PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepolkimet haussa; kokemuksia, vinkkejä jne.

Ana75
08.04.2008, 14.27
Aika vähän löysin turinaa maantiepolkimista, joten pistetään uusi aihe vireille.

Seuraavaan maantiefillariin pitäis hankkia polkimet ja maastomiehenä oon aika nöösi maantiepolkimien suhteen.
Mulla on aikomuksena ostaa Lookin peruspolkimet esim. Keo Classic tai Keo Sprint. Näyttää olevan kohtuu hinnoissa Saksan päässä.

Miksi Look? No edellisessä ja ekassa maantiefilossani kuului pakettiin Lookin 206:t ja ne oli ihan riittävät hyvät minulle. Tosin parempia en ole koskaan edes testannut. Myin fillarin pois, kun se oli liian iso ja polkimet meni pyörän mukana.

Saapi kommentoida ja kertoa kokemuksia Lookin pedaaleista :)

- Shimanon Ultegrat olisivat kenties hyvät, ovat ainakin edulliset?
- Muita?

Huilutane
08.04.2008, 14.55
Ääni Ultegroille.
Shimanon polkimiin saa keltaisilla klosseilla pientä sivuttaisväljyyttä, mikä miellyttää ainakin omia polviani ja varmaan monia maastomiehiä. Ultegrat on uudistettu jokin aika sitten niin, että poljin leveni kengän muodon mukaisesti ja kontaktipintaan tuli metallia. Tämä lienee hyvä juttu jämäkyyden ja kestävyyden kannalta.

Toisaalta muista polkimista mulla ei olekaan kokemusta kuin Shimanon maastomalleista ja Ultegrasta (vanhanmalliset) & DA:sta (uudenmalliset), joten muut jatkakoot.

JussiHoo
08.04.2008, 15.02
Kyllä multa lähtee ääni Shimanoille tässä tapauksessa. Ajelin hetken Keoilla, mutta nyt Shimanoilla. Oli vaan jotenkin pieni se Keon klossi. Ultegra on varmasti hintansa väärti, eikä ole 105:kään ihan huono vaihtoehto.

Oatmeal Stout
08.04.2008, 15.06
Tampereen suunnalta varmaan tulee hyvät perustelut Timelle ja syvällä kokemattomuuden rintaäänellä voisin mainita Keywin (http://www.keywin.com/):in, jota minulle on perusteltu pätevästi ainoana oikeana lukkopolkimena radalle ja ihmetyksenä miksi ajaa maantiellä huonommilla polkimilla :rolleyes: .
Itse ajelen vanhoilla Lookeilla enkä ole vielä ryhtynyt päivittämään, sillä pitäisi päivittää neljään pyörään kerralla, jotta samat kengät kävisivät.

apartanen
08.04.2008, 15.27
Minulla on kesän verran kokemusta Lookin polkimista ja itse en ainakaan tykännyt. Klossit on liukkaat kävellä. Ne kuluu todella paljon, kun joskus on kuitenkin vähän jalkauduttava. Ja kun en kuluvat hieman, alkaa se helvetillinen napsuminen mikä ajaa raivoon tuolla maantiellä.
Minä annan ääneni kilpailun ulkopuolelta Speedplaylle. Talven vastusajelut ja nyt kevään niillä ajelleena en ole vielä oikeastaan keksinyt pahaa sanottavaa.
Polkimen laakerit pystyy vaihtamaan ja rasvaamaan ilman suuria ongelmia. Klossit ovat metalliset, joten niillä pärjää pitempään kuin Lookin muoviklosseilla. Lisäksi floatti on säädettävissä välillä 0-15 astetta vapaasti ja kummallekin polkimelle erikseen. Jos huonoa pitää keksiä niin hinta. Cro-Mot maksavat saksassa n. 85-90€ ja ruostumaton teräs ja titaani yksilöt sitten vielä hieman enemmän.
Niin tosiaan ja polkimet on vielä kaksipuoleiset.
Lisätietoa: http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.zero
Ja tilata voi esim. tuolta: http://www.bike24.com/1.php?content=7;mid=24;ID=bb47237c6fa8ce1e7317e053 bf3d802d

järppä
08.04.2008, 15.34
Itsellä on ollut vuosien varrella Lookin (perustasoa, en muista mallia), Shimanon (Ultegra SPD-SL) ja Timen (RXS) polkimia.

Nämä kaikki toimii harrastuskäytössä. Lookit pudottaisin ekana, tai oikeastaan olen jo pudottanut ;), kalustosta pois kun niiden klossi oli kovaa muovia ja pirun liukas. Silloin tällöin noilla kengillä kuitenkin joutuu muutaman askeleen kävelemään.

StantheMan
08.04.2008, 15.40
Käytän Lookeja ja tyytyväinen olen. Omistan muoviset ns. klossin suojat, joita kuljetan taskussa ja laitan kahvilakäyntien ym. siirtymien ajaksi "alle". Ainoa ongelma on, että kun niitä laittaa, niin usein kramppaa jalat, kun joutuu itseään taivutteleen pitkä ajomatkan päätteeksi saadakseni suojan klossin päälle kiinni. :o

JiiH
08.04.2008, 15.46
Pistän minäkin kehut Lookeille kun niitä täällä haukutaan: eri Keo-malleja on käytössä ja olen ollut tyytyväinen. En ole tuohon kuluneiden klossien napsumiseenkaan törmännyt (kerran luulin että klossit napsuu ja sitä täälläkin valittelin mutta syy olikin satulatolppa).

OJ
08.04.2008, 15.53
Mä olen ajellu Keo Carboneilla nyt vuoden verran ja hyvin kuljettaa. Kummallista kyllä, sekä laakerit että lukitussysteemi toimivat kummatkin edelleenkin aivan täydellisesti. Vuosien varrella on tullu kokeiltua muutamia polkimia ja yleensä joko laakerit tai lukitus on pettänyt alta vuodessa. Mä otan joka päivä muutamia askeleita noilla klosseilla eivätkä ne ole siitä mihinkään kuluneet.

marco1
08.04.2008, 16.16
Nyt on Keot käytössä, Timen Impacteista vaihdoin kun jotain piti saada risojen polkimien tilalle. Impacteista oli toisen polkimen kynsi kulunut tai olisko ollut huono ihan uudesta saakka ja se aiheutti "hauskoja" irtoiluja väärissä tilanteissa.

Keossa tökkii se muovinen tuntuma polkimeen silloin kun sitä ehtii miettiä ja se ettei poljin käänny itsekseen oikeaan asentoon kuten Time.

MikiV
08.04.2008, 16.38
[quote=apartanen;930939]
Minä annan ääneni kilpailun ulkopuolelta Speedplaylle. Talven vastusajelut ja nyt kevään niillä ajelleena en ole vielä oikeastaan keksinyt pahaa sanottavaa.

/quote]

Samoilla linjoilla apartasen kanssa. Nyt ekat lenkit heitetty speedplayn zero stainless malleilla ja kokemukset vahvistavat talven rullilla ajelussa syntyneitä havaintoja eli ovat todella tukevat ja muutenkin toiminta miellyttää. Aikaisemmin lookin keo carbonit eikä niistäkään oikein haukuttavaa keksi,mutta oma valinta taitaa tästä eteenpäin osua speedplayhin. Itsellä nyt ajossa nuo zero stainlesit ja laatikossa kokoamisvaiheessa olevaan pyörään on titaaniakselilla olevat. Noita speedplay:n polkimien ostoa kannattaa ehdottomasti harkita jenkeistä ,sillä taala on halpa ja hinnat muutenkin kohdallaan jenkkituotteissa. Oma suosikkini:http://www.racycles.com/

skott
08.04.2008, 17.29
Mulla on aikomuksena ostaa Lookin peruspolkimet esim. Keo Classic tai Keo Sprint. Näyttää olevan kohtuu hinnoissa Saksan päässä.

Mulla on noi Keo Classic:it. Oon ajanu niillä jotain 3000km ja kokemukset hyvät. Ei mitään huoltoa, ei mitään ääniä, varmat irrotukset ja kiinnittymiset. Toimivat huomaammattoman äänettömästi, kuten pyöräilyssä pitäänkin.

Huonoo on klossin muovisuus -> liukkaat ja kuluvat. Ei oo kuluminen kyllä haitannu käyttöö.

lai
08.04.2008, 18.37
Biltema myy Wellgon maatiepolkimia, ja ne ovat Lookin klosseille ja klossit mukana poljinpaketissa. Kakkospyörässä olleet reilun vuoden ja hinta/laatu suhteella mitattuna ihan asialliset vispilät. Hinta muistaakseni 22€.

china
08.04.2008, 20.13
Timen RXE:t on myös edulliset ja varsin mainiot.

kervelo
09.04.2008, 08.53
Vielä yksi ääni Ultegroille. Hintaansa nähden hyvä poljin.

Polkimetkaan eivät ole ikuisia ja edullisia polkimia tulee uusittua useammin. Itse olen ostanut uudet polkimet suunnilleen kerran kesässä: uusimmat laitetaan parempaan pyörään ja vanhemmat siirretään sadekelin pyörään, jonka vanhat polkimet lentävät roskikseen. Ultegran polkimien mukana tulee myös klossi, joten kuluneet klossitkin saa uusittua samalla päivityskierroksella.

kervelo
15.04.2008, 12.00
[quote=apartanen;930939]

/quote]

Samoilla linjoilla apartasen kanssa. Nyt ekat lenkit heitetty speedplayn zero stainless malleilla...

Speedplayn polkimista saa tuunaamalla hiukan eri näköiset:
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/tech/probikes/index.php?id=/photos/2008/tech/probikes/ogrady_csc_cervelopr08/Stuart_OGradys_CSC_Cervelo_R3_PR_pedals

apartanen
15.04.2008, 12.12
Huomasin samaa. Täällä jo puretaan Zeroa osiin ja aletaan karsimaan osia... :D

Speedplayn polkimista saa tuunaamalla hiukan eri näköiset:
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/tech/probikes/index.php?id=/photos/2008/tech/probikes/ogrady_csc_cervelopr08/Stuart_OGradys_CSC_Cervelo_R3_PR_pedals

narg142
16.04.2008, 12.04
Itse olen myös ostamassa ensimmäisiä maantiepolkimia. Tähän asti ajelin maastokengillä ja A520 polkimilla.
Olin aikonut hankkia Shimanon 5610, mutta nyt rupesin myös miettimään Look Keo Classic:eja. Mielipiteitä näistä vaihtoehdoista, ovat molemmat samoissa hinnoissa joten siitäkään ei synny eroja? (varmaan toinen tykkää toisesta, ja ... mutta kuitenkin).
Pystyykö siis Look:in klossit kiinnittämään Shimanon kenkiin?
Ja polkimet tulee siis tosi harraste-/kuntoilukäyttöön, lenkit n. 30 - 60 km.

apartanen
16.04.2008, 14.14
Itse olen myös ostamassa ensimmäisiä maantiepolkimia. Tähän asti ajelin maastokengillä ja A520 polkimilla.
Olin aikonut hankkia Shimanon 5610, mutta nyt rupesin myös miettimään Look Keo Classic:eja. Mielipiteitä näistä vaihtoehdoista, ovat molemmat samoissa hinnoissa joten siitäkään ei synny eroja? (varmaan toinen tykkää toisesta, ja ... mutta kuitenkin).
Pystyykö siis Look:in klossit kiinnittämään Shimanon kenkiin?
Ja polkimet tulee siis tosi harraste-/kuntoilukäyttöön, lenkit n. 30 - 60 km.

Eihän noissa isoja eroja taida olla. Jos pystyt niin testaat kumpiakin ja otat ne kummista tykkäät enemmän. Klossit ovat muodoltaan lähes samanlaiset ja kiinnitystapa sama eli kolmella ruuvilla, joten klossin sopivuus kenkään ei ilmeisesti ongelma, jos kengän pohjasta vaan löytyy kolmion muodossa kolme reikää ruuveille. Mikäli ei niin joka tapauksessa menee kengät vaihtoon .

narg142
16.04.2008, 14.19
Kengät ajattelin samalla hankkia uudet (Shimanon R085 tai R099), joten kolme reikää löytyy ja ainakin Shimanon maantiepolkimet sopivat. Olin vaan epävarma että onko sitten Look:lla jotkin omat kiinnityssysteemit.
Kokeilemaan tuskin pääsee eri vaihtoehtoja, joten tunteella ne on ostettava. Ehkä sitten vaan hinta ja saatavuus ratkaisee.

apartanen
16.04.2008, 14.55
Kengät ajattelin samalla hankkia uudet (Shimanon R085 tai R099), joten kolme reikää löytyy ja ainakin Shimanon maantiepolkimet sopivat. Olin vaan epävarma että onko sitten Look:lla jotkin omat kiinnityssysteemit.
Kokeilemaan tuskin pääsee eri vaihtoehtoja, joten tunteella ne on ostettava. Ehkä sitten vaan hinta ja saatavuus ratkaisee.

Minä olen huomannut, että tunteella pääsee ihan hyviin tuloksiin näissä hankintahommissa :D.
Tuossa vielä nuo klossit
http://www.probikekit.com/_img_200x256/A1602.jpg http://www.probikekit.com/_img_200x256/A1608.jpg
Aika samalta nuo tuolleen kuvissa näyttää.

BONK
16.04.2008, 21.46
Kun en ole kovin monia kokeillut, niin syvällä rintaäänellä en tohdi tätä lausua, mutta tänään oli Cranck Brothersin Quattro SL:t ensimmäistä kertaa alla ja ihan olivat mukavan tuntuiset (vrt. Shimanon "mikälie", joka oli edellinen lukkopoljin). Hinta oli jenkeistä tilattuna 52 euroa (vrt. Intersportin 120 euroa!!!), mikä sopi minun budjettiini.

apartanen
16.04.2008, 22.35
Kun en ole kovin monia kokeillut, niin syvällä rintaäänellä en tohdi tätä lausua, mutta tänään oli Cranck Brothersin Quattro SL:t ensimmäistä kertaa alla ja ihan olivat mukavan tuntuiset (vrt. Shimanon "mikälie", joka oli edellinen lukkopoljin). Hinta oli jenkeistä tilattuna 52 euroa (vrt. Intersportin 120 euroa!!!), mikä sopi minun budjettiini.

