PDA

Näytä tavallinen näkymä : Brooksin satulat Suomesta?

poppeli
16.07.2008, 08.40
Mitkä liikkeet myyvät Brooks:in satuloita Suomessa? Ainakin Global Wheel Partners Oy (Tero Penttinen) pitää joitakin varastossaan, mutta onko muita?

+Poppeli

walesi
16.07.2008, 08.58
Suomen Urheiluaitta ainakin tulee mieleen. Jossain muuallakin olen nähnyt yksittäiskappaleita, mutta muisti pätkii just tässä kohtaa.

Omani tilasin Saksasta, kunhan se nyt joskuskin tulisi.

Munamankeli
16.07.2008, 09.07
Mitkä liikkeet myyvät Brooks:in satuloita Suomessa? Ainakin Global Wheel Partners Oy (Tero Penttinen) pitää joitakin varastossaan, mutta onko muita?

+Poppeli

Velotema, Turku
www.velotema.com

Kävin lauantaina ja hyllyssä oli ainakin yksi Brooksin satula, ehkä useampiakin, mutta tuo kiinnitti huomioini.

ottojussi
16.07.2008, 09.43
Joensuusta löytyy täältä http://www.pyorakellari.fi. On muutenkin yllättävän hyvin erinäköistä tavaraa pyöräkorjaamoksi.

poppeli
17.07.2008, 16.08
Suomen Urheiluaitta ainakin tulee mieleen. Jossain muuallakin olen nähnyt yksittäiskappaleita, mutta muisti pätkii just tässä kohtaa.

Omani tilasin Saksasta, kunhan se nyt joskuskin tulisi.

Sain haettua B.17 satulan Suomen Urheiluaitasta Annankadulta Helsingistä. Kiitos tiedosta!

+Poppeli

walesi
17.07.2008, 16.09
Vassokuu. My pleasure.

kmw
18.07.2008, 02.35
Sain haettua B.17 satulan Suomen Urheiluaitasta Annankadulta Helsingistä. Kiitos tiedosta!

+Poppeli

No? Onko se niin mukava kuin myyntipuheet väittää? Olen pidempään himoinnut ko. satulaa. Mikä oli Suomen Urheiluaitan hinta?

walesi
18.07.2008, 08.31
Rvalla on B17s ollut toukokuusta asti, ainakin kommentit kivusta ja särystä ovat vaienneet. Eilen viimeksi tiedustelin asiasta lenkin jälkeen, vastaus oli "ainiin juu, enpä oo ajatellut koko satulaa kun ei sitä ees huomaa" Edellinen tapaus oli Sellen C2 gel.

Kaupat tehtiin Lontoossa, hinta taisi vastata noin 50 Eur.

poppeli
18.07.2008, 10.24
No? Onko se niin mukava kuin myyntipuheet väittää? Olen pidempään himoinnut ko. satulaa. Mikä oli Suomen Urheiluaitan hinta?

Satula odottaa tuossa parvekkeen lattialla vahattuna pyörän saapumista huollosta. Tänä iltana laitan satulan kiinni menopeliin, joten vasta huomenna voisin sanoa asiasta mitään.

Jotta oman elämäni jännitystaso pysyisi koholla, lähden huomenna suoraan 10 päivän pyöräreissulle Viroon ja Latviaan. Eikös uudet välineet, varsinkin nahkaiset, kannatakin ottaa käyttöön ajamatta niitä sisään etukäteen? :o

Maksoin satulasta 85 euroa. Tiedostan, että olisin voinut säästää jonkin verran tilaamalla satulan verkosta, mutta kun heräsin ostoon vasta juuri näin reissun alla. Aikataulu alkoi puskemaan päälle koko painollaan. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.

kmw
18.07.2008, 11.28
Satula odottaa tuossa parvekkeen lattialla vahattuna pyörän saapumista huollosta. Tänä iltana laitan satulan kiinni menopeliin, joten vasta huomenna voisin sanoa asiasta mitään.

Jotta oman elämän jännitystaso pysyisi koholla, lähden huomenna suoraan 10 päivän pyöräreissulle Viroon ja Latviaan. Eikös uudet välineet, varsinkin nahkaiset, kannatakin ottaa käyttöön ajamatta niitä sisään etukäteen. :o

Maksoin satulasta 85 euroa. Tiedostan, että olisin voinut säästää jonkin verran tilaamalla satulan verkosta, mutta kun heräsin ostoon vasta juuri näin reissun alla. Aikataulu alkoi puskemaan päälle koko painollaan. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.

Eikun hyvää matkaa:), kerro perstuntumat palattuasi.
PS. Vaseliini on viroksi vaseliin, latviaksi vazelins;)

poppeli
30.07.2008, 08.11
Palasimme eilen Viron ja Latvian retkeltämme. Kaiken kaikkiaan mukava matka, aina pyöräily kotiolot voittaa.

Matka lyhyesti: Laivalla Tallinnaan josta junalla Tartoon. Pyörällä Riikan lähelle, josta junalla Riikan keskustaan. Pyörällä päiväseltään Jurmalaan. Takaisinpäin junalla Riikasta ulos, ja pyöräillen Pärnuun. Junalla Tallinnaan ja laivalla kotiin.

Mutta asiaan, eli Brooks B.17 satulaan. Laitoin sen siis kiinni pyörääni (Jamis Nova) juuri ennen matkaa vahaten satulan kertaalleen ennen reissua. Satula toimi erinomaisesti. Yhtään kipeää päivää ei ollut ja istuminen oli mukavaa. Alussa satulan alareunat ottivat hieman kiinni reisien sisäpintoihin, mutta loppua kohti tämäkin vaiva katosi.

Voin suositella tuotetta varauksetta!

PePe
30.07.2008, 21.13
Nyt kolmatta kautta alla tuollainen Brooksin B 17. Ei kerrassaan mitään valittamista, mainiosti on mennyt!
Tämä taitaa edustaa puhtaimmillaan "kova satula-pehmuste housuissa" - filosofiaa. Tuntuu toimivan, kova nahkainen pinta luistaa sopivasti estäen hiertymisen vaaran, ja housujen säämiskä pääsee hoitamaan oman tehtävänsä.
Jossakin 3500 km kohdalla kertaalleen kiristin satulaa, tuolloinkin vain lievästi.
Ei näiden hyvä maine ilmeisesti ihan tuulesta ole temmattu...

kmw
31.07.2008, 11.24
Taidan minäkin moisen B 17 hommata.

PS. poppeli - pärjäsitkö ilman vazelins?

M_V
31.07.2008, 12.01
B17 on varmasti hyvä valinta. Itse päädyin Team Professional -malliin, joka on hieman kapeampi. Muitakin malleja Brooksilla on melko paljon.

Olen tyytyväinen satulaan.

JKK
31.07.2008, 13.18
Brooksilla ei enään ole Suomeen maahantuontia, eli jos jollain ei ole vanhaa varastoa on tilaaminen ainoa vaihtoehto.

brezhnev
05.08.2008, 14.37
Itse tilasin Brooksini netistä ja etsin mahdollisimman halvan nettikaupan. www.cyclesurgery.com -nimisestä puljusta B17 irtosi postituskuluineen hintaan £ 37,95, mutta toimitusta jouduinkin sitten odottelemaan melkein kolme viikkoa.

Avaruuslehmipoika
05.08.2008, 17.09
Onkos kellään kokemuksia Swift tai Swallow malleista? Himottaisi hankkia jompikumpi titaniuumikiskoisena mallina titskuiseen maastofillariin. :)

B17 on alla nyt, mutta se tuntuu vähän liian leveältä, muuten olen ollut todella tyytyväinen siihen. Ei tule paikat kipeäksi.

Täällä on kaikki mallit:
http://www.brooksengland.com/shop/

Ja taitaa olla näitä Suomessakin:
http://www.kolumbus.fi/tero_penttinen/contents/fi/d89.html

JKK
05.08.2008, 18.28
Penttinen tilaa Brooksit sitä mukaan kun joku ne häneltä ostaa, näin oli ainakin pari vuotta sitten.

