PDA

Näytä tavallinen näkymä : Reba aiheuttaa harmaita hiuksia

Sivut : [1] 2 3

vesipossu
04.07.2007, 15.41
Fillarissa on keulilla Reba SL 85mm, jolla on ajettu vasta pari kuukautta. Olin viikonloppuna ajamassa Tahkolla ja ennen kisaa säädin keulan paineet kohdalleen. Maaliin tullessa totesin keulan jäykisyneen niin, ettei se joustanut enää kuin korkeintaan 30mm. Keula ei kuitenkaan ollut ainakaan silmämääräisesti painunut kasaan vaan pelkästään jäykistynyt. Alkuviikon ajan olen nyt vuorotellen tyhjentänyt siitä ilmoja ja pumppaillut uusia, mutta ainakaan ohjepaineilla en saa siitä ollenkaan ajettavaa. Laittamalla +-puolelle selvästi suositeltua pienemmät paineet saan keulan joustamaan edes jonkun verran.

Voiko olla niin, että keulaan täytyy vaan laittaa tarpeeksi pienet paineet, että saan siitä omasta mielestäni ajettavan? Ei kai kuitenkaan ole normaalia, että keula "jäykistyy" ajon aikana merkittävän paljon?

Takuuhan tuossa on luonnollisesti vielä voimassa, mutta se on ensimmäinen ilmakeulani ja haluaisin ensiksi saada selville onko siinä oikeasti mitään vikaa vai enkö vaan osaa..

En siis todellakaan ole mikään taitaja näissä asioissa, eli saa ehdotella ihan idioottimaisiltakin kuulostavia ratkaisuja.

tya
04.07.2007, 15.47
ihan idioottimaisiltakin kuulostavia ratkaisuja.

Siitä on mennyt lukitus päälle? :p Siinä kun on se motionkontrolli, niin jos floodgate olis säädetty oikein "tiukaksi", lukitus varmaan aiheuttaisi sen että joustaa vähän. En ihan tiedä kun en ole moisia käyttänyt.

vesipossu
04.07.2007, 15.54
Siitä on mennyt lukitus päälle? :p Siinä kun on se motionkontrolli, niin jos floodgate olis säädetty oikein "tiukaksi", lukitus varmaan aiheuttaisi sen että joustaa vähän. En ihan tiedä kun en ole moisia käyttänyt.

Sen sentään tajusin tarkistaa heti alussa, ettei lukitus ole päällä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon10.gif

tya
04.07.2007, 16.09
Itse oon nimittäin ajanut lukko päällä vahingossa pidempäänkin... :D Mutta eipä tuon kyllä pitäisi jäykistyä ajaessa tuolla tavalla. Eikö kaikissa Reboissa ole tarralla kyljessä ohjepainetaulukko? Käytätkö niitä paineita ja silti joustaa vain kolme senttiä? Takuuasia, sanoisin.

TuomasR
04.07.2007, 16.47
Omasta Rebasta katosi joustomatka vähitellen, ensin 115, sitten 100 ja sitten 60. Vein huoltoon ja keula toimii taas.
Rokkarin virallinen huoltovälihän on jotain ihan naurettavaa, joten voi olla niin ja näin saatko mitään takuusta jos maahantuoja epäilee pelkästään huollon tarvetta.
Helpoimmalla selviät jos soitat myyjäliikkeelle / maahantuojalle (jos keula tuotu itse) ja kysy alustavaa diagnoosia. Jos haluat saada keulan nopeasti takaisin alle, kiikuta keula huoltoon.

Jyrki P
04.07.2007, 19.45
Jos sitä ohjepainetaulukkoa käyttää niin keula on melkein jäykkä, koska itellä on painoa n.92kg ja taulukko sanoo et pitäs olla 160psi. Mut mä ajelen 70psi:llä ja keula toimii hienosti, kaksi kertaa olen huollon tehnyt keulalle jolla on ikää vajaa kaksi vuotta.

Voihan olla et on negatiivipuolen tiiviste menny ehkä liian vähästä öljystä ja päästää paineet +-puolelle, sillon ainaski keula jäykistyy lähes kokonaan.

Koitappa säätää ne paineet uusiks ja katot sen painauman(SAG) ku istut painollas pyöränpäällä, tolla joustomatkalla ehkä 1,5-2cm ja laitat negatiivipuolelle 10-20psi:tä vähemmän painetta ni vois alkaa toimimaan.

Mika K
04.07.2007, 23.01
Mitä ihmettä!!! Meikä kyllä ajaa ihan taulukon ohjepaineilla eli 155-160psi sekä positiivisella että negatiivisella puolella ja hyvin toimii eli keula käyttää kunnon ajossa lähes koko 100mm joustomatkansa pohjaamatta ja on todella herkkä. Jos itse käyttäisin jotain 70psi paineita niin sagia olisi varmaan yli puolet joustomatkasta ja pohjaisi joka juuressa.

Tuo ongelma tosiaan kuulostaa siltä että negatiivipuolelta pääsee ilmat vuotamaan poies. Tarkistas se ensin, että mitä siellä on ja pysyy. Jos takuu on voimassa niin siitä sitten vaan rutisemaan vaikka voi olla ettei takuuseen mene, tiivisteet on kuitenkin kuluvia osia ja nuo ohjeistetut huoltovälit on aika "varman päälle" speksatut..

Kiovan Dynamo
05.07.2007, 12.43
Tuo ilmeisesti tarvitsee reilusti massaa päälle toimiakseen kunnolla. Eilen kävin pitkästä aikaa jyyhkimässä 120-millisen Marsun kanssa ja tuntuipa mukavalta, kun oli 120 milliä oikeasti toimivaa joustoa käytössä. Rebassa on ehkä 40mm smuuttia joustoa ja sitten progressio tappaa loput 60. Jos pudottaa positiivipuolelta ilmaa vielä pois, niin keula ei ikinä saavuta täyttä mittaansa... Pettymys.

kharik
06.07.2007, 10.43
Tuo ilmeisesti tarvitsee reilusti massaa päälle toimiakseen kunnolla. Eilen kävin pitkästä aikaa jyyhkimässä 120-millisen Marsun kanssa ja tuntuipa mukavalta, kun oli 120 milliä oikeasti toimivaa joustoa käytössä. Rebassa on ehkä 40mm smuuttia joustoa ja sitten progressio tappaa loput 60. Jos pudottaa positiivipuolelta ilmaa vielä pois, niin keula ei ikinä saavuta täyttä mittaansa... Pettymys.

Häh, kyllä kai mulla tuntuu löytyvän täydet 115mm pehmyttä juustoa rebasta. Aluksi sai hakea paineita kohilleen mutta kyllä ne sieltä tuli ku vähän houkutteli. Ja joskus KD, joku voi ajella muutakin kuin pururataa, missä siittä progressiosta on ihan oikeasti hyötyä. :D

vesipossu
06.07.2007, 15.32
Laitoin keulaan nyt tosi pienet paineet ainakin niihin suosituslukemiin verrattuna ja vielä toistaiseksi tuntuu toimivan. Täytyy vielä hieman hakea säätöjä kohdilleen ja käydä ensi viikolla kunnon lenkillä kun työkiireet helpottavat.. Näkee sitten pitääkö keula paineet vai muuttuuko jäykäksi.

steelduck
06.07.2007, 16.42
Missäs tuo kannattaa pääkaupunkiseudulla huollattaa?

tya
06.07.2007, 17.03
Pyorahuolto.com huoltaa, joskaan ei ole virallinen huolto. Mountain Bike Shop taitaa olla.

TuomasR
06.07.2007, 20.25
Pyorahuolto.com huoltaa, joskaan ei ole virallinen huolto. Mountain Bike Shop taitaa olla.
Molemmissa olen huollattanut eikä ole valittamista. Jomman kumman putiikin huollon jälkeen tosin huomasin mehevät naarmut liukuputkessa, mutta en ole varma hosuinko naarmut keulaan itse vai saiko huoltaja ne aikaiseksi.
Edellisessä huolto taisi olla huikan edullisempi.

Kiovan Dynamo
06.07.2007, 21.51
Häh, kyllä kai mulla tuntuu löytyvän täydet 115mm pehmyttä juustoa rebasta. Aluksi sai hakea paineita kohilleen mutta kyllä ne sieltä tuli ku vähän houkutteli. Ja joskus KD, joku voi ajella muutakin kuin pururataa, missä siittä progressiosta on ihan oikeasti hyötyä. :D

Niin minäkin olen kuullut huhua, että niin tuon pitäisi toimia. Vaan kun ei edes ole aivan ensimmäinen keula, mistä toimintaa houkuttelen esiin ja silti ei vaan onnistu. Pitänee tuokin kohta purkaa osiin ja tsekata.

Ja tuohon lenkkireittiasiaan voidaan palata sitten, kun ollaan useammin, kuin kerran vuodessa, samoilla poluilla ylipäätään liikenteessä...

vesipossu
16.07.2007, 19.37
Noniin, eipä tarvitse enää miettiä onko Rebassa vikaa vai ei. Laitoin Tahkon jälkeen sopivat paineet keulaan takaisin ja olivat pysyneet siinä ihan hyvin. Tänään kävin taas testilenkillä ja rauhallisen maastoajon jälkeen siirryin takaisin kestopäällysteelle. Muutama metri ajoa ja kova pamaus. Aloin tarkkailla renkaita, että kumpi tyhjenee ensin. Ilmat pysyivät kummassakin mutta hetken kuluttua huomasin, että keula on painunut täysin kasaan. Nousin pyörän selästä pois ja keula hiljalleen palautui normaaliin pituuteensa tai ainakin lähelle sitä. Pientä painettakin siinä on, mutta eihän se toimi enää ollenkaan. Sellainen harmaa rengasmainen tiivistekin siitä liukuputken ympäriltä lähti pois paikoiltaan. Nyt sitten testataan takuun toimivuus..

arctic biker
16.07.2007, 20.23
Nyt sitten testataan takuun toimivuus..
takuuhan ei tietenkään korvaa,oot ajanut liian pienillä paineilla...:D

formulastara
25.07.2007, 21.33
Mua alkaa vähän epäilyttää koko Rock Shox. Ongelmia näyttää johonkin Marsuun nähden olevan kaikilla ja kaikissa malleissa enemmän kuin tarpeeksi. Itsellä Dart 2, ja joustoliikettä ehkä sen 5 senttiä. Sagia ei ollenkaan, vaikka pre on minimissä. Palautuksen vaimennussäätö ei auta perusongelmaan, vaikka poistaakin pomppuefektin. Jäykkää on. Katsotaan nyt, jos laihemmat öljyt auttaisi asiaan. En tosin tiedä mitkä siellä lähtökohtaisesti on. Ehkä löysempi jousikin tulisi kyseeseen, jos vaan jostain sais!? Täytynee kysyä Bike Planetista, josta pyörän hankin.

palokka
25.07.2007, 22.06
Vaiha Leftyyn ni ei tarvi katua:)

länsiväylä
25.07.2007, 22.37
Mua alkaa vähän epäilyttää koko Rock Shox. Ongelmia näyttää johonkin Marsuun nähden olevan kaikilla ja kaikissa malleissa enemmän kuin tarpeeksi. Itsellä Dart 2, ja joustoliikettä ehkä sen 5 senttiä. Sagia ei ollenkaan, vaikka pre on minimissä. Palautuksen vaimennussäätö ei auta perusongelmaan, vaikka poistaakin pomppuefektin. Jäykkää on. Katsotaan nyt, jos laihemmat öljyt auttaisi asiaan. En tosin tiedä mitkä siellä lähtökohtaisesti on. Ehkä löysempi jousikin tulisi kyseeseen, jos vaan jostain sais!? Täytynee kysyä Bike Planetista, josta pyörän hankin.

No. Dart nyt on vissiin Rokkarin halvin malli, jolta odottaakin suunnilleen samanlaista toimintaa kuin joltain RST:ltä. Viis senttiähän on jo ihan hyvin..

Sulla on todennäköisesti liian jäykkä jousi siinä (painollesi), tai sitten öljyä on liikaa. Ainakaan paljon löysempää ei voi laittaa, sillä Rokkarin mukaan siellä on 5wt ölppää.

BikePlanetissa tuskin vaihtojousta on, eikä välttämättä maahantuojallakaan

formulastara
28.07.2007, 16.22
No nyt saa nauraa. Koko ajan dartin lockout on ollut "puolittain" päällä. Siitä jäykkyys. Otin sen kyllä ensimmäisenä pois päältä jo koeajossa. Mutta se kytkin ei napsahda tiukasti joko ON tahi OFF-asentoon, jotta oliskohan tuo mennyt siihen väliasentoon jonkun hypyn jälkeen... Tai sitten joku tekee jäynää. Mutta siis nyt olen oikein tyytväinen keulan toimintaan, joustaa sen 8 senttiä, sagi on sopiva, ja palautusvaimennuksen säädöllä keulan saa mielestäni oikein hyvään balanssiin.

TuomasR
29.07.2007, 13.13
Nauretaan :D:D:D
Itelle kävi joku päivä vähän samalla tavalla. Ihmettelin miksi kädet väsyy heti lenkin alussa; syy selvisi vilkaisemalla lukitusnamikkaa :D

länsiväylä
29.07.2007, 15.11
Helpostihan siinä niin käy... Ajettiin kaverin kanssa Tahkon kisaa edeltävänä päivänä se 25km lenkki alkulämmittelyiksi. Ihmettelin kun oli kovasti tekemistä siinä toiseksi viimeisessä pitkässä alamäessä. Alhaalla kans huomasin että Reba oli jäänyt lukkoon edellisen ylämäen jäljiltä.

Mutta ajoin kyllä vielä huonommin seuraavana päivänä keula auki, ehkä oli liian niiteissä kisasta.:rolleyes:

ConD
31.07.2007, 12.18
Reban kanssa olen ollut tekemisissä nyt kesäkuusta asti kun laitoin ekan maasturini. Keula on ollut kyllä yllättävänkin smoothi ja mukava käyttää, eikä ylimääräisiä klappeja jne ole ollut. Malli on siis SL, ja pituutta 100mm, Dual airina. Paineet ~110 sekä ylä että alapuolella. Syksyllä olisi tarkoitus käyttää tuo auki ja uusia sinne mahdollisesti o-renkaita tarpeen mukaan sekä tietty öljyt, ex-koeajopyörä kun kyseessä kuitenkin.

Tuo lukitus vaan on herkkä. En ole mitään remote-poplockia asennellut, joten kruunussa oleva vipu saattaa metsässä rymistellessä jonkin pajun tai kuusen läheltä kaartaessa mennä puoliksi päälle "itsestään". Viimeksi eilen huomasin lenkillä, että tuntuupa meno jäykältä ja puoliksihan se lukko oli päällä.
Mutta varsinaisesti tämä siis ei ole harmaa hius, pidän tuota enemmänkin ominaisuutena. :) Onhan se mukava kun tietää että tarpeen tullen keulan saa nopeasti lukkoon kesken ajon.

Tmh
31.07.2007, 13.10
Reban kanssa olen ollut tekemisissä nyt kesäkuusta asti kun laitoin ekan maasturini. Keula on ollut kyllä yllättävänkin smoothi ja mukava käyttää, eikä ylimääräisiä klappeja jne ole ollut. Malli on siis SL, ja pituutta 100mm, Dual airina. Paineet ~110 sekä ylä että alapuolella. Syksyllä olisi tarkoitus käyttää tuo auki ja uusia sinne mahdollisesti o-renkaita tarpeen mukaan sekä tietty öljyt, ex-koeajopyörä kun kyseessä kuitenkin.

Tuo lukitus vaan on herkkä. En ole mitään remote-poplockia asennellut, joten kruunussa oleva vipu saattaa metsässä rymistellessä jonkin pajun tai kuusen läheltä kaartaessa mennä puoliksi päälle "itsestään". Viimeksi eilen huomasin lenkillä, että tuntuupa meno jäykältä ja puoliksihan se lukko oli päällä.
Mutta varsinaisesti tämä siis ei ole harmaa hius, pidän tuota enemmänkin ominaisuutena. :) Onhan se mukava kun tietää että tarpeen tullen keulan saa nopeasti lukkoon kesken ajon.

Irrota se lukitusnuppi ja käännä se toiseen asentoon, ettei se törrötä suoraan sivulle. Itse tein noin ja ei vastaavaa ongelmaa sen jälkeen. Jos ei meinaa mennä niin jyystä vähän siitä vivusta pois.

GaryT
01.08.2007, 00.54
Rebassa on tasan yksi ongelma ja se on säätöjen hakemiseen menevä aika. Noin kattavalla kokoelmalla eri säätöjä keulan saa toiminnaltaan kenelle vaan täydellisyyttä hipovaksi. Reban kanssa siihen vaan menee tuhottomasti aikaa kun "kaikki vaikuttaa kaikkeen" ja säädettäviä asiota on niin monia.

Ja kun googlailee asiaa niin yleinen konsensus netissä on kyllä, että ne ohjepaineet on aivan päin peetä. Muutenkin Reban säätöjen ottaminen listalta on vähän kuin F1 talli skippaisi parit testit ja katsoisi jotkut säädöt vaikka moottoritoimittajan antamista papereista (joo, välillä se säätöjen hakeminen tuntui formulan säätämiseltä tjsp...).

jackknife
01.08.2007, 10.26
(joo, välillä se säätöjen hakeminen tuntui formulan säätämiseltä tjsp...).
Onko paljonkin käytännön kokemusta tästä? :D

steelduck
01.08.2007, 11.10
Molemmissa olen huollattanut eikä ole valittamista. Jomman kumman putiikin huollon jälkeen tosin huomasin mehevät naarmut liukuputkessa, mutta en ole varma hosuinko naarmut keulaan itse vai saiko huoltaja ne aikaiseksi.
Edellisessä huolto taisi olla huikan edullisempi.

Käytin keulan Pörähuollossa ja siitä tuli parempi kuin se on ikinä ollut. Supersmuuttia joustoa 115mm. Hyvin näytti pojalla toimivan Vuokatin bermilinjalla. :)

Hans Opinion
02.08.2007, 09.54
Hans hämmästelee, hänellä kun on Reba pelittänyt 110/110 paineilla 80kg kuskin alla ilman ongelmia - säädöt löytyi tosi nopsaan ja pop-lokki toimii.
Balttiarallaa vuoden verran olen ollut keulaan tyytyväinen sekä kisa että lenkkikäytössä... minusta Reban hinta-laatu-suhde on kohdallaan.

