PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vinkkejä kevyt/edullinen XC-runko (jäykkis)

Highlander
02.10.2008, 14.10
Löytyykö ehdotuksia alle 500 eur maksavalle ja alle 1500 g painavalle jäykälle XC-rungolle (koko 17.5-18")?

Tällä hetkellä vahvoilla on Principian MSL -07. 1450 g ja hintaa 410 eur.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24355

Painosta voidaan hyvin tinkiä alaspäin mutta hinnasta ei ylöspäin ;)

o.j.
02.10.2008, 14.43
Vakiovastaus eli Pyörähuolto.comista No Saint Luzifer (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=41)? Angel puolet halvempi mutta menee tuossa koossa speksien mukaan yli 1500 g, hiilikuituinen MaxAri taas kalliimpi, en tiedä painosta?

edit: puusilmänä en huomannut MaxAria (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=32).

Attitude
02.10.2008, 15.00
GT Zaskar Team 2007 (alurunko), jos vain löydät jostain vielä uuden, niin sopii tohon budjettiin - mulla yks semmonen L kokoinen käytössä (ja ollut myös SS-kokoonpanossa myynnissäkin)

haedon
02.10.2008, 16.11
Toi MaxAri ois kyllä hyvä ja huippukevyt. Luciferin viimeistely ei ole kovin hieno ja saumojen hitsaus vähän huolimattoman näköstä (ainakin siinä yksilössä, jota olen hipelöinyt). Säästä vähän pidempään ja osta MaxAri!

Harmi ettei Ghostilta saa enää scandiumia. Oli halpa ja hyvin tehty.

mtok77
02.10.2008, 17.36
Trekin 8500-runkosetti maksaa Suomessa 429,-

Siitä sais varmaan aika järkevän pelin rakennettua

nure
02.10.2008, 17.37
GT Zaskar Team 2007 (alurunko), jos vain löydät jostain vielä uuden, niin sopii tohon budjettiin - mulla yks semmonen L kokoinen käytössä (ja ollut myös SS-kokoonpanossa myynnissäkin)

Ja mikähän tuon paino on ... ?

Attitude
02.10.2008, 18.05

en oo piru punninnu, mut jostain muistan nähneeni et olis abouttia 1500 g?

plösöpötsi
02.10.2008, 18.19
http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=hardtailframes
ton listauksen mukaan niin vuoden 2001 GT Zaskar Team olis 1500g

ääni lisää Trek 8500 runkosetille, hinta/laatusuhde enemmän kuin kohdallaan...........ja elinikäinen takuu:rolleyes:

http://img171.imageshack.us/img171/5813/76473xv6.jpg

phebis
02.10.2008, 18.32
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15911
Azonikkia. Tuota tarjos joskus myös yks Joensuulainen lafka.

yypy
02.10.2008, 20.09
puusilmänä en huomannut MaxAria (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=32).
Miten toi eroaa jostain kalliimmista jäykkärungoista? Kestääkö se mitään?

Marsusram
02.10.2008, 20.46
Muistaakseni 2005 Zaskar Team (M) oli 1520g. Luzifer oli 100g kevyempi.

Luzifer on sikajäykkä, kova pompuissa, aika rankka selälle.
Zaskar on notkea alurungoksi ja helppo ajaa, vanhan selkäkin kestää maastossa.
Zaskar on maastossa suosikkini noista kahdesta, Luzifer on nyt enemmän työmatkakäytössä.
Hyviä runkoja molemmat, on makuasia kumpi tuntuma miellyttää enemmän käyttötarkoituksessa.

Runkoa ei voi koeajaa, joten voi kuin kysellä kokemuksia millaisia kokoonpanot ovat ajoltaan ja kestävyydeltään.

Tuo Trekki on hieno, helposti siihen alkaa valita hipo-osia, vaikkei tarvitsisikaan.:)

lansive
02.10.2008, 22.37
Bike-Discountissa on tämmöinen (http://www.bike-discount.de./shop/k325/a5756/zr-litening-rahmen.html) ja hinnalla ei ole pilattu (199€). Kuluja tulee vähän alle 30€, mutta halpa se silti on. Paino ei kyllä paljon mene alle tuon 1,5 kilon.

Concorde
03.10.2008, 07.08
Tää (http://www.salden.nl/default.asp?pid=2017&fs=6030&catid=2973) näyttäis olevan 1.2g / 400€.

Kiovan Dynamo
03.10.2008, 07.50
http://www.dalescycles.com/v/vspfiles/photos/GNTXTCFRM08-2.jpg

Giant XTC? Saattaisi irrota ihan kotimaisistakin liikkeistä tuohon hintahaarukkaan.

N-Man
03.10.2008, 10.01
Runkoa ei voi koeajaa, joten voi kuin kysellä kokemuksia millaisia kokoonpanot ovat ajoltaan ja kestävyydeltään.

