PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastokengät maantie käytössä?

Scootteri
24.07.2008, 18.06
Tourasin lähes jokaisen Helsingin pyöräliikkeen läpi etsiessäni sopivia kenkiä räpylääni. Loppujenlopuksi mukaan tuli MTB kenkä. Olen kuitenkin täysi untuvikko kenkien suhteen, joten myyjään piti luottaa. Kysyin, että kelpaako nyt varmasti maantieajossa ja vastaus oli myönteinen. Kuitenkin aika raskaalta on nyt tuntunut. Kyseessä on Z-Biken Z-SM820 MTB lukkokengät.

Johtiko myyjä nyt minua hiukan harhaan suositellessaan mtb kenkiä maantieajoon? Itsellä kengän koko on kuitenkin 48 ja jalka erittäin leveä joten muuta ei löytynyt. Onko ero sitten iso kengillä, jotka on tarkotettu vartavasten maantiekäyttöön? Eli kannattaako tässä nyt sitten heittää mtb kengät partsilta alas ja alkaa soittelemaan maahantuojille josko vois sitten ulkomailta tilata isot maantiekengät?

Campela
24.07.2008, 18.30
Itsekin polkaisin yhden kesän maantieajoa MTB-kengillä ja -polkimilla, eikä se nyt niin kamalaa ollut.

Silti, maantiekengissä on etunsa: ne ovat kevyemmät, jäykkäpohjaisemmat ja kaiketi jossain määrin myös aerodynaamisemmat. Putkelta ylämäkeen runtatessa kunnollisten maantiekenkien ja -poljinten jämäkkyyttä osaa arvostaa. Hyvätkin MTB-kengät ovat maantiekäytössä kompromissiratkaisu. Lisäksi pidemmässä ajossa MTB-kenkien käyttö voi johtaa jalkapohjien kipeytymiseen.

MTB-kenkien eduksi on toki luettava se, että jalkautuessa niillä voi kävellä suht normaalisti. Maantiekengillä kävely on vastaavasti elämää suurempi koettelemus.

Harryupp
24.07.2008, 20.25
Kyllä maastokengät toimii maantielläkin. Mä käytän itse Adidas maastokenkiä Shimanon XT maasto SPD-polkimiin. Tällä polkimella on kylläkin aika pieni tukipinta mikä pehmittää kengänpohjia nopeasti, että tulee kengänvaihto eteen joka toinen tai kolmas vuosi.

Esim Shimano PDA 520 SPD polkimella tai Shimano PDA 530 SPD polkimella on isompi tukipinta ja näillä polkimilla ei tule yhtä suurta pistekuormitusta kengänpohjaan.

Mun oli pakko siirtyä Lookeista Time polkimiin koska Time polkimissa oli noin 10 astetta sivuttaisliikkumavaraa jota mun polvet tarvitsee, mutta sit Timekengät kului loppuun ja tuli saman tien ensimmäiset XT SPD klossilla jossa oli vähän sivuttaisliikkumavaraa markkinoille joskus 1996 että päätin kokeilla.

Kengät toimi ja klossit toimi ja mikä parasta, säästyi sitä karmeasta Aku Ankka kävelystä joka tuli Look tai Time klossien mukana.

Maasto-SPD-klossit ovat upotettu kengänpohjaan että pystyy hyvin kävelemään Shimano SPD-kengillä.

Meikäläinen on käyttänyt SPD-polkimia 12 vuotta ja olen ollut tyytyväinen polkimien laatuun, käyttömukavuuteen ja toimivuuteen. Mä en ole mikään keijukainen (noin 100 kiloinen) ja en ole saanut kiinnitysmekanismia, akseleita tai laakereita hajoamaan yhdestäkään poljinparista. Niistä ensimmäisistä on oikeanpuoleiseen laakeriin tullut pientä klappia, mutta ovat ihan käyttökelpoiset vielä.

Ennen Time ja SPD polkimia mun oli pakko vaihtaa polkimet kerran tai kaksi vuodessa koska
oikeanpuoleisen polkimen laakerit aina menivät rikki.