GaryT
07.08.2007, 13.55
Onko paljonkin käytännön kokemusta tästä? :D

PC-pelinä on... :D

GaryT
07.08.2007, 13.59
Hans hämmästelee, hänellä kun on Reba pelittänyt 110/110 paineilla 80kg kuskin alla ilman ongelmia - säädöt löytyi tosi nopsaan ja pop-lokki toimii.
Balttiarallaa vuoden verran olen ollut keulaan tyytyväinen sekä kisa että lenkkikäytössä... minusta Reban hinta-laatu-suhde on kohdallaan.

Luulen, että Hans on vaan tyytynyt vähempään kuin mitä Reballa on tarjota. Mutta mikäs siinä jos on tyytyväinen.

jusben
16.04.2009, 18.58
Siis mitä noiden keulojen takuun oikein pitäis korvata??? 2v takuu mutta kun jotain hajoaa niin ne on kuitenkin ns. kuluvia osia aaarrrrrrgghhhh!!! Miksi ei voi suoraan laittaa tuota 2kk takuuks tai vaikka kun perärengas katoaa, ei siis mitään järkeä. Kuitenkin meikäläisen reban hinta päälle 400€, niin luulis nyt jotain lupauksi tulla siihen hintaan ja noi rock shockin huoltovälit huh huh...
Pikku avautuminen :D

H. Moilanen
16.04.2009, 19.04
Oletitko, että takuu korvaa kaikki hajoamiset takuuaikana?

jusben
16.04.2009, 19.10
No en tietty, mut aika vaikea osoittaa mikä hajoamisen syy on?

H. Moilanen
16.04.2009, 19.15
Aika helppo homma 95% tapauksista, 5% onkin yleensä kinkkisempiä. Mikä siinä Rebassa nyt on mennyt rikki?

jusben
16.04.2009, 19.46
Eli ilmeisesti päässeet öljyt jostain syystä valumaan vaimentimen alaosaan, joka kovettaa keulan? näin ainakin arveltiin maahantuojalla.

H. Moilanen
16.04.2009, 20.57
Tuleeko yllärinä, että liikkuvien pintojen tiivisteet ovat kuluvia osia? Eri asia on, jos keula on kovin vähän ajettu ja pystyt sen toteennäyttämään. Jos annettuja huoltovälejä ei ole noudatettu kuten annoit ymmärtää, valmistajan on hyvinkin helppo sälyttää kustannusvastuu käyttäjälle.

Leku
16.04.2009, 21.01
Takuuehdoiksi voinee vaikka kirjoittaa, että "mikäli emme pidä naamaristasi, nii myö ei taata mitää".

Kun se takuu on edelleen eri asia kuin virhevastuu.

simojoki
16.04.2009, 21.08
Eli ilmeisesti päässeet öljyt jostain syystä valumaan vaimentimen alaosaan, joka kovettaa keulan? näin ainakin arveltiin maahantuojalla.
Keula auki, öljyt pois, liukuputken alakorkki tiukemmalle, keula kasaan, öljyt sisään ja kovaa ajoa.

H. Moilanen
16.04.2009, 21.13
Takuuehdoiksi voinee vaikka kirjoittaa, että "mikäli emme pidä naamaristasi, nii myö ei taata mitää".

Niimpä. Se miten asian esittää vaikuttaa monesti kummasti saako takuukorjausta vai ei.

cujo
19.04.2009, 18.15
Luulen, että Hans on vaan tyytynyt vähempään kuin mitä Reballa on tarjota. Mutta mikäs siinä jos on tyytyväinen.

Tämän olen kuullut sanottuna aiemminkin. Fillarin mukana tuli Reba SL dual air ja nyt sen säätö kiinnostaisi. Nyt jos kerta tehtaan suosituksilla ei saada keulasta kaikkea irti mitä se voi antaa, niin minkälainen se keula on optimi säädöillä?!

Laitelkaas vaikka ihan adjektiivein mitä Rebat voi parhaimmillaan "antaa".
Tietäisi sitten, et mitä lähtee keulan säädöillä hakemaan. Kun tuo jäykkäperäsen keula (TORA RL 80mm) ei ole niin hyvin säädettävissä kuin tämä täpärin REBA.

Ite olen n.75-77kg. Kesä kun etenee luulen että paino on siellä 75kg paikkeilla. (toivottavasti)

Itsok
19.04.2009, 18.23
Oma kokemukseni kun vielä omistin ko. kepin jäykkäperäsessä. Keula oli kasattu 115 milliseksi ja tehdas suositteli muistaakseni jotain 115-125 psi minulle. Taisin pitää painetta siinä molemmin puolin n.100 psi. Sägiä oli siis melko reilusti, mutta meno oli todella smoothia ja keula ei notkunut häiritsevästi putkeltaakaan. Jos en ihan väärin muista niin huollon yhteydessä laitoin 5w öljyt, paluuvaimennus oli säädettynä melko nopealle. Lukkoa en tainnut käyttää kuin siirtymillä.

Itseasiassa nyt on alkanut tuntua että Foxin F100 ei anna yhtä mukavaa kyytiä...

Kiukas
19.04.2009, 18.25
Oma kokemukseni kun vielä omistin ko. kepin jäykkäperäsessä. Keula oli kasattu 115 milliseksi ja tehdas suositteli muistaakseni jotain 115-125 psi minulle. Taisin pitää painetta siinä molemmin puolin n.100 psi. Sägiä oli siis melko reilusti, mutta meno oli todella smoothia ja keula ei notkunut häiritsevästi putkeltaakaan. Jos en ihan väärin muista niin huollon yhteydessä laitoin 5w öljyt, paluuvaimennus oli säädettynä melko nopealle. Lukkoa en tainnut käyttää kuin siirtymillä.

Itseasiassa nyt on alkanut tuntua että Foxin F100 ei anna yhtä mukavaa kyytiä...

Kuinkas painava jannu on kyseessä?

H. Moilanen
19.04.2009, 20.43
Reban alkuherkkyyteen vaikuttaa suuresti stefat ja niiden merkki. Omien kokemuksien mukaan Enduron tiivisteillä keulasta tulee herkempi, joskaan ei vielä vedä vertojaan Foxille.

Itsok
19.04.2009, 21.10
Kuinkas painava jannu on kyseessä?

Olisinko viime kesänä ollu sillon jonkun 82 kg. Mut kokeile tehtaan suosittelemilla paineilla ja ala pikkuhiljaa pudottamaan paineita ja ajamaan jotain sopivaa juurakkopätkää. Lopeta säätäminen kun keula on liki täydellinen :D

fsx
24.04.2009, 01.03
Kysynpä neuvoa. Viime syksynä hankitussa Radonissa on keulana Reba SL 80mm, johon tuli nyt sellainen ongelma, että keula 'joustaa' enää n. 10-20mm. Keula painuu vaivoin kasaan ja palautuu pienellä viiveellä lorinan tai sihahduksen säestämänä.

Ilma pysyy keulan sisällä edelleen ihan normaalisti, enkä ole huomannut että se olisi vuotanut öljyä. Jos otan keulasta paineet pois kokonaan niin toiminta pysyy jotakuinkin samana, käsin sitä voi liikuttaa ylös-alas tuon pari senttiä. Motion controlin tai floodgaten säädöistä ei ole myöskään apua. Tosin tuo lukitus ei uutenakaan juuri toiminut (jossain threadissa taisi lukea, että väärä öljyn määrä voisi aiheuttaa tämän lukittomattomuuden).

Ei ole kokemusta keulan huollosta, mutta ajattelin että pitää koittaa avata tuo ja pistää molempiin jalkoihin sisään uudet öljyt huoltomanuaalin mukaan. Vai osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä mikä mahtaa olla vikana?

H. Moilanen
24.04.2009, 06.31
Vaimennusöljyt valuneet alajalkaan.

jusben
24.04.2009, 23.14
Juu keula kävi huollossa oli avattu ja öljyt vaihdettu eikä kestänyt kuin 3 päivää mikä oli positiivista. No laitoin keulan takaisin pyörään ja kävin eilen illalla ajamassa lenkin ja säätämässä optimaaliseksi. Aamulla tuossa kouluun lähtiessä pari polkaisua ehdin vetästä kun keula kolahti taas pohjaan entiseen tapaan ja kyllä alkoi päivä mukavasti. En tietenkään tajunnut sanoa huoltoon viedessä että vaihtaa oikeasti tiivisteet, eikä vain pura ja kokeile että toimii. No eihän se tietysti ollut kuin 65€, mutta kyllä jonkun verran kyrpii kun taas pääsee purkamaan sen pyörästä ja maksaa min. 65€+tiivistesarjan siihen päälle näin opiskelijabudjetilla. pitää mennä varmaan biltemaan ja ostaa yosemite, niin voi aina ostaa uuden pyörän kun jotain hajoaa...
Hohhoijaa :rolleyes:

znood
24.04.2009, 23.52
Jaa huollolla ei ole takuuta ? Vieppäs keula takasin vaan sinne ja sano että tää ei pelaa huollon jäljiltä.

Jotenkin tuntuu että se f100 antaa kuitenkin LOPPUPELEISSÄ paremman kyydin... toivottavasti ;)

J Panula
27.04.2009, 08.33

Juu, mä koin asian juuri toisinpäin ;)

F100 on todella mukava ja pelaa loistavasti, sanoisin kuten ajatus, Rebaa en ikinä saanut kunnolla toimimaan, se oli sellainen kova ja joustamaton tai sitten pohjasi heti... 90kg kuskin käytössä...

marco1
27.04.2009, 10.11
En saanut oikein mieleistä tuntumaa tuosta ´09 Reba SL:sta noilla +130/-130 -paineilla (+/- 10psi) mitä 85kg painoiselle suositellaan. Kumipallomainen tuntumaa ja velloo liian alhaalla.
Mtbr:stä löytyi ehdotus kokeilla +100/-70 tyyppistä asetusta ja se tuntuu olevan lähempänä toimivaa säätöä mulle.

lansive
27.04.2009, 10.43
En saanut oikein mieleistä tuntumaa tuosta ´09 Reba SL:sta noilla +130/-130 -paineilla (+/- 10psi) mitä 85kg painoiselle suositellaan. Kumipallomainen tuntumaa ja velloo liian alhaalla.
Mtbr:stä löytyi ehdotus kokeilla +100/-70 tyyppistä asetusta ja se tuntuu olevan lähempänä toimivaa säätöä mulle.

Minulla on nyt +130/-110 ja toimii mukavasti. Massaa vähän alle 90 kg. Kokeilin myös tuota matalampaa painetta, mutta sillä menasi mennä nenilleen joka alamäessä. Ihan ihmeelliset kyllä nuo rokkarin negatiivipuolen suositukset.

juminy
27.04.2009, 11.10
Minulla on nyt +130/-110 ja toimii mukavasti. Massaa vähän alle 90 kg. Kokeilin myös tuota matalampaa painetta, mutta sillä menasi mennä nenilleen joka alamäessä. Ihan ihmeelliset kyllä nuo rokkarin negatiivipuolen suositukset.Täytyypä kokeilla tuonsuuntaisia itekin.

Itsok
27.04.2009, 15.11
Toi matalapaine käyttö oli minulla käytössä siksi että meno olisi todella smoothia ja pehmeää. Alotellessani käytin kovempia paineita, kun muuten meinasi olla nenälläni alvariinsa. Ajotekniikan kehittyessä olen alkanut ajamaan pehmeämmällä keulalla ja minulle keula toimi parhaiten säädettynä hyvin pehmeäksi. Toki vieläkin tahdon välillä käydä halaamassa maaperää :D

Toki kannattaa kokeilla useita eri variaatioita keulan paineiksi, jotta saa kaulan mieleisekseen. Osa taitaa jopa laittaa miinuspuolelle enemmän painetta kun pluspuolelle. Tämä vie sitten osan joustomatkasta (tälläisessä tilanteessahan todellisuudessa molemmissa ilmakammioissa on yhtäpaljon painetta ).

Keulan paineet kannattaa ajatella tällein: Positiivipaine määrää jousen jäykkyyden ja negatiivipaine progressiivisuuden ja alkuherkkyyden.

kona28
27.04.2009, 20.35
Ite just asettelin uutta rebaa mutta sit huomasin kun oli kiinni niin se koko keula ei liikkunut mihinkään eikä ahead ruuvin löystö auttanut paskaakaaan !!!! siis mitä vittuuuuaa :seko::seko::seko::mad::mad::mad::mad::mad::seko:: mad::mad::(:mad::mad:

cujo
27.04.2009, 20.53
Paineet? Lukitus?

Mulla on nyt pari lenkkiä takana uudella fillarilla, jossa keulilla Reba SL ja toiminu moitteetomasti. Lukitus jos on päällä, ni ei kyl hytky juurikaan.

kona28
27.04.2009, 21.00
Mitä vitun vitun vittua:mad: nyt on ongelma kiristän vähän enemmän onkos se sitten ahead ruuvi tai joku tällainen (takoitan mutteria jolla kiristetään ohjainlaakeri) niin sitä kiristin ja sit lyö keula jumiin vaikka kääntäis tangosta niin se on jäykkä eikä käänny oikeen mihinkään... mutta taas kun löystää niin se toimmii jotenkin mutta kun kääntää toisin päin (tanko 180) niin alkaa jumittaaa ?? missä on vika ?

kona28
28.04.2009, 22.37
Voiko vaikuttaa jos yläkoolin tilalle on sujahtanut alakooli ? olisko mahdollista ?

fsx
29.04.2009, 00.51
Reban huoltomanuaalissa neuvotaan käyttämään kahta eri öljyä (5W, 15W). Onko suurta haittaa jos käytän yhtä ja samaa öljyä, kompromissina vaikka 10W ?

H. Moilanen
29.04.2009, 06.42
Voiko vaikuttaa jos yläkoolin tilalle on sujahtanut alakooli ? olisko mahdollista ?

Vaikuttaa varmasti, mutta ei pitäisi olla mahdollista. Yläkooli on yleensä halki ja viimeistään ohjainputkeen asentaessa pitäisi hälytyskellot soida.

H. Moilanen
29.04.2009, 06.49
Reban huoltomanuaalissa neuvotaan käyttämään kahta eri öljyä (5W, 15W). Onko suurta haittaa jos käytän yhtä ja samaa öljyä, kompromissina vaikka 10W ?

Vaimennusöljynä voi käyttää viskositeetiltään mitä vaan öljyä. Vaimennusominaisuuksiin se tietenkin vaikuttaa, mutta ei aiheuta vahinkoa.

Voiteluöljyksi tarkoitettu 15w, joka lisätään keulan alapäästä, on syytä olla huomattavan paksua tavaraa. Jos öljy on liian ohutta, lopputuloksena on varsinkin ylemmän liukupuslan ennenaikainen kuluminen voitelun puutteesta. Mitä ohuempi öljy, sitä nopeammin se valuu takaisin jalan alaosaan. Siihen en ota kantaa miten paljon öljyn ohentaminen 15w --> 10w heikentää voitelua ja onko sillä meidän kohtuullisen viileissä olosuhteissa merkitystä. Muistelisin ohjeissa sanottavan, että korvikkeena käy 75w vaihteistoöljy.

Jos korvaat vaimenninpuolen öljyt 10w öljyllä 5w sijaan, keula ei ole enää kovinkaan herkkä, paluuvaimennus voi olla liian hitalla nopeimmassakin asennossaan ym. tämän kaltaisia oireita.

kona28
29.04.2009, 20.54
MIstäs johtuu jos ohjainlaakeri on vähän jäykähkö ?

H. Moilanen
30.04.2009, 13.52
Laakeri ylikireällä?

Tombba
30.04.2009, 21.01
Taikka kaulaputki katkaistu vinoon, siksi tahmaa stemmiä taikka spaceria vasten?

kona28
30.04.2009, 21.14
juuh oli alakoolivinossa mikä aiheutti kokonaan jumittumisen mutta asia on korjattu. nyt se on vaan vähän jäykähkö.

H. Moilanen
30.04.2009, 21.36
Taikka kaulaputki katkaistu vinoon, siksi tahmaa stemmiä taikka spaceria vasten?

Ei vaikuta, ellei vinous ole kymmeniä asteita.

cujo
03.05.2009, 20.34
Nyt oma Reba SL alkoi temppuilemaan. Toissa päivänä lenkillä lukitus toimi moitteettomasti, mutta tänään huomasin lenkillä ettei lukitus toimi. Kylläkin hieman keulaa jäykisti, muttei missään nimessä sitä lukinnut. Olen pudottanut +/- paineita 10psi:tä näiden lenkkien välissä. Tuossa selasin foorumia ja oli maininta että öljyn karkaaminen voisi aiheuttaa tämän. Öljyn vuotamisesta ei ole mitään näkyvää todistetta. Keulassa on sisäinen floodgate säätö, eli tuolla 2,5mm kuusiokoloavaimella. Tällä hetkellä ei ole siihen sopivaa avainta siihen, mut epäilen että sen säätäminen auttaisi. Onko kenellekkään tuttu vaiva? Keula toimii muuten moitteettomasti.

Keulalla on ajettu vajaa 200km

H. Moilanen
03.05.2009, 21.09
Paineen säätäminen vaikuttaa myös floodgaten säädön tarpeeseen. Jos painetta pudottaa, floodgatea pitää kiristää että lukituksen avaava voima pysyy vakiona.

simojoki
03.05.2009, 21.11
Keulassa on sisäinen floodgate säätö, eli tuolla 2,5mm kuusiokoloavaimella. Tällä hetkellä ei ole siihen sopivaa avainta siihen, mut epäilen että sen säätäminen auttaisi.
Nykäiseppä paluuvaimeinnuksen punainen säätönuppi irti niin tadaa - sulla on kädessä floodgaten säätötyökalu.

cujo
03.05.2009, 22.11
Nykäiseppä paluuvaimeinnuksen punainen säätönuppi irti niin tadaa - sulla on kädessä floodgaten säätötyökalu.

Sieltähän se löyty ja manuaalissakin on asiasta maininta kun tarkemmin luki. Ja eikös tuota floodgatea säädetä lukittu asennossa? Yritin, mutta en saanut käännettyä ruuvia olleskaan. Myötäpäivään sitä yritin kääntää.

juseh
03.05.2009, 22.56
Sieltähän se löyty ja manuaalissakin on asiasta maininta kun tarkemmin luki. Ja eikös tuota floodgatea säädetä lukittu asennossa? Yritin, mutta en saanut käännettyä ruuvia olleskaan. Myötäpäivään sitä yritin kääntää.
Vähän samantapaisia ongelmia, mutta ulkoisen floodgaten säädön tiimoilta. Olisi tarvetta saada venttiiliä vähän pienemmälle, mutta nuppi kääntyy myötäpäivään vain pari milliä ja jousen voimalla se palautuu takaisin lähtöpisteeseen. Onkos siinä nyt joku niksi-pirkka vai täytyykö lähteä punttisalille??

Plus
05.05.2009, 07.52
Voiteluöljyksi tarkoitettu 15w, joka lisätään keulan alapäästä, on syytä olla huomattavan paksua tavaraa. Jos öljy on liian ohutta, lopputuloksena on varsinkin ylemmän liukupuslan ennenaikainen kuluminen voitelun puutteesta. Mitä ohuempi öljy, sitä nopeammin se valuu takaisin jalan alaosaan. Siihen en ota kantaa miten paljon öljyn ohentaminen 15w --> 10w heikentää voitelua ja onko sillä meidän kohtuullisen viileissä olosuhteissa merkitystä. Muistelisin ohjeissa sanottavan, että korvikkeena käy 75w vaihteistoöljy..

Laitoin juuri Revelationiin 15W öljyn sijasta autotarvikeliikkeestä ostamaani vaihteistoöljyä, joka oli kyllä huomattavasti paksumpaa tavaraa kuin Valvolinen keulaöljy, jota laitoin oikeaan yläjalkaan. Ainakin käsin pumppaamalla keula tuntui hyvältä...

Edit: Kuukausi ajeltu uusilla öljyillä ja hyvin pelittää.

cujo
05.05.2009, 18.55

Mulla tämä floodgate oli sitten jäykimmillään, niin eihän se tietenkään enää kiänny sitten. :o

Kyl se poplock keulaa jäykistää, mut tuntus et vois olla viel jäykempikin lukittu asennossa. Onko edessä öljyn lisääminen?

EDIT: tänään lenkillä keula tuntui taas melko normilta... ???? Nyt ei ymmärrä, mut seurataan tilannetta...

fsx
05.06.2009, 00.14
Kysynpä neuvoa. Viime syksynä hankitussa Radonissa on keulana Reba SL 80mm, johon tuli nyt sellainen ongelma, että keula 'joustaa' enää n. 10-20mm.

Vaimennusöljyt valuneet alajalkaan.

Lisäneuvoja kaivataan: Avasin keulan ja vaimennuspuolen öljyt löytyivät oikeasta alajalasta kuten H. Moilanen ehdotti taannoin. Pistin keulan takaisin kasaan ja mittasin öljymäärät tarkasti manuaalin mukaan, mutta keulan toiminta ei korjaantunut ihan 100% tasolle. Otin jousipuolelta kaksi spaceria pois (yht. 30mm) ja ajossa tuntuu että keula olisi pidentynyt, mutta joustomatkaa sain käyttöön n. 50mm, eikä sekään yhtä smoothina kuin miltä tuo tuntui uutena.

No, kahden metsälenkin jälkeen avasin keulan nyt toisen kerran ja vaimennusöljyt olivat taas valuneet alajalkaan. Syynä on kaiketi joku viallinen tiiviste? Vai onkohan Rebassa jotain muutakin vialla? Mistähän noita tiivisteitä saisi? (R-tech Suspensionin sivuilla muistan tiivistesarjan joskus nähneeni, mutta ei nyt sattunut silmään)

H. Moilanen
05.06.2009, 07.23
Vika löytyy todennäköisesti korjausoppaan (http://www.sram.com/_media/techdocs/95-410-762-000%202006%20Pike%20Reba%20RVL%20Dual%20Air%20Serv ice%20Guide.pdf) sivulla 7, kohdassa 20 poistettavista o-renkuloista. R-Techistä noita varmaan saa, voi olla että irrallaankin myyvät nuo renkaat. En kuitenkaan usko, että nuo renkaat ovat mitään ihmeellistä kokoa, ne voisi löytyä mallin mukaan melkein mistä vaan kumi- ja muovijalosteita myyvästä paikasta.

Lisäys: Vikaa voi olla myös männänrenkaassa (sivu 7, kohta 22). Eli taitaa olla varminta, että purkaa ja vaihtaa kaikki tiivisteet kerralla.

Lisäys 2: Kokoamisvaiheessa, muista laittaa lukkorengas oikein päin ! ! ! Renkaassa on toinen ulkokantti viistetty, väärinpäin asennettuna voi olla vaarallinen kuskia kohtaan.

Tmh
05.06.2009, 11.41
Nuo tiivisteet on kyllä aika kettumaisen kokoisia. Paikkallisesta kummiliikkeestä noita yritin joskus metsästää heikolla menestyksellä. Alkuperäiset täytyi lopuksi tilata. Niitä löytyy hyvin myös TfTunedilta.

http://www.tftunedshox.com/catalogue/department.aspx?node_id=afcae9f1-a982-4db5-93ee-9bb900af3fa1&showall=true

Ana75
05.06.2009, 11.54
Nuo tiivisteet on kyllä aika kettumaisen kokoisia. Paikkallisesta kummiliikkeestä noita yritin joskus metsästää heikolla menestyksellä. Alkuperäiset täytyi lopuksi tilata. Niitä löytyy hyvin myös TfTunedilta.

Itse olen hommannut tutun kauppiaan kautta Reban "Service Kitin", joka sisältää kaikki o-renkaat yms. yms. Eikä paljoa maksanut.

Meridisti
08.06.2009, 19.50
Mulla tämä floodgate oli sitten jäykimmillään, niin eihän se tietenkään enää kiänny sitten. :o

Kyl se poplock keulaa jäykistää, mut tuntus et vois olla viel jäykempikin lukittu asennossa. Onko edessä öljyn lisääminen?

EDIT: tänään lenkillä keula tuntui taas melko normilta... ???? Nyt ei ymmärrä, mut seurataan tilannetta...

Samankaltainen ilmiö myös. Reba SL -09. Tallista kun ottaa pyörän ja lähtee kokeilemaan tuntuu, että lukitus ei toimi. Lenkillä kun on jonkin matkaa ajanut, tuntuu keula jäykistyvän mukavasti etälukituksesta, mutta en kyllä ole jäykistystä oikein kaivannut kun lenkipoluilla ollut enempi vain pieniä kinkareita.

...tosin tuntuu 95kg painolla, että saisi olla vaimennusta enemmänkin. Täytyy kokeilla laihtua taas kisakuntoon ja kokeilla vaikuttaako toimintaan ;) Valmistajan taulukkokaan ei ota kantaa tälläisen norsun säätöihin ;)

Fat Boy
08.06.2009, 21.57
En tunne fillareiden nykykeulojen sielunelämää, mutta jos ei keulaa muuten saa säädettyä (vaimennuksen osalta) niin kai noihinkin voi kaataa astetta jäykemmät öljyt sisään..

cujo
22.06.2009, 23.18
Iltaa!

Mitäs ainetta kannattaa käyttää voitelemaan dustsealia ja liukuputkea?
Ongelma on se että tänään dustseal ikäänkuin jumittui liukuputkeen aikaajoin ja lähti omalta paikaltaan poies. Kun heikoin välinein (sormet+muovinen rengasrauta) sen laitoin takaisin, niin ei mennyt kauan, kun se lähti pois paikoitaan uudestaan. Keula toimi normisti ja paineet on ok.Ja ilmeisesti alunperin se lähti paikoiltaan tiesiirtymällä koti-> lenkinaloituspaikka.

Sain lopultain sen kestämään kotia saakka paikoillaan, mut pitää huomenna avata ja putsata liat pois välistä. Samalla meinasin vähentää kitkaa liukuputken ja dustsealin välissä. Käykö crc vai pitääkö ostaa mopo liikkeestä omat voiteluaineet?

Kiitän ja kumarran..

H. Moilanen
23.06.2009, 07.09
Mitäs ainetta kannattaa käyttää voitelemaan dustsealia ja liukuputkea?
Liukuputkia ei kuuluisi rasvata millään. Jos liukuputkien rasvaaminen aiheuttaa toiminassa muutoksia, keula vaatii huoltoa. Jotkut ovat ruikkineet liukuputkille teflonia sisältäviä öljyjä, mutta ei sillä maata merelle viedä.

Samalla meinasin vähentää kitkaa liukuputken ja dustsealin välissä. Käykö crc vai pitääkö ostaa mopo liikkeestä omat voiteluaineet?
CRC:llä on useita erilaisia tuotteita, joten voisitko hieman tarkentaa mitä olet keulaasi laittamassa?

Pitkäikäisin voitelu saadaan aikaiseksi kun polysuojan sisäpintaan laitetaan jotakin vaseliinia. Itse ostin Enduroforkseals:lta Super Slick-asennusrasvaa (olomuodosta päätellen grafiittivaseliinia) joka on pelittänyt hyvin pölysuojan alla.

cujo
23.06.2009, 08.14
Huomenta.

Tuollaista Super slickyn tyyppistä ainetta etsiskelin. Keula toimii joustoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan hyvin, mutta vasemman jalan dustseal nousi eilen liukuputken mukana poies omalta paikaltaan. Ja ideana on laittaa siihen dustsealin sisäpintaan tuota ainetta. Toki pitää yrittää putsata mahdollisimman hyvin, jottei muta yms. pääse sinne väliin aiheuttamaan moista.

CRC:n WD 40:ntä tarkoitin, kun sellainen puteli löytyy tuosta kaapista... :o No en kuitenkaan mielellään mitään siihen tarkoitukseen ei käyvää keulaan laittaisi, kun keula on ollut käytössä vasta pari kuukautta.

H. Moilanen
23.06.2009, 21.02
WD40 ei ole CRC:n tuote, jos tarkkoja ollaan. Eikä WD40 (tai vastaava CRC 5-56) ole kelvollinen aine mihinkään, varsinkaan voiteluun.

Kiovan Dynamo
23.06.2009, 21.05
WD40 ei ole CRC:n tuote, jos tarkkoja ollaan. Eikä WD40 (tai vastaava CRC 5-56) ole kelvollinen aine mihinkään, varsinkaan voiteluun.

Ketjun puhdistamiseen talvella. Lenkin jälkeen suoraan reilusti WD40:stä tai sen Biltema-kopiota ketjuun ja rättiä perään. Ketju on hetkessä puhdas. Sitten ennen seuraavaa lenkkiä kevyesti oikeaa ketjurasvaa ja taas mennään.

cujo
23.06.2009, 22.56

Näinhän tuo onkin.. virheellinen muistikuva purkista...:o

No kävin kokeilemassa pienen lenkin ilman lisättyjä voiteluaineita, kun järkevää ratkaisua siihen en löytänyt paikallisista liikkeistä. (moottoripyörä-, fillari- ja autovaraosaliikkeistä) Tarjottiin kyllä tuollaista kuin...öö... vesivaseliinia?! Ja et:ssä olis saanu manitoun iskari rasvaa paikan päällä laitettua, mut on Joensuu kaukana meikäläisestä. Dustseal pysyi testilenkillä kyllä paikoillaan ja keula toimi normaaliin tapaan. Oliskohan ollut likaa välissä jonka sain eilen jo poies?!

jukra
11.07.2009, 09.00
Harmaita alkaa kasvaa tääläkin, kauanko teillä kestää Rebassa ilmat?
Ostin keväämmällä Merlinistä '08 vuoden Reba Racen ja tuntuu että ilmaa saa olla lisäilemässä 2-3vko välein, varsinkin - puolelle. Vielä en nyt kovin pitkällemeneviä johtopäätöksiä ole vetänyt vuotaako tuo vai onko user error kyseessä (varsinkin kun optimipaineita haeskellut pikkuhiljaa) mutta hiukan jos vertailupohjaa saisi niin voisi hakea vikapaikkaa.
Ajoahan tuolle tulee aika reilusti mutta ei kait pitäisi vaikuttaa..

Tombba
11.07.2009, 13.53
Harmaita alkaa kasvaa tääläkin, kauanko teillä kestää Rebassa ilmat?
Ostin keväämmällä Merlinistä '08 vuoden Reba Racen ja tuntuu että ilmaa saa olla lisäilemässä 2-3vko välein, varsinkin - puolelle. Vielä en nyt kovin pitkällemeneviä johtopäätöksiä ole vetänyt vuotaako tuo vai onko user error kyseessä (varsinkin kun optimipaineita haeskellut pikkuhiljaa) mutta hiukan jos vertailupohjaa saisi niin voisi hakea vikapaikkaa.
Ajoahan tuolle tulee aika reilusti mutta ei kait pitäisi vaikuttaa..

Hep, itsellä myös keväällä ostettu Reba Team, ja miinuspuolelle tulee kyllä ilmaa lisäiltyä joskus. Käsittääkseni tuo pieni ilman karkaaminen on ihan normaalia, jos sitä ei tosiaan tarvi 10 kilometrin välein pumpata keulaan. Neuvotaanhan sitä paineet tarkistamaankin aina ennen lenkkiä.

Plussapuolen paineet on pysyny aika tarkasti, pari kertaa olen sinne laittanut lisää.

Tuohon aikaisempaan pölysuoja-asiaan kommentoisin, että kannattaa pyyhkäistä nuo suojat AINA lenkin jälkeen rätillä puhtaaksi, niin ei tarvi murehtia jumiutumisesta.

H. Moilanen
11.07.2009, 17.00
Kuinka usein "jukra" tarkastaa ilmanpaineen keulasta? Noissahan on ilmatilavuus todella pieni, joten jokaisen tarkistuksen yhteydessä keulaan tulisi painaa lisää ilmaa "pumpullinen" kompensoimaan keulasta pumppuun päin vuotanut ilma.

Dezen
13.07.2009, 13.11
Noin vuosi sitten hankkimani Reba SL 80mm toimii edelleen moitteettomasti. Huoltoa kuitenkin ovat suositelleet. Mitä sille pitäisi tehdä? :seko: Latasin valmistajan sivuilta huolto-oppaan, jossa kyllä kerrotaan yksityiskohtaisesti kaikki vaiheet. Silti tuo vaikutti kovin monimutkaiselta. Pyöriä olen huoltanut hyvällä menestyksellä ennenkin :D, mutta keulaa en koskaan. Kannattaako sitä itse alkaa näpelöimään?

H. Moilanen
13.07.2009, 15.05
Joka hommassa joskus on ensimmäinen kerta. Keula ei sisällä mitään tähtitiedettä tai rakettitekniikkaa. Jos on hyvät ohjeet, kärsivällisyyttä ja sisälukutaitoa niin antaa mennä vaan.

Jos keula ei vuoda mistään, pelkkä öljynvaihtohuolto riittää.

jukra
13.07.2009, 20.12
Kuinka usein "jukra" tarkastaa ilmanpaineen keulasta? Noissahan on ilmatilavuus todella pieni, joten jokaisen tarkistuksen yhteydessä keulaan tulisi painaa lisää ilmaa "pumpullinen" kompensoimaan keulasta pumppuun päin vuotanut ilma.

About viikon välein olen katsellut, välillä useamminkin kun on tuntunut että nyt on vähentynyt taas.
Tuota "pumpullista" pähkin itsekin.. tuntuu pikkuisen suhahtelevan kun katselee noita paineita. No pitää seurata tilannetta, ei tuo onneksi mitenkään akuutissa kunnossa ole - ehkä syksyllä sitten voisi suorittaa huollon tuolle ja katsoa mitä se on syönyt.

Ketjureaktio
16.07.2009, 12.34
Hmm. Tuntuu olevan Reba SL:n säätäminen haasteellista. Aika tarkaan saa lukea ohjeet & palstat läpi että tietää mitä tekee. En ole vielä saanut omaani aivan kohdalleen, se on herkkä mutta käyttää helpohkosti koko joustomatkansakin. Toisaalta se tuntuu hakkaavan käsille pidemmissä laskuissa jossa on vaihtelevasti röykkyä, liekö liian hitaalla vaimennuksella ja keula "pakkaantuu".

Floodgaten säätö ei tuntunu ongelmalta, kiersin sitä kiinni (keula lukittuna) kunnes keula tuntui joustavan "sopivasti" lukittuna, eli poimivan pahimmat ryskäytykset.

Kun noita paineita asetetaan, lienee aika tärkeää hakea tosiaan ohjeiden mukaan se sägi ensin kohdalleen ja säätää sitten negapaineet sopivaksi. Pluspaineet säätää sägin, ja miinuspaineet säätää jousen herkkyyden. Jos negapaineet on paljon kovemmat kuin pluspaineet, keula alkaa imeä itseään kasaan.

Paineiden määrä riippuu kuljettajan painosta, ajotottumuksista ja fillarin geometriasta. Varmasti saa pitää enemmän painetta jos pyörää ajetaan "tangon päältä" kuin jos sitä ajetaan satulasta.

Negasäiliöstä tuli viimekertaisella säädöllä öljyä ulos hitusen, se lienee vain ilmajousen voiteluun käytettyä 15W voiteluöljyä eikä liene vaarallista?

Itsok
16.07.2009, 12.53
Ei ole vaarallista. Miinuspaine vaikuttaa sitten myös tuohon sägiin. Lähtökohtana kannattaa kokeille vaikka seuraavaa: katsot ohjeista painoisellesi sousituspaineet ja vähennät siitä esim 10 psi:tä. sitten säädä miinuspuolelle painetta sen verran, että sägi on sopiva. Jos käyttää liikaa/liian vähän joustomatkaa niin säädä plus painetta. Paluuvaimennus sopivaksi, ettei keula pakkaannu, tai muuten mieleiseksi. Sen jälkeen vasta säätämään floodgatea.

Ohiampuja
16.07.2009, 15.08
About viikon välein olen katsellut, välillä useamminkin kun on tuntunut että nyt on vähentynyt taas.
Miksi paineet pitää tarkastaa noin usein? Omassa Torassa riittää kun pari-kolme kertaa kesässä tarkastaa paineet. Ja sama täpärin Foxissa...

Tämä Reba -ketju hiukan kiinnostaa, kun huomenna pitäisi tulla Reba Race 29eriin. :)

qalleK
16.07.2009, 15.39
Tämä Reba -ketju hiukan kiinnostaa, kun huomenna pitäisi tulla Reba Race 29eriin. :)

Sama vika rahikaisella, Reba Racea odotellaan jäykkäperäseen:D. Toivottavasti huomenna saapuu.

grebe
16.07.2009, 16.38
Minustakin joskus tuntui, ettei Reba pidä paineita. Tarkastelin vähän väliä. Sitten kyllästyin ja en ole talven jäljiltäkään paineisiin kajonnut. Eli ei se tainnut vuotaakkaan. Vähemmän säätämistä, enemmän ajoa!

jukra
16.07.2009, 19.19
Miksi paineet pitää tarkastaa noin usein?

Kuten aikaisemmin kerroin, keula on uusi ja on ollut ns. säätövaihe vielä käynnissä - siksi tuota on tullut katseltua aika tiheään.
Mutta greben sanoin; vähemmän säätöä, enemmän ajoa sillä se korjaantuu! :D

(ps kyllä ne paineet tuntuu pysyvän kunhan tosiaan pitää huolen että pistää sen pumpullisen aina takaisin tarkastaessa, varsinkin tuo negatiivipuolen tilavuus on niin nafti että tyhjenee reilusti tarkastusvaiheessa)

fsol77m
16.07.2009, 19.29
ps. teeseitse huoltoa pelkääville esim foxcomp (helsinki tai turku) vaihdattaa öljyt ja tarkistaa muutkin osat ~50egellä... helppoa ja suht halpaa :D
(varmasti muuallakin on ko. keula huoltoja tms mutta nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen kun itsekkin foxcomppia suosin :D )
(edit ps 2 kerrottakoon siis myös se että oma vm-06 pike 426nen on mukavasti käynyt foxcompin huollossa kerran pari vuodessa :) )
pss3 itse suosin silikoni spraytä varsinkin todella kuivilla ja pölyisillä kesäkeleillä tuonne pölytiivisteen suuntaan suihkautettuna ja johan liukuu taas nätisti :)

Ohiampuja
18.07.2009, 00.35
Tuo RS:n sivuilla oleva Dual Air huoltomanuaali on merkattu 2005-2006 vuodelle, mutta onko Rebaan tullut muutoksia sisäkaluihin 2008 tai 2009? Ainakaan uudempaa manuaalia en löytänyt...

Tombba
18.07.2009, 13.28
Tuo RS:n sivuilla oleva Dual Air huoltomanuaali on merkattu 2005-2006 vuodelle, mutta onko Rebaan tullut muutoksia sisäkaluihin 2008 tai 2009? Ainakaan uudempaa manuaalia en löytänyt...

Tuolla dealers-osastolla näytti olevan 08 sekä 09 tehnical manualit myös:

http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox/dealers/TM_MY08_E.pdf
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox/dealers/TM_MY09_E.pdf

Ohiampuja
18.07.2009, 22.25
No niin, nyt on Reba Race 29erin nokalla ja pyörä keveni noin 0.5 kg. Vanha Tora pelasi 15 % sagillä, niin viritin tuohonkin samat 15 % sagia, eli 12 mm. Eli keulan pitäisi joustaa 80 mm...
Paineet laitoin plus 155 psi ja miinus 140 psi. Katsotaanpa huomenna kuinka pelaa. Hauska nähdä kuinka 29erin käytös muuttuu, kun keula madaltui 20 mm. :)

SHole
20.07.2009, 19.14
Negasäiliöstä tuli viimekertaisella säädöllä öljyä ulos hitusen, se lienee vain ilmajousen voiteluun käytettyä 15W voiteluöljyä eikä liene vaarallista?

Tämä kiinnostaa myös itseäni. Itselläni ensimmäinen joustokeula, jona toimii uusi Reba Sl ja paineita säädettäessä kävi samoin. Ei liene vaarallista?

marco1
20.07.2009, 19.53
Tämä kiinnostaa myös itseäni. Itselläni ensimmäinen joustokeula, jona toimii uusi Reba Sl ja paineita säädettäessä kävi samoin. Ei liene vaarallista?
Ei vaarallista. Nega-säiliön ilmanlisäykset ja poistot kannattaisi kuitenkin tehdä pyörän ollessa ylösalaisin, näin sieltä ei valu öljyt hukkaan.

bog
07.08.2009, 15.38
Sanokaas gurut mistä voisi johtua kun 100 mm Reba SL ei jousta kuin noin 70 mm?

Aloin tarkkailemaan joustomatkaa lenkeillä ja vaikka kuinka pudotin painetta niin haarukka ei käynyt koskaan lähellekään pohjassa. No nyt sitten vihdoin kokeilin päästää ḱaikki ilmat pois ja eihän se siltikään joustanut lähellekään pohjaan asti. Jousto pysähtyy kuin seinään siinä 70 mm paikkeilla. Mikäs voisi olla vikana?

Itsok
07.08.2009, 16.39
Vaimennusöljyt hulahtanut alajalkaan asti?

bog
07.08.2009, 17.52
Vaimennusöljyt hulahtanut alajalkaan asti?
Voiko tämä olla syynä jos haarukka kuitenkin toimii muuten hienosti? Mitään vuotojakaan ei ole näkynyt.

Purkamallahan se kaiketi selviää. Eiköhän se ole jo aika opetella aukaisemaan se...

Itsok
08.08.2009, 10.48
Ko. tilanteesta ei näy mitään vuotoja ulkoisesti. Mutta rajoittunut joustomatka viittaa vahvasti siihen, että jotain on mennyt rakenteellisesti rikki tai sitten öljyt on valunut vaimentimesta alajalkaan joka rajoittaa joustomatkan.

Ohiampuja
14.08.2009, 15.19
Kuinkas pitkiä nuo Reban todelliset joustomatkat ovat?

Omassa 29er:ssa on nyt 2008 mallinen Reba Race, jonka pitäisi joustaa 80 mm. Lenkin jälken se nippari on yleensä siinä 70 mm huitteissa. Niin jokos se on oikeasti pohjannut, vai onko siellä vielä 10 mm joustoa jäljellä?

bog
14.08.2009, 20.19
Joustomatkahan on varsin helppo kokeilla. Paineet vaan pois niin näkee mihin asti menee. Ei minulla ainakaan mene huollonkaan jälkeen ihan pohjaan asti, sellainen 0,5-1 cm jää putkea näkyviin.

Jos tuntuu että matka ei riitä, niin ainakina Reba SL:ni joustomatkan kasvattaminen oli varsin helppoa. Yksi muovinpala pois sieltä sisältä, niin joustomatka kasvoi 100 --> 115 mm. Ja tämä siis ihan valmistajan ohjeiden mukaan, ei mikään oma viritys ;)

Ohiampuja
14.08.2009, 21.25
No joo, onhan se helppo kokeilla. En vaan viitsi laskea keulaa tyhjäksi pelkän mittauksen takia. ;)

Kyllä minulle 80 mm riittää, tarkoituksena on etsiä keulaan se paine, jolla joustomatka hyödynnetään mahdollisimman hyvin, mutta kuitenkin ilman pohjaamisia.

Ps. Omassa keulassa liukuputkia näkyy 87 mm...

JJJ
19.08.2009, 16.19
Mitähän tässä Reba Racessa on tapahtunut? Siis muuta kuin paluun säätönappi on pudonnut. Pitääkö tälle tehdä jotain? Vuosimallia 09 jos se merkkaa.

http://www.aijaa.com/img/b/00619/4707749.jpg

Hemppo
19.08.2009, 16.37
JJJ: Tarkoitatko noita kiinnitysruuvin juuressa olevia osia? Omasta mielestäni ei ainakaan mitään ole tapahtunut kun vertaa omaan Reconiin, jossa reboundruuvin seutu on aivan saman näköinen.

PS. Pikalinkku on aika erikoisesti... Vai onko se vain kannattelemassa reboundruuvia? :D

EDIT: Ja heti kun katsoi tarkemmin niin näyttäisi että reboundruuvin tiiviste olisi poikki?

H. Moilanen
19.08.2009, 17.00
Näyttää, ettei tuon "tiivisteen" kuulukkaan olla koko kierroksella. Reboundruuvi työtäen takaisin paikalleen ja laulu jatkuu.

Itsok
19.08.2009, 19.22
Minusta se "katkennut" rengas on vain ja ainoastaan jousilukkona pitämässä reboundnuppia paikoillaan. Eikun nuppi takaisin paikoilleen, voi olla melko jäykkä. Pikulinkku on kieltämättä hieman hassusti, mitä nyt on niitä perinteisesti nähnyt.

Ohiampuja
19.08.2009, 22.38
Tuohan onkin näppärä kikka. Joskus olen miettinyt, että pysyykö tuo nupikka paikoillaan ja tuolla pikalinkulla sen putoamisen voisi estää...

JJJ
20.08.2009, 08.21
Joo toi paluuvaimennuksen ruuvi siis oli tippunut ja laitoin sisään ja lähdin ajamaan ja hyvin toimi. Tai ainakin yhtä hyvin kuin ennen.

Pikalinkku on miten on ja nyt säkällä oli ottanut tuon ruuvin vastaan hyvin.

simojoki
20.08.2009, 13.06
Mitähän tässä Reba Racessa on tapahtunut? Siis muuta kuin paluun säätönappi on pudonnut. Pitääkö tälle tehdä jotain? Vuosimallia 09 jos se merkkaa.

Ton säätonappi kuuluukin olla irroitettavissa. Sehän toimii SL-mallissa floodgaten säätötyökaluna - eli siinä on siis vartena kuusiokoloavain. (nämäkin tiedot olis tietty löytyny ohjekirjasta)
Tökkää vaan takas paikoilleen. Ja pikalinkuista, ite tykkään pitää linkkuja tuolla jarrun puolella, niin edessä se mahtuu tuohon alajalan viereen pystyyn.

Ohiampuja
21.08.2009, 16.28
Kuinkas pitkiä nuo Reban todelliset joustomatkat ovat?
Nyt mitattu, 81 mm. Mittaustapa kerrottu tuolla OTB topicissa. ;)

Dezen
24.08.2009, 12.31
Mulla vuotaa rebasta öljyä floodgaten kautta. Ajossa sitä ei tapahdu, mutta kun pyörän kallistaa maahan, niin öljyä tulee vähän ulos. Lisäksi floodgate vuotaa ilmaa, tai ainakin siltä kuulostaa. Keulan paineet pysyvät silti sisällä. Mikä tässä mahtaa olla vikana?

BlueStorm
30.08.2009, 23.21
Näin aiheeseen viitaten: Kuinka lisätään ilmaa/mitä työkaluja tarvitsee kyseiseen hommaan? :seko:

<--- Aloittelija

oka
30.08.2009, 23.34
Näin aiheeseen viitaten: Kuinka lisätään ilmaa/mitä työkaluja tarvitsee kyseiseen hommaan? :seko:

Iskaripumppu. Ei muuta.

JJT
06.09.2009, 14.59
Oma keulani oli tehtaalla koottu erittäin huonosti. Öljymäärät oli päin peetä, kaikki "korkit" olivat vähän löysällä. Mittanauhalla sain 55 milliä joustoa ulos tuosta ennen öljynvaihtoa. Nyt on pulikka poistettu sisältä ja öljyt kohdallaan, katsotaan miten toiminta paranee. Erityisesti negatiivisessa kammiossa ilma on vuotanut pois, katsotaan nyt kiristyksen jälkeen.

Suosittelen kyllä pikaista öljynvaihtoa, en kyllä Rokkarin tehdasasetuksiin luota. Öljyä oli noin 70 milliä kun ohjeessa todetaan, että 110 milliä. Eipä ihme, että vähän herkästi pohjasi.

Loortti
23.09.2009, 15.13
Elikkas pari Cube LTD Team tuli hankittua pari päivää sitten kyseisellä keulalla.
Dual air mallia kun on ja paineita rupesin hienosäätämään ja tarkistamaan niin omassa pyörässä paineet oli kohtuu lähellä kohdallaan noin 100 psi + ja -.

Tyttöystävän pyörässä taas + puolella oli 100 psi ja - puolella 0 eli ei yhtään mitään. Se selitti myös samalla oudon jäykkyyden mutta täytyy nyt seurata että paineet myös pysyvät. Palautus ja floodgate säädetty myös kohdalleen ja kun oikeen keulaa hypyttää kuuluu hyvin pieniä suhahduksia, jotka kuuluu asiaan. Aikaisemmin joustoliike molemmissa keulissa oli hieman takkuileva ja piti hyvin mielenkiintoista suhahdus/possahdus ääntä kun keulaa hypytti.

Suosittelen siis heti säätämään ja tarkistamaan paineet, sillä tehtaan jälkiin ei kannata luottaa.

Joku viisaampi voisi vielä lyhyesti kertoa miten tarkistan keulan öljymäärän ja miten lisään siihen öljyä (en ole vielä ehtinyt asiaa selvittää) Samalla myös millaista öljyä keulaan tulisi näin Suomessa ja ympärivuotisesssa käytössä laittaa.

Tombba
23.09.2009, 17.19
Loortti, eipä noissa taida tehtaan jäljiltä olla välttämättä paineita ollenkaan, omassa oli ainakin uutena molemmin puolin alle 50psi. Öljyjen vaihtoon ja laatuun kannattaa perehtyä mukana tulleen manuaalin kautta, taikka tuolta huolto-topikin linkeistä löytyvien huolto-ohjeiden kautta. Aloittelijan ei ehkä kannata alkaa purkamaan ilman kunnon perehtymistä, itse en ainakaan vielä ole jaksanut ryhtyä vaikka alkaisi olemaan ajankohtaista kohta...

ToniR
23.09.2009, 18.23
Tombban viestistä tuli mieleen, että mikähän olisi lähin ko. keulan (tai minkä tahansa keulan) huoltopaikka Kouvolan kulmilla?

Tombba
23.09.2009, 19.39
Tombban viestistä tuli mieleen, että mikähän olisi lähin ko. keulan (tai minkä tahansa keulan) huoltopaikka Kouvolan kulmilla?

Pyöräpajan Veikko puhui, että on lähetellyt alueen kuskien keuloja johonkin pääkaupungin suuntaan "eläköityneelle" huoltomiehelle, joka on noita huoltoja tehnyt vajaa satasen hintaan rahteineen. Muuten en kyllä paikallisiin liikkeisiin uskaltaisi luottaa noiden kanssa.
Rokkarin saisi varmasti vielä omin neuvoinkin huollettua, kunhan hommaa tiivisteet/öljyt ensin. Näin ainakin itse alustavasti suunnittelin, saas nähdä kuin käy kun on sen aika...

ToniR
23.09.2009, 20.30
Jeps, ei tosiaan paikkakunnalta taida paikkaa löytyä, kun Veikkokaan ei noita huolla. Tombba: Huolla ensin se omasi ja tule sitten meille:).
Kai tuohon voisi itsekin perehtyä, mutta kun on kaikkea muutakin...:seko:

Loortti
23.09.2009, 22.56
Loortti, eipä noissa taida tehtaan jäljiltä olla välttämättä paineita ollenkaan, omassa oli ainakin uutena molemmin puolin alle 50psi. Öljyjen vaihtoon ja laatuun kannattaa perehtyä mukana tulleen manuaalin kautta, taikka tuolta huolto-topikin linkeistä löytyvien huolto-ohjeiden kautta. Aloittelijan ei ehkä kannata alkaa purkamaan ilman kunnon perehtymistä, itse en ainakaan vielä ole jaksanut ryhtyä vaikka alkaisi olemaan ajankohtaista kohta...

En tiedä mitä kaikkea kauppiaat tekevät luovutushuoltojen yhteydessä(vaihtelee varmasti paljon), mutta mielestäni erityisesti ilmakeulojen kohdalla olisi kyllä syytä paineet tarkistaa ettei ainakaan ihan tyhjä ole. Luulisi parin minuutin toimenpiteellä säästävän ainakin muutaman turhan takuuvaatimuksen. Täytyy tutustua ohjeisiin tarkemmin, mutta keulan öljynvaihdon jätän varmaankin ensihuollon yhteyteen, niin on sitten varmasti myös kunnossa. Turun alueella ilmeisesti keulan huollattaminen ei ole edes kovin iso kustannuskysymys, joten mielelläni annan ammattilaisen tehdä sen jos tuntuu hiukankin epävarmalta.

Loortti
25.09.2009, 22.37
Miten teillä muilla Reban omistajilla haarukka toimii. Huomasin omassa haarukassa että kun nousen pois pyörän päältä, nostan keulan ilmaan ja vedän hieman haarukkaa alaspäin, liikahtaa se noin sentin verran. Eli heti jouston alussa pieni klappi. Tyttöystävän pyörässä vastaavaa ei ole vaan keula on heti jämäkkä. Tarkistin paineet ja ovat ihan ok. Keula on myös vajaa viikon vanha eli aivan uusi.

Voisiko haarukassa olla esimerkiksi liian vähän öljyä? Muuten jousto ja liike toimii erinomaisesti eikä valitettavaa ole. Mietin vain teenkö asialla jotain vai odotanko ensihuoltoon ja saavat sitten samalla selvittää öljymäärät.

Itsok
26.09.2009, 09.57
Lisää positiivi painetta 5-10 psitä tai vähennä negatiivipuolelta samanverran ja kerro onko klappia yhä.
Negatiivipuolella jos on liikaa painetta niin keula vetäytyy hieman kasaan. Keulan rakenteesta johtuen painetta on kuitenkin samanverran molemmilla puolilla ko. tapauksessa.

Loortti
26.09.2009, 12.02
Lisää positiivi painetta 5-10 psitä tai vähennä negatiivipuolelta samanverran ja kerro onko klappia yhä.
Negatiivipuolella jos on liikaa painetta niin keula vetäytyy hieman kasaan. Keulan rakenteesta johtuen painetta on kuitenkin samanverran molemmilla puolilla ko. tapauksessa.

Jees kiitos, kävin testaamassa ja nyt keula toimii erinomaisesti ja sulavasti.

Liraren
26.09.2009, 22.03
Kuka edes olettaa, että keulassa on paineet kohdallaan, kun pyörän hakee kaupasta? Tottakai ne pitää tarkastaa ja hakea itselle omaan pyörään ja ajotyyliin sopiviksi kohdalleen. Tai sitte pyytää kauppiasta neuvomaan, auttamaan ja säätämään paineet. Ei se keulasta paskaa tee, että se on säädetty päin persettä tai että sitä ei edes ole yritetty säätää. Mulla on -04 Reba Race, joka toimii vieläki ihan v-tun hyvin. Tosin nyt pitäs liukupuslaremonttia tehä. Sillon ku otin keulan käyttöön -04, niin meni varmaan kuukausi kaks ennen ku löyty ne omat paineet ja säädöt. Lenkeillä aina pumppu iskaripumppu mukana aluksi ja pikku muutoksilla hajin ne omat lukemat esille sieltä.

Cranky
28.09.2009, 16.27
Osaisikos joku kertoa mistä johtuu, että u-turn air reba kolisee kun pituusasetus on jotain muuta kun maksimissaan pitkänä? Lukitus eikä paineet vaikuta tähän kolahteluun millään tavalla, ainoastaan pituussäätö. Tuntuu siltä, että keulan sisälle muodostuisi ehkä millin välys pituutta rajoitettaessa, joka tämän kolahtelun sitten aiheuttaisi. Kolahdus ilmenee aina silloin kun keulalta on käynyt paino poissa ja sitten kun painoa taas tulee ja "otetaan löysät pois alusta" eli jousto/sagi aktivoituu. Muutoin toiminta on normaalia, eikä kolahtelukaan vaaralliselta vaikuta, ärsyttää vain se pauke ja tuntuma käsissä. Keulalla on ajeltu vasta 400km, joten sisäänajovaihetta vasta suoritettu ja asetuksia haettu, mutta mielestäni tuota välystä ei aluksi ollut. Onko tuo u-turnille normaalia vai pitäisikö huolestua? Reban huoltomanuskasta en keksinyt yksittäistä palikkaa mikä voisi väljä olla, mutta kyllähän tuolla jousessa otollisia paikkoja on.

Liraren
28.09.2009, 18.14
Oisko liian vähän vaimennusöljyä?

bog
28.09.2009, 20.00
Kuka edes olettaa, että keulassa on paineet kohdallaan, kun pyörän hakee kaupasta? Tottakai ne pitää tarkastaa ja hakea itselle omaan pyörään ja ajotyyliin sopiviksi kohdalleen. Tai sitte pyytää kauppiasta neuvomaan, auttamaan ja säätämään paineet.

Jos olisin kotimainen pyöräkauppias ja olisin löytänyt asiakkaan joka ostaa minulta kalliin maastopyörän, niin ei minua kyllä tarvitsisi pyytää neuvomaan ja auttamaan keulan paineiden laitossa.

Muistan vieläkin kun jokunen vuosi sitten ostin hieman heräteostoksena ensimmäisen täysjouston. Kyllä minäkin olin aika huuli pyöreänä että mitäs pitäs tehdä kun ei oikein iskarit toimi. Kyllähän se siitä selvis, mutta söi miestä lähteä lenkin sijaan ostamaan iskaripumppua. Sen olis voinut hakea vaikka sitten seuraavana päivänä. No enpä ole pyörää kyseisessä liikkeessä huollattanut.

Ohiampuja
28.09.2009, 22.13
Kuka edes olettaa, että keulassa on paineet kohdallaan, kun pyörän hakee kaupasta?
Noinhan se menee, kyllä ne on itse passattava kohdilleen.

Mutta jos asiaa katsoo hiukan kauempaa, niin missä muissa vehkeissä joutuu iskarit itse alusta asti virittelemään? Eiköhän moottoripyörissä tai muissa verrokki peleissä ne ole aika hyvin kohdillaan jo kaupasta lähtiessä, tai ainakin jonkinmoisessa ajokunnossa...

Loortti
29.09.2009, 12.38
Kuka edes olettaa, että keulassa on paineet kohdallaan, kun pyörän hakee kaupasta? Tottakai ne pitää tarkastaa ja hakea itselle omaan pyörään ja ajotyyliin sopiviksi kohdalleen. Tai sitte pyytää kauppiasta neuvomaan, auttamaan ja säätämään paineet. Ei se keulasta paskaa tee, että se on säädetty päin persettä tai että sitä ei edes ole yritetty säätää. Mulla on -04 Reba Race, joka toimii vieläki ihan v-tun hyvin. Tosin nyt pitäs liukupuslaremonttia tehä. Sillon ku otin keulan käyttöön -04, niin meni varmaan kuukausi kaks ennen ku löyty ne omat paineet ja säädöt. Lenkeillä aina pumppu iskaripumppu mukana aluksi ja pikku muutoksilla hajin ne omat lukemat esille sieltä.

Tuskin kukaan odottaakaan että keula olisi juuri täydellisesti säädetty kohdalleen, ellei siitä sitten ole erikseen sovittu ja yhdessä kauppiaan kanssa tuntia räplätä ja kokeilla. Itse oletan kuitenkin luovutushuollon sisältävän keulan paineiden jonkinmoisen tarkennuksen, ettei säiliöt sentään ole täysin tyhjiä. Säätäminen ja virittäminen jää sitten asiakkaan tehtäväksi, se on selvä. Mutta jotkin oletuspaineet sinne olisi syytä ainakin minun mielestäni laittaa jo tehtaalla ja kauppias tarkistaisi ne. Mikäli näin ei tapahdu, voisi kauppias ainakin sanoa että kannattaa paineet tarkistuttaa mahdollisimman pian.

cujo
29.09.2009, 20.20
OT
Tai hyvän palvelun antaessaan voisi sanoa: "Käyppä tuohon fillarin piälle istummaan, ni kahotaan nuo sagit kohilleen/suosituksiin." Säätö vinkit siihen sit päälle... Mut eihän myö jurot suomalaiset tuollaisia voida tehdä, ku ei meillekkään ikänä kukkaan ole samoin tehnä...

Otetaan vaan mallia vanhan kansan autojen varaosamyyjistä... (Hittoa tuo tossa seisoo... no antaa seistä vielä vartin, ni saan tämän pasianssin läpi...)

Loortti
01.10.2009, 19.35
Okei eli alle 2 viikkoa vanha Reba SL dual air tökkii nyt todella pahasti. Ongelma on seuraava, eli joustomatka katoaa paineiden säädön jälkeen alle 10 km ajomatkan aikana noin 70% kokonaan. Muutenkaan ei keula tunnu saavuttavan koko matkaansa mitä olen paineettomana kokeillut. Jouston alkuun ilmestyy lähes heti pieni klappi joka syvenee tasaisesti kunnes joustoa ei ole enää nimeksikään.

Paineet myös siirtyvät + puolelta - puolelle tasaten ne. Olen kokeillut asetuksia + 90 - 70 ja jopa +150 -130 joista ne tasaantuvat kuitenkin hyvin pian ja joustoa ei ole ole yhtään enempää paineista riippumatta.

Pyörä seisoo nyt yön vielä väärin päin jota joku ehdotteli jos jotkin tiivisteet olisivat kuivat. Mutta huomenna menee liikkeeseen ja sieltä aletaan takuuasioita selvittämään. Tyttöystävällä sama pyörä ja keula niin on helppo ollut testata ja verrata toimintoja ja ero on valtaisa!

Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa ja osaisi kenties kertoa mikä oli vikana?

H. Moilanen
01.10.2009, 20.26
Painuuko keula kasaan ajon aikana vai esiintyykö "pohjaamista" noin 30% kohdalla joustomatkasta?

Männän tiivisteen vuotaminen aiheuttaa edellä kuvattua vaivaa. Pos. ja neg. paine tasaantuu vuotavan tiivisteen kautta ja keula painuu ajossa kasaan sitä mukaa kun paine pos-puolelta valuu neg-puolelle. Pysähdyttäessä keulan pitäisi olla kasassa ja mittaamalla neg-paine pitäisi olla pos-painetta huomattavasti suurempi. Männän tiiviste voi vuotaa ihan kuivuuttaankin ja saattaa korjaantua pelkästään öljyämällä.

Loortti
01.10.2009, 21.40
Painuuko keula kasaan ajon aikana vai esiintyykö "pohjaamista" noin 30% kohdalla joustomatkasta?

Männän tiivisteen vuotaminen aiheuttaa edellä kuvattua vaivaa. Pos. ja neg. paine tasaantuu vuotavan tiivisteen kautta ja keula painuu ajossa kasaan sitä mukaa kun paine pos-puolelta valuu neg-puolelle. Pysähdyttäessä keulan pitäisi olla kasassa ja mittaamalla neg-paine pitäisi olla pos-painetta huomattavasti suurempi. Männän tiiviste voi vuotaa ihan kuivuuttaankin ja saattaa korjaantua pelkästään öljyämällä.

Keula painuu kasaan tasaista tahtia ajon aikana. Pohjaaminen tapahtuu kyllä ihan oikeassa kohtaa eli käytännössä lähes putken lopussa. Kuivaa tiivistettä joku epäili ja siksi pyörä tosiaan väärinpäin jos öljy valuisi oikeaan paikkaan. Epäilen kuitenkin suuresti toimivuutta, joten aamusta matka myyjän luo.

jeeves
02.10.2009, 10.49
Ihmettelin tässä, että onko Reba SL:ssä todellakin niin, että kun vääntää sisäänpäin vaimennuksen mukavasti melkeinpä täysin auki, niin pop-lock ei vaikuta enää ollenkaan? Eikö tätä pysty mitenkään säätämään muuten kuin sulkemalla sisään -vaimennusta? Onko vaatimukseni liian suuri, kun haluaisin herkästi sisään menevän keulan, jonka myös voisi lukita ylämäkiin??

Loortti
02.10.2009, 10.58
Ihmettelin tässä, että onko Reba SL:ssä todellakin niin, että kun vääntää sisäänpäin vaimennuksen mukavasti melkeinpä täysin auki, niin pop-lock ei vaikuta enää ollenkaan? Eikö tätä pysty mitenkään säätämään muuten kuin sulkemalla sisään -vaimennusta? Onko vaatimukseni liian suuri, kun haluaisin herkästi sisään menevän keulan, jonka myös voisi lukita ylämäkiin??

Oletko säätänyt floodgatea? Mikäli se on "auki" asennossa jää keula hyvin liikkuvaksi, mutta kun väännät sen vaikka täysin kiinni, liikahtelee keula enää nimellisesti.

jeeves
02.10.2009, 11.19
Oletko säätänyt floodgatea?
Oikealta irtoavan nupin alta olen vääntänyt auki kuusiokoloavaimella juu.. Siitähän tässä juuri oli kyse...

marco1
02.10.2009, 11.26
SL:n Floodgaten säätö vaikuttaa muuten myös sisäänpäinvaimennukseen vaikka ei sitä mainosteta.
Ja onko kyse SL:stä jossa Push-loc etälukitus vai "käsisäätö" keulan kruunussa?

>Onko vaatimukseni liian suuri, kun haluaisin herkästi sisään menevän keulan, jonka myös voisi lukita ylämäkiin?

Herkkyyden saa kuntoon ilmanpaineilla pelaamalla ja lukitus toimii säätämällä Floodgatea riittävästi kiinni. Jos on toimiakseen.
(Tulis nyt se uus keula niin pääsee testaamaan onko BB-sisukaluista mitään iloa normi -MotionControliin verrattuna. )
Jaa ja mulla on mieleiset paineet '09 SL:n 100mm- asennossa ihan erilaiset kuin mitä siinä keulan tarrassa lukee, pumpun mukaan jotain +100 / - 80 lukemia.

Kemizti
02.10.2009, 11.38
Onko vaatimukseni liian suuri, kun haluaisin herkästi sisään menevän keulan, jonka myös voisi lukita ylämäkiin??

Herkkyyteen on yksi ainut oikea vaihtoehto.. oikein mitoitettu kierrejousi!

Loortti
02.10.2009, 12.23
Mun reban herkkyydestä on vaikee puhuu vielä täl hetkel kun just odottelen takuusta uutta keulaa. 2 viikkoa vanha ja 3 km matkalla menee tasaista vauhtia täysin pohjaan eikä palaudu enää. Nyt näkyy putkea jotain 30 mm ja kun menee pyörän päälle ni 20 mm :D

Mut palataan astialle kun saan uuden keulan tohon alle ni jos sit pääsis tutustuu tarkemmin

Loortti
02.10.2009, 12.29
Oikealta irtoavan nupin alta olen vääntänyt auki kuusiokoloavaimella juu.. Siitähän tässä juuri oli kyse...

Jees luin hieman hätäisesti ni meni hiukan ohi mut joo. Tyttöystävällä sama fillari ja keula ja sitä olen säädellyt. Keulan olen saanut todella herkäksi kevyelle tytölle ja samalla myös pop lock kun kääntää lukkoon keula liikkuu putkelta polkiessa noin 10 mm.

Kun saat ilmanpaineet kohdalleen että keula on herkkä ala säätämään floodgatea. Rebassa vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen joten lenkille kuusiokoloavain mukaan ja pumppu, niin hyvä siitä tulee.

Kun pääset kohtuu lähelle, lopeta ainakin vähäksi aikaa säätäminen ja nauti ajosta. Todennäköisesti et sitä enää paremmaksikaan heti saa vaikka miten virittäisit.

Honeybadger
11.10.2009, 14.55
Näyttäisi itsellä olevan sama vika kuin Loortilla, eli plus ja miinuspaineet tasaantuvat ja keula painuu ajossa kasaan aika nopsaan. Ja viikon vanha fillari kyseessä. Tähän vadelma.

poppeli
11.10.2009, 15.42
Kun saat ilmanpaineet kohdalleen että keula on herkkä ala säätämään floodgatea.

Mikähän on vikana, kun en saa "floodgate":n sääntöruuvia kiertymään oikean jalan yläpäässä lainkaan?

Olen lukinnut "pop-lock":in, ja teen yrityksiä haarukan oikean jalan alapäästä löytyvällä 2,5 mm kuusikoloavaimella.

H. Moilanen
11.10.2009, 15.47
Kokeiles PopLock auki säätämistä.

kauris
12.10.2009, 12.46

Itse olin laittamassa eilen vaimon pyörää (jossa Reba) talviteloille, kun huomasin, että keula tökkää kuin pohjaan noin puolessa välissä joustomatkaansa. Ensin koitin poistaa kaikki paineet ja lisätä taas kuntoon mutta mikään ei muuttunut. Floodgaten ruuvia myös ruuvailin ääriasentoihinsa. Pyörä on ollut kesällä erittäin vähässä ajossa ja nyt edellisen lenkin jälkeen varmaan kuukauden verran lukitus-lukituksi unohtuneena kylmässä varastossa. Yhteensäkin keulalla on ajettu enintään parisataa kilometriä sen jälkeen, kun pyörä viime syksynä ostettiin.

Veikkaus siis olisi tuo männän tiivisteen kuivahtaminen tai vuotaminen? En aloittanut eilen vielä mitään purkamisia, vaan vein pyörän lämpimään varastoon ja käänsin vaihteeksi ylös-alaisin. Pitää koittaa, jos öljyt olisivat taas paremmin juokseentuneet ja valuneet kääntämisen myötä paremmin tiivisteille.

Loortti
12.10.2009, 14.48
Näyttäisi itsellä olevan sama vika kuin Loortilla, eli plus ja miinuspaineet tasaantuvat ja keula painuu ajossa kasaan aika nopsaan. Ja viikon vanha fillari kyseessä. Tähän vadelma.

Laita takuuseen. Kerron kyllä mikä oli vialla jos saan itse tietää. Oma keula on tällä hekellä Tanskassa tehtaalla, jossa korjaavat tai vaihtavat uuteen.

Honeybadger
12.10.2009, 15.41
Laita takuuseen. Kerron kyllä mikä oli vialla jos saan itse tietää. Oma keula on tällä hekellä Tanskassa tehtaalla, jossa korjaavat tai vaihtavat uuteen.
Joo kirjoittelin jo postia myyjälle, joka tässä tapauksessa on valitettavan olemattomasta asiakaspalvelusta tunnettu Bike-discount. Jos jollain on neuvoja tai kokemuksia takuuasioiden hoitamisesta BD:n kanssa, niin saa kertoa vaikkapa tuonne BD-ketjuun.

qalleK
12.10.2009, 18.01
Joo kirjoittelin jo postia myyjälle, joka tässä tapauksessa on valitettavan olemattomasta asiakaspalvelusta tunnettu Bike-discount. Jos jollain on neuvoja tai kokemuksia takuuasioiden hoitamisesta BD:n kanssa, niin saa kertoa vaikkapa tuonne BD-ketjuun.

BD:stä ei hajua, mutta kuten kuluttajasuojakin sanoo, niin jos on ostettu eu:n sisältä ja suomesta löytyy edustus niin ei muuta kuin maahantuojaan yhteyttä.

http://www.ecc.fi/Page/26994230-720c-4f76-ad91-549698a6294b.aspx

Juice
16.10.2009, 18.00
BD:stä ei hajua, mutta kuten kuluttajasuojakin sanoo, niin jos on ostettu eu:n sisältä ja suomesta löytyy edustus niin ei muuta kuin maahantuojaan yhteyttä.

http://www.ecc.fi/Page/26994230-720c-4f76-ad91-549698a6294b.aspx
summa summaarum voi olla vaikeeta saada ulkomaista toimittajaa vastaamaan takuu korjauksesta, kun taas kotimaassa homma toimii hienosti kuten "Loorti" varmasti tietää. Yrittää kuitenkin kannattaa.

Loortti
19.10.2009, 09.54

Suoriin sähköposteihin tuntuvat vastaavan hyvin heikosti. Joten jos haluat, että takuuasiasi etenee varmasti, niin joko soitat sinne tai sitten otat yhteyttä sivuston kautta olevalla contactformilla. Ilmeisesti reagoivat niiin paremminkuin sähköposteihin.

Loortti
19.10.2009, 09.58
Mikähän on vikana, kun en saa "floodgate":n sääntöruuvia kiertymään oikean jalan yläpäässä lainkaan?

Olen lukinnut "pop-lock":in, ja teen yrityksiä haarukan oikean jalan alapäästä löytyvällä 2,5 mm kuusikoloavaimella.

En itse ole käyttänyt jalasta löytyvää kuusiokoloavainta,joten kysynkin saako siihen myös hieman vääntömomenttia? Itse käytin avainnippua missä vähän pidemmät avaimet ja ruuvi oli hieman jämähtänyt. Kun lähti liikkeelle, niin sitten liikkui nätisti ja säädöt toimivat. Joten kokeile käyttää varovasti HIEMAN enemmän voimaa, ja varmasti oikeaan suuntaan :). Apinanraivolla ei kannata kuitenkaan ruveta vääntämään.

BlueStorm
22.10.2009, 19.51
Mitä virkaa tekee - ja + ilmanpaine etupumpuissa?

Ja onko ihan yleinen vika että motion control ei palaudu?

kauris
22.10.2009, 20.11
Mitä virkaa tekee - ja + ilmanpaine etupumpuissa?

Voisko sanoa, että se on vähän niin kuin kaikki kaikessa vai miten se sanonta nyt menekeään.

ei vain, keulan säätäminen ajajalle ja maastolle sopivaksi tehdään nimenomaan plus- ja miinuspuolen ilmanpainetta iskaripumpulla säätämällä. Näin saadaan kuskin painoon ja ajotapaan ja/tai maastoon haluttu keulan toiminta. Plus puolelta säädetään noin nyrkkisääntönä sopiva sagi eli keulan painauma kasaan täydestä mitastansa sillä hetkellä, kun kuski istuu kyydissä. Miinuksella hoidetaan keulan paluuvaimennusta. Jos miinusta on enemmän kuin plussaa, keula vetäytyy hieman kasaan täydestä mitastansa. Toisaalta jotkut tykkäävät, että esim. 10 psi:tä enemmän miinusta saa keulan toimimaan entistä paremmin. Itse pidän miinusta noin 5 psi:tä plussaa vähemmän.

Keulan säätämisen peruskuviot löytyvät keulasi manuaalista.

edit: Ja jos Suvalaan on profiilissasi kertomasi mukaiset hyvät välit, niin käy nyt ihmeessä siellä kyselemässä pyöräsi säätämisestä ja motion controllin mahdollisesta toimimattomuudesta. Tällaista opastusta pyöräliikkeet tapaavat toki antaa kaikille asiakkaillensa ja Suvalasta on kuullut lähinnä positiivista palautetta ja ihan hyvin minunkin kanssa asioitiin kun sen kerran olen siellä heillä vieraillut.

bog
22.10.2009, 21.05
Plus puolelta säädetään noin nyrkkisääntönä sopiva sagi eli keulan painauma kasaan täydestä mitastansa sillä hetkellä, kun kuski istuu kyydissä. Miinuksella hoidetaan keulan paluuvaimennusta.

Eipä taida miinuspuoli vaikuttaaa paluuvaimennukseen, vaan keulan herkkyyteen. Paluuvaimennus säädetään sitten sieltä pupu/kilpikonna-ruuvista.

kauris
22.10.2009, 21.47
Ok. Tiesin kyllä, että kilpikonna-jänis säädöllä säädetään sitä paluun nopeutta mutta olin siinä käsityksessä, että miinuskin jollain tavalla vaikuttaa paluuvaimennukseen.

bog
22.10.2009, 22.04
Ok. Tiesin kyllä, että kilpikonna-jänis säädöllä säädetään sitä paluun nopeutta mutta olin siinä käsityksessä, että miinuskin jollain tavalla vaikuttaa paluuvaimennukseen.

Joo, loppujen lopuksi kaikki taitaa vaikuttaa siinä vähän kaikkeen ;)

Minä olen ajatellut sen niin, että plus säiliön paine pyrkii työntämään iskarin täyteen pituuteensa. Miinus säiliö taas on pienempi ja siellä oleva paine pyrkii painamaan iskaria kasaan. Eli kun miinuspainetta on paljon, niin jouston alussa iskari painuu herkemmin kasaan. Mutta koska säiliön tilavuus on pieni, niin sen vaikutus vaikuttaa ainoastaan jouston alussa. Eli herkistää jouston alun toimintaa.

kauris
25.10.2009, 20.27
Itse olin laittamassa eilen vaimon pyörää (jossa Reba) talviteloille, kun huomasin, että keula tökkää kuin pohjaan noin puolessa välissä joustomatkaansa. Ensin koitin poistaa kaikki paineet ja lisätä taas kuntoon mutta mikään ei muuttunut. Floodgaten ruuvia myös ruuvailin ääriasentoihinsa. Pyörä on ollut kesällä erittäin vähässä ajossa ja nyt edellisen lenkin jälkeen varmaan kuukauden verran lukitus-lukituksi unohtuneena kylmässä varastossa. Yhteensäkin keulalla on ajettu enintään parisataa kilometriä sen jälkeen, kun pyörä viime syksynä ostettiin.

Veikkaus siis olisi tuo männän tiivisteen kuivahtaminen tai vuotaminen? En aloittanut eilen vielä mitään purkamisia, vaan vein pyörän lämpimään varastoon ja käänsin vaihteeksi ylös-alaisin. Pitää koittaa, jos öljyt olisivat taas paremmin juokseentuneet ja valuneet kääntämisen myötä paremmin tiivisteille.

Ei ollut pari viikoa lämpimässä varastossa nurinpäin auttanut. Olen aikeissa lähettää joka tapauksessa oman pyörän foxin pushattavaksi Englantiin ja helpointa lienisi lähettää tuo siinä samassa huoltoon.

makkis
06.11.2009, 02.11
Osaisiko joku arvioida tämän keulan vuosimallia? Dartille pitäisi saada halvalla korvaaja mutta kovin vanhaa tuskin kannattaa ostaa.
http://i.ebayimg.com/22/!Bd66yI!B2k~$(KGrHqYOKk!Eq5dW7MetBK7Heyvucw~~_12.J PG (http://i.ebayimg.com/22/%21Bd66yI%21B2k%7E$%28KGrHqYOKk%21Eq5dW7MetBK7Heyv ucw%7E%7E_12.JPG)
Toivottavasti kuva näkyy

Tmh
06.11.2009, 08.36
Osaisiko joku arvioida tämän keulan vuosimallia? Dartille pitäisi saada halvalla korvaaja mutta kovin vanhaa tuskin kannattaa ostaa.
http://i.ebayimg.com/22/!Bd66yI!B2k~$(KGrHqYOKk!Eq5dW7MetBK7Heyvucw~~_12.J PG (http://i.ebayimg.com/22/%21Bd66yI%21B2k%7E$%28KGrHqYOKk%21Eq5dW7MetBK7Heyv ucw%7E%7E_12.JPG)
Toivottavasti kuva näkyy

Samanlainen löytyy omasta pyörästä ja vuosimalli on 2005. En nyt ihan satavarmasti muista oliko vielä 2006 vuonna tuon näköinen vai jo uusilla tarroilla.

Liraren
06.11.2009, 09.21
Mulla on 2004 Reba ja kaikki korkit ja dekaalit on samoja.

makkis
06.11.2009, 13.18
eli se oli vielä hieman omaa arvaus vanhempi, no jos tuon ihan pilkkahinnalla saisi

c-mies
12.11.2009, 23.18
Reba Race 29:stä katosi lukitus. Floodgate täysillä. Vaimennuksen säätöknopin asennoilla ei vaikutusta keulan toimintaan. Muuten toimii suht normaalisti paitsi samoilla paineilla ei niin herkkä enää.

Järkeilisin öljyn karanneen alajalkaan tai muuten huvenneen. (keula huollatettu keväällä). Suurempia vuotoja ei havaittavissa. Tsekkaanko ensin vaimennuspuolen öljymäärän kaatamalla sen ulos ja lisäten tarpeen mukaan, lähden lenkille ja jos lukitus ei palaudu/katoaa uudestaan, siirryn keulan purkuun?

Ohiampuja
14.11.2009, 09.41
Nyt on täälläkin otsikon mukaista toimintaa. Vuoden 2008 Reba Race 29" alkoi temppuilemaan. Jo jonkin aikaa on tihkunut öljyä Floodgate nupikoiden juuresta ja nyt eilisellä lenkillä 5 asteen pakkasessa se painui liki kerrasta pohjaan. En kyllä jaksa tehdä sille itse mitään, taidanpa laittaa sen R-Techille hoitoon...

Onneksi hyllystä löytyi Salsan jäykkäkeula, niin ei näiden lumisten polkujen nautiskelu pääse loppumaan...

Ps. Sinne miinus-puolelle oli ne paineet karanneet, miinus-puolen paineita kun laski, niin keula nousi ylös. Miinus-puoli taitaa olla kuitenkin tiivis, kun yläpään stefat on paikallaan. Tai ainakaan vielä ei ole paine niitä pullauttanut...
Paraneekohan Rokkarin varaosasaatavuus, kun edustukset siirtyi Duellille...

grebe
15.11.2009, 12.01

Kyllä itse veikkaan sellaista, että vaimennuspuolen öljyt ovat valuneet alajalkaan aiheuttaen stopin. Itse taannoin purin keulan ja lisäsin hieman liikaa (yli ohjemäärän) öljyä alajalkaan voiteluksi, ja keula pysähtyi noin 15mm ennen pohjaa. Eli keula huoltoon tai sitten itse purkaa ja vaihtaa samalla uudet öljyt. Aluksi en edes huomannut tätä joustomatka puuttumista. Vasta kun ilman paineita vertasin kaverin rebaan, niin huomasin eron.

ilkkaluukkonen
17.11.2009, 14.06
Syö kyllä tosi paljon mielenkiintoa Rebaa kohtaan, jos huolto on todellakin noin sekaisin :/ Toivottavasti omaan ei nyt tule mitään... Tarvitsee varmaan itse opetella huoltamaankin, ettei vaan keula huku kuukausiksi byrokraattien housuihin.

marco1
17.11.2009, 15.36
Reba on helppo huoltaa mutta edelleen ihmetyttää että joku on keksinyt miten pussillisesta muovinpalasia saadaan tehtyä toimivat keulan sisälmykset.

Suurimpana vikana pitäisin Rebassa että se vaimennuksen irtonainen säätöpalikka on kyllä hölmö. Siksi pitikin hukata se jonnekin metsään.... 17egeä varaosana :eek:

Ohiampuja
17.11.2009, 16.32
Tässä tilanteessa kannattaa muistaa että Sram-konsernin edustus on hiljattain siirtynyt Bluefacelta Duelille ja menossa taitaa olla jonkinmoinen siirtymävaihe.

Eli toivottavasti varaosien yms jälkimarkkinapalveluiden saatavuus paranee ennen ensi kesää...

Gekko
18.11.2009, 19.35
onko muuten kenelläkään tietoa mikä siinä falskaa, kun noi rokkarit vuotaa siitä lukitusvivun välistä. Mun Sidi vuotaa siitä jonkinverran. Ainakin kun se on ollu pois pyörästä vaakatasossa. Nyt kun se on pyörässä kiinni niin tuntuu vähemmän vuotavan. (luonnollisesti)
Siis onko tuossa joku O-rengas mikä luulisi olevan helppokin vaihtaa?
Itse olen näitä tee se itse miehiä ja ajattelin keulan huollot tehdä itse, mutta en ole vielä ruvennut sitä purkamaan.

Jonkun huoltovideon oon hätäisesti kattonu ja tullu siihen tulokseen että itse kyllä tuo homma pitäis onnistua. Tietäis vain öljymäärät...

H. Moilanen
18.11.2009, 19.47
Jos nestettä nousee lukitusakselia pitkin, siinä ei ole mitään vaihdettavaa o-rengasta, ainakaan RS:n ohjeen mukaan. Eihän vuoto kuitenkaan tule korkin ja kruunun välistä?

Gekko
18.11.2009, 19.54
Jos nestettä nousee lukitusakselia pitkin, siinä ei ole mitään vaihdettavaa o-rengasta, ainakaan RS:n ohjeen mukaan. Eihän vuoto kuitenkaan tule korkin ja kruunun välistä?
Ei. Kyllä se sieltä jostain vivun välistä tulee...Tai ei sitä nyt oo kyllä tullu kun pyörässä keula on. Mutta kyllähän tuo mun mielestä tiivis pitäisi olla asennosta huolimatta. Aika vähän ajettu keula kuitenkin on.

H. Moilanen
18.11.2009, 20.07
Ei. Kyllä se sieltä jostain vivun välistä tulee...Tai ei sitä nyt oo kyllä tullu kun pyörässä keula on. Mutta kyllähän tuo mun mielestä tiivis pitäisi olla asennosta huolimatta. Aika vähän ajettu keula kuitenkin on.
Tokihan tuon tiivis pitäisi olla. Ohjeen kuvassa 26b (http://www.sram.com/_media/techdocs/06SID%20SVC%20Guide%20Rev%20C%20hq.pdf) näkyvä IPF:n o-rengas saattaa olla syyllinen, riippuen tietenkin siitä miten tiivis tuo paketti on yläpäästään.

Ohiampuja
18.11.2009, 22.38
Meikeläisen Rebassa samaa vikaa, sen lukituskiekon alapuolelta tihkuu öljyä, jos pyörä on kyljellään.

Mutta meikeläisen hiusten harmaantuminen taitaa vaihtua sinisen ketunhännän heilahdukseen. ;)

qwozo
18.11.2009, 23.27

Mulla oli samanlainen ongelma, kun ostin ´05 Reban käytettynä pari vuotta stten. Joustoa löytyi tasan 70mm (115mm asennossa) vaikka miten paineita ja muuta koitti säätää. Vaikka otti kaikki ilmat pois, niin sama homma. Keula tuntui pohjaavan 70mm kohdalla.

Purin keulan ja laitoin tuoreet öljyt sisään. Ja sen jälkeen pelannut todella hienosti. Ongelma jäi mysteeriksi. Sanotaan vielä loppuun, että erittäin hyvä keula, kun saa toimimaan ja säädöt kohdillen.

Tmh
19.11.2009, 15.30

RS:n keuloissa ominaisuus...

Ohiampuja
20.11.2009, 15.28
Nyt olisi käsissä liukuputkista hajonnut 29er Reba Race 2008, mitä ei kannata korjata. Mitähän sille tekisi, ei sitä oikein roskiin viitsisi heitää. Siitä saisi irti monenlaisia varaosia, esim se vaimennuspuoli on ihan ehjä ja onhan siinä kaikki ne Rebound ja lukitusnupikat tietysti tallella...

Jos on ideoita, niin YV:llä voi ottaa yhteyttä. ;)

yypy
20.11.2009, 20.11
Mitäs sille kävi? Olenko jäänyt jostain paitsi?

Race-Face
26.11.2009, 19.39
Mullakin ois vähän ongelmaa rebbanan -09 team version kanssa. Yksinkertainen kysymys: Minkälaista keulaöljyä tuleepi reban sisään/liukuputkiin laittaa?

Tomi L.
26.11.2009, 19.51
http://www.sram.com/_media/pdf/service/oil_chart.pdf kohdassa "Oil weight" kerrotaan sen öljyn viskositeetti. Ja öljyhän on siis keulaöljyä. Liukuputkiin ei tarvii öljyä, jotkut laittaa tf2:sta ruiskauksen silloin tällöin.

Race-Face
26.11.2009, 23.16
Kiitti linkistä. Paitti jotta eipä ole kun vähän vanhemmista keuloista noi speksit, no tuskin ne paljon muuttuu.
Joo eihän niihin kai tarttis... Ajattelinpa vaan että sillä öljyllä mitä keulan sisällä on, niin on varmaan ihan passeli voitella liukuputkia. Kun ei nyt satu tota TF:ää oleen. Ei tuu TF tunedia...

Tilde
23.12.2009, 12.00
Reba Race 29:stä katosi lukitus. Floodgate täysillä. Vaimennuksen säätöknopin asennoilla ei vaikutusta keulan toimintaan. Muuten toimii suht normaalisti paitsi samoilla paineilla ei niin herkkä enää.

Sama homma kävi omalle Reba Racelle. Lukituksella ei mitään vaikutusta keulan toimintaan, mikähän mahtaisi olla vikana?:seko::seko:
Reilu 3 kk vasta ikää pyörällä ja keulalla...

Edit: Vai olisikohan lukitus jäänyt päälle/jumiin?? en saa keulaa joustamaan päällä pomppimalla kuin 80 mm(U-turn tekstin R:n kohdalle), vaikka 120 mm on säädetty..
Jos näin on, niin mikähän tämän aiheuttaa? Lukitusnupikka kyllä liikkuu, se ei ole jumissa, mutta ilmeisesti sisällä jotakin jumissa, tai öljyä valunut väärään paikkaan tms?

Edit2: Huomasin oireet nyt kun muutama lenkki tuli ajettua kovilla pakkasilla, -20C

H. Moilanen
23.12.2009, 14.48
Öljy valunut vaimennuspuolelta alajalkaan. Tästä seuraava liian pieni öljymäärä vaimentimessa aiheuttaa lukituksen toimimattomuuden ja alajalassa oleva liiallinen öljy puutteellisen joustomatkan.

Tilde
24.12.2009, 00.31
Öljy valunut vaimennuspuolelta alajalkaan. Tästä seuraava liian pieni öljymäärä vaimentimessa aiheuttaa lukituksen toimimattomuuden ja alajalassa oleva liiallinen öljy puutteellisen joustomatkan.
Aikaisempien keskustelujen perusteella jotain tuon suuntaista oletinkin, mutta kiitos vastauksesta! Tuohon ilmeisesti auttaa keulan purkaminen ja samalla tietysti öljyjen vaihto? Enduroforksealsin tiivisteet sais samalla laitettua, ja itseasiassa hain jo keulaöljytkin. Vielä ruisku apteekista ja sopivasti aikaa johonkin väliin...

oka
25.12.2009, 12.46
Itse tein myös perus öljynvaihdon itse. Hankalinta oli saada ensimmäisellä kerralla osat takaisin, ilman että uudet voiteluöljyt ruiskahtaa jalkojen alapäästä pihalle, kun painaa liukuputkia takaisin paikalleen. Kannattaa tehdä esim kylppärissä :)

-JT-
25.12.2009, 15.10
Postasin tuonne keulojen huolto-ohjeisiin linkit Reban huoltovideoihin: http://fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1309505&postcount=105

Itsekin oli tarkoitus vaihtaa Rebasta öljyt kevään kuluessa.
Oletteko vaihtaneet samalla esim. ilmakammioiden o-renkaita tai alajalkojen "crush washerin" (kertokaa toki mikä on virallinen suomenkielinen termi)?
Ilmeisesti RockShoxin käyttämät o-renkaat ovat ihan standardi-kamaa, joten uusia saisi suoraan teollisuusmyymälöistäkin. Voiko joku viisaampi vielä vahvistaa tämän?

Tmh
28.12.2009, 10.53
Itsekin oli tarkoitus vaihtaa Rebasta öljyt kevään kuluessa.
Oletteko vaihtaneet samalla esim. ilmakammioiden o-renkaita tai alajalkojen "crush washerin" (kertokaa toki mikä on virallinen suomenkielinen termi)?
Ilmeisesti RockShoxin käyttämät o-renkaat ovat ihan standardi-kamaa, joten uusia saisi suoraan teollisuusmyymälöistäkin. Voiko joku viisaampi vielä vahvistaa tämän?

Turha noita tiivisteitä yms. on joka kerta vaihtaa jos kunnossa ovat. Mittaamalla voi helposti selvittää onko ne kulunu. Omaan 2005 vuoden Rebaan vaihdoin just tiivisteet ensimmäistä kertaa ja ne löytyi paikallisesta gummiliikkeestä. Pari kertaa vuodessa olen muuten vaihtanut öljyt tuohon keulaan.

Tilde
29.12.2009, 23.18
Juu näinhän siinä oli käynyt. Alajalat poist ja vaimennuspuolen avasin, yksi o-rengas näyttäisi olevan hieman pashe. Se muovimutikka minkä ympärillä ja sisäpuolella o-renkaat( tuossa videossa tuo valkoinen: http://www.youtube.com/watch?v=48_O2xWU9RE&feature=related omassa rebassani musta), niin sen ulomman O-renkaan pinnassa yhdessä kohtaa hyvin pientä karheutta, mikä näyttää ihan valuvialta. Veikkaisin että pakkasella tuo pienen pieni virhe tiivisteessä on aiheuttanut vuotamista, eli öljyt karanneet alapuolelle, tai sitten ajan kanssa pikkuhiljaa valuttanut. Huomenna jos vaikka Etolasta löytyisi uusi niin sais kasaan..

Tuntsan Palo
09.05.2010, 20.20
Kun ei tule speksausta niin hirveästi harrastettua, niin tekniikan kehityksestä ei ole oikein käsitystä.

Paljonko keulat ovat "parantuneet" viidessä vuodessa? -05 Reba Raceen olisi edessä huolto joka tietenkin maksaa kaikkineen arviolta satasen. Itse en kaupunkiyksiössä ala kuitenkaan huoltopuuhiin.

Uuden Reba Teamin saisi BD;stä 350 Euroon. Eli dilemma, neljä kesää ahkerasti ajettu keula ja talvisin huollettu tuntuu menettäneen herkkyytensä ja palautus tuntuu perstuntumalla hidastuneen. Nuo korjaantunevat huollossa, mutta olisiko tuo 250 Euron erotus uuteen hintansa väärti?

cujo
09.05.2010, 21.45
Nyt oma Reba SL alkoi temppuilemaan. Toissa päivänä lenkillä lukitus toimi moitteettomasti, mutta tänään huomasin lenkillä ettei lukitus toimi. Kylläkin hieman keulaa jäykisti, muttei missään nimessä sitä lukinnut. Olen pudottanut +/- paineita 10psi:tä näiden lenkkien välissä. Tuossa selasin foorumia ja oli maininta että öljyn karkaaminen voisi aiheuttaa tämän. Öljyn vuotamisesta ei ole mitään näkyvää todistetta. Keulassa on sisäinen floodgate säätö, eli tuolla 2,5mm kuusiokoloavaimella. Tällä hetkellä ei ole siihen sopivaa avainta siihen, mut epäilen että sen säätäminen auttaisi. Onko kenellekkään tuttu vaiva? Keula toimii muuten moitteettomasti.

Keulalla on ajettu vajaa 200km

Laittelempa tähän vastausta, eli keulaan tuli vaihdettua öljyt. (vaimennus ja voitelu)
Uudet öljyt siis keulaan vanhojen tilalle ruiskulla mitattuna. Lopputulos oli se että huonosti palauttava poplock ja heikosti keulan jäykistävä lukitus alkoivat pelaamaan normaaliin tapaan... :seko::seko:
En tiedä oliko syy liian vähäisen öljyn vai jokin muun gaggan öljyn/tekniikan seassa.
No näillä mennään ja kahotaan kuin pelaa.
Suosittelen öljyjen vaihtoa ensiapuna heikosti toimiville keuloille. Jos sekään ei auta, niin sitten perusteellisempi purku/huolto. (käyttäkää ammattilaisia, jos vähänkään arveluttaa tehdä itse.)

jukra
16.05.2010, 18.40
Huoh.. tein muutama viikko sitten öljyhuollon Rebaan (Race) ja putsailin samalla paikat. Tänään ajamaan lähtiessä lukitus kadonnut ja joustomatka lyhentynyt -> keula auki ja kolmasosa öljyistä alajalassa. Välissä ajettu muutama sata kilsaa joten suoraa huollon syyksi ei pysty laittamaan.

Pistin vielä kiireellä uuden öölit sisään ja muutaman kymmenen kilsaa pääsi ajamaan ja sama homma. Joku tiiviste ilmeisesti pashana kun vuotaa kuin...
Paras veikkaus tällä hetkellä vaimentimen sisäpuolinen tiiviste sillä kaikki muut näyttivät ok kuntoisilta kun käytin auki tuon. Vaimenninta en purkanut kun oli mahdoton kiire päästä muutaman kilsan ajoille tämän päivän aikana.

Huomenna pitää metsästellä Tampereen pyöräkaupat ja toivoa sormet ristissä että jossain on Reban service kittiä hyllyssä. R-tech on ainakin rokkarin lopettanut kokonaan niin sielä taitaa olla huti jo valmiiksi.

Itsok
16.05.2010, 18.52
R-techissä oli ainakin kuukausi sitten reban tiivistesarjaa myynnissä

jukra
16.05.2010, 19.10
Kiitos tiedosta. Tarvii heti aamusta soitella ja kysellä.
Jostain* olin kuulevinani että Sportax on Tampereen virallinen rokkarihuolto nykyään - onkohan mielikuvituksen tuotetta vai tosiasia?

*edit: Kaivelin muistikuviani ja Facebook oli tämä joku paikka.. Sportaxin mainoksessahan tuo ilmoitus oli:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2989965&id=91376125826#!/photo.php?pid=3846793&id=91376125826&fbid=388891390826 (toivottavasti näkyy)

Itsok
16.05.2010, 19.44
Uskomattomalta kuulostaa, mutta voihan se tottakin olla.

Kekkilae
23.05.2010, 20.41
Noniin, eipä tarvitse enää miettiä onko Rebassa vikaa vai ei. Laitoin Tahkon jälkeen sopivat paineet keulaan takaisin ja olivat pysyneet siinä ihan hyvin. Tänään kävin taas testilenkillä ja rauhallisen maastoajon jälkeen siirryin takaisin kestopäällysteelle. Muutama metri ajoa ja kova pamaus. Aloin tarkkailla renkaita, että kumpi tyhjenee ensin. Ilmat pysyivät kummassakin mutta hetken kuluttua huomasin, että keula on painunut täysin kasaan. Nousin pyörän selästä pois ja keula hiljalleen palautui normaaliin pituuteensa tai ainakin lähelle sitä. Pientä painettakin siinä on, mutta eihän se toimi enää ollenkaan. Sellainen harmaa rengasmainen tiivistekin siitä liukuputken ympäriltä lähti pois paikoiltaan. Nyt sitten testataan takuun toimivuus..

Meikälle kävi ihan samalla tavalla, tosin viime mettälenkistä oli aikaa viikko. Tarkistin lenkkiä ennen paineet, 110psi molemmissa taulukon mukaan (ite painan 75kg). Tän viikon aikana olin ajellut lyhkäsiä koulumatkoja kaupungissa ja tosiaan ihan tasasella kävelyvauhtia rullatessa poksahti mullakin. Mitenköhän takuu toimii, ku ostin keulan kuukausi sitten Saksasta, onko maahantuoja velvollinen korjaamaan? Ja toinen kyssäri, eli onko toi Blueface vielä maahantuoja, nettisivut ei toimi ja vähän ristiriitaisia osoitteita löytyy netistä...

Ohiampuja
23.05.2010, 21.31
onko toi Blueface vielä maahantuoja...
Eiköhän Duell edusta nyt Sram-konsernin tuotteita...

Tuolta auki MagNet e-kataloogi ja sieltä sivu 146 ja siitä eteenpäin...
http://www.duell.fi/tmp_duell_site_0.asp?lang=1&sua=1&s=45

Kekkilae
23.05.2010, 22.12
Jees, kiitoksia. Täytyy tonne soitella huomenna. Vähän ihmetyttää, et mitä tuolta on hajonnut, ku näyttäis paineet nyt pysyvän sisällä, mut 120psi:llä sagia nelisen senttiä ja tuntuu muutenkin todella löysältä, käy melkeen pohjassa ku asvaltilla polkee ylämäkeen seisaaltaan... Turussa vissiin ainakin Foxcomp noita huoltaa, jos joutuukin homman ite kustantamaan?

Kekkilae
04.06.2010, 16.25
Jatketaan sen verran, et ongelma näyttäis ratkenneen öljyä lisäämällä. Siellä jousipuolen yläosassa oli vaan punasta asennusvaseliinia, ku pitäis manuaalin mukaan olla 5ml öljyä. Loraus öljyä sinne ja nyt tuntuu taas keula normaalilta ja paineet pysyy. Kiitokset vinkistä Foxcompin huoltoheebolle :)

Ja maahantuoja ei kuulemma ole noista ulkomaantuonneista vastuussa, koska Suomessa ei ole virallista merkkihuoltoa. Bike-Discount taas ei koskaan mailiini vastannut.

asb
07.06.2010, 09.06

Jos miinuspuolelle paineita laittaessa venttiilistä purskahtaa öljyä (suoraan jarrulevylle tietysti per***e), niin onko kyse samasta ongelmasta? Reba SL Dual Air 80mm 2009.

kauris
07.06.2010, 10.39
Jos miinuspuolelle paineita laittaessa venttiilistä purskahtaa öljyä (suoraan jarrulevylle tietysti per***e), niin onko kyse samasta ongelmasta? Reba SL Dual Air 80mm 2009.

Yllä puhuttiin vaimennuspuolesta. Ilmat ovat toisella puolella eli satulasta katsottuna vasemmalla.

SHole
07.06.2010, 12.57

Pari sivua aiemmin.

Ei vaarallista. Nega-säiliön ilmanlisäykset ja poistot kannattaisi kuitenkin tehdä pyörän ollessa ylösalaisin, näin sieltä ei valu öljyt hukkaan.

Eli tuolla välttää ylimääräiset purskahdukset.

Vilbo
07.06.2010, 23.32
Onkos kellään ollut Reba SL:ssä semmoista ongelmaa että sisäänpäinvaimennus/lukitus päällä ajon aikana floodgaten säätö kiertyy itsekseen jäykemmäksi? Elikkäs nyt tuo floodgate on pakko "kiristää" minimiin ettei keula mene lukkoon. Olettaisin että ongelma johtuu öljynpaineen aiheuttamasta ylöspäin venttiiliin suuntautuvasta voimasta joka sitten pääsee pikkuhiljaa kiertämään sitä sisällä olevaa säätotankoa ja sitten vaimennukset ovatkin tapissa. Eipä tuossa muutakaan järkevää selitystä taida olla.

Mitähän tuonne uskaltaisi tunkea ahisteeksi ettei koko floodgaten/vaimennuksen säätö katoa kokonaan? Jokin löysin mahdollinen ruuvilukite saattaisi toimia.. Mutta mitäs muita ratkaisuja ongelmaan voisi olla? Vai pitäisikö tuo vaimennuspatruuna päivittää ulkoiseen floodgaten säätöön, jospa se namiska pitää säädöt sen tarpeellisen verran paremmin paikoillaan.

Eduryssin
20.06.2010, 16.01
Pitääkö itse rassatakuntoon vai menisikö takuuseen jos lukitus ei toimi rebassa lainkaan vaikka koko pyörällä ei ikääkään ole paljoakaan. Joustaa normaalisti muuten mutta lukituksella ei mitään merkitystä.. Alunperinkään lukitus ei toiminut kunnolla mutta nyt kun öljyt vaihdoin niin ei mitään vaikutusta.

jukra
20.06.2010, 16.53
Onko öljyt (/osa öljyistä) vuotanut alajalkaan? Tuo tekee lukituksen katoamisen (toinen oire joustomatkan lyhentyminen hiukan). Ylipäätään lukko katoaa jos yläputkessa on liian vähän öljyä.

Itsellä öljynvaihto-operaation yhteydessä sanoi joku tiiviste itsensä irti ja teki samaa eli lukko katosi - Sportaxista Reban huoltosarja -> uudet tiivisteet motion controllin puolelle -> taas toimii. Tästä lähin vaihdan aina tiivisteet öljyjen kanssa samaan aikaan..

crcm
13.07.2010, 01.28
Mikäköhän olisi vikana kun oman Rebani (09 SL) lukitus ei enää aukea ajossa? Pitää aina nykästä vaijeria manuaalisesti putken päästä. Tämä siis vain ajossa ja lukituksen ollessa jonkin aikaa päällä. Telakalla ollessa lukitus pomppaa pois päältä normaalisti. Muuten keula tuntuu toimivan normaalisti.

telliv
13.07.2010, 15.13
Mikäköhän olisi vikana kun oman Rebani (09 SL) lukitus ei enää aukea ajossa? Pitää aina nykästä vaijeria manuaalisesti putken päästä. Tämä siis vain ajossa ja lukituksen ollessa jonkin aikaa päällä. Telakalla ollessa lukitus pomppaa pois päältä normaalisti. Muuten keula tuntuu toimivan normaalisti.

Vastaavanlaista vikaa oli omassakin Rebassa taannoin ja syynä tähän oli lika, joka oli päässyt tunkeutumaan vaijerinkuoren sisään sekä lukitusnupin ympärille putken päässä. Otin vaijerinpään irti putken päästä ja putsasin sen putkenpään/ympäryksen mihin vaijeri tulee kiinni huolella. Sitten tiputtelin hieman juoksevaa öljyä lukitusvivun puolelta vaijerinkuoren sisään ja vetelin vaijeria tovin niin johan alkoi toimimaan.

telliv
23.07.2010, 17.10
En ole mistään löytänyt niin kysynpä täältä, et mahtaakohan missään olla näkyvillä reban o-renkaiden yms. koot?

kauris
02.08.2010, 12.46
En ole mistään löytänyt niin kysynpä täältä, et mahtaakohan missään olla näkyvillä reban o-renkaiden yms. koot?

En löytänyt minäkään, joten otin puretun keulan tiivisteet mukaan tiivistekauppaan ja pyysin uudet saman kokoiset tilalle. Ja saman tien tuplana. Olivat muuten vaimennuspuolella kaikki vähän eri kokoisia, joista kaksi niin lähellä toisiaan, että oli silmällä vaikea erottaa eroa halkaisijassa.

BlueRoan
03.08.2010, 13.58

Sama täällä. Ennen ensihuoltoa toimi moitteettomasti mutta huollon jälkeen alkoi tökkimään. Eli lukitusta avatessa Poplockin napista vaijeri ei palaudu kunnolla. Tarkemmin katsottuna näyttäisi se jousen yläosassa oleva sininen osa, johon vaijerin alapää kiinnitetään, nahistavan vastaan/liikkuvan huonosti. Vaijerin päästä vedettäessä lukitus palautuu. Vaijerin rasvasin tänään mutta ei tunnu auttavan.

Avataanko tuo Poplock-systeemi huollon yhteydessä vai miksi vika alkoi vasta huollon jälkeen?

JHi
03.08.2010, 15.22
Välillä omissa Reboissani (Race ja SL) poplock krenaa, mutta aukeaa seuraavissa töyssy tulee tai nykäisee vähän stongasta ylöspäin. Toisella keulalla on ajettu 1,5 vuotta, eli ehkä 3 000 km, toisella puoli vuotta ja huomattavasti vähemmän kilsoja. Kumpaakaan ei ole avattu, enkä ole ajatellut avata ainakaan ennen syksyä. Jenkeistä tilatut tiivisteet/puslat odottavat kaapissa.

MacGyver
03.08.2010, 23.08
Lukituksen aukaisuongelmat tuntuvat olevan aika yleisiä Reboissa. Tämä aiheutuu oman kokemuksen mukaan lukitusnamiskan (keulan yläpäässä oleva) likaisuudesta ja keulan sisällä olevan jousen heikosta jännityksestä. Eli puhdistus ja jousen kiristys auttavat tähän ongelmaan.

maalinni
04.08.2010, 09.55
Alkoi minunkin Reban lukitus jumimaan. Onhan sillä ajettu jo 100km :) No harvoimpa sitä tarvii, parissa asfalttimäessä.

BlueRoan
04.08.2010, 11.54
Tuoltahan sitä löytyi lisätietoa Reban poplocin ongelmasta;

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37942

makkeli
07.08.2010, 11.34
Laitetaan Reba-jutun sekaan vaikka Revelationista on kyse, osa kun on sama.

Vaihdoin öljyt ja en ehkä laittanut muovista tiivistettä/prikkaa oikeaan paikkaan ja se tuhoutui. Tuleeko se "crush washerin" kaveriksi pulttiin? Jos niin, missä järjestyksessä. Vai oliko se oliko se rebound-nupissa?

Perskules kun unohtui katsoa. Ainakin vielä öljyt pysyvät alajalassa ilman tuota osaakin.

Osa oikeassa laidassa, kolmas ylhäältä, crush washereiden alla.

http://tftunedshox.com/imagecache/5fa81a89-2ca1-455f-bad8-9bbc00b2c09f_600x450.jpg

Hiks
15.09.2010, 21.21
Onko kukaan vaihtanut reba racen liukuholkkeja, 2kpl molemmissa jaloissa? Nykyisellä keulalla on ajettua jo sen verran että keula väljistynyt.

Itse tehdyllä työkalulla sain ylemmän liukuhokin toisesta irti mutta ovat kyllä tiukassa. Jos jollakin on tampereen seudulla työkaluja siihen niin mielellä vaikka maksan jotain ulosvetimen/paikalleen laittajan vuokrasta että saa keulan kuntoon ja pääsee lamminpäähän kisailemaan. Sportaxissa eivät ole kuulemma vielä sitä huoltoa tehneet eikä näin ollen ole heillä työkaluja.

marco1
15.09.2010, 21.34
Tuommoinen työkalu ja hintaa 124 taalaa, tuollako ne pitäisi lähteä?
http://vangsate.info/rockshox-universal-bushing-removal-tool.php
Huh.

Hiks
15.09.2010, 22.49
Joo-o, hintaa on niin paljon että holkit varmaan tipahtaa heti kun tuon työkalun tuo vaan viereenkin :rolleyes:

Foxin keulaan on todistetusti näppärät tehneet ulosvetimen ja paikalleen laittajan itse sorvilla ym. Reban keulasta en ole kuullut että joku olisi tarvittavat pari työkalua tehnyt.

SaamiBoy
16.09.2010, 09.05
Onko kukaan vaihtanut reba racen liukuholkkeja, 2kpl molemmissa jaloissa? Nykyisellä keulalla on ajettua jo sen verran että keula väljistynyt.

Itse tehdyllä työkalulla sain ylemmän liukuhokin toisesta irti mutta ovat kyllä tiukassa. Jos jollakin on tampereen seudulla työkaluja siihen niin mielellä vaikka maksan jotain ulosvetimen/paikalleen laittajan vuokrasta että saa keulan kuntoon ja pääsee lamminpäähän kisailemaan. Sportaxissa eivät ole kuulemma vielä sitä huoltoa tehneet eikä näin ollen ole heillä työkaluja.

-05 Reba teamin holkit lähti siten, että pitkällä ohuella metallitikulla nakutteli alapään kautta holkkeja holkin sauman kohdalta. Tarkoituksena siis vääntää holkki rikki. Onnistunee myös siten että yläpään kautta nakuttelee vasara+meisselikombinaatiolla. Kun on tarpeeksi vääntyneenä se holkki, niin se kyllä lähtee sievästi vetämällä pois:) Pitää vain varoa että ei alajalkojen sisäpintoihin tee jälkiä. holkkien asentamiseen tarvinnee sen oikean työkalun, onhan se toki mahdollista, että kotikonsteinkin saa jonkun työkalun väsättyä, mutta sen verran tiukat oli tunkea ne holkit sinne, että olisi kyllä loppunut usko kotikutosiin työkaluihin. Ei meinannut riittää uskoa siihen oikeaankaan työkaluun...

Kyseisestä operaatiosta vielä sen verran, että voi olla melko jähmeä keula jonkun aikaa. Itseasiassa oli niin naftit ne uudet holkit, että ei mennyt liukuputket enää alajalkoihin:) Mutta tässä kohtaa esiin astui ritarillisesti www.forksparts.com . Tilasin liukuholkit kyseisestä liikkeestä ja ongelman huomattuani otin heti yhteyttä sinne, varmistaen, että olihan holkit varmasti oikeat. Ja jos oli, niin onko toleranssit noissa rokkarin holkeissa niin isot että ei saa enää liukuputkia työnnettyä sisään.... Kokemuksen syvä rintaääni sanoi kyseisestä liikkeestä, että magnesium-alajalkojen kanssa voi esiintyä em. ongelmaa, lupasi hioa holkkeja isommaksi, kunhan lähetän alajalat sinne. Ja sen tein. Nyt taas on Reba soiva peli, parempi kuin uutena.

Palvelu tuolla www.forksparts.com:ssa on vähintäänkin hyvää. Vastailivat sähköpostiin todella nopeasti, jopa 11 aikaan illalla. Liikettä suosittelen kyllä lämpimästi, mutta siitä voisi kertoa enemmän tuolla kaupat-osiossa.

usko juntunen
27.09.2010, 09.47
Tuommoinen työkalu ja hintaa 124 taalaa, tuollako ne pitäisi lähteä?
http://vangsate.info/rockshox-universal-bushing-removal-tool.php
Huh.
Onpas lattaraudalla kilohinta kohdillaan! Tuon latan kun korvaa esim. 10mm kierretangon pätkällä, tukeva prikka jalan yläpäähän ja eikun mutteria kääntämään. Alapään rakenteen voi kopsata em. kuvasta. Sitäkin voi yksinkertaistaa laittamalla vain M10 mutteri soikean prikan alapuolelle. Toimii!

Joo-o, hintaa on niin paljon että holkit varmaan tipahtaa heti kun tuon työkalun tuo vaan viereenkin :rolleyes:

Foxin keulaan on todistetusti näppärät tehneet ulosvetimen ja paikalleen laittajan itse sorvilla ym. Reban keulasta en ole kuullut että joku olisi tarvittavat pari työkalua tehnyt.
:D..Olen kuullut et juurikin Tampereella on moista TSI-toimintaa harrastettu,,hhmm, vaihtelevalla menestyksellä...;)

snowfake
12.10.2010, 18.39
Uppista. Rubber Queen 2.4" vähän turhan suuri Rebaan :)

http://dl.dropbox.com/u/3336681/reba1.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3336681/reba2.jpg

Hiks
21.10.2010, 14.14
:D..Olen kuullut et juurikin Tampereella on moista TSI-toimintaa harrastettu,,hhmm, vaihtelevalla menestyksellä...;)

..joo.tajusin vasta kun juttelin puhelimessa sinun kanssa että miksi se on kierretanko millä holkit vedetään pois. Sillä vasaraniskujen määrällä millä lopulta sain holkit pois alaputkista olis kyllä yhden talon katon naulannut....puusilppuakin oli autotallissa jonkin verran kun ei ihan suoraan vasaralla viittinyt kierretangon päässä olevaa rikkaa naputella :seko:

usko juntunen
23.10.2010, 19.47
.... holkkien asentamiseen tarvinnee sen oikean työkalun, onhan se toki mahdollista, että kotikonsteinkin saa jonkun työkalun väsättyä, mutta sen verran tiukat oli tunkea ne holkit sinne, että olisi kyllä loppunut usko kotikutosiin työkaluihin. Ei meinannut riittää uskoa siihen oikeaankaan työkaluun...

Totta, asennus ei onnistu millä tahansa hylsyllä hakkaamalla jos meinaa että holkit säilyy ehjänä. Väsäsin työkalun holkkien vaihtoon. Operaation aikana, jota etäohjattiin Tampereelta käsin;), selvisi että Reban alemman holkin asennustyökalu ei kärsi olla paksuimmalta kohdaltaan yli 34.50mm, sillä Rebassa on noin puolessa välissä jalkaa ahtaampi kohta jonka ohitse työkalun pitää mahtua. (fox:iin menee 34.90mm) Työkalun voi tehdä myös umpijöötistä, mutta kevyempi tulee putkenpätkästä hitsaamalla päihin tulpat. Ohessa kuva ja mitat TSI rakentelijoille.
http://lh3.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/TMMKIMJfTEI/AAAAAAAAJ4U/vLdawji2tek/RS%20Reba%20ty%C3%B6kalu%20009.jpg
http://lh3.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/TMMKHgOR24I/AAAAAAAAJ4Q/AJjFb7mwzkI/RS%20Reba%20ty%C3%B6kalu%20007.jpg

sötkö
23.10.2010, 22.35
Tänään vaihdoin Recon 351:een puslat ja tiivisteet, lienee samanlaiset kuin Rebassa. Työkalut tein itse lattaraudasta ja putkenpätkistä. Aluksi kaulasta tuli uusilla puslilla todella jäykkä, sai kaksin käsin vetää takaisin täyteen pituuteen, mutta ohjeen mukaan renkuttamalla asennustyökalua puslan sisällä sain keulan herkistymään lähes normaaliksi. Tiedustelisinkin kokemusperäistä toleranssia puslien väljentämiseen, eli uudet puslat lienevät aina aluksi hieman nauheita ja alkujäykkiä, paljonko niitä kannattaa herkistää alussa, ettei viikon parin kuluttua alla ole taas väljä keula.
Itse jätin pikkuisen kireäksi, lienee helpompi näin päin.

kona28
05.01.2011, 14.43
Päivää,

Pitäis saada tietää pystyykö rock shox reba race 2009 keulan jousto matkaa suurentamaan 120mm ?

lansive
05.01.2011, 14.56
Pitäis saada tietää pystyykö rock shox reba race 2009 keulan jousto matkaa suurentamaan 120mm ?

Avaamatta ei pysty sanomaan varmaksi.

RS:n manuaalien kanssa onnistuu avaaminen helposti ja samalla saat öljyt vaihdettua.

kona28
05.01.2011, 15.21
Keula on menossa uudelle omistajalle ja pitäisi saada tämä tieto ilman että purkaa, kaivelin manuaalia laatikosta ja löysin kaksi muovistapalaa mitkä oli tullut keulan mukana olisko korote palat ?

lansive
05.01.2011, 15.27
Jos ne on vähän lankarullan malliset, niin ne ovat joustomatkan lyhennykseen tarkoitetut palaset. Sisällä voi olla vielä erikseen vastaavat. Jos keula on ollut valmiina ostetussa pyörässä, niin pituutta ei välttämättä saa lisää. Noita on ollut OEM-tuotteina 100 millisinä ilman muutosmahdollisuutta, vaikka irtotavarassa mahdollisuus onkin ollut (en ole 100% varma oliko kaikissa).

tomibert
05.01.2011, 15.29
Keula on menossa uudelle omistajalle ja pitäisi saada tämä tieto ilman että purkaa, kaivelin manuaalia laatikosta ja löysin kaksi muovistapalaa mitkä oli tullut keulan mukana olisko korote palat ?

Palikat ovat keulan lyhentämistä varten. Mitä enemmän palikoita keulaan asentaa, sitä lyhyemmäksi se tulee.

On todennäköistä, että keulan voi pidentää. Itselläni on kokemusta kahdesta '09 -mallisesta rebasta, jotka molemmat pystyy pidentämään 120-millisiksi (Reba SL ja Reba Team).

Keulan avaaminen ja asian varmistaminen ei ole vaikeaa. Vaimenninpuolta ei tarvitse edes avata, riittää että irrottaa alajalat ja avaa jousipuolen, jonka jälkeen noita lyhennyspalikoita voi lisätä tai poistaa.

- Tomi

marco1
05.01.2011, 15.33
Avaamatta ei pysty sanomaan varmaksi.

Vahvistan. Lankarullien määrästä ei voi päätellä juuston määrää vaikka monesta (useimmasta) Rebasta se 120mm löytyykin.

Tarkistaminen on kuitenkin aika helppo toimenpide.

Eri
07.01.2011, 20.25
Lainaampa tätä threadia, kun kerta puhe on reba keulasta. Eli keulani kävi tuossa huollossa tuolla kotomaassaan ja kun se sieltä palasi, oli tuohon poplocin päälle ilmestynyt uusi säätö nipukka. Samanlainen, kuin tuossa ylemmässä kuvassa: KUVA (http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=6895286&postcount=11). Mihin säätöihin tuon veivaaminen vaikuttaa, en ainakaan huomannut muutosta, vaikka kiersin tuota molempiin suuntiin ja pumppailin keulaa? Ei avaudu tyhmälle.

telliv
07.01.2011, 20.43
Kyseinen säätö vissiinkin vaikuttaa vain silloin kun keula on lukittu ja säädön tarkoitus on asettaa "piste" milloinka lukitus antaa periksi esim. tarpeeksi isoon kuoppaan ajettaessa.

Eri
07.01.2011, 21.51
Kyseinen säätö vissiinkin vaikuttaa vain silloin kun keula on lukittu ja säädön tarkoitus on asettaa "piste" milloinka lukitus antaa periksi esim. tarpeeksi isoon kuoppaan ajettaessa.

Kiitoksia todella paljon.

Toinen tyhmä kysymys heti perään, onko joku teettänyt tuon reban holkkien poiston tampereella jossain liikkeessa ja jos on, niin paljonko kustansi. Ei tahdo löytyä itseltä uskallusta alkaa tuota keulaa purkamaan.

Itsok
07.01.2011, 23.22
Mitä holkkeja tarkoitat? Keulan jousituspituuden säätöholkit voi helposti vaihtaa itse, mutta R-tech varmaan tekee sen puolestasi. Jos taas tarkoitat alajalkojen liukuholkkeja niin tahtoo olla sen verta kallista puuhaa ettei moni halua sitä teettää kellään ulkopuolisella. R-tech osaa, jos vaan haluaa tehdä varmaan senkin.

jukra
08.01.2011, 10.18
Sportax on muuten Tampereen virallinen rokkarihuolto nykyään.. jossain välissä R-Tech ei edes ottanut huoltoon rokkarin keuloja, en tiedä mikä tuulensuunta on tällä hetkellä.

Jälkihuomautuksena, muutaman rokkarin keulaa purkaneena (Pilot C, Reba Race & Reba U-Turn) ei sitä purkuhommaa kannata pelätä. Rokkarin sivuilla on todella hyvät purkuohjeet, keulat on varsin yksinkertaisia sisuskaluiltaan kun hiukan miettii mitä kukin osa tekee ja purkuhommat ei vaadi mitään erikoiskaluja (ainakin sopivaan pisteeseen asti).
Kunhan pitää järjen päässä ja hellät otteet purkuhommissa niin en näe mitään tarvetta jokaista huoltotoimenpidettä teettää ulkopuolisella.. jos osaa navan huoltaa niin noiden huolto ei ole yhtään hankalampi homma.
Suurin ongelma omasta mielestäni on ainakin noissa kevyemmissä malleissa (esmes reba) on, että ne on tehty alumiinihötöstä eli otteet saa olla hellät tai alumiinisoiro lentää.

Itsok
08.01.2011, 10.31
R-tech:hän ei ole tainnut koskaan virallisesti rockareita huoltaakaan? Tosin huolsivat ainakin myymiemiensä pyörien keuloja.

Eri
08.01.2011, 10.37
Sen tiedän, että R-tech ei suostu rokkareihin koskemaan, paitsi takuuasioissa. Niin ja kyse oli siis niistä joustomatkan säätö spacereista.

Itsok
08.01.2011, 13.25
No sitten Sportaxiin vaan.

jukra
09.01.2011, 11.58
R-tech:hän ei ole tainnut koskaan virallisesti rockareita huoltaakaan?

Ainakin pari vuotta sitten sivuilla oli ihan huoltohinnat ja varaosiakin.. viime kesänä stefasarjan kävin jo hakemassa Sportaxista kun R-tech tarjosi eioota.

Eri, rohkeesti vaan keula auki ja ne holkit pois.. ei tuossa mitään kovin vakavaa voi tapahtua jos vähän funtsii mitä tekee.

cujo
09.03.2011, 22.17
Iltaa!

Otin maasturin talviteloilta huollettavaksi ja Reba SL oli päästänyt öljyt alajalkoihin...

Mistä arvon raati on tilannut tiivistesarjaa:
11.4015.320.000

Tai onko tiedossa, onko Suomessa kellään hyllyssä.

Tmh
09.03.2011, 22.29
Vastaavan vahingon jälkeen otin tiivisteet mukaan ja hain paikallisesta gummikaupasta vastaavat tilalle. Vuoden verran on tullut sen jälkeen käyttöä ja vielä toimii.

cujo
09.03.2011, 23.30
Ei taida paikallisesti löytyä liikettä, joka olisi erikoistunut tiivisteisiin.
Taidan tuolta forksparts.comista tilailla.

juminy
10.03.2011, 00.29
Hibike.de:stä joskus tilailin pari huoltosatsia kun oli kohtuullisen hintaista. Postikuluja tulee kyllä joku 14e tms., joten ihan yhen sarjan kanssa tuskin kannattaa vielä. Fillariosa.fi vissiin myy Suomessa rokkareihin varaosia ja hinnatkin vissiin ihan järkeviä. Ehkä kannattaa kysästä ainakin. Eikä kai siinä Forkspartsissakaan mitään vikaa ole.

DrJones
10.03.2011, 02.07
Iltaa!

Otin maasturin talviteloilta huollettavaksi ja Reba SL oli päästänyt öljyt alajalkoihin...

Mistä arvon raati on tilannut tiivistesarjaa:
11.4015.320.000

Tai onko tiedossa, onko Suomessa kellään hyllyssä.

Viime talvena kävi samoin, ei ollut silloin tiivistesarjaa kotona, joten tein öljynvaihtohuollon vanhoilla tiivisteillä ja vieläkin on sen huollon jäljiltä täysin kunnossa. Tiivistesarjan kyllä samantien tilasin bike-components:lta http://www.bike-components.de/products/info/p15150_Service-Kit-Staubabstreifer-Schaumstoffringe-Reba-Pike-Boxxer-.html Mutta ne odottavat vielä siis asennusta. Tuolta on PK:t 10€ ja Visa lisämaksu 5€ jos ei halua ennakko maksaa.

Tmh
10.03.2011, 12.24
Ei noita pöly yms. tiivisteitä kannata alkaa vaihtelemaan kun öljyt on valunu alajalkoihin. Siellä on pari pientä O-rengastiivistettä vaimentimessa jotka tarvitsee uusia. Pari euroa taisi kustantaa O-rengastiivisteet vaimennus ja ilmapuolelle yhteensä gummiliikkeessä.

juminy
10.03.2011, 13.05
Joo, ei toki kannata, mut kun niitä kuitenkin joskus tarvii, niin ei ole huono idea ostaa sitä sarjaa ja hakea sit vielä tiivisteliikkeestä niitä o-renkaita mallin mukaan lisää. Jos siis haluaa varautua. Mistä tuleekin mieleen, että mulla on edelleen hakematta niitä O-renkaita omaan varaosapakkiin.

mckollaa
10.03.2011, 13.33
Alajalan tiivisteet löytyy, en ole vain ehtinyt lisäämään sivuille.