PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 [40] 41 42 43 44 45 46 47

Marsusram
19.02.2012, 10.54
Tieliikennelaki sanoo, että ajoneuvon kuljettajan täytyy antaa tietä suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle. Sanamuoto on erittäin merkitsevä, sillä se edellyttää, että jalankulkija ilmaisee aikeensa pyrkiä suojatielle.
Tuon aikeen ilmaisemiseksi olen jalankulkijana tarpeen mukaan nostanut käden stop-merkiksi, että autonkuljettaja ymmärtäisi pysähtyä.
Samalla olen liikunut kohti suojatietä, jotta aikeeni olisi ilmiselvä.
Onnistumisprosentti ei silti ole 100% ..:mad:

ellmeri
19.02.2012, 11.04
Tuon aikeen ilmaisemiseksi olen jalankulkijana tarpeen mukaan nostanut käden stop-merkiksi, että autonkuljettaja ymmärtäisi pysähtyä.
Samalla olen liikunut kohti suojatietä, jotta aikeeni olisi ilmiselvä.
Onnistumisprosentti ei silti ole 100% ..:mad:

Mä oon tarjonnu mun haskia suojatielle ekana niin eivät ole viitsineet ajaa yli! ihan totta,jos itse menen edellä niin varmaan joku yrittää ajaa yli.
Koiran kanssa pyörälenkillä sama,antaa vähän hihnaa lisää ja latu aukee suojatiellä vihreillä mutta jos koira tulee sivulla niin jo siinä taas joku urpo on edessä.

Jopoman
19.02.2012, 12.51
^^ Osalle autoilijoista ei mitkään merkit taida riittää. Ei oo ihan yks tai kaks kertaa kun itse autolla suojatien eteen pysähtyessä vedetään tyynesti viittäkymppiä ohi niin että katua ylittävien henki on ihan oman reaktiokyvyn ja onnen varassa.

Aina kun mahdollista ajan tuollaisen kouhottajan rinnalle (yleensä se seisoo seuraavissa valoissa), soitan torvea, osoitan etusormella ja elehdin kyynärvarrella rekyyliä. Okei, ei kovin tyylikästä, mutta pakkohan tuollaisesta on palautetta antaa. Fillarilla sama juttu, jos vaan ehdin saada kiinni. Luulisi että tuo saisi aikaan pientä harkintaa, siihen malliin siellä ratin takana alkaa yleensä punoittaa.

mehukatti
19.02.2012, 13.19
Ei oo ihan yks tai kaks kertaa kun itse autolla suojatien eteen pysähtyessä vedetään tyynesti viittäkymppiä ohi niin että katua ylittävien henki on ihan oman reaktiokyvyn ja onnen varassa.

Autokoulun opettaja muistaakseni sanoi kakkosvaiheessa, ettei tollasta "suojatieansaa" pitäis virittää omalla autolla. Juurikin mainitsemastasi syystä.

Tassu
19.02.2012, 15.17
Aina kun mahdollista ajan tuollaisen kouhottajan rinnalle (yleensä se seisoo seuraavissa valoissa), soitan torvea, osoitan etusormella ja elehdin kyynärvarrella rekyyliä. Okei, ei kovin tyylikästä, mutta pakkohan tuollaisesta on palautetta antaa. Fillarilla sama juttu, jos vaan ehdin saada kiinni.
Ei välttämättä kovin tyylikästä, mutta mitä välii. Jos poliisi ei näitä saa kuriin niin kyllä mä katson, että kansalaisella on oikeus näistä huomauttaa. Sanallinen palaute, käsimerkit jne., ne ei aiheuta kuin mielipahaa, häpeää, noloutta jne, mutta autolla tönäsy aiheuttaa pahimmillaan kuoleman.

Viimeisen kahden viikon aikana yllättäen omalle kohdalle on sattunut useampi välimpitämätön autoilija eli kolmion takaa tullaan huomioimatta ympäristöä. Pahimmat ovat mielestäni olleet 2 kuskia, jotka ajoivat päin punaisia, mutta vaarallisin tilanne oli eräs autokuski, joka sivutieltä tuli suht reipasta vauhtia väistämisvelvollisena (kolmio ennen pyörätien jatketta!) pyrkimyksenä kaiketi keretä ennen vasemmalta tulevia autoja ajoradalle. Jos hän olis kerenny sinne ajoradalle niin hänen liian nopea vauhti ja väistämisvelvollisuuden rikkominen ei olis aiheuttanu minussa mitään kuohuntaa, mutta kun kaveri huomas, että ei kerkeekään, hän laittoi liinat kiinni ja auton takaosa jäi pyörätien jatkeelle minun ajolinjalle. Se oli ihan puolesta sekunnista kiinni etten olis kolauttanu auton perään, sen verran lähellä kuitenkin olin. Primitiivinen reaktio oli tietty, että lämäsin aika lujaa auton takakontiin. Tästähän tietty seuras pieni keskustelu seuraavassa risteyksessä.

Pointti kuitenkin oli se, että jos olisin vain tyytynyt tekemään sen nopean väistöliikkeen, jonka ansiosta kolaria ei tullut niin kaveri todennäköisesti ei olisi tajunnut tehneensä mitään väärää. Toivottavasti hän sitten jatkossa miettii millä tavalla ajetaan risteykseen, kun ollaan väistämisvelvollisia.

Välillä vaan tuntuu siltä, että noihin urpoihin ei tehoo mikään eli aivan sama miten itse yrittää hoitaa asiaa. Idiootit on idiootteja ja ne tajuaa tilanteen vasta sitten, kun ne on laittanu jonkun lasarettiin.

Risto Koivunen
19.02.2012, 15.55
Osalle autoilijoista ei mitkään merkit taida riittää. Ei oo ihan yks tai kaks kertaa kun itse autolla suojatien eteen pysähtyessä vedetään tyynesti viittäkymppiä ohi niin että katua ylittävien henki on ihan oman reaktiokyvyn ja onnen varassa.

Tähän ongelmaan on olemassa yksinkertainen liikennesuunnittelullinen ratkaisu: kavennetaan tietä suojatien kohdalta siten, että kumpaankin suuntaan on käytettävissä vain yksi ajokaista.

Toinen vaihtoehto (jota eräissä maissa kuulemma käytetään) olisi ottaa moisessa tilanteessa ohittelijalta ajokortti kuivumaan.

Jopoman
19.02.2012, 17.32
Autokoulun opettaja muistaakseni sanoi kakkosvaiheessa, ettei tollasta "suojatieansaa" pitäis virittää omalla autolla. Juurikin mainitsemastasi syystä.

Eli siis jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan, menettää suojatie merkityksensä, vai? Mulle kyllä opetettiin autokoulussa että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Mutta tää olikin ennen kakkosvaiheita. Kerro toki mitä muita hyviä neuvoja sieltä sait, minä aion jatkaa noiden suojatieansojen virittämistä aina kun aihetta ilmenee, ts kun jalankulkija osoittaa mitään aietta edetä suojatielle.

Jyrki64
19.02.2012, 17.50
Tähän ongelmaan on olemassa yksinkertainen liikennesuunnittelullinen ratkaisu: kavennetaan tietä suojatien kohdalta siten, että kumpaankin suuntaan on käytettävissä vain yksi ajokaista.

Toinen vaihtoehto (jota eräissä maissa kuulemma käytetään) olisi ottaa moisessa tilanteessa ohittelijalta ajokortti kuivumaan.

Olen joutunut majailemaan sellaisessa kulttuurissa, jossa ilmeisesti suojatie on pyhä. Siellä voi kävellä turvallisesti vaikka olisi sokea. Joskus yritin autoilijalle näyttää, että mene vain. Autosta osoitettiin suojatietä, ja odotettiin niin kauan kunnes menin. Siellä autoilijat jostain syystä hoksaavat, että tuo kaveri on menossa suojatielle. Täällä eivät. Autothan siellä on samat, tietkin pääsääntöisesti. Ihmisethän nyt on samanlaisia joka puolella. Olisikohan se täällä meillä sivistysvaltiossa kuitenkin se itä-eurooppalainen liikennekulttuuri, joka muodostaa suojatieongelmankin. Jotkut taitaa kutsua asiaa myös nimellä asenne. Kulttuurishokki näiden kahden välillä on melkoinen siirryttäessa toisesta toiseen.
Mutta eipä siinä mitään. Ei se tässä sivistysvaltiossa muutu miksikään. Pitäisi rakentaa puomeja ja barrikaadeja asenneongelman vuoksi.

Smo
19.02.2012, 18.47
Me oltiin liftaamassa Norjassa joskus 90-luvulla. Ihmeteltiin kun kaikki autot pysähty ,mutta ei ottanut kyytiin ja jotkut tööttäilikin. Jälkikäteen selvisi kyytiinottaneelta että siellä auton on pakko pysähtyä jos jalankulkija on suojatien lähellä. Joka ikinen auto pysähtyi. Ei ollut mitään korokkeita tai valoja joita täällä tuntuu tarvitsevan.

Halloo halloo
19.02.2012, 19.59
Jostain syystä, en ole tullut ajatelleeksi noita keinoja. Kiitos vinkistä. Lähden ehkä tuolle riikkari-linjalle. Raportoin sitten tässä säikeessä myöhemmin, miten toimi.

Elä hyvä mies hermostu, jos toinen vilpittömästi kysyy.

Halloo halloo
20.02.2012, 09.47
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194723467608/artikkeli/alikulku+toiveissa+tassako+yksi+tampereen+vaaralli simmista+suojateista+.html

– Kyllä joku autoilija pysäyttää tai sitten pitää vain jaksaa odottaa, ettei tule enää autoja, sanoo Oona Paavilainen,18, ennen astumista yhdelle Tampereen vaarallisimmista suojateistä.

ketti
20.02.2012, 11.17
Vaikka jalankulkija viittilöisi suojatien vieressä kädellään "mene mene", niin olen ottanut periaatteekseni päästää jalankulkijan ensin. Miksikö? Ei se jalankulkija olisi kävellyt kohti suojatietä ja pysähtynyt, ellei hänen aikomuksensa olisi ylittää tietä.

Pitkien valojen vilkautus muuten lähes poikkeuksetta antaa jalankulkijalle rohkeutta mennä yli.

Vain kerran takanatuleva autoilija on kommentoinut: kerran maahanmuuttaja poltti audissaan päreensä, kun laskin koululaislapsen suojatiellä yli. Kummallista kyllä, kun se maahanmuuttaja ajoi minut kiinni ja huusi sivuikkunani takana suoraa huutoa, niin aidosti teki mieli lyödä.

Niin ja te tekopyhät jotka väitätte, että ei ole soveliasta mainita maahanmuuttajataustaisuutta, niin tässä keskustelussa on moitittu suomalaisten suojatiekäyttäytymistä. Muutkin metsäläiset kuin suomalaiset näköjään osaavat.

Kugelschreiber
20.02.2012, 11.28
Primitiivinen reaktio oli tietty, että lämäsin aika lujaa auton takakontiin. Tästähän tietty seuras pieni keskustelu seuraavassa risteyksessä.
No niin kai. Jokuhan tais todeta (oisko ollut jopa tässä langassa), että auton takakontin läimäyttäminen tuntuu samalta kuin joku tarraisi kasseista kiinni. Auton konepellin läimäyttäminen sitten varmaan tuntuu siltä kuin joku ottaisi nupista kiinni o_O

mehukatti
20.02.2012, 11.56
Eli siis jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan, menettää suojatie merkityksensä, vai? Mulle kyllä opetettiin autokoulussa että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Mutta tää olikin ennen kakkosvaiheita. Kerro toki mitä muita hyviä neuvoja sieltä sait, minä aion jatkaa noiden suojatieansojen virittämistä aina kun aihetta ilmenee, ts kun jalankulkija osoittaa mitään aietta edetä suojatielle.

Pyörätaskuja se muistaakseni ainakin kirosi myös. :)

Jopoman
20.02.2012, 12.04
Ahaa, tämäntyyppistä asennekasvatusta autokouluissa nykyään. Tämä selittääkin monta asiaa.

Halloo halloo
20.02.2012, 12.41
Pyörätaskuja se muistaakseni ainakin kirosi myös. :)

Olisiko virkavallan syytä moisesta tietää?

Pasi K
20.02.2012, 15.12
Sanokaas itä-helsinkiläiset kohtalotoverit, että mitä reittiä Herttoniemi - keskusta (tai suoraan Ruoholahteen) pitäisi aamuisin ajaa, jotta todennäköisimmin välttyisi taluttamasta/kantamasta pyörää sellaisina päivinä kuin tänään. Kulosaaren sillan molemmat puolet näyttävät olevan kaupungin auraussysteemissä ensimmäisessä luokassa mikä karuun todellisuuteen verrattuna on omiaan viemään ihmetyksen sormen hämmästyksen suuhun.

Wacky
20.02.2012, 18.34
Itte kuljen samaista väliä ja ongelmilta ei voi välttyä, kaikki pätkät joissa joutuu kulkemaan itäväylän vieressä on ongelmallisia välillä. Auraus tosiaan hoidetaan niin että kevli aurataan tietysti ensin jos jaksetaan ja sitten itäväylältä suolainen loska kevlille ettei siinä voi oikein ajella kunnolla (ei nyt ihan aina, mutta hyvin usein kuitenkin). Kulosaaren sillalla ajelen kylmästi ajoradalla jos kevlillä ei pääse kulkemaan asiallisesti ja viis veisaan autoilijoiden mielipiteet asiasta. Muista kunnon takavalo valo jos meinaat ajoradalle.

gobbif
20.02.2012, 18.59
Ongelma koskee kaikkia vilkkaita väyliä. Jos ajorata aurataa tiheämmin, on vierusta tukossa. Mäkelänkadullakin tuli nähtyä paikoin jalankulkijat ajoradalla, kun oli kunnon valli edessä. Ongelman voi kiertää fillaroimalla pieniä sivukatuja, jotta ovat taas täysin auraamattomia. Hyvää ratkaisua tuolla kelillä ei siis ole. Omalla työmatkallani olisin ajanut monet paikat surutta ajoradalla, jos olisin ollut tänään fillarilla liikkeellä.

Halloo halloo
20.02.2012, 19.19
Mikä ihmisiä vaivaa?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012022015230485_uu.shtml
"Toisella kaistalla ajanut auto oli pysähtynyt suojatien eteen, jotta jalankulkija pääsisi yli."

Pasi K
20.02.2012, 22.09
Hellsinskissä on täältä itäsuunnasta keskustaa lähestyvällä se ongelma, että Kulosaaren siltaa ei oikein voi välttää tekemättä ylimääräistä kympin lenkkiä. Aamuaikaan sillalla on myös sen verran liikennettä ja liikenteellä vauhtia, että ajoradalla pyöräileminen vaatii luottamusta korkeampiin voimiin tai fatalistista elämänkatsomusta. Olen kokeillut perävalo punaista välkkyen, mutta ei se hauskaa ole. Melkein mielummin kahlaan pyörä olalla ne muutamat sadat metrit. Ärsyttää se kuitenkin, kun asian hoitaminen kuntoon ei vaatisi älyttömiä ponnistuksia. Kysymys ei ole edes siitä, että sillalla ei pyörisi aurauskalustoa. Tänäänkin aamulla oli sillan eteläisellä klv:llä tiekarhu ja kaksi muuta konetta. Päivällä lunta ei tullut yhtään lisää ja kuitenkin töistä tullessa joutui tällä puolella osan sillasta ajamaan ajoradalla (liikennevalot rytmittävät tähän suuntaan autoliikennettä niin, ettei pyöräilijän henki ole erityisen löyhässä).

Mutta mitä näistä, huomenna taas uudelleen : )

Vepa
20.02.2012, 22.21
Mikä ihmisiä vaivaa?

Vastaus: anarkistinen asennevamma!

Hiillosmakkara
20.02.2012, 23.03
Elä hyvä mies hermostu, jos toinen vilpittömästi kysyy.

Eiii...siis tuo kommenttini ei ollut millään tavalla sarkastinen tmv. Siis tarkoitukseni oli vilpittömästi kiittää vinkistä. Oikeasti testaan tuota seuraavan kerran, kun tapaus kohdalle sattuu.

Halloo halloo
20.02.2012, 23.13
Eiii...siis tuo kommenttini ei ollut millään tavalla sarkastinen tmv. Siis tarkoitukseni oli vilpittömästi kiittää vinkistä. Oikeasti testaan tuota seuraavan kerran, kun tapaus kohdalle sattuu.

Ok, hyvä :) Rivien välejä on toisinaan vaikea tulkita, äänensavyn tulkitsee helposti väärin.

Vepa
21.02.2012, 09.03
Tässä linkki tälläkin foorumilla mainittuun uutiseen, jossa bussikujettana teilaa fillaristin, http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-bristol-17066798

AK-87
21.02.2012, 09.41
Eilen kokeilin vähän taas jalankulkijan roolia liikenteessä. Ei ollut yhtään sen parempi osa, kuin pyöräilijällä. Olin lähdössä ylittämään tietä ja olin jo metrin verran ajoradalla (leveät ajokaistat), kun autoillen lähestyvä täti arpoo, että pitäisiköhän hänen nyt väistää? Otan vielä puoli askelta eteen, jolloin täti katsoo ilmeisesti "turvavälin" olevan turhan ahdas (kun toisen puolen renkaat olisivat jo todennäköisesti rullanneet meikäläisen varpaiden yli). Mamma tekee hätäisen jarrutuksen, jonka seurauksena takana seurannut auto tekee lukkojarrutuksen lähes ajaen tädin perään.

Että eikös sitä voisi hidastaa jo ajoissa, kun kävelijä on suojatiellä? Ja näkyvyys oli paikalla kaikin puolin hyvä, siinä olisi ehtinyt pysäyttää rauhassa vaikka lentokoneen.

VeeVee
21.02.2012, 09.58
Muutaman kilometrin työmatkalla tänä aamuna. Kolme autoa nenän edestä punaisia päin ja yksi auto pysähtyi valoihin ihan keskelle suojatietä. Yritti peruuttaa kun näytin, että siinä on suojatie, mutta taakse tullut auto esti peruuttamisen. Talvella ymmärrän risteykseen ajamisen silloin kun ei ole kunnon näkyvyyttä risteykseen, mutta valo-ohjatuissa risteyksissä ei sitä ongelmaa ole ja tuossa risteyksessä näkee hyvin joka suuntaan vähän kauempaakin. Jokainen noista tapauksista oli eri paikassa.

Kemmi
21.02.2012, 14.24
Nyt on lähiaikoina käynyt kahdesti niin, että kun olen ylittänyt suojatietä liikenneympyrässä, niin ympyrästä kääntyvä auto on töötännyt mulle, ilmeisesti koska on joutunut pysähtymään. Voi toki olla, että ovat olleet kaukaisia tuttuja ja päätinkin, että ens kerralla mä laitan fillarin nojaamaan konepeltiin ja käyn kysymässä kuskilta, että: "tunnetaanko me vai miks tööttäsit!"

Näin muuten hauskan papparaisen, joka oli ylittämässä suojatietä kun joku idiootti autokuski pyyhkäs sen nokan edestä. Pappa heilautti tyynesti ostoskassin äijän tuulilasiin ja heristi nyrkkiä perään. Tuota taktiikka aion testata seuraavaksi kun olen jalkamiehenä. Pitää vaan toivoa, että ei oo kauheen arvokkaita ostoksia kassissa, tosin kyllä parit jugurtit uhrais ihan mielellään jonkun väliinpitämättömän hurjastelijan tuulilasiin tai konepeltiin. :cool: Priceless...

Shimaani
21.02.2012, 15.29
Nyt kun tuota valkoista töhnää on kelveillä enempi tai vähempi niin kelveille on ilmestynyt uusi käyttäjäryhmä hiihtäjät. Mitä osaa väylästä näiden tulisi käyttää jos etenevät perinteisellä tyylillä? Luisteluhiihijähän täyttää koko väylän...

alli
21.02.2012, 15.40
^Ja entäs onko hiihtäjä jalankulkija, kun tulee suojatielle? Eli kuka väistää? Malmin hiihtobaanalle taitaa osua tämä kohta: http://g.co/maps/gfj7p. Hieman outo viritys muutenkin, tuo pyöräilijäkyltti, mikä on ripustettu suojatiemerkkiin...

Risto Koivunen
21.02.2012, 15.45
Tieliikennelain mukaan luistelijat, hiihtäjät sekä potkukelkkailijat ovat jalankulkijoita, joten näiden tulisi mieluiten edetä tien jommassa kummassa laidassa.

Ja suojatiellä näitä tulee väistää siinä missä muitakin jalankulkijoita.

Kosti K.
21.02.2012, 16.36
^Ja entäs onko hiihtäjä jalankulkija, kun tulee suojatielle? Eli kuka väistää? Malmin hiihtobaanalle taitaa osua tämä kohta: http://g.co/maps/gfj7p. Hieman outo viritys muutenkin, tuo pyöräilijäkyltti, mikä on ripustettu suojatiemerkkiin...

Taitaapa olla laiton viritys tuo kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi suojatiemerkin alla? Olen lähettänyt Jyväskylän kaupungille kysymyksen tuosta, koska täällä meilläkin noita yhdistelmiä näkee. Esimerkkipaikka. (http://g.co/maps/ntu27) Eipä ole kaupunki vastannut kysymykseen.

Laittomuutta epäilen sen vuoksi, että päätöksessä sanotaan näin:

Lisäkilpi 863. Kaksisuuntainen pyörätie
Lisäkilpeä voidaan käyttää merkin 231 tai 232 yhteydessä. Lisäkilpeä on syytä käyttää erityisesti tilanteissa, joissa on lyhyet näkemät tai joissa on muuten vaikea havaita risteävää pyöräliikennettä.
- Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista 24 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203)

Eli tuon mukaan lisäkilpeä ei voisi käyttää suojatiemerkin yhteydessä, vaan pelkästään väistämisvelvollisuutta osoittavien merkkien kanssa.

Tämä aiheuttaa minusta turhaa sekannusta, koska monet autoilijat luulevat, että pyörää pitää väistää, vaikka pyöräilijä on edelleen se, joka tulee ajoradalle (eli väistämisvelvollinen). Tuossa Jyväskylän esimerkissä pyöräreitillä on vielä kärkikolmiotkin. :seko:

alli
21.02.2012, 17.09
Tämä aiheuttaa minusta turhaa sekannusta, koska monet autoilijat luulevat, että pyörää pitää väistää, vaikka pyöräilijä on edelleen se, joka tulee ajoradalle (eli väistämisvelvollinen). Tuossa Jyväskylän esimerkissä pyöräreitillä on vielä kärkikolmiotkin. :seko:

Kyllä, turhaan on nyt merkkipöheikköä siinä, ja sekavaa.

