PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano Nexus



Kaitainen
12.12.2007, 06.19
Etsiskelin haulla tästä vaihteistosta juttua ja huomasin,että tästä monet kysyy paljon ja topiceja on paljon.

Tämän aiheen idea olisi nyt nimenomaan antaa sitä tietoa Nexus -vaihteista,jotta ei tarvitse kaikkea tietoa etsiä jonkin kiven alta.:eek:
Tänne siis tekniikka,käyttökokemukset ja huhut yms. Nexuksesta.

Kaikki Nexusta koskevat tiedot ja kysymykset voisi siis laittaa tänne saman otsakkeen alle.:)
Helppoa eikö totta.:seko:

Kaitainen
12.12.2007, 07.00
Minulle on kertynyt kokemuksia Nexus 8-vaihteistosta nyt n.2500km eli uskaltaa jotain jo sanoakin. Alun perin napa tuli hybridipyörän mukana, mutta erinäisistä ihmismielen kiemuroista johtuen napa on nyt kiinni maastopyörässä,jolla talvella lenkkeilen maanteillä ja kevyessä maastossa.

Napaan ei ole tehty muuta kuin ensihuolto,joka sekin oli vaihteiden säätö omatoimisesti. Ohjekirja neuvoisi jo viemään navan huoltoon, mutta avattuani navan itse,uskalsin huoltoa vielä pitkittää,jonka itse aion tehdä.
OHJE NAVAN HUOLTOON: www.sheldonbrown.com/nexus8/index.htm (http://www.sheldonbrown.com/nexus8/index.htm)

Usein väitetään,että Nexus lisää polkemisvastusta.Väite on tosi.
Ajaessa huomaa joidenkin vaihteiden olevan muita raskaampia.
Esimerkiksi vaihteet 3 ja 4 ovat selvästi vaihdetta 5 raskaampia.
Polkeminen muistuttaa kuntopyörällä ajoa.
Toisaalta jalkalihakset paisuu mukavasti,kun Nexuksella runttaa eteenpäin.

Myös huoli napavaihteen kestävyydestä painaa mieliä.
Aika näyttää, kuinka omani toimii. tähän mennessä on toiminut hyvin kelillä kuin kelillä. Toisilla vaihteisto on kestänyt paremmin kuin muilla. Syynä tähän saattaa olla esim. huollon laiminlyöti tai vaihteiston etelään suunniteltu versio,jollaisia löytyy joistakin halppis- ja tuontipyöristä.
Myyjän mukaan mm. Tunturi ja Helkama käytävät vaihteiston pohjoisiin olosuhteisiin kehitettyä versiota,jonka pitäisi kestää meikäläiset säät.

Itselläni napa on siis kiinni maasturissa. En usko vaihteiston olevan esim. Rohloffin tasoinen maastossa saati muutenkaan,mutta eihän sitä maastoon ole tarkoitettukaan. Maastossa olen kyllä ajanut,mutta suuremmat hypyt toistaiseksi jättänyt tekemättä. Maastokäyttökin toimii, mutta itse vielä etsin navan rajoja.Tarkoitus olisi kokeilla jotakin maastoajotapahtumaa ensi kesänä.

Nexus on kiinni rungossa,jossa on horisontaalit haarukanpäät.
Navan saa ketjunkiristäjän avulla kiinni myös muunlaisiin haarukoihin.
TÄÄLLÄ KETJUNKIRISTÄJIÄ www.pyorahuolto.com (http://www.pyorahuolto.com)

Laitan lisää kokemuksista,kunhan niitä kertyy.
Jouluna olisi tarkoitus suorittaa navan rasvaus ja katsotaan miten siinä sitten käy..

Raakahanu
12.12.2007, 10.26
Linkkivinkki: Hubstripping (http://hubstripping.wordpress.com/)issä ainakin on jotain infoa navasta jos toisesta.

Kaitainen
15.12.2007, 02.46
Tässä Nippelin hintoja Nexukselle:

SG-8C20 (http://www.nippeli.fi/index.asp?sivu=HallmanTuote&artno=791.SG8C20A) (ns.perusmalli)

SG-8R25 (http://www.nippeli.fi/index.asp?sivu=HallmanTuote&artno=791.SG8R25A) (premium)

Lotum
15.12.2007, 07.55
Minulla SG-8R20 hajosi totaalisesti noin 3500 km kohdalla. Vaihdoin tilalle SG-8R25:n. Sillä olen nyt ajellut noin 2300 km ilman ongelmia. Häviöt tuntuvat selvästi pienemmillä vaihteilla, joka ei sinänsä mailmaa kaada. Mutta kannattaa valita rattaat niin, että voi ajaa mahdollisimman paljon vitosvaihteella, joka on suora. Napa toimii hyvin kovallakin pakkasella, vain vaijerin jäätyminen voi haitata (alas päin vaihdettaessa). Mutta sehän ei ole navan vika. Rohloffissa ei tosin tätäkään ongelmaa ole, koska siinä on kaksi vaijeria.

