PDA

Näytä tavallinen näkymä : Campan 10-kahva korjaus?

Highlander
27.07.2008, 14.16
Tuo Choruksen takavaihtajan 10-kahva vuodelta 2003 on alkanut reistailemaan. Kilometrejä on varmaan jotain yli 20 000. Vaihteet kyllä vaihtuu mutta ei kovinkaan tarkasti ja niitä joutuu auttamaan kumpaankin suuntaan. Tuntuu että napakkuus on kadonnut tai että pykälät puuttuu kahvasta.

Takavaihtajan säädöt on kyllä kohdallaan sekä sen jousi napakka. Myös pakka ja ketju ovat pari tonnia ajettuja.

Onkos joku noita korjaillut? vai kannattaisiko suoraan laittaa ostoilmoitusta torille?

Antti Salonen
27.07.2008, 15.25
Jos kahva on alkanut reistailemaan yhtäkkiä, on siitä todennäköisimmin hajonnut indeksointijousi (varaosakoodi EC-RE209), eli tälläinen:

http://www.excelsports.com/thumb75/Campagnolo%20EC-RE%20209%209%20speed%20Right%20Tension%20Spring.jp g

Jousia on kahvassa kaksi kappaletta tekemässä samaa hommaa, ja toisen hajottua kahva toimii vielä joten kuten ja oman kokemuksen perusteella juuri kuten kuvasit.

Velosportista uusia jousia on saanut muutamalla eurolla, ja Bikelabista luulisi saavan myös. Kannattaa vaihtaa molemmat jouset samalla kertaa, jolloin kahva palvelee hyvällä todennäköisyydellä toiset 20 tkm ongelmitta. Kahvan purkaminen on helppo homma räjäytyskuvan avulla, eikä kasaan pistäminenkään erityisen haastava suoritus jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Eli kannattaa ehdottomasti korjata tai korjauttaa.

E.T.
27.07.2008, 20.23
Onkos joku noita korjaillut? vai kannattaisiko suoraan laittaa ostoilmoitusta torille?

On korjailtu, älä ainakaan lähetä Velosporttiin, saat uudet kahvat melkein
halvemmalla. Bikelab tai SUP hoitaa kohtuurahalla.
Voi tietty olla Antti Saloselle helppo homma,parempi kuitenkin lähettää pajalle.

walesi
28.07.2008, 09.41
Liekö samaa perua, kun Centaurin etuvaihtajan kahva helisee ja kilisee, meinasin sanoa iloisesti.

StePe
28.07.2008, 10.13
Liekö samaa perua, kun Centaurin etuvaihtajan kahva helisee ja kilisee, meinasin sanoa iloisesti.Jos kyseessä on 2006 tai vanhempi Centaur, se on sisuskaluiltaan samanlainen kuin Chorus ja Record. Uudemmat Centaurit sitten ovatkin sitten aivan muuta.

Ei noiden Campan kahvojen korjauksissa ole mitään ihmeellistä. On muutaman kerran tullut vaihdettua ysiä kympiksi ja kymppiä ysiksi ja vanhaa ysiä uudeksi ja päinvastoin ja kyllä suurin kynnys on jarru- ja vaihdevaijereiden irrotus - se kahvan purkaminen ja kasaaminen on se pienempi työ.
Ainakin aikaisemmin YuoTubessa oli havainnolliset videot Campan kahvan purkamisesta ja kasaamisesta ja sen perusteella homman hoitaa parissa minuutissa.

Jostakin syystä omissa Campan kahvoissa (joita tällä hetkellä on viidessä pyörässä ja siihen lisäksi pojan ja vaimon kulkupelit) ei ole yhtään G-jousta katkennut, mutta yhdessä kahvassa katkesi kehä, johon nuo jouset kiinnitetään ja se aiheutti muutaman vaihteen kohdalla naksujen katoamisen toiseen suuntaan vaihtaessa.

walesi
28.07.2008, 10.25
Tämä on sitten sitä aivan jotain muuta.

