PDA

Näytä tavallinen näkymä : Iskaripumppu.

osgar
24.08.2007, 15.07
Eli siis, voiko iskaripumpulla lisätä ilmaa taka että etujousiin? Ja jos menen kauppaan ja sanon: "Saisinko iskaripumpun mikä sopii Marchozzi Drop Off 3" Niin saanko käteeni iskarimpumpun millä voin lisätä ilmaa ko. keulaan? Tai siis tarvitseeko se mitään erityistä? Vai voiko joka iskaripumpulla lisätä ilmaa ihan mihin vaan iskariin? Ehkä epäselvä viesti mutta menkööt. Kiitos asiallisesti vastanneille!

ellmeri
24.08.2007, 16.20
Eli siis, voiko iskaripumpulla lisätä ilmaa taka että etujousiin?

Jaa jousiin:cool: nooh,etu ja taka ilmaiskunvaimentajiin käy kyllä kaikki iskaripumput mutta esim:marsun iskari tarvii ainakin mulla adapterin joka on yleensä iskarin mukana .

Semmoinen pumppu on hyvä missä on sellainen väli-ilmatila suulake osassa..:cool:

osgar
24.08.2007, 16.33
Jooh, varmistan vielä täältä että onhan noi Marzochhi Drop Off III ilmaiskarit? :o Kun en luota omaan englantiini.

ellmeri
24.08.2007, 16.45
Jooh, varmistan vielä täältä että onhan noi Marzochhi Drop Off III ilmaiskarit? :o Kun en luota omaan englantiini.

En määkään enklantia osaa mutta:o jos siellä korkin alla on venttiilin tapanen jutska niin.....
Mulla qu on toi Marsun sl f...riiraiti tai jotain.:D

osgar
24.08.2007, 16.48
Siis siellä pohjassa on toisessa putkessa pultti ja toisessa vähän venttiiliä muistuttava "tolppa" missä on kuusiokoloruuvvi? :eek:

Jos sitä meinasit.

Nylppy
24.08.2007, 19.53
http://www.marzocchi.com/System/28114/2006-taiwan-uk.pdf

Sivu 42.

ellmeri
24.08.2007, 20.56
Siis siellä pohjassa on toisessa putkessa pultti ja toisessa vähän venttiiliä muistuttava "tolppa" missä on kuusiokoloruuvvi? :eek:

Jos sitä meinasit.

Paas kattoen sieltä ruotojen yläpäästä,ja kattele manuaalit mitkä Nylppy speksaili sulle.:cool:

osgar
24.08.2007, 21.02
Lol :p Asia korjattu ja todellakin ne olivat ilmaiskarit. Elikkä kiitos vastanneille!

jeppe
25.08.2007, 10.38
Jaa jousiin:cool: nooh,etu ja taka ilmaiskunvaimentajiin käy kyllä kaikki iskaripumput mutta esim:marsun iskari tarvii ainakin mulla adapterin joka on yleensä iskarin mukana .

Semmoinen pumppu on hyvä missä on sellainen väli-ilmatila suulake osassa..:cool:

Kaikki iskaripumput eivät käy kaikkiin keuloihin tai iskareihin. Useimmissa iskareissa venttiili on suht avoimessa paikassa ja lähes aina mallia schrader, joten niihin käy lähes mikä tahansa iskaripumppu. Useimmissa keuloissa venttiili on kuitenkin jossakin hieman syvemmällä, joten kaikki pumput eivät käy. Koulukirjaesimerkki oli joku Manitoun Minute, johon ei käynyt edes Manitoun oma iskaripumppu, koska venttiili oli niin syvällä keulassa.
Lisäksi noissa on eroa mittarin asteikon kanssa. Usein keuloissa paineet ovat varsin matalat. Ne saa säädettyä tarkemmin, kun pumpun mittari ei mene moneen sataan baariin. Jos taas on iso kuski ja runkona Jekyll, niin painetta tarvitsee iskariin kyllä jo sen verran että mittarin on hyvä ulottua pidemmälle.
Kannattaa katsoa suositustaulukoista millä suuruusluokalla omat paineet liikkuvat ja ostaa pumpun, jonka mittari olisi mahdollisimman passeli.

ellmeri
25.08.2007, 12.19
Kaikki iskaripumput eivät käy kaikkiin keuloihin tai iskareihin. Useimmissa iskareissa venttiili on suht avoimessa paikassa ja lähes aina mallia schrader, joten niihin käy lähes mikä tahansa iskaripumppu. Useimmissa keuloissa venttiili on kuitenkin jossakin hieman syvemmällä, joten kaikki pumput eivät käy.
Kannattaa katsoa suositustaulukoista millä suuruusluokalla omat paineet liikkuvat ja ostaa pumpun, jonka mittari olisi mahdollisimman passeli.