Kaitainen
16.12.2007, 23.57
Nyt löytyi hyvä keskustelu asiasta. Tämä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=23719&highlight=rohloff) on jostain syystä mennyt aiemmin ohi silmieni.:(
Toivoisi,että Kilju kertoilis vielä,kuinka Napa on toiminut?

"Napavaihde särki (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=28357&highlight=nexus)?" -keskustelu
"Shimanon 7/8 vaihteinen kappa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25102&highlight=nexus)" -keskustelu
"Nexus 7 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=13468&highlight=nexus)" -kekustelu
"Uutta napavaihde projektia kenelläkään mielessä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=13193&highlight=nexus)"
Ja sitten vielä napavaihteen sovittamisesta kippurasarviseen:
"Uusi napavaihdeprojekti kippuratangolla...". (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29478&highlight=nexus)

Ei tarvitse sitten jonkun uuden kuulla,että "käytä hakua".

MtB
17.12.2007, 18.48
Minulla Nexus 8 ei kestäny maastoajoa, joten en suosittele mitään kovaa runttaamista

Tuomas
21.12.2007, 13.55
Kyllä 8-v Nexus on herkempi ajaa kuin vanha 7 mutta ei se tietenkään ketjuvedolle vedä vertoja. Muistelen että voimansiirtohäviö olisi ketjuvedossa 1%, Rohloffissa luvataan 2%, Nexus-7 5% ja Nexus-8 3%. Keventämistä ja tarkkuutta vaihtaminen vaatii kaikissa napavaihteissa ketjuvetoa enemmän.

Nexus-7:ssa 4. vaihde on suora ja 8:ssa vitonen.

Gamlas
13.04.2010, 20.10
Moi.
Nyt tulee varmaa aika tyhmä kysymys mut ette sattuis tietää olisko mitenkää mahdollista saada tosta nexuksen 8-v navasta sinkula mallinen?
Ku mul on vaan se takanapa enään,vaihtajat ja muut osat siihen on mystisesti kadonnut,niin varmaa tulis halvemmaks jos siitä sais vaan duunattua sinkula.
Pahoittelen tietämättömyyttäni : /

dauppi
14.04.2010, 15.02
Siis kyseessä on todellakin Shimano Nexus 8-vaihteinen napavaihteisto? Ja hukassa on vaihdevipu ja vaijeri? Uusi vipu ei paljoa maksa (n. 15€), mutta toki tuosta saa sinkulankin, kun vaijerinpätkän vaan laittaa kiinteästi kiinni vaikka ketjusuojan pultin alle tms. paikkaan. Tai ilman vaijeriakin tuolla voi ajella ykkösvaihteella.

Gamlas
14.04.2010, 21.19
Ehkäpä käyn vaan ostamassa uudet osat siihen :)

J T K
14.04.2010, 23.02
Varmasti helpoin sinkulointiprojekti ikinä. Vaihdevaijeri poikki ja sen perään kori keppanaa asennusjuomaksi :)

Gamlas
15.04.2010, 11.01
Okei.siis mul ei oo mtn vaijereita eikä mitään osia niihin vaihteisiin.Siin kiekos jossa se takanapa on nii siinähän on vaan se yks ratas,ja onhan se koko ajan "sinkula" mut aika vi**umaisen löysällä välityksellä.Mietin just et jos sen välityksen sais muutettua vaan?

Gamlas
15.04.2010, 11.03
Ja noista vaijereista niin mun mielestä siin ei oo mtn paikkaa enään ees vaijerille ku tosissaan siin on vaan se yks ratas?

Muko
16.04.2010, 08.17
Paikka vaijerille (http://www.sheldonbrown.com/nexus-mech.html#cableinstall).

Gamlas
17.04.2010, 01.42
jep mut mul ei tosissaa oo ku se se napa vaan eli mult puuttuu toi "casette joint".
Eli se vissii kandee nyt ekaks käydä ostaa jostain.Oisko hajua mistä tollasia löytyy?

asb
17.04.2010, 07.43
jep mut mul ei tosissaa oo ku se se napa vaan eli mult puuttuu toi "casette joint".
Eli se vissii kandee nyt ekaks käydä ostaa jostain.Oisko hajua mistä tollasia löytyy?

Google: "Nexus cassette joint" palauttaa muutaman sivullisen fillariliikkeitä. Jos nettitilaus ei kiinnosta, niin about mikä tahansa vähittäismyyjä (siis ei polkupyörätukku) voi tilata sellaisen (olikos se Euroopan keskusvarasto ollut Hollannissa). Toimitusajat voi kyllä olla mitä sattuu, kun on tää tuhkahäröily päällä.

rigor m
19.04.2010, 15.44
kysinkin jo toisessa ketjussa, mutta kysyn täälläkin kun en saanut vastausta ongelmaani.

oisko kellään tietoa saisko tuohon nexus 8 premium napaan millään virityksellä levyä tai vaikka sitten rullajarrua? ei viitsis uutta napaa ostaa ja vannejarruja en enää jaksa.