E.T.
28.07.2008, 18.06
Pari Campan kahvaa itse purkaneena ja koonneena voin sanoa etten tekisi edes kaverille parilla kympillä. Ei ole ihan pikku iltapuhde;)

Tuntuu jengi olevan vähän erimieltä onko se helppoa vai ei. Itse en tiedä kun
en ole koskaan kokeillut. Täytyy ottaa itse selvää. Palaan asiaan joskus.:)

Juha Lehtinen
28.07.2008, 22.44
Tuntuu jengi olevan vähän erimieltä onko se helppoa vai ei. Itse en tiedä kun
en ole koskaan kokeillut. Täytyy ottaa itse selvää. Palaan asiaan joskus.:)
Taidan myös ottaa itse asiasta selvää lähiaikoina. Youtubesta löytyvän videon avulla tuo näyttää helpolta mutta voi olla että vaan näyttää.

Highlander
15.03.2012, 10.53
Palataas taas tähän...mikähän siinä on kun mun käytössä ei kestä mitkään muut kuin autot ehjänä ;)

Tällä kertaa kyseessä on vm. 2009 Centaurin kahva, ilmeisesti QS.
Ongelma: vaihtaa takana ehkä pari rastasta normaalisti alemmaksi ja seuraavalla napsulla tiputtaa suoraan pienimmälle takarattaalle. Ajelin tuolla vielä loppusyksyn, mutta jos nyt pääsisi aloittamaan kauden ilman vaihteiden sahaamista ylös-alas..

Mistäs olette hankkineet noita "korjaussarjoja"?

Juuno
15.03.2012, 11.49
Minulla oli Centaurin oireet sellaiset, että ylöspäin vaihtoi normaalisti mutta alaspäin tulessa hyppäsi jossain vaiheessa pari pykälää kerralla. Korjaus oli koko sisäosan vaihto. Käsittääkseni tuo on sellaista vuosimallia, ettei siellä ole noita edellä kuvattuja jousia. Sisus lienee sama kuin xenonissa ja velocessakin. Velosportista osa hommattiin.

Highlander
15.03.2012, 12.27
Kiitos vastauksesta! jotain tämän suuntaista tavailin lontoonkieliseltä foorumilta. Osa maksoi varmaan maltaita?

--+MM+--
15.03.2012, 12.42
Minulla oli Centaurin oireet sellaiset, että ylöspäin vaihtoi normaalisti mutta alaspäin tulessa hyppäsi jossain vaiheessa pari pykälää kerralla. Korjaus oli koko sisäosan vaihto. Käsittääkseni tuo on sellaista vuosimallia, ettei siellä ole noita edellä kuvattuja jousia. Sisus lienee sama kuin xenonissa ja velocessakin. Velosportista osa hommattiin.

Sama homma, eikä kovin montaa kymppiä lysti kustantanut ja sillä aikaa pysty kattelee juutuupista ihan muita videoita.

µ

Juuno
15.03.2012, 13.00
Hinta oli noin 50 euroa, ellen ihan väärin muista. Joko hieman ali tai yli. Pieni pettymys oli toki se, että tajusin oikeastaan maksaneeni Centaurin hiilari jarrukahvoista melkoisen summan verrattuna Xenonin tai Velocen hintoihin. Jäin tosiaan siihen käsitykseen, että ovat ainakin likimain samaa tavaraa perustaltaan. Muistaakseni olen nähnyt noita myytävän joissakin ulkomaisissa nettikaupoissakin. En vaan nyt muista heti, että missä.
Velosportissa isäntäkin oli ensin siinä uskossa, että homma hoituu noiden jousien vaihdolla. Huollossa kyllä tiesivät toisin ja osa löytyi heti hyllystä.

Highlander
15.03.2012, 13.22
Tänks..joo, niinhän ne väittää sisuksista. Hiilarit mullakin - oikein kivijalkakaupasta hankin aikanaan. Hintaa taisi olla 200 €... Pitänee eka haeskella osaa nettiputiikeista.

Juuno
15.03.2012, 14.25
Päivystävänä ehtii tällaiseenkin työajalla. Ilmeisesti se olisi tällainen nimeltään Saksassa: Campagnolo Bremsgriffkörper Centaur Ergopower 10-fach Bike-Componenents.de ja hintaa näyttää olevan 59,95 euroa.

