PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko pyöräsi vakuutusasia kunnossa?

Mika Hollström
10.09.2007, 21.28
Tarinani olkoon muistutukseksi ja opetukseksi.

Jo vuosia sitten menin vakuutusyhtiööni ja kerroin haluavani vakuutuksen, joka korvaa minulle tärkeät harrastusvälineeni, jos jotakin ikävää sattuu. Minulle myytiin täysturva kotivakuutus, joka "korvaa kaiken". Vuonna 1995 polkupyörän korvaus oli 20 000 markkaa. Joka vuosi tätä vakuutusta olen maksanut ja luullut asian olevan kunnossa.

Sitten tapahtui se, jota ei pitänyt tapahtua. Fillari varastettiin keskellä kirkasta päivää. Kaupan edestä ja pyörätelineestä. Ankarasti harmitti, mutta jonkinlaisena lohtuna yritin itselleni hokea vakuutuksen korvaavan jotakin. Fillarin arvo oli yli reilut kuusi tonnia, joten se vuonna -95 ollut 20 000 varmaan olisi vähän noussut? Jos vaikka reilusti puolet saisi?

Vakuutusyhtiön päätos: 900 euroa, eli noin 13% uuden arvosta. Vakuutusehto oli muuttunut 1.6.2006, minulle kerrottiin.

Tarkistakaa omat vakuutusehtonne. Pyöräseurassamme kavereilla oli muilla vähintään 2000 euron turva vastaavassa vahinkotapauksessa. Toisilla jopa täysi korvaus vahingosta. Muuten vakuutukset olivat samantapaiset kuin minulla, mutta valitettavasti olin valinnut väärän vakuutusyhtiön.

Varastettu Fillari 26.8.2007: Klein Palomino: http://muusikoiden.net/dyn/users/27943.jpg

Sanperi
10.09.2007, 21.34
Mulla on vakuutus, LaajaKotivakuutus, vakuutussumma 7000e. Vuosimaksu 26e. Ostin tänä kesänä pyörän joka maksoi ulkomailta 800e. Vakuutusyhtiön mukaan varkaustapauksessa saan korvauksen sen mukaan mitä pyörä Suomessa maksaa, eli 1000e. Siitä omavastuu 135e niin tässähän jää ihan voitolle :D Näin siis jos varkaus tapahtuu 2 vuoden sisään ostosta, sen jälkeen korvaussumma tippuu 20% / vuosi.

Tämä plus 2 järeetä lukkoo takaavat mielenrauhan, toivottavasti ainakin :)

Eagerbear
10.09.2007, 21.42
Vakuutus asiat tuli laitettua tuos pari viikkoo sit kuntoon, ja juurikin ilmeni tämä 900€ raja, jonka kotivakuutus korvaa. Otin sitten fillarille oman vakuutuksen, korvaa 3000€ saakka ja omavastuu 100€, hintaa tuli alennuksineen 9,13€

Tietämätön
10.09.2007, 21.47
[quote=Mika Hollström;863914]
Vakuutusyhtiön päätos: 900 euroa, eli noin 13% uuden arvosta. Vakuutusehto oli muuttunut 1.6.2006, minulle kerrottiin.

/quote]

Eikös ne vakuutusyhtiöt lähetä joka vuosi päivittyneet vakuutusehtonsa? Kannattaa joskus jopa vilkaista mitä niissä lukee.

Mika Hollström
10.09.2007, 21.53
[quote=Mika Hollström;863914]

/quote]

Eikös ne vakuutusyhtiöt lähetä joka vuosi päivittyneet vakuutusehtonsa? Kannattaa joskus jopa vilkaista mitä niissä lukee. Niinhän ne tekee, mutta kuka niitä lukee? Vaimo meillä... Olisi itsekin pitänyt lukea.

p bonk
11.09.2007, 07.45
Taitaa olla ihan normaali käytäntö, että vakuutetun ajoneuvon arvo alenee vuosittain ikävähennyksen verran. Vai oliko kyseessä uusi pyörä?

Jk. ikävä tapaus, kuten kaikki (pyörä)varkaudet

M.S
11.09.2007, 08.08
Laitetaan ne vakuutusyhtiöitten nimet vaan reilusti esille, niin muutkin osaavat varoa. Itse siirsin vakuutukseni pois If:stä vuosi sitten, osasyynä siirtoon vaikutti pyörillä oleva 800e korvauskatto.

greenman
11.09.2007, 08.20
Korvausrajaa saa helposti nostettua. Lisähintaan toki, mutta ~10€ vuodessa ei mielestäni ole paha hinta. (En väitä, että olisi paras vaihtoehto, mutta kuitenkin)

MacGyver
11.09.2007, 08.23
Laitetaan ne vakuutusyhtiöitten nimet vaan reilusti esille, niin muutkin osaavat varoa. Itse siirsin vakuutukseni pois If:stä vuosi sitten, osasyynä siirtoon vaikutti pyörillä oleva 800e korvauskatto.

Itselläni on kotivakuutus ifissä, ja nostin tuota korvauskattoa 1200 euroon. Lisämaksua tuli huimat 5,49 euroa vuodessa.

TURISTI
11.09.2007, 08.25
Pyörän OVH: 4300€ ja vakuutukset IFissä, josta otettuna konkelille erillisvakuutus joka korvaa tuon 4300€ jos pöllitään. Vakuutuksen hinta 18€/vuosi. Ei paha.

Hans Opinion
11.09.2007, 08.54
Lähivakuutus kertoi korvaavansa laajan kotivakuutuksen puitteissa Hansin Orca07:sta viisi donaa... nyt jos sattuisi vahinko niin turpaan tulisi taloudellisesti dona tai kaksi mutta ei enää ensi vuonna kun vempeleen arvo alenee aika sukkelaan.
Muistettava on että vakuutusfirmat lähtee korvaus asioissa siitä että jos korvausvastuu voidaan jotenkin kiertää niin siihen pyritään... vakuuttaminen on bisnestä ja mitä vähemmän korvataan sen paremmin bisnes tuottaa...

drop
11.09.2007, 09.46
Mulla on vakuutus Nordeasta, pyörän hinnalla ei kuulemma ollut kattoa. Pitäis varmaan laittaa vielä sähköposti aiheesta että saisi tuon "kirjallisena".

KaisaTheKissa
11.09.2007, 09.54
Kaikki vakuutusyhtiöiden lupausket kannattaa ottaa kirjallisena muutenkin. Ei tule sitten mitään polemiikkia jos vahinko sattuu ja tarvittaessa voi sitten alkaa käymään oikeutta vakuutusyhtiön rahoilla.

Patron
11.09.2007, 10.13
Nää vakuutukset on kyllä aivan loputun suo. :mad:
Itelläni on Tapiolan laajennettu kotivakuutus 135€ omavastuulla ja irtaimen omaisuuden korvauskatto taisi olla 8000€ (jos oikein muistan), ja ulkomailla taisi olla 3000€. Vuosimaksua en muista ihan tarkkaan, mutta se oli luokkaa 130€/v.
Ton vakuutuksen pitäisi korvata myös äkkillisestä ja yllättävästä tapahtumasta johtuvat suorat vahingot fillarille, kuten vaikkapa maantiepyörällä kaatumisessa hajonneen vanteen tai varkauden. Mutta maastopyöräilyssä se ei korvaa välinerikkoja, eikä tietenkään kilpailuissa tapahtuneita vahinkoja.

Onko pyöräilyseuran "viikkotempo" muuten kilpailu?

Myöskään vakuutus ei korvaa vaikkapa lenkin keskeytyessä välinerikkoon taksilla kotiin matkustamista (kuten sain viime lauantaina huomata). Mutta teoriassa tapaturmavakuutus taas saattaisi korvata tuon taksimatkan. Eli fillari / sen osat menisi kotivakuutukseen ja taksimatka sairaalaan menisi tapaturmavakuutuksesta. Sairaalassa voisi sitten vaikka valitella asfalttiin kolahtanutta päätä - multa se onnistuisi ainakin hyvin :D

fiber
11.09.2007, 10.23
Mulla on kotivakuutus Pohjantähdessä, kun oli kilpailutettaessa edullisin verrattuna korvaustasoihin.

Soitin sinne ennen TdH:ta ja kysyin korvauksista jos jotain sattuisi. Korvaavat kyllä työmatkalla ja vapaa-ajalla sattuneet vahingot ja varkaudet, mutta eivät kuntotapahtumassa - ei vaikka kyseessä ei ole urheilukilpailu. Edes lisämaksulla ei heiltä ollut saatavissa kuntoajon kattavaa vakuutusta.

Myös Pohjantähdellä on vakuutetun omaisuuden ikävähennys käytössä. Aika vauhdilla kuitenkin alenee: alle vuoden vanhasta 100 %, 1-2 vuotta 90 %, 2-3 vuotta 80 % jne.

Taidanpa vaihtaa viimeistään ensi kesänä.

p bonk
11.09.2007, 10.30
Myös Pohjantähdellä on vakuutetun omaisuuden ikävähennys käytössä. Aika vauhdilla kuitenkin alenee: alle vuoden vanhasta 100 %, 1-2 vuotta 90 %, 2-3 vuotta 80 % jne.
....

Mitä itse maksaisit käytetystä pyörästä?

Omistajan käyttö- tai tunnearvo on eri asia kuin esineen hankinta-arvo (ts. vastaavan markkina-arvo).

xtrainer
11.09.2007, 10.50
Vakuutusarvon laskenta itse kootulle pyörälle on hiukan vaikeaa. Vaikka oletettaisiin, että markkina-arvo on sama kuin hankinta-arvo, ei homma helpotu yhtään: ei taida löytyä suomalaista kauppaa, josta saisi tarkistettua hinnat kaikille pyörässä käytetyille osille.:seko:

fiber
11.09.2007, 11.05
Mitä itse maksaisit käytetystä pyörästä?

Omistajan käyttö- tai tunnearvo on eri asia kuin esineen hankinta-arvo (ts. vastaavan markkina-arvo).
Hankinta-arvo ja markkina-arvo eivät kylläkään kohtaa, sillä markkinoilta on mahdoton löytää oikeankokoista vastaavaa pyörää käytettynä. Ainakin minä metsästin muutaman kuukauden josko olisi ollut tarjolla. Piti sitten ostaa uusi.

TimoTM
11.09.2007, 12.31
Onko pyöräilyseuran "viikkotempo" muuten kilpailu?

Ei ehkä sinänsä, mutta kannattaa lukea ne ehdot tarkkaan - siellä kun todennäköisesti rajataan pois myös "kilpailuhin tapahtuva harjoittelu seuran ohjauksessa järjestettynä" tms.

Ohiampuja
11.09.2007, 13.21
Meikeläisen vakuutukset ovat IF:ssä. Joka pyörällä on erillinen vakuutus, koska IFin esineiden korvauskatto taitaa olla siellä 800-900 huitteissa. 3000 € arvoiselle pyörälle palo-, varkaus ja ilkivaltavakuutus maksoi noin 5-6 euroa vuodeksi. Omavastuu 130 euroa.

Hinta olisi noussut n 3 euroa, jos olisi ottanut "vahinkovakuutuksen", mutta IF vakuutuksista ei vaurioita korvata, jos vaurio johtuu tavanomaisesta käytöstä, eli pyörällä ajosta. Ei ole merkitystä ajatko yksin puistossa vai SM-kisoissa. Jos pyörä tippuu seinältä, tai joku hylly kaatuu sen päälle, niin ne vauriot korvataan. Mutta niitä ajamisen seurauksena tulleita vahinkoja ei korvata.

Ps. Tuosta ikävähennykstä sen verran, että kysyin IFiltä tätä asiaa ja kerroin, kuinka pyöräharrastajan 5 vuotta vanha pyörä voi olla käytännössä kuin uusi. Uudet kiekot, kammet, pakat, ketjut yms. He kehoittivat pyörää päivittäessä säilyttämään kuitit, koska näille uusituille osille ja niiden vaikutukselle pyörän arvoon lasketaan/arvioidaan oma hintansa. Ja ainakin ne pari juttua mitä minä olen joutunut vakuutusyhtiöiden kanssa hoitamaan, ovat menneet hienosti.

kronk
11.09.2007, 13.29
Vakuutusarvon laskenta itse kootulle pyörälle on hiukan vaikeaa. Vaikka oletettaisiin, että markkina-arvo on sama kuin hankinta-arvo, ei homma helpotu yhtään: ei taida löytyä suomalaista kauppaa, josta saisi tarkistettua hinnat kaikille pyörässä käytetyille osille.:seko:

Kuitit?

vakuutusyhtiö voi velvoittaa osista kasatusta pyörästä säilyttämään kuitit ja niillä todentaa ostohinta, jos näitä ei ole jää nuolemaan näppejään.

Tietämätön
11.09.2007, 13.32
Kaikki vakuutusyhtiöiden lupausket kannattaa ottaa kirjallisena muutenkin. Ei tule sitten mitään polemiikkia jos vahinko sattuu ja tarvittaessa voi sitten alkaa käymään oikeutta vakuutusyhtiön rahoilla.

Saahan jokaisesta vakuutusyhtiöstä vakuutusehdot mukaansa, ihan lakisääteinen juttu. Se on toinen juttu sitten, että miten ne pystyy ymmärtämään. Yleensä ne vakuutusvirkailijatkin soittavat lähes aina jollekin tietävämmälle, kun kysyy jotain juttua.

Se on kyllä huono juttu, että ei ole mitään "TM-testaa vakuutusten korvauksia"-juttuja julkisesti tai en ainakaan tiedä. Kyllä minä ainakin olisin valmis maksamaan hiukan enemmänkin sellaisesta vakuutuksesta, jossa ei ole kovin montaa ehtoa sille ettei vahinkoa korvata.

Eipä olisi New Orleansilaistenkaan kannattanut ottaa mitään myrskyvakuutusta, koska nyt on selvinnyt, että ei ne mitään saa, koska vakuutusyhtiöt olivat muotoilleet ehdot oikein taitavasti.
Eivätkä porilaisetkaan saa yhtään mitään taannoisen tulvan vesivahingoista.

FeelGood
11.09.2007, 13.55
IF vakuutuksista ei vaurioita korvata, jos vaurio johtuu tavanomaisesta käytöstä, eli pyörällä ajosta. Ei ole merkitystä ajatko yksin puistossa vai SM-kisoissa. Jos pyörä tippuu seinältä, tai joku hylly kaatuu sen päälle, niin ne vauriot korvataan. Mutta niitä ajamisen seurauksena tulleita vahinkoja ei korvata.

