PDA

Näytä tavallinen näkymä : Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Wilbur
18.09.2008, 15.20
Aiheesta on sekalaisesti monessa säikeessä liikaa juttua, en viitsisi kahlata läpi, sorry.

Siis hakusessa jäykkikseen pitävämmät renkaat kuin nykyiset 2.25" NN edessä/RR takana. Tuntuu ainakin Tampereen liukkailla lähtevän alta juurakoissa, tosin ajotaitokaan ei 1. kesän jäljiltä ole ihan huippuluokkaa...

Ajattelin Mountain King Supersonic 2.2 tai Kendan Nevegal DTC 2.1 (luin jostain Lontoota puhuvista lehdistä olevan hyviä), onko sopivia mansen maisemiin? Nykyisessä Cubessa on aika ahtaan näköistä takana 2.25" Racing Ralpheilla, ei varmaan suuremmat mahdu pyörimään kunnolla?!

Huippurullaavutta en siis hae, vaan kunnon pitoa.

marco1
18.09.2008, 15.26
Pitäis varmaan laittaa 2.4 Mountain Kinkit jos pitoa haluaa tuosta mallista, 2.2:ssa on liian pienet nappulat keskellä.
Heivasin itse just 2.2 MK:t pois ja 2.3 NBXää tilalle kun alkoi tulla pito-ongelmia syyskeleissä.

Asentaja
18.09.2008, 15.31
NBX 2,3" tai Maxxis Minion taittuva 2,35" 60a, molemmat aivan huippuja märkään ja liukkaalle. High Roller taittuvana 2,35" on vielä testaamatta, saattaa myös olla hyvä. Ainakaan kuvio ei mene helposti tukkoon ja rullaakin vielä kohtuullisesti.

Plus
18.09.2008, 15.34
Kendoissa on ainakin kunnon järeä kuvio, toisin kuin Mountain Kingeissä. Stick-E versio varmaan pitää paremmin kuin DTC.

Sitten tietenkin perushyvä NBX 2,3". Onko kellään vertailukokemuksia Nevagaliin?

Painetta juuri sen verran ettei vanne hakkaa kiviin ja hyvä tulee...

JiiPee
18.09.2008, 15.45
Mulla takana tällä hetkellä MK 2,4 UST vielä "koeajossa". Alustavat kokemukset positiiviset, pitää hyvin ja pehmeä ajotuntuma kun voi ajella pienillä paineilla.
Edelliset renkaat oli Maxxis ignitor noEXeption 2,35 (sisärenkaalla) ja siinä varsinainen liimarengas. Menee tukkoon aika pahasti mutta alamäessä ne paskat on sitten naamalla :D! Ajelin noilla seuraavanlaisilla paineilla: Edessä 2.3bar ja takana 2.5bar (minimisuositus on tuo 2.5 bar).
Minulta saa ainakin arvosanan 9+.

Plus
18.09.2008, 16.01
Itse en ajokamoissa n. 75-kiloisena pystyisi ajamaan 2.5 paineella kun asfalttisiirtymää.
Märällä olen pitänyt NBX 2,3":ssa 1,8 edessä / 2,0 takana, lumella jotain 1,6 / 1,8 bar.

JiiPee
18.09.2008, 16.22
Itse en ajokamoissa n. 75-kiloisena pystyisi ajamaan 2.5 paineella kun asfalttisiirtymää.
Märällä olen pitänyt NBX 2,3":ssa 1,8 edessä / 2,0 takana, lumella jotain 1,6 / 1,8 bar.

Juu, tietysti tapauskohtaista toi paineiden hakeminen. Mää oon jo iso poika, en enää neuvolaikäinen...:)

länsiväylä
19.09.2008, 00.00
Kenda Nevegal Stick-E kumisena ja Mountain King supersonic on mulla parhaiten toimineet renkaat märälle kelille. Jälkimmäinen on paljon kevyempi, mutta ei kestä yhtä hyvin.

drop
19.09.2008, 00.05
Kumma juttu kun ton nevegalin märkäpitoa on monessa paikassa haukuttu (kuivapitoa kehuttu). Mutta ehkä se sitten pitää kuitenkin niillä juurilla ja kivillä.

Mulla on taas NBX't alla, vähän houkuttelis testata noita ignitoreita. Joko sulla JiiPee kului ne loppuun, vai kaipasitko vaan rullaavampaa?

Ari
19.09.2008, 00.30
Itse meinasin kokeilla eteen uutta Schwalben fat albert 2,4, biken testin mukaan pitäis olla myös suht hyvä rullamaan. Takana on nobby nic 2,4, mut aika liukkaalta tuntuu kallioilla, joten eteen pitäis löytää jotain muuta kuluneen gazza coren tilalle.

Prestige
19.09.2008, 07.56
Täältä ääni Kedan Nevegal Stick-E:lle. Aivan taivaallinen pito märällä! Ero Contin MKn on huomattava. Kendalla sopiva koko on 2.1, se on yhtä leveä kuin 2.35 Contilla. Hienoa Nevegaleissa on ollut että niissä on tuntumaa, ne ei lipsahda yhtäkkiä vaan niistä huomaa että kohta lähtee, silloin ehtii reagoida paremmin.

mankelimies
19.09.2008, 08.48
... Ajattelin Mountain King Supersonic 2.2 ...

Mikäli maastossa on kosteutta yhtään aamukastetta enempää, unohda continentalit. Lähtee alta likipitäen missä tahansa. Silti omassa villarissa alla, koska pidän muuten erinomaisena kompromissikumina.

ellmeri
19.09.2008, 09.42
Mulla takana tällä hetkellä MK 2,4 UST vielä "koeajossa". Alustavat kokemukset positiiviset, pitää hyvin ja pehmeä ajotuntuma kun voi ajella pienillä paineilla..

Komppaan täysillä,eilen tossa ynnäilin,2kk per takarengas kestää noin keskimäärin mulla ja nyt on 2 kk:ta ajettu Mk 2.4 ustilla ja alkaa olla winaalissa.
Täytyy alkaa ensikaudelle tilailemaan 4 kpl MK 2.4 USTeja ;)

Mää painan 78-80kg ja 1.6 paineet olleet hyvät juurissa ja kivikoissa mavicin 823 vanteilla.

Wilbur
19.09.2008, 13.02
Aiheeseen liittyen, vaikka sopisikin kai paremmin tuon Kaupat-otsikon alle ...

Valmistautuessani ostamaan, kalliimmalla hinnalla paikallisesta pyöräliikkeestä renkaat, esitän myyjälle kysymyksen: mitä renkaita nuo asiakkaat ostavat tai yleensä käyttävät näillä liukkailla syyskeleillä, mitä suosittelet? Myyjä vilkaisee minua ja vastaa: emmätiä, kai ne niillä ajelee mikkä o pyörissä alla valmiina.

No, arvaatte varmaan ostinko tuolta renkaat, tai ostanko tulevaisuudessa renkaita, pyörän tai mitään muutakaan?

pötkö
19.09.2008, 13.37
kaikkein parhaat renkaat on vielä mainitsematta

Panaracerin fire xc!

mulla oli ne ustigummit 2.1 leveinä parin baarin paineilla vauhtia riitti ja pitoa ihan järjettömästi.

Jos vertaan niitä misukan harmaisiin tai kendaksen stick-ee renkaisiin, joita on täällä kehuttu, niin sanoisin että 7-2 panaracereille. se panaraaserin gummi toimii aina kovalle pakkaselle saakka pitävänä. ja märällä se on vaan mm-mmm-mmmm.

Jani Mahonen
19.09.2008, 13.40
No, arvaatte varmaan ostinko tuolta renkaat, tai ostanko tulevaisuudessa renkaita, pyörän tai mitään muutakaan?
Et.

fob
25.09.2008, 08.51
NBX 2,3" tai Maxxis Minion taittuva 2,35" 60a, molemmat aivan huippuja märkään ja liukkaalle. High Roller taittuvana 2,35" on vielä testaamatta, saattaa myös olla hyvä. Ainakaan kuvio ei mene helposti tukkoon ja rullaakin vielä kohtuullisesti.

Ääni Maxxis-renkaille! Edessä Minion F 2.35" ja takana Highroller 2.35", molemmat ohutkylkisinä ja sisuskumien kera. Painetta sen verran, että kovalla alustalla hieman muljahtelee kurveissa eikä aivan kolise vanteille kivikossa ja juurakossa. Kuluneinakaan eivät ole muuttuneet huonoiksi.

Wilbur
26.09.2008, 09.03
Menikin viime viikolla sitten kylki rikki niin kuskilta kun Racing Ralphiltakin.
Taakse tuli nyt SpeedKing 2.3 Supersonic. Hyvin tuntuu rullaavan asfaltilla ja latupohjilla. Harmittaa kun kylki ei kestä polkuja, kunnon maastoajosta puhumattakaan. Kelit kun vallat mainiot, kuivaa ja lämpöäkin piisaa, luonto kauneimmillaan.

No, testataan sitten viimeisillä syyskeleillä niitä pitävämpiä, jos SK ei pidä. Ellei nyt nastoja jo alle laiteta ennen sitä ...

kanttiinin tollo
26.09.2008, 10.02
Ääni Maxxis-renkaille! Edessä Minion F 2.35" ja takana Highroller 2.35", molemmat ohutkylkisinä ja sisuskumien kera. Painetta sen verran, että kovalla alustalla hieman muljahtelee kurveissa eikä aivan kolise vanteille kivikossa ja juurakossa. Kuluneinakaan eivät ole muuttuneet huonoiksi.

Miksi kovin harvalla on High Roller etupäässä? Itse ajattelin moista kokeilla 42a:na. Luulisi pitävän vähintään yhtä hyvin kuin Larseni 42a:na!?!? Vai ovatko ne High Rollerin reunanappulat ongelmallisia kantatessa? Kovempia kumiseoksia on meikäläiselle ihan turha ehdottaa kun on 42a:n makuun jo päässyt... :p

47h ajoa Tacky Larseni etupäässä ja tällä kumilla lienee elämää ainakin 70h asti jäljellä, kenties ylikin. Paljon paskempaan ja lyhytaikaisempaankin iloon on 25€ lykätty. Ja onhan se hienoa kun on 101% luotto renkaisiin kaikenmaailman niljaskoissa ajellessa. Eilenkin lähti kallion päällä olevaan puol metriä leveään katveessa olleeseen viitisen senttiä syvään vesivirtaan kantatessa etupää alta, mutta ei kun nappas uudestaan kiinni sieltä pohjasta.. ei tarvinnu levyttää. No, ehkä siinä oli tuuriakin mukana. :)

Asentaja
26.09.2008, 10.19
Mä en voisi laittaa Maxxiksen neljäkakkosta eteen polkuajoa varten, koska ensinnäkin se viskoo niin järjettömästi santaa silmille, että vähintään lokari on välttämätön. Ja se pito on aivan mahdoton, mutta niin on vierintävastuskin. Minion 60a riittää ominaisuuksiltaan polkuajoon ja monesti siinäkin on pitoa vähän liikaa, mutta luotto on 100%. Sen verran oon Minion-fani, että nyt mulla on dh-pyörässä 2,5" 42a Minionit ja Hecklerissä 2,35" 60a:t.

haedon
26.09.2008, 10.22
Mulla on High roller exceptionit edessä ja takana tällä hetkellä. Ei mene tukkoon mudassa, kuten kuivankelin rengas Larsen TT ja ainakin vetopito on parempi. Kantatessa pito on epäyhtenäisemmän kuvion takia arvaamattomampi kuin Larsenissa. Toi kumimateriaali on kyllä "liimarengas" siinä suhteessa että materiaaliin jää kevyen pesunkin jälkeen savea.

kanttiinin tollo
26.09.2008, 10.46
Min en aja deehoota, joten olen hiukan epävarma tarvitsenko sitä Minionin kuviota ainakaan edessä. Se kivien lentely on kyllä absoluuttinen totuus Super Tackyllä ja onhan se "hieman" raskas väännettävä pehmeellä tasamaapinnalla. Eilen lopeteltiin lenkki pitkään ja jyrkkään "puru"radan alamäkeen (pinta jotain karkeampaa hiekkaa)... posketon hiekkamyrsky silmille.. no onneks on suojalasit. :D Juu.. ja kaveri rullas siinä alamäessä Nobbyillä ohi niin, että soi... vaan eipä anneta moisen häiritä, sillä minä olin se jolla oli pitoa niissä pahimmissa niljaskoissa.

Asentaja
26.09.2008, 11.05
Kokeile seuraavaksi jotain Maxxiksen 60a:ta edessä, vaikka sitä High Rolleria. Mä lupaan, että pito ei lopu yllättäen. Ja sitten kun sadetta taas ripauttaa, niin vie se Nobby Nic -kaveri kunnon kallionousuille. Saat näyttää sille takavaloa. NN:llä ja Mountain Kingeillä voi driftaa.

znood
15.10.2008, 23.16
itse ajellu täs syksysellä 2,2mk ss ja 2,4mk ss .. molemmat on hyviä gummeja pitämään

kanttiinin tollo
16.10.2008, 09.37
Jostain päin nettiä pengoin esiin WTB:n kumiseoksia. 60a sielläkin näyttää osassa olevan ja myös tossa Larsenin parina olleessa Prowler XT:ssä, jolla viime viikonlopun koitos tuli jurnattua. Mikäli tosiaan on samaa kumia kuin Maxxiksen 60a niin tuo seoshan oikeasti riittää sinne niljaskokiville ja kallioille, pitoa on.

Mä en voisi laittaa Maxxiksen neljäkakkosta eteen polkuajoa varten, koska ensinnäkin se viskoo niin järjettömästi santaa silmille, että vähintään lokari on välttämätön. Ja se pito on aivan mahdoton, mutta niin on vierintävastuskin.

Tuo Larsen+Prowler kombo oli niin paha viikonlopun Tour de Porissa, että ainakaan vielä kolmeen päivään ei jalat ole palautuneet... __ttu mitä murjomista se oli ja vielä 100km!! :D:rolleyes:

78h on nyt pehmo-Larsenia rääkätty ja yhä se on hengissä!! Tää alkaa olla jo ihan kohtalaista kestoa näin pehmeältä renkaalta.

High Rolleri ehti jo tulla 42a:na, joten tahmataan sillä sitte tulevaisuudessa. Onko Minionissa yhtä korkeat/korkeammat nappulat kuin High Rollerissa? Kuvien perusteella odotin HR:n olevan Larsenin korkuista, mutta onhan tää järeämpää.

Asentaja
16.10.2008, 10.24
Viimeisestä High Roller -kokemuksestani on jo vuosia, mutta Minionissa on mielikuvapohjalta matalammat nappulat kuin H. Rollerissa, ainakin sivunappulat. Kuvio on muutenkin tiiviimpi ja muistuttaa mun mielestäni enemmän tavallista maastorengasta. HR:ssa on se iso rako keski- ja sivunappulan välissä ja keskinappuloidenkin välinen etäisyys näyttää isommalta kuin Minionissa. Mutuna väitän, että Minion tuntuu ajossa tosi paljon NBX:ltä, mutta pitää paremmin ja vierii huonommin. High Roller varmaan viskoo vähemmän maaperää harvemman kuvion ansiosta.

znood
16.10.2008, 12.59
Myös panaracer fire xc ja contin speed king ovat molemmat hyviä kurakoissa...

phebis
16.10.2008, 13.35
Millanen on märällä Racing Ralph 2.25 Evo? Sain kaverilta vähän ajetun ilmatteeks ja tuuppasin sen takarenkaaks. Ennen alla oli NBX lite S:t molemmissa päissä, mutta ny ajattelin näin syssylle vaihtaa vähän karkeempaa/ pitävämpää

JackOja
16.10.2008, 14.50
Millanen on RalliRane märällä?? No liukas nyt ainakin...

perttime
16.10.2008, 15.09
Eihän se RR oikein pehmeään pure kiinni: on niin matalat nappulat. Tiiviillä pinnalla se pitää kyllä (esim. sopivasti tampattu pakkaslumi...).

Wilbur
16.10.2008, 15.44
Tuo taakse laitettu SpeedKing 2.3 SS on paljon pitävämpi omassa ajotyylissäni kuin oli RalliRane. Muutaman lenkin jälkeinen mielipide. Pitäisikö sitten laittaa eteen MountainKing vai samainen SK, kun Nobby Nicistä aika jättää?

znood
16.10.2008, 20.36
Tuo taakse laitettu SpeedKing 2.3 SS on paljon pitävämpi omassa ajotyylissäni kuin oli RalliRane. Muutaman lenkin jälkeinen mielipide. Pitäisikö sitten laittaa eteen MountainKing vai samainen SK, kun Nobby Nicistä aika jättää?

Sanoisin, että mountainking on vakaampi eturenkaana kun speedkingi. 2,4 ss vois passata hyvin

Nappulakenka
16.10.2008, 21.47
Mitenkäs tuollainen kuin Panaracer Cinder (http://www.merlincycles.co.uk/?fn=product&productId=1005&categoryId=132) toimii tuollaisiin olosuhteisiin? Mutaa sekä märkiä juurakoita ja kivikoita. onko kellään kokemusta?

kanttiinin tollo
16.10.2008, 22.15
1,95" Cinderellaa käyttelin takana siliäksi asti. Paremmin sillä märällä osasin ajaa kuin 2,2" Mountain King Protectionilla ja Cinderi oli tietenkin korkeammalla paineella käytössä. Olenkin päätellyt, että en yksinkertaisesti osaa ajaa tuolla MK:lla kun kivet/kalliot ovat märkiä ja se siitä. Isompaa Cinderiä olen jossain vaiheessa harkinnut hommaavani, sen verran hyvä fiilis renkaasta jäi.