Katsoin muuten, että onpa teillä hyvin kevyen liikenteen väyliä sielläpäin, päällystetty ja päällystämätön vierekkäin. Mutta tuo toinen taitaakin olla pikkuväen liikenneharjoittelupaikka :).

tempoilija
22.02.2012, 10.54
Nyt on lähiaikoina käynyt kahdesti niin, että kun olen ylittänyt suojatietä liikenneympyrässä, niin ympyrästä kääntyvä auto on töötännyt mulle
Espoossa tuo autojen kuviteltu etuajo-oikeus on jokapäiväistä etenkin ympyrässä Mäkkylän puistotie x Ruutikatu. Nerokkain tapauksista oli eräs taksi, jolla oli hirveä kiire ajaa ympyrästä ulos ja suojatien yli vain tehdäkseen U-käännöksen liikenteenjakajan ympäri ja palatakseen ympyrään.

Hiillosmakkara
25.02.2012, 13.11
Taitaapa olla laiton viritys tuo kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi suojatiemerkin alla? Olen lähettänyt Jyväskylän kaupungille kysymyksen tuosta, koska täällä meilläkin noita yhdistelmiä näkee. Esimerkkipaikka. (http://g.co/maps/ntu27) Eipä ole kaupunki vastannut kysymykseen.

Laittomuutta epäilen sen vuoksi, että päätöksessä sanotaan näin:

Lisäkilpi 863. Kaksisuuntainen pyörätie
Lisäkilpeä voidaan käyttää merkin 231 tai 232 yhteydessä. Lisäkilpeä on syytä käyttää erityisesti tilanteissa, joissa on lyhyet näkemät tai joissa on muuten vaikea havaita risteävää pyöräliikennettä.
- Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista 24 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820203)

Eli tuon mukaan lisäkilpeä ei voisi käyttää suojatiemerkin yhteydessä, vaan pelkästään väistämisvelvollisuutta osoittavien merkkien kanssa.

Tämä on just tätä ihan käsittämätöntä liikennemerkkisähläystä, jota ympäri Suomea harrastetaan - TM tästä ansiokkaasti julistaa lehdessä tasasen taajaan. Ne on aika selkeet säännöt noissa liikennemerkeissä Suomessa ja liikennesäännöt ylipäätään kokonaisuudessa kovin suoraviivaiset ja yksinkertaiset joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ihmetyttää, millaisella koulutuksella varustetut urpot noita merkkejä oikein pystyttää.

Tässä klassinnen esimerkki Kuopiosta Lehtoniementieltä, missä talvella suojatie on eri paikassa riippuen siitä, kummasta suunnasta autolla suojatietä lähestyy. Helvetin hienoa suunnittelua taas! http://g.co/maps/98vk7

telliv
25.02.2012, 13.22
Kyseisen merkin kanssa sähläsivät viime kesänä oikein olan takaa täälläpäin kolmen risteyksen osalta. Ensin risteykset olivat ilman kolmioita ja sitten ne muutettiin pyörätien käyttäjille kolmiollisiksi ja autoilijoille ilmestyi toi merkki. Jokunen tovi etiäpäin niin kolmiot poistuivat pyörätieltä ja siirtyivät autoilijoille, mutta toi "kaksisuuntaisen pyörätien merkki" säilyi. Sitten kun ihmiset ajelee "vanhasta muistista" niin on saanut välistä vekslata et kuka menee ja minne :).

edit:korjaus

alli
25.02.2012, 16.05
Tieliikennelaki sanoo, että ajoneuvon kuljettajan täytyy antaa tietä suojatielle pyrkivälle jalankulkijalle. Sanamuoto on erittäin merkitsevä, sillä se edellyttää, että jalankulkija ilmaisee aikeensa pyrkiä suojatielle. Puskasta ei saa rynnätä poikki ajoradan, vaikka siihen olisi viivat piirrettykin. Kuvaamassasi tapauksessa olisi jalankulkija siis ollut syyllinen törmäykseen, mikäli et olisi osannut ennakoida tilannetta.

Nyt en ihan tarkkaan muista, mutta tuo laki lienee muutettu tuollaiseksi 15-20 vuotta sitten, joten vanhat ihmiset eivät välttämättä ole tietoisia velvollisuuksistaan.

"32 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981) Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

Suoraan laista lainattuna sanamuoto menee näin, päiväyksestä päätellen jo vuodesta 1981 alkaen...Tosiaan hankala joskus ilmaista riittävän selvästi tuo astuminen, esim. toinen jalka suojatiellä ei usein tunnu riittävän :).

Xu Nil
25.02.2012, 16.30
Annoin tänään autoillessani jalankulkijalle tietä Tampereen Lielahden uuden Prisman edessä. Kulkemaani suuntaan oli kaksi kaistaa ja itse ajoin vasenta niistä. Pysähdyin noin viiden metrin päähän suojatiestä ja mies lähti kävellen ylittämään tietä. Kun hän oli päässyt valloittamani kaistan yli, tuli oikealta ohi auto kuin salama ja iski suojatien jälkeen jarrut pohjaan. Ei kuitenkaan pysähtynyt vaan jatkoi Prisman parkkihalliin. Mies joka ylitti tietä, veti tilanteessa lantiotaan taakse ja viisti käsillään päälleajoa yrittäneen auton kattoa. Ilmeisesti edes peili ei osunut, mikä siinä nopeudessa olisi aivan varmasti murtanut lantion seudun luita. Aivan mielettömän käsittämätön tilanne! Oma henkenikin salpautua aivan täysin.

Mielenkintoista oli sekin, että kun mies melkein jäi alle, hän nopeasti juoksi tien toiselle puolelle ja jatkoi matkaansa, aivan kuin olisi ollut syyllinen tilanteeseen tai että "tätähän nyt sattuu joka päivä". Joku stunttimies varmaan? Päälle ajaneen auton perässä taas tuli kaksi autoa, joista toinen oli törmätä päälleajoa yrittäneen auton perään tämän jarruttaessa, kolmannella taas oli kiire ohittaa minut ja ne kaksi muuta... Sen mitä olen nähnyt videoita Venäjän liikenteestä, niin siellä se taitaa olla turvallisempaa kuin täällä?

Minusta poliisin pitäisi tasapuolistaa liikenteen eri osa-alueiden valvontaa, sillä eräs autonkuljettaja-sukulaismies menetti ajokorttinsa, kun kahden vuoden sisällä hänen kuorma-autonsa piirturilta todettiin sekä kaksi minuuttia liian lyhyt tauko, kaksi 10 minuuttia ylipitkää työpäivää että hänen ajoneuvonsa pakollinen taskulamppu ei toiminut.... Ja mies tekee kuitenkin työtään. Näitä asioita selvittääkseen poliisi järjestää säännöllisesti suurratsioita, mutta suojatiesääntöjen noudattamista ei valvota ilmeisesti lainkaan, vaikka puhutaan selvästä ihmishenkien vaarantamisesta.
Tuntuu, että poliisissa suojatiellä koheltaminen on lisätty hiljaa hyväksyttyjen asioiden listalle?

alli
25.02.2012, 16.39
^Siis kolme autoa ohittu sinut suojatien kohdalla, huh? Anteeksiantamatonta, vaikka taannoin tuolla tunnustuspuolella kerroinkin, että olin tehdä saman mokan jonkin aikaa sitten. Ja jalankulkija todennäköisesti syyttelikin itseään, kun ei riittävästi kurkistellut mahdollisia ohittajia... Suomessa kun ollaan.

Xu Nil
25.02.2012, 16.41
Kolme autoa ohitti minut parin sekunnin sisään... Päälleajaja ja sen perässä ajanut olivat menossa kaupan pihaan (seuraava liittymä oikealle) ja kolmas ohittaja halusi jatkaa suoraan.

Halloo halloo
25.02.2012, 17.54
Miten noissa, jos ottaa rekkarin ylös ja soittaa poliisille, niin mitä poliisi voi tehdä? Sakottaa?

jartsuli
25.02.2012, 18.13
Kyllä poliisilla keinot on, suurin osa tälläisistä tapauksista on vaikka varsinaista näyttöä.. on vain ilmoitus. Jos poliisilla on vain resurssia niin voivat pyytää epäiltyjä laitokselle keskustelemaan asiasta, kunnollinen kansalainen menee kun pyydetään.. nilkki tulee vain raudoissa.

Halloo halloo
25.02.2012, 18.26
Kyllä poliisilla keinot on, suurin osa tälläisistä tapauksista on vaikka varsinaista näyttöä.. on vain ilmoitus. Jos poliisilla on vain resurssia niin voivat pyytää epäiltyjä laitokselle keskustelemaan asiasta, kunnollinen kansalainen menee kun pyydetään.. nilkki tulee vain raudoissa.

Eli jos näen jonkun ajavan pysähtymättä, niin voin ilmoittaa siitä 112 ja poliisi ryhtyy toimenpiteisiin?

kolistelija
25.02.2012, 18.37
Eli jos näen jonkun ajavan pysähtymättä, niin voin ilmoittaa siitä 112 ja poliisi ryhtyy toimenpiteisiin?
Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa poliisi tutki tuollaista törkeänä liikenteen vaarantamisena. Siinä tosin oli melkein yliajetulla oli todistaja tukemassa. En tiedä miten asia eteni rikosilmoituksen teon jälkeen kun ei ole tullut mieleen kysyä.

Halloo halloo
25.02.2012, 18.43
Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa poliisi tutki tuollaista törkeänä liikenteen vaarantamisena. Siinä tosin oli melkein yliajetulla oli todistaja tukemassa. En tiedä miten asia eteni rikosilmoituksen teon jälkeen kun ei ole tullut mieleen kysyä.

Kysyn tätä "tyhmänä", koska mielestäni jotain pitäisi tehdä, jotain pitäisi pystyä tekemään. Poliisille pitäisi riittää yksi ilmoitus ja sakkoa. Saattaa olla vaikeaa jostain ruuhkaliikenteestä pysäyttää silminnäkijäautoilijaa, kun sydän pamppaa tuhatta ja sataa adreryöpyissä.

IncBuff
25.02.2012, 18.47
Itse en autoilessa tohdi pysähtyä tuolla tavalla päästämään kevyttä liikennettä yli jos viereisellä kaistalla on autoja. Ennemmin rikon lakia ja olen kusipää kuin viritän ansan ja katselen kuin joku jyrää jalankulkijan hengiltä. Se kun vaikuttaa olevan reilusti todennäköisempää ettei viereisellä kaistalla pysähdytä, mikä on varsin surullista.

Poliisille pitäisi riittää yksi ilmoitus ja sakkoa.
No ei pitäisi. Sitten voisi perjantai-illan harrastuksena ilmoitella vittumaisten naapureiden rekkareita poliisille vaikka ne ei olisi tehneet mitään.

Jake_Kona
25.02.2012, 18.59
Tänään kelvin "tukki" sauvakävelijäpariskunta. No pimpotin kelloa 1x n. 25m päässä. Mies säikähti sitä niin, että meinasi nilkan nyrjäyttää.
Ei sitten kuitenkaan enemmin ruvennut kaatuilemaan. Ohittaessani huikkasin kiitokset kun väistivät.

Siitä 50m ja Aulangon sillan ylityksessä etupyörä uraan ja olkapää edellä kaiteeseen. Ei vaurioita vaikka ohjaustanko jarrukahvoineen sillan kaiteen pystykapuloiden väliin.

Huono auraus jatkui ja ipone4 koteloineen tippui 20km/h vauhdissa. Kun sai osuman sillan kaiteesta. Bluetuutti ilmoitti "loostkonnektion". Puhelin löytyi ja ei taaskaan vaurioita.

Vai olikos tämä nyt Hyviä hetkiä kelveillä:)

Halloo halloo
25.02.2012, 19.16
Itse en autoilessa tohdi pysähtyä tuolla tavalla päästämään kevyttä liikennettä yli jos viereisellä kaistalla on autoja. Ennemmin rikon lakia ja olen kusipää kuin viritän ansan ja katselen kuin joku jyrää jalankulkijan hengiltä. Se kun vaikuttaa olevan reilusti todennäköisempää ettei viereisellä kaistalla pysähdytä, mikä on varsin surullista.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Hiillosmakkara
25.02.2012, 19.22
No ei pitäisi. Sitten voisi perjantai-illan harrastuksena ilmoitella vittumaisten naapureiden rekkareita poliisille vaikka ne ei olisi tehneet mitään.

Ei voisi: Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.

IncBuff
25.02.2012, 19.23
Mitä sitten pitäisi tehdä?
Eipä tuossa ole mitään tehtävissä. Poliisin resurssit eivät riitä valvontaan siinä määrin että sillä olisi asenteita muuttavaa vaikutusta.

Ei voisi: Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
Niin kumpaa sitten uskottaisiin?

Hiillosmakkara
25.02.2012, 19.30
Niin kumpaa sitten uskottaisiin?

Minua, koska, joka tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, rikoksen ihmisyyttä vastaan, törkeän rikoksen ihmisyyttä vastaan, sotarikoksen, törkeän sotarikoksen, kidutuksen, kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön, murhan, tapon, surman, törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Eli häkki heiluu, jos et ilmoita. Pitää vain olla nopea, jotta ehtii soittaa siinä vaiheessa, kun rikos on vielä estettävissä. Tarkkana siis siellä suojatien läheisyydessä.

Halloo halloo
25.02.2012, 19.43
Eipä tuossa ole mitään tehtävissä. Poliisin resurssit eivät riitä valvontaan siinä määrin että sillä olisi asenteita muuttavaa vaikutusta.

Poliisin resurssit eivät tietenkään riitä. Kuulutan jokamiehen oikeutta, jokaisen osallistumista, sekä autoilijan, että jalankulkijan - olkoon se sitten jalankulkijan osalta oman tilansa ottamista, ja sääntöä rikkovista poliisille ilmoittamista. Yksi, jolla asiaan voi vaikuttaa, on siitä puhuminen sekä täällä, että muilla palstoilla, suojatiesäännön kunnioittamista myös puheissa. Asenteet muuttuvat yksi kerrallaan, jokaisen on tehtävä se omalta kohdaltaan, myös sinun.

Oatmeal Stout
25.02.2012, 19.43
Annoin tänään autoillessani jalankulkijalle tietä Tampereen Lielahden uuden Prisman edessä. Kulkemaani suuntaan oli kaksi kaistaa ja itse ajoin vasenta niistä. Pysähdyin noin viiden metrin päähän suojatiestä ja mies lähti kävellen ylittämään tietä. Kun hän oli päässyt valloittamani kaistan yli, tuli oikealta ohi auto kuin salama ja iski suojatien jälkeen jarrut pohjaan. Ei kuitenkaan pysähtynyt vaan jatkoi Prisman parkkihalliin. Mies joka ylitti tietä, veti tilanteessa lantiotaan taakse ja viisti käsillään päälleajoa yrittäneen auton kattoa. Ilmeisesti edes peili ei osunut, mikä siinä nopeudessa olisi aivan varmasti murtanut lantion seudun luita. Aivan mielettömän käsittämätön tilanne! Oma henkenikin salpautua aivan täysin.

Mielenkintoista oli sekin, että kun mies melkein jäi alle, hän nopeasti juoksi tien toiselle puolelle ja jatkoi matkaansa, aivan kuin olisi ollut syyllinen tilanteeseen tai että "tätähän nyt sattuu joka päivä". Joku stunttimies varmaan? Päälle ajaneen auton perässä taas tuli kaksi autoa, joista toinen oli törmätä päälleajoa yrittäneen auton perään tämän jarruttaessa, kolmannella taas oli kiire ohittaa minut ja ne kaksi muuta... Sen mitä olen nähnyt videoita Venäjän liikenteestä, niin siellä se taitaa olla turvallisempaa kuin täällä?

Minusta poliisin pitäisi tasapuolistaa liikenteen eri osa-alueiden valvontaa, sillä eräs autonkuljettaja-sukulaismies menetti ajokorttinsa, kun kahden vuoden sisällä hänen kuorma-autonsa piirturilta todettiin sekä kaksi minuuttia liian lyhyt tauko, kaksi 10 minuuttia ylipitkää työpäivää että hänen ajoneuvonsa pakollinen taskulamppu ei toiminut.... Ja mies tekee kuitenkin työtään. Näitä asioita selvittääkseen poliisi järjestää säännöllisesti suurratsioita, mutta suojatiesääntöjen noudattamista ei valvota ilmeisesti lainkaan, vaikka puhutaan selvästä ihmishenkien vaarantamisesta.
Tuntuu, että poliisissa suojatiellä koheltaminen on lisätty hiljaa hyväksyttyjen asioiden listalle?
Jos auto on pysähtynyt viiden metrin päähän suojatiestä, niin silloinhan ei enne suojatien ylitystyä pysähtyä autolla, joten oivasti toimittu.

Voihan sen tyhmyytensä noinkin tuoda esiin, yksinkertaisempaa on toki pysähtyä suojatien eteen katkoviivojen päälle - autot ohittavat jalkakäytävän kautta tai jopa kiertävät liikenteenjakajia vasemmalta puolelta-

Halloo halloo
25.02.2012, 19.51
Suojatiesäännöstä, sanon esimerkin kautta: Itävallan alpeilla ei näe vaellusreiteillä roskia maassa. Miksi?

Hiillosmakkara
25.02.2012, 19.53

Tämä on niin totta. Se, että sanotaan, että poliisilla ei riitä resurssit suojatiekäyttäytymisen valvontaan on paskapuhetta. Ne vähäiset resurssit liikennevalvonnassa vain kohdennetaan aivan vääriin paikkoihin - tai ainakin aivan väärällä painoarvolla. Kuinkahan monta kymmentä partiota huomennakin on valvomassa hiihtolomalaisten paluuliikennettä. Varkauden - Mikkelin kohdilla 5-tiellä on varmasti kymmeniä sininuttuja tutkaamassa ohituskaistan päässä, ettei vaan kukaan missään nimessä ylitä yli 3 km/h sallittua nopeutta. Voi ***** sentään en paremmin sano. Kyllä siellä poliisijohdossa on ihan oikeesti lahopäistä neuvostoaikaista jäärää, kun eivät urpot saa tätä hommaa hoidettua. Mikä voisi olla helpompaa, kuin pistää passiukko seisomaan suojatien eteen ja vähän matkan päähän pysäytyspartio kytikseen. Siinä saisi kirjoitella liukuhihnalla päiväsakkoja autoilijoille. Kivasti ropisisi rahaa valtion kassaan ja alkaisi pikkuhiljaa hiipimään suojatien kunnioitus selkärankaan itse kullekin.

Vecculiko
25.02.2012, 21.48
Tämä on niin totta. Se, että sanotaan, että poliisilla ei riitä resurssit suojatiekäyttäytymisen valvontaan on paskapuhetta. Ne vähäiset resurssit liikennevalvonnassa vain kohdennetaan aivan vääriin paikkoihin - tai ainakin aivan väärällä painoarvolla. Kuinkahan monta kymmentä partiota huomennakin on valvomassa hiihtolomalaisten paluuliikennettä. Varkauden - Mikkelin kohdilla 5-tiellä on varmasti kymmeniä sininuttuja tutkaamassa ohituskaistan päässä, ettei vaan kukaan missään nimessä ylitä yli 3 km/h sallittua nopeutta. Voi ***** sentään en paremmin sano. Kyllä siellä poliisijohdossa on ihan oikeesti lahopäistä neuvostoaikaista jäärää, kun eivät urpot saa tätä hommaa hoidettua. Mikä voisi olla helpompaa, kuin pistää passiukko seisomaan suojatien eteen ja vähän matkan päähän pysäytyspartio kytikseen. Siinä saisi kirjoitella liukuhihnalla päiväsakkoja autoilijoille. Kivasti ropisisi rahaa valtion kassaan ja alkaisi pikkuhiljaa hiipimään suojatien kunnioitus selkärankaan itse kullekin.

Jaa no miten sen ottaa. Ajelin eilen Lapista Jyväskylän kautta itäpuolen tietä kotiin ja oli siellä kyllä aika järjettömiä ylinopeuksia ohituskaistalla. Hyvä vaan jos niitäkin ehtisivät valvomaan. Itse ajelin rajoitus + 5km/h tunnissa ja lähes kaikki painoi järjestään ohi. Itsellä vielä hyvin muistissa edellisenä vuonna saatu pikavoitto hiihtolomamatkalta. Toista samanlaista ei viitsi ottaa.

Hiillosmakkara
25.02.2012, 22.24
Jaa no miten sen ottaa. Ajelin eilen Lapista Jyväskylän kautta itäpuolen tietä kotiin ja oli siellä kyllä aika järjettömiä ylinopeuksia ohituskaistalla. Hyvä vaan jos niitäkin ehtisivät valvomaan. Itse ajelin rajoitus + 5km/h tunnissa ja lähes kaikki painoi järjestään ohi. Itsellä vielä hyvin muistissa edellisenä vuonna saatu pikavoitto hiihtolomamatkalta. Toista samanlaista ei viitsi ottaa.

Nimenomaan. Sanoinkin, että painoarvot on perseelllään. Tottakai ylinopeuksiakin pitää valvoa, mutta mutta. Monestiko olet nähnyt poliispartion valvovan suojatiekäyttäytymistä? Todennäköisesti pyöreetä nolla kertaa. Skradareita sen sijaan näkee töyräällä joka helvetin päivä.

kolistelija
25.02.2012, 22.36
Nimenomaan. Sanoinkin, että painoarvot on perseelllään. Tottakai ylinopeuksiakin pitää valvoa, mutta mutta. Monestiko olet nähnyt poliispartion valvovan suojatiekäyttäytymistä? Todennäköisesti pyöreetä nolla kertaa. Skradareita sen sijaan näkee töyräällä joka helvetin päivä.
Viime kesänä näin useampanakin kertana kun poliisi kyttäsi suojatien vieressä. Koskelantiellä käpylässä oli aika hieno rysä. Yksi poliisi käveli suojatielle ja toinen pysäytti ne jotka eivät tajunneet suojatiesääntöjä. :)

Hiillosmakkara
25.02.2012, 22.48
Viime kesänä näin useampanakin kertana kun poliisi kyttäsi suojatien vieressä. Koskelantiellä käpylässä oli aika hieno rysä. Yksi poliisi käveli suojatielle ja toinen pysäytti ne jotka eivät tajunneet suojatiesääntöjä. :)

Mahtavaa! Saisivat toverit vinkata tänne Savon virkaveljille kans tuollaisesta toiminnasta. Ei oo täälläpäin näkyny poliisia jalkautuneena suojatievalvontaan koskaan/ikinä. Liikennesuunnittelusta näkee kans, että tämä kaupunki on rakennettu autoilijoille. Ja heillekin aikalailla päin persettä. Varsinaisia kuolemanloukkuja piisaa pilvin pimein.

Risto Koivunen
26.02.2012, 00.44

Itse en valitettavasti ole tuollaista päässyt todistamaan, mutta hyvä kuulla että sellaista tapahtuu. Ilmeisestikin olen liikkunut Koskelantiellä liian harvoin tai väärään aikaan.

