PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kengänsuojat

Jeti
29.11.2007, 13.51
Maastokenkä kokoa 46; mistäköhän pääkaupunkiseudulta löytyy riittävän iso vedenpitävä talvisuoja? Pitäisi siis pystyä ajamaan loskakeleillä ja pakksella johonkin -10 asteeseen saakka. Tuntuu kaikki tarjolla olevat suojat olevan liian pieniä.

Lade
29.11.2007, 14.48
Pron neopreeni kokoa XXXL menee mulle napsakan 46 maasto Sidin päälle ihan ok. Ja 48 maantie Sidin päälle. Eiköhän noita löydy joka intteristä ja erikoisliikkeestä. Ja yli kympin pakkasissa änkeän vielä väliin villasukan jossa on neulottu klossin reikä niin hienosti tarkenee.

mantis
29.11.2007, 15.05
Neopreeni ei sitten pidä vettä. Lämmittää ja estää viiman toki. Kalliimpi/parempi vaihtoehto olisi kalvolliset kengät. Jos vedenpitävyyttä haluaa niin ei muuta kuin muovipussit jalkaan ja kiristimet nilkkoihin :D

Meridisti
29.11.2007, 16.18
Kaveri löysi 45 koon talvikenkään sopivat suojat Velosportista. Oli kyllä aikamoiset "säkit".

OlliK
29.11.2007, 17.17
Urheiluareena/Sportfire tekee vedenpitäviä vuorellisia kengänpäällisiä. Koko mulla on 46-48 mikä menee omistamieni 47 koon talvi-shimanojen päälle hyvin. Postittavat kotiin ja/tai myyvät puljusta suoraan jos käy Tampereella. On aikas lämpimät.

http://www.urheiluareena.fi/pyoraily.htm

Sidi
29.11.2007, 19.29
Urheiluareena/Sportfire tekee vedenpitäviä vuorellisia kengänpäällisiä. Koko mulla on 46-48 mikä menee omistamieni 47 koon talvi-shimanojen päälle hyvin. Postittavat kotiin ja/tai myyvät puljusta suoraan jos käy Tampereella. On aikas lämpimät.

Suurin koko menee hyvin myös Sidin GoreTex talvikengän päälle. Koko 50.

kalasatu
29.11.2007, 21.58
Kaapista löytyy Sportfiren ja Bilteman kengänpääliset.

Tuo Bilteman neopreeni-ihme on ihan pätevä. Vesi menee kyllä läpi, mutta näillä pakkasasteilla pysyy varpaat lämpöisinä. Mahtaiskohan suurin koko mahtua sun räpylän päälle.

Sportfire on sisältä kunnon karvapehko ja sehän tekee suojasta paksuhkon. Mokoma hankasi maantiepyörän kammesta lakkapinnan ja sen alta Ultegra-tekstit :rolleyes:
. Jooh.. ei tietty ollut suojan vika vaan käyttäjän. Tiedän, tiedän. :)

Jeti
30.11.2007, 00.07
Kaapista löytyy Sportfiren ja Bilteman kengänpääliset.

Tuo Bilteman neopreeni-ihme on ihan pätevä. Vesi menee kyllä läpi, mutta näillä pakkasasteilla pysyy varpaat lämpöisinä. Mahtaiskohan suurin koko mahtua sun räpylän päälle.

Bilteman ihmeet oli koekäytössä kaksi päivää kunnes palautuivat rikkinäisen vetoketjun kera takaisin.

Mitään lerpattavia säkkejä en mielellään ottaisi koska jo nyt kantapää viistaa lähellä runkoa...

Jeti
30.11.2007, 00.10
Pron neopreeni kokoa XXXL menee mulle napsakan 46 maasto Sidin päälle ihan ok. Ja 48 maantie Sidin päälle. Eiköhän noita löydy joka intteristä ja erikoisliikkeestä. Ja yli kympin pakkasissa änkeän vielä väliin villasukan jossa on neulottu klossin reikä niin hienosti tarkenee.

Insera liikkeen (Suomenojalla) hyllyssä noita oli tossa pari viikkoa sitten ja näyttivät ihan hyvilta. Ei vaan ainakaan silloin ollut tota isoa kokoa. Pitänee käydä kattomassa uudelleen.

artzi
30.11.2007, 17.56
(Pyörä)NiksiPirkka:

Saat tosi näppärän ja lämpimän satulan päällisen leikkaamalla rikkoontuneen neopreeni kengänsuojan pohjasta auki, ja vetämällä satulan päälle. Kiinnitä alapuolelta klipsillä tai vaikka ompelemalla tarraauhan palat sinne. Kyllä nyt pysyy peppu kuumana!

:D

Samuli
30.11.2007, 22.32
(Pyörä)NiksiPirkka:

Saat tosi näppärän ja lämpimän satulan päällisen leikkaamalla rikkoontuneen neopreeni kengänsuojan pohjasta auki, ja vetämällä satulan päälle. Kiinnitä alapuolelta klipsillä tai vaikka ompelemalla tarraauhan palat sinne. Kyllä nyt pysyy peppu kuumana!

:D

Sukkahousut unohtuivat tuosta niksistä, joten se ei kelpaa NiksiPirkkaan...

Kiovan Dynamo
30.11.2007, 23.28
47 Sidit ja Diadorat, päällisinä Sportfiren karvasisustaiset suojat ja Bilteman isoimmat neopreeniasiat riippuen lenkistä. BT-suojissa tuo vetoketju on jostain perinnesoittimesta, mutta kyllä sen kanssa elää.