Polkija
03.05.2010, 21.15
Minulla on vajaa 10 vuotta vanhassa Helkama kulkurissa Shimanon Nexus 7-v takanapa jalkajarrulla, ja se on jo pidempään kiukutellut, nykyään jo niin pahasti ettei sillä viitsi enää ajellakaan. Ongelma on siis sellainen, että suurin osa vaihteista rohisee ikävästi, ja jumittelee polkimia välillä ja välillä myös eteenpäin polkiessa alkaa jarruttamaan. Olen käyttänyt pyörää pari kertaa vuosihuollossa, mutta tämä ongelma on aina palannut suht. nopeasti. Osaisiko joku gurumpi kertoa samantein että missä vika, ja että onko mahdollisesti korjattavissa muuten kuin vaihtamalla koko napa? Muuta en ole vaihteille itse tehnyt kuin säätänyt kireyden säätöruuvista ohjeiden mukaan, tällä ei ole kuitenkaan ollut erityistä vaikutusta.

bartagma
03.05.2010, 22.05
minulla on vajaa 10 vuotta vanhassa helkama kulkurissa shimanon nexus 7-v takanapa jalkajarrulla, ja se on jo pidempään kiukutellut, nykyään jo niin pahasti ettei sillä viitsi enää ajellakaan. Ongelma on siis sellainen, että suurin osa vaihteista rohisee ikävästi, ja jumittelee polkimia välillä ja välillä myös eteenpäin polkiessa alkaa jarruttamaan. Olen käyttänyt pyörää pari kertaa vuosihuollossa, mutta tämä ongelma on aina palannut suht. Nopeasti. Osaisiko joku gurumpi kertoa samantein että missä vika, ja että onko mahdollisesti korjattavissa muuten kuin vaihtamalla koko napa? Muuta en ole vaihteille itse tehnyt kuin säätänyt kireyden säätöruuvista ohjeiden mukaan, tällä ei ole kuitenkaan ollut erityistä vaikutusta.

uus napa.

Polkija
04.05.2010, 09.28
uus napa.

Kiitos, tätä epäilinkin. Tähän liittyen olisin vielä kysynyt aloittelijana, että jos haluan vaihtaa tilalle nexuksen 8-vaiheisen navan, pitääkö tässä ottaa jotakin erityistä huomioon vai meneekö se sujuvasti 7-vaiheisen tilalle?

asb
04.05.2010, 10.09
Kiitos, tätä epäilinkin. Tähän liittyen olisin vielä kysynyt aloittelijana, että jos haluan vaihtaa tilalle nexuksen 8-vaiheisen navan, pitääkö tässä ottaa jotakin erityistä huomioon vai meneekö se sujuvasti 7-vaiheisen tilalle?

7-vaihteiseksi laitetaan vain uudet sisuskalut takanavan kuoren sisälle. Homma vaatii vain kahden-kolmen mutterin irroittamisen. 8-vaihteiseksi puretaan takakiekosta kaikki puolat pois ja laitetaan kokonaan uusi takanapa ja uudet puolat (ja uudet vaijerit ja uusi vaihtaja tankoon).

Se 8-vaihteinenkin Nexus on mun mielestä niin paska, ettei maksa vaivaa, eikä rahaa.

Seteh
16.07.2010, 14.37
Emännän pyörässä on 7-vaihteinen Nexus (SG-7C15), joka on nyt ruvennut laahaamaan. Eli ikään kuin olisi jarru vähän päällä koko ajan, erityisesti tietyssä kohdassa kierrosta. En tiedä laahaako jarrut vai laakerit vai mikä. Missähän vika voisi olla ja onko mahdollista korjata ilman erikoistyökaluja ja ilman erityistä kokemusta napojen huollosta?

via
18.09.2010, 10.18
7-vaihteiseksi laitetaan vain uudet sisuskalut takanavan kuoren sisälle. Homma vaatii vain kahden-kolmen mutterin irroittamisen. 8-vaihteiseksi puretaan takakiekosta kaikki puolat pois ja laitetaan kokonaan uusi takanapa ja uudet puolat (ja uudet vaijerit ja uusi vaihtaja tankoon).

Se 8-vaihteinenkin Nexus on mun mielestä niin paska, ettei maksa vaivaa, eikä rahaa.

nyt on käytössä 3-vaihteinen nexus. markkinoilla tuntuu olevan muitakin napavaihteisia. onko jonkun muun valmistama mahdollisesti parempi? käytössä on rumpujarru.

Gurvus
02.11.2010, 17.02
Katkesi tuosta kolmivaihteisesta Shimanosta se jousi/tappi joka laitetaan renkaan navan reikään (en oikein tunne näitä termejä :D). Vaihdetapiksi sitä jossain sanottiin. Tietäiskö joku mistä saa uuden, mieluiten jostain suomalaisesta verkkokaupasta. Alkaa nimittäin kyllästyttämään tämä ykkövaihteella polkeminen ;).

hartsu
02.11.2010, 19.40
Tuolla http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=4&md=35&sd=3502 näyttäisi olevan ainakin.

Itse kyllä kysyisin lähimmästä pp-huollosta jos olisi tarvetta.