ArtoS
05.08.2008, 19.05
Onkos kellään kokemuksia Swift tai Swallow malleista? Himottaisi hankkia jompikumpi titaniuumikiskoisena mallina titskuiseen maastofillariin. :)

Mulla on Swift teräskiskoisena, ostettu toukokuussa. En raaskinut ostaa titaanikiskoisena, kun maksaa melkein tuplasti teräskiskoiseen verrattuna.

Olen ajanut tuolla satulalla nyt noin 1500 km ja siinä on jo nyt aika syvät kuopat istuinluiden kohdalla. Olen kertaalleen jo kiristänyt satulaa edessä olevasta mutterista (noin 3/4 kierrosta) ja tehnyt siihen samanlaiset rei'itykset "kiristinnauhoja" varten kuin oheisen linkin takana olevassa kuvassa:

http://www.wallbike.com/content/butchering.html

Nyt satula tuntuu oikein hyvältä, mutta vähän arveluttaa kuinka kauan tuo satula kestää kun jo näin pian piti ruveta kiristelemään...

Ero toisessa pyörässä olevaan Team Pro:hon on melkoinen. Team Pro on ollut mulla puolitoista vuotta ja sillä on ajettu moninkertainen määrä kilometreja ja siinä ei näy vielä oikein minkäänlaisia kuoppia. Syynä tähä lienee nahan paksuus, Team Pro:n nahka on paksumpaa ja ilmeisesti myös ne pidemmät helmat tukevat satulaa enemmän.

Täytyy kyllä sanoa että Swift on ainakin meikäläisen takapuolelle mukavampi kuin tuo Team Pro. Ja kaunis toi Swift kyllä on.

Eka Brooks oli minullakin B17 ja havaitsin sen myös itselleni liian leveäksi (löytyy mulla tarpeettomana kellarista jos jotakuta kiinnostaa).

poppeli
14.08.2008, 20.14
Taidan minäkin moisen B 17 hommata.

PS. poppeli - pärjäsitkö ilman vazelins?

Pärjäsin, kiitos kysymästä!:)

kmw
03.09.2008, 14.58
1. lenkki B.17 satulalla. Jos perse vois hymyillä niin nyt.............:D
Ensivaikutelmana leveys tosissaan hätkäytti, melkein pienen elefantin korva, mutta takapuolen alla se on juuri oikean kokoinen:) Sain istua enemmän ja mukavammin kuin ennen. Ei ole paluuta entiseen - NAHKA RULETTAA:D

Kiitos jäsenelle ArtoS

kmw
03.10.2008, 19.46
Nyt on ajaminen pelkkää hymyä.
Brooksin b17 ei mene yhtä taakse kuin mihin olin tottunut. Ostin Thomsonin setback tolpan ja nyt ohjaamo on täydellinen:)

kamuleontti
19.01.2010, 09.43
Nyt on ajaminen pelkkää hymyä.

Mä olen ajellut talven lenkkejä syksyllä sisäänajetulla B17 Narrow -satulalla. Parin tunnin lenkeille ei tartte laittaa edes säämiskähousuja pehmentämään takalistoa.

Työmatkapyörä-Oivassa koristeena ja ilona B67. Se on melko tiukassa säätestissä, kun pyörä on välillä kotosalla kerrostalon pihassa säiden armoilla, välillä työpäivät sulamassa työpaikan pyöräparkissa pysäköintihallin pakokaasuhöyryissä. Välillä tuo pääsee kastumaan läpi oikein kunnolla - pitäisi varmaan tuupata siihen proofiden lisäksi joku vettähylkivä rasva.

poppeli
19.01.2010, 11.39
Onko kukaan käyttänyt Brooksin satuloita triathlonpyörissä, joissa roikutaan siinä satulan nokalla?

kanttiinin tollo
19.01.2010, 18.13
No eipä ole triathlonia tullut harrastettua, mutta Team Prolla ajoin toissa vuonna Kalevan kierroksen reilun 100km aika-ajon. Satulan nokalta ajaessa oli ihan ok, mutta taaempaa ajaessa satulan helmat painoivat sisäreisiin aika ikävästi (korjautuisi mahdollisesti satulan sidonnalla). No, käteen se ajo meni joka tapauksessa eikä suinkaan Brooksin takia vaan Michelinin...

BONK
20.01.2010, 13.11
Itselläkin ollut monta monituista vuotta haaveena Brooksin satula, mutta koskaan ei ole saanut aikaiseksi sellaista tilata, pikkuisen hintavia kun ovat. Erilaisia "satulakokeiluja" sitten löytyykin autotallista pölyttymästä reilu tusina. Vaan "sitä ainoaa oikeaa" ei ole vielä löytynyt ja täytyy kyllä sanoa, että mikään ei meikäläistä niin hatuta fillaroinnissa enempää kuin tämä asia. Rahaa noihin kokeiluihin on kulunut varmaan viiden Brooks Swiftin verran...

Ensi kesäksi tulee meikäläiselle Brooksin Swift "hyväilemään peppua", joten toivottavasti olisi nyt sitten etsinnät etsitty.

kanttiinin tollo
02.02.2010, 21.01
Jees, meikäläisellä on BRG Swifti Kolnaakossa, mutta kolmesta Brooksistani tämä on kyllä se ns. tough cookie mitä kesyttämiseen tulee. Jokunen satku sillä on ajettu ja ihan yhtä kova yhäkin kuin uutena.. tosin ei se silti huono ole ja hakkaa jonkun Arionen (rest in pieces) mennen tullen, hieman kun vaan pehmenisi..

kosmonautti0
08.03.2010, 22.07
Helsingissä Pelago BICYCLES toimii tällä hetkellä Brooksin maahantuojana. www.pelagobicycles.com

BONK
09.03.2010, 00.31
Jees, meikäläisellä on BRG Swifti Kolnaakossa, mutta kolmesta Brooksistani tämä on kyllä se ns. tough cookie mitä kesyttämiseen tulee. Jokunen satku sillä on ajettu ja ihan yhtä kova yhäkin kuin uutena.. tosin ei se silti huono ole ja hakkaa jonkun Arionen (rest in pieces) mennen tullen, hieman kun vaan pehmenisi..

Jumankekka... Nyt alkoi tämäkin vaihtoehto hirvittämään. Ihan noin kova ei saisi tarttis olla. Toisaalta, 100 kg lihaa pehmentää satulaa kuin satulaa hieman nopeammin kuin 70-80 kg. Ainakin teoriassa.

VPR
09.03.2010, 00.45
Hakkaa sitä pesismailalla niin johan pehmenee. :D

BONK
09.03.2010, 08.41
Hakkaa sitä pesismailalla niin johan pehmenee. :D

Näinhän ne itseasiassa eräällä foorumilla kehoittivat Brooksille tekemään :eek:

kanttiinin tollo
09.03.2010, 10.31
Niin tai marinoi sen punaviinissä yön yli. Onhan näitäkin juttuja... ranskalainen metodiko tuo nyt sitten oli olevinaan?!?!? :D

Voihan sitä alkupehmentää vaikka extra virgin oliiviöljyllä kuten ekalle Brooksilleni tein. Ehdottoman kiellettyä toki, mutta meikäläisen 64kg ei ole kyseistä penkkiä pilalle venyttänyt käsittelystä huolimatta..

BONK
09.03.2010, 16.09
Ei pöllömpi idea. Marinoin tosin mielummin itseni punaviinillä, jonka ansiosta illalla ei tunne tuskaa. Ja aamullakin tuska on kovempi päässä, joten pieni perseen jomotus menee siinä sivussa.

Toinen vaihtoehto on tietty, cruisailla "ranskalaiseen tyyliin". Juomapulloon punkkua, patonki takataskuun ja kypärän tilalle baskeri :D

BONK
15.03.2010, 14.21
Äsken olin tilaamassa Brooksin Swiftiä, mutta "kovuuskommentit" eivät jättäneet rauhaan ja ENTER jäi painamatta. Olisikos jollain kokemusta B17 Narrow -mallista ja ennen kaikkea "sisäänajon" osalta?