Nappulakenka
16.10.2008, 22.42
1,95" Cinderellaa käyttelin takana siliäksi asti. Paremmin sillä märällä osasin ajaa kuin 2,2" Mountain King Protectionilla ja Cinderi oli tietenkin korkeammalla paineella käytössä. Olenkin päätellyt, että en yksinkertaisesti osaa ajaa tuolla MK:lla kun kivet/kalliot ovat märkiä ja se siitä. Isompaa Cinderiä olen jossain vaiheessa harkinnut hommaavani, sen verran hyvä fiilis renkaasta jäi.
Miten noita renkaita muuten kannattaa hankkia? Toimiiko siis sama rengas yhtä hyvin edessä kuin takana? Olen alustavasti aikeissa lisätä kaksi Cinderin 2.25 rengasta tilaukseen, mutta kannattaako?

kanttiinin tollo
16.10.2008, 22.56
Uskoisin sen kyllä toimivan edessäkin. Etenkin 2,25" luulis toimivan vaikka missä jotain syvää mutaa/rantahiekkaa ehkä lukuunottamatta. Mulla oli Cinderin parina Fire DH Pro, se oli hauska jyrä ajella jollain 18-23psi paineilla... suoraan kiviä päin vaan, ei ikinä rengasrikkoja.

marco1
17.10.2008, 09.26
Nyt on alla uusi NBX 2.3" edessä ja eturenkaana ollut MK 2.2" takana ja täytyy sanoa että takapää luistelee kyllä aika iloisesti. Pitoa rähmässä kuitenkin paremmin kuin NBX litellä.

Nappulakenka
17.10.2008, 11.43
Täytyy varmaan päätyä kapeampaan 2.1" Cinderiin kun en ole varma mahtuuko 2.25" tora 302 keulaan. 2.1" pitäis mahtua niin eteen kuin taaksekin.

EDIT: katos mulla onki noi bontragerit jo 2.25" :D mutta onkos noilla kuinka paljon eroja valmistajien välillä?

Asentaja
17.10.2008, 13.02
Todella paljon. Maxxiksella on pienet koot, Panaracerilla kuulema isot. Muilla ilmeisesti jotain siltä väliltä.

Nappulakenka
17.10.2008, 15.20
Todella paljon. Maxxiksella on pienet koot, Panaracerilla kuulema isot. Muilla ilmeisesti jotain siltä väliltä.

Mistä voi katsoa/mitat kuinka leveä rengas menee taakse kun on 17,5" trekin runko. Tuossa aloin katselemaan omia kumeja niin takana näyttää olen 2.2" ja edessä 2.25". Pitäisikö vain varmuuden vuoksi laittaa Cindereistä 2.1" renkaat tilaukseen?

jeppe
17.10.2008, 22.27
Joskus valmistaja ilmoittaa max renkaan leveyden ja joskus jopa kuvan, jossa on havainnollistettu haarukan mittasuhteita (rengas voi leveyden puolesta mahtua, mutta keskikohta hiertää jo kiinni haarukkaan).
Ennemmin kuin tuumakokoja, kannattaa katsoa renkaiden ETRTO-kokoja, jotka kertovat renkaan leveyden milleissä. Eri valmistajien rengaskokojen vaihtelun huomaa usein jo tuosta mitasta, joskaan sekään ei kerro kaikkea.
Jotkin Bontragerin 2.25" renkaat ovat Bontragerin ilmoituksen mukaan 52 mm leveitä, kun Panaracer ilmoittaa Cinder 2.25" leveydeksi 57 mm. Eli noiden välillä on jo todella iso ero.
Renkaan nappulaprofiili vaikuttaa lisäksi paljon renkaan todelliseen kokoon. Jos mitat on otettu renkaan rungon sivuilta ja nappulat ulkonevat vielä pari milliä, voi jämptisti valitulla renkaalla tulla ahdasta haarukassa.
Kyllä 2.25" yleensä menee melkein kaikkiin oikeisiin maastureihin, mutta varmaksi ei voi koskaan sanoa...

Nappulakenka
17.10.2008, 23.08
Kiitos jeppe :) siinä olikin tuhtipaketti jolla jo pärjääkin. Huomasin myös sen ettei takarengas olen aivan keskellä. Tarkoitan sitä, että esimerkiksi takapakan puolella renkaan ja rungon välillä on noin 6-7mm eroa ja vastaikkaisella puolle(missä jarrulevy on) vain 2-3 mm. Kuuluuko sen ollakin noin vain onko vain optinen harha, koska renkaan kuvion keskilinja taas vaikkuttaisi olevan suorassa linjassa :D Pyörään ei ole tehty vielä ensihuoltoa jos sillä on jotain vaikutusta muun muassa pinnojen löystymisenä.
Täytyy huomenna mittailla kummat uskallan tilata. Kiitokset vielä jeppe :)

Asentaja
18.10.2008, 12.16
Riippuu miten takakiekko on kasattu. Sun kiekko vaikuttais siltä, että molemmin puolin on käytetty yhtä pitkiä pinnoja, jolloin vanne ja rengas asettuvat haarukkaan juuri kuvailemallasi tavalla. Pronpi (o-kirjain lausutaan puolitoista vokaalia pitkänä) tapa on käyttää pakan puolella lyhyempiä pinnoja, jolloin vanne saadaan tasan navan puoliväliin. Silloin avaruutta pitäisi jäädä saman verran takarenkaan kummallekin puolelle.

Nappulakenka
18.10.2008, 12.59
Riippuu miten takakiekko on kasattu. Sun kiekko vaikuttais siltä, että molemmin puolin on käytetty yhtä pitkiä pinnoja, jolloin vanne ja rengas asettuvat haarukkaan juuri kuvailemallasi tavalla. Pronpi (o-kirjain lausutaan puolitoista vokaalia pitkänä) tapa on käyttää pakan puolella lyhyempiä pinnoja, jolloin vanne saadaan tasan navan puoliväliin. Silloin avaruutta pitäisi jäädä saman verran takarenkaan kummallekin puolelle.
Mulla on ihan pyörän mukana tulleet kiekot eikä hajua miten on kasattu :D, mutta laitoin kuitenkin juuri tilauksen jossa mukana pari kappaletta 2.1" panaracerin cinder kumia

kanttiinin tollo
19.10.2008, 12.29
Tämä on valitettavasti hieman myöhässä kun tilaus on jo sisällä, mutta.. Panaracerin leveys (http://www.mtbtires.com/specs/panaracer.html). Harmi ettei uudempia renkaita tuolta löydy. Tietääkö joku vastaavaa paikkaa, josta moisia tietoja saisi ongittua näinkin laajasti uudempien renkuloiden osalta?

Nappulakenka
19.10.2008, 13.00
Tämä on valitettavasti hieman myöhässä kun tilaus on jo sisällä, mutta.. Panaracerin leveys (http://www.mtbtires.com/specs/panaracer.html). Harmi ettei uudempia renkaita tuolta löydy. Tietääkö joku vastaavaa paikkaa, josta moisia tietoja saisi ongittua näinkin laajasti uudempien renkuloiden osalta?
Mites tuota nyt oikein luetaan kun ei mulla tällä tietotaidolla vielä aukea kaikki termit? :seko:
Tuliko tilattua liian isot renkaat?:seko:

Reimari
19.10.2008, 16.13
Aiheesta on sekalaisesti monessa säikeessä liikaa juttua, en viitsisi kahlata läpi, sorry.

Siis hakusessa jäykkikseen pitävämmät renkaat kuin nykyiset 2.25" NN edessä/RR takana. Tuntuu ainakin Tampereen liukkailla lähtevän alta juurakoissa, tosin ajotaitokaan ei 1. kesän jäljiltä ole ihan huippuluokkaa...

Mulla oli ennen edessä Intense System 1:n, johon olin kovin tyytyväinen (System 2 olisi vissiin vieläkin parempi rankempiin oloihin?). Siinä on hyvä pito ja rullaa hyvin, vaikket siis rullaavuutta hakenutkaan. Tioga Factory xc on myös jämerä eritoten eturenkaana liukkaaseen juurakkoon/kivikkoon. Maxxiksen Hard Drive takarenkaana pelittää hyvin olosuhteissa kuin olosuhteissa (edessä tosin en ole kokeillut). Myöskin IRC Mythos xc on varma valinta rankkoihin xc-olosuhteisiin.

Nyt mulla on edessä ja takana Maxxis Larsen TT:t, eivät pelitä ainakaan liukkaalla, parhaimmillaan lähinnä kuivassa kangasmaastossa, helpohkoilla poluilla. Näitä en suosittele kuin kaltaiselleni laiskalle oldtimerille, joka ei renkaita vaihtele ennenkuin on pakko + ajaa kaikenlaiset ajot samalla fillarilla ja samoilla renkailla.

kanttiinin tollo
19.10.2008, 18.22
Mites tuota nyt oikein luetaan kun ei mulla tällä tietotaidolla vielä aukea kaikki termit? :seko:

Tuskin. Tuolta vaan olis nähny sen 2,25":n mitat eli kuvion(tread) leveys 56,4mm ja renkaan rungon(casing) leveys 50,1mm. Casing height = korkeus = 46,2mm. Tread depth taasen on kuvion syvyys. Eli aikalailla kaikki oleelliset mitat.

Nyt mulla on edessä ja takana Maxxis Larsen TT:t, eivät pelitä ainakaan liukkaalla, parhaimmillaan lähinnä kuivassa kangasmaastossa, helpohkoilla poluilla. Näitä en suosittele kuin kaltaiselleni laiskalle oldtimerille, joka ei renkaita vaihtele ennenkuin on pakko + ajaa kaikenlaiset ajot samalla fillarilla ja samoilla renkailla.

Vähän riippuu. Kyllä se 42a:na menee melkein missä vaan ja erityisesti kosteissa kivissä/kallioilla, joissa moni muu kumi hyytyy. Tänään oli moinen takapäässä High Rollerin kaverina kun louhoksella ajeltiin.. eihän Larseni mudassa tietenkään oikein ruleta, mutta ans olla kun saa sen kivipinnan alle. Parempi tosin etupäässä näillä keleillä.

länsiväylä
21.10.2008, 19.42
Mulla on ajossa nyt Specialized Eskar Control, 2.3 tuumainen enska/allmountain-nakki. Se on mallia 2Bliss, eli spessun versio tubeless readysta. Oli tiukahko asentaa , mutta meni kyllä ilman rautoja. Rengas tiivistyi puolella desillä Stanin litkua, ja on pitänyt ilmaa tosi hyvin. Ilmoitettu leveys pitää paikkansa, se on XM719-vanteella tarkalleen 2.3 tuumainen (59 milliä) ja ilmatilaa on paljon. Oon ajellut 2 barin paineilla ja silloin pitoa riittää kivikossa ja juurakossa, ilman että se ois vielä liian notkea sivuittain.
Harmi että tuli tilattua vain yksi...

...Siksipä takavanteella on Gazza Allmountain (eli Noksu NBX) 2.3
Sen saaminen ilmaa pitäväksi oli työn ja tuskan takana, vaikka paketissa lukee UST. Eli pitäis toimia ilman litkujakin..? 2 desiä stania ja ajaminen sai sen tiivistymään, mutta vuotaa kyllä melko nopeasti. Nokialainen näyttää aneemisen kapoisalta Spessun rinnalla, vaikka pitäisi olla saman kokoinen. Paino on samoissa, n. 700 g/gummi.

Järvinen
21.10.2008, 22.04
Myykö joku pääkaupunkiseudulla tuota 700g painoista Gazza allmountain (perus NBX?) 2,3" järkevään hintaan? Valmistajan sivujen mukaan NBX on nykyään 2,1" leveä, ja Gazzaloddi dual on turhan järeä ja painava.

zippo
21.10.2008, 22.18
Tuolla taisi olla->http://www.lundberg.fi/
soita ja kysy

drop
22.10.2008, 10.34
Myykö joku pääkaupunkiseudulla tuota 700g painoista Gazza allmountain (perus NBX?) 2,3" järkevään hintaan? Valmistajan sivujen mukaan NBX on nykyään 2,1" leveä, ja Gazzaloddi dual on turhan järeä ja painava.

Mulla on yksi ylimääräinen Gazza AM 2.3" kumi jossa teräspunos reuna (tms). Sen saa tulla ilmaiseksi hakemaan korkeavuorenkadulta päiväsaikaan jos haluaa (ostin joskus vahingossa, ja nyt on taittuvat käytössä).

Järvinen
27.10.2008, 13.11
Mulla on yksi ylimääräinen Gazza AM 2.3" kumi jossa teräspunos reuna (tms). Sen saa tulla ilmaiseksi hakemaan korkeavuorenkadulta päiväsaikaan jos haluaa (ostin joskus vahingossa, ja nyt on taittuvat käytössä).

Kiitos vaan tarjouksesta, mutta taittuvakylkiset itselläkin haussa.

Eipä löytynyt Lundbergilta, eikä muutamasta muustakaan pääkaupunkiseudun liikkeestä. Taitaa päästä helpoimmalla, kun tilaa CRC:stä...

Haka
27.10.2008, 15.10
Mä hain taittuvat nbx 2.3 renkaat hi5bikesista noin kuukausi sitten mutta nyt näytti nettisivuilla ettei enää saatavilla. Soita ja kysy! Silloin oli tarjouksessa 25€/kpl tosin toisesta mallista paistoi kylkikangas läpi mutta hoitelin tilanteen paikka-aineella. Hyvä rengas ja on mukava suosia kotimaista jos vielä alueen kaupoista saa järkevään hintaa.

Jaka
16.03.2009, 22.30
Terve!

Ajattelin tässä varautua uuteen pyöräilykauteen ostamalla täpäriin kunnon renkaat. Jäi viime syksyn liukkailla vähän huono maku nobby niceistä ja pitoa on nyt saatava, koska liukasta lienee myös keväällä ja miksei kesälläkin juurakoissa ja kivikoissa.
Olen kuitenkin kohtalaisen pihalla näiden rengasasioiden kanssa, huolimatta siitä, että olen kahlannut läpi x-määrän aihetta käsitteleviä topicceja, joten vähän apuja kaipailisin näin etukäteen ennen ostopäätöstä.

Onhan näistä täällä jo kyselty ehkä noin sataan kertaan mutta, jos joku jaksaa vaivauta vielä selventämään muutamaa seikkaa, niin kiitos jo etukäteen! :)
Tällä hetkellä pyörässäni on vanteina DT- Swiss XCR 180 ja renkaat on siis Nobby Nic Evot 2.25. Voinko siis ainakin teoriassa hankkia Nobbyjen tilalle esimerkiksi Nokian Gazza All Mountainit 2.3 (Sticky tai SW?)? 2.25 ja 2.3 ei leveydessä kai pahemin ole eroa eli sen suhteen luulisi sopivan? Tuleeko sisärengasta huomioida jotenkin uutta rengasta hommattaessa? :)

Nuo gazza am:t ei silti ymmärtääkseni ole taittuvakylkisiä? Olisiko sellaisista suurta etua?
Myös muita sopivia vaihtoehtoja/hintavinkkejä yms. saa toki suositella.

Asentaja
17.03.2009, 10.13
Mitään stikejä ei metsään tarvita. Taittuvakylkisestä ei ole muuta iloa, kuin että sellainen rengas on kevyempi. NBX on loistorengas liukkaalle sekä 2.1" että 2.3" versioina. CRC:stä tilaamalla on perinteisesti saanut suomalaiset renkaat helpoiten ja halvimmalla :D

länsiväylä
17.03.2009, 19.25
NBX:n kanssa samassa sarjassa painii Kenda Nevegal. Erityisesti 2.35 Stick-E toimii märällä kelillä hyvin. Myös rullaa vähän paremmin kuin NBX:t

Jaka
18.03.2009, 21.37
Tuollainen Kenda Nevegal 2.35 Stick-E vaikuttaisi aika hyvältä Nobby Nicien tilalle. CRC:stä varmaan tuotakin halvimmalla saa? (32.69€ näkyy olevan nyt)
Onkohan tuota rengasta saatavilla Tampereen suunnilta mistään?

länsiväylä
19.03.2009, 00.48
On sitä saatavana maahantuoja Hellbergin kautta varmaankin Suomen jokaiseen pyöräkauppaan, tilaamalla. Mutta hinta on varmaan melkein tuplat vrt. CRC

Asentaja
19.03.2009, 10.58
Ainakin Maxxiksen sticky- ja ties mitkä slow-seokset on aivan liian pitäviä polkukäyttöön. Viskoo kivet silmille ja alamäkeen pitää polkea ettei vauhti pysähdy. 40 ja 42 seokset on "downhill only", 60a seoksen Minionikin pitää jo järjettömän hyvin.

Edit: En tiedä Kendan Stick-E seoksesta yhtään mitään, mutta jos se on lähellekään samanlaista kuin Intensen ja Maxxiksen vastaava, niin ei metsään sellasta kärpäspaperia.

Jaka
19.03.2009, 16.43
Joo eipä renkaat mitään liian kärpäspaperia saa olla. Pitää vielä lueskella lisää kommentteja noista Nevegaleista, josko ne olisi hyvä kompromissiratkaisu kunnon pidon ja kuitenkin kohtuullisen rullaavuuden väliltä. Länsiväylän mukaan kuitenkin paremmin rullaavat kuin NBX:t? Ota näistä nyt sitten selvää. :)
Nooh eipä tässä vielä kiire ole tuon rengasasian kanssa.
Lisää kokemuksia Nevegaleista?

kijas
19.03.2009, 19.05
Joo eipä renkaat mitään liian kärpäspaperia saa olla. Pitää vielä lueskella lisää kommentteja noista Nevegaleista, josko ne olisi hyvä kompromissiratkaisu kunnon pidon ja kuitenkin kohtuullisen rullaavuuden väliltä. Länsiväylän mukaan kuitenkin paremmin rullaavat kuin NBX:t? Ota näistä nyt sitten selvää. :)
Nooh eipä tässä vielä kiire ole tuon rengasasian kanssa.
Lisää kokemuksia Nevegaleista?

Yks kausi enska-tyylistä ajoa takana Nevegal stick-E renkailla (2,1"), hyvin pitävät ja rullaavat. Eikä mun mielestä oo ainakaan kärpäspaperia. Mutaiselle alustalle en laittais, menee ihan tukkoon ja kerää turhia liikakiloja. Mun kokemuksen perusteella toimii juurakossakin kiitettävästi. Lumella turhan liukkaat :D

länsiväylä
19.03.2009, 21.00
Joo, Nevegalit ei oo liian tahmeat. Ei heitä läheskään niin paljon paskaa kuin esim. Maxxiksen pehmeimmät kumit.