Tuo Trekki on hieno, helposti siihen alkaa valita hipo-osia, vaikkei tarvitsisikaan.:)

Itselläni parin vuoden kokemus tuosta Trekin 8500:sta. Runko on mielestäni aika jäykkä ja kovahko mutta muuten mainio. Ajettavuus hieno ja kestää hyvin kovaakin vauhtia yllättävän pahoissa paikoissa vaikka ei pahassa maastossa tietysti parhaimmillaan olekaan. Lisäksi kiipeää erittäin kevyesti ja kiihtyy herkästi. Kestävyydestä en osaa muuta sanoa kuin että on tuo kaiken tähän mennessä kestänyt eikä ole sen puolesta koskaan pelottanut. Runko on muutenkin sen verran suurta putkea ja liitokset massivisia että sen ainakin luulisi kestävän normaalissa käytössä pitkään.
Niin ja ajo kokemukset ovat 17.5" rungolla, FOXin F80RL keulalla ja XT-palikoilla.

Juide
03.10.2008, 10.43
Luziferia täytyy ehdottaa itsekin, vaikka sellaisen omistajana ehkä jäävi olenkin. Oma 18" runko painaa jarrutappien kanssa 1330g, ilman 1311g. Geometriassa huomioitava asia on lyhyys, itsellä siinä 120mm stemmi kun 17,5" Trekissä on 105mm. Mulla on suhteessa pitemmät jalat ja lyhyt selkä, ja oon tykänny kyllä Luziferista. Ei Trekkikään ollenkaan huono ole. Luziferissa on monista "bulkki"rungoista poiketen myös tolppa ihan standardi 31,6 joten valinnanvaraa sen suhteen on. Ohjainlaakeri on semi-integroitu.

Mitä nuilla alurungoilla olen ajellu, niin en isompia eroja kyllä kovuudessa ole havainnut. Kyllä ne kovia on kaikki. Kiekot sitten revolution pinnoilla, ja renkaisiin ilmatilaa niin pehmenee. Jos Trekin 8500:n saa tuohon 429e hintaan, niin sekään ei ole ollenkaan huono valinta. Jonkin verran raskaampi kuin Luzifer mutta ikuinen takuu, No Saintin takuu on 5v.

stenu
03.10.2008, 20.53
Zaskar on notkea alurungoksi ja helppo ajaa, vanhan selkäkin kestää maastossa.

Eikös Zaskarissa ole ohut satulatolppa? Vaikuttaa nimittäin huimasti jäykkiksen mukavuuteen, onko satulan alla 27,2 vai 31,6 millinen tolppa.

Hyvää 17,5- tai 18-tuumaista runkoa olen itsekin jo jonkin aikaa etsiskellyt. Aika vähissä tuntuu olevan vaihtoehdot. Uutta ja vähemmän uutta täysjousta saisi toinen toistaan halvemmalla, mutta jäykkäperistä on jäljellä vain jämäkokoja. Trekin 8500 (ainakin sellainen vanhanmallinen ei-hydroformattu) oli yllättävän mukava paksusta tolpasta huolimatta, mutta kuitenkin siinä oli mielestäni hyvä runko pilattu speksaamalla siihen 31,6 millinen tolppa. Tietenkin shimmien kanssa voisi leikkiä, mutta ei ole vielä luonto antanut periksi.

Attitude
03.10.2008, 20.56
Eikös Zaskarissa ole ohut satulatolppa? Vaikuttaa nimittäin huimasti jäykkiksen mukavuuteen, onko satulan alla 27,2 vai 31,6 millinen tolppa.

Ohut tolppa, eli 27,2

Ommik
04.10.2008, 00.45
MTBcentre.fi näkyy myyvän L kokoista skandiumrunkoa (1260 g?!) kohtuuhintaan. Siellä näkyy olevan koeajopööräkin paikalla.

stenu
04.10.2008, 09.54
MTB-Centren Mondraker-runko näyttää ainakin kuvissa ihan asialliselta. Valmistaja ei tosin sano mitään. Koot menevät vaan taas kerran hassusti niin, että M on liian pieni ja L on liian korkea tälläiselle 180 senttiselle keskiverto-Suomi-tattiaiselle.

Ehdin jo tilaamaan Bike2Build-nimisestä firmasta Konan Kula Supreme -rungon. Siinä olisi ollut mitat kohdallaan ja hintakin. Kysyin toimitusaikaa s-postitse ja vastasivat, että viikossa tulee. Laitoin tilauksen sisään ja maksoin rungon. Viikon kuluttua rupesin odottelemaan kuriiria duunin ovelle, mutta ei kuulunut. Sen sijaan tupsahti Hollannista sähköposti, jossa ilmoittivat etteivät pystykään toimittamaan runkoa. No, olin tietysti innoissani ehtinyt jo ostamaan kasan osia tuo kyseinen runko mielessä. Eikä niitä sitten löytynyt 18":sena enää muualtakaan. Hirveästi ei tarvitse tuon firman suuntaan enää katsella.