Joo, kyllä Quattrot ovat ehdottomasti hyvät polkimet. Mutta jos tarjous ei satu kohdalle niin painivat ihan eri hintaluokassa kuin nuo Shimanon SPD:t. Lisäksi hintaansa nähden nuo Shimanot ovat hyvät ja jopa (erittäin suuresti arvostetut) saksalaiset pyörälehdet ovat niitä kehuneet.

petepawn
16.04.2008, 22.59
Oma vaatimaton korteni tähän... Ekat maantiepolkimet allani ovat juuri aikaisemmin mainitut Keo Classicit ja samoin ekat maantiekengät Shimano R098S:t. Vertailuja muihin en voi antaa - paitsi maastokenkiin ja polkimiin ( maantiepyörässä käytettynä), mutta huomioni on että ainakin tällä yhdistelmällä jalan kiinnitäminen polkimeen ei ole yhtä helppoa kuin ed. yhdistelmälläni - toisaalta jalan irroitus käy nopeasti ja polkeminen sekä kengän istuvuus ja tuntuma vain ovat maantiepyöräilyssä paremmat.

narg142
17.04.2008, 07.56
Kiitos tästä "vaatimattomasta" kommentista. Viimeinen lause, "...ja polkeminen sekä kengän istuvuus ja tuntuma vain ovat maantiepyöräilyssä paremmat" vastasi hyvin siihen mitä alunperin mietin ja ihmettelin. Itsekin nyt ajelen maastokengillä ja -polkimilla maantiepyörässäni.
Kengiksi todennäköisimmin hankin Shimanon R099:it, mutta polkimia vielä pähkäilen (Shimano 5610 tai Keo Classic).

mantis
17.04.2008, 08.22
Itsellä timen edukkaat rxe-polkimet ovat toimineet hyvin. Ajelin kanssa aiemmin shimpan spd-polkimilla. Polkimissa eroa timen ja shimanon välillä löytyy klapin määrässä ja kosketuspinta-alasta kengän kanssa, jolla on merkitystä varsinkin pitemmillä lenkeillä. Kenkä puolella suurin ero on pohjan jäykkyys. Ennen kuin hommaat shimanon kengät, kannattaa kokeilla eri merkkien kenkiä jotta kengän lestin sopivuus selviää. Tsekkaa niin monta merkkiä kun on mahdollista.

narg142
17.04.2008, 13.17
Tosiaan, tässä kun asiaa lisää tutkailee niin löytyipä vielä Time Xen polkimet samassa hintaluokassa.
Mikä sitten on ero Xen, Xen E ja Xen S?

Nyt hyvät neuvot ovat arvokkaat ja tervetulleita!
Koska aion tilata ne ulkomailta, niin en pääse kokeilemaan vaan valinta ja tilaus on tehtävä täysin uskon perusteella ja luottaen hyviin neuvoihin ja suosituksiin.
Vertailussa siis Shimano 5610, Look Keo Classic ja Time Xen (tai Xen E).
(Ja kengiksi aion tilata Shimanon R099).

mantis
15.06.2008, 23.25
Täytyy pistää vähän updeittiä... Mulla on nyt ollu muutaman kuukauden nuo timen rxe-polkimet, jotka on toiminut ihan hyvin, mutta tänään lenkillä toinen poljin hajos osittain. Olin lähdössä valoista ja olin kiinnittämässä klossia kun jalka lipes, muovisesta etukoukusta lohkesi pala irti. Noh, vielä kuitenkin toimii, mutta vähän turhan helposti hajos.

PauliAnkka
16.02.2009, 15.59
Varmistetaas viisaammilta:

Sopiiko Lookin (Keo) klossi esim. Ultegran polkimiin? Hyvin/huonosti/ei ollenkaan? Olen jotenkin ymmärtänyt, että SPD-SL ja Look klossi olisivat liki sama asia?

Cino C.
17.02.2009, 01.24
Polkimissa eroa timen ja shimanon välillä löytyy klapin määrässä ja kosketuspinta-alasta kengän kanssa, jolla on merkitystä varsinkin pitemmillä lenkeillä.

Kuinka moni ajaa "klappia nolla" -klosseilla? Uskottelen itselleni, että olen tottunut kantapään vapaaliikkeeseen, mutta on aikanaan tullut ajettua niin paljon liikkumattomalla kengällä, että maksisiko vaivan testata tuntumaa 0-klappiin? En oikein näe tuossa klapissa edellenkään mitään varsinaista hyötyä - enpä tosin sitä sitä varsinaisesti haitaksikaan ole kokenut...??!?

itu
18.02.2009, 00.18
Kuinka moni ajaa "klappia nolla" -klosseilla?
Kenkä vatkasi sen verran, että Finnairin Rane Ratikkakin pääsi kuittaamaan (tattista vaan) jalan hetkuttelusta. Siirryinkin Lookin klosseissa (Deltat ovat kaikki olleet liikkumattomia ja Kéo on nyt samoin) takaisin nollakulman malleihin ja jaksoin etsiä oikean kulman kengälle. Nyt ovat jalkavaivatkin taas poissa.

nilsson
08.07.2009, 00.36
Tarkoitus on siirtyä maastopolkimista maantiemalliin ja vahvimpina vaihtoehtoina ovat Look Keo Sprint ja Shimano Ultegra. Myös Keo Carbon cromo ja Dura Ace ovat vielä harkinnassa jos ~tuplahinnalle saa vastinetta. Klossien osalta Shimanot ilmeisesti ovat kestävämmät, mutta tarkoituksena ei ole juurikaan kävellä. Onko itse polkimissa merkittävää eroa toiminnan tai kestävyyden osalta? Painolla ei tässä kohtaa ole rakaisevaa merkitystä.

plehti
08.07.2009, 08.46
Tarkoitus on siirtyä maastopolkimista maantiemalliin ja vahvimpina vaihtoehtoina ovat Look Keo Sprint ja Shimano Ultegra. Myös Keo Carbon cromo ja Dura Ace ovat vielä harkinnassa jos ~tuplahinnalle saa vastinetta. Klossien osalta Shimanot ilmeisesti ovat kestävämmät, mutta tarkoituksena ei ole juurikaan kävellä. Onko itse polkimissa merkittävää eroa toiminnan tai kestävyyden osalta? Painolla ei tässä kohtaa ole rakaisevaa merkitystä.

En ole ajellut muilla kuin Shimanon SPD-SL -maantiepolkimilla ja klosseilla, joten en osaa verrata niihin muun merkkisiin. Käytössä on ollut 105-, ultegra- ja dura-ace -polkimet. Toimivuudessa polkimissa ei ole juurikaan ero. Paino on suurin ero. 105-polkimet ovat kestäneet ajoa kesät talvet lähemmäs 10 000 km.

SPD-SL -klossit kestävät varsin hyvin ajoa, mutta kuluvat kävelyssä varsin nopeasti. Ja kävely onnistuu lyhyitä matkoja ok ja portaissakin klosseilla pääsee, mutta toki varovainen saa olla. Talvella klossin ja kengän pohjaan tuppaa pakkautumaan lunta, mitä saa kopistella irti ennen kuin klossin saa painettua polkimeen kiinni.

/ Panu.

fiber
08.07.2009, 10.48
Käytössä on ollut 105-, ultegra- ja dura-ace -polkimet. Toimivuudessa polkimissa ei ole juurikaan ero. Paino on suurin ero. 105-polkimet ovat kestäneet ajoa kesät talvet lähemmäs 10 000 km.

Kun nyt Shimano PD-5600:n toisessa polkimessa on säätövarat loppu (15tkm takana), olen tilaamassa uudet. Niitä vastaavat R540:t painavat 330 grammaa kun nuo 105:t painavat 325 grammaa.

Pelkästään tuo 5 grammaa ei anna aihetta maksaa tuplahintaa verrattuna halvempiin. Onko se polkimen muoto niin merkittävästi parempi?

VesaP
08.07.2009, 11.32
Niitä vastaavat R540:t painavat 330 grammaa kun nuo 105:t painavat 325 grammaa.

Pelkästään tuo 5 grammaa ei anna aihetta maksaa tuplahintaa verrattuna halvempiin. Onko se polkimen muoto niin merkittävästi parempi?

Hesus chraist, 5 gr ei ole tuplahinnan väärti, MUTTA, laita quatrohinta niin sit on jo väärti jos paino lähes triplapienentyy. ;)

Eli siis laita nämä (hinta 3.85e/gramma):

http://www.elisanet.fi/race/pics/zero2.jpg

plehti
08.07.2009, 11.33

Onhan se vähän parempi, mutta ei varmaankaan tuplahinnan väärti.

/ panu.

P.s. Ja juu ajan klappia-nolla klosseilla (niillä punaisilla) - ajelin myöskin keltaisilla klosseilla osan kesästä ja ne ei vaan tuntunut yhtä hyviltä.

fiber
08.07.2009, 12.44
Eli siis laita nämä (hinta 3.85e/gramma)

Mitääh, 500€ polkimista :eek:
Ja minä kun mietin kannattaako Shimpan 105:sta maksaa 58€ :)

Rasimi
08.07.2009, 12.55
Käytössä on ollut 105-, ultegra- ja dura-ace -polkimet. Toimivuudessa polkimissa ei ole juurikaan ero. Paino on suurin ero. 105-polkimet ovat kestäneet ajoa kesät talvet lähemmäs 10 000 km.
Mulla 105:ten laakerit antautuivat jo reilun 2000 km ajon jälkeen. Valmistusvirhe/susikappale saattaa kyllä olla kyseessä, kun noiden seuraajana toimivat ultegrat ovat toimineet moitteetta jo pitkään.

J_V
08.07.2009, 14.30
Itsellä on ollut Look Keo ja ei ne oikein soveltunut minulle. Tuki on jotenkin huonompi (ja jalka pääsi välillä jotenkin keikkumaan) kuin nykyisissä Time RXS carboneissa. Suosittelen Timeä.

Lookin Keo polkimiin saa sellaisiakin klosseja, joissa on kumiosia, niin että ne eivät ole yhtään liukkaat kävellä. Muistaakseni bike24:ssä joskus oli niitä. Time on silti parempi poljin. Timen klossit ovat myös hyvät kävellä eivätkä ole liukkaat. Kävelin kerran niillä 4 km ja vielä on ihan hyvässä kunnossa.

Sami_Matinaho
08.07.2009, 15.09
Mitääh, 500€ polkimista :eek:
Ja minä kun mietin kannattaako Shimpan 105:sta maksaa 58€ :)

Ei nyt noin paljoa kannata maksaa, esim. bike-components.de:ssä 105:t maksavat vain 37,90 e, Ultegrat saa hintaan 54,95 e. Mä ottaisin ennemmin nuo 105:t, on hinta-laatusuhde paremmin kohdallaan!

NHB
08.07.2009, 16.39
Jos hakee jotain oikeasti erilaista, niin tässä on yksi kehittelyn alla oleva idea:
http://www.sidemountpedal.com/images/Nextgensm.gif
Tämä tulee olemaan grammanviilaajien äärimmäinen unelma. Samalla voi lopettaa myös kisaamisen matalimmasta klossista...
http://www.sidemountpedal.com

fiber
08.07.2009, 23.12
Ei nyt noin paljoa kannata maksaa, esim. bike-components.de:ssä 105:t maksavat vain 37,90 e, Ultegrat saa hintaan 54,95 e. Mä ottaisin ennemmin nuo 105:t, on hinta-laatusuhde paremmin kohdallaan!

Kiitos vinkistä! Mutta - tilaan kuitenkin PBK:sta ellen sitten keksi pakettiin muutakin. Güntheriltä tilatessa päälle 9,95 postikuluja ja 5,00 luottokorttikäsittelyä eli 37,95 hintaisista polkimista pitääkin maksaa 52,90 €. Kun hinta on osapuilleen sama, tilaan mieluummin pbk:sta. Bd:n kanssa on ollut muutamaan otteeseen säätöä: vaillinnaisia toimituksia ja "oho, ei ollutkaan varastossa".

scf_
09.07.2009, 00.00
Täytyy kysyä viisammilta ja kokemuksia omaavilta. Onko maasto- ja maantiepolkimilla merkittävää eroa/hyötyä maantiellä ajaessa ihan perusharrastajan/kuntoilijan kannalta? Mietin tässä vaan että onko maantiepolkimet ja -kengät sen 50 - +100e arvoiset?

NHB
09.07.2009, 00.36
Eroa on, sen merkittävyys riippuu sinusta itsestäsi. Mitä arvostat ja paljonko se saa sinun mielestä maksaa. Molemmilla tulee toimeen ja molemmissa on omat hyvät puolensa.

VesaP
09.07.2009, 09.48
Täytyy kysyä viisammilta ja kokemuksia omaavilta. Onko maasto- ja maantiepolkimilla merkittävää eroa/hyötyä maantiellä ajaessa ihan perusharrastajan/kuntoilijan kannalta? Mietin tässä vaan että onko maantiepolkimet ja -kengät sen 50 - +100e arvoiset?

Maantiepolkimen klossit ovat isommat mitä maastoklossit ja ne jakavat kengän pohjaan tulevan paineen suuremmalle alueelle mitä maastoklossit/kengät. Näin pitkillä maantielenkeillä ei poljin ala "painamaan" jalkapohjaa. Lisäksi maantieklossit lienevät klapittomammat mitä maastoklossit. Maastoklosseissa täytyy olla "mutavaraa" eli niiden toleranssit ei ole niin naftit mitä maantieklossit mitkä ei yleensä mene kiinni jos on millin hiekanmuru klossin ja polkimen välissä. Maastoklossit yleensä naksahtaa kiinni ja lukkoon vaikka kenkä olis miten mudassa.

Maastokengillä tosin voi sit taas kävellä paremmin kuin maantiekengillä/klosseilla. Eli jos täytyy käydä samoilla kengillä kaupassa tai kävellä paljon rappusia tai jotain, eikä tarkoitus ole ajaa kauhean pitkiä maantiesiivuja, niin maastokengät ajaa asiansa myös maantiellä.

hannupulkkinen
09.07.2009, 11.15
Jos hakee jotain oikeasti erilaista, niin tässä on yksi kehittelyn alla oleva idea:

Tämä tulee olemaan grammanviilaajien äärimmäinen unelma. Samalla voi lopettaa myös kisaamisen matalimmasta klossista...
http://www.sidemountpedal.com

Vaikea uskoa, että tuolla rakenteella saa riittävän tukevan poljintuntuman vaikapa kireissä runtatessa.

Jipsu
09.07.2009, 17.24
Maantiepolkimen klossit ovat isommat mitä maastoklossit ja ne jakavat kengän pohjaan tulevan paineen suuremmalle alueelle mitä maastoklossit/kengät. Näin pitkillä maantielenkeillä ei poljin ala "painamaan" jalkapohjaa.

Kuinkahan Shimanon PD-A520 -polkimet mahtaisivat toimia? Ilmeisesti niissä on pyritty maantiepoljinta imitoiviin ominaisuuksiin juurikin tuon paineen jakautumisen suhteen. - Ja onkohan kyseisissä vatkuttimissa miten paljon vähemmän kelluntaa verrattuna kehättömiin perusmaastopolkimiin?