Kosti K.
26.02.2012, 11.11
Täällä Jyväskylässä oli viime syksynä mielestäni kaikessa vakavuudessaan hieman huvittava tapaus, jossa taas autoilijan asenne punnittiin.
Poliisi valvoi koulun lähettyvillä ja suojatiesääntöjen rikkomisesta sakkoja saanut nainen itki asiasta paikallisaviisissa:

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/sepankadulla-ajaminen-tuli-kalliiksi-jyvaskylalaisnaiselle/920447

Eli argumentti oli, että koska hän ei tiennyt tehneensä virhettä, ei häntä pitäisi rangaista... :D
(Huomaa myös Keskarille tyypillinen otsikointi. Ei kai se ajaminen itsessään ollut kallista vaan liikennesääntöjen rikkominen. :cool:)

Hiillosmakkara
26.02.2012, 14.08
Täällä Jyväskylässä oli viime syksynä mielestäni kaikessa vakavuudessaan hieman huvittava tapaus, jossa taas autoilijan asenne punnittiin.
Poliisi valvoi koulun lähettyvillä ja suojatiesääntöjen rikkomisesta sakkoja saanut nainen itki asiasta paikallisaviisissa:

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/sepankadulla-ajaminen-tuli-kalliiksi-jyvaskylalaisnaiselle/920447

Eli argumentti oli, että koska hän ei tiennyt tehneensä virhettä, ei häntä pitäisi rangaista... :D
(Huomaa myös Keskarille tyypillinen otsikointi. Ei kai se ajaminen itsessään ollut kallista vaan liikennesääntöjen rikkominen. :cool:)

Aijai! Hienoa kuulla, että tällaista valvontaa tapahtuu sittenkin! Tätä lisää! Tosiaan, hyvä otsikointi taas - kuulostaa linjakkaalta myös Savon Sanomien tyyliin. Savarilla on muuan nimeltä mainitsematon toimittaja, joka kirjoittaa vain ja ainoastaan liikenne/poliisi/pelastustoimiasioista. Pikkasen provosoivaa otsikkoa pukkaa. Ja niitä juttujen tasoa ei voi kuin ihmetellä - seiskapäivää matskua. Jos ei ole muuta kirjoitettavaa, niin sitten vedetään etusivun otsikoksi joku jonniinjoutava "Poliisin auto hajosi kesken hälyytysajon"-tyyppinen juttu. Ja äidinkielen tunnilla ei ilmeisesti olla kovin tarkkaavaisena oltu. No offariksi meni, mutta menköön.

ari_kroolaa
26.02.2012, 14.15

Täällä Helsingissä voisi sitten sakottaa melkein kaikkia autoilijoita.

Risto Koivunen
26.02.2012, 17.37
Tuli tänään ajettua Linnunlaulun mäen kautta, ja jäljistä päätellen kyseisellä KLV:n pätkällä on tänä talvena harrastettu aika reippaasti autolla liikkumista - sen verran syvät urat siihen oli saatu uurrettua. Ihan riittävän vaarallista hommaa kun kyseisellä pätkällä ajetaan laittomasti sulan maan aikaan (kapea tie, jyrkkä ja mutkainen mäki), saatikka sitten näin lumen ja jään keskellä. Ja nuo tiehen muodostuneet urat eivät ainakaan helpota pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikkumista kyseisessä paikassa.

Xu Nil
27.02.2012, 14.02

Aika mielenkiintoinen, ja ikävä kyllä yleinen näkökulma, asiaan. Vaikka itse toimin mainitsemassani tilanteessa lain mukaan, sinun kirjoituksesi mukaan olinkin tapauksen syyllisin osapuoli.... Voi kauhistus! Mitä teet siinä tapauksessa, jos jalankulkija luottaa sinun noudattavan tieliikennelakia, mikä lienee helposti oletettavaa, ja astuessaan suojatielle, jää kuljettamasi ajoneuvon alle. Oletko vielä tuolloinkin se laupias samarialainen, joka "ei viritä ansaa"? Kiinnostaa tietää.

mehukatti
27.02.2012, 14.11
Jos pysähtyy autolla suojatien eteen kaksikaistaisella (per suunta) tiellä, niin kannattaa varmaan jättää ainakin 5 metriä etäisyyttä suojatiehen. Luultavasti silloin sekä jalankulkija että sivusta pysähtymättä aikova huomaavat paremmin toisensa. Muussa tapauksessa menee vähän hankalaksi: joko et pysähdy ja otat riskin, että joku kävelee autosi alle, tai sitten virität edellä mainitun suojatieansan ja katselet vierestä kun joku kuolee.

Käytäntö tuntuu kuitenkin olevan, että suojatietä ylittävä väistää autoja. Ehkä pitäis joko muuttaa laki tämän käytännön mukaiseksi tai vaihtoehtoisesti tehdä niin laaja ja pitkäkestoinen valvonta, että asenteet muuttuu.

Oatmeal Stout
27.02.2012, 14.28
Jos pysähtyy autolla suojatien eteen kaksikaistaisella (per suunta) tiellä, niin kannattaa varmaan jättää ainakin 5 metriä etäisyyttä suojatiehen. Luultavasti silloin sekä jalankulkija että sivusta pysähtymättä aikova huomaavat paremmin toisensa. Muussa tapauksessa menee vähän hankalaksi: joko et pysähdy ja otat riskin, että joku kävelee autosi alle, tai sitten virität edellä mainitun suojatieansan ja katselet vierestä kun joku kuolee.
Ilmeisen perusteltua tuo 5m

27 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981)

Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a24.6.2010-624)
2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;
3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;
4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;
5) alikäytävässä ja tunnelissa;
6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;
7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;
8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä
9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.
Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Ettei muun liikenteen tarvisisi pysähtyä suojatien eteen vaikka niin itse tekisitkin.

Xu Nil
27.02.2012, 15.16

Käytäntö tuntuu kuitenkin olevan, että suojatietä ylittävä väistää autoja. Ehkä pitäis joko muuttaa laki tämän käytännön mukaiseksi tai vaihtoehtoisesti tehdä niin laaja ja pitkäkestoinen valvonta, että asenteet muuttuu.

Suora lainaus aiemmin kirjoittamastani viestistä:

Pysähdyin noin viiden metrin päähän suojatiestä ja mies lähti kävellen ylittämään tietä. Kun hän oli päässyt valloittamani kaistan yli, tuli oikealta ohi auto kuin salama ja iski suojatien jälkeen jarrut pohjaan. Ei kuitenkaan pysähtynyt vaan jatkoi Prisman parkkihalliin. Mies joka ylitti tietä, veti tilanteessa lantiotaan taakse ja viisti käsillään päälleajoa yrittäneen auton kattoa. Ilmeisesti edes peili ei osunut, mikä siinä nopeudessa olisi aivan varmasti murtanut lantion seudun luita. Aivan mielettömän käsittämätön tilanne! Oma henkenikin salpautua aivan täysin.

mehukatti
27.02.2012, 15.30
Suora lainaus aiemmin kirjoittamastani viestistä:

Pohdiskelin yleisesti, enkä lukenut edellisen sivun juttuja.

A R:nen
27.02.2012, 16.39
Ettei muun liikenteen tarvisisi pysähtyä suojatien eteen vaikka niin itse tekisitkin.

Jos siihen 5 m päähän pysähtyy siksi ettei muun (siis sen suojatien poikki kävelevän) liikenteen tarvitsisi pysähtyä suojatien eteen, ihan yhtä lailla viereistä kaistaa ajava muu muu liikennekin (siis ajoneuvosellainen) on silloin jalankulkijaan nähden väistämisvelvollinen ja velvollinen pysähtymään suojatien eteen. Parempi näkyvyys tuon raon kanssa toki joka tapauksessa jää.

Mutta kaipa tuossa tosiaan pelisilmää kannattaa käyttää ainakin silloin kun jalankulkija ei mitenkään kovin oma-aloitteisesti näytä olevan astumassa suojatielle. Autokoulussa opetettuna väärinkäsityksen riski on kyllä melkoinen.

Oatmeal Stout
27.02.2012, 17.15
Jos siihen 5 m päähän pysähtyy siksi ettei muun (siis sen suojatien poikki kävelevän) liikenteen tarvitsisi pysähtyä suojatien eteen, ihan yhtä lailla viereistä kaistaa ajava muu muu liikennekin (siis ajoneuvosellainen) on silloin jalankulkijaan nähden väistämisvelvollinen ja velvollinen pysähtymään suojatien eteen. Parempi näkyvyys tuon raon kanssa toki joka tapauksessa jää.

Mutta kaipa tuossa tosiaan pelisilmää kannattaa käyttää ainakin silloin kun jalankulkija ei mitenkään kovin oma-aloitteisesti näytä olevan astumassa suojatielle. Autokoulussa opetettuna väärinkäsityksen riski on kyllä melkoinen.
Kun laki asettaa tuon viisimetrisen etäisyyden pysähtymättömyyden alarajaksi ja kuitenkin oma auto peittää jalankulkijoiden näkyvyyttää muille autoilijoille, niin eivät he välttämättä näe suojatielle tulijoita, mutta näkevät auton, joka on pysähtynyt viiden metrin päähän suojatiestä, jolloin se auton sijainti ei edellytä pysähtymistä ennen suoja tietä.

Tänään kannattaa katsoa Prismaa, jos sattuu näkemään.

IncBuff
28.02.2012, 17.37
Aika mielenkiintoinen, ja ikävä kyllä yleinen näkökulma, asiaan. Vaikka itse toimin mainitsemassani tilanteessa lain mukaan, sinun kirjoituksesi mukaan olinkin tapauksen syyllisin osapuoli.... Voi kauhistus! Mitä teet siinä tapauksessa, jos jalankulkija luottaa sinun noudattavan tieliikennelakia, mikä lienee helposti oletettavaa, ja astuessaan suojatielle, jää kuljettamasi ajoneuvon alle. Oletko vielä tuolloinkin se laupias samarialainen, joka "ei viritä ansaa"? Kiinnostaa tietää.
Joo siis tottakai ajan ihmisten yli..

Jopoman
28.02.2012, 19.02

Kannatan laajaa ja pitkäkestoista valvontaa (kameravalvonta kaupunkialueella?). Jos ryhdytään lakeja muuttamaan sen mukaan etteivät ihmiset uskalla lähteä kokeilemaan terveytensä ja henkensä uhalla onko autoileva asennevamma hereillä, niin sittenhän voidaan muuttaa myös lakia siitä ettei nakkikioskin jonossa muka saisi vetää pataan. Käytäntö kun on osoittanut että vastaanottava osapuoli kyllä väistää jos ehtii.

Petter
28.02.2012, 19.05
Ilmeisen perusteltua tuo 5m

Tieliikennelaki ei kyllä sisällä mitään yli viiden metrin vapautusta pysähtymisvelvollisuudesta mikäli näkyvyys suojatielle peittyy. Kertauksena vielä jos ei ole jo sataan kertaan näkynyt täsäkin ketjussa:

32 §

Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Halloo halloo
28.02.2012, 19.26
Tuossa, kuvan ensimmäisestä autosta vasemmalle pieni vaaramomentti: http://g.co/maps/532ca
Kuusisaaren/Pikkuniemientien lumenkaatopaikka. Lunta kuskaavat kuorma-autoilijat eivät halua nähdä pyöräilijöitä, vaan posauttavat keskelle kelviä, ja mennä porhaltavat tielle ottamatta väistämissääntöjä huomioon.

Risto Koivunen
28.02.2012, 19.26

Tuosta tulee mieleen, että Wienin liikennesääntösopimus, johon Suomi on liittynyt, taitaa asettaa lainsäädännölle tiettyjä velvoitteita koskien suojateitä. Eli vaikka tuo ajoneuvon väistämisvelvollisuus jalankulkijaan nähden suojatiellä poistettaisiin, niin lakiin tulisi kuitenkin yhä jättää erinäisiä säädöksiä koskien varovaisuutta ja nopeutta suojatietä lähestyttäessä. Eli lainsäädännöllinen lopputulos vaatisi yhä tiettyä suojateiden huomiointia. Sopimusteksti löytyy tuolta (jalankulku ja suojateitä käsitellään ainakin artikloissa 20 ja 21):

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/crt1968e.pdf

Toisaalta kannattaa muistaa, että nykylainsäädäntö asettaa jalankulkijalle suojateiden suhteen sekä oikeuksia (ajoneuvon kuljettajan väistettävä jalankulkija) että velvollisuuksia (käytettävä suojatietä tien ylittämiseen, jos sellainen on lähettyvillä). Jos noista jalankulkijan oikeuksista lähdettäisiin tinkimään, niin olisiko enää kohtuullista pitää velvollisuudet samana?

Oatmeal Stout
29.02.2012, 10.15
Tieliikennelaki ei kyllä sisällä mitään yli viiden metrin vapautusta pysähtymisvelvollisuudesta mikäli näkyvyys suojatielle peittyy. Kertauksena vielä jos ei ole jo sataan kertaan näkynyt täsäkin ketjussa:
Pääajatus onkin 27§:ssä ja sen sisäistämisessä.

Aina mikä tuo ongelmia on nykymuoti, jossa ei ole keskikorokkeella suojatiemerkkejä ja korkea ajoneuvo oikeanpuoleisella kaistalla - suojatiehen varautuminen näkemättä merkkejä kadun laidassa ei ole varsinaisesti kuulu perimiini ominaisuuksiin.

Tassu
01.03.2012, 17.08
Tänään kuulin melkoisen erikoisen selityksen, joten pakko jakaa se täällä.

Suuntasin kohti suojatien jatketta linkin risteyksessä (vasemmalta oikealle).
http://www.gmap-pedometer.com/?r=5323633
Katsoin, että kaksi autoa on tulossa Kuitinmäen suunnasta pohjoisesta eli Olarinkatua pitkin. Ajattelin jo mielessäni, että eka kerkee mennä, mutta toisen täytyy väistää. Näinhän siinä tapahtuikin, että toinen autokuski pysähtyi, ehkä aavistuksen suojatien päälle (vaikka aistittavissa oli, että ei ehkä pysähtyisikään). Rullasin hiljakseen jatkeen yli. Keskikorokkeelle oli vastakkaisesta suunnasta tullut nuori tyttö, joka selkeästi empi uskaltaako lähteä yli vai ei (vaikka auto oli pysähtynyt). Meinasin jo sanoa, että mene vaan yli kun auto oli pysähdyksissä, mutta en itse kerennyt edes kokonaan alta pois, kun autokuski jo alkoi ajamaan autollaan hiljaa eteenpäin. Ihmettelin mielessäni moista toimintaa, että miksi pitää lähteä liikenteeseen vaikka en ole kerennyt kunnolla alta pois ja miksi ei päästä tyttöä ensin, kun oli joutunut pysähtymään.

Autokuski avas ikkunan ja alko huutamaan minulle. En muista miten hän aloitti, mutta session lopuksi haukkui mut idiootiksi ja kysyi vielä onko mulla k.sta päässä.

Kysyin häneltä miksi ei päästä tyttöä yli, mutta kuski ei vastannut tähän mitään. Vaahtos vaan. Kaikista huvittavin ja toistaiseksi uskomattomin kuulemani kommentti oli:" Mun perässä ei ollut toista autoa. Ei silloin anneta tietä, jos ei ole ketään perässä".

Totesin hänelle vain, että sulla on kolmio, sä väistät, piste. Sitten tuli nuo haukkumiset.

Ei helvata sentään. Kaikenlaisia vatipäitä tuolla liikenteessä on. Mä en tehnyt mitään muuta kuin ajoin jatkeen yli ja kaverilla kuppi kuumeni. Autokuski kuitenkin pysähtyi, joten tiesi tasan tarkkaan mitä pitää tehdä. Ehkä sitten empiville ylittäjille ei anna tietä.

Hissuksiin lähin sit pois sen enempiä provosoitumatta.

kolistelija
01.03.2012, 17.36
Minä olen kuullut seuraavan: "Eihän sitä uskalla päästä yli jos takana on auto, ties vaikka sen kuljettaja hermostuisi...tai jopa ajaisi perään" :D

Smo
01.03.2012, 18.29
Niin. Aina välillä tuolla kylilllä töötti soi kun joku antaa jalankulkijoille tilaa. Ihanaa.

Jopo Juoppo
01.03.2012, 20.09
Töötistä tuli mieleen juttu.
Sammu auto Turussa, Aurakadun ja Eerikin kadun risteykseen, eikä käyntiin. Ei sitten millään.
Takana seisonut hermostui ja alkoi hillittömään torvensoiton.
Siitä sitten torvensoittajan tykö ja ehdotus: Kokeillaan, mene ja starttaa Sinä se auto käyntiin, minä voin soittaa torvea sillä välin.

Petter
01.03.2012, 20.45
Tänään kuulin melkoisen erikoisen selityksen, joten pakko jakaa se täällä.
...
Snip
...

Mulla kävi syksyllä täysin vastaava episodi, myös tämä liikenneympyrään tultaessa. En ollut kovin halukas ajamaan auton alle ja autokuski näytti varsin selvin merkein ja elkein ettei todellakaan väistä, vaikka olikin selvästi huomannut minut, joten pysähdyin keskikorokkeelle. Auto pysähtyi kohdalle, kuskin ovi auki ja välitön raivoaminen päälle. Ensin tuli "ethän sä vi**u saa tässä ajaa"(pyörätien jatke), ja kun tämä ei kantanut kokeiltiin avautua väistämisvelvollisuudesta(autolla kärmikolmio). Ei vieläkään osunut, joten tuloksena oli raivokiihdytys pois. Vaimo ja lapset katto haavi auki iskän toimintaa, eikä multakaan noita edellä mainittuja vastauksia enempää juttua irronnut.

Tuollaisia tapauksia ei onneksi kuitenkaan osu kohdalle ihan joka päivä. Mulla ei tähän mennessä edes joka vuosi.

Risto Koivunen
01.03.2012, 21.21
Kaikista huvittavin ja toistaiseksi uskomattomin kuulemani kommentti oli:" Mun perässä ei ollut toista autoa. Ei silloin anneta tietä, jos ei ole ketään perässä".

Tämä argumentti menee jo aika pahasti yli ymmärryksen.

Asiasta toiseen, satuin tänään Malminkartanontien ja Vanhan Kaarelantien risteyksessä olevaan liikenneympyrään, joka on liikennesuunnittelullisesti aika mielenkiintoinen. Muutoin ihan asiallisesti toteutettu ympyrä, mutta Malminkartanontien ajorataa pitkin tullessa on juuri ennen liikenneympyrää oikealla puolella hyvin lähellä tietä kallioleikkaus, jonka takia näkyvyys ajoradalta oikealta tulevalle KLV:lle (ja toisinpäin) on todella huono. Näin talvella paikalle kertyvät lumikinokset eivät tietenkään paranna näkyvyyttä.

Tuossa olisi Google Streetview linkki kyseiseen paikkaan, Malminkartanontieltä tultaessa.

http://maps.google.fi/maps?q=Vanha+Kaarelantie,+Vantaa&hl=fi&ll=60.251525,24.866652&spn=0.007134,0.036006&sll=62.593341,27.575684&sspn=15.082857,36.870117&oq=Vanha+kaa&hnear=Vanha+Kaarelantie&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.251522,24.866641&panoid=--AWDm7GngQJR38AmrCtlQ&cbp=11,44.98,,0,0

Ja tässä kuvaa auton peräpäästä otettuna vähän suojatien ylittämisen jälkeen (KLV:n puolelta näkyvyys vielä huonompi).

http://maps.google.fi/maps?q=Vanha+Kaarelantie,+Vantaa&hl=fi&ll=60.251802,24.86721&spn=0.007134,0.036006&sll=62.593341,27.575684&sspn=15.082857,36.870117&oq=Vanha+kaa&hnear=Vanha+Kaarelantie&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.251794,24.86721&panoid=Jmxfz-up8mLMaHIAjD2law&cbp=11,231.28,,0,0

jartsuli
02.03.2012, 16.01
http://img.tapatalk.com/d98cbe2b-d26f-2a0d.jpg
Tämän tasoista auraustoimintaa Hämeenlinnan kaupungilla.

Talon seinällä "pelatustie" kyltti .. Ei näytä paljoa työn jäljessä vaikuttavan. Samallalaill oli aurattu tukkoon kaikki kadun liittymät/kevlit.. Voi hemmetti kun tuollanen pistää veren kiehumaan.

Kemizti
02.03.2012, 16.16
*nips*

Talon seinällä "pelatustie" kyltti .. Ei näytä paljoa työn jäljessä vaikuttavan. Samallalaill oli aurattu tukkoon kaikki kadun liittymät/kevlit.. Voi hemmetti kun tuollanen pistää veren kiehumaan.

Tossa on jo sitä jotain, itsekin vankkureita tönäilevänä ollut monta-monta kertaa jumissa vastaavissa penkoissa täällä tampereella tänätalvena!

lansive
02.03.2012, 16.28

Kiinteistöjen pelastustiet

Kiinteistön omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvoille tarkoitetut ajotiet ja muut kulkuyhteydet (pelastustiet) pidetään ajokelpoisina ja esteettöminä ja että ne on merkitty asianmukaisesti.
Pelastustielle ei saa pysäköidä ajoneuvoja eikä asettaa muutakaan estettä.
Sisäasiainministeriön asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä pelastustien merkitsemisestä.

Ei siinä itku auta, että kaupungin miehet sotki. Tietysti jos on kaupungin vuokratalo, niin sitten voi valittaa kaupungille.

Hämeenlinnassa sentään aurataan - toisin kuin eteläisemmissä rantakaupungeissa.

jartsuli
02.03.2012, 16.36
Mun mielestä tossa on olennaisin pointti että tuo lumi on edelleen kadulla, reunassa kylläkin mutta virallisesti kaupungin kadun puolella. .. noh se on jo siivottu, huoltoyhtiön toimesta. Sain kyllä kaupungilta oikean ihmisen kiinni, saapi nähdä onko palautteella mitään vaikutusta.

Lansive, mä oisin kyllä mielellään pitäny tämän tienoon auraamattomana nyt kun on vaihtoehto tiedossa. Auraamattomana sentään pääsi rattaiden kanssa etenemään.

Edit niin joo tuossa kuvassa, 20m taaempana olisi ollut SUURI puistoalue jolle osaava auramies olisi keskittänyt lastinsa dumppauksen (näin on aikasemmin tehneet) .. että ei tuossa niinkään ole tilasta kyse, vaan välinpitämättömyydestä auraajan osalta.

Jopoman
02.03.2012, 20.45
Hämeenlinnassa sentään aurataan - toisin kuin eteläisemmissä rantakaupungeissa.

Äläs nyt, kyllä käytiin ainakin tsadi-espoo linjalla lääppimässä irtolumia joskus alkuviikosta. Ymmärrettävää on että sitä viimeistä kymmentä senttiä ei jaksa aurata/lanata, olishan se kohtuuton vaatimus että pyörällä pääsis etenemään ja jalkaisin ilman kumisaappaita. Esim mansku välillä ooppera-eduskuntatalo on oikein iloisessa kunnossa!

