PDA

Näytä tavallinen näkymä : Monipuoliset 29"-renkaat

Sivut : 1 2 3 [4] 5

izmo
23.03.2013, 00.10
http://r2-bike.com/Schwalbe-Reifen-Racing-Ralph-HT-29-x-20-PSC-Tubular_1

Kilpaileeko toi painollaan ja rullauksellaan mitenkään

IncBuff
23.03.2013, 08.03
Racing Ralphi tuntui vähän liukkaalta eilen poluilla tai sitten mulla on vain voimaa niin paljon kun suti tasaisellakin.

mhelander
23.03.2013, 11.41
Racing Ralphi tuntui vähän liukkaalta eilen poluilla tai sitten mulla on vain voimaa niin paljon kun suti tasaisellakin.

Saa sen helposti sutimaan nojarillakin. Eri asia on onko se liukas vai ei, ja olisiko joku muu (nastaton) rengas pitävämpi.

IncBuff
23.03.2013, 15.59
Niin mutta kun sutii yrittämättäkin :cool:

Atze09
02.04.2013, 21.01
http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a39093/wildracer-29-x-21-folding.html
On vielä muita valmistaja kuin schwalbe, conti ja maxxxiiiiss ........

Oma suosiki kestä, rulla, pitä hyvin kesälle kuin talvelle olen sen ajanut 26 kuin 29 eikä mitä valitamista.

rcta
10.04.2013, 18.18
Tulipa testattua että 2.4 Ardent mahtuu hyvin Cube AMS 29:n takahaarukkaan. Kysymys kuuluu kannattaako sitä taakse laittaa (ajot sekalaisia polkuja) ja jos niin kummin päin? Joku muistaakseni ainakin oli sitä mieltä että pito olisi parempi väärinpäin asennettuna. Exo-versio ja litkuilla tulossa.

javanto
10.04.2013, 18.26
Onko täällä Nishiki Bigfoot omistajia. Minulla on jokusen vuoden vanha K-29 ja ongelmaksi on tullut, että taakse ei meinaa mahtua 29 renkaat. totaalinen maksimi taitaa käytännössä olla 2.0. Ei taida pyöräni olla ns. täysverinen 29".

Onko tullut eteen kaposempia 29" renkaita kuin 2.0?

haedon
10.04.2013, 18.44
...Onko tullut eteen kaposempia 29" renkaita kuin 2.0?
Minkä tyyppiseen ajoon. Hyvin rullaavat ja nopeat on ainakin Spessun Renegade 1.8" ja 1.95". löytyyhän noita muitakin, mutta alotetaan peli noilla.

keny
10.04.2013, 18.48
Kattelin tuolla että nyt kun Helkama alkaa tuoda Schwalbea maahan (Michelinin poistuu) niin aika suppea on 29 rintamalla, kokonaiset kaksi mallia, taituvakylkinen 2,25 Racing Ralph performance ja vaijeri versio Rapid Robista samassa kokossa. No taitaa porukka ostaa nettistä ne kuitenkin....

javanto
10.04.2013, 18.48
kiitos vinkeistä. onko vielä suositella edullista kauppaa?

keny
10.04.2013, 18.49
Ja Schwalben Smart Samista löytyy 1,75 versio

haedon
10.04.2013, 18.58
kiitos vinkeistä. onko vielä suositella edullista kauppaa?
Pääkaupunkiseudulla jos asustat niin Okkalla oli ilmeisesti hyllyssä http://www.pyorahuolto.com/. Edullisuus riippuu varmaan tinkaamistaidoista yms kotomaan kaupoissa;). Mä haen ihan paikallisesta (http://www.jk-shop.fi/), mutta sinne ei ole vielä tullut Spessun renkaita. Yleensä saanut jonkun verran halvemmalla kuin saksanmaalta.

Juskola
10.04.2013, 21.10
Eipä taas muistanutkaan, kuinka hyvin "kesärenkaat" rullaavat. Vaihdoin ISP:t S-works Fast Trak edessä/Renegade takana yhdistelmään, ja pyörä liikkuu (työmatkalla) aivan eri tavalla. Syksyllä siirryin ISP-settiin Bontrager Jones ACR/Spessu Ground Controllista, jolloin ero ei tuntunut niin suurelta. Renegade on käsittämättömän mukava ja nopea kumi. Mielestäni yllättävän pitäväkin kesäkeleillä. Ajattelin vaihtaa Fast Trakinkin sellaiseen. Fast Trak on pehmeällä pohjalla mukava, mutta minulla meinaa usko loppua sen kanssa juurakossa. Sivunappula on liian pieni auttaakseen matkanteossa. No, minussa taitaa olla jotain vikaa, sillä pidin myös Bontragerin XR1:stä varsinkin kallioilla.

Mountain Bike Shopissa Kalliossa oli ainakin viime viikonloppuna 29/1.95 Renegadea hyllyssä. Ainakin S-worksinä, mutta muistaakseni myös tavallisena. www.mountainbikeshop.fi

Trailblazer
11.04.2013, 08.40
Mountain Bike Shopissa Kalliossa oli ainakin viime viikonloppuna 29/1.95 Renegadea hyllyssä. Ainakin S-worksinä, mutta muistaakseni myös tavallisena. www.mountainbikeshop.fi (http://www.mountainbikeshop.fi)

Mihin hintaan? Miten eroaa S-works Renegade "tavallisesta" Renagadesta?

haedon
11.04.2013, 10.18
Mihin hintaan? Miten eroaa S-works Renegade "tavallisesta" Renagadesta?
S-works on kevyemmästä punoksesta ja hinnaltaan kalliimpi. En tiedä sitten onko käytännön kestävyydessä eroa. Renegadet muuten eivät tietenkään ole mitään huippukestäviä kulutuksessa, kun nappulat on pienet ja tehty kevyiksi. Fast trakia en ole testannut, mutta samantyyppisellä kuviolla olevat Hutchinson Cobrat on melko liukkaat ja äkkinäiset juurakoissa. En sellaisia välttis hakkisi kotimaan juurakkopoluille. Muutenkin Renegadet rullaa hieman paremmin.

mhelander
11.04.2013, 10.48
^ mahtaa olla niin että kun on vähän sitä lunta niin Racing Ralph ja ISP rullaa ihan kohtuudella. Tai jäätä kaverina. Mutta kun on sulaa asfalttia tai hiekkaa sen päällä niin eipä enää häävisti rullaa.

Ero on melkonen kun viimeisimmät pyörätielenkit olen ajanu Contin TopContact II Winter -kitkoilla. Melkein maantie vauhtia pääsee ja melua ei ole juuri yhtään, ralliraneihin verrattuna siis.

Toinen juttu on sitten ihan oikeet maatie sliksit (GP4000S 23mm 6bar) ja lähes hiekaton maantie...

haedon
11.04.2013, 10.58
Jossain rullaustetissä ralliranet oli parhaat, hurjafredit tuli toisena ja Contin RaceKingit kolmantena. Mutta testissä on se ongelma että se tehdään jotain metallipyörää vasten eikä todellisella alustalla. Ainakin omakohtaiset kokemuket ovat osoittaneet että eri renkaat rullaavat paremmin eri alustoilla, eikä siis parhaiten asfaltilla rullaava ole paras neulaspolulla. Itse ihmettelin talvella miten marawinterit voi rullata paremmin lumella ja jäällä kuin asfaltilla, kun luulisi että kaikki renkaat rullaavat aina parhaiten asfaltilla.

Trailblazer
11.04.2013, 12.25
Tuolla olisi:

http://www.tredz.co.uk/.Specialized-S-Works-Renegade-29er-Tyre_47506.htm

Aika edullisen oloinen hinta? Mulla nyt alla Nobby Nicit ja työmatka 100% asfalttia ja tuntuu turhan isolta nappulalta noi Nobbyt. Tarkotus olisi lähinnä painella pururataa,työmatkaa ja satunnaista metsän rouhimista. Funtsin jo toisessa ketjussa, että tilaan RocketRon/RacingRalph, mutta kivahan näitä vaihtoehtoja on pyöritellä. :)

mhelander
11.04.2013, 14.49
Jossain rullaustetissä ralliranet oli parhaat, hurjafredit tuli toisena ja Contin RaceKingit kolmantena. Mutta testissä on se ongelma että se tehdään jotain metallipyörää vasten eikä todellisella alustalla. Ainakin omakohtaiset kokemuket ovat osoittaneet että eri renkaat rullaavat paremmin eri alustoilla, eikä siis parhaiten asfaltilla rullaava ole paras neulaspolulla.

Juuri näin. Kaikilla fillarointi foorumeilla alkaa viimeistään kevään korvilla ääretön keskustelu mikä rullaa ja mikä ei. Aina vedotaan noilla metallirummuilla tehtyihin tuloksiin jne jne.

Itse suhtaudun noihin laboratorio-olosuhteissa tehtyin testeihin niin etten valitse huonoimmin rullaavia renkaita. Mutta itse tulen tekemään maantie-olosuhteissa rullaustestit tässä keväällä käsissä oleville renkaille ja haen optimi paineet.

Koska on ihan sama miten ne siellä labrassa toimii, harvemmin kun niitä renkaita kyseisissä olosuhteissä käytetään (paitsi kunnon velodromilla).

Itse ihmettelin talvella miten marawinterit voi rullata paremmin lumella ja jäällä kuin asfaltilla, kun luulisi että kaikki renkaat rullaavat aina parhaiten asfaltilla.

No varmaan siksi kun ne ei pahemmin pidäkään lumella ;).

Taitaa olla optimoidut pitoon jäälle, uudella pakkaslumella mun mielestä paljon paremmin piti vaikkapa Schwalbe Road Plus -renkaat kuin marawintterit. Ja asfaltillahan ne on täydet jyrät kun ovat niin jäykät ja vielä nastatkin.

rcta
11.04.2013, 21.26
Tulipa testattua että 2.4 Ardent mahtuu hyvin Cube AMS 29:n takahaarukkaan. Kysymys kuuluu kannattaako sitä taakse laittaa (ajot sekalaisia polkuja) ja jos niin kummin päin? Joku muistaakseni ainakin oli sitä mieltä että pito olisi parempi väärinpäin asennettuna. Exo-versio ja litkuilla tulossa.

Päätin säästää Ardentin eturenkaaksi syksyliukkaille, litkutin 2.25 Nobby Nicin kesäksi takarenkaaksi.

ErWo9iJn
11.04.2013, 22.53
Jossain rullaustetissä ralliranet oli parhaat, hurjafredit tuli toisena ja Contin RaceKingit kolmantena. Mutta testissä on se ongelma että se tehdään jotain metallipyörää vasten eikä todellisella alustalla. Ainakin omakohtaiset kokemuket ovat osoittaneet että eri renkaat rullaavat paremmin eri alustoilla, eikä siis parhaiten asfaltilla rullaava ole paras neulaspolulla. Itse ihmettelin talvella miten marawinterit voi rullata paremmin lumella ja jäällä kuin asfaltilla, kun luulisi että kaikki renkaat rullaavat aina parhaiten asfaltilla.

Asfalttihan on kaukana sileästä, kun taas jää voi olla hyvinkin sileää, jolloin jäällä rengas voi rullata paremmin, kun ei ole mitään koloja joihin rengas mukautuisi ja siten hukkaisi energiaa.

Sitten jos rengas painuu siihen tienpintaan, kuten pehmeällä soralla, niin joku toinen rengas joka vähemmän tunkeutuu tienpintaan voi olla rullaavampi. Kaikki muodonmuutos hukkaa energiaa, joten tuo osaltaan selittää sitä, mutta myös sekin vaikuttaa miten paljon kitkaa on, kun pyörivä rengas aina jostain kohtaa luistaa, vastustaa muotoutumista ja hannaa vastaan, liukkaalla sitten vähemmän.

Jos posti kulkee, niin huomenna pitäisi 28x2.0 Fat Frank kumit tulla itselleni, luetaankos noita 29" renkaisiin, vai pitääkö olla enemmän maastorengasmaista kuviota leveyden lisäksi?

mhelander
11.04.2013, 23.16
Asfalttihan on kaukana sileästä, kun taas jää voi olla hyvinkin sileää, jolloin jäällä rengas voi rullata paremmin, kun ei ole mitään koloja joihin rengas mukautuisi ja siten hukkaisi energiaa.

Sitten jos rengas painuu siihen tienpintaan, kuten pehmeällä soralla, niin joku toinen rengas joka vähemmän tunkeutuu tienpintaan voi olla rullaavampi. Kaikki muodonmuutos hukkaa energiaa, joten tuo osaltaan selittää sitä, mutta myös sekin vaikuttaa miten paljon kitkaa on, kun pyörivä rengas aina jostain kohtaa luistaa, vastustaa muotoutumista ja hannaa vastaan, liukkaalla sitten vähemmän.

Tämän huomaa erityisen hyvin noilla kitkarenkailla. Kuivalla asfaltilla ne ei tunnu erityisen hyvin rullaavan. Mutta kun on jäätä, jäistä lunta tms niin johan alkaa rullata. Jopa kovalla lumella vierii paremmin kuin asfaltilla.

Samoin rallirane tuntuu nopsemmalta kovalla lumella tai jäällä kuin asfaltilla. Jopa reippaasti hiekotettu asfaltti on sille parempi kuin kuiva ja puhdas.

Trailblazer
12.04.2013, 13.30
Kellään kokemusta?

http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a99652/super-moto-evo-pacestar-29-x-235-foldable.html (http://www.bike-discount.de/shop/k2018/a99652/super-moto-evo-pacestar-29-x-235-foldable.html)

Suht rullaavilta ainakin vaikuttaisi. Melko leveät kyllä ja painossa löytyy.

ealex
12.04.2013, 14.12
Tämän huomaa erityisen hyvin noilla kitkarenkailla. Kuivalla asfaltilla ne ei tunnu erityisen hyvin rullaavan. Mutta kun on jäätä, jäistä lunta tms niin johan alkaa rullata. Jopa kovalla lumella vierii paremmin kuin asfaltilla.

Samoin rallirane tuntuu nopsemmalta kovalla lumella tai jäällä kuin asfaltilla. Jopa reippaasti hiekotettu asfaltti on sille parempi kuin kuiva ja puhdas.Onko käytössä ohut vanne? Sehän tekee sen, että renkaan pinnan muokkaantuminen sileää pintaa vasten aiheuttaa kitkan renkaan ja pinnan välissä ja jos pinta on pitävä, rullausvastus kasvaa. Tämän pitäisi lähes kadota todella leveällä vanteella ja kovilla paineilla.

mhelander
12.04.2013, 15.10
Onko käytössä ohut vanne? Sehän tekee sen, että renkaan pinnan muokkaantuminen sileää pintaa vasten aiheuttaa kitkan renkaan ja pinnan välissä ja jos pinta on pitävä, rullausvastus kasvaa. Tämän pitäisi lähes kadota todella leveällä vanteella ja kovilla paineilla.

Vanteet on kitkoille (valitettavasti) WTB LaserDisc tyyppisiä, edessä XC (http://www.wtb.com/products/wheels/rims/xc/laserdiscxc/) ja takana Trail 29er (http://www.wtb.com/products/wheels/rims/29er-2/laserdisctrail29er/). Speksien mukaan niiden ulkoleveys on takana 27.5mm, edessä tais olla vähän kapeempi. Huonommin löytyy muutenkin speksejä näihin halpisvanteisiin.

Tuo 37-622 kitkagumi takana (edessä on 50-559) on lähempänä nimellistä leveyttään ja pelaa paremmin tällä vanteella kuin missä ennen oli, eli DT-Swiss R520 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-Road/R-520) maantievanteella, siis kun ajetaan lumella/talvella. Tässähän ulkoleveys on vain 20.1mm.

Sama jako rallirane-kiekoissa, edessä DT-Swiss XR-400 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XR-400) ja takana XM-400 29 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XM-490-29). Edessä vanteen ulkoleveys 23.8mm ja takana 26mm. Gummit on molemmat 57-milliset.

Olen vähän n00b näiden maastorenkaiden kanssa, ja muutenkin leveämpien renkaiden. Litkutus autto kyllä havaittavasti ralliranen rullaavuuteen vaikka painekin on varmaan bar:n matalampi.

Trailblazer
12.04.2013, 15.42
Hirvittävän mietiskelyn jälkeen tuli tilattua tälläiset.

http://www.sportstore.fi/tuote/ulkorengas-specialized-renegade-control-29x195/0011-6010/

Lähti samantien matkaan.

Greycap
12.04.2013, 16.33
En ehkä lähtisi nimittämään Renegadea monipuoliseksi, on se pidoltaan sen verran alle keskiarvon mutta nopea on varmasti. Itse arvoin sen ja Fast Trakin välillä ja päädyin jälkimmäiseen lähinnä siksi että halusin vähän pitoa muuallekin kuin asvaltille.

Trailblazer
12.04.2013, 16.39
Jooh tota nopeutta hainkin. Asfalttia ja pururataa lähinnä ois tarkotus, maastoon sitte Nobbyt jos innostuu.

usko juntunen
12.04.2013, 22.22
Hirvittävän mietiskelyn jälkeen tuli tilattua tälläiset.

http://www.sportstore.fi/tuote/ulkorengas-specialized-renegade-control-29x195/0011-6010/

Lähti samantien matkaan.
Minä otin kokeeksi myös yhden tuollaisen ja parin leveämpää mallia. 1.95" renegate on leveydeltään 49mm 19mm vanteella. Nappulat ovat todella pienet. Vastaava 2.3" on tuohon edelliseen verrattuna selvästi muhkumpi ja nappulat suuremmat. Vanteella mitattuna leveys 54mm ja painoa 620g. 1.95" ilmoitettu 530g paino pitää paikkansa ihan grammalleen. Molemmat
pitää hyvin ilmoja eikä litkua tursu läpi.

Vähiten monipuolisimmat 29" renkaat mitä olen lyhyellä kaksysi urallani tavannut, ovat pyörän mukana tulleet ensiasennus Bontragerit. 29-0 Team Issue 2.1 nimeä kantavat kondomit. Eivät kyllä paljoa paina (424g) mutta ei ehkä ihan oikeat maastorenkaat.
Vanteelle pullistettuna kokonaista 45mm kapeat!!

izmo
12.04.2013, 22.55
Jooh tota nopeutta hainkin. Asfalttia ja pururataa lähinnä ois tarkotus, maastoon sitte Nobbyt jos innostuu.

kayta enenpi purua kuin asvalttia kun ne pienet nappulat sulaa asvaltilla

Trailblazer
13.04.2013, 04.53
No juu, eiköhän tuo mene aika puoliksi. Koitan kirjoitella noista asfaltti kokemuksista lisää kunhan renksut tukee. ;)

Frosty
13.04.2013, 22.37
Continental Race King RaceSport ollut alla kahden klv-lenkin ajan, yhteensä 38 km. Maastossa tai hiekkateillä ei ole vielä tullut käytyä. Contin omat butyylisisurit. Runsaasti tappajasepeliä, kaksi flattia. Melko hyvin toki tuntuvat rullaavan.

MJH
19.04.2013, 21.38
Olen tässä miettinyt, että pitäiskös vaihtaa jotain hieman kevyempää/nopeampaa alle:
Pyöränä on Trek GF Hifi (nyk. Superfly 100 AL) ja alla on ollut puolentoista kautta Panaracer Renegadet. Hommasin ne syksyllä 2011 mielessä perustekniikan harjoittelu mutaisessa Helsingin keskuspuistossa. Varsin hyvät siihen käyttöön, vaan ei tuo rullaavuus ole kovin kummoinen noin muuten. Nyt kun on alkanut tekniikka vähitellen kehittyä, voisi vaihtaa nopeampaan renkaaseen.
Eli astetta keveämpänä Nobby Nicia tupeleksena olen mietiskellyt – ei siis mitään täys xc -menoa, vaan vähän ronskimpaa (lue epävarmempaa) menoa ajatellen. Vai olisiko vaihtoehtoja esittää?

bog
22.04.2013, 09.17
Eli astetta keveämpänä Nobby Nicia tupeleksena olen mietiskellyt – ei siis mitään täys xc -menoa, vaan vähän ronskimpaa (lue epävarmempaa) menoa ajatellen. Vai olisiko vaihtoehtoja esittää?
Näyttäisi Rocket Ronistakin olevan tänä vuonna SnakeSkin-versio. Eli vielä jos haluat astetta keveämpää, niin Rocket Ron SnakeSkin taakse ja ilman kärmesnahkaa eteen? Tällä lähtis speksien mukaan 175 grammaa vielä pois noihin Nobby Niceihin verrattuna. Tosin nappulatkin pienenis ja pito varmasti hieman heikkenis. Itse olen ajellut tuo Rocket Ron edessä viime kesän ja varsin riittävä oli pito ainakin minun makuun.

MJH
24.04.2013, 21.34
Näyttäisi Rocket Ronistakin olevan tänä vuonna SnakeSkin-versio. Eli vielä jos haluat astetta keveämpää, niin Rocket Ron SnakeSkin taakse ja ilman kärmesnahkaa eteen? Tällä lähtis speksien mukaan 175 grammaa vielä pois noihin Nobby Niceihin verrattuna. Tosin nappulatkin pienenis ja pito varmasti hieman heikkenis. Itse olen ajellut tuo Rocket Ron edessä viime kesän ja varsin riittävä oli pito ainakin minun makuun.
No näinpä. Olenkin miettinyt aiemmin myös contin xkingiä, joka on vissiin aika samanlainen kuin rocket ron. Tiedä sitten, kummanlainen sopisi omiin mieltymyksiin paremmin - vähän kevyempi vai vähän pitävämpi…

Heikki K
25.04.2013, 14.41
Kauhian hyvän tuntuinen onpi tuo 29er Rocket Ron 2013 2.25 Snakeskinillä tubelekseksi asennettuna. Fiilikseltään luottamusta herättävä ja kuitenkin rullaa mainiosti. Eipä tosin ole vanhemmasta mallista suoraa vertailukohtaa.

tmile
25.04.2013, 16.52
Mulla oli aiemmin vanhat 26" Rocket Ronit jotka pitivät todella hyvin mutta rullaus oli aika huono ja oli ankeaa polkea. 26" X-King rullasi huomattavasti paremmin ja Race King vielä paremmin vaikka siinä olikin jo hieman heikko sivuttaispito.

Nyt on 29" Rocket Ronit ja 29" Racing Ralphit joista Ronit tuntuvat rullaavan selvästi vanhoja paremmin, johtunee 29 renkaasta ja/tai uudesta kuviosta. Mutta ajan kuitenkin Racing Ralpheilla ja voi olla että furious fredit pitää myös hankkia.

Tuossa virallinen taulukko:

Race King (erinomainen)
Racing Ralph (hyvä)
X-King (ok racesport versiona teknisempään maastoon)
-------- <- (ajokelvottoman renkaan raja omaan makuuni)
Rocket Ron (liian pitävä enduro rengas)
... ynnä muut DH telaketjurenkaat

niilo
25.04.2013, 20.06
Onkos kellään kokemusta Michelin uusista kumeista, lähinnä Wild Race'R:stä? Nettikirjoittelujen perusteella oikeinkin monipuolinen rengas, vaikka kuvio näyttääkin aika minimaaliselta. Täällä arvostelun tynkää: http://twentynineinches.com/2012/08/21/michelin-wild-racer-29er-tires-final-review/

MJH
26.04.2013, 20.46
Xking 2.2 houkuttelisi, mutta sillä on jo tuota painoakin 700g, kun RocketRon Snakeskininakin on rapiat 600 (niin kuin sillä meikäläiselle niin väliä olisi, kun taidot ja kiekot on mitä on). Jos nyt vaan keksisi hommata kevyemmin rullaavat ja mieluusti kostealla kalliolla/juurilla selviävän rengasparin.

vellu80
26.04.2013, 21.20
Xking 29" 2,2 leveenä ja racesport versiona painaa 600g. Eli on ns. Pierunkuori!

Oz
26.04.2013, 21.41
Punnitut painot Xking 2,2 Racesport -parille 550 ja 551 g.

mhelander
26.04.2013, 23.40
Sama jako rallirane-kiekoissa, edessä DT-Swiss XR-400 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XR-400) ja takana XM-400 29 (http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XM-490-29). Edessä vanteen ulkoleveys 23.8mm ja takana 26mm. Gummit on molemmat 57-milliset.

Olen vähän n00b näiden maastorenkaiden kanssa, ja muutenkin leveämpien renkaiden. Litkutus autto kyllä havaittavasti ralliranen rullaavuuteen vaikka painekin on varmaan bar:n matalampi.

Mutta nyt tein jotakin poikkeavaa: heitin yo kiekot alle ja ajoin 50 kilsaa asfaltoituja pyöräteitä.

Sitä ennen käytin vaakaa etu- ja takapyörien alla kuski ajoasennossa päällä. Pano jakautuu 38% eteen ja 62 % taakse. Mun painolla se tarkoittaa vain 0.9 bar eteen ja 1.7 bar taakse. Onneksi on litkut, etunen varmaan olis jäänu lurpalle sisurin kanssa noin alhasella paineella.

Mutta suurin yllätys tuli kun pääsin liikkeelle. Värkki liikkuu näillä melkein yhtä lujaa kuin Contin kitkarenkailla. Melua tulee toki enemmän. Ja ei tunnu edes asfaltilla mitenkään erityisen löysiltä, itse asiassa suorastaan mukavat ajaa yhdessä jousituksen kanssa.

Pamautin Stravaan vielä yhden "Ritaharju Sprint" KOM:n ihan periaatteen vuoksi, riittää paikallisilla maantiekiitäjillä ihmettelemistä kun alla oli leveät nappulat ja värkkikin painaa sen 19.9 kg.

Johan Moraal
27.04.2013, 09.55
Pieni painokontrolli,
conti raceking 29, 2.2 Protection, toinen 615, toinen 625 gr
rara evo tr 29x2,25 paino 550 gr, toinen 560 (tehtailijan väittämä paino 535)

TimoP
29.04.2013, 08.09
Ja jatketaan edelliseen: Continental RaceKing 29, 2.2 Racesport, 505 g ja 521 g (ilmoitettu paino 570 g).

ErnoNykanen
29.04.2013, 08.25
Jännä, että TimoP racekingien todellinen paino menee noin paljon ilmoitetun painon ali. Reiliu sata grammaa voittaa jo pyörivässä massassa.

JackOja
29.04.2013, 08.40
Rallirane 2.35: 560g* ja 609g (ilmoitettu 620g)

*:eek:

Johan Moraal
29.04.2013, 09.05
Jännä, että TimoP racekingien todellinen paino menee noin paljon ilmoitetun painon ali. Reiliu sata grammaa voittaa jo pyörivässä massassa.
Painoero tasoittuu kun työntää siihen vaadittavat 3-4 x litkut jotta tiivistyy :p
Jackin kevyt rara 2.35 varmaan 2,25 leveä ? :p

JackOja
29.04.2013, 09.24
Jackin kevyt rara 2.35 varmaan 2,25 leveä ? :p

Kyllä se on 2.35 :p:p

kanttiinin tollo
02.05.2013, 09.05
Onkos kellään kokemusta Michelin uusista kumeista, lähinnä Wild Race'R:stä? Nettikirjoittelujen perusteella oikeinkin monipuolinen rengas, vaikka kuvio näyttääkin aika minimaaliselta. Täällä arvostelun tynkää: http://twentynineinches.com/2012/08/21/michelin-wild-racer-29er-tires-final-review/

Olen ajellut jo tovin uusilla Michelineillä. Advanced Ultimate oli lateksilla aivan mahtava ajettava. Todella pehmeät kudokset. Kuin tuubilla ajaisi.

Nyt on halvempi versio 2,10" kokoisena. Kyllä sillä ainakin tempotankoisen Cervelon peesissä viittäkymppiä maantiellä tuli (kiitoksia vaan kyseiselle herralle, jos tätä lukee). Yksin ajaessa ei olisi tainnut kyseinen touhu onnistua. Ei pahaa sanaa renkaasta. Jäällä metsähallituksen puolella lipsui, mutta sitä nyt voinee odottaakin.

MJH
06.05.2013, 14.48
Liikaa vaihtoehtoja, kun ei osaa päättää X-king vai Rocket Ron… Pitäisi joskus varmaan myös kokeilla, kuinka paljon noilla saman renkaan eri versioilla on lopulta eroa ajossa – hintaeroa kun on perusmallin ja hienoimman välillä lähes 100%

crcm
17.05.2013, 13.06
Rocket Ronit 29 2.25 kokoisina perus TLR:nä painoivat 513g ja 533g. Tällä kertaa 520g kohde paino piti kutinsa aika hyvin.

fob
13.06.2013, 22.00
Pieni painokontrolli,
conti raceking 29, 2.2 Protection, toinen 615, toinen 625 gr
...
602 ja 605. Ovat nopeat, kuivalla pitävät ja valitettavasti kyljistään nopeasti kuluvat. Tarttis suuremmat sivunappulat täällä kivikkoisilla poluilla.

Märän kelin kokemusta ei vielä ole eikä taida ehtiä kertymäänkään.

Johan Moraal
13.06.2013, 22.32
602 ja 605. Ovat nopeat, kuivalla pitävät ja valitettavasti kyljistään nopeasti kuluvat. Tarttis suuremmat sivunappulat täällä kivikkoisilla poluilla.

Märän kelin kokemusta ei vielä ole eikä taida ehtiä kertymäänkään.

sama mieltä. yks protection kului käytännössä rajamäellä aika rumaksi jo. minusta sivunappuloiden puuttumine huomaa myös nopeissa hiekkatie/polkukurvissa jossa tuntuu että rengas lähtee alta, ihan pari kerta joutunut katsdomaan onko se edes vanteessa vielä :) varmaan liian painava p*rse miulla

fob
14.06.2013, 10.54
sama mieltä. yks protection kului käytännössä rajamäellä aika rumaksi jo. minusta sivunappuloiden puuttumine huomaa myös nopeissa hiekkatie/polkukurvissa jossa tuntuu että rengas lähtee alta, ihan pari kerta joutunut katsdomaan onko se edes vanteessa vielä :) varmaan liian painava p*rse miulla
Kurviongelmaa en ole havainnut. Ajelin vajaan satasen erilaisissa olosuhteissa ja tutustuin racekingin mahdollisuuksiin sekä rajoituksiin. Kokemusten pohjalta muutin omaa ajotyyliäni renkaiden kanssa yhteensopivaksi. Nämä ovat minulle täydelliset kesäkumit, jos kyljet vaan kestävät. Syksyn saapuessa alle tulee Hans Dampf.

J_K
20.06.2013, 21.22
Asensin äsken Michelin Wild Race'r 2.1" renkaat Cresteille, olipa aikamoinen taistelu vaikka etukäteen oli asentamisen vaikeus tiedossa. Toinen nousi ihan jalkapumpulla kuiviltaan, toinen piti käydä huoltoasemalla paineilmalla nostamassa ja muutekin hankalampi. Kyljet vaikuttaa jopa pauksummilta kuin 2.4" exo Ardentissa, josko ne kestäisi välillä vähän kivikossa ajoa. Painot oli 668g ja 676g, ilmoitettu 670g.
Huomenna aamulla testaamaan miten toimii.

niilo
21.06.2013, 08.58
Mulla on ollut 2.25" Wild Race'r:t (738g ja 780g!!) edessä ja takana Rajamäen marasta alkaen. Oon kyllä tykännyt niistä, rullaa vähän heikommin kuin odotin mutta pitoakin on vastaavasti enemmän. Kulutuskestävyys takarenkaana on myös vähän niin ja näin, selvästi jo näkee miten kuvio on madaltunut. Kyljissä ei tosin kulumaa näy.

Hintaansa nähden kyllä erinomaiset renkulat, taisin maksaa noista 23.90e / kpl. Ostaisin uudelleenkin, ehkä taakse voisi laittaa 2.1". Ilmoitettu leveys pitää paikkansa, ja noissa 2.25" on ilmatilaakin todella hyvin ainakin 23mm leveällä kehällä.

J_K
21.06.2013, 20.51
Heikkojalkaisena päädyin tuohon kapeampaan versioon, ilmatilavuus yllätti, kuvio on 52mm leveä ja runko 57mm. Halvat ovat myös, 22,95€/kpl.
Hyvin tuntuu rullaavan alustasta riippumatta, alkuun ihmetytti uskaltaako noilla kallistaa mutkissa olleenkaan, mutta pienen totuttelun jälkeen luottoa alkoi löytymään olemattomista ajotaidoista huolimatta. Pito pääsi parissa kohtaa loppumaan, no toisaalta oli odotettavissakin kun otti huomioon alustan. Nyt pitää vaan löytää sopivat paineet noille, n.1,5bar oli nyt. 29"-testissä suosittelivat 17-20psi paineita joka on aikalailla sama mitä käytin 2.4" ardentissa. Pitää jatkaa testejä.

niilo
21.06.2013, 21.35
Heikkojalkaisena päädyin tuohon kapeampaan versioon, ilmatilavuus yllätti, kuvio on 52mm leveä ja runko 57mm. Halvat ovat myös, 22,95€/kpl.
Hyvin tuntuu rullaavan alustasta riippumatta, alkuun ihmetytti uskaltaako noilla kallistaa mutkissa olleenkaan, mutta pienen totuttelun jälkeen luottoa alkoi löytymään olemattomista ajotaidoista huolimatta. Pito pääsi parissa kohtaa loppumaan, no toisaalta oli odotettavissakin kun otti huomioon alustan. Nyt pitää vaan löytää sopivat paineet noille, n.1,5bar oli nyt. 29"-testissä suosittelivat 17-20psi paineita joka on aikalailla sama mitä käytin 2.4" ardentissa. Pitää jatkaa testejä.

Joo itsekin mittailin tänään, että noi 2.25 tuumaiset on itse asiassa rungoltaan yli 2.3" leveät! Kuvio on aika tarkkaan 2.25". Ja tosiaan paineet voi pitää alhaisina, mullakin taitaa tällä hetkellä olla 1.5 bar edessä ja takana mutta siitäkin voisi vielä pudottaa normiajeluihin. Kovempaan menoon joku 1.7 bar varmaan riittäisi. Pyörä täpäri ja kuskilla painoa yli 90kg.

J T K
22.06.2013, 18.10
Asensin äsken Michelin Wild Race'r 2.1" renkaat Cresteille, olipa aikamoinen taistelu vaikka etukäteen oli asentamisen vaikeus tiedossa. Toinen nousi ihan jalkapumpulla kuiviltaan, toinen piti käydä huoltoasemalla paineilmalla nostamassa ja muutekin hankalampi. Kyljet vaikuttaa jopa pauksummilta kuin 2.4" exo Ardentissa, josko ne kestäisi välillä vähän kivikossa ajoa. Painot oli 668g ja 676g, ilmoitettu 670g.
Huomenna aamulla testaamaan miten toimii.

Koetin asentaa ZTR Crestille samaa rengasta 2.0" koossa turhaan. Ei mitään mahdollisuuttakaan. Paino sillä yksilöllä on 634g.

J_K
22.06.2013, 19.57
Koetin asentaa ZTR Crestille samaa rengasta 2.0" koossa turhaan. Ei mitään mahdollisuuttakaan. Paino sillä yksilöllä on 634g.

Kyllähän ne hankalat oli asentaa, edes ensimmäistä puolta ei saanut paikoilleen ilman rengasmuoveja ja toisen puolen nostaminen oli vielä työläämpi, mutta kun oikean tekniikan keksi niin sitten meni nopeasti.

Renkaat kyllä vaikuttaa hyvin monipuolisilta ja kokoonsa nähden ilmatilaa on todella hyvin joten sopii täysjäykkään hyvin. Tänään oli 1,4bar kokeilussa ja tuntuu että vara on laskea siitäkin vauhdin kärsimättä nopealla alustalla eikä ala pomppimaan. Testit jatkuu varmaan maanantaina.

J T K
22.06.2013, 21.51
Jep, Crestille ei mene mikään ihan vislaamalla, mutta nyt tuli ensimmäinen jonka kanssa keinot loppuivat täysin. Tähän asti Cresteillä on pyörineet Geaxin Barro racet, Schwalben Rocket Ronit ja Bontragerin XDX:t). Misukka oli niin tiukka, että ei mitään jakoja.

xc-pyöräilijä
25.06.2013, 14.53
Rocket ron 2.25 eteen ja 2.1 taakse, ja täytyy sanoa että rullaavan&kevyen näköiset ovat. On miulla joskus ollut race kingit mutta ei muita näin xc käyttöön tehtyjä renkaita. Odotan innolla ajo testiä..

Ohiampuja
27.06.2013, 12.39
Tarkastelin tuossa pyörää Tahkoa ajatellen ja huomasin että takakumes voisikin olla jo vaihtokunnossa.

Ja mitäs sitä nyt kannattaisi alle laittaa kun renkaan leveys ei saisi paljon yli 50 mm olla. Ehkä noin 53-54 mm olisi hyvä.

Etusena minulla on vanhemman mallin 2.25" RaRa joka on noin 57 mm nappulasta-nappulaan, eli hiukan liikaa. Mutta onkos se niin että uudemmat RalliRanet ovat vähän kapeammat?

Yksi 2.2" Contin Mountain King kyllä löytyy varastosta, mutta pitäisiköhän katsella mitä Tahkon pihassa olisi myynnissä...

J_K
27.06.2013, 20.04
Jep, Crestille ei mene mikään ihan vislaamalla, mutta nyt tuli ensimmäinen jonka kanssa keinot loppuivat täysin. Tähän asti Cresteillä on pyörineet Geaxin Barro racet, Schwalben Rocket Ronit ja Bontragerin XDX:t). Misukka oli niin tiukka, että ei mitään jakoja.

Asenna misukat jollekin helpommalle kiekolle venymään, toisella kertaa menee jo huomattavasti helpommin, tämä sillä jos noita kiinnostaa kokeilla.

Tänään tuli asentajan asennusvirhe korjattua, takarengas väärinpäin. Takarengas ja eturengas pitääkin laittaa eripäin, katoin vaan nuolien osoittavan eteenpäin.
Sen verran ne oli viikossa venyneet, että huommaan tuhraantui puhdistuksineen vain vartti.

sakuvaan
27.06.2013, 23.12
Pistin Ikon 2.35 EXO/3C'n taakse, aika hyvä ilmatilavuus 'xc' kumiksi, nousi FlowEX;lle tornipumpulla helposti ylös.

sakuvaan
28.06.2013, 21.05
Kuivalla paljon plussapalloja ikonille, abuut samankokoinen kuin 2.4 ardentti hyvä kaarrepito ja vetopito, rullaa pirun hyvin, vinojuuretkaan ei isompaa dramatiikkaa saaneet aikaseksi, nyt pitää vaan ootella noita viikonlopun sateita että millaset fiilikset on märällä :)

ealex
28.06.2013, 23.04
Hmm, tämän mukaan 2.35" Ikon on melko kapea:
http://forums.mtbr.com/29er-components/new-maxxis-29er-tires-2013-a-835850.html
Kun taas 2.4" Ardent on ymmärtääkseni paksumpia 29" renkaita, mitä on olemassa...

sakuvaan
28.06.2013, 23.38
Juu, eihän ne kaksi kyseistä kumia ole tuossa vierekkäin niin ei ole vaikea arvioida.

Tönärillä tossa just mittasin leveyden erot, Ikon ~1mm kapeempi ja rengasrungosta mitattuna pari milliä korkeempi, tosin nappula on matalampi niin kokonaiskorkeus lähes sama ardentin kanssa.

Greycap
25.07.2013, 23.34
(tässä oli siis puhe Specialized Renegadesta)

kayta enenpi purua kuin asvalttia kun ne pienet nappulat sulaa asvaltilla

Ensi kesänä ajattelin tehdä itse kulutustestin ja katsoa miten nopeasti Renegaden saa ajettua slicksiksi. Tänä kesänä on ollut 26" maasturissa S-Works Fast Trak sekä edessä että takana, 2000 km suurimmaksi osaksi asvaltilla rääkättyinä eturengas ei edelleenkään paljon uutta häpeä ja takarenkaasta on kadonnut keskinappuloiden päällä oleva pieni kuoppa. Nyt kun taloon tuli 29er tyrkkään siihen eteen Fast Trakin ja taakse Renegaden, voisin kuvitella että menee kovaa sen aikaa mitä kestää.

NikHa
02.08.2013, 16.41
Pitääpä kehasta vaihteeksi HD:ta... Takana on 2,35 Nobby Nic ja edessä tuo Hans Dampf saman kokosena trailstar seoksella... Pito on jotain aivan tautista.. Eka tosissa märän kelin lenkki takana ja HD Pitää ilman mitään ongelmaa märässä kivikossa ja juurakossa, missä Nobby ei edes yritä. Raskashan tuo on mutta uskaltaa vetää taas aivan päättömistä paikoista.:)

kolistelija
02.08.2013, 16.52
Mikä tahansa rengas pitää tautisen hyvin kun verrokkina on Nobby Nic...

Sauli Lumikko
06.08.2013, 23.42
Mikä tahansa huonommin rullaava rengas pitää tautisen hyvin kun verrokkina on Nobby Nic...
Lisäsin lausuntoosi oleellisen kohdan, mikä tekee siitä suunnilleen toden.

Kiovan Dynamo
15.08.2013, 09.29
Minä vaihdoin eilen 29:iin nuo uuden malliset Rocket Ronit alle ja olipahan positiivinen muutos. Onhan se kuvio jo silmämäärinkin pikkuisen muuttunut, mutta ajaessa minusta oli aika isokin muutos parempaan suuntaan. Eilen vielä sade kasteli nuo paikallispolut aika totaalisesti, mutta silti se toimi melko reippaassakin vauhdissa mainiosti.

sakuvaan
15.08.2013, 18.07
Kävin tänään märässä metässä Ikonin 2.35 3CEXOMAXXPROSPEEDeillä ja oli aika positiivinen yllätys, juuret ei ollutkaan niin karseita kun luulin iso sivunappula tarraa kiinni nopeasti kun irtoaa sivusuunnassa, miinusta huonosta pidosta offcamber kalliolla joka on märkä.

Kare_Eskola
15.08.2013, 19.03
Minäkin tykkään Ikoneista suunnilleen vastaavalla kirjainyhdistelmällä. Märällä ei ihan yhtä kiva kuin Rokettiron, mutta helpompi asentaa tubelessiksi ja erittäin ennustettava.

Edit: Mutta kestävyyttä ei juuri ole, näitä on mennyt tänä kesänä jo kaksi takaa. Kyljet kankailla ja sitten repeää.

ealex
22.08.2013, 13.01
Hommasin kokeeksi 29x2.35” Ikon, Foldable, 3C Maxx Speed, 120TPI, painaa 643g (ilmoitettu 685g), tuotenumero TB96729000. Se on 29x2.35” Racing Ralphia 3mm kapeampi ja yllättäen myös 2,5mm matalampi. Tämä 3C Maxx Speed kumiseos tuntuu ainakin uutena RaRa:n Pacestaria kovemmalta.

Eli RaRa on paksumpi, kevyempi ja huomattavasti halvempi, ehkä kumiseoskin on pitävämpi(?). Ellei Ikonin kuvio osoittautuu poikkeuksellisen hyvin toimivaksi, sanoisin, että RaRa on järkevämpi valinta. Eteen ottaisin mieluummin Rocket Ron, mutta sitä ei saa 29x2.35” koossa. Tosin 2,25” koossa RoRo olisi todennäköisesti samankokoinen, kuin 2,35” Ikon. :rolleyes:

sakuvaan
22.08.2013, 17.00
Flow EX'eillä 2.35 ikon on aika saman kokoinen mitä 2.4 ardentti on... tuo maxxpro seos on oikeasti hyvä, pitää ja kestää kulutusta.

Kare_Eskola
29.08.2013, 00.11
Nyt loppui hupiajo Ikoneilla. Kaksi kisaa ajettu takakumi iltalenkillä kyljestä reps.

Näitä on nyt kesäkuun puolivälin jälkeen mennyt neljä. Loistava pito, mukava kuin mikä, kuvio ei kulu. Ongelmana on että 2,35 on aivan liian pullea XT:n vanteelle. Kyljet kaappaavat kaikki kivet ilman reunanappuloiden suojaa.

Eteen tuli jo Schwalbe Rocket Ron 2,25 Snakeskinillä. Taakse tulee samanlainen.

JustinTime
30.08.2013, 12.23
Nyt loppui hupiajo Ikoneilla. Kaksi kisaa ajettu takakumi iltalenkillä kyljestä reps.

Eteen tuli jo Schwalbe Rocket Ron 2,25 Snakeskinillä. Taakse tulee samanlainen.

Oliko tuo Ikon varustettu EXO-kyljyksellä?
Miten tuo RoRon uusin painos toimii märällä kalliolla?

Kyrsii kyllä olla rengashifisti, kun pitäisi vaan ajaa edellisiäkin loppuun. Ihanteellinen rengas kai olisi High Roller II alle 800g painoisena. Nyt alla pyörii 2x Onza Canis (29x2.25), ja niiden pito on ainakin uutena mielestäni hyvä. Noihin kaipaisin ainoastaan ilmatilaa vähän enemmän. Ilmoitettu paino oli muuten 700g, mutta punnittu paino olikin 610g. Keittiövaa'an mittaustulos jäi aluksi epäilyttämään, mutta sain samalla vehkeellä avaamattoman litran maitotölkin painoksi 1063g.

Kare_Eskola
30.08.2013, 13.33
Ei ollu EXOa, nämä oli kisakireät, pelkkä EXC lukee kyljessä.

Schwalben Pacestar-seos noissa rokettironeissa ei ole märän kallion seos, mutta kyllä niillä ajamaan pystyy. Voi pitää matalaa painetta. Nappula on hyvä.

Snakeskin on sikälikin miellyttävä, että kyljet pitää ilmaa, joten litkutus on helppoa & hetivalmista.

sakuvaan
30.08.2013, 13.39
2.35 EXO ikoni on ~61 mm leveä Flow EX'eillä ja reunat on aika hyvin suojassa, hyvin kestäneet kiveen hieromista

Kare_Eskola
30.08.2013, 15.21
Voin uskoa. Flow EX:n sisäleveys 25,5 mm, Shimano XT 29erin sisäleveys 19 mm.

Flow EX:llä Ikonin reunanappulat suojaavat kylkiä ja rengas muutenkin on varmasti jämäkämmän tuntuinen matalilla paineilla.

Leveät kumit leveille vanteille ja sillee.

sakuvaan
30.08.2013, 16.52
Kyllähän siinä hyvä kaarrepito on varsinkin jos löytää jostain pienen pätkän hero-dirttiä :)

mikkox
31.08.2013, 00.35
Itsellä myös tarkoitus hankkia noi Snake skin Rocket Ronit jäykkäperään taakse. Nyt alla Racing Ralphit, mutta ei tunnu riittävän pito tuolla maastossa. Maratonissa noi varmaan on ihan passelit kuivalla kelillä. Rocket Roneilla tullut ajeltua lähes kaikki ajot 26" täysjoustolla ja toimivat siinä kyllä todella hyvin, joten varmasti myös 29" koossa.

Xizor
31.08.2013, 09.22
Itsellä myös tarkoitus hankkia noi Snake skin Rocket Ronit jäykkäperään taakse. Nyt alla Racing Ralphit, mutta ei tunnu riittävän pito tuolla maastossa. Maratonissa noi varmaan on ihan passelit kuivalla kelillä. Rocket Roneilla tullut ajeltua lähes kaikki ajot 26" täysjoustolla ja toimivat siinä kyllä todella hyvin, joten varmasti myös 29" koossa.

Oon nyt viimeiset kolme vuotta ajanut 29 täpärillä Pacestar Rocket Roneilla (2.25) ja kesällähän noi on aika mainiot renkaat kun vaan laittaa suht pienet paineet.

Mutta sitten kun syksy ja märkä tulee kunnolla niin noi on kunnon kosteassa kivikkojuurakossa suorastaan vaaralliset eli täysin olematon pito. :-) Tietty paljon riippuu mitä maastoa ajaa..

Grim
02.09.2013, 21.34
Tähän asti ei ole juuri pahaa sanottavaa Specialized Purgatory 2.3"/Ground Control 2.3" -kombinaatiosta. Tai no, leveys on ainoastaan reilut 2.2", mutta se oli jo ostettaessa tiedossa arvostelujen perusteella. Molemmista siis 2Bliss Control -versiot. Litkuttaminen oli naurettavan helppoa WTB:n i23-vanteille. Kyljet ovat kestäneet Oulun peruspolkuja hyvin, vaikka välillä on reilusti kiviin raavittu. Märälläkin pitävät hyvin (ei näillä toki mitään limaista kalliota ole ajettu). Rullaavuus on aika lailla vastaava, kuin edellisessä Ardent 2.4"/2.25" -kombossa. Paineina n. 1,5/1,7.

sakuvaan
13.09.2013, 22.14
Ikoni alko stygäilemään korson XCO radalla joka oli ajettu aika mutaiseksi, pitää varmaan heittää ardentti taakse taas. :)

A.B.
13.09.2013, 22.48
Tähän asti ei ole juuri pahaa sanottavaa Specialized Purgatory 2.3"/Ground Control 2.3" -kombinaatiosta. Tai no, leveys on ainoastaan reilut 2.2", mutta se oli jo ostettaessa tiedossa arvostelujen perusteella. Molemmista siis 2Bliss Control -versiot. Litkuttaminen oli naurettavan helppoa WTB:n i23-vanteille. Kyljet ovat kestäneet Oulun peruspolkuja hyvin, vaikka välillä on reilusti kiviin raavittu. Märälläkin pitävät hyvin (ei näillä toki mitään limaista kalliota ole ajettu). Rullaavuus on aika lailla vastaava, kuin edellisessä Ardent 2.4"/2.25" -kombossa. Paineina n. 1,5/1,7.

Täältä ääni kanssa tuolle Spessun Purgatorille! Olen pitänyt sitä niin edessä kuin takana ja molemmissa päissä se on suoriutunut erinomaisen kiitettävästi, kun painokin on Purgatoriöla ArdentRace 2.2 (+perässä iso liuta kapitaali kirjaimia EXO jne.) luokkaa niin ei voi kuin suositella!
Tällä hetkellä Purgatory on takana ja edessä on Spessun Butcher, molemmat on litkutettuna ExArcheilla, eikä ole valittamista! :cool:

Haka
13.09.2013, 23.21
Contin Mountain King 29" 2.4" Protection ja vuoden 2014 mallina kevyempänä kuin koskaan ! Ostoslistalle kirjattuna nyt.

lansive
17.09.2013, 14.44
Eihän tämä kauppapaikka ole, mutta tarvitseeko joku 2,4 tuumaista Mountain Kingiä (ykkösversiota)? Löytyisi koekäytetty pari, jonka voin vaihtaa johonkin fillarikamaan. YV:llä tavoittaa.

Kare_Eskola
21.09.2013, 20.50
Tänään kävin Hallainvuoressa toteamassa, että Schwalbe Rocket Ron Evo 29 TLR 2,25 Snakeskin ei sitten kuitenkaan ole monipuolinen. Kostea kivikkojuurakko meni lipsutteluksi, vaikka painetta oli vähän.

Äh, sanotaan suoraan. Kamalaa saippuaa.

ealex
21.09.2013, 22.06
Rocket Ron on hyvinkin monipuolinen rengas, kuten myös Racing Ralph, minkä saa myös paksumpana, 29x2,35” koossa. Tähän aikaan vuodesta keli vaan on harvemmin sopiva monipuolisille renkaille. Sen sijan keli on hyvinkin sopiva Hans Dampf (TrailStar kumiseoksella) renkaille, mitkä eivät taas ole yhtään monipuolisia. :)

Kaatuilija
04.10.2013, 20.30
Nykyään on alla Bontragerin 29-2:t ja suunnittelin hieman vaihtoa Racing Ralpheihin. Jos ilmoitetut painot pitävät paikkansa, niin 220 grammaa lähtisi pyörivää massaa.
Pitoa nykyisissä ei kovinkaan paljon tunnu olevan ja märällä juurakolla renkaat lipsuvat joka suuntaan. Tuleeko pitoa lisää Ralpheilla? Plussaa olisi, jos renkailla voisi ajaa myös talvipoluilla.
Onko järkeä jättää nuo suhteellisen vähän ajetut Bontragerit pois ja investoida melkein satanen uusiin?
Toisaalta alunperin pyörässä olleet Contin X-King Racesportit olivat ihan hyvät renkaat. Paljonkohan noiden oikea paino mahtaa olla 2.2" koossa, kun niin monta eri painoa löytyy netistä?

usko juntunen
04.10.2013, 21.42
...Contin X-King Racesportit olivat ihan hyvät renkaat. Paljonkohan noiden oikea paino mahtaa olla 2.2" koossa, kun niin monta eri painoa löytyy netistä?
Yhden olen punninnut 526g.

Itse ajan niin sunnuntai- kuin arkiajotkin Spessun Renegate Control takana ja S-Works edessä. Molemmat 2.3" pieni nappula mutta iso ilmatila.

pööräilijä
04.10.2013, 22.46
Toisaalta alunperin pyörässä olleet Contin X-King Racesportit olivat ihan hyvät renkaat. Paljonkohan noiden oikea paino mahtaa olla 2.2" koossa, kun niin monta eri painoa löytyy netistä?
Taloutemme ainoat contit, juuri kyseiset, painaa 540g ja 545g. 200km ajetut...

SammyB
06.10.2013, 08.36
Tuleeko pitoa lisää Ralpheilla? Plussaa olisi, jos renkailla voisi ajaa myös talvipoluilla.

Vertailutietoa ei ole, mutta RR:ät ovat melko huonot renkaat kostealla. Mudassa erityisen huonot. Talvikokemuksia myöskään ei ole.
Mutta kyllä niilläkin oppii ajamaan kelillä kuin kelillä. Pitää vaan varautua äkkinäisiin suunnan muutoksiin. :)

IncBuff
06.10.2013, 09.31
Mulla oli viime talvena alla 29x2,35" Ralphit ja ihan hyvin ne pelas talvipoluilla. Toki se on paljon kuskistakin ja reiteistä kiinni mikä pelaa ja mikä ei. Oulua vaivaa pannukakkuus joten mäkisemmässä maastossa kaipaa ehkä lisää vetopitoa. Paikalliset nyppylät kyllä noillakin nousi.

arisaast
06.10.2013, 09.37
Oman lyhyen 29" -historian perusteella Ralphia voisi luonnehtia monipuoliseksi renkaaksi. Pitoa on hyvin useimpiin olosuhteisiin pl. muta ja rullaavuus on tietysti hyvä. Muutama viikko sitten laitoin seikkailukisaan alle kapeat S-Works Renegadet, kun tiedossa oli reilusti helppoa hiekkatierallia ja tuo rengas on kyllä yllättänyt minut myös maaston puolella. Ilmatila on tietysti pienehkö ja ensi kesäksi voisi hankkia nuo pulleammatkin versiot. Rullaavuus on tietenkin loistavaa pienistä nappuloista johtuen ja pitokin on ollut riittävä ainakin näin kuivana syksynä. Tuo on siitä mainio rengas, että pidon loppumisen voi ennakoida hyvissä ajoin ennen lopullista horisontaaliliikettä. Ralph tuntuu oleman hieman arvaamattomampi rengas vaikka pitävämpi onkin. Renegade painoi luvatun verran, Ralph oli reilusti ylipainoinen.

Kaatuilija
06.10.2013, 11.43
Maxxis Aspen tuntuisi myös hieman kiinnostavalta. Painaa 530 grammaa ja maksaakin vain 27 euroa kpl Fillariosassa. Sivunappulat näyttäisivät ainakin kuvion perusteella pitäviltä, mutta keskinappula on matalahko. Porukkalenkeillä olen tosin kuullut kehuttavan noiden pitoa märällä juurakossa ja kivikossa. Mudalle nuo eivät taida sopia...? http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/Aspen29/SubProducts/M-TB96689600

ealex
07.10.2013, 09.08
Vertailutietoa ei ole, mutta RR:ät ovat melko huonot renkaat kostealla. Mudassa erityisen huonot. Talvikokemuksia myöskään ei ole.
Mutta kyllä niilläkin oppii ajamaan kelillä kuin kelillä. Pitää vaan varautua äkkinäisiin suunnan muutoksiin. :)
Mutta et varmankaan puhu monipuolisista renkaista? RaRa:t eroavat muista monipuolisista renkaista juurikin paremmalla pidolla, kosteallakin. Rullaavat käytännössä yhtä hyvin, kuin huonommin pitävät kilpailijat. Toimivat talvellakin erinomaisesti. Ilmatilavuuskin 29x2,35” versiolla taitaa olla joukon suurin.

ealex
07.10.2013, 09.15
Maxxis Aspen tuntuisi myös hieman kiinnostavalta. Painaa 530 grammaa ja maksaakin vain 27 euroa kpl Fillariosassa. Sivunappulat näyttäisivät ainakin kuvion perusteella pitäviltä, mutta keskinappula on matalahko. Porukkalenkeillä olen tosin kuullut kehuttavan noiden pitoa märällä juurakossa ja kivikossa. Mudalle nuo eivät taida sopia...? http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/Aspen29/SubProducts/M-TB96689600
Aspen on kapea rengas ja ero pidossa maastossa 29x2,35 RaRa:n verrattuna on valtava. Rullaavuudessa sen sijan ero on hyvin pieni (Aspenin eduksi).

Aspen on mielestäni todella hyvä rengas (Ikonista esim. ei ole minulla mitään hyvää sanottavaa), mutta monipuolinen se ei ole, vaan erittäin hyvin rullaava.

Frosty
15.10.2013, 21.36
Tulipa muuten huomattua että Contin Race King RaceSport 2.2" pitää yllättävän hyvin märällä ruohikkoisella polulla. Mudassa, juurakossa ja kivikossa ei senkään vertaa.

marmar
05.11.2013, 07.27
Viime kesä meni smart sameilla, jotka on mielestäni otsikon mukaiset, eli monipuoliset renkaat. Kohtuu tyytyväinen olen ollut, mutta silti uutta ajattelin kokeilla. Edulliset sais olla, kun luultavasti kuitenkin vain kesän huvi. (kesässä tulee arviolta 3000-4000 km)

Vaihtoehtoina Racin Ralph ja Race King kumit. Halpoina versioina tietysti molemmat :rolleyes:

Osaisko joku verrata näitä kahta (ja mahdollisesti myös smart samia) keskenään seuraavilta osin?:

-Rullaavuus asfaltilla/soralla
-Ääni asfaltilla
-Sivuttaispito Irtosoralla/hiekalla
-kestävyys sekalaisessa ajossa, myös oikeassa maastossa kivien ja risujen seassa

ealex
05.11.2013, 10.51
Mielestäni Racing Ralphia ja Race Kingin halpaa versiota ei voi edes verrata keskenään, RaRa on niin paljon parempi kaikessa. :) Race Kingin Racesport (eli kallein, black chili) versio ehkä voi kilpailla RaRa:n kanssa, mutta siitä minulla ei ole kokemusta. Oletan tosin että RaRa:sta ei ole mitään halpaa versiota olemassa, minun RaRa:t ovat ilman sivusuojausta.

Itse olen vakuuttunut, että RaRa on se paras monipuolinen rengas 29” koossa, sen jälkeen, kun melko surkeata Ikonia olen kokeillut.

p.s. tämä 29x2,35” RaRa ilman sivusuojaa olikin liian hyvä, ollakseen totta, niin eipä sitä enää saa:
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/racing-ralph.html
Tuskin SnakeSkin versio rullaa yhtä hyvin matalilla paineilla ja on ainakin painavampi.

Ensin hävisi 29x2,35” Rocket Ron ja nyt vielä tämä…

IncBuff
05.11.2013, 11.00
Onhan RalliRanesta ne performance versiot olemassa jotka on kai jotain parikypää kappale. En kyllä alkais säästämään tossa kohtaa vaan ottaisin Evot joita löytyy esim. tähän aikaan tarjouksista alle kolmella kympillä.

Itse olen tyyväinen RalliRaneen kesän yleisrenkaana. Näillä keleillä se ei enää sitten toimi.

marmar
05.11.2013, 18.28
Onhan RalliRanesta ne performance versiot olemassa jotka on kai jotain parikypää kappale. En kyllä alkais säästämään tossa kohtaa vaan ottaisin Evot joita löytyy esim. tähän aikaan tarjouksista alle kolmella kympillä..

Mistä saa alle 30€/kpl?

JackOja
05.11.2013, 18.45
p.s. tämä 29x2,35” RaRa ilman sivusuojaa olikin liian hyvä, ollakseen totta, niin eipä sitä enää saa:
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/racing-ralph.html
Tuskin SnakeSkin versio rullaa yhtä hyvin matalilla paineilla ja on ainakin painavampi.

Jaa sitäkö ei enää saa ilman käärmeennahkaa? Toisaalta ihan hyvä sillä aivan liian helposti nuo kyljet repeää... 2.35 29er on kyllä mainio kumi!

Ps: halpis-ralliranea kaipaaville: Rapid Rob

HuhtisMTB
05.11.2013, 20.07
Aivan varmasti jommastakummasta: bike-dicount.de tai
bike-components.de

Pitäis löytyy

Edit: vastaus siis @marmar

stumpe
05.11.2013, 20.08
Ps: halpis-ralliranea kaipaaville: Rapid Rob

Ja tuolla tavoin kuolee ajohalut näillä keleillä.

Ohiampuja
06.11.2013, 10.20
Testasin tässä kaverin pyörää, jossa oli tuollaiset Bontrager XR1 Expert kumekset. Ja yllätyin kuinka hyvin ne piti märissä juurissa. En ole ikinä Bontragerin renkaita omistanut, mutta nyt kyllä heräsi halu kokeilla...

http://bontrager.com/model/11870

marmar
06.11.2013, 10.59
Aivan varmasti jommastakummasta: bike-dicount.de tai
bike-components.de

Pitäis löytyy

Edit: vastaus siis @marmar

Bike discountissa oli halvin löytämäni evo 33,95, halpis rallirane oli alle 20€ (26" koossa on evo alle 30€)

Ja tuolla tavoin kuolee ajohalut näillä keleillä.

Ei ne näille keleille olekkaan tulossa, vaan ens kesäksi. Sen verran noita asfalttikilsoja kertyy, että näille keleille soveltuvien käyttöikä taidetaan laskea ennemmin viikoissa kun kuukausissa. Seuraavaksi menee nastat alle. Noi tulee alesta odottamaan kesää.

Enköhän saanut kaivatun infon, joten Kiitos kaikille vastanneille.

pööräilijä
06.11.2013, 12.25
Ralliranen performance kumit on yllättävän hyvät hintaansa nähden. Suurin ero pacestart malleihin on kulutuskestävyydessä. Elin ikä on noin puolet siitä mitä pacestar kestää. Ensimmäistä kertaa ikinä sain ajettua renkaat aivan loppuun, ennen kuin kylki hajos :). Ajo-ominaisuudet ei ole ihan samalla tasolla (kohtuu lähellä on), mutta kyllä niillä treenejä ajoi hienosti :) Mutta ainoiksi renkaiksi ottaisin pacestar versiot, kärmeennahalla tai ilman. Molemmista on hyviä kokemuksia :)

ErnoNykanen
06.11.2013, 13.17
Testasin tässä kaverin pyörää, jossa oli tuollaiset Bontrager XR1 Expert kumekset. Ja yllätyin kuinka hyvin ne piti märissä juurissa. En ole ikinä Bontragerin renkaita omistanut, mutta nyt kyllä heräsi halu kokeilla...

http://bontrager.com/model/11870
Mulla on kans aika hyviä kokemuksia tosta samaisesta renkaasta ja varsinkin kesällä toimi kyllä erittäin hyvin kelillä kuin kelillä. Juuripitoon vaikuttaa noissa varmasti paljon se, että niissä on melko ohuet kyljet (litkut kuitenkin pysyi sisällä "hikoilematta" tippaakaan), joten ne mukautuu aika hyvin pienten esteiden muotoihin. Tämä tietysti edellyttää riittävän alhaisia paineita, joten itse ottaisin tuosta renkaasta mahdollisimman leveän version. 2,2" riittävän alhaisilla paineilla on kuitenkin edelleen liian pieni ilmatilavuudeltaan, jos ajot suuntautuu jyrkästi alamäkeen, mutta perus polku/kallio-kruisailuissa se riitti itsellä kyllä varsin hyvin kaikkeen mitä kesällä tuli vastaan. Mulla oli 19 mm vanne ja paineita sellainen 26-28 psi takarenkaassa.

Miinusta tulee siitä, että reilun tonnin ajelujen jälkeen kyljessä on alkanut näkyä viivoja alhaisista paineista johtuen ja ensi kesäksi täytyy varmaankin uusi rengas hankkia. Näitä ei varmastikaan olisi tullut, jos olisi pitänyt esim. 30 psi renkaassa koko kesän, mutta märillä keleillä se oli omassa käytössä liian liukas, koska tällä renkaalla pito tulee juurikin kumiseoksesta ja renkaan mukautumisesta maastoon. Kulutuspintaa renkaassa on vielä reilusti jäljellä ja kyljet em. viivoja lukuunottamatta hyvässä kunnossa. Yhden viillon sain tosin aikaan kivikossa kikkaillessa, joka vaati myös paikkaamista, mutta se kivi taisi olla melko terävä, kun jätti vanteeseen samalle kohdalle kohtalaiset skraadut. Melko kestäviksi moittisin noita kylkiä siis kaikesta huolimatta.

Itse ajattelin kuitenkin seuraaviksi renkaiksi Bontrager XR3 Team issueta (http://www.bontrager.com/model/11640), jotta saa ilmatilavuutta lisää. 2,4" renkaat ei taida edes Trekin Superfly:n takahaarukkaan mahtua, ainakaan kovin leveillä sivunappuloilla varustettuna.

marmar
06.11.2013, 16.32
Ralliranen performance kumit on yllättävän hyvät hintaansa nähden. Suurin ero pacestart malleihin on kulutuskestävyydessä. Elin ikä on noin puolet siitä mitä pacestar kestää. Ensimmäistä kertaa ikinä sain ajettua renkaat aivan loppuun, ennen kuin kylki hajos :).

Miten pitkään nuo kesti ennekuin oli loppu?

pööräilijä
06.11.2013, 16.38
Jonkun verran päälle 2000km. Joskus on renkaat lentäny satasen jälkeen roskiin, kun tullu kauhee viilto :( Nyt on pacestar käärmeennahalla ajettu jo 3500km ja vielä on toimiva. Veikkaan sen kestoks 4000km.

ajo on kaikilla renkailla kaikkea asvaltin ja röllipolun väliltä.

Ja toinen yllätys oli, että ne on tosi helpot litkuttaa. Ei tullu yhtään möhnää läpi mistään kohtaan.

marmar
06.11.2013, 17.16
Jonkun verran päälle 2000km. Joskus on renkaat lentäny satasen jälkeen roskiin, kun tullu kauhee viilto :( Nyt on pacestar käärmeennahalla ajettu jo 3500km ja vielä on toimiva. Veikkaan sen kestoks 4000km.

ajo on kaikilla renkailla kaikkea asvaltin ja röllipolun väliltä.

Ja toinen yllätys oli, että ne on tosi helpot litkuttaa. Ei tullu yhtään möhnää läpi mistään kohtaan.

Mielenkiintoista. Scwalben sivuilla annetaan molemmille seoksille sama kestävyys ja Smart samille huomattavasti pidempi kesto. Samart samin kyljet takana pysyi litkuilla tiiviinä reilun 3000 km. Etunen sai muuten vaurion kylkeen ja oli viimeisen 500 km sisurilla. Kierrättämällä etu / taka käyttöika olisi arviolta n. 5000 km, jossa pintaa jäljella 50% ja kyljet loppu litkukäyttöä ajatellen. Mutta jos Pacestar kestää liki saman kuin smart sam niin useamman tähden ero smart samin kumiin ei ole mielestäni oikein. Eikä kaiketi myöskään sama service life pistetys ralliranen eri versioille ole oikein.

Kemizti
06.11.2013, 17.27
Kannattaa muistaa, että jokaisen kuskin ajotekniikka on yksilöllinen, myös jokainen rengas on yksilö, vaikka samalta linjastolta tuleekin.. valmistajien ilmoittavat "arvot" eivät ole millään muotoa absoluuttisia, eikä välttämättä edes edusta keskiarvoa, kaikki saattaa perustua vaikkapa jonkun testikuljettajaporukan ajoihin, tai jopa tietokonemallinnuksiin..

pööräilijä
06.11.2013, 17.30
Itse en kierrätä renkaita. Eturenkaathan on lähes uuden verosessa kunnossa :) Myöskään ajot noille verrokeille ei ole täysin identtisiä, ja varmaan eroaa mittaustavan ajosta suurestikkin. Ton smart sämin jättäisin kauppaan suosiolla.

Renkaiden kesto on varmaan aika monen muuttujan summa? Mun ajo eroaa varmaan sun ajosta, ja taas jonkun kolmannen, jolloin kaikki saadaan eri tuloksia renkaiden kestolle. Renkaita kuluu kuitenkin muutama pari kaudessa :)

Kappas Kemizti kerkes eka.

IncBuff
06.11.2013, 18.52
Mistä saa alle 30€/kpl?Jostain saksalaisesta kaupasta ostin evo snakeskinit alle kolmella kympillä kipale elokuussa, mutta en jaksa muistaa mistä.

Lehisj
07.11.2013, 14.10
Mielenkiintoista. Scwalben sivuilla annetaan molemmille seoksille sama kestävyys ja Smart samille huomattavasti pidempi kesto. Samart samin kyljet takana pysyi litkuilla tiiviinä reilun 3000 km. Etunen sai muuten vaurion kylkeen ja oli viimeisen 500 km sisurilla. Kierrättämällä etu / taka käyttöika olisi arviolta n. 5000 km, jossa pintaa jäljella 50% ja kyljet loppu litkukäyttöä ajatellen. Mutta jos Pacestar kestää liki saman kuin smart sam niin useamman tähden ero smart samin kumiin ei ole mielestäni oikein. Eikä kaiketi myöskään sama service life pistetys ralliranen eri versioille ole oikein.

Huomioi marmar myös se seikka, että nimimerkki pööräilijä on kevyt, huippukuntoinen ja nuori kisakuski, jonka renkaiden käyttö- ja ominaisuusvaatimukset poikkeavat aika totaalisesti meidän "hieman" ylipainoisten ja ikäämpien äijien ajotottumuksista ja -taidoista. Eli renkaat pitää valita aina kunkin ajotaitojen, -maastojen ja -kykyjen sekä kaluston mukaan eikä vain nettikeskustelujen perusteella!

PS. Tiedän/tunnen molemmat viestissäni mainitut kuskit ainakin ajokykyjen, harrastuksen preferenssien ja kaluston osalta noin suurinpiirtein, joten tämä ei ole pelkästään yleisluontoinen "löysä" nettikommentti.

marmar
07.11.2013, 16.18
Huomioi marmar myös se seikka, että nimimerkki pööräilijä on kevyt, huippukuntoinen ja nuori kisakuski, jonka renkaiden käyttö- ja ominaisuusvaatimukset poikkeavat aika totaalisesti meidän "hieman" ylipainoisten ja ikäämpien äijien ajotottumuksista ja -taidoista. Eli renkaat pitää valita aina kunkin ajotaitojen, -maastojen ja -kykyjen sekä kaluston mukaan eikä vain nettikeskustelujen perusteella!

Pitää täysin paikkaansa. Mun on turha hakea sitä viimeisintä kallista ja kevyttä kumia, kun ajo on kohtuu rauhallista. Vaikka taidot kehityykin, niin tuskin koskaan ajan kevyen kisakuskin vauhteja. Ei mun pää vaan anna periksi, ei ainakaan jäykkäperällä. Toisaalta painavalla karkaa nopeudet herkästi. Kun vertasin kalliobaanan käppyrää muiden esille laittamiin, niin vaikka luulin olevani varovainen kuski, joka laskee mäet todella h-i-t-a-a-s-t-i ja varovasti, niin silti mun koko lenkin huiput oli 10 km/h kovemmat, kuin muissa käppyröissä ja mäkien lopussa mulla oli lähestulkoon poikkuksetta kovemmat vauhdit, kuin muiden (kevyiden kuskien) käppyröissä.

Lisäksi mun ajoilla 100g sinne tai tänne renkaan painossa ei paljoa merkitse. Kohtuu ison painon takia kyljet on kovilla, joten kyljiltään kaikkein ohkasimmat versiot aion jättää kauppaan. Osin em syiden takia Smart samit onkin riittäneet mulle. Uuden haun yksi pääsyy on uteliaisuus selvittää omalla kohdalla saako lisärahalla oikesti vastinetta mun käytössä vai kannattaako jatkossakin ajella vain 10€ kumeilla. Tietysti ralleraneissa hieman kiinnosti myös 26 vs 29 vertailu. Mutta kun hinta karkaa yli 30€/kpl, niin jääköön vertailu tekemättä.

Mutta joo mun osalta tämä asia taitaa olla loppuunkäsitelty.

pööräilijä
07.11.2013, 18.01
Pitää täysin paikkaansa. Mun on turha hakea sitä viimeisintä kallista ja kevyttä kumia, kun ajo on kohtuu rauhallista. Vaikka taidot kehityykin, niin tuskin koskaan ajan kevyen kisakuskin vauhteja. Ei mun pää vaan anna periksi, ei ainakaan jäykkäperällä. Toisaalta painavalla karkaa nopeudet herkästi. Kun vertasin kalliobaanan käppyrää muiden esille laittamiin, niin vaikka luulin olevani varovainen kuski, joka laskee mäet todella h-i-t-a-a-s-t-i ja varovasti, niin silti mun koko lenkin huiput oli 10 km/h kovemmat, kuin muissa käppyröissä ja mäkien lopussa mulla oli lähestulkoon poikkuksetta kovemmat vauhdit, kuin muiden (kevyiden kuskien) käppyröissä.

Lisäksi mun ajoilla 100g sinne tai tänne renkaan painossa ei paljoa merkitse. Kohtuu ison painon takia