Jep mulla marsussa pitää olla myös adapteri.Juu näin se menee,laittelin vaan silleen yleisesti:cool: itellä foxin pumppu ja dnm:än niillä pärjäilly mutta tänään ostin Foxin flout rlc:n niin taas tuli uusi pumppu:D .Eiköhän näillä saa säädettyä omat ja vieraat pöörät.
Enemmän nähny noi ilmaongelmat joissakin takaiskareissa qu on niiiiin:mad: ahtaat paikat että.

H. Moilanen
23.07.2008, 16.41
Mitäs väliä sillä on? Kun käyttää vain yhtä pumppua, mittarin näyttämä ei ole niin merkityksellinen asia. Ohjekirjan painearvot ovat kuitenkin vain jonkinlaisia heittoja, paljonko paine voisi olla minkäkin painoisella kuskilla. Samahan se, vaikka pumpun asteikko olisi 0-100, jossa yksi pykälä tarkoittaa vaikka 0,1285baria.

Vai pitääkö se ehdottomasti tietää paljonko keulassa on painetta, että voi porukkalenkillä spedeillä tälläkin asialla?

Ohiampuja
24.07.2008, 21.58
En minäkään kauheasti huolestuisi noista mittarien heitoista. Itse käytän yhtä Rosen myymää pumppua, enkä tiedä sen tarkkuudesta mitään.
Mutta maastolenkkien perusteella olen oppinut, että sillä pumpulla keulaan 90 psi ja takaiskariin 195 psi, niin jousitus toimii hienosti.
Mitä sitten vaikka mitari heittäsi esim 20 psi, kunhan se heittää aina sen saman 20 psi. Tietysti uudella tai kaverin mittarilla pumpatessa nuo oikeat paineet pitäisi etsiä uudelleen.

china
25.07.2008, 11.40
Olisiko kaikille helpompaa jos pumppujen mittarit näyttäisivät oikeita lukemia, vaikka 0,2 bar tarkkuudella, olisiko...?

Noh, sinulle ainakin mitä ilmeisimmin. Sellaisen varmaan jopa saa hankittua, mutta se varmaan maksaa jonnin verran enemmän kuin tuollainen perusmallin iskaripumppu.

Minä olen samoilla linjoilla muiden kanssa. Jos se näyttää tasaisesti hieman väärin, niin ihan sama.

jusSsa
25.07.2008, 11.55
Wrench Force ja Magura näyttävät pienehköllä 4 bar:n paineella liian vähän painetta, kun taas mentäessä 6 bar:iin ne näyttävätkin liian suurta painetta.
Wrench Force näyttää 1 barin liikaa tai 0,5 bar liian vähän, paineesta riippuen, uskomatonta paskaa. :mad: Magura on vain hieman parempi. :(

Eli jos nuo mittarit näyttävät aina tuollalailla väärin niin silloinhan ne näyttävät tasaisesti väärin eli ei haittaa. Jos taas mittari näyttää välillä 10 barin kohdalla 7 baria ja välillä 11 baria niin silloin se ei näytä tasaisesti väärin ja silloin siitä on haittaa. Vai häh?:p

china
25.07.2008, 13.20
Voisitko kertoa mistä tuollaisen saa ostettua?

En, joudut metsästämään sen itse kaukoidästä. Voit ruveta maahantuomaan moisia, jos uskot kysynnän olevan huikea.

Minä siis pistän takaiskariin testailujen perustella sen verran ilmaa, että punppu näyttää 140psi. Sitten 2kk jälkeen tarkistan ilmat ja laitan jälleen sen 140psi sisään. Minulle on ihan sama mitä se todellisuudessa on, tai mihin suuntaan se heittää, tai miten se mahdollisesti heittäisi 40psi paineessa. Jos se näyttää vaikka aina +20psi tuossa kohtaa, niin hyvä on.

Testasitko siis tätä useimmille tärkeintä (ja olennaisinta) ominaisuutta ollenkaan? 50, 100 ja 150psi ja kymmenen toistoa?

china
25.07.2008, 13.44
Ja kuten jo aiemmin itsekin mainitsin testini on puutteellinen, mutta näistäkin testailuista voi tiettyjä päätelmiä tehdä.

