakkaan ja onko luotettava kiinnitys (ja näppärä aidosti pikaisesti avattavissa)?

Olen aloitteleva työmatkafillaristi ja yritän saada kuntoa kasvamaan tähän tyyliin ennen kuin lähden pidemmille treenilenkeille, jos lähden (työmatka n. 14km). Joten kokemusta ylipäänsä vähän - häiritseekö toispuoleisen tarakkalaukun käyttäminen ajamisen tasapainoa jotenkin, semmoisia näkyy liikenteessä ainakin paljon? Eli vain toiselle puolelle jos laittaa sivulle laitettavan tavallisen tarakkalaukun?

Cata, märkäkorva

mkpaa
09.06.2011, 17.01
Toispuoleinen on aina toispuoleinen, mutta ei siitä sanottavaa haittaa ole. Vaikka se olisi täyteen lastattu niin ei se tasapainoon käytännössä vaikuta.

Cata
09.06.2011, 17.41
Toispuoleinen on aina toispuoleinen, mutta ei siitä sanottavaa haittaa ole. Vaikka se olisi täyteen lastattu niin ei se tasapainoon käytännössä vaikuta.

Tarkentaakseni itse itseäni en pelkää etten pysyisi pystyssä mutta mietin miten vaikuttaa polkemisen rasitukseen vai vaikuttaako eli voiko rasittaa lihaksistoa "toispuoleisesti" vai vaikuttaako vain ohjaamiseen ja pystyssä pitämiseen? En ole järin perehtynyt näihin asioihin kuten kysymyksistä huomaa :) en oikein osaa analysoida itse että joutuuko sitä toispuoleista painojakaumaa kompensoimaan muuten kuin tangolla...
Cata

örkki
09.06.2011, 19.58
Mulla on Ortliebin tankolaukku, mutta jouduin nyt ongelmiin sen kanssa, kun hankin uuden fillarin. Olisiko kenelläkään ideoita miten se kiinnitetään tämännäköiseen ohjaustankoon niin ettei se lähde valumaan alaspäin?
http://www.roadbikereview.com/Channels/RoadBikeReview/images/products/product_367171.jpg

Leewi
10.06.2011, 09.20
Tarkentaakseni itse itseäni en pelkää etten pysyisi pystyssä mutta mietin miten vaikuttaa polkemisen rasitukseen vai vaikuttaako eli voiko rasittaa lihaksistoa "toispuoleisesti" vai vaikuttaako vain ohjaamiseen ja pystyssä pitämiseen? En ole järin perehtynyt näihin asioihin kuten kysymyksistä huomaa :) en oikein osaa analysoida itse että joutuuko sitä toispuoleista painojakaumaa kompensoimaan muuten kuin tangolla...
Cata

Näitä asioita on hyvä miettiä internetissä :) Tuolla oikeassa elämässä et huomaa, miten sitä painoa kompensoit ja vain toisella puolella oleva laukku ei aiheuta käytännössä mitään ongelmaa.

Zarni
10.06.2011, 11.37
Mulla on Ortliebin tankolaukku, mutta jouduin nyt ongelmiin sen kanssa, kun hankin uuden fillarin. Olisiko kenelläkään ideoita miten se kiinnitetään tämännäköiseen ohjaustankoon niin ettei se lähde valumaan alaspäin?
Hiot/viilaat/veistät (työstömetodi vapaasti valittavissa) tankolaukun kiinnikkeen tangon kaarevuuteen sopivaksi.

EDIT: Ja niin, se suurempi ongelma taitaakin olla sen kiristysvaijerin kanssa, joka ei välttämättä enää yllä stemmin ympäri. Kokeile uudella lyhentämättömällä vaijerilla tai vaihda tanko "normaaliin".

twentyniner
10.06.2011, 14.04
Tuolla tangolla voi jäädä tuo vaijeri lyhyeksi, kuten Zarni totesi...asiasta toiseen, kävin eilen hakemassa myös tankolaukun, en ole vielä koskaan törmännyt yhtä fiksuun ja tukevan oloiseen kiinnitys ratkaisuun. Huomenna otetaan laukusta ensi kokemukset 600km brevetin muodossa :)

alli
11.06.2011, 00.09
Cata

Ite ajelen arkiajot aina yhdellä takalaukulla, eikä se haittaa mitenkään, vaikka painoa olisi enemmänkin (pyöräkin on kyllä vakaa menijä). Kerran oli päässyt jokin ruuvi tarakassa löystymään ja siirsin laukun loppumatkaksi etutelineeseen. Kylläpä tuli oudon tuntuinen ohjauksesta. En tiedä, tottuisiko tuohonkin.