Mikko Asikainen
14.07.2009, 22.31
Pistin tähän ketjuun 105-polkimia koskevan huomion/hämmästelyn.
Alle 1000km ajetun polkimen akselissa tuntuisi olevan klappia.
Täytynee käyttää kiristettävänä (?), näyttäisi operaatio vaativan
jonkunsortin erikoistyökalun jota ei satu omasta kalupakista löytymään.

Olettekos muut satavitosen pedaaleja käyttäneet törmänneet samankaltaiseen ongelmaan? Löytyikö apu?

En tohtisi vielä noita polkimia siirtää tuulikellon raaka-aineeksi rastaita
marjapensaista pois pelottelemaan.:p

Hiilari
14.07.2009, 22.44
Itse kevyt-maantiepyöräilen vuodesta toiseen maastokengillä ja -klosseilla sekä Shimanon A520 touring-pedaaleilla eli: https://bike-components.de/products/info/p10082_Klickpedale-PD-A520.html Kohtuullisen toimiva yhdistelmä. Kaikki mitä tuossa aiemmin sanottiin maantiepolkimen/klossin eduista pitää sinänsä ihan paikkaansa, mutta minusta on kätevää kun millä tahansa kengillä voi hypätä minkä tahansa fillarin satulaan. Tuo A520 on yhtä litteä kuin oikeat maantiepolkimet mutta sivuliikettä on reilummin eikä painokaan ole hifi-osastolla.

janneko
15.07.2009, 08.57
Itsellä on Keon easy polkimet ja tilasin tuossa vielä emännälle samanlaiset kun sai PBK:sta kotiinkannettuna 25e:lla. Tuskallistahan noilla on kävellä 10 metriä pidempiä matkoja, mutta muuten ajavat asiansa ihan hyvin.

Campela
15.07.2009, 13.12
Nämä ovat Lookeille ehdottoman hyvät lisävarusteet, helpottavat ainakin hieman asiaa. Suojaa klossia eikä tarvitse liukastella.

Hintakaan ei päätä huimaa, esim : Bike24 (http://www.bike24.com/p22437.html)

Ja ettei kukaan tilaisi vääränlaisia, kuten minä aikoinaan tein, niin huomautettakoon, että Lookin klossisuojuksia on kahta eri tyyppiä. Toiset on tarkoitettu vanhemmille Delta-tyyppisille klosseille ja toiset uudemmille Keo-klosseille.

nilsson
16.07.2009, 00.07
Kiitokset vastauksista, päädyin Ultegroihin sopivan tarjouksen osuessa kohdalle. Parin lenkin kokemuksella tuntuu ajavan asiansa niin hyvin kuin nyyppä vaan osaa vaatia. Lukitseminen tuntuu olevan vähän tarkempaa kuin perus SPD:llä, mutta eipä noita kovin usein tarvi lenkillä irroittaa/kiinnittää kun pääsee kotikulmien liikennevalohässäkän ulkopuolelle.

MarkC
16.07.2009, 09.51
Polkimet tahtoo olla vähä totuttelu kysymys. Jos aikasempaa kokemusta ei maantie polkimista ole kaikki ns laatumerkit Esim, Time , Look, Shimano, speedplay ajaa varmasti asiansa. Perus rakenne kuitenkin klossista riippuen ns sama eri asia kuinka paljo hiilikuitua/titaania/rahaa/painoa pedaaleihin haluaa. Noiden pedaaleiden sisään ajo kuitenkin vie oman aikansa, vertailu on hankalaa kun ihmisten jalat tuppaa olemaan erillaisia, Myös kenkä vaikuttaa paljon kokonaisuuteen miltä koko paketti tuntuu. Sitä myötä mitään paremmuutta vaikea määritellä.

Itse lähtisin siitä että paljonko on valmis laittamaan rahaa ja miten hyvä palvelu / huolto esim lähi seudulla sijaitsee. Tässä suhteessa shimano 105 -> Dura aceen on hyvä vaihtoehto, hinta ei hirvitä ja joka kylässä tuppaa olemaan shimanoa hyllyssä.

NHB
12.01.2010, 18.30
Speedplayn X- ja Light Action -sarjojen CrMo versiossa on yksi laakeri vähemmän kuin muissa versiossa. Mitähän käytännön eroa tuolla on? Itse en kaipaa vapaaliikkeen säätöä, joten Light Action voisi sen puolesta olla parempi valinta. CrMo Light Actionissa on tuo kaksilaakerinen toteutus kun taasen CrMo Zerossa on kolme laakeria.

Pohjanpoika98
12.01.2010, 18.53
15 vuotta Ritchey/Shimano/Wellgo - SPD-maastopedaaleilla ajaneena voisi kokeilla joskus tietty oikeita maantiepedaalejakin.

Toisaalta SPD:lla on tosi hyvä kavellä maantiekengälläkin ( kioskit, kaupat mahd. rengasrikot ), ja sen pohja on sen verran jäykkä, ettei nyt ainakaan 100 km:n lenkeillä ole ruvennut painamaan jalkaan.

Kisakäytössä maantiepedaali on ehdoton , tehokas ja ei lähde spintissä irti kuten maastopedaali voi lähteä.
Katu-uskottavuuteni on jo tosin muutenkin mennyt aikaa sitten, joten eiköhän tuo ensi kesä vielä pyöritellä näillä wanhoilla, katsotaan nyt. Ritcheyn punaisetkin ovat tuoreehko vm. -94 , ja väri sopii hyvin Wilierin Mortiroloon ;)

JT

Torppis
12.01.2010, 19.34
Nostetaanpa taas offset -keskustelua. Tää on varmaan ikuisuusaihe.
Itsellä käytössä Look Sprint ja Sidi Ergo 2 parissa pyörässä. Viime kesänä kokeilin kaverin matalia Adidaksia noihin polkimiin.
Sviddu...olihan huomattava ero matalan korkeuseron hyväksi.
Ja sitten tulee mieleen, että Speedplayn edut karsiutuvat ylimääräisen korkeuden vuoksi.

Eli:onko kellään hajua, milloin Speedplayn kiinnitysrakenne muutetaan vastaamaan nykyaikaa.

Vai otanko Keo 2 Maxit täksi vuodeksi? Ja sopiiko klossit vanhoihin Sprintteihin?

Miksi koira nuolee muniaan?

Häh ja täh jälleen kerran.

Samu Ilonen
12.01.2010, 22.09
Ja sitten tulee mieleen, että Speedplayn edut karsiutuvat ylimääräisen korkeuden vuoksi.

Muistaakseni ne oli 3-pulttikiinnityksellä yhtä tai silti matalammat kuin Look tai Shimano. Ite ajattelin laittaa ne vaan karusti 4-pultti kiinnityksellä Bont A1-kenkiin. Pohja kun on 3,6mm ja Speedplay Zero 9,5mm niin jo on matalat? Ja pohjan tukevuus on jotain ihan muuta...

NHB, "kylän Guukkeli-guru" voisi ettiä noi stack height luvut netin onkaloista, mää en nyt tähän väliin jaksa. Saisi varmistuksen mun muistille....

Speedplay sivuilta kattoin ja yhtä-äkkiä jäi vaan mieleen:

" Does any other pedal system position the spindle axis closer to the shoe sole than Zero pedals?

No, Zero, Light Action and X pedals position the foot closer to the top of the spindle than any other pedal. In fact, some popular brands of clipless pedals position the pedal axis as much as 1/3 of an inch further away from the foot than Speedplay pedals.

Why is the position of the spindle axis to the shoe sole so important?
It is commonly recognized that the closer the foot is positioned to the spindle, the more efficiently power can be transmitted to the cranks."

steelmän
12.01.2010, 22.29
Mulla 105:ten laakerit antautuivat jo reilun 2000 km ajon jälkeen. Valmistusvirhe/susikappale saattaa kyllä olla kyseessä, kun noiden seuraajana toimivat ultegrat ovat toimineet moitteetta jo pitkään.

Mitääh! Mittään näistäkään en tiiä, omat vanhat Lookin ARC-polkusimet ovat olleet ainakin 10 v. ja 40-50 000 km ja vieläkin ne tuntuu olevan kunnossa ...... että tota on tää laatu nykypäivänä.

Sakari Kyrö
13.01.2010, 00.03
Onko kukaan vielä kokeillut Timen tai Look:in uusia polkimia hiilikuitujousella? Kaupassa hiplasin Timen poljinta, ja uuden hiilikuituläpyskän kanssa polkimen saa helposti painettua klossiin kiinni, ja siitä irroitettua, ihan käsivoimin. (kenkä yhdessä kädessä, poljin toisessa)

Tuntuu hassulta että noin helposti kiinnitettävä ja irroitettava systeemi voisi vastustaa sprintissä kohdistuvia voimia.

NHB
13.01.2010, 00.05
Speedplay sivuilta kattoin ja yhtä-äkkiä jäi vaan mieleen:

" Does any other pedal system position the spindle axis closer to the shoe sole than Zero pedals?

No, Zero, Light Action and X pedals position the foot closer to the top of the spindle than any other pedal. In fact, some popular brands of clipless pedals position the pedal axis as much as 1/3 of an inch further away from the foot than Speedplay pedals.

Why is the position of the spindle axis to the shoe sole so important?
It is commonly recognized that the closer the foot is positioned to the spindle, the more efficiently power can be transmitted to the cranks."
Herra Google sanoo, että kilpailu matalimmasta polkimesta on ratkennut lopullisesti: http://www.sidemountpedal.com/images/Ad2.pdf

Samu Ilonen
13.01.2010, 06.36
Juu,varmasti, mutta siis joku ns. yhtään yleinen poljin,eli Time, Look, Shimano, Speedplay...

Junnuraita
13.01.2010, 19.26
Toi on kun tehty crossariin talviajoon.Tilaan samantien 17 paria.Sen verran uskon sen kestävän:D

Torppis
13.01.2010, 23.17
Muistaakseni ne oli 3-pulttikiinnityksellä yhtä tai silti matalammat kuin Look tai Shimano. Ite ajattelin laittaa ne vaan karusti 4-pultti kiinnityksellä Bont A1-kenkiin. Pohja kun on 3,6mm ja Speedplay Zero 9,5mm niin jo on matalat? Ja pohjan tukevuus on jotain ihan muuta...
Bonteissakin on 3-pistekiinnitys...eli odotellaan Speedplayn päivitystä.
Näyttäähän tuo pontero olevan 100g Sidi Ergo 2:a kevyempi.
Kyllä se mataluus oli sen verran makiaa herkkua, että haetaan sitä.

apartanen
13.01.2010, 23.35

Bontin sen paremman kengän saa vissiin ihan millaisella rei'ityksellä haluaa. Se on vaan perusoletus se lookkipohja.

Samu Ilonen
14.01.2010, 08.54
Se Speedplay madaltuu 3,45mm jos on 4-reikä kiinnitys. Ilman sitä korkeus on 8,5mm. Piti ihan hakee tönäri ja mittailla.... :D

Kevenee muuten samalla 50g kun jää 6 ruuvia ja alin levy pois. :D :D :D

Klosseille jää silloin pidempinen ruuveineen painoa 69g. Jos saa joskus Bont:in kengän käteensä, kannattaa kokeilla jalkaan ihan piruuttaan. Rakenne on ihan erilainen kuin noissa missä liimataan suoraan pohjaan vain päällyset...mut se siitä.

NHB
14.01.2010, 10.22
Mitä mataluutta oikein tarkoitat? Speedplayn polkimilla kengän pohja on akselia lähempänä kuin Keo Sprinteillä. Tämä riippumatta siitä, käyttääkö 3- tai 4-ruuvikiinnityksellä.

Torppis
14.01.2010, 13.33
Mitä mataluutta oikein tarkoitat? Speedplayn polkimilla kengän pohja on akselia lähempänä kuin Keo Sprinteillä. Tämä riippumatta siitä, käyttääkö 3- tai 4-ruuvikiinnityksellä.
Lookissa 15,7 mm ja Speedplay 8,5 mm jos ilman välikappaletta.
Onhan huima ero, taas tulee kallista romua kotiin.
Samu; saako noita Bontteja tosiaan valmiiksi 4-pistekiinnityksellä?

Junnuraita
14.01.2010, 13.39
Bont ja Lake saa 4 ruuvilla suoraan SpeedPlay klosseihin.Tarvii vaan sitten ohkaset metallilevyt väliin muuten poljin on suoraan hiilikuitu vasten.Ei hyvä koska pirun liukasta.
Koittanut adapterilla ja ilman,huoima ero kun kenkä on lähempänä poljinta.
Jos tykkää SpeedPlay polkimista niin suosittelen et hankkii kengät mihin saa klossin suoraan kiinni.

NHB
14.01.2010, 14.38
No eikö Speedplay ole sitten sinunkin mielestä matalampi? ja kun tuohon 8,5 milliin lisää välikappaleen, niin siitä kertyy yhteensä 11 milliä. Eli tämä on edelleen selvästi Lookia matalampi. Siksi en oikein ymmärrä, että mistä ylimääräisestä korkeudesta puhut:

http://www.bont.com/cycling/speedplay/speedplay.htm

Cycledrophis
14.01.2010, 14.43
Asiaa sivuten. Saako noita Bont kenkiä tosiaan neljän ruuvin kiinnityksellä Speedplaylle? Aiemmin tiedossani ei ole ollut kuin LAKE, joka tekee moisia. Saatavuus on ollut Suomessa ja netissäkin aika huono
Jari

Samu Ilonen
14.01.2010, 14.49
No mulla on niitä ihan Bont:eja hyllyssä, tässä Nääswillessä. 42-43-44 normaalikintun kokoja. Shimanoissa siis 43-45. A1,A2 ja MTB malleja. Lisää tulee kyllä kokoajan.

Bontilta tuli just ihan kamala määrä uusia malleja notta joutuu tutustuun niihinkin kun niitä saa.

En nyt tekisi suurta ongelmaa siitä 3mm levystä joka on vain osa klossia, 3-pulttitsydeemillä mutta toki omiin ja Akan kenkiin laitetaan 4:llä kiiinni. Ongelma vaan tulee kun Akalla on muitakin kenkiä, kuten paksupohjaiset Shimanon muijainlippulaivat, Sh-WR80:t. Niillä ajaessa satula on sitten sentin matalalla...toisaalta ei niihin ole tullut paljoan ajoa koska noi sen Scott Ltd kengät istuu paljon paremmin ja on tukevammat/matalammet nekin.

Se pellilevystä höpötys....juu, löytyy kuten kaikki muutkin ruuvit ja laakerit, hyllystä. En ite ole kokeillut mutta hiilarikenkään se on tarkoitettu 4-pulttikiinnityksen kanssa. Mutta korottaa 0.1-0.2mm.... :D

Btw, joillakin on yhä hyllyssä Time:n kenkiä joihin Speedplay menee suoraan. Tarkoitus on että noita Speedplay-polkimia saa joka kaupungista kun vaan löytyvät liikkeet joilla on haluavat myydä muutakin kuin "waltamerkkiä".

