PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pinnojen jälkikiristys/kiristys?

silee
24.07.2008, 12.14
Eli alla on mavic cosmos vanteet. Takavanteen pinnat ei soi enää samallalailla kuin etuvanteen, eli ovat löystyneet. Voiko tästä nyt ruveta kiristämään niitä kaikkia saman verran siten että vanne säilyttää suoran olomuotonsa, vai voiko vanne mennä siinä kieroon. Mulla ei tuo rihtaus oo oikeen hanskassa.

A.M.®
24.07.2008, 12.35
Hmmm...etuk*ekko ja takak*ekko ja niiden pinnat eivät ole vertailukelpoisia kireyksiltään, uutena eikä käytettynä.

Jos k*ekko on nyt suora, sitä tuskin kannattaa lähteä kiristelemään.

silee
24.07.2008, 12.57
Se tosiaan on ehyt ja suora, mutta pinnat tuntuvat siitä huolimatta löysiltä? En tiedä sitte. Voihan se olla että ne on niinku pitääki.

Pekka L
24.07.2008, 13.34
No notkuuko se kiekko esim. putkelta ajaessa? Jos se on suora eikä notku, niin turha ihmetellä turhia. Jottei tuo A.M:n kommentti olisi noin yksinkertainen kun on, niin takanakin pinnojen kireys on täysin eri vasemmalla ja oikealla. Ymmärrät syyn kun katsot missä kulmassa ne pinnat on vanteeseen nähden. Tai sitten et.

silee
24.07.2008, 20.57
No vanne on suora ja en oo ainakaan huomannut notkumista eli jätän kaikki toimenpiteet väliin. Kiitos.

tienlaita
27.03.2009, 11.48
Moi! Vanhat Crescentin kiekot pitäisi kiristellä ja rihdata. Ovat melko löysät ja hieman vipottavatkin.

Uusien kiekkojen kokoonpanon yhteydessä usein neuvotaan leipominen, jolla naksutellaan löysät pois. Leivotaan ja rihdataan, leivotaan ja rihdataan... kunnes leipominen ei enää muuta muotoa.

Kysyin jo syksyllä paikallisesta urheiluvälineliikkeestä työn teettämistä (ja muutamista muistakin liikkeistä). Kun kysyin leipomisesta, eivät ne pojat olleet kuulleetkaan. Sanoivat kuitenkin että voivat ne senkin tehdä kun kerran haluan.

Eipä kai tuosta haittaakaan ole. Vaan onkohan tuo mitenkään tarpeellista vanhoille kiekoille? Puntaroin vain hieman vielä sitä, olivatko poijaat kykeneväisiä hyvään työhön vai mihin sitä kiekot nyt kiikuttaisi. Outoa, jos meikäläinen amatööri nettijuttujen lukemisen perusteella voisi korjaamon työtapoja parantaa.

A.M.®
27.03.2009, 12.01
Outoa, jos meikäläinen amatööri nettijuttujen lukemisen perusteella voisi korjaamon työtapoja parantaa.

Ihmeitä ei tapahdu :rolleyes:

Kyllä ne pinnat voi jäädä niin uudessa kuin vanhassakin kiekossa kiristämisen jälkeen "kierteelle" joten on se leipominen tarpeen.

Jos sitä ei ole tehty, niin ensi ajometreillä kiekot sanoo "ping ja poks". Sen jälkeen pinnat eivät enää olekaan tasakireät.

drop
27.03.2009, 12.03
Olen vähän samoja ihmetellyt... Meinasin että rupeaisin itse testaamaan kiekkojen kasaamista, ja yhden illan lueskeltuani ajattelin tilata työkaluja (mukaanlukien pinnojen jännitysmittarin).

Siihen sitten pyöräkaupassa töissä oleva kaveri ihmetteli että mitä tuommoisella jännitemittarilla, ei niitä käytetä kauppojenkaan huolloissa. Ihmettelin sitten että eikö eri vanteilla ole eri maksimijännitteet, mutta ei se kuulemma ole niin tarkkaa.

Kai sitä sitten oppii kun töitä tekee, mutta en kyllä ole ohjeita löytänyt joissa ei mainittaisi tuota leipomista, jopa niin että väitetään operaation erottelevan hyvät kiekot huonoista.