Highlander
15.03.2012, 14.32
Päivystävänä ehtii tällaiseenkin työajalla. Ilmeisesti se olisi tällainen nimeltään Saksassa: Campagnolo Bremsgriffkörper Centaur Ergopower 10-fach

Bike-Componenents.de ja hintaa näyttää olevan 59,95 euroa.
http://3.bp.blogspot.com/_MTb_c6XmBRs/S5RNYE70AHI/AAAAAAAAAJk/7H8zGo2KIuk/s400/ats41738_Big_Thumb.jpg
Ja tuolta löytyy näköjään ohje..

http://www.youtube.com/watch?v=S-lLOezZJr0

Nufan
15.03.2012, 15.21
Mulla on tollaset centaurin kymppi kahvat, joista toisesta runko halki ja kahvasta lakat kuluneet. Jos joku on siis varaosia vailla, niin saa tarjoilla.
vuosimalli on luultavimmin 2009.

Kai_81
15.03.2012, 22.43
Onkos tuohon indeksointijousen hajoamiseen jotain selkeää merkkiä? Meinaan kun itselläni on campan 11-vaihtajat ja etupään kahvan sisältä kuuluu pientä helinää/kolinaa tärinässä..

Tomi L.
16.03.2012, 00.37
11-kahvoissa ei ole indeksijousia. Kolina voi kuulua siitä kun jarrukahva osuu vaihdevipuun.

Kai_81
16.03.2012, 09.05
=) no kattos vain, niinhän se olikin. Oli vain kolinat mielessä kun lähdin kyselemään :)

Highlander
20.03.2012, 19.32
Takas tähän...vuosimalli ei olekaan ihan varma..

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3461082.jpg

Tuosta muovisesta hammastetusta osasta jousen vieressä on hampaat kuluneet mikä aiheuttaa aiemmin mainitun ongelman. Onko nyt niin, että tuota prkleen osaa ei saa erikseen? Kun en oo mikään insinööri niin selittääkö joku mulle miksei tota osaa ole valmistettu jostain metalliseoksesta tai vahvemmasta materiaalista samoin kuin nuo kaksi muuta... Hypin kohta tasajalkaa ja pärrään :seko:

Tomi L.
20.03.2012, 19.43
Saa erikseen. Pitäisi löytyä esim. velosportista, mutta yleensä noissa on ongelmana toi kahvan rungossa oleva mekanismi. Eli peukkuvivussa oleva kynsi on kulunut, joka taas tarkoittaa uutta kahvarunkoa, joka taas tarkoittaa uutta kahvaa. Kahva on muistaakseni 2008vm ja kulkee nimellä QS Escape.

Highlander
20.03.2012, 19.50
Siis jumankekkuli...11 minuutissa tulee täydellinen vastaus :) Kiitos! Niin ne ajat vierii tai sitten mulle on vaan myyty edellisen vuoden mallia ;) ...nyt kahvan toiminta onkin todellinen "escape" :D -> antaa ilman vaijeriakin kolme napsua oikein, mutta neljännellä tiputtaa alas saakka. Pitääpä siis kysellä Velosportista.

E.T.
20.03.2012, 21.06
Takas tähän...vuosimalli ei olekaan ihan varma..

Kun en oo mikään insinööri niin selittääkö joku mulle miksei tota osaa ole valmistettu jostain metalliseoksesta tai vahvemmasta materiaalista samoin kuin nuo kaksi muuta... Hypin kohta tasajalkaa ja pärrään :seko:Olen vain korkeakouluja käymätön pölkkypää, mutta voin yrittää. Nuo kahvat ovat ilmeisesti valmistettu samalla filosofialla kuin esim. sähkölamput. Niitä ei siis tehdä kestämään vaan hajoamaan.