Torppis
14.01.2010, 15.19
No eikö Speedplay ole sitten sinunkin mielestä matalampi? ja kun tuohon 8,5 milliin lisää välikappaleen, niin siitä kertyy yhteensä 11 milliä. Eli tämä on edelleen selvästi Lookia matalampi. Siksi en oikein ymmärrä, että mistä ylimääräisestä korkeudesta puhut:
Tarkoitin välikappaleen aiheuttamaa svidudusta muuten hipo-osiin.

Samu Ilonen
14.01.2010, 15.32
...ja voi laittaa 3mm vähempi spacereita.

:D

wanderer
14.01.2010, 15.42
Enpä minäkään tekisi välikappaleesta (adapterista) ongelmaa. Se kun saa aikaan yhteensopivuuden käytännössä kaikkiin maantiekenkiin. Ja en valita Speedplayn "stack heightistä", kun se on kuitenkin markkinoiden pienin (11,5mm adapterilla, 8,5mm ilman).

Lisäksi, kuka voi sanoa tietävänsä klossin paikan pituussuunnassa 100% varmasti? OK, se on ukkovarpaan nivelen alla lähtökohtaisesti mutta entäs kun lähdetään hienosäätämään? Kiinteä 4-pulttikiinnitys vaatii täsmällisen tiedon. Bontin kengälle saa toki Speedplayn klossin kiinnityksen samalla kun kustomikenkää tilaa. Tilauskaavioon vaan raapustelee akselin paikan jalkaterän suhteen haluamaansa paikkaan.

Speedplayn adapterissa oleva akselin paikan merkki on kyllä oiva klossia kohdistaessa. Siirtymä SPD-SL -systeemistä sujui varsin mutkattomasti, kun näki vähän vaivaa mittailemisessa.

Torppis
20.01.2010, 22.07
Uutta pukkaa. Samu varmaan toitottaa kun näitä alkaa saamaan.
Ei ole vielä Bontin sivuillakaan, mutta kevyttä lupaavat.
http://www.kadens.se/blogs/rytz/3333.htm (http://www.kadens.se/blogs/rytz/3333.htm)

Vertailun vuoksi
Time Ulteam RS Carbon Weight: 658g (claimed, size 42)
Bont A1 Weight 225 grams – 3 Velcro Straps 2x225=450g ja tosta vielä kevenee
Sidi Ergo 2 Weight - 630g pair in size 43 (oliko 2009 malli 698g?)
Nyt en valita mistään:omutta Bontit ja Speedplayt näköjään puuttuu

Samu Ilonen
20.01.2010, 22.12
Juu. Noi on sika kepeät ylämäkimonot joita ei viä Bont:ilta saa. Ite tykkäsin kyllä "sirosta" ulkonäöstä kun ei ole remmejä ja räpättimiä pinta täynnä.

No juu, taidan alkaa ruuvaan klosseja kiinni omiin uusiin kalosseihin niin piäsee viikonloppuna halliin kinnaan niillä. Ja uusilla petaaleilla. Life is good! :D

wanderer
20.01.2010, 23.54
Oli kyllä aikamoinen elämys koittaa Bont:eja jalkaan. Kun luulin, että Shimanon muovattava kisakenkä olisi jo niin hyvä kuin kenkä voi olla. Bontin pohja on todellakin aivan muuta kuin kengän päällykseen lisätty levy. Rakenne menee ennemmin niin, että kenkään on tehty ensin vahvasti muotoiltu hiilaripohja ja sitten lisätty päällystä sen verran kun on tarpeen.
Kokomerkinnät ovat kyllä hassut. Omaan 44-45 koon jalkaan meni 43-koon Bont.
Lisäksi tarkemmin ajateltuna 4-pulttinen klossin kiinnityksen teko onnistuu vakiona 3-pulttiseen Bontiin suht vaivattomasti. Klossin paikan voi hakea ensin 3-pulttikiinnityksen avulla ja sitten tehdä uudet reiät 4-pulttikiinnitykselle oikeaan paikkaan. 3-pulttikiinnityksen reiät eivät tietenkään häviä mihinkään, joten siihen voi vielä palata halutessaan.

Samu Ilonen
22.01.2010, 17.01
Onko toi tarpeeksi matala?

Pohja on 3,6mm ja petaali 8,5mm.

Ainakin on "ihan" tarpeeksi tukeva. :D

Kenkä+klossit+ Zero ti petaali painaa yhteensä= 388,1g eli 776,2g pari. Mun edelliset Northwave:t saman, ilman polkimia.... :D :D :D

http://www.signature.fi/images/Speedplay/Zero4.JPG

OJ
22.01.2010, 18.13
Jos se Metrigearin mittari koskaan pääsee markkinoille, niin Bontin kenkämyynti saattaa lähteä aika hyvään nousuun.

Mulla saattaa kyllä mennä runko uusiksi jos lähden vaihtamaan noihin Bonteihin. Jos satulaa voi laskea 10-15mm, niin ohjaustankoa pitäisi laskea saman verran. Tolla 170mm emäputkella tulee vaan se ongelma, että ei saa sitä tankoa enää alemmas.

Junnuraita
23.01.2010, 00.27
Jos se Metrigearin mittari koskaan pääsee markkinoille, niin Bontin kenkämyynti saattaa lähteä aika hyvään nousuun.

Mulla saattaa kyllä mennä runko uusiksi jos lähden vaihtamaan noihin Bonteihin. Jos satulaa voi laskea 10-15mm, niin ohjaustankoa pitäisi laskea saman verran. Tolla 170mm emäputkella tulee vaan se ongelma, että ei saa sitä tankoa enää alemmas.

Jos sulla 170mm emäputki niin kannattisi varmaan samantien vaihtaa runko.Sehän on metriheikin runko +180cm

Samu Ilonen
23.01.2010, 07.55
Cervelon 56cm rungossa on 160mm +18mm yläkooli (voi vaihtaa n.5mm) ja se on +180cm äijille. Mulla on "pitkät jalat" joten penkin laskeminen sentillä ei ainakaan huononna yleensä fillarin ulkonäön harmoniaa. Mulla on 15mm spacereita 56cm R3SL rungossa ja R3 58cm 10mm. Eli toisessa on hiukka pystympi asento. Tulee kyllä ajettua 56cm koolla enempi. Lisäksi P4:ssa on kyllä tarpeeksi matala asento vaikka penkkiä laskisi sentin ja jos vaihdan tangon, tulee siihen tarvittaessa matalammat kyynärtuen kuin nyt. 3T Mistral kun on matalampi kuin Ventus/Brezza.

Hans Opinion
23.01.2010, 10.27
Aika paljon täällä tullut hyviä pointteja polkimista, hyviä ja huonoja puolia löytyy kaikista. Varsinaisen ajokäytön kannalta on Hansin mielestä kuitenkin oleellista se että kuinka kenkä asemoituu polkimelle varsinkin jos ajaa oikein pitkiä istuntoja niin jalan liike polkimella muodostuu tärkeäksi "hyvinvointinäkökulmaksi".

Timessähän kengän voi säätää liikkumaan jopa sivuttain polkimella ja tällöin jalan saa luontaisesti kulkevaan asentoon... tai oikeammin kenkä asettuu "kohdalleen" ja vaikkapa polvivaivaiselle tämä saattaa olla todella merkittävästi ajamisen laatua parantava seikka.

Vastaavasti kisakäytössä en ole kokenut Timen tapaista poljinta päteväksi vaikka säätöjä löytyy myös vähäisemmän vapaliikkeen suuntaan. Keo'n tyyppinen vähemmän liikkuva (harmaalla klossilla) antaa napakamman tuntuman varsinkin jos ajaa paljon putkelta. Pidän Keo'a jonkilaisena "referenssi-polkimena", siihen on hyvä verrata muita... makuasia onko joku toinen parempi mutta hinta-laatu-suhteeltaan Keo on ihan jees.

Samu Ilonen
23.01.2010, 10.47
Se Timen sivuttaisäätö kyllä tuppaa olemaan sellainen että poljin nojaa ulkoreunaan kokoajan. Eli hyötyä oli..? Mulla on ollut niitäkin useita, joku 3-4 paria, edellista mallia kanssa joku 3 paria. Klosseja meni kopallinen niissäkin.

Sinänsä tykkäsin Timeistä. Laakereita vaihtaessa lukkorenkaan vaan muistaa laittaa oikeinpäin ja painaa pohjaan ruuvarilla, muuten on kirissä akseli pohkeessa. Tosin ne laakerit maksa puolet perusmallin polkimesta, muistaakseni. Kai niitä halvempiakin on. Niitä muoviprikkoja olisi ollut kiva vaihtaa samalla, ettei klappaa. Ei vaan saanut mistään. Aina ne Look:it voitti, ei kitissyt ja akselikorkeus/vapaaliike oli edes vähän järkevämpi.

Anaxagore
23.02.2010, 09.28
Nyt kun on maantiepyöräily vienyt mennessään ja trainerilla on tahkottu about joka päivä, niin houkuttaisi hankkia maastopolkimien tilalle ihan oikeat maantiepolkimet ja -kengät. Tähän mennessä olen polkenut shimanon hiilikuitupohjaisilla m300-kengillä ja m540-polkimilla. Kengät ovat tukevat ja jalkaan erittäin hyvät, mutta jalka muljuu polkimella klossin vapaaliikkeen vuoksi aika reilusti. Toisaalta kylmille keleille mulla sidin diablo-maastokengät, joten m540-polkimet kaikissa neljässä fillarissani ovat olleet käytännön sanelema ratkaisu.

Kuinkahan tanakka kenkä olisi esimerkiksi tämä http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2495 jos vertaa m300 maastokenkään...?

Ja rajaako shimanon hankkiminen sitten polkimetkin shimanoiksi?

Mieli tekisi esimerkiksi lookin keo -polkusimia kun ovat kepeät, kuulemma hyvät ja kohtuuhintaiset.

asb
23.02.2010, 09.56
Kuinkahan tanakka kenkä olisi esimerkiksi tämä http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2495 jos vertaa m300 maastokenkään...?

Kuuluvat "road sport" kategoriaan ja pohja on lasikuituvahvisteista polyamidia. Ero M300:een, joka on kisakelpoinen hiilikuitupohjakenkä, on valtava. En suosittele.

kanttiinin tollo
23.02.2010, 11.47
Se Timen sivuttaisäätö kyllä tuppaa olemaan sellainen että poljin nojaa ulkoreunaan kokoajan. Eli hyötyä oli..? Mulla on ollut niitäkin useita, joku 3-4 paria, edellista mallia kanssa joku 3 paria. Klosseja meni kopallinen niissäkin.

Onko Timen maantiepolkimissa siis sama "sivuttaissäätö" kuin esim. Z freeraidipolkimissa? Eli sitä sivuttaisliikkeen laajuutta ei vaan voi edes säätää?

Pitäs CX7:t uusia kesäksi johonkin muuhun merkkiin...

Samu Ilonen
23.02.2010, 12.09
En oikein tiä millaiset ne Freeridet on mutta Speedplay on lienee ainoita jossa on säädettävä jalan KIERTYVÄN sivuttaisliikkeen portaatonsäätö (eikä klosseilla kuten esim Look) ja Time jossa taas suoraan sivulle olevan vapaaliikken säätö. Eri asiat nääs. Speedplayssa kinttujen leveys säädetään klosseilla mutta Timeissä jalka liikkui sivuttain ajossa, mikä oli vekkulia putkelta ajaessa. Niitten "säätöpalat" oli sitten aika murjotun näköiset tovin kuluttua.

Uudemmista en tiä, Mulla oli Impacteja mutta RSX:t oli melko vastaavia ainakin.

Noissa "muoviklossisissa" petaaleissa (Look, Time, Shimano) kannatta ostaa varalle heti toiset klossit sitten. Voi nääs korveta jos klossin kärki murtuu kulumisen takia just ennen launatain porukkalenkkiä ja klosseja saa jostain toisesta kylästä...

kanttiinin tollo
23.02.2010, 12.28
Noissa freeridereissa on Atacin klossit ja ne pääsee liukumaan esteettä laidasta toiseen, ei mitään säätöjä. Maantiepolkimissa ilmeisesti joku säätökin löytyy siis ja onhan ne toki ihan eri klossillakin.

Tiä sitte, pitää kattella.. Keoihin en ainakaan ryhdy, enkä WankBrosiin...

Anaxagore
23.02.2010, 12.33
Kuuluvat "road sport" kategoriaan ja pohja on lasikuituvahvisteista polyamidia. Ero M300:een, joka on kisakelpoinen hiilikuitupohjakenkä, on valtava. En suosittele.

Ehkäpä täytyy ensiksi kiristää nykyiset polkimet, suunnata kaverille testaamaan sidejä sekä maantiepolkimia, ja sitten pohtimaan että onko järkeä vaihtaa kenkiä ja polkimia epäkäytännöllisempiin... Haaveissa on siis pikaisen webwindowshoppailun perusteella sidin genius 5 pro.

leecher
14.03.2010, 09.42
Ajattelin hommata seuraaviksi polkimiksi Speedplayn polkimet. Minkälaisia käyttökokemuksia forumilaisilla on ko.polkimista? Tuli hypisteltyä messuilla jotain mallia, en muista mitä, jossa kiinnitti huomiota vapaa "float" säätö 15 asteeseen saakka. Muutenkin vaikutti asialliselta polkimelta. Mikä lie malli ollut kyseessä? Samu taisi luvata mukaan 100 eurolla messutarjouksena.

Mitä eroa noilla X-sarjan ja xero-sarjan malleilla oikeastaan on?

viller
14.03.2010, 09.57
Vuoden verran kokemusta Speedplay Zeroista.

Speedplayn klosseilla on todella huono kävellä. Huonompi kuin esim Shimanon muoviklosseilla. Toisaalta kävely ei varsinaisesti kuluta Speedplay-klossien kriittisiä osia.

Polkiessa ovat varsin mukavat. Pidän erityisesti siitä että jalka saa liikkua vapaasti ilman että poljin yrittää kääntää jalkaterää tiettyyn suuntaan.

Zero-sarja eroaa muista Speedplay-malleista siinä että tuo "float" on vapaasti säädettävissä. Säätö tehdään kahdella klossissa olevalla ruuvilla joista toinen rajoittaa kantapään liikettä ulos päin ja toinen sisään päin. Näin ollen Zerot voi säätää vaikka niin ettei jalka pääse liikkumaan ollenkaan. Speedplay X- ja Lightaction-sarjoista puuttuu tämä vapaaliikkeen säätö joten vapaaliikettä ei pysty rajoittamaan.