Muttei niistä siis voi tehdä mitään päätelmiä sen normaalikäytön suhteen. Ei siinä mitään, mukavaa, että sait puuhailtua.

Ohiampuja
25.07.2008, 13.45
Testasitko siis tätä useimmille tärkeintä (ja olennaisinta) ominaisuutta ollenkaan? 50, 100 ja 150psi ja kymmenen toistoa?
Jos tuolla testillä löytyy heittoa, niin sitten minä huolestun kovasti. Se olisi aika paha, jos tähtäisi esim tuohon 150 psi paineeseen, ja joka kerta paineet olisivat jotain 140 ja 160 väliltä. Silloin sagin hakeminen kohdalleen olisi aika työlästä.

Mutta mittarista toiseen, oletteko kokeilleet minkälainen tämä Topeakin varaiskarinakin toimiva pumppu on? Mittaria siinä ei taida olla, joten se lienee tarkoitettu hätävara käyttöön. Hinta n 60 ekee ja paino 170 g. Aika kätevä jollekin pitkien matkojen puurtajalle...

http://www.topeak.com/products/Mini-Pumps/PropShock
http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=4418;group=103;page=1;ID=d 166a2375a9fda4c9f85acfd8913e9c2

znood
25.07.2008, 19.56
siitä halpa ja köykänen takaiskari :) entäs vaimennus ;)

JanneN
22.08.2008, 16.29
pumppu ei mahdu keulaan, onko olemassa adapteria vai pitääkö ostaa uusi pumppu siihenkin tarkoitukseen?

ellmeri
22.08.2008, 16.33
pumppu ei mahdu keulaan, onko olemassa adapteria vai pitääkö ostaa uusi pumppu siihenkin tarkoitukseen?

Marsut vaatii adapterin.Mikäs keula sulla on :seko:.Vai yrititkö pyörän pumpulla.

JanneN
22.08.2008, 17.00
Siis samalla pumpulla millä täytän renkaatkin. Mulla on Rockshox Recon SL ja kaverilla Tora 318. Kun ei mahdu niin ei mahdu. Ideoita?
Varastossa alkaa olemaan pumppua jos johonkin tarkoitukseen eikä enää huvittaisi lisää ostella jos ei ihan pakko.

ellmeri
22.08.2008, 17.59
Siis samalla pumpulla millä täytän renkaatkin. Mulla on Rockshox Recon SL ja kaverilla Tora 318. Kun ei mahdu niin ei mahdu. Ideoita?
Varastossa alkaa olemaan pumppua jos johonkin tarkoitukseen eikä enää huvittaisi lisää ostella jos ei ihan pakko.

No nyt se on vaan pakko ostaa,ostakaa kimpassa.;)Noin 15€ mieheen.

JanneN
22.08.2008, 18.21
Sähän hauska veijari olet. :) Täytyy pistää tilaukseen sitten tuollainen pumppu?
Mutta eikös tämä connector ole juuri sitä mitä tarkoitin?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7354

tya
23.08.2008, 14.09
Ei ole ei. Iskareissa voi olla jotain 200 psi paineita, se on jotain 14 bar. Onnea jos jollain käsipumpulla sellaiset paineet saat.

ellmeri
23.08.2008, 14.38
Sähän hauska veijari olet. :) Täytyy pistää tilaukseen sitten tuollainen pumppu?
Mutta eikös tämä connector ole juuri sitä mitä tarkoitin?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7354

En mää kauaa jaksa hauska olla jos...:mad: ei neuwot kelpaa.

Mikä siinä on kun pitää kaikenlaisilla vehkeillä venkuloida,sitten ku ei osata niin kohta syytetään iskareita.
Kannattaa laittaa keulat myyntiin jos ei ole varaa iskaripumppuun.
Myyntihinnalla voi saada hyvän elastomeerin ;) jota ei tarvii/ei pysty paljoo huoltaa.:D

JanneN
23.08.2008, 15.41
anteeksi jos suututin teidät typerällä kysymyksellä. En tiedä mistä sitten näitä neuvoja kysellä jos ei täältä ketkä näistä asioista jotain tietää. Enkä ymmärrä miksi mun pitäis myydä keula? En ole keulaa syyttänyt missään vaiheessa? Kysyin vain neuvoa että tarttenko oman pumpun sille kun oletin että normi pumppu käy. Taitaa olla paras että en kysele enää mitään. Rahasta ei ole tuo pumpun ostaminen kiinni, mielenkiinnolla kyselin että onko muita ratkaisuja. Hyvää syksyn alkua kaikille vastanneille

ellmeri
23.08.2008, 15.57
JanneN

En mä tosissani ollu :cool: jos sulla on rahaa niin osta se iskaripumppu.