Ei voi kun ihmetellä miten eri lailla korvausasioita tulkitaan jopa samassa yhtiössä.
Itselläni on vakuutus samaisessa IF.ssä ja kahdesta kaatumisesta on tullut korvaukset omiin ja fillarin vahinkoihin.

Ps. Tuosta ikävähennykstä sen verran, että kysyin IFiltä tätä asiaa ja kerroin, kuinka pyöräharrastajan 5 vuotta vanha pyörä voi olla käytännössä kuin uusi. Uudet kiekot, kammet, pakat, ketjut yms. He kehoittivat pyörää päivittäessä säilyttämään kuitit, koska näille uusituille osille ja niiden vaikutukselle pyörän arvoon lasketaan/arvioidaan oma hintansa.

Kilpafillarista vuotuiset vähennykset olivat prosenteissa puolet normaalista. Juuri tuon vähäisen käytön takia.
Tosin aikaakin on kulunut tuosta jo kolme vuotta.
IF.in kanssa oon tullut toimeen jo vuosia ja päässyt aina tyydyttävään lopputulemaan korvauksissa. "koputtaa puuta" ;)

opnykanen
11.09.2007, 14.42
Minulla on kirjat virallisesti isän luona Espoossa ja ilmoitin pyöräni hänen kotivakuutuksen niin tiedättekö korvaako vakuutus jos pyörä varastetaan/hajoaa Jyväskylässä (missä siis asun suurimman osan vuodesta)?

znood
11.09.2007, 15.04
eipä ole minkäänlaista vakuutusta ... valitettavasti

KaisaTheKissa
11.09.2007, 15.06
Saahan jokaisesta vakuutusyhtiöstä vakuutusehdot mukaansa, ihan lakisääteinen juttu. Se on toinen juttu sitten, että miten ne pystyy ymmärtämään. Yleensä ne vakuutusvirkailijatkin soittavat lähes aina jollekin tietävämmälle, kun kysyy jotain juttua.

Se on kyllä huono juttu, että ei ole mitään "TM-testaa vakuutusten korvauksia"-juttuja julkisesti tai en ainakaan tiedä. Kyllä minä ainakin olisin valmis maksamaan hiukan enemmänkin sellaisesta vakuutuksesta, jossa ei ole kovin montaa ehtoa sille ettei vahinkoa korvata.

Eipä olisi New Orleansilaistenkaan kannattanut ottaa mitään myrskyvakuutusta, koska nyt on selvinnyt, että ei ne mitään saa, koska vakuutusyhtiöt olivat muotoilleet ehdot oikein taitavasti.
Eivätkä porilaisetkaan saa yhtään mitään taannoisen tulvan vesivahingoista.

En nyt tarkoittanut mitään vakuutusehtoja vaan ihan näitä kysymyksi joita spede vakuutuksenottaja saattaa kysyä. Korvaako tämä jos käy näin, näin ja näin. Lisäksi mitä sitten jos olen matkalla ja tapahtuu tuo ja tuo ja tuo. Näitä ei vakuutusehdoissa aina kerrota ja jos kerrotaan, niin sitten siellä on jotain vähennyksiä hepskukkuu ja ties mitä käsirahaa. Kaikki vaan lapulle niin sitten voi oikeudessa vedota siihen lappuun eikä mihinkään hämäriin sopimusehtoihin.

Lumppis
11.09.2007, 15.16
Vakuutukset on kyllä hankalia juttuja. Korvauksiin vaikuttaa niin paljon miten itse sattuu asian osata esittää, tai kuka korvausasian sattuu käsitellä, tai minkälainen päivä vakuutusvirkailijalla on...

Jos vakuutusyhtiö haluaa korvaukset välttää, niin kyllä se siihen syyt keksii... tältä se ainakin tuntuu.

Tähän pyörän vakuutuksen sen verran, että kysyin asiaa omasta yhtiöstäni ja vastauksena sain viestin, jossa kerrottiin, että pyörä korvataan ns. laajasta kotivakuutuksesta ikävähennyksillä vähennettynä, jos varastetaan tai pyörälle aiheutetaan vahinkoa. Vakuutus ei korvaa pyörälle kaaduttaessa tai muussa harrastuskäytössä sattuvia vahinkoja.

OJ
11.09.2007, 15.37
Noita vakuutuksia on yhden yhtiön sisällä noin n+1000 erilaista, eli tarkistakaa ne teidän oman vakuutuksen ehdot. Jos olet ottanut vakuutuksen vuonna -85, niin todennäköisesti ehdot ovat edullisemmat kuin -06 otetussa vakuutuksessa. Tosin noi yhtiöt pikkuhiljaa muuttaa noita vanhoja ehtoja.

Jos on osista kasattu fillari, niin säästä kuitit ja ota valokuvia. Sieltä vakuutusyhtiöstä saattaa sitten soitella vaikkapa pyöräilyä harrasteleva setä, joka on kasannut mahdollisimman samanlaisen paketin ja jos kykenee vittuilematta keskustelemaan, niin korvauksesta voi vielä neuvotella jos jokin osa tässä tarjotussa pyörässä ei tyydytä.

Ikävä tosiasia on, että yli viisi vuotta vanhemmasta pyörästä ei huikeita korvauksia kannata odottaa. Koska korvaukset on laskettava uusien pyörien mukaan, niin siksi tehdään ikävähennyksiä. Kukaan ei varmaankaan maksaisi viisi vuotta sitten 1000€ hintaisesta maasturista tänä päivänä kuin ~500€? Tai minä en maksaisi edes tota...en yksinkertaisesti edes ostaisi noin vanhaa käytettyä.

Mitäs vielä...toi 900€ tossa alkuperäisessä postissa tarkoittaa varmaankin sitä maksimikorvausta tavallisen kotivakuutuksen puitteissa? Ei toi varastettu pyörä ole kyllä tainnut missään vaiheessa 6000 euroa maksaa vaikka kallis on ollutkin. Ei tosta ihan hirveästi enempää kyllä tulisi rahana ilman maksimikorvaustakaan. 3000 euroa tosta pyörästä ei saa kyllä mistään firmasta millään ehdoilla vaikka mitä tekisi (tai jollain erityispoikkeuksella ehkä saattaisi melkein jopa onnistua).

EDIT: Ja jos pyöriä häviää vähän tiheämpään tahtiin, niin voit varautua siihen, että vakuutusyhtiö pistää sopimuksen poikki. Multa varastettiin neljä pyörää alle kolmessa vuodessa ja vain niistä yksi oli ns. varkausalttiilla paikalla. Koska olin vähän huono asiakas, niin vakuutus lopetettiin. "Hauska" juttu oli se, että sain kirjeen, että "Vakuutuksenne XXX Tapiolassa irtisanotaan vahinkokehityksen vuoksi" silti kotivakuutukseen sidottu matkustaja ja matkatavaravakuutus jatkuivat vaikka Tapiola ilmoitti lopettavansa minun asiakasnumeron vakuutukset. Noita oli sitten pieni tuska irtisanoa kun muutin ulkomaille koska Tapiola vaati minun henkilökohtaisesti menevän heidän konttorilleen irtisanomaan näitä vakuutuksia.

Tietämätön
11.09.2007, 15.46
En nyt tarkoittanut mitään vakuutusehtoja vaan ihan näitä kysymyksi joita spede vakuutuksenottaja saattaa kysyä. Korvaako tämä jos käy näin, näin ja näin. Lisäksi mitä sitten jos olen matkalla ja tapahtuu tuo ja tuo ja tuo. Näitä ei vakuutusehdoissa aina kerrota ja jos kerrotaan, niin sitten siellä on jotain vähennyksiä hepskukkuu ja ties mitä käsirahaa. Kaikki vaan lapulle niin sitten voi oikeudessa vedota siihen lappuun eikä mihinkään hämäriin sopimusehtoihin.

Mahtaneeko auttaa. Ei sillä virkailijalla ole mitään valtuutuksia luvata enempää kuin vakuutusehdoissa lukee ja jos se tulkitsee niitä ehtoja väärin, niin asiakas maksaa.

OJ
11.09.2007, 15.59
Mahtaneeko auttaa. Ei sillä virkailijalla ole mitään valtuutuksia luvata enempää kuin vakuutusehdoissa lukee ja jos se tulkitsee niitä ehtoja väärin, niin asiakas maksaa.
Joo siltä konttorissa istuvalta rivivirkailijalta saatuja lappuja ei kannata ihan hirveän vakavissaan ottaa koska korvaus menee vakuutusehtojen mukaan, ei yksittäisen virkailijan kirjoittamien lappujen mukaan. Sillä virkailijalla ei välttämättä ole kykyä edes ymmärtää mitä niissä vakuutusehdoissa sanotaan ja siksi korvauksia ei makseta virkailijan (todennäköisesti virheellisen) tulkinnan perusteella. Aika erikoiselta kyllä kuulostaa, että vakuutusehdoissa ei olisi määritelty jotain tiettyä korvaustilannetta...tommoset tosiaan on hämriä sopimusehtoja, mutta mulla noi ehdot on yleensä ollut kätevästi pienessä kirjasessa ihan selkeästi kerrottuna.

Timo W
11.09.2007, 16.09
Tunteeko joku urheilija- tmv vakuutuksia?

Kuvittelen, että jos on kilpailemisenkin kattava urheilijavakuutus, niin se kattaa myös treenatessa (kutoajoissakin) tapahtuneet vahingot omalle ja muiden kalustolle. Ei minulla moista ole, mutta yllättyisin kovasti, jos moista ei löydy tarjonnasta.

Toinen mikä saattaisi kuntoajoissa hyödyttää on matkavakuutus (tai jopa matkatavaravakuutus), joskin ne taitavat olla voimassa vain yli 50km päässä kotoa...

/tw

bartagma
11.09.2007, 16.15
Itse vakuutan pyöräni ihmisillä jotka hankkivat sen takaisin jos se katoaa. ei tartte riidellä yritysten kanssa pikkupränteistä.

tya
11.09.2007, 16.24
Ehdoista ja tulkinnoista: Ei ne ehdot tosiaan ole yksiselitteisiä, jokainen tapaus on aina tulkintaa. Esim. Tapiolalla ehdoissa lukee, että pyörä on oltava lukittuna "asianmukaisella lukolla". Siitähän on hauska sitten tapella, jos 5000e pyörä viedään, oliko esim. tavallinen u-lukko "asianmukainen". Itse kysyin kelpaako pyöräkaupasta ostettu metrinen 20 euron Trelockin vaijeri, sähköpostissa sanoivat että kelpaa. Lohdutti se vähän, vaikken tiedä miten pätevä tuo sähköposti olisi riitatilanteessa.

Ikävähennyksistä: Tapiolalla tulee muistaakseni 10 %-yksikköä per vuosi, eli esim. viisi vuotta vanhasta saa puolet. Enemmän kuin käytettyjen markkinoilla siis. Ja se prosentti lasketaan uuden vastaavan hinnasta, ei alkuperäisestä ostohinnasta. Vakuutusyhtiö ei siis huomioi alennusmyyntejä tai halpoja kauppoja. Eli jos ostat tonnin pyörän alennuksesta 600 eurolla ja se varastetaan vuoden päästä, saatat saada n. 900 euroa korvausta.

Osista kootuista fillareista: Ainakin Tapiolalle kelpasi varkaustapauksessa pyöräliikkeen allekirjoittama hinta-arvio uuden samanlaisen hinnasta. Itseasiassa rahat maksettiin jo ennen kuin ehdin lähettää niille koko paperia.

Summa summarum: Ainakaan Tapiolalla ei siis tosiaankaan ole valittamista ehdoissa. Lukoksi kelpaa suht kevytkin tapaus, ikävähennys on pienempi kuin todellinen arvon aleneminen ja korvausta saa Suomi-hintojen mukaan vaikka ostaa kamansa Saksa-hinnoilla. Pyörälle ei ole sen kummempaa korvauskattoa kuin irtaimistolle yleensäkään.

OJ
11.09.2007, 16.27
Tunteeko joku urheilija- tmv vakuutuksia?

Kuvittelen, että jos on kilpailemisenkin kattava urheilijavakuutus, niin se kattaa myös treenatessa (kutoajoissakin) tapahtuneet vahingot omalle ja muiden kalustolle. Ei minulla moista ole, mutta yllättyisin kovasti, jos moista ei löydy tarjonnasta.

Toinen mikä saattaisi kuntoajoissa hyödyttää on matkavakuutus (tai jopa matkatavaravakuutus), joskin ne taitavat olla voimassa vain yli 50km päässä kotoa...

/tw
En nyt ole ihan varma, mutta noita kalustovakuutuksia ei taida löytyä kuin joltain pikkufirmalta. Toisen ja kolmannen osapuolen vahingot kattavia vakuutuksia varmaan löytyy sitten helpommalla. Kunnon urheilijavakuutustakaan ei taida olla kuin Pohjolalla hintaan >300€/vuosi (joku varmaan osaa korjata ton oikeaksi) ja sitten SPU:n lisenssin kylkiäisinä tulee jonkinlainen vakuutus, mutta viime vuonna kun kyselin vakuutusehtojen perään, niin enpä mä niitä ikinä saanut, eli se vakuutus on vähän kuin sika säkissä. Ainakin SPU:sta lupailtiin, että se vakuutus kattaa ulkomaillakin sattuneet vahingot, mutta noilla lupauksillahan ei ole mitään merkitystä.

Jos menette ottamaan urheilijavakuutusta, niin kannattaa selvittää korvaako se harjoitellessa ja kilpaillessa sattuneet vahingot myös silloin kun kyseessä on kansallisen lajiliiton alaisuudessa ja/tai lajin erikoiseuran järjestämä tapahtuma. Sitten jos haluaa vaikka Vätterniä kiertämään, niin lisää tohon yhtälöön sen, että korvaako myös ulkomailla samanlaisessa tapahtumassa sattuneet vahingot. Jos haluaa vakuutuksen kattavan ulkomaillakin sattuneet vahingot, niin hinta pompsahtaa aivan 100% varmasti. Jos joku virkailija sanoo jonkun 70€ vuodessa maksavan vakuutuksen korvaavan jopa ulkomailla, niin tämä ei todennäköisesti pidä paikkaansa.

Kaluston vakuutusta mä en ole oikein onnistunut löytämään ja siksi ajelenkin kisaa semmosella pyörällä mitä mulla on varaa korjata jos sattuu kolisemaan.

Tietämätön
11.09.2007, 16.42
Kaluston vakuutusta mä en ole oikein onnistunut löytämään ja siksi ajelenkin kisaa semmosella pyörällä mitä mulla on varaa korjata jos sattuu kolisemaan.