S.M.
30.11.2007, 23.55
Onko monilla (yksi mainitsi, entä muut) ollut ongelmaa tuosta hankaamisesta, jos on hieman löysemmät/paksummat, karvavuorelliset kengänsuojat? Toisaalta ei kai nekään kovin löysiä ole, joten en luulisi sen koituvan ongelmaksi, ainakaan näin isojalkaisella (46), kun se venyy tiukaksi...

Onkos noita Sportfiren suojia muuten myynnissä jossain täällä pääkaupunkiseudulla?

p bonk
01.12.2007, 00.08
Mä olen kiillottanut sekä maasturin, että cc:n kampia erilaisilla kengänsuojilla. Säkkimalliset Goren suojukset ja kuraa väliin on aika hyvä hiomatahna. Kun nuo nyt ovat käyttöesineitä nuo pyörät, niin se ei ole minua häirinnyt. Enemmän häiritsisivät kylmät ja märät jalat. Kengän numero 45/46/47 valmistajasta riippuen. Talvishimanot taitaa olla isoimmat, kun sinne pitää saada paksu sukka ja pohjallinen sisään jalan lisäksi.

fiber
01.12.2007, 00.33

Bilteman isoin koko ei mahdu Sidi maantiekenkä 45:n eikä Adidas maastokenkä 44:n päälle kunnolla, kokeilin kaupassa.

p bonk
01.12.2007, 18.43
Velosportissa on yleensä ollut ihan hyvä valikoima kengänsuojia. Neopreenisia ja GoeTex kalvollisia. Valmistajina Pro ja Gore bike wear.

JiiPee
06.12.2007, 16.07
näitä saa mustanmäentorilta tooooooosi halavalla:D!

http://www.porterracing.ee/images/index_pildid/erik_jalg.jpg

Scottman
06.12.2007, 19.50
näitä saa mustanmäentorilta tooooooosi halavalla:D!

http://www.porterracing.ee/images/index_pildid/erik_jalg.jpg
Mulle kans, mulle kans!!!!:D:D

Jeti
11.12.2007, 12.45
Pron neopreeni kokoa XXXL menee mulle napsakan 46 maasto Sidin päälle ihan ok. Ja 48 maantie Sidin päälle.

Tommoset tuli nyt hankittua, hyvin mahtuu. Kerran olen vasta kerennyt testaamaan, mutta ihan ok tuntuvat lämmittävän. Tosin Bilteman neopreenit lämmitti ainakin yhtä hyvin, kunhan vaan osaisivat laittaa kunnon vetoketjun niihin...

Kiovan Dynamo
11.12.2007, 16.51
Bilteman isoin koko ei mahdu Sidi maantiekenkä 45:n eikä Adidas maastokenkä 44:n päälle kunnolla, kokeilin kaupassa.

No, on se maantiekenkä iso, kun Sidin 47 maastokenkän päälle menee aivan sopuisalla voimalla. :eek:

Kal Pedal
11.12.2007, 19.01
PItää käydä katsomassa noi Bilteman suojat. Hinta-laatusuhde tuntuu hätkähdyttävältä. Samalla voisi kai ostaa jotain öljyä sun muuta.

Samuli
11.12.2009, 22.15

Sattuuko joku tietämään löytyykö noita Urheiluareenan karvavuorellisia kengänsuojia jostain Hesan (Espoon tai Vantaan) kaupasta?

Kapo
12.12.2009, 16.08
Ite oon käyttäny suunnistukseen tarkotettuja neopreeni sukkia ja kengän päälle ihan normi windstopper kengänsuojan niin on lämmin ja paketti ei oo mikään möhkylä. tänäänki -8 pakkasta ja jaloilla melkeimpä kuuma... Neopreenisukat pitää jalan lämpimänä vaikka ne kastuiski... ja ei maksa ku vähän yli kympin.

Kemizti
12.12.2009, 21.36
Ite oon käyttäny suunnistukseen tarkotettuja neopreeni sukkia *snips* tänäänki -8 pakkasta ja jaloilla melkeimpä kuuma... Neopreenisukat pitää jalan lämpimänä vaikka ne kastuiski... ja ei maksa ku vähän yli kympin.

Halusitko (tai joku muu joka tietää) kertoa lisää.. ja mistä vois käydä lunastamassa?? ensviikolla kun pitäis pakkastakin tulla "oikeesti" !!

Samuli
12.12.2009, 21.40
Ite oon käyttäny suunnistukseen tarkotettuja neopreeni sukkia ja kengän päälle ihan normi windstopper kengänsuojan niin on lämmin ja paketti ei oo mikään möhkylä. tänäänki -8 pakkasta ja jaloilla melkeimpä kuuma... Neopreenisukat pitää jalan lämpimänä vaikka ne kastuiski... ja ei maksa ku vähän yli kympin.

Ite siirryin noista neopreenisukista Sealkinz:n sukkiin, siis suunnistuksessa.

Mutta löytyykö pääkaupunkiseudulta noita urheiluareenan karvatöppösiä? Pitäisi uusia töppöset ja edelliset muistaakseni ostin Aggiosta.

Samuli
12.12.2009, 21.43
Halusitko (tai joku muu joka tietää) kertoa lisää.. ja mistä vois käydä lunastamassa?? ensviikolla kun pitäis pakkastakin tulla "oikeesti" !!