Gurvus
09.11.2010, 17.16
Onko tuo sitten varmasti oikean kokoinen.

hartsu
09.11.2010, 18.49
Sitähän minä en voi tietää, mutta samanmittainen tietysti kannattaa hankkia rikkimenneen tilalle.
Josko tuosta (http://bike.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.download.-Par50lparsys-0010-downloadFile.html/03%29%203%20speed%20push%20rod%20chart.pdf) selviäisi ?

nekku
24.11.2010, 11.29
Vaihdoin takarenkaan jonka jälkeen vaihteiston pykälät 5-8 eivät enää toimi entiseen malliin. Pykälät 1-4 toimivat kuten ennenkin. Kummallisinta on se, että keltaiset säätömerkit ovat täysin kohdakkain. Olen myös ajaessa yrittänyt hienosäätää vaihteistoa. Suuremmilla vaihteilla siis vaihde naksahtaa ja veto katkeaa hetkeksi. Miten tarkka tuo säätö oikein on?
Takapyörää irroittaessa irroitin vaijerin pään mutterin hahlostaan, myöhemmin luin ohjekirjasta että koko paketti olisi irronnut akselilta pikalukituksella, ei kai tällä voi olla merkitystä? Vaijeri kulkee mielestäni nytkin aivan oikeasta paikasta.

nekku
25.11.2010, 09.02
Tutkin pyörää vielä ja havaitsin että takapyörä heiluu aika paljon eli laakereita pitäisi kiristää. Voisiko vaihteiden ongelmat johtua tästä? Poistuuko välys helposti kartiomuttereita kiristämällä? Voisiko muka olla että laakeri olisi päässyt löystymään pyörää irroitettaessa?

Eikö kukaan keksi mitään kommentoitavaa?

HooÄm
25.11.2010, 10.12
Tarkista nyt ihan ekaksi että se vaijerikuoren toppari (siis se joka sojottaa eteenpäin) ei ota kiinni runkoon. Jos ottaa kiinni, niin vaihteet takertelee = aika yleinen ongelman aiheuttaja.
Tarkistithan että vaijerissa ei rispaantumia?
Ja että vaijerinkulku on todellakin oikein?
Navan välys säädetään vasemmalta puolen 22mm. litteällä kiintoavaimella, lukitus 17mm vastaavalla. Voit koittaa kiristää suoraan sillä 17mm. lukitusmutulla, sisempi 22mm. todennäköisesti pyörii mukana. Naparullajarrullinen hieman työläämpi..
Siinä nyt ensihätiin..

nekku
26.11.2010, 08.59
Vika oli näköjään siinä että laakeri oli päässyt löystymään kun vaihdoin takakumin. Muistan että käänsin rullajarrua 180 astetta saadakseni sen takaisin klipsiin. Tämä aukaisi vissiin laakerin samalla. No helppohan tuo rullajarru oli irrottaa ja kiristää laakeri - opettavainen juttu kaiken kaikkiaan. Mutterikoot muuten minulla ovat 14/14 mm. Nyt vaihteisto toimii taas hienosti. Pyörä on n. vuoden ikäinen ja olen ajanut sillä toista tuhatta kilometria. Vaihteistoon olen ollut erittäin tyytyväinen.

tjames
23.02.2011, 20.48
Hei vaan kaikille. Ostin tuossa muutama päivä sitten uuden pyörän järkyttävän maasturini tilalle. Tunturi Akselin ostin aika pikaisesti, sillä pysty ajoasento ja 3 vaihdetta miellyttivät. Nyt kuitenkin tässä miettinyt, että kun ajan pyörällä 2 vaihteella ja lopetan hetkeksi polkemisen ja annan pyörän rullata ns. vapaalla hetken ja kun alan taas polkemaan, polkimet pyörähtävät jonkin verran tyhjää. 1. ja 3. vaihteella tätä en ole huomannut ollenkaan. Onko vaihteisto uutena jo rikki, eli vienkö suosiolla takaisin liikkeeseen vai onko kyseessä jotain uutuuden karheutta joka "kuluu" ajaessa pois?

brewster
23.02.2011, 22.16
onkohan nämä niitä varastorasva-pakkanen oikeita. en tiiä asiasta mitään mutta kunhan ajattelen ääneen

tjames
23.02.2011, 22.36
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39882

Tuollainen sattui tuleen vastaan kun googlailin lisää, eli liikkeeseen taidan viedä heti kun mahdollista.

snowfake
09.05.2011, 22.32
Vaimokkeen pyörässä 7-vaihteinen Nexus, SG-7C16. Ongelmana että kun jarruttaa, napajarru pitää sellaista hakkausääntä, TAKATAKATAKATAKA. Mitäs tuolle? Pyörä joku iänkaikkisen vanha Tunturi Tango, mahtaako tuota kannattaa lähteä kauheasti rassaamaankaan?

nikomoukka
15.05.2011, 23.01
Mietin tässä että onko esim 3 vaihteisessa pyörässä 1 vaihde yhtä kevyt kuin 7. vaihteisen ykkösvaihde? ja kolmosvaihde yhtä raskas kuin 7 vaihteisen raskain? Vai miten ne suunnilleen meneepi?

Jula
16.05.2011, 15.48
Inter 3 - 36% intervals and an overall gear range of 186%.