Mikko
27.03.2009, 14.00
Ei kiekkojen kasaus ja rihtailu on niin vaikeaa, kuin moni ensiksi luulee. Aluksi et tarvitse mitään muuta kuin sopivan pinna-avaimen ja hiukan miettimistä mitä teet ja miksi. Ei ole vaikeaa. Täydellisyytta voi hakea sitten niillä kireysmittareilla, mutta ei ne asiaa miksikään muuta. Melko alkeellisin opeinkin kasattu kiekko kestää ajoa ja pysyy suorana, joten pelko pois.

reima sparf
28.03.2009, 00.02
Joskus täytyy ihmetellä näitä rihtaus ja ketjujuttui tällä palstalla. :)
Rahaa säästetään rihtauksen tapauksessa kymmenen euron takia. :seko:
Mitä se kymppi mahtaa olla prosentteina pyörän hinnasta? Kympin verran uskon rihtauksen maksavan pyöräliikkeessä. Uudellen pinnattu kiekko pitäisi jälkirihdata parin sadan kilsan jälkeen. No se on yleensä ilmainen.
Toinen on tuo ketjunvenymisjuttu. Itse ajoin pakan ja ketjut niin loppuun kuin toimivat ja sitten uusiksi.

A.M.®
28.03.2009, 00.05
No mutku tää on kokonaisvaltainen harrastus ja kaikki pitää tehdä itse :)

reima sparf
28.03.2009, 00.10
No sitten kiristelet pinnoja itse:D

Teemu Kalvas
28.03.2009, 11.36
Joskus täytyy ihmetellä näitä rihtaus ja ketjujuttui tällä palstalla.
Rahaa säästetään rihtauksen tapauksessa kymmenen euron takia.

Moni säätää pyöriään sen takia kun on niin huono kunto ettei jaksa ajaa 168 tuntia viikossa. Ajamisesta ylijäävä aika käytetään sitten säätöön. Tällaisen säädön ymmärtäminen rahalähtöisesti ei onnistu, koska se ei ole peruste.

Mut itse asiasta: eihän pinnoja tartte jälkikiristää, kun kiekot on tehty alunperin kunnolla. Minulla on sekä valmiskiekkoja että itse tehtyjä ja ainoat joita on tullut jälkikäteen säädettyä on elämäni ensimmäisenä tekemäni kiekkopari. Se ei mennyt ihan ensimmäisellä kerralla putkeen.

Olen kyllä joskus katsellut kiekkoja sillä silmällä että tarttisko jotain tehdä, mutta jos jännityseroja ei löydy ja kiekko on suora, turhaa sitä on ruveta säätämään.

Vasara45
28.03.2009, 15.48
Moni säätää pyöriään sen takia kun on niin huono kunto ettei jaksa ajaa 168 tuntia viikossa. Ajamisesta ylijäävä aika käytetään sitten säätöön. Tällaisen säädön ymmärtäminen rahalähtöisesti ei onnistu, koska se ei ole peruste.

Mut itse asiasta: eihän pinnoja tartte jälkikiristää, kun kiekot on tehty alunperin kunnolla. Minulla on sekä valmiskiekkoja että itse tehtyjä ja ainoat joita on tullut jälkikäteen säädettyä on elämäni ensimmäisenä tekemäni kiekkopari. Se ei mennyt ihan ensimmäisellä kerralla putkeen.

Olen kyllä joskus katsellut kiekkoja sillä silmällä että tarttisko jotain tehdä, mutta jos jännityseroja ei löydy ja kiekko on suora, turhaa sitä on ruveta säätämään.
Komppaan täysin ja lisään, jos kiekko alkaa napsahdella tai soimaan ensi kilometreillä on työ mennyt pieleen. Kunnolla kasattu kiekko ei napsahtele. Jos kiekko ei notku tai kiemurtele, ei pinnoihin tarvitse koskea

reima sparf
28.03.2009, 16.02
Kukin uskokoon mihin uskoo jälkiristysten suhteen, mutta paikallinen pyöräseppä pinnasi etukiekon ja pyysi minua tulemaan parin sadan kilometrin jälkeen tarkastuttamaan ja minähän kiltisti vein pyörän sinne kun ei kerta mitään extraa maksanutkaan.:)