Oikeastaan en ihmettele ettei urheiluvälineitä voi vakuuttaa. Nehän on yleensä "tehty hajoamaan" eli eihän vakuutusyhtiöllä ole mitään järkeä vakuuttaa välineitä, jotka hajoavat 100% varmasti.

Saiskohan f1-auton vakuutettua vikojen ja kolarien varalle?

Samuli
11.09.2007, 16.45

/tw

Pohjolan kotivakuutus korvaa fillarin vahingot Pohjoismaissa (en muista tarkalleen mitkä vahingot), mutta on parempi ja halvempi kuin matkatavara/matkavakuutus. Pohjolan arvotavaravakuutus taas kattaa koko Maailman. Se mikä vakuutus kannattaa ottaa riippuu ihan minkä hintainen on pyörä ja missä sitä käyttää. Itselläni on Pinassa arvotavaravakuutus ja tällä hetkellä se on täällä mukanani Japanissa.
Tuo tavaran vakuuttaminen on eräänlaista riskinhallintaa.

Ohiampuja
11.09.2007, 17.04
Mutta hyvä tietää, että IFillä ikävähennykset eivät mene automaattisesti jonkun kaavan mukaan. Mitä tarkoittaa pyörän ikä?
Jollakulla täälläkin on varmaan maantiepyörä, joka on ostettu yli 5 vuotta sitten, eli runko on vanha, mutta lähes kaikki muut osat on vaihdettu ainakin kertaalleen? Näissä tapauksissa kannattaa ottaa etukäteen yhteyttää vakuutusyhtiöön ja käydä vaikkapa näyttämässä sitä pyörää siellä, että miltä 5 vuotta vanha "tuunattu" peli saattaa näyttää...
Ei se välttämättä takaa mitään, mutta vahinkotilanteessa on helpompi perustella sitä pyörän arvoa.

OJ
11.09.2007, 17.13
Pohjolan kotivakuutus korvaa fillarin vahingot Pohjoismaissa (en muista tarkalleen mitkä vahingot), mutta on parempi ja halvempi kuin matkatavara/matkavakuutus. Pohjolan arvotavaravakuutus taas kattaa koko Maailman. Se mikä vakuutus kannattaa ottaa riippuu ihan minkä hintainen on pyörä ja missä sitä käyttää. Itselläni on Pinassa arvotavaravakuutus ja tällä hetkellä se on täällä mukanani Japanissa.
Tuo tavaran vakuuttaminen on eräänlaista riskinhallintaa.
Mulle Pohjola ilmoitti, olikohan 2003 vai 2004 vuonna, että nyt poistuu tämä pyörän korvaava arvotavaravakuutus sitten valikoimasta. Myös kaverilla, kenellä tämä vakuutus oli ollut varmaan lähemmäs 10-vuotta, vakuutus loppui sopimuskauden vaihtuessa.

Mulla oli siis vakuutus mikä korvasi jopa kisassa kolaroinnin. Tämän vakuutuksen perään on kyselty useammankin kerran, mutta sitä ei kuulemma enää ole olemassakaan. Tai taisi olla niin, että tämä vakuutus muuttui vain sellaiseksi, että pyörän varkaus korvataan, mutta vakuutusmaksua peritään vanhan vakuutuksen mukaan tms. pissitystä. Kannattaa tsekata ne vakuutusehdot vielä uudemman kerran jos sulla on ollut toi vakuutus jo useamman vuoden ja olet vanhasta tottumuksesta vaan maksanut laskut mitkä kopsahtelee postiluukusta.

OJ
11.09.2007, 17.33
Mutta hyvä tietää, että IFillä ikävähennykset eivät mene automaattisesti jonkun kaavan mukaan. Mitä tarkoittaa pyörän ikä?
Jollakulla täälläkin on varmaan maantiepyörä, joka on ostettu yli 5 vuotta sitten, eli runko on vanha, mutta lähes kaikki muut osat on vaihdettu ainakin kertaalleen? Näissä tapauksissa kannattaa ottaa etukäteen yhteyttää vakuutusyhtiöön ja käydä vaikkapa näyttämässä sitä pyörää siellä, että miltä 5 vuotta vanha "tuunattu" peli saattaa näyttää...
Ei se välttämättä takaa mitään, mutta vahinkotilanteessa on helpompi perustella sitä pyörän arvoa.
Käsittääkseni Ifissä ne nimenomaan menee kaavan mukaan. En nyt jaksa muistaa miten ne ikävähennykset menee, mutta pikkuhiljaa kaikissa Ifin vakuutuksissa pitäisi olla samat ikävähennykset.

Pyörän ikä tarkoittaa pyörän ikää. Jos osia on päivitetty, niin niistähän kannattaa pitää kirjaa. Jos fillari on ostettu vuonna 2003 ja 50% osista on päivitetty vuonna 2005 ja loput 50% vuonna 2007 tai mikä hyvänsä mahdollinen yhdistelmä, niin kannattaa neuvotella asia siihen malliin, että päivitetyille osille lasketaan omat ikävähennyksensä. Esimerkiksi. 2003 ostettu pyörä mihin on laitettu recordin kahvat ja vaihteet vuonna 2005. Kun et ala huutamaan pää punaisena heti kun vakuutusyhtiön korvauskäsittelijä mainitsee sanan ikävähennys, niin erilliset ikvähennykset eri osille ovat varmasti mahdollisia. Tässä esimerkkitapauksessa Recordin palikoille 10% ja lopuille 30%. (tarkista ikävähennysprosentit omista vakuutusehdoistasi)

Kuten jo toss aikaismmin kirjoitin, niin vakuutusasioissa auttaa kun säilytät kuitit tai rahtikirjat tms. tositteet vaihdetuista osista, valokuvat pyörästä (muista ottaa kuvat myös eri kiekoista tms. mitä saatat pyörässä vähän vaihdella) ja ajantasalla olevan osalistan.

Ja näihin mun ohjeisiin ei sitten kannata vedota kun neuvottelet vakuutusyhtiön kanssa. Mä en ole nähnyt yhdenkään teidän vakuutusehtoja vaan kirjoitan täysin omien kokemusten pohjalta. Vakuutuksissa on myöskin aivan tolkuttomia eroja saman vakuutusyhtiönkin sisällä. Joissain tapauksissa vakuutus korvaa auton katolta tippuneen fillarin vahingot vaikka fillarin omistaja on omalla huolimattomuudellaan aiheuttanut vahingot, mutta toisissa tapauksissa ei sitten korvausta meinaa saada niin millään. Ja jos meinaat toimia epärehellisesti vakuutuskorvausta hakiessasi, niin älä kerro asiasta nettifoorumeilla. Älä myöskään oleta, että vakuutusyhtiön korvauskäsittelyn kanssa tekemisissä olevat eivät ymmärrä mitään pyöristä. Lopuksi...vilppi vakuutuskorvausta hakiessa on usein todella läpinäkyvää ja vaikka vilpillisesti saisitkin haluamasi korvauksen saattaa seurauksena olla esimerkiksi vakuutuksen irtisanominen ja uuden vakuutuksen saamisen vaikeutuminen.

Ja vielä kerran. Lukekaa ne vakuutusehtonne.

Mika Hollström
11.09.2007, 17.55
Mitäs vielä...toi 900€ tossa alkuperäisessä postissa tarkoittaa varmaankin sitä maksimikorvausta tavallisen kotivakuutuksen puitteissa? Ei toi varastettu pyörä ole kyllä tainnut missään vaiheessa 6000 euroa maksaa vaikka kallis on ollutkin. Ei tosta ihan hirveästi enempää kyllä tulisi rahana ilman maksimikorvaustakaan. 3000 euroa tosta pyörästä ei saa kyllä mistään firmasta millään ehdoilla vaikka mitä tekisi (tai jollain erityispoikkeuksella ehkä saattaisi melkein jopa onnistua). Fillarin hinta 6600 perustuu nettikauppojen hintoihin ko. pyörän kohdalla, jos vastaava fillari kasataan noilla osilla. Kalliilta kuulostaa, mutta pyörä on tehty parhaista osista ja laadusta tinkimättä.

Varastetut-palstastalla on hiukan osia lueteltu. Tapiolasta olisin saanut sen 6600 miinus ikävähennys. Fillarin vuosimalliksi oli laskettu osien perusteella 2005,6. Parin kympin lisäsatsauksella olisin saanut fillaristani omassa yhtiössänikin ihan kohtuullisen korvauksen, mutta kun en ollut huomannut ehtojen muuttuneen. Maksan vakuutuksia 1400 vuodessa, joten olisi ollut pieni vaiva maksaa se pari kymppiä, jos olisin huomannut.

OJ
11.09.2007, 18.40
Fillarin hinta 6600 perustuu nettikauppojen hintoihin ko. pyörän kohdalla, jos vastaava fillari kasataan noilla osilla. Kalliilta kuulostaa, mutta pyörä on tehty parhaista osista ja laadusta tinkimättä.
Niin siis osa osalta jostain Hallmannin luettelosta otetuilla hinnoilla tyyliin XTR takavaihtaja 179€? Toi 6600€ on semmonen määrä rahaa, että sillä saa jo pikkuisen blingblingimpää osaa ja hiilikuiturunkoa ja hienoja kiekkoja yms. kamaa. Ei siis tarvitse laittaa halpisosia lainkaan.

Varastetut-palstastalla on hiukan osia lueteltu. Tapiolasta olisin saanut sen 6600 miinus ikävähennys. Fillarin vuosimalliksi oli laskettu osien perusteella 2005,6. Parin kympin lisäsatsauksella olisin saanut fillaristani omassa yhtiössänikin ihan kohtuullisen korvauksen, mutta kun en ollut huomannut ehtojen muuttuneen. Maksan vakuutuksia 1400 vuodessa, joten olisi ollut pieni vaiva maksaa se pari kymppiä, jos olisin huomannut.
Tota Tapiolan juttua ei kannata ottaa kovinkaan vakavissaan kun et ilmeisesti korvausta sieltä hakenut. Toki Tapiola korvaa yllättävänkin hyvin ja kun maksat toista tonnia vuodessa vakuutuksia, niin pitkässä juoksussa sä olisit Tapiolalle ihan ok asiakas. Kun et kuitenkaan hakenut korvausta Tapiolasta (?), niin ton voi laskea pelkäksi mainospuheeksi.

Tositilanteessa toi tehtäisiin hyvin äkkiä niin, että vastaavaksi saatavilla olevaksi pyöräksi katsottaisiin hyvässä lykyssä Gary Fisher Hifi Pro kun Kleinillä ei ole täysjoustoja enää mallistossa ja esim. runkoputket on samaa kamaa molemmilla brändeillä. Erinäisten vähennysten ja omavastuiden jne. jälkeen toi korvaussumma saattaisi olla 2000-2500€. Tämä siis ihan lonkalta heitettynä tietämättä mikä sun vakuutusyhtiö on ja olettaen kaiken menevän sun kannalta edullisesti.

Mika Hollström
11.09.2007, 18.54
Niin siis osa osalta jostain Hallmannin luettelosta otetuilla hinnoilla tyyliin XTR takavaihtaja 179€? Toi 6600€ on semmonen määrä rahaa, että sillä saa jo pikkuisen blingblingimpää osaa ja hiilikuiturunkoa ja hienoja kiekkoja yms. kamaa. Ei siis tarvitse laittaa halpisosia lainkaan.

Mitä halpisosia näet listalta? Kiekot DT 240 navoilla, Mavicin 819 rinkuloilla ja DT:n pinnoilla. Hiilikuitua en maastoon vie, koska se ei kestä minkäänlaisia kolhuja (osta minulta 90 grammainen Kleinin ohjaustanko, pikkuvika, vähän poikki). XTR 2007 osia ei aivan hirveän halvalla saanut, mutta takavaihtajan hinnaksi laitoin 120, kun se sen verran maksoi. Vaihtajista taisin pulittaa noin sata einaria. Formulan kevyimmät jarrut maksoivat 600 ja muutenkin osat ovat "blingiä". Ainoastaan kammet piti ostaa XT:tä, koska Kleinin etuvaihtaja vaatii toimiakseen 46-hampaisen rattaan.

Oletko vakuutusyhtiön leivissä? Kysyin asiaa Tapiolan virkailijalta ja kerroin vahingosta. Hän sanoi vastaavan täysarvovakuutuksen korvaavaan vahingon täydestä arvosta vähennettynä ikävähennyksellä ja omavastuulla. Itse olisin ollut ihan tyytyväinen noin kolmeen tonniin, mutta 900 on vähän.

Osien hinnat katselin saksalaisista nettikaupoista ja chain reactionilta. Paikallisesta pyöräliikkestä hain sitten lausunnon, jolloin heidän kantansa olisi se, että he eivät voisi samalla hinnalla vastaavaa pyörää vakuutusyhtiölle myydä.

bbp
11.09.2007, 19.02
Itse vakuutan pyöräni ihmisillä jotka hankkivat sen takaisin jos se katoaa. ei tartte riidellä yritysten kanssa pikkupränteistä.

Siis oikeastiko?

OJ
11.09.2007, 19.30
Mitä halpisosia näet listalta? Kiekot DT 240 navoilla, Mavicin 819 rinkuloilla ja DT:n pinnoilla. Hiilikuitua en maastoon vie, koska se ei kestä minkäänlaisia kolhuja (osta minulta 90 grammainen Kleinin ohjaustanko, pikkuvika, vähän poikki). XTR 2007 osia ei aivan hirveän halvalla saanut, mutta takavaihtajan hinnaksi laitoin 120, kun se sen verran maksoi. Vaihtajista taisin pulittaa noin sata einaria. Formulan kevyimmät jarrut maksoivat 600 ja muutenkin osat ovat "blingiä". Ainoastaan kammet piti ostaa XT:tä, koska Kleinin etuvaihtaja vaatii toimiakseen 46-hampaisen rattaan.

Oletko vakuutusyhtiön leivissä? Kysyin asiaa Tapiolan virkailijalta ja kerroin vahingosta. Hän sanoi vastaavan täysarvovakuutuksen korvaavaan vahingon täydestä arvosta vähennettynä ikävähennyksellä ja omavastuulla. Itse olisin ollut ihan tyytyväinen noin kolmeen tonniin, mutta 900 on vähän.