Inter 7 - range of 244% with non-even interval percentages of 17,14,17,16,17,16.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Nexus

Jula
13.08.2011, 12.34
Mietin, että jos pappapyörään päivittäis 3-vaihteisen Shimano Nexus takanavan.

Sopiiko jalkajarrullinen 3-vaihteinen Nexus 120mm takahaarukkaan?

Entä toimisiko ketjulinja ja ketjun leveys vanhanajan Fauber-kampien kanssa, jotka on suunniteltu 1-vaihteiselle jalkajarrullisella takanavalla.

zwak
13.08.2011, 14.03
myöhässä vastaus snowflakelle: ilmeisesti rasvat on palanut/muuten kadonnut. Sivussa on jossain muovitulpalla peitetty reikä, josta voi tuupata sisään paljon mustaa jarrurasvaa, tai kun sitä ei saa mistään, niin jotain muuta kuumuutta kestävää ja jäykkää mössöä. Ketjuöljykin ehkäisee lisävahinkoja hetken paremman puutteessa.

Jos ongelma on syntynyt, se uusiutuu aina välillä, ja pahenee joka kerta.
(purkaa sitä ei kannata jos ei ole varaosia, siitä ei ole apua)

Näin ainakin jossain 2004 mallin Nexus rullajarruissa (käsijarruissa).

Illotus
13.08.2011, 21.13
Mietin, että jos pappapyörään päivittäis 3-vaihteisen Shimano Nexus takanavan.

Sopiiko jalkajarrullinen 3-vaihteinen Nexus 120mm takahaarukkaan?

Entä toimisiko ketjulinja ja ketjun leveys vanhanajan Fauber-kampien kanssa, jotka on suunniteltu 1-vaihteiselle jalkajarrullisella takanavalla.

3v nexus on muistaakseni 120mm OLDllä, eli pitäisi sopia. Ketjulinjasta ei ole hajua, mutta sitä voi kohtuudella säätää, kun niitä takarattaita on sekä suoria, että toispuoleisia ja toispuoleiset voi laittaa kummin päin vaan. Jos mahdollista, niin kannattaa vetää vaihdevaijeri yläputkea ja seatstayta pitkin. Keskiön alta vetäessä tahtoo tulla alamutka, johon sitten vesi jäätyy talvella ja aiheuttaa yleisen yksivaihteisuuden.

Jula
13.08.2011, 23.17
Kiitos vastauksesta! Siitä oli apua. :)

Takahaarukka ja ketjulinja siis pitäis toimia. Yritin viivottimella mittailla tuota ketjulinjaa ja aika lähellä 42mm se oli. Jos niillä takarattailla voi vielä pelata, niin luulis järjestyvän.

Mutta miten ketjun kanssa? Tuollaisessa iänikuisessa Fauberissa on aika jykevän oloinen ketju. Tuleeko yhteensopivuusongelmia Shimano Nexuksen rattaan kanssa? Näyttää olevan 3/32" ketjulle nuo Shimanon rattaat. Fauberista en tiedä tarkkaan.

Edit: Shimano Nexus ketju näytti olevan 1/2" x 1/8". Eli eiköhän tuo toimi yhteen Fauberin kanssa.

jarkko_h
27.05.2012, 17.14
Tiedättekö löytyykö mistään hyötysuhdevertailuja Nexus 8 premiumin ja Nexus 7 välillä. Tässä (http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf) linkissä on on huolella mitattuja hyötysuhteita Nexus7:lle ja Rohlofille...., mutta pitäis saada vertailu Nexus 7 vs. Nexus 8 Premium**. Ehkä Nexus7 ja Nexus 8 premiumin välillä ei käytännön eroa, mutta henkisesti raskasta polkea jos tietää että olisi parempikin rumpu saatavissa. Tässä l (http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.html)inkissä on muuten teknisiä tippejä rumpupaihteisiin. Kuten tästä (http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.download.-Par50lparsys-0016-downloadFile.html/09)%20Differences%20Between%20Hubs.pdf) nähdään on premiumiin laitettu neulalaakerit planeettapyöriin.

Harkinnassa on Spezialized source 7. (http://specialbike.fi/tuotteet.html?id=59/229) Olisi täydellinen pyörä jos tuossa olisi Nexus 8 premium. Source 8:ssa (http://specialbike.fi/tuotteet.html?id=59/225) olis Nexus 8 premium, mutta pyörässä liian ahtaat lokarit nastarenkaille ja vannejarrut eivät miellytä. Nexus 7 akselimitta on 130 (OLD) ja Nexus 8:n 132. Eli ehkä tuon Nexus Premiumin 132mm navan saisi juuri vaihdettua Source 7:aan 130 mm haarukkaan.. Jos ei liikkeessä ei saa vaihdettua, niin vaihdoehdoksi jää Tunturi RX800 (http://tunturi.fi/pyorat/rx800-miehet/) , jossa on Specialized 7:aa paremmat osat ja jarru & lokarisysteemi Speliazed source 8:a järkevämpi loskakelejä silmälläpitäen.