Reimari
24.07.2008, 20.46
Mulla on ollut aina vain yhdet (maasto)ajokengät käytössäni, joita siis käytän sekä maasto- että maantiefillarilla ajaessani. Maantievekottimessani on myös SPD-polkimet (sellainen Shimanon 'maantiemalli'):

http://501main.com/images/library/site/shimano_a515_200_04_p.jpg

A R:nen
24.07.2008, 22.00
Täältäkin yksi ääni maantiespedeilylle. Minäkään en ole noin 12 vuodessa keksinyt mitään hyvää syytä siirtyä takaisin maantiepolkimiin, tosin kaipa tässä vähitellen voisi virkistää muistia (vanhat kengätkin ovat varmaan jossain kaapin pohjalla tallessa).

Maastokenkiä valitessa tosin saa olla enemmän tarkkana, niitä kun on kaikenlaisia kovapohjaisesta pyöräilykengästä enemmän vaelluskenkiä muistuttaviin pehmeäpohjaisiin. Maantiekengillä taas kukaan ei kävele vapaaehtoisesti joten niitä on vain kovapohjaisia. Esimerkiksi jotkut Sidin keskihintaluokan mallit ovat kyllä maasto- ja maantieversioina niin saman näköisiä ettei niissä taida olla eroa kuin klossin kiinnitysreiät ja pohjan kuviointi/korko.

kanttiinin tollo
24.07.2008, 22.03
Äh. Mie ajan syksyllä ja keväällä maantiepöörässä Crankki veljesten painavimmalla Acid mallilla(freeride polkimet tjsp) ja Norsun talvipopoilla.. yhteispaino varmaan aivan mahdoton, mutta ei se mitään merkitse noin niin kuin aikuisten oikeasti ainakaan mitä vauhtiin tulee... jalat tosin pysyy lämpiminä nollakelissäkin. Eli kesäkengät ja kevyemmät polkimet tuskin on kovinkaan ratkaisevasti maitohappoa luova yhdistelmä.

nure
25.07.2008, 19.51
Riippuu polkimesta ... Mikä ettei onnistu , ainoastaan tuo ero on maantiepolkimissa ... Maastokenkä antaa sentään pikkuisen tuota kävely vapauttakin ... Yhdessä pyörässä on tuollaiset Shitmanon yksipuoliset SPD polkimet tyyppiä maantie ja toimivat mainiosti . Kenkien ja polkimien ero tulee esiin paermemin vasta kisatasolla ... Lenkkikäyttöön sopii mainiosti maantiepyörässä SPD maastopolkimetkin ja kengät ovat tosiaan paljon monikäyttöisemmät .

Valde
26.07.2008, 11.34
Röyhkeästi tungen oman kysymykseni tähän topiciin..

http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=asusteet&alasivu=kengat&catID=85&prodID=438

Tuollaista settiä ajattelin itselle työmatka-ajoihin. Olisiko hyvä vasta-alkajan setti? (ekat lukkopolkimet) Ja saakohan noita jostain Turun suunnilta?

Ajatuksissa oli varsin jäykkä kenkä, jolla voisi myös jalkautua. Kävellen tuskin kuitenkaan tarvitsee päästä kuin max. 30m siirtymiä

Reimari
26.07.2008, 13.18
Röyhkeästi tungen oman kysymykseni tähän topiciin..

http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=asusteet&alasivu=kengat&catID=85&prodID=438

Tuollaista settiä ajattelin itselle työmatka-ajoihin. Olisiko hyvä vasta-alkajan setti? (ekat lukkopolkimet)

Ei ole setti ainakaan hinnalla pilattu, siitä vaan ostamaan.

Batti
26.07.2008, 21.38
Mulla on kyseinen setti maastokäytössä. Kengät on todella hyvät. Polkimet on CB:n malliston karvalakkimalli, ja näyttävätkin vähän heppoisilta.
Toistaiseksi ovat kuitenkin kestäneet hyvin, tosin vasta 500km on ajettu.