Ei ole koskaan tullut mieleen tuo toispuoleinen rasitus, mutta fysioterapeutti tässä kyllä ohimennen kommentoi, että olet selvästi oikeajalkainen... olisiko laukun kuljetuspuolen syytä sitten :).

Cata
14.06.2011, 12.52
Näitä asioita on hyvä miettiä internetissä :) Tuolla oikeassa elämässä et huomaa, miten sitä painoa kompensoit ja vain toisella puolella oleva laukku ei aiheuta käytännössä mitään ongelmaa.
No hei, parempi miettiä täällä ennen kuin investoi kalliiseen laukkuun ja toteaa että tuli tehtyä virheostos...
Hyvä tietää että ei ole ongelmaa.
Mutta siitä trunk bagista ei siis ilmeisesti kenelläkään ole mitään kokemusta?

Cata

goljat
14.06.2011, 15.56
Onko ketään löytänyt pyörälaukkua joka olisi myös selkäreppu? esim vieraalla paikkakunnalla kun jalkaudutaan siinä pyöräilylaukussa ei ole muuta mahdollisuutta kanniskella kuin käsissä roikottamalla. Joissakin harvoissa on olkahihna, mutta ne olkahihnalliset laukut on melko pieniä.
Suunnittelinkin jo että jos hajottaisi yhden pyörälaukun. Ottaisi siitä kiinnityshakaset irti ja väsäisi ne selkäreppuun kiinni. Kun siinä pyörälaukussa ne hakaset ovat muovikiskossa kiinni niitattuna laukkuun. Poralla vaan niitit irti.

alli
15.06.2011, 03.26
esim vieraalla paikkakunnalla kun jalkaudutaan siinä pyöräilylaukussa ei ole muuta mahdollisuutta kanniskella kuin käsissä roikottamalla. Joissakin harvoissa on olkahihna, mutta ne olkahihnalliset laukut on melko pieniä.

Orliebin peruslaukuissa (esim Back Roller Classic) on olkahihna, eikä ne ole erityisen pieniä. Nimellistilavuus on 20 litraa, mutta suuaukon rullausta muuttamalla saa sisään sen verran tavaraa, ettei enempää viitsisi kyllä olalla roikuttaakaan. (Ei ole siis tietenkään kyselemäsi reppu, sorry jos meni ohi aiheen)

goljat
15.06.2011, 11.40
Onko ketään löytänyt pyörälaukkua joka olisi myös selkäreppu? esim vieraalla paikkakunnalla kun jalkaudutaan siinä pyöräilylaukussa ei ole muuta mahdollisuutta kanniskella kuin käsissä roikottamalla. Joissakin harvoissa on olkahihna, mutta ne olkahihnalliset laukut on melko pieniä.
Suunnittelinkin jo että jos hajottaisi yhden pyörälaukun. Ottaisi siitä kiinnityshakaset irti ja väsäisi ne selkäreppuun kiinni. Kun siinä pyörälaukussa ne hakaset ovat muovikiskossa kiinni niitattuna laukkuun. Poralla vaan niitit irti.

Vastan tässä itselleni. Käytä äijä googlea :D Tossahan on juuri sellainen
http://www.retkiaitta.fi/product/1118/ortlieb-vario-f7701-punamusta

tpievila
18.06.2011, 11.16
Ortliebin repun löysitkin jo. Muilla valmistajilla on myös, mutta tämä ketju on Ortliebeille. Googleen vaan "pannier backpack".

Esko
18.06.2011, 12.02

Kiinnikkeitä saa kyllä ostaa myös varaosina, ei tarvitsisi laukkua teurastaa. Ja sitten Ortliebiltä löytyy taustaan kiinnitettävä lisäke, jolla rollerit ja packerit saa repuiksi. Ei ehkä ole kaikkein nopein käyttää ja vie tilaa, mutta sellainenkin mahdollisuus siis löytyy.