ps.
**Paljon ylistetty Rohloff oli testissä hyötysuhteeltaan ~Nexus 7 luokkaa. Molemmat vaihteet sisääajamattomia. Nexussessa sisällä rasvat (öljyillä (http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.download.-Par50lparsys-0014-downloadFile.html/07)%20Maintenance%20Oil.pdf) hyötysuhde paranee. Testissä oli esimerkki tästä)

tsaarni
13.07.2012, 20.21
Otin käyttöön reilu 10 vuotta vanhan pyörän jolla ei kuitenkaan ole ajettu juuri lainkaan. Pyörässä on Nexus 8 vaihteisto jonka kanssa alkoi ilmetä heti ongelmia. Vaihde jää herkästi jumiin varsinkin vaihtaessa alaspäin. Tein pari videota ongelmasta http://www.youtube.com/watch?v=ZobQ7tIgndw ja http://www.youtube.com/watch?v=LdUGXnppg8E. Videon ongelma ilmenee myös polkiessa. Ihan kuin vaihteistossa palautusjousi olisi hengetön? Olen ruiskuttanut CRC:tä purkamatta vaihteistoa, mutta eipä tuo niin helpolla tunnu lähtevän liikkeelle.

Olisiko kenelläkään neuvoja tämän ongelman kanssa?

hartsu
14.07.2012, 14.32
Olisiko kenelläkään neuvoja tämän ongelman kanssa?

Kokeile nyt ensiksi vaikka sitä että ota takapyörä irti ja irroita se vaihteensiirtomekanismi ja putsaa se kunnolla. Voitele jollain ohuella öljyllä ja kokeile että auttoiko.
Esim. tässä ohjeessa (http://thegoldenwrench.blogspot.fi/2011/01/servicing-of-internally-geared-hub.html) näkyy hyvin tuo vaihteensiirtomekanismin irroitus ja kiinnitys.
Itse olen voidellut sen aina teflonpitoisella kuivavoiteluaineella johon lika ei tartu niin helposti kuin öljyyn.
Vaijeri tuossa näyttäisi liikkuvan ihan hyvin kuoressaan joten siitä tai vaihdevivusta vika ei luultavasti johdu.

On sekin kyllä mahdollista että tehtaan vaseliinit on kovettuneet navan sisällä varsinkin jos pyörää ei ole käytetty pitkään aikaan, tai vaihteensiirtäjän palautusjousi on kuoleentunut jos navassa on ollut esim. kasivaihde päällä kun se on seisonut vuosia.
Tuon linkin ohjeella saattaa onnistua navan purku ja voitelukin jos on TSI-ihmisiä.

Pyörällä ei missään nimessä kannata ajaa ennen kuin vika on korjattu, napa hajoaa melko varmasti jos vaihteensiirto ei toimi täsmällisesti.

PikkuEme
14.07.2012, 20.10
Kokeile nyt ensiksi vaikka sitä että ota takapyörä irti ja irroita se vaihteensiirtomekanismi ja putsaa se kunnolla. Voitele jollain ohuella öljyllä ja kokeile että auttoiko.
Esim. tässä ohjeessa (http://thegoldenwrench.blogspot.fi/2011/01/servicing-of-internally-geared-hub.html) näkyy hyvin tuo vaihteensiirtomekanismin irroitus ja kiinnitys.
Itse olen voidellut sen aina teflonpitoisella kuivavoiteluaineella johon lika ei tartu niin helposti kuin öljyyn.
Vaijeri tuossa näyttäisi liikkuvan ihan hyvin kuoressaan joten siitä tai vaihdevivusta vika ei luultavasti johdu.

On sekin kyllä mahdollista että tehtaan vaseliinit on kovettuneet navan sisällä varsinkin jos pyörää ei ole käytetty pitkään aikaan, tai vaihteensiirtäjän palautusjousi on kuoleentunut jos navassa on ollut esim. kasivaihde päällä kun se on seisonut vuosia.
Tuon linkin ohjeella saattaa onnistua navan purku ja voitelukin jos on TSI-ihmisiä.

Pyörällä ei missään nimessä kannata ajaa ennen kuin vika on korjattu, napa hajoaa melko varmasti jos vaihteensiirto ei toimi täsmällisesti.

Samalla kun otat vaihteensiirtäjän irti niin kato, että ratas on kunnolla paikallaan ja lukitusrengas kunnolla urassaan. Olen nähnyt muutaman navan, jossa ratas lähtenyt irti ja kiilaa koko systeemin jumiin.

jarkko_h
03.08.2012, 16.43
Terve,

noin 300 kilometrin sisäänajon jälkeen Nexus 7 sai öljykyljvyn. Ensiksi huolellinen renkaan, vanteen ja navan ulkopuolinen puhdistus ja tämän jälkeen napa auki. Puhdistin laakereista vanhat rasvat (hiukan mustuneet) ja laitoin uudet tilalle. Tämän jälkeen purkamaton akselikeskiö öljykylpyyn. Tein homman yyberhuolellisesti ja koko hommaan meni lähes 3 tuntia (ajosta-ajoon). Vähän rennommalla otteella homma noin tunnin juttu. Vaihteena sorvattu SG-7R50. Sisäosien silmämääräinen laatu (työstöjäljet, insertit, laakeriurat...) yllätti positiivisesti. Vaihteen toiminta ennen ja huollon jälkeen on ollut myös moitteetonta. Sisäänajon myötä napa on selvästi notkistunut.