Suunnistajan Kaupasta noita löytyy. Googlella löytyy Tampereen kaupan osoite.

Kapo
13.12.2009, 19.24
Suunnistajan Kaupasta noita löytyy. Googlella löytyy Tampereen kaupan osoite.
http://www.otsalamppu.fi/product_details.php?p=705
no oli ne vähän kymppiä arvokkaammat, mutta omasta mielestä kyllä tuohon hintaan toimii loistavasti

ilkkaluukkonen
13.12.2009, 20.33
Itse olen noita kengänsuojia käyttänyt ja tullut siihen tulokseen, että ennemmin tai myöhemmin vaihdan kunnon talvinkenkiin.
Kyllä kyrsii kun suojat nousee jatkuvasti kengältä pois ja väliin menee lunta, vettä sun muuta paskaa. Sitten kun tällä hetkellä on tarralliset, niin se tarra tietysti menee täyteen lunta, eikä sitä saa enää kiinni -> suoja nousee joka kohdassa ylös.
Eikä nuo suojat tahdo kiviokkakaan kestää.

Nämä paremmat suojatkin maksoivat jo sen verran, että olisi kannattanut silloin jo tajuta, että kunnon kengät on paremmat ja pitkässä juoksussa todennäköisesti halvemmat.

kmw
13.12.2009, 20.41
Mulla on Sportfiren http://www.urheiluareena.fi/pyoraily.htm kengänsuojat, päihittää kaikki tarrahässäkät mennentullen. Eivät kestä jalkautumista hirveesti (siis; älä laita jalkaa maahan) niin kuin ei mikään muukaan kortsu, mutta pitävät tuulen ja veden hyvin.

Terwis
13.12.2009, 20.58
Itse olen noita kengänsuojia käyttänyt ja tullut siihen tulokseen, että ennemmin tai myöhemmin vaihdan kunnon talvinkenkiin.
Kyllä kyrsii kun suojat nousee jatkuvasti kengältä pois ja väliin menee lunta, vettä sun muuta paskaa. Sitten kun tällä hetkellä on tarralliset, niin se tarra tietysti menee täyteen lunta, eikä sitä saa enää kiinni -> suoja nousee joka kohdassa ylös.
Eikä nuo suojat tahdo kiviokkakaan kestää.

Nämä paremmat suojatkin maksoivat jo sen verran, että olisi kannattanut silloin jo tajuta, että kunnon kengät on paremmat ja pitkässä juoksussa todennäköisesti halvemmat.

Useamman vuoden kengänpäällisten kanssa taisteltuani päädyin ostamaan talvikengät.

Kyllähän nuo toimii niin kauan kun ei tarvitse jalkautua. Muutama askel lumihangessa niin päällisten kärjet osoittaa kohti taivasta ja tietysti täynnä lunta. Sitten niitä riuhdotaan takaisin paikoilleen jokaisen jalkautumisen jälkeen.
Kumminkin tuolla suojan ja kengän välissä on sen verta lämmintä että tuo lumi sulaa ja sitten on kengät ja varpaat märkinä/jäässä.
Lisäksi itselläni ei kestänyt päälliset kuin sen yhden talven päivittäistä käyttöä. Ensimmäisenä alkoi suoja purkautua suojan etuosasta ja lopuksi repesi tuo pohjan ali menevä remmi.

Maantiellä ja pyöräteillä ajaessa nuo suojat menettelee hyvinkin kun jalkautumisia tulee vähemmän ja harvemmin hangessa. Lisäksi nuo kesäkengät on itselläni miellyttävämmät jalassa.

Olli-Pekka Manninen
13.12.2009, 21.10
Urheiluareenan karvamalli on aivan kurko. Pitää jalat lämpimänä aika hyvin. Tänään oli -14 astetta kun kävi ajelemassa ja kaksi tuntia meni ilman mitään oireita.

Toisin kuin jotkut väittävät, neopreeni ei lämmitä. Eikä se hirmuisesti eristä. Eikä pidä ajoviimaa poissa. Talvikäytössä oman kokeilun tuloksena väittäisin olevan aivan hazardi.

rhubarb
13.12.2009, 23.35
Ostamani Shimanon kaksiosaiset kengänsuojat eivät olleetkaan niin hyödyttömät kuin aluksi luulin. Leikkelin sen sisemmän suojan kappaleiksi joista laitoin vähän eristystä klossin ja pohjallisen väliin...toimii aika hyvin.

NHB
14.12.2009, 00.21
Toisin kuin jotkut väittävät, neopreeni ei lämmitä. Eikä se hirmuisesti eristä. Eikä pidä ajoviimaa poissa. Talvikäytössä oman kokeilun tuloksena väittäisin olevan aivan hazardi.
Aika vahva eriävä mielipide tuohon. Viimahan ei mene oikein mitenkään neopreenin läpi. Sitä on myös totuttu pitämään varsin hyvänä eristeenä. Itse olen ihmettellyt, että mihin sähkölämmitteisiä pohjallisia tarvitaan, kun simppelit neopreenisuojat pitävän mun jalat lämpiminä kohtuullisen kovillakin pakkasilla.

random5
14.12.2009, 00.29
Aika vahva eriävä mielipide tuohon. Viimahan ei mene oikein mitenkään neopreenin läpi. Sitä on myös totuttu pitämään varsin hyvänä eristeenä. Itse olen ihmettellyt, että mihin sähkölämmitteisiä pohjallisia tarvitaan, kun simppelit neopreenisuojat pitävän mun jalat lämpiminä kohtuullisen kovillakin pakkasilla.