Mää oon vaan tämmönen vanha kärttynen äijä!;)

JanneN
23.08.2008, 16.57
Hyvä etten pilannut päivääsi. Pumppu lähtee tilaukseen

JiiPee
23.08.2008, 19.04
JanneN

En mä tosissani ollu :cool: jos sulla on rahaa niin osta se iskaripumppu.

Mää oon vaan tämmönen vanha kärttynen äijä!;)

Juu, ei se Ellmeri pahhaa tarkottanu, se on vaan aina nälkäsenä vähän äkäinen :D:D:D!

Mutta Janne N -> oikeesti, hommaa vaan se punppu, ei muuten tuu keulan säätämisestä mittää ;)!

Edit. kantsii muuten jatkossa lukea näitä vinkkejä ajatuksella, on niistä paljo hyötyä...

Ohiampuja
23.08.2008, 21.02
Eli joku tämän näköinen pumppu. Keuloissa paineet on siellä 100 psi molemmin puolin riippuen keulan mallista ja kuskin painosta. Omassa 29" Torassa pidän n 160 psi paineita, mutta Foxissa vastaavasti minulle riittää 95 psi. Painoni on 76 kg. Keuloissa se ilmajousi on yleensä siinä vasemmassa putkessa, oikeanpuoleisessa on vaimennuselementit.

Ja sitten takaiskareissa paineet ovat n 150 - 200 psi.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/7355.jpg

MPI
23.08.2008, 21.17
Eli joku tämän näköinen pumppu. Keuloissa paineet on siellä 100 psi molemmin puolin riippuen keulan mallista ja kuskin painosta. Omassa 29" Torassa pidän n 160 psi paineita, mutta Foxissa vastaavasti minulle riittää 95 psi. Painoni on 76 kg. Keuloissa se ilmajousi on yleensä siinä vasemmassa putkessa, oikeanpuoleisessa on vaimennuselementit.

Ja sitten takaiskareissa paineet ovat n 150 - 200 psi.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/7355.jpg

Komppaan ylläolevaa. Kuvan pumppu on loistava hankinta. Mahtuu hyvin pienempäänkin reppuun eikä tartte käydä salilla, että saa paineet vehkeisiin tai niistä pois.

jo-nas
03.09.2008, 19.24
Mahtaakohan pyörän mukana tulla jokin pumppu vai onko se erikseen ostettavaa kamaa? Tilasin Cube reaction special toran ja nyt vasta havahduin etten ole varma asiasta. Jos sellainen pitää erikseen ostaa niin onko tuo mainostamanne pocket shock sopiva tähänkin keulaan?

juminy
03.09.2008, 20.06
Mahtaakohan pyörän mukana tulla jokin pumppu vai onko se erikseen ostettavaa kamaa? Tilasin Cube reaction special toran ja nyt vasta havahduin etten ole varma asiasta. Jos sellainen pitää erikseen ostaa niin onko tuo mainostamanne pocket shock sopiva tähänkin keulaan?Hupinurkasta jos tilasit, niin siinä Torassa on kai kierrejousi (ei kyl varmaan olis eka kerta, jos eivät ole jetsulleen kuvaukset oikein): Rock Shox Tora 302 Coil, 80mm, PopLoc (http://fun-corner.de/index.php?cat=WG000085&product=A003319)
Eli jos sattuu olemaan väärän painoiselle kuskille se vieteri, niin sitten se pittää vaihtaa sopivaan. Jossain vaiheessa kyselin, että saako tuolta konkelin suoraan sopivalla jousella, mutten saanut mitään järkevää vastausta.