M-kokoinen Zaskar olisi varmasti hyvä peli, jos sellaisen jostain runkona löytäisi. Zaskarkin on kivasti retro. Ykkösoptiona mulla lienee tällä hetkellä Van Nicholaksen Zion. Sen ahtaana pidettyyn takahaarukkaan on tulossa muutos ensi vuodelle. 2009 runkoon pitäisi mahtua huoletta 2,2":nen rengas, mutta niitä saa aikaisintaan kuuden viikon kuluttua, joten siihen asti ainakin on aikaa metsästää vaihtoehtoja. En ole titaanirunkoa koskaan ajanut, mutta kuvittelisin sen olevan aika hyvä kompromissi mukavan teräsrungon ja kevyen alurungon väliltä.

twentyniner
04.10.2008, 11.55
Ridefree.fi -> "Tori" . siellä oli käytetty M-kokoinen Zaskar kaupan .

Ommik
04.10.2008, 17.16
Mulle se montrakenin L kokoinen oli pieni, eli koeajettu on. Olen 186 ja jalan sisämitta 87. Muuten se fillari olis mulla jo. mutta ehkkä mä olen tottunut pitkiin runkoihin. Eteläeurooppalainen valmistaja (valmistuttaja?), niillä koot taitaa olla vähän pienempiä kuin sakemanneilla.

Kopteri Kaarlo
15.10.2008, 16.25

Ymmärsinkö oikein että 27,2 selkäystävällisempi jos puhutaan alu tolpasta?

Haka
15.10.2008, 20.35
Näin se mekaniikan oppien mukaan menee eli ohuempi taipuu helpommin.

Onhan toki muitakin osia jotka vaikuttaa mm. paksut renkaat ja satulan kiskot

Kopteri Kaarlo
15.10.2008, 22.51
Luziferia täytyy ehdottaa itsekin, vaikka sellaisen omistajana ehkä jäävi olenkin. Oma 18" runko painaa jarrutappien kanssa 1330g, ilman 1311g. Geometriassa huomioitava asia on lyhyys, itsellä siinä 120mm stemmi kun 17,5" Trekissä on 105mm. Mulla on suhteessa pitemmät jalat ja lyhyt selkä, ja oon tykänny kyllä Luziferista.

Mitä "juide" olet pitkä?
Viitsitkö mittailla paljonko luziferin vaakaputken mitta reijän keskeltä/keskelle jos mittauslinja noin vaakasuorassa?

s-bend-takahäkki kertooko joku mitä moinen tarkoittaa???

plösöpötsi
16.10.2008, 07.02
Mistä?

soita Duellille(maahantuojalle) http://www.duell.fi/information.php?info_id=4 ja kysy onko runkoja varastossa, jos on niin sit vaan lähimmältä jälleenmyyjältä haku.

Juide
16.10.2008, 08.33
Mitä "juide" olet pitkä?
Viitsitkö mittailla paljonko luziferin vaakaputken mitta reijän keskeltä/keskelle jos mittauslinja noin vaakasuorassa?

s-bend-takahäkki kertooko joku mitä moinen tarkoittaa???

Olen 174cm pitkä. Tuolla rungolla kyllä ajelee menestyksellä vielä 10cm mua pitempikin ihminen ja myös hieman mua lyhyemmällekin toi käy. En pääse nyt runkoa mittaamaan, mutta muistelen aiemmista mittauksistani että efektiivinen vaakaputki ohjainlaakerin yläpinnasta olisi noin 580mm +- muutama millimetri käytettäessä 80mm keulaa. Jos laittaa satamillisen, mikä toimii tuossa rungossa myös oikein hyvin, mitta pitenee hieman.

S-bend takahäkki tarkoittaa sitä, että v-jarruja käytettäessä takakiekkoa ei saa irti ilman, että tyhjentää takakumin :p Eli käytännössä seatstayn putket on taivutettu s-malliseksi siten, että jarrutapit voi hitsata keskelle putkea jäykkyyden lisäämiseksi.

Ja toi tolppakysymys, mulla on tossa 31,6 Easton EC90 kuitutolppa jota kutsuisin aika mukavaksi joustotolpaksi. Ikävämpi homma tossa on se, että pyöreänä putkena se joustaa sivuille yhtä paljon kuin eteen-taakse -suunnassakin. Esim. Thomsonin putki on sisäpuolelta ovaali, joten se joustelee enemmän pituussuunnassa kuin sivuttain.

stenu
16.10.2008, 09.41
Ymmärsinkö oikein että 27,2 selkäystävällisempi jos puhutaan alu tolpasta?