Word. OPM:llä on varmaan ollut 10 vuotta vanhat neopreenisukat jalassa, koska nuo eristysominaisuudet ilmeisesti heikkenevät (http://fi.wikipedia.org/wiki/Neopreeni) ajan myötä.

Nimim. Biltsun suojilla jo satoja iloisia kilometrejä pakkasessa.

Pete a
18.12.2009, 10.27

Olen aika lailla päinvastaista mieltä. Tänä aamuna -19 astetta, työmatkapyöräilyssä jalassa urheilusukat ja tavalliset lenkkarit, joiden päällä Bilteman neopreenisuojat. Suojien vetoketjuja en sulkenut. Jalat koko matkan ajan ja sen jälkeen yhtä lämpimät kuin sisätiloissa.

Todettakoon vielä, että ääreisverenkiertoni on vähän huono ja olen yleensä se, jolla ensimmmäisenä alkaa palella sormia ja varpaita.

SeWentwenty
18.12.2009, 11.45
Mulla on trek:n neopreeni suojat ja eivät kyllä pitäneet kylmää muutaman asteen pakkasessa. Olen ajatellut hommata paremmin tuulta ja vettä pitävät suojat. Alle voi laittaa sitten vaikka vanhan koulun tennissukat.

apartanen
18.12.2009, 13.22
Neopreeni toimii tosiaan eristeenä. Jos saat sen sisältä mukaan otetun lämmön pysymään siellä suojan sisässä niin ei mitään ongelmaa, mutta jos pääsee jostain kylmää sekaan tuho kutsuu.
Näin ainakin minulla syksyllä neopreenihanskojen kanssa. Pysyy kädet kyllä kuivana ja lämpimänäkin jos ei vaan tarvitse ottaa hanskoja missään vaiheessa pois.

Vääräjalka
18.12.2009, 16.04
Kävin juuri hakemassa Biltsun neopreenisuojat, enkä kuivaharjoittelua enempää ole niitä testannut. Otin rohkeasti koon 44-45, kenkä Spessun Defroster 45.

Suojan pituus on oikea, mutta klossin aukko on sen verran edessä, että saa nähä kuin toimii modaamatta. Klossi on mulla tosin melko takana, kun kenkä on hieman liian pitkä.

Mutta. Onko muilla sama juttu, että vetoketju ei sulkeudu läheskään ylös asti. Pienemmäskin jalassani, ilman housua välissä, pohkeen paksuus rajoittaa vetoketjun sulkemista ylös asti. Toivottavasti ei lähde ajossa valumaan alaspäin

EsaJ
18.12.2009, 22.28
Maastokenkä kokoa 46; mistäköhän pääkaupunkiseudulta löytyy riittävän iso vedenpitävä talvisuoja? Pitäisi siis pystyä ajamaan loskakeleillä ja pakksella johonkin -10 asteeseen saakka. Tuntuu kaikki tarjolla olevat suojat olevan liian pieniä.

Ei suojat, vaan kunnon talviajokengät.... pilkku ja piste....

PHI
18.12.2009, 22.33
Ei suojat, vaan kunnon talviajokengät.... pilkku ja piste....

Ei vaan Gore-Tex talvikenkä ja Sportfiren karvasuojat.Toimii kovalla pakkasella ja nollakelille sitten päälle jotkut ohuemmat kengänsuojat.

Tonni.Tonnitonnitonni. Tonni...viestiä täyteen siis :)

ErkkiM
18.12.2009, 22.47
Neopreeni toimii tosiaan eristeenä. Jos saat sen sisältä mukaan otetun lämmön pysymään siellä suojan sisässä niin ei mitään ongelmaa, mutta jos pääsee jostain kylmää sekaan tuho kutsuu....
.

????
Mikäs se on sitten sellainen materiaali joka tuottaisi lämpöä?
Eiköhän se kuitenkin aina ole niin, että vaate - riippumatta materiaalista - toimii aina eristeenä; mitä tehokkaampi eriste, sen paremmin se pystyy eristämään kehon tuottaman lämmön ulkoilmasta - estää sitä sekoittumasta kylmempää ilmamassaan.

Nämä esimerkit täällä, ovat kaikki hyviä, mutta ah, niin kovin erilaisia... On jos jonkinlaista kenkää jalassa. Ja sukkaa. Ja kengän päällistä. Kaikki vaikuttaa aina kaikkeen.
Esim. mielestäni ei kannata ottaa esiin esimerkkiä, jossa kenkänä on jokin muu kuin klossi-kenkä. Ja se, että onko kenkä tiukka kesäkenkä, vai väljempi joku muu - big difference. Eli ilmatilalla on valtava merkitys.

Niin, ja etteikö neopreeni "lämmitä"? Ei niin, Mutta toimiiko eristeenä?
Meneppä ajamaan -5 pakkasasteeseen kesäkengillä.
Tule takaisin.
Pistä neopreenisuojat päälle. Ja mene takaisin.
Lienee eroa?

Neopreenihan ei suinkaan ole paras lämmike, ei ollenkaan. Sen paras teho tulee esille silloin, kun se on vasten ihoa - kuten märkäpuvussa, jolloin keho lämmittää veden, joka on ihon ja puvun välissä. Ja se kerros pysyy kehonlämpöisenä. Näin.