JiiPee
02.03.2012, 23.38
Kyllä mä lähtisin siitä että poliisit paikalle. Ja palokunta.

Risto Koivunen
03.03.2012, 12.51
Eilen tuli ajeltua Mannerheimintietä pitkin, ja ei kovin yllättäen KLV oli taas paikoitellen täynnä autoja. Kuusitien liikenneympyrän luona oli Siwan edessä kuorma-auto, josta kärrättiin elintarvikkeita kauppaan, ja tämän jälkeen puolen kilometrin matkalla etelään neljä autiota henkilöautoa. Tuo kuorma-auto taisi olla ihan laillisessa lastin purussa/kuormaamisessa, ja sen pääsi helposti kiertämään, mutta nuo autiot henkilöautot ovat tainneet olla ennenkin melko yleinen näky noilla nurkilla.

Pisami
03.03.2012, 17.09
Tänään (4.11.) toinen pyöräilijä ajoi vasemmalta kylkeen. [snip] Onneksi toinen osapuoli korvaa korjauksen.

Ja maksun sain vasta pari viikkoa sitten... hirveätä vääntämistä oli. Jatkossa vaadin summan käteisenä paikanpäällä tai jollain muulla varmalla keinolla.

Jani73
03.03.2012, 20.02
Ajelin Lietsalan tietä Maskuun päin ja hieman isosuon tienhaaran jälkeen joku omakotitalon isäntä bongas pihallaan mut pyöräilemässä tien toisella puolella kevliä pitkin. En valitettavasti kuullut kunnolla mitä se huuteli, mutta kurkku suorana sieltä tuli kaikenlaista rumaakin sanaa lähes minuutin ajan. En millään lailla provosoinut mitenkään, vaan ajelin kaikessa rauhassa kun tämä kilahdus tapahtui. :)

Jopoman
04.03.2012, 10.43
Eilen tuli ajeltua Mannerheimintietä pitkin, ja ei kovin yllättäen KLV oli taas paikoitellen täynnä autoja. Kuusitien liikenneympyrän luona oli Siwan edessä kuorma-auto, josta kärrättiin elintarvikkeita kauppaan, ja tämän jälkeen puolen kilometrin matkalla etelään neljä autiota henkilöautoa. Tuo kuorma-auto taisi olla ihan laillisessa lastin purussa/kuormaamisessa, ja sen pääsi helposti kiertämään, mutta nuo autiot henkilöautot ovat tainneet olla ennenkin melko yleinen näky noilla nurkilla.

Joo "parhaimillaan" noilla nurkilla on monta autoa korttelin matkalla kelvillä. Siihen vielä taloyhtiöiden lippusiimat ja lumikasat päälle niin alkaa olla kelpo esterata koossa. Kerran oli tyyppi pesemässä katumaasturiaan kaikessa rauhassa keskellä pyörätietä, siitä joutui jo vähän sanailemaan.

Shimaani
04.03.2012, 11.07
Se on sit kevät ja hangesta löytyy vaikka mitä, tää bongattiin eilen messumuhkuttelumatkalla:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb7788737/p4pb7788737.jpg

Risto Koivunen
05.03.2012, 15.47
Ajelin Lietsalan tietä Maskuun päin ja hieman isosuon tienhaaran jälkeen joku omakotitalon isäntä bongas pihallaan mut pyöräilemässä tien toisella puolella kevliä pitkin. En valitettavasti kuullut kunnolla mitä se huuteli, mutta kurkku suorana sieltä tuli kaikenlaista rumaakin sanaa lähes minuutin ajan. En millään lailla provosoinut mitenkään, vaan ajelin kaikessa rauhassa kun tämä kilahdus tapahtui. :)

Olisikohan kyse keväisestä auringonpistoksesta, vaiko runsaiden lumitöiden aiheuttamasta ylirasitustilasta?

Asiasta toiseen, Espoossa oli tänään käyty levittämässä sepeliä satunnaisille KLV-pätkille. Vaikutti lähinnä naurettavalta, kun katseli millainen röpyliäinen perunapelto panssarijäätä siinä alla oli.

AK-87
05.03.2012, 16.25
Eipä ole mitään vastausta tullut poliisilta eikä lehdistöltä, kun olen ollut sähköpostitse heihin yhteydessä Vaasan karseasta liikennekulttuurista. Lähinnä nyt tuosta suojatieasiasta. Ei sitten, sikaillaan kaikki yhdessä...

Halloo halloo
05.03.2012, 17.45
Eipä ole mitään vastausta tullut poliisilta eikä lehdistöltä, kun olen ollut sähköpostitse heihin yhteydessä Vaasan karseasta liikennekulttuurista. Lähinnä nyt tuosta suojatieasiasta. Ei sitten, sikaillaan kaikki yhdessä...

Sitten johonkin isompaan kihoon yhteyttä. Tule apuun Sauli!

Oatmeal Stout
05.03.2012, 17.59
Sitten johonkin isompaan kihoon yhteyttä. Tule apuun Sauli!
Eikös se sitten ole Pyhä-Päivi, joka pelastaa Uskon Veljet rikollisilta?

Tuoppi
08.03.2012, 15.29
Tänään sattui aamulla työmatkalla taas pari episodia:
Ensimmäistä osasin jo odottaa, Ruskon kirkolla on Hujalasta päin tulevalle liikenteelle pakollinen pysähtyminen ennen klv:n jatkeena olevaa suojatietä. Eikös paikallinen viiksekäs "herrasmies" vetäissyt punaisella Pösöllään melkein eturengasta viistäen mukaan liikenteeseen; tietysti pysähtymättä. Näillä vajakeilla on mielessä vain päätien autoliikenne ja sen seuraaminen, viis muista! Oikein hirvittää, tuosta ajavat koululaiset joukolla juuri tuohon aikaan...
Sama tapahtui viime talvena, silloin pimään aikaan, riistovalosta, turvaliivistä ja noista mainituista liikenteen rajoituspyrkimyksistä huolimatta toinen tolvana mustalla farmariAudillaan ohitti suojatien eteen pysähtyneen naisautoilijan ja ajoi melkein päälle; hätjarrutus pelasti - kiitos levyjerrujen!
Toinen episodi oli Jaanintien klv:llä kun kaupungin kevytrakenteinen kunnossapitokuormuri yritti höylätä yöllä teräksenkovaksi jäätynyttä pintaa - miksei odottanut iltpäivää. Stahanovilaiset työnormit Turun kaupungilla?

Halloo halloo
08.03.2012, 15.44
Voi olisipa joku sivusto (sen ehdottomani pyöräni-on-varastettu-sivun lisäksi), jossa saisi merkitä karttaan paikan, jossa on tullut kohdelluksi kaltoin, pieni neula/pallurainan, johon sitten saisi kirjoittaa tapahtumasta. Tätä sivua voisivat viranomaiset ja liikennesuunnittelijat ja tutkijat käyttää apunaan. Kaikki tämä kootusti yhdessä paikassa. Käyttäjänä voisin nähdä vaaranpaikkoja, pitää ne mielessä pyöräillessä.

Risto Koivunen
08.03.2012, 15.49
Voi olisipa joku sivusto (sen ehdottomani pyöräni-on-varastettu-sivun lisäksi), jossa saisi merkitä karttaan paikan, jossa on tullut kohdelluksi kaltoin, pieni neula/pallurainan, johon sitten saisi kirjoittaa tapahtumasta.

Jotakin tämän tapaistako:

http://fillarikanava.hel.fi/

Halloo halloo
08.03.2012, 15.56
Jotakin tämän tapaistako:

http://fillarikanava.hel.fi/

Sivu tökkii, mutta muistan tutkineeni tuota. Tuo ei kai ollut koko Suomen kattava, vain Helsinki? Sivu ei edes avaudu kartaksi.

Hääppönen
08.03.2012, 16.41
Siellä taitaa asua/käydä lomilla joku mielenterveyspotilas. Samanlaiset kokemukset viime kesältä ko. kohdasta (vaalea talo pienen mäen päällä). Oli ihan sekopäinen purkaus em. henkilöltä, ääni välillä falsetissa...

Risto Koivunen
08.03.2012, 17.50
Tuo ei kai ollut koko Suomen kattava, vain Helsinki?

Juu, tuo on ainakin toistaiseksi tarkoitettu vain Helsingin kattavaksi, ja palvelussa taitaa tällä hetkellä tökkiä jokin, kun ei avaudu kartaksi.

Myöskin varsinaisen palautteen käsittely kaupungin virastoissa on käsittääkseni yhä ns. työn alla.

Kyrdis
17.03.2012, 14.15
Juuri tulin kauppareissulta ja ai että oli mukavaa kun pitkällä suoralla vastaan käveli n.7hengen nuorisoporukka ja pyöräilijälle edes pienen siivun antaminen tiestä oli taas pois muodista. Pakko pysähtyminen ettei tullut päälle ajettua ja kun hieman mainitsin asiasta niin alkoi heti "***** homo haista" heti vastauksina kuulumaan.. seuraavan kerran tekis mieli ajaa vaan samalla vauhdilla kohti ja olla väistämättä..

Th90
17.03.2012, 15.39
Kevään ensimmäinen ajelu sepelöidyllä kevyenliikenteenväylällä = rengasrikko.

Fuuga
17.03.2012, 20.45
Juuri tulin kauppareissulta ja ai että oli mukavaa kun pitkällä suoralla vastaan käveli n.7hengen nuorisoporukka ja pyöräilijälle edes pienen siivun antaminen tiestä oli taas pois muodista. Pakko pysähtyminen ettei tullut päälle ajettua ja kun hieman mainitsin asiasta niin alkoi heti "***** homo haista" heti vastauksina kuulumaan.. seuraavan kerran tekis mieli ajaa vaan samalla vauhdilla kohti ja olla väistämättä..

Eilen myöhään töistä tullessani Helsingin oopperatalo suolsi ulos niitä lehmiä, joita virheellisesti ihmisiksi kutsutaan. Nähtävästi ooppera oli ollut hyvä kun kirmailtiin kuin sonnimullikat keväisellä niityllä. Ajoin hiljaa kelloa rinkuttaen pyöräilykaistaa ja todellakin varoin vastaantulijoita ja myötämenijöitä. Parhaimpia oli muutamat ilmeet, kun pelästyivät metrin päässä vastassa seisovaa pyörää. Sitten oli niitä 'joo, kyllä mä tiedän, että tässä on pyörätie, mutta kun tässä on vähemmän jäätä' - tapauksia. En viitsinyt alkaa kinata.

Eräs päivä tällainen naispuolinen kävelijä käänsi päänsä kun kohteliaasti esitin siirtymistä kävelijöiden puolelle. Kyllä meinasi meikäläisen senat mennä sakasin kokonaan kun oli niin uskomattoman kaunis nainen ja osasi vieläpä kauniisti kommunikoida. Koin, ettei mulla ollut kompetenssia pyytää kahville...

jartsuli
18.03.2012, 13.37
Eläkeläiset kävelykeppeineen kevlillä täysleveänä team tena mafiana... Voi helvetti että noohin paloi tänään käämi, nätisti sanottuna.

Risto Koivunen
18.03.2012, 19.04
Hurjaa menoa Turussa: päivän paikallislehti eli Helsingin Sanomat uutisoi, että poliisia paennut henkilöautoilija ajeli 120 km/h nopeudella jalkakäytävillä ja pyöräteillä.

bomba
19.03.2012, 23.24
Tapahtui Turussa, Tampereen valtatien ja Markulantien risteyksessä. Olin ajamassa kelviä keskustasta päin Tampereen suuntaan, omassa menosuunnassani tien vasemmalla puolella. Risteykseen tullessani mulle paloi punaiset ja Impivaaran hallien suunnasta, eli vasemmalta tuli autoja. Kun mulle vaihtui vihreät, lähdin tien yli, ja eikö sieltä vielä yksi teiden ritari kaahaa rumalla keltaisella farmarillaan melkoisen törkeästi punaisia päin nenäni edestä. Ei tässä mitään erikoista, näitä asennevammaisiamulkkuja nyt näkyy harvasepäivä. Erikoista oli, että samassa risteyksessä oli poliisiauto (tulossa Tampereen suunnasta ja odotti punaisissa päästäkseen kääntymään Markulantielle kohti Impivaaraa). Hetken odotin, että se lähtisi pillit päällä liikennesian perään, kun varmaankin näkivät mitä tapahtui. Vaan ei, sinne ne jatkoivat rauhassa matkaansa. Ohuesti ketutti, että tätäkö tämä suojatievalvonta täällä nyt sitten on. Törkeähkö liikennerikos tapahtuu poliisin silmien alla, ja reaktio on... ei mitään.

Vilhelm V
20.03.2012, 06.49
Tapahtui Turussa, Tampereen valtatien ja Markulantien risteyksessä. Olin ajamassa kelviä keskustasta päin Tampereen suuntaan, omassa menosuunnassani tien vasemmalla puolella. Risteykseen tullessani mulle paloi punaiset ja Impivaaran hallien suunnasta, eli vasemmalta tuli autoja. Kun mulle vaihtui vihreät, lähdin tien yli, ja eikö sieltä vielä yksi teiden ritari kaahaa rumalla keltaisella farmarillaan melkoisen törkeästi punaisia päin nenäni edestä. Ei tässä mitään erikoista, näitä asennevammaisiamulkkuja nyt näkyy harvasepäivä. Erikoista oli, että samassa risteyksessä oli poliisiauto (tulossa Tampereen suunnasta ja odotti punaisissa päästäkseen kääntymään Markulantielle kohti Impivaaraa). Hetken odotin, että se lähtisi pillit päällä liikennesian perään, kun varmaankin näkivät mitä tapahtui. Vaan ei, sinne ne jatkoivat rauhassa matkaansa. Ohuesti ketutti, että tätäkö tämä suojatievalvonta täällä nyt sitten on. Törkeähkö liikennerikos tapahtuu poliisin silmien alla, ja reaktio on... ei mitään.

Pistä palautetta myös poliiseille.

Arde1
20.03.2012, 08.11
Palautetta ilman muuta aina kannattaa pistää meni viesti perille tai ei.
Poliisiautoissa on autonumerot selvästi esillä esim. kuvan auton 473. Poliisille palautetta, että siellä olin ja tätä tapahtu ja auto vieressä eikä mitään reaktiota. Vaikka työvuoro loppuu, ovat tauolla tms, mutta ei hälyytysajossa niin silloin partio on velvollinen puuttumaan tilanteeseen, jos on aihetta.
http://yle.fi/ecepic/archive/00089/poliisi_poliisiauto__89105b.jpg

Taksitarkastajille hyvä pistää palautetta, jos kuskit (muista katsoa taksinumero) vetää punaisiin päin ja kevlillä palaa vihreät.
http://www.taksiliitto.fi/taksiliikenne/taksitarkastajat/
Sama koskee myös erillaisia kuljetusliikkeitä DPD, UPS, FedEx jne. ja muistakaa katsoa autonumero, että oikealle kuljettajalle menee palaute perille.
Aina ilmoitusta olitte itse osallinen tai sivustakatsoja. Asenteisiin ei tule muutosta ellei siihen puututa. Numerothan näkyy useimmiten vielä auton kyljessä, että soittaminen on tehty helpoksi.

Yksityisautoilijat (pk-seudulla liian moni) vetää törkeästi punaisiin sekä ei kiinnosta noudattaa tieliikennelakia muutenkaan. Nyrkin pudistaminen tai kevyesti auton kylkeen koputtaminen ei vie viestiä perille vaan lisää autoilijoiden raivoa kevyttäliikennettä kohtaan.
Itellä kävi kerran niin, että autoilijalla on kolmio jonka alla lisäkilvet että molemmilla puolilla kevliä menee pyörätie.
http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/images/231.gifhttp://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/images/863.gif

Itse tulen kelviä pitkin ehkä 20km/h, näkyvyys hyvä (kesä iltapäivä eikä aurinko häikäissyt), katsekontakti oli kuskiin, mutta tämä kuitenkin tuli suoraan eteen ja pysähty suojatienpäälle blokaten mun menon.
(( Tätä tapahtuu vähintään muutaman kerran viikossa ja jokaisella kerralla kättä heilutin, että otatko mut huomioon ja noudatat tota yllä olevaa liikennemerkkiä, muutaman kerran koputin ikkunaan ja kuski avas ja sano suoraan, että mitä tulet eteen, tai painu vittuun siitä. Kerran naishenkilö sano mulle, että en tiennyt, että sua piti väistää. Jep jep, mitäköhän merkitystä kärkikolmiolla on sulle autoilijana? ))
Tällä kertaa kuitenkin otin rekkarin ylös ja soitin henkilölle illemmalla ja juttelin asiasta ja myönsi virheensä, mutta ei vaan jaksanut/viitsinyt väistää ilman mitään kummempaa syytä. Lupas ottaa kevyttäliikennettä paremmin huomioon. Bulllllllshit!
Paikkana on helsingissä Latokartanonkaari (katso google maps). Ajan sitä pitkin työmatka-ajoa. Tie on ns. kokoojakatu eli useat pienemmät kadut liittyvät siihen jonka vuoksi Latokartanonkaarella on 12 (muistaakseen) risteystä/liittymää joissa jokaisessa on autoilijalla yllä olevat liikennemerkit.

bomba
20.03.2012, 09.04
Palautetta ilman muuta aina kannattaa pistää meni viesti perille tai ei.
Poliisiautoissa on autonumerot selvästi esillä

Eipä tullut katsottua auton numeroa. Ohitin asian ajatuksella, että kai ne sitten oli menossa just tehtävälle, tai eivät sittenkään nähneet jos katsoivat toisaalle, tai jotain...

Virpi
20.03.2012, 11.07

Tuosta kilahduksesta tuli mieleen oma faijani, joka saattaa raivota ja huudella naapuriinkin vaikka mitä, vaikkei muuten juurikaan punkastaan ylös nouse. Mutta dementikko kun on niin sillä saattaa kilahtaa kun näkee naapurin hakemassa lehteään postilaatikosta. Että näin :/

Tuoppi
20.03.2012, 11.14
Tänään (jälleen) Ruskon kirkon risteyksessä olin jäädä kännykkä korvalla ajelevan naisautoilijan alle, tuli pysähtymättä Hujalantieltä pakollisen pysähtymismerkin ohi etupyörää viistäen. En kerinnyt kuin huutelemaan törkeyksiä muttei se kuitenkaan niitä kuitenkaan kuullut! Tämä alkaa olla aivan liian yleistä käytöstä. Tuohon risteykseen on suunnitteilla kiertoliittymä - ehkä joskus 2020 - muttei se varmaan pyöräilijöiden turvallisuutta paranna...

Kosti K.
20.03.2012, 21.47
Arvoisat foorumilaiset, tarvitsisin neuvoa/mielipidettä eräästä tämän illan lenkillä tapahtuneesta tilanteesta. Tässä selostus tapahtumista:

Olin ylittämässä polkupyörälläni Jyväskylän Vapaudenkatua Heikinkadun risteyksessä. Kulkusuuntani oli Heikinkadun puoleiselta kevytväylältä Tourulan puoleiselle väylälle. Olin siis täsmälleen samalla paikalla kuin tämän Google Maps -kuvan (http://g.co/maps/kgssj) pyöräilijä. Liikennevalo vaihtui minulle vihreäksi ja lähdin ylittämään pyörätien jatketta. Samaan aikaan huomasin, että Vapaudenkatua keskustan suunnasta tullut, kulkusuunnassaan oikeanpuolesta kaistaa ajanut henkilöauto (siis ikään kuin kuvan Audi) ei tulisi noudattamaan sille palanutta punaista valoa.

Minun lisäkseni suojatiellä oli tapahtuma-aikaan jalankulkijoita. Huomattuaan minun ajavan pyörätien jatkeelle, autoilija yritti väistää minua vaihtaen kaistaa oikealta vasemmalle, mutta väistö ei ollut riittävä. Pyöräni eturengas osui auton kylkeen. En voinut estää törmäystä, enkä voinut ennakoida, että auto ei pysähtyisi, vaikka sillä oli siihen mahdollisuus. (Eli kyse oli näkemykseni mukaan vain siitä, ettei autoilija viitsinyt pysähtyä punaisiin valoihin.) Auton kuljettaja ei pysähtynyt kosketuksen jälkeen tapahtumapaikalle, vaan jatkoi matkaansa Heikinkatua pitkin Lutakon suuntaan. Mielestäni hänen olisi pitänyt huomata pyörän ja auton välinen kosketus.

En loukkaantunut tapahtumassa, eikä polkupyöräni kärsinyt vaurioita.

Luulen, että auton oikeaan kylkeen jäi jäljet ISP-nastarenkaistani. Lisäksi minulla on muistissa rekisterikilven kirjaimet ja auton tuntomerkit. Kuljettajan olin tunnistavinani nuoreksi naiseksi.

Ja nyt kysymykset ja mielipiteet. Onko aihetta rikosilmoitukseen, vaikkei minulla ole oikeastaan vaatimuksia autoilijalle? Olisin tyytyväinen, jos poliisisetä selvittäisi autoilijan ja sanoisi hänelle soo-soo. Eniten minua ihmetyttää se, ettei autoilija pysähtynyt paikalle ja siinä on minusta riittävästi aihetta poliisille ilmoittamiseen.

Jos olisitte minun pöksyissä, niin mitä tekisitte?

Kiitos.

Kare_Eskola
20.03.2012, 21.52
Tekisin rikosilmoituksen. Olisin jo tehnyt.

Halloo halloo
20.03.2012, 21.54
Aihetta mielestäni on ehdottomasti enemmän kuin tarpeeksi. Ei tarvitsisi edes mitään kosketusta, niin silloinkin olisi.

IncBuff
20.03.2012, 22.00
Ja nyt kysymykset ja mielipiteet. Onko aihetta rikosilmoitukseen, vaikkei minulla ole oikeastaan vaatimuksia autoilijalle? Olisin tyytyväinen, jos poliisisetä selvittäisi autoilijan ja sanoisi hänelle soo-soo. Eniten minua ihmetyttää se, ettei autoilija pysähtynyt paikalle ja siinä on minusta riittävästi aihetta poliisille ilmoittamiseen.
On. Jos pistäisi sen autoilijan verran miettimään ettei kenenkään tarvitse jäädä alle. Jos noista pääsee aina seuraamuksitta niin se jää tavaksi.

miku80
20.03.2012, 22.11
Toivottavasti autoilija edes säikähti sen verran et ottaa jotain opiksi ...

LadySpez
20.03.2012, 22.33

Tee vain ilmoitus. Näkisin tuollaisen liikennekäyttäytymisen jo aivan tarkoituksellisena tekemisenä. Ei mene enää huolimattomuuden tai välinpitämättömyydenkään piikkiin. Täytyy ihmisellä olla jonkin sortin ongelma korvien välissä ku tolleen touhuaa...

Onneksi sinä säilyit ehjänä ja hieno homma jos kalustokaan ei kärsinyt. Toivottavasti auton kyljessä on mehevät naarmut.