Vinkki1 huoltajille: Nesteen kat-polttoaineen jäänestostopurkista saa hyvän astian kylpyyn. Puuhun 24 mm reikä ja purkki korkkineen asettuu tähän tukevasti. Navan akseli menee mukavasti pitkään kaulaan ja lika valuu myös sinne. Lopun öljystä voi uusiokäyttää. Käyttäen tätä pitkäkaulausta purkkia upotusastiana öljyä menee todella vähän (shimanon oma öljy jota itse käytin on todella kallista).

Vinkki2 huoltajille: Laakerin kiristykseen pätee sama kuin normaalin ketjuvaihteellisenkin laakerin kiristykseen. Ylikiristystä on vältettävä kuoppauminen estämiseksi. Laakerimuttereiden kierteissä on aina välystä noin 1/10 kierteen nousun verran. Tämän vuoksi kannattaa ekaksi kiristys tehdä sormilla sormikireyteen. Tämän jälkeen löysytys 1/10 kierrosta taaksepäinen enenn lukitusmutterin kiristämistä (lukitusmutteri poistaa kierrevälyksen). Jos haluaa pelata varman päälle. Voi aluksi koikeilla isommalla 1/5 kierroksen löysytyksellä. Jos laakeriin jää välystä kiristysmutterin kiristyksen jälkeen vähennät vain löysytystä sormikireydestä.

jarkko_h
13.08.2012, 19.47
Terve,

Linkki albumiin (http://opa.cig2.canon-europe.com/s/CVdpVkVjNYT).

Kuva1: Sinol -jäänestopurkki käytössä. Ei mene kallista Shimanon hukkaan Sinol -purkin pitkän akselin ansiosta. Akseli vilahtaa pitkään kaulaan, joka samalla toimii öljysumppuna keskiöstä irtoavalle lialle. Jäänestopurkki kiinni 2"x4":ssa johon kairattu 24 mm reikä. Pysyy tukevasti, mutta on silti helppo ottaa irti sumppuun jääneen lian poistamista varten. :

Kuva 2: Öljykylvyn jälkeen kuivatellaan navan sisustaa parisen minuutta

Kuva 3: Lopuksi keskiö penkkiin kiinni kierteitä varoen. Kuvassa keskiön alareunassa päälle asetettu puhdistettu ja rasvattu päälaakeri. Taustalla rumpu odottaa asentamista.K

Kuva 4: Samainen nexus 7 napa noin 100 km öljyvoitelun jälkeen. Toimii nyt todella herkästi verrattuna 400 km taaksepäin. Vaikea sanoa tarkkaan mikä on öljyvoitelun ja mikä sisäänajon vaikutus. Kuvassa vasemmalla näkyy rullajarrun jäähdytyslevy.

jarkko_h
17.08.2012, 19.35
OFF topic: Oli kuvien oikeuksien kanssa ongelmaa. Laitoin albumiin. Nyt pitäisi albumin kautta näkyä.

jarkko_h
14.10.2012, 22.24
Terve,

Tuli vaimon kanssa viime viikonlopun pyörälenkillä ajettua tulva-alueen läpi. 200 metrin matkalla vettä oli noin puoli metriä. Pyörät (toinen ketjuvaihde, toinen nexus 7 rumpuvaihde) oli aikalailla uppeluksissa ja navat oli täysin veden alla. Kotiin tultua vanteiden sisällä hölskyi vielä vesi ja tämän perusteella epäilin että napoihin (sekä ketju että napavaihteellisiin) meni vettä, mutta en ehtinyt heti aukaista, vaan homma piti jättää seuraavaan viikonloppuun. Jätin pyörät varalta ulkosäilöön. Ruostuminenhan on hitaampaa viileässä.

Eilen sitten aukaisu ja vettä oli päässyt sisälle pari ruokalusikallista. Rasva/öljy oli tuon lyhyen ajan säilönyt pinnat hyvin. Yhtään ruostemerkkiä ei löytynyt. Purin vaihteen varalta atomiksi (aurinkopyörät irti, planeettapyörien tapit irti, kytkimet irti---) ja rasvasin liukulaakeritapit, kuulalaakerit ja kevyesti hampaita. Lopuksi keskiölle öljykylpy ja osat kiinni. Tänään sitten perään 30 km koeajolenkki. Hienosti toimii. Seuraavana on vuorossa ketjuvaihteellisen navan aukaisu ja rasvaus. Aivan varmasti sekin on vettynyt kyseisen tulvakäsittelyn jälkeen.