Shimaani
15.03.2010, 14.35
Molemmista tulee ihan hyvä kun vaan jaksaa rasvaa satulaa säännöllisesti, Team Pro:takin kehutaan kovaksi mutta ei oo mua haitanna. :)

Muoks: niin siis rasvalla tarkoitin sitä Brooksin omaa jännänhajuista rasvaa. Niissä satuloissa on aika lyhyet kiskot mikä voi olla toisille ongelma.

kmw
15.03.2010, 15.59
Mulla on nyt 4 lenkkiä B17:lla takana. Se tuli taloon jo 1,5i vuotta sitten. Huolsin sitä paikallisen suutarin myymällä nahkaöljyllä ja tuntui pementävän liikaa:seko: ja satula jäi varaston hyllylle yli vuodeksi. Nyt tuntuu oikein hyvältä. Ei ole lenkin eeppisyydelle mitään rajaa:D Eikä tartte viilentäviä vaippahousuja. Joku kapeampi Brooks on mietinnässä ... Swift ... Team Pro ... ?

BONK
15.03.2010, 16.26
Mulla on nyt 4 lenkkiä B17:lla takana. Se tuli taloon jo pari vuotta sitten. Huolsin sitä paikallisen suutarin myymällä nahkaöljyllä ja tuntui pementävän liikaa:seko: ja satula jäi varaston hyllylle yli vuodeksi. Nyt tuntuu oikein hyvältä. Ei ole lenkin eeppisyydelle mitään rajaa:D Eikä tartte viilentäviä vaippahousuja. Joku kapeampi Brooks on mietinnässä ... Swift ... Team Pro ... ?

Tarkennuksena: onko ajossa B17 vai B17 narrow?

kanttiinin tollo
15.03.2010, 16.48
Yhden Team Pron kokemuksella sanoisin, että kerran ens alkuun voi laittaa jotain öljyä, eikä todellakaan mitään litrakaupalla silloinkaan. Sen jälkeen pelkästään sitä Brooksin Proofidea tai jotain vastaavaa, eikä liian usein. Näillä eväillä Swiftin kanssa on menty.

Team Pro tuli siveltyä alapinnasta öljyllä vissiin kolmisen kertaa ja se pehmensi liian nopeasti (tosin nyt on kuivunut kun on pidemmän aikaa ollut poissa käytöstä kyseinen pyörä). B-17 kanssa otin jo iisimmin ja se onkin virahtanut lähinnä niiden muutaman sadan maastoajotunnin ansiosta melkoiseksi sohvaksi.. vois sitä 10-20mm takajoustoksikin kutsua. ;)

Kyllä ne Brooksit ajossa pehmenee ja pidemmällä lenkillä tilapäisesti hikoilunkin johdosta. Yleiskäyttömetsäkaupunkipyörässä on nyt joku Bontragerin lievästi topattu muovisatula ja on se vaan niin paljon huonompi jos yli tunti on tarkoitus siinä istua.

BONK
15.03.2010, 21.03
Kiitokset vaan kommenteista. Laitoin Swiftin tilaukseen ja armottomasti jänskättää, kuinkahan tässä taas käy ja päätyykö tämäkin autotalliin muiden kokeilujen joukkoon. Ahteri antaa sitten seuraavat kommentit, kunhan maantiepyörällä pääsee taas liikkeelle. Lunta on tosin sen verran paljon, että tuskinpa tässä maantielle pääsee ennen juhannusta...

kmw
15.03.2010, 22.15
Tarkennuksena: onko ajossa B17 vai B17 narrow?

Mullon Elefantin korva B17:)
Bonk sitten avautuu Swift-perstuntemuksistaan ajallaan, plz.

kamuleontti
16.03.2010, 20.01
Mulla B17 tuntui pehmenevän nopeammin kuin B17 Narrow. Molemmat ovat lopulta kyllä hyviä ja kivoja. Vaimon hybridissä on B17S, ja se on ollut suosikki ekasta ajosta lähtien.

BONK
17.03.2010, 12.23

Tottahan toki annetaan sitten kommentit. Minkäslaisessa fillarissa tuo B17 on kiinni?

kmw
17.03.2010, 14.00
Tottahan toki annetaan sitten kommentit. Minkäslaisessa fillarissa tuo B17 on kiinni?

Haro Mary ss. Kuva on profiilissa.

kmw
19.03.2010, 22.13
Doh, mää jo joutessani kävin tänään tuolla http://www.pelagobicycles.com/ Hyvä kauppa, hienoja phillareita ja asiantunteva palvelu. Suosittelen.
Paria Brooksia hipelön ja ihmettelin ja Swift chrome + proofide lähti mukaan. Pikkuisen halvemmmalla olisin saanut esim CRC:ltä, mutta mielelläni tuen suomalaista pienyrittäjyyttä.
Kattellaan nyt kuinka mennään. Swift - B17 / Haro - Rostsekki - Dambala?? hmmm ... 2 satulaa ja 3 pööräää ... hmmm?
Nyt sain B17 kireämmäksi ja sohvamaisuus hävisi. Jolly nice, indeed:)

kanttiinin tollo
20.03.2010, 09.40
Ihan vinkkinä sikäli kun Pelagon poijaat ja tytöt f-palstaa lukevat. Olis aika kiva jos yleisimmin myytyjen Brooksin satuloiden varaosia saisi Suomesta hyllytavarana. Tarve lienee vähäinen ja tarvitsijat harvassa, mutta sitten kun se tarve iskee niin nykyisellään turhan hankalasti löydettävissä ovat nämä pultit ja palikat.

kmw
21.03.2010, 11.50
http://lh4.ggpht.com/_wha5x_deo7c/S6XZgkBsUqI/AAAAAAAAAfo/ezQ6F7ih3o8/s640/Kuva006.jpg

Eiks oo hieno:) kova kuin mikä, mutta aion kyllä sen taltuttaa.

ArtoS
21.03.2010, 12.45
Komea on, Swift on mun mielestä komeimman näköinen Brooksin satuloista.

Mulla on menossa toinen, ekan pilasin kun ajoin sillä sateen jälkeen ilman suojaa ja lokasuojia. Takapyörä heitti asfaltilta vettä peruuksiin ja puuvillaiset shortsit (jotka mulla oli pyöräilyshortsien päällä) kastui. Ja shortsit taasen kasteli satulan läpimäräksi, enkä huomannut tapahtunutta ennen kuin olin ajanut jo tovin märällä satulalla. Satula parka venyi kuopalle, enkä saanut sitä enää kuntoon. Kun sitä ruuvia kiristi, niin se auttoi vähäksi aikaan mutta sitten satula venyi taas lisää...

No, ostin vuosi sitten uuden Swiftin vanhan tilalle ja se on nyt noin 5000 km jälkeen erinomaisen tuntuinen. Suht kova se on edelleenkin, mutta niin sen kuuluu ollakin. Jos uusia pyöriä vielä tulee hommattua (ja eiköhän niitä tule), niin Swift tulee niihin ilman muuta.

Maasturissa on Team Pro, ja se taitaa olla Brookseista kaikista kovananahkaisin. Kolmen vuoden käytön jälkeenkin se on edelleen kivikova.

BONK
22.03.2010, 07.10
On se hieno!!! Titaanisena tulossa tuollainen ruskea Swift. 120 euroa maksoi kotiin kannetuna (UK:sta).

BONK
24.03.2010, 23.37
On se hieno!!! Titaanisena tulossa tuollainen ruskea Swift. 120 euroa maksoi kotiin kannetuna (UK:sta).

Postipoika toi tänään Swiftin ja voi kiesus, että osaa olla satula kaunis!!! En vielä asennellut fillariin, mutta ihan satulan pintaa kokeilemalla ja koputtelemalla voi todeta, että kaikkiin aiempiin satuloihin verrattuna tämä veijari on ylivoimaisesti kovin. Ei yhtään liioiteltua, jos käyttää määritelmää "hard as a rock".

Saas nähdä, mitä pakarat tuumaa sitten keväämmällä...

twentyniner
25.03.2010, 00.12
Eiks oo hieno:) kova kuin mikä, mutta aion kyllä sen taltuttaa.

Kävin muuten aamulla tuolla Nukarinkoskella, ei näkynyt Brooksia :D Komee on.

twentyniner
25.03.2010, 00.13

Annas koordinaatit?

BONK
25.03.2010, 11.41
Annas koordinaatit?