Plus
26.07.2008, 22.04
Ainakaan Shimano M075 ja R075 -malleilla ei ole mitään muuta eroa kuin klossin kiinnitys. Molemmat mallit taitavat olla kaiken lisäksi kevyemmät kuin Shimanon huippukengät maasto- ja maantiepuolelle...

kijas
31.07.2010, 17.01
Löysin kengät jotka sopivat täydellisesti jalkaani. Ongelmana on se että kengät ovat maantiekengät eikä niistä löytynyt vastaavaa maastomallia. Nyt mietin että ostaisko kengät ja laittaisko niihin ns. ponttoonit (vai jatkaisiko täydellisen maastokengän etsimistä):

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Shimano_SPD_Road_Cleats/4000000887/

Onko porukalla kokemusta näistä? Saako näiden avulla maantiekengän hyvin tuettua shimanon maastopolkimiin (pyöristä löytyy siis XT-, XTR- ja M520-polkimet)? Noidenhan PITÄISI tukevoittaa menoa osumalla polkimen runkoon mutta tiedä sitten..

Ai niin, onko joku nähnyt tälläisiä ponttooneita kaupoissa suomenmaalla? Täältäpäin en vielä ole löytänyt.

HiMa
31.07.2010, 17.46
Onko porukalla kokemusta näistä? Saako näiden avulla maantiekengän hyvin tuettua shimanon maastopolkimiin (pyöristä löytyy siis XT-, XTR- ja M520-polkimet)? Noidenhan PITÄISI tukevoittaa menoa osumalla polkimen runkoon mutta tiedä sitten..

Ai niin, onko joku nähnyt tälläisiä ponttooneita kaupoissa suomenmaalla? Täältäpäin en vielä ole löytänyt.

On kokemusta ponttooneista. Mulla on kaikissa pyörissä XTR-maastopolkimet ja noissa toimii tuo ponttooni hyvin. En ole käyttänyt maantiekenkiä metsässä, jossa epäilen niiden oleva aika kehnot jos/kun joutuu jalkautumaan. Luulisin, että pohja tukkeutuu aika hyvin ja pitoa ei ole kuin nimeksi. Riippuu tietysti millainen pohja kengissä muutoin on. Nykyisin tulee ajettua maastokengillä aina ;).

Ja meidän lähikaupasta löytyi härpäke...

kijas
01.08.2010, 12.06
On kokemusta ponttooneista. Mulla on kaikissa pyörissä XTR-maastopolkimet ja noissa toimii tuo ponttooni hyvin. En ole käyttänyt maantiekenkiä metsässä, jossa epäilen niiden oleva aika kehnot jos/kun joutuu jalkautumaan. Luulisin, että pohja tukkeutuu aika hyvin ja pitoa ei ole kuin nimeksi. Riippuu tietysti millainen pohja kengissä muutoin on. Nykyisin tulee ajettua maastokengillä aina ;).

Ja meidän lähikaupasta löytyi härpäke...

Juu, se pohja on täyshiilaripohja joten sinne tarttis liimailla vähän sisäkumia tai heittää sikaflexiä tjs. jotta ei ois niin liukkaat jalkautuessa :) Oishan se tietysti paljon helpompi kävellä yms. oikeilla MTB-kengillä, tosin retkikäyttöön voin käyttää noita vanhoja kenkiäni jossa on hyvä pohja kävelemiseen. Mikähän tuo teidän läihkauppa on? Meidän lähikaupoista kun ei löytynyt...

Lähetä vaikka YV jos et halua harrastaa mainontaa.

ticotaco
02.08.2010, 20.03
Auttakaas nöösiä!