Matti Heikkinen
28.03.2009, 18.49
Miksi pinnaan kiekot itse?Luotan vain autotallissani askartelevaan puolaajaan,tiedän varmasti miten kiekot on tehty ja joskus teen vähän pitempiäkin lenkkejä missä ei joka kulmalla ole korjaamoa.En koskaan ole tarvinnut jälkikiristystä,kerralla kunnolla tehty kiekko ei sitä kaipaa kun kiristää pinnat tasakireyteen,en omista pinnankireysmittaria,soittamalla korvakuulolta saa riittävän tasaisen kireyden,saattaa sekin vaikuttaa kun käytän vain holkitettuja vanteita.

Samu Ilonen
28.03.2009, 19.20
Siihen sitten pyöräkaupassa töissä oleva kaveri ihmetteli että mitä tuommoisella jännitemittarilla, ei niitä käytetä kauppojenkaan huolloissa.

Voi jessus, kyllä niitä käytetään paremmissa fillariliikkeissä. Esim. R-Tech, Pyörähuolto.com, Sportia-Pekan pyörähuolto yms... :D

Noin ainakin mun nuottikorvalla heitot jäivät turhan suuriksi kun jälkeenpäin asiaa tarkastetiin mittarilla. Ei mittari paljoa maksa ja pinnauksen laatuun kannattaa aina panostaa. Kuraosatkin kestää paremmin paremman työlaadun jälkeen ja kuitukehien kanssa mittari on syytä olla. Tietty mikä on vaatimustaso kullakin....hyvistä kehistä saa kyllä keskitason kiekkoja keskinkertaisellakin työllä mutta miksi....

Mikko
28.03.2009, 19.23
Rahaa säästetään rihtauksen tapauksessa kymmenen euron takia. :seko:

Lähdetkö todellakin kiikuttamaan kiekkoja johonkin lähikauppaan vain pinnaamisen takia? Ei mulla vaan ole noin paljon liikaa joutoaikaa ja siitä olen onnellinen.

reima sparf
29.03.2009, 23.32
Itsellä jää enemmän aikaa pyöräilemiseen kun oman työajan aikana pyörä on ollut sepällä. Pinnauksen takia pyörä tai kiekko on ollut päivän korjaamolla. Ei sitä olla kiikuteltu edestakaisin. Täällä "ihmisten ilmoilla" voi sopia milloin tekevät työn ja aikaa ei kulu odotteluun.

tienlaita
06.04.2009, 17.00
Tuli sittenkin hankittua pinna-avain. Broidikin nauroi, kun kuuli että meinaan viedä kiekot rihdattavaksi. :D Ei ne näytä edes kieroilta, kunhan vähän löysänpuoleisilta. Paikallisessa liikkeessä neuvoivat, että 1/4 kierrosta kauttaaltaan kireämmälle, niin se saattaisi olla siinä koko juttu.

Nappulakenka
06.04.2009, 21.35
menin sitten kokemattomuuttani kiristämään kahta pinnaa ilmeisesti liikaa kun sain pinnan kiinnikkeet murtumaan. Miten tuollaisen saa korjatuksi ja paljon kustaisi?

Nuoruuden into ja kokeilunhalu vei taas mennessään :D onneksi on toiset kiekot joilla voi ajaa :)

mantis
06.04.2009, 22.22
Hommaat pari nippeliä ja vaihdat ne murtuneiden tilalle. Sitten kiristelet sopivasti että kiekko suoristuu.

Nappulakenka
08.04.2009, 18.36
Hommaat pari nippeliä ja vaihdat ne murtuneiden tilalle. Sitten kiristelet sopivasti että kiekko suoristuu.
Löytyykö näitä nippeleitä pk-seudun liikkeistä? Yritin tuossa vähän tutkailla nettisivuja, mutta ilman tulosta.

tienlaita
08.04.2009, 18.40
Löytyykö näitä nippeleitä pk-seudun liikkeistä? Yritin tuossa vähän tutkailla nettisivuja, mutta ilman tulosta.