Luulen että rullaavuuteen vs. NBX vaikuttaa ainakin viistotut keskinappulat ja ohuemmat kyljet.

Hannu_
20.03.2009, 00.06
Jonkun verran ajellu 2.1 Nevegaleilla enkä oikeen tykänny, kesällä menee helposti tukkoon ja eikä rullaa kovin hyvin. 2.4 Mountain kingitkin rullaa paremmin ainaki talvella.

Tank Driver
20.03.2009, 14.18
Onkos kellään teitistä Contin Rubber Queenejä ollut? Vaikuttaa mielenkiintoisilta.

kanttiinin tollo
20.03.2009, 18.02

No mites on Nappulakenkan Cinderit pelittäny vai onko ne jo onnettomina hyllytetty? :D

Jahka sais uuden jyräpyörän valmiiksi niin xc-käyttöön siirtyvään otin nyt pitkän Maxxis jakson jälkeen takapäähän 2,1" Cinderin.. saas nähdä vieläkö kyseinen rengas jaksaa noiden muiden jälkeen innostaa...

Petterii
20.03.2009, 18.41
Onkos kellään teitistä Contin Rubber Queenejä ollut? Vaikuttaa mielenkiintoisilta.

Juuri laitoin eturenkuliksi 2.2 tubeleksen. Huomenna ja sunnuntaina testiin. Sitten voin kertoilla kokemuksia.

http://petteri.staffikuva.com/wp-content/uploads/2009/02/rubberqueen-11.jpg

H. Moilanen
21.03.2009, 22.03
Continental MoutainKing SuperSonic tai Protection versiona. Black Chili-kumiseos pitää märässä helkkarin hyvin.

Nappulakenka
22.03.2009, 00.03
No mites on Nappulakenkan Cinderit pelittäny vai onko ne jo onnettomina hyllytetty? :D

Jahka sais uuden jyräpyörän valmiiksi niin xc-käyttöön siirtyvään otin nyt pitkän Maxxis jakson jälkeen takapäähän 2,1" Cinderin.. saas nähdä vieläkö kyseinen rengas jaksaa noiden muiden jälkeen innostaa...

Mulla ei ole kauheasti kokemuksia eri renkaista niin en oikein osaa vertailla noita muihin.

Hiekoitussepeliä nuo eivät kestäneet. Julmetun kokoinen sepeli meni suoraan nappulan(korkeutta n. 4mm) läpi ja teki siistin pyöreän reijän sisäkumiin. P***a tuuri :D

Metsä kokemukset ovat olleet kuitenkin positiivisia. Rengas vaikuttaa omasta mielestäni nopealta(harrastus käyttöön ainakin) ja pitoa löytyy. Positiivista on myös se, että pysyy puhtaana ja jos sattuu menemään tukkoon se myös puhdistuu varsin nopeasti. Cinderi oli erittäin helppo saada vanteelle ja pois, pumpun lisäksi ei ole ollut tarvetta muille työkaluille. Eli lenkin aika tarvittavat renkaiden korjaukset on helppo suorittaa.

Rengas kestää myös yllättävän hyvin asvalti siirtymiä, eikä kulumista ole juuri nähtävissä. Tässä nyt odotellaan, että lumet sulaisi niin pääsisin testaamaan vielä lisää nuita renkaita :P

Eli ainakin mulla on todella hyvä maku 2.1" Cinderistä.

drop
22.03.2009, 10.26
Continental MoutainKing SuperSonic tai Protection versiona. Black Chili-kumiseos pitää märässä helkkarin hyvin.
Mä taas kuulin päinvastaista, että pito olisi NN tapaista (häviää yhtäkkiä kun alla on sopivia juuria / limaista kalliota).

Järvinen
22.03.2009, 12.17
Mä taas kuulin päinvastaista, että pito olisi NN tapaista (häviää yhtäkkiä kun alla on sopivia juuria / limaista kalliota).

Juurikin näin, MK 2,2 Supersonic on likimain hengenvaarallinen mm. märällä kalliolla.

haedon
22.03.2009, 15.12
Materiaalinahan nämä Black Chilit sun muut pitää kyllä hyvin, mutta märällä/limaisilla kallioilla ja juurilla tarvitaan muutakin eli riittävästi riittävän isoja nappuloita.

eskoaa
22.03.2009, 16.45
Panaracerin Rampaget oli 1-renkaat syksyllä, pitoa vaikka muille jaettavaksi:)
Mut,mut aika pienillä paineilla(1.6-1.8) asvaltilla jotenkuten rullas. Hiekalla, varsinkin löysällä ei kulkenu mihinkään:o

H. Moilanen
23.03.2009, 08.15

Itse en ole parempaa märänkelin rengasta kokeillut, paitsi Raceking joka pitää aivan tautisesti märällä kalliolla, muttei muuten oikeen sovellu märälle kelille. Rengaspaineilla on varmasti suuri merkitys renkaan käyttäytymiseen. Itse käytän todella alhaisia paineita, edessä alle 2bar ja takana hitusen päälle 2bar.

drop
23.03.2009, 11.16
Jep, se on aina hyvä pitää mielessä lukiessa näitä että ihmisillä on ihan eri käsitykset pidosta :)

Asentaja
23.03.2009, 17.16
Itse käytän todella alhaisia paineita, edessä alle 2bar ja takana hitusen päälle 2bar.

Eiks 2bar oo ihan normipaineet metsään?

zippo
23.03.2009, 17.43
Just passelit sulan maan aikaan.
90kg ajovehkeet päällä.Rengassettejä=Maxxis 2,35 ignitor, Conti 2,4 mk Schwalbe 2,25 Fat Alber UST versiona

kanttiinin tollo
23.03.2009, 18.09
Jep, se on aina hyvä pitää mielessä lukiessa näitä että ihmisillä on ihan eri käsitykset pidosta :)

Juu ja ilmeisesti ihan tässäkin maassa kallioiden pinta vaihtelee aika merkittävästi. Porin kaverit kun kävivät tuolla Mynämäen kallioilla makkaraa paistamassa niin täällä liukkaat renkaat pitivät siellä kuulemma kivipinnassa aivan tautisesti.

Itse esim. en täällä tietyillä kallioilla saanut MK 2.2:lla (chili @ 2bar) riittävää pitoa ylös ajamiseen kun oli vain lievästi kosteaa. Samoista paikoista meni märemmällä kelillä 62a Ignitorilla seuraavana päivänä ihan heittämällä ilman mitään sudintaa. Pehmeällä märällä polulla sama Ignitor oli toki sitten raskaampi vääntää kuin MK.

Että ota siinä sitten näistä mitään selvää kun vertailet omia kotipolkuja toisten ajamiin. Sen voi luvata, että Maxxiksen super pehmeät renkaat taatusti pitävät, mutta niillä on ne (ei ihan vähäiset) lieveilmiönsä kyllä... ;)

H. Moilanen
23.03.2009, 20.53
Eiks 2bar oo ihan normipaineet metsään?

Eräät Viisaat(tm) tietävät kertoa, ettei alle kolmosen painella ole metsään asiaa.

Janu
23.03.2009, 23.07
Eräät Viisaat(tm) tietävät kertoa, ettei alle kolmosen painella ole metsään asiaa.

Taidan siis olla tyhmä kun mulla 2 bar on ollut tubeleksilla juurikin sopiva paine; tasottaa menoa aivan oleellisesti paremmin kuin esim. 3bar paineella muttei vielä kolise vanteelle kivisemmässäkään alamäessä.

tomibert
24.03.2009, 00.44
Nämä ovat hieman huvittavia juttuja. Sopiva rengaspaine riippuu paitsi kelistä, myös mm. kuljettajan massasta ja renkaan ilmatilasta. "Minulla toimii 2bar" -kertomukset ovat kiehtovia, mutta ilman tarkempaa viitekehystä hieman turhaa luettavaa...

- Tomi

Fin-76
24.03.2009, 01.36
Nämä ovat hieman huvittavia juttuja. Sopiva rengaspaine riippuu paitsi kelistä, myös mm. kuljettajan massasta ja renkaan ilmatilasta. "Minulla toimii 2bar" -kertomukset ovat kiehtovia, mutta ilman tarkempaa viitekehystä hieman turhaa luettavaa...

- TomiSekä myös ajotyylistä, eli kierretäänkö ne kivet ja kannot vai "täysillä päin". Mulla iskee snakebite heti, jos ajelen alle 2.5 bar paineilla. 2.2"...2.4" leveetä kumia käytän kesällä ja paineet yleensä luokkaa 2.2...2.7 bar riippuen mihin olen menossa ja millaisella porukalla. Ja käytän sisärenkaita...

TVE
27.03.2009, 18.40
Toimiiko kuinka hyvin märällä ko. race kingit? Eikös nuo kumit ole tarkoitettu pääasiassa kuivalle kelille, suomessa vaan on lähes aina kostea metsä joten kantsisko etsiä märälle tarkoitetut maraton ajeluun? eli juuri koskaan ei ole kuivaa suomen maassa...mielipidettä?

H. Moilanen
27.03.2009, 21.12
Kostealla ja märällä polulla toimii vielä kohtuudella, mutta mudasta ym. sellaisesta tahnasta tukkeentuu herkästi.

Kenttu
28.03.2009, 00.49
Näin itsekin uumoilisin, että mävökelillä tukkeutuu nuo Race Kingit. Moisiin maastoihin saattas Speed King olla parempi. Tosin se ei taas kovalla pinnalla rullaa mihinkään. Ei kenelläkään vielä ole Rocket Ronista kokemusta? Siinäkin taitaa olla vähän turhan harvassa klopot miun makkuu. Edessä Race King ja takana Furious Fred on aika namu täällä tasamaalla ajettaessa. Tosin ylämäkimävöpätkiin ei tuolla takarenkaalla lie asiaa... Pitäs vaa vatuloija riittääkö täpäriin 2" Race King vai ottaakko 40g penaltyä per rengas läskimmällä versiolla.

haedon
28.03.2009, 08.04
Ei kenelläkään vielä ole Rocket Ronista kokemusta? Siinäkin taitaa olla vähän turhan harvassa klopot miun makkuu.

On kokemusta, muttei tarpeeksi, kun on vielä ajettu vain lumella ja asfaltilla. Näillä ajoilla Rocket Ron on kyllä minusta parempi yleisrengas kuin Race King. Vetopito on parempi kuten ehdottomasti sivunappuloiden pitov mutkissa. Race King rullaa taas paremmin. RR oli painavampi kuin valmistaja ilmoitti, RK taas muistaakseni hieman kevyempi. 2.2" ottaisin. Kunhan noi lumet sulaa niin alkaa saada kokemusta märkäpidosta juurakoissa ja kallioilla.

.jon
05.04.2009, 10.32
Eilen Vredesteinin Tiger Clawt yllätti hyvällä pidollaan. Testattu jäisillä poluilla, joista jään päällä vain märkiä juuria . Rengaspaineetkin oli tasamaalle ajateltu.

suok
05.04.2009, 13.41
Eurotalvet ovat opettaneet että aivan huippu märän kelin rengas on nastarengas Nokian Extreme 294. Pitää limaisessa juurakossa tautisesti, märillä kallioilla ja kivillä hyvin.

Ongelmina tietysti hinta ja ihmettelevät katseet.

Tank Driver
05.04.2009, 22.31
Juuri laitoin eturenkuliksi 2.2 tubeleksen. Huomenna ja sunnuntaina testiin. Sitten voin kertoilla kokemuksia.

http://petteri.staffikuva.com/wp-content/uploads/2009/02/rubberqueen-11.jpg

No miten on?

drop
05.04.2009, 23.12
Terve!

Ajattelin tässä varautua uuteen pyöräilykauteen ostamalla täpäriin kunnon renkaat. Jäi viime syksyn liukkailla vähän huono maku nobby niceistä ja pitoa on nyt saatava, koska liukasta lienee myös keväällä ja miksei kesälläkin juurakoissa ja kivikoissa.
Olen kuitenkin kohtalaisen pihalla näiden rengasasioiden kanssa, huolimatta siitä, että olen kahlannut läpi x-määrän aihetta käsitteleviä topicceja, joten vähän apuja kaipailisin näin etukäteen ennen ostopäätöstä.

Onhan näistä täällä jo kyselty ehkä noin sataan kertaan mutta, jos joku jaksaa vaivauta vielä selventämään muutamaa seikkaa, niin kiitos jo etukäteen! :)
Tällä hetkellä pyörässäni on vanteina DT- Swiss XCR 180 ja renkaat on siis Nobby Nic Evot 2.25. Voinko siis ainakin teoriassa hankkia Nobbyjen tilalle esimerkiksi Nokian Gazza All Mountainit 2.3 (Sticky tai SW?)? 2.25 ja 2.3 ei leveydessä kai pahemin ole eroa eli sen suhteen luulisi sopivan? Tuleeko sisärengasta huomioida jotenkin uutta rengasta hommattaessa? :)

Nuo gazza am:t ei silti ymmärtääkseni ole taittuvakylkisiä? Olisiko sellaisista suurta etua?
Myös muita sopivia vaihtoehtoja/hintavinkkejä yms. saa toki suositella.

Ei ollut muuten CRC'n "sticky" oikeasti tahmea, vaan ihan samaa kuin se halvempi taittuva - mutta teräspunoksella. En oikein tiedä mikä "aivopieru" siellä on käynyt, mutta eivät korjanneet tuota vaikka siitä heille huomautinkin.

Korkeavuorenkadulta saa tulla ilmaiseksi tuommoisen (2.3") noutamaan jos haluaa, painaa meinaan aika paljon enemmän kuin se taittuva (eikä pito ole yhtään parempi).

edit:

Tämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20249) siis ei ole tahmealla seoksella, ja on teräspunoksella.
Tämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20248) on sama kumi taittuvakylkisenä ja puolet halvempana (ja nykyisin näköjään erin kokoisenakin).

zeik
18.04.2009, 12.08
Onkos kellään kokemuksia näistä:

http://www.bike-discount.de/shop/k371/a11459/fat-albert-evo-snake-skin-24-set.html Fat Albert Evo Snake Skin 2.4"

VauhtiSusi
18.04.2009, 15.51
Sama rengas itellä, paitsi 2,25. Metästä ei vielä kokemusta, mutta asvaltilla rullaa jotenkin yli 3 kilon paineilla.

Terwis
18.04.2009, 16.57
Itse menin hommaamaan nuo Maxxiksen Ignitorit.
Pito märässä juurakossa ja kalliolla on aivan eri maailmasta kuin NN:t.
Rullaavuus asfaltilla ja hiekkatiellä onkin sitten toinen asia.
Jos metsään painelen niin lasken paineet noin 2.3baariin ja jos työmatkoja ajelen niin paineet noin 3.5baariin.

Viime kesänä 80% kaatumisista johtui noista NobbyNickeistä. Pito katoaa yhtään varottamatta ja sitten mennään kylkimyyryä sääri edellä johonkin kantoon ja ajot on ajettu pariksi päiväksi.
Kaatuneen märän puun yli meneminen olikin sitten välillä melkein tehtävä mahdoton.
Harmitti välillä porukkalenkeillä kun muut joutuivat odottamaan alamäessä että mie kannan pyörän alas kun luottoa renkaisiin ei ollut yhtään.

phebis
18.04.2009, 18.34
Keltäs tota ignitoria löytys Suomessa hyllystä. Tai siis... pääkaupunkiseudulta.

drop
19.04.2009, 18.50
Itse menin hommaamaan nuo Maxxiksen Ignitorit.
Pito märässä juurakossa ja kalliolla on aivan eri maailmasta kuin NN:t.
Rullaavuus asfaltilla ja hiekkatiellä onkin sitten toinen asia.
Jos metsään painelen niin lasken paineet noin 2.3baariin ja jos työmatkoja ajelen niin paineet noin 3.5baariin.

Viime kesänä 80% kaatumisista johtui noista NobbyNickeistä. Pito katoaa yhtään varottamatta ja sitten mennään kylkimyyryä sääri edellä johonkin kantoon ja ajot on ajettu pariksi päiväksi.
Kaatuneen märän puun yli meneminen olikin sitten välillä melkein tehtävä mahdoton.
Harmitti välillä porukkalenkeillä kun muut joutuivat odottamaan alamäessä että mie kannan pyörän alas kun luottoa renkaisiin ei ollut yhtään.

Nobby Nicien ainut hyvä puoli on, että ne ovat märällä niin liukkaat että tiedät niiden lähtevän alta joka tilaisuuden tullen. On siis helppo ennakoida. :D

Nappulakenka
27.04.2009, 07.26
Eilen sain hyvää kokemusta noista Panaracer Cinder -renkaista oli kuivaa hiekkaa-savipolkua, mutaa eri muodoissa, oli märkää/kuivaa kalliota, kiviä, juuria, polkuja jne. Eli lähes kaikkea mahdollista mitä vaan voi miettiä. Joka tapauksessa renkaat toimivat todella hyvin kaikilla alustoilla ja olivat minun mielestäni vielä nopeat. Ei tämä varmaan täydellinen rengas ole, mutta riittää minulle ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen :)

kn_
15.05.2009, 21.27
47h ajoa Tacky Larseni etupäässä ja tällä kumilla lienee elämää ainakin 70h asti jäljellä, kenties ylikin. Paljon paskempaan ja lyhytaikaisempaankin iloon on 25€ lykätty. Ja onhan se hienoa kun on 101% luotto renkaisiin kaikenmaailman niljaskoissa ajellessa.

Noissa supertackyissä on kyllä se riski että ei sitten kovin kovasti tee mieli muilla kumeilla ajaa maastossa... Larsenin kuvio on muisto menneiltä vuosikymmeniltä, mutta pitävän kumin ansiosta pitoa löytyy mahtavasti kovalla alustalla, oli kuivaa tai märkää.