Vanha tuttu eli:

www.ebay.co.uk ja/tai www.ebay.com

Näistä olen "kyttäillyt" sopivia, erityisesti UK:sta, koska sieltä ei tarvitse maksaa tulleja ja yleensä edulliset postikulut. Kannattaa katsella vähän käytettyjä, sillä tämäkin oli myyjän mukaan "kahdesti istuttu" ja satula oli tosiaan aivan kuin pakasta otettu. Kaveri vaan totesi, että kun ei sovi ahterille niin parempi myydä eteenpäin vaikka mitenkä hatuttaa, sillä vähemmän siitä saa rahaa varaston hyllyllä.

Tee "saved search" haluamastasi Brooksista eBayssa, niin se sitten ilmoittelee sähköpostiin jos ja kun uusia kohteita tulee myyntiin.

leppel
14.04.2010, 01.39
Posti toi tänään B17 -mallisen satulan. Pienen säätämisen jälkeen oikea asento satulalle löytyi ja lyhyehkön lenkin jälkeen fiilikset satulasta ovat positiiviset. Penkin leveys on hyväntuntuinen ja vaikka penkki on vielä hyvinkin jämäkkä tuntuu se erittäin mukavalta ahterin alla. Nyt vaan proofidet pintaan yöksi ja huomenna testaamaan pidemmälle reissulle penkkiä.

fillarji
14.04.2010, 21.54
http://www.pelagobicycles.com/

on suomen maahantuoja brooksille, sijaitsee vallilassa ja samat hinnat kuin brooksin sivuilla.

4 brooksin satulaa omistan ja pitää erityisesti team prota kehua. Oli myös b17 narrow, joka oli turhan jäykkä. B17 standard taas on myös ihan hyvä.
Yksi brooks on 60-luvun lopulta ja kivikova, vaikka toinen team pro(uudempaa tuotantoa) on pehmeä. Ilmeisest ajan saatossa kovettunut.

Jazman
15.04.2010, 00.27
Vanha tuttu eli:

www.ebay.co.uk ja/tai www.ebay.com

Näistä olen "kyttäillyt" sopivia, erityisesti UK:sta, koska sieltä ei tarvitse maksaa tulleja ja yleensä edulliset postikulut. Kannattaa katsella vähän käytettyjä, sillä tämäkin oli myyjän mukaan "kahdesti istuttu" ja satula oli tosiaan aivan kuin pakasta otettu.

Komppaan tätä. Ostin oman hyväkuntoisen B17 Championin (musta tottakai) ebay.co.uk:sta ja maksoin siitä reilu 40€. Eikä menny rahat hukkaan!

Kannattaa muistaa myös se saksan ebay.de (http://www.ebay.de), koska siellä on kanssa ihan tuhottomasti fillarisälää myynnissä. Monesti myyjät ovat valmiita lähettämään tavaraa Suomeen, mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa että myyntialuetta ei ole rajoitettu Saksaan. Ei olis meinaan eka kerta kun jää jotain saamatta, kun huudettaessa ei huuto rekisteröidykään jos väärältä alueelta huutelee.

kmw
15.04.2010, 07.25
Nyt on tässä talossa 3 Brooksin satulaa, 2 x B17 + 1 Swift. Hanuri on iloinen:)

Kymysys: Mulla on Ortliebin satulalaukku (L-koko) jota olen joskus pidemmillä retkillä käyttänyt. Se ei sovi ilman Brooksiin ihan noin vain. Kokeilin nippusideviritystä, mutta lopputulos ei ihan tyydyttänyt. Pitäiskö puusta tai muovista väsätä sopivan kokoinen "adapteri" ettäjotta laukun vastakappaleen saisi hyvin kiinni satulan kiskoihin? Onko täällä kokemuksia?

A R:nen
15.04.2010, 10.52
Minulla on toiminut samalla yhdistelmällä nippusidevirityskin ihan hyvin. Muistaakseni tein tätä varten Ortliebin kiinnikkeen kumpaankin päähän kaksi nippusiteen mentävää reikää, eli nippusiteitä on yhteensä 4 kpl.

Jazman
15.04.2010, 13.42
Onko kenelläkään kokemusta noista Brooksin satulalaukuista?
Perinteinen laukku on ilmeisesti aika pieni ja sitten on se D-shape (vaimikäsenytoli?) laukku, mistä saa työkaluosan nepparilla irti ja helposti mukaan vaikka taskuun.

Katselin että aika suolasia noi hinnat niissä ja käytettyjä ei juurikaan tunnu löytyvän mistään.

Entä tietääkö joku sopivia edullisia korvikkeita noille? Mielellään nahkaa, jotta tunnelma säilyy ;)
Kävi jopa mielessä kysyä suutarilta tai nahkaliikkeestä, mihin hintaan sopivan laukun saisi teetettyä...

BONK
15.04.2010, 13.57
No niin... Nyt on ensimmäinen koeajo takana Brooksin Swiftillä ja Brooksilla siis yleensäkin.

Eilen illalla tarkastin vanhan satulan merkkien perusteella, että Swift oli "samalla kohdalla" kuin edellinen kokelas, ettei tarvitse lähteä ainakaan miettimään ajoasennon vaikutusta lopputulokseen. Toisekseen, katsoin vielä vatupassilla, että satula on varmasti vaakasuorassa. Aiempi oli pari astetta nokka alhaalla, mutta ajattelin lähteä liikkeelle ns. "nollatilanteesta" ja pienen koeajolenkin aikana säädellä Swiftin kohdalleen, jos tulee tarvetta. Kuten tuossa aiemmin jo totesinkin, niin satula tuntuu pintaa kokeilemalla kivikovalle, MUTTA kun sitä painaa vähän reilummin niin satula joustaa tasaisesti. Vaikea löytää oikeaa termiä kuvaamaan asiaa, mutta normipehmustettu satula vain painuu kasaan, tämä tuntuu ehkä hieman "levenevän" painettaessa.

Talven aikana ei tullut pyöräiltyä lainkaan (edellisen talven jatkuvat flunssat onneksi jäivät, kukaties sen ja D-vitamiinin ansiosta) eli edellinen kokemus satulassa istumisesta oli lokakuun lopulta. Pakarat siis anoivat jo armoa ennen satulaan nousemista ja mielessä pyörivät kaikki kauhutarinat Brooksin satuloista. Lenkille lähdettäessä tavallisten (pehmustettujen) pyöräilyhousujen päällä oli Löfflerin pitkät goretexit ja ensimmäinen sana mikä tuli mieleen Swiftistä, kun sen päälle istahti oli "liukas". Huomasin myös, että lähes automaattisesti ja pitkälti alitajuisesti pyrin "keventämään" jalkojen avulla istuntaa. Tavoitteena oli kevään ensimmäisellä lenkillä ajaa hieman reilut 20 km ja fiksailla satula, jarrut ym. mieleiseksi. Ensimmäisen n. 5 kilometriä keskityin täysin takapuolen tunnelmiin ja yritin löytää merkkejä polttavasta kivusta, väärästä asennosta, puutumisesta ja ties mistä. Pessimisti kun pettyy harvemmin, niin ruoskin itseäni ensimmäisten kilometrien aikana ajatukseen, että jahka takaisin päästään niin heppi on varmasti aivan tunnoton ja takapuoleen tarvitaan taatusti jääpussi.

Kun hyppäsin pyörän selästä kotiin palattuani ja aloin asettelemaan fillaria talliin, niin noteerasin satulan ensimmäisen kerran noiden ensimmäisten kilometrien jälkeen. Noteerasin myös, etten ollut säätänyt reissulla yhtään mitään ja olin siis vain nauttinut verkkaisesta pyörittelystä. Voi siis sanoa, että ensimmäinen Brooks-kokemus oli vähintäinkin hämmentävä. Takapuolelta jos olisi kotiinpaluun hetkellä kysytty, niin oltaisiin voitu lähteä ihan kunnon lenkillekin tähän perään. 20 kilsaa on tietty niin lyhyt matka, että sen perusteella en tosin vielä tatuoi pakaraan "I love Brooks" ;)

Tässä työtuolissa kun nyt istuskelee kahvikupin kanssa niin huomaa, että "sit bones" on hieman hellänä. Sama juttuhan se on tietenkin joka vuosi, satulasta riippumatta, joten siinä ei mitään sen ihmeellisempää. Enemmän haittasivat taas hiekkapöly ja puutuvat kädet, mikä ilmiö kestää itsellä aina 3-4 ensimmäistä viikkoa, jos jotain negatiivista pitää reissusta kaivaa. Jahka tässä siirytään kohta kunnon lenkkeihin, niin siinä veri sitten vasta punnitaan. Jos näin hyvät fiilikset jatkuvat sittenkin, niin heitän kaikki pehmustesatulat muistakin pyöristä pois. Vähän samaan tapaan kun tuli vaihdettua lähes kaikki goretexit/fleecet/ym. keinokuidut merinoon ja sitä siirtoa ei ole tarvinnut koskaan katua.