Arde1
21.03.2012, 05.40

Kiitos.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/7F1F3397CCE8D274C2256B9700408FDD?opendocument
Se on niin helppoa kun netissä voi nykyään tehdä sähköisesti rikosilmoituksen joka madaltaa kynnystä tehdä se rikosilmoitus kun ei enään tarvitse nähdä vaivaa ja mennä poliisiasemalle.
En kuitenkaan usko, että poliisit ottavat asiaa käsiteltääkseen kun et asianomistajana vaadi korvausta (soo-soo pahikselle ei riitä). Etuvanne solmuun tai henkilövahinko niin sitten asia on eri.

Kuten tossa ylempänä kirjoitin niin mä otin rekkarin ylös ja soitin henkilölle. Toivottavasti se säikytti/opetti tarpeeksi, että malttaa katsoa ensiksi kevliä ja vasta sitten ajorataa, että on kaikilla turvallista liikenteessä.
Jos muistat koko rekkarin niin suosittelen soittamaan, koska en usko, että ilman mitään vahinkoa (mielipaha ei riitä) poliisit eivät ala tutkimaan tapausta.

Jake_Kona
21.03.2012, 06.51
Tossa pätee sellainen "faktahko", että kun saman tien ilmoittaa poliisi lähtee perään ja ottaa verekseltään kiinni jos saa.;)

Tuhat1000
21.03.2012, 09.46
Olen tullut siihen tulokseen että poliisille aina ilmoitus. Vaikka vahinkoa ei tapahdu, jää poliisin rekisteriin tilastomerkintä joka (toivottavasti) vaikuttaa esimerkiksi suojatie-kampanjointiin ja valvontaan.

Marsusram
21.03.2012, 10.34
.. Toivottavasti auton kyljessä on mehevät naarmut.
Vielä kun auton vakuutusyhtiöön saisi tiedon, että ovat itseaiheutettuja..

alli
21.03.2012, 11.37
Yhdestä tapauksesta olen kuullut, jossa taksikuski yritti pojan yliajoa punaisia päin (vahinkoa ei tapahtunut mutta läheltä piti). Äiti näki tilanteen ja ilmoitti poliisille, taskikuski kiisti tapahtuneen. Käräjille mentiin ja kun kuulin tilanteesta, oli muistaakseni toinen oikeusaste jo tulossa. Osaltani tämä on kyllä kuulopuhetta, enkä tiedä, millainen ratkaisu tuli.

AK-87
21.03.2012, 11.55
Tekisin rikosilmoituksen. Olisin jo tehnyt.
+1!

asb
21.03.2012, 15.33
Toivottavasti autoilija edes säikähti sen verran et ottaa jotain opiksi ...

Mitä pa**aa horiset? Autoilija otti opiksi tasan sen, että liikenteessä voi tehdä mitä haluaa isomman oikeudella ilman suraamuksia.

Ellei sitten joku tee rikosilmoitusta...

kts
21.03.2012, 17.10
En kyllä kohta enää leiki. Puhelimeen puhuva, jumalattoman kallista autoaan klv jatkeella vekslaava kuski meinasi peruuttaa eteeni. No, ehdin väistää, jarruttaa en olisi ehtinyt sepelillä. En yleensä jaksa mennä jutulle vastaavissa tilanteissa, mutta nyt ajattelin käydä kysymässä homman järkiperäisyyttä. Koputin ikkunaan, ukko raotti ovea ja sanoi "Älä koske autoon", veti oven kiinni ja lähti liikkeelle. Voisiko joku antaa sen verran vertaistukea, että kirjottaisi tämän viestin perään kuskin (ei minun!) olevan tyhmä ja ettei tämmöisistä kannata oikeasti välittää.

Kysymys: Kuinka vaikea minun olisi nukkua öisin, jos en vastaavissa tilanteissa tekisi näitä loppuun asti hiottuja evasive maneuvereita ja auton kylkeen sattuisi jäämään extremen kuvio?

Halloo halloo
21.03.2012, 17.20
Ehdotan timanttisormuksen hankkimista. Luovasti käyttämällä voi...

Ei auto mene koputtelusta rikki, toimii oven/keskustelun avaajana. Jollei kuljettajille kerro ongelmista, niin hyväksyy kuljettajien toimet.

kharik
22.03.2012, 10.23
En kyllä kohta enää leiki. Puhelimeen puhuva, jumalattoman kallista autoaan klv jatkeella vekslaava kuski meinasi peruuttaa eteeni. No, ehdin väistää, jarruttaa en olisi ehtinyt sepelillä. En yleensä jaksa mennä jutulle vastaavissa tilanteissa, mutta nyt ajattelin käydä kysymässä homman järkiperäisyyttä. Koputin ikkunaan, ukko raotti ovea ja sanoi "Älä koske autoon", veti oven kiinni ja lähti liikkeelle. Voisiko joku antaa sen verran vertaistukea, että kirjottaisi tämän viestin perään kuskin (ei minun!) olevan tyhmä ja ettei tämmöisistä kannata oikeasti välittää.

Kysymys: Kuinka vaikea minun olisi nukkua öisin, jos en vastaavissa tilanteissa tekisi näitä loppuun asti hiottuja evasive maneuvereita ja auton kylkeen sattuisi jäämään extremen kuvio?

Anna suullinen palaute pelkääjän puolen takaovesta, eikä ovea ole pakko sulkea palautteen jälkeen...

p bonk
22.03.2012, 10.36
Kuusisaari. Minkkiturkkirouva mersullaan keskellä kevyen liikenteen väylän jatketta eli suojatietä. Levitteli käsiään nolona. Mikä siinä on, ettei vuoroaan voi odottaa suojatien takana tai sen edessä (jonne olisi mahtunut)?

Kolnaako
22.03.2012, 14.08
Ilman todistajia ei kannata ilmoitella eikä lähteä käräjöimään. Eivät ota edes tutkittavaksi. Itse olen lukuisien turhauttavien kokemusten jälkeen päättänyt toimia seuraavasti:

1. Onnettomuustilanteessa aina poliisi paikalle ja todistajien yhteystiedot ylös.
2. Läheltäpiti tilanteissa asiallinen palaute mikäli siihen jää mahdollisuus.
3. Kun asialliseen palautteeseen tulee asiaton reaktio niin väännän nenästä oikein kunnolla (nenä etu- ja keskisormen väliin ja 180 asteen kierto. Se on sitten nenä punainen jonkun aikaa.

Fuuga
22.03.2012, 14.32
3. Kun asialliseen palautteeseen tulee asiaton reaktio niin väännän nenästä oikein kunnolla (nenä etu- ja keskisormen väliin ja 180 asteen kierto. Se on sitten nenä punainen jonkun aikaa.

Omaa nenää? Tuolla systeemillä saisi olla nenä punaisena koko ajan ;o

Risto Koivunen
22.03.2012, 15.10
"Tieliikennelain mukaan kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus aina sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian roiskumiselle alttiiksi. Helsingin poliisin päivystävä komisario Esa Pennanen vahvistaa, että kuraa toisten päälle tahallisesti tai huolimattomuuttaan lennättävä autoilija voi saada jopa sakot."

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kuran_roiskuttaja_voi_saada_sakot/

Jään odottamaan ensimmäistä dokumentoitua tapausta moisista sakoista. En kyllä ole vielä kauheasti noita kuran roiskuttajiakaan osunut kohdalle.

Halloo halloo
23.03.2012, 18.58
Ennustus: Manskun uuden pyöräkaistan (Stocka-Sokos) käyttöä tulee haittaamaan Yliopiston Apteekin "pikaliikenne". Tänään tällä kertaa venäläisen vanhemman herran kaupunkimaasturi pysähtyi ja jäi tiukasti odottamaan rouvan asiointia pyöräkaistan liikenteen blokaten. Iloisesti vilkutti hätävilkkuja. Eihän siinä, on siinä hyvä odottaa, ei haittaa autoliikennettä.

Risto Koivunen
23.03.2012, 19.01
Eikös juuri siihen Yliopiston Apteekin nurkille pitänyt tulla muutamia pysäköintipaikkoja tuota apteekissa käyntiä varten? Tai ainakin tällaisen käsityksen sain, kun lueskelin aikoinaan jotakin selostusta katusuunnitelmasta tms.

Halloo halloo
23.03.2012, 19.24
Eikös juuri siihen Yliopiston Apteekin nurkille pitänyt tulla muutamia pysäköintipaikkoja tuota apteekissa käyntiä varten? Tai ainakin tällaisen käsityksen sain, kun lueskelin aikoinaan jotakin selostusta katusuunnitelmasta tms.

On siinä, olisiko 4, olivat täynnä, eikä kaupunkitraktori mihinkään muualle mahtunut. Siinä sitten möllötti.

mutanaama
23.03.2012, 21.30
Kuusisaari. Minkkiturkkirouva mersullaan keskellä kevyen liikenteen väylän jatketta eli suojatietä. Levitteli käsiään nolona. Mikä siinä on, ettei vuoroaan voi odottaa suojatien takana tai sen edessä (jonne olisi mahtunut)?
Anna anteeksi heille, sillä he eivät tiedä mitä tekevät.

Vaatisi hieman valistusta idiooteille, että ymmärtäisivät, miksi suojatien jälkeen on jätetty 5-10m tilaa ennen tietä.

pmw
24.03.2012, 15.14

Ei ihme että fillaristeja katsotaan pahalla ja sanotaan agressiivisiksi. Myötähäpeän määrä on nyt hyvin suuri. Ymmärtäisin itsepuolustuksen, mutta, ei näin, ei.

Tassu
24.03.2012, 15.23
Matinkylässä ison omenan lähettyvillä oli harjakone putsaamassa talven hiekotushiekkoja/sepeliä poies - ajoradalla. Ajoin ajoradalla.

Risto Koivunen
24.03.2012, 15.45
Matinkylässä ison omenan lähettyvillä oli harjakone putsaamassa talven hiekotushiekkoja/sepeliä poies - ajoradalla.

Kuullostaa normaalilta toiminnalta Espoossa.

Kosti K.
24.03.2012, 18.57
Kiitoksia kaikille tuesta ja neuvoista. Tiedän, että asiasta olisi pitänyt ilmoittaa poliisille, mutta se olisi kannattanut tehdä heti paikan päältä hätäkeskukseen. Opin tämän nyt. Olen sitä mieltä, että näille "sankareille" ei pitäisi antaa yhtään siimaa, ja kuten asb sanoi, eiväthän ne muuta opi kuin sikailemaan enemmän, jos kukaan ei puutu asiaan. Mutta kun en tajunnut heti ilmoittaa, niin nyt päätin tyytyä siihen, että autoon jäi minusta muisto, joka ei varmaan vahaamalla lähde pois.

Mietin juurikin tuota, että olisiko poliisi tutkinut asiaa lainkaan, koska minulle ei tullut henkilö- tai aineellisia vahinkoja eikä minulla ole vaatimuksia. Tätähän ei vääryyttä kokeneen ihmisen pitäisi miettiä, vaan se on poliisin tehtävä päättää tutkinnasta. Kuitenkin todellisuus taitaa olla nykyisin se, että ihan pienestä ei tutkintaa aloiteta, kun resurssit ovat niukat.

Lisäksi minulla ei ole nyt henkilökohtaisesti jaksamista alkaa tappelemaan tällaisesta. Toki olisin voinut olla "ritari" ja ajatella palvelevani rikosilmoituksella suurempaa pyöräilijäjoukkoa. Tässä tilanteessa joutuu tasapainoilemaan sen kanssa, että kannattaako prosessin aloittaminen vai ei. Varmaan siitä minullekin olisi sitten sakkoa kirjoitettu, kun en osannut väistää isompaani ja tein vahinkoa pyhälle peltilehmälle... :rolleyes:

Aurinkoisia kevätlenkkejä kaikille. :)

p bonk
24.03.2012, 19.10
Anna anteeksi heille, sillä he eivät tiedä mitä tekevät.
...

Hih.

Halloo halloo
24.03.2012, 19.30
Kosti K. - jollet tee mitään, niin luemmeko ensi kerralla autoilijan toimista lehdistä?

Maastomies
24.03.2012, 22.40
Luontopolulla, jossa on virallinen pyöräilyn kieltävä merkki tuli vastaan maastopyöräilijä. Väisti minua metsän kautta, mutta samalla vaurioitti alueen luontoa. Minulla on kaverin tuntomerkit. Pitäisikö asiasta tehdä rikosilmoitus, vaikka mitään hengenvaarallista tässä ei tapahtunut? Muutoinhan moinen käyttäytyminen vain jatkuu.

Jos "vihollisia" kohdellaan noin, niin miksei myös "ystäviä".

Kemmi
25.03.2012, 17.21
Ennustus: Manskun uuden pyöräkaistan (Stocka-Sokos) käyttöä tulee haittaamaan Yliopiston Apteekin "pikaliikenne". Tänään tällä kertaa venäläisen vanhemman herran kaupunkimaasturi pysähtyi ja jäi tiukasti odottamaan rouvan asiointia pyöräkaistan liikenteen blokaten. Iloisesti vilkutti hätävilkkuja. Eihän siinä, on siinä hyvä odottaa, ei haittaa autoliikennettä.

Kannattaiskohan soittaa hälytyskeskukseen ja sanoa, että täällä on joku auto sammunut keskelle manskua ja niillä on joku hätä, koska hätävilkut palavat. En ymmärrä, että mikä hätä, koska ovat ulkomaalaisia, mutta kova hätä on...

Sitähän varten hätäkeskus on?

saukkma
26.03.2012, 11.02
Luontopolulla, jossa on virallinen pyöräilyn kieltävä merkki tuli vastaan maastopyöräilijä. Väisti minua metsän kautta, mutta samalla vaurioitti alueen luontoa. Minulla on kaverin tuntomerkit. Pitäisikö asiasta tehdä rikosilmoitus, vaikka mitään hengenvaarallista tässä ei tapahtunut? Muutoinhan moinen käyttäytyminen vain jatkuu.

Nuuksiossa ulkoilureitillä jossa Hevoset kielletty tuli koni vastaan. Pitäisikö tehdä rikosilmoitus ?

karhile
26.03.2012, 11.14
Nuuksiossa ulkoilureitillä jossa Hevoset kielletty tuli koni vastaan. Pitäisikö tehdä rikosilmoitus ?

Ehkei se koni tiennyt ihmisten asettamista kielloista mitään?;) Mahdollisen ihmisenkin oli ottanut matkan varrelta kyytiin hyvää hyvyyttään.

jartsuli
26.03.2012, 11.24

Jalankulkijat & pyöräilijät ovat liian kilttejä kun antavat tälläisen tapahtua.. en nyt kannusta ketään vandalismiin mutta onhan se selvä että jos autoilijalla olisi selvä pelko että mikäli pysäköi väärin niin joku ohikulkija naarmuttaa auton tai tekee jotain muuta niin voisi autolle alkaa löytyä laillinenkin parkkiruutu. Itsellä on useasti tehnyt mieli soveltaa uretaania näiden vitulleen pysäköityjen autojen pakoputkiin, mutta ei pysty kun se olisi ilkivaltaa.. virkavallalle soittelu tuollaisista on yhtä tyhjän kanssa, eivät tee mitään.. usein asiat eivät jatka edes hätäkeskuksesta poliisin tietoon.

Hesarissa oli taannoin elmukelmu hyökkäysestä kuvia.. se ois mun mielestä semmonen temppu jota vois soveltaa, ei riko autoa mutta taatusti vituttaa kuskia kun alkaa repimään kelmuja irti.

kolistelija
26.03.2012, 11.25

En oikein ymmärrä miten väärin tekeminen muuttuu jos tekijä on "ystävä". Tottakai avaat suusi tuossa tapauksessa ja kerrot tuolle pyöräilijälle että siellä ei saa ajaa. Voithan toki rikosilmoituksenkin tehdä mutta poliisi ei taida siinä tapauksessa toimia yhtä tehokkaasti kuin liikennetörttöilyn kohdalla jossa tekijän tuntomerkit ja rekisterinumerot ovat tiedossa.

p bonk
26.03.2012, 11.26

Sama risteys. Tällä kertaa terveisiä vaan sinne Range Rover Evoquen ohjaamoon. BK-5:n kuski ei varmaan edes hoksannut ajaneensa eteeni.

Halloo halloo
26.03.2012, 13.21
Mistä ne autoilijat tietävät tehneensä väärin, jos ei anna minkäänlaista palautetta?

Oatmeal Stout
26.03.2012, 14.39
Mistä ne autoilijat tietävät tehneensä väärin, jos ei anna minkäänlaista palautetta?
Niille opetetaan oikea jo ennen ajokortin saamista ja viranomainen rankaiseet, jos eivät ole ymmärtäneet saamaansa opetusta.
Väärin ajavaa pyöräilijää voi aina kommentoida autoillessa kevyesti tönäisemällä pyörää, eller hur?

Halloo halloo
26.03.2012, 20.17
Niille opetetaan oikea jo ennen ajokortin saamista ja viranomainen rankaiseet, jos eivät ole ymmärtäneet saamaansa opetusta.
Väärin ajavaa pyöräilijää voi aina kommentoida autoillessa kevyesti tönäisemällä pyörää, eller hur?

Voi toki, se kannustaa toisen huomioon ottamiseen. Palaute voi olla huonosti tai hyvin annettua.

Oatmeal Stout
27.03.2012, 09.59
Voi toki, se kannustaa toisen huomioon ottamiseen. Palaute voi olla huonosti tai hyvin annettua.
Hyvin annettuna palaute saa aikaan sen, ettei enää koskaan aja väärin - toimii niin pyöräilijään kuin autoilijaankin, jalankulkijoissa ei toimi samoin, mutta hekään eivät kävele väärin hyvin annetun palautteen saatuaan.

kolistelija
28.03.2012, 13.23
Jätin tänään avautumatta sauvakävelypariskunnalle...
Kävelivät vierekkäin KLV:llä niin että mies oli pyörätien päällä ja nainen jalankulkuväylällä. Rimpautin ajoissa kelloa ja nainen reagoi siihen katsomalla taakseen. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut joten rimpautin uudelleen, jolloin nainen nykäisi miestä hihasta ja sanoi "pyörä!". Tämä mies sitten siirtyi sivuun ja mölisi: "Soita sitä kelloa? Vai onko sulla kelloa?". Nainen keskeytti herran avautumisen sanoilla "Hei, kyllä se...". Enempää en kuullut kun jatkoin matkaa ja mietin ettei tarvitse antaa palautetta. :)

Premnas
28.03.2012, 18.31
Eilen Turussa, Aninkaistensillalla Shellin huoltamon puolella liikennevaloissa pysäytti yksi valopää autonsa keskelle klv:ää. Edellään oli vielä toinen auto. On se vaan vaikeaa arvioida ehtiikö valoista kun ne on jo hyvän matkaa vaihtumassa ja edellä on auto/autoja. Juuri ja juuri mahtui auton perän takaa mutta aikamoista kun samasta suunnasta tuli muitakin pyöräilijöitä ja kävelijöitä ja vastaantulevia myös. Melkoinen pullonkaula.

Muuten ei kauheasti mitään muuta kuin normaalia, että vasemmalla ajava pyöräilijä hidastaa ja tekee jyrkän oikealle mennäkseen tien yli. Jotenkin arvattavissa mutta silti ei. Miksei aja jo valmiiksi siellä oikealla, miksei näytä vilkkua. Sitten on niitä eestaaspomppijakävelijöitä joista ei ikinä tiedä minne ne haluaa.

mpesu
28.03.2012, 22.21
uuh aah. Jäin tänään auton alle. Ei käynt kuinkaa kuitenkaa! Ukko ehjä, etukiekko hieman kieroksi mutta rihtasin sen jo aiempaa ehommaksi. Mutta avaudutaan nyt kun kerrankin on aihetta: KELE, TANA ja SVIDDU! Autoilija antoi aika tyhjentävän selityksen: "voi anteeksi, en katsonut ollenkaan sinnepäin!"

tomibert
29.03.2012, 12.48
uuh aah. Jäin tänään auton alle. Ei käynt kuinkaa kuitenkaa! Ukko ehjä, etukiekko hieman kieroksi mutta rihtasin sen jo aiempaa ehommaksi. Mutta avaudutaan nyt kun kerrankin on aihetta: KELE, TANA ja SVIDDU! Autoilija antoi aika tyhjentävän selityksen: "voi anteeksi, en katsonut ollenkaan sinnepäin!"

:( Missäspäin kylää tämä tapahtui? Olisiko jopa google-katunäkymä -linkkiä?

- Tomi

saukkma
29.03.2012, 13.14

et kutsunut poliisia paikalle ?

mpesu
29.03.2012, 13.31
Mesta:
http://maps.google.com/?ll=61.069109,28.261782&spn=0.00206,0.004367&t=m&z=18&layer=c&cbll=61.069002,28.261621&panoid=r9tDrML2BbJqIFgn5dIOxQ&cbp=12,13.92,,0,8.4

Kuvassa auto tuli kuvan vasemmalta itsenäisyydenkadulta ja kääntymässä omassa suunnassaan oikealle eli kohti "kameraa". Minä tulin pyörätietä pitkin "kameran" takaa. Auto tuli ja pysähtyi suojatien päälle, kuskin katse visusti minusta poispäin. Minulla meni jarrutus takapyörä lukossa pitkäksi ja vaihtoehtoina oli ajaa suoraan päin tai ohjata auton eteen. Valitsin ohjata auton eteen ja juuri kun olin auton edessä, tuli se autokuskin odottama tilaisuus lähteä liikkeelle ja poks.

En kutsunut poliisia. Olisi ehkä pitänyt, mutta toisaalta mitäpä siinä pöllämystyneenä tajuaa. Autoilija kun pahoitteli aidosti ja omia vaurioita ei syntynyt (mitä nyt se kiekko), tuntui siltä että elämä jatkuu. Ja samalla takoi mielessä, että tulinpa kovaa ja miksi aloitin uhmahengessä jarrutuksen niin myöhään. Poliisin kutsumisella olisi tietty ainakin saavutettu tilastomerkintä ja vahvempi muistijälki autoilijan mieleen.

Edit: pari päivää sitten katselin youtubesta Motherfuckin bike http://www.youtube.com/watch?v=hgCqz3l33kU ja totesin että näytän varmaan useimmiten just tolta videolla olevalta vihaiselta kauluspaitapyöräilijältä tuolla mennessäni. Onnistuin tällä Tour de fuck you-mielikuvalla höllämään pahinta räyhähenkeä omien oikeuksien puolustamisesta liikenteessä. Nyt tuli vielä hippunen nöyryyttä lisää vahvemman oikeuteen.

jartsuli
29.03.2012, 13.39
Mpesu, poliisien kautta homma olisi mennyt oikein.. Nyt se meni väärin. Tuossa on ollu kyseessä se suurin vaaratekijä autoratissa eli ei huolioida kevyttäliikennettä lainkaan. Tuskin hän olisi tuosta kääntynyt vasemmalle katsomatta myös oikealle että näkyykö autoja.