Noissa rollereissa ja packereissa on tosiaan olkahihnat ja niihin saa sen verran tavaraa, että olkalaukussa ei juuri enempää viitsisi raahata. Tosin kahden laukun raahaaminen olalla on jo aika rasittavaa. Jos pitää hihnoja samalla puolella kuin laukku, eivät tahdo pysyä, ja jos laittaa pään yli, alkaa kuristaa kurkkua - paras vaihtoehto ehkä hihnat pään yli ja molemmat laukut samalla puolella, mutta pyöräyttää toisen laukun selkäpuolelle.

user099
20.06.2011, 17.47
Onko ajoteknisesti mitään väliä hankkiiko ison satulalaukun vai tarakkaan toispuoleisen takalaukun? Tottuuko molempiin ensimmäisen kymmenen minuutin jälkeen? Kuitenkin aika hintavia Ortliebin laukutkin. Lähinnä isoa Carradice Camper Longflap -satulalaukkua (http://www.evanscycles.com/products/carradice/camper-long-flap-saddle-bag-ec006362?currency=EUR&country=FINLAND) ajatellut.

tienlaita
20.06.2011, 18.30
Onko ajoteknisesti mitään väliä hankkiiko ison satulalaukun vai tarakkaan toispuoleisen takalaukun? Tottuuko molempiin ensimmäisen kymmenen minuutin jälkeen? Kuitenkin aika hintavia Ortliebin laukutkin. Lähinnä isoa Carradice Camper Longflap -satulalaukkua (http://www.evanscycles.com/products/carradice/camper-long-flap-saddle-bag-ec006362?currency=EUR&country=FINLAND) ajatellut.

Mitä 24 litraan saa sopimaan, eipä varmasti ole hirveästi väliä, mutta ilman muuta satulalaukussa on ainakin pyörän pituussuuntaiseen painojakaumaan parempi paikka laittaa painoa myös pyörissä joissa on lyhyt takahaarukka. Vastapuolella on painopisteen korkeus, joka hidastaa kallistettavuutta.

Satulalaukku saattaa muuten heilua, jos ei sitä ole tuettu. Painava ollessaan se varmaan tuntuu sentään.

Mielenkiintoisen tilava laukku (http://www.google.com/search?q=Camper+longflap+saddlebag&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=en&tab=wi&biw=1440&bih=707) kyllä. Tuossa lisää malleja, kauppa on kyllä tunnetusti kovahintainen, mutta onko tässä tapauksessa en tiedä: http://www.sjscycles.co.uk/traditional-saddlebags-dept565_pg1/

Kiinnostaisi kokeilla tuollaista satulalaukkua tankoon. Mikä estäisi? Saattaisi jopa sopia soljillaan tuosta vain. On meinaan mukavamman mallinen kuin mitä tankolaukkuina myydään. Tuo iso on 35cm pitkä. http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&product_id=35&under

Tuossa (http://lovelybike.blogspot.com/2009/08/carradice-barley-perfect-saddlebag.html) pienempi malli, jossa näkyy soljet jonkinverran kuvissa.

Olisikohan pitänyt aloittaa Carradice ketju. Onhan nuo Ortliebit aika erilaisia... ei ole paljoa puoleensa vetänyt kun niitä olen kaupoissa tutkinut.

Tässä etulaukku. Tai siis kori: http://www.sjscycles.co.uk/m:part-wicker-basket-standard-prod17209/

Mixu2011
21.06.2011, 09.06
Voisiko joku valaista käytännön tasolla, kuinka paljon tavaraa mahtuu Ortliebin Saddle Bag Large satulalaukkuun ? Eli mahtuuko esim. vaihtovaatteet, kun tarkoitus löytää sopiva satulalaukku työmatkoille. Ja onko tuossa laukussa pikakiinnikkeet ? Tavaratelinettä ei ole, joten siihen kiinnitettävät laukut ovat poissuljettu vaihtoehto.