Tuon osan saa metallisena (joku hienoniminen metalli), kun ostaa Recordin kahvat. Omilla 07- malleilla on jo ihan mukavasti kilsoja takana ja yhtä hyvin pelittää kuin uutena. Tuo vuosimalli vaihtaa vielä kunnolla kolahtaen, eikä naismaisesti hienostellen kuin uudemmat...:)

Juuno
21.03.2012, 10.55
Minulla vaihdettiin tosiaan tuo muovinen hammastettu osa ensin, mutta siitä ei ollut apua. Sitä oli kyllä Velosportissa varaosana. Omassa kahvassa ongelma oli ilmeisesti juuri tuossa Tomi L:n mainitsemassa peukkuvivun kynnessä. Kahva on samanlainen kuin Highlanderin. 2009 -mallisena olen sitä pitänyt.

Highlander
21.03.2012, 12.56
Olen vain korkeakouluja käymätön pölkkypää, mutta voin yrittää. Nuo kahvat ovat ilmeisesti valmistettu samalla filosofialla kuin esim. sähkölamput. Niitä ei siis tehdä kestämään vaan hajoamaan.

Tuon osan saa metallisena (joku hienoniminen metalli), kun ostaa Recordin kahvat. Omilla 07- malleilla on jo ihan mukavasti kilsoja takana ja yhtä hyvin pelittää kuin uutena. Tuo vuosimalli vaihtaa vielä kunnolla kolahtaen, eikä naismaisesti hienostellen kuin uudemmat...:)
Aivan, varmaankin näin. Voihan tuolla 200 €:n sijoituksella kuitenkin kolmen ajokauden jälkeen vielä rapsuttaa vaikka korvasta vaikkua. Kuituhärpäke on juuri sopivan mallinen siihen..

Minulla vaihdettiin tosiaan tuo muovinen hammastettu osa ensin, mutta siitä ei ollut apua. Sitä oli kyllä Velosportissa varaosana. Omassa kahvassa ongelma oli ilmeisesti juuri tuossa Tomi L:n mainitsemassa peukkuvivun kynnessä. Kahva on samanlainen kuin Highlanderin. 2009 -mallisena olen sitä pitänyt.
Aargh.. ei saa maalata piruja seinälle ;) Kynsi näyttää toimivalta sen sijaat hampaat tuossa muovisessa osassa ovat samaa tasoa kuin osa omista. Osa tulossa Velosportista. Herran haltuun :rolleyes:

Highlander
24.03.2012, 15.10
Tee se itse-mies täällä...eihän siitä toiminnasta tullut täydellistä tuon osankaan vaihdon jälkeen. Parani, mutta...ei muuta kuin ostoilmoitusta kahvasta torille sitten...

Albion
26.03.2012, 12.41
Sama ongelma oli minulla Campan Centaur -kahvoissa. Kahvat olivat ilmeisesti vuoden 2008 satoa. Pyöräpajan mukaan kahvoissa on poikkeava mekanismi, joka ei kestä ja jota on hankala korjata. Tätä mallia valmistettiin kai vain hetki, enkä yhtään sitä ihmettele. Minulla kahva kesti vain vajaan kaksi kesää. Tällaiseen "laatuun" ei Campallakaan luulisi olevan varaa. Olisi kai pitänyt asiasta johonkin valittaa, mutta katsoin helpommaksi hankkia maailmalta tilalle uudistetut Centaurin kahvat. Toistaiseksi vaihtaa hyvin.

E.T.
27.03.2012, 20.21
Aivan, varmaankin näin. Voihan tuolla 200 €:n sijoituksella kuitenkin kolmen ajokauden jälkeen vielä rapsuttaa vaikka korvasta vaikkua. Kuituhärpäke on juuri sopivan mallinen siihen..

Noin 200 euron sijoituksella saisi myös recordin kahvaa.
http://www.velo-motion.com/index.php?cat=c21_Ergopower-STI.html

TuH
27.03.2012, 20.44
Sama ongelma oli minulla Campan Centaur -kahvoissa. Kahvat olivat ilmeisesti vuoden 2008 satoa. Pyöräpajan mukaan kahvoissa on poikkeava mekanismi, joka ei kestä ja jota on hankala korjata. Tätä mallia valmistettiin kai vain hetki, enkä yhtään sitä ihmettele. Minulla kahva kesti vain vajaan kaksi kesää. Tällaiseen "laatuun" ei Campallakaan luulisi olevan varaa.