Speedplay-klossien asennuksesta tekee mukavaa se että klossit voi asentaa vain yhteen asentoon. Näin ollen molemmat jalat tulevat aina samalla tavalla eikä klossien suuntaa tarvitse sihtailla kuten esim. Shimanon klosseja asentaessa.

pete+
17.03.2010, 22.35
Miten toimii SpeedPlayn irroitus?
Poikkeaako jotenkin Shimanoista?
Onko kellään kokemuksia maastopolkimista?

tmile
07.04.2010, 14.48
Speedplay Zeroista on nyt parin testilenkin lenkin kokemus. Viime kesänä ajelin Look Keoilla joten vertaan niihin.

Polkimeen kiinnittyminen on ainakin toistaiseksi hieman hankalaa. Poljinta ei tarvitse pyörittää oikein päin, kuten Lookeja, mutta klossi täytyy kuitenkin asetella paikalleen ja painaa kiinni todella kovaa. Aina välillä klossi myös naksahtaa muttei jää kiinni, joten kiinnitys pitää aina tarkistaa. Varmaankin tuo on ominaisuus joka korjaantuu kulumalla, muttei se ainakaan kymmenellä kiinnityskerralla helpottanut.

Irrottelin ja kiinnittelin jalkaa vauhdissa ja liikennevaloissa, ei se erityisen hankalaa ole mutta yllättävän jäykkää kuitenkin, verrattuna siihen että Speedplayta mainostetaan juuri helpolla ja huolettomalla kiinnittymisellä.

Polkimen irrottaminen sujuu helposti täsmälleen samalla tapaa kuin Lookilla, eli kantapäätä ulos tai sisään kääntämällä. Säädin jalan liikkeen niin ettei kantapää hankaa kampiin. Lookeilla jalka pääsi liikkumaan myös hieman, Speedplaylla enemmän muttei mitenkään radikaalisti.

X-sarja on käsittääkseni vanhaa mallia. Zero on uudempi jota voi säätää, ja Light Action on säätövapaa malli joka varmaankin on kevyempi painaa kiinni. Jos kaipaa säädettävää floatia, kannattaa hommata Zerot, muuten Light Actionit.

VPR
07.04.2010, 15.56
Samanlaisia kokemuksia trainerilla ajon pohjilta, katsotaan miten ulkolenkit vaikuttavat asiaan.

HeikkiO
07.04.2010, 20.24
Speedplay Zero klossit pitää laittaa niin pieneen momenttiin että vaatii melkein ruuvilukitteen:
välipalikka: max. 3,95 Nm (35 inch-pound)
klossi: max. 2,25 Nm (20 inch-pound)

Samu Ilonen
07.04.2010, 20.35
Light Actionit on minusta aika turhat koska lukitusvoima ei nyt ole ylimaallinen Zerossakaan, X taas vastaa aika lailla Zeroja jossa kaikka säädöt auki. Mulla oli aika monta vuotta just X:t.

Speedplayn mtb-poljin, Frog, on melko käypä jos klossiin ei mene kuraa. Sen jälkeen tulee ärräpäitä. Uusi malli on tulossa ja se on ihan erilainen.

Zerojen klossien kiinnittymen herkistyy hieman uudesta lenkissä-parissa. Tai sit klossit ei ole asennettu ohjeen mukaan. Eli ruuvit liian kireälle. Lukitteen käyttö on ihan pop muutenkin, ei ruostu kiinni. Toi pienempi momentti tulee ruuvien koosta, varsinaiset klossit tulee 4kpl M4 ruuvilla. Asennusohjeen luku on muutenkin ihan kiva viihdenumero. Ei niitä klosseja kummenin pitäisi asetella petaaliin.

Klossien päälle voi tietty sipaista gummiset Coffee Caps-kävelysuojat jos asuu esim kerrrostalossa. Ite en ole kyllä moisia käyttänyt mutta en pyrikään kävelemään montaa metriä arvokkailla kuitukengillä lenkillä.

KSi
08.04.2010, 12.18
Speedplay Zeroista on nyt parin testilenkin lenkin kokemus. Viime kesänä ajelin Look Keoilla joten vertaan niihin.

Polkimeen kiinnittyminen on ainakin toistaiseksi hieman hankalaa. Poljinta ei tarvitse pyörittää oikein päin, kuten Lookeja, mutta klossi täytyy kuitenkin asetella paikalleen ja painaa kiinni todella kovaa. Aina välillä klossi myös naksahtaa muttei jää kiinni, joten kiinnitys pitää aina tarkistaa. Varmaankin tuo on ominaisuus joka korjaantuu kulumalla, muttei se ainakaan kymmenellä kiinnityskerralla helpottanut.

Samanlainen kokemus Zeroista ensikokeilun jälkeen. Koko painollaan pitää polkasta kiinnitysvaiheessa, tuntui ainakin aluksi hankalalta. Jospa ne siitä vertyy.

Olli-Pekka Manninen
08.04.2010, 12.30
Miun mielestä paras maantiepoljin jolla olen ikinä ajanut on shimpan SPD-r. Klossin ja polkimet välissä ollut minkäänlaista niljumista mihinkään suuntaan, irrottaminen vaati kunnolla voimaa, klossi oli mukavan laaja-alainen ja kestivät kävelyä pitempiäkin matkoja. Hankkisin tällaiset nykyään mutta kun niitä ei enää saa mistaan uusina.

Lookit on muuten hyviä mutta muoviklossi kuluu aivan liian pian joten kävelyretket saattaa tulla kalliiksi. Timessä sama juttu. Timet tuntu muutenkin menevän aivan liian helposti rikki ne klossit. Time muuten mukava ja matavaprofiilinen. Shimpan look-klossi poljin kuluu samaan sarjaan eli se klossi kuluu aivan liian nopeaan.

apartanen
08.04.2010, 13.37
Samanlainen kokemus Zeroista ensikokeilun jälkeen. Koko painollaan pitää polkasta kiinnitysvaiheessa, tuntui ainakin aluksi hankalalta. Jospa ne siitä vertyy.

Noissa taitaa olla joko paljon eroja tai sitten jotain kiinnityksessä erilailla, kun minun kappaleet eivät ole olleet mitenkään erityisen jäykkiä uutenakaan.
Ne ovat kyllä jämäkät, etenkin jos vertaa Lookeihin mitkä olivat minulla aiemmin käytössä, mutta eivät tuollaiset koko painolla polkaistavat.
Ja muutaman käyttökerran jälkeen ne vielä hieman löystyvät.
Eniten pidän kuitenkin siitä, että kun kengän laskee polkimelle niin pienellä painalluksella klossi naksahtaa polkimeen eikä tarvitse minkäänlaista hakemista tai polkimen kääntelyä.

KSi
08.04.2010, 14.03
Noissa taitaa olla joko paljon eroja tai sitten jotain kiinnityksessä erilailla, kun minun kappaleet eivät ole olleet mitenkään erityisen jäykkiä uutenakaan.

Voi olla, että laitoin liian tiukalle. Sain kengät klosseineen valmiiksi asennettuina (ruuvit melko löysällä ilmeisesti oikeaoppisesti näin), mutta jouduin purkamaan asennuksen kun piti sovittaa klossit paremmin päkiän kohdille kenkiin. Saattoi sitten mennä kireälle, käytin momenttiavainta hieman yli annetun rajan. Ei tullut mieleen, että saattaa näin ahdistaa toimivuutta.

Ei kait noita muuten voi väärin asentaa; katsoin oikein tarkkaan sen epäselvän ohjeen ja piirroksen.

Tippa pari öljyä tuli myös laitettua (muistaakseni).

viller
08.04.2010, 14.04
Ne ovat kyllä jämäkät, etenkin jos vertaa Lookeihin mitkä olivat minulla aiemmin käytössä, mutta eivät tuollaiset koko painolla polkaistavat.
Ja muutaman käyttökerran jälkeen ne vielä hieman löystyvät.
Eniten pidän kuitenkin siitä, että kun kengän laskee polkimelle niin pienellä painalluksella klossi naksahtaa polkimeen eikä tarvitse minkäänlaista hakemista tai polkimen kääntelyä.

Samanlaisia kokemuksia täällä. Toki nämä on asioita joita on vaikea vertailla kun suurimmalla osalla on vertailukohtana vanhat polkimet joissa on voinut itse säätää tuota kiinnityksen jäykkyyttä. Sinäänsä on myös ihan positiivista ettei kiinnitys ihan kovin vähällä käytöllä vielä löysty.

Olen myös sen huomannut että vaikka klosseilla onkin kävellyt suht huoletta asfaltilla ilman kahvikuppikuoria ja klossit ulkoisesti näyttää hyvinkin kärsineeltä niin toiminta ei ole juuri kärsinyt. Kävelyssä kuluvat osat eivät ole kovin kriittisiä lukituksen toiminnan kannalta.

edit: Klossin ulommaisen osan kiristys ei kaiketi kuitenkaan vaikuta kovin paljoa siihen kiinnitys/irroitus-jäykkyyteen, lähinnä siihen kuinka löysästi jalka liikkuu siinä vapaaliikkeen rajoissa ollessaan kiinni polkimessa.

kauris
09.04.2010, 14.33
No jopas, olin ajatellut etten päivittele tänä kesänä pyöriä lainkaan mutta luettuani tämän vikan sivun keskustelusta pistin sitten speedplayn zerot cromo-akselilla tilaukseen.

Lookin Keocarbonit olleet mulla maantiepyörässä alla tähän asti ja kun tuo toinen polvi on hiukan vaivannut, niin nuo suuremman vapaaliikkeen speedplayt voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Lookit olivat olleet sillä keskimmäisellä noin 4 asteen liikkumavaralla ja silloin tällöin olen koittanut klossien kiinnitystä vaihdella, jotta tuo pieni liikerata osuisi ns. oikeaan kohtaan oman jalan liiketoiveisiin nähden. Polvivaivat saattavat toki johtua jostain ihan muustakin mutta koitetaan nyt tätä tällä kertaa.

Pohjanpoika98
09.04.2010, 15.57
... onko näitä kellään ? Saisi aika halavalla;), ja plussana
eggbeater -klossit maastokengistä kävisivät heittäen.
Malli Quattro SL. n. 315 g. Näitähän ei valmisteta enää,
vanhaa varastoa myydään pois.
Laakereita saa varaosina
ainakin tällä hetkellä.

JT

PS. Nää on hyvännäköiset...
http://www.bscbikes.com.au/bsc2/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/q/u/quattrosl_sl.jpg

Pohjanpoika98
09.04.2010, 19.33

Vielä Bonk päästelet vielä näillä ? Onko laakerit pysyneet kunnossa ?

JT

tmile
09.04.2010, 20.01

Nyt menee helposti kiinni kun löysäsin hieman uloimman metalliosan ruuveja ja laitoin ketjuöljyä tuon metallin ja liikkuvan pyöreän metalliosan väliin. Auttaa myös jos kiinnittäessä hieman pyöräyttää klossia polkimen ympärillä.

Eli jos tuo kuvassa oleva "Flat Plate" liikkuu nihkeästi, polkimet menevät jäykästi kiinni:

http://www.bikesportmichigan.com/reviews/speedplay0/new-vs-old-cleatlg.jpg

kanttiinin tollo
10.04.2010, 06.28
... onko näitä kellään ? Saisi aika halavalla;), ja plussana
eggbeater -klossit maastokengistä kävisivät heittäen.
Malli Quattro SL. n. 315 g. Näitähän ei valmisteta enää,
vanhaa varastoa myydään pois.

Kun on CB:n tuotteista kyse niin pitäisin tuota erittäin huolestuttavana seikkana. ;) :D

Näissä kun on helppo vetää hatusta muutama syy miksi valmistus saattaisi olla lopetettu.. yleensä kyseisen firman kohdalla se syy ei liity siihen, että tuote kestää käyttöä liian kauan...

No joo, mulla nyt on näitä antipatioita lafkaa kohtaan kun kaikki mitä heitin tuotteita olen ostanut on hajonnut ennemmin kuin myöhemmin (tai ei ole toiminut uutenakaan). Nyt viimeisimpänä firman dh/fr-polkimista katkesi akseli tämmöisen 63-66kg rimpulan alla hiekkakuopan reunaa YLÖS päin rutatessa.. ei prkl...

VPR
10.04.2010, 21.01
Kahdet spedulipat tänään Zeroilla kun ei vasen lähtenyt irti vaikka piti, pitänee harjoitella enemmän irrottamista sekä valmistautua pysähtymiseen ottamalla molemmat varmuudeksi irti.

Junnuraita
10.04.2010, 23.43
Miun mielestä paras maantiepoljin jolla olen ikinä ajanut on shimpan SPD-r. Klossin ja polkimet välissä ollut minkäänlaista niljumista mihinkään suuntaan, irrottaminen vaati kunnolla voimaa, klossi oli mukavan laaja-alainen ja kestivät kävelyä pitempiäkin matkoja. Hankkisin tällaiset nykyään mutta kun niitä ei enää saa mistaan uusina.

Lookit on muuten hyviä mutta muoviklossi kuluu aivan liian pian joten kävelyretket saattaa tulla kalliiksi. Timessä sama juttu. Timet tuntu muutenkin menevän aivan liian helposti rikki ne klossit. Time muuten mukava ja matavaprofiilinen. Shimpan look-klossi poljin kuluu samaan sarjaan eli se klossi kuluu aivan liian nopeaan.
Samaa mieltä et oli hyvä poljin mut mikä kenkä valmistaja tekee enää kengät niihin klosseille.Siinäpä se ongelma kun ei ole enää kunnon kenkiä kahdella ruuvi kiinnityksellä.Sen takia kyllä Speedplaytä suosittelen koska niissä on eniten säätöä kaikista polkimista.Shimano,Look ja Time ei ole edes lähelläkään samoja ominaisuuksia!

Jalgratas
11.04.2010, 09.01
Kahdet spedulipat tänään Zeroilla kun ei vasen lähtenyt irti vaikka piti, pitänee harjoitella enemmän irrottamista sekä valmistautua pysähtymiseen ottamalla molemmat varmuudeksi irti.

Ittelläkin oli Zerojen kanssa vähän vaikeuksia, yhdessä risteyksessä lähdin nollavauhdista liikkeelle ja yritin polkaista klossin kiinni. Mutta eipä tarttunut, vaan lipsahti jalka takaisin maahan ja perhekalleudet iskeytyi vaakaputkeen melkoisella voimalla. Onneks lapset on jo tehty eikä kukaan ollut näkemässä... :D Muutama voimasana muistaakseni taisi kajahtaa.

Tarttuminen ja irrottaminen vaatii kyllä voimaa, mutta mielestäni tarvittava efortti on jo paljon pienempi kuin mitä ihan uusilla polkimilla talvisaikaan sisällä kokeilin. Loppulenkistä ei mielestäni ollut ainakaan kiinnityksen kanssa suurempaa ongelmaa, irrotuksen kanssa piti tietoisesti olla tarkkana.