Luulisin jokaisesta pyörähuollosta löytyvän. :)

mpesu
08.04.2009, 18.42
Eiköhän nippeleitä ole huollon kun huollon laatikosta saatavilla. Ite olen ostanut niitä muutaman tarvittaessa. Varaston nurkassa on kyllä yksi vanha kiekonraato josta ajattelin seuraavat varaosat purkaa.

Nappulakenka
08.04.2009, 19.18
kiitokset tienlaita ja mpesu :) Huomenna vois käydä ennen töiden alkua katsomassa Friisilästä

mantis
08.04.2009, 20.05
Hommaa samalla kunnollinen pinna-avain niin kiristely hoituu mukavasti eikä nippelit pyöristy.

Nappulakenka
08.04.2009, 20.08
Hommaa samalla kunnollinen pinna-avain niin kiristely hoituu mukavasti eikä nippelit pyöristy.
Ai Bilteman romu ei kelpaa :D vois olla ihan hyvä idea päivittää tuo samalla

mantis
08.04.2009, 20.13
Ai Bilteman romu ei kelpaa :D vois olla ihan hyvä idea päivittää tuo samalla

Juu mullakin on tuollainen biltsun pinna-avain (siis se minkä hommasin ensimmäisenä). Toimii hyvin paperipainona :D. Park tools ja pedros tekee hyviä pinna-avaimia.

mpesu
11.04.2009, 14.00
Päästään taas tähän biltsu vääntöön mutta: mikä siinä bilteman avaimessa oikeestaan mättää? Eihän niitä nippeleitä suurella voimalla väännetä. Ei miulla ainakaan ole nännit pyöristyneet.

Singer
11.04.2009, 14.29
Päästään taas tähän biltsu vääntöön mutta: mikä siinä bilteman avaimessa oikeestaan mättää? Eihän niitä nippeleitä suurella voimalla väännetä. Ei miulla ainakaan ole nännit pyöristyneet.
kaiketi Billateman työkalujen vaihteleva laatu, joskus tulee täyttä sekundaa tai sitten priimaa?

znood
11.04.2009, 15.15
Ei siinä bilteman avaimessa mitään vikaa ole jos ei kiekkoja ammatikseen rihtaa.

mantis
11.04.2009, 18.24
Ei siinä bilteman avaimessa mitään vikaa ole jos ei kiekkoja ammatikseen rihtaa.

Mä olen kyllä erimieltä. Biltsun pinna-avaimen valmistustoleranssit on ihan järkyttävät. Mulla sattui ainakin semmoinen kappale mikä ei istu mihinkään pinnaan kunnolla.

e-tracker
09.03.2015, 13.44
Kevätsesongin kunniaksi vanhasta aiheesta, aina jännittänyt koskea noihin pinnoihin jos meneekin ihan killiin. Elikkäs saisiko yksiselitteisen vastauksen kiristetäänkö tasaisesti jonkinverran löysät pinnat(suora vanne) yksitellen, periaatteella että siirrytäänkö aina edellisestä suoraan seuraavaan, vai pitääkö noudattaa jotain monimutkaista kiristysjärjestystä? Tässä ei nyt haeta vastausta pitääkö pinnoihin ylipäätänsä koskea vaan tilannetta jossa päätös on jo tehty.

PS.Laitan vielä selvennykseksi että pinnat ovat kauttaaltaan vähän löysänpuoleiset, uuden pyörän ns. "ensihuolto", ja tosiaan vain tuo kiristysjärjestys askarrúttaa, että säilyy suorana.

sakuvaan
09.03.2015, 13.53
Olettaen ettei yksittäinen pinna ole lähes irti (heiluu löysänä) kiristä neljänneskierros kaikkia, sarjassa, teippaa aloituspinna että pysyt messissä, jos yksittäisiä pinnoja alkaa sieltä täältä kiristelemään joutuu rihtaushommiin aika nopsaan.

Dude
09.03.2015, 13.54
Jos kiekko on täysin suora ja siinä on pinnoja löysällä, niin kiristämällä löysiä pinnoja saat sen todennäköisesti kieroksi.