Pyörätiesiirtymällä sitten tulee hassuja ajatuksia mieleen, kuten että jos vetäisi maastopyörän vaikka peräkärryllä polun alkuun...

kanttiinin tollo
15.05.2009, 21.36
Joo, hyväksi havaittu jäynä on yllättävä halu testata kaverin pyörää jonkun jyrkän asfalttimäen alla jos vaan klossit on yhteensopivat... super tackyillä yllätetty ei varmasti aja sinua kiinni ennen kuin pysähdyt odottamaan. :D:D:D

mutanaama
15.05.2009, 21.43

http://www.bike-discount.de/shop/k371/a11459/fat-albert-evo-snake-skin-24-set.html Fat Albert Evo Snake Skin 2.4"

No nyt on, ja pelkkää positiivista. Mä en todellakaan tajua, miten rengas voi pitää noin hyvin vaikka mudassa.

karhunpoika
15.05.2009, 23.08
Kenda Nevegal Stick-E 2,35:t lähti tilaukseen, toiveissa on selkeä parannus NN:ien pitoon. Parin viikon päästä toivottavasti ollaan viisaampia asian suhteen.

ReLe
16.05.2009, 01.09
Kenda Nevegal stick-e 2.35 on omassa pyörässä alla ja on todella pitävät renkaat. Huomattava ero pidossa edellisiin Schwalben Fat Albert 2.35 kumeihin. Hiekkaiseenkin mutkaan voi kunnolla nojata sisään ja ei lähde alta. Rengas varoittaa hyvin jos on lähtemässä alta joten kertaakaan edes märillä juurilla ei ole sattunut näillä renkailla sitä, että olisi perä lähtenyt yllättäen alta. Aina huomaa ennen kuin lähtee. Aika tarraavat on, kun hiekkapohjalla viskoo kiviä ilmaan ja runkoon ropisee hiekkaa jatkuvasti.

Miinuksena sitten aivan järjetön vierintävastus kovilla pinnoilla. Asfalttisiirtymillä on meno kuin olisi nastarenkaat alla. Vaikka pumppaa 3.0 bariin, niin ei näistä nopeita saa millään. Eli en lähtisi ajamaan mitään marathon kisaa noilla. Enska henkiseen metsäilyyn omaan tahtiin tai sitten enska kisoihin ovat kyllä erinomaiset renkaat.

Iglumies
16.05.2009, 09.31
Itse en schwalbeilla ole ajellut, mutta huomattavasti liukkaammat näyttivät samalla lenkillä ja vauhdilla olevan kuin 2,35" Nevegali (taka) / Minion (etu) yhdistelmä, jolla nyt ajelen.

ridemoreworkless
16.05.2009, 10.28
Fat Albert Evo Snake Skin 2009 2.4 tai 2.25. Leveämpi puhdistuu huomattavasti paremmin. Kapeampi on muuten riittävä esim. NoTubes Flow kehällä.
Rulla vielä kohtuullisesti ja tiivistyy litkulla todella helposti.

H. Moilanen
17.05.2009, 17.50
Joko joku on uskaltanut kokeilla Rubber Queeniä?

znood
17.05.2009, 21.43
En suosittele ignitoria, ei rullaa, pitää kyllä mutta pito on kovin kulmittainen. Heittää kiviä uutena niin paljon että rungon alaputki ja kuski hajalla.

kanttiinin tollo
17.05.2009, 21.53
En suosittele ignitoria, ei rullaa, pitää kyllä mutta pito on kovin kulmittainen. Heittää kiviä uutena niin paljon että rungon alaputki ja kuski hajalla.

Pistäisikkös kuvaa siitä kuinka se runko on hajonnut? Kohtalaisen heiveröiseltä kuulostaa. Kaljatölkkialumiini vaiko kuitu?!?!

okka
18.05.2009, 21.26
Tällaisia 2.3x26 Eskar Controleja pääsin itse testaamaan kesällä isoissa mäissä (+20min / lasku). Etupyörä pysyi kiinni karteessa kuin kaarteessa. Kokemusta kuskilla tällaisista radoista vähäinen.
Suosittelen rengasta ainoastaan litkujen kanssa jos ajaa kelloa vastaan. Sisäkumeilla vierintävastusta on vähän liikaa.
http://img222.imageshack.us/img222/9472/eskar2b.jpg

länsiväylä
18.05.2009, 22.49
Juuh, mulla ollut Eskarit alla syksystä lähtien. Ei mitkään pitävimmät liimarenkaat, mutta litkujen kanssa voi ajaa sellaisilla paineilla, että pito on hyvä. Paino on myös ok noin jytkyksi renkaaksi ja ilmatilaa enemmän kuin monissa isommaksi merkityissä. Olen siis tykännyt..

VauhtiSusi
19.05.2009, 16.57
Fat Albert Evo Snake Skin 2009 2.4 tai 2.25. Leveämpi puhdistuu huomattavasti paremmin. Kapeampi on muuten riittävä esim. NoTubes Flow kehällä.
Rulla vielä kohtuullisesti ja tiivistyy litkulla todella helposti.
Onkohan nuo perusversiot vai viralliset UST:t?? Itellä on nuo 2,25 snakeskinillä joten uskaltaako ei UST schwalbeja laittaa litkujen kanssa alle, linttaako alle 2 kilon paineilla, kommentteja?? Ajajalla painoa reilu 90kg..

Erkko
19.05.2009, 19.18

Omat kokemukset 2,1" x 26" Ignitoreista (62a) on aika erilaiset:
-rullaa ainakin yhtä hyvin kuin NBX Lite 2,2"
-pitää ihan riittävästi
-kevyet
-huonoa on oikeaastaan vain liian pieni ilmatila (vähemmän kuin monissa 2,1" gumeissa)

Jos ilmatilaa olis vähän enemmän (ja paino olis sama), Ignitorit olis ihan parhaat XC-kumit. Ajoin viime kaudella niillä, nyt on kokeilussa Crossmarkit. Ne vaikuttaa ekojen kokeilujen perusteella ainakin yhtä hyviltä renkailta kuin Ignitorit.

znood
20.05.2009, 00.29
Pistäisikkös kuvaa siitä kuinka se runko on hajonnut? Kohtalaisen heiveröiseltä kuulostaa. Kaljatölkkialumiini vaiko kuitu?!?!

No kuvaa ei ole kun runko meni viimevuonna satulatolpan juuresta. Mutta sen verran kiveä lensi että kona king-rungosta oli alemman runkoputken alapuolinen ihan riekaleina kiveniskemistä(ei saanut enää kona-tekstistä selvää 3kk ajon jälkeen). Hajoamista sekin.

kanttiinin tollo
20.05.2009, 12.07
No kuvaa ei ole kun runko meni viimevuonna satulatolpan juuresta. Mutta sen verran kiveä lensi että kona king-rungosta oli alemman runkoputken alapuolinen ihan riekaleina kiveniskemistä(ei saanut enää kona-tekstistä selvää 3kk ajon jälkeen). Hajoamista sekin.

Oma intressi on vaan siinä kun on tapana kolhia noita alumörssäreitäni aika julmastikin kiviin erilaisten kädetysten seurauksena ja sitten vielä ajoittain käytetyt Super Tacky renkaat heittelee kaiken lehmää pienemmän runkoon. Kylhän noi Da Bombit kai jotain kestää, mut eiköhän niissäkin se raja jossain tule vastaan...

HC Andersen
15.06.2009, 21.56

Omasta mielestäni kyseiset renkaat on eritäin hyvät. Ajelen yleensä kaikentyyppisessä maastossa, kaikentyypisellä alustalla märällä sekä kuivalla.

Kaikkea on tullut ennen kokeiltua Ignitoria, Michelin All Terrainia, Nbx:ä

Omasta mielestäni jopa Legendaarista NBX:ä parempi... Makunsa toki kullakin!

kijas
15.06.2009, 22.27
Kenda Nevegal stick-e 2.35 on omassa pyörässä alla ja on todella pitävät renkaat. Huomattava ero pidossa edellisiin Schwalben Fat Albert 2.35 kumeihin. Hiekkaiseenkin mutkaan voi kunnolla nojata sisään ja ei lähde alta. Rengas varoittaa hyvin jos on lähtemässä alta joten kertaakaan edes märillä juurilla ei ole sattunut näillä renkailla sitä, että olisi perä lähtenyt yllättäen alta. Aina huomaa ennen kuin lähtee. Aika tarraavat on, kun hiekkapohjalla viskoo kiviä ilmaan ja runkoon ropisee hiekkaa jatkuvasti.

Miinuksena sitten aivan järjetön vierintävastus kovilla pinnoilla. Asfalttisiirtymillä on meno kuin olisi nastarenkaat alla. Vaikka pumppaa 3.0 bariin, niin ei näistä nopeita saa millään. Eli en lähtisi ajamaan mitään marathon kisaa noilla. Enska henkiseen metsäilyyn omaan tahtiin tai sitten enska kisoihin ovat kyllä erinomaiset renkaat.

Joo, pitävät märällä todella hyvin ja varottaa oikeestaan joka alustalla ennen ku lähtee alta. Kuivalla "pitkittäispito" (sutii vaikka yrittää laskea paineita) on toisaalta aika kehno ja kerääntynyt kura ei lähe irti, ei sitten millään. Eli raskaat polkee kuralla.

Timppa H
12.07.2009, 12.40
Juuh, mulla ollut Eskarit alla syksystä lähtien.

Onkos nää Armadillo-versiot ja mistä olet hommannut ?

Juice
12.07.2009, 13.07
Montaa on koitettu, tällähetkllä alla nokian nbx litet. Hintaansa nähden aikahyvät, jos ei ole mikään vellikeli!

länsiväylä
13.07.2009, 00.00
Onkos nää Armadillo-versiot ja mistä olet hommannut ?

Ei oo Armadillot, vaan Control-versio. Muistaakseni Cyclestoresta (http://www.cyclestore.co.uk/) tilasin.

Edelleenkin tyytyväinen niihin, mutta nyt tuli testiin Contin Rubber Queenit. Vaikuttavat vähän tahmeammilta, märällä en kyllä vielä oo ehtiny kokeilla.

H. Moilanen
13.07.2009, 07.34
Edelleenkin tyytyväinen niihin, mutta nyt tuli testiin Contin Rubber Queenit. Vaikuttavat vähän tahmeammilta, märällä en kyllä vielä oo ehtiny kokeilla.

Märkäpito kiinnostaisi kovasti. Mikä versio/koko sinulla on?

länsiväylä
13.07.2009, 12.07
2.2 UST:t, jotka käsittääkseni ei oo blackchiliä. Tänään on ainakin märkää, joten illalla kokeilemaan...

H. Moilanen
13.07.2009, 15.17
Eilisen lenkistä suivaantuneena, uhrasin tänään aikaa rengaskaupolla. Muutama kysymys heräsi matkanvarrella, johon toivon arvon foorumilaisilta löytyvän vastauksia:
-onko Racing Ralph todellakin pitävä rengas märällä kivellä/juurella? Muutama asiaa puoltava väite esitettiin...
-Fat Albert ei olisi hyvä valinta metsäajeluun vaan enemmänkin DH-hommiin. Onko todella näin?
-onko Schwalben 2.4" leveä rengas Contin vastaavan kokoista pulleampi?
-tiivistyyko RR tai Fat Albert non-UST versiona litkujen avulla UST-kehälle?
Lisäys:
-Rocket Ron? Tekeekö märällä mitään, vai onko Nobby Nicin tapainen?

drop
13.07.2009, 15.52
Osaisko joku kommentoida eroa NBX Lite 2.2 ja NBX 2.3 välillä? Mielellään vähän keventäisi, muttei viitsisi paljoa luopua ajoominaisuuksista.

Plus
13.07.2009, 16.03
Osaisko joku kommentoida eroa NBX Lite 2.2 ja NBX 2.3 välillä? Mielellään vähän keventäisi, muttei viitsisi paljoa luopua ajoominaisuuksista.

Onhan nuo ihan eri kategorian renkaat, 2,3":ssa on nappulat ovat varmaan 4x isommat kuin 2,2" Litessä...

Mountain King 2,4" SS on hyvä ja kevyempi vaihtoehto NBX 2,3":lle, koko on suunnilleen sama ja kaarreominaisuudet yhtä hyvät. Ajomukavuus on NBX:ää parempi koska runko on joustavampi ja ilmatila vähän isompi. Nappuloissakin on kokoa jonkin verran, vaikka ei ihan yhtä järeät kuin NBX 2,3". Painossa eroa n. 100g MK:n hyväksi.

CyclingGoofy
13.07.2009, 16.08
Fat Albertit jonkin aikaa alla olleena ihan kiva rengas. Noin niinku miinuksena vois mainita omalla kohdalla, uutena roiski kivet sun muut alle golfpallon kokoiset silmille, varsinkin männynkävyt jäi renkaisiin kiinni hyvin. Rullaavuus on aika surkea ja asfaltilla ajaessa ääntä löytyy. Sivuttaispito on periaatteessa ihan hyvää tiettyyn rajaan, sen jälkeen rengas vain lähtee alta. Talvella on varsin hyvä nastattomaksi.

koppihelsinki
13.07.2009, 17.59
Eurotalvet ovat opettaneet että aivan huippu märän kelin rengas on nastarengas Nokian Extreme 294. Pitää limaisessa juurakossa tautisesti, märillä kallioilla ja kivillä hyvin.

Ongelmina tietysti hinta ja ihmettelevät katseet.

Tästä on helppo olla samaa mieltä, todellakin. Perhokalastuksesta oppineena mikään kahluukenkä ei pidä märällä ruohikolla, kivillä, kallioilla ja liukkaalla juurekolla kuin nastoitettu, kumipohjainen kenkä.

Kukaan ei tosin tuijota ihmetellen... ;)

drop
13.07.2009, 23.51
Mountain King 2,4" SS on hyvä ja kevyempi vaihtoehto NBX 2,3":lle, koko on suunnilleen sama ja kaarreominaisuudet yhtä hyvät. Ajomukavuus on NBX:ää parempi koska runko on joustavampi ja ilmatila vähän isompi. Nappuloissakin on kokoa jonkin verran, vaikka ei ihan yhtä järeät kuin NBX 2,3". Painossa eroa n. 100g MK:n hyväksi.

Ei vain taida pitää läheskään niin hyvin märällä juurakolla ja kivikolla. Ehkä pitää vain tyytyä näihin NBX'iin, aina palannut takaisin mitä olenkin kokeillut.

marco1
15.07.2009, 14.10
Eilisen lenkistä suivaantuneena, uhrasin tänään aikaa rengaskaupolla. Muutama kysymys heräsi matkanvarrella, johon toivon arvon foorumilaisilta löytyvän vastauksia:
-Fat Albert ei olisi hyvä valinta metsäajeluun vaan enemmänkin DH-hommiin. Onko todella näin?

FA 2.25 UST ollut nyt metsäajossa useamman viikon, pito on oikein hyvä ja rullauskin riittävä, olen ajanut enemmän MK/NN/Explorer/NBX-tyyppisellä kevyellä rengastuksella aikaisemmin ja vain painossa tulee takkiin lujasti. DH-hommiin noilla en taitais lähteä, tuli rajat vastaan jo ajettavia mäkiä laskiessa tuolla pohjoisessa.
Jostain syystä mulla vaan paukahtelee reunanauhat noissa FA:ssa, takarengas hajos heti ja eturengas ehti olla nelisen viikkoa paikallaan ~samoilla paineilla (kerran pari piti vaan lisätä ilmaan) kunnes reunanauha oli antanut periksi varastossa.

H. Moilanen
15.07.2009, 15.52
Paikallisesta puodista löytyi vielä NBX:ää. Kokeillaan niillä kuinka äijän käy.

zeik
16.07.2009, 22.03
Paikallisesta puodista löytyi vielä NBX:ää. Kokeillaan niillä kuinka äijän käy.

NN takarengas vetelee kyljistä viimeisiään ja tarvitsisi nyt pikaisesti jotain saada tilalle...mistäs tarkemmin ottaen tuota NBX:ää Tampereelta (ilmeisesti? ) löytyy ja mihin hintaan? Sitä voisi ainakin kokeilla, jos ei muuta tule vastaan.

Tank Driver
17.07.2009, 00.00
NN takarengas vetelee kyljistä viimeisiään ja tarvitsisi nyt pikaisesti jotain saada tilalle...mistäs tarkemmin ottaen tuota NBX:ää Tampereelta (ilmeisesti? ) löytyy ja mihin hintaan? Sitä voisi ainakin kokeilla, jos ei muuta tule vastaan.

Veikkaisin, että kaikista Treen liikkeistä löytyy. Kato nyt vaikka linkkisivulta R-Tech.

Iglumies
17.07.2009, 00.26
Ei välttämäti kovin hyvin ole kaupoissa, mutta reinokaupasta (http://www.reinokauppa.fi/epages/reinokauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/reinokauppa/Categories/Renkaat/MTB) ainakin löytyy.

H. Moilanen
17.07.2009, 10.03
Suomen Urheilupyörästä ostin. Ainakin Kissanmaan myymälästä ostin viimeiset NBX:t, Nokialla saattaa olla.

H. Moilanen
17.07.2009, 10.04
Veikkaisin, että kaikista Treen liikkeistä löytyy. Kato nyt vaikka linkkisivulta R-Tech.
R-Techissä näytti olevan vain Contia ja Schwalbea. Nokialaista tuntuu olevan huonosti kaupoissa pl. talvikumit.

Dalmore
17.07.2009, 16.19
NN takarengas vetelee kyljistä viimeisiään ja tarvitsisi nyt pikaisesti jotain saada tilalle...mistäs tarkemmin ottaen tuota NBX:ää Tampereelta (ilmeisesti? ) löytyy ja mihin hintaan? Sitä voisi ainakin kokeilla, jos ei muuta tule vastaan. Nippelistä kannattaa kysyä myös.

Tank Driver
17.07.2009, 19.18
R-Techissä näytti olevan vain Contia ja Schwalbea. Nokialaista tuntuu olevan huonosti kaupoissa pl. talvikumit.

Oho. Olin väärässä. Kun nyt ei tulisi tavaksi.