Petri_K
21.06.2011, 09.34
Työmatkalle suosittelisin Carradicen Carradry SQR Glentressiä. Pikakiinnitys satulaputkeen, vedenpitävä, ja tilava. Pituutensa ansiosta voi toimia välttävästi myös lokasuojana.

http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=type&product_id=58
http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/luggage/cycling-bags-and-cases/seat-bag-seat-wedge/product/review-carradice-carradry-sqr-glentress-18014/

Jos taas kaipaa vielä enemmän tilaa, tai tykkää carradicen perusmallien esteettisestä ulkonäöstä, satulakiinnityksen sijaan voi käyttää tukevaa pikakiinnitystelinettä:

http://www.carradice.co.uk/products/other/sqrclamp
http://theeverydaycyclist.wordpress.com/2010/09/29/review-carradice-sqr-system/ (http://www.google.fi/search?q=carradice+sqr+system&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=fi&tab=wi&biw=1106&bih=864)

Mixu2011
21.06.2011, 09.48
Työmatkalle suosittelisin Carradicen Carradry SQR Glentressiä. Pikakiinnitys satulaputkeen, vedenpitävä, ja tilava. Pituutensa ansiosta voi toimia välttävästi myös lokasuojana.

http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=type&product_id=58
http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/luggage/cycling-bags-and-cases/seat-bag-seat-wedge/product/review-carradice-carradry-sqr-glentress-18014/

Jos taas kaipaa vielä enemmän tilaa, tai tykkää carradicen perusmallien esteettisestä ulkonäöstä, satulakiinnityksen sijaan voi käyttää tukevaa pikakiinnitystelinettä:

http://www.carradice.co.uk/products/other/sqrclamp
http://theeverydaycyclist.wordpress.com/2010/09/29/review-carradice-sqr-system/

Ihan päteviltä vaikuttaa, kiitos vinkistä. Kuka noita jälleenmyy Suomessa vai meneekö nettitilaukseksi ? Eli mistä kannattaisi tilata ?

Petri_K
21.06.2011, 10.36
Oman laukkuni tilasin pari vuotta sitten suoraan Carradiceltä (ei tuota Glentressiä, joka löytyy kaverilta), koska hommasin samalla myös muita lisävarusteita.

Igor Pavlovits
21.06.2011, 13.02
Ihan päteviltä vaikuttaa, kiitos vinkistä. Kuka noita jälleenmyy Suomessa vai meneekö nettitilaukseksi ? Eli mistä kannattaisi tilata ?
Suomessa täältä (http://www.pelagobicycles.com/kauppa.html).

yedi
21.06.2011, 13.19
Suomessa täältä (http://www.pelagobicycles.com/kauppa.html).

Maahantuoja:

http://www.north-westimport.net/?p=productsList&iCategory=13

Taisivat myös myydä tuotteita...

Mixu2011
22.06.2011, 15.08
Yksi vaihtoehto voisi olla satulaputkeen kiinnitettävä tarakka + laukku yhdistelmä:

http://www.ibera.info/products/carriers/carriers.htm
http://www.ibera.info/products/bags/bags.htm

Onkos kellään kokemusta tuon toimivuudesta ? Tuonne mahtuisi kohtalaisen hyvin jo vaihtovaatteetkin työmatkalle.

popaye
13.07.2011, 15.37
Saakohan Ortliebin perussivulaukut kiinnitettyä myös vähän pienempään pyörään? Ainakin Haltin laukkujen kanssa on ollut ongelmia: kantapäät osuu laukkuun ja kiinnityssysteemeitä on joutunut virittelemään. Pyöränä on 17" Trek 7.5 FX WSD. Harmittaa jos tilaa laukut, ja sitten eivät istukaan pyörään.

oPa
13.07.2011, 16.02
En usko että pitäisi olla ongelma. Itse sain viritettyä nuo laukut varsin helposti 52cm kokoa olevaan maantiepyörään (https://lh6.googleusercontent.com/-uP9vXKNOREE/Tax0o0_-PfI/AAAAAAAAAMU/-zP0HJlkCsQ/s800/2011-04-18%25252020.27.18.jpg). Tuolla asetuksella 40 koon Shimanon kenkä mahtuu hyvin pyörimään tuossa. Tuosta olisi vielä mahdollista Ortliebin kiinnikkeillä kallistaa noita laukkuja lisää, jolloin myös tilaa tulisi lisää. Lisäksi kun sulla on vielä chainstay 3,5cm pidempi 7.5 FXssä, kuin mitä tuossa 2.3sessa, niin sekin tuo lisää tilaa tuohon.