Ja jos nyt sit oliskin ilmajousi, niin eipä niissä pumppuja mukana tapaa tulla. Toi tuossa äsken kuvalinkattu pocket shock on hyvä peli, maksaa jonkun 30e. Vaihtojousi maksaa kai aika saman, mut vaihto ei onnistu venttiilin kautta kuten ilmajousen ;) Itse asiassa en tiedä yhtään miten helppo se kierrejousi on vaihtaa.

jo-nas
04.09.2008, 03.27
Hupinurkasta jos tilasit, niin siinä Torassa on kai kierrejousi (ei kyl varmaan olis eka kerta, jos eivät ole jetsulleen kuvaukset oikein): Rock Shox Tora 302 Coil, 80mm, PopLoc (http://fun-corner.de/index.php?cat=WG000085&product=A003319)
Eli jos sattuu olemaan väärän painoiselle kuskille se vieteri, niin sitten se pittää vaihtaa sopivaan. Jossain vaiheessa kyselin, että saako tuolta konkelin suoraan sopivalla jousella, mutten saanut mitään järkevää vastausta.

Ja jos nyt sit oliskin ilmajousi, niin eipä niissä pumppuja mukana tapaa tulla. Toi tuossa äsken kuvalinkattu pocket shock on hyvä peli, maksaa jonkun 30e. Vaihtojousi maksaa kai aika saman, mut vaihto ei onnistu venttiilin kautta kuten ilmajousen ;) Itse asiassa en tiedä yhtään miten helppo se kierrejousi on vaihtaa.

Kiitos tiedosta. En ilmeisesti ole lukenut tuoteselostetta tarkkaan tai sitten en ymmärtänyt lukemaani. :o Mahtaako jousi olla itse vaihdettavissa vai pitääkö käydä näyttämässä jossain?

kauris
05.09.2008, 13.13
Noin yleistyksenä nuo etuiskarit (toisin kuin yleensä takaiskarit) ovat sellaisia, että niitä pystyy itse huoltamaan. Huolto-operaatiosta ja keulan mallista riippuen tarviit joitain työkaluja ja sitten tietysti mielellään keulavalmistajan manuaalin, jotta ei tarvii ihan kokeilemaan lähteä. Jos tunnet olevasi vähänkään huono kaikenlaisissa säätöhommissa tai haluat säästää (omaa) aikaa ja hermoja, huoltoon ammattitaitoisen mekaanikon luokse pyörän vieminen on suositeltavaa.

MikMy
05.09.2008, 21.19
Mulla on pari korkeapaine pumppua,mutta nyt tarttis matalapaine pumppua Marsu DJ2:seen.Että onhan niitä pumppuja erilaisii.

Kerubi
06.09.2008, 10.41
Mulla on bilteman renkaanpaikkaussetistä minipumppu jossa ei todellakaan ole mittaria. Keulana Marsun mx pro. Oikea määrä ilmaa on 4 pumppausta:D

Suurinpiirtein...

Kuivalla kelillä voi lykätä 4 1/2 tai jopa 5, niin homma muuttuu jämäkämmäksi.

(Siis ensin kaikki paineet pois ja sitten pumpataan)

Iglumies
06.09.2008, 11.24
Mulla on bilteman renkaanpaikkaussetistä minipumppu jossa ei todellakaan ole mittaria. Keulana Marsun mx pro. Oikea määrä ilmaa on 4 pumppausta:D

Suurinpiirtein...

Näin se toimii ihan oikeallakin iskaripumpulla näissä alle 1bar "matalapainekeuloissa" kun pumpun asteikko ei ole tarpeeksi tarkka.

H. Moilanen
06.09.2008, 14.58
Mahtaako jousi olla itse vaihdettavissa vai pitääkö käydä näyttämässä jossain?

Jousen vaihtoaika on noin 5 min. Alapäästä mutteri auki, vasaralla kopautus ja yläpäästä korkki auki. Jousi on kädessä. Kokoaminen toisinpäin, vasaralla kopauttaminen korvataan öljyn lisäämisellä.

marco1
07.09.2008, 08.25
Mulla on pari korkeapaine pumppua,mutta nyt tarttis matalapaine pumppua Marsu DJ2:seen.Että onhan niitä pumppuja erilaisii.