BONK
15.04.2010, 14.15
Onko kenelläkään kokemusta noista Brooksin satulalaukuista?
Perinteinen laukku on ilmeisesti aika pieni ja sitten on se D-shape (vaimikäsenytoli?) laukku, mistä saa työkaluosan nepparilla irti ja helposti mukaan vaikka taskuun.

Katselin että aika suolasia noi hinnat niissä ja käytettyjä ei juurikaan tunnu löytyvän mistään.

Entä tietääkö joku sopivia edullisia korvikkeita noille? Mielellään nahkaa, jotta tunnelma säilyy ;)
Kävi jopa mielessä kysyä suutarilta tai nahkaliikkeestä, mihin hintaan sopivan laukun saisi teetettyä...

Kovissa hinnoissa nuo Brooksin laukut pyörivät kaikkialla. Itse ajattelin tilata tällaisen:

http://www.etsy.com/listing/37422818/personalized-leather-bicycle-seat-bag

Laukun saa vielä haluamallaan tekstillä, joten on ainakin persoonallinen ja kaiken lisäksi näyttää riittävän pienelle ja laadukkaalle. Nahkaiset juomapullotelineet ehkä jäävät vielä tällä erää :D

kanttiinin tollo
16.04.2010, 07.41
Jos joku sen nepparilaukun hommaa niin kokemuksia peliin. Olen hiukan sillä silmällä kyseisen lodjun perään katsellut.

BONK
17.05.2010, 22.09

Nonni. Swift on ollut öpaut kuukauden päivät kiinni maantiepyörässä, mutta aivan liian vähän on ehtinyt istumaan ko. fillarin päällä. Oliskohan hieman yli 400 kilometriä tullut istuttua, ei ainakaan enempää. Onneksi nyt hieman kiireet helpottaa, joten toivon mukaan kilometrimääräänkin tulee roima lisäys. Mutta paskaakos tässä laiskuuttaan selittelemään, joten itse asiaan eli satulaan :D

Mietin pitkään, kehtaisiko tätä edes kirjoittaa, mutta kun en ole pyöräkauppias niin mikäs tässä lausuessa. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, Brooksin Swift on ylivoimaisesti paras satula mitä minulla on iänkuunapäivänä ollut. Piste. Ja noita satuloita on meinaan ollut useita ja on vieläkin autotallin hyllyllä pölyä keräämässä.

Ensimmäisen viikon aikana säätelin satulan asentoa muutamalla lyhyellä lenkillä, laskin satulatolppaa hieman vajaan sentin vrt. aiempi pehmustettu malli ja satula on myös nyt aivan vaakatasossa. En tosin ole tällä satulalla vielä 75 km pidempää lenkkiä ajanut, mutta ensimmäistä kertaa miesmuistiin palasin tuoltakin lenkiltä sellaisella fiiliksellä, että a) persaukseen ei satu lainkaan ja b) alakerrassa ei pienintäkään puutumista. Aivan fantastinen fiilis!

Sen verran tästä kymmenien vuosien satulaharharetkestä viisastuin, että nyt tulee kaikkiin pyöriin Brooksit. Hemmetti, että sitä on ollut hölmö ja kiduttanut persettään ihan turhaan vuosikaudet. Isoja raippoja annan itselleni :mad:

Pisami
17.05.2010, 23.13
sitä on ollut hölmö ja kiduttanut persettään ihan turhaan vuosikaudet. Isoja raippoja annan itselleni :mad:
Nyt kun satula ei enää aiheuta kipuja niin tuntemukset pitää aikaansaada raipalla? :seko::D Pitäis mennä ajoissa nukkumaan...

kmw
17.05.2010, 23.48
...Sen verran tästä kymmenien vuosien satulaharharetkestä viisastuin, että nyt tulee kaikkiin pyöriin Brooksit. Hemmetti, että sitä on ollut hölmö ja kiduttanut persettään ihan turhaan vuosikaudet. Isoja raippoja annan itselleni :mad:

Minä jo ehdin laittaa kaikkiin pyöriini Brooksit (2x B17, 1 x Swift), mutta osallistun itseruoskintaan:mad: Miksi pitikään niin kauan hinkata ahteriaan kaikenmaailman läpysköihin?

BONK
18.05.2010, 07.06
Minä jo ehdin laittaa kaikkiin pyöriini Brooksit (2x B17, 1 x Swift), mutta osallistun itseruoskintaan:mad: Miksi pitikään niin kauan hinkata ahteriaan kaikenmaailman läpysköihin?

Täsmälleen sama setti tulee tänne eli 2 x B17 (maasturiin ja cyclocrossiin) ja tämä Swift (maantiemönkijään). Toinen B17 onkin jo tulossa, joten trio on enää yhtä vajaa. Skeptikkona karsastan kaikkia intomielisiä yhden asian liikkeitä ja erityisesti jonkun tuotteen nimeen vannovia hihhuleita, mutta katos vaan - tässähän on itse sellainen :D

Toisaalta, kun on kerännyt riittävästi kokemusta vaihtoehdoista niin osaa pikkuhiljaa muodostaa per(u)stellun mielipiteen. Eli kahden asian hihhuliksi tunnustaudun pyöräilyssä. Nahkasatula ja merinovilla.

Ai niin, Pisamille - tuskan määrä on vakio, lähde vain vaihtelee...

nojohannyt
18.05.2010, 12.10
Virittelin aiemmin keväällä B17 satulan kylkiin kiristystä, täällä lisää aiheesta. (http://kotisivu.suomi.net/juha15/brooksB17/BrooksB17.html) Nyt on hjuva!
http://kotisivu.suomi.net/juha15/brooksB17/kuvat/13.nauhoitus4.jpg

kanttiinin tollo
18.05.2010, 16.48
Voi vain ihmetellä miksi en ole tuon vertaa saanut aikaiseksi. B-17 on kaivannut sidontaa jo jonkun aikaa.
Pitänee vihdoinkin suoriutua. Kiitokset suuret kuvallisesta oppaasta!

Suurin este lienee ollut etten ole oikein tiennyt millä sen sitoisin. Mutta, että kengännauhalla..
hmmm.. niitähän saa kaikissa kivoissa väreissäkin... :D

BONK
26.05.2010, 15.50
Jos joku sen nepparilaukun hommaa niin kokemuksia peliin. Olen hiukan sillä silmällä kyseisen lodjun perään katsellut.

No sitä "Brooksin aitoa" ei tullut hommattua, mutta tällainen on tulossa:

http://www.etsy.com/listing/47921739/extra-large-bicycle-seat-bag

Kokoa on siis tuumissa 5" x 3" x 2.5", joten siihen menee kivasti kaikki tarpeellinen pienempiä reissuja varten ja pakkohan sitä oli samaan hässäkään ottaa myös nämä:

http://www.etsy.com/listing/48093424/braided-strap-leather-drop-bar-wraps

Brooksin vastaaviin verrattuna todella edukkaat ja laadun pitäisi olla ainakin netistä kaivettujen kommenttien perusteella ihan huippuluokkaa. Tämän pikkuputiikin asiakaspalvelusta saisi muuten ottaa moni yrittäjä oppia. Geoff (omistaja) pyysi mm. lähettämään satulasta kuvat, jotta saa tankonauhojen ja laukun värin täsmälleen samaksi satulan kanssa jne. jne. Eli kaikkea sellaista "hinkkausta", jota harva myyjä viitsisi alkaa tekemään, kun ostaja on jo ilmoittanut että kaupat tulee, mutta juuri sitä joka saa asiakkaan tuntemaan, että hommat hoidetaan just eikä melkein! Hieno kokemus.