Vaan ei tietty ole kunnon karvavuoren voittanutta - se kun pystyy myös varastoimaan lämpöä - onhan siinä eristävää pintaa ("karvat") aivan perkuleesti.
-E

apartanen
18.12.2009, 23.03
Epäselvästi selitin ajatuksiani.

Tilanne 1:
Kädessä normaali hansikas tai vaikka näin pakkasten kunniaksi karvarukkanen.
Otan pois kädestä ulkona. Laitan hanskan takaisin. Sormet tuntevat kylmän ilman joka rukkaseen on päässyt, mutta ajan kanssa sormien lämpö lämmittää rukkasen sisäisen ilman ja sormia ei enää palele.

Tilanne 2:
Kädessä neopreenihansikas. Otan pois kädestä ulkona. Laitan hanskan takaisin. Sormet tuntevat kylmän ilman joka rukkaseen on päässyt. Odotan toiveikkaana, että sormien tuottama lämpö lämmittäisi hansikkaan. Tätä ei kuitenkaan tapahdu. Luultavasti siis hansikas ei lämpene riittävästi sormien lämmöstä.

Neopreenin etuina omalla kohdalla, ja miksei muidenkin, vedenpitävyys. Haittapuolina taas tuo kyseinen sormien palelu, jos hansikkaasta pitää syystä tai toisesta luopua hetkeksi.

PHI
18.12.2009, 23.25
Itse käytän neopreeni kengänsuojaa vain ja ainoastaan 0-+5C lämpötiloilla kesäkengän päällä. Käytössä Pron neopreenisuojat sillä 'hiilarikuviolla'. Jotenkin vaan jalka pysyy hyvin lämpimänä kun keli on todella märkä. Oli melkoinen yllätys itsellekin. Erikoinen fiilis, kun ajaessa kosteuden tavallaan tuntee. Se ei kuitenkaan haittaa, koska se on sitoutuneena neopreniin, eikä siten kastele kenkää.

Shimaani
18.12.2009, 23.48
Nyt pitäis enää päättää että kuinka paljon lisää kasvattaa karvoja jalkapöydän yläpuolella olevan tuulisuojan takana olevalle alueelle. Tänään meni palelematta neljä tuntia tuusulanjärvellä luistellessa siten että oli liner sukka Bridgestone Summit sukan alla ja pakkasta oli lähtiessä vaan 20 täppää. :o

Oikeasti - jaloissa on erilainen verenkierto per kuåno. Toinen tarvii enempi tuulensuojaa ku toinen mutta liikkuminen kannattaa aina.

Pekka L
18.12.2009, 23.52
Mä ajelin tänään pari tuntia reilun 10 asteen pakkasessa kesäkengillä, kun talvikenkiä ei ole. Kenkien päällä oli Shimanon tuliterät neopreenisuojat ja niiden päällä sellaiset vanhat Niken riekaleet, edelleen neopreenia nekin. Sukat oli laskettelusukat, yltää lähes polveen saakka. Tuo on aika oleellista, suojata koko alaraaja. Jos veri jäähtyy jo matkalla jalkaterään, on aikas lailla sama minkälainen ja miten suojattu kenkä on. Jalat ei palelleet.

Samuli
18.12.2009, 23.59
Nyt pitäis enää päättää että kuinka paljon lisää kasvattaa karvoja jalkapöydän yläpuolella olevan tuulisuojan takana olevalle alueelle. Tänään meni palelematta neljä tuntia tuusulanjärvellä luistellessa siten että oli liner sukka Bridgestone Summit sukan alla ja pakkasta oli lähtiessä vaan 20 täppää. :o
Luistelua ja hiihtoa ei voi verrata pyöräilyyn, tai itse en ainakaan voi.
Hiihtää pystyn -20 asteen pakkasessa Salomonin kisamonoilla vain yksi sukka jalassa, eikä varpaat jäädy. Koskaan en ole laitanut monon päälle suojia. Pyöräilykenkä ja kahdella ohuella sukalla ja kengänsuojalla onnistuu sama nollakelissä. Pakkasella pitää olla jo talvikenkä, paksumpi sukka ja kunnon kengänsuojat.

Ja vielä kysymys saako niitä Urheiluareenan (SportFiren) karvasuojia pääkaupungista vai ainoastaan Tampereelta?

ErkkiM
19.12.2009, 00.04
Semmoinen päätelmä unohtui mainita, että siis kenkä ratkaisee paljonkin.
Jos tiukka klossikenkä, jalka ei juurikaan liiku kengässä, jalkaterä "ei tee töitä".
Jos ajat flättipolkimilla, löysemmällä kengällä kenties, jalkateräsi työskentelee eri malliin - ja työssä kuluu energiaa ja syntyy lämpöä.
Puhumattakaan sitten muista urheilumuodoista. Juoksussa pärjää kesät talvet samalla sukalla. Hiihdossakin riittää yksi "normaali" urheilusukka.
Ja erittäin totta -ääreisverenkierto on erittäin yksilöllinen juttu.
-E

PHI
19.12.2009, 00.12
...Ja vielä kysymys saako niitä Urheiluareenan (SportFiren) karvasuojia pääkaupungista vai ainoastaan Tampereelta?

Omani ostin Hesarilta, Cycle Center. En tiedä onko tällä hetkellä varastossa.