Koitin tuolla toisaalla äsken kysäistä mutta jos täällä olis enemmän silmiä:

Eli ajattelin tilata chain reaction syykkesiltä Sidin logo vernice-maantiekengät. Tällä hetkellä on käytössä shimanon SPD MD86-kengät maastoon ja shimanon PD-M520 polkimet. Kysymys kuuluu, että pitääkö mun tilata myös polkimet samaan kauppaan vai saako nuo nykyiset klossit menemään myös sidin maantiekenkiin? Ja jos pitää tilata ja sitten tilaan, niin tulevatko klossit polkimien mukana tilattaessa CRC:stä vai pitääkö ne tilata erikseen??? Ja tietysti jos jollain on heittää jotain vinkkiä hyvään perusmaantiepolkimeen niin neuvoja otetaan vastaan

syklopaatti
02.08.2010, 20.53
Auttakaas nöösiä!

Koitin tuolla toisaalla äsken kysäistä mutta jos täällä olis enemmän silmiä:

Eli ajattelin tilata chain reaction syykkesiltä Sidin logo vernice-maantiekengät. Tällä hetkellä on käytössä shimanon SPD MD86-kengät maastoon ja shimanon PD-M520 polkimet. Kysymys kuuluu, että pitääkö mun tilata myös polkimet samaan kauppaan vai saako nuo nykyiset klossit menemään myös sidin maantiekenkiin? Ja jos pitää tilata ja sitten tilaan, niin tulevatko klossit ......
siis nämäkö?http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=39980
Kannattaa liittää aina linkki mukaan.
Eipä taida käydä sinun sdp-polkimiin joten joudut ostaa myös ne. Klossit tulee polkimien mukana. Mulla ei oo kokemusta maantiepolkimista ,joten en uskalla mitään suositellakaan.

mandello
03.08.2010, 16.46
Itse olen pientä kokeilua lukuunottamatta ajanut maantietä maastokengillä ja käytössä on ollut Shimanon 2-puoleiset Shimanon PD-M540 polkimet (http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Shimano_PD-M540_Pedals/5360008791/).
Käveltävyys on mulla ollut se keskeisin syy maastokenkiin.

Hiljattain vaihdoin Speedplayn Frog-polkimiin (http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Speedplay_Speedplay_Frog_Stainless_Pedals/5300003544). Klossit mahtuvat samanlaisiin maastokenkäuriin kuin SPD:kin, mutta polkimet on 100 grammaa kevyemmät. Vähän vaati totuttelua (aluksi tuntuu että kenkä ei ole kiinni polkimessa), mutta kun tottuu niin ovat mukavat. Nyt pitää vaan pikkuhiljaa tilata lisää polkimia että saa myös cc:hen ja sinkulaan ja maastopyörään :eek:

Tupe
03.08.2010, 20.58
Ajelin vuosia maastokegillä enkä huomannut mitään outoa. Polkimina oli Shimanon maantiemalliset polkimet, joissa oli kuitenkin SPD-lukot. Lukkomekanismi oli vain toisella puolella.

Myöhemmin siirryin maantiepolkimiin. Ne on vähän "timmimmät" ja kenkä paremmin polkimessa, mutta ero ei minusta ole suuri.

Jani R.
03.08.2010, 21.01
Auttakaas nöösiä!
Ja tietysti jos jollain on heittää jotain vinkkiä hyvään perusmaantiepolkimeen niin neuvoja otetaan vastaan

Shimanon 105 on ihan hyvä poljin. Omistani taisin maksaa 37 euroa / pari:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50512

http://www.bike-components.de/products/language/en/info/p24830_105-Klickpedale-PD-5700-S---PD-5700-L-SPD-SL-Modell-2011.html
(http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50512)

Rollo Tomasi
03.08.2010, 22.20
Allekirjoittaneen nöyrä mielipide on, että vaikka maastolukkiksilla ja kengillä voi ihan hyvin ajaa, niin kyllä maantiesetit on vaan maantielle paljon mukavamman tuntuiset. Ajelen päivittäin molemmilla joten jonkinlaista vertailupohjaa on, työmatkat maastospedeillä ja kengillä jalkautumissyistä ja lenkit taasen maantiekengillä ja polkimilla. Kumpikin pyörä on maantierunkoja prikulleen samalla mitoituksella. Maantieyhdistelmä on ainakin minusta tosi paljon tukevamman tuntuinen, ei niin "pisteestä" kiinni kuin maastosetti. Ei tarvitse olla edes erityisen kalliit kengät ja polkimet, kyse on vaan kiinnityksen tyypistä ja koosta. Yhdessä pyöristä ihan vaan edulliset satavitoset sillä ajellessa vanhat ja väsyneet kengät. Mut voi mulla olla vaan päässä vikaa, en jotenkin mielelläni aja enää pyörällä ollenkaan ilman lukkoja. Tuntuu et putoo satulasta. ;D