Maksukin meni mukavasti PayPalilla, joten nyt odotellaan innokkaasti taas postipojan saapuvan.

kukavaa
26.05.2010, 21.16

noi on kyllä hullun siistit. meinasitko stongan lähettää sille vai ihan ite letittää:rolleyes:

BONK
26.05.2010, 22.15
noi on kyllä hullun siistit. meinasitko stongan lähettää sille vai ihan ite letittää:rolleyes:

Ihan itse olisi tarkoitus askarrella ja Geoff lupasi laittaa hyvät ohjeet mukaan, että tulee varmasti siisti. Sieltä löytyy myös sellaiset wrapit, jotka "parsitaan" kiinni ja ne olisi ehkä olleet vieläkin siistimmät, mutta jos "sitten joskus" tuohon (ikuisuus)fixiprojektiin laittaisi sellaiset.

kmw
09.08.2010, 20.39
Virittelin aiemmin keväällä B17 satulan kylkiin kiristystä, täällä lisää aiheesta. (http://kotisivu.suomi.net/juha15/brooksB17/BrooksB17.html) Nyt on hjuva!*nips*

Kiitokset vinkistä ja kuvaohjeistuksesta.
Mullon wanha, käytettyna ostettuattu ja moneen kertaan pahastikin kastunut B17 ja kiristelin sen äsken. Kengännauhoja kokeilin, mutta en saanut mielestäni tarpeeksi momenttia ja vaihdoin materiaalin nippusiteeseen. Pikatesti kotikadulla oli positiivinen. Mene ja tiedä syökö muovi nahkaa niin että koko satula on kohta goodbye. On se hintansa huutanut kuiteskin kaikissa tapauksissa.

Onkos jäsen Bonk saanut tilaamansa nahkalaukun? Onko hyvä vai parempi?

kanttiinin tollo
10.08.2010, 07.12
Mullon wanha, käytettyna ostettuattu ja moneen kertaan pahastikin kastunut B17 ja kiristelin sen äsken.

Oma B17 on kastunut tänä kesänä maastossa sademyräkässä kahteen kertaan oikein kunnolla. Olen jotenkin tykästynyt siihen mattapintaan mikä näin on pienellä märänkelin hiekkakäsittelyllä aikaiseksi saatu. Millähän tuo ulkonäkö olisi pysyvä olotila? Kahdesti kun kesäkeleillä ajaa niin satula jo kiiltää taas ihan liikaa...

BONK
10.08.2010, 11.14
Oma B17 on kastunut tänä kesänä maastossa sademyräkässä kahteen kertaan oikein kunnolla. Olen jotenkin tykästynyt siihen mattapintaan mikä näin on pienellä märänkelin hiekkakäsittelyllä aikaiseksi saatu. Millähän tuo ulkonäkö olisi pysyvä olotila? Kahdesti kun kesäkeleillä ajaa niin satula jo kiiltää taas ihan liikaa...

Voi olla käytännössä todella hankala projekti, sillä pyöräilyhousun lycra persauksen ja satulan välissä kyllä hioo nahan kuin nahan kiiltäväksi. Tuolta saattaisi löytyä jotain vinkkiä

http://wikikko.info/wiki/Nahan_muokkaus

Quick Fix: Jos välillä pikkuisen lirauttaa pöksyyn ja pitää paidan takataskussa kilon-pari hiekkaa mukana, josta sitten annostelee sopivasti takapuolen ja satulan väliin (huom. lisää painoa = lisää treeniä, mikä myös eduksi laskettakoon), niin kyllähän tuon saman efektin saa aikaan kelillä kuin kelillä :D

No joo, voihan sitä juomapullostakin kaataa, jos haluaa hienostella...

kmw
14.08.2010, 20.13
On-one myy halvennuksessa Brooks tool bagia
http://www.on-one.co.uk/i/q/BABRSBCHAL/brooks-challenge-leather-tool-bag

via
16.08.2010, 17.21
On-one myy halvennuksessa Brooks tool bagia
http://www.on-one.co.uk/i/q/BABRSBCHAL/brooks-challenge-leather-tool-bag

mulla on melkein plagiaatti. sen on tehnyt, luulen, Näsin suutari. ainakin ostin häneltä. hihnoja on kaksin kappalein, muuten näyttää kovin samalta.

kanttiinin tollo
16.08.2010, 18.09
Ooh. Korkeamman asteen valaistuminen.

Annoin kovia kokeneelle, pahasti raiskatulle Brooksille vihdoin sidontaa ja siitähän peli tuli. Voiko parempaa satulaa mitenkään olla olemassa? :)

Shimaani
16.08.2010, 18.26
... Brooksille vihdoin sidontaa ...Kuva olis kiva. :)

kanttiinin tollo
16.08.2010, 18.33
Kuva olis kiva. :)

Niinhän ne on. Meikäläisen digikamerat vaan syövät yhä filmirullia, eikä usbikaapelin paikkaakaan ole vielä yhdestäkään löytynyt. Ei edes useimmin käyttämästäni pokkarista (http://www.russianplaza.com/images/Zorki/zorki1b.jpg).

Hammer
16.08.2010, 20.30
Jahas swift on päätynyt postin syövereihin .. jännityksellä odotan.

nojohannyt
16.08.2010, 23.07
Voiko parempaa satulaa mitenkään olla olemassa? :)
Jatketaan hehkutusta.:p Olen nyt kesän ihmetellyt tuota Brooksin mukavuutta. Sitomisen jälkeen B17 on jälleen napakka, mutta kumminkin mukana on se pieni jousto. Olen ajellut nyt suurimman osan lyhyemmistä(alle 3h) kesähelteisistä metsälenkeistä ilman säämiskällisiä ajohousuja, pelkät bokserit shortsien alla. Ei valittamista, persus on viihtynyt.

Täytyy hankkia talvella kunnostettavaan vanhaan retkipyörään ehkä tuo Swift, kun sitä ylempänä kehuttiin vielä paremmaksi. Lienee jo aika nirvana. :)

BONK
17.08.2010, 10.51
No sitä "Brooksin aitoa" ei tullut hommattua, mutta tällainen on tulossa:

http://www.etsy.com/listing/47921739/extra-large-bicycle-seat-bag

Kokoa on siis tuumissa 5" x 3" x 2.5", joten siihen menee kivasti kaikki tarpeellinen pienempiä reissuja varten ja pakkohan sitä oli samaan hässäkään ottaa myös nämä:

Brooksin vastaaviin verrattuna todella edukkaat ja laadun pitäisi olla ainakin netistä kaivettujen kommenttien perusteella ihan huippuluokkaa. Tämän pikkuputiikin asiakaspalvelusta saisi muuten ottaa moni yrittäjä oppia. Geoff (omistaja) pyysi mm. lähettämään satulasta kuvat, jotta saa tankonauhojen ja laukun värin täsmälleen samaksi satulan kanssa jne. jne. Eli kaikkea sellaista "hinkkausta", jota harva myyjä viitsisi alkaa tekemään, kun ostaja on jo ilmoittanut että kaupat tulee, mutta juuri sitä joka saa asiakkaan tuntemaan, että hommat hoidetaan just eikä melkein! Hieno kokemus.

Maksukin meni mukavasti PayPalilla, joten nyt odotellaan innokkaasti taas postipojan saapuvan.

Nuo yllä mainitut tavarat tuli jo aikapäiviä sitten, mutta en vaan saanut aikaiseksi asennella noita ennen kuin viime viikonloppuna. Tankoteippien punominen vaatikin hieman miettimistä ja pari kuppia kahvia, vaikka ohjeissa ei sinänsä mitään vikaa ollut. Sitten kun keksi tekniikan, niin kyllähän se saatiin sujumaan. Seuraavalla kerralla tulisi vielä paaaaljon hienommat ja jos olisi ottanut asennusoluet, niin lopputulos olisi ollut suorastaan loistava ;)

Disclaimerina todettakoon, että kuvausympäristönä ikkunaton autotalli (= heikko valaistus ja surkea tausta) ja kamerana varsin vaatimaton iFöönin kamera, joten nämä kuvat eivät tosiaankaan tee oikeutta kauniille tavaroille.