Muko
21.07.2009, 10.39
Kävin Clas Ohlsonilla ruuveja ostamassa, ja sattumalta törmäsin pyörän renkaisiin. Katselin huvittuneena että hintaan 18.90 ja 24.90 ei varmaan kovin laaturenkaita saa, mutta äkkiä tajusin Gazza-läpyskät renkuloiden ympärillä.

Tuli sitten ostettua Gazza NBX 2.1 ja testiksi pehmoisempi X-Trak, yhteensä alle viidelläkympillä. Tämä siis Sellon Clasulla, en tiedä oliko niiltä loppuneet 'Dirtbike'-renkaat, jollaisena kuitissa näkyivät, vai mitä oli tapahtunut. Joka tapauksessa halvaksi tuli änbeeäksä.

kanttiinin tollo
21.07.2009, 11.18
Vanha teräskaapeleilla oleva Noksun X-Trak DH ainakin on likimain p4sk4 märälle juurakolle ja kivikolle, mutta... satuitko katsomaan onko moisia (etu)renkaita myynnissä? Pelittää meinaan tuolla Yyterin dyyneillä tuo DH versio aivan hiton hienosti, alkaa vaan oma Jeesuksen aikainen yhä jäljellä oleva kappale olla niin hasardissa kunnossa, että...

Tuossa kevyemmässä X-Trakissä kaiketi on matalampi kuvio, joten se ei niin innosta.

kojak
21.07.2009, 19.58
Kävin Clas Ohlsonilla ruuveja ostamassa, ja sattumalta törmäsin pyörän renkaisiin. Katselin huvittuneena että hintaan 18.90 ja 24.90 ei varmaan kovin laaturenkaita saa, mutta äkkiä tajusin Gazza-läpyskät renkuloiden ympärillä.

Kyllä kiertely ja hintavertailu kannattaa aina. Itse tänään etsiskelin Kuopiosta uusia renkaita ja mm. sportian bike planet tarjosi Nobby Niciä 65 eurolla.

Samainen rengas tarttui matkaan Leosportista hintaan 29 euroa. Bike planet oli 2.1 ja ostamani 2.25. Aika hurja hintaero. Leosportissa oli 2.25 snakeskin versio 49 euroa.

Huomenna taidan mennä ostamaan yhden varastoon pahan päivän varalle.

KariKalastaja
22.07.2009, 13.10
Kokeilin 2,3" Hutchinson barracuda enduro:ita juuri hyvien kostean kelin pito-ominaisuuksien toivossa. Ainakin parin lenkin perusteella voi sanoa että pitoa löytyy. Renkaassa on varsinkin kaarrepitoa kuivalla alustalla älyttömän paljon. Rengas tuntuu myös aika tukevalta eli ei taitu alle ja sisuskumit tuntuu kestävän.

Miinuksena 810g paino ja surkea rullaavuus.

H. Moilanen
23.07.2009, 08.29
2.2 UST:t, jotka käsittääkseni ei oo blackchiliä. Tänään on ainakin märkää, joten illalla kokeilemaan...
Jokos tämä testilenkki on päättynyt? :D

mutanaama
23.07.2009, 08.53
Eilisen jägge lenkin perusteella ei ole Fat albertille vastusta. Äijässä olis ollu parantamisen varaa

Petterii
23.07.2009, 14.38
Jokos tämä testilenkki on päättynyt? :D

Olen ajellut kyseisillä renkailla jo pidemmän hetken ja tykkään kuin hullu puurosta. Enemmän pitoa olen saanut vain Minionin Super Tackystä mutta ne ei rullannut mihinkään. RQ sentään menee ihan kivasti jopa kestopäällysteellä. Nousee vanteelle käsipumpulla eikä tarvii varoa kivikossa. Suhteellisen kevyetkin ovat. Minun renkaat oli 807 g ja 787 g. Suosittelen!

länsiväylä
23.07.2009, 21.53
Joo, pari-kolme lenkkiä tullut ajettua noilla. Eka lenkki meni paineita pudotellessa ja n. 2 barin paineilla oon nyt vetänyt, pitoa löytyy silloin tosi hyvin märälläkin. Ja varmaan paranee, kun pinta vähän kuluu.

Renkaan runko on sen verran jämäkkä, että vois mennä jopa alle 2 bar. Tänään ajoin töihin pääasiassa hiekkateitä ja rullaavuus oli yllättävän hyvä munkin mielestä, tosin pistin vähän lisää ilmaa.

H. Moilanen
24.07.2009, 08.05
Millä mallilla Petterii ajaa RQ:sta?

Ari
24.07.2009, 18.40
Noissa RQ ja MK-malleissa taitaa olla eri leveyksissä eri seokset, esim rubber queen 2,2 UST ei ole black chili, mutta 2,4 UST:ssa on kaikkein pitävin black chili. Olikohan ei-UST:ssa vastaavasti, eli 2,2 ei ole black chili. Hyvä kuulla että myös 2,2 pitävät, sellaiset odottelee tuola asennusta, kunhan malttaa lopettaa ajamisen litkutetuilla nbx 2,2 liteillä. Noi 2,4 UST RQ:than painaa sitten jo 1070 g tjtn, mutta perus 2,4 RQ ois voinut kanssa toimia litkuilla? Järeältä toi 2,2kin vaikuttaa, ja biken mukaan UST:n rullavuus ois kuitenkin samaa tasoa kuin 2,4 nobby nicillä.

Petterii
25.07.2009, 09.39
Millä mallilla Petterii ajaa RQ:sta?

RQ 2.2 Tubeless. Paineet siellä kakkosen alapuolella.

Ari
25.07.2009, 22.37
Ajelin ekaa kertaa tänään noilla RQ:lla keskuspuisto-p-heinä-silvola -akselilla eilisen sateen jälkeen, paineet edessä 1,5 ja takana 1,8. Alun asfalttisiirtymällä tuli ikävä nbx liteä, mutta märissä juurakoissa ja kallioilla renkaat piti kyllä erittäin hyvin. Paremmin kuin aiempi suosikkini gazza core 2,3, voi johtua osin alemmista paneistakin. Ilmatilahan on noissa liki 2,4 nobby nicin kokoa, eli tosi isot 2,2" renkaiksi. Mihinkään enskakisoihin en noilla lähtisi, mutta lenkkikäytössä rullavuus ok -tasolla, ja erittäin mukava, kun ei tarvitse pelätä märkiä kallio- tai juurakkomäkiä. Noihan ei ole siis black chili -seosta mutta tosi pitävää ja pehmeää seosta silti. Lopupeleissä painokaan ei paha kun ovat kuitenkin noin isot, jos vertaa 2,4 ei-UST:hin. Tuskin tulee vaihdettua litejä takaisin, mutta painoa ois tietty säästänyt laittamalla RQ:t ei-UST:nä, ois voineet toimia hyvinkin ja myös parempi rullavuus?

PetriHavanto
29.07.2009, 08.39
Tarina tuosta RQ:n melko... rotevasta koosta on tosi. Itselläni on pari 2.4 BChili ei-UST versiota, voisin vaihtaa toisen (käyttämättömän) vastaavaan 2.2"-malliin, tuo 2.4" kun ei mahdu Remedy 6:n takahaarukaan vaan ottaa korkeussuunnassa kiinni:eek:.

Eturenkaana samanlainen gummi pelittää erinomaisesti, ei tarvitse hirveitä paineita ja pito hämmästyttää enempi-vähempi-XC-gummeihin tottunutta.
Sellainen piirre tuossa RQ:ssa on että en millään saanut sitä nousemaan vanteelle litkujen kanssa, mutta eipä tuo eturenkaassa niin haittaa. Vastaava MK nousi ilman isompia ihmettelyjä, sellainen olikin ennnen hajoamistaan takarenkaana.

Jos vaihto kiinnostaa, laita vaikka priva.

t.
P.

Sutki
30.07.2009, 16.13
Itselläni on kendan nevegalit stick-e ja dtc , toinen edessä ja toinen takana. En muista kummin päin. Pito on märällä tautinen tiettyyn rajaan asti. Tämän jälkeen luistelee siinä missä esim. mountain kingit ( perus rengas). Ajelen kaikenlaisessa maastossa armottomasta kivikosta lähtien.

pete+
31.07.2009, 07.53
Onko kukaan koskaan kokeillut leikata renkaita?
Uusissa Contin mtk:ssa oli heikko märkäpito, johon ilmeisesti oli syynä valunysät, joita lähdin sitten poistamaan miniporan laikalla.
Tulipa siinä sitten mieleen kokeilla pientä leikkaamista.
Saas nähdä miten pidon kanssa kävi vielä ei ole testattu kuin pihassa.
http://petrijap.pp.fi/albumi/Solid/P7302781.JPG

Nappulakenka
31.07.2009, 09.51
:eek: Et isommaksi saanut? :D ;)

Kiovan Dynamo
31.07.2009, 10.35
Eipä ole itse tullut leikeltyä, mutta tällainen artikkeli sattui silmään päivänä eräänä:

http://2.bp.blogspot.com/_32OngGamq9o/SVp3xOrZxqI/AAAAAAAAACw/qmrkN2fgrfA/s1600/ectiretips.bmp

Lähde: http://www.kendatech.blogspot.com/

marco1
31.07.2009, 11.09
Epäilen ettei ne hapsut vaikuta pitoon mitenkään. Jos vetäisi nappuloiden pinnat "auki" hiekkapaperilla / laikalla (tai vaikkapa ihan vaan asvaltilla ja hiekalla ajamalla) niin sillä olisi enemmän vaikutusta.
Prot on tuunanneet kuvioita xc-hommissakin iät ja ajat mutta 2.2" MK:n perusongelma on siinä että nappulat on liian pieniä eikä se muutu tuunaamalla kovin helposti.

Semmoinen tuntuma olisi näistä märkä juurakko/kivikko vaatimuksista että renkaassa pitäisi olla kohtuullisen tukevat nappulat joissa on selkeät "terävät" reunat ja paljon kumia alustaa vasten.
Ja uutenahan toimii melkein mikä vaan, sitten kuluneena alkaa luistelu...

pete+
31.07.2009, 18.40
:eek: Et isommaksi saanut? :D ;)

:D No olis ollut vielä SUPER LÄHIKUVA mahdollisuus!

Valitettavasti megpixeleita ei saa lisää!

Koitan muistaa rajata tai pienentää kuvaa enskerralla (en kuitenkaan muista).

ps. Näkyyhän siinä hyvin tuo kruunu.

pete+
31.07.2009, 22.41
Epäilen ettei ne hapsut vaikuta pitoon mitenkään. Jos vetäisi nappuloiden pinnat "auki" hiekkapaperilla / laikalla (tai vaikkapa ihan vaan asvaltilla ja hiekalla ajamalla) niin sillä olisi enemmän vaikutusta.
Prot on tuunanneet kuvioita xc-hommissakin iät ja ajat mutta 2.2" MK:n perusongelma on siinä että nappulat on liian pieniä eikä se muutu tuunaamalla kovin helposti.

Semmoinen tuntuma olisi näistä märkä juurakko/kivikko vaatimuksista että renkaassa pitäisi olla kohtuullisen tukevat nappulat joissa on selkeät "terävät" reunat ja paljon kumia alustaa vasten.
Ja uutenahan toimii melkein mikä vaan, sitten kuluneena alkaa luistelu...

Sen verran rupesi kiinnostamaan, että tein empiirisiä kokeita käyttäen vaakaa, puun ja kumilevyn palaa.
Näyttää tosiaan siltä kuten arvelit, että karhennuksella on suurin merkitys pitoon.
Tiheä uritus pitää huonommin mutta ei lähde niin helposti ata jos paine kevenee luiston alettua. Tosin kaikkein äkkinäisin on harva uritus joka vastannee niitä ohuita nappuloita.
Voi tosin olla, että jos kokeessa olisi ollut käytettävissä "oikea juuri" niin tulokset olisivat olleet toisenlaisia. Varmaan lian kertymisellä ja laadullkin on merkityksensä.
Onkohan kukaan rengasvalmistaja käyttänyt pinnassa kumiseosta, jossa olisi kovia pieniä epäpuhtauksia mukana, jotka irrotessaan jättäisivät pinnan karheaksi ja ehkä myös samalla voisivat toimia hiekkapaperin tavoin?

Keli näyttää siltä, että huomenna pääsee tekemään havaintoja ihan käytännössä.

Redfive
01.08.2009, 00.14
Onkos kokemuksia maxxiksen minion dhf/dhr mountain 2.35 renkaista litkujen kanssa. Pysyykö aineet sisällään ja nouseeko vanteelle? Nykyiset nevegalit,kun tuntuu sortavan hyppyjen jälkeen litkujen kanssa,kun eivät ole tubeleksit ja sivut on aika ohkaiset. Liekkö siitä johtuen. Pirullinen tulla hyppyjen jälkeen,kun rupee vatkaamaan..Vai koittaako suoraan nevegalin 2.1 tubelessia..Mutta se ilmatilavuus..Riittääkö turvalliseen ryskämiseen läpi kivien ja kantojen?

länsiväylä
01.08.2009, 00.58
2.1 Nevegal on varmaan lähes yhtä iso ilmatilaltaan kuin 2.35 Minion. Laita ryskäämiseen oikeet USTit. Tavalliset renkaat litkuilla vaatii aina enemmän paineita ettei "sorru alle"

Iglumies
01.08.2009, 09.36
Onkos kokemuksia maxxiksen minion dhf/dhr mountain 2.35 renkaista litkujen kanssa. Pysyykö aineet sisällään ja nouseeko vanteelle? Nykyiset nevegalit,kun tuntuu sortavan hyppyjen jälkeen litkujen kanssa,kun eivät ole tubeleksit ja sivut on aika ohkaiset. Liekkö siitä johtuen. Pirullinen tulla hyppyjen jälkeen,kun rupee vatkaamaan..Vai koittaako suoraan nevegalin 2.1 tubelessia..Mutta se ilmatilavuus..Riittääkö turvalliseen ryskämiseen läpi kivien ja kantojen?
Minionissa on ohkasemmat kyljet kuin Nevegalissa, takarenkaana ei mulla kestä Minionin kyljet Nevegaliin verrattuna ollenkaan.
Paineita vajaa 2bar. sisäkumien kanssa ja ajo hidasta :o kivikko/juurakkoa.

Asentaja
01.08.2009, 10.08

On on. Ensinnäkin Minion on aika löysä, joten aika siinä ja siinä oli saiko eturengasta tiivistymään Fulcrumin Redmetal ykköselle. Kompuralla nousi ja runsaalla litkulla tiivistyi parin tyhjenemisen jälkeen. Parempaa märän kelin rengasta en ole vielä ajanut, mutta vastus on hirmuinen. Sopii siis treenaamiseen, syksylle (tai miksei Suomen kesään :D) ja Helsingin Keskuspuistoon. Kyljet ovat kestäneet hyvin, mutta mulla tuntuu kestävän kaikki renkaat. Ajan yleensä pahoihin paikkoihin niin kovaa kuin pää kestää ja pomputtamaan pyörää mahdollisimman paljon - tämä ilmeisesti säästää kylkiä, koska 2,4" MK:tkin ovat kunnossa kesän ajojen jäljiltä.

marco1
01.08.2009, 10.35
Voisko tuon jättikuvan lähettäjä käydä editoimassa kuvansa pienemmäksi tai kokonaan pois?

Mistäs löytyy Rubber Queenia 2.2" USTina, ei ole vielä sattunut vastaan omissa suosikkikaupoissa?

länsiväylä
01.08.2009, 11.45
Laitoin priva-viestin marcolle

mtok77
01.08.2009, 12.06
Voisko tuon jättikuvan lähettäjä käydä editoimassa kuvansa pienemmäksi tai kokonaan pois?

Mistäs löytyy Rubber Queenia 2.2" USTina, ei ole vielä sattunut vastaan omissa suosikkikaupoissa?

Parille Queenille olisi itselläkin käyttöä. Voin tulla mukaan tilaukseen jos jostain löytyy.

Prestige
02.08.2009, 10.44

Tämähän ei nyt vastaa kysymykseesi muttaa liippaa aika läheltä. Omaksi yllätyksekseni Nevegal DTC 2.35 on ollut paljon jäykempi kuin 2.1 Nevegal DTC. Minulla oli takana tuo 2.1 versio litkuilla ja se taittui mutkassa alle jo renkaassa oli ale 2.5bar. Nyt kun takana on 2.35 leveä malli niin se ei taitu alle edes 2bar paineella. Olen aika yllättynyt koska odotin päinvastaista.

kanttiinin tollo
02.08.2009, 14.51
Ässä hihasta nettikaupan halpisrenkaitten hyllystä?!?!

Tioga Square (of) Eight. Ekaa kertaa tänään alla takana ja saatiin puolikuivaa ja kaatosateen kastamaa juurakkoa testattua samalla lenkillä. Yritin etsiä renkaan rajoja vähän kaikessa mitä eteen tuli. Ylä- ja alamäkeen sekä tasaisella onnistui juurakkojen yli keulimiset (sen minkä ne nyt sitten yleensäkään onnistuu) ilman lipsumisia yhtä korkeaa ja isoa kaatosateen kastamaa ylämäessä ollutta juurta lukuunottamatta, siinä hiukan sutaisi tyhjää kun keulimalla yritin, mutta yli meni silti. Ihmeen hyvin käyttäytyvä rengas näin ensimmäisen kerran perusteella.

Ari
03.08.2009, 17.43
Rubber queen USTia on bike-components.dessä. Ei mikään halppis-rengas sitten. Alkoi jo rullaamaankin, kun paineet nosti 1,8/2 bar.