Kupletin juoni meni suurin piirtein niin, että Velocea ja Centauria heikentämällä Campagnolo sai keinotekoisesti korotettua ylimpien osasarjojensa haluttavuutta. Aikaisemmin toiminnallinen ero Velocen/Centaurin ja Choruksen/Recordin välillä ei ollut mitenkään suuren suuri, kun taas nykyisin Choruksen alapuolelle jäävät osasarjat ovat Campagnolon B-laatua (Escape/Powershift vs Quickshift/Ultrashift).

Campis-miehenä tämä kehitys kieltämättä harmittaa. Vanhaan hyvään aikaan Veloce oli aivan ylivoimainen osasarjavalinta budjettitason maantiepyörään, mutta nykyään... enpä tiedä. Tykkään kyllä Campagnolon uusien vaihdekahvojen ergonomiasta ja mielellään päivittäisin vanhaan Veloce-pyöräänikin sellaiset, vaan kun totuus on, että vaihteiden toiminnan kannalta uudet Veloce-kahvat olisivat pelkästään huononnus.

J. Conrad
27.03.2012, 21.08
Hyvä ketju. Ei tarvitse ikinä harkita siirtymistä pois Shimanoista.

Tomi L.
28.03.2012, 08.55
Hyvä ketju. Ei tarvitse ikinä harkita siirtymistä pois Shimanoista.
Ja sitten etsitään yhdessä shimanon kahvoihin varaosia. :) Campaan kuitenkin saa osia vielä ja ovat täysin purettavissa.

J. Conrad
28.03.2012, 11.03
Ja sitten etsitään yhdessä shimanon kahvoihin varaosia. :)

Ei ole koskaan tarvinut.

Highlander
31.03.2012, 10.05
Tilalle löytyi pari kautta käytettyä Choruksen kahvaa - toimii kuin ajatus taas :) Taidanpa laittaa tuon Centaurin kahvan myyntiin. Voihan siitä joku Pelle Peloton saada vielä toimivankin tai vaikkapa upgreidata oman jarrukahvan hiilariksi :p

kh74
31.03.2012, 12.46
Kaverilla taitaa olla jotain 2000-mallin Velocet ja mulla 2003 Recordit. Pelaa kuin junan vessa. Wanhaa hywää Cambaa.

miz
01.04.2012, 15.03
Samat oireet täälläkin Centaur Carbonin oikeassa kahvassa. Kesti n. 8000 km ajoa..
Taitaa olla parasta hoitaa samantien vaikka ne Recordit tuolta velo-motionista, jää hintaerot aika pieneksi uusiin Centaureihin verrattaessa. Ja varsinkin korjaamiseen jos seuraavaksi kosahtaa vasen kahva. Kiitti vinkistä E.T.

843
17.04.2012, 18.15
No johan on ketju. Campan miehiä olen minäkin, ennen kisailuaikaan oli shimpaa, nyt ei koskaan enää muuta kuin campaa.. Kurille on vähän mennyt laatu näköjään. Mulla on 2006 vuoden miragen 10 kahvat oikein ja 20 000km naksuteltu. Eipä vielä ongelmia. Juurikin olen ajatellut että kohta tulee loppu eteen. Edellisistä kirjoituksista tein sen diagnoosin, että Chorus osastolle suoraan.

Huilutane
24.05.2012, 23.21
Ketkäs näitä Campan korjausoperaatioita tällä hetkellä osaavat ja ehtivät Helsingin suunnalla suorittaa?

Itselläni 10-Recordin etuvaihtajan vipu/liipasin/mikälie katkesi lenkillä ja sain kyllä heti Velosportista varaosan, mutta heidän huoltonsa on niin ylityöllistetty, ettei asennukselle uskallettu antaa mitään aikataulua. Stenströmilläkin kuului olevan kiirettä, ja kolmannessa konsultoimassani pyöräkaupassa nostettiin reilusti kädet pystyyn, etteivät yritäkään Campaa korjata.