Tässä Satula ja laukku (kuva (http://cid-1fa5698505e5a965.photos.live.com/self.aspx/fillarit/IMG^_0156.JPG)). Pienempi laukku olisi ollut ehkä hieman tyylikkäämpi, mutta tuohon menee kivasti tavaraa sisälle, muutakin kuin pelkkä sisuskumi ja rengasrauta. Sen verran piti vielä pimpata, ett tilasin tuosta aiemmasta Kmw:n alennuslinkistä mustan Brooksin satulalaukun B17:llekin...

Ja tässä tankonauhat (kuva (http://cid-1fa5698505e5a965.photos.live.com/self.aspx/fillarit/IMG^_0157.JPG)). Väriero satulan ja laukun/teippien välillä johtuu siitä, että eivät ole vielä "patinoituneet" samoin kuin satula. Muutaman kuukauden päästä pitäisi värin olla jo aika liki.

Itsellä on nyt kevään/kesän aikana kaikki kolme fillaria "Brooksitettu" eli

- Cyclocrossi = Brooks B17 Narrow
- Käyttöpyörä & "MTB-wannabe" 29" = Brooks B17
- Maantiepyörä = Brooks Swift

Käyttökokemusta tuosta B17 Narrow:sta ei vielä juurikaan ole, mutta Swift ja B17 ovat kumpainenkin aivan törkeän mukavia. Tuskinpa tuo B17N sen huonompi on. Olisi pitänyt tämä operaatio tehdä jo kauan kauan sitten, mutta aivan turhaan tuli nuukailtua mokomien pikkurahojen vuoksi ja kärsittyä kymmenet vuodet turhista persauskivuista.

Miksei oma isä joskus aikanaan osannut kertoa yhdeksi "elämänohjeeksi", että "säästä poika persettäsi ja osta kerralla kunnon nahkasatula" :D

kmw
17.08.2010, 15.35
Mukavan näköinen tanko Bonkilla:)

askartelun tulos

http://lh4.ggpht.com/_wha5x_deo7c/TGp_1nazuYI/AAAAAAAAAoc/6yBliPRGeaI/s640/Kuva030.jpg

Ehkä vaihdan myöhemmin mustaan nippusiteeseen.

http://lh6.ggpht.com/_wha5x_deo7c/TGp_rrGpx6I/AAAAAAAAAoQ/SoK2m2b-zDA/s640/Kuva034.jpg

Hunaja B17 on lähes uusi. Wanha on selvästi pidempi kun ruuvia on väännetty enempi + mukavampi ja napakampi ajettava kireänä. Ennen-kuva olisi pitänyt wanhasta otta niin muutos näkyisi kunnolla. Seuraavassa sitten:rolleyes:

apatceh
17.08.2010, 16.00
Mukavan näköinen tanko Bonkilla:)

Kuulemma valkoiset nippusiteet haurastuvat auringonvalossa. Mustien pitäisi kestää kauemmin. Näin meillä töissä.

lansive
17.08.2010, 17.57

Eiiih! Nippuside Brooksissa! :eek:

Kun joskus poikkeat mun säätämöllä, niin muistuta, että leikataan parkkinahasta tyyliin sopivat sidostarpeet jotka värjätään tietty mustaksi.

kmw
17.08.2010, 19.15

Kun joskus poikkeat mun säätämöllä, niin muistuta, että leikataan parkkinahasta tyyliin sopivat sidostarpeet jotka värjätään tietty mustaksi.

Kiitos kutsusta, miehän poikkeen talossa. Mä vaan oon tottunut käyttämään, kohtuullisella menestyksellä, niippareita ja/tai jesseteippiä kaikenlaiseen korjailuun yms. Estetiikka on mitä on:)

Shimaani
17.08.2010, 21.00
Hunaja B17 on lähes uusi. *kuvat nips* Hunajainen satulahan näyttäis olevan kiinni Ohne merkkisessä filossahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif :D

BONK
18.08.2010, 08.57

Kun en itse ole nahkaexpertti tai ollut nahkurin orsilla, niin pohdin tässä tuota samaa asiaa. Miten ihmeessä saada säätä kestävä sidonta aikaan muuten kuin nippusiteellä, nailon-narulla tai vastaavalla? Nahkaremmit kun venyvät/kutistuvat kosteuden vaihtelun mukaan, joten onko parkitseminen tässä tapauksessa ratkaisun avain?

kmw
18.08.2010, 12.34
Hunajainen satulahan näyttäis olevan kiinni Ohne merkkisessä filossahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif :D

On se haukansilmä, on:D Eiks näytäkin siltä että ohnen tilalle sopisi mainiosti joku titamiini ..... :D:p

jakob
19.03.2012, 21.36
Pääseekö noita hypistelemään muualla kuin pelagossa?

Kupla
21.03.2012, 12.06
Helsingissä on tuolla:
http://www.greenbike.fi/erikoisetosat.html

Jake_Kona
09.08.2012, 17.03
Nyt Brooks:in team pro-satula hommattu ja tyypitetty.
Yllätys oli ettei toimituksessa ollut mukana hoitoaine eli nahkarasvaa.
Jostain sen olin saanut päähäni, että sellainenkin siinä mukana tulisi.
No nyt nettikauppa kiinni.
Minkä merkkistä "saapasrasvaa" käytytte rasvauksessa?

lansive
09.08.2012, 17.16
Ei ole Brooksin satulaa, mutta vedelle/kosteudelle altistuvan nahan hoitoon olen käyttänyt jo vuosia "Tallipoika" merkkistä valjasrasvaa. Purkki maksoi vuonna 1996 muistakseni 30 markkaa ja siitä on nyt käytetty arvioilta viidesosa. Näyttää edelleen olevan tuote markkinoilla (http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=j1h4ppymvdqi5r1o&kategoriaTunniste=Ratsastusv%C3%A4l&path=Sport%2FRatsastus%2FRatsastusv%C3%A4l&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Tuote). Tuo on siis ihan hoitoaine, eli sillä ei saa kiiltävää pintaa mitenkään aikaiseksi (mitä ei kaiketi Brooksin rasvallakaan).

30 hampainen
09.08.2012, 18.32
Kannattaa varmaankin tilata Brooksin oma rasva, ainakin välttyy turhilata hajuyllätyksiltä.

Minulla pääsi Brooks kastumaan ensimmäisen kerran kunnolla, ja kolmesatasella. Satulalla oli aikaa painua istumaluiden kohdalta pahasti kuopille. Nahka on nyt kuivunut ja kuopat ovat pienentyneet, mutta jäivätkö ne siihen iäksi?

tommi2
10.08.2012, 10.03
olen itse haaveillut brooksista, mutta tätä ketjua ja sen linkkejä luettuani taitaa olla niin että ei tule hankittua... onko todellakin niin että:
- satulaa ei saa päästää kastumaan. jos kastuu on annettava kuivua itsekseen?
- satula värjää housunpersauksen... jossei muuten niin ainakin märkänä
- on kova kun mikä (ei siis haaveita ilman säämiskäpöksyjä ajella)

työmatka/retkeilykulkineeseen tuo tulisi, ajattelin että saan kestävän, huolettoman ja tälläisen satulan joka ei sateen jälkeen kastele housuja (nykyinen imee vettä).

onhan noi makeen näkösiä mutta ei sitten taida sopia kesät ja talvet ulkona olevaan pyörään, jolla ajetaan arkihousuissa?

lansive
10.08.2012, 10.07
Minulla pääsi Brooks kastumaan ensimmäisen kerran kunnolla, ja kolmesatasella. Satulalla oli aikaa painua istumaluiden kohdalta pahasti kuopille. Nahka on nyt kuivunut ja kuopat ovat pienentyneet, mutta jäivätkö ne siihen iäksi?