Tavoitehan kiekossa on saada pinnat tasakireyteen. Se voi vaatia joidenkin pinnojen löysäystä ja toisten kiristystä.

sakuvaan
09.03.2015, 13.56
Paitsi jos on ajettu kiekko, jos siinä rupeaa laittamaan pinnoja tasakireyteen niin vituilleen menee.

TERU
09.03.2015, 15.36
Kevätsesongin kunniaksi vanhasta aiheesta, aina jännittänyt koskea noihin pinnoihin jos meneekin ihan killiin. Elikkäs saisiko yksiselitteisen vastauksen kiristetäänkö tasaisesti jonkinverran löysät pinnat(suora vanne) yksitellen, periaatteella että siirrytäänkö aina edellisestä
suoraan seuraavaan, vai pitääkö noudattaa jotain monimutkaista kiristysjärjestystä? Tässä ei nyt haeta vastausta pitääkö pinnoihin ylipäätänsä koskea vaan tilannetta jossa päätös on jo tehty.

PS.Laitan vielä selvennykseksi että pinnat ovat kauttaaltaan vähän löysänpuoleiset, uuden pyörän ns. "ensihuolto", ja tosiaan vain tuo kiristysjärjestys askarrúttaa, että säilyy suorana.

Helppo homma kun vanteet on suorat ja keskellä haarukoita. Aloita venttiilinkohdalta, kiristä varttikierros jokaista ihan vaan järjestyksessä, tunnustele pinnoja ja tee toinen kierros tarvittaessa. Tämän kun tekee ihan rauhassa ja keskittyen homma ei mene pieleen. Nämä "helpot" hommat ovat siitä metkoja, että myös virheet ovat helppoja.

CamoN
09.03.2015, 15.48
Muuten tekisin tasan tuon TERU:n ohjeen mukaan, mutta korostaisin vielä tuota sakun mainintaa sen aloituspinnan merkitsemisestä ja omien "jälkien" mielessä pitämisestä. Sitten jos/kun kehä lähtee viettämään johonkin suuntaan vaikka pinnat olisi menossa näppituntuman perusteella tasakireämmiksi, pitää pystyä hahmottamaan koko kiekko järjestelmänä ja tehdä analyysi siitä, suoristuuko kiekko jatkamalla kiristystä tiettyjen pinnojen suhteen vai onko kokonaisuuden kannalta fiksumpaa jättää pari pinnaa tarkoituksella aavistuksen löysemmiksi.

TERU
09.03.2015, 17.28
Käytännönläheinen matalaotsainen ajattelutapa on itselle niin ominaista, että niin pystyheiton kuin sivuttaisheiton sekä vanteen siirto keskelle haarukoita on onistunut joka kerta kun pinna-avainta on tarvittu, niin myös kiekon kasaaminen osista, jopa romuosista. Toimivuus tietenkin ehdoton vaatimus vaikka osat eivät DA-tasoa olisikaan. Ei kynnys niin kovin korkea ole kun on kyseessä tavalliset käyttökiekot, aikaa ja keskittymismahdollisuus pitää olla. Hipo-osiin en ole päässyt käsiksi, merkit viittaavat etten ehkä pääsekään.

e-tracker
09.03.2015, 21.01
^Kiitän selkeästä ohjeesta, kohta mennään, vielä pikakyssäri, voiko renkaassa olla normipaine kun tämän pikkukiristyksen tekee?

mhelander
09.03.2015, 21.12
Voi jos on ontelovanne eli pinnan nipat ei ole sisuria vasten. Kuulemma joillakin letkuvanteilla pitääkin olla käyttöpaineet kun lopullista kireyttä ja balanssia hakee...

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

TERU
10.03.2015, 06.42
Noinhan se on, tuplaseinävanteen pinnat eivät millään yllä sisuriin, mutta ykskerrosvanteessa täytyy olla tarkempana, pinnat saattavat kiristettäessä tulla jo nippelistä sisurin puolelta ulos. Rengaspaineella ei ole väliä, mikäli ei tuota läpiulottuvuusjuttua ei tarvi pelätä, yksikerrosvanteelta käyttäisin renkaan pois kokonaan pinnojen kiristyksen ajan.