Osien hinnat katselin saksalaisista nettikaupoista ja chain reactionilta. Paikallisesta pyöräliikkestä hain sitten lausunnon, jolloin heidän kantansa olisi se, että he eivät voisi samalla hinnalla vastaavaa pyörää vakuutusyhtiölle myydä.
Olen ollut vakuutusalalla töissä, mutta en suoranaisesti vakuutusyhtiön leivissä. En ole ollut kyseisissä hommissa kyllä vuoteen ja silloinkin tuli oltua tekemisissä vain yhden firman kanssa. Mun tiedot ovat siis jo vähän vanhentuneita.

Halpisosa on ehkä vähän väärä sana. Tarkoitin, että tolla 6600 eurolla saa lähes minkälaisen fillarin tahansa. Ei välttämättä parempaa, mutta yksittäishinnoiltaan kalliimmilla osilla. Jos paikallinen pyöräkauppa ei tolla rahalla saa kasattua vähintään samanlaista pakettia vakuutusyhtiölle, niin se on lähinnä ko. pyöräkaupan häpeä. Kuinkahan usein Savonlinnalaiselle(?) pyöräkaupalle tarjoutuu tilaisuus tehdä näinkään iso yksittäinen kauppa? Tolla 6600 eurolla saa jo ihan silkkaa pyöräpornoa suomestakin joutuen ehkä pikkuisen tinkimään muutamassa paikassa.

Jos mun pitäisi tota korvata, niin sitten mentäisiin jollain Gary Fisherin tai Trekin valmiilla paketilla kun niissä on kuitenkin rungot "samaa" putkea kuin Kleinissä. Hinnat ovat tietenkin jotain aivan muuta kuin 6600€, mutta korvauksen pohjana useimmilla yhtiöillä on se, että korvataan se pyörä eikä mahdollista rahasummaa mitä pyörään on käytetty.

TimoTM
11.09.2007, 19.41
SPU:n lisenssin kylkiäisinä tulee jonkinlainen vakuutus, mutta viime vuonna kun kyselin vakuutusehtojen perään, niin enpä mä niitä ikinä saanut, eli se vakuutus on vähän kuin sika säkissä.

Mulla oli tänä vuonna lisenssi ensimmäistä kertaa, eli en aikaisemmista vuosista tiedä, mutta ainakin tänä vuonna SPU:n sivuilla oli linkki vakuutusehtoihin:

http://www.tapiola.fi/NR/rdonlyres/F5E9E029-7542-4F19-A00E-528416E598B4/0/urheiluvakehdotC51055.pdf/

Ei tuossa nyt ainakaan erikseen rajata ulkomaisia kisoja pois, mutta onko sitten esim. Vättern urheilukilpailu tai -harjoitus jossa ollaan seuran edustajana.. :seko:

mehukatti
11.09.2007, 20.00
Alla vertailun vuoksi pari oikeasti reilun kuuden tonnin pyörää.

2008 Specialized S-Works Epic Carbon Disc:
http://www.stenger-bike.de/bin/nav/artikel.html?sid=RubVTX8AAAEAABKah-E,menu=6,do=select:981x1,show=2006822

2008 Specialized S-Works Stumpjumper FSR Carbon:
http://www.stenger-bike.de/bin/nav/artikel.html?sid=RubVTX8AAAEAABKah-E,menu=6,do=select:981x1,show=2006824

Pakko sanoo, et tuli kyl heti "wtf" olo, ku katto ton varastetun pyörän kuvan ja väitteen kuuden tonnin hinnasta. Olis mielenkiintoista nähdä laskelma osien hinnoista.

bartagma
11.09.2007, 20.32
Siis oikeastiko?

Ihan oikeasti!

bartagma
11.09.2007, 20.37
Pikkasen off mutta Mika oliko se pyörä lukittu kun se vietiin?

Ohiampuja
11.09.2007, 21.02
vakuutusasioissa auttaa kun säilytät kuitit tai rahtikirjat tms. tositteet vaihdetuista osista, valokuvat pyörästä (muista ottaa kuvat myös eri kiekoista tms. mitä saatat pyörässä vähän vaihdella) ja ajantasalla olevan osalistan.

Juuri näin on toimittu. Kaikki mainitut dokumentit löytyy kaikista pyöristäni. Samalla tulee pidettyä huoltopäiväkirjaa, josta selviää vaihdettujen osien päivämäärät. :)

Mika Hollström
11.09.2007, 21.49
Mielenkiintoinen väittely siitä, oliko pyörä kuudentonnin arvoinen? Kyllä se niillä osilla, jotka siinä oli kiinni, oli. Monikin löytää (ja ostaa) halvemmalla niitä "viime vuoden OEM" osia nettikaupasta. Jos kuitenkin runko on uutena yli kakkosen ja sitten pala palalta parasta palikkaa laitetaan (niin minä tein) alkaa hinta nousta. Niin se noiden valmiiden fillareiden "täys XTR"-vaihtoehdoissakin tuppaa olemaan, vaikka miten koko paketin pitäisi olla osista kasattua halvempi.

Trek-konsernilla on hyviä fillareita vaihtoehdoksi. Bontragerin osilla tottakai edullisestikin. Ne ei minulle oikein maistu. Gary Fisherin Hifistä ei ole näkynyt runkosettiä. Se olisi ihan mielenkiintoisen oloinen.

Alkuperäisenä ajatuksenani oli kertoa pyöräveljille ja siskoille hyvää sanomaa vakuutusehtojen tarkistamisen tärkeydestä. En halunnut herättää kateutta tai vahingoniloa.

Kuittipinokin löytyi. Mielenkiintoinen kasa hyvää arvuuteltavaa. Kyllä kuittien soisi kestävän yli vuoden lukukelpoisina.

Vakuutusyhtiö "mafia" tai "moottoripyöräkerho" ei tullut mieleenikään. Tosin nyt ajattelen, että joku voi sitä kautta vehkeensä vakuuttaa, pyörä häviää ja sen saa sopivaa korvausta vastaan takaisin. Bjisnes...

maniton
11.09.2007, 22.11
Yleisin ehto on "rikastumisen esto". Vakuutuksien perus idea on palauttaa vakuutuksenottajan tilanne siihen, mikä se oli vahingon sattuessa. Eli vanha, kallis pyörä menettää toki arvoaan "muinaiseen" hankintahintaansa nähden. Ja mitä enemmän kyseistä tuotetta pöllitään/tulee vahinkoja, omavastuu kasvaa vakuutuslaitoksen riskin takia. Kiittäkäämme sitä 1-10% vähemmistöä, jonka takia 99-90% kaidan polun kulkijaa maksavat viulut.

OJ
11.09.2007, 22.17
Ja ei sillä pyörän hinnalla edes ole vakuutuskorvauksessa mitään tekemistä jos jätetään pois se Tapiolan "täydestä arvosta vakuuttaminen" ja ilmeisesti jotkin pikkufirmat. Suurimmat vakuutusyhtiöt korvaavat uuden pyörän mukaan kunhan sen fillarin on muistanut ilmoittaa erillisenä sinne firmaan ja maksanut sen parin euron lisämaksun. Tästä pyörän erikseen ilmoittamisesta on kyllä puhuttu tälläkin foorumilla varmaan pari vuotta, mutta monelle se on vieläkin uusi asia kun eivät seuraa tätä foorumia kovin aktiivisesti eivätkä ole lukeneet vakuutusehtoja.

Tokkopa tässä nyt kateudesta on kyse. Moni vaan taitaa olla sitä mieltä, että reilun kuuden tonnin pyörän pitäisi olla tasokkaammilla osilla.

Tietämätön
11.09.2007, 22.58
Suurimmat vakuutusyhtiöt korvaavat uuden pyörän mukaan kunhan sen fillarin on muistanut ilmoittaa erillisenä sinne firmaan ja maksanut sen parin euron lisämaksun. Tästä pyörän erikseen ilmoittamisesta on kyllä puhuttu tälläkin foorumilla varmaan pari vuotta, mutta monelle se on vieläkin uusi asia kun eivät seuraa tätä foorumia kovin aktiivisesti eivätkä ole lukeneet vakuutusehtoja.

Lähivakuutuksessa ei ainakaan ole noin, en sitten tiedä miten käy kun se pyörä viedään. Eli siis kyselin pyörän vakuuttamisesta eikä heillä ole kuin kotivakuutus, jonka piiriin pyörä kuuluu.

Ohiampuja
12.09.2007, 07.24
Tämä topicci on hintansa haukkunut. Pari päivää tuossa etusivulla on näkynyt otsikko "Onko pyöräsi vakuutusasia kunnossa?" Hyvä herätys meille kaikille syksypimeiden lähestyessä. Kiitos vaan viestin aloittajalle.

Naamiokostaja
12.09.2007, 07.57
Tutkinpa tuossa vakuutuspapereita, ja huomasin, että minullahan on tapaturmavakuutuskin. Aika lyhyt muisti kaverilla, kun toukokuussa vakuutukset otin. Ilmeisesti Pohjolan kotivakuutuksessa ei ole erillistä korvausrajaa polkupyörälle, vaan maksimi on koko vakuutuksen maksimisumma. Tietty pyörän korvausarvo laskee sen 10 % joka vuosi. Eipä silti korvausrajan pitäisi minulle olla mikään ongelma, kun pyörän hinta oli kuitenkin vain satasissa.

Viski
12.09.2007, 09.00
Tapiolalla pyörä tosiaan kuuluu kotivakuutukseen. Vuosittainen ikäpoisto on 10%-yksikköä, mutta vakuutuspykälissä on myös seuraavanlainen mielenkiintoinen kohta:

Jos omaisuuden arvo ennen vahinkoa on ollut vähintään puolet vastaavan omaisuuden jälleenhankinta-arvosta, korvataan omaisuuden korvauskustannukset enintään jälleenhankinta-arvoon asti.

Eli jos sykkeli on alle 5 vuotta vanha, korvataan se kokonaan. Tai näin minä olen ainakin antanut itseäni kusettaa. :rolleyes:

TURISTI
12.09.2007, 10.10
En tiedä luinko huonosti, mutta en mielestäni vielä ole nähnyt kennenkään kirjoittavan klassista pyörän varastustopikkeihin liittyvää lausetta: "kalliita harrastuspelejä ei jätetä kaupan pihalle, ei edes lukittuina, eikä edes päivällä."

Muut kinaa siitä oliko fillari yli kuus donaa vai ei, mut jos se sun mielestäs oli oikeasti yli kuus donaa, niin miks jätit niin ison setelitukun keskellä päivää kaupan pihalle?

Nojoo, hieno pyörä ja sääli että vietiin.
Toivottavasti saat uuden yhtä hyvän tilalle, ehkä syystarjouksista vois löytyä edullisesti jotain, tosin tuskin tuolla 900€:llä.

Mika Hollström
12.09.2007, 11.39
En tiedä luinko huonosti, mutta en mielestäni vielä ole nähnyt kennenkään kirjoittavan klassista pyörän varastustopikkeihin liittyvää lausetta: "kalliita harrastuspelejä ei jätetä kaupan pihalle, ei edes lukittuina, eikä edes päivällä."

Muut kinaa siitä oliko fillari yli kuus donaa vai ei, mut jos se sun mielestäs oli oikeasti yli kuus donaa, niin miks jätit niin ison setelitukun keskellä päivää kaupan pihalle?

Nojoo, hieno pyörä ja sääli että vietiin.
Toivottavasti saat uuden yhtä hyvän tilalle, ehkä syystarjouksista vois löytyä edullisesti jotain, tosin tuskin tuolla 900€:llä. Parasta kääntöä pukolle haavassa onkin se, että poikani lainasi pyörääni, kun en ollut kotona. Vahinko sattui siis pojalle. Itse vien fillarin kaupungilla asioidessanikin sisälle tuttuun fillarikauppaan. Työpaikalla se on lukitussa varastossa. Olen yriitänyt olla varovainen, mutta näin kävi.

Meidänkin seudulla liikuskelee pyöreäkasvoisia ja hörökorvaisia kundeja pakettiautoilla. Ne nostelee pyörät vaikka telineineen kyytiin, jos muuten ei onnistu :-)

TURISTI
12.09.2007, 12.00
Jees, ajattelinkin että outoa ois moinen jättää muiden hiplattavaksi.

Vahinkoja sattuu ja välillä tulee takkiin, mutta onneksi vakuutusyhtiöihinkään ei voi oikein nykyään hirveesti luottaa. Tai ainakin pitää osata olla tosi tarkkana vakuutusten kanssa.

En tiedä pitäisikö sitä aina kerran vuoteen, pariin, tarkastaa omat vakuutukset ja kahtoa onko ehdot tai oma elämäntilanne ja vakuutustarve muuttuneet.

axe2000
12.09.2007, 12.05
Jees, ajattelinkin että outoa ois moinen jättää muiden hiplattavaksi.

Vahinkoja sattuu ja välillä tulee takkiin, mutta onneksi vakuutusyhtiöihinkään ei voi oikein nykyään hirveesti luottaa. Tai ainakin pitää osata olla tosi tarkkana vakuutusten kanssa.

En tiedä pitäisikö sitä aina kerran vuoteen, pariin, tarkastaa omat vakuutukset ja kahtoa onko ehdot tai oma elämäntilanne ja vakuutustarve muuttuneet.

Itse alalla työskennelleenä tuntuu että se kilpailija-firma tietää parhaiten mitä sun vakuutus korvaa ja mitä ei. Eli juurikin vuoden, kahden välein kannattaa "kilpailuttaa" vakuutuksensa, ainakin niin että tietää itse missä mennään.

nimim. Korvaushakemus vetämässä

xtrainer
12.09.2007, 12.52
Parasta kääntöä pukolle haavassa onkin se, että poikani lainasi pyörääni, kun en ollut kotona. Vahinko sattui siis pojalle...

Kuinka pojalle kävi: tuosta taisi seurata jonkinlainen keskustelu?:seko:

Mika Hollström
12.09.2007, 13.17
Kuinka pojalle kävi: tuosta taisi seurata jonkinlainen keskustelu?:seko: Pojalle se oli kova paikka. Uskoo kai vieläkin, että pyörä ilmestyy jostakin. Kolusi kulmia tuntikaupalla ja kävi käytettyjä pyöriä myyvissä liikkeissä kertomassa tapauksesta. Haluaisi korvata tapahtuneen, mutta realiteetit tunnistaen on voimaton tilanteen edessä. Itse kehoitin poikaa keskittymään koulunkäyntiin. Minä yritän paikkailla tapahtunutta. Maahan kaatunutta maitoa on turha surra. Kukaan ei ole menettänyt henkeään tai terveyttään.