Jep, ohuempi putki taipuu paksua helpommin, materiaalista riippumatta. Tolpan pituus vaikuttaa tietysti paljon myös. Toisaalta ohut, liian pitkä ja joustava tolppa voi "pompottaa" polkiessa siellä pyrstön alla. Jossain Saksalaisessa MTB-lehdessä taannoin tuota taidettiin testaillakin. Samassa rungossa, samoilla paineilla ja saman kokoisilla renkailla "joustomatka" oli 30% suurempi 27,2 mm:n tolpalla kuin 31,6 mm:n tolpalla. En muista tarkempia yksityiskohtia, mutta kun verrattiin ohut tolppa, paksut renkaat ja pienet paineet vs. paksu tolppa, ohuet renkaat isommat paineet, ero oli muistaakseni 70%.

stenu
16.10.2008, 10.00
Olen 174cm pitkä. Tuolla rungolla kyllä ajelee menestyksellä vielä 10cm mua pitempikin ihminen ja myös hieman mua lyhyemmällekin toi käy. En pääse nyt runkoa mittaamaan, mutta muistelen aiemmista mittauksistani että efektiivinen vaakaputki ohjainlaakerin yläpinnasta olisi noin 580mm +- muutama millimetri käytettäessä 80mm keulaa. Jos laittaa satamillisen, mikä toimii tuossa rungossa myös oikein hyvin, mitta pitenee hieman.

Tietysti siihen, että minkä pituisen rungon kukin vaati, vaikuttaa aika paljon myös vartalon mittasuhteet ja millaisella tangolla haluaa ajaa. Vaikka en suomalaiseksi edes ole persjalkainen, niin kuitenkin taidan omistaa vähän EU-standardia lyhyemmät jalat ja pidemmän selän. Pituutta on 179,5 ja 580 mm pitkä runko on mulle kyllä auttamatta lyhyt, vaikka ajaisi 100 mm:n stemmillä ja suoralla tangolla. Vielä jos olisi toiveissa, että voisi käyttää matalaa riseriä, niin rungon olisi hyvä olla vähintään 590 ja mieluiten vaikka 595 mm pitkä. Isoista merkeistä Spessu ja Kona taitavat olla ainoat, joilta löytyy sloupattu 18":nen runko noilla mitoilla. GF:n Big Sur olisi vielä pidempi, mutta aika paljon sloupattuna 17,5":sena ehkä jo vähän turhan matala?

Edit: Juu, ja Spessussa pitäisi käyttää holkkiviritystä 27,2 millin tolpalle ja Cannarin Optimo-rungot täyttävät kriteerit myös. Se on todella aika jännää, että ebayssäkin sopivat jäykkisrungot on kovin vähissä tällä hetkellä. Vähän käytettyjä tai uusia, ylivuotisia täpärirunkoja löytyisi vaikka muille jakaa.

Marsusram
16.10.2008, 11.24
..Viitsitkö mittailla paljonko luziferin vaakaputken mitta reijän keskeltä/keskelle jos mittauslinja noin vaakasuorassa?

Pitäisi kai uusissa olla 560mm tuon mukaan:

Runkomitat
A C D F G paino
16" 406 528 105 73° 71° 1200
18" 457 560 125 73° 71° 1260
20" 508 582 145 73° 71° 1320
22" 559 607 165 73° 71° 1395

Minäkin muistelen että oli pari vuotta sitten pitempi.
(ilmankos ovat keventyneetkin)

Juide
16.10.2008, 12.14
Pitäisi kai uusissa olla 560mm tuon mukaan:

Runkomitat
A C D F G paino
16" 406 528 105 73° 71° 1200
18" 457 560 125 73° 71° 1260
20" 508 582 145 73° 71° 1320
22" 559 607 165 73° 71° 1395

Minäkin muistelen että oli pari vuotta sitten pitempi.
(ilmankos ovat keventyneetkin)

Nuo mitat on mitattu putkea pitkin. Esim. Pyörähuollon sivulla olevat MaxArin mitat on taas efektiivisiä. Vähän hankala tehdä vertailuja, mutta kyllähän nyt noiden kulmien avulla voi pienillä geometrisillä laskutoimituksilla päätellä efektiivisten vaakaputkien eroja ;) Tommosessa noin 18" koossa nykypäivän slope-xc-rungossa efektiivinen mitta on suunnilleen 20 mm pitempi kuin todellinen. Slouppauksen määränkin voi päätellä sitten pystyputken korkeudesta.

Ja Luziferit on tulleet noin 40g painavammaksi muutaman vuoden takaisen uudistuksen myötä, kun runkoon lisättiin vahvike. Geometria pysyi samana.

Markku Silvenius
16.10.2008, 12.25
Luziferille kannatusääni myös täältä. Itselläni on tuo 20" runko joka on vähän lyhyt, mutta vielä pitkällä stemillä pelattavissa. Keulana on Pacen jäykkä hiilikuitukeula.

Pojallani on kisakäytössä tuo Luzifer 18" rungolla, lyhytiskuisella SIDillä ja 100 stemillä. Hän on nyt 172 cm. Sanoisin että 180 cm on varmaankin ehdoton maksimimitta tuolle rungolle, kisakuskille sekin mielestäni nousee liian pystyyn, kun stemin ei varmaan tarttis olla yli 120 pitkä, että ohjaus olisi sopivan nopee. 90 stemillä voisi alkaa jostain 168-170 cm kaverista tuolle rungolle. Mutta kroppakysymyksiähän nämä on, itse olen jkv lyhytjalkainen ja siksi otin 20" rungon; seuraava olisi ollut selkeesti hirvi. Juniori on tällä hetkellä vähän enemmän selkää kuin jalkoja, mutta 15,5 vuotta vanhana vielä selkeästi kasvuiässä, eikä tiedä kumpi tulee mikäli ennusteen n. 180 cm toteutuu.

edit:

>Juide

tuliko se vahvike kaikkiin malleihin vai vain isoimpiin? Omassa rungossani on vahvike, juniorilla ei ole?