Kyllä jäävät.

ahma
10.08.2012, 10.09
onko todellakin niin että:
- satulaa ei saa päästää kastumaan. jos kastuu on annettava kuivua itsekseen?
- satula värjää housunpersauksen... jossei muuten niin ainakin märkänä
- on kova kun mikä (ei siis haaveita ilman säämiskäpöksyjä ajella)

ei.ei.ei.
Miten muuten satula voi kuivua kuin itsekseen? Ei kai niitä kukaan föönillä kuivaa?
Ainakaan omat kaksi ei ole värjännyt, en tosin käytä valkoisia housuja joten varma en voi olla... Vahan pitää antaa imeytyä.
Mukavampi Brooks on ajaa ilman säämiskää kuin mikään muu kokeilemani satula.
Mistä näitä legendoja syntyy?

zeizei
10.08.2012, 10.20
ajattelin että saan kestävän, huolettoman ja tälläisen satulan joka ei sateen jälkeen kastele housuja

Näillä vaatimuksilla löytyy varmasti parempiakin satuloita, mutta jos haluaa satulan mikä on hyvä istua niin brooksille on vaikea löytää voittajaa. Tämän kesän on matka-/työmatkapyörässä ollut B17 ja on ylivoimaisesti paras satula persiille ja sukukalleuksille, mitä olen ikuna koittanut. Maantiepyöräänkin hommaan myös jossain vaiheessa todennäköisesti jonkun brooksin. Maastureihin jäänee huoltomukavuuden ja säänkestävyyden vuoksi "tavallinen" satula vaikka istumamukavuudessa joutuukin tinkimään.

Jake_Kona
10.08.2012, 11.30
Tulis jo lauantai!!!
Pitää ostaa tota tallipoikaa, siis valjasrasvaa.
Tai sitten näytti aika samalta myös nettikuvahaulla Nahkarasva
Pitää käydä paikallisella suutarilla jos löytyisi perinteistä nahkarasvaa

tommi2
10.08.2012, 11.36
^^^ suurin osa noista "huolistani" oli brooksin manuaalista (löytyi tästä brittisivulta johon oli linkki aikaisemmin). satulan kuivaan ainakin itse pyyhkäisemällä sitä jollain (yleensä takin hihalla) tai puristelemalla (vesi valuu pois pehmusteista), mutta tarkemmin ajatellen, ei ohjeessa varmaan tosiaan ihan tuota tarkoitettu...

kmw
10.08.2012, 11.41
Suosittelen Brooksin omaa rasvaa. On olemassa toimivia nahkasuojaustököttejä, mutta vaarana on että satula pehmenee liikaa.

Mulle haaruksille B:n "selkä" on liian leveä (Ruskea Swift + ruskea tankonauha ovat joutilaana). Imo Kashimax on vähintäinkin yhtä mukava.

stiplu
10.08.2012, 11.55
Täytyy kyllä täältäkin esittää varaukseton isoin peukku joka löytyy Brooksille. Alkukeväästä istuin B17:lle. Valmiiksi käsitelty Aged-versio. Parin viikon jälkeen ei persus enää ikinä tajunnut että on satulassa. Esim kesällä muutaman päivän 400 kilsan reissun aikana en viittinyt eikä edes ollut mitään tarvetta pitää pehmustettuja pöksyjä, vaikka sellasetkin oli mukana laukussa.

Pari kertaa tietysti kastunut jonkinverran mutta mitään kummempaa ei ole tapahtunut. Jos on pakko joksikin aikaa ulkoilmassa parkkeerata ja sade uhkaa kandee pitää pientä muovipussia jemmassa jolla sen suojaa.
Hoitoaineena tarjoustalosta Kiwi Protector cream. Ei mitään syytä hankkia Brooksin omaa rasvaa, eikähän niitä edes liian usein kuulu rasvatakaan.

Ehdottomasti paras hankinta itse fillarin jälkeen.

zeizei
10.08.2012, 12.03
Mulla ei tuo B17 ihan toimi ilman säämiskähousuja, kun takaosan kiskon reuna vähän painaa ikävästi, mutta housujen kanssa toimii täydellisesti. Valjasrasvan (löytyi valmiiksi kaapista) ainesosia vertailin pikaisesti tuohon brooksin omaan rasvaan ja totesin, että pääainesosat ovat samat niin en viitsinyt alkaa omaa rasvaa hankkimaan kun piti saada satula nopeasti ajoon. Tosiaan liikaa ei kannata kyllä rasvata ettei pehmene aivan sohvaksi.

30 hampainen
10.08.2012, 19.29
Kyllä jäävät.

Näin näyttäisi käyvän että painaumat satulaan jäävät. Nyt rasvaan satulan ja ennen seuraavaa ajoa teen pienen kiristyksen.
Tästä eteenpäin pitää suojata satula heti kun alkaa satamaan. Läpikastunut ja notkahtanut satula muuttuu heti paljon vanhemman näköiseksi kuin on.

Shimaani
10.08.2012, 19.44
Sitä jakkaraa kannattaa sitten kiristää ihan vaan inasen verran kerrallaan. Enempi kirratessa menee äkkiä satulan selkä mutkalle mikä tuli kokeiltua yhdellä mettälenkillä jolla kaikilla muilla oli täpäri ja mulla paksupöörä, hikosin sen jakkaran pas2 alle neljän tunnin.

Seuraavaksi kokeilen nauhoittelemalla kiristelyä, kunhan nahkapaska löytyy. :cool:

Jake_Kona
11.08.2012, 18.25
Tyytyväinen kuin "tän vuotinen koiran pentu". 75 km ei tuntunut missään.
Kivan liukas satula ja en ostanut suojaukseen tallipoikaa kun näytti turhan
juoksevalta. Prisman kenkäosastolta löytyi 5.5€ sitä itseään Leather Wax neutraali.
Sisältää lisäksi minkkiöljyä. On tarpeeksi jäykkää nahkarasvaksi.

Nyt ainoa ongelma on hankkia toinen satula 1. pyörään.
Toi B15 shallow titanium olisi kiikarissa. Kun en aikaisemmin tiennyt tästä palstasta
ja suomen liikkeestä. Ehkä sinne sitten, Pelago täältä tullaan.

Annan ääneni brooksille X

30 hampainen
11.08.2012, 19.35
Näin näyttäisi käyvän että painaumat satulaan jäävät. Nyt rasvaan satulan ja ennen seuraavaa ajoa teen pienen kiristyksen.
Tästä eteenpäin pitää suojata satula heti kun alkaa satamaan. Läpikastunut ja notkahtanut satula muuttuu heti paljon vanhemman näköiseksi kuin on.

Vuorokausi rasvassa ja vain inhasen verran kiristystä teki satulasta taas lähes uuden näköisen.

30 hampainen
24.08.2012, 23.17
Nyt on todettava, kerran läpikastunut ja notkahtanut Brooks ei ole koskaan enää entisensä. Pitää tilata uusi.

StantheMan
25.08.2012, 06.40
Minulla, huolimatta useista läpikastumisista ja notkahtamisista, on vielä Brooks aktiivikäytössä. Olen jo uuden hankkinut, mutta ulkonäöstä ja muotopuolisuudestaan huolimatta, vanha jatkaa. Se kovettui uudestaan juuri "mittojen" mukaiseksi.

BONK
25.08.2012, 12.24
Nyt on todettava, kerran läpikastunut ja notkahtanut Brooks ei ole koskaan enää entisensä. Pitää tilata uusi.

Hämmentävää. Olen nimittäin kastellut oman B17:n useampaan kertaan aivan likomäräksi, mutta aina se on siitä kunnolla kuivuttuaan "jäykistynyt". Ei ehkä nyt ihan uudenkarheaksi, mutta kuitenkin. Sitten vasta rasvaus kun satula on ihan rutikuiva.

ahma
25.08.2012, 19.50
Hämmentävää. Olen nimittäin kastellut oman B17:n useampaan kertaan aivan likomäräksi, mutta aina se on siitä kunnolla kuivuttuaan "jäykistynyt". Ei ehkä nyt ihan uudenkarheaksi, mutta kuitenkin. Sitten vasta rasvaus kun satula on ihan rutikuiva.

Ja näin myös täällä.

mkp
21.09.2015, 15.13
Taitaa olla aika tilata oma Brooks. Talven aikanahan se on hyvä sisäänajaa trainerin kanssa ja on sitte iskussa, kun keväällä ulkokausi alkaa. Ja jos ei sitte istukkaan omalle perseelle, niin aikaahan on vaihtoehdoille...

VesaP
21.09.2015, 15.23
^Tervemenoa sitten tuonne Club Brooks ketjuun täältä historiaketjusta! ;)

mkp
21.09.2015, 18.47
Hahaa! Sellaista havinaahan tässä olikin havaittavissa. Päätän keskusteluni tästä aiheesta tähän. Halleluja!