Ei oikein näillä keleillä huvittaisi jumittaa pyörää korjaamoon jopa viikkokausiksi!

miz
03.10.2012, 13.00
Päivystävänä ehtii tällaiseenkin työajalla. Ilmeisesti se olisi tällainen nimeltään Saksassa: Campagnolo Bremsgriffkörper Centaur Ergopower 10-fach

Bike-Componenents.de ja hintaa näyttää olevan 59,95 euroa.

Pistin nyt kuitenkin nuo Centaurit työmatkafillariin kahvan avauksen ja putsauksen jälkeen. Ei näkynyt suurempia kulumia, mutta toiminta on ajoittain edelleen huonoa.

Tilasin tuon lainauksessa olevan varaosarungon, asennusta odotellessa. Centaurin alkuperäiseen verrattuna tuo näyttää kyllä erehdyttävästi samalta kuin Recordin runko metalliosineen, mukaanlukien 3+5 napsua.
Sopii mulle, Recordeihin verrattuna Centaur on muutenkin toiminnaltaan hieman kuminauhamainen, kunhan menee heittämällä paikalleen..

Juuno
10.10.2012, 14.36
Oletkos, miz, jo saanut tuon kahvarungon? Oliko se "luonnossakin" Recordin kaltainen sisuksiltaan? Käyttökokemuksia?

miz
10.10.2012, 16.41
Oletkos, miz, jo saanut tuon kahvarungon? Oliko se "luonnossakin" Recordin kaltainen sisuksiltaan? Käyttökokemuksia?

Tuli runko, ja lisää oppirahoja maksettu.

Toi on uudempaan sarjaan, eli ei sovi vanhan mallin jarrukahva ja kumit. Reisille meni siis.
Onko siis nii että uusissa Centaureissa on nuo 3+5 napsua?? Löysin joka puolelta vaan tietoa että olisi 3+1 kuten ennenkin.

Runko tuli campan orggis laatikossa ja kyljessä Centaur tekstit.

Mitä opimme tästä? Uutta settiä tilaukseen vaan jos noita ongelmia alkaa ilmenemään, mukana kun tulee vielä vaijerisetti. Säästää aikaa ja hermoja.

TuH
10.10.2012, 17.03
Tuli runko, ja lisää oppirahoja maksettu.

Toi on uudempaan sarjaan, eli ei sovi vanhan mallin jarrukahva ja kumit. Reisille meni siis.
Onko siis nii että uusissa Centaureissa on nuo 3+5 napsua?? Löysin joka puolelta vaan tietoa että olisi 3+1 kuten ennenkin.

Runko tuli campan orggis laatikossa ja kyljessä Centaur tekstit.

Mitä opimme tästä? Uutta settiä tilaukseen vaan jos noita ongelmia alkaa ilmenemään, mukana kun tulee vielä vaijerisetti. Säästää aikaa ja hermoja.

Campagnlolla on kolme erilaista vaihdemekanismia:

- Quickshift (kaikki mallit, vuoteen 2008 asti)
- Powershift (halvat mallit, vuodesta 2009 eteenpäin)
- Ultrashift (kalliit mallit, vuodesta 2009 eteenpäin)

Ultra- ja Powershiftiin on lisäksi tehty hiljainen revisio vuonna 2011, vuosimallit 2009-2010 kärsivät hieman tunnottomasta toiminnasta. Kaikki vanhaa ergonomiaa edustavat Centaur-kahvat olivat Quickshiftiä, mutta uuden ergonomian Centaureista on olemassa sekä Powershift- että Ultrashift-malleja. Ultrashifteissä on moninaksut, Powershifteissä ei.

Noin yleisesti ottaen Ultrashiftin puolesta puhuu ensisijaisesti parempi ergonomia. Sen sijaan Ultrashiftin toiminnassa ei ole mielestäni hirveästi eroa hyvin säädettyyn Quickshiftiin. Missä Ultrashift tökkii on huolettavuus. Varaosia on saatavillla Ultrashiftiin vain hintsusti ja suuremman rempan iskiessä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin koko kahvarungon tilaaminen. Sama pätee Powershiftiin. Vanhat hyvät Quickshiftit voi sen sijaan rakentaa osa osalta uusiksi, jos tarvetta vain on.