Liraren
16.10.2008, 12.30
Voi helevetti mää oon valinnu ihan väärin tuon Luziferin. Oon 187 cm ja oon ajanu 4 vuotta 18" Luziferilla. Toisaalta se on ollu paras runko, joka mullakoskaan on ollu. Olen kankea ja lyhytselkäinen, stemmi on 110 mm, -6 astetta. Ajosento on täydellinen. Painopiste on matalalla ja pyörä on ketterä.

Highlander
16.10.2008, 13.28
Kiitoksia vastauksista! Tuo NoSaintin Luzifer alkaa vaikuttamaan kiinnostavalta. Hinta/laatu/painosuhde ilmeisimmin kohdallaan.

Tällä hetkellä alla on Kona Kula -06. Osia vaihdettu: keula 85 mm SID world cup, Nopen 1520 g kiekkosatsi sekä stemmi, tanko ja satula+tolppa kevyempiin. Siltikin tämä painaa Rapalan mukaan 11.5 kg eli hieman yli kilo lähtenyt vakioon verrattuna. Kampisarjana on Racefacen ride, Isis keskiö. Jarrut Hayes ysit. Vaihteet XT, Deore. Renkaat Nokia NBX lite, Nobby Nic.

Rungossa (7005 alu) ei sinänsä ole ollut mitään moitittavaa (muuta kuin maali vähän lohkeilee). Mutta jos haluaa keventää lisää niin seuraavaksi pitänee vaihtaa runko olemassa oleviin osiin? :D Sekä ehkä samalla uudet kammet+keskiö. XT on varmaan järkevin vaihtoehto?

Tuosta pyörän painosta voisi olettaa että tuo Konan runko voi painaa sitten jopa yli 2 kg!?
Konan runkojen painoja on vaikea löytää netistä tai Konan sivuiltakaan. Ehkä sieltä tech foorumilta voisi saada kysymällä vastauksen...en viitsisi alkaa purkamaan pyörää osiin vain punnitakseni sen. :p

simojoki
16.10.2008, 14.54
Ajosento on täydellinen. Painopiste on matalalla ja pyörä on ketterä.
Eikä tuo kasitoistatuumanen (http://www.tarppi-tuote.com/kiiri/galleria/TarppiMTBMaraton2008/tarppimtb056.jpg) näytä sulle edes mitenkään järisyttävän pieneltä.

simojoki
16.10.2008, 14.57
Sekä ehkä samalla uudet kammet+keskiö. XT on varmaan järkevin vaihtoehto?
Nythän sitä sais xtr:ääkin edullisesti, tai sit laitat rallinaaman deus xc:tä. Jarruista sais kans heleposti grammoja pois.

Kopteri Kaarlo
16.10.2008, 17.42
Voi helevetti mää oon valinnu ihan väärin tuon Luziferin. Oon 187 cm ja oon ajanu 4 vuotta 18" Luziferilla. Toisaalta se on ollu paras runko, joka mullakoskaan on ollu. Olen kankea ja lyhytselkäinen, stemmi on 110 mm, -6 astetta. Ajosento on täydellinen. Painopiste on matalalla ja pyörä on ketterä.

Kiitos kaikille vastauksista ja kuten huomataan että makuasia mikä koko toimii/sopii parhaiten.

Itsellä nyt runko jossa melkein samat mitat kuin 18"luzifer,mutta nyt olisi tarkoitus rakentaa pyörä jolla mennään kisaa helpolla radalla(pururata,tienpohja vauhdit 32-34kmh)ja mututuntumalla muutama sentti pituutta runkoon lisää,verrattuna xc-kisapeliin voisi olla ok?

Liraren
17.10.2008, 06.26
Kiitos kaikille vastauksista ja kuten huomataan että makuasia mikä koko toimii/sopii parhaiten.

Itsellä nyt runko jossa melkein samat mitat kuin 18"luzifer,mutta nyt olisi tarkoitus rakentaa pyörä jolla mennään kisaa helpolla radalla(pururata,tienpohja vauhdit 32-34kmh)ja mututuntumalla muutama sentti pituutta runkoon lisää,verrattuna xc-kisapeliin voisi olla ok?