Samu Ilonen
11.04.2010, 18.10
4-pulttikinnitusellä saa vakiona Laken ja Bont:in kenkiä ainakin. Ja muihin Speedplay sopii normaalikiinnityksellä. Toki pikkusen kustomoimalla saa lähen kaikkiin kenkiin ne kiinnni 4 pulttisena mikä säästää painoa ~50g ja madaltaa poljinta 3,5mm. Taisi olla parin tunnin duuni kuin tein ittelle noin.

Suurempi vapaaliike vaatii tietty suuremman liikkeen myös vapautukseen.

En kyllä ole kuullut ollut kellekään ongelma. Ainakaan tätä ennen. Tosin kyllähän kaikilla lukoilla voi koheltaa. Noihin kun tottuu niin muut polkimet aukeaa liian helposti...

tchegge_
14.04.2010, 15.43
Kyssäriä klossin asennuksesta kaarevalle pohjalle.
Ostin Spessun Comp rd- maantiekengät ja olen tässä asentamassa Timen klosseja niihin, ylläripylläri siinä missä Timen pohja on kiinnitysruuvien kohdalta tasainen, on Spessun pohja kaareva. En oikein uskaltanut lähteä kiristämään klossia kun näyttäisi että se vääntyy mutkalle. Tarvitseeko tuohon laittaa jotain prikkoja pohjan ja klossin väliin, vai voiko sen kiristää suoraan kiinni?

Mitään sovittimia ei tullut mukana, eikä myyjäkään sellaisen tarpeellisuudesta maininnut.

Edittiä...
Ongelma olikin vanhemman mallin Timen klossit jotka on tasaiset, eikä kaarevat kuten nykyään, homma korjattu ja nyt pelitti kaikki. :)

Pyöräpummi
14.04.2010, 19.01
On ollut haussa matalan "stack heightin" kenkä/poljin yhdistelmä.

Time:n polkimissa on se huono puoli että Sidit vaativat adapterin, joka lisää tuota "pinokorkeutta".
Kuitenkin uudet Iclic-polkimet pärjäsivät yllättävän vaatimattomasti Tourin testissä. Tässsä mielessä vanha RSX-poljin olisi se valinta, mutta millä kengällä ja numerolla? Sopii Shimanon 46 ja Sidin 45 1/2.
Lähtisi vähintään 5 mm pois pinokorkeudesta verrattu Shimano kenkä/poljin -ydistelmään.
Joo, Speedplaylla on matalan pinokorkeuden polkimia, mutta ne eivät tule tässä tapauksessa kysymykseen.

Kenkien ostamisessa on se paha puoli että kenkää pitäisi sovittaa ennenkuin varmasti tietää oikean kokonsa. Näyttää myös että nettikaupat harvoin varastoivat puolikokoja.

Valintaa vaikeuttaa myös nykyään muodissa olevat valkoinen ja ilotalon punainen väri, jotka ei sovi tyyliin.

tchegge_
14.04.2010, 21.13
Kenkien ostamisessa on se paha puoli että kenkää pitäisi sovittaa ennenkuin varmasti tietää oikean kokonsa. Näyttää myös että nettikaupat harvoin varastoivat puolikokoja.

Valintaa vaikeuttaa myös nykyään muodissa olevat valkoinen ja ilotalon punainen väri, jotka ei sovi tyyliin.
Just ostin nuo Spessut Comp Roadit Lajden Pyörähuollosta, valkoiset ja ilotalon punaisilla hilpareilla, samaa popoa saisi mustana, valkoisilla yksityiskohdilla. Olisin varmaankin ostanut ne mustat, mutta siroa 48 numeron kokoa olisi joutunut odottamaan kesäkuun puolelle niin päätin ottaa valkoiset. :)

Timen klosseilla matalimmalta kohdalta muoviosan paksuus joku 4-5 mm

Pohjanpoika98
09.05.2010, 22.15
Hei
Maantielenkeillä tykkään käydä välillä kioskeilla ja kotipihassa on n. 40 m:n matkalta ( edestakaisin ) sepelikävelyä , joten mitkä muut maantieklossit kestävät tätä paitsi maasto-SPD:t , joita olen käyttänyt maantiekengissä tähän asti?

Kokemuksia kehiin, please. Speedplayn systeemissä on mieleistäni ideaa ja yksinkertaisuutta, mutta kestääkö ne sitä sepelikävelyä ?

JT

NHB
09.05.2010, 22.48
Hommaa kävelysuojat klossien päälle, niin ei tarvitse noin epäolennaisen jutun perusteella valita polkimia. Ne ovat halpoja ja käteviä käyttää.

VPR
09.05.2010, 22.58
Ainakin jos heittää coffee capsit päälle.

Pohjanpoika98
10.05.2010, 18.50
Ainakin jos heittää coffee capsit päälle.

Tarkoitat kai näitä ;)
http://www.allterraincycles.co.uk/uploads/images/xlarge/110221.jpg

Coffee Shop caps

vai tätä ? Lurps ...:D:D

http://myartfullife.files.wordpress.com/2007/05/cappuccino-4.jpg

Coffee caps...

Jees, Speedplay Nollasarjaiset voisi noilla tyylikkäillä :rolleyes:
"koortoonkeilla" olla sopivat käyttööni.

JT

Pohjanpoika98
17.05.2010, 23.14
... kun sai Vileenin halavalla puolitutulta intersporttin myyjältä ja ne on niin hjuvan näköisetkin.
OK, oikeastaan käyttötarkoitukseni ratkaisi valinnan selkeästi, sillä
nyt voin sekä mtb-kisakengillä että maantiekengillä ajaa Mortilla... great
Muuten, omieni tarkka paino oli yllätyksekseni vain 305 g/pari ...

Katso kuvan klosseja; noilla voi ihan mainiosti kävellä jopa siinä sepelikössä vähän matkaa niin ei tartte kortoonkien edit...sandaalien kanssa pelleillä.....
Irroitus ja kiinnitys samanlaisia kuin eggbeatereillakin eli ei niin selvää kliks-ääntä kuin Shimanoissa , mutta helppo ja varma kiinnitys kuitenkin.
Käytän vielä sitä 15 -asteen helpompaa irroitusta kun ei tuossa 50-kymppisen kuntoajossa juuri sitä loppukiriä tarvita ...:-)
JT

PS. Laakerit pitää ostaa jo varalle;) sen olen eggbeatereista oppinut...

http://static2.biketiresdirect.com/imagesProduct/cbq3h-1.jpg

yypy
17.05.2010, 23.32
Mulla on myös tommoset Quattrot ja hyvin on pelittäny.

Tätä kliksaushommaa en oo kyllä ymmärtäny ollenkaan. Ajelen kaksilla eri kampiveljeksien polkimilla ja molemmissa kuuluu kyllä pieni ääni lukittautuessa, vaikken ainakaan minä sitä edes tarvitsisi. Klossi saattaa vaan olla liian syvällä kengässä, jos ei kuulu mitään ääntä.

Pohjanpoika98
18.05.2010, 11.17
Mulla on myös tommoset Quattrot ja hyvin on pelittäny.

Tätä kliksaushommaa en oo kyllä ymmärtäny ollenkaan. Ajelen kaksilla eri kampiveljeksien polkimilla ja molemmissa kuuluu kyllä pieni ääni lukittautuessa, vaikken ainakaan minä sitä edes tarvitsisi. Klossi saattaa vaan olla liian syvällä kengässä, jos ei kuulu mitään ääntä.

Sama juttu mulla, ei se ääni välttämätön ole, jos kiinnitys muuten pelaa hyvin. SPD:t ja johdannaiset mm. Wellgot kliksahtavat vaan aika äänekkäästi.

JT

Torppis
08.06.2010, 22.47
Oli kyllä aikamoinen elämys koittaa Bont:eja jalkaan.

Mulla olis mallikappaleita sovitettavana viikon, pari. Stadissa. En itse näitä myy, tuntuu vaan olevan tarvetta tämmösellekkin ilmaispalvelulle. Privaa.

Mihail
14.03.2011, 21.59
Olen kanssa tässä ajellut maantiefilolla simpan maastokengilla ja polkimilla ja nyt tälle ulkokaudelle haluaisin hankkia maantiepolkimet+kengät. Ja ainakin tän keskustelun pohjalta suunta on sitten tampereella signature kauppaa.

Jopexi
15.03.2011, 19.24
Aloittelia kyselee...

Ekat lukot ja kengät olisi nyt aikomuksena hankkia avojen tilalle. En ole juurikaan perehtynyt näihin ja kysymyksiä tulee heti mieleen.

Ensinnäkin, kun ostan esimerkiksi tämän ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44694 ) kengän ja nämä ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5369 ) polkimet, niin nehän ovat käypät yhteen, eikö niin?

Sitten näistä klosseista. Tuleeko niitä mukana noihin kenkiin/polkimiin, vai täytyykö ne ostaa erikseen. Jos täytyy, niin millaiset (mielellään CRC:stä).

Kiitos teille jo näin alustavasti!

VPR
15.03.2011, 19.39
Sopivat yhteen kun molemmat ovat SPD-SL. Klossit tulevat polkimien mukana.

snowfake
16.01.2013, 13.26
Nostellaan vanhaa ketjua... eli mitkä polkimet nyt maantiepyörään? Hintaluokka jokseenkin edullinen.

Shimano 105 SPD-SL:t, vai Look Keot tai Time RXS:t tms?

mhelander
16.01.2013, 13.34
... eli mitkä polkimet nyt maantiepyörään? Hintaluokka jokseenkin edullinen.

No jos noista itse pohtisin niin ilman muuta Time RXS. En suosittele niillä ajamaan talvella, komposiitti ei välttämättä tykkää kylmässä potkimisesta (tai kaatuilusta), omat takuuvaihdokit sain just kuriirilta.

Kuitenkin jos ajat 3-pulttisilla kengillä talvella on lumen kanssa aivan surkeat noi $haisse SPD-SL -polkimet, siis nämä nykyiset. Itse ajan 90-luvun alun 105-polkimilla jotka on paljon paremmat, sekä poljin (parempi irroitusmekanismi) että klossi (vähemmän uraa johon lumi junttautuu ja poljin vähemmän herkkä väliin jäävälle lumelle).

Jos ihan rehellisiä ollaan niin talveksi maantiepyöräänkin Time Atac -polkimet ja niiden klosseille NorthWave Celcius Artic tms kunnon talvikengät. Kesäksi sitten vaikka RXS.

snowfake
16.01.2013, 21.29
Oho ei pitänyt tarkoittaa että nyt = tammikuussa, vaan nyt = nykyään :) Eli ensi keväälle...

mk
16.01.2013, 21.34
Nostellaan vanhaa ketjua... eli mitkä polkimet nyt maantiepyörään? Hintaluokka jokseenkin edullinen.
kohtuullisen hyvässä tarjouksessa wigglellä nyt shimpan 540:t http://www.wiggle.co.uk/shimano-pd-r540-spd-sl-sport-pedals/

Pyöräpummi
16.01.2013, 22.01
kohtuullisen hyvässä tarjouksessa wigglellä nyt shimpan 540:t http://www.wiggle.co.uk/shimano-pd-r540-spd-sl-sport-pedals/

Juuri näitä ei kannata hankkia vaikka ilmaiseksi saisi, koska niissä on korkea "stack height". Sen aistii jaloissa.
Siis 105, Ultegra taikka Dura-Ace, jos Shimanoa aikoo.
En ole aivan varma onko 105 hiukan korkeampi kuin Ultegra?

Pyöräpummi
16.01.2013, 22.08
Vaikka muuten tykkään Shimanoista niin kenkäpuolella ei nappaa.
Shimanoissa on paksuhko pohja paksuhkolla ja pehmeähköllä pohjallisella.
Itse pidän ohuesta pohjasta sekä ohuesta ja kovasta pohjallisesta.

Halvemmalla kenkäpuolella ei kuitenkaan voi olla kovinkaan kronkeli.

lansive
17.01.2013, 00.14
Look Keo on ainakin kevyt. Jopa karvalakkimallin Easy on kevyempi kuin Dura-Ace 7900. Muuten en osaa sanoa onko mitään eroa. Ainakin maastopuolella Shimanon polkimet ovat olleet pomminkestäviä.

Lasol
17.01.2013, 00.20
Onko keo2 maxit hyvät?

Oatmeal Stout
17.01.2013, 12.26
Onko keo2 maxit hyvät?
Ainakin Keo Carbon Bladet (http://www.lookcycle.com/en/us/route/pedales/keo-blade.html) ovat hyvät.

kolistelija
17.01.2013, 12.52
Onko keo2 maxit hyvät?
On, mutta niitä menee ainakin minun käytössäni yksi pari per vuosi. Laakeri syö muovia ja akseli alkaa klappaamaan.

mhelander
17.01.2013, 14.04
Mun kokemuksia maantiepolkimista:

Look clipless @ 1990 : olihan kiva päästä remmeistä eroon ! Vähän painavat ja tarkat saada polkastua klossit kiinni. Toisesta lensi punanen laakerin suojakuppi veks, tulikohan kaaduttua kesällä ? Huono laakerointi, klappia on... edelleen tallessa mutta tuskin tulee käytettyä
http://i.ebayimg.com/t/Vintage-LOOK-SPD-Clipless-PEDALS-Road-Bike-/00/s/Njc1WDkwMA==/$(KGrHqF,!n0E8VH06geIBPMwjW8eBw~~60_35.JPG

Campyn ekat clipless:t @ 1991 : ihan paskat. Lukitus mitä sattuu, paino veneen ankkurin luokkaa. Onneksi sain myytyä jollekin merkkiuskolliselle...