Rituli
19.12.2009, 00.31
Mieheni mainitsi että BikeCompany Ruusulankadulla myy Tampereen tuotteita...niin sanoi myös tyttö Tampereen tehtaanmyymälässä lokakuussa käydessämme ostamaas "mittatilaus" takit ja muuta säläää.

Samuli
19.12.2009, 01.06
Omani ostin Hesarilta, Cycle Center. En tiedä onko tällä hetkellä varastossa.

Kiitti tiedosta, pitääpä käydä katsomassa.

Pekka L
19.12.2009, 12.01
Luistelua ja hiihtoa ei voi verrata pyöräilyyn, tai itse en ainakaan voi.
Hiihtää pystyn -20 asteen pakkasessa Salomonin kisamonoilla vain yksi sukka jalassa, eikä varpaat jäädy. Koskaan en ole laitanut monon päälle suojia. Pyöräilykenkä ja kahdella ohuella sukalla ja kengänsuojalla onnistuu sama nollakelissä. Pakkasella pitää olla jo talvikenkä, paksumpi sukka ja kunnon kengänsuojat.

Sama homma. En omista mononlämmittimiä kun ei ole tarvis. -20 menee hiilikuitupohjaisilla monoilla. -15 menee hiihdossa vielä sormikkaat kädessä helposti, pyörällä ei voisi edes kuvitella. Hiihdossa lämmöntuotto on ihan toista luokkaa, yläkropassa varsinkin. Maastossa pyörällä -13 asteessa kädet tarkeni väljillä lobstereilla joiden alla oli puuvillasormikkaat. Tuossa voi käyttää puuvillaa kun kädet ei todellakaan hikoa.

Hoobee
19.12.2009, 13.01
Mä oon kanssa käsittäny,että se neopreeni on vähän kun märkäpuku yms."kosteissa oloissa käytetty materiaali.Ite ollu kyllä ihan tyytyväinen,pitää vaan olla kunnon materiaalista sukkia alla ja muut releet sitä myöten...eli koko kroppa(etenkin tietty jalat)voi miltei ylipukea,ne harvemmin ainakaan itelle pahemmin pyrkiny pukkaamaan hikeä..kunnon kosteuttasiirtävää kerrastoa ja väliasua alle ja jotain windstopper tyyppistä päälle,niin jalatkin pysyy lämpimänä.Ja ite pitny noita lobsterihanskoja kun alkaa pakkasta pukkaamaan.

NHB
19.12.2009, 15.18
Semmoinen päätelmä unohtui mainita, että siis kenkä ratkaisee paljonkin.
Jos tiukka klossikenkä, jalka ei juurikaan liiku kengässä, jalkaterä "ei tee töitä".
Jos ajat flättipolkimilla, löysemmällä kengällä kenties, jalkateräsi työskentelee eri malliin - ja työssä kuluu energiaa ja syntyy lämpöä.
Puhumattakaan sitten muista urheilumuodoista. Juoksussa pärjää kestä talvet samalla sukalla. Hiidossakin riittää yksi "normaali" urheilusukka.
Ja erittäin totta -ääreisberenkierto on erittäin yksilöllinen juttu.
-E
Vanha viisaus neuvoo käyttämään hieman väljempiä kenkiä kylmässä. En tiedä onko tiukassa kengässä liian vähän ilmaa eritämässä vai rajoittaako se liiaksi jälkaterän verenkietoa, mutta tiukka kenkä on yleensä kylmä. Itse käytän talvella jotain halpaa Shimanon maastokenkää. Istuvuus on sopivan väljä ja materiaalikin on näissä paksumpi kuin keveissä maantiekengissä. Kun neopreenisuojan alle jää riittävästi ilmaa, niin se toimii erittäin hyvin eristeenä ja kosteus ei nouse liian korkeaksi. Eilisessä melko talvisessa pakkasessakaan ei ollut pienintäkään ongelmaa jalkojen lämpimänä pysymisen kanssa. Sukat saavat olla mitä tahansa. Naama jäätyy paljon ennemmin kuin jaloilla on edes viileä.

Melkein pitäisi vertailun vuoksi kokeilla joskus ajaa talvella kesäkengillä. Voi olla, että niiden kanssa neopreenisuoja ei riitä. Jos kengässä itsessään ei ole tilaa ilmalle, niin urheiluareenan suojan karva voi olla ihan toimiva sitoessaan ilmaa. Kysymys niille, joiden jalat palelevat neoreenisuojien alla: millaisia kenkiä käytette suojien alla?

Ville P
19.12.2009, 17.08
Eilen heitin tunnin lenkin -15°C pakkasessa. Jalassa ohuet coolmax-linersukat, villasukat, shimanon maastokengät (m086) ja Prismasta heräteostetut Shimanon neopreenisuojat. Kengissä vielä huopakumppareista lainatut ohuehkot villahuopapohjalliset. Kylmä tuli, mutta ei jaloista. Yllättävän paljon lämmittävät nuokin suojat.

china
19.12.2009, 21.51
Joo, tunnin pärjää kyllä melkein millä vaan, mutta sitten kun lähtee lenkille niin kylmä tuppaa tulemaan jos ei varusteet ole kunnossa. Ne Sportfiren karvasuoja on hyvä.