Loppujen lopuksi kyseessä on fillari, vaikka välillä meille harrastajille fillari on maapallon napa ;-)

Singer
12.09.2007, 14.08
Takuulla ei ole fillareitten vakuutus kunnossa ja parista fillarista ei ole olemassakaan mitään kuittia esimerkkinä: maantiefillari, josta on omistuskirja ja katuritsa, josta ei ole sitäkään mutta taattu tiedän omistavani sen (sen todistaminen poliisille voisi olla tosin haaste, etenkin jos edellisen omistajan muisti pätkii :D )

Katuritsa voi jäädä yksin lukittuna, mutta muita ei sitten jätetä yksin ikinä muualle kuin säätämöön lukittuna seinään.

dirtyrider
12.09.2007, 14.25
Itsellä meinasi lähteä vakuutusyhtiö vaihtoon kun nuo ehdot tulivat, mutta päädyin kuitenkin erillisiin fillarivakuutuksiin. Ifillä kahden fillarin vakuutus, 9€ ja 16€...

FoMoCo
13.09.2007, 10.09
http://www.if.fi/web/fi/private.nsf/noframes/F8E5CC66EF4B2965C1256FFC00421892

Miten tämä sitten pitää tulkita?? Näyttäis siltä että korvaa harrastusvälineitä aina 3500€.

FoMoCo
13.09.2007, 10.14
http://www.if.fi/web/fi/private.nsf/noframes/F8E5CC66EF4B2965C1256FFC00421892

Miten tämä sitten pitää tulkita?? Näyttäis siltä että korvaa harrastusvälineitä aina 3500€.

http://www.if.fi/web/fi/private.nsf/noframes/E9519D0B66CD390FC1256FFC00428871

Hokasin että polkupyörä ei ole "tavallinen" harrastusväline....joten siinä on joku raja. Pakko kai se nyt on otettava yhteyttä If:iin.

likis
13.09.2007, 10.50
Mulla on vakuutus Nordeasta, pyörän hinnalla ei kuulemma ollut kattoa. Pitäis varmaan laittaa vielä sähköposti aiheesta että saisi tuon "kirjallisena".

Mulla lähti kesälomareissusta pyörä Tsekissä viimeisenä matkailtana (onneksi vasta tällöin). Nordeaan korvaushakemus; fillarin ostohinta 2005 oli 700 e ja lisänä erilaista fillarissa ollutta jälkiasennussälää uusia renkaita myöden 380 e, osan hinta todistettiin tositteilla osan verkkokauppojen ruutukopioilla.

Korvaus yli 900 e ja koska kyseessä oli matkavakuutus, omavastuu on 50 e ja näköjään fillarin ikävähennyskin alkaa vasta kolmannesta vuodesta eli mulla vain 10%. Olin hyvin tyytyväinen korvaupäätökseen.

likis
13.09.2007, 10.57
Ikävähennyksistä: Tapiolalla tulee muistaakseni 10 %-yksikköä per vuosi, eli esim. viisi vuotta vanhasta saa puolet. Enemmän kuin käytettyjen markkinoilla siis. Ja se prosentti lasketaan uuden vastaavan hinnasta, ei alkuperäisestä ostohinnasta. Vakuutusyhtiö ei siis huomioi alennusmyyntejä tai halpoja kauppoja. Eli jos ostat tonnin pyörän alennuksesta 600 eurolla ja se varastetaan vuoden päästä, saatat saada n. 900 euroa korvausta.

Nordea pyysi hintarviota vuoden 2005 Gary Fisher Marlinista (ostohinta tarjouksessa 699e vuoden 2004 hinta uutena n. 1000 e). Kauppaveljien myyjä naputteli tietokoneestaan "vastaavan" pyörän, Trek 7300 muistaakseni, 599 e. En heti muistanut millainen pyörä tuo Trekki on, mutta kotona huomasin että siinähän on mekaaniset levyt vs. GF:n hydrauliset ja muutenkin osin heikompia komponentteja. No, laitoin Nordealle lausunnon, jossa kerroin etten hyväksy tuota hinta-arviota.

Lopullisessa korvauspäätöksessä oli käytetty jotain yhtion sisäistä taulukkohintaa, joka oli parempi kuin liikkeen arvio, mutta alempi kuin GF:n hinta maailmalla.

drop
13.09.2007, 11.15
Eikö olisi kannattanut pyytää vain sitä arviota suoraan GF'n maahantuojalta?

Luumis
13.09.2007, 13.21
Vakuutus ei taida omassa tilanteessani olla fiksua, kun pyörä on n.200-300e arvoinen. Tunnearvo on kuitenkin järisyttävä, vaikkei tuo edes vuotta ole ollut.

Niitä ensirakkaus-nynnyilyjä.

OJ
13.09.2007, 14.04
Kappas...minä kun luulin Nordean hoitavan asioita pikkuisen eri tavalla.

Olisiko toi arvion pyörä ollut Trek 4300 Disc? Oliko tohon Marliniin muuten vaihdettu hydrauliset levyt jälkikäteen vai oliko ihan uudesta asti?

Roni
13.09.2007, 14.44
Mulla laaja kotivakuutus korvaa irtaimiston ml. filon 5k euroon. Korvataan myös "tahattomasti"/tapaturmassa solmuun ajetut kompot. Voimassa tosin vaan pohjoismaissa, muualla matkatavaravakuutuksen piikkiin..

OJ
13.09.2007, 15.02
Mulla laaja kotivakuutus korvaa irtaimiston ml. filon 5k euroon. Korvataan myös "tahattomasti"/tapaturmassa solmuun ajetut kompot. Voimassa tosin vaan pohjoismaissa, muualla matkatavaravakuutuksen piikkiin..
Kerrotko vielä mikä yhtiö? Noita kolarin korvaavia vakuutuksia kun ei ole ihan hirveästi tarjolla.

FoMoCo
14.09.2007, 21.04
Nyt on vakuutusasiat kunnossa ja ymmärettiin myös sitä että pyörään on laitettu kiinni uusia kalliita osia.
Taas hyvää palvelua If:issä. Eihän tämä voi enää kauan jatkua......;)

TuomasR
15.09.2007, 19.22
Pohjantähden korvausehdot ovat hyvät, 5 vuotta vanha fillari korvataan uusarvon mukaan. Pyörä pitää olla joko lukkojen takana tai sitten lukittuna vakuutusyhtiön hyväksymällä lukolla.

twentyniner
16.09.2007, 18.24
Pohjantähden korvausehdot ovat hyvät, 5 vuotta vanha fillari korvataan uusarvon mukaan. Pyörä pitää olla joko lukkojen takana tai sitten lukittuna vakuutusyhtiön hyväksymällä lukolla.

Itsellä anomus sisällä Pohjantähdessä, korjauksen hinta-arvio 775e ja omavastuu 120e, katsotaan miten käy.

Moppe
16.09.2007, 19.18
Ei ole tavallaan. Pyörän arvo huitelee n. 900 € paikkeilla. Pitäisi mennä siis kotivakuutuksen piiriin ihan sinällään. Tiedä sitten jos kävisi niin surkeesti että pyörä vietäisi niin saisiko vakuutusyhtiöltä kuinka hyvät korvaukset.

kronk
17.09.2007, 14.28
Lähivakuutuksessa ei ainakaan ole noin, en sitten tiedä miten käy kun se pyörä viedään. Eli siis kyselin pyörän vakuuttamisesta eikä heillä ole kuin kotivakuutus, jonka piiriin pyörä kuuluu.

ikävä kyllä näin.

tässä joku kirjoitti, että on sama mitä lappuja virkailija asiakkaalle kirjoittaa ja lupaa.

Vaakuutuslainsäädäntö lähtee siittä, että jos asiakas on käsityksessä, että hänen vakuutus korvaa vahingon, tulee sen myös korvata se, eli näin toimitaan tällaisessa tapauksessa jos virkailija on luvannut liikoja ja on todistaa se kirjallisena. Jos tällaista todistusta ei ole, oletetaan että asiakas on lukenut vakuutusehdot ja myös ymmärtänyt ne niinkuin vakuutusyhtiö ne ymmärtää.

nim. entinen vakuutusmyyjä( koiran virka, siksi entinen)

jusSsa
17.09.2007, 16.24
Onkohan vakuutusta mahdollista liittää johonkin muuhun kuin omaan kotivakuutukseen? Itselläni ei ole kotivakuutusta, ja aattelin että jos tuon pyörän vakuutuksen liittäis veljen kotivakuutukseen.

p bonk
17.09.2007, 17.35
Onkohan vakuutusta mahdollista liittää johonkin muuhun kuin omaan kotivakuutukseen? Itselläni ei ole kotivakuutusta, ja aattelin että jos tuon pyörän vakuutuksen liittäis veljen kotivakuutukseen.

Tuskin on. Miksi sinulla muuten ei ole kotivakuutusta?

jusSsa
17.09.2007, 17.43
Tuskin on. Miksi sinulla muuten ei ole kotivakuutusta?

Asun vuokralla ja kaikki tavara mitä mulla on niin on sen verran vanhaa tai arvotonta että niistä ei paljon korvauksia saisi vaikka jotain sattuiskin. Ehkä se kuitenkin pitää hommata jos en muuten onnistu saamaan tuolle pyörälle vakuutuksia.

YT
17.09.2007, 17.53
Kyllähän vähintään oikeusturva- ja vastuuvakuutus kannattaa olla, vaikkei olisikaan kiinteää eikä irtainta omaisuutta.

p bonk
17.09.2007, 18.59
Asun vuokralla ja kaikki tavara mitä mulla on niin on sen verran vanhaa tai arvotonta että niistä ei paljon korvauksia saisi vaikka jotain sattuiskin. Ehkä se kuitenkin pitää hommata jos en muuten onnistu saamaan tuolle pyörälle vakuutuksia.

Laskepa joskus huviksesi, mitä se irtaimisto maksaa, jos joudut hankkimaan uutta vaikka vesivahingon jälkeen - saatat yllättyä. Määritä irtaimiston arvo yhdessä vakuutusyhtiön kanssa ja ota selvää mitä korvataan. Ja kuten YT kirjoitti, oikeusturva- ja vastuuvakuutus kannattaa olla.

bartagma
17.09.2007, 21.56
Mika tuossa olisi sama runko eri paloilla kohtalaiseen hintaan jos haluat samanlaisen http://www.ridefree.fi/forum/viewtopic.php?t=26988
eikä hintakaan ole paha.

fiber
17.09.2007, 22.12

Oletko varma asiasta? Minullakin on vakuutus Pohjantähdessä. Kuten aiemmin kirjoitin, joka vuosi tippuu 10% hankinta-arvosta eli 5 vuotta vanhana alunperin 2400 euron pyörästä korvataan 1200 euroa. Tarkistin tämän puhelimitse viime viikolla. Minulla ei puolestaan edellytetty mitään hyväksyttyä lukkoa, vaan tavallinen kaupan lukko käy, kunhan molemmat avaimet on tallella katoamishetkellä.

lynxlynx
17.09.2007, 22.27
Juu, fiber on oikeassa, hyväksytyt lukot ovat menneisyyttä, kaikki lukot kelpaa kunhan avaimet on tallessa.

Tietämätön
18.09.2007, 12.56
Juu, fiber on oikeassa, hyväksytyt lukot ovat menneisyyttä, kaikki lukot kelpaa kunhan avaimet on tallessa.

Ei nyt sentään kai mikä tahansa lelukaupasta ostettu muovilukko. Kyllä sen lukon pitää olla asiallinen. Riitatilanteessa sitten kai oikeus viime kädessä päättää oliko lukko riittävän hyvä.

fiber
18.09.2007, 13.15
Ei nyt sentään kai mikä tahansa lelukaupasta ostettu muovilukko. Kyllä sen lukon pitää olla asiallinen. Riitatilanteessa sitten kai oikeus viime kädessä päättää oliko lukko riittävän hyvä.
Tarkoitinkin "tavallisella kaupan lukolla" juuri sitä, että on oltava tavanomainen yksilöllistä lukitsemista varten tarkoitettu väline. Kun oli juttua tästä vakuutusyhtiöön soittaessani, varmistin että tarkoittaako tämä rajauksena "ettei mitkään leikkikäsiraudat tai sellaiset käy" ja juuri sitä kuulemma tarkoitti.

OJ
18.09.2007, 14.20
En edelleenkään menisi yleistämään noita lukkojuttuja. Kannattaa ihan oikeasti tarkistaa miten se on siinä sinun omassa vakuutuksessa kun eri firmojen vakuutukset on erilaisia.

Ohiampuja
18.09.2007, 20.25
IFi määritteli asiallisen lukon muistaakseni niin, että sen murtamiseen tarvitaan työkaluja. Eli mikään käsivoimin / potkimalla rikki menevä lukko ei kelpaa.

lynxlynx
18.09.2007, 21.30
No juu, väännetään rautalankaa.. Esim. Mun pari kk. sit pöllitty pyörä oli lukittu biltemasta ostetulla vaijerilukolla, ja tämä ilman kyseenalaistusta kyllä korvattiin. Vakuutusvirkailija kysyi puhelimitse, miten pyörä oli lukittu ja vastasin: vaijerilukolla. Samainen lukko muuten löytyi myöhemmin, siististi jollain voimapihdeillä katkaistuna.
-Siihen en osaa vastata mitä vakuutusyhtiöt tuumii pyörän lukitsemisesta niillä vaimon pöytälaatikosta löytyvillä pehmustetuilla käsiraudoilla, mutta eiköhän siihenkin joku aktiivi etsi vastauksen:)

likis
19.09.2007, 16.03
Olisiko toi arvion pyörä ollut Trek 4300 Disc? Oliko tohon Marliniin muuten vaihdettu hydrauliset levyt jälkikäteen vai oliko ihan uudesta asti?

Joo, Trekki oli Disk, mutta siis mekaanisilla. Marlinissa oli hydrauliset ihan alusta lähtien.

TuomasR
19.09.2007, 20.26
Oletko varma asiasta? Minullakin on vakuutus Pohjantähdessä. Kuten aiemmin kirjoitin, joka vuosi tippuu 10% hankinta-arvosta eli 5 vuotta vanhana alunperin 2400 euron pyörästä korvataan 1200 euroa. Tarkistin tämän puhelimitse viime viikolla. Minulla ei puolestaan edellytetty mitään hyväksyttyä lukkoa, vaan tavallinen kaupan lukko käy, kunhan molemmat avaimet on tallella katoamishetkellä.
Olin varma asiasta, nyt en ole. Luin tiedon vakuutusehdoista, jotka ovat voimassa 1.12.2003 alkaen. Nyt kun perehdyin asiaan paremmin, löysin uudet, 1.5.2006 alkaen voimassa olevat ehdot. Uusissa ehdoissa sanotaan juuri Fiberin kuvaamalla tavalla.
Hyvä että asia tuli esiin.