Sen iskaripumpun mittarin pystyy vaihtamaan jos hommaa jostakin edullisen ja tarkan mittarin oikealla kierteellä. Jep.

aksubaba
19.09.2008, 20.02
Ei poika pahaa tarkottanu! Kysy vaan kun oli pulassa! Marsun yläpäähän tarvii sisäkierteisen liittimen jotta paineita voi säätää,alapäähän käy ulkokierteinen schrader. Vähät mittarilukemista....

holapeelo
20.09.2008, 20.49
Pyörä on ja pumppu on, mutta mites niitä käytetään? :seko: Pumpussani on asteikko 0-20 bar ja 0-300 psi. Ja painoa kuskilta löytyy 45 kg. Paljos pitäs laittaa eteen ja taakse?

tya
20.09.2008, 21.26
Riippuu iskarista, pyörästä ja ajotyylistä. Aloita nyt vaikka siitä, että laitat sen verran että iskari painuu normaalissa ajoasennossa neljäsosan tai jopa kolmasosan verran joustomatkasta ihan vain oman painosi alla. Siitä voi sitten pumppailla suuntaan tai toiseen, makuasiahan se loppuviimeksi on.

holapeelo
21.09.2008, 21.28
Jees, no nyt alkoi jousitus pelittämään, kun vähensin paineet puoleen. :) Tehdas-asetukset oli vähän liikaa tällaiselle keijukaiselle. :D

tiger
25.02.2009, 11.47
Uudesta ilmakeulasta katosi pakkasella paineet. Nyt tarttis iskaripumppua. Mistä löytyisi suht edukas pumppu täällä pääkaupunkiseudulla?

lansive
25.02.2009, 13.21
Foxcompissa oli eilen hyllyssä joku pumppu joka näytti aika samalta kuin joskus ostamani halpismalli. Hinnasta en tiedä, mutta voi sinne soittaa ja kysyä. Niillä on joku inventaarioale joten voi olla jopa tarjouksessa.

opnykanen
25.02.2009, 13.27
Laitoin juuri muutama päivä sitten fun-cornerista tilaukseen. 19e + toimitus

http://www.fun-corner.de/Media/Shop/fork-pump.jpg

Tombba
25.02.2009, 17.23
Jokseenkin liittyy tähänkin aiheeseen, kun ei viitsi uutta aloittaa eikä hausta ollut apua. Minkälaiset tehdaspaineet/asetukset noissa uusissa keuloissa yleensä on, vai onko paineita ollenkaan? Odottelen just postista uutta Reba Teamia Hollannista. Pumppu löytyy kyllä jos se vaan sopii tuohon vehkeeseen, en ole varma.

H. Moilanen
25.02.2009, 17.45
Siellä voi olla ihan minkälaiset paineet vaan, tai sitten ei ollenkaan.

Viski
31.03.2010, 07.39
Hommasin tuossa äskettäin maasturin ja nyt tartteisi iskareille ilmaa. Semmoista olisin kysynyt, että pyöriikö ihmisillä yleensä nurkissa noita pumppuja niin paljon, että käytettyjä kannattaisi kysellä, vai suunnistanko suosiolla kauppaan?

Muko
31.03.2010, 08.18
Hommasin tuossa äskettäin maasturin ja nyt tartteisi iskareille ilmaa. Semmoista olisin kysynyt, että pyöriikö ihmisillä yleensä nurkissa noita pumppuja niin paljon, että käytettyjä kannattaisi kysellä, vai suunnistanko suosiolla kauppaan?

Ei se pumppu maksa kovasti kolmeakymppiä enempää kuitenkaan, joten minusta helpompaa on ostaa kivijalkakaupasta. Voi sitten vaihtaakin sen, jos tiivisteet päästää ilmaa tai jotain muuta sellaista.

Toki jos vastaan kävelee vähän käytetty iskaripumppu kympillä, se kannattaa ostaa ja kokeilla..

Raikku
28.04.2010, 12.15
Täytyy valmiiksi kysellä että mikä pumppu olisi paras vaihtoehto Foxin F100 ilmakeulaa varten? Ja mistä moisia kannattaisi nykyään kysellä.

H. Moilanen
28.04.2010, 13.07
Foxin mukana tulee Foxin oma keulapumppu, joka on hyvä.

Jonenalle
07.05.2010, 18.49
Itsellä on marsun 66rcv keula ja siinä kun on maksimi paineiksi ilmoitettu 1 bar, olen koittanut etsiä pienipaineista iskaripumppua, mutta en tahdo löytää kuin pumppuja joissa mittari on 300psi asti, tarvisi joku vähän pienempi löytää...
...ehdotuksia?

Iglumies
08.05.2010, 08.16
Itsellä on marsun 66rcv keula ja siinä kun on maksimi paineiksi ilmoitettu 1 bar, olen koittanut etsiä pienipaineista iskaripumppua, mutta en tahdo löytää kuin pumppuja joissa mittari on 300psi asti, tarvisi joku vähän pienempi löytää...
...ehdotuksia?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=993464&postcount=38

yedi
09.05.2010, 08.34
Foxin mukana tulee Foxin oma keulapumppu, joka on hyvä.