$haisse lisenssi SPD-SL 90-luvun alusta: huomattava parannus alkuperäisiin Look lukkopolkimiin ! Huomattavasti kevyemmät, parempi klossi ja superhyvin toimiva klossin irroitusmekanismi. En muistaakseni koskaan kaatunut talvella (slikseillä) klossit kiinni... pelaa kohtuullisesti jos joutuu talsimaan lumessa (kunhan ei tee sitä suoraan sisältä hankeen jolloin lumi sulaa jääksi ja sitten on niitä ongelmia). Säädin ne tuolloin zero-float:lle, vasta toiset klossit käytössä, ajoa varmaan 50-70 tuhatta näillä, pientä väljyyttä toisessa laakerissa ja toisen akseli ehkä vähän taittunu (talvisesta kaatumisesta ?)
http://i.ebayimg.com/t/VINTAGE-LOOK-SHIMANO-BICYCLE-GRAY-CLIPLESS-9-16-PEDALS-PD-1056-/00/s/NzI5WDEwMjQ=/$T2eC16h,!wsE9suw0P7lBQ7cYHRLl!~~60_1.JPG

$haisse 105 PD-5610 @ 2010 : halvat, kohtuu kevyet, hyvä laakerointi (=ei klappia kohta kymppitonnin ajosta), klossit kohtuulliset kävellä. Ihan paskat talvella lumessa, eivät eksy käyttöön enää talvella. Kokemusta vain zero-float klosseista
http://www.cyclingcloseouts.com/ebaypics/ns/pd5610_2.jpg

Time RXS Carbon @ 2012 : kevyet, erittäin matalat (=kengän pohja lähellä akselia). Kohtuullisesti (nojakissa) toimiva clip-in, mahtava keskittävä float, selkeä irroitus (=ei vahinkoja). Parhaat (tähän asti) maantie klossit talvikäyttöön, eivät ole toivottomat lumessa tarpomisen suhteen ja ne lumet saa veks vähän kopasemalla, ovat hyvät kävellä. Silti sain rikki komposiittisen polkimen kärkikoukun ja toisen kengän klossin. Eivät tulle enää talvikäyttöön.
http://crev.vo.llnwd.net/o42/roadbikereview/images/products/medium450/product_488506_31595.jpg

(Time Atac Carbon @ muutaman vuoden takaa : off-topic mutta mahtavasti talvella pelaavat polkimet. Sama float kuin RXS:ssä mutta äärimmäisen helppo ja varma clip-in, varsinkin nojakissa. Toimii vaikka olis klossit jäässä, kurassa, sorassa tms. Sain polkimet käytettynä, ovat tosi kuluneen näköset mutta pelaavat silti hyvin ja varmasti, Laakerit herkät, kuin uudet. Vähän painavat)
http://i700.photobucket.com/albums/ww6/erikkellison/01272010/Time-Atac-World-Cup-Carbon-Pedals-0.jpg

ussaf
17.09.2013, 10.38
Otetaas ylös tämä... Onks kellään muulla tällaista keinumisongelmaa Keo2maxien kanssa? -> http://youtu.be/pYahli5BC9A

Jalka siis keinuu pituusakselinsa suhteen puolelta toiselle ja tekee vähän turhan höpöä takareiteen. Googlailun perusteella saattais olla jonkinlainen tyyppivika Lookin vermeissä. Itselläni pulma alkoi noin 10k ajamisen jälkeen. Laakerit pitäis olla ok ja uudet (harmaat) klossitkin vaihdoin noin kuukausi sitten.

jiiteeteepee
22.09.2013, 16.41
Jep samaa vikaa löytyy. Ja polkimet kans keo2 max. Ei ehkä noin voimakkaasti mitä videossa mutta tuntuu todella selvästi polkiessa.
Varmaan pitää laittaa reklamaatiota discounttiin ja polkimet sinne päin takasin.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

okahkonen
22.09.2013, 19.04
öö, vaihdoin polkimet (Keo2) kun tuo keinunta alkoi häiritä, eikä enää korjaantunut klossinvaihdolla. Mut siinä vaiheessa oli varmaan 20k ajettu, joten eiköhän se ollut aikakin. Siinä polkimen etuosassa oli joku semmoinen muoviliuska, joka ainakin toisessa polkimessa oli osin haljennut. Eikös nuo ole kulutusosia?

jiiteeteepee
22.09.2013, 20.23
Näillä polkimilla ajettu vajaa tonni joten luulis ettei pitäisi olla vielä kulumaa..

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

mackaiweri
21.05.2017, 10.08
Jahas herätelläänpäs tätä vanhaa ketjua. Uudet maantiepolkimet pitäisi saada about 100e budjetilla. Kokemusta ei ole maantiepuolelta kuin Shimanon PD-R540 -polkimista, mitkä menivät vanhan pyörän mukana. Vaihtoehtoina tällä hetkellä Shimano 105/Ultegra (onko ultegra hintaeron arvoinen?), Look Keo 2 MAX Carbon ja Time X-Presso 10 Carbon. Polkimet olisi tulossa maantiepyörään, eli käytännössä suurimmaksi osaksi tulisi ajettua kuivalla kelillä. Kaikista tuon hintaisissa taitaa olla irroitettavat akselit, eli laakereita pystyy huoltamaan, mutta minkä verran on kestävyydessä eroja? Ja minkä verran on tuntumassa eroja?

Antti Salonen
22.05.2017, 02.29
Time RXS oli aikoinaan oma suosikki, mutta X-Pressoa en oikein kykene suosittelemaan. Ne ovat todella kevyet, varsinkin jos ostaa titaaniakseliset versiot, ja klossit ovat edelleen harvinaisen helpot kävellä, mutta... Toisin kuin RXS:ssä, klossi on kokonaan pehmeää muovia ne kuluvat todella nopeasti. Kun ne kuluvat, lukittuminen on vähintäänkin epämääräisen tuntuista.

Look Keo tai Keo Blade on kokonaisuudessaan parempi poljin. Keo Blade on yksinkertaisuudessaan viehättävä.

Shimanon maantiepolkimista ei ole omaa kokemusta, mutta laakerit Shimanon polkimissa ovat aina olleet hintaluokassaan erinomaiset.

hannupulkkinen
22.05.2017, 09.28
Olen ajantun monenmerkkisillä mantiepolkimilla. Nyt ajan shimpoilla ihan vain saatavuuden takia ja koska ovat halpoja. Ihan halvimmilla kokeilin ja ei niitäkään saanut rikki. Nyt on ultegran polkimet ja ovat muuten ihan ok. Mutta huonommin tasapainoitetut kuin esimerkiksi timet. Poljinta pitää joskus käännellä varpailla ennen kuin osuvat kohdalleen ja ne ovat myös aika liukkaat takapuolelta joten muutaman kerran on jalka lipsahtanut ikävästi kun olen yrittänyt nopeasti kiinnittää jalan.

mackaiweri
22.05.2017, 10.14
Kiitokset käyttökokemuksista/neuvoista! Joo kyllä tuo poissulkee X-Pressot, koska ei sitä jaksa koko ajan klosseja vaihdella.

Keo Bladien ulkonäkö kyllä miellyttää silmää eniten ja kuten sanoit ne ovat yksinkertaiset. Onko kokemuksia tämän päivän Lookin laakereiden kestävyydestä? Muutama vuosi takaperin Lookin polkimia valiteltiin narinasta, mutta onko edelleenkin sama ongelma?

Näin olenkin lukenut, että paremmaan pään Shimanon polkimissa on todella kestävät laakerit. Huomasin kyllä noissa Shimanon perusmaantiepolkimissa huonon tasapainotuksen verrattuna maastopolkimiin, mutta luulin sen olevan maantiepolkimien ominaisuus. Shimanot olisivat luultavimmin melko varma valinta ilman mitään yllätyksiä.

arctic biker
22.05.2017, 12.37
Tähän iikään ainoat maantiepolkimet on Look Keo Classic. Muuten tykännyt mutta laakereissa klappia , jotain 9t ajetut. Shimanon maastopolkimista on hieman enemmän kokemusta joten kun hermostun niin valinta on helppo. Ultegra 6800 .

Noitten maantiekenkien kävely-kelpoisuuksista on lievää erimielisyyttä aina ollut. Ittellä kun asiointia piisaa niin aivan hyvin olen kaupassa pärjännyt Lookin klosseilla.
Tour jossain testissään antoi juuri Classiceille arvosanan 2,5 ja Ultegrat arvosti pykälää paremmiksi jalankulussa.

kuovipolku
22.05.2017, 13.52
Toivottavasti Hannu ei koe minun herjaavan, mutta olen mielestäni yrityksen ja erehdyksen kautta ollut huomaavinani etteivät Ultegrat olekaan niin huonosti tasapainotetut, ne ovat enemmänkin eri lailla tasapainotetut.

Toisin sanoen pitää opetella ja omaksua sellainen jalan liikerata ja se kohta jo poljinkierrosta jossa kiinnittyminen käy luontevasti, s.o. vilkaisematta, eikä vahingossa tyrkkää niitä väärään asentoon, jolloin niitä kyllä voi joutua kengänkärjellä asettelemaan tai pahimmassa tapauksessa kenkä lipeää.

Jossain toisessa polkimessa homma voi varmaankin toimia vielä paremmin, jolloin Ultegroihin totutteleminen voi vaatia ensin vanhan poisoppimisen. (Mulla ei ole ollut sitä ongelmaa joten ehkä koen asian toisin. Ja onhan se totuuden nimessä myönnettävä että kerran tai pari kymmenestä pitää katsoa ja pyöräyttää oikeaan asentoon sen jälkeen kun on epäonnistunut...)

puppy
22.05.2017, 14.53
en voi sietää Shimanoita kaupunkiajossa, jotenkin vain ne on aina ihan väärässä asennossa valoista lähdettäessä ja hiilikuitu liukuu aika hyvin =D no lisää harjoitusta....

marco1
22.05.2017, 14.54
Keo Grip -klossit ovat ihan toimivat, näissä on kumilätkät kontaktipinnoilla niin kävely onnistuu ihan turvallisesti.

Time Impactit (?) oli ehkä kivemmat ajaessa mutta lukitus yhdestä polkimesta alkoi temppuilla hyvinkin vähillä ajoilla niin vaihtuivat Keoon. Jos tarttee Timet varaosiksi niin löytynee vielä jostain jämälootasta.

paaton
22.05.2017, 15.00
Ja minulla on vieläkin spd polkimet maantielläkin. Ei millään raski ostaa uusia kenkiä, koska ostin vasta kengät ja uudet xt8000 polkimet. Spiukien pohjat eivät kyllä ilmeisesti ole aivan yhtä jäykät, mitä aiemmissa kengissä, koska varpaat puutuvat hieman pitkillä lenkeillä.

arctic biker
22.05.2017, 15.43
Onhan nää jänniä. Sen verta kylmää ollut jotta isompia maastokenkiäni käyttänyt, mahtuu vaikka Sealkinzin sukat. Ja maantierukissa A520 polkimet ja nuo ovatten aina väärinpäin, olen tottunut tai oppinut.

Pienenä offarina, toissatalven loskakeleille hommasin Eggbeaterit. Niitten tavoille ei millään, lopulla myin pois. Joku Akaalla kuulemma tykkää kovasti.

Keskihintaisilla ei niin kauhean jäykkäpohjaisilla kengillä huomaan kyllä isomman maantieklossin edun. Koen miellyttävämmäksi.

Oatmeal Stout
22.05.2017, 15.46
Minulla Keo Grip ja Keo Blade käytössä ja klossinsuojatkin.

mackaiweri
22.05.2017, 21.31
Joo kyllähän se hetken vie, että shimpan maantiepolkimien lukkojen käyttö sujuvoituu. Keo Bladet voisivat kyllä olla kokeilun arvoiset vispilät.

hemppa73
03.07.2017, 13.32
Moi! Täällä olikin jo keskustelua aiheesta... Eli pyöräilystä innostuneena ostin uuden pyörän, hybridin felt 75 viime loppu kesästä, nyt on kiinkostus herännyt kenkiin ja sitä kautta tietty kengätkin pitäisi ostaa... Järkeä? En tiedä... Työmatkaa n.12 km sivu ja lenkkiä välillä välillä 10 km- 40 km... Pääosin yli 20 km pituisia nuo lenkit... Ikinä ei oon ollut pyöräilykenkiä ja saatikka polkimia... Olisi kiva jos niillä voisi polkea myös normikengillä tarpeen vaatiessa... Vinkkejä? Millaiset, mistä, jne?

TERU
03.07.2017, 14.04
Katsoppa näitä polkimia, näihin käy m-kengät tai tennarit, kevyetkin. Ihan näistä ei omaa kokemusta, kun on samantyyppiset A520 polkimet.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-a530-clipless-road-pedals/rp-prod28050

Puskis
03.07.2017, 14.08
Moi! Täällä olikin jo keskustelua aiheesta... Eli pyöräilystä innostuneena ostin uuden pyörän, hybridin felt 75 viime loppu kesästä, nyt on kiinkostus herännyt kenkiin ja sitä kautta tietty kengätkin pitäisi ostaa... Järkeä? En tiedä... Työmatkaa n.12 km sivu ja lenkkiä välillä välillä 10 km- 40 km... Pääosin yli 20 km pituisia nuo lenkit... Ikinä ei oon ollut pyöräilykenkiä ja saatikka polkimia... Olisi kiva jos niillä voisi polkea myös normikengillä tarpeen vaatiessa... Vinkkejä? Millaiset, mistä, jne?

Et todennäköisesti halua varsinaisia maantiepolkimia ja kenkiä, vaan spd-standardia käyttävät. XT PD-T8000 tai PD-M324 varmaan tuohon tarkoitukseen parhaimmat vaihtoehdot. XT:ssä laadukkaampi laakerointi ja siksi ne on kalliimmat.

pari vanhaa ketjua:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?31747-Kaksitoimiset-lukkopolkimet
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39857-Shimano-multi-purpose-polkimet

edit:

Katsoppa näitä polkimia, näihin käy m-kengät tai tennarit, kevyetkin. Ihan näistä ei omaa kokemusta, kun on samantyyppiset A520 polkimet.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-a530-clipless-road-pedals/rp-prod28050

Mulla on tuommoset, eikä niitä paljon viitsi käyttää liukkautensa vuoksi tavallisilla kengillä.

hemppa73
03.07.2017, 14.30
Et todennäköisesti halua varsinaisia maantiepolkimia ja kenkiä, vaan spd-standardia käyttävät. XT PD-T8000 tai PD-M324 varmaan tuohon tarkoitukseen parhaimmat vaihtoehdot. XT:ssä laadukkaampi laakerointi ja siksi ne on kalliimmat.

pari vanhaa ketjua:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?31747-Kaksitoimiset-lukkopolkimet
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39857-Shimano-multi-purpose-polkimet

Niin siinähän se on, kun en ymmärrä mikä olis paras mulle ja mitä eroja on...
Spd- standardia käyttävät?

H. Moilanen
03.07.2017, 14.59
Spd- standardia käyttävät?

Standardi määrittelee klossin kiinnitystavan kengän pohjaan. SPD tulee kenkään kiinni kahdella ruuvilla ja mahdollistaa pohjan muotoilun sellaiseksi, että kengällä voi vielä kävellä. Maasto- ja retkipyöräilykengät ovat tällaisia. Maantiellä ja triatlonissa käytetään SPD-SL -standardin mukaista kiinnitystä (kiinnitys kolmella ruuvilla). Näillä kengillä ei sitten enää kävelläkään kuin olosuhteiden pakosta ja silloinkin mahdollisimman lyhyesti. Esim. marketin kivilattialla tällaiset kengät ovat liukkaat. Klossin muoto ja koko vie kengästä koko päkiän alan. Kengillä kävely muistuttaa lähinnä akuankka -tyylistä etenemistä.