On tullu ajettua tuolla muutama maratoonikin, joissa vauhdit on tasaisella koviakin välillä. Hyvin on menny tuolla. Varsinkin kun viime talvena vaihdoin riser-tangon suoraan tankoon ja laitoin vielä nousukahvat. Ja koirapyöräilykisat ajetaan kuntoradoilla ja keskarit pyörii siellä 33-34 km/h:ssa. Edelleen toimii huipusti tuon mittanen runko mulla. Kait mulla on vaan äijässä niin outo geometria, että tuollanen pyörä on justiinsa. Mulla on tuossa 100 mm asennossa oleva Reba Race -04 -keula. Oon mitannu monta kertaa ja emäputken keskeltä satulaputken keskelle vaakasuoraan mitattuna vaakaputken etupään korkeudella on 600 mm. Sekihän vaikuttaa näihin efektiivisen vaakaputken mittauksiin, että miltä korkeudelta mitataan. Koska emäputki ja satulaputki ovat eri kulmassa, keulan akselista kruunuun mitta vaikuttaa efektiivisen vaakaputken mittaan.

Joskus aikanaan mulla oli Dacon 21" runko, jossa ei ollut juurikaan pitempi vaakaputki kuin Luziferissa. Olihan se jumanklavi hirveä ajettava se pyörä. Sen jälkeen etsin rungon, jossa suunnilleen samanmittainen vaakaputki mutta huomattavasti pienempi korkeus.

Markku Silvenius
17.10.2008, 08.12
Joo piti vielä tarkistaa että onko se juniorin runko kuitenkin pienempää kokoa, mutta on se 18". No, pääasia, että se tuntuu hyvältä käteen ja maastossa kuitenkin hiuskarvan pieni runko on parempi kuin yhtään iso.

Reimari
17.10.2008, 12.37
Tällä hetkellä alla on Kona Kula -06. Osia vaihdettu: keula 85 mm SID world cup, Nopen 1520 g kiekkosatsi sekä stemmi, tanko ja satula+tolppa kevyempiin. Siltikin tämä painaa Rapalan mukaan 11.5 kg eli hieman yli kilo lähtenyt vakioon verrattuna. Kampisarjana on Racefacen ride, Isis keskiö. Jarrut Hayes ysit. Vaihteet XT, Deore. Renkaat Nokia NBX lite, Nobby Nic.

Rungossa (7005 alu) ei sinänsä ole ollut mitään moitittavaa (muuta kuin maali vähän lohkeilee). Mutta jos haluaa keventää lisää niin seuraavaksi pitänee vaihtaa runko olemassa oleviin osiin? :D Sekä ehkä samalla uudet kammet+keskiö. XT on varmaan järkevin vaihtoehto?

Elä hyvä mies kevennä sitä enää tai minua alkaa harmittamaan. Oma Kona Kula 06' painaa tällä hetkellä öpaut 13,1 kg (polkimien kanssa tietenkin). Olen lihottanut pyörää mm. painavalla keulalla. Ja samaa mieltä maalista, kaikki kolhut näkyvät eikä Konan mukana tulleella paikkapurkilla ole mitään virkaa; paikatut kohdat näkyvät vielä selvemmin kun paikkaamattomat :(

Kopteri Kaarlo
17.10.2008, 16.08
On tullu ajettua tuolla muutama maratoonikin, joissa vauhdit on tasaisella koviakin välillä. Hyvin on menny tuolla. Varsinkin kun viime talvena vaihdoin riser-tangon suoraan tankoon ja laitoin vielä nousukahvat. Ja koirapyöräilykisat ajetaan kuntoradoilla ja keskarit pyörii siellä 33-34 km/h:ssa.

No ethän vain Jämillä ollut "sotkemassa"?

Kopteri Kaarlo
19.10.2008, 21.56
Nuo mitat on mitattu putkea pitkin. Esim. Pyörähuollon sivulla olevat MaxArin mitat on taas efektiivisiä. Vähän hankala tehdä vertailuja, mutta kyllähän nyt noiden kulmien avulla voi pienillä geometrisillä laskutoimituksilla päätellä efektiivisten vaakaputkien eroja ;) Tommosessa noin 18" koossa nykypäivän slope-xc-rungossa efektiivinen mitta on suunnilleen 20 mm pitempi kuin todellinen. Slouppauksen määränkin voi päätellä sitten pystyputken korkeudesta.

Joo aika hämäriä mittoja välillä riippuu niin mittaustavasta.
Halpis rungoista puhuttaessa esim X-Factor Hex2 17" fillarilehden testissä mitattu vaakaputken pituudeksi 58cm joka ei ainakaan kauppiaan mielestä pidä paikkaansa?
Noh mutta muistaako kukaan ajaneen kyseisellä rungolla..Haluaisin kuulla onko kelvollinen,pirun halpa ainakin!

Liraren
20.10.2008, 06.55
No ethän vain Jämillä ollut "sotkemassa"?

Kylläpä olin.

Apero
20.10.2008, 15.25
Joo aika hämäriä mittoja välillä riippuu niin mittaustavasta.
Halpis rungoista puhuttaessa esim X-Factor Hex2 17" fillarilehden testissä mitattu vaakaputken pituudeksi 58cm joka ei ainakaan kauppiaan mielestä pidä paikkaansa?
Noh mutta muistaako kukaan ajaneen kyseisellä rungolla..Haluaisin kuulla onko kelvollinen,pirun halpa ainakin!