Ja hieman asian vierestä voi todeta, että melkeinpä saat samaan hintaan nuo laukut kotimaisesta kivijalasta kuin saksalaisesta verkkokaupasta.

Historic
14.07.2011, 13.58
Katselin tällaista: http://www.north-westimport.net/?p=productsMore&iProduct=203 elikkäs Trunk Bagia. Sama ajatus kuin aiemmilla kyselijöillä tässä ketjussa eli haluaisin selkärepusta eroon ja kyseessä ihan vain työmatkapyöräily, vaihtovaatteet ja välillä kannettava tietokone. Onko tuollaisesta tarakan päälle tulevasta pikalukkokassissta kokemuksia? Sopiiko tarakkaan kuin tarakkaan ja onko luotettava kiinnitys (ja näppärä aidosti pikaisesti avattavissa)?...

Minulla on tuon edeltäjä aktiivisessa käytössä. Samoin kaksi Ortlieb Back Roller -laukkua.

Kokemukset tarakkaan kiinnitettävästä telineestä ovat positiivisia. Teline sopii kaikenlaisiin "tavallisiin" tarakoihin. Se kiinnitetään neljällä ruuvilla, joita varten telineessä on ainakin kahdeksan tai 12 reikää, joten yleensä valinnanvaraa on tarpeeksi. Vastakappaleet ovat myös nelireikäisiä. Telineen vaihtaminen pyörästä toiseen on hankalaa, minulla on niitä kaksi kun käytän kahta pyörää aika lailla yhtä paljon työmatkoilla.

Myös tuo kysytyn laukun edeltäjä on ollut hyvä. Sen periaate on eri joten kätevyydestä ym. en osaa sanoa. Tilavuus riittää hyvin työmatkoille mutta mikron kuljettamiseen tarvin sitten sivulaukun. Tuon telineen kaverina on muuten kannakkeet sivulaukuille, kun tarakan reunat peittyvät telineen alle. Ortlieb on p..n kallis, mutta siitä löytyy sitten ajateltua toimivuutta... Ja ainakin minulla olevassa mallissa mukaan ottaminen tapahtuu yhtä vipua painamalla.

Yhden sivulaukun käyttämisessä en näe mitään ongelmaa. Jos tarakka on riittävän tanakka kestääkseen väännön, ajamiseen laukku ei vaikuta mitenkään pahasti. Viimeksi mietin tätä nähdessäni jossain Itä-Helsingissä kaverin pyöräilevän yksi laukku etupään low-rider-telineessä. Sen luulisi jo puistavan. En ole kokeillut, enkä aio kokeilla.

Veivaaja
14.07.2011, 14.08
Hei!

Meillä on käytössä Ortliebin kova laukku, joka kiinnittyy tarakan päälle. Kiinnitysmekanismi on käsittääkseni sama kuin Trunk Bagissa. Ainakin omissa pyörissämme se on kestänyt kovaa käyttöä jo useamman vuoden. Joten toiminee (kuten orttiksen kamoilla on tapana).

Itse olen käyttänyt työmatkalla ortliebin sivulaukku(j)a. Siihen mahtuu sadekamat, työvaatteita, eväitä tms. ja vähän muutakin. Ruokaostoksia varten sitten toinen kassi.

kettukolo
14.07.2011, 20.23
Saakohan Ortliebin perussivulaukut kiinnitettyä myös vähän pienempään pyörään? Ainakin Haltin laukkujen kanssa on ollut ongelmia: kantapäät osuu laukkuun ja kiinnityssysteemeitä on joutunut virittelemään. Pyöränä on 17" Trek 7.5 FX WSD. Harmittaa jos tilaa laukut, ja sitten eivät istukaan pyörään.