Vasemmalla SPD, oikealla SPD-SL

https://practicalbike.com/wp-content/uploads/2012/11/SPD_SPD-SL-200x300.jpg

Lähikuva klossista

https://blog.wheelies.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/clipless-explained.jpg

hemppa73
05.07.2017, 10.31
Huh päätös ei olekaan ihan helppo... M324 on painavemmat kuin A520, mutta 520 on liukkaammat... 324 huonompi laakerointi? Paikallinen kaupan myyjä( molemmat tuotteet hyllyssä) väitti ettei ole laatu eroa...Sitten on vielä nämä XT PD-T8000... Jotka ilmeisesti on laadukkaimmat, ei ole kukaan moittinut...(?) Sitten on vielä jotain flätit vai mitkä ne oli jotka voi asentaa väliaikaisesti polkimiin että tulee normi polkimen kaltaiseksi...

hemppa73
05.07.2017, 10.34
Et ei tää ny niin helposti käynytkään... :D

H. Moilanen
05.07.2017, 10.43
Käyhän tää helposti, kun ei tee hommasta vaikeeta. Jos koet tarvitsevasi option ajaa fillaria myös lenkkareilla, valinta on A324. Jos et aio ajaa fillaria muilla kuin pyöräilykengillä, valinta on M540.

E: polkimen malli korjattu A540 --> M540

tehaku
05.07.2017, 11.06
Käyhän tää helposti, kun ei tee hommasta vaikeeta. Jos koet tarvitsevasi option ajaa fillaria myös lenkkareilla, valinta on A324. Jos et aio ajaa fillaria muilla kuin pyöräilykengillä, valinta on A540.

Ite en ostaisi yhdistelmäpedaaleja vaikka ajaisin lenkkareilla lyhyempiä matkoja kuten kauppareissuja. Kerran on sellaiset ollut ja hermot meni, kun ne on aina väärinpäin polinta käyttäessä. Oli jalassa sitten lenkkarit tai pyöräilykengät. Lukkopedaaleilla kyllä ajaa joten kuten ilman pyöräilykenkiäkin nimim. 3km työmatkaa silloin tällöin M520-polkimilla ja kävelykengillä ajava. En ole kokenut tuota kovin hankalaksi.

Esa S
05.07.2017, 11.33
^ Maantiepedaaleilla onnistuu vielä paremmin, kun ne on isommat. Harvoin tulee kyllä ajettua ilman pyöräkenkiä, mutta viimeksi muutama päivä sitten kun palautin vuokrapyörää, tosin vain 2 km matkan.

Jim717
05.07.2017, 12.47
Eli SPD-pedaalit kuulostavat oikeilta ei maantiepedaalit. Itse ajan maantiepyörällä 1000 km/kk spd-pedaaleilla ja Shimano RT82 kengillä.
Pedaalit on A530. Tosin en maantiepyörällä polje ilman pyöräilykenkiä.
Retkipyörässä on M324 pedaalit ja sillä tulee poljettua myös tavallisilla kengillä. Ei nuo A530:t myöskään niin huonot ole jos polkee tavallisilla kengillä normaalia vauhtia.

Puskis
07.07.2017, 16.06
Huh päätös ei olekaan ihan helppo... M324 on painavemmat kuin A520, mutta 520 on liukkaammat... 324 huonompi laakerointi? Paikallinen kaupan myyjä( molemmat tuotteet hyllyssä) väitti ettei ole laatu eroa...Sitten on vielä nämä XT PD-T8000... Jotka ilmeisesti on laadukkaimmat, ei ole kukaan moittinut...(?) Sitten on vielä jotain flätit vai mitkä ne oli jotka voi asentaa väliaikaisesti polkimiin että tulee normi polkimen kaltaiseksi...

A520:ssa ei ole flättipuolta ollenkaan, A530:ssa on. M324:ssä ja A530:ssa on varmaan melko samanlaiset laakeroinnit.

m324
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71csxlgUePL._SY355_.jpg
a530
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/bikes-and-gear/components/pedals/1283779515948-1c6v424id2679-630-80.jpg
ja T8000, jossa ne paremmat laakerit
https://static.bike-components.de/cache/p/dm1/5/0/Shimano-PD-T8000-XT-Clipless-Platform-Pedals-black-universal-50756-164515-1481267261.jpeg

Ihan ok nuo halvemmatkin on, mut mulla tuli tuommoseen itekseen vähän klappia jotain 1000km sitten. Purin, putsasin ja rasvasin sen siltä osin, kuin oli mahdollista ja taas mennään. Ei siitä kyllä uuden veroista enää tullut, enkä usko kestävän enää kovin pitkään. Tilalle hommaan joko nuo T8000 tai sitten a600(joilla ei voi ajaa lenkkareilla)

arctic biker
09.07.2017, 12.19
Mullon rahtiruunassa Simpan M324.Ihan toimiva idea tuohon pyörään, tosin ennen ens talvea vaihdan XT:n pedaalit. On se XT paaljon parempi. Maantiellä Look Keo toimii ja olen tottunut.

PatilZ
10.07.2017, 13.33
Tällä hetkellä oma suosikkini maantiepolkimiksi olisi Favero Assioma nykyisen Favero BePron tilalle.

https://www.powermeter24.com/en/favero/assioma/

Toimii siis paitsi polkimena myös jalkojen "jerkkuanturina". Jos vähänkään siis ajattelee, että olisi kiva seuralla maantielenkkejä ja omaa suoriutumista, niin ....

Malamuutti
11.07.2017, 09.14
Hankin jokin aika sitten nuo T8000-polkimet ja ne ovat olleet varsin OK. Lukkojen kireys oli minulle sopiva suoraan paketista. Flättipuoli on iso, hyvä ajaa pehmeäpohjaisillakin kengillä, ja koholla olevat ruuvit tekevät todella hyvän pidon kengän pohjaan. Miinuksena se, että aivan uutena laakerit eivät olleet kovinkaan herkät, mutta ne ovat siitä pikkuhiljaa vertyneet.

hemppa73
12.07.2017, 23.23
A520:ssa ei ole flättipuolta ollenkaan, A530:ssa on. M324:ssä ja A530:ssa on varmaan melko samanlaiset laakeroinnit.

m324
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71csxlgUePL._SY355_.jpg
a530
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/bikes-and-gear/components/pedals/1283779515948-1c6v424id2679-630-80.jpg
ja T8000, jossa ne paremmat laakerit
https://static.bike-components.de/cache/p/dm1/5/0/Shimano-PD-T8000-XT-Clipless-Platform-Pedals-black-universal-50756-164515-1481267261.jpeg

Ihan ok nuo halvemmatkin on, mut mulla tuli tuommoseen itekseen vähän klappia jotain 1000km sitten. Purin, putsasin ja rasvasin sen siltä osin, kuin oli mahdollista ja taas mennään. Ei siitä kyllä uuden veroista enää tullut, enkä usko kestävän enää kovin pitkään. Tilalle hommaan joko nuo T8000 tai sitten a600(joilla ei voi ajaa lenkkareilla)
Kiitos tarkennuksesta 520-> 530...
Ehkä pitää ostaa nuo T8000... Tai 324... Tuo 530 näyttääkin kapeammalta ja Flättipuoli( normikengänpuoli jos olen oikein ymmärtänyt) liukkaammalta...

Sementtireisi
18.07.2017, 11.26
Ostin pyörän ja siinä on shimanon polkimet, joista toinen puoli on tavalliselle kengälle (kuva alla).
Pyörä on Bianchin Cyclocross ja ajan todella paljon maastossa ja sorateillä.
Minkälaiset kengät ostan? Mielellään sellaiset joilla voin vaikka kantaa pyörää, jos tarve vaatii?
Pitääkö vaihtaa polkimet? Edellinen omistaja käyttänyt pelkästään maantiepyöränä mm. renkaat vihdettu kapeampiin, 28c.

Ja pahoittelut, tämä on varmasti tuhannes kerta kun näitä kysytään.

http://i1090.photobucket.com/albums/i379/valokuvani/Sekalaista/20170718_100640.jpg

Malamuutti
18.07.2017, 11.48
Ostin pyörän ja siinä on shimanon polkimet, joista toinen puoli on tavalliselle kengälle (kuva alla).
Minkälaiset kengät ostan? Mielellään sellaiset joilla voin vaikka kantaa pyörää, jos tarve vaatii?
Pitääkö vaihtaa polkimet? Edellinen omistaja käyttänyt pelkästään maantiepyöränä mm. renkaat vihdettu kapeampiin, 28c.

Näyttää siltä, että noille polkimille tarvitset kengät, joihin käyvät SPD-klossit. Siis periaatteessa maastokengät. SPD-klossien kanssa voi yleensä kävellä suht vaivattomasti. Niin ja klossit tarvitset myös, jos aiot lukkopuolta käyttää.

Sementtireisi
18.07.2017, 12.11
Kiitos nopeasta vastauksesta! Siis eikö maastokenkiä, eli SPD-klosseja kiinnitetä tähän lukko puoleen, joka kuvassani ylhäällä?

Sementtireisi
18.07.2017, 12.14
Tällä hetkellä olen ajanut lenkkareilla käyttäen tätä toista puolta:

http://i1090.photobucket.com/albums/i379/valokuvani/Sekalaista/20170718_120423.jpg

henripit
18.07.2017, 12.22
Kiitos nopeasta vastauksesta! Siis eikö maastokenkiä, eli SPD-klosseja kiinnitetä tähän lukko puoleen, joka kuvassani ylhäällä?

Maastokenkä sdp-klosseilla kiinnittyy lukkopuoleen. Maastokengässä klossi on kengän kuvion sisällä, joten sillä on helppo kävellä maastossa jos pitää pyörää kantaa. Tasaisella puolella voi käyttää vaikka tavallista lenkkaria.

Malamuutti
18.07.2017, 12.44

Jep, maastokengän SPD-klossi kinnittyy nimenomaan polkimen ensimmäisessä kuvassasi näkyvään puoleen. Tämän sivun alussa on muuten hyvä H. Moilasen postaus, jonka kuvasta ilmenee hyvin SPD- eli maastoklossin ja maantieklossin välinen ero.

Kannattaa muuten käyttää sitten pieni hetki siihen, että treenaa rauhallisessa paikassa lukon nopeaa polkimesta irrottamista. Taitaa olla edellisellä sivulla keskustelua siitä.

H. Moilanen
18.07.2017, 12.50
Tasaisella puolella voi käyttää vaikka tavallista lenkkaria.
Tai jos kengät lukoissa ajaminen hirvittää teknisessä paikassa, maastokenkä toimii myös tuolla avoimella puolella, ainakin rajoitetusti.

Moska
18.07.2017, 13.45

Ja pahoittelut, tämä on varmasti tuhannes kerta kun näitä kysytään.

http://i1090.photobucket.com/albums/i379/valokuvani/Sekalaista/20170718_100640.jpgSovita useampia kenkiä, kantapään pitää pysyä mukavasti paikoillaan eikä saa painaa mistään.

Sementtireisi
18.07.2017, 14.35
Kiitoksia kaikille. Tuli selväksi kerralla, vaikka vielä eilen oli klossit ja stemmit ynnämuut ihan täyttä hepreaa. :)
Tilaisin mieluusti jostain kengät tai sitten käytettyinä Fillaritorilta, joten en voi oikein sovittaa etukäteen.

Puskis
18.07.2017, 16.12
Pyöräilykenkien kokojen kanssa on aika tarkkaa, joten sovittaminen on suositeltavaa. Shimanon kenkiä taitaa olla joissain marketeissakin ja esim. Motonetissa. Jos semmoiset toteaa sovittamalla sopiviksi, niin sitten uskaltaa jo tilata saman merkin kengät toistakin mallia.

Moska
18.07.2017, 18.58
Esim mulla ottaa nuppiluut joidenkin kenkien laitoihin ja on varma että pidemmällä lenkillä viimeistään tulisi ongelmia.
Lisäksi eri valmistajilla mitoitus vaihtelee toisiin verrattuna. Normaalisti mulla on 41, mutta shimano on 42. 45nrth japantherit on 42 ja niihin mahtuu hyvin sukkaa lisäksi.

Sementtireisi
22.07.2017, 19.57
Pyöräilykenkien kokojen kanssa on aika tarkkaa, joten sovittaminen on suositeltavaa. Shimanon kenkiä taitaa olla joissain marketeissakin ja esim. Motonetissa. Jos semmoiset toteaa sovittamalla sopiviksi, niin sitten uskaltaa jo tilata saman merkin kengät toistakin mallia.

Tämän tein, kiitos vinkistä. Ensiksi kävin sovittamassa Diadoran kenkiä ja ei vaan ollut mieleisiä mikään. Johtunee että jalkani osuu kokoon 45,5 joita löytyy vasta kalliimmissa kengistä.
Mutta Shimano numeroa 46 oli passeli, joten tilasin tämän vuoden mallia olevat Shimanon tossut bike24.de kaupasta, LINK (https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C18%2C58;search=shimano+sh-mt3;content=8;product=184957). Shimanon sivuilla suositellaan polkimiksi PD-T8000 tai pyörässäni olevat PD-M324.

paaton
05.08.2017, 14.01
Hain toneilta Shimanon R9100 polkimet. Älytönhän tuo hinta oli, mutta hintaero ultegraan kapeni pieneksi, koska halusin siniset klossit. 3v takuu ja selkeästi jämäkämpi laakerointi selittää mielestäni hyvinkin tuon jäljelle jäävän 50e hintaeron. Jospa nuo pyörivät alla kymmeniä tuhansia kilometrejä moitteetta. Laakereita kannattaa varmaankin rasvailla kerran vuodessa?

Ynnykkä
28.11.2017, 18.59
Syyspimeydessä mankeleita kiillottaessa juolahti mieleen Ultegran polkimista sellainen kysymys. Onko polkimessa laakerit menneet, kun toisella kädellä pitää kiinni ruuvattavasta metalliosasta ja toisella heiluttaa itse poljinta, johon klossi tulee kiinni ja tuntuu pieni välys?

CamoN
28.11.2017, 20.02
Laakerit ei ole entiset, mutta kaipaavat hienosäätöä. Kokemukseni mukaan Shimanon polkimissa hienosäätö kuuluu asiaan, joskus yllättävän lyhyenkin sisäänajojakson jälkeen.

Hienosäätö on viiden minuutin homma. Tarvitaan kolme eri kokoista kiintoavainta, ymmärrystä sekä normaalien että vasenkätisten kierteiden päälle, ymmärrystä kartiokuulalaakereiden hienosäätämisestä ja laakerirasvaa. Ei ole pakko hienosäätää, mutta keskimäärin käyttöhuoltotoimenpiteillä on tapana pidentää mekaanisten keksintöjen elinjaksoa.