Mika Hollström
19.09.2007, 21.24
Mika tuossa olisi sama runko eri paloilla kohtalaiseen hintaan jos haluat samanlaisen http://www.ridefree.fi/forum/viewtopic.php?t=26988
eikä hintakaan ole paha. Jo vain! Halpa on. Minulla oli kiekot, voimansiirto ja keula ja moni muukin yksityiskohta eri kaliiberia, mutta silti tuo hyvä vaihtoehto. Uuttakin olen kaivellut, mutta kun ei oikein osaa pitkän Kleinkauden jälkeen vaihtaa merkkiä.

Tuumaustauko on nyt meneilään. Ajelen Cannondalen Geminillä. Ei se nyt ihan XC ole, mutta harrastamaan pääsee. Se on toki pääasia. Vieläkin ottaa päähän oma hyväuskoisuuteni vakuutusasioiden kuvitellusta kunnossaolosta. Lukekaa pienellä painettu präntti aina, kun saatte sen uuden vihkon laskun mukana. Siellä se seisoo, mitä vakuutus korvaa, vaikka miten olisit suullisesti kauppaa tehdessäsi vaatinut vakuutuksen korvaavan fillarin, niin vakuutusyhtiö voi kirjeellä ilmoittaa muutoksista.

samman
21.09.2007, 16.45
Kuinkas ihmiset ovat saaneet korvauksen vakuutusyhtiöstä? Itsellä tilanne on sellainen, että reilu viikko sitten töihin lähtiessä löysin pihalta ainoastaan rungon. Roikkui lukon varassa mattotelineessä. Tai oli satula ja kammet jätetty, mutta muuten suunilleen kaikki viety. Pyörä on (oli) Kona Dawg. No ei kun poliisilaitokselle ja yhteys vakuutusyhtiöön. Sieltä pyydettiin ammattilaisen arvio siitä, että kannattaako alkaa korjaamaan/kasailemaan uudestaan vai suoraan uusi pyörä. Liike sitä mieltä, että uusi pyörä. Mustaa valkoiselle ja liitteeksi vakuutusyhtiöön. Yllätys oli se, että vakuutusyhtiö ilmoitti maksavansa korvauksen uuden vastaavan pyörän ostokuittia vastaan. En ole ennen asioinut vakuutusyhtiöiden kanssa, joten en asiasta enempää tiedä, mutta onko yleinen käytäntö, että ensin on ostettava uusi pyörä ja sitten vasta saa korvauksen???? Ei mahdu omaan päähän, että ensin pitäisi jostain kaivaa ~2000€ pyörän ostoon ja sitten saattaisi jotain korvauksia saada. Eikö vakuutuksen pitäisi mahdollistaa uuden menopelin saanti tälläisessä tilanteessa. Itsellä ei juuri nyt ole moista summaa pyörimässä taskunpohjalla eli näillä näkymin pyörän hankinta ja siten myös korvauksen saaminen hamaan tulevaisuuteen.

TuomasR
21.09.2007, 19.37
Osta pyörä luottokortilla. Saat yleensä vähintään kuukauden maksuaikaa, ja siinä ajassa todennäköisesti saat korvaukset vakuutusyhtiöltä.

samman
21.09.2007, 20.16
No luottokortti on tietty yksi vaihtoehto. Lähinnä kuitenkin kyselin sitä, että onko tuo jälkikäteen kuittia vastaan korvaaminen ihan yleinen käytäntö. Itsellä kun ei aiempaa kokemusta ole korvausasioista. Ihmetyttää kuitenkin edelleen...:rolleyes:

Mika Hollström
04.12.2007, 16.44
Pyörä löytyi! Tämän keskustelun avausviestissä mainitsemani Klein Palomino löytyi.

Melkoinen kalajuttu olikin. Paikallinen kalamies oli mennyt noin viidentoista kilometrin päähän katoamispaikasta virvelöimään. Lähellä meni hiekkatie jonka poikki ristesi ulkoilureitti. Metsälammesta oli rantavedestä noussut fillari. Uistin oli tarttunut etupyörään. Kaksi kuukautta lammessa oli toki vaikuttanut fillarin kuntoon. Mitään ei kuitenkaan ollut särjetty. Vain mittari oli kadoksissa. Täyshuollon jälkeen uskoisin fillarin olevan iskussa taas. Varas oli upotusta varten päästänyt ilmat renkaista. Oli ilmeisesti luullut fillarin kelluvan. Kevythän tämä toki on.

Juttu selvisi, kun kaverini vei tuttavapariskuntaa Helsinki-Vantaalle ja matkan aikana oli nainen kertonut enon saaneen erikoisen saaliin. Poliisille ja vakuutusyhtiölle ilmoitin löydöstä. Miten ilmoituksen saisi pois tuolta varastetut-palstalta?

Ehdin jo hommata samanlaisen kadonneen tilalle, joten nyt on näitä kaksin kappalein.

Harryupp
08.12.2007, 23.42
Tuollaista se on, varastavat ja hävittävät tai pöllivät osat. Naapuri sai tässä muutama vuosi takaperin pöllityn fillarinsa takaisin poliisilta. Se oli tunnistettu runkonumeron perusteella.
Se nyt ei vaan ollut kokonaan sama pyörä kuin se joka varastettiin. Nyt se oli koottu käyttäen osia ja kiekkoja kahdesta muusta fillarista.
Joo, näistä vakuutusehdoista vielä, vakuutuksen myyjä saattaa selittää asiat yhdellä tavalla kun taas vakuutusehdot sanoo jotain aivan muuta.
Jollei vakuutusmyyjän suulliset ehdot ja kirjalliset vakuutusehdot eivät täsmää meikäläinen ei osta mitään vakuutusta siltä henkilöltä/yhtiöstä.

Ohiampuja
09.12.2007, 15.48
No luottokortti on tietty yksi vaihtoehto. Lähinnä kuitenkin kyselin sitä, että onko tuo jälkikäteen kuittia vastaan korvaaminen ihan yleinen käytäntö. Itsellä kun ei aiempaa kokemusta ole korvausasioista. Ihmetyttää kuitenkin edelleen...:rolleyes:

Mielestäni tämä on oikein hyvä käytäntö. Pääset itse ostamaan sen pyörän ja hoitamaan siinä samalla kaikki säädöt yms kuten itse haluat. Sitten saat rahasi takaisin. Huonompana minä sitä pidän, että yhtiön miehet käyvät hakemassa sinulle sen pyörän...

Duukkis
27.02.2008, 00.14
Pitäisi saada vakuutus, joka korvaa pyöräilykilpailuissa sattuneet henkilövahingot. (Pistin viestin tänne, koska täällä on keskustelua myös urheiluvakuutuksista.) En enää haluaisi ottaa SPU:lta lisenssiä tälle vuodelle, joten en saisi myöskään vakuutusta sitä kautta. Tarkoitus olisi kilpailla SRAM-cupissa (oli ainakin viime vuonna sillä nimellä) ja EBA:n (Extreme Bike Association) endurokisoissa. Olisiko jollain suositella jotain sopivaa vakuutusta tähän tarkoitukseen, vai olisikohan halvempaa kuitenkin ottaa se kilpailulisenssi vakuutuksineen (= 96 € / vuosi), vaikkei lisenssiä tarvitsisikaan?

greenman
27.02.2008, 07.18
Pitäisi saada vakuutus, joka korvaa pyöräilykilpailuissa sattuneet henkilövahingot. (Pistin viestin tänne, koska täällä on keskustelua myös urheiluvakuutuksista.) En enää haluaisi ottaa SPU:lta lisenssiä tälle vuodelle, joten en saisi myöskään vakuutusta sitä kautta. Tarkoitus olisi kilpailla SRAM-cupissa (oli ainakin viime vuonna sillä nimellä) ja EBA:n (Extreme Bike Association) endurokisoissa. Olisiko jollain suositella jotain sopivaa vakuutusta tähän tarkoitukseen, vai olisikohan halvempaa kuitenkin ottaa se kilpailulisenssi vakuutuksineen (= 96 € / vuosi), vaikkei lisenssiä tarvitsisikaan?

Lisenssi varmaan halvempi.

Itse olen juuri tutkiskellut samaa asiaa. Iffillä maastopyöräilijälle koko kauden kattava vakuutus noin 300€. Tapaturma, hoito ja pysyvä haitta.

Pohjolalla on vaan urheilijan matkavakuutus, joka kattaa kilapilun ja matkan kilpailu paikalle. 56€/4vrk. Lyhyemmäksi ajaksi ei saa. Pelkät hoitokulut.

Kale
27.02.2008, 08.18
Ainakin koripalloon sain vakuutuksen halvimmalla Fenniasta vaikka omavastuu on 0€.

Duukkis
29.02.2008, 22.36
Lisenssi varmaan halvempi.

Itse olen juuri tutkiskellut samaa asiaa. Iffillä maastopyöräilijälle koko kauden kattava vakuutus noin 300€. Tapaturma, hoito ja pysyvä haitta.

Pohjolalla on vaan urheilijan matkavakuutus, joka kattaa kilapilun ja matkan kilpailu paikalle. 56€/4vrk. Lyhyemmäksi ajaksi ei saa. Pelkät hoitokulut.
Otin sitten kuitenkin lisenssin vakuutuksineen. Vakuutusehtojen perusteella vaikuttais korvaavan kaikissa kisoissa sattuneet vahingot (joitakin poikkeuksia), mutta se onkin eri juttu, mikä on kisa ja mikä ei...

Juhani H.
18.12.2008, 16.44
Nostellaanpas kun tämä on oikeastaan ainoa haulla löytynyt aiheeseen liittyvä ketju.

Tuossa hiljattain käyttöpyöräni (Tunturi H300 vm. -02) varastettiin ja ilmeisesti olisin saamassa Pohjolan kotivakuutuksesta noin 200 euroa omavastuun maksamisen jälkeen. Sinänsä olen tuohon summaan hyvinkin tyytyväinen kun pyörällä on jo aika paljon ikää ja uutena hintaakin oli vain 630 euroa.

Pohjolasta kerrottiin, että voisin saada rahat käteen tai mahdollisesti hankkia Bonar Oy:n kautta pyörän. Ilmoitin Pohjolalle, että voivat Bonarilta ottaa minuun yhteyttä ja katson sitten tilannetta.

Olisi mukava kuulla kokemuksia tuosta Bonarista jos jollakulla sattuisi sellasia olemaan, Pohjolalta ei kovinkaan tarkkoja tietoja irronnut. Ilmeisesti Bonarin kautta voisi pyörän saada hieman edullisemmin koska B. ostaa maahantuojilta suuria määriä pyöriä kerralla. En sitten tiedä mitä firmoja tuohon "maahantuojat" -määritelmään kuuluu.

Varmaan otan rahat käteen kun ei random-inserat pahemmin kiinnosta, mutta näin tällä erää B:n yhteydenottoa odotellessa.

TuomasR
19.12.2008, 20.16
Mä olen kerran asioinut Bonarin kanssa. Asiallisen oloista toimintaa. Fillaria en sillä kerralla ottanut vaan "lahjakortin" fillarikauppaan. Olisin voinut myös itse kattella sopivan vaihtoehdon ja ryhtyä hieromaan kauppaa, joten ei sun tartte mitään Inseraa randomilla ottaa. Voit esimerkiksi katsoa sopivan pyörän ja maksaa itse välirahan. Bonarin kaveri tuntui olevan järkevä kauppamies eikä suotta ruvennut sohlaamaan byrokratialla.

haedon
19.12.2008, 20.20
Mitähän ne vakuutusyhtiössä sanoisivat, jos nykyinen pyörä varastettaisiin ja veisi osien kuitit sinne. Varmaan syyttäisivät vakuutuspetoksesta. Esim eihän kellään oikeesti voi olla satulaa joka maksaa 300e:)

lansive
20.12.2008, 01.27
Esim eihän kellään oikeesti voi olla satulaa joka maksaa 300e:)

Ai sulla on baaripyörässä joku halpissatula?:D

haedon
20.12.2008, 08.26
Ai sulla on baaripyörässä joku halpissatula?:D
Joo, ei ole jopoon viittinyt niin paljoa satsata, kun se häviää kuitenkin kerran viikossa....ja ilmestyy takaisin kun vakuutusrahat ovat napsahtaneet tilille:D.

drop
24.08.2009, 14.28
Nordean vakuutusasiakkaiden kannattaa huomioida että ilmeisesti pari viikkoa sitten vakuutusehdot muuttuivat niin, että yksittäisen ulkona säilytettävän (pysyvästi tai tilapäisesti) esinen maksimikorvaus on 3500€ (aikaisemmin 5000€).

t-man
24.08.2009, 16.05
Omassa tapauksessa bonarin pojat hyytyivät hieman vastaavan pyörän arvon etsimisessä aluksi...pöllitty pyörä oli canyon jota ei siis enää Suomesta saa, joten joku vastaava merkki oli etsittävä. Focukselta löytyi vastaava (focus first), ainoastaan, että osat oli deore-lx-tasoa ja joustot taisi olla manitoun radiumit (ovh 3499, mutta tarjouksessa 2499, joten korvaus tuo tarjoushinta) Omassa osat oli xtr/x.o-tasoa ja joustot oli foxia, ovh 3600. Joten soitto bonarille ja ilmoitin, että etsisivät samoilla osilla olevan yksilön. Vastaava löytyi sitten cubelta (sting super hpc xtr) jonka ovh 3999 ja netto 3299, eli loppu hyvin kaikki hyvin :)

lansive
24.08.2009, 16.28
Tänään soittelin vakuutusyhtiöön ja selvittelin vakuutuksen voimassaoloa ulkomailla. Kävi ilmi, että kotivakuutukseen sisältyy polkupyörät vain 1000 euroon asti. Erikseen saa sitten vakuutuksen joka kattaa palon, varkauden ja ilkivallan, mutta ei kuitenkaan pyörän käyttöä, eli maastossa kaatumisesta ei saa vakuutuskorvausta. Runkonumero pitäisi löytyä, mutta jos sitä ei ole, niin riittää kun on kuva pyörästä.

Mitään erityisiä suojeluvaatimuksia ei ollut, kuin että pyörän pitää olla lukittuna tai lukitussa tilassa. Sama pätee myös ulkomailla.