Redfive
04.08.2009, 12.07
Nostin nevegalien paineet eessä lähemmäs 2,5 baaria ja parani hiukan mutta takana ei meinaa kestää. Tuntuu antavan periks kovassa mutkatykittelyssä mut onneks ei ole lähtenyt vanteelta vielä. No jospa ajan espoon enskan vielä näillä ja katsoo ensi kaudeksi sitten muuta. Vaihtoehdot on vaan vähissä 2.35 luokassa. Mutta kiitos vastauksista!

hunvo
26.08.2009, 07.40
Syksylle kaipaisi hieman pitävämpää rengastusta. Kesä on menty aika kevyellä rengastuksella niin hirvittää nuo AM renkaiden painot, hiekkojalkaista:o
Miten on Fat Albert F/R Evo Snake Skin 2.25-renkaan litkutus onnistunut? Riittääkö renkaan ominaisuudet vielä alle 2bar paineille? ja uskaltaako odottaa normaalin mittaista elinkaarta?
Vai mennäänkö tutulla varmalla tyylillä UST+litkut? Paino vain alkaa kertyä lähes kg per pää:eek: ja renkaiden metsästys tuntuu välillä olevan ihan mahdotonta. Muitakin hyviä setuppeja tietenkin otetaan vastaan.

Patrik
26.08.2009, 10.42
Mulla on Fat Albert Evo Snakeskin 2,4" litkuilla takana ja hienosti on toiminut. Nousi DT:n kehälle ilman saippuavettä ja hyvin on ilmaa pitänyt. Alle kahen baarin paineilla rullaavuus tosin on juuri niin surkea kun noin leveellä renkaalla voi kuvitella olevan.

Edessä Big Betty litkuilla pitää aivan järkyttävästi kaikilla alustoilla.

Fat Albertin painoksi mittasin 804g ja Big Bettyn 827g.

Mekka
27.08.2009, 17.48
Eilen pääsin testaamaan Espoon enskan maastoissa Rubber Queen 2.2 UST:ä märällä, ja ne toimi oikein kivasti. Onhan ne tosi pulskat ja painavat, mutta keveiden kiekkojen (1520g/setti) kanssa ei tuu kovin paha kokonaismassa. (En oo puntarin kanssa keventäjä.) Vastaa kooltaan Schwalben 2,35-2.4:sta.

Fillarina Mojo SL, kiekkoina crossmax slr, lusikallinen Doc Bluen litkua. Kyseisillä vanteilla (17mm) renkaan leveys 55mm ja korkeus 54mm vanteen reunasta.

+ pitää erittäin hyvin märässä kivikossa ja juurakossa (+3.3bar)
+ pitää tietty tautisen hyvin kuivalla
+ rullaa ihan hyvin kovilla paineilla myös asfaltilla (+3.3bar)
+ vahvat ja tukevat kyljet, ei taitu alle
+ miellyttävän tukeva ja smootti ajotuntuma juurakoissa
+ etenee hyvin kivikossa ja juurakossa

- painavat..jotain 840g (ei punnittu)
- hieman korkea hinta, 37€/kpl Wigglessa
- en tiedä miten pysyy vanteella 2 barin paineilla
- kulutuskestävyys voi olla aika heikkoa siirtymäajossa
- en välttämättä lähtis maraton-kisaan noilla

Vertailukohtana toimi mm. edelliset all rounderit Mountain King 2.2 UST:t., NBX 2,1:t yms. Sivusta oon seurannu myös Nobby Niccien kylkien hajoamista...

H. Moilanen
27.08.2009, 20.57
Sivusta oon seurannu myös Nobby Niccien kylkien hajoamista...

Kyllä. Sivusta seuraamalla kyljen hajoamisen huomaakin paremmin kuin päältä tarkkailemalla... ;)

Mekka
27.08.2009, 22.00
Kyllä. Sivusta seuraamalla kyljen hajoamisen huomaakin paremmin kuin päältä tarkkailemalla... ;)

Kerrankin joku tarttuu noihin mun koukkuihin...ei vaa, en ees itte tajunnu lauseen hienoutta.

EsaJ
28.08.2009, 09.06
Mulle tuli just uuden karheet Racing Ralphit, jotka ois tarkoitus autotallikuluttaa pinnasta kiilto pois rullahiomakoneella, jos ei tää keli tästä kuivu. Mulla on Nobby Nicit riittäneet mainiosti maastoon kostealle/märälle kelille, mutta niissä rullaavuus tulee vastaan tietyn nopeuden jälkeen. Toki jos ultimaattipitoa haluaa, ois jotkut Maxxisen pehmytkumiseosrenkaat parhaat, mutta ne ei sitten juuri etene mihinkään ja heittää kaiken pikkoroskan silmille.

Mielestäni märällä juurakossa ja kivikossa nousee ajotekniikka arvoon arvaamattomaan. Ennakoiva ajosilmä, poljentarytmin ajoitus, ajolinjat, ennakkokiihdytys ylämäkiin, BUNNY HOPit, yms tulee toimia ihan toiseen potenssiin. Ei märällä kuivan kelin pitoon pääse, on vain löydettävä se oma kompromissi. Itse annan liukastella pikkasen ja pidän paketin kasassa ja vauhdin päällä mielummin, kuin ylivarustan renkailla hakien maximaalista pitoa... Mageeta, kun on koko ajan vähän niinkuin tilanne päällä ja stonga täynnä käsiä ;)

Jokainen tavallaan ;)

kanttiinin tollo
28.08.2009, 09.41
Ei märällä kuivan kelin pitoon pääse, on vain löydettävä se oma kompromissi. Itse annan liukastella pikkasen ja pidän paketin kasassa ja vauhdin päällä mielummin, kuin ylivarustan renkailla hakien maximaalista pitoa... Mageeta, kun on koko ajan vähän niinkuin tilanne päällä ja stonga täynnä käsiä ;)

Jokainen tavallaan ;)

Pääsee, pääsee.. ainakin juurakoissa ja pitkospuilla yms niljakkailla puupinnoilla. Nastarenkaat alle niin ei lipsu mihkään. Kallioilla voi sitten olla jännempää... ;)

EsaJ
28.08.2009, 22.22
Pakasta revityt Shwalben Racing Ralphit 2.25" tuli testattua nyt puolimärässä olosuhteessa. Toimivat riittävän hyvin mulle ja rullaavat pahuksen hyvin..... Nyt on paketti kasassa, saa tulla viivalle koittaan, ohi en päästä ;)

kanttiinin tollo
28.08.2009, 23.30
Täälläkin testailtiin vähän joo. 2,5" WTB Dissent + 2,35" High Roller 1-ply 60a. Rullaavat siirtymillä hämmästyttävän hyvin edelliseen rengas komboon verrattuna, jossa tuon High Rollerin tilalla oli Intense FRO Edge. Pitoa on riittävästi kosteassakin, jopa hieman kaltevilla niljakkailla kalliopinnoilla pystyi ajamaan kunhan vaan ajoi oikein. Ajovirheet olivat syynä ankarammissa kivikoissa/juurakoissa tapahtuneisiin polulta ulos ajautumisiin, eivät renkaat. Syvässä mudassakin meni aikalailla hyvin. Ei mitkään painon kanssa neiteilevien renkaat kylläkään, mutta kuntoaan ylläpitävälle ihan mainio vaihtoehto 3-4h lenkille... pururata xc:ssä taatusti infernaaliset.

kyprok
29.08.2009, 18.06
2.4 Mountain Kingit jo päätin hommata mutta 2.2 Rubber Queen kuulostaa kyllä yhtälailla houkuttelevalta. Minionit kuulostaa postausten mukaan myös pitäviltä. Alkuviikosta olis tarkoitus laittaa tilausta menemään mutta en meinaa löytää paikkoja missä olisi 2.2 normi (ei-UST) RQ:ta varastossa. Onko jollain tietoa mistä niitä saisi tilattua? Parin viikon päästä on taas lähtö pohjoiseen ja ajattelin varustaa pyörän hieman nykyistä isompikuvioisilla renkailla ennen sitä.

eskoaa
29.08.2009, 18.46
2.4 Mountain Kingit jo päätin hommata mutta 2.2 Rubber Queen kuulostaa kyllä yhtälailla houkuttelevalta. Minionit kuulostaa postausten mukaan myös pitäviltä. Alkuviikosta olis tarkoitus laittaa tilausta menemään mutta en meinaa löytää paikkoja missä olisi 2.2 normi (ei-UST) RQ:ta varastossa. Onko jollain tietoa mistä niitä saisi tilattua? Parin viikon päästä on taas lähtö pohjoiseen ja ajattelin varustaa pyörän hieman nykyistä isompikuvioisilla renkailla ennen sitä.

Google löysi tuollaisen: http://www.abbeycycles.com/products.php?plid=m9b0s368p824 ja http://www.leisurelakesbikes.com/product/continentalrubberqueenust26foldingtyre.aspx?&id=11531

kyprok
29.08.2009, 19.04
Google löysi tuollaisen: http://www.abbeycycles.com/products.php?plid=m9b0s368p824 ja http://www.leisurelakesbikes.com/product/continentalrubberqueenust26foldingtyre.aspx?&id=11531

Niinpä näyttää. Taisi olla omat hakuparametrit hukassa kun yritin samaa, mutta kiitos. Pirun kalliita ovat kyllä kappalehinnoiltaan.

kyprok
29.08.2009, 23.33
Taidan päätyä Maxxiksen Minioneihin. Pari lenkkiä keskuspuistossa luisteltuani tekee tällä massalla mieli saada mahdollisimman paljon pitoa alle. Rubber Queenit ovat tämän hetkisessä tarjonnassa hieman kalliihkoja, jospa kokeilisi niitä kun ne tulevat taas saataville hieman edullisemmin saksalaiseen putiikkiin. Toivon että Minionit toimivat myös hieman isommillakin paineilla.

kanttiinin tollo
29.08.2009, 23.49
2.4 Mountain Kingit jo päätin hommata mutta 2.2 Rubber Queen kuulostaa kyllä yhtälailla houkuttelevalta. Minionit kuulostaa postausten mukaan myös pitäviltä..

MK ja Minion DHF on ihan eri kategoriassa pidon suhteen. DHF on ehkä paras yleisrengas mitä löytyy jos paino ei ratkaise. Ja heti seuraavaksi on pakko myöntää etten takanakaan koskaan ole ajanut DHF Minionia yli 35psi paineilla, eli sen yli en osaa sanoa mitään..

kyprok
30.08.2009, 11.14
MK ja Minion DHF on ihan eri kategoriassa pidon suhteen. DHF on ehkä paras yleisrengas mitä löytyy jos paino ei ratkaise. Ja heti seuraavaksi on pakko myöntää etten takanakaan koskaan ole ajanut DHF Minionia yli 35psi paineilla, eli sen yli en osaa sanoa mitään..

Kannattaako siis mieluummin laittaa DHF sekä eteen että taakse, vai ottaa vaihtoehtoisesti DHR taakse? Ilmeisesti DHF toimii hyvin molemmissa päissä yleisrenkaana kuten asian ilmaisit.

kanttiinin tollo
30.08.2009, 11.38
DHF pelittää takana ihan järjettömän hyvin, eikä tarvitse edes laittaa vastakarvaan pyörimään. Aika harva taitaa DHR:ää käyttää yleensäkään mitä noita muun maailman palstoja lueskelee.

eskoaa
30.08.2009, 12.16

DHF tosiaan aikas painava(n.1330g). Tota kuviota kun kattelee http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4620 , tulee mieleen Rampage http://www.chainreactioncycles.com/LargeImage.aspx?ModelID=34654 .
Painokin vain 700g ja lisärivi nappuloita keskirivien ja ulkorivien välissä.
Mulla 29" kyseiset ja todella hyvin pitäähttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Rullaavuuttahan ei täällä haeta;) Pehmeellä hiekkatiellä joutuu alamäessäkin tekee töitä 1,7-2,2 bar-paineilla :(

kanttiinin tollo
30.08.2009, 12.54
1330g Minion lienee 2-ply ja 2,5". 2,35" 2-ply on jotain 1,1kg kun taasen 2,35" 1-ply 870g ja kevlarversio hiukan sitä kevyempi.

Onhan tuota Minionin kuviota kopioitu yhden jos toisenkin firman renkaisiin. WTB:n versio aiheesta on nimeltään Dissent:
http://www.saunalahti.fi/neonskin/ciclophobia/spanking_the_dissent.jpg

koppihelsinki
30.08.2009, 18.08
Taidan päätyä Maxxiksen Minioneihin. Pari lenkkiä keskuspuistossa luisteltuani tekee tällä massalla mieli saada mahdollisimman paljon pitoa alle. Rubber Queenit ovat tämän hetkisessä tarjonnassa hieman kalliihkoja, jospa kokeilisi niitä kun ne tulevat taas saataville hieman edullisemmin saksalaiseen putiikkiin. Toivon että Minionit toimivat myös hieman isommillakin paineilla.

Tuosta (http://cgi.ebay.co.uk/CONTINENTAL-RUBBER-QUEEN-Freeride-Reifen-26-x-2-4_W0QQitemZ290325060366QQcmdZViewItemQQptZSport_Ra dsport_Fahrradteile?hash=item4398b8db0e&_trksid=p4634.c0.m14.l1262) Rubber Queenit suht edullisesti ja 7 eurolla Suomeen 2-3 pvää.

kyprok
30.08.2009, 20.16
DHF pelittää takana ihan järjettömän hyvin, eikä tarvitse edes laittaa vastakarvaan pyörimään. Aika harva taitaa DHR:ää käyttää yleensäkään mitä noita muun maailman palstoja lueskelee.

Kiitos vinkistä, Olisin varmaan muuten turhaan ostanut tuon DHR:n. bike-components.de listaa kyseiselle taittuvalle 2.35 -tuumaiselle painoa 690g, mutta maxiksen oma kotisivu 830g:

http://bike-components.de/products/info/p13504_Minion-FR-Dual-60a-VR-Faltreifen.html (https://bike-components.de/products/info/p13504_Minion-FR-Dual-60a-VR-Faltreifen.html)

http://www.maxxis.com/Bicycle/Mountain/Minion-DHF.aspx

TimoF
31.08.2009, 21.31
Rampage http://www.chainreactioncycles.com/LargeImage.aspx?ModelID=34654 .
Painokin vain 700g ja lisärivi nappuloita keskirivien ja ulkorivien välissä.

Tämän viestin innoittamana tuli tilattua kyseiset gummit. Ja kehuihan noita myös pikkuveli jolla on samat renkaat käytössä... kahtellaan miten pitävät jahka tulevat!

Tombba
31.08.2009, 22.22
Kenda Nevegal Stick-E/DTC yhdistelmä vaikutti ensilenkillä yllättävän pitävältä nimenomaan märällä ja juurakoissa. Asvaltilla tosin tuntui, että ylämäkeen mennään kokoajan. Painavaksi ovat joskut tuota haukkuneet, ei ainakaan mun ajossa tuntunut missään.

Tmh
31.08.2009, 22.55
Panaracerin Rambagesta löytyy myös pehmeämpi versio:

http://www.bikeradar.com/gear/category/components/mountain/product/rampage-sc-28064

Mulla on ollu nyt loppukesän testissä normaalit ja nuo pehmeämmät Rambaget. Aluksi pidin edessä pehmeää ja takana tavallista mutta aika nopsaan vaihtui myös taakse pehmeämpi kummi alle. Vielä en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata noista. Käytin alussa vähän turhan kovia paineita ja tuntui ettei pitoa olisi ihan niin hyvin löytynyt. Nyt kun paineita on tiputtanut niin pitoakin on alkanut löytymään. Voisi taas testata tuota kovempaakin seosta takana pienemmillä paineilla.

Perus Rambage painoi 678g ja kaksi pehmeämpää SC -mallia oli 640g:n hujakoilla eli kohtuu kevyet kummit kyseessä tuon kokoisiksi. Ja näyttää kestävän kivikkoakin ihan hyvin. Kesä on kuitenkin ollu aika kuiva, joten tosi testiin nuo pääsee vasta nyt syksyllä.

Jazman
01.09.2009, 21.52

Tuli sitten ostettua Gazza NBX 2.1 ja testiksi pehmoisempi X-Trak, yhteensä alle viidelläkympillä. Tämä siis Sellon Clasulla, en tiedä oliko niiltä loppuneet 'Dirtbike'-renkaat, jollaisena kuitissa näkyivät, vai mitä oli tapahtunut. Joka tapauksessa halvaksi tuli änbeeäksä.

kiitti vinkistä, kävin Itiksen Clasilla ja sieltä nappasin kanssa viimesen NBX 2.1 parin
ei ollu tosin ihan noin alehinnoissa, mutta halvemmalla lähti ku esim CRC:stä tilaamalla

fob
02.09.2009, 20.19
Testilenkki lähes loppuunajetuilla kumeilla kivikossa ja juurakossa sai hymyn huulille: Maxxis Highroller 2,7 (60a) edessä ja 2,5 (Super tacky) takana. Paineet molemmissa 2,0. Eteenkin vois ottaa ton pehmeemmän. Tämmöiset mulle!

kanttiinin tollo
03.09.2009, 10.46
Testilenkki lähes loppuunajetuilla kumeilla kivikossa ja juurakossa sai hymyn huulille: Maxxis Highroller 2,7 (60a) edessä ja 2,5 (Super tacky) takana. Paineet molemmissa 2,0. Eteenkin vois ottaa ton pehmeemmän. Tämmöiset mulle!

:D:D:D

Tuota rengaskokoa kun laitat Super Tackyt alle niin ei muuta kuin kovia ylämäkivetoja toivottaen!!

fob
03.09.2009, 12.13
Eipä lipsu syysliukkailla:D:D:D! Ajomaastoissa riittää kiviä ja juuria. Kuntokin nousee samalla eikä valmiissa maailmassa ole edes kiire. Nuo renkaat olivat kaverilta lainassa sovittamista varten ja hyvin mahtuivat pyörimään Trekin takahaarukassa ja Manitou Blackissä. Kts. kuva (http://picasaweb.google.fi/vbb34562/Traktori?authkey=Gv1sRgCIW3icXo5-mm9wE&feat=directlink#5376910568152136210), jos kiinnostaa.

Koeajolenkki osoitti ajo-ominaisuuksien olevan traktorimaiset:D.