Petukka
19.12.2009, 22.15
Itse olen käyttänyt Spessun Gore-tex maastoajokenkien päällä sekä Urheiluareenan karvasuojia että sitä ennen erimerkkisiä neopreenihässäköitä. Urheiluareenan suojat ovat helpot laittaa jalkaan, pysyvät jalassa ja ennenkaikkea pitävät varpaat lämpimämä mitä neopreenisysteemit eivät tehneet.

Takamisakari
07.05.2012, 14.11
Nostetaanpa "pikkasen". Mistä löytyisi hyllystä PK- seudulla suht ohuita mutta toimivia kengänsuojia? Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään nämä "kevätkelit", normaali ajokengällä ja perussukalla ajellessa varpaat jäätyy totaalisen tunnottomaksi. Eilisen kulminaatiopiste saavutettiin 3h lenkin jälkeen suihkussa jossa fiksuna miehenä seisoin lasten ammeessa jotta sai varpaita liotettua taas tuntoaistin piiriin. No, liukashan se on kaakelilattialla amme kun iso mies siinä piehtaroi ja lopputuloksen voi sitten arvata..

Ns. halvat ja toimivat haussa eli ei maailman hienoimpia...

Karelin
10.05.2012, 11.10
Hiukkasen jo myöhässä vastaus, kelitkin jo lämmenneet, mutta mulla on käytössä Bilteman neopreenisuojat. Eiväthän nuo kauhean ohkaiset ole, mutta ainakin lämmittävät ja ovat halvat (15e). Ihan kohtuullisesti myös kestäneet käyttöä. Kohta vuosi takana näillä ja yksi sauma alkaa nyt vähän ratketa.

V-P.V
14.02.2015, 14.36
Kohta ne (maantie)ajokelit alkaa ja pitäisi ostaa uudet kengänsuojat.
Vanhat on sellaiset "sukat" jotka helppo vetäistä kengän päälle.
Ongelma etteivät pidä vettä loitolla, ajoviimakin tuntuu tulevan liian helposti läpi.
Suosituksia veden ja tuulenpitävistä suojista jotka helppo pukea ja mahtuvat varmasti 44 shimanon maantiekegän päälle? Ei tarvitse olla neopreeniä, kylmyys ei ole varsinainen ongelma.
Kiitos.

Eski
14.02.2015, 17.56
Tilasin äskettäin tällaiset sadesuojiksi ja ensikokemuksen perusteella ihan hyvältä vaikutti -> http://www.bike-discount.de/de/kaufen/zwoelfender-pawnee-regenueberschuhe-235849/wg_id-1411
ainakin minulla L-koko on ihan passeli NW:n articin päälle, joten luultavasti XL menisi 44:seen kenkään.

N.N.
19.04.2015, 22.32
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15731&d=1429471075
Kuvassa näkyvät kengänsuojat joihin olen toistaiseksi tyytyväisin - vedenpitävyydessä niissä ei ole isoja eroja, kaikki päästää vettä läpi. Lämpimyydessä on jonkin verran eroja, nämä ovat lämpimimmät mitä olen käyttänyt. Kestävyydessä on SUURIA eroja, nämä eivät ole hajonneet lainkaan sen jälkeen kun marraskuun loppupuolella otin käyttöön, yleensä alkavat tappajasepelillä kävellessä alkaneet hajoamisen välittömästi. Hintakin oli kohtuullinen.
Olen käyttänyt sekä cyclocrossi- että maantiekengissä.
http://www.wiggle.co.uk/dhb-extreme-weather-neoprene-overshoe/?sku=5360483833

1keppana
26.04.2015, 19.56
Mistä löytäisin kuvan tyyliset kengänsuojat, merkillä ei väliä? Kuvissa olevat suojat tulevat NW Matrix kenkien mukana enkä erikseen myytävinä niitä löytänyt.
http://i8.aijaa.com/t/00112/13813462.t.jpg (http://aijaa.com/Pj432W)
http://i6.aijaa.com/t/00159/13813489.t.jpg (http://aijaa.com/SurJFE)

latuman
12.05.2015, 18.09
Melkein väittäisin että kengänpäällisten pitää ensin suojata vedeltä, sitten vasta kylmältä, mutta tässä selatessani en vain pysty löytämään wigglestä tai CRC:stä päteviä päällisiä. Arvosteluissa kehutaan kaikkia lämpimiksi ja aivan läpimäriksi.

Mikä noiden suunnittelussa on niin vaikeaa? Miksi se ei vain ole muovia? Onko kellään ideoita kuinka toimin, koska noi mun nykyset päästää puolen tunnin työmatkalla aivan huoletta vedet läpi?

I smell a pirkkaniksi.

EDIT: Kuinka älytöntä on laittaa muovipussit sukkien ja kenkien väliin?

Analog Kid
12.05.2015, 18.50
Mä nappasin viime viikonloppuna tuollaiset Northwavet (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailykengat-ja-varusteet/pyorailysukat-ja-kenkasuojat/northwave-optimum-extreme-kenkasuoja-12/p/1079435_1_style) matkaan XXL:stä. Myyjä kovasti kehui ja sanoi itsekin käyttävänsä. Pitäisi olla vedenpitävät, gummia päältä ja ohut fleecepinta alla. Huomenna pääsee todennäköisesti työmatkalla testaamaan suojien vedenpitävyyttä.

latuman
12.05.2015, 19.20
Mä nappasin viime viikonloppuna tuollaiset Northwavet (http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailykengat-ja-varusteet/pyorailysukat-ja-kenkasuojat/northwave-optimum-extreme-kenkasuoja-12/p/1079435_1_style) matkaan XXL:stä. Myyjä kovasti kehui ja sanoi itsekin käyttävänsä. Pitäisi olla vedenpitävät, gummia päältä ja ohut fleecepinta alla. Huomenna pääsee todennäköisesti työmatkalla testaamaan suojien vedenpitävyyttä.