Pari vuotta Hex2 pyörällä ajaneena voin todeta rungon hyväksi, jos pitää pystystä ajoasennosta. 17" rungossa on n. 570 mm vaakaputki, mutta etuhaarukan emäputki on 140 mm ja ohjainlaakeri vie 25 mm. Tämä nostaa ainakin mulla tangon tarpeettoman ylös maratonajelua ajatellen. Rungoksi vaihtuikin 18" Luzifer, kuskilla mittaa 170 cm.

MAK
24.10.2008, 01.46
Cooma on yksi mahdollinen eli tuolta klikkaillen: http://www.zoulou-bikes.de
Ostin omani (koko 21") reilu vuosi sitten, http://www.heli-bikes.com/Shop/product_info.php?info=p454_Zoulou-Cooma-MTB-Frame-Disc-Only.html
(silloin ohjainlaakeri ei kuulunut hintaan, keskiön ja ohjainlaakerin höyläykset otin mukaan). Sievä eloksointi, joten maalin rapistuminen ei ole ongelma. Toimituskuluineen parin satasen luokkaa.

Tuo 21" painaa noin 1640 g (vaa'an tarkkuudesta en tiedä, mutta suunnilleen samaa se näytti yhdistelmälle muovikassi ynnä kolme Juhla Mokka -pakettia). 19" on alle 1500 g nettisivun mukaan, 17" luulisi olevan vielä vähemmän.

Kategoriaan alle 500 e menee tuolta toisaalta myös "Heli-Bikes SLR Extralight MTB Rahmen", sille mainitaan 1340 g 16.5-tuumaisena.

xtrainer80
18.09.2010, 14.18
Nostellaan vanhaa, kun ei viitsi aloittaa uutta.

Hakusessa siis kevyt jäykkäperäinen XC-runko, jonka ympärille voisi syksyn ja talven mittaan rakennella kevyen/kevyehkön kisapelin. Rungolla saisi olla hintaa max. ~700-800 e. Ehkä vielä mieluummin lähempänä 500 e, jos sopivaa on tarjolla painoluokassa 1000 - 1300 gr.

Tällaiset olen nyt alkuvaiheessa lyhyen etsinnän jälkeen bongannut:

BeOne hiilarirunko CRC:ltä:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45914

Merkki ei kovin tunnettu, mutta on kevyt runko, n. 1000 gr.

Saldenilla 2007 Scale:

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=8582&catid=2973

Kalliimpi, painosta ei tietoa. Lienee kuitenkin kevyt?

Pyörän painon tulisi jäädä alle 10 kg, joten sen mukaan haussa on kevyt runko. Geometriasta sen verran, että mieluummin hieman pidempi runko kuin lyhyt. Trekin rungot ovat sopineet itselleni erittäin hyvin.

Osalistaa katellaan sitten sen mukaan, mitä lompakko antaa myöten. Paljon yli 2000:a euroa en kuitenkaan tähän olisi valmis laittamaan. Kiekot löytyy jo, joten ne voi laskea pois budjetista.

Saa vinkata myös jos on tiedossa edullisesti 80-100 mm keulaa, etälukitus pitää ehdottomasti olla joten foxit lienee pois suljettu (vaikka muuten hyvä keula onkin).

MacGyver
18.09.2010, 16.02
Miten ois tuommonen No Saint MaxAri R (http://www.ciclib.de/Rahmen/MTB-Hardtail/No-Saint-MaxAri-R-Carbon-2010.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=article&ProdNr=A4872&t=46&c=47&p=47)? Suomihintaa voinee kysellä Pyörähuolto.com:ista. Takuu 5 vuotta ja P-H.comin kanssa asioidessa takuuvaihdot toimii hyvin.
Ja tuosta (http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSSIDWD100/rockshox-sid-world-cup-dual-air-disc-100mm-fork-with-bb-motion-control-and-pushloc) Rock Shox Sid WC:tä puoli-ilmatteeksi.

syklopaatti
18.09.2010, 16.13
http://www.bike-discount.de/shop/k325/a32957/elite-hpc-carbonrahmen.html

xtrainer80
18.09.2010, 17.19
No Saintin löysin myös, ja se vaikuttaisi aika hyvältä. Virosta vielä halvemmalla:

http://www.hobisport.ee/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=2046&category_id=53&option=com_virtuemart&Itemid=53&lang=en

Suomihintaa voisi toki vielä kysellä, mielellään kotimaastakin ostaisi jos hinta millään tasolla kilpailukykyinen.

Cube olisi myös aika houkutteleva, jos vain sopivaa kokoa löytyy. Tuo syklopaatin linkittämä 20" on kyllä melko varmasti liian iso 176 cm pitkälle kuskille.

Trekin 8000 sarjan runkoa olen myös miettinyt, mutta saako pelkkää runkoa mistään? Trekin rungoista toistaiseksi vain hyviä kokemuksia.