Parin viikon päästä olisi tarkoitus käydä shoppailemassa rengaskaupassa. Saas nähdä mitä tarttuu mukaan. Nykyrenkaat ovat 2,35" Maxxis Minion F ja samankokoinen Maxxis Highroller. Molemmat ovat 1-ply versioita ja kumi on 60a. Hyvin noissakin on ollut pitoa.

kanttiinin tollo
03.09.2009, 12.51
Eipä lipsu syysliukkailla:D:D:D! Ajomaastoissa riittää kiviä ja juuria. Kuntokin nousee samalla eikä valmiissa maailmassa ole edes kiire.

Joo ei varmasti lipsu. :D

Tuo kunnon nouseminen/ylläpito on kyllä kovasti monen väheksymä asia. Mielummin liukastellaan ja kävellään kuin mennään naama virneessä kivien ja limaskojuurten yli vaikka ylämäkeen keulimalla ja kiihdyttäen... muta-/suomontutkin menee High Rollerilla "heittämällä" jos vaan vääntöä riittää. :D

Tässä vaan tuntee itsensä ihan vässykäksi kun otin 2-ply Swampthingin Super Tackynä onnettomassa 2,35" koossa, vaikka isompiakin olis ollu tarjolla. :o

NinjaSamu
04.09.2009, 00.23
Mitenkä noi nokian Gazzat toimii näissä oloissa, Core, dual ja north shore siis?

Ohiampuja
04.09.2009, 08.49
Jostain päin nettiä pengoin esiin WTB:n kumiseoksia. 60a sielläkin näyttää osassa olevan ja myös tossa Larsenin parina olleessa Prowler XT:ssä.

Katsastin tuon CRC:n tarjonnan, ja ulkonäöstä päätellen WTB Prowler SL voisi olla noista se pitävin rengas. Tuota yllä olevaa lainausta lukuunottamatta en juuri löytänyt Prowlerista kommentteja. Onko teille tuttu rengas?

http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=798

kanttiinin tollo
04.09.2009, 10.50
Weirwolfi eteen kun siinä on niin kiva kuvio? :D

Intense voi olla ihan hyvä valinta sekin. Kuvio kyllä näyttää vähän matalalta. Riippuu käytöstä.

troh
04.09.2009, 11.12
Weirwolfi eteen kun siinä on niin kiva kuvio? :D
26" x 2.5" koossa Weirwulf tuntuu hyvin ohjaavalta eturenkaalta. Ohjautuvuus kaarteissa on looginen, samoin kuin jarrutuksissakin. Pito kaltevissa juurakoissa on ollut positiivinen yllätys. Kestää kantata aika reippaasti.

Takarenkaanakin toimii, mutta vetopito ei ehkä ihan vastaa odotuksia. Voi olla, että renkaan kyljessä mainittu "rear optional" pyörimissuunta parantaisi vetopitoa juurakoissa. Hiekalla ja kaarteissa odotukset ovat täyttyneet.

Painoa renkailla on yli 800g. Justridingalong.com listaa WTB:n renkaat ei-yhteensopiviksi litkutubelessin kanssa, joten painoa lisää vielä sisärenkaat ja minun tapauksessani painavat vanteet. VOisin tietysti olla uskomatta ja kokeilla...

Rullaus alamäkeen asfaltilla ei ehkä ole ihan huippua. Rengas pitää jyrisevää ääntä. Vedätettäessä "ramped knobs" tuntuu toimivan, eikä nappulat anna liikaa myöden, eli ylämäkeen rullaus on normaalia hyvää tasoa. Maastossa rullaus on keskiverron tasoisen tuntuinen.

Prowler:sta ei ole kokemusta.

phebis
04.09.2009, 12.02
Uusimmassa Saksan MB-lehdessä oli all-mountain ja endurorenktaita testissä...
Yllättäen voittajat tuli Svalpelta AM-sarja: 2,4" NN oli ykkönen 2,4" FA oli "kauftipp". Endurosarjassa 2,3" Muddy mary ykkönen Ja Onza Ibex DH 2,4" oli "kauftipp".
Continentalin MK ra RQ pärjäs kans hyvin.. molemmat "sehr gut". Testissä oli myös WTB:n Prowler SS, Kendan Excavator, Geaxin Barro Mountain ja Maxxis Ardent... saivat arvosanan "gut"

syklopaatti
04.09.2009, 13.40
michelin xcr dry2. kävin testaamassa märillä poluilla ja vaikuttivat hengenvaarallisen liukkailta. :seko:Joo ovat kuivankelin renkaat, mutta kaipaisin kokemuksia tekeekö mitään kivillä juurilla yms.? entä talvella? rullaavat hyvin ja muutenkin kevyet ajaa, mutta mutta pitäsköhän vaihtaa ainaskin takarengas ja mihin? ennenkun on käsi paketissa ja naama turpeessa!!!:eek: jos on kokemuksia niin kiiitollisina otetaan vastaan.

kanttiinin tollo
04.09.2009, 13.58
michelin xcr dry2. kävin testaamassa märillä poluilla ja vaikuttivat hengenvaarallisen liukkailta. :seko:

No jos ne on poluilla liukkaat niin toimivuus märillä kivillä ja juurilla tuskin on ainakaan parempi.

->Phebis:

Mikä oli testissä Prowler SS:n pahin vika? MX noista Prowlereista tosin ehkä on lupaavimman näköinen, mutta 2x MX voipi vähän laahata vastaan alhaisilla paineilla.

Itse olen yhä positiivisesti yllättynyt tuosta aiemmin mainitsemastani Tiogan Square Eight (http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/28188.jpg)istä. Nuo nappulat eivät ole tasakorkeita vaan joka toinen on matalampi. Tiedä oikein tarviiko jatkossa mitään muita takarenkaita hommatakaan, jos en pururadoilla innostu ajamaan, kun mutaan ja jäälle on jo kunnollista arsenaalia ja Super Tackyt vielä kunnon fiilistelyihin.

phebis
04.09.2009, 14.46
Ontuvalla saksallani tulkitsen, etä rullausvastus ja paino ovat huonoimmat ominaisuudet. Pistosuojaus ja vakaus näyttäisivät olevan parhaat ominaisuudet. Missään ominaisuudessa rengas ei pärjännyt erinomaisesti (ts. saanut 5/5 pistettä). Pidosta saanut 3/5.

Jami76
04.09.2009, 21.35
Tietoa myydäänkö Suomessa Rubber Queen 2.2 ust:ia, onko tullut vastaan?

Ari
04.09.2009, 23.59
Nyt on tullut jo paljon kilometreja RQ 2,2 UST:lla, ja erittäin hyvin ovat pelittäneet edelleen. Paineet olen säätänyt 2 bar taakse ja 1,5 eteen aina tarkastaessani. Nyt viime lenkin jälkeen edessä oli jäljellä 1,1 ja takana 1,6 bar ja edelleen ei mitään ongelmia renkaan kaatumisen tms. suhteen märkäpidon ollessa hyvä, ja milloin luisti (juuri sateen jälkeen) niin se alkoi tasaisesti eikä hallinta mennyt. Vanteena ZTR Arch eli perus 19mm leveys. Litkua se minimimäärä molemmissa, eikä ole kertaakaan puhjenneet, pidemmilläkään "vaelluksilla" noilla minimipaineilla. Mielenkiintoista nähdä vieläkö toi pito paranee, jos ensi vuodeksi tuohon tulisi vielä se black chili -seos. Amusella TdT:hen jatkotestaukseen... Se 2,4 non-UST -versio litkutettuna olis kyllä mielenkiintoinen testata kanssa. Ajohan on ollut noita pidempiä 4K -tyylisiä retkiajoja + 2-3 tunnin lenkkejä AM-tyyliin..

Mekka
07.09.2009, 15.55

Espoon enskan paikkeilla kyselin kaikki mahdolliset Conti-kauppiaat Jyväskylän alapuolelta, ja ei löytynyt kyseistä mallia. RQ 2.4 tavallista ois löytyny muistaakseni R-techistä. Kallis rengas on tietty vielä kalliimpi Suomessa.

H. Moilanen
07.09.2009, 20.23
On tietoa, ei myydä. Virallisella Contin maahantuojalla (Uimonen Trading) ei ole valikoimassaan jostakin täysin käsittämättömästä syystä yhtäkään tubeless-rengasta.

hunvo
08.09.2009, 08.29
Syksylle kaipaisi hieman pitävämpää rengastusta. Kesä on menty aika kevyellä rengastuksella niin hirvittää nuo AM renkaiden painot, hiekkojalkaista:o
Miten on Fat Albert F/R Evo Snake Skin 2.25-renkaan litkutus onnistunut? Riittääkö renkaan ominaisuudet vielä alle 2bar paineille? ja uskaltaako odottaa normaalin mittaista elinkaarta?
Huhu eipä ole ollut näin vaikeaa renkaan vanteelle saanti vielä (lyhyellä) ust-uralla!
1. käsipumpulla no ei. (jotain itse ruoskintaa kun tätä pitää aina koittaa=)
2. huoltoasemalla ja ei edes yritä
3. kaverin kompuralla ja ei.
4. sisuskumilla toinen puoli vanteelle ja kompuralla uudestaan ei toivoakaan.
5. rengasliikkeeseen ja tosi isolla kompuralla ja ei!:eek:
6. Neula irti ja kumitiivistepatentilla ilmaa edelleen rengasliikkeen isolla kompuralla. Tuloksena ehkä 90% stanista reunanauhan välistä pihalle ja rengas vanteelle! Ei siis mitään ongelmaa ja hyvin tuntuis istuvan. Lopetti vuotamisenkin heti kun nousi.

Se eturenkaan kanssa. Huomenna olis varmaan takarengas vuorossa. Oli siis yksi etukiekko ilman rengasta niin heitin vain siihen äkkiä renkaan paikalle;)

Ohiampuja
08.09.2009, 09.17
Edellä mainituista syistä johtuen jatkan kotioloissa sisärenkaiden kanssa puljaamista. ;)

VauhtiSusi
08.09.2009, 16.01
Yritin itekki laittaa tuota samaa Fat Alberttia litkujen kans vanteelle heikoin tuloksin, joten en pelleillyt sen ei UST kumen kanssa enempää. Ei taia olla kovinkaan ihanteellinen ohuiden kylkiensä kans matalilla paineilla..

Kerro muuten muutaman lenkin jälkeen kokemukset, jos pelaa, vois rueta säätään niitten kumien kanssa...

Liraren
08.09.2009, 16.38
Mää oon ajellu märässä juurakossa ja kivikossa aikanaan Nokian NBX Lit 2.2:illa, koska ne sattu olemaan kiekoissa kiinni. Sen jälkeen oon ajellu Contin SpeedKing 2.3 Supersonic:eilla, koska ajan niillä kaikkialla muuallakin. Seuraavaksi varmaan huomisesta tai ylihuomisesta alkaen ajan märällä juurakossa ja kivikossa Contin RaceKing 2.2 Supersonic:eilla, koska ostan sellaset renkaat ja ajan niillä kaikki ajot.

H. Moilanen
08.09.2009, 20.48
Huhu eipä ole ollut näin vaikeaa renkaan vanteelle saanti vielä (lyhyellä) ust-uralla!

En käsitä. Jalkapumpulla olen onnistunut nostaan renkaat vanteelle, eikä tarvii edes millään apinanravolla pumpata.

Ei oo helppoo silti olla kätevä kaikessa ;)

mutanaama
08.09.2009, 20.55
Yritin itekki laittaa tuota samaa Fat Alberttia litkujen kans vanteelle heikoin tuloksin, joten en pelleillyt sen ei UST kumen kanssa enempää. Ei taia olla kovinkaan ihanteellinen ohuiden kylkiensä kans matalilla paineilla..

Kerro muuten muutaman lenkin jälkeen kokemukset, jos pelaa, vois rueta säätään niitten kumien kanssa...

Tuota... hyvin nousi. Oli toinen kerta ku laitoin usteja paikalleen, ja molemmat gummit hoitu alle vartissa. Painan reppuineni sen 90 kg, ja ajan alle kakkosenn paineilla, eikä mitään murheita koko kesänä *kop kop*

H. Moilanen
08.09.2009, 21.12
Milläs arvon raati estää tubeless-liemen tukkimasta venttiiliä? Poistin juuri omistani liemet, kun venttiilit menivät tukkoon. Venttiili ei vuoda, mutta paineen säätämisen takia lientä oli päässyt venttiilin sieluun.

Jami76
08.09.2009, 21.16
On tietoa, ei myydä. Virallisella Contin maahantuojalla (Uimonen Trading) ei ole valikoimassaan jostakin täysin käsittämättömästä syystä yhtäkään tubeless-rengasta.

Mistähän tuokin johtuu...pelkäävät etteivät renkaita mene kaupaksi :)
No, onneksi tämän foorumin kautta renkaat löyty.

Testasin viime sunnuntain sateessa seuraavanlaisen setin: edessä RQ2.4UST, takana Nevegal2.1UST. Vierintävastus, sitä löyty, mutta pito löysillä renkailla mahtava. Vielä kun tuon RQ2.4:n sais jotenkin viritettyä trek ex:n taakse, tilan puolesta mission impossible...

mutanaama
08.09.2009, 21.18
Eipä ole tollasta ongelmaa esiintyny vielä. Olisko tippa öljyä ratkaisu?

zippo
08.09.2009, 21.19
Ei kai niitä litkuja tartte poistaa?Tukkeutuneesta venttiilistä sielu irti ja liottaa esim asetonilla.Paineita säätäessä venttilli ylös(klo 12.00) ja pieniä suhautuksia.Ei mene tukkoon.

H. Moilanen
08.09.2009, 21.20
Mistähän tuokin johtuu...pelkäävät etteivät renkaita mene kaupaksi :)

Ilmeisesti näkökanta on ettei ole kysyntää. No, ei varmasti ole kysyntää kun ei ole tarjontaakaan. Toisekseen, jos renkaan hinnoittelee tuplahintaiseksi Saksan/Englannin tarjontaan nähden, sillä lienee kysyntää jarruttava vaikutus.

JiiPee
08.09.2009, 21.20

Pistetääs nää ny vielä tänne, jos noista ois vaikka apua: http://www.notubes.com/support_movies.php
Ite oon kanssa aika kädetön noiden ustien kanssa, mutta onneks oon saanu hyviä vinkkejä ja neuvoja noiden kanssa enemmän vehdanneilta. Voimia :D!
Ps. Snadi suihkaus silikonisprayta renkaan reunaan ja *naps*;)

H. Moilanen
08.09.2009, 21.21
Eipä ole tollasta ongelmaa esiintyny vielä. Olisko tippa öljyä ratkaisu?
Jotain tälläistä visioin itsekkin, toisaalta jäin miettimään mahtaako pienikin määrä öljyä aiheuttaa koko liemen hyytymättömyyden.

H. Moilanen
08.09.2009, 21.24
Ei kai niitä litkuja tartte poistaa?Tukkeutuneesta venttiilistä sielu irti ja liottaa esim asetonilla.Paineita säätäessä venttilli ylös(klo 12.00) ja pieniä suhautuksia.Ei mene tukkoon.
Liottelin sielut kiehuvassa vedessä ja jarrukliinerissä, nyt toimii kohtuullisesti. Olen kääntänyt venttiilin ylös aina ja päästänyt pieniä suhauksia, mutta siitä huolimatta renkaasta poistuvan ilman mukana tulee tuota lientä sen verran että se tukkii venttiiliä.

Katsotaan miten nuo renkaat (NBX Tubeless) pysyvät tiiviinä ilman lientä.

mutanaama
08.09.2009, 21.25
Jotain tälläistä visioin itsekkin, toisaalta jäin miettimään mahtaako pienikin määrä öljyä aiheuttaa koko liemen hyytymättömyyden.

Jos sitä sielua pyärittelee kädessä, jossa olis vähä öljyä, niin ei kai se mihinkään vaikuttais.

Ihan vaan btw, ootteko muistanu laittaa pesuainetta liukasteeksi, kun ootte yrittäny nostaa niitä vanteille?

[edit] pitäiskö sen venan mieluummin olla alhaalla hetken. Valuis kaikki enste pois, ehkä. Tai sitten valuis vaan lisää . UItustako sen nesteen aivoituksista tietää:mad:

lansive
08.09.2009, 23.49
Jos minulla on tullut litkua venttiilistä, niin olen laittanut kompuralla lisää painetta vähäsen ja sitten laskenut paineet halutuiksi. Hyvin on pysynyt litkut poissa venttiilin sielusta.

hunvo
10.09.2009, 23.23
1. käsipumpulla no ei. (jotain itse ruoskintaa kun tätä pitää aina koittaa=)
2. huoltoasemalla ja ei edes yritä
3. kaverin kompuralla ja ei.
4. sisuskumilla toinen puoli vanteelle ja kompuralla uudestaan ei toivoakaan.
5. rengasliikkeeseen ja tosi isolla kompuralla ja ei!:eek:
6. Neula irti ja kumitiivistepatentilla ilmaa edelleen rengasliikkeen isolla kompuralla. Tuloksena ehkä 90% stanista reunanauhan välistä pihalle ja rengas vanteelle! Ei siis mitään ongelmaa ja hyvin tuntuis istuvan. Lopetti vuotamisenkin heti kun nousi.

Se eturenkaan kanssa. Huomenna olis varmaan takarengas vuorossa. Oli siis yksi etukiekko ilman rengasta niin heitin vain siihen äkkiä renkaan paikalle;)
Aina sitä viisastuu. Takarenkaan kanssa koitettiin ensin käsipumppua, sitten huoltoaseman kompuraa ja viimein otettiin neula irti jolloin huoltoaseman kompura riitti. Adapterinä käytettiin kanssa ihan sitä Mavicin omaa johon oli tällä kertaa oikein tiiviste mukana ja kaveri antamassa ilmaa kun omat kädet ei riittäneet (kierre johon tuo adapteri tulee kiinni on neulassa). Litkusta noin 30% oli renkaassa noston aikana ja loput lisättiin sen jälkeen. Varman päälle yhteensä noin 1dl.

Tänään ajelin 2,2 bar edessa ja 2,4 bar takana. 60 kilometriä tuli Karjalaista vaellusreittiä ajetuksi tod,raskas päiväreppu selässä. Liian kovilta noi tuntui mutta yhtään eivät vuoda mistään. Pitää tuleville lenkeille alkaa hakemaan tuota optimia, kun saa repun selästä. Pitoa on kyllä ihan kivasti.