Tässä linkissä (http://opa.cig2.canon-europe.com/s/m/CDWhQaNnQSz) kuvia vettyneestä vaihteesta ja sen kokoamisesta.

mpesu
25.03.2013, 13.03
Onko tyypillistä, että napoja kasataan jo tehtaalla vääristä osista? Pyörä tuli perheeseen hetki sitten ja huomattiin yhden vaihteen puuttuvan (nexus 3spd). Kaikkiaan tämä lastenpyörä ollut käytössä monta vuotta ja napaa ei tiettävästi ole korjailtu tai huollettu koskaan. Purin navan, kasasin ja vaihteen edelleen uupuessa mittasin akselin ja tapin todeten tapin olevan se pidempi kun pitäisi olla se lyhyempi.

ptaipale
27.08.2013, 14.59
Mistä / mitä öljyä olette hankkineet Nexusin öljykylpyihin? Shimanolla näyttäisi olevan ihan älyttömän hintaista rasvaa. Maailmalla jotkut kertovat käyttäneensä automaattivaihteistoöljyä (jotka maksavat noin kympin litralta, eivätkä seitsemää kymppiä, ja on saatavissa Motonetin hyllystä, eikä jostain kaukomailta tilaamalla).

ealex
27.08.2013, 16.06
Automaattivaihteistoöljy on varmaankin liian litkua tähän tarkoitukseen, itse käyttäisin täyssynteettistä tasauspyörästön öljyä, mikäli pyörällä on tarkoitus ajaa myös talvella. Yksi tasauspyörästön öljy on muuten samanvärinen, kuin Shimanon, tunnetaan myös nimellä Smurf Blood (RED LINE LightWeight ShockProof 75W-90, saa vaikka Motonetista). Tosin epäilen, että Shimano käyttäisi täyssynteettistä öljyä. :)

rjrm
27.08.2013, 16.18
Kummahan se on, jos ei joku vaihteistoöljy kelpaa. Vaihteistohan se kyseessä on.

ealex
27.08.2013, 16.31
Autojen vaihteistoissa on yleensä roiskevoitelu eikä vaihteistot koskaan kuormitu, ennen kuin roiskevoitelu käynnistyy, joten öljyt ovat litkuja. Tasauspyörästöt taas kuormittuvat usein ennen, kuin roiskevoitelu alkaa, eli liikkeelle lähdössä, joten öljyt ovat paksuja ja tarttuvia.

Nexus navassahan ei ole mitään roiskevoitelua, vaan öljy jopa valutetaan pois.

ptaipale
27.08.2013, 16.36
Vaihteisto se on, mutta rakenne on tietysti sikäli erilainen, että toisin kuin automaattivaihteistossa, siellä ei ole mitään jatkuvaa öljykylpyastiaa vaan öljyn pitäisi pysyä itsekseen vaihteistossa ja siksi siinä on jotain rasvantapaista.

Tasauspyörästön öljy kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta.

Neksus
26.09.2013, 06.37
Jos Nexus-navan öljykylpyyn käyttää automaattivaihteistoöljyä paksumpaa (ts. tasauspyörästön) öljyä, miten notkeasti/jähmeästi napa mahtaa toimia pakkaskelillä? Onko kokemuksia?

LauriA
03.10.2013, 10.02
Oma jalkajarrullinen Nexus 3C41 päätti sitten jäätyä eilen, jumiutui isoimmaille vaihteelle kun aamulla oli -1 mittarissa. Vaijeri on juuri vaihdettu uuteen ja kokeilin niin itse vaijeri tuntui liikkuvan hyvin, jousi ei vain palauttanut vaihdetta pienemmälle.

Ajattelin josko siitä vaihtajan ontosta tapista truuttaisi tuhdin annoksen automaattivaihteiston öljyä navan sisään, en uskaltaisi alkuun koko napaa avata? Se voisi vähän huuhdella karstaa ja mahdollista kondenssivettä pois?

lansive
03.10.2013, 10.09
Kolmosen purkaminen on niin helppo homma, ettei kannata mitään hätäkorjauksia yrittää. Kunhan osat pistää järjestykseen pöydälle niin ei siinä pahasti voi mennä pieleen. Planeettapyörästöä ei tarvitse edes purkaa, vaan se on helppo puhdistaa kokonaisena jos ei ole umpiruosteessa (ja jos se pitää purkaa niin ei ole vaikeaa). Räjäytyskuva löytyy täältä (http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/SG/EV-SG-3C41-DX-2331B_v1_m56577569830609174.pdf).

vm51
05.12.2013, 19.14
Itse purin nexus 3 speedin, enkä ole saanut sitä toimimaan kunnolla sen jälkeen. Aluksi purin, putsasin ja uudelleen kokosin osat. Laitoin paikalleen, mutta vaihteenvaihtajakeppi ei mennyt loppuun asti. Purin uudestaan ja kokosin uudestaan ja nyt tappi meni perille asti ja vaihteen sai vaihdettua 1:ltä 3:lle. Mutta...kun pyörällä lähti ajamaan ja vaihteen vaihtoi kolmoselle, yhtäkkiä rengas meni jumiin. Eli pyörä toimii 1 ja 2 vaihteella, mutta kolmoselle vaihdettaessa menee lukkoon. Osaatteko sanoa mistä on kyse? Pyörä on hankittu viime kevät talvella ja tein nyt ensimmäisen huollon talven varalta.