Jos sulla tulee kroppaan kolotuksia tuon kolhun jälkeen niin nyt joudut itse maksumieheksi, poliisit kun olisi käyny paikalla niin tuo autoilija makaisi sun tohtoroinnit.

Edit, paikassa näyttää autoilijalla olevan kolmio ennen suojatietä joten tuossa olisi poliisin kirjottamassa paperissa tekstiä väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen ja liikenteen vaarantaminen.

mpesu
29.03.2012, 13.43
Totta ja kyllä ja tiedossa tämä oli jo ennen eilistäkin. Ei se toiminta vaan stressitilanteessa aina noudata kaikkia logiikan lakeja. Mutta kyllä siinä sentään tietoja vaihdettiin ja tilannetta kännykameralla dokumentoin.

Leewi
29.03.2012, 14.47
Totta ja kyllä ja tiedossa tämä oli jo ennen eilistäkin. Ei se toiminta vaan stressitilanteessa aina noudata kaikkia logiikan lakeja. Mutta kyllä siinä sentään tietoja vaihdettiin ja tilannetta kännykameralla dokumentoin.
Hyvin kerkeät vieläkin tehdä rikosilmoituksen, ei siihen poliisia paikanpäälle tarvita. Vahva suositus tälle.

Risto Koivunen
29.03.2012, 15.50
Tulin tänään pitkästä aikaa ajaneeksi Helsingissä Bulevardin eteläpuolen pyörätietä pitkin. Kyseessä on yleensä osuus, jolla voi olettaa kohtaavansa melkein minkälaista estettä tahansa.

Tällä kertaa yllättävin este oli noin puoli metriä korkea lumikasa, joka blokkasi pyörätien useamman kymmenen metrin matkalta. Aika hyvä saavutus, kun koko muu kantakaupunki on jo käytännössä lumeton, ja siitä viimeisestä isosta lumisateesta on jo yli neljä viikkoa.

Nakili
29.03.2012, 18.16
Mpesu, poliisien kautta homma olisi mennyt oikein.. Nyt se meni väärin. Tuossa on ollu kyseessä se suurin vaaratekijä autoratissa eli ei huolioida kevyttäliikennettä lainkaan. Tuskin hän olisi tuosta kääntynyt vasemmalle katsomatta myös oikealle että näkyykö autoja.

Jos sulla tulee kroppaan kolotuksia tuon kolhun jälkeen niin nyt joudut itse maksumieheksi, poliisit kun olisi käyny paikalla niin tuo autoilija makaisi sun tohtoroinnit.

Edit, paikassa näyttää autoilijalla olevan kolmio ennen suojatietä joten tuossa olisi poliisin kirjottamassa paperissa tekstiä väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen ja liikenteen vaarantaminen.

Homman voi hoitaa myösilman poliiseja. Viime syksynä tuli kolmion takaa kylkeen auto ( olin autolla), ja siinäpä sitten ihmeteltiin, notta mikäs nyt eteen. Kaveri oli aidosti pahoillaan tilanteesta, joten aattelin päästää vähemmällä kaverin.

Annoin 2 vaihtoehtoo: Joko soittoa vakuutusyhtiölle ja päivystävään puhelimeen vahinkoilmotus, tai sitten soitetaan poliisit paikalle ja tehdään heille vahinkoilmotus, Jälkimmäinen vaihtoehto vaan johtaa ylimääräsiin maksuihin.
Ensimmäinen vaihtoehto sopi kaverille hyvin eikä vakuutusyhtiölläkään ollu mitään sanottavaa poliisien paikalle kutsumiseen, joten homma oli 10 min puhelulla hoidossa. Sitten muutaman valokuvat vielä lopputuloksesta talteen ja jatkettiin matkaa.
Omasta mielestäni poliisien kutsuminen on tarpeellista, jos on vähänkään ristiriitaa tilanteessa tai tulee henkilövahinkoja, tai selkeästi syyllisellä osapuolella ole haluja hoitaa paikanpäällä soittamalla ilmotusta omaan vakuutusyhtiöön.

haedon
29.03.2012, 18.31
Homman voi hoitaa myösilman poliiseja.....
Näin on. Autossa myös kannattaa pitää mukana hansikaslokerossa vahinkoilmoituksia niin lappu voidaan täyttää saman tien ja laittaa allekirjoitukset alle.

Tänään taksisuhari halus tehdä uukkarin kelvin kautta ja meinas tulla päälle, kun oli kiire ennen lähestyvää autoa. Ehti kuitenkin pysähtyä ja selvittiin päänpyörityksellä.

Jake_Kona
29.03.2012, 18.58
Itse kyllä ymmärrän noita pyörätiellä seisovia autoja. Itse asiassa itsellenikin on saattanut joskus käydä niin ollessani ratin takana.
Kun auto lähestyy risteystä se saa mennä pyörätien jatkeelle ja katsoa muuta liikennettä kääntyäkseen. Jos meno estyy yllättäen ja auto jää osittain pyörätielle/suojatielle, ei ole mitään järkeä lähteä peruuttamaan ja vaarantaa liikennettä enemmän. Jos pyöräilijä törmää paikallaan olevaan autoon. Vika on pyöräilijän ( joskus näin). Myös pyöräillessä tulee hidastaa risteykseen tultaessa. On siitä lakikin, noudatettava varovaisuutta tultaessa risteysalueelle.

Pyöräillessä 50km lenkkiä pyöräteillä joka kerta 1-4x käy juuri noin, että pyörätie on osittain tukittu. Aina olen mahtunut kiertämään.
Ja aina on ollut mahdollisuus hiljentää vauhtia.
Asia on erikseen jos kiilataan tai ajetaan suoraan eteen. Siinä viuhuu sakko ;)

Ei pyöräilijä voi vaatia, että aina tie on esteetön ja liikennevalot vihreinä:)))

jartsuli
29.03.2012, 19.57
Öö hmm ei mun käsittääkseni auto saa kolmion takaa tullessaan blokata kevliä, kevli on yhtälailla etuoikeutettua liikennettä tuossa samallai kuin samassa suunnassa kulkeva moottoriliikennekin. Tosin lukemattomat risteykset Suomessa on semmosia joista ei autolla käytännössä pääse jollei hivuta siihen suojatien päälle nähdäkseen mutta siltikin tilanne on se että autoilija rikkoo väistämisvelvollisuuttaan mikäli kelvillä joku suojatietä juuri lähestyykin. Itseasiassa tuollaisessa tilanteessa rikotaan pykäliä oikein tuplaten, kolmion takaa tullessa on annettava tietä.. ja kun samalla vielä tulpataan suojatietä jolle autoilijan on annettava esteetön kulku, on siinä toinen rikos.

Onhan se hienoa että liikenteessä osataan antaa periksi sujuvuuden nimissä, mutta se on musta väärin että joustava osapuoli on aina se jolla on pienempi kulkuneuvo alla. Tuosta tilanteesta tulee päättymätön luuppi siinä vaiheessa kun autoilijat jotenkin ottavat tavakseen ennakoida että nouhätä tuolta tulee vain pyörätuoli se kyllä odottaa, ja rikotaan automaattisesti siis kolmion takaa tullessa olevaa väistämisvelvollisuutta.

Jotta että tuollainen toiminta tulisi edes joskus loppumaan pitäisi alkaa näitä kolmio sankareita sakottamaan oikein kunnolla.. ei se muuten mene asiana perille.

kolistelija
29.03.2012, 20.03
Eikös se pyörätien jatke ole ihan risteysaluetta jolle ei saa ajaa ilman että reitti on ns. selvä?

Hyvin harvassa ovat sellaiset paikat jotka näkyvyyden takia pakottavat ajamaan siihen, se vaan on autoilijoiden mielestä pakko kun sieltä takaa tuntuu siltä ettei näe. Tämä ei siis ollut mikään provo, vaan tunnistan tuon tunteen itsekin kun välillä tekisi mieli ajaa kelvin päälle vaikkei oikeasti tarvetta ole.

ljgda
29.03.2012, 20.21
Myös pyöräillessä tulee hidastaa risteykseen tultaessa.

Ahaa, ja autoilijan varmaan kuuluu hidastaa tullessaan risteysalueelle, jossa risteävillä teillä on kolmiot tai stop-merkit?

Minua hämmästyttävät myös jalankulkijat, jotka suojatiellä moikkailevat kiitokseksi autoilijoille jotka pysähtyvät suojatien eteen. Moikkailevatko autoilijat toisille autoilijoille, jotka pysähtyvät stop-merkin taakse tai punaisiin valoihin?

alli
29.03.2012, 20.25
Hyvin harvassa ovat sellaiset paikat jotka näkyvyyden takia pakottavat ajamaan siihen, se vaan on autoilijoiden mielestä pakko kun sieltä takaa tuntuu siltä ettei näe. Tämä ei siis ollut mikään provo, vaan tunnistan tuon tunteen itsekin kun välillä tekisi mieli ajaa kelvin päälle vaikkei oikeasti tarvetta ole.

Ite kerran kun kävin illalla hiljaisen liikenteen aikaan autolla työpaikalla, niin palasin fillarireittiä kotiin ja ajelin kokeeksi muutamia niitä sivutien risteyksiä, joista usein tullaan eteen. Ja totesin, että kyllä niissä näkyvyyttä on, jossei loistavasti niin riittävästi kuitenkin.

Pyöräillessä 50km lenkkiä pyöräteillä joka kerta 1-4x käy juuri noin, että pyörätie on osittain tukittu. Aina olen mahtunut kiertämään.

Joskus on kyllä erittäin tiukkaa. Ja isoa autoa jos lähdet takapuolelta kiertämään, niin näkyvyys on nolla, meinannut jäädä kääntyvän kuorma-auton alle noin.

CamoN
29.03.2012, 21.35
Minua hämmästyttävät myös jalankulkijat, jotka suojatiellä moikkailevat kiitokseksi autoilijoille jotka pysähtyvät suojatien eteen. Moikkailevatko autoilijat toisille autoilijoille, jotka pysähtyvät stop-merkin taakse tai punaisiin valoihin?

Minä morjenstan aina autoilijalle kun hän jää selvästi odottamaan suojatien taakse jotta pääsen pyörällä ensin yli. Uskon positiivisen palautteen voimaan. Eikä se ole ollenkaan itsestään selvää että jokainen kulkija noudattaisi lakia tarkalleen. Sinänsä selkeää lakia voi tulkita arkisen epäselvissä liikennetilanteissa monella eri tavalla.

Halloo halloo
29.03.2012, 22.01
Minä morjenstan aina autoilijalle kun hän jää selvästi odottamaan suojatien taakse jotta pääsen pyörällä ensin yli. Uskon positiivisen palautteen voimaan. Eikä se ole ollenkaan itsestään selvää että jokainen kulkija noudattaisi lakia tarkalleen. Sinänsä selkeää lakia voi tulkita arkisen epäselvissä liikennetilanteissa monella eri tavalla.

Kyllähän ne dösäkuskitkin moikkaavat, kun antaa pyörällä tietä, vaikka pyörä saisi mennä ensin. Eip' siinä mielestäni huonoa ole. Sen sijaan, jos ei käytä jalankulkijana oikeuksiaan, toljottaa vain, eikä ilmaise aiettaan ylittää tie, se on jo huonompi. Silloin autoilija oppii väärään.

p bonk
29.03.2012, 22.10
Eikös se pyörätien jatke ole ihan risteysaluetta jolle ei saa ajaa ilman että reitti on ns. selvä?

On se, mutta sitä ei valitettavasti keskimääräinen puusilmäautoilija tajua tai ei välitä siitä. Risteyksen tukkoon ajaminen on virhe ja kevyen liikenteen väylän risteys on yhtä lailla risteys.

Usein, kun näkyvyys on huono, on suojatien ja ajoradan välissä tilaa autolle se 5 metriä. Siihen mahtuu tavallinen henkilöauto helposti, jos vain autoilija uskaltaisi ajaa siihen (ts. tuntisi auton mitat).

Järvinen
30.03.2012, 18.27
Jakokunnantiellä H:gin Länsi-Pakilassa http://www.eniro.fi/kartta/Jakokunnantie+8%2C+HELSINKI/ ajoradalla pyöräillessä minua on tullut vastaan kolme kertaa asuntoautolla ajava mouho, jolla on ”tapana” koukata päin pyöräilijää kohdatessa. Tänään tyyppi teki sen kolmannen kerran, lähdin perään, ajoin kiinni ja huusin kurkku suorana kuskia pysähtymään, muttei pysähtynyt. Otin rekisterinron ylös ja aion tehdä rikosilmoituksen, mutta onko siitä mitään hyötyä? Ei ole todistajia, mitään ei tapahtunut, ainakaan tällä kertaa. Lähinnä hirvittää esim ko kadulla asuu aika paljon lapsia, jotka suht rauhallisella kadunpätkällä ajelevat fillareilla, jos se tekee samalla lailla niille ja joku päivä kolahtaa.

Onko kukaan muu törmännyt ko tyyppiin?

Risto Koivunen
30.03.2012, 18.43
Otin rekisterinron ylös ja aion tehdä rikosilmoituksen, mutta onko siitä mitään hyötyä?

Enemmän hyötyä siitä rikosilmoituksen tekemisestä on kuin sen tekemättä jättämisestä.

Erityisesti jos joku muukin on tehnyt tai tulee tekemään ilmoituksen kyseisestä toiminnasta.

haedon
30.03.2012, 18.49
Aika hämärää porukkaa löytyy kyllä ratin takaa. Täältäkin löytyy ainakin yx vastaava, mutta onneksi en ole törmännyt siihen viime aikoina.

Pelle Peloton
30.03.2012, 19.24
Enemmän hyötyä siitä rikosilmoituksen tekemisestä on kuin sen tekemättä jättämisestä.

Erityisesti jos joku muukin on tehnyt tai tulee tekemään ilmoituksen kyseisestä toiminnasta.

Näin on. Ja jos joskus napsahtaa oikeasti, voi olla hyvinkin merkityksellistä, että sama veijari on harrastellut tuollaista toimintaa aiemmin.

Eli Järvinen, tee ehdottomasti se ilmoitus.

Jake_Kona
30.03.2012, 19.47
Jakokunnantiellä H:gin Länsi-Pakilassa http://www.eniro.fi/kartta/Jakokunnantie+8%2C+HELSINKI/ ajoradalla pyöräillessä minua on tullut vastaan kolme kertaa asuntoautolla ajava mouho, jolla on ”tapana” koukata päin pyöräilijää kohdatessa. Tänään tyyppi teki sen kolmannen kerran, lähdin perään, ajoin kiinni ja huusin kurkku suorana kuskia pysähtymään, muttei pysähtynyt. Otin rekisterinron ylös ja aion tehdä rikosilmoituksen, mutta onko siitä mitään hyötyä? Ei ole todistajia, mitään ei tapahtunut, ainakaan tällä kertaa. Lähinnä hirvittää esim ko kadulla asuu aika paljon lapsia, jotka suht rauhallisella kadunpätkällä ajelevat fillareilla, jos se tekee samalla lailla niille ja joku päivä kolahtaa.

Tommoinen kouho ei varmaan tiedä tai ei välitä liikennesäännöistä. Auttaisi varmaan jos kävisi jututtamassa ja kertoisi näistä säännöistä. Joko itse tai poliisi.
Luulee poloinen varmaan, että pyöräilijä väistää aina. Siksi jarrutankin aina tullessani pyörätietä pitkin risteykseen.
Keskari laskee eikä tarttee näyttää keskaria lol

Smo
30.03.2012, 19.48
Tulin tänään pitkästä aikaa ajaneeksi Helsingissä Bulevardin eteläpuolen pyörätietä pitkin. Kyseessä on yleensä osuus, jolla voi olettaa kohtaavansa melkein minkälaista estettä tahansa.

Tällä kertaa yllättävin este oli noin puoli metriä korkea lumikasa, joka blokkasi pyörätien useamman kymmenen metrin matkalta. Aika hyvä saavutus, kun koko muu kantakaupunki on jo käytännössä lumeton, ja siitä viimeisestä isosta lumisateesta on jo yli neljä viikkoa.

Samaa lumikasaa itsekkin ihmettelin..

Niksupalkki
30.03.2012, 23.42
Hertsikan teollisuusalueen läpi ajoin tänään pyörätietä pitkin, jossa oli yhden autoliikkeen kohdalla auto keskellä pyörätietä poikittain. Autoilija puhui puhelimeen samalla. En tiedä, mitä puuhas oliko tekemessä u-käännöstä vai mitä, mutta sen v-tutti, että auton edestä koukatessani oli pakko nostaa sentteri pystyyn kuskille. No normaalisti pidät höyryt sisällä, mutta nyt oli pakko protestoida.

Halloo halloo
30.03.2012, 23.50
Hertsikan teollisuusalueen läpi ajoin tänään pyörätietä pitkin, jossa oli yhden autoliikkeen kohdalla auto keskellä pyörätietä poikittain. Autoilija puhui puhelimeen samalla. En tiedä, mitä puuhas oliko tekemessä u-käännöstä vai mitä, mutta sen v-tutti, että auton edestä koukatessani oli pakko nostaa sentteri pystyyn kuskille. No normaalisti pidät höyryt sisällä, mutta nyt oli pakko protestoida.

Veikkaan, ettei ymmärtänyt syytä tuohtumukseesi. Minä olisin pysähtynyt auton viereen, näyttänyt eleillä, että on pysäköinyt väylälleni ja odottanut siirtymistä.

Halloo halloo
31.03.2012, 20.00
Olen kuullut paikasta, jossa polkupyöräliikenne otetaan huomioon, autoilijat osaavat katsoa sekä oikealle, että vasemmalle. Olen kuullut tarinoita sellaisesta. Tänään oli toiset kuviot ja ensimmäistä kertaa harkitsen pyörän nostamista seinälle.

Tapaus 1: http://g.co/maps/gt6yd
kuvan suunnasta ajoin oikealla näkyvää kelviä. Kaupunkimaasturi tuli kauppakeskuksen pihasta ja pysähtyi keskelle kelvin jatketta. Eihän siinä mitään, aivan normaalia toimintaa autoilta, hetken keskustelimme erimielisinä. Vastapuolen mielestä tielle ei näe, jos pysähtyy ennen suojatietä. Tilanteessa ei ollut todellista vaaraa, jos ei jurppimista lasketa sydämelle vaaralliseksi. Josko autoilija oli oikeassa voi tarkistaa karttalinkistä.

Tapaus 2: http://g.co/maps/5634s
kuvan suunnasta ajoin Laivalahdenkatua hyvää iloista vauhtia, leveä ja puhdas, suhteellisen vähän liikennöity katu, (tiedän, että vasemmalla kulkee kelvi, olin jo pitkän matkaa ajanut Laivalahdenkatua). Jonkin matkaa edestäni kääntyi auto oikealle Suunnittelijankadulle. Juuri kun olin aikeissa ylittää risteyksen, niin vasemmalta Puusepänportista lähti auto kiihdyttämään yli risteyksen. Vaihtoehtoja jäi minulle kaksi, joko ajaa samaa vauhtia yli ja katsoa kuinka käy tai jarruttaa. Jarrutin. Jos auto olisi jatkanut kiihdyttämistä, ja minä olisin jatkanut ajonopeuttani risteyksen yli, niin minut olisi luultavasti saanut nostaa palasina paareille. Keskustelussa kuskin kanssa minulle selvisi hänen näkemyksensä, olisin ehtinyt ylittää risteyksen ennen häntä. Veikkaan, että hän olisi havainnut minut vasta konepellillään. Tämä oli ensimmäinen minut pahasti pelästyttänyt tapaus.

Tapaus 3: http://g.co/maps/ae5xk
kuvan suunnasta ajoin vasemmalla puolen olevaa kelviä kohti Hakaniemen toria. Hakaniemenkatua ajoi auto samaan suuntaan ja kurvasi kuvassa vasemmalla näkyville parkkipaikoille suoraan edestäni. Eipä siinä, vauhtini oli hidas ja ehdin jarruttaa ajoissa, mutta hämmästyttävintä oli kuskin tunnustus, ettei hän ollut nähnyt minua lainkaan, ei ollut vilkaissutkaan vasemmalle. Pyyteli anteeksi. Vastasin, ettei minulta tarvitse anteeksi pyytää, pyytää sitten hänen perheeltään, jonka liiskaa kuoliaaksi. Tämä oli ainoa kolmesta keskustelusta, joka käytiin hyvässä hengessä, ehkä johtui naiskuskista.

Tuli taas todettua, ettei ole yhteenkään auton ratissa olevaan luottamista, täytyy ymmärtää jokaisen autoilijan aikeet, ajatella heidän puolestaan ja väistää ennen kuin he edes tajuavat, että heidän pitäisi väistää. Pitäisikö mennä metsään ajamaan, niin ei olisi vaaraa jäädä autojen alle tai nostaa pyörä seinälle roikkumaan? Ei huvittaisi päätyä tilastoihin.

Turf Moor
02.04.2012, 23.34
Tampereella voi olla yllättäviä vastaantulijoita kevyen liikenteen väylällä...http://kuvat.elisa.net/uutiset/thumb_113777.jpg

Niksupalkki
03.04.2012, 00.01
Tapaus 1: http://g.co/maps/gt6yd
kuvan suunnasta ajoin oikealla näkyvää kelviä. Kaupunkimaasturi tuli kauppakeskuksen pihasta ja pysähtyi keskelle kelvin jatketta. Eihän siinä mitään, aivan normaalia toimintaa autoilta, hetken keskustelimme erimielisinä. Vastapuolen mielestä tielle ei näe, jos pysähtyy ennen suojatietä. Tilanteessa ei ollut todellista vaaraa, jos ei jurppimista lasketa sydämelle vaaralliseksi. Josko autoilija oli oikeassa voi tarkistaa karttalinkistä.

Toi Lanternan ohi menevä pyörätie on kyllä paha. Siinä sattuu ja tapahtuu usein. Nykyään tulee jo hidastettua etukäteen ja kädet valmiina lukkojarrutukseen. Välillä tulee asioitua autolla tuolla rautakaupassa ja on tultua todettua, että näkyvyys kauppakeskuksen pihalta on todella huono. Talvella ovat kasanneet vielä lumikinokset ulostulon kohdalle, joten näkyvyys on tosi huono. Joten jos autoilija ei tunnusta väistämisvelvollisuuttaan ajamalla hitaasti ulos ja väistämällä ensiksi pyörätien liikennettä ja vasta sitten autotien liikennettä voi käydä huonosti pyöräilijälle. On sitä mieltä, että tuossa on suunnittelussa ja toteutuksessa mennyt kaikki pieleen. Siinä on mainoskyltit sijoiteltu sisääntulojen viereen niin, että ne on osaksi peittämässä näkyvyyttä, joten tielle näkyvyys on rajallinen. Lisäksi Varikkotietä idästä tulevat notkelmasta ylös, jolloin matalasta autosta näkee oikeastaan vasta tien vierestä. Tietääkö kukaan katselmoiko kaupunki ollenkaan, miten näitä liittymiä tontilta katuverkkoon rakennetaan? Syytä olisi varsinkin tässä tapauksessa, kun vielä ylitetään pyörätie. Tässäkin kohdassa tää ongelma olisi hallinnassa, jos olisi yksisuuntaisen autotien reunassa kulkevat pyörätiet käytössä.