Otin tuon erillisen vakuutuksen, joka kattaa pyörän 4000 euroon asti kun hintaa ei ole kuin 13 euroa per vuosi.

Ohiampuja
24.08.2009, 16.45
Minulla oli kanssa noita erillisvakuutuksia pyörille, mutta osoitteenvaihdon yhteydessä IF kauppasi LaajaPlus kotivakuutuksen, jossa pyörät korvataan 5 000 € asti ja ikävähennys alkaa vasta 5 vuoden päästä. Minulla tämä Laaja-malli maksoi saman kuin entinen perus-malli ja siihen 4 pyörävakuutusta päälle.

http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaat/Vakuutuksemme/Kotivakuutus_Kerros-jarivitalo/Pages/LaajaPlus.aspx

lansive
24.08.2009, 18.01
Minulla oli kanssa noita erillisvakuutuksia pyörille, mutta osoitteenvaihdon yhteydessä IF kauppasi LaajaPlus kotivakuutuksen, jossa pyörät korvataan 5 000 € asti ja ikävähennys alkaa vasta 5 vuoden päästä. Minulla tämä Laaja-malli maksoi saman kuin entinen perus-malli ja siihen 4 pyörävakuutusta päälle.

Valitettavasti olen niin köyhä ja epä-VOMP, että minulla on vain yksi pyörä joka ei mahdu noihin standardirajoihin.:o Toisaalta kioskisinkulaan jos vaihtaisi kuituosia ja huippusatulan niin voisihan sen saada yli tonnin arvoiseksi.:D

Toinen syy olla vaihtamatta vakuutusta on ne edellisessä vakuutuksessa olevat muinaisen Teollisuusvakuutuksen ajoilta periytyneet ehdot joista en sovinnolla luovu.

Pirkka
24.08.2009, 22.17
Minulla oli kanssa noita erillisvakuutuksia pyörille, mutta osoitteenvaihdon yhteydessä IF kauppasi LaajaPlus kotivakuutuksen...

http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaat/Vakuutuksemme/Kotivakuutus_Kerros-jarivitalo/Pages/LaajaPlus.aspxJos joku sattuu pelaamaan golfia, niin tää vakuutus on hyvä, koska korvaa myös hole-in-one:n aiheuttamat vahingot.

E.T.
24.08.2009, 22.20
Firmahan olisi konkurssissa jos Kim Jong II olisi ottanut tuolta kotivakuutuksen.

jones
24.08.2009, 22.37
Mitähän ne vakuutusyhtiössä sanoisivat, jos nykyinen pyörä varastettaisiin ja veisi osien kuitit sinne. Varmaan syyttäisivät vakuutuspetoksesta. Esim eihän kellään oikeesti voi olla satulaa joka maksaa 300e:)

Pyörähän tulee kymmenen kertaa kalliimmaks kun tilaa jokaisen pultin erikseen ympäri maailmaa ja Eikös "arvo" tarkota pyörän sen hetkistä jälleen myynti hintaa

En oikee älynny mitä sä meinasit tolla viestillä

dirtyrider
24.08.2009, 22.48
Eikös "arvo" tarkota pyörän sen hetkistä jälleen myynti hintaa

Eiköhän se kuitenkin ole "uuden vastaavan hinta" miinus ikävähennykset..

nicce
25.08.2009, 07.00
Juuri näin kuten dirtyrider toteaa ja IF:llä näytti fillareille ikävähennykset olevan 9% vuodessa.

Itse juuri viime viikolla tarkistelin vakuutusturvaa ja ainakin if:llä kotivakuutus korvaa tosiaan vain tuohon 1000 euroon asti. Ja siitä eteenpäin rahalla saa lisää turvaa - oliskohan 2000 euron fillarin lisämaksu ollut n. 10 eur/vuosi. Itse laskeskelin, että tuli halvemmaksi ja helpommaksi ottaa tuo edelläkin puhuttu laajaplus kotivakuutus joka korvaa fillarit 5000 euroon asti ja tosiaan ikävähennykset tehdään vasta 5 vuoden jälkeen (ja koskee myös viihde-elektroniikkaa).

Uskoisin, että jokaisella vakuutusyhtiöllä on samanlaiset paketit tarjolla ja kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa jos nyt on edes auto ja kotivakuutukset. Olin uskollisesti ollut Pohjolan asiakas n. 15 vuotta ja vanhalle asiakkaalle tarjottiin huonointa vakuutusturvaa kaikkein kalleimmalla hinnalla verrattuna kilpailijoihin...

Proj.nro
25.08.2009, 07.30
Itse juuri viime viikolla tarkistelin vakuutusturvaa ja ainakin if:llä kotivakuutus korvaa tosiaan vain tuohon 1000 euroon asti. Ja siitä eteenpäin rahalla saa lisää turvaa - oliskohan 2000 euron fillarin lisämaksu ollut n. 10 eur/vuosi. Itse laskeskelin, että tuli halvemmaksi ja helpommaksi ottaa tuo edelläkin puhuttu laajaplus kotivakuutus joka korvaa fillarit 5000 euroon asti ja tosiaan ikävähennykset tehdään vasta 5 vuoden jälkeen (ja koskee myös viihde-elektroniikkaa).

Tuo laajaplus tekee tosiaan ikävähennykset monessa tapauksessa tarpeettomiksi ja koskee mm. silmälaseja. Ensimmmäinen ikävähennys 5vuoden päästä, siihen asti täysi korvaus. Aika harvalla taitaa pysyä samat lasit viittä vuotta tai yli.

NinjaSamu
26.08.2009, 22.46
Itellä on Fenniassa auto- sekä laaja kotivakuutus. Lueskelin noita ehtoja, joista en saanu selvää oikeestaan yhtään. Tarviikin soitella heti huomenna että mitenkäs on noiden laita. Seuraavaksi pitääkin penkoa kuitit esiin molemmista. Hyvät pyörät kun ilmeisesti varkaita houkuttelee ja huonoa ei tällähetkellä ole.
Saiskohan isännöitsijältä luvan säilyttää pyörää rappujen alla tms. jos ei telineeseen mahdu.

orcatri
27.08.2009, 07.43
Alkuperäiseen kysymykseen: On.

Sitten edelliselle: Minulla on samat vakuutukset Fenniassa, ja juuri tällä viikolla kysäisin taas kerran tuota fillarikorvausasiaa. (Kuten tästäkin säikeestä käy ilmi, niin sitä kannattaa aina joskus tarkistella, kun ei niitä vakuutusehtojen muutoksia aina itse huomaa.) Elikkä Fenniassa ei ole mitään kattoa polkupyörille. Harrastustoimintaan käytettävä kilpapyörä - kuten minulla - tulkitaan harrastusvälineeksi, joka korvataan neljän vuoden ikään saakka jälleenhankinta-arvon mukaan. Sen jälkeen arvo uuden vastaavan arvosta on: 5v 40%, 6v 25%, 7v 10% ja 7+v 0%. Onnettomuusvahingot korvataan tapauksen mukaan, mutta olen ymmärtänyt, että esimerkiksi kaatumisen seurauksena rikkoutuneen rungon tilalle saisi vakuutuksesta uuden. Edellyttäen tietenkin, ettei vahinko ole sattunut kilpailussa.

Oman kokemuksen mukaan ns. hyvät pyörät säilyvät varkailta hyvin. Minulta on aikoinaan pöllitty 500 - 1000 euron hintaisia hybridejä ja maastureita, mutta kalliimpi cc on saanut olla rauhassa, vaikka lukkona on ollut joku muutaman euron vaijeri enkä ole sitä edes mihinkään kiinteään aina lukinnut. Ei taida olla narkkipiireissä paljon jälleenmyyntimarkkinoita kippurasarvisille.

drop
27.08.2009, 08.00
Eiköhän se kuitenkin ole "uuden vastaavan hinta" miinus ikävähennykset..

Ja tässä vielä saattaa olla järkevää hankkia se arvio pyörän arvosta itse- vakuutusyhtiö kun kysyy Intersportista (tms) mikä se vastaava pyörä on. Eli laittaa tutulle hyvälle pyöräkauppiaalle pyynnön lausunnosta.

Ohiampuja
27.08.2009, 08.37
Sen jälkeen arvo uuden vastaavan arvosta on: 5v 40%, 6v 25%, 7v 10% ja 7+v 0%.
IF:ltä kyselin tätä ikävähennystä, että kuinkas tälläisen päivittelijän pyörän arvo lasketaan, kun puolet liikkuvista osista voi olla vuoden-kaksi vanhoja. Niin vastaus oli, että tietysti se otetaan hyvityksessä huomioon. Kuitit yms tiliotteet talteen ja vielä muutamat hyvät valokuvat, jossa ne uudet osat näkyy...
Mutta kuinka lasket arvon 4 vuotta vanhalle maasturille, jossa on vuoden vanhat CrossMaxit ja viikko sitten asennettu Foxin keula. :rolleyes:

NinjaSamu
27.08.2009, 08.40
Jepjep, soitto fenniaan. Vakuutukseni kattaa polkupyörät joiden arvo on max. 7000 ilman eri maksua. Lisäsi kuitenkin tietoihin että omistan kaksi vähän arvokkaampaa fillaria.
Lukoksi kelpaa mikätahansa lukko ja korvaus päivänarvon mukaan. Kuulostaa aika asialliselta verrattuna osaan jutuista mitä täältä oon lukenut.

Proj.nro
01.09.2009, 08.27
Mitenkäs vakuutusyhtiöt suhtautuvat esinevahinkoihin jotka ovat tulleet TdH:n tyyppisessä tapahtumassa? Sitähän ei järjestä seura tai liitto vaan yritys.. meneekö normaalilla kotivakuutuksella?

HC Andersen
01.09.2009, 21.45
Mulla ainakin kotivakuutus kattaa urheiluvälineiden rikkoutumisen käytössä aina muistaakseni 2k€ asti, omavastuu 150€. Yhtiö Aktia (ent. Veritas)

t-man
17.09.2009, 12.02
Mutta kuinka lasket arvon 4 vuotta vanhalle maasturille, jossa on vuoden vanhat CrossMaxit ja viikko sitten asennettu Foxin keula. :rolleyes:
Eräässä kaverin tapauksessa pyörän hinta määriteltiin erikseen, eli pyörän hinta (miinus ikävähennykset) ja sitten osien ovh-hinnat erikseen. Tuli muistaakseni rokkarin reconille ovh hintaa jotain 599...:rolleyes:

edit: oli siis jälkiasennettu uusi keula

mandello
17.09.2009, 12.07
Mitenkäs vakuutusyhtiöt suhtautuvat esinevahinkoihin jotka ovat tulleet TdH:n tyyppisessä tapahtumassa? Sitähän ei järjestä seura tai liitto vaan yritys.. meneekö normaalilla kotivakuutuksella?
Juuri hiljan selvitin if:n kannan tähän ja sieltä tuli kieltävä vastaus. Vaikka heidän laaja plus kotivakuutuksensa kattaa pyörän aina 5000 euroon asti ilman eri selvitystä, niin massatapahtumissa/kilpailuissa sattunutta vahinkoa ei korvata.

Tauno
17.09.2009, 12.16
Juuri hiljan selvitin if:n kannan tähän ja sieltä tuli kieltävä vastaus. Vaikka heidän laaja plus kotivakuutuksensa kattaa pyörän aina 5000 euroon asti ilman eri selvitystä, niin massatapahtumissa/kilpailuissa sattunutta vahinkoa ei korvata.
Tämä oli ihan hyvä tieto. Ei kai se pyörä voi sitten millään tällaisessa tapahtumassa hajota. Kiinnostaisi tietenkin vielä, miten vakuutusyhtiö ymmärtää tämän massatapahtuman? Onko 10 hengen porukkalenkki jo massatapahtuma vai ei?

TetedeCourse
17.09.2009, 12.18
Vakuutusyhtiöt typerillä rajauksillaan pakottavat ihmiset 'kertomaan satuja'...esim....'yksinäni ajelin tyhjällä tiellä ja sitten kaaduin yht'äkkiä jne jne...'..

mandello
17.09.2009, 12.27
Onko 10 hengen porukkalenkki jo massatapahtuma vai ei?
No yritin tästä itsekin saada selvyyttä. Jos nyt oikein ymmärsin, niin massatapahtuma on sellainen mihin ilmoittaudutaan ja jaetaan osallistumislaput. Eli Hepo-lenkitkin menisi vielä vapaamuotoisena ajeluna (kunnes toisin todistetaan :rolleyes:).
Olin jo siirtämässä kotivakuutusta if:iin kun innostuin tarkistamaan tuon asian. Nyt vakuutus on Lähivakuutuksessa ja olen sieltä ehdoista bongannut että "Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa urheiluvälineelle tai -varusteelle, kun sitä käytetään tarkoitukseensa". Yhtiö määrittelee että polkupyörä on harrastusväline, kun taas urheiluvälineitä ovat mailat, lasketteluvälineet. Pakko siis tarkistaa tuota tarkemmin vielä Lähivakuutuksenkin osalta...

yedi
17.09.2009, 12.35
Tämä oli ihan hyvä tieto. Ei kai se pyörä voi sitten millään tällaisessa tapahtumassa hajota. Kiinnostaisi tietenkin vielä, miten vakuutusyhtiö ymmärtää tämän massatapahtuman? Onko 10 hengen porukkalenkki jo massatapahtuma vai ei?

Tosiaan, aina vahinkoilmoitusta tehdessä kannattaa muistaa/tietää vakuutusehdot ennen kuin alkaa muistelemaan miten kaikki oikein tapahtuikaan. ;)

Tauno
17.09.2009, 13.03
"Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa urheiluvälineelle tai -varusteelle, kun sitä käytetään tarkoitukseensa".Joo, eihän se pokupyörä nyt tietenkään voi hajota silloin, kun sillä ajetaan. Senhän nyt vakuutusyhtiökin ymmärtää. Pyörähän tavallisesti kaatuu yksinään yllättäen tai sitten putoaa auton katolta tms.

drop
17.09.2009, 14.27

Se voikin mennä monimutkaiseksi, mutta luulisi onnistuvan. Mulla on just tämän oman vakuutustapauksen kanssa semmoinen kasa kuitteja että luulisi vakuutusyhtiön edustajan olevan sormi suussa. Jokainen komponentti on omalla kuitillaan, useimmissa kuiteissa 5-10 osaa joista enään yksi oli pyörässä kiinni, vähennyksiä joutuu laskemaan vain parista komponentista.