Joskus sain Rtech:stä fillarin kaupan päällisinä tuon Fox:n iskaripumpun. Joka on tosiaan ihan toimiva ja kestävä pumppu.

Fick Dich
04.06.2010, 17.19
Ostin 1,6% virhetoleranssilla olevan mittarin, hinta 33€, ostopaikka tämä; http://www.agme.fi/index.php?page=painemittarit
Menee heittämällä kiinni vanhanmallin Marzocchin pumppuun.
Ne iskaripumpuissa vakiona olevat mittarit ovat romua, eivät näytä edes "tasaisesti väärin", vaan näyttävät aivan mitä sattuu.

Janmppa
04.06.2010, 18.03
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350317754365
Tollasen ostin, en ole vielä kokeillut, mutta kai tuolla alkuun pääsee.
Hinta ei ainakaan ollut paha.

Näyttää olevan sama kuin http://www.bikeradar.com/road/gear/category/tools/cycling-tools/shock-pumps/product/shock-x-31616

Raikku
09.06.2010, 10.20
Uuden fillarin mukana tuli Bontragerin(musta, aika snadi) nimellä oleva pumppu ja vaikuttaa toimivan tosi hyvin. Ihan eri lailla kuin aiempi(kromattu, isompi) itsellä oleva jolla ei koskaan saanut luotettavasti Sidiin laitettua ilmoja. Tosin se adapterikin teki kyllä oman osansa siinä. Nyt Foxiin autoventtiilin kautta meni tosi hyvin eikä falskannut.

yedi
10.06.2010, 07.34
Ostin 1,6% virhetoleranssilla olevan mittarin, hinta 33€, ostopaikka tämä; http://www.agme.fi/index.php?page=painemittarit
Menee heittämällä kiinni vanhanmallin Marzocchin pumppuun.
Ne iskaripumpuissa vakiona olevat mittarit ovat romua, eivät näytä edes "tasaisesti väärin", vaan näyttävät aivan mitä sattuu.

Monestihan tuolla paineella arvona ei ole merkitystä, kun keulan/iskarin jäykkyyttä kokeillaan painamalla miten keula tai takapää menee alas. Tosin, kun on keksinyt itselle sopivat painearvot ne olisi jatkossa helppo laittaa kohdalleen jos mittari näyttää toistettavasti oikein.

Fick Dich
15.06.2010, 13.07
Entäs jos omistaa hankalat iskunvaimenninelementit?
Esim. takaiskari jossa on pos/neg paineet, tai joku Marzocchi Marathon, jossa on kolme venttiiliä, pos/neg/par, joihin pitää jokaiseen saada edes sinnepäin olevat paineet. Sellaisella mittarilla jonka näyttämään voi luottaa säätäminen helpottuu huomattavasti.

FreeZ
09.06.2011, 12.07
Onko markkinoilla sellaista pumppua, joka ei laskisi iskarin paineita pumppua pois ruuvattaessa. Nuo lisäsäiliöt ovat niin pienitilavuuksisia, että pienikin suhaus saa aikaan merkittäviä muutoksia.

marco1
09.06.2011, 12.10
On. Tämä Avenir http://www.avenirusa.com/parts-and-accessories/pumps/shock-pump/avenir-mtb-shock-pump-w-gauge.html, Topeak http://www.topeak.com/products/Pumps/PocketShockDXG ja jotain muitakin on.

Peruspumpullakin ongelma pienenee kun muistaa työntää pumpun kahvan sisään ennen kiinni ruuvausta. Toki venttiilin "sielu" pitää olla kunnossa ja kunnolla ruuvattu kiinni.

sakuvaan
09.06.2011, 12.11
On, esmes:

http://www.bike24.net/p27480.html

JackOja
09.06.2011, 12.31
Eiks se ihan oikeasti mene niin, että venttiili sulkeutuu ennen kuin kierteet loppuu. Suhahdus tulee letkun ilmasta. Paine pysyy siinä mihin se on asetettukin.

Se "paineen lasku" tapahtuu siinä vaiheessa kun letkun kiinnittää ja ventiili avautuu ja ilmakammion ilmasta osa siirtyy pumpun letkuun. HÄH?

marco1
09.06.2011, 12.33
Eiks se ihan oikeasti mene niin, että venttiili sulkeutuu ennen kuin kierteet loppuu. Suhahdus tulee letkun ilmasta. Paine pysyy siinä mihin se on asetettukin.