Niksupalkki
03.04.2012, 00.06
Veikkaan, ettei ymmärtänyt syytä tuohtumukseesi. Minä olisin pysähtynyt auton viereen, näyttänyt eleillä, että on pysäköinyt väylälleni ja odottanut siirtymistä.
Joo taidat olla oikeassa. Tossa olis kyllä ollut hyvä paikka antaa liikennevalistusta.

jjyrki
03.04.2012, 08.18
Lanternan lisäksi toinen paikka jota olen oppinut pelkäämään ja inhoamaan on Vantaan Ikean parkki Lahdenväylän ja K-III:n kainalossa. Autoilevat kiilusilmäiset kodinsisustajat syöksyvät parkkipaikalle sivuilleen katsomatta ja onnistuneiden ostosten sumentamin mielin sieltä ulos pysähtyen suojatielle (s.o. klv:n jatkeelle). Jospa tietäisitte miten tyhmiltä näytätte siinä suojatien päällä pöllöinä töllistellessänne...
Talvella tuon voi tietenkin antaa anteeksi huonon näkyvyyden vuoksi mutta sama meno jatkuu kesällä.

Leewi
03.04.2012, 10.15
Lanternan lisäksi toinen paikka jota olen oppinut pelkäämään ja inhoamaan on Vantaan Ikean parkki Lahdenväylän ja K-III:n kainalossa. Autoilevat kiilusilmäiset kodinsisustajat syöksyvät parkkipaikalle sivuilleen katsomatta ja onnistuneiden ostosten sumentamin mielin sieltä ulos pysähtyen suojatielle (s.o. klv:n jatkeelle). Jospa tietäisitte miten tyhmiltä näytätte siinä suojatien päällä pöllöinä töllistellessänne...
Talvella tuon voi tietenkin antaa anteeksi huonon näkyvyyden vuoksi mutta sama meno jatkuu kesällä.
Nää on kyllä vaikeita pyöräilevällekin autoilijalle. Ensin pitää ajaa navigaattorin kanssa jonnekin kehähelvettiin ja sitten ihmetellä, että mihinköhän siellä pitäisi ajaa, että pääsis perille. Takana tulee auto puskurissa kiinni ja ikkunat on huurussa jäähtyneessä autossa. Saattaa jäädä pyörätie huomaamatta, ei toki mulle mutta... Automarketteja tuleekin välttää, liikkumismuodosta riippumatta.

63Bigsby
03.04.2012, 11.09

Onko iso harmaa Hymer?? Ja vanhempi pappa ratissa ( mikäli näit kuskin )? Ajan oman työmatkani juuri Jakokunnantietä ja johtuen kevlin päälle risteyksistä änkeäviä ja vain toiseen suuntaan katsovista autoilijoista, yleensä ajoradalla. Enivei, viime kesänä eräänä aamuna tuossa polkiessani tyhjällä kadulla takaa kuului yhtäkkiä raivoisaa tööttäämistä. Ihmettelin moista käytöstä, kun en tosiaan ollut kenenkään tukkeena. Katsoin taakseni ja eläkeläispappa Hymermobiilissa painaa torvea ja pui raivoisasti nyrkkiä ja lähestulkoon tunkee puskurilla takapyörään kiinni!!! WTF!!!!???? Ukolla oli emäntä kyydissä, joten muuta kummempaa ei ilmeisesti siksi päässyt tapahtumaan. Täysi kahjo ilmeisesti, varsinkin jos on sama tyyppi kyseessä. Mutta ei se mitään, minäpä tiedän missä se asuu, prkl!!! Hymer nimittäin makaa siinä Jakokunnantie 2:sen talon pihalla, ja itseasiassa, jos avaat ilmakuvan tosta karttalinkistä, niin taitaa näkyä kyseinen auto parkissa siinä pihalla.

pethe
03.04.2012, 11.30
Hyvä tietää, että voi olla varuillaan, kun itsekkin olen tänne uuteen konttoriin ajatellu alkaa polkemaan tuosta Jakokunnantien kautta, kun suoraviivaisin reitti siitä kulkee. Streetviewissä tuo Hymeri ja isäntä mainitussa osoitteessa onkin näkyvillä, sieltä voi tarkistaa täsmääkö tuntomerkit.

kevytlenkki
03.04.2012, 11.56
Hymeriä täytyy selvästi varoa, mutta eikö sääntöjen mukaan pitäisi ajaa siellä pyörätiellä?

Mietin vain ääneen, kun täällä huudetaan pyöräteille parkkeratuista autoista yms. vastaavista autoilijoiden omanratinoikeuksista, mutta kuitenkin itse tehdään samaa, eli venytetään sääntöjä oman edun tavoittelemiseksi.

Ja korostan, etten ole kenenkään puolella enkä aja autolla enkä pyörällä lähelläkään tuota aluetta. Tämä olkoon ns. katsojakysymys :)

TuH
03.04.2012, 12.21
Hymeriä täytyy selvästi varoa, mutta eikö sääntöjen mukaan pitäisi ajaa siellä pyörätiellä?

Ajoradalla pyöräily on tietyin ehdoin sallittua ja se on muutenkin kertaluokkaa pienempi ongelma kuin seniili liikenneraivoaminen. Jos tuo Bigsbyn kuvaus yllä on akkuraatti, niin tuollaiselta aikapommilta pitäisi ottaa ajokortti pois ja heti.

pethe
03.04.2012, 12.25
Käytän kyllä pyörätietä, kunhan se on turvallinen, käyttökelpoinen ja kulkee ajoradan oikeassa reunassa, kun tottunut olen oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Turvallisuudella taas tarkoitan, ettei siellä ole aidoista, pusikoista ym. johtuvia kuolleita kulmia, eikä korkeita rottvallin reunoja. Streetviewin mukaan saattaisin kotiin päin käyttääkkin tuossa Jakokunnantiellä. Eihän tuossa ollut kuin yksi pysäköity kuorma-auto ja pari keskellä tietä olevaa liikennemerkkiä.

kevytlenkki
03.04.2012, 12.34
Ajoradalla pyöräily on tietyin ehdoin sallittua ...*clip*

Millaiset ehdot pitää täyttyä, jotta se on sallittua? Siis mietin ihan vilpittömästi tässä näitä sääntöjä enkä asetu kenenkään puolelle asiassa.

TuH
03.04.2012, 12.38
Millaiset ehdot pitää täyttyä, jotta se on sallittua? Siis mietin ihan vilpittömästi tässä näitä sääntöjä enkä asetu kenenkään puolelle asiassa.

Polkupyöräwikissä on ihan hyvä tiivistelmä:

Ajoradalla ajaminen Mikäli pyöräilijän kulkusuunnassa ei ole merkittyä pyörätietä, voi pyöräilijä siis lain mukaan ajaa ajorataa pitkin. Mikäli ajoradan reunassa on valkoisella sulkuviivalla erotettu riittävän leveä piennar, on pyöräilijän käytettävä piennarta, muutoin tien oikeaa reunaa. Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [4] (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/#cite_note-tla-3) Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin.
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Jake_Kona
03.04.2012, 12.40
Aina sitä on käytettävä jos se mitenkään on mahdollista. ( pyörätie siis). Ajattelisin auraamattomuuden ja tietyön estävän kelvin käytön. Poliisilla mahdollista muutoin antaa sakkoa ja putkaa lol

Risto Koivunen
03.04.2012, 12.40
Tieliikenneasetus sanoo pyörätien merkistä: "Merkillä osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua taikka erillistä pyörätietä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan ... Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

Lisäksi Tieliikennelaki (8 § 3. momentti) sanoo yleisesti: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

kevytlenkki
03.04.2012, 12.40
*clip* Turvallisuudella taas tarkoitan, ettei siellä ole aidoista, pusikoista ym. johtuvia kuolleita kulmia, eikä korkeita rottvallin reunoja. *clip*

Varmasti järkevää ja täysin loogista.

Miten siinä tapauksessa, jos jotain tapahtuu ja käytettävissä olisi ollut pyörätie? Eli onkohan siinä sitten mahdollisesti oikeudessa altavastaajana vai onko tällaiset perustelut siinä vaiheessa päteviä?

Tuohon logiikkaan kun on ilmeisesti melko turha vedota kirjoitettujen sääntöjen valossa, vai?

kevytlenkki
03.04.2012, 12.43
*clip*Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [4] (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/#cite_note-tla-3)*clip*

Ookoo. Hieno homma, että siellä on erikseen tuollainen mainittu.
Olen taas viisaampi :)

Niin ja poliisille ilmoitus Hyymeristä! ;)

63Bigsby
03.04.2012, 12.46
Juu, kyllä siinä pyöräkaistaksi / jalkakäytävksi jaettua suht kapeaa kevliä kai kuuluisi käyttää. On vaan useamman kerran meinannut sivukaduilta kevlin päälle tuleva auto torpata niskaan, niin totesin, että on turvallisempaa käyttää ajorataa. Kaiken lisäksi lukuisat kanttarit, paska päällyste, sen puuttuminen erilaisten kunnossapitotöiden vuoksi kokonaan, ym panevat harkitsemaan ajoradalla ajamista ihan tosissaan. Ja toi ei todellakaan ole mikään vilkasliikenteinen pätkä aamukahdeksalta, että voisi olla edes pienenä tukkeena hymerin kokoisella egolla varustetuille kotipoliiseillekaan. Kuusi vuotta tota pätkää on tahkottu ja Hymermies on ainoa, jolla on ollu joku ongelma asiassa.

edit:sieltähän kerkesikin jo tulemaan täsmennystä sääntöihin :)

pethe
03.04.2012, 13.06
Varmasti järkevää ja täysin loogista.

Miten siinä tapauksessa, jos jotain tapahtuu ja käytettävissä olisi ollut pyörätie? Eli onkohan siinä sitten mahdollisesti oikeudessa altavastaajana vai onko tällaiset perustelut siinä vaiheessa päteviä?

Tuohon logiikkaan kun on ilmeisesti melko turha vedota kirjoitettujen sääntöjen valossa, vai?

pykäliä jo tulikin, mutta vastaataan vielä vanhalla kansanviisaudella: "Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa!"

kevytlenkki
03.04.2012, 13.34
"Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa!"

Eli pitäisi etsiä vaihtoehtoinen reitti väliltä ~15cm - ~1066 m?

Juu juu juu... saivartelua ja sarkasmia vain ;) - Oikeassa olet. Better safe than sorry.

Järvinen
03.04.2012, 14.51
Onko iso harmaa Hymer?? Ja vanhempi pappa ratissa ( mikäli näit kuskin )? Ajan oman työmatkani juuri Jakokunnantietä ja johtuen kevlin päälle risteyksistä änkeäviä ja vain toiseen suuntaan katsovista autoilijoista, yleensä ajoradalla. Enivei, viime kesänä eräänä aamuna tuossa polkiessani tyhjällä kadulla takaa kuului yhtäkkiä raivoisaa tööttäämistä. Ihmettelin moista käytöstä, kun en tosiaan ollut kenenkään tukkeena. Katsoin taakseni ja eläkeläispappa Hymermobiilissa painaa torvea ja pui raivoisasti nyrkkiä ja lähestulkoon tunkee puskurilla takapyörään kiinni!!! WTF!!!!???? Ukolla oli emäntä kyydissä, joten muuta kummempaa ei ilmeisesti siksi päässyt tapahtumaan. Täysi kahjo ilmeisesti, varsinkin jos on sama tyyppi kyseessä. Mutta ei se mitään, minäpä tiedän missä se asuu, prkl!!! Hymer nimittäin makaa siinä Jakokunnantie 2:sen talon pihalla, ja itseasiassa, jos avaat ilmakuvan tosta karttalinkistä, niin taitaa näkyä kyseinen auto parkissa siinä pihalla.

Juurikin sama hourupää kyseessä. Katoppa, en ole rekisteröinyt junttiexpressiä pihassa, vaikka ajan työmatkaa ko reittiä lähes päivittäin. Katsotaan miten poliisi suhtautuu, pahoin pelkään ettei mitenkään, kun mitään ei ole sattunut. Arvelen että jos poliisi vaikka soittaisi ko hlölle, niin voisi rauhoittua. Miten mahtaa kyseinen kuski suhtautua tien päällä pyöräilijöihin, sitten kun koslallaan lähtee retkelle, yrittääkö se ajaa kaikkien kohtaamiensa pyöräilijöiden yli?

Järvinen
03.04.2012, 15.06

Mietin vain ääneen, kun täällä huudetaan pyöräteille parkkeratuista autoista yms. vastaavista autoilijoiden omanratinoikeuksista, mutta kuitenkin itse tehdään samaa, eli venytetään sääntöjä oman edun tavoittelemiseksi.

Ja korostan, etten ole kenenkään puolella enkä aja autolla enkä pyörällä lähelläkään tuota aluetta. Tämä olkoon ns. katsojakysymys :)

Tosiaan huomaa ettet ole kyseisellä tienpätkällä pyörällä ajanut. Talvella juuri tuo muutaman sadan metrin pätkä aurattiin ehkä kolme kertaa, eli se oli käytännössä ajokelvoton. Ja kuten tuossa joku mainitsi, talojen pihat on pyörätiessä kiinni ja välillä pihaan parkkeerattu auto on osittain pyörätiellä. Ja itsekin olen kahdesti meinannut jäädä pihasta tulevan auton alle, kaverin päälle pihasta ajettiin, onneksi vain pyörä sai vaurioita. Tuossa on ainakin itselle riittävän hyviä syitä, että voin hyvällä omallatunnolla ajaa muutaman sata metriä ajoradalla.

kevytlenkki
03.04.2012, 16.36
Tosiaan huomaa ettet ole kyseisellä tienpätkällä pyörällä ajanut.

Kommentoin Bigsbylle alunperin, joka oli ajanut viime kesänä siellä ja katselin noita streetviewn kuvia siitä näkökulmasta. Eikä ollut tarkoitus väittää, että hän olisi tehnyt jotain väärää. Etsin syitä Hyymeri-idiootin toimintaan ja mietin onko laillisia perusteita häntä jostain syyttää. Eli mouhoaako tämä kuski siellä sen takia, että vaatii pyörät pyörätielle perustuen pykälään vai onko kyseessä vain jokin mielenvikainen vanhan koulukunnan jääräpää, jonka 50-luvulle jämähtäneessä mielessä kimaltelee USAn bensahinnat ja caravanmessuilla bongattu uusi ja suurempi grand-master-blaster-explorer-multiwagon, mutta hän ilmeisesti harjoittelee jo ajamista etukäteen suuremmalla autolla vaatien suurempaa väylää omalle egolleen...

Itse sovellan myös sääntöjä, milloin kelin ja milloin tilanteen mukaan. Oli kuitenkin mukava tietää (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28535-Avautumista-vaikeasta-el%E4m%E4st%E4-kevyen-liikenteen-v%E4ylill%E4&p=1807867#post1807867), että tälle soveltamiselle on myös olemassa kirjattu pykälä. Eli ei olekaan kyse mistään sääntöjen venyttämisestä vaikka niin aluksi luulin.

Pitää kyllä ehdottomasti käydä tuolla seuraavalla tku-hki lenkillä, koska Hyymer-pappa on saavuttanut jo lähes legendan maineen hänen tietämättään.

Plop.

Hyötypolkija
03.04.2012, 18.20
Juurikin sama hourupää kyseessä. Katoppa, en ole rekisteröinyt junttiexpressiä pihassa, vaikka ajan työmatkaa ko reittiä lähes päivittäin. Katsotaan miten poliisi suhtautuu, pahoin pelkään ettei mitenkään, kun mitään ei ole sattunut.

Ilman muuta poliisiin yhteyttä. Jos tosiaan oli jo kolmas kerta ja täällä heti joku muukin tunnistaa tapauksen, on todella munatonta touhua poliisilta, jos eivät tee asialle mitään. Joskus vielä uhittelukoukkaus menee pieleen, kun hymermopiilin vanerit pettää ja tulee koppi pyöräilijän niskaan...

63Bigsby
03.04.2012, 23.20
Kommentoin Bigsbylle alunperin, joka oli ajanut viime kesänä siellä ja katselin noita streetviewn kuvia siitä näkökulmasta. Eikä ollut tarkoitus väittää, että hän olisi tehnyt jotain väärää. Etsin syitä Hyymeri-idiootin toimintaan ja mietin onko laillisia perusteita häntä jostain syyttää. Eli mouhoaako tämä kuski siellä sen takia, että vaatii pyörät pyörätielle perustuen pykälään vai onko kyseessä vain jokin mielenvikainen vanhan koulukunnan jääräpää, jonka 50-luvulle jämähtäneessä mielessä kimaltelee USAn bensahinnat ja caravanmessuilla bongattu uusi ja suurempi grand-master-blaster-explorer-multiwagon, mutta hän ilmeisesti harjoittelee jo ajamista etukäteen suuremmalla autolla vaatien suurempaa väylää omalle egolleen...

Itse sovellan myös sääntöjä, milloin kelin ja milloin tilanteen mukaan. Oli kuitenkin mukava tietää (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28535-Avautumista-vaikeasta-el%E4m%E4st%E4-kevyen-liikenteen-v%E4ylill%E4&p=1807867#post1807867), että tälle soveltamiselle on myös olemassa kirjattu pykälä. Eli ei olekaan kyse mistään sääntöjen venyttämisestä vaikka niin aluksi luulin.

Pitää kyllä ehdottomasti käydä tuolla seuraavalla tku-hki lenkillä, koska Hyymer-pappa on saavuttanut jo lähes legendan maineen hänen tietämättään.

Plop.

Eniten näissä Hymer-papan kaltaisissa tyypeissä ( on tullut vuosien varrella vastaavia tapauksia muitakin )häiritsee se, että ovat jonkun typerän ja epäoleelisen pykälän, säännön tai klausuulin perusteella valmiita vaarantamaan toisen ihmisen koskemattomuuden ja terveyden. Äijä on niitä tyypillisiä pykälää nussivia pihanatseja, vähän niin kuin vittupääversio Mielensäpahoittajasta :-P

Risto Koivunen
03.04.2012, 23.44
Juu, eipä tuollaisesta vastaantulevasta pyöräilijästä pitäisi olla edes mitään hidastetta tuollaisella kadulla. Eikä kauheasti pitäisi olla hidastetta edes samaan suuntaan kulkevasta, kun tuossa on 30 km/h nopeusrajoitus.

Vastaantulijoiden kaistalla tahallaan ajaminen on aika selkeästi kielletty tieliikennelaissa.

Wacky
04.04.2012, 09.36
Aamun työmatkalla tuli auto kolmion takaa eteen. Onneks ehdin jarruttaa, tosin jos lunta ei olis yöllä tullu olin saanu pysähdyttyä kokonaan ja välttänyt kolarin. Onneks ei sattunut mulle mitään ja pyöräkin sai vain pieniä vaurioita. Tilanne sattui itäväylän päässä kulosaaren sillan kupeessa hermannin rantatieltä nouseva ramppin risteyksessä jossa autot tunnetusti väistää huonosti.

asb
04.04.2012, 09.45
pykäliä jo tulikin, mutta vastaataan vielä vanhalla kansanviisaudella: "Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa!"

Kumpaan tässä nyt viitataan? Onko parempi ajaa turvassa ajoradalla, kun pihoista tunkevat autot päälle vai parempi ajaa pyörätiellä, kun ajoradalla yksi Hymer-pappa kärsii rattiraivosta?

Kolnaako
12.04.2012, 12.35
On olemassa ohjeistus nimeltään "Kaivutyöt ja tilapäiset liikennejärjestelyt pääkaupunkiseudulla". Periaatteessa jokainen urakoitsija, joka hakee/saa kaivutyöluvan yleiselle alueelle (kadut, klv:t, puistot jne) sitoutuu noudattamaan näitä ohjeita. Mikähän siinä asenteessa ja valvonnassa mättää kun ohjeita ei kuitenkaan noudateta juuri mitenkään kun kyseessä on kevyenliikenteen turvallisuus ja sujuvuus.

Tuolla ohjeissa sanotaan mm. tilapäisestä päällysteestä kevyenliikenteen väylillä, että sen on oltava kivituhka tai hieno murske tiivistettynä. Käytännössä lähes aina jotain jätemaata, karkeaa sepeliä tai kiveä ja hiekkaa. Selaien tilanne, missä kevytliikenne (jalankulkijat/pyöräilijät) pakotetaan työmaan kohdalla ajoradalle on ankarasti kielletty, mutta melko tavanomainen. Turvallisen kiertoreitin speksit on tuossa ennettu hyvinkin tarkkaan ja ihan ymmärrettävällä suomella. Onkohan valvonnassa liian pienet resurssit vai ovatkohan valvojiern ja työn suorittajien välit liian läheiset?

p bonk
12.04.2012, 13.30
^ Tästä hieno osoitus on Turvesuontien työmaa siinä Tapiolagolfin kohdalla. Väylä ei ole edes autolla ajettavassa kunnossa. Onneksi ajorata on sillä kohtaa siisti ja rajoituskin on työmaan takia 30 km/h. Sopii pyöräilijälle.

Sirkkusofia
12.04.2012, 14.01
^ Tästä hieno osoitus on Turvesuontien työmaa siinä Tapiolagolfin kohdalla. Väylä ei ole edes autolla ajettavassa kunnossa. Onneksi ajorata on sillä kohtaa siisti ja rajoituskin on työmaan takia 30 km/h. Sopii pyöräilijälle.
Toi nyt on pientä... Aja joskus Klovinpellontietä Nobinan varikon ohi. Ei muuten ole edes kunnollista ajorataa, jonne voisi siirtyä ns. väliaikaiselta kevyenliikenteen väylältä. Aivan hirveä paikka, menee sitten millä vaan! Ihme on, ettei kukaan ole vielä kuollut.

p bonk
12.04.2012, 14.07
^ On muuten hieno esimerkki. Viimeksi huristelin siitä ajorataa pitkin matkalla Granin uimahallista kotiin. Yuba ja tyttö kyydissä olivat sellainen yhdistelmä, että autoilijat antoivat oikein hienosti tilaa. Noissa paikoissa pitää vain ottaa koko kaista omaan käyttöön, ettei kukaan pääse tunkemaan ohi paikassa, josta ei oikeasti mahdu.

Kolnaako
12.04.2012, 14.20
Kirjoitukseni kumpusi juurikin täsätä Turvesuo/Tapiola Golf projektista, josta olen ollut jo kaksi kertaa yhteydessä Espoon kaupungin tekniseen keskukseen. Tuo Keilaniemen metroasematyömaa on myöskin hyvin selkeästi ohjeiden vastainen. Alkaa haiskahtamaan tämä suorittajan ja valvojan välinen suhde...