Kuitteja taitaa olla parikymmentä... :D

elasto
22.11.2009, 21.51
En tiedä onko tätä kysytty vielä aikaisemmin, mutta asia askarruttaa, joten kysynpä vielä. Miten vakuutusyhtiöt menettelee seuraavassa tilanteessa: On ostettu aluksi kokonainen fillari, mutta siihen on jälkeen päin vaihdettu huomattava osa osista, kuten runko. Erikseen ostetuista osista on tietenkin omat kuitit, mutta jäljellä olevista "originaali-osista" on vain kokonaisen alkuperäisen fillarin kuitti. Eli miten vakuutusyhtiöt hinnoittelee ne alkuperäiset osat siitä fillarista? Useinhan esim. Saksasta ostetuissa "halpis" -fillareissa ne osat saattaa erikseen ostettuna olla huomattavasti arvokkaampia mitä se koko fillari on maksanut. Entäs käytettynä ostetut osat mistä ei ole kuittia?

Ohiampuja
22.11.2009, 21.57
Omaa kokemusta ei ole, mutta pyrkisin dokumentoimaan pyörän mahdollisimman hyvin. Eli jonkinlainen osalista ja niiden "asennus- ja korjauspäiväkirja". Niiden lisäksi edustavat valokuvat, joista näkyy pyörässä olevat osat.

elasto
22.11.2009, 22.05
Omaa kokemusta ei ole, mutta pyrkisin dokumentoimaan pyörän mahdollisimman hyvin. Eli jonkinlainen osalista ja niiden "asennus- ja korjauspäiväkirja". Niiden lisäksi edustavat valokuvat, joista näkyy pyörässä olevat osat.

Eipä mullakaan onneksi tämän arvosesta fillarista omaa kokemusta ole, mutta pahimman varalta vaan mietin. Joku halpa paska multa joskus vietiin, mutta sen suhteen ei mitään ongelmaa ollut. Fillari on kyllä vakuutettu 5000 euroon asti ja vakuutus korvaisi esim. niinkin idioottimaiset jutut, kuten sen jos joku pöllisi rungosta lukitusta fillarista pelkästään pikalinkuilla kiinni olevat kalliit kiekot. Tosin eipä tollasta yli 4000 euron arvoista fillaria tule koskaan mihinkään jätettyä vaan ihan sisällä kämpässä sitä säilytän. Siltä varalta olisi vaan hyvä tietää kun eihän sitä koskaan tiedä vaikka joku murtautuisi sisään ja sen pöllisi muun irtaimiston ohella. Mulla on Excel-dokumentti fillarin jokaisesta osasta kaikkine yksityiskohtineen, ostopaikka, onko kyseessä erikseen ostettu vai alkuperäinen osa, arvo millä olen sen ostanut tai jos kyseessä on alkuperäinen osa niin sen arvo kaupassa. Tarkat kuvat fillarista löytyy tietenkin myös.

FoMoCo
23.11.2009, 10.11
Tänään soittelin vakuutusyhtiöön ja selvittelin vakuutuksen voimassaoloa ulkomailla. Kävi ilmi, että kotivakuutukseen sisältyy polkupyörät vain 1000 euroon asti. Erikseen saa sitten vakuutuksen joka kattaa palon, varkauden ja ilkivallan, mutta ei kuitenkaan pyörän käyttöä, eli maastossa kaatumisesta ei saa vakuutuskorvausta. Runkonumero pitäisi löytyä, mutta jos sitä ei ole, niin riittää kun on kuva pyörästä.

Mitään erityisiä suojeluvaatimuksia ei ollut, kuin että pyörän pitää olla lukittuna tai lukitussa tilassa. Sama pätee myös ulkomailla.

Otin tuon erillisen vakuutuksen, joka kattaa pyörän 4000 euroon asti kun hintaa ei ole kuin 13 euroa per vuosi.

Minulla on myös kahdelle pyörälle erilliset vakuutukset If:issä.
Vakuutuksissa on vielä erikseen mainittu kaikki osat jotka on päivitetty ja niiden vuosimalli ja arvo. Joten ei tule sitten mitään epäselvyyksiä. Tätä voi kätevästi käyttää If-kansion kautta.
En muista hintaa vuodessa mutta molemmissa tapauksissa ollaan 10-20€ hintaluokassa.

lansive
23.11.2009, 13.23
Minulla on myös kahdelle pyörälle erilliset vakuutukset If:issä.
Vakuutuksissa on vielä erikseen mainittu kaikki osat jotka on päivitetty ja niiden vuosimalli ja arvo. Joten ei tule sitten mitään epäselvyyksiä. Tätä voi kätevästi käyttää If-kansion kautta.

Ilmoititko osat vakuutusta ottaessasi, vai saiko ne jotenkin päivitettyä sen kansion kautta?

FoMoCo
23.11.2009, 14.00
Ilmoititko osat vakuutusta ottaessasi, vai saiko ne jotenkin päivitettyä sen kansion kautta?

Aluksi ilmoitin mikä pyörä oli kyseessä, arvo ja vuosimalli kun otin vakuutuksen. Sen jälkeen olen päivittänyt sinne kaikki vähänkin arvokkaamat osat. Kaikki tämä on hoidettu If-kansion sisäisellä sähköpostilla, luotettavin vaihtehto varmaan. Nyt kaikki osat ja pyörät näkyvät If-kansiossa. Sieltä on helppo tarkistaa pyörien speksit....

Palvelu on ollut hyvä ja suhtautuminen vähän erilaiseen vakuutukseen asiallista.

If-kansio toimii pankkitunnuksilla.

-kivi-
09.11.2013, 15.05
Osattaisiinkohan täällä vastailla: Kaveri peruutti autollansa meidän molempien pyörät kuljetustelineessä oman autoni päälle ja romuahan siinä syntyi useamman euron edestä. Näillä näkymin oma pyöräni menee melkoisen selvittelyn jälkeen minun, eli matkustajan kotivakuutuksesta kotivakuutuksesta.

Nyt kun vihdoin saatiin selville kenen pyörä korvataan mistäkin vakuutuksesta, aloin miettimään tuota korvauskäytäntöä. Eli fillariin tuli runkoon lommo, joten vaihtoonhan se menee. Pyörä oli tämän vuoden radon zr race 5.0 29er, eikä sitä enää saa, koska näköjään sitä ei enää ensi vuonna tehdä.
Laitoin pyynnöksi saada vastaava pyörä tilalle joten etsiikö Bonar Oy vastaavilla osilla varustetun pyörän suomesta vai korvaako ne suoraan sen rahana kun se on hommattu saksasta? Saako siitä pyörästä sen ostohinnan mukaisen korvauksen (miinus omavastuu) vai sitten vastaavan saatavilla olevan pyörän korvauksen (miinus omavastuu)? Vai onko mahdollista sanoa, etten tiedä pyörän arvoa, koska olen saanut sen ja pyytää vakuutusyhtiön Bonarin arvioimaan suomesta samoilla osilla varustetun pyörän hinnan, antaa heidän tarjota sen mukaan vaihtoehdot ja sitten päättää ottaako sen summan rahana vai pyöränä?

Mikrometri
09.11.2013, 15.36
Vakuuttaapas Kehä III sisäpuolella oleva omakoti tai paritalo. Meitä ryöstetään kun ei ole naapuri seinässä kiinni.
Italian ihmeellä fillarilla on oma vakuutus.
Pitää olla vesivahinkovakuutus talolle.

toripolliisi
09.11.2013, 16.14
-KIVI-; pohjolalla sain itse valita korvaustavan. Eli tuleeko samanlainen tilalle vai rahana. Otin rahana, joten päivitin välirahalla hybridin maantiepyörään. Kuittia käskettiin säilyttämään 6kk, vaikka sillä ei suoranaisesti edes korvauksia saanutkaan. Hyvän korvauksen sain ja tarvikkeet korvattiin myös.

Miten näissä kasatuissa pyörissä pitää toimia? Runkonumero ja osalista? Pitääkö kaikista osista olla kuitti? Jokunen BD:n kuitti on jo hävinnyt, siitä olen varma. Toinen mikä mietityttää on käytettynä ostetut arvopyörät? Harvoin muutaman vuoden vanhasta kuittia enää löytyy..

vuohi
09.11.2013, 16.24
Itsellä on ainakin IF:in se kallein kotivakuutus, joku laaja+ tms, korvannut ihan hyvin kaikki pyörätappiot (kaikki 1 kappaletta) ja mikä parasta tuossa ikävähennykset alkavat rullaamaan vasta 5v ja sittenkin sen normaalin suht hitaan ikävännys profiilin mukaan. Eli kun se hyvä muutaman vuoden vanha pyörä viedään saat oikeasti sen verran rahaa mitä uuden ostamiseen menee. Maksimi korvaus polkupyörästä on tuossa 5000€ mikä aika hyvin normaalit harrastelija pyörät kattaa.

Tuhannen euron jäykkäperä kun varastettiin pari vuotta sitten roimasin mukaan kuitit icespiker pro- nastarenkaista jotka korvasivat tuohon pyörän arvon päälle ilman mitään kyselyitä.

tempokisu
09.11.2013, 16.55
Kotivakuutus IF:ssä.

Pyörä varastettiin. Tein jokseenkin työtä ja toimitin selvityksen jossa oli pyörän arvo ja uusien osien ( suuri osa vaihdettu SUP:issa) arvo, sekä kuvat niin sain maksimikorvauksen 4444e.

- jolla ostin uuden fillarin. Jota ei sitten koskaan toimitettu mulle, mutta poliisi uskoi selitystä että "tämä on normaalia tavarantoimituksen viivettä... 2 vuotta". Pskatirallaa, ostin sitten myöhemmin Colnago Ferrarin. Ja otin opikseni mistä kansii ostaa.

fob
09.11.2013, 17.21
Nyt vakuutus on Lähivakuutuksessa ja olen sieltä ehdoista bongannut että "Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa urheiluvälineelle tai -varusteelle, kun sitä käytetään tarkoitukseensa". Yhtiö määrittelee että polkupyörä on harrastusväline, kun taas urheiluvälineitä ovat mailat, lasketteluvälineet. Pakko siis tarkistaa tuota tarkemmin vielä Lähivakuutuksenkin osalta...
Lävivakuutus korvasi keväällä, kun kaaduin fillarilla. Meni osaa, meni vaatetta. Korjaamo tarkisti, antoi raportin, toimitin vakuutusyhtiöön raportin ja valokuvat, sain rahat, ostin korvaavat tuotteet ja jatkoin pyöräilyä. Sujuvaa ja toimivaa.

CwA
09.11.2013, 19.40
On nykyään niin kovaksi mennyt vakuutusten hinnat, että ennemmin pistän säästöön senkin rahan, vakuutusmaksujen hinnalla on aika nopeasti kasassa rahat uuteen kalustoon.

toripolliisi
09.11.2013, 21.01
Kaunis ajatus CWA, mut sit pitäs olla joka kuukausi joku suoravelotus säästötilille, muuten ei jää kyllä yhtään säästöön. Vahingon sattuessa oltais sit rahattomia ja pyörättömiä :)

-kivi-
10.11.2013, 08.37
Lähinnä kysymys oli se, että korvaako vakuutusyhtiö pyörän saksan hinnan mukaan vaikka sitä ei sieltä enää saa vai vastaavan pyörän hinnan saksan hintojen mukaan vai vastaavilla osilla varustetun pyörän hinnan suomen hintojen mukaan?
Tässä oli koukkuna se, että kun Bonar Oy tekee sen hankintalaskelman ja korvauslaskelman, niin siinähän se korvaussummahan on se "nettohinta" eli se summa millä he saisivat pyörän hommattua heidän erikoisalennuksillaan. Itsehän haluaisin vain korvaavan pyörä tilalle, mutta saksaan päin heillä ei varmaan ole soppareita..

Jos otan pyörän hinnan rahana, niin mitä vanhalle pyörälle silloin tapahtuu?

janihoo
10.11.2013, 08.54
Riippuu ilmeisesti jonkin verran vakuutusyhtiöstä tuo vanhan fillarin kohtalo. Olen kuullut että varsinkin vahingoittuneet rungot jotkut vakuutusyhtiöt haluavat pois liikenteestä aiheuttamasta lisävahinkoa. Omat kokemukset vakuutusyhtiön kanssa asioimisesta liittyvät murtuneeseen takahaarukkaan täysjyystöpyörässä. Ei niitä kiinnostanut sen rungon pois ottaminen liikenteestä. Kuvat ja lausunto vakuutusyhtiölle, päätös napsahti alle vuorokaudessa eikä kukaan kysellyt hajonneen perään.
Rungon kyseisen mallin tuotanto oli loppu ja merkin maahantuonti oli lopetettu myös. Kysyivät mistä uuden vastaavan saa, laitoin CRC:n linkin saman valmistajan uudesta rungosta ja jonkun suomalaisen liikkeen linkin vastaavalla linkustolla olleesta rungosta. Päättivät korvata CRC:n linkin mukaan. Oisko korvaussumma ollut noin 2300€ eikä ikävähennyksiä.
Runko vuoden 2009 ja tapahtuma aika, syksy 2012. Ifin laajaplus kotivakuutus.
Omaan harkintaan jäi sitten vanhan rungon kohtalo.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Ripa523
10.11.2013, 16.15
Huom. Tämä ei ole absoluuttinen totuus, enkä jaksa kaivaa pykäliä tähän, mutta olen ymmärtänyt kuvion menevän näin:

Kun vakuutusyhtiö maksaa täyden korvauksen pyörästä (tai mistä tahansa muusta irtaimesta omaisuudesta) siitä tulee vakuutusyhtiön omaisuutta, ja vakuutusyhtiö saa määrätä siitä. Joskus (ja jotkut yhtiöt hanakammin kuin toiset) päättävät käyttää oikeuttaan määrätä mitä tavaralle tapahtuu. Voi mennä myyntiin esimerkiksi huutokauppaan tai "vahinkotavarakeskukseen", taikka sitten he jättävät pyörän tai muun esineen ex-omistajansa harmiksi. Jos erikseen ei muuta sovita, niin entinen omistaja ei saa enää myydä vahinkotavaraa kolmannelle osapuolelle.

CwA
11.11.2013, 19.27
Kaunis ajatus CWA, mut sit pitäs olla joka kuukausi joku suoravelotus säästötilille, muuten ei jää kyllä yhtään säästöön. Vahingon sattuessa oltais sit rahattomia ja pyörättömiä :)

Eikös tämä ole kiinni ihan vain siitä kuinka pitää taloutensa hallinnassa? :) Paljon siinä on kyllä itselläkin petrattavaa vielä :(