Henkilökohtaisesti en vaihtaisi toimivaa Quickshift-Centaur-settiä Powershift-Centaureihin. Siinä saa vain paremman ergonomian, kaikki kahvan sisällä on oikeastaan huononnusta.

miz
10.10.2012, 19.48
Kylläkyllä, erilaisia on. Tuo oma Centaur oli mallia QS Escape, eli ilmeisesti se yks Quickshift versiointi joka oli vaan pienen hetken tuotannossa.
Toi runko sitten taas on mitä ilmeisimmin sitten Ultrashift? Mekanismi näyttää ja tuntuu ihan samalta ku toisen fillarin 2007 mallin Recordit 3 + 5 napsulla, mutta kahvan ergonomia tuntuis olevan uudempaa tuotantoa johon vanhat kahvakumit ja jarrukahvat ei sovi.

Hämmentävää koska Campalta jo poistuneista PDF:stä kaivoin varaosanumeron vuosimalliin 2007/2008 (ec-ce100) jonka olis pitäny sopia tuohon escapen pskaan.

Mut ei se mitään, pistetään uudet Centaurit tulemaan työmatkafiloon, voi sitte vaihtaa ton rungon niihin jos haluaa. Ilmeisestikin ne uudet on 3+1 napsulla.

En vaihtais minäkään QuickShift Recordeja pois, mut työmatka ja kurakelin fillariin kelpaa noi Centaurit vallan mainiosti. Varsinkin kun on nyt niihinkin näemmä varaosia varastossa:)

TuH
11.10.2012, 09.12
Kylläkyllä, erilaisia on. Tuo oma Centaur oli mallia QS Escape, eli ilmeisesti se yks Quickshift versiointi joka oli vaan pienen hetken tuotannossa.
Toi runko sitten taas on mitä ilmeisimmin sitten Ultrashift? Mekanismi näyttää ja tuntuu ihan samalta ku toisen fillarin 2007 mallin Recordit 3 + 5 napsulla, mutta kahvan ergonomia tuntuis olevan uudempaa tuotantoa johon vanhat kahvakumit ja jarrukahvat ei sovi.

Kuvauksesi perusteella runko on mitä luultavimmin Ultrashift, eikä siitä kai saa millään ilveellä varaosaa vanhan ergonomian Quickshifteille/Escapelle.

Olin aivan unohtaa Quickshift Escapen. Ja tosiaan, Escape taisi olla tuotannossa vain vuodet 2007-2008, eikä sillä ollut muuta tehtävää kuin lisätä kalliimpien osasarjojen erottuvuutta. Toisin sanoen, kyse oli Veloce/Centaur-tasoisten vaihdekahvojen tahallisesta huonontamisesta (napsuja pois ja kahvan sisälle muovia metallin tilalle). Chorus/Record-tasoinen Quickshift ei siis parantunut, mutta Veloce/Centaur-tasoinen Escape Quickshift huononi.

rantapantteri
03.04.2014, 19.40
Nyt meni Centaurin kahvasta se sisällä oleva valkoinen muovinen hammasratas vaihtokuntoon. Hammastus on sen verran kulunut, että vaihteet hyppii muutaman hampaan yli. Onko jollakin kaapin perukoilla Centaurin varaosia? Ei kiinnostaisi ostella uusia kahvoja yhden osan vuoksi. Toisaalta jos joku tietää, että mistä moista osaa voisi kysellä tai tilailla, niin sellaisetkin vinkit otetaan ilolla vastaan.

Kahva on siis Campagnolo Centaur (10-vaihteinen) ja vuosimalli todennäköisesti 2008.

Edit:
Velosportissa on Velocen indeksiratasta (http://velosport.fi/verkkokauppa/veloce_escape_kahvan_indeksiratas-p-25514-116/) tarjolla. Mahtaako olla samanlainen kuin Centaurin. Kuvan perusteella ainakin samanlainen. Ensi viikolla ehtisi mennä tuon oman osan kanssa Velosportiin vertailemaan.