Rokkarin sidiä olen tosiaan suunnitellut keulaksi, one-onella on näköjään muitakin hyviä tarjouksia. Katellaan, onhan tässä aikaa...

viskaali
18.09.2010, 18.14
http://www.actionsports.de/gb/Components/Frames/Frames-MTB/Fun-Works-Racelight-Carbon-MTB-Rahmen::10482.html

60g yli mutta halpa. Saa helposti alle 10kg, jäykällä hiilarikeulalla jopa alle 8.

haedon
18.09.2010, 18.48
:rolleyes: Joo, ei mikään ultrakevyt, kun mun Scandium-runkokin on keveämpi:D. Mutta tosiaan siitäkin saa helposti alle kymppikilosen. Mun levyjarrullinen 2x10-vaihteinen täysjäykkänä painaa jotain vajaa seittemän.

ttr
18.09.2010, 18.50
Jos olisin vähän pygmimpi, niin ostaisin välittömästi tämän: http://www.bike-discount.de/shop/k325/a33255/elite-hpt-rahmen.html

xtrainer80
18.09.2010, 19.02
Jos olisin vähän pygmimpi, niin ostaisin välittömästi tämän: http://www.bike-discount.de/shop/k325/a33255/elite-hpt-rahmen.html

Joo, useimmiten noi tarjousrunkojen/pyörien koot on joko tosi lyhkäsille tai pitkille ihmisille. :(

Viskaalin linkittämä runko voisi olla aivan jees, tavoitteena kun ei ole mikään ultrakevyt laite vaan tuollainen 9 - 10 kg riittää. Toki nälkä saattaa kasvaa ja tuntuu että kevyempää pitäisi saada, mutta budjetti ei kasva.

Jotenkin tuo No Saint houkuttelisi tosi paljon, 600 e + rahti olisi hyvinkin siedettävä. Siitä kun on jo hyviä kokemuksiakin löydettävissä eri foorumeilta. Mutta katellaan...

JackOja
19.09.2010, 10.16
Hakusessa siis kevyt jäykkäperäinen XC-runko.... Rungolla saisi olla hintaa max. ~700-800 e. Ehkä vielä mieluummin lähempänä 500 e...

Tuohon hintaan on näköjään Fillarin torilla kaupan L-kokoinen Scale-runko (tai kokonaisena)... jollekin nopealle sopivasti ;)

(ei, en ole se myyjä eikä ole tuttu)

elasto
19.09.2010, 12.20
Täältä ääni MaxArille. Omani ostin Pyörähuollosta ja hintaa oli muistaakseni 695 euroa. Virosta tai Saksasta tietty vielä halvemmalla.

qazserNOS
19.09.2010, 14.35
On-One Whippet:ia kannattaisi vilkaista: http://on-one.co.uk/i/q/FROOWHI/on-one-carbon-xc-whippet-frame

En tiedä onko runko miten hyvä, mutta ainakin itse olen tuollaisen jo ennakkotilannut. :) Ainakin runkogeometria perustuu firman (kehuttuun?) Scandal -runkoon. Paino 18" rungolla 1300g.

Itse kiinnostuin rungosta seuraavan jutun perusteella, kun se näyttää niin hyvältä ;): http://on-one.co.uk/news/teams-and-riders/q/date/2010/08/02/helen-clayton-on-the-whippet

xtrainer80
19.09.2010, 20.25
On-One Whippet:ia kannattaisi vilkaista: http://on-one.co.uk/i/q/FROOWHI/on-one-carbon-xc-whippet-frame

En tiedä onko runko miten hyvä, mutta ainakin itse olen tuollaisen jo ennakkotilannut. :) Ainakin runkogeometria perustuu firman (kehuttuun?) Scandal -runkoon. Paino 18" rungolla 1300g.

Itse kiinnostuin rungosta seuraavan jutun perusteella, kun se näyttää niin hyvältä ;): http://on-one.co.uk/news/teams-and-riders/q/date/2010/08/02/helen-clayton-on-the-whippet

Ai että kun on kaunis runko. Kuvauksen mukaan rungon vaakaputki on melko pitkä, joten olisi juuri sellainen mitoitus jota haen. Paino ja hinta ovat molemmat aivan ok tähän projektiin. Kiitos linkistä!

Scotin myyjäänkiin otin yhteyttä, vaikka epäilen että L-koko on liian iso minulle.

xtrainer80
20.09.2010, 08.51
Tuohon hintaan on näköjään Fillarin torilla kaupan L-kokoinen Scale-runko (tai kokonaisena)... jollekin nopealle sopivasti ;)

(ei, en ole se myyjä eikä ole tuttu)

Tämä on nyt sitten vissiin tulossa... ;) Loppuu pähkäilyt kertaheitolla.

pikkukara
07.02.2014, 13.34
Onko 26 jäykkikset jo unohdettu, kuten tää threadi?
Onko kokemuksia Bottecchian hiilikuitumaastorungoista? RCZ:llä aika halvalla esim Pordoi 26 (http://www.rczbikeshop.com/default/bottecchia-2012-frame-pordoi-26-carbon-size-53-white-red.html#).
Täytyy vielä mittailla nykyistä maasturia ja pähkäillä uskaltaako halpishiilaria kokeilla.