Onko sulla miten pitkä työmatka? Kerro ihmeessä pitääkö kintut kuivina jos vettä sataa ihan maahan asti. Ostan itselleni heti samanlaiset.

Grugi
12.05.2015, 19.49
Melkein väittäisin että kengänpäällisten pitää ensin suojata vedeltä, sitten vasta kylmältä, mutta tässä selatessani en vain pysty löytämään wigglestä tai CRC:stä päteviä päällisiä. Arvosteluissa kehutaan kaikkia lämpimiksi ja aivan läpimäriksi.

Mikä noiden suunnittelussa on niin vaikeaa? Miksi se ei vain ole muovia? Onko kellään ideoita kuinka toimin, koska noi mun nykyset päästää puolen tunnin työmatkalla aivan huoletta vedet läpi?

I smell a pirkkaniksi.

EDIT: Kuinka älytöntä on laittaa muovipussit sukkien ja kenkien väliin?

Kaatosateessa viime kesänä testattu ja ei mennyt vesi läpi.

http://www.fillarikellari.fi/kengansuojat-fs260-pro-slick-musta-endura

Eeva
17.12.2015, 19.36
Onko teillä tosiaan mahtunut se Sportfiren suojus (http://www.miastore.fi/tuote/pyoraily/tuote/136-maastopyorakengansuojus-vuorillinen-822/) ihan ongelmitta talvikengän päälle? Ostin tuollaiset kokoa 43-45 ajatuksena antaa joululahjaksi, menisi käyttöön 42-numeroisen talvipyöräilykengän päälle (Diadora Polaris). Mutta nyt kun sitä mallasi kengän päälle niin eihän se edes lupaa mahtua! Ei lähellekään. Ja tarranauha on epäkätevästi sivussa vaikeuttaen pukemista entisestään. Miten iso olisi oikein pitänyt ottaa? Vai eikö suojus vain sovi ko. kengän kanssa käytettäväksi...

missile
17.12.2015, 20.42
Olisko ne kesäkengän ulkomitoille ajateltu. Taitaa talvipopo olla pulleampi.

SSGT-92
18.12.2015, 15.36
NorthWave Celsius koko 45 ja Sportfiren karvavuorellinen kengänsuoja koko 46-48 menee päälle oikein hyvin.Mulla on ne vanhemman malliset,niis on toi tarranauha molemmilla puolilla.

Eeva
18.12.2015, 16.01
Kiitos, hyvä tietää, arvelinkin jotain tuollaista. On sitten tarvinnut mennä huonontamaan toimivaa tuotetta. :( Toivottavasti nuo saa palauttaa...

SSGT-92
18.12.2015, 16.48
Kengät mukaan ja liikkeeseen ettii sopivan kokoset.Jos et oo pohjia leikelly auki,saattaa tuo palautus/vaihto onnistuakin.
Lämminhän tuo suojus on,melkein 10 kylmemmäs tarkeni työmatka tunnin toissa talvena noiden kans Celsiukset jalas ku ilman noita.
Kampiahan ne kyl saattaa/hieman kiilloittaa...

tchegge_
07.01.2016, 23.40
Vanhat Sportfiret hajosi ennen joulua ja kun tuli ostettua ensin liian pienet Sealskinzit, päätin että itse kun suunnittelee, tulee parempi.
Onnistumisen varmistamiseksi varsinainen työ teetettiin äidin osaavissa näpeissä. :)

Perusmalli on sama kuin Sportfiressä, korvasin tarranauhat vetoketjiulla jotka on etuviistossa. Nyt kengän kiristys onnistuu suojat kenkien päällä paljon paremmin.
Kangas voisi olla vähän jäykempää ja vedenpitävämpää, mutta muuten tosi hyvä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11791273/suojat.jpg

häggens
09.07.2019, 23.50
Kaivetaan vanha ketju....

Pitäisi löytää kengänsuojat maantielle, joilla olisi hyvä ajaa monta päivää sateessa ilman että kengät täyttyvät vedestä.

Löytyy neopreenikengänsuojat, Sealskinz-sukat ja ohuemmat suojat, joiden kanssa ei tule sateessa kylmä (5-10°C), mutta vesi menee täysin läpi. Viikonloppuna meinasi jo lähteä nahkat jalasta kun likosi monta päivää. Sealskinz:it voi laittaa viimeiselle legille, mutta pitkään käytettynä ovat karut.

SSGT-92
10.07.2019, 08.58
Oletko näihin tutustunut ? https://www.velotoze.com/

häggens
10.07.2019, 14.54
Vaikuttavat vähän haavoittuvaisilta useamman päivän jotoksilla. Ovat luonnonkumia, jolloin pieni repeämä on game-over. Vaikka sanovatkin "veloToze products are designed to be used multiple times" :)

Joudun kävelemään näillä toisinaan soralla, siinä tilanteessa vähän arveluttaa. Kengän koko on 46, joten ollaan myös venyvyyden ylärajalla, joka taas lisää riskiä. Toki kevyinä niitä voisi olla varapari matkassa, jos "multiple times" tulee täyteen.