Se "paineen lasku" tapahtuu siinä vaiheessa kun letkun kiinnittää ja ventiili avautuu ja ilmakammion ilmasta osa siirtyy pumpun letkuun. HÄH?
Näin varmasti on 95% tapauksissa mutta on noita hankalia iskari+pumppuyhdistelmiäkin tullut vastaan.

juu-zo
09.06.2011, 13.34
Itselläni hi5bikesista ostettu tämän (http://images.bikester.co.uk/products/daempferpumpe_1024x768%5B560x314%5D.JPG?forceSize= true&forceAspectRatio=true) näköinen pumpuu. Tuossa on suuttimessa tuollainen lipare mitä kääntämällä avataan ja suljetaan venttiili jolloin kiertäminen ei vaikuta millään tavalla paineisiin.

Muko
10.06.2011, 14.37
Senhän voi näppärästi kokeilla, miten yhteensopivuus on onnistunut juuri oman pumpun ja venttiilin kohdalla näin:

Pumppaa iskariin painetta, katso lukema
Pyörittele suukappaletta irti juuri ja juuri niin pitkälle, että paine alkaa vapautua ja odottele suhinan päättymistä
Kierrä suukappale takaisin kiinni ja katso lukema

Jos lukemissa on suuri ero, tai jäät jumiin kohtaan kaksi, yhteensopivuudessa on ongelma. Muussa tapauksessa voit toistaa vaiheet pari kertaa ja saada samalla selville, kuinka paljon paineet alenevat pumpun irrotuksessa. (Muista kuitenkin pumpata "yhden letkullisen verran" ilmaa, sen verran paineet alenevat pumpun kiinnityksen yhteydessä.)

HansGruber
03.10.2012, 17.01
Käykö tämä http://www.bike-discount.de/shop/k604/a3237/pocket-shock-master-blaster-dxg-suspension-pump-gauge.html Rock Shox Reba RL 29 keulaan.

Oksanen
03.10.2012, 17.14
^kyllä käy

PikkuEme
04.10.2012, 15.53
Onko kellään kokemusta pelittäiskö tommonen digitaalinen rengaspainemittari keulan kanssa?
Oman keulan paineet, kun liikkuu 0-1,1bar välissä niin oo paljo pumpun mittarista iloa (0-25bar).

http://www.bike-discount.de/shop/k623/a10708/airmax-pro-digital-pressure-gauge.html?mfid=78

telliv
04.10.2012, 16.59
Mikäli tuohon schrader venttiili passaa niin miksei moinen onnistuisi, mutta mikäs ihmeen keula sinulla on kun noin olemattomilla paineilla toimii?

Iglumies
04.10.2012, 17.10

Suurinpiirtein...

Näin se toimii ihan oikeallakin iskaripumpulla näissä alle 1bar "matalapainekeuloissa" kun pumpun asteikko ei ole tarpeeksi tarkka.

tune
04.10.2012, 17.37
Jotkut noista digitaalisista mittareista (ko. mittarista ei kokemuksia) painaa venttiilin sielua hieman ennen kuin venttiili tiivistyy, joten voi päästää hieman painetta pois ohessa (renkaan tapauksessa ei niin merkittävä asia kun ilmatila on aika eri luokkaa). Lisäksi mittaaminen joka tapauksessa laskee painetta mitatessa mittariin virtaavan ilman seurauksena (ei tosin keulan tapauksessa välttämättä merkittävästi kertamittauksella). Itse olen hoitanut matalapaineisiin keuloihin paineet Iglumiehen ja Kerubin kertomalla tavalla, kun kovin tarkkaanhan painetta ei tarvitse tietää kunhan saa painuman oikeaksi (olettaen että ilmajousen positiivikammion paineesta on kyse). Mutta jos välttämättä tarvitsee mittaria, niin itse vaihtaisin mieluummin iskaripumppuun sopivammalla asteikolla olevan mittarin.

PikkuEme
04.10.2012, 18.01
Mikäli tuohon schrader venttiili passaa niin miksei moinen onnistuisi, mutta mikäs ihmeen keula sinulla on kun noin olemattomilla paineilla toimii?

2006 vuoden Dirt Jumper 3, missä esijännityksen säätö ilmalla.