Vaimon pienessä Kona Sutrassa 49 cm classic laukut toimivat Euroopan reissulla hyvin. Niitä voi hieman säädellä että saa riittävän taakse tai eteen ihan miten vaan. Pysyi kamat kuivana vaikka satoi kuukauden aikana liki joka päivä. Ja useimmiten enemmän kuin tarpeeksi.

popaye
15.07.2011, 14.23
Kiitokset vastauksista, nyt vain selvittelemään mistä kätevimmin hankin laukut. :)

Bubi
15.07.2011, 19.28
Onko foorumilaisilla kokemuksia Ortliebin Large kokoisesta satulalaukusta? Erityisesti kiinnostaa saako tuon kiinni Brooksin B17, kun tästä löytyy ristiriitaista tietoa netistä. Tuon ajattelin hommata pidemmille lenkeille, että pääsen eroon tankolaukusta. Tankolaukkuun mahtuu mukavasti tavaraa, mutta tuntuu vetävän olkapäät jumiin, kun laukku on pakattu painavaksi.

Satulalaukku-ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=34612) oli jotain tähän liittyvää juttua:

Ostin Ortliebin satulalaukun:
http://www.bike-components.de/products/info/p4234_Satteltasche-Saddle-Bag.html
Ja tietenkin isoimman mitä löytyy.

En ole kovasti tykännyt. Kiinnitysmekanismi ei oikein sovellu ainakaan Brooksin satulalle, eikä muutenkaan minusta ole kovin hyvä.
Suurin ongelma kuitenkin on, että kiinnike laukussa on niin keskellä, että satulan alle se pitäisi saada todella taakse, jotta se mahtuisi ennen törmäämistään satulatolppaan. (Vaikka mulla on Thompsonin taaksepäin taittuva satulatolppa).

Voi johtua tuosta isoimmasta koosta tuo ongelma. Mutta Brooksin satula ja tuo isoin satulalaukku ei ole hyvä yhdistelmä. Vaikka muuten vaikuttaakin ihan normaalilta (eli hyvältä) Ortlieb laadulta.

Onko sulla Ortliebin Brooks kiinnike käytössä? Itselläni ei ole mitään ongelmaa.

No eipä ole. En ole moisesta kuullutkaan.
Pikainen haku vakio kauppojen sivuilta tai Ortliebin sivuilta ei tuottanut tulosta.
Olisko sulla linkkiä antaa?

No nytpä olen. Kiitos JKK!
Ortliebin satulalaukkuun saa hihnakiinnikkeen:
http://www.bike-components.de/products/info/p7708_Riemenset-fuer-Saddle-Bag.html

Tällä tavalla laukku ei enää ole vaakatasossa, vaan sukeltaa satulatolpan alapäähän takaosan jäädessä ylöspäin. Kuvan lenkit, joissa naaras pikalukko menevät Brooksin satulan lenkeistä tai jousista, ja hihna jossa urosliittimet menee satulalaukun alle.

Extra etuna on, että hihnalla saa laukun kiristettyä, mikäli se on tyhjä. Varsin stabiili ratkaisu puolityhjänkin laukun kanssa. Laukku on helppo irroittaa (lenkit jäävät satulaan) ja käyttää.

Oleellisesti paransi tuon Ortlienin isoimman satulalaukun käytettävyyttä.

Historic
18.07.2011, 10.31
Esim. tästä http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=178965

Ovat olleet tuolla tarjouksessa ainakin kaksi vuotta yhteen menoon. Suomesta saa verkkokaupoista 122 € pari...

whelibob
09.08.2011, 14.50
Tilasin vahingossa 2kpl ortlieb ultimate 4/5-tankolaukun kiinnityksen pidennyskappaleita vaikka tarvetta oli vain yhdelle. 9€:llä saa omakseen, kun saapuvat.
kyse siis tästä:
http://www.bike-components.de/products/info/p11762_Verlaengerungsadapter-fuer-Ultimate-4-und-5-Halterung-.html
Kätevä jos haluaa lisäjarrukahvoille tilaa tai ei muuten vakiona laukku mahdu stongaan.