Kolnaako
12.04.2012, 14.23
...juu ajelin itsekin eilen tuon Klovinpellontien pätkän, joka muuten sijaitsee aivan koulun (ala-aste?) välittömässä läheisyydessä.

p bonk
12.04.2012, 14.54
^ Ei kai se koulu haittaa, kun hyvät espoolaiset kumminkin kuskaavat lapset autolla koulun pihaan asti. Siitä syntyvä soppa on ihan toisen ketjun aihe.

Risto Koivunen
12.04.2012, 18.19
Kirjoitukseni kumpusi juurikin täsätä Turvesuo/Tapiola Golf projektista, josta olen ollut jo kaksi kertaa yhteydessä Espoon kaupungin tekniseen keskukseen. Tuo Keilaniemen metroasematyömaa on myöskin hyvin selkeästi ohjeiden vastainen. Alkaa haiskahtamaan tämä suorittajan ja valvojan välinen suhde...

Jos tuntuu siltä, että Espoon tekninen keskus ei tunnu saavan valvontaa toimimaan, niin seuraavana kannattaisi varmaankin ottaa yhteyttä Espoon kaupungin teknisen lautakunnan jäseniin, ja pyytää näitä vähän ravistelemaan virkamiehiä.

Risto Koivunen
12.04.2012, 23.33
Jakokunnantiellä H:gin Länsi-Pakilassa http://www.eniro.fi/kartta/Jakokunnantie+8%2C+HELSINKI/ ajoradalla pyöräillessä minua on tullut vastaan kolme kertaa asuntoautolla ajava mouho, jolla on ”tapana” koukata päin pyöräilijää kohdatessa.

Uutisista päätellen tuolla Jakokunnantien nurkilla on muitakin hasardeja kuin tuo asuntoauto: nyt siellä on onnistuttu ajamaan urheiluautolla talon seinään noin 130-150 km/h nopeudella (nopeusrajoitus alueella 30-40 km/h)!

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/urheiluauton_rysays_teki_pahaa_jalkea/

Ei olisi kauhean hauska olla fillaroimassa tuollaisella asuinkadulla, jos autoja tulisi vastaan tai ohittelisi moisella vauhdilla.

Kolnaako
13.04.2012, 09.18
Ajattelin soittaa vielä kerran teknisen keskuksen palvelevaan puhelimeen ja sitten, mikäli asia ei hoidu keskustelen kaupungin lakimiehen kanssa. Hän ymmärtää, että kaupungin ei kannata asettaa itseään alttiiksi korvausvaatimuksille mahdollisen vakavan onnettomuuden vuoksi.

63Bigsby
13.04.2012, 09.51
Uutisista päätellen tuolla Jakokunnantien nurkilla on muitakin hasardeja kuin tuo asuntoauto: nyt siellä on onnistuttu ajamaan urheiluautolla talon seinään noin 130-150 km/h nopeudella (nopeusrajoitus alueella 30-40 km/h)!

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/urheiluauton_rysays_teki_pahaa_jalkea/

Ei olisi kauhean hauska olla fillaroimassa tuollaisella asuinkadulla, jos autoja tulisi vastaan tai ohittelisi moisella vauhdilla.

Näin ton aamun Hesarissa, jossa mainittiin vain paikkana Pakila. Tuli heti mieleen, että josko olisi Hymer-papan huudeilla tämä tapahtunut ja siellähän se! Pitääkö tässä tosissaan alkaa etsimään toista reittiä työmatkalle, kun seutu on täynnä autoilevia vatipäitä!

bomba
13.04.2012, 10.37
Tuli heti mieleen, että josko olisi Hymer-papan huudeilla tämä tapahtunut ja siellähän se! Pitääkö tässä tosissaan alkaa etsimään toista reittiä työmatkalle, kun seutu on täynnä autoilevia vatipäitä!

Silloin Hymer-pappa ja muut liikennesiat ovat voittaneet. Älä luovuta!

Kolnaako
13.04.2012, 11.16
Nyt on kolme (3) kertaa pyydetty laittmaan Turvesuontien/Turveradantie ajettavaan kuntoon. Katsotaanpa mitä tapahtuu. Mainitsin myös Keilaniemen metrotyömaasta ja Klovinpellontiestä. Odotukset eivät ole kovin korkealla, mutta jospa kaupungin virkamiehet nyt yllättäisivät iloisesti.

63Bigsby
13.04.2012, 12.35
Silloin Hymer-pappa ja muut liikennesiat ovat voittaneet. Älä luovuta!
No juu, en nyt sentään! Oikeastaan sitä jo odottaa, että mitä kahjoa Jakokunnantiellä seuraavaksi tapahtuu! :-P

p bonk
13.04.2012, 12.54
Nyt on kolme (3) kertaa pyydetty laittmaan Turvesuontien/Turveradantie ajettavaan kuntoon. Katsotaanpa mitä tapahtuu. Mainitsin myös Keilaniemen metrotyömaasta ja Klovinpellontiestä. Odotukset eivät ole kovin korkealla, mutta jospa kaupungin virkamiehet nyt yllättäisivät iloisesti.

Kiitos aktiivisuudesta. Kovin toiveikas en jaksa olla, päätellen siitä millaisessa kunnossa kotitiemme on toista vuotta ja millaisella intensiteetillä sitä ei ole kunnostettu. Harkitsen auton vaihtoa maastomalliin.

Kolnaako
13.04.2012, 12.59
Meilläkin naapurit ja minä kilvan koko talvi soiteltu kotikatujemme kunnospidosta, mutta maastoautohaaveissa on jouduttu olemaan. Harmittaa kun vetoakselien suojakumit tuppaa irtoamaan noilla kunnostamattomilla kaduilla.

Risto Koivunen
13.04.2012, 14.08
Pitääkö tässä tosissaan alkaa etsimään toista reittiä työmatkalle, kun seutu on täynnä autoilevia vatipäitä!

Veikkaisin, että tuota autolla seinään urheillut kuskia ei taideta nähdä ihan heti uudelleen liikenteessä.

Risto Koivunen
16.04.2012, 13.57
Viikonloppuna tuli bongattua Helsingin keskuspuistossa, Maunulan majan nurkilla, mielenkiintoinen liikennemerkkiratkaisu: pururadalle (toimii talvella hiihtoladun pohjana) oli laitettu tieliikenneasetuksesta tuttu jalankulku kielletty -liikennemerkki. Tavoitteena oli kai ollut osoittaa, että kyseisellä ladulla tulisi talvella liikkua ainoastaan hiihtäen, ei jalkaisin.

Merkistä päättäneelle virkamiehelle ei tosin taida olla tieliikennelainsäädäntö täysin tuttu, kyseinen merkkihän nimittäin kieltää kävelyn lisäksi myös muut jalankulun muodot, kuten hiihtämisen, luistelun tai potkukelkkailun. Eli tuloksena saatettiin saada aikaan hiihtolatu, jolla ei lähtökohtaisesti saa laillisesti hiihtää. Tämä siis oletuksella, että kyseinen pururata on oikeasti tieliikennelain alainen.

Vertailun vuoksi, kyseisen merkin yläpuolella on tieliikenneasetukselle vieras kyltti, jonka tarkoituksena on ilmeisesti kieltää pyöräily ja koirien ulkoilutus pururadoilla (valkoisella taustalla mustat koiran ja pyörän kuvat ja punaiset ruksit näiden päällä). Vähän jäi hämmentämään moinen yhdistelmä.

Deriv
16.04.2012, 20.55
Joskus autoilijan valtaa sellainen letkamentaliteetti. Pentele ei liikenteen havainnointia voi korvata tuijottamalla edelläajavan puskuria!

Tänään ylitin risteystä suojatietä pitkin vihreillä valoilla, edestäpäin kääntyy auto suojatielle ja menee editseni sujuvasti. Tämän takana kuitenkin tulee auto suoraan törmäyskurssilla kanssani ja kiihdyttää vain (pitäähän se eka auto saada kiinni). Piruuttani päätän riskeerata eturenkaani tuppautumalla auton tielle. Useimmiten alistun näissä tilanteissa kuten terve järki sanoo, mutta nyt ei ollut sellainen fiilis. Auto onneksi kerkiää jarruttaa ja pääsen tien yli kolhuitta. Tämän jälkeen takaa kuuluu hyvin vihainen kiihdytyksen ääni.

Jatkuvasti tuollalailla protestoimalla ei varmaankaan kovin vanhaksi eläisi :/

Premnas
16.04.2012, 21.03
Tänään oli jännä hetki kevyenliikenteenväylällä kun olin tulossa tunnelista ulos (tunnelin jälkeen ei risteystä vaan väylä kaartuu välittömästi oikealle, pieni ylämäki). Vastaan ajeli suoraan samaa kaistaa joku nuori pyörällänsä..melkein tuli kolari mutta vastaantulija ehti väistää sinne, missä sen alunperinkin olisi kuulunut ajaa. Prkl oikeanpuoleinen liikenne! Mutta sydän kyllä hypähti siinä.

Olen ollut myös havainnoivinani että autoilijat saavuttaessaan kolmioristeystä, ikään kuin muka huomaisivat minut mutta laskelmoisivat ehtivänsä ennen...paitsi etteivät ehdi.

Fuuga
16.04.2012, 21.28
Näyttää näissä olevan syitä myös pyöräilijöissä... Vkloppuna olin ajelulla parin jälkikasvuun (6v. ja 8v.) kuuluvan kanssa ja vastaan tuli (näytti olevan ainakin toinen tuttu naama CCH:n pääsiäislenkiltä) 2 kpl aktiivipyöräilijöitä. Näkyvyys oli hyvä joten tilanne ei tullut yllättäen vaan jo kaukaa olisivat aktiivit voineet valita ajolinjansa. Kuitenkin näiden kahden piti 'varastaa' se 2/3 kelviä ajamalla vierekkäin. Vielä kun vauhti oli reipas (25-30 km/h) aiheutti se isänä sydämentykytyksiä ja pienellä 'oikealla kilpapyörällä ajavia' ihannoivalla kundilla idoleihinsa tympääntyneen kommentin "höh, piti melkein ajaa ulos tieltä".

Muistuttaisin, vaikka kuinka se oma stonga tuntuisi olevan tukevasti hanskassa, että kelveillä pienien pyöräilijöiden ja kävelijöiden kohtaamisissa oikeasti a) poistutaan parimuodostelmasta yksinkertaiseksi jonoksi - kerkeää sitä riiustella muutenkin b) tiputetaan vauhtia reippaasti.

Oli siinä hemmojen kohtaamisessa pakko ärjäistä. Joka tunnistaa itsensä, voi tulla vaihtamaan mielipiteitä vaikka seuraavalla HePon vkoppulenkillä.

jartsuli
16.04.2012, 21.46
Näyttää näissä olevan syitä myös pyöräilijöissä... .

Joo e itelläkään ymmärrystä moista kohtaan, muksujen kohdalla pitää aikuisten aina osata varautua johonkin päättömyyteen eikä niiden kohdalla kannata pitää matkavauhtia päällä saati sitten mennä vieretysten.

IncBuff
16.04.2012, 22.01
Mitä? Kyllähän sitä kelvillä vähintään kolme rinnan voi sukkiksissa ajaa.

TuH
16.04.2012, 22.40
Olen ollut myös havainnoivinani että autoilijat saavuttaessaan kolmioristeystä, ikään kuin muka huomaisivat minut mutta laskelmoisivat ehtivänsä ennen...paitsi etteivät ehdi.

Valitettavasti liikenteessä on pakko tiedostaa se, että mitä suuremmalla nopeudella liikut pyörällä, sitä suurempi riski autoilijoilla on arvioida nopeutesi täysin pieleen. Näistä virhearvioista syntyy sitten näitä vaaratilanteita, joissa kaahataan kolmion takaa suoraan eteen tai käännytään nenän edestä kun "hyvin ehditään".

asb
17.04.2012, 13.58
Tänään ylitin risteystä suojatietä pitkin vihreillä valoilla, edestäpäin kääntyy auto suojatielle ja menee editseni sujuvasti. Tämän takana kuitenkin tulee auto suoraan törmäyskurssilla kanssani ja kiihdyttää vain (pitäähän se eka auto saada kiinni). Piruuttani päätän riskeerata eturenkaani tuppautumalla auton tielle. Useimmiten alistun näissä tilanteissa kuten terve järki sanoo, mutta nyt ei ollut sellainen fiilis. Auto onneksi kerkiää jarruttaa ja pääsen tien yli kolhuitta. Tämän jälkeen takaa kuuluu hyvin vihainen kiihdytyksen ääni.

Taannoin olin samanlaisessa tilanteessa. Auton ratissa ikämies vaan alkoi puimaan nyrkkiä, joten menin kysymään mikä oli hätänä. Yritti ensin työntää mut autolla nurin, mutta kun löin tarpeeksi kovaa lapasella konepeltiin, niin suostui peruuttamaan pois mun jalan päältä, avaamaan ikkunan ja kertomaan, että olin väärässä, koska "auton eteen ei saa tulla."

Tuli semmonen fiilis, että tapasin jo lähestulkoon itseäni paukapäisemmän ihmisen. Hän oli sentään pitkälle kalkkeutunut ja kaiken jo oppinut ja tietävä eläkeläinen matkalla terveyskeskukseen.

nuubiainen
17.04.2012, 14.44
Jatkuvasti tuollalailla protestoimalla ei varmaankaan kovin vanhaksi eläisi :/

Mä tein samalla tavalla pari päivää sitten, kun auto yritti tulla kolmion takaa eteen. Jarrutti sitten viime hetkellä niin, että puolet nastoista varmaan irtosi. Vilkutin iloisesti autoilijalle. Ehkäpä tarkkailee seuraavalla kerralla paremmin pyörätietä (tai sitten ei).

Peks
17.04.2012, 15.00
Mä tein samalla tavalla pari päivää sitten, kun auto yritti tulla kolmion takaa eteen. Jarrutti sitten viime hetkellä niin, että puolet nastoista varmaan irtosi. Vilkutin iloisesti autoilijalle. Ehkäpä tarkkailee seuraavalla kerralla paremmin pyörätietä (tai sitten ei).

Ehkäpä tarkkailee tai sitten autoilija vain jakaa lähipiirille uuden tarinan, jossa sankarillinen autoilija juuri ja juuri pelasti tielle eteen suinpäin syöksyneen pyöräilijän hengen mahtavan nopeilla reflekseillään ja oivallisella liikenteen lukutaidollaan ... Mistäköhän tämä ajoittainen pessimismi kumpuaa.

nuubiainen
17.04.2012, 15.12
Valitettavasti liikenteessä on pakko tiedostaa se, että mitä suuremmalla nopeudella liikut pyörällä, sitä suurempi riski autoilijoilla on arvioida nopeutesi täysin pieleen. Näistä virhearvioista syntyy sitten näitä vaaratilanteita, joissa kaahataan kolmion takaa suoraan eteen tai käännytään nenän edestä kun "hyvin ehditään".

Ehdottomasti totta. Jos menee pyörätiellä 50 km/h niin ei kannata luottaa siihen että kukaan väistäisi. Nopeuksien arviointi on ylipäätänsä hyvin hankalaa.

IncBuff
17.04.2012, 17.04
Valitettavasti liikenteessä on pakko tiedostaa se, että mitä suuremmalla nopeudella liikut pyörällä, sitä suurempi riski autoilijoilla on arvioida nopeutesi täysin pieleen. Näistä virhearvioista syntyy sitten näitä vaaratilanteita, joissa kaahataan kolmion takaa suoraan eteen tai käännytään nenän edestä kun "hyvin ehditään".Niin vaatimus oikeasta tilannenopeudesta koskee myös pyöräilijää. Voi miettiä onko järkevää ajaa 35-40km/h risteykseen, kuten äsken yksi sukkisspede. Onneksi edellä olevan VW:n kuljettaja oli hereillä.

Risto Koivunen
17.04.2012, 17.19
Tänä aamuna oli muuten Espoon Upseerinkadulla kaksi kuorma-autoa lastauspuuhissa yhdistetyn jalkakäytävän/pyörätien puolella, josta ei kovin paljoa jäänyt varsinaisten pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden käyttöön. Eipä ollut ensimmäinen kerta.

Eipä tuo kyllä omalla kohdalla häirinnyt, kun yleensä ajan tuossa kohtaa sujuvasti ajoradalla - lähinnä ihmetyttää, miksi noin hiljaiselle kadunpätkälle on edes merkitty pyörätie. Vastaavasti kyllä myös ihmetyttää, miksi sitä kuorma-autoa ei olisi voinut pitää siellä ajoradan puolella tuon operaation ajan.

stiplu
18.04.2012, 08.55
Tämä ei tapahtunut tarkkaan ottaen kevyen liikenteen väylällä, enkä varsinainen avautuja ole minä ja oikeasti tämä vain nauratti suunnattomasti, mutta näin tänä aamuna:
Kaisaniementiellä (suht leveä katu jossa myös vähäistä autoliikennettä) joku starba kihnuttaa klohmolla kippurasarvella ja minä ohittamaan - äijä ei tee elettäkään edes vilkaistakseen taakseen ja juuri alkaessani olla rinnalla alkaa tuo kaartamaan kääntyäkseen vasemmalle. Kun huomaan suunnanmuutoksen koukkaan vähän kauemmas ja menen ohi. Perään kuuluu niin että Kaisaniemenpuisto raikuu:
"Kaettele vi**u p**kele mihin kulet saa**na!"
:D

Uomo
18.04.2012, 09.03
Pakko avautua pyöräilijöistä kanssa. Tänään siinä 8:10 maissa aamulla tuli vastaan Leppävaarassa Kehä I:n alikulkusillan kohdalla joku kilpurisankari ihan_v*tun_liian_lujaa pujotellen kävelijöiden ohi. Joku sininen kilparunko ja kuskilla valkoinen(?) lähettireppu. Jos tunnistit itsesi tästä kuvauksesta, niin mene ittees ja säädä sitä nopeuttasi sopivaksi muun liikenteen suhteen.

Kolnaako
18.04.2012, 09.44
...mä kanssa hiukan ihmettelen niitä (mm. Peugeot merkkisellä pyörällä ajava nuori mies) heijareita, jotka vetävät tossa Ruoholahdessa Itämerenkadulla minkä jaloista lähtee. Siinä Metroaseman ja Mäccärin kohdalla syöksytään jalankulkijaparveen kuin hai saaliin kimppuun. Eikös voida sopia, että työmatkatempo päättyy Katajaharjuun ja siitä keskustaan jäähdytellään lihaksia. Tiedoksi teille: mä en siis himmaa siinä koska paukut loppuu vaan ihan liikennneturvallisuussyistä.

bomba
18.04.2012, 09.50
Jatkan avautumista pyöräilijöistä. Tapahtui jo muutama päivä sitten, mutta foorumi ei ole toiminut. Joku nuori fiksipyöräilijä suhahti ohi kun ajettiin autotien reunaa Turun keskustassa. No, se ei kuitenkaan tullut ajatelleeksi, että paksu mies rumalla hybridillä voi kulkea kovempaa kuin hän, kunhan paksu mies pääsee liikennevaloista vauhtiin. Saavutin fiksuttelijan kahden korttelin päässä vähän ennen risteystä. Molemmat siis ajettiin autotietä, ja tämä fiksisankari siirtyy VASEMMALLE kääntyvien kaistalle ja ihan sen vasempaan reunaan. Onneksi olin hereillä ja huomasin kaverin lähes huomaamattoman nopean vilkaisun oikealle. Tajusin että sinnehän se aikoo! Ehdin painaa jarrut pohjaan juuri ennen kuin se kääntyi takarengas lukkojarrutuksessa kaistojen yli OIKEALLE suoraan mun eteeni. Törmäys oli ihan liian lähellä.

Sälli huomasi tilanteen itsekin, en ole varma tajusiko kuinka lähellä se oli jäädä jyrän alle. Käännyin kaverin perään koska sitäkin kautta pääsin kotiin. Ajaessani sällin ohi kommentoin (yritin kuulostaa ystävälliseltä) edes suuntamerkin näyttämisestä. Tyyppi vaan mulkaisi minua ja kommentoi jotain. En kuullut oliko haistattelua vai jotain muuta.

Highlander
18.04.2012, 09.54
Mitä? Kyllähän sitä kelvillä vähintään kolme rinnan voi sukkiksissa ajaa.
Tottakai voi! Succiksilla saa Hämähäkki-miehen voimat sekä ketteryyden. Mä ohitin tänään aamulla bussin - ei olis kyllä onnistunut lökäreissä. Matkustajien ilmeistä päätellen siellä taputettiin :p

jartsuli
18.04.2012, 10.31
Eilen tuli tässä kodin vierellä menevällä kevlillä vastaan pari mopopoikaa, pysäytin pojat ja jututin .. Poikien mukaan siinä saa ajaa mopolla, eivätkä kuulemma liikennemerkkejä kattele. Noh tämän tilanteen dejavuuna ottaen kaivoin kännykän ja kuvasin pojat ja heidän mopojen kilvet jotka ilmoitin toimittavani poliisille. Toinen pojista alkoi muistamaan ykskaks ameriikkalaisia lakeja ja sanoi ettei minulla ole oikeutta kuvata häntä ilman lupaa. Tämä sai minut nauramaan, ja tarkensin pojalle että kuvaaminen on sallittua julkisella paikalla ilman kohteen suostumustakin ja tässä tapauksessa kuvaan todisteita rikkeestä kuten KH:n poliisista on ohjeistettu. Poika meno hiljaiseksi, taisi oivaltaa että sakot tulee perästä päin.

Halloo halloo
18.04.2012, 11.52
Joskus kuskin ilmeestä näkee, että "tuli mokattua, viesti tuli perille, ensi kerralla paremmin": http://g.co/maps/9j8z6
Joitakin päiviä sitten linkissä olevan valkoisen auton kohdalle oli pysähtynyt pakettiauto kääntyäkseen vasemmalle siten, ettei nähnyt lainkaan kuvan suunnasta tulevaa kevyttä liikennettä. Ajoin pakun keulan edestä, näytin eleen "katso myös muuta liikennettä". Kuski oli nuorehko, tuli hyvä mieli, toivoa on olemassa.

Risto Koivunen
18.04.2012, 12.26
Lisää Espoossa eilen bongattua: yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän keskelle oli isketty työmaa-aita, johon oli kiinnitetty pyöräilyn ja jalankulun kieltävä liikennemerkki. Vieressä olevaa pyörätien ja jalkakäytävän merkkiä ei tietenkään oltu vaivauduttu huputtamaan.

Tuloksena siis taas tilanne, jossa määräysmerkki ja kieltomerkki ovat suorassa ristiriidassa toistensa kanssa. Luonnollisestikaan tieliikenneasetuksessa ei ole mainintaa siitä, kumman merkin mukaan tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia, joten tuossa taitaa taas olla pyöräilijän oikeusvarmuus vähän heikoissa kantimissa.