Needleman
03.03.2015, 21.17
Nostetaan vanha aihe esille
Tuli ostettua uus hieno hiilari maantiepyörä ja nyt painiskelen ongelman kanssa että kehtaako siihen laittaa maastopolkimet ja ajella maastolukkokengillä vai pitääkö vielä panostaa lisää ja ostaa uudet polkimet ja kengät.
Ja jos nyt ootte sitä mieltä että kannattaa samaan hikeen ostaa uudet polkimet niin mitkä ois hyvät ja järkihintaiset harrastekäyttöön?

maalinni
03.03.2015, 21.26
No ei sa*ta#na kehtaa.

maalinni
03.03.2015, 21.27
Itsekin ajelen tyytyväisenä maastopolkimilla ja kengillä. Pitää vaan varoa muotipoliisia.

paskalokki
03.03.2015, 21.55
1,5kk päästä saan kuituisen maantiefillarini, ensimmäisen käyrätankoisen ja ainakin heti aluksi, ostan siihen SPD-polkimet. Tämä siksi, koska tällä hetkellä löytyy vain Shimanon MTB-kengät eikä kiinnosta toisiin satsata vielä ja jos uudet polkimet ja kengät tulee niin enköhän noista 20 euron polkimista pääse eroon mitä olen pyörään kaavaillut. :)

Muotipoliisin ajaessa vierelle ja alkamassa länkyttämään, törkkään vesipullon pinnojen väliin ja jatkan itse matkaa tyytyväisenä.

CamoN
03.03.2015, 22.12
Maastopolkimilla pärjää ihan hyvin. Maantiekengät tarjoaa jäykemmät lukot (ainakin Shimanon SPD-SL:t saa säädettyä selvästi SPD:tä jäykemmiksi) ja maantiepolkimien poljintuntuma on parempi. Sitä ei välttämättä oikein edes hahmota mitä se poljintuntuma tarkoittaa, selviää ainoastaan kokeilemalla. Ei ne maantie- ja maastoklossit pelkästään sen takia ole erilaiset, että saataisin myytyä harrastajille kahdet kengät ja polkimet.

msl
03.03.2015, 22.17
Kesämaantiepopoja saanee paremmin ilmastoituina. Omissa maastokengissä pahimmilla helteillä hikisauna, mutta maantiepopoissa tuuli virtaa täydellisen ilmastoinnin ansiosta. Eli Suomessa suurimman osan aikaa maantiepoponi ovat helkkarin kylmät.

IncBuff
03.03.2015, 22.26
Itsekin ajelen tyytyväisenä maastopolkimilla ja kengillä. Pitää vaan varoa muotipoliisia.Niin minäkin ja ajan myös maastoshortseissa.

pena57
04.03.2015, 09.40
Tätä aihetta on käsitelty myös muissa topiceissa, esim omani (kehukehu) http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39669-käveltävät-ajokengät&highlight=k%E4velt%E4v%E4t+lukkokeng%E4t ja jerkui:n http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38439-Kengät&highlight=k%E4velt%E4v%E4t+lukkokeng%E4t

Itse ajelen edelleen tyytyväisenä Shimpan touring- kengillä ja A600 polkimilla maantiellä, ja maastossa Shimpan Allround- kengillä, ja Wellgon 2-puolisilla maastopolkimilla, tosin olen täysin harrastaja, kisoihin tietty vois mennä katsomaan, mutta ei osallistuun :)