Jake_Kona
13.04.2013, 22.12
Ajatuksissa on ollut tilata ortliebin tankolaukku. Siinä ei kuitenkaan näyttäisi olevan läpinäkyvää karttataskua päällä, mutta siihen saisi lisävarusteena 27x27 cm laukkuun kiinnitettävä nepparikiinnitteisen taskun. Aika isolta vaikuttaa.
Onko kellään kokemuksia ortlieb 6 tai 5 M- tai L-kokoisena. Sen verta hintavia ettei viitsisi arvalla ostaa.

mkpaa
14.04.2013, 00.11
Minulla on vanhaa mallia M- ja L-kokoiset. Hyvin toiminut ja karttapussikin löytyy. En tosin nyt ole käyttänyt niitä pariin vuoteen, kun ole tottunut muihin vaihtoehtoihin, mutta tallessa ovat edelleen. :)

Karttapussin voi kääntää kaksin kerroin kuten tuossa:
http://farm3.staticflickr.com/2528/3848529111_cc40fee7a8.jpg (http://www.flickr.com/photos/mkpaa/3848529111/)
P7260218 (http://www.flickr.com/photos/mkpaa/3848529111/) by Mikko Mäkipää (http://www.flickr.com/people/mkpaa/), on Flickr

Jake_Kona
25.04.2013, 20.12
Tankolaukku hommattu ja laadukkaaksi todettu.
Onko kellään kokemuksia ortliebin rack-packistä jota jotkut näyttäisivät käyttämän poikittain takapanierien päällä?
Painoa kilon verran riippuen minkä kokoista hommaa. On todella kalliin oloinen isossa koossa. Vai tarvitseeko sitä edes pakata majoitustarpeita erilliseen pussukkaan?

Halloo halloo
25.04.2013, 20.51
Hanki erilliset suojapussit kamoille, jos siis tarkoitit makuupussia/telttaa. Mustekalalla kietaiset kiinni tarakkaan. Vai jäiköhän multa jotain ymmärtämättä?

Ragnar
26.04.2013, 06.29
Hyväksi havaittuna suojapussina voi toimia ison rinkan sadesuoja, jonka alle mahtuu muutakin kuin teltta ja makuupussi (esim. reppu). Sellaisessa on itsessäänkin kiristysnauhat, joten saa asettumaan tavaroiden ympärille suhteellisen helposti.

OMT
26.04.2013, 08.14
Onko kellään kokemuksia ortliebin rack-packistä jota jotkut näyttäisivät käyttämän poikittain takapanierien päällä?
Painoa kilon verran riippuen minkä kokoista hommaa. On todella kalliin oloinen isossa koossa. Vai tarvitseeko sitä edes pakata majoitustarpeita erilliseen pussukkaan?

Ortliebin tavallinen kuivasäkki (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/en/reput-rinkat-ja-laukut/vedenpitavat-laukut/kuivasakki-k4651-pd-350-35l/) on paljon halvempi ja ajaa saman asian. Niitä on saatavilla useita kokoja. Rack-Pack on hyvä, mutta ei välttämätön.

Halloo halloo
26.04.2013, 11.31
Jos taloudesta löytyy ompelukone, niin pussukka on helppo tehdä, surrur: http://www.kankaita.com/62-258-2590_tekonahka-muovi-7.html

Karbis
26.04.2013, 15.52
Itse ostin viime kesänä reissun päältä rack packin, koska kyllästyin vetämään mustekaloilla kiinni tavaroita. Jotenkin oli mustekalojen kanssa epävarma olo tavaran kiinni pysymisen suhteen, todennäköisesti turhaan. Rack packin käyttöön en ihan saanut selkeetä linjaa että mitä sinne laittaisi. Aluksi laitoin teltan (2,5 kg), makuupussin (1,5 kg) ja -alustan, mutta paino piste nousi mielestäni liian ylös. Sen jälkeen laitoin äsken mainitut sivulaukkuihin ja otin sivulaukuista vaatteita rack packiin ja se tuntu paremmin ajettavalta. Kuivasäkkiä mietin sillon itsekkin ja se voisi olla hyvä ratkaisu. Erona rack packiin taitaa lähinnä olla kiinnitys ja suuaukon sijainti. Kuivasäkin voi saada laitettua pyörän suuntaisesti niin se on aerodynaamisemi kuin rack pack.

Niin ja koko oli medium eli 31L.