En käsitä. Jalkapumpulla olen onnistunut nostaan renkaat vanteelle, eikä tarvii edes millään apinanravolla pumpata.

Ei oo helppoo silti olla kätevä kaikessa ;)
Tuossa rengasmallissa tuntuu noi kyljet olevan todella jäykät. Onhan ne ymmärtääkseni jotenkin suojatutkin. Ei ust-malli on vielä muutaman millin isompi. Nämä yhdessä tekivät aika mielenkiintoisen yhtälön. Normi ust:t on 3/4 suhteella nousseet ilman hikoilua.

usko juntunen
11.09.2009, 21.25
Spessun Captain Control 2" Kellään kokemuksia? Ostin tuollaiset treenikumeiksi kun halvalla sain... paino 620g, pitää paineet todella hyvin ihan pienellä tilkalla litkua. Kokoonsa 2" nähden iso ilmatila, jopa suurempi kuin NBX 2.2. Pitoa riittää niin kivillä kuin juurakolla mielestäni erinomaisesti vs. NBX Lite jota pääasiassa käytän. Paineita 1.7-2.00 Ajelin Pyssymäki mtb:n noilla kumeilla kun en viitsinyt vaihtaa toista kiekkosettiä alle. Ainakin rengasvalinta, tai paremminkin tuuri, osui kohdilleen..:) Juu, asennus on tosi vaivaton. Senkun ovelta viskaat kohti pyörää niin jo nousee vanteelle!
http://lh4.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/SqqSWbOM6RI/AAAAAAAAFGs/DsIAf8gEp9k/s640/SPESSU%20%20CAPTAIN%20CONTROL%20006.jpg

VauhtiSusi
11.09.2009, 21.30
Mistä sait spessut sopivaan hintaan, pikkasen kiinnostaisi?:rolleyes:

usko juntunen
11.09.2009, 21.40
Mistä sait spessut sopivaan hintaan, pikkasen kiinnostaisi?:rolleyes:

http://www.iisalmenpyorapojat.fi/
Alkukesästä ostin ja olivat viimeinen pari. Nyt en ole katsonut hyllyä onko tullut lisää? Voishan tuota kauppiasta pyytää tilaamaan jos ei tavaraa ole, meillä joku toinenkin kaveri kyseli tuota rengasta. Pistäydyn puodissa huomenna kun se on ihan tuossa nurkan takana..:)

VauhtiSusi
11.09.2009, 21.51
Infoa jos hommailevat. Jospa sais viel halavalla..:D

JiiPee
11.09.2009, 23.52
Juu, asennus on tosi vaivaton. Senkun ovelta viskaat kohti pyörää niin jo nousee vanteelle!

.... ja jalkapumppu vapisi nurkassa pelosta :D?

Timppa H
12.09.2009, 10.19
Spessun Captain Control 2" Kellään kokemuksia?

Meidän porukan xc/enduro -tykillä on nuo käytössä ja on niitä kehunut.
Mulla on täällä jo aiemminkin esiintyneet Eskar Controlit, 2,3", aikas muhkut ja mukavat. On 2Bliss mallia eli toimii litkuilla ja vanteelle (819) nousi helposti ja on myös ilmoja pidellyt.
Toimii mun ajossa, sateellakin on pari kertaa tullut ajettua ;) Ensimmäinen huomio oli, että on mukavat :D. Pehmentää menoa, ainakin tuntuu rullaavan paremmin ja pitävän märällä kuin aikaisemmat hieman jo kuluneet kumet (MK 2,4 UST )
Painoa on ajokunnossa 95 ja paineita alle 2.

http://www.pyorahuolto.com/ tuolta ostin ja näyttävät mainostavan 35€/kpl ja Kapteenia saisi myös Armadillo -mallia (59€)

usko juntunen
12.09.2009, 12.59
Infoa jos hommailevat. Jospa sais viel halavalla..:D
http://www.iisalmenpyorapojat.fi/ Eipä ollut hyllyssä mutta kauppias pisti tilaukseen. Spessun toimitukset ovat kuulemma "vaiheessa" kun varasto siirtyy Tanskasta Hollantiin tjsp. Sorry, hiukan OT. Ilmoan jos noita tulee kauppaan ja hinta natsaa.

Kauppias tarjosi Nokian 2.3 UST renkaita sopuhintaan eli 50e/pari! Noita oli muutama pari jäänyt hyllyyn väärän toimituksen takia. Painoahan noilla on kai lähes kilon verran?

Eidit: Tuolta em.puodista saa myös Stan´s litkua.

VauhtiSusi
12.09.2009, 13.14
Mahtava homma. Kiitoksia infosta!! Ittellä käytössä jo nokian NBX 2.1 ja takana Gazza Gore 2.1, pysyy monimuotoisella kostiallakin polulla! Ja toistaiseksi ilmatki pysyny kumessa..:D

Gazza
12.09.2009, 16.11
NBX:stä on ns. uusi versio saatavilla lähiaikoina, eli 2.3. Sama kuvio kuin 2.2 Litessä, mutta huomattavasti karkeampi. Sopii varmasti hyvin enskaan. Painoa taiteltavalla on n. 710g-720g. Normi NBX Lite 2.2 on myös ollut laiharilla ja tuotantokumien painot ovat 480g-490g. Tämä kesä on tullut ajettua 395/400g parilla Stanilla ilman ongelmia.

phebis
12.09.2009, 16.29
Tuleeko NBX Litestä enään kapeampaa mallia... 2.0" tais olla ennen? Itelleni vaihdettiin pyörään takahaarukka ja 2.2 Lite alkaa olee tosi kintaalla...(ennen meni helposti)...

usko juntunen
13.09.2009, 12.01
Normi NBX Lite 2.2 on myös ollut laiharilla ja tuotantokumien painot ovat 480g-490g. Tämä kesä on tullut ajettua 395/400g parilla Stanilla ilman ongelmia.
Tuohan vaikuttaa lupaavalta! Onko/tuleeko noita kauppoihin milloin? Nämä tosin taitaaa kuulua enemmänkin tuonne xc- topikkiin..

Antti Kuitto
14.09.2009, 20.22
http://jumi.lut.fi/~kuitto/stuff/pyoraily/misc/nbt22.jpg

Kovin ovat kyllä lupaavan kevyitä, kyljet tuntuivat alustavan hypistelyn perusteella hieman aiempaa ohuemmilta, mutta eiköhän nuo kestäne kuitenkin ihan riittävästi. Toinen kappale painoi 486gr. Laitan tänään vielä alle Stanin race7000 kehille ja viikonloppuna nämä pääsevätkin tositoimiin Hyvinkään XC-cupissa. Kiva kevennys tulee kyllä pyörään, kun aiemmin olen ajellut 2.2 litellä tai Lite ässällä, nyt lähtee reilu 200gr painoa pois pyörivistä massoista...vielä kun saisi kokeiltua noita ihan protomallejakin joskus...

PELTONEN
14.09.2009, 20.38
Jaksatko Antti mitata onko renkaiden leveys muuttunut yhtään ?
Paino alkaa olla jo ihan kohdillaan, noita voisi kokeilla. Mistä muuten ostit kumet ?

Antti Kuitto
14.09.2009, 21.26
Jaksatko Antti mitata onko renkaiden leveys muuttunut yhtään ?
Paino alkaa olla jo ihan kohdillaan, noita voisi kokeilla. Mistä muuten ostit kumet ?

Heti kun sain vanteelle niin mittasin rungon leveyden, silmämääräisesti ja "kämmenotteella" rengas näytti ja tuntui nimittäin hieman Lite S:ää pienemmältä. Ja työntömitta kertoi totuuden, eli reippaat pari milliähän tuota runkoa on kavennettu. Saapa nähdä mimmoiset ovat ajaa, leveys oli noissa vanhemmissa ainakin kaikin puolin positiivinen juttu, mutta testataan nyt ekana kuitenkin :D

Hommasin "lähikauppiaalta", mutta noita pitäs saada kaikilta Shimanon kamoja myyviltä putiikeilta...

Erkko
14.09.2009, 21.37
--> Kuitto
Olet varmaankin laittamassa renkaat tubelessina litkujen kera? Viitsitkö kertoa asennuksen jälkeen pysyykö ilmat ja toimiiko rengas muuten hyvin. Noiden renkaiden hankinta houkuttelee jos niiden pito ja rullaavuus on samaa tasoa kuin NBX:ien.

Antti Kuitto
14.09.2009, 21.43
--> Kuitto
Olet varmaankin laittamassa renkaat tubelessina litkujen kera? Viitsitkö kertoa asennuksen jälkeen pysyykö ilmat ja toimiiko rengas muuten hyvin. Noiden renkaiden hankinta houkuttelee jos niiden pito ja rullaavuus on samaa tasoa kuin NBX:ien.

Juu tubelessina tietenkin. Kehä oli tuo stanin race7000 eli juurikin tähän hommaan tehty. Litkuna toimi myös Stan's. Asennus oli helppo, heitin varmuuden vuoksi hieman saippuavettä väliin, stanit sisään ja renkaat nousivat paikalleen tavallisella jalkapumpulla tosi helposti, asettuivat suoraan ja tuntuivat pitävän ilmat sisällä ilman mitään pyörittelyjä yms. kikkoja. Huomenna käyn heittämässä testilenkin ja kerron hieman fiiliksiä tänne... :)

tomibert
15.09.2009, 15.53
http://jumi.lut.fi/~kuitto/stuff/pyoraily/misc/nbt22.jpg

Kovin ovat kyllä lupaavan kevyitä, kyljet tuntuivat alustavan hypistelyn perusteella hieman aiempaa ohuemmilta, mutta eiköhän nuo kestäne kuitenkin ihan riittävästi. Toinen kappale painoi 486gr. Laitan tänään vielä alle Stanin race7000 kehille ja viikonloppuna nämä pääsevätkin tositoimiin Hyvinkään XC-cupissa. Kiva kevennys tulee kyllä pyörään, kun aiemmin olen ajellut 2.2 litellä tai Lite ässällä, nyt lähtee reilu 200gr painoa pois pyörivistä massoista...vielä kun saisi kokeiltua noita ihan protomallejakin joskus...

Made in Taiwan :(

Näin se vaan maailma muuttuu, että kotimainenkaan rengas ei ole enää välttämättä kotimainen.

Eräs ostopäätöksiäni suuresti ohjannut tekijä on nyt poistunut, onneksi on varastossa monta paria Lieksassa leivottua laatua.

- Tomi

Juha Jokila
15.09.2009, 16.05
Made in Taiwan :(
Eräs ostopäätöksiäni suuresti ohjannut tekijä on nyt poistunut,

Niinpä.

kanttiinin tollo
15.09.2009, 21.43
Bloody Hell. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että nuo talvikumeista mahtavimmat - dh-freddiet - ovat lopullisesti historiaa?!?!

Vertti83
16.09.2009, 01.45
Spessun Captain Control 2" Kellään kokemuksia?

Itellä on/oli nuo Captainit Stumpyn ensiasennusrenkaina ja niistä on puolen kesän verran kokemumksia, mutta muuta kokemuspohjaa ei aivan hirveästi ole mihin vertailla.

Mutta eniveis asiaan, ilmatilaa noissa on kaiketi ihan sopivasti "spekseihin nähden" ja rullaa todella hyvin, on siis siinämielessä mukavat ajaa, paineita olen pitänyt 1.8/2.0bar. Pitoa riittää kuivalla ihan mukavasti ja suurempia moitteita ei senpuoleen ole. Sensijaan märällä nuo lipsuvat vähän turhan vaarallisesti, etenkin takapyörän vetopito tuntuu luvattoman heikolta. Jotenkin myös renkaan käytös märällä kivellä/juurella tuntuu "epäjohdonmukaiselta", ei juuri varoittele ja pito katoaa yhtäkkiä...

Toinen asia mistä rengasta pitäneisi ehkä moittia on todella ohkaisen tuntuiset kyljet. Vaasan kivikkoisissa maastoissa takarenkaan kyljet menivät nopeasti hyvinkin karun näköiseksi ja kudokset loistaa kyljistä kivasti läpi... :o Tosin kertaakaan en ole rengasrikkoa vielä näillä kokenut *kop kop* Sisäkumien kanssa ja paineet 2 barin pinnassa olen ajellut. Muuten rengas "asentuu" kivasti ja on muutenkin "laadukkaan" oloinen...

Nykyään edessä on CRC:stä hihavakiolla ostettu Halo Knobbler (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=12384) ja takana WTB MotoRaptor (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33306), molemmat 2.2" leveitä. Näistä Halo vaikutti selvästi "laadukkaammalta" asennuksen suhteen, WTB ollessa hieman "löysemmän" oloinen eikä tarvinnut rengasrautoja vanteelle saamiseen ja pois ottamiseen. Oletan että WTBn kanssa saattaa tulla hankaluuksia mikäli tupeleksena meinaa, vaikka tarkoituksena olisi kyllä kokeilla ihan huviksen miten onnistuisi Ghetto tubeleksien (http://www.youtube.com/watch?v=1UeO8Utfny0&feature=related) värkkääminen :D

Eniveis, nykyinen konfiguraatio vaikuttaisi toimivan hieman paremmin ja johdonmukaisemmin kuin nuo Captainit, kunnon märkäkelissä en tosin ole vielä päässyt kokeilemaan, ehkä jo huomenna... :rolleyes:

Ohiampuja
16.09.2009, 09.43
Bloody Hell. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että nuo talvikumeista mahtavimmat - dh-freddiet - ovat lopullisesti historiaa?!?!

Tälläiset minä löysin, mutta tarkoitatko näitä?
http://www.suomityres.fi/sw336.html

Tuo NBT olikin minulle uusi tuttavuus, mutta tietääkö kukaan miten tuolla Suomi-tyresillä oikein menee? Velkasaneeraukseen se taisi joutua/päästä, mutta mites sen jälkeen? Ovatko saaneet toiminnan kannattavaksi ja minkälaisia tervehdyttämistoimia se on oikein vaatinut. Viesteistä päätellen ainakin osa tuotannosta olisi siirtynyt kaukomaihin...

kanttiinin tollo
16.09.2009, 11.07
Tälläiset minä löysin, mutta tarkoitatko näitä?
http://www.suomityres.fi/sw336.html
..

Ei vaan tuon isoveljestä (http://www.dirt.ru/img/rezina/nfr.jpg) on kyse.. erikoistilauskamaa olleet jo kai pari vuotta ja hinta sen mukainen. Onneksi itselläni on sentään yksi hyväkuntoinen yksilö jäljellä, mutta sääli jos niitä tulevaisuudessa ei enää ole olemassakaan.

Ohiampuja
16.09.2009, 13.05
Ei vaan tuon isoveljestä (http://www.dirt.ru/img/rezina/nfr.jpg) on kyse.
Minkäs alan "isoveljeä" sinä oikein linkität, kun työpaikan selain ilmoittaa, että kielletty sivusto. ;)

kanttiinin tollo
16.09.2009, 14.13
Minkäs alan "isoveljeä" sinä oikein linkität, kun työpaikan selain ilmoittaa, että kielletty sivusto. ;)

Sitä sietää miettiä.. jotain hyvin likaista ja vieläpä venäläistä se on jo linkin osoitteen perusteella... ;)

Antti Kuitto
16.09.2009, 15.36
Kävinpä pikaisella testiajolla eilen nbt:eillä. Rullaavat erittäin hyvin,tuntuivat jopa lite s:ää nopeammilta, pitävät ilmat sisällä hyvin ja pitokin on hyvää. Keli oli eilen aivan kuiva, eli märän kelin ominaisuuksista en osaa vielä sanoa. Kun painokin on kohdallaan niin en keksi nyt mitään valittamista, mitä nyt se puuttuva pari milliä leveydessä.. :)

fob
16.09.2009, 18.39
Syyskumit ja traktori kohtaavat toisensa toivottavasti perjantai-iltana. Suunnitelmat pettivät, kun rupesin neiteilemään painon ja hinnan kanssa. Eteen Maxxis Minion DHF 2.35 ja taakse Maxxis Minion DHR 2.35. Molemmat ohutkylkiset 1-ply versiot, kumi on super tacky st 42. Saas nähdä kuinka pelaa kotipoluilla...

Gazza
16.09.2009, 22.33
Aamutossut näyttäisi ainakin menevän hyvin kaupaksi samoin kuin nastakumit. NBT logot vaihtunevat NBX logoihin jossain vaiheessa. NBT:n laatu näyttää silmämääräisesti erittäin hyvältä ja kyllähän tuolta samalta pajalta tulee kumeja myös tunnetuille merkeille. Koneet ja laitteet ovat tuolla viimeistä tekniikkaa, joten nastarenkaiden aihioistakin poistuvat WXC 300:n ongelmat. Kumilaatu pitäisi olla samaa hyväksi havaittua.

Fin-76
16.09.2009, 23.21
Aamutossut näyttäisi ainakin menevän hyvin kaupaksi samoin kuin nastakumit. NBT logot vaihtunevat NBX logoihin jossain vaiheessa. NBT:n laatu näyttää silmämääräisesti erittäin hyvältä ja kyllähän tuolta samalta pajalta tulee kumeja myös tunnetuille merkeille. Koneet ja laitteet ovat tuolla viimeistä tekniikkaa, joten nastarenkaiden aihioistakin poistuvat WXC 300:n ongelmat. Kumilaatu pitäisi olla samaa hyväksi havaittua.
Ootkos Gazza Nokialla duunissa? Sulla tuntuu olevan muidenkin viestiesi perusteella "sisäpiirin tietoa" :)

TikkaSpikes ilmeisesti lopetti PP-nastan valmistuksen jotain 1-2 vuotta sitten, mistä piikit tulee uusiin kumeihin nykyään? Alu-nasta kun ei tunnu aina pysyvän kiinni tai sitten kovametallikärki irtoaa nastan rungosta. Freddy SW:t ja uudemmat Extremet löytyy "tallista", Freddy on muuten kiva, mutta nappulat repeilee irti, extreme on loistokummi!