PDA

Näytä tavallinen näkymä : Läheltä piti tilanne

Sivut : [1] 2

RLO
01.06.2007, 10.52
sattui eilen kohdalle aamulla työmatkalla. Ajoin tasaista ja lähes suoraa pyörätietä reipasta vauhtia (n. 30 km/h 32/14). Vastaan oli tulossa pieni kauhakuormaaja (Bobcatti) minusta katsoen vasempaa laitaa. Kun olin parinkymmenen metrin päästä kauhakuormaajasta se täysin yllättäen siirtyi suoraan eteeni ja kauhun huudon säestyksellä katsoin uhkaavan nopeasti lähestyvää teräskauhaa. En osannut edes jarruttaa mutta jollain ihmeellisellä tavalla onnistuin väistämään kauhakuormaajan oikealta puolelta. Asiaa auttoi varmasti se että olin täysin tasapainossa kriittisellä hetkellä ja onnistuin riittävästi muuttamaan ajolinjaani. Kauhakuormaaja palasi välittömästi omalle kaistaalleen. Kun kauhunhetki laukesi onnekkaasti, purkautui helpotus osaltani verbaalisesti alatyylisin ilmauksin ja kansainvälisin käsimerkein kauhakuormaajan suuntaan. Olenkin pahoillani tästä liikenteeseen sopimattomasta käytöksestäni! Mutta seuraavan kerran kun ko. härveleitä liikkuu samaan aikaan tiellä hiljennän vauhtia.

Pave
01.06.2007, 12.09
http://www.liukkonen.net/forum/images/smiles/swear1.gifSiäl taas yx akka yritti ajaa suojatiellä yli valkosella Saapillansa!!1! http://www.liukkonen.net/forum/images/smiles/swear1.gif

Oli vissiin se känny niii-in syvällä korvassa, että katkaisi hermoyhteydet silmien ja aivojen (?) välillä, kun ei tod.näk. huomannut edes sitä miun näyttävää perännostatusta siittä keulani edestä kurvatessaan. Harmi, että oli niin pitkä suora edessä, ehti karkuun seuraavista valoista enkä saanut enää kiinni. Olisin käynyt ystävällisesti vähän neuvomassa...

Lade
01.06.2007, 13.28
Näitä.. Eilen yx epävarmalta näyttänyt akka käänsi vanhan mersun romunsa suoraa maantiepyöräni eteen.

190cm ukko sähkönsinisissä kuteissa ei pitäis jäädä huomaamatta mutta näin vaan kävi. Vauhtia mulla oli siinä alamäessä varmaan 35-40 ja risteykseen ryhmittymässä keskellä autokaistaa. Eukko kääntyi vastasuunnasta mun kaistan poikki suoraa mun naaman edestä. Liinat kiinni ja juuri vältin kolarin, eukko ei tainnut edes huomata mitään. Ohjaili vain autoaan yhtä rennon näköisenä kuin joku olisi siihen pyssyllä pakottanut. Turvallista matkaa vaan sillekin.

Huudot ja keskisormet lähti kyllä perään heti kun pahin tilanne oli ohi, mutta hukkaan ne meni, ei nähnyt eikä kuullut se akka mitään.

Ja seuraavassa alamäen ja "pimeän" mutkan jälkeisessä pyörätietunnelissa joku pässi tuli hybridillä väärää puolta vastaan. Ja taas ittellä 30 vauhtia. Silloin kyllä vastaantulija pelästyi (ja toivottavasti oppi) enemmän.

Vaarallisia nämä kyläreissut välillä.

m e r k s
01.06.2007, 14.22
No viimeks tänään puolen päivän maissa jossain Tourulan ja Seppälän (jkl) liikennevaloissa: Keski-ikäinen vanhemman mersun omistaja päätti kääntyä lähteä vauhdikaasti vihreillä valoilla oikealle. Eipä sitten mies tajunnut että mä olin myös vihreillä ylittämässä risteävää tietä maantiepyörällä (molemmat paikaltaan lähtien). Eipä ukko kattonnu lähellekkään mun suuntaan.

Onneks olin hereillä ja tsekkasin saisinko silmäkontaktia - en saanut. Siitä puolen metrin päästä eturenkasta kiihdytti ja mulla molemmat kädet tiukasti rystyset valkoisina jarrukaffoissa. Takana tullut autoilija huomas tilanteen ja pysäytti noin 5 metrin päähän suojatiestä päätään pyöritellen. Mua vähän sillon nauratti, kun se takimmainen antoi oikein kädellä tietä. Että on niitä autoilijoita moneen lähtöön.

MTB 50+
01.06.2007, 14.29
Jotenkin pyöräilijä jää huomaamatta liikeentessä, vaikka hänet nähdäänkin.

Kyllähän se hatuttaa, mutta törmäyksessä jää lähes varmasti kakkoseksi.

Ei lenkkiä voi muun kevyen liikenteen seassa turvallisesti ajaa, joten jonnekin rauhallisille teille pitää päästä ajamaan.

En usko kenenkään terveen ihmisen tahallaan kenenkään päälle tai alle ajavan, mutta siltä näitä läheltä piti tilanteita tulee lähes päivittäin. Jälkiselvittelyssä pitäisi pysyä rauhallisena ja asiallisena, mutta se ei aina oikein onnistu.

Itse karjuin tunnelissa väärällä puolella vastaa tulleelle skootterikuskille, että " P...leen i...ootti ! Aja oikealla" Kuski kääntyi perääni kyselemään, että oliko minulla jotakin asiaa. Sanoin uudestaan, että "oli ja on, aja oikealla" ja mielessäni totesin ensiarvioni skootterikuskin tasosta olleen oikea. Se siitä omasta rauhallisuudesta ja kohteliaisuudesta sitten.

BAD bunny
01.06.2007, 16.29
Vaihteeksi autoilijan näkökulmaa:)

Olin tulossa töistä kotiin autolla, kun vastaan tulee joukko pyöräilijoitä väärällä kaistalla, eli vasenta, joka on minun oikea ja se mitä lain mukaan autolla ajetaan. Vastaan tuli myös autoja, joten hiljensin vauhtia, koska en voinut vaihtaa kaistaa ja pysähdyin. Pyöräilijät lähestyivät keskellä kaistaa. Osalla oli sellainen ilme että "autoilijan kuuluu väistää heitä", osa kurvasi pientareelle ja pari katseli taakseen, eikä huomannut minua. Sitten nämä sankarit melkein törmäsivät autoni keulaan, huusivat "Meinasitko päälle ajaa SAATANA!!"
Näyttivät siltä että alkavat juuri potkimaan autoani, joten kiihdytin karkuun.

Mitähän minun olisi heidän mielestään pitänyt tehdä?
-Ajaa ojaan:p
-ajaa keulat vastakkain vastaantulevan auton kanssa:D
-Peruuttaa heidän edestään:eek:

Hidastin hyvissä ajoin ja pysähdyin myös ajoissa. En itse aiheuttanut vaaratilannetta.

Tällaisia pyöräilijoitä tälläkertaa..

Mika A
01.06.2007, 17.00
Vaihteeksi autoilijan näkökulmaa:)
[...]

Tällaisia pyöräilijoitä tälläkertaa..

Puhuivatko Joensuun murretta... kuulosta tyvin tyypilliseltä käytökseltä. Täälläpäin nuoriso kutsuu mummopyöriä lehmiksi. Syykin on selvinnyt. Ne ovat joensuulaisen liikennekulttuurin pyhiä lehmiä, joita eivät normaalit säännöt tai luonnnonlait koske.

Edistä nyt sitten tällaisessa toimintaympäristössä pyöräilyä...

Ai niin vähän on-topicia: tänään kaupunglta työpaikalle ajaessa kääntyi eräs vanha punainen Golf juuri edestäni kevyeln liikenteen väylän yli oikealle erään pienen autoliikkeen pihalle. Pakko oli väistää kääntymällä samalle pihalle ja tehdä koukkaus tämän sankarin editse. Sitten vielä aukaisi oven ja huusi joitakin solvauksia.

Kuski edusti jotakin balkanilaista tai lähiaasialaista etnisiteettiä. Pitäisikö opetella paikalliset liikennesäännöt ensin/ opettaa ne jonkin kotouttamiskoulutuksen yhteydessä...:seko:

Fusion
01.06.2007, 17.58
Tänään tuli pyörätiellä "pimeässä" oikealle kääntyvässä mutkassa skootteristi vastaan väärää reunaa lujaa vauhtia. :eek: Itse ajoin oikealla, enkä voinut kuin jarruttaa rajusti. Onneksi tämä skootterisuhari katsoi sen verran eteensä, että ehti väistää. Joskus tekisi mieli riehua vesurin kanssa... ja siivota vähän pahimpia puskia pois näköesteistä. :cool:

banderol
01.06.2007, 18.27
Pitäisiköhän tämän(kin) ketjun perusteella tehdä sellainen päätelmä, että missä tahansa onkin pätkä päällystettyä tietä ja muita tielläliikkujia, on siellä vaarallista olla itse pyörän selässä, ja paras keino hengenlähden/vahingoittumisen/fillarin hajoamisen ehkäisemiseksi on siirtyä sinne missä ei ole tietä, varsinkaan päällystettyä sellaista. Ts. metsään. :D Silloin lienee edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä. :)

Tomi L.
01.06.2007, 19.22
sattui eileEn osannut edes jarruttaa mutta jollain ihmeellisellä tavalla onnistuin väistämään kauhakuormaajan oikealta puolelta Ihan näin vastasuuden varalle, kantsii ehkä opetella hallitsemaan se pyörä myös yllättävissä tilanteissa. Mahdat olla aikamoinen riskitekijä liikenteessä ku losotat kolmeakymppiä jalkakäytävää etkä osaa jarruttaa äkkitilanteessa.

hannupulkkinen
01.06.2007, 19.23
Ihan näin vastasuuden varalle, kantsii ehkä opetella hallitsemaan se pyörä myös yllättävissä tilanteissa. Mahdat olla aikamoinen riskitekijä liikenteessä ku losotat kolmeakymppiä jalkakäytävää etkä osaa jarruttaa äkkitilanteessa.
No niin. Ensimmäinen tuomari, joka ei ymmärrä mitään.

Shimaani
01.06.2007, 19.37
..paras keino henngenlähden/vahingoittumisen/fillarin hajoamisen ehkäisemiseksi on siirtyä sinne missä ei ole tietä, varsinkaan päällystettyä sellaista. Ts. metsään. :D Silloin lienee edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä. :)
Mr OTB toteaa että ei edes siellä.
Pitääkö jo kirota? Uskokaa ny (prk) että fillaristi jää aina toiseks vaikka ajais kuinka sääntöjen mukaan ku autojen kanssa kisaillaan. Ainoa konsti säilyä hengissä on se, että seuraa liikennettä edessä ja takana ja ajaa sen mukaan.

p bonk
01.06.2007, 21.45
...Ja seuraavassa alamäen ja "pimeän" mutkan jälkeisessä pyörätietunnelissa joku pässi tuli hybridillä väärää puolta vastaan. Ja taas ittellä 30 vauhtia...

Ja sinne pimeään mutkaanhan kannattaa ajaa kolmeakymppiä. Mitä olisit tehnyt, jos siellä olisikin ollut pikkulapsi kolmipyöräisellään?

Mika A
01.06.2007, 21.50
Ja yksi hyvä kysymys tietenkin on, miksi niitä pimeitä mutkia ja alikulkujen edustoja rakennetaan edelleen, vaikka kevyen liikenteen väylien suunnitteluohjeet laatuväylien osalta lähtevät nimen omaan 30 km/h nopeustasosta?

Ja jos mopoilu on sallittua (niin kuin on ihan asiallista mm. vilkkaiden valtateiden varsilla), niin näillä väylillä geometrian nopeustaso pitäisi tietenkin olla 45 km/h...:seko:

hannupulkkinen
01.06.2007, 21.57
Ja yksi hyvä kysymys tietenkin on, miksi niitä pimeitä mutkia ja alikulkujen edustoja rakennetaan edelleen, :seko:Mika on tapansa mukaan viisas mies, ei syyllistä ainakaan pyöräilijöitä siitä, että pyöräilevät.

Mika A
01.06.2007, 21.57
Kirjallisuutta:
Liikenneturvallisuus kaavoituksessa (http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=54986&lan=fi)

Alkusivuilla liikenneturvallisuusvisiota koskevassa kappaleessa sanotaan:
"Turvallisuusvision mukaan sääntöjä noudattavan ja asianmukaiset tiedot ja aidot omaavan henkilön tulisi voida liikkua ilman kuoleman tai vakavan loukkaantumisen vaaraa. Inhimillinen virhe ei saa johtaa kuolemaan.
Tämän mukaan liikenneturvallisuutta ei voi jättää yksinomaan autoilijoiden, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden asiaksi. Liikennejärjestelmää kehittävien tahojen tulee tuntea oman toimintansa vaikutukset turvallisuuteen ja ottaa niistä vastuu."

Eikö kevyen liikenteen väylää tässäkään mielessä ajatella liikenneväylänä? :seko:

TuomasR
01.06.2007, 22.02
Mä pelkään kevyenliikenteenväylillä eniten juuri mopopoikia (ja -tyttöjä). Niistä ei koskaan tiedä kuinka lujaa ne tulevat takaa tai kurvin takaa tai edestä. Juuri pari päivää sitten sain väistää pientareelle kun pari - kolme moppopoikkaa ajoi minua vastaan rinnakkain yhtään eteensä katsomatta.
Nopeusero mopolla ja vaikka kävelijällä tai sunnuntaifillaristilla on niin iso, että mopot saisivat pysyä autoteillä. Esimerkiksi kehäteille mopoilla ei tietenkään olisi asiaa, mutta ihan varmasti mopoilijalle löytyy sopiva reitti hieman vilkkaan liikenneväylän vierestä.

Paavola
02.06.2007, 00.00
Pitäisiköhän tämän(kin) ketjun perusteella tehdä sellainen päätelmä, että missä tahansa onkin pätkä päällystettyä tietä ja muita tielläliikkujia, on siellä vaarallista olla itse pyörän selässä, ja paras keino hengenlähden/vahingoittumisen/fillarin hajoamisen ehkäisemiseksi on siirtyä sinne missä ei ole tietä, varsinkaan päällystettyä sellaista. Ts. metsään. :D Silloin lienee edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä. :)

Haisee maastofillaroinnin puffaukselta :p Ja tuo myös vaatii metsän alkamisen aivan talon seinustalta, herra taitaa itsekin ajaa pitkiä siirtymiä. Enkä edes kuvittele arvioivani miten vaaralista on posottaa kivikkoon urku auki.

Kyllä normi liikenteessä tulee toimeen (kohtalaisella menestyksellä, ja hyvällä tuurilla) noudattamalla riittävää varovaisuutta. Aina ei tämäkään tietenkään riitä. Asennekasvatusta vaadittaisiin puolin toisin. Autoilijoista osa on sokeita, osa korvaa silmän vauhdilla. Fillarillakin pitäisi ajella niiden sääntöjen mukaan myös, tämä joskus unohtuu Tosiharrastajilta. p bonkin kommentti pikkulapsesta kolmipyörineen oli täyttä asiaa. Vauhtitreenit voi mielestäni ajella muualla kuin pyörätiellä. Tilannenopeus koskee polkupyörääkin.

Vastarannan kiiskeyttä ja eriäviä mielipiteitä <3

Hevonen
02.06.2007, 00.07
Tänään tuli pyörätiellä "pimeässä" oikealle kääntyvässä mutkassa skootteristi vastaan väärää reunaa lujaa vauhtia. :eek: Itse ajoin oikealla, enkä voinut kuin jarruttaa rajusti. Onneksi tämä skootterisuhari katsoi sen verran eteensä, että ehti väistää. Joskus tekisi mieli riehua vesurin kanssa... ja siivota vähän pahimpia puskia pois näköesteistä. :cool:

Ainakin ennen oli tuolla autopuolella että ajoneuvo tulee pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tieosuudella

Smo
02.06.2007, 00.11
Mä ajoin oikealta risteykseen ja olin kääntymässä vasemmalle mistä oli tulossa iso auto. No se auto pysähty, luulin sen väistävän mutta kun olin keulan edessä niin se lähti liikkeelle ja tuli melkoset OTB:t konepeööin yli... kuski tummaihoinen ja sano ettei vaan huomannut

mutanaama
02.06.2007, 02.25
AUtokoulussakin opetettiin, että pitää pystyä pysäyttämään ajoneuvo tien näkyvällä osuudella.:eek:

Tupe
02.06.2007, 07.16
Viime viikolla oltiin just astuttu suojatielle työporukan kanssa (4 henkilöä), kun joku nakkipää tunki siihen väkisin bemarillaan. Meillä kaikilla oli vihreät ja bemari oli kääntymässä oikealle. Yhden meistä se päästi menemään ja muiden pääle se tunki, niin että piti melkein väistää.

Noh, kenkäisin sitä bemaria takahelmaan. En tosin ollu täysin hereillä, kun oli juttu kesken, niin en tajunnu mäiskäistä esim. avokämmenellä.

Aika hämää, että kasa kävelijöitä on jo suojatiellä ja joku yrittää tunkea autolla väkisin päälle.

--

Toinen vähän vastaava oli, kun ylitin Turussa Stålarminkatua suojatietä pitkin. Paikassa ei ole liikennevaloja. Katu on leveä ja melko vilkasliikenteinen. Rajoitus on 50 km/h, mutta liikenteen keskinopeus on noin 70 km/h.

Olin suojatiellä ja kohti tuleva auto ei hidastanut lainkaan. Jouduin hieman väistämään. Autoilijalla oli kummastunut ilme naamalla. Ihan kuin se ei olis tiennyt, mitä pitäs tehdä, kun edessä on suojatie, jolla menee jalankulkija.

Mika A
02.06.2007, 08.32
Ainakin ennen oli tuolla autopuolella että ajoneuvo tulee pystyä pysäyttämään näkyvissä olevalla tieosuudella

Näinhän se on, mutta kyllä niin fillaristi, mopoilija kuin rullaluistelijakin kyllästyy nopeasti kävelyvauhdilla etenemiseen.:(

Tomi L.
02.06.2007, 09.32
Olin suojatiellä ja kohti tuleva auto ei hidastanut lainkaan. Jouduin hieman väistämään. Autoilijalla oli kummastunut ilme naamalla. Ihan kuin se ei olis tiennyt, mitä pitäs tehdä, kun edessä on suojatie, jolla menee jalankulkija. Eihän auton perässä tullu toista autoa? Vaatii hieman päättäväisyyttä pysähtyä 50:n vauhdista jos takana tulee nippu autoja jotka ei oo samoilla mielin sen pysähtymisen kanssa. En itsekään väistä jalankulkijoita. Sekä autoilijalle että jalankulkijalle helpompaa jos auto ei ala hidastelemaan ja miettimään onko se kävelijä lähössä vai ei. Auto menee ohi viidessä sekunnissa, luulis löytyvän jalankulkijalta se aika.

hannupulkkinen
02.06.2007, 09.43
Eihän auton perässä tullu toista autoa? Vaatii hieman päättäväisyyttä pysähtyä 50:n vauhdista jos takana tulee nippu autoja jotka ei oo samoilla mielin sen pysähtymisen kanssa. En itsekään väistä jalankulkijoita. Sekä autoilijalle että jalankulkijalle helpompaa jos auto ei ala hidastelemaan ja miettimään onko se kävelijä lähössä vai ei. Auto menee ohi viidessä sekunnissa, luulis löytyvän jalankulkijalta se aika.
Tämä tyyppi takaisin autokouluun. Entäs jos suojatiellä on joku liikuntaesteinen? Eikö mene kaaliin, että suojatie on S U O J A tie?
On kiva olla jalankulkija Ruotsissa. Siellä autot hidastavat ennen suojatietä ja pysähtyvät hyvissä ajoin.
Eikö suomalainen autoilija voisi tehdä samoin. Ovatko autoilijat jotenkin kiireellisempiä kuin kävelijät, eikä heiltä löydy turvallisuuden vuoksi sitä 10-15 sekunttia, joka kuluu kun jalankulkijat ylittävät suojatien.

:mad:
Tämä on sama asia kuin se, että ei pidä jättää turvaväliä kun siihen kuitenkin tulee joku. Samaa sumeaa logiikkaa.

Matti H
02.06.2007, 10.06
Viime talvena tuli auto perään kun jarrutin suojatien eteen. Humaltunut kaveri juoksi eteen pimeällä suoraan puskista. Tuli vielä ilkkumaan paikalle kun kolahti, onneksi tajus kehoituksesta häipyä vikkelään. Oli nimittäin aika ikävä fiilis kun takana olevassa autossa oli raskaana oleva perheenäiti ja kolme pikkutenavaa. Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja pelkällä aineellisella vahingolla. Jokainen voi kuitenkin kuvitella miltä tuntuu Voyageri viittäkymppiä takapuskuriin kun itse olet paikallasi.

Meinaanpa vaan sitä että tekojensa seurauksia kannattaa miettiä vaikka olisi kuinka oikeassa.

Omalla kohdalla mielipide on se, että 60tkm vuodessa autolla suurimmalta osaltaan kaupungissa ajaen sujuu ihan hyvin niinkin että päästää niitä jalankulkijoita suojatien yli kun se vaan on mahdollista. Kiireisenkään päivä ei siitä kärsi. Kanssa-autoilijoita se kyllä tuntuu kaivelevan.

Voisi olla kyllä sen jalankulkijankin fiksu vähän kattoa että huomaako se autoilija nyt varmasti. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja ei niitä ratin takana olevia tai kevyttä liikennettä edustavia mulkkuja saa tavoille opetettua vaikka kuinka läimäyttelisi tai potkisi... :D

hannupulkkinen
02.06.2007, 10.10
Omalla kohdalla mielipide on se, että 60tkm vuodessa autolla suurimmalta osaltaan kaupungissa ajaen sujuu ihan hyvin niinkin että päästää niitä jalankulkijoita suojatien yli kun se vaan on mahdollista. Kiireisenkään päivä ei siitä kärsi. Kanssa-autoilijoita se kyllä tuntuu kaivelevan.

Voisi olla kyllä sen jalankulkijankin fiksu vähän kattoa että huomaako se autoilija nyt varmasti. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja ei niitä ratin takana olevia tai kevyttä liikennettä edustavia mulkkuja saa tavoille opetettua vaikka kuinka läimäyttelisi tai potkisi... :D
Rispektiä!

Pekka L
02.06.2007, 10.22
Eihän auton perässä tullu toista autoa? Vaatii hieman päättäväisyyttä pysähtyä 50:n vauhdista jos takana tulee nippu autoja jotka ei oo samoilla mielin sen pysähtymisen kanssa. En itsekään väistä jalankulkijoita. Sekä autoilijalle että jalankulkijalle helpompaa jos auto ei ala hidastelemaan ja miettimään onko se kävelijä lähössä vai ei. Auto menee ohi viidessä sekunnissa, luulis löytyvän jalankulkijalta se aika.

Loistava asenne. Taitaa oma aika olla todella kortilla. Minä itse. Minäminäminäminä. Sinunlaistesi mulkkujen takia näitä keskusteluja ylipäänsä edes käydään.

Pekka L
02.06.2007, 10.29
Ai ni. Entinen työkaveri just jutteli, kuinka oli ajanut prätkällä maantiellä. Auto oli tullut vastaan, jota ohittamaan lähti uudenkarhea mersu, vaikka oli takuulla nähnyt vastaantulevan prätkän. Kaveri joutui ajamaan pientareelle selvitäkseen hengissä. Näytti v***uunnuksissan keskaria mersukuskille. Mersukuski oli hymyillyt suupielet korvissa ja morjestanut. Kaverilla kiehahti. Jarrut kiinni, uukkari ja perään. Pääsi rinnalle ja potkaisi mersusta peilin paskaksi. Taas uukkari ja karkuun:D
Ei ehkä maailman järkevintä, mutta ah, niin huvittavaa, enkä tuomitse.:)

p bonk
02.06.2007, 10.33

Asenteesi ei sovi liikenteeseen.

Sen jarruttamisen voi tehdä ajoissa. Sinne suojatielle kun näkee kyllä kauempaakin. Jos en jalankulkijana astuisi päättäväisen näköisenä suojatielle - ei kuitenkaan auton alle - saisin tuossa työmatkalla odottaa siihen asti, ettei yhtään autoa ole tulossa mistään suunnasta.

Mikä siinä on, ettei niitä liikennesääntöjä voi noudattaa ja antaa tilaa heikommilleen. Autoilijana pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja pyöräilijänä jalankulkijoille ja päinvastoin. Autolla luulisi olevan helppoa hidastaa kun siihen uudelleen kiihdyttämiseen ei tarvita lihasvoimaa.

Tomi L.
02.06.2007, 10.34
Loistava asenne. Taitaa oma aika olla todella kortilla. Minä itse. Minäminäminäminä. Sinunlaistesi mulkkujen takia näitä keskusteluja ylipäänsä edes käydään. Vasta heränneenä jäi tosta yks kohta pois. Siis ylitsepäästämättömyys koski tilannetta jossa takaa tulee toinen auto ja se uhkaa ajaa perään jos pysähdyn. Sekä jos ajan yksin tietä. Molemmissa tapauksissa on nopeempaa ja turvallisempaa jättää jalankulkija päästämättä yli. Näin mulle opetettiin autokoulussaki, joten ei sinne tarvi enää mennä.

KestreL
02.06.2007, 10.44
Mutta eihän sen toisen auton siellä perässä pitäisi mitenkään vaikuttaa JOS se pitää sellaisen turvavälin kuten kuuluukin..

tchegge_
02.06.2007, 11.03
Mutta eihän sen toisen auton siellä perässä pitäisi mitenkään vaikuttaa JOS se pitää sellaisen turvavälin kuten kuuluukin..
Entä jos se ei pidä?

Tomi L.
02.06.2007, 11.27
Mutta eihän sen toisen auton siellä perässä pitäisi mitenkään vaikuttaa JOS se pitää sellaisen turvavälin kuten kuuluukin.. Ja? Minkähän edessä ajava sen takanatulevan turvaväliin mahtaa. Ootko koskaan ajanu keskustassa esim ruuhka-aikaan?

tchegge_
02.06.2007, 11.33
Asenteesi ei sovi liikenteeseen.

Sen jarruttamisen voi tehdä ajoissa. Sinne suojatielle kun näkee kyllä kauempaakin. Jos en jalankulkijana astuisi päättäväisen näköisenä suojatielle - ei kuitenkaan auton alle - saisin tuossa työmatkalla odottaa siihen asti, ettei yhtään autoa ole tulossa mistään suunnasta.

Mikä siinä on, ettei niitä liikennesääntöjä voi noudattaa ja antaa tilaa heikommilleen. Autoilijana pyöräilijöille ja jalankulkijoille ja pyöräilijänä jalankulkijoille ja päinvastoin. Autolla luulisi olevan helppoa hidastaa kun siihen uudelleen kiihdyttämiseen ei tarvita lihasvoimaa.
Tee päivän ympäristöteko, päästä autoilija ajamaan sujuvasti ilman polttoaineen kulutusta nostavia jarrutuksia ja kiihdyttelyjä. ;)
Ja maailma pelastuu.

KestreL
02.06.2007, 11.42
Entä jos se ei pidä?

No mietippä sitä..

Ja? Minkähän edessä ajava sen takanatulevan turvaväliin mahtaa. Ootko koskaan ajanu keskustassa esim ruuhka-aikaan?

Olen ajanut keskustassa ruuhka-aikaan. Ja etpä sä sen turvaväliin voikkaan vaikuttaa, mutta omaasi voit. Näin ehkä sen sun edellä olevan auton kynnys hidastaa ja päästää jalankulkija yli pienenee kun ei näe taustapeilistä takana ajavan silmien väriä..

p bonk
02.06.2007, 12.23
Tee päivän ympäristöteko, päästä autoilija ajamaan sujuvasti ilman polttoaineen kulutusta nostavia jarrutuksia ja kiihdyttelyjä. ;)
Ja maailma pelastuu.

En tee. Saisin seistä siellä suojatien reunassa maailman tappiin asti kun autoilijat tekevät ympäristötekojaan ja ajavat jokainen omassa ajopelissään hampaat irvessä työmatkakisaansa.

Pysähdyn autoillessani suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa vuoroaan. Tilanteissa, joissa on vierekkäin kaksi ajokaistaa, joutuu miettimään mitä tekee, kun sitä viereistä kaistaa ajava ei kuitenkaan pysähdy vaikka toinen ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen.

p bonk
02.06.2007, 12.25
Ja? Minkähän edessä ajava sen takanatulevan turvaväliin mahtaa? ...

Mahtaa sille. Aloittaa jarrutuksen hitaasti eikä lyö heti liinoja kiinni. Ruuhka-aikanakin voi ihan hyvin pysähtyä.

Teemu Kalvas
02.06.2007, 12.32
Pysähdyn autoillessani suojatien eteen, jos jalankulkija odottaa vuoroaan. Tilanteissa, joissa on vierekkäin kaksi ajokaistaa, joutuu miettimään mitä tekee, kun sitä viereistä kaistaa ajava ei kuitenkaan pysähdy vaikka toinen ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen.

Perinteinen, ja täysin laiton, tapa on ajaa kaistaviivan päälle niin että kummaltakaan puolelta ei pääse ohi, ja pysähtyä. Poliisi arvostaa.

Lasse
02.06.2007, 13.13
Kyllähän noita auton eteen ajoja suojateillä sattuu aikas usein varsinkin keväisin:cool: .
Joillakin tuntuu olevan etuajooikeus kaikissa tilanteissa ja aiheuttavat mielellään ,ihan piruuttaan vaaratilanteita:mad: .
Olis varmaan kiva tappaa joku kalsariville maantielle onhan ne ihan pervon näkösiäkin?:eek: ...(tai ainaskin romuttaa niiden hiilarilelut vai???):(

Tomi L.
02.06.2007, 13.14
Mahtaa sille. Aloittaa jarrutuksen hitaasti eikä lyö heti liinoja kiinni. Ruuhka-aikanakin voi ihan hyvin pysähtyä.
Ei mulla ainakaan oo aikaa ruveta himmailemaan kilometrin päässä ja arpoa että mahtaako se jalankulkija lähteä yli. Ennemmin ajan niinku normaalistiki, kyllä joku ne päästää kuitenki yli. Joskus tosin hellyn ja saatan jonku hyvännäkösen tytön päästää yli.

Pekka L
02.06.2007, 13.57
Ei mulla ainakaan oo aikaa ruveta himmailemaan kilometrin päässä ja arpoa että mahtaako se jalankulkija lähteä yli. Ennemmin ajan niinku normaalistiki, kyllä joku ne päästää kuitenki yli. Joskus tosin hellyn ja saatan jonku hyvännäkösen tytön päästää yli.

Jos jalankulkija on astumassa suojatielle, velvollisuutesi on väistää. Kukaan täysijärkinen ei sinne auton eteen hyppää niin, että sinun pitää jarruttaa niin että takana tulija ajaa perääsi.
Jos mistään mitään ymmärtäisit, huomaisit, että jalankulkijat ei sinun matkantekoasi hidasta. Taajamassa, puhumattakaan ruuhkasta, pitämällä härkäpäisesti kiinni oikeuksista ja polkemalla muiden oikeuksia on vain yksi seuraus. Olet nopeammin siellä, missä sinun on PAKKO väistää, pysätä liikennevaloihin tms. Eli pääset nopeammin odottamaan. Taajama-ajossa pätee tietyt lainalaisuudet, eikä nopeutta nostamalla ole muuta vaikutusta kuin lisääntynyt polttoaineen kulutus. Tiedän hyvin, että ainakaan 3/4 autoilijoista ei tätä ymmärrä, mutta ei sille voi mitään jos on lusikalla annettu.

tchegge_
02.06.2007, 14.06
Taajama-ajossa pätee tietyt lainalaisuudet, eikä nopeutta nostamalla ole muuta vaikutusta kuin lisääntynyt polttoaineen kulutus. Tiedän hyvin, että ainakaan 3/4 autoilijoista ei tätä ymmärrä, mutta ei sille voi mitään jos on lusikalla annettu.
Senkös takia autot kuluttaa maantieajossa vähemmän kuin kaupunkiajossa, kun siellä taajamassa ajetaan niin pirun kovaa? :)
Eiköhän se kulutus kumminkin nouse jatkuvista kiihdytyksistä, ei tasaisesta vauhdista.

Itse tulee päivittäin luovuttua oikeuksista riippumatta siitä onko jalan, pyörällä vai autolla, välillä tulee tosin vaadittua muiltakin joustoja, edelleen riippumatta kulkuvälineestä.
Onneksi se liikenne on kaikilla hauskempaa jos oikein stressaa, vai mitä? ;)

tya
02.06.2007, 14.12
Senkös takia autot kuluttaa maantieajossa vähemmän kuin kaupunkiajossa, kun siellä taajamassa ajetaan niin pirun kovaa? :)
Eiköhän se kulutus kumminkin nouse jatkuvista kiihdytyksistä, ei tasaisesta vauhdista.

Jos lukisit Pekan viestin tarkemmin, huomaisit, että siinä nimenomaan sanottiin nopeudennoston johtavan pakkopysähdyksiin ja kiihdytyksiin. Sitä kautta se korkeampi bensankulutus tulee.

Ja niinhän se menee. Jos kaupungissa ajaa kiinni edessäolevan auton takapuskurissa ja jatkuvasti jalka kaasulla tai jarrulla, meno on aika nykivää. Jos malttaa jättää väliä ja olla survomatta kaasua pohjaan aina kun tilaa olisi, ja sen sijaan katsoa pidemmälle eteenpäin ja arvioida vauhtia sen mukaan, meno on paljon sujuvampaa. Tällöin niiden suojateiden eteen ei välttämättä tarvitse edes pysähtyä kun hidastaa tarpeeksi ajoissa...

Tietenkin kunnon seisovassa tai melkein seisovassa ruuhkajonossa ajaessa ennakoivaa ajotapaa ja kunnon välimatkaa ei oikein voi toteuttaa. Sen takia se onkin niin rassaavaa. Onneksi ruuhkista selviää ohi pyörällä...

tchegge_
02.06.2007, 14.23
Jos lukisit Pekan viestin tarkemmin, huomaisit, että siinä nimenomaan sanottiin nopeudennoston johtavan pakkopysähdyksiin ja kiihdytyksiin. Sitä kautta se korkeampi bensankulutus tulee.

Kyllä mä se tajusin, satuinpahan olemaan leikkisällä päällä. :)

Mun mielestä vika ei ole oikeasti autoilijoissa, vaan ihmisissä, kyllä se nestepäinen kaveri ajaa yhtä ajattelemattomasti niin autolla kuin pyörälläkin, täällähän sitä vaan ei saisi kommentoida pyöräilijöiden virheitä, eikä myöskään autoilupalstoilla todeta että autoilija tekee virheitä.
Sama ihmistyyppi älähtää heti kummassakin. :)

Pekka L
02.06.2007, 14.24
Ja niinhän se menee. Jos kaupungissa ajaa kiinni edessäolevan auton takapuskurissa ja jatkuvasti jalka kaasulla tai jarrulla, meno on aika nykivää. Jos malttaa jättää väliä ja olla survomatta kaasua pohjaan aina kun tilaa olisi, ja sen sijaan katsoa pidemmälle eteenpäin ja arvioida vauhtia sen mukaan, meno on paljon sujuvampaa. Tällöin niiden suojateiden eteen ei välttämättä tarvitse edes pysähtyä kun hidastaa tarpeeksi ajoissa...

Tietenkin kunnon seisovassa tai melkein seisovassa ruuhkajonossa ajaessa ennakoivaa ajotapaa ja kunnon välimatkaa ei oikein voi toteuttaa. Sen takia se onkin niin rassaavaa. Onneksi ruuhkista selviää ohi pyörällä...

Juuri näin. Turhan vaikeaa vaan monelle.

Ääriesimerkki: melko suora tie, kahdet liikennevalot n. kilometrin välein. Ajoin perässä kolmantena, kun lähdettiin valoista. Kun edelläni ajanut jarrutti kolmannen kerran roikkuessaan ensimmäisen puskurissa, aloin laskea. Se jarrutti 11 kertaa (!!!) sen n. kilometrin matkalla, suoralla tiellä. Pitkää ikää vaan, sydänkohtaus tuosta seuraa kun adrenaliinit on jatkuvasti tapissa.

china
02.06.2007, 14.32
Ei mulla ainakaan oo aikaa ruveta himmailemaan

Tämä on juuri se suomalaisen über-juntin asenne, suoraa tietä ja kovaa, eikä perkele jarrutella! Jostain syystä tuolla Euroopassa niillä vain on sitä aikaa. Pysähtymiseen ja jarruttamiseen on ehkä sikäläisessä liikennerytmissä muutenkin totuttu.

Pekka L
02.06.2007, 14.33
...täällähän sitä vaan ei saisi kommentoida pyöräilijöiden virheitä, eikä myöskään autoilupalstoilla todeta että autoilija tekee virheitä.
Sama ihmistyyppi älähtää heti kummassakin. :)

No kommentoidaan. Tänään oli melko liki kun vastaan tuli kapeahkolla pyörätiellä -taisi olla joku kehitysvammainen- sellaisella kolmipyöräisellä, jossa on edessä kaksi pyörää. Ajoi nätisti oikeaa laitaa. Niin joku myöhäispissis koukkasi vauhdilla sen ohi melkein suoraan mun nokan eteen:mad: En viitisinyt avautua sen kolmipyöräkuskin kuullen, vaan nielin tällä kertaa kaikki rumuudet mitä suuhun jo hyvää vauhtia pulppusi:p

tya
02.06.2007, 14.58
No se auto pysähty, luulin sen väistävän mutta kun olin keulan edessä niin se lähti liikkeelle ja tuli melkoset OTB:t konepeööin yli... kuski tummaihoinen ja sano ettei vaan huomannut

Ja mitenkäs sen kuskin ihonväri vaikutti tähän tilanteeseen? :rolleyes:

YT
02.06.2007, 15.05
No se tunnusti tehneensä virheen. Suomalaiskuski ei sitä olisi tehnyt.

Tupe
02.06.2007, 15.34

En ymmärrä kyseistä perustetta, koska:

1. Takana olijan velvollisuus on pitää turvaväli riittävänä. Tätä ei tosin ymmärrä noin 70 % autoilijoista.

2. Peräkolarissa kukaan tuskin kuolee toisin kuin auton törmätessä jalankulkijaan.

3. Ei liikenteessä voi ajaa niin kovaa kuin takaa tulija. Silloinhan kaikkien olisi ajettava joka paikassa vähintään 300 km/h, kun jollain on jossain kummiskin niin kovaa menevä auto ja voihan se joskus joutua roikkumaan perseessä.

4. Kuljettajan on aina ajettava sopivalla tilannenopeudella.

Tupe
02.06.2007, 15.36
--jättää jalankulkija päästämättä yli.--

Jättää päästämättä jalankulkija yli, kun jalankulkija odottaa ajoradan reunassa, on täysin eri tapaus kuin kuvaamani tilanne, jossa olin jo suojatiellä keskellä tietä kaistojen välissä (ilman keskikorokkeen antamaa suojaa).

p bonk
02.06.2007, 16.02

Pärk.

Tuolla logiikalla kolmion takaa tuleva bussi tai rekka saa kiilata ja jyrätä sinut, koska on isompi ja sillä ei ole aikaa himmailla kaiken maailman yksityisautoilijoiden takia. Ne joutaa väistää ja siinä säästyy dieseliäkin kuin ei turhaan tarvi jarrutella.

Jätä kuule auto kotiin tai myy se ja mene bussilla. Kaikille parempi niin.

Hevonen
02.06.2007, 16.25

Ainakin jos ei ihan landella asu, niin suojatien eteen pysähtyminen mikäli kaistoja on kaksi rinnakkain samaan suuntaan, on perin arveluttavaa ja jopa suoranaisen vaaran aiheuttamista jalankulkijoille.

Jos kuitenkin päättää pysähtyä, suojatien ja auton väliin kannattaa jättää ne vaaditut metrit.

pirkkob
02.06.2007, 16.51
En ymmärrä kyseistä perustetta, koska:

1. ...
2. Peräkolarissa kukaan tuskin kuolee toisin kuin auton törmätessä jalankulkijaan.
3. ...
4. ...
Kyl kuolee. Ihan kaupunkinopeudessa tutun pakettiauton perään tuupattiin ja hänellä ei ollut niskatukea => kaksi vrk tajuttomana. Ja jos vauhtia olis ollut enempi, olis Mononen kuljettanu lopun matkaa. :)

Tupe
02.06.2007, 17.59
Kyl kuolee. Ihan kaupunkinopeudessa tutun pakettiauton perään tuupattiin ja hänellä ei ollut niskatukea => kaksi vrk tajuttomana. Ja jos vauhtia olis ollut enempi, olis Mononen kuljettanu lopun matkaa. :)

Selvä. Niskatuen säätö ensi kerralla kun istun rattiin...

Tupe
02.06.2007, 17.59
Selvä. Niskatuen säätö ensi kerralla kun istun rattiin...

Tosin useimmiten istun autossa penkille enkä rattiin.

Arcade
02.06.2007, 18.14
Ei mulla ainakaan oo aikaa ruveta himmailemaan kilometrin päässä ja arpoa että mahtaako se jalankulkija lähteä yli. Ennemmin ajan niinku normaalistiki, kyllä joku ne päästää kuitenki yli.
Lopeta nyt jo ajoissa tuo julkisesti itsesi nolaaminen.

Smo
02.06.2007, 22.07

Lähinnä tuli mieleen että autokoulu on mahdollisesti tullut käytyä jossain muualla..

TuomasR
02.06.2007, 22.15
Lähinnä tuli mieleen että autokoulu on mahdollisesti tullut käytyä jossain muualla..
Muualla kuin Suomessa? Sepä vasta onkin huono asia, eikö vain? Tämäkin ketju osoittaa että suomalainen liikennekulttuuri ja siinä sivussa autokouluopetus on loistavaa :rolleyes:

Smo
02.06.2007, 22.51
Muualla kuin Suomessa? Sepä vasta onkin huono asia, eikö vain? Tämäkin ketju osoittaa että suomalainen liikennekulttuuri ja siinä sivussa autokouluopetus on loistavaa :rolleyes:

Ehkä enempikin niin että opetus on hyvää ja kulttuuri huono.. monissa maissa tai osavaltioissa ajokortin taitaa saada aika helposti.

Samuli
02.06.2007, 23.41
Mun mielestä vika ei ole oikeasti autoilijoissa, vaan ihmisissä, :)
Hyvät ihmiset lukeepa auto-onnettomuus juttuja. Kuinka monta on ihmisen syytä ja kuinka monta on auton syytä? Auto ajoi pyöräilijän päälle, mutta kuka ohjasi autoa?

YT
02.06.2007, 23.44
Ihmiset pitäisi lailla kieltää. Tai ainakin uusien valmistamista pitäisi rajoittaa.

Shimaani
03.06.2007, 00.33
Jos vaan pidättäytyis?

Hevonen
03.06.2007, 00.37
Toisaalta jos käyttäis vain näitä kaikkein parhaimpia raaka-aineita?

alli
04.06.2007, 09.58
Hyvät ihmiset lukeepa auto-onnettomuus juttuja. Kuinka monta on ihmisen syytä ja kuinka monta on auton syytä? Auto ajoi pyöräilijän päälle, mutta kuka ohjasi autoa?

Luin (kauan sitten) Hesarista tutkimuksesta, jossa oli seurattu onnettomuusuutisia sanomalehdistä vaikkapa vuoden otannalla. Selvisi, että useimmiten naisten aiheuttamisssa kolareissa nainen "ajoi" auton päin vastantulevaa tai ulos tieltä, kun vastaavissa tilanteissa mieskuskin auto "ajautui" vastaantulijoiden kaistalle tai "ohjautui" pientareen puolelle.

mutanaama
04.06.2007, 10.48
Tästä viime vuoden kesäkuulta muutama tutkimusraportti. Ihan kiva varmaan tavastella ja jeesustella keksittyjen "tosiasioiden" kanssa. Kivaa on myös olla tylsä ja laittaa tähän lainauksia tutkijalautakunnan raporteista.

Mies, 26, ajoi varhain aamulla polkupyörällä kevyen liikenteen väylää. Loivassa alamäessä pyöräilijä yllättäen kaatui ja suistui ojaan. Pyöräilijä kuoli.

Tavarajuna lähestyi myöhään iltapäivällä vartioimatonta tasoristeystä. Kuljettaja havaitsi tasoristeyksessä miehen polkupyörän kanssa. Kun juna oli noin 100 metrin päässä tasoristeyksestä, mies siirtyi keskelle junarataa ja kyyristyi polkupyöränsä taakse

Mies, 59, ajoi illalla polkupyörällä kevyen liikenteen väylää. Yllättäen hän kaatui. Kypärää käyttänyt pyöräilijä kuoli.
Tlk: Pyöräilijä sai kesken ajon sairauskohtauksen ja kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen.

Mies, 52, ajoi aamulla polkupyörällä kevyen liikenteen väylää 10-15 km/h -nopeudella. Samanaikaisesti risteävää bussikaistaa lähestyi miehen, 50, ajama linja-auto 10-20 km/h -nopeudella. Pyöräilijä lähti ylittämään bussikaistaa lähestyvän linja-auton edestä. Linja-auto töytäisi pyöräilijää. Kypärätön polkupyöräilijä kuoli.
Tlk: Osapuolet eivät havainneet toisiaan. Kypärä oli todennäköisesti pelastanut pyöräilijän hengen.

Nainen, 70, ajoi iltapäivällä polkupyörällä paikallistietä liikennemerkillä väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta kohti valtatien risteystä. Pyöräilijä ajoi risteykseen tarkoituksenaan ajaa suoraan sen yli. Hän ajoi paikallistien vasenta reunaa ja risteyksessä liikenteenjakajan väärältä puolelta. Risteävästä suunnasta valtatietä pitkin saapui miehen, 58, ajama moottoripyörä 70-80 km/h -nopeudella. Moottoripyörä törmäsi pyöräilijään. Pyöräilijä kuoli ja motoristi loukkaantui.

Mies, 76, ajoi illalla polkupyörällä kevyen liikenteen väylällä noin 10 km/h -nopeudella. Risteävältä kadulta saapui liikennemerkillä väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta naisen, 64, ajama henkilöauto noin 40 km/h -nopeudella. Henkilöauto ajoi risteykseen polkupyöräilijän eteen. Pyöräilijä ajoi henkilöauton kylkeen. Kypärätön pyöräilijä kuoli.

Tlk: Autoilija ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Hän havainnut pyöräilijää. Suositukset: Polkupyöräilijöiden varovaisuus risteysajossa. Tutkinta on kesken

StantheMan
04.06.2007, 11.22
Eilen läheltä piti tilanne. Ajoin pyörätietä. Autoi ajoi rinnalla viereistä tietä pitkin ja ohi. Auto pysähtyi seuraavaan risteykseen noin 150 metrin päähän ja aikoi kääntyä oikealle eli eteeni. Jostain syystä autoi jäi seisomaan risteysalueelle aivan, kuin odottaen minua. Ketään muuta risteyksessä ei näkynyt. Ajoin pääjoukkoa kiinni pyörätielle liian kovalla vauhdilla (43 km/h), mutta ajattelin ajajan huomanneen minut, kun niin ystävällisesti odotti. Mutta ei, juuri kohdalla autossa (huomasin samalla) ollut vajaa 80-kymppinen pariskunta katsoi suu auki, kun sujahdin muutaman sentin ohi juuri silloin liikkeelle lähteneen auton.

Olin pyörätiellä kuolleessa kulmassa autoon nähden, nopeutta oli ihan liikaa, joten kyllä olisin reilusti ollut itse sitä mieltä, että oma vikani, vaikka lain mukaan vikaa olisi ollut meissä molemmissa ja autoilijassa kai enemmän.

Bomb
04.06.2007, 11.36
Vasta heränneenä jäi tosta yks kohta pois. Siis ylitsepäästämättömyys koski tilannetta jossa takaa tulee toinen auto ja se uhkaa ajaa perään jos pysähdyn. Sekä jos ajan yksin tietä. Molemmissa tapauksissa on nopeempaa ja turvallisempaa jättää jalankulkija päästämättä yli. Näin mulle opetettiin autokoulussaki, joten ei sinne tarvi enää mennä.

Opetettiinko sulle todellakin, että sääntöjä ei tarvitse noudattaa, jos olet ainoana autona tiellä, tai takana tulee toinen auto?

tya
04.06.2007, 13.51
Mies, 76, ajoi illalla polkupyörällä kevyen liikenteen väylällä noin 10 km/h -nopeudella. Risteävältä kadulta saapui liikennemerkillä väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta naisen, 64, ajama henkilöauto noin 40 km/h -nopeudella. Henkilöauto ajoi risteykseen polkupyöräilijän eteen. Pyöräilijä ajoi henkilöauton kylkeen. Kypärätön pyöräilijä kuoli.

Tlk: Autoilija ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Hän havainnut pyöräilijää. Suositukset: Polkupyöräilijöiden varovaisuus risteysajossa. Tutkinta on kesken

Siis anteeksi mitä! Autoilija ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan ja pyöräilijä kuoli, suosituksena polkupyöräilijöiden varovaisuus risteysajossa!?

Suositus: Autoilijalle tuomio kuolemantuottamuksesta, ehdoton vankeusrangaistus.

Arcade
04.06.2007, 15.07
Siis anteeksi mitä! Autoilija ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan ja pyöräilijä kuoli, suosituksena polkupyöräilijöiden varovaisuus risteysajossa!?

Suositus: Autoilijalle tuomio kuolemantuottamuksesta, ehdoton vankeusrangaistus.
Nii-i. Olis "mukava" joskus nähdä vaikka tällainen tutkimusraportti:
Mies, 43 oli henkilöautollaan ajamassa etuajo-oikeutettua tietä. Oikealta väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta henkilöauton eteen saapui rekka-auto. Henkilöautoa kuljettanut mies menehtyi saamiinsa vammoihin välittömästi.
Tlk: Kuorma-auto ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Hän ei havainnut henkilöautoa. Suositukset: Henkilöautojen varovaisuus kohdatessa raskasta liikennettä.

Sopivat hymiöt tähän.

Naamiokostaja
04.06.2007, 21.49
Tämän on sanonut moni muukin monessa muussakin paikassa, mutta sanon sen vielä: on parempi olla elossa kuin oikeassa. Toisin kuin autoilijalla, polkupyöräilijällä (tai jalankulkijalla) ei ole kaiken maailman A-pilareita haittaamassa näkyvyyttä. Aina autoilija ei yksinkertaisesti näe pyöräilijää. Toki joukossa on paljon piittaamattomiakin autoilijoita, mutta ei kai missään opeteta, että pitää olettaa kaikkien aina näkevän kaiken, tietävän kaikki säännöt ja vielä noudattavan niitä.

Monessa paikassa on puutteellisesti rakennetut pyörätiet, pimeitä mutkia tms. Niitä ei pitäisi olla, mutta tilanne ei muutu siitä miksikään, että jokainen yrittää itsepintaisesti pitää kaikki lain suomat oikeudet. Jos matkalla on pahoja paikkoja, nopeus on parasta sovittaa niiden mukaan. Parempi tietysti, jos niitä ei olisi.

Itselleni sattui taannoin marketin parkkipaikalla uhkaava tilanne. Olin polkupyörällä kohtaamassa Opel Vectraa, jonka olisin silloisilla ajolinjoilla ohittanut oikealta. Juuri ennen kohtaamista Vectra kuitenkin alkoi kääntyä eteeni mutta onneksi pysähtyi. Kuljettaja ei ilmeisesti ollut nähnyt minua, vaikka tulin etuviistosta.

mutanaama
05.06.2007, 00.05

Koko pointti oli esittää, mistä suomalaisten pyöräilijöiden kuolemat johtuvat. Kyseisessä kuussa autoilija toimillaan aiheutti uhrin, joka siis melkein kävelyvauhdissa törmäsi auton kylkeen. Olisko sillä ollut osuutta asiaan ja suositukseen.

Tossa sellanen esimerkki, jossa lynkkausmentaliteetti puolustaa paikkaansa.
Pari päivää sitten oli juttu eukosta, joka veti autolla vanhuksen yli, joka ylitti katua ROLLAATTORILLA, ja selitti syyksi sen, että hänellä oli etuajo-oikeus vanhukseen nähden. Varsinkin kun toinen ylitti katua niin hitaasti.

Moottori-lehden nettisivuilta voi käydä lukemassa kaikista kevyen liikenteen onnettomuuksista. Erittäin opettavaista. Ei siksi, että kuka oli oikeassa ja kuka väärässä, vaan että voisi itse välttyä typerien ihmisten aiheuttamista hengenvaarallisista tilanteista.

Juke
05.06.2007, 09.04
Viime sunnuntaina sattunutta Riihimäen ja Hikiän välillä. Autoilija ajoi ohitseni oikein esimerkillisesti, kun oli toinen auto tulossa vastaan, niin hidasti vauhtia ja ohitti mut aivan keskiviivan tuntumassa, niin, että väliin jäi ihan riittävästi ilmaa.

Mitä teki vastaan tulija? Jos olisi yhtään pelisilmää, muuttaisi ajolinjaansa oikealle. Mutta tälläpä naisella oli känny syvällä korvassa ja ajolinja tekikin melkoisen mutkan vastaantulijan kaistalle. Taisi olla joku perheen ohjeistamistilaisuus käynnissä... Veikkaan, että tämä naikkonen ei edes tajunnut mitään vaaratilannetta olleenkaan, liekö huomannut, että tiellä on muitakin. Onneksi minut ohittanut tiesi, mitä tehdä ja veti liinat kiinni, eikä väistänyt oikelle.

Vieläpä tämä minut ohittanut autoilija pysähyi seuraavalle levennykselle ja huikkasi minulle, ettei kai hän vain kiilannut minua!!!! Yhdessä todettiin, että puhelinkeskustelut voisi hoitaa fiksummassakin tilanteessa. Hatunnosto tälle herralle. Sille toiselle kuskille nostan jotain muuta..

Fifi
05.06.2007, 17.36
Tässä paikassa (http://www.tampere.fi/ytoteto/kartta/map.php?x=2488155&y=6818669&px=2.0&txt=Mies+hypp%E4si) hyppäsi todella tiheästä pensasaidasta esiin nisäkäs, jonka ehdin juuri ja juuri väistää. Lähemmin tarkasteltuna nisäkäs osoittautui ihmiseksi, mieheksi ja lopulta pyöräilijäksi.

Kehotan korostaen, että jos menette jostain kumman syystä pesimään todella tiheään pensasaitaan, niin älkää hypätkö sieltä esiin katsomatta, lähestyykö joku kyseistä paikkaa. Sinne aidan sisään ei näet viistosta näe, vaan nähdäkseen pitäisi olla suoraan kohdalla.

mk
05.06.2007, 17.43
tänään taas satttui yks läheltäpiti -tilanne. Hihat melkeen paloi bussin ohittaessa hiukan turhan läheltä. Onneksi olin kuitenki lämpötilasta johtuen liikkeellä lyhkäsillä varusteilla. Tekis mieli laittaa palautetta kyseiselle liikennöitsijälle ja kehoittaa kysäisemään ko. kuskilta olisiko tilanteessa voinut toimia mallikkaammin. Aika, paikka, rek-nro on tallessa, mutta olen toistaiseksi niellyt kiukkuni. :mad:

tya
05.06.2007, 19.44
Tämän on sanonut moni muukin monessa muussakin paikassa, mutta sanon sen vielä: on parempi olla elossa kuin oikeassa. Toisin kuin autoilijalla, polkupyöräilijällä (tai jalankulkijalla) ei ole kaiken maailman A-pilareita haittaamassa näkyvyyttä. Aina autoilija ei yksinkertaisesti näe pyöräilijää. Toki joukossa on paljon piittaamattomiakin autoilijoita, mutta ei kai missään opeteta, että pitää olettaa kaikkien aina näkevän kaiken, tietävän kaikki säännöt ja vielä noudattavan niitä.

Se on tietenkin itsestäänselvää ettei auton alle kannata ajaa vaikka tietäisi olevansa etuajo-oikeutettu. Se ei tarkoita etteikö siitä etuajo-oikeudesta kannattaisi pitää kiinni kunhan sitä ei vie kolariin asti. Jos joka paikassa jää odottamaan että autot menevät ensin, ei kukaan kohta väistä yhtäkään pyöräilijää enää koskaan.

Autokoulusta on jäänyt ainakin yksi lause päähän: "Jos ei näe, ei voi mennä!" Sen verran monta kertaa sitä toistettiin. Mikään A-pilari ei ole syy ajaa pyöräilijän päälle. Jos näkyvyys on huono, ajetaan niin hiljaa ettei vaaratilannetta synny! Yksikin uhri on liikaa sen takia etteivät autoilijat yksinkertaisesti viitsi hidastaa paikoissa, joissa on huono näkyvyys.

Pyörällä ajaessa pitää siis tiedostaa, etteivät autoilijat kunnioita pyöräilijän etuajo-oikeutta, ja olla siksi valmiina pysähtymään ennen yhteentörmäystä. Siihen asti mennään rohkeasti jos halutaan että pyöräilijä koskaan huomataan liikenteessä. Jos kuitenkin onnettomuus sattuu, lakikirja määrää syyllisen. Pyöräilijöiden käskeminen tarkkaavaisemmiksi autoilijan aiheutettua kuolonkolarin on vaan sairasta.

Hevonen
05.06.2007, 20.19
Pyöräilijöiden käskeminen tarkkaavaisemmiksi autoilijan aiheutettua kuolonkolarin on vaan sairasta.

Kaikesta huolimatta joskus jää vastapuoli huomaamatta ja kun on oletettavissa miten auton ja fillarin yhteenotossa käy, varovaisuus ja tarkkaavaisuus ovat paikallaan. Sairasta on norata em. faktat.

tya
05.06.2007, 20.35
Kaikesta huolimatta joskus jää vastapuoli huomaamatta ja kun on oletettavissa miten auton ja fillarin yhteenotossa käy, varovaisuus ja tarkkaavaisuus ovat paikallaan. Sairasta on norata em. faktat.

Totta kai ovat. Mutta mitä käy pyöräilijän oikeuksille, jos onnettomuuksien syitä pohtimaan asetettu tutkijalautakunta suosittaa pyöräilijän, ei autoilijan, tarkkaavaisuutta risteysajossa kun kyseessä on onnettomuus joka oli autoilijan vika? Joo, joskus jää vastapuoli huomaamatta, mutta ei siitä pääse mihinkään että kun lain mukaan vika on autoilijan, vika on autoilijan.

Pyöräilijän tarkkaavaisuus olisi voinut pelastaa pyöräilijän hengen. Niin myös autoilijan tarkkaavaisuus. Autoilija oli väistämisvelvollinen, joten autoilija laiminlöi velvollisuuttaan tarkkaavaisuuteen. Pyöräilijä maksoi hengellään.

Hevonen
05.06.2007, 22.15
Pyöräilijän tarkkaavaisuus olisi voinut pelastaa pyöräilijän hengen. Niin myös autoilijan tarkkaavaisuus. Autoilija oli väistämisvelvollinen, joten autoilija laiminlöi velvollisuuttaan tarkkaavaisuuteen. Pyöräilijä maksoi hengellään.

Niinpä.

mutanaama
05.06.2007, 23.16
Totta kai ovat. Mutta mitä käy pyöräilijän oikeuksille, jos onnettomuuksien syitä pohtimaan asetettu tutkijalautakunta suosittaa pyöräilijän, ei autoilijan, tarkkaavaisuutta risteysajossa kun kyseessä on onnettomuus joka oli autoilijan vika? Joo, joskus jää vastapuoli huomaamatta, mutta ei siitä pääse mihinkään että kun lain mukaan vika on autoilijan, vika on autoilijan.

Ei tuosta varmasti ole kukaan eri mieltä. Mutta ole itse tarkkaavainen, ja huomaa pyöräilijän nopeus, 10kmh. Vaikka autoilija tuli eteen, se ei kuitenkaan tullut pyöräilijän kylkeen, vaan pyöräilijä itse ajoi sitä päin. Entäs jos sen auton sijaan siinä olisi ollut pieni lapsi kolmipyöräisellä vastuuntunnottoman lopetuskelpoisen kusi..ään tilalla.

Tlk:n tehtävä on keksiä, miten vastaava tilanne voitaisiin välttää. Niiden suositukset ovat vain ehdotuksia. Olen ajanut viimeiset 25 vuotta, noin 1M km ilman kummempia kolareita, osittain tuurilla, mutta myös omista oikeuksistani luopuen, viimeksi tänään kun satamaalueella Opelin omistajalla oli niin kauhea kiiru, että piti vetää palan matkaa ylinopeudella vastaantulevien kaistalla.
Jos Tlk suosittaa varovaisuuteen, niin miksi se on niin iso mörkö.

OJ
05.06.2007, 23.58
Jos Tlk suosittaa varovaisuuteen, niin miksi se on niin iso mörkö.
No voisi vaikka suositella autoilijaa väistämään jos kerran autoilija on oikein liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvolliseksi?

Hevonen
06.06.2007, 00.02
No voisi vaikka suositella autoilijaa väistämään jos kerran autoilija on oikein liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvolliseksi?

Noh, 74 v pappa ajoi auton kylkeen 10 km/h ilman kypärää. Ehkä siitä suositus pyöräilijöille pitää sen verran lukua maailman tapahtumista ettei nyt aivan kylkeen kiskaise vaikka poimunopeudella edetäänkin.

Griffith
06.06.2007, 00.17
Tästä viime vuoden kesäkuulta muutama tutkimusraportti. Ihan kiva varmaan tavastella ja jeesustella keksittyjen "tosiasioiden" kanssa. Kivaa on myös olla tylsä ja laittaa tähän lainauksia tutkijalautakunnan raporteista.

Mies, 26, ajoi varhain aamulla polkupyörällä kevyen liikenteen väylää. Loivassa alamäessä pyöräilijä yllättäen kaatui ja suistui ojaan. Pyöräilijä kuoli.

Tavarajuna lähestyi myöhään iltapäivällä vartioimatonta tasoristeystä. Kuljettaja havaitsi tasoristeyksessä miehen polkupyörän kanssa. Kun juna oli noin 100 metrin päässä tasoristeyksestä, mies siirtyi keskelle junarataa ja kyyristyi polkupyöränsä taakse

Mies, 59, ajoi illalla polkupyörällä kevyen liikenteen väylää. Yllättäen hän kaatui. Kypärää käyttänyt pyöräilijä kuoli.
Tlk: Pyöräilijä sai kesken ajon sairauskohtauksen ja kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen.

Mies, 52, ajoi aamulla polkupyörällä kevyen liikenteen väylää 10-15 km/h -nopeudella. Samanaikaisesti risteävää bussikaistaa lähestyi miehen, 50, ajama linja-auto 10-20 km/h -nopeudella. Pyöräilijä lähti ylittämään bussikaistaa lähestyvän linja-auton edestä. Linja-auto töytäisi pyöräilijää. Kypärätön polkupyöräilijä kuoli.
Tlk: Osapuolet eivät havainneet toisiaan. Kypärä oli todennäköisesti pelastanut pyöräilijän hengen.

Nainen, 70, ajoi iltapäivällä polkupyörällä paikallistietä liikennemerkillä väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta kohti valtatien risteystä. Pyöräilijä ajoi risteykseen tarkoituksenaan ajaa suoraan sen yli. Hän ajoi paikallistien vasenta reunaa ja risteyksessä liikenteenjakajan väärältä puolelta. Risteävästä suunnasta valtatietä pitkin saapui miehen, 58, ajama moottoripyörä 70-80 km/h -nopeudella. Moottoripyörä törmäsi pyöräilijään. Pyöräilijä kuoli ja motoristi loukkaantui.

Surullista lukea Moottori lehdestä,miten paljon noita kuolemaan johtanuita oikeasti sattuu:(

Rullaaj4
06.06.2007, 13.50
Surullista lukea Moottori lehdestä,miten paljon noita kuolemaan johtanuita oikeasti sattuu:(

Pyöräilyonnettomuuksissahan kuolee kuitenkin mitätön määrä ihmisiä verrattuna vaikka sydän- ja verisuonitauteihin, jotka varmasti vähenisivät jos pyöräily yleistyisi.

Ja hengissähän ei elämästä vielä toistaiseksi ole kovin moni muutenkaan selvinnyt.

OJ
06.06.2007, 17.05
Noh, 74 v pappa ajoi auton kylkeen 10 km/h ilman kypärää. Ehkä siitä suositus pyöräilijöille pitää sen verran lukua maailman tapahtumista ettei nyt aivan kylkeen kiskaise vaikka poimunopeudella edetäänkin.
Yleensä noi risteyskolarit taitaa olla juuri ton kaltaisia kun autoilija parkkeeraa autonsa suojatien jatkeelle. Tietty noi voi laittaa pyöräiilijöiden piikkiin, että mitäs kuvittelet autoilijan pysähtyvän vaikka stop-merkki niin opastaakin. Jos lähdetään siitä, että pyöräilijöiden pitää varoa väistämisvelvollisuutta laiminlyöviä autoilijoita, niin ehkä siinä ollaan pikkusen metsässä?

perttime
06.06.2007, 17.25
Yleensä noi risteyskolarit taitaa olla juuri ton kaltaisia kun autoilija parkkeeraa autonsa suojatien jatkeelle.Noitahan sattuu...
eilen oli aamun työmatkalla peräti pari potentiaalista tapausta:

1. kolmion takaa tullut valkoinen avolavapakettiauto oli ensin melkein stopissa ja nykäisi sitten eteeni. Eturenkaan tömähdys auton oveen oli vaimeampi kuin äänimerkki, jonka tällä kertaa annoin rystypuolella.

2. kaksisuuntaiselta tieltä kolmion takaa tullut auto oli vasemmalla kaistalla pyörätien jatkeella. Isommalta tieltä kääntynyt auto kohtasi tämän vasenta kaistaa. Edessäni mennyt pyöräilijä ohitti kolmion takaa tulleen etupuolelta ja huitoi mennessään. Kuski rupesi juuri peruuttamaan, kun olin ohittamassa takapuolelta.

Pari kertaa on ollut myös autokoulun autoja pyörätien jatkeella. Yksi teki tilaa, kun jo kauempaa viitoin tilaa. Toinen sai sormenpäistä äänimerkin takaluukkuun.

Soopa
06.06.2007, 19.24
Voi mennä vähän aiheen ohi, mutta on aivan pakko postata, koska en ole koskaan aikaisemmin nähnyt tällaista. Pyöräilimme kaverin kanssa pyörätietä pitkin Muhoksen "keskustassa". Yhtäkkiä katsoin vasemmalle, kohti kaksisuuntaista autotietä. Näin siellä kohteliaasti sanottuna vanhempaa sukupolvea olevan naisen luultavasti lapsenlapsensa (tyttö) kanssa kävelemässä tien oikeaa reunaa. Eihän tuo mikään ihme olisi, mutta kun...
1. Valtatien molemmilla puolilla on kävelijöille tie.
2. Keskellä tietä on korotus ja pensaita, mikä erottaa kaistat toisistansa = autolla, joka ohitti näitä kahta henkilöä, jolla normaalisti olisi ainakin 40cm ylimääräistä tilaa kummallakin puolella, oli yhteensä arviolta 10cm ylimääräistä tilaa, koska molemmat henkilöt kävelivät vierekkäin tien reunalla. Ei siis mitään järkeä...

Mutta nyt jotain mikä liittyy enemmän aiheeseen: Kerran kun lähdimme kavereiden kanssa pelaamasta jalkapalloa, katsoin taakseni tulevatko muut vielä ja en tietenkään huomannut, että kaverini joka ajoi edelläni jarrutti edessäni ja jalkani meni 1-8 cm päästä hänen pyörästään.

china
06.06.2007, 19.33
Olin tänään hyvin lähellä törmätä peuraan.

JarnoH
06.06.2007, 20.39
Jos jalankulkija on astumassa suojatielle, velvollisuutesi on väistää. Kukaan täysijärkinen ei sinne auton eteen hyppää niin, että sinun pitää jarruttaa niin että takana tulija ajaa perääsi.

Jeh.. on aivan täyttä p**askaa väittää että takana ajava auto olisi syy jättää pysähtymättä. Itse olen nyt muutaman vuoden etsinyt takapuskurille maksajaa oikein yrittämällä, eikä kertaakaan ole kolahtanut takakonttiin. Ehkä joku päivä vielä onnistaa...

Tämä tavoite on tietysti johtanut anteliaaseen kevyen liikenteen huomiointiin ihan sivutuotteena. Edelleen kuitenkin ärsyttää ihmisten lammasmainen käyttäytyminen; kun auto hidastaa tai pysähtyy, olkaa hyvä ja ylittäkää se tie :mad: prkl!

mutanaama
06.06.2007, 23.26
Lyhyt tilasto tältä päivältä

Vantaankoski.
n 50 autoilija aivan suoraan eteen, oma vauhti noin 35. nippa nappa ehdin pysähtyä ja morjestaa kaveria reippaalla "vitun riemuidiootti" huudolla:o

Martinlaakso
n 70 ukko vasemmalta pyörätiellä suoraan eteen hiljentämättä.
Taas nippa nappa ehin pysähtyä, en viittiny sanoa mitään

Martinlaakso
Vastaantuleva alle 30v naisautoilija vastaantulevien kaistalta taas suoraan eteen suojatielle, rumaa sormea vähän näytin:o

Pukinmäki
40-kymppinen maantiepyöräilijä tuli isomman oikeudella lujaa kylkeä kohti vasemmalta, niinpä käännyin oikeelle, ja rupesin pyöräilemään omaa rauhallista n25 vauhtia.

Neljä kertaa oikeassa, neljä kertaa annoin periksi.

Mukaan en laskenut niitä leikkiviä lapsia pakilan kohdalla kehä-ykkösen viereisellä väylällä. Ne ei vaan vielä osaa:)

Oldgood
07.06.2007, 15.49
Itellä kävi eilen melkeen hassusti kun tullessani kotiin katosi jarrukahvasta mutterit ja ruuvit ja en saanut sitä kunnolla maantiepyörääni kiinni joten, ei ollut kuin nousukavassa etujarrua. Poljin autotiellä kun ei pyörätietä siinä pätkällä mene, vauhti melkeni 35km/h ja suojatie lähestyy. Auto ohittaa just siinä ennen suojatietä ja pysähtyy tehdäkseen tilaa puskan takaa tulevalle pienelle tytölle, ite en siinä kerennyt jarruttamaan kun matkaa oli tosiaan se pari metriä ja vauhti 35, sujahdin auton oikealta puolelta ohi ja varmasti noin 20 sentin päästä tytöstä, pysähdyin sitten katsomaan kun sain kädet jarruille ettei mitään käynyt, mutta tyttö ei näyttänyt edes säikähtäneen.

Tietysti omaa tyhmyyttäni ajoin kovaa, varsinkin kun toinen jarru puuttui ja olisi pitänyt hidastaa suojatielle. Ainut joka olisi omien ajatusten lisäksi auttanut, olisi varmasti ollut auton ajaminen suojatien yli antamatta tilaa. Mutta kuitenkin, omaan piikkiin 100%.

mutanaama
07.06.2007, 18.41
Itellä kävi eilen melkeen hassusti kun tullessani kotiin katosi jarrukahvasta mutterit ja ruuvit ja en saanut sitä kunnolla maantiepyörääni kiinni joten, ei ollut kuin nousukavassa etujarrua. Poljin autotiellä kun ei pyörätietä siinä pätkällä mene, vauhti melkeni 35km/h ja suojatie lähestyy. Auto ohittaa just siinä ennen suojatietä ja pysähtyy tehdäkseen tilaa puskan takaa tulevalle pienelle tytölle, ite en siinä kerennyt jarruttamaan kun matkaa oli tosiaan se pari metriä ja vauhti 35, sujahdin auton oikealta puolelta ohi ja varmasti noin 20 sentin päästä tytöstä, pysähdyin sitten katsomaan kun sain kädet jarruille ettei mitään käynyt, mutta tyttö ei näyttänyt edes säikähtäneen.

Tietysti omaa tyhmyyttäni ajoin kovaa, varsinkin kun toinen jarru puuttui ja olisi pitänyt hidastaa suojatielle. Ainut joka olisi omien ajatusten lisäksi auttanut, olisi varmasti ollut auton ajaminen suojatien yli antamatta tilaa. Mutta kuitenkin, omaan piikkiin 100%.

Juu ei millään pahalla, mutta pikkutytölle se on melkeen sama, onko päälletulija tossa vauhdissa pyörä tai bussi, vähintään sairaalareissu, ellei pahempaa. Toi ei ollut tyhmyyttä, vaan piittaamatonta kusipäisyyttä. Ainut joka auttaisi tollaseen on oma huomiokyky, älä edes kuvittele muuta. Toivottavasti otit opiksesi. Pahin liikennerikos mielestäni on juuri se mitä teit. Huolestumisesi tilanteen jälkeen ei sitä paranna.

Mieti víelä: Auto ohitti, mutta ehti kuitenkin pysähtymään ennen suojatietä havaittuaan pikkutytön, jota sinä et nähnyt.

Hienoa, että tunnustit tekosi, mutta luterilaiskommunistikapitalistisessa yhteiskunnassamme ei synninpäästöjä jaella, paitsi rattijuopoille:mad:

(tuli vähän primitiivireaktio, mutku sillo kerran se bussikuski meinas kelata niiden tyttöjen yli, kun mä annoin niille tietä ja.....)

Polo
07.06.2007, 18.46
Vitun ääliö.

Tossa tilanteessa autoilijalla pitäisi olla kortinlähtö herkässä, mitenköhän pyöräilijää rangaistaisiin?

Ainut joka olisi omien ajatusten lisäksi auttanut, olisi varmasti ollut auton ajaminen suojatien yli antamatta tilaa.:rolleyes:

Oldgood
07.06.2007, 22.44
Juu ei millään pahalla, mutta pikkutytölle se on melkeen sama, onko päälletulija tossa vauhdissa pyörä tai bussi, vähintään sairaalareissu, ellei pahempaa. Toi ei ollut tyhmyyttä, vaan piittaamatonta kusipäisyyttä. Ainut joka auttaisi tollaseen on oma huomiokyky, älä edes kuvittele muuta. Toivottavasti otit opiksesi. Pahin liikennerikos mielestäni on juuri se mitä teit. Huolestumisesi tilanteen jälkeen ei sitä paranna.

Juu ei millään pahalla, mutta en ole väittänytkään mielestäni, että ketään ei ois sattunut jos oisin törmännyt?

Ja kiva kun kirjoittelet mukavasti, kirjoituksestasi ei muuten paista yhtään ylimielisyys. Onneksi maailmassa on kaltaisiasi hyviä ihmisiä, jotka osaavat hoitaa kaikki tilanteet aina oikein ja ovat muutenkin täydellisiä.

Auto ohitti ja ohitti. Oli sen muutaman metrin edellä ja jarrutti yllättäin, kuten oletettua, jarruttamalla tässä itsekin olisin a) törmännyt autoon b) törmännyt pieneen tyttöön pyörineen.

Lisäksi suojatieltä tyttö tuli puskan takaa ja jarrutti oikea oppisesti, katsoi oikealle, vasemmalle, epäröi uskaltaisiko peltilehmän alle mennä, kuitenkaan ei edes kerennyt suojatien puolelle huomattuaan tuloni.

Mieti víelä: Auto ohitti, mutta ehti kuitenkin pysähtymään ennen suojatietä havaittuaan pikkutytön, jota sinä et nähnyt.

Näin pienen tytön, kyse ei ollut siitä. En tiedä oletko koskaan kuullut tilannenopeudesta esimerkiksi autolla ajettaessa, ainaki omasta mielestä pieni liikennerikkomus on "sallittu" jos sen avulla voidaan välttää suurempi "paha". Tässä tilanteessa ei paljon muuta vaihtoehtoa jäänyt.

Hienoa, että tunnustit tekosi, mutta luterilaiskommunistikapitalistisessa yhteiskunnassamme ei synninpäästöjä jaella, paitsi rattijuopoille:mad:

Itseasiassa tuntui hyvältä avautua, kiitos sulle kun jaksoit hikeentyä. Mukava vastailla. Ja hyvää kesää.

Vitun ääliö.

Tossa tilanteessa autoilijalla pitäisi olla kortinlähtö herkässä, mitenköhän pyöräilijää rangaistaisiin?

Hyvää päivää vaan sullekkin, osta uus lypsyjakkara niin pääset paremmin lehmän päälle, rupee elämä hymyilemään kummasti.

Kyseisessä tilanteessa ei lähtisi keneltäkään kortti. Auto edelleenkin jarrutti yllättäin ja sekään ei ollut välttämätön jarrutus.

Enivei, laitoin jarrukhavan paremmin kiinni, niin nyt kerkekän jarruttamaan tollakin varoitusetäisyydellä.

Ps. Alkuperäisessä viestissä mainittu 20 sentin etäisyys oli varmasti liioittelua, eiköhän siihen kuitenkin metri jossei kaksi jäänyt. Tyttö on kunnossa, eikä varmaankaan edes tajunnut itse, että 'liikennerikkomuksen' tein. Eiköhän samaa tietä ylittäessä aika monesti ole joutunut ammattikoulupohjaisia karvalakki kuskeja väistelemään, niin kokemusta löytyy jo varhaiseltakin iältä.

Joo mut odotellessa seuraavaa avautujaa.

Vitun ääliöt. Piittaamattomat kusipäät.

mutanaama
08.06.2007, 01.31
Joo mut odotellessa seuraavaa avautujaa.

Vitun ääliöt. Piittaamattomat kusipäät.

Etkö sä ymmärrä:seko: Pidät tota hassuna sattumana, kun ajattelemattomuuttasi aiheutat tollasen tilanteen. Urheana toteat loppuun 100% omaan piikkiin. HV.

perttime
08.06.2007, 08.45
Juu, paree pitää mölyt mahassa jos itse tulee mokattua. Ei ainakaan tarvitse sitten kuunnella kaikkien **ttuilua.

Oldgood
08.06.2007, 12.44
Etkö sä ymmärrä:seko: Pidät tota hassuna sattumana, kun ajattelemattomuuttasi aiheutat tollasen tilanteen. Urheana toteat loppuun 100% omaan piikkiin. HV.
Aiheutin ittelleni tilanteen. Sä oot kyl ihme epeli.. Ketään ei sattunut, vaikka läheltä piti, kuten topicin otsikko tietääkseni on.

Ja sitten, miten mun pitäis tää sitten käsitellä, laittaa jonkun muun piikkiin? Ootko koskaan kuullu virheistä oppimisesta. Tottakai se olis ollu mun syy jos jotain ois tapahtunu, enkä ois sitä voinu itelleni anteeks antaa varmasti pitkiin aikoihin. Nyt kuitenkin selvittiin säikähdyksellä ja olen tilanteesta toipunut, toivottavasti sinäkin pian. Ja viikonloput vaan sullekkin.

Edit:

Niin ja tosiaan, pitäisi varmaan poistaa noita omia viestejä ja kehottaa sinua samaan, ei myönnetä kukaan virheitämme niin näytetään toistemme silmissä paremmilta eikä ainakaan niistä opita.

mutanaama
09.06.2007, 14.07
Aiheutin ittelleni tilanteen. Sä oot kyl ihme epeli.. Ketään ei sattunut, vaikka läheltä piti, kuten topicin otsikko tietääkseni on.

Ja sitten, miten mun pitäis tää sitten käsitellä, laittaa jonkun muun piikkiin? Ootko koskaan kuullu virheistä oppimisesta. Tottakai se olis ollu mun syy jos jotain ois tapahtunu, enkä ois sitä voinu itelleni anteeks antaa varmasti pitkiin aikoihin. Nyt kuitenkin selvittiin säikähdyksellä ja olen tilanteesta toipunut, toivottavasti sinäkin pian. Ja viikonloput vaan sullekkin.

Edit:

Niin ja tosiaan, pitäisi varmaan poistaa noita omia viestejä ja kehottaa sinua samaan, ei myönnetä kukaan virheitämme niin näytetään toistemme silmissä paremmilta eikä ainakaan niistä opita.

Aivan, aiheutit itsellesi tilanteen, joka olisi saattanut päättyä pahastikin, onneksi niin ei käynyt. Se mikä tässä eniten kiusasi, oli asenteesi.
Hyvä että sanojesi mukaan otit opiksesi.

"melkeen hassusti " :eek:

Elmiira
09.06.2007, 18.19
Tänään on ollut kyllä outo päivä. Kolme todella läheltä piti -tilannetta noin tunnin aikajänteellä.

Pasilassa Ylen talon edessä oleva liikenneympyrä, ajoin suojatietä pitkin ylittääkseni kadun. Auto lähestyy ja sen n.50v naiskuski katsoo vain oikeaan (vaikka liikenneympyrässä yleensä autot tulevat aina vasemmalta..), Auto siipas noin 20cm päästä takarengasta.

Mechelininkadun alkupää (puiston kohdalla), ajan autoille tarkoitetulla kaistalla oikeaa reunaa, koska just sillä kohdalla jalkakäytävä tjms on aika kynnöspeltoa.. Kadun varteen oli pysäköity 3 turistibussia. Yksikään oi ollut lyönyt vinkkaria päälle lähteekseen liikkeelle, joten uskalsin ajaa siitä ohi. Mutta kas, yhtäkkiä yksi busseista halusikin väkisin tulla syliin. Taas oltiin muutaman kymmenen sentin päässä, ettei kolahtanut.

Hietaniemen hautuumaa. Ajelin pyörätietä ja naispappi päräyttää volksvaakkeninsa suoraan siihen kevyenliikenteenväylälle. Onneksi on kääntyvä eturengas, ja onnistuin väistämään. Teki mieli rääkästä muutama ei niin kristillinen lausahdus, mut en sit viittinyt.

-----

Ja tää oli tänään hieman myöhemmin; Kivalterinkadulla Kustaankartanon kohdalla. Ajelin siinä autojen puolella (jalkakäytävä-pyörätie on noin metrin levee, eikä siinä mahdu ajamaan) ja sieltä vanhainkodilta punainen audi haluu tulla kans samaisella tielle. Ei se kai sitten vaan nähnyt, mutta ajoi suoraan päin ja sit lukkojarrutus, kun se tajus mun olevan sen puskurin ja kadulle parkatun auton välissä.

Mikä helvata siinä on, ettei mua muka nähdä. Kuitenkin kaikissa tapauksissa näkyvyys on ollut hyvä, eikä mun nopeus ole ollut mikään mahdoton (n.27km/h).

Shimaani
09.06.2007, 20.19
Mikä helvata siinä on, ettei mua muka nähdä. Elä huoli, et oo ainoa tästä taudista kärsivä. Vähintään kerran viikossa mulle meinaa käydä kylmät vaikka käytän enimmäkseen Priimalilta (http://www.primalwear.com/)hankittuja (hillittyjä:D ) rättilöi. Joskus autonratissa vaan on semmosia puusilmiä jotka ei näkis ees sinistä vilkkuvaloa.:mad:
Nopeat refleksit ja what-if tyyppinen ajotapa lisää fillaristin elinajanodotetta kummasti.

Elmiira
09.06.2007, 20.30
Elä huoli, et oo ainoa tästä taudista kärsivä. Vähintään kerran viikossa mulle meinaa käydä kylmät vaikka käytän enimmäkseen Priimalilta (http://www.primalwear.com/)hankittuja (hillittyjä:D ) rättilöi. Joskus autonratissa vaan on semmosia puusilmiä jotka ei näkis ees sinistä vilkkuvaloa.:mad:
Nopeat refleksit ja what-if tyyppinen ajotapa lisää fillaristin elinajanodotetta kummasti.

Mä lähden siitä liikkeelle yleensä, että aina ne ajaa päälle. Pää pyärii ku väkkärä, mut noi em tapaukset pääs yllättämään aika pahasti.

Ehkä mun tarvii sitten luopua mun täplikkäästä ajomekosta :/ ja tilata tuolta primalwearista jotain vielä värikkäämpää päälle :D.

JiiPee
09.06.2007, 20.56
tapahtui tänään kello 18.30. tapahtumapaikka Jäniksenlinna. ajoin iltalenkkiä hissukseen kun yhtäkkiä räkättirastas lensi mato nokassa suoraan kohti! jarrutin ja väistin oikealle, täpärästi. huusin perään että mee kaivaa matojas muualle ja näytin sormea. kai se kuuli kun päästi kamalan räkätyksen:p!

hoh hoijaa........

Elmiira
09.06.2007, 20.57
kai se kuuli kun päästi kamalan räkätyksen:p!

hoh hoijaa........

Pysykö mato nokassa?

JiiPee
09.06.2007, 21.00
no en kerinny kattoo siinä vauhdissa (13 km/h) kun oli vedet silmis:D! mut jotenki jäi se pirullinen räkätys kaivelee....... heh heh.

Shimaani
09.06.2007, 21.11
Täplikäs ajomekko? *kade*

ellmeri
09.06.2007, 21.21
Täplikäs ajomekko? *kade*

Kohtahan ne uuwet klubi-buffit saapuu,saa käyttää hameenakin;) .
Äikä äijää:D .

JiiPee
09.06.2007, 21.26
onks tää nyt se "mitä neitiä olet tehnyt" topiikki;)?

ellmeri
09.06.2007, 21.30
onks tää nyt se "mitä neitiä olet tehnyt" topiikki;)?

Eiiii ei,vaan läheltä piti tilanne.Meinas laittaa hameen päälle:D .

Shimaani
09.06.2007, 21.32
Sori, takasin aiheeseen:
Tänään oli OTB aika liki kun panikoin alamäessä vastapattia ja löin etujarrun kii. (snan tunari läps läps läps) Onneks oli paino reilusti takana ja alla peli joka ei jarruttaessa notkuile.

SuccisMaster
10.06.2007, 14.32
Kivalterinkadulla Kustaankartanon kohdalla. Ajelin siinä autojen puolella (jalkakäytävä-pyörätie on noin metrin levee, eikä siinä mahdu ajamaan)

Ovatko laittaneet Kivalterintielle ihan pyörätien? Täytyypä käydä katsomassa.

Rullaaj4
10.06.2007, 21.42
Mikä helvata siinä on, ettei mua muka nähdä. Kuitenkin kaikissa tapauksissa näkyvyys on ollut hyvä, eikä mun nopeus ole ollut mikään mahdoton (n.27km/h).

No, toisaalta välillä tuntuu, että monien autoilijoiden (jotka eivät ole juuri pyörän selässä teinivuosiensa ja fiuden oston jälkeen viihtyneet) käsityskyvyn ylittää, että joku liikkuu polkupyörällä yli 20 km/h...

Elmiira
10.06.2007, 21.46
Ovatko laittaneet Kivalterintielle ihan pyörätien? Täytyypä käydä katsomassa.

Muistaakseni se on merkattu jalankulkijan ja pyöräilijän kuvalla.. no tsekkaan, etten ota turhan montaa läpee päähäni.

Moppe
16.06.2007, 21.29
Tänään n. klo 13.50 Kärpäsenmäessä (Lahti) olin juuri ohittanut väärään suuntaan tulevan kävelijän ja olin melkein keskellä kevyenliikenteenväylää, kun takaa yllättäen (tosi äänettömästi, itsekin pelkään välillä säikäyttäväni) tuli varmasti joku palstalainen. Törmäys oli hyvin täpärällä; onneksi ei käynyt kuinkaan.:o :) Alla oli maantiepyörä...
Mikäli täällä olet ja tätä luet: Pahoittelen ja pyydän anteeksi. Tarkoitukseni ei ole ajella keskellä tietä, todellakaan, sillä itsekin inhoan sellaisia liikenteen vaarantajia. (osasyynä väärään suuntaan tuleva kävelijä:mad: :mad: )

Laura

tuntematon
17.06.2007, 10.31
Lakiesitys on työn alla ja suuntamerkinantolaite tullee pakollisiksi pyöräilijöille 01.06.2008: http://tinyurl.com/3b8zuc

Henki Hieveri
17.06.2007, 15.27
Turnajaiset.

Hiukka unisena yritän vetää alamäessä edellä ajavan peesiin kunnes melko lähellä huomaan, että siltä sojottaa tarakalla onkivapa suoraan kohti.

ketju44
17.06.2007, 16.57
[B]. (osasyynä väärään suuntaan tuleva kävelijä:mad: :mad: )

Laura

Uskon kuitenkin , että käveliä oli menossa oikeeseen suuntaan perille päästäkseen. Jos olisi Sinun mielestäsi mennyt oikeeseen suuntaan , olisi hän mahdollisesti kävellyt kohteestaan pois päin .
P.S Oli ihan pakko :)

GTCR
17.06.2007, 20.11
Uskon kuitenkin , että käveliä oli menossa oikeeseen suuntaan perille päästäkseen. Jos olisi Sinun mielestäsi mennyt oikeeseen suuntaan , olisi hän mahdollisesti kävellyt kohteestaan pois päin .
P.S Oli ihan pakko :)

Oletkohan vittumainen luonne. kun oli ihan pakko:D :D

tas-c
18.06.2007, 12.34
Tänään n. klo 13.50 Kärpäsenmäessä (Lahti) olin juuri ohittanut väärään suuntaan tulevan kävelijän ja olin melkein keskellä kevyenliikenteenväylää, kun takaa yllättäen ...

Jäi hieman epäselväksi mitä tarkoittaa "väärään suuntaan kävelevä".

Lainaus Liikenneturvan sivulta (http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/saantopakki/kevyen_liikenteen_vayla.php): "Jalankulkijat voivat käyttää kumpaa tahansa [kevyen liikenteen] väylän reunaa. Kuitenkin on suositeltavaa, että vauhdilla liikkuvat rullaluistelijat ja rullasuksihiihtäjät käyttävät kulkusuuntaansa nähden kevytväylän oikeata reunaa."

YT
18.06.2007, 12.42
Väärään suuntaan menee esimerkiksi teini, joka kävelee iltayhdeksän jälkeen kodista poispäin.

ketju44
18.06.2007, 14.20
Väärään suuntaan menee esimerkiksi teini, joka kävelee iltayhdeksän jälkeen kodista poispäin.

Hyvä vastaus :). Näille samoille teineille vanhemmat hakevat alkoholijuomia , kuten ledistä saatiin juuri lukea :seko:.

sarvikuono
18.06.2007, 17.10
Aamulla meinasi joku jäädä läskibemarin alle Pasilan aseman edessä, ei tainnut onneksi joutua kuin nojaamaan autoa vasten. Toivottavasti tuli edes lommo peltiin.

M1nd3
18.06.2007, 20.09
Eilen sattui pyörätiellä seuraavanlainen kohtaaminen: Painelin sopivasti myötätuuleen kolkyt ja risat -vauhtia. Vastaan tuli kaksi leppoisaa rouvaa fillareilla rinnakkain. Vastaantulijoista vasemmalla puolella huomasi minut, mutta oikealla puolella ei huomannutkaan. Ajattelin ensin, että menen keskeltä, mutta mutta...

Päätin mennä niiiiiiin oikeaan reunaan kuin suinkin uskalsin ja pystyin juuri ja juuri pitämään pyöräni asvaltin puolella. Vähän ennen kohtaamista tämä ajatuksissaan pyöräillyt heräsi ja teki korjausliikkeitä ensin suoraan minun eteeni ja sitten keskelle. Melkein tuli itselle tuskanhiki ja kiire irrottaa klossia... Sen verran hän itsekin pelästyi tilannetta, että kohtaamisen jälkeen tokaisi "olin ihan ajatuksissani". Itse en kommenttia kuullut, puoliskoni kylläkin.

Rullaaj4
18.06.2007, 20.32
Fillarin kello on tuollaisia tilanteita varten. Kling, kling!

M1nd3
18.06.2007, 20.48
Niinpä.... asennevammaliiton jäsen kun olen eikä ko. härveliä ole ollut fillrissa sitten vaahtosammutinaikojen *tunnustaa*

juminy
18.06.2007, 21.12
Minulla on taskussani laiskapaskaliiton (asennevammaliiton alajärjestö tosin) jäsenkirja, niin en ole saanut mentyä jostain halpapaskakaupasta kelloa ostamaan. Harmittaa kyllä usein tämä jäsenyys kun en sitten kuitenkaan kehtaa huudellakaan...

Henki Hieveri
18.06.2007, 23.04
Herttoniemessä oli lokakaivon kansi jäänyt auki keskellä katua. Onneksi päiväsaikaan, muuten olisi käynyt kuin Aku Ankassa.

Jacques
20.06.2007, 08.56
Niinpä.... asennevammaliiton jäsen kun olen eikä ko. härveliä ole ollut fillrissa sitten vaahtosammutinaikojen *tunnustaa*
Itselläni ei vielä(kään) ole kilpapyörässä kelloa, mutta käytän kohteliasta lausahdusta tuollaisissa tilanteissa. Eli siis lyhyesti sanon "anteeksi" tai "saisinko tietä" tjsp. Itseasiassa nyt kun mietin, niin tämä on varmasti tuon hitaamman liikkujan kannalta ehkä jopa miellyttävämpi tapa, koska kelloon voi monella olla aika negatiivinenkin suhtautuminen..

Toki tiukemman treenin yhteydessä on vaikeaa saada suusta ulos mitään ymmärrettävää, joten ei tämäkään aina toimi. :)

Pari kertaa on kyllä käynyt niinkin, että edessä ajava on ajanut siististi reunassa, mutta yhtäkkiä siirtynyt vasemmalle juuri kun olen kohdalla. Näissä tilanteissa ehkä olisin kellolla soittanut lähestymisvaiheessa, koska hybridillä (jossa siis on kello) ajaessani käytän kelloa tosi usein.

mutanaama
20.06.2007, 09.51
Kai se kello olis kuitenkin paras, yleensä kun on iskuetäisyydellä ja pyytää väistämään, niin ihmiset tuppaa yleensä säikähtämään oikein kunnolla, mikä on tietysti hyvä juttu ja niille muutenkin ihan oikein

SalsaMisu
20.06.2007, 16.43
Itselläni ei vielä(kään) ole kilpapyörässä kelloa, mutta käytän kohteliasta lausahdusta tuollaisissa tilanteissa. Eli siis lyhyesti sanon "anteeksi" tai "saisinko tietä" tjsp.

Juuri näin homma toimii! Anteeksi huikkaan ennen ohitusta ja sitten kun kohteliaasti tehdään tietä niin sanon vielä perään hymyillen KIITOS!
Eiköhän jalankulkijoiden asenteet pyöräilijöitä kohtaan ala pikkuhiljaa parantua.:)

ketju44
20.06.2007, 16.54
Toki tiukemman treenin yhteydessä on vaikeaa saada suusta ulos mitään ymmärrettävää, joten ei tämäkään aina toimi. :)

Ei kai tiukkoja treenejä kevyenliikenteenväylillä tehdä ?

Mr.Auer
21.06.2007, 09.59
Oon kiinnittäny huomiota kieroon seikkaan...nimittäin kun lähestyn pyörällä suojatietä selvästi jarruttaen päästääkseni jalkailijat ensin, jäävät he lähes aina lammasmaisesti pykimään siihen eivätkä uskalla ylittää ennenkun oikein virnistelee ja viittoo ettää ihan tosi, menkäähän ny! Välillä ei sittenkään mee vaan pitää itte mennä ensin ettei koko päiväks tartte jäähä siihe. Hyvin on menny peltilehmän pelko perille, ja herran kunnioitus kun pyöräkin saa jo saman kohtelun.. Selkeesti pelkäävät et alle jää vaik ois mikä suojatie.

Singer
21.06.2007, 11.19
Oon kiinnittäny huomiota kieroon seikkaan...nimittäin kun lähestyn pyörällä suojatietä selvästi jarruttaen päästääkseni jalkailijat ensin, jäävät he lähes aina lammasmaisesti pykimään siihen eivätkä uskalla ylittää ennenkun oikein virnistelee ja viittoo ettää ihan tosi, menkäähän ny! Välillä ei sittenkään mee vaan pitää itte mennä ensin ettei koko päiväks tartte jäähä siihe. Hyvin on menny peltilehmän pelko perille, ja herran kunnioitus kun pyöräkin saa jo saman kohtelun.. Selkeesti pelkäävät et alle jää vaik ois mikä suojatie.
Pienempi epäily autoilijan pysähtymiseen saattaa johtaa sairaalaan, jos se ei pysähdykään, joten "lammasmainen käytös" on ajoittain ymmärrettävää.
Luotan vasta pysähtyneeseen autoilijaan, ei pahalla niitä kohtaan jotka osaisi antaa tietä, mutta ne mätämunat taas pilaa maineen millä osanpuolen vaan.

TimoF
23.06.2007, 09.13
Prkln hanhiparvi oli parkkeerannu keskelle pyörätietä kun aamulla ajelin töihin. Minkä takia ne ei voi mennä johonkin luontoon, pitää tulla parveilemaan keskelle kaupunkia...

Henki Hieveri
23.06.2007, 11.02
Minkä takia ne ei voi mennä johonkin luontoon

Kaupunki on rakennettu keskelle luontoa.

Lasse
23.06.2007, 14.09
Niin kävi eiles kurjasti että kuoppaa väistäessä melkein törmäsin viereelle tulleeseen autoon alle 10cm peili huristi tangon ohi...:o
Oma vika mutta autokin ohitti läheltä, onneks ei osunu:eek: .

Lade
26.06.2007, 14.12
Kyllä oli taas mukava ajella pyörällä töihin täällä Tampereella. Ensin joku pyyhki Vanin peilillä pölyt olkapäältä, seuraavaksi joku eukko pyöräili vastaan heiluen väärää puolta ja opastukseen vastattiin haista pskalla ja lopuksi kaveri sipaisi autolla Stoppimerkin takaa vauhdilla ja katsomatta pyörätien poikki aivan nokan edestä.

Että tervetuloa vaan Tampereelle pyöräilemään. Varatkaa sidetarpeita ja nitroja ja verenpainelääkkeitä niin pärjäätte mukavasti tässä liikennekulttuurissa.

Jan
26.06.2007, 14.45
Fillarin kello on tuollaisia tilanteita varten. Kling, kling!

Niin on, mutta mitä kertoo pyöräilijöiden sielunelämästä se, että sitä joutuisi käyttämään niin usein?

Nythän tilanne pyöräilijöiden kesken kevyenliikenteen raiteilla on sama kuin tavallisilla kaksikaistaisilla autoteillä autoilijat ajaisivat rinnan siten, että kohtaamaan ei mahdu eikä ohi pääse, oletammeko ratin takana että joudumme käyttämään torvea aina, kun ohi pitäisi päästä? Miksi samat ihmiset, joilla on ajokortti eivätkä takuulla aja rinnakkain blokaten koko tietä autotiellä ajavat niin kevyenliikenteen raiteilla? Lakkaako se pyörä olemasta ajoneuvo ja muuttuu leikkivälineeksi siellä?

Jan

tuntematon
26.06.2007, 15.20
Juuri näin homma toimii! Anteeksi huikkaan ennen ohitusta ja sitten kun kohteliaasti tehdään tietä niin sanon vielä perään hymyillen KIITOS!

Anteeksipyytäjille tiedoksi, että anteeksiantoa kannattaa anoa itte Jeesukselta kristukselta, koska hän on kaikki syntinne jo valmiiksi sovittanut.

Liikenteessä jos haluaa tilaa, niin sitä pyydetään kellolla. Polkupyörän kello on yleisesti hyväksytty ja tunnettu merkinantoväline. Tuollaiseen anteeksipyyntöön jalankulkija reagoi ensiksi ihmetellen, että mitä helvettiä nyt pitäisi tehdä, kääntyy katsomaan taakseen ja vasta sitten tajuaa, että pitäisi väistää. Kelloon reagointi taas on välitöntä. Siinä ei kukaan pysähdy ajattelemaan, että mitähän nyt pitäisi tehdä. Saattaahan siinä jalankulkija säpsähtää, mutta millä helvetillä se muka muuten tajuaa kävellä oikeassa paikassa ja seurata muuta liikennettä?

Mitään kiitoksia ei tarvitse huutaa, koska jalankulkijat tietävät itsekin milloin ovat tukkineet koirineen, kavereineen tai rullaluistelusauvoineen koko kevyenliikenteenväylän. Ja kun nopeusero ohituksessa on kutakuinkin 30km/h, niin harva jalankulkija siitä mitään hymyjä erottaa. Kuvittelee vaan, että kusipäämulkku pyöräilijä kehtaa vielä huudella rivouksia perään.

Grammojen kanssa runkeloivat nielevät nyt vaan asenteensa ja laittavat sen 10g kellon ohjaustankoon. Ette te niin usein kilpaile, että sen pois ottamisesta kisan ajaksi olisi liikaa vaivaa.

Terveisiä vaan juhannusaatonaaton pyöräilijälle Espoon Kurutiellä. Toivottavasti hullu autoilijanvaimo ei aiheuttanut Artulle traumoja.

M.S
26.06.2007, 15.23
Mä ostin kerran aikoinaan kellon, kun meni hermo pyörätiellä patsastelijoihin... Mutta eihän se intersportin kello sopinut mun stongaan ollenkaan, mihin lie lastenpyörään tarkoitettu....

PeeHoo
26.06.2007, 15.38
Tuttu nuori nainen ajoi puolitoista viikkoa sitten Espoossa Merituulentietä suoraan Merituulen kauppakeskuksen kohdalla, auto kääntyi ja tuli kolari suojatiellä. Nainen ajoi siis suoraan ja valot olivat vihreä. Kypärä teki klommon autoon ja fillari isomman. Naisella oli sen verran kipeä niska, että hänet vietiin sairaalaan, mutta hän saanut onneksi mitään muuta kuin lihaskipua ja pieniä mustelmia.

Fillari meni korjauskelvottomaksi, mutta niitähän saa kaupasta. Poliisi tutkii asiaa.

Minä jouduin tekemään todellisen hätäjarrutuksen, kun kuorma-auto kääntyi oikealle suojatien yli vilkkua näyttämättä. Auton takapyörään jäi reilu metri väliä. Paikkana oli Pakilantien ja Kehä I:n risteys.

Rullaaj4
26.06.2007, 15.46
Grammojen kanssa runkeloivat nielevät nyt vaan asenteensa ja laittavat sen 10g kellon ohjaustankoon. Ette te niin usein kilpaile, että sen pois ottamisesta kisan ajaksi olisi liikaa vaivaa.

Zefalin Piing-niminen kello ei montaa grammaa paina, asennettavissa/irroitettavissa ilman työkaluja (19-26,4 mm stongaan), soundi hyvä, ei rämise kuopissa. Esimerkiksi Prismassa 2,50€...

mk
09.07.2007, 19.30
Läheltä piti ettei tullut vastaantulevasta rekasta logoa naamaan tämäniltaisella lenkillä. Tämä auto lähti ohittamaan samaansuuntaan tulevaa toista rekkaa, kun ajelin ~30km/h vastaan.
Ilmeisesti oletti ehtivänsä hienosti ohitse ennen kuin osun kohalle . Meinas tila loppua tienreunasta , mutta ei nyt ihan ojaan tarvinut kurvata :o
Mistä näitä sankareita oikeen riittää :seko:

fleGsuz
09.07.2007, 21.03
Ajelinpa Helsingissa autotien reunaa yöllä, kun vastaantullut känninen ämmä sai loistavan idean heittää takkinsa mun naamalle. Tosin se veti pannut kun takki jatkoi samaan suuntaan päähäni kietoutuneena ja toinen pää lehmän kädessä. Minä en kaatunut. Seuraavalla kerralla en keskustele niinkään kärsivällisesti mahdollisista seurauksista.

Tupe
09.07.2007, 21.48
Sunnuntaina ku tultiin autolla kotiinpäin ysitietä Loimaan ja Mellilän kohdalla, niin noin kymmenen kilsan matkalla piti kolme kertaa jarruttaa ja/tai väistää pientaretta kohti, ettei olis osunu vastaan tuleviin ohittajiin.

Ihan **tun pelottavaa.

Ajokortti pitäisi olla aina määräaikainen, enintään 5 vuotta voimassa. Lisäks inssissä pitäisi olla (aukoton) asennevammatesti.

Arcade
10.07.2007, 13.46
Sunnuntaina ku tultiin autolla kotiinpäin ysitietä Loimaan ja Mellilän kohdalla, niin noin kymmenen kilsan matkalla piti kolme kertaa jarruttaa ja/tai väistää pientaretta kohti, ettei olis osunu vastaan tuleviin ohittajiin.

Ihan **tun pelottavaa.

Ajokortti pitäisi olla aina määräaikainen, enintään 5 vuotta voimassa. Lisäks inssissä pitäisi olla (aukoton) asennevammatesti.
Mitenkähän näihin sankareihin tehoais jos pitäis käden ulottuvilla pieniä kiviä. Sitten vaan napsauttais soranpalasen tuulilasiin silleen huomaamattomasti. Satasen vauhdilla vois pienen lommon jättää tai jotain.

TJ
10.07.2007, 21.59
Mitenkähän näihin sankareihin tehoais jos pitäis käden ulottuvilla pieniä kiviä. Sitten vaan napsauttais soranpalasen tuulilasiin silleen huomaamattomasti. Satasen vauhdilla vois pienen lommon jättää tai jotain.Hyvä idea! Ja sitten menee rosikseen vastaamaan syytteisiin törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta kun se autoilija pelästyy temppuasi ja ajaa ojaan sen siltarummun kohdalla. Kerrassaan loistava idea...:rolleyes:

Mistä teitä idiootteja oikein sikiää?:eek:

bilato
11.07.2007, 01.28
Niin, onko siis tyhmää/vaarallista antaa tietä pyöräilijöille?

Toissapäivänä sattui tosi paha läheltäpiti tilanne, kun ajoin autolla Hakaniemestä Merihakaan päin. Pyöräilija tuli vauhdilla suojatietä kohti ja päätin antaa pyöräilijälle tietä. Pysähdyin suojatien eteen, jolloin pyöräilijä lähti ylittämään suojatietä. Samalla hetkellä kun pyöräilijä lähti liikkeelle, suhautti punainen farmari opel ohitseni julmetulla vauhdilla, pysähtymättä suojatien eteen.
Siinä kyllä pomppas sydän kurkkuun kun huomasin peileistä ettei toi saamarin kuski meinaa pysähtyä ja pyöräilijä on jo suojatiellä.

Onneksi tälläkertaa selvittiin säikähdyksellä, mutta jos jotain olisi sattunut niin olisin varmaan monet kerrat funtsannut, että pitikö mun samperi vieköön antaa tilaa sille...

Että tälleen... Sain ko auton kiinni seuraavissa valoissa (kas kummaa) ja kyllä tuli esiteltyä kansainvälisiä käsimerkkejä. Kuski ressukka vaan ei edes tajunnut miksi niitä sille niin vihaisenä näyttelin.

Henki Hieveri
11.07.2007, 14.04
Tapahtuu jatkuvasti: Pyöräilijälössi ylittää kadun ja jurvahtaa keskikorokkeelle tai toiselle puolen katua. Itse tulee perässä ja koska pyörät muodostavat eteen tukkeen, jää kadulle.

Sianluka
13.07.2007, 07.34
Eilen valkoinen paku tuli vasemmalta täyttä vauhtia suoraan eteen risteyksessä, vältin törmäyksen vuosien tuomalla rutiinilla ko tilanteissa. Kuski ei todennäköisesti edes huomannut minua, ajeli vain eteenpäin polkien kaasua. Pääsin pakun peesiin liikenteen puuroutuessa risteyksen jälkeen, ajattelin näyttää muutamia käsimerkkejä, mutta kun kuski ei todennäköisesti edes huomannut minua varsinaisessa vaaranpaikassa........

Jacques
13.07.2007, 07.58
Anteeksipyytäjille tiedoksi, että anteeksiantoa kannattaa anoa itte Jeesukselta kristukselta, koska hän on kaikki syntinne jo valmiiksi sovittanut.

Kyllä kohtelias voi aina olla. Ei siinä kukaan häviä mitään. Jos on epäkohtelias niin siinä häviää vain pyöräilijät..

Ja niinkuin sanoin niin tuo "anteeksi" tulee silloin jos ei ole kelloa pyörässä. Se on paljon parempi kuin olla hiljaa ja pelästyttää jalankulkija. Kello on toki paras, mutta jos sitä nyt ei vaan satu olemaan, niin jotain äänimerkkiä ois hyvä saada aikaan. :)

mutanaama
13.07.2007, 08.36
En ole koskaan kokenut, että olisin pyytänyt anteeksi käyttäessäni "anteeksi" sanaa huomion saamiseksi. Tuossa asiayhteydessähän sanalla on aivan toinen merkitys.

Jani Mahonen
13.07.2007, 09.20
Eilen minua joutui Jyväskylän keskustassa väistämään yksi rellu, olin ylittämässä suojatietä pöörällä. Soitti ystävällisesti torvea minulle ilmeisesti koska Minä Paha Pyöräilijä en väistänyt pyhää peltilehmää ;) keskisormeni nousi refleksinomaisesti.. muutakaan en voinut kun olin niin hämmästynyt :(

Harryupp
13.07.2007, 09.58
Mä olin toissapäivänä kokeilemassa yhtä citypyörää ja ajelin pyörätietä verkkaiseen tahtiin ja olin tulossa tasoristeykseen oikealta päätielle.

Silloin tuli naapurin rouva Nexus-pyörällään raskain vaihde päällä ja ajaa ohi 20 metriä ennen risteystä ja niin kovaa vauhtia että tekee ison kaarteen kääntyessään oikealle päätien ajoradalle suoraan vasemmalta tulevan pakuauton eteen.

Pakukuljettaja oli hämmästynyt mutta ehti jarruttaa ja katsoi vielä oikealle että olenko minäkin vielä änkeämässä pyörätieltä suoraan siitä vaan ajoradalle.

Ja rouva (tavallisesti autolla liikkuva) vaan polki eteenpäin niinkuin kaikki olis mennyt OK.
Itse en menisi tuollaisa tekemään vaikka oliskin laki mun puolella.

fiber
13.07.2007, 11.21
Liikenteessä jos haluaa tilaa, niin sitä pyydetään kellolla. Polkupyörän kello on yleisesti hyväksytty ja tunnettu merkinantoväline. Tuollaiseen anteeksipyyntöön jalankulkija reagoi ensiksi ihmetellen, että mitä helvettiä nyt pitäisi tehdä, kääntyy katsomaan taakseen ja vasta sitten tajuaa, että pitäisi väistää. Kelloon reagointi taas on välitöntä.

Oletpahan optimisti tai sitten naapurustosi koostuu ihan eri rodusta kuin omilla kulmillani.

Vaikka soitan kelloa ensin parinkymmenen metrin päässä ja sitten toistamiseen likellä, sillä ei ole vaikutusta, kun Tulppa rupattelee kaverille, puhuu kännykkään tai kulkee jossain toisessa sfäärissä muuten vaan. Joka viikko joku sauvakävelijä tai koirantaluttaja tms. huikkaa "Soita kelloa!" jarrutettuani ja odotellessani ohipääsyä vaikka olen sitä jo koettanut. Pitää ehkä vaihtaa äänekkäämpi vehje. Niitä vanhan ajan tööttämallejakin näin yhdessä kaupassa.

Itse asian ytimestä olen kyllä samaa mieltä: tottahan sitä pitää pyörässä merkinantolaite olla, jos ajelee kevyen liikenteen väyliä.

mutanaama
13.07.2007, 13.25
Eilen minua joutui Jyväskylän keskustassa väistämään yksi rellu, olin ylittämässä suojatietä pöörällä. Soitti ystävällisesti torvea minulle ilmeisesti koska Minä Paha Pyöräilijä en väistänyt pyhää peltilehmää ;) keskisormeni nousi refleksinomaisesti.. muutakaan en voinut kun olin niin hämmästynyt :(

Ei se ole refleksi, äänimerkin ilmanpaine heittää käden ja sormen ylos
(vapaasti lainaten), joten et ole itse millään lailla ko jutusta vastuussa

ellmeri
13.07.2007, 13.33
Läheltä piti tänään qu oli halpistuote kädessä,*pthyi*:D ostinkin haaglöhvilöijen takin ja housut.

tya
13.07.2007, 13.59
Eilen taas yritti Pasilassa Ylen talon kulmalla kännykkäänpuhuja ajaa päälle kolmion takaa, kuten yleensä. Meni jo niin läheltä että kirvoitti kovaäänisen "HEI!!" (lue: mitä helvettiä) -huudon, johon vastattiin torvensoittelulla. Kovat jätkät selkeästi ajaa liikenneympyrässä pitäen toisella kädellä puhelinta ja soittaen samalla toisella kädellä torvea...

samooja
13.07.2007, 14.43
Minusta on typerää näyttää keskisormea. Minä ajan (jos mahd.) tauton kiinni ja teen "tostapoikki" eleen, siinä on jotain tainomaisempaa kuin keskarin näyttämisessä. Hmm..lentosuukkoa voisin kokeilla seuraavan kerran!

mutanaama
13.07.2007, 15.04
Hmm..lentosuukkoa voisin kokeilla seuraavan kerran!

Kokemuksesta voin sanoa, että toimii, silmäniskukin antaa hyvän sävärin. Kerran pelkäsin aiheuttavani vanhemmalle henkilölle sydärin, sen verran kaverin naama punertui ja puhe meni änkyttelyksi.

mk
13.07.2007, 15.14
positiivinen ele yllättää paatuneimmankin autoilijan. Kun näyttää peukkua ja hymyilee törttöilyn sattuessa niin yleensä tämä aiheuttaa hämmentymisen ja autoilijakin varmasti suhtautuu seuraavalla kerralla paremmin. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Pekka L
13.07.2007, 21.34
positiivinen ele yllättää paatuneimmankin autoilijan. Kun näyttää peukkua ja hymyilee törttöilyn sattuessa niin yleensä tämä aiheuttaa hämmentymisen ja autoilijakin varmasti suhtautuu seuraavalla kerralla paremmin. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Jep. Peukkua nostan yleensä äijille, mutta yleensä se menee hukkaan kun huomaavat olevansa väärässä tai muuten vaan törttöillensä eivätkä kehtaa katsoa päin. Naisille lähtee lentopusuja tai muiskautuksia huulilla tämän tästä kun vaikkapa parkkeeraavat keskelle pyörätietä pihasta tullessaan:)

Niin... eilen viikkotempossa valmistauduin pikkuhiljaa tulevaan 180 asteen käännökseen ja olin jo ihan tien oikeassa laidassa. Vasemmalta pihasta tulee Hiace tielle paskaakaan minusta välittämättä tai vauhtiani tajuamatta. Kurvaa suoraan tien oikeaan laitaan, lähtee samaan suuntaan kuin olen menossa. Ehdin just ja just luikahtaa etupuskurin ja ojan välistä ja karjaisen jotain mitä en edes muista enää:mad: sen verran pelästyin. Heti sitten onkin käännös, jossa kaveri seisoo pysäytysmerkin kera. Käännyttyäni huomaan äijällä sivuikkunan olevan auki ja huudan vielä HULLU! kunnes jatkan ajoa. Tempon jälkeen kuulin, ettei äijä meinannut edes pysähtyä kun käännyin ympäri sen nokan edestä, vaikka kaveri seisoo keskellä tietä merkki pystyssä. (luotin vaan kääntöpaikan liikenteenohjaajaan) Olisikin ollut hienoa kun olisi siinä ajanut ylitseni:eek:
Saatanan aasi. Ei kuulemma ollut eka kerta.

Punainen Pilvi
13.07.2007, 21.40
Minusta on typerää näyttää keskisormea. Minä ajan (jos mahd.) tauton kiinni ja teen "tostapoikki" eleen, siinä on jotain tainomaisempaa kuin keskarin näyttämisessä. Hmm..lentosuukkoa voisin kokeilla seuraavan kerran!

saattaa olla helvetin huono idea, meikäläinen heittelemässä lentosuukkoja, näyttäisi varmaan aika irvokkaalta...

Lasse
13.07.2007, 23.19
Vaihteeksi tänne sellainen läheltäpiti. Ajellessani tänään Sipoonsuunnalta Porvooseen päin vanhaa Porvoontietä, huristeli yllättäen krossimoottoripyörä oikealta puolelta ohi ajaen pientareen irtosorassa.:eek:
Soraroiskeet ropisivat kasvoihin ja mikä pahinta myös PYÖRÄN RUNKOON:mad: !! Vidun m####u.. Kivasti tein vielä vaistomaisesti väistöliikettä tiellepäin ja auto sattui sopivasti kohdille onneksi ehti väistää minua..
Ja sokerina pohjalla muutama kilometri asvalttoidusta pientareesta oli tämän hurjan jäljiltä sitten irtosorassa, kivaa...:mad: !!

samooja
13.07.2007, 23.42
;)
saattaa olla helvetin huono idea, meikäläinen heittelemässä lentosuukkoja, näyttäisi varmaan aika irvokkaalta...

Kas siinä lentosuukon vallloittava voima.

bihtori
14.07.2007, 01.22
Sääksjärvellä tuli vastaan melkoinen tapaus. Juuri kun autoilijalle olivat punaiset valot vaihtuneet ja olin pääsemässä liikkeelle, autoilija hitaasti ja hallitusti pysäyttää auton aivan täysin suojatien eikun pyörätien jatkeen päälle ja huikkaa minulle, että "sori".

Totesin, että "jahas" ja jatkoin matkaa puskurin edestä. Oli kyllä nainen ratissa.

ketju44
14.07.2007, 11.19
Sääksjärvellä tuli vastaan melkoinen tapaus. Juuri kun autoilijalle olivat punaiset valot vaihtuneet ja olin pääsemässä liikkeelle, autoilija hitaasti ja hallitusti pysäyttää auton aivan täysin suojatien eikun pyörätien jatkeen päälle ja huikkaa minulle, että "sori".

Totesin, että "jahas" ja jatkoin matkaa puskurin edestä. Oli kyllä nainen ratissa.

Tajusi virheensä ja pyysi anteeksi. Aikamoinen tapaus kieltämättä :)

Tietämätön
14.07.2007, 13.52
Olin tässä juuri ylittänyt valollista suojatietä ja hiukan ennen kuin pääsin ylitse valot vaihtuivat punaisiksi. Polkupyöräilijä tuli kovaa vauhtia vastaan ja pää pyöri hyrränä kun koitti katsoa, että ehtiikö ennen autoja punaisia päin ylitse ja mun piti sitten steppailla äkkiä sivuun kun jalakulkija oli näköjään aivan ilmaa. Siitä se sitten vetäisi punaisia päin.

Muutenkin aika yleinen tilanne vaikka missä risteyksessä, jossa pyörätie ylittää tien suojatienä. Pyöräilijä painaa tuhatta ja sataa yrittäen päästä tien yli pysähtymättä ja jalankulkijat saavat hyppiä sivuun.

Lasse
14.07.2007, 20.37
On se vaan kumma, ensin ajat kuukausia ilman mitään ja sitten tapahtuu koko ajan...:( .
Tänään ajaessani Porvoon keskustan läpi Aleksanterinkatua alaspäin (pyörätietä), tuli auto pihalta aidan takaa suoraan eteen.
Lukko jarrutus ei auttanut sateella ja ainoastaan auton pysähtyminen niin että keulan eteen jäi puolisenmetriä tilaa pelastivat konepellin koristeeksi joutumiselta.:eek:

Wile
22.07.2007, 18.48
Tänään Jopolla kaupasta tullessa kääntyi Focus takaapäin suojatiellä suoraan eteen. Törmäsin takarenkaaseen, onneksi ei ollut vauhtia hirveästi. Pakeni paikalta tietenkin. Paikalla ollut viiksekäs Volvokuski päätti kouluttaa minulle liikennesääntöjä, suu kävi ikkunan läpi niin ettei mitään rajaa. Onneksi en tietääkseni tehnyt tilanteessa mitään väärää. Sen miehen täytyi olla jonkinlainen autoilujumala.

TuomasR
22.07.2007, 22.43
1,5 kk ja kaksi lenkkia krossarilla Esboossa. Molemmilla kerroilla oli senteistä kiinni etten jäänyt auton alle.
Turunväylän ja sen tien mikä menee Ikealle Espoon keskuksesta risteys tuntuu olevan todella vaarallinen paikka. Turunväylältä ajavat autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan, että pyörätietä voi tulla pyöräilijä. Viime viikolla joku autoilija pelästyi todella huolella kun oli ajaa minun päälle. Ja sama homma muutamaa viikkoa aiemmin...
Pari viikkoa sitten meinasin itse teilata jonkun pyöräilijän. Itse olin väärässä, mutta pyöräilijältä puuttui itsesuojeluvaisto kokonaan. Peruutin Kisahallin kulmilla parkkiruudusta pois, jolloin ketään ei näkynyt missään. Noin 3 sekuntia myöhemmin kun olin lähtemässä eteenpäin, pyöräilijä vetää eteeni julmettua vauhtia minulle kuolleesta kulmasta. Pelästyin niin pirusti ja haukuin mielessäni pyöräilijän pataluhaksi; pyöräilijäkin voi yrittää hahmottaa maailmaa autoilijan kannalta.

Hevonen
22.07.2007, 22.53
Turunväylältä ajavat autoilijat eivät ymmärrä ollenkaan, että pyörätietä voi tulla pyöräilijä. Viime viikolla joku autoilija pelästyi todella huolella kun oli ajaa minun päälle.

<CLIP>

.... pyöräilijä vetää eteeni julmettua vauhtia minulle kuolleesta kulmasta. Pelästyin niin pirusti ja haukuin mielessäni pyöräilijän pataluhaksi; pyöräilijäkin voi yrittää hahmottaa maailmaa autoilijan kannalta.

Ei ole todellista

Hevonen
22.07.2007, 22.55
On se vaan kumma, ensin ajat kuukausia ilman mitään ja sitten tapahtuu koko ajan...:( .
Tänään ajaessani Porvoon keskustan läpi Aleksanterinkatua alaspäin (pyörätietä), tuli auto pihalta aidan takaa suoraan eteen.
Lukko jarrutus ei auttanut sateella ja ainoastaan auton pysähtyminen niin että keulan eteen jäi puolisenmetriä tilaa pelastivat konepellin koristeeksi joutumiselta.:eek:

Hei, ihan totta. Eilen oli juna ajaa ylitseni, onnekseni seisoin laiturilla ja juna ei kerinnyt koukkaamaan.

samooja
22.07.2007, 23.51
Meillä oli likkojen lenkillä läheltä piti tilanne. Meitsipä hyvinkin ohjaili sivusta eteen melkein kaataen oikeassa reunassa ajaneen... Siinä kehä III:n alussa on se kiipeilykallio. Minä ajan hyrvelilläni ihastellen sitä kiipeilypaikka ja huomaan että kas kiipeilijä! Ja samassa kiipeiliä tipahtaa seinämältä! En heti huomannut valjaita ja köyttä vaan meninpä tietenkin harhan luomaan retkuun ja väänsin pikitien kiitäjän sarvia tiukasti oikeaan ja mölähtäen: ***** se tipahti... :o

mutanaama
23.07.2007, 00.07
Tässä ei sitten edes pitänyt läheltä http://fishki.net/comment.php?id=23616

Hevonen
23.07.2007, 00.23

Succisei osannut bannyhoppista :D

TimoF
23.07.2007, 04.26
Ei kai sais nauraa, mut kun vaan naurattaa! :D:D

Rullaaj4
23.07.2007, 07.39
Ei kai sais nauraa, mut kun vaan naurattaa! :D:D

Paljonkohan hemmolla on vauhtia törmäyksessä? Näkee kuitenkin selvästi, että ehti lukkojarruttaa melko pitkään ennen koiraan osumista. Ja etukiekko menee aivan tuusan nuuskaksi! Hiilikuitua tietenkin...

mutanaama
23.07.2007, 09.20
Sehän oli jo melkein pysähtynyt:eek:

samooja
23.07.2007, 09.45

Aut's. Koira parka.

Pekka L
23.07.2007, 10.38
Sehän oli jo melkein pysähtynyt:eek:

Tuollaisella kiekolla kahdeksaakymppiä alamäkeen ja pikku töyssy... hrrr. Ymmärrän vielä tuossa vauhdissa jos törmää johonkin kiinteään ja kovaan, mutta labbikseen:eek:

polkupyöräilijä
23.07.2007, 11.06
Aut's. Koira parka.

Näytti onneksi selviytyvän ilman sen kummempia vammoja, onneksi. Ne on nuo maantievingutajat, kun eivät viitsi edes eteensä katsoa, vaikka iso koira on lähes paikallaan.

Kane
23.07.2007, 12.21
Ukkohan lukkojarruttaa ja ajautuu samalle linjalle piskin kanssa. Palstalaiset olisi varmaan sutjakkaasti koukanneet, hypänneet yli tai jotain muuta "provoo". Vitsi mitä puusilmiä täällä on :p

Pekka L
23.07.2007, 12.26
Ukkohan lukkojarruttaa ja ajautuu samalle linjalle piskin kanssa. Palstalaiset olisi varmaan sutjakkaasti koukanneet, hypänneet yli tai jotain muuta "provoo". Vitsi mitä puusilmiä täällä on :p

Ja eliitti olisi ottanut tukevan otteen olkapäästä ja tuupannut noviisin sivuun:rolleyes:

mutanaama
23.07.2007, 15.22
:)
Aut's. Koira parka.
Ei se onneks näyttäny kärsineen törmäyksestä yhtään, häntäkin heilui http://www.youtube.com/watch?v=KVcodisONKs

Videolla itse asiassa näkyy, kuinka saksalainen eläintenvihaaja jarruttaa vain takarenkaalla, jotta saisi vauhdin sovitettua törmäyskurssille koiran kanssa. Hidastuksesta näkyy kuinka germaani raa´asti löi koiraa vielä satulalla päähän.

ketju44
23.07.2007, 15.40
:)

saksalainen eläintenvihaaja jarruttaa vain takarenkaalla, jotta saisi vauhdin sovitettua törmäyskurssille koiran kanssa. Hidastuksesta

Saksa on paska maa :rolleyes:

TuomasR
24.07.2007, 23.08
Ei ole todellista
Mikä ei ole todellista? Se että autoilijan voi olettaa huomaavan risteävän pyörätien vai se, että autoilija ei välttämättä oleta pyöräilijän ajavan autotiellä (varsinkin kun pyörätie kulkee autotien vieressä) parkkiruudusta peruuttamisen lopettaneen auton editse? Eikö isä opettanut pitämään turvaväliä peruuttavaan autoon ;)

ensiferum
25.07.2007, 01.27
Se mikä rassaa on se että kun kaupungissa ajaa nätisti tiellä eikä jalkakäytävällä kun se on jalankulkijoille niin sitte nämä samat jalankulkijat änkee joka suojatien kohdalla suoraan eteen nähtävästi vaan sen takia kun se tulija on pyöräilijä eikä autoilija. Ehkä tässä ihmiset ei vaan tiedosta osaa ajatella että lujaa se pyöräkin voi tulla ja sitte hypätään suoraan eteen. :seko:

Niin ja minkä takia monet jalankulkijat (varsinki mummot!) vaihtaa kävelylinjaa suoraan eteen kun ne kuulee että pyörä tulee takaa? Jos nyt vaikka kävelee väärää reunaa niin sitte kävelee väärää reunaa, kyllä se pyöräilijä kiertää sen verran.
Sattuipa viime talvena joku mummo käveli lähellä pyörätien vasemmalla puolen (itse poljin oikealla) ja kun kuuli tuloni niin katto taakseen ja jostain ihmee paniikkisyystä pomppasi suoraan oikealle puolen. No eipä siinä muutaku lukkojarrutus ja pyörä nurin. Jarrukahva katkesi ja kengät meni täyteen lunta.:mad:

tya
25.07.2007, 01.43
Se mikä rassaa on se että kun kaupungissa ajaa nätisti tiellä eikä jalkakäytävällä kun se on jalankulkijoille niin sitte nämä samat jalankulkijat änkee joka suojatien kohdalla suoraan eteen nähtävästi vaan sen takia kun se tulija on pyöräilijä eikä autoilija. Ehkä tässä ihmiset ei vaan tiedosta osaa ajatella että lujaa se pyöräkin voi tulla ja sitte hypätään suoraan eteen. :seko:

Joo, pyörän eteen tullaan ihan eri tavalla kuin auton. Johtuu varmasti siitä, että 95% pyörällä liikkujista ajaa puolta siitä nopeudesta, mitä tämän palstan väki, ja siksi on totuttu siihen että pyörä liikkuu niin hiljaa että katua voi lähteä ylittämään vaikka sellainen olisi tulossakin. Toinen syy on, ettei pyörästä kuulu moottorin ääntä ja rengasmelua kuten autoista. Ajoradalla ajava pyöräilijä on kuitenkin harvinaisuus kaupungissa, suurin osa ajaa lakia rikkoen jalkakäytävillä. Oikeassa paikassa oleva pyöräilijä on jalankulkijalle yllätys.

Ajorataa ajavan on kuitenkin päästettävä menemään jalankulkija, joka on astumassa suojatielle. Jalankulkijalla on siis "etuajo-oikeus". Vika ei siis ole siinä, että suojatielle mennään vaikka pyöräilijä on tulossa, vaan siinä, että suojatielle ei mennä, jos auto on tulossa. Oikeus olisi. Jalankulkijat on päästettävä suojatien yli niin pyörällä kuin autollakin kulkiessa.

Niin ja minkä takia monet jalankulkijat (varsinki mummot!) vaihtaa kävelylinjaa suoraan eteen kun ne kuulee että pyörä tulee takaa? Jos nyt vaikka kävelee väärää reunaa niin sitte kävelee väärää reunaa, kyllä se pyöräilijä kiertää sen verran.

Joo, ärsyttävää on. Johtuu yleensä pelästymisestä kun huomataan vasta aika myöhään että pyöräilijä on tulossa. Sitten refleksinomaisesti singahdetaan karkuun. Soittokellon käyttäminen tai huutaminen todella hyvissä ajoin auttaa, silloin mummolla on aikaa juoksennella paniikissa puolelta toiselle vähän aikaa yllättyneenä siitä että kevyen liikenteen väylillä on muitakin kuin hän, ja ymmärtää asettua jompaankumpaan reunaan ennenkuin pyöräilijä on kohdalla.

ensiferum
25.07.2007, 01.55
Soittokellon käyttäminen tai huutaminen todella hyvissä ajoin auttaa, silloin mummolla on aikaa juoksennella paniikissa puolelta toiselle vähän aikaa yllättyneenä siitä että kevyen liikenteen väylillä on muitakin kuin hän, ja ymmärtää asettua jompaankumpaan reunaan ennenkuin pyöräilijä on kohdalla. :D:D

Wile
25.07.2007, 11.34
Monet kävelijät käyvät vaihtelemaan linjaansa kun näkevät että pyöräilijä lähestyy kauempaa. Tämähän on pahin moka mitä voi tehdä, eikä tilannetta auta se että kirjoitan asiasta tälle palstalle, koska jokainen palstan käyttäjä tuntee ongelman. On myös jonkinasteinen käsittämättömyys, miten vuodesta toiseen ihmiset voivat kävellä koko tien leveydeltä, mikä ihme siinä on ettei tajuta, että tiellä on muita liikkujia.

Lisääntyvässä määrin näkee muuten kun rivi aikuisia peittää tien, ja edessä on vielä pikkulapsi ajelemassa fillarillaan. Tässä tilanteessahan aikuiset toimivat oikein, ja pikkufillaristille toki annan sen verran rispektiä että hidastan ainakin kävelyvauhtiin ja vielä kannustukseksi moikkaan lapselle. Mutta jos sitä lasta ei siellä pyörän kanssa mene, mahdollisuuksien mukaan suhautan kyllä niin läheltä sitä vasemmassa reunassa kävelevää että tajuaa ensi kerralla kävellä niin että pyöräilijä mahtuu jostain välistä ohi.

Pyörällähän pitäisi kai ajaa keskellä tietä, tällaista olen lukenut moneenkin kertaan eri lehdistä. Kävellä saa kummassakin reunassa kumpaankin suuntaan. Periaatteessa hyvä idea jättää fillaristeille keskelle nopeampi väylä, mutta koska kukaan ei tällaista sääntöä tiedä, ei järjestelmä tietenkään toimi.

Vain Suomessa muuten voi taksi tms väläytellä valoja kun ajaa fillarilla maantien laitaa, vaikka pyörätie olisikin vieressä ja täynnä jalankulkijoita. Ens kerralla lentää juomapullo tai vastaava perään. Muistan kun toissakesänä autokuskia rupesi vituttamaan ihan tosissaan että ajoin autotien reunassa Lappeenrannan satamassa, soitteli torvea siinä ja sitten kiihdytti tukkeeksi suoraan eteen. Minulla oli koko ajan vauhtia mittarin mukaan 40km/h, ja kun yritin ohittaa autoa, päättikin tämä blokata reittini ja olin ajaa vanteet naarmuille kanttikiveykseen.

Tapio Silvéniä tuntuu touhu ainakin häiritsevän http://www.iltalehti.fi/autot/200707126337116_ae.shtml . Mitenköhän Tapio selviäisi esim. Etelä-Euroopan liikenteessä, kun Suomessakin ongelma vaikuttaa näin suurelta. Saattaisi tulla ruumiita jos Tapio saisi vaikkapa Espanjassa auton alleen.

Eilen illalla ajelin tätä kotikatua autotien reunassa, kyllä mulla nopeutta oli 35km/h, painoin minkä pääsin lievään ylämäkeen. Tiellä on 30km/h rajoitukset (kyllä, ajoin hieman ylinopeutta), maalattu useaan kertaan tiehen, hidastekorokkeita jne, niin ei kun takana ollut auto puskee väkisin ohi. Itsekin toki syyllistyin rikokseen, mutta eihän pyörällä voi ajaa missään tilanteessa kovempaa kuin autolla, eihän? Homma on niin että valtaosalla suomalaisautoilijoista on asennevamma, autoa yksinkertaisesti pidetään niin pyhänä ja etuoikeutettuna asiana, että pahaa tekee. Auto ei ole jumala - se on vain yksi muista tielläliikkujista - tätä eivät suomalaiset tule ikinä tajuamaan. Pienikin tahaton virhe liikenteessä toisellekin autoilijalle, niin tämä on automaattisesti "kusipää, mulkku, vitun paska" tms. Kylläpä olisi hauskaa kuunneltavaa jos muutamaan täysin sattumanvaraisesti valittuun autoon asennettaisiin mikrofonit, joilla voisi kuunnella mitä kuski yksin kopissaan selittää. Liikenne on ihmeellistä taistelua ja valitettavan monille tapa purkaa stressiä, joka itse asiassa myös aiheutuu siellä liikenteessä, kun ei päästä ohi siitä 10km/h alinopeutta ajavasta mummosta - vaan halutaan olla se puoli minuuttia ennen perillä, se puoli minuuttia jossa kyse on kirjaimellisesti elämästä ja kuolemasta, vaikka näin ei tarvitsisi eikä pitäisi olla.

Paljonkohan hemmolla on vauhtia törmäyksessä? Näkee kuitenkin selvästi, että ehti lukkojarruttaa melko pitkään ennen koiraan osumista. Ja etukiekko menee aivan tuusan nuuskaksi! Hiilikuitua tietenkin...

Hienosti kääntää kyllä kiekon vinoon vahinkojen minimoimiseksi.

arctic biker
25.07.2007, 13.57
tapahtui kesällä -78. mulla uudenuusi cressu ja lenkillä.pyörätie päättyi ja maantielle, suoranpätkä ja sen jälkeen kohtuullinen ylämäki edessä. nuoruuden innolla vauhti täysille ja tulipa siinä kateltua takavaihtajaakin että kuinkas ne ketjut takarattaalla kulkee,kitkavaihtajat tietysti viistoputkessa. no nostan päätäni ja mitä näenkään kolme hirveä ylittää tietä. uroshirvi ensimmäisenä jo keskellä tietä menossa ja kaksi naaraspuolista perässä, jonossa ja rauhallisesti oikein hyvässä järjestyksessä. jäi siihen tommoinen 10 metriä väliä kun sain pyörän seis.
pikkaisen hätkäytti. uros vaan vilkaisi ihan kuin olis sanonut että oota rauhassa kyllä me tästä mennään. no minähän oottelin:D

tas-c
29.07.2007, 22.04
Tässä muutama kesän tapahtuma:

- Kävelen keskustassa ja olen ylittämässä suojatietä vihreällä valolla. Kääntyvä pakettiauto ei ilmeisesti ymmärtänyt, että jalankulkijoita tulisi väistää ja yrittää siis ajaa päältä. Meni kuitenkin noin 10cm verran ohi (ja melkein ajoi jalan yli). Muutama huomioläimäys pakun kylkeen muistuttamaan tapon yrityksestä.

- Ihan peruskuvio: Ajan fillarilla pyörätietä ja kevyelle liikenteelle palaa vihreä. Vastaantuleva auto yrittää kääntyä vasemmalle kys. suojatien yli. Teki äkkijarrutuksen, kun ilmeisesti tajusi, että fillaria kuuluisi väistää.

- Ajan fillarilla autotietä, jossa on 30km:n rajoitus, hidastekorokkeita ja keskisaarekkeita. Tiellä on myös moottoriajoneuvolla läpiajo kielletty, jota tosin kaikki autoilijat tuntuvat rikkovan. Tien suuntaisesti ei mene pyörätietä. Joku nuori kuski haluaa välittömästi ohi ja tekee komean kiihdytyksen, jonka jälkeen vetää suoraan eteeni väistäen törmäyksen keskikorokkeeseen. Ei ollut montaa senttiä fillarin eturenkaan ja auton välillä. Toki hän myös rikkoi tuota läpiajokieltoa.

Lisäksi näen lähes päivittäin älytöntä punaisia päin ajamista autoilijoita. Monta kertaa suoraan ajava auto on vasta suojatien päällä, kun kevyelle liikenteelle syttyy jo vihreä. Toki monet fillaristit ja kävelijätkin menevät punaisia päin (itse en), mutta niissä tilanteissa on yleensä vain kyseisen henkilön oma terveys vaarassa.

Näin siis Turussa.

Offtopic: Monien fillaristien ajotavassa häiritsee jalkakäytävällä ajaminen - tämä on varsin yleistä pyöräteittömillä kaduilla. Ilmeisesti uskalluksen puute tai sääntöjen tuntemattomuus pitää heidät poissa autotieltä. Tekevät kuitenkin vain hallaa fillaristeille, sillä ensinnäkin jalankulkijat eivät pidä asiasta ja toiseksi autoilijat alkavat haluta pyöräilijän pois tieltään sääntöjä rikkomaan jalkakäytävälle, koska "muutkin pyöräilijät ovat tajunneet sinne väistää". Ei hyvä.

Hans von Bagh
30.07.2007, 09.48
[quote=tas-c;845535

Offtopic: Monien fillaristien ajotavassa häiritsee jalkakäytävällä ajaminen - tämä on varsin yleistä pyöräteittömillä kaduilla. Ilmeisesti uskalluksen puute tai sääntöjen tuntemattomuus pitää heidät poissa autotieltä. Tekevät kuitenkin vain hallaa fillaristeille, sillä ensinnäkin jalankulkijat eivät pidä asiasta ja toiseksi autoilijat alkavat haluta pyöräilijän pois tieltään sääntöjä rikkomaan jalkakäytävälle, koska "muutkin pyöräilijät ovat tajunneet sinne väistää". Ei hyvä.[/quote]

Mistä löytyy pyöräilijälle liikennesäännöt selkeästi kerrottuna?

On kuullut useita irrallisia ohjeita, joiden oikeellisuutta en tiedä:

Pyöräilijän on käytettävä kevyeelle liikenteelle tarkoitettua väylää, jos sellainen on.
Kevyen liikenteen väylällä suurin sallittu ajonopeus on 25 km/h (pyörällä).
Pyöräilijä ajaa tien oikeata reunaa tai pientareella, niin lähellä oikeata laitaa kuin mahdollista vaarantamatta omaa tai muitten turvallisuutta. Rinnakkain ajo on kielettyä.
Lyhyitä pätkiä saa ajaa autotien oikeata tai vasenta laitaa, jos sillä välttää turhan tien ylityksen.
Pyöräilijä ei saa ajaa jalkakäytävällä (yli 12 vuotias).

Muuten ajotiellä pyöräilijä ja autoilija noudattaa samoja liikennesääntöjä ja ovat lain edessä tasa-arvoisia.

Eli onko sallittua ajaa kaupungissa (nopeusrajoitus 30 tai 40 km/h, eikä pyörätietä ole) keskellä autokaistaa siten että pitää auton takanaan, koska auton päästäminen rinnalle vaarantaa omaa turvallisuutta.
Ja mikä tämä lyhyt pätkä on, jolloin saa ajaa autotiellä vaikka pyörätie on olemassa tien toisella puolella.

Hans

Visa
31.07.2007, 10.19
Ja mikä tämä lyhyt pätkä on, jolloin saa ajaa autotiellä vaikka pyörätie on olemassa tien toisella puolella.

Minun tulkintani (joka on tietenkin juuri se ainoa oikea!) on, että minkä tahansa asutuskeskuksen läpi ajaminen on lyhyt matka - ainakin matka-ajossa. Valitettavan usein niiden (asutuskeskusten) ulkopuolella taas pääsee toteamaan, että nyt tämä pyörätie on sellainen freestyle-kumpareikko, että sillä ajaminen ei käy haitatta päinsä, joten jatketaan ajoradalla.

Bomb
01.08.2007, 09.44
Tänään tuossa Vääksyntien ja Teollisuuskadun risteyksessä (http://maps.google.com/?ie=UTF8&om=1&ll=60.189975,24.961528&spn=0.00375,0.009978&z=17) yritti pakettiauto ajaa minun ja jonkun maastopyörällä liikkeellä olleen päälle kiihdyttäessään punaisia päin, vaikka jopa jalankulkija-valo oli jo vihreänä. En tiedä, että osuuko ketjun aiheeseen, kun sai kuitenkin pysäytettyä niin, että väliä jäi vielä yli metri kumpaankin, mutta kyllä itsellä ehti käydä vaikka mitä skenaarioita siinä mielessä, kun sen pakettiauton vauhti hidastui renkaiden "kirskuessa".

OFFTOPICINA sille maastopyöräilijälle, jos sattuis vaikka eksymään tänne, että jos meninkin ohi siinä edellisellä pätkällä (vaikka kuulinkin, että alkoi vaihteet paukkua takana, eihän tällainen satakiloinen yksinkertaisesti voi mennä susta ohi), niin ei ole kovin kiva, että valojen jälkeen kiilaat eteen ajelemaan mummovauhtia, vaikka ottaisit kuinka räjähtävän lähdön niistä valoista. :mad: Onneksi olin käytännössä perillä töissä, niin ei tarvinnut enää mennä ohi, koska sama homma olisi varmaan toistunut joka paikassa, missä olisi tarvinnut pysähtyä niin kauan kuin reitti olisi osunut yksiin. :p

Helpotti.

ketju44
01.08.2007, 12.17
Täälä tottakai , haukuttava osapuoli on aina autoilija.Pyöräilijöiden liikkennekuri on yleensä vielä huonompaa kuten tuostakin voi päätellä. Tuollaisia sattuu eteen todella usein,mutta niistä selvitään yleensä säikähdyksellä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708016417272_uu.shtml

Lasse
01.08.2007, 13.16
Täälä tottakai , haukuttava osapuoli on aina autoilija.Pyöräilijöiden liikkennekuri on yleensä vielä huonompaa kuten tuostakin voi päätellä. Tuollaisia sattuu eteen todella usein,mutta niistä selvitään yleensä säikähdyksellä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708016417272_uu.shtml
No kyllä tietysti näinkin, itse autoillessa ei noita pyöräilijän aiheuttamia vaaratilanteita ole tullut eteen kovinkaan usein ehkä kerta kolmeen vuoteen tai harvemmin.
Pyöräillessä läheltä piti tapauksia useampi vuodessa (myös jalankulkijoiden aiheuttamia).
Selvästi pyörän havaitseminen on autoilijoille vaikeaa ja jalankulkijaa havaitsemista tuntuu vaikeuttavan äänettömyys ja nopeus.
Mielestäni pyörätien käyttö tulisi olla vapaa ehtoista, (niiden kuntokin on heikentynyt huomattavasti ainakin täällä porvoon seudulla).

ketju44
01.08.2007, 21.31
Mielestäni pyörätien käyttö tulisi olla vapaa ehtoista, (niiden kuntokin on heikentynyt huomattavasti ainakin täällä porvoon seudulla).

Ajelen maantiepelillä 95% maantiellä ja aika paskat on pyörä.tiet pirkanmaallakin

Tupe
02.08.2007, 09.12
Näin viime yönä unen, jossa pyöräilijä jäi roskisauton alle. Roskinauto tuli kolmion takaa hitaasti. Fillaristi jäi auton alle täysin äänettömästi. Paskakuski ei huomannu mitään (tietenkään, koska useimmat niistä on asennevammaisia kaahaajia). Kun auto oli menny huomasin, että fillaristi makaa maassa ja sen päänahasta on lohjennut siisti "skalpeerattu" pala asvaltille. Ei tullu edes verta tai mitään. Fillaristilla ei ollu pottaa. Fillaristi sanoi maassa maaten, että "ajatella että täs mää ny makaan pää irti."

--

Liekö tähän uneen toiminut innoittajana seuraavat tapahtumat:

Ajelin eilen illalla Ruskosta kotiinpäin Turkuun. Ajoin nopeusrajoituksen mukaisesti 60 km/h. Matkalla joku mopopoika ohitti minut ja perässäni olevan auton suojatien kohdalla keskisaarekkeen toiselta puolelta ja jatkoi matkaansa kohti Ohikulkutien ylittävää siltaa noin 100-120 km/h vauhdilla useita suojateitä ja risteyksiä ohittaen.

Vähän matkaa ajettuani meinasi vastaantulijaa ohittava mopopoika törmätä minuun ohittaessaan mutkassa ja mäessä ajanutta autoa. Tämä mopopoika ajoi lähimmillään alle metrin päästä autoni vasenta etunurkkaa. Mopopoika selvästi yllättyi, kun tällä vilkkaasti liikennöidylllä kadulla tuleekin muita autoja vastaan!

Satakunnantien risteyksessä Länsikeskuksen Citymarketin takana joku nuori miesautoilija kaahasi pienellä punaisella autolla (Audilla?) kolmion takaa suojatien yli ja kääntyi vasempaan ja jatkoi suoraan päin punaisia liikennevaloja.

Mikä näitä ihmisiä vaivaa?

--

PS. Mopopojalla tarkoitan tässä yhteydessä moottoripyöräilijää, joka ei selvästikään henkisiltä kyvyiltään ole vielä valmis ajamaan moottorikäyttöistä ajoneuvoa yleisillä teillä.

ketju44
02.08.2007, 10.55
Näin viime yönä unen, jossa pyöräilijä jäi roskisauton alle. Roskinauto tuli kolmion takaa hitaasti. Fillaristi jäi auton alle täysin äänettömästi. Paskakuski ei huomannu mitään (tietenkään, koska useimmat niistä on asennevammaisia kaahaajia).

Miksi asenteesi puhtaanapidon työntekijöihin on noin alentuva ? Sama auto on voinut viedä sinunkin vaippojasi. Jos elämässä auto ajaisi hitaasti kolmionkin takaa , niin olisiko silloin syytä pitää pyöräilijää idioottina , kun ei ymmärrä väistää :rolleyes:??

Olen autoilevana pyöräilijänä / pyöräilevänä autoilijana vahvasti siinä tiedossa että suurimmat koheltajat istuvat pyörän selässä. Eivät saa vaan niin suurta vahinkoa aikaan , mutta itkeä osaavat :cool:

Tupe
02.08.2007, 13.47
Miksi asenteesi puhtaanapidon työntekijöihin on noin alentuva ?

Tarkoitat varmaan "alentava".

Olen itsekin ollut paskakuskin apumiehenä hommissa ja on muuten pirun raskata hommaa se. En väheksy heidän tekemäänsä työtä vaan kuvasin erään roskakuskiryhmän ajokäyttäytymistä.

Väitteeni paskakuskien asennevammoista perustuu käytännön havaintoihin, joita olen tehnyt aitiopaikalta mm. keittiöni ja makuuhuoneeni ikkunoista. Kerrostalomme pihalta lähtevät paskakuskit ajavat usein aivan liian kovaa vauhtia takaisin kadulle. Muullakin niiden näkee täällä Turussa ajavan aika holtittomasti.

Joukossa on toki nähty myös asiallisesti ajavia kuljettajia.

Timi
02.08.2007, 15.44
Eilen olin lenkillä Kruununhaka - Lauttasaari - Espoo, siellä pörräystä ja takaisin. Poljin sitten ajoradalla Kaivopuiston kohdalla välttääkseni hitaamman liikenteen ja etenkin jalankulkijat. Kunnes sitten loppuvaiheessa aivan yht´äkkiä jalankulkija pomppaa ajoradalle eteeni. Lukkojarrutus pelasti tilanteen nippa nappa. Jalat löi loukkua, koska ajattelin fillarilla niistävän hänet ja samalla itseni.

Ymmärrän kyllä, että fillaria ei kuule, mutta miksi jalankulkijat pomppaavat ajoradalle katsomatta kummallekaan puolelle???

mutanaama
02.08.2007, 20.00
Heh, mulle meinaskin käydä tosi hassusti.
Tollanen hauskuus (http://www.saunalahti.fi/~aholakar/oksa.jpg)oli alamäessa vastassa. Tulin onneksi suht hiljaa, kun meinasin hypätä maassa näkyvän puun yli silleen rengas kerrallaan, tosin huomiokin oli enemmän kiinnittynyt maahan, kuin yläpuolelta tulevaan oksaan. Tosta sitä ei ehkä huomaa, mutta auringon valo oli just silleen kivasti sen takana, ettei sitä meinannu heti huomata. Tästä (http://www.saunalahti.fi/~aholakar/oksa2.jpg)selviää sen oksan sijoitus pyöräilijän naamaan.

Varsinainen käytännön pila, jos sen oli joku noin katkonu.

No enää se ei ole vaaraks kellekään, kun sain sen repästyä veke.

Shimaani
02.08.2007, 20.56
Ei siinä eilen ehtoolla tuota miinaa ollu tai olisin sen siivonnut koiranulkoilutuslenkillä vex ku itekin tulee ajeltua tuota polkua... edit - kukahan prk sinne ripottelee niitä oksia polulle pitkittäin vaihtajansurmax?

mutanaama
02.08.2007, 21.13
Ei siinä eilen ehtoolla tuota miinaa ollu tai olisin sen siivonnut koiranulkoilutuslenkillä vex ku itekin tulee ajeltua tuota polkua...

Eilen, siis keskiviikkona sen sieltä bongasin kuuden aikaan. Olis voinu tökkästä hämärässä naamaan ihan dallaillessakin.

mutanaama
02.08.2007, 21.19
edit - kukahan prk sinne ripottelee niitä oksia polulle pitkittäin vaihtajansurmax?

Meinaatko sinne lätäkköjen luokse eteläpäähän

Shimaani
02.08.2007, 21.32
Meinaatko sinne lätäkköjen luokse eteläpäähän No oikeastaan joka halvatun kurapaikkaan siitä aitaa vastapäivään kiertäen. Latois edes poikittain ne astinlaudat mutku ei... Mitenkähän mä en tuota oksamiinaa ole huomannu...? Ehkä se on niin hiljakseen valunu etten o kiinnittäny huomiota moiseen ku melkein joka ehtoo meen siitä kohtaa :o

Hyvä ettei kuitenkaan tullut oksasta ohtaan :)

mutanaama
02.08.2007, 21.51
Oon siitä ajanu itsekin aikasemmin, eikä sitä ennen ollu, olisko toissapäiväinen myräkkä sen kaatanu. On toi kuitenkin kivempi kiertää vastapäivään kuin myötäpäivään, on ainakin mulle vähemmän pyöränkantoa

JarkkoN
14.08.2007, 12.39
Sattuipa tuossa viime lauantain lenkillä melkoisen läheltä piti tilanne. Ajelin otsikossa mainittua pätkää aivan tien oikeassa reunassa. Tosin piennarta tuolla tiellä ei juurikaan löydy. Kuulin, että takaani lähestyy auto ja eipä aikaakaan, kun tunnen kevyehkön "hipaisun" lonkassani. No, siinä aikani tasapainoiltuani sain pidettyä itseni juuri ja juuri pystyssä siellä ojanpenkalla.

Kyseinen kusipää jatkoi matkaa "soutaen" koko tien leveydeltä. Itse jatkoin lenkkiä jalat vapisten, ja eipä aikaakaan kun näin samaisen kotelon ojanpenkalla tien oikealla puolella auton perse pystyssä. Samassa kuulin poliisien saapuvan paikalle pillit ulvoen...

Paikalle päästessäni havaitsin turvatyynyn repaleiden lomasta, että kuskin pukilla oleva juustoaivo oli aivain kamoissa. Siinä poliisien repiessä ukkoa kapiinista totesin kaverille, että toivottavasti sattui ja pahasti (ikävä kyllä tässä kävi taas perinteisesti, hörhö näytti olevan täysin kunnossa...)

Pääasia oli että sekä fillari että pilotti selivisivät tällä kertaa pelkällä säikähdyksellä. Mutta kieltämättä eilisellä lenkillä tuli pari kertaa "flash back", kun kuulin auton lähestyvän takaa..

Shamus
02.11.2007, 18.13
Liiankin lähellä oli aamulla...
Elikkäs osui auton kylkeen!

Töihin mennessä aamusella jo lähes perille päästyäni toiseksi viimeisessä risteyksessä,(Hese pesun kohdallaTurussa) tulee auto pihasta kolmion takaa ja pysähtyy.

Selvä voin siis mennä...no sitten se päättikin lähteä jatkamaan matkaansa.
Siihen se sitten kolahti!
Vauhtia ehkä 20km/h mulla ja alla Salsan CC-pyörä.
Ainoat vahingot, kipeä oikea kämmen ja hartia. Sekä jalassa pari pientä ruhjetta.

Pyörään ei mitään!!!
Autossa lommo ja naarmu ovessa sekä pari lommoa takalosuojassa...heh heh...

SalsaMisu
05.11.2007, 13.28
Lähdettiin perjantaina vaihtamaan autoon talvirenkaita tuonne maaseudulle ja matkalla sitten rysähti kun edellä ajanut mies ajoi peurakolarin.
Henkilövahinkoja ei sattunut (onneksi!)
kolariauto meni ryttyyn (rahalla saa aina lisää muovia ja peltiä)
pieni söpö peura siirtyi peurojen taivaaseen :( (onneksi eläin kuoli välittömästi - itse en olisi millään pystynyt peuraa lopettamaan ja kammottaa pelkkä ajatuskin, että paikalle pysähtyneiden tehtävä on varmistaa ettei eläin joudu kärsimään turhaan.)Pidetäänhän hyvät turvavälit liikenteessä. Onneksemme meillä oli hyvä etäisyys edellä ajaneeseen >> vältimme peräänajon ja kolarin itse. Hirvien, peurojen ym. kanssa kolaroidessa ei välttämättä jää aikaa reagoida. Turvavyöt siis kiinni, ajonopeus kelin mukaan ja ne talvirenkaat alle.

Turvallista talvea toivottaen, SalsaMisu

raato
05.11.2007, 15.23
pieni söpö peura siirtyi peurojen taivaaseen :( (onneksi eläin kuoli välittömästi - itse en olisi millään pystynyt peuraa lopettamaan ja kammottaa pelkkä ajatuskin, että paikalle pysähtyneiden tehtävä on varmistaa ettei eläin joudu kärsimään turhaan.)
Juu.. viimekesän karsein muisto: kun piti käydä lopettamassa yllättäen auton alle juossut orava :(

Henki Hieveri
05.11.2007, 15.36
Turvavyöt siis kiinni

Ei mun pyörässä mitään vöitä ole ollut ennenkään!

GTMile
05.11.2007, 16.04
Juu.. viimekesän karsein muisto: kun piti käydä lopettamassa yllättäen auton alle juossut orava :(
Mulla on samanlainen muisto toissa kesältä. Pari kuukautta myöhemmin sitten yritin välttää saman toistumista jarruttamalla. Tuli oravan hengestä aika kallis sille takanani tulleelle autoilijalle ja sen vakuutusyhtiölle...

Eilen fillarilenkillä olisin saanut putsattua mersun oven eturenkaalla. Ei vain autoilija katsellut pyörätielle suojatien yli ajaessaan. Oli ukon ilme oli aika muikea, kun huomasi mut vasta, kun jarrutin pysähdyksiin siihen sivuikkunan viereen.

Mikrometri
05.11.2007, 16.27
Pari vinkkiä eli jos sattuu isompi lopetettava kuten esim. saksanhirvi niin kannattaa riisua paremmat kuteet pois kun se veri lentää jonkun verran sitä kalloon hakatessa jos ja kun ei muuta kättä pidempää ole käytössä kuin Lexuksen tunkki.Kyllä se silläkin onnistuu mutta vinkkinä no.2 kannattaa pitää kunnon puukkoa mukana auton peräkontissa.

vema60
05.11.2007, 16.40
vinkkinä no.2 kannattaa pitää kunnon puukkoa mukana auton peräkontissa.
Pienempien eläinten kohdalla voi ajella siinä eläimen päällä ees taas muutaman kerran. Kyllä siinä henki irtoo ruumiista.

TuomasA
05.11.2007, 17.37
SalsaMisulla edellinen viesti ja signature täydentävät toisiaan loistavasti... :D

drop
05.11.2007, 17.41
Mulla on samanlainen muisto toissa kesältä. Pari kuukautta myöhemmin sitten yritin välttää saman toistumista jarruttamalla. Tuli oravan hengestä aika kallis sille takanani tulleelle autoilijalle ja sen vakuutusyhtiölle...

Ei isoa koiraa pienempää kannata väistää... Kerran itsekin olen jarruttanut kun kissa juoksi tien yli. Satuin vaan just olemaan hiekkatiellä, mutkassa, liian kovalla vauhdilla. Pitkäksihän se meni, mutta kissa selvisi. :(

Kaitainen
08.12.2007, 10.47
Heräsin tänään jo aikaisin aamulla ja päätin lähteä maasturilla pyörähtään Tampereella. Tullessani takaisin päin Epilässä Teboilin kohdalla, kuulin takaani pitkän tööttäyksen ja samassa auto osui hihaani.
AUTO OLI HARMAA PEUGEOT 307 FARMARI.
Ajoin tien oikean reunan pyöräkaistaa.
Repsikan paikalta näytettiin keskaria.
Huomasin,että auto kääntyi Ylöjärventielle, jonne itsekin olin menossa.
Kun ajelin sitten n.5-10min myöhemmin siinä Tohlopin tenniskenttien kohdalla kävelytiellä, kuulin tutun tuuttauksen. Käännyin katsomaan ja näin kun auto välkytteli pitkiä valoja. Kohdallani se pysähtyi ja autossa olevat näyttivät taas keskisormea. Olivat keski-ikäisiä miehiä.
Auto kaasutteli ja lähti kävelytiellä ajamaan minua kohti.
Siirryin kohdalla olleen talon pihaan ja samassa meidät ohitti toinen auto.
Minua ahdistellut hullu lähtikin torvet soiden tämän auton perään?????????:seko::seko::seko::seko:

Kotiin päästyäni soitin poliisile ja annoin rekkarin. Lupasivat katsella asiaa..
Meistä todella löytyy monenmoista tallaajaa ja erityisesti autoilijaa.
Pakko ihmetellää miten olen joskus nuorena jaksanut ajaa työkseni autoa noiden hullujen keskellä, kun pyörälläkin se on niin pirun vittumaista!?

Kaitainen
08.12.2007, 11.17
Ja lisäänpä vielä, ettei tämä kosketus hihaan ollut todellakaan ensimmäinen kerta. Tämä tapa pyyhkiä peilintaustan kurat pyöräilijän hihaan on yllättävän yleistä ja on viime kesän jälkeen vain yleistynyt.
Tai voihan olla, että tämä on seurausta Suomen amerikkalaistumisesta: Jenkit pelaa ajaessan rekkaripeliä ja suomalaiset tapa pyöräilijä peliä..

NINer
13.12.2007, 10.40
Jaha, olinkin jo tätä odottanut:
Aamulla tullessani töihin tuli tässä Turussa Humalistonkadulla risteykseen hiljentäessäni pakettiauto niin lähellä ohi (piti kai senkin pysähtyä ?!) että kopsautti kyynärpäähän. Ohajushan siinä heilahti ja piti ottaa hädissään tukea pakun sivupeilistä.
Jarrutus myöhäksi > edellisen auton perään eturengas. Ei onneksi ollut enää vauhtia enempiä, joten en kaatunut vaan sain jalan maahan.
Siinä sitten ketutus päällä käännyin pysähtyneen pakettiauton puoleen, niin äijä näyttää mulle keskaria !!!
Ehdin vähän aikaa ajaa vielä pkettiauton perässä josko tämä edes pysähtyisi kysymään miten kävi, mutta p*skat mitään.

Ihan taas käsittämätöntä autoilua: pysähtymistilanteessa pitää tunkea vierelle, vaikka edessä on auto pysähtyneenä. Ja kuvittelisin että oli vielä ammattiautoilija, jollain firman pakulla kun oli liikkeellä.
No siinä taas sellaset vuodatukset

Peukku jäähauteessa ...

Marsusram
13.12.2007, 11.09
Ja kuvittelisin että oli vielä ammattiautoilija, jollain firman pakulla kun oli liikkeellä.

No jos firma on tarpeeksi suuri välittämään imagostaan, laita sinne kysely että kuuluuko kyseinen käytös talon tapoihin.

Yhdelle kiertoliittymästä eteen kiilanneelle ja opettamaan ruvenneelle "pyöräilijän tulee väistää kaikkea..." ei saanut keskusteluyhteyttä.
Kysyin firmasta jonka logot olivat auton kyljessä ja sain palautetta.
Olivat keskustelleet asiasta, ei silti ajokoulutuksen lisätarpeesta, vaan yleensä käyttäytymisestä talon edustajana.

tuntematon
13.12.2007, 11.36
Ihan taas käsittämätöntä autoilua: pysähtymistilanteessa pitää tunkea vierelle, vaikka edessä on auto pysähtyneenä.

Näitähän on liikenteessä. Siksi ruuhkassa kannattaa aina ajaa keskellä kaistaa ja vasta viime hetkellä kaistan reunaan ja jonoista ohi. Jonkun kerran on tullut vasemmalle kääntyessä ryhmityttyä oikein ja eiköhän silloin joku yritä risteyksessä ulkokautta ohi.

tuntematon
13.12.2007, 11.39
No jos firma on tarpeeksi suuri välittämään imagostaan

Ai niinku joku DHL?

NINer
13.12.2007, 12.53
Näitähän on liikenteessä. Siksi ruuhkassa kannattaa aina ajaa keskellä kaistaa ja vasta viime hetkellä kaistan reunaan ja jonoista ohi. Jonkun kerran on tullut vasemmalle kääntyessä ryhmityttyä oikein ja eiköhän silloin joku yritä risteyksessä ulkokautta ohi.

Just näin nimenomaan.
Täytyy tosiaan vaan rohkeammin ottaa risteyksissäkin se oma tila.

No, nyt alkaa puristusvoima jo palailla peukkuun =)

apartanen
13.12.2007, 13.34
Just näin nimenomaan.
Täytyy tosiaan vaan rohkeammin ottaa risteyksissäkin se oma tila.

No, nyt alkaa puristusvoima jo palailla peukkuun =)

Eikös vanha viisaus sano, että mitä keskemmällä ajat sen paremmin autoilijat väistävät.

Oatmeal Stout
13.12.2007, 16.21
Jaha, olinkin jo tätä odottanut:
Aamulla tullessani töihin tuli tässä Turussa Humalistonkadulla risteykseen hiljentäessäni pakettiauto niin lähellä ohi (piti kai senkin pysähtyä ?!) että kopsautti kyynärpäähän. Ohajushan siinä heilahti ja piti ottaa hädissään tukea pakun sivupeilistä.
Jarrutus myöhäksi > edellisen auton perään eturengas. Ei onneksi ollut enää vauhtia enempiä, joten en kaatunut vaan sain jalan maahan.
Siinä sitten ketutus päällä käännyin pysähtyneen pakettiauton puoleen, niin äijä näyttää mulle keskaria !!!
Ehdin vähän aikaa ajaa vielä pkettiauton perässä josko tämä edes pysähtyisi kysymään miten kävi, mutta p*skat mitään.

Ihan taas käsittämätöntä autoilua: pysähtymistilanteessa pitää tunkea vierelle, vaikka edessä on auto pysähtyneenä. Ja kuvittelisin että oli vielä ammattiautoilija, jollain firman pakulla kun oli liikkeellä.
No siinä taas sellaset vuodatukset

Peukku jäähauteessa ...
Jos vakavamman vamman mahdollisuus on olemassa, niin lääkärille, ja kaikki tapaukset tulisi saattaa poliisin tietoon.

Tosin turkulaisgradun mukaan pyöräonnettomuuksiin johtaa pyöräilijän tekemä arviointivirhe: Pyöräilijä arvioi väärin, yliarvioi, autonkuljettajan kevyenliikenteen havainnointikykyä ja reagointia keyeen liikenteeseen.

Mikrometri
13.12.2007, 16.38
Ai niinku joku DHL?
Jossa varmasti nauretaan pitkät naurut sille soittajalle.Ja fillaroijille.
Tuommoiset soittajat vain pilaavat pyöräilijöiden asemaa mutta Wanna Be Kansankynttilät kai saa noista soitoista tyydytystä.

ttr
13.12.2007, 16.38
Arvioilta 40 vuoden päästä sarvikuonojenkin maassa polkupyörää pidetään varteenotettavana kulkuvälineenä, esimerkiksi tällä tavalla

cykelbox (http://stockholm.se/Extern/Templates/PageWide.aspx?id=115909)

Perustelut ennusteelleni:
- Liikennekulttuuri kehittyy 40 vuoden aikana pikkuhiljaa länsimaiseksi
- Öljy on loppu
- Ilmasto on lämminnyt sen verran, että ympärivuotinen pyöräily on virallisesti mahdollista (jopa Tampereella)

kpyora
13.12.2007, 17.55
...Tuommoiset soittajat vain pilaavat pyöräilijöiden ...

Olet täysin väärässä. Välitön perusteltu palaute on aina paikallaan. Yleensä yritykset ovat tarkkoja imagostaan ja jos soittaa riittävän ylös, niin asiat hoituvat kerralla. Ei toimitusjohtaja tai edes kuljetuksista vastaavan osaston päällikkö viitsi kovin montaa puhelua kuunnella, kun palaute menee perille.

- kuka teki
- mitä teki
- koska teki
- minkä takia vaarallista

Mikrometri
13.12.2007, 18.28
- kuka teki-joku parta-hippi fixillä
- mitä teki-törtöili keskellä ajorataa fillarilla
- koska teki-tänään keskellä päivää
- minkä takia vaarallista-huumeissa ajeli tai muuten vähän????
Ja eipä kummoinen firma ole kun TJ:lle kaiken maailman hönelöt voi soittaa ilman että sihteeri puuttuu asiaan.
Ainoa joka haukutaa on se onneton sihteeri.

Hevonen
13.12.2007, 18.37
- kuka teki-joku parta-hippi fixillä
- mitä teki-törtöili keskellä ajorataa fillarilla
- koska teki-tänään keskellä päivää
- minkä takia vaarallista-huumeissa ajeli tai muuten vähän????
Ja eipä kummoinen firma ole kun TJ:lle kaiken maailman hönelöt voi soittaa ilman että sihteeri puuttuu asiaan.
Ainoa joka haukutaa on se onneton sihteeri.

Ja luultavasti ei edes keskellä päivää, vaan pimeällä, ilman mitään valoja, heijastimia tms.

Iglumies
13.12.2007, 18.43
Kuka: mittalaite
Mitä teki: kolaroi Mannerheimintiellä
Koska: vuonna 1961
Minkä takia vaarallista: ajaa alfalla apupyörien kanssa, ja sihteeri hoitaa puhepuolen

kpyora
13.12.2007, 18.45
...TJ:lle kaiken maailman hönelöt voi soittaa ilman että sihteeri puuttuu asiaan...

Puhelin on tarkoitettu asioiden hoitamiseksi, eikä minulla ainakaan ole ollut vakeuksia saada langan päähän oikeita ihmisiä. Oleellista on asioiden ytimekäs hoitaminen, ettei vie toisen aikaa turhaan.

Mitä taas hippeihin tulee, niin on jokaisen oma asia, haluaako luoda luotettavan kuvan itsestään. Jos olo tuntuu partahipiltä, niin lienee syytä käydä parturissa ja ostaa partakone :p

HerraR
13.12.2007, 21.18
Tänään duunista kotiin huristellessani meinasi kolahtaa. Hämärä oli muuttumassa pimeäksi kun laskettelin noin kolmeakymppiä Tilkan mäeltä kohti Teboilia. Pyörätie kulkee tuossa Manskun vieressä, ja vastaantulevien autojen valot sotkevat näkyvyyttä. Ennen risteystä, josta 10-ratikka kääntyy, pyörätie kurvaa ajoradan viereltä bussipysäkin taakse. Juuri mutkassa huomasin edessä jotain outoa ja lukkojarrutus nastat kipinöiden. Rakennusmiehet olivat ilmeisesti tuoneet viereiselle raksalle jotain roinaa, ja "unohtaneet" sellaisen 4x2 -metrisen harmaan verkkoaitaelementin poikittain pyörätien ja jalkakäytävän yli. Ei tällä kertaa sattunut, mutta lähellä oli. Kävin karjumassa lähistöllä oleville työmiehille, pyytelivät kovasti anteeksi ja mutisivat että "ne on ne YIT:n miehet jättäneet". Ilman otsalamppua en olisi tätä leikkisää haastetta takuuvarmasti ajoissa havainnut. Pääosin läpinäkyvässä verkkoaitaelementissä ei ollut mitään heijastimia, varoitusvaloja tai edes huomioteippiä - tuollaisen kun pystyttäisi ilman ennakkovaroitusta mille tahansa autotielle niin voi sitä kolinaa. Pistin palautetta myös suoraan ko. työmaalle kun ahistaa tällainen.

kpyora
13.12.2007, 22.21
...Pistin palautetta myös suoraan ko. työmaalle kun ahistaa tällainen.

Pistä palaute myös HKR:lle. Ovat varmasti kiinostuneita.

Sami P
13.12.2007, 23.06
Hmm, tänään sattu vähän outo sattuma, kun sen ainoa kerran kun unohdan laittaa turvavyön kiinni, niin silloin joku meinaa tulla pakulla väkisin alle risteyksessä...

Henki Hieveri
14.12.2007, 06.06
Pääosin läpinäkyvässä verkkoaitaelementissä ei ollut mitään heijastimia, varoitusvaloja tai edes huomioteippiä - tuollaisen kun pystyttäisi ilman ennakkovaroitusta mille tahansa autotielle niin voi sitä kolinaa.

Niitä ei näe kunnolla aina päivälläkään. :mad:

Kaitainen
14.12.2007, 06.09
Tänään duunista kotiin huristellessani meinasi kolahtaa. Hämärä oli muuttumassa pimeäksi kun laskettelin noin kolmeakymppiä Tilkan mäeltä kohti Teboilia. Pyörätie kulkee tuossa Manskun vieressä, ja vastaantulevien autojen valot sotkevat näkyvyyttä. Ennen risteystä, josta 10-ratikka kääntyy, pyörätie kurvaa ajoradan viereltä bussipysäkin taakse. Juuri mutkassa huomasin edessä jotain outoa ja lukkojarrutus nastat kipinöiden. Rakennusmiehet olivat ilmeisesti tuoneet viereiselle raksalle jotain roinaa, ja "unohtaneet" sellaisen 4x2 -metrisen harmaan verkkoaitaelementin poikittain pyörätien ja jalkakäytävän yli. Ei tällä kertaa sattunut, mutta lähellä oli. Kävin karjumassa lähistöllä oleville työmiehille, pyytelivät kovasti anteeksi ja mutisivat että "ne on ne YIT:n miehet jättäneet". Ilman otsalamppua en olisi tätä leikkisää haastetta takuuvarmasti ajoissa havainnut. Pääosin läpinäkyvässä verkkoaitaelementissä ei ollut mitään heijastimia, varoitusvaloja tai edes huomioteippiä - tuollaisen kun pystyttäisi ilman ennakkovaroitusta mille tahansa autotielle niin voi sitä kolinaa. Pistin palautetta myös suoraan ko. työmaalle kun ahistaa tällainen.

Samanlaisia ansoja löytyy myös Mansesta.
Esim. Kalevan Teboilin lähettyviltä,ellei jo ole poistettu.

Lasse
14.12.2007, 19.35
Heräsin tänään jo aikaisin aamulla ja päätin lähteä maasturilla pyörähtään Tampereella. Tullessani takaisin päin Epilässä Teboilin kohdalla, kuulin takaani pitkän tööttäyksen ja samassa auto osui hihaani.
AUTO OLI HARMAA PEUGEOT 307 FARMARI.
Ajoin tien oikean reunan pyöräkaistaa.
Repsikan paikalta näytettiin keskaria.
Huomasin,että auto kääntyi Ylöjärventielle, jonne itsekin olin menossa.
Kun ajelin sitten n.5-10min myöhemmin siinä Tohlopin tenniskenttien kohdalla kävelytiellä, kuulin tutun tuuttauksen. Käännyin katsomaan ja näin kun auto välkytteli pitkiä valoja. Kohdallani se pysähtyi ja autossa olevat näyttivät taas keskisormea. Olivat keski-ikäisiä miehiä.
Auto kaasutteli ja lähti kävelytiellä ajamaan minua kohti.
Siirryin kohdalla olleen talon pihaan ja samassa meidät ohitti toinen auto.
Minua ahdistellut hullu lähtikin torvet soiden tämän auton perään?????????:seko::seko::seko::seko:

Kotiin päästyäni soitin poliisile ja annoin rekkarin. Lupasivat katsella asiaa..
Meistä todella löytyy monenmoista tallaajaa ja erityisesti autoilijaa.
Pakko ihmetellää miten olen joskus nuorena jaksanut ajaa työkseni autoa noiden hullujen keskellä, kun pyörälläkin se on niin pirun vittumaista!?
Niin kannattaa varoa siellä ulkona!!! Muistetaan että jopa 8% autoilijoista on jonkin asteisia psykopaatteja( tutkittua dataa) joten siellä todellakin on hulluja liikenteessä.

mk
29.05.2008, 15.38
Läheltä ei lasketa sanotaan, mutta tänään sydän löi muutamia satoja metrejä ylimääräisiä lyöntejä. Pari rekkaa välissä henkilöauto ja takaa lähtee kaksi amista koko letkan edelle. Piennarta tuossa kohtaa vähempi kuin valkoista reunaviivaa joten ei minne väistää, jos ei ojaan ois kääntänny. Itselläni vauhtia tuossa himpun yli 30km/h ja vastaantulijoilla varmasti sen 120km/h .. Saattais olla ettei tuossa olisi kypärästä ollut paljoa iloa. Hyvä ettei tullut kikkare housuun :eek:

Itsok
29.05.2008, 20.50
Jollain työmatkapyöräilijällä meni läheltä piti tilanne kosketukseen asti aamulla. Omalla työmatkallani Lempäälässä tuli vastaan tilanne, jossa autoilja oli tullut kolmion takaa pyöräilijän kylkeen ja veri oli irti. Bianchi oli hieman solmussa ja kuski sadatteli kovasti, soitin siihen sitten virkavalla selvittämään tilannetta ja jatkoin omaan työmatkaani. Hetken päästä vastaan tuli panda-auto ja ambulanssi...

mantis
29.05.2008, 21.03
... kuski sadatteli kovasti, ...

Kumpikohan kuski oli kyseessä? ;) Autoilija varmaankin sadatteli että "perk... kun tuommoisia pyöräilijöitä tuppaa eteen. Taas kestää työmatka vaikka kuinka kauan. Saisivat mennä jonnekkin missä ovat poissa autoilijoiden tieltä."

Luulenpa että kyseessä oli kuitenkin tämä toinen "kuski" vai kuinka?

Itsok
29.05.2008, 21.20
Kumpikohan kuski oli kyseessä? ;) Autoilija varmaankin sadatteli että "perk... kun tuommoisia pyöräilijöitä tuppaa eteen. Taas kestää työmatka vaikka kuinka kauan. Saisivat mennä jonnekkin missä ovat poissa autoilijoiden tieltä."

Luulenpa että kyseessä oli kuitenkin tämä toinen "kuski" vai kuinka?

Kyllä autoilija oli ihan hiljaa ja näki selvästi että ko. kuski tiesi olevansa syyllinen tilanteeseen. Pyöräilijä ei sit ollukaan ihan yhtä rauhallinen, tais jäädä kolarista melkonen adrenaalihuuru kroppaan :D

Mr.Auer
29.05.2008, 21.32
Pitkästä aikaa aihetta :)
Ei pitäny läheltä mutta ketutti kummasti.
Kotiin ajaessa Herttoniemen läpi: Auto seisoo kolmion takana oikealla, minä ajan suoraa tietä ajoradalla noin 25-30 km/h, takanani kaksi autoa. Kolmion takana seisovan urheilu-jyrän kuski katsoo minua, autoja ja painaa kaasun pohjaan ja suhahtaa renkaat vinkaisten suoraan eteen. Ehdin kyllä jarruttaa, mutta jos takana tullut auto olisi ajanu lähempänä ni ois voinu kolahtaa.

Täytyy tasapuolisuuden vuoksi mainita että takana tulleen mersun kuski ajoi esimerkillisesti, ajoi takanani hyvän välimatkan päässä kilometrin verran jo enne tota, eikä ohittanu myöhemminkään. Päästi vielä minut ensin tullessaan pihasta.

Henki Hieveri
30.05.2008, 05.18
Kotiin ajaessa Herttoniemen läpi: Auto seisoo kolmion takana oikealla, minä ajan suoraa tietä ajoradalla noin 25-30 km/h, takanani kaksi autoa. Kolmion takana seisovan urheilu-jyrän kuski katsoo minua, autoja ja painaa kaasun pohjaan ja suhahtaa renkaat vinkaisten suoraan eteen.

Tällainen vitsiniekka minullekin sattui Herttoniemessä. Sanan "urheilu" liittäminen autoiluun on jo sinällään humoristista.

Herttoniemessä olin ajamassa Linnanrakentajantietä yli risteyksen ja käännyin sitten vasemmalle ja melkein törmäsin siimaan, jota raksamiehet olivat pistäneet valmiin pyörätien poikki. Risteystä ennen moista lankaa ei voinut todeta.

greenman
30.05.2008, 07.42
Kopsahdin suojatiellä jonkun vanhan ameriikan raudan kylkeen. Onneksi ei ollut hirveästi vauhtia, kun kauppapyörällä olin liikkeellä. Mulla oli vihreat, mutta kuskilla oli visiin niska jumissa, kun ei pää kääntynyt. Ei viittinyt edes kaveri pysähtyä.

TKe_
30.05.2008, 08.26
Ei viittinyt edes kaveri pysähtyä.

Tämä on nykyään valitettavan yleistä ja erittäin huolestuttavaa. Kyllä itselle tulisi ensimmäisenä mieleen mennä tarkistamaan, että sattuiko kaveria jne.

Mikrometri
30.05.2008, 09.37
Tämä on nykyään valitettavan yleistä ja erittäin huolestuttavaa. Kyllä itselle tulisi ensimmäisenä mieleen mennä tarkistamaan, että sattuiko kaveria jne.
Monelle ei tule jos on sattunut tönäisemään esim. jotain maanystävän tai muuten epämääräisen näköistä fillarilla tai jalan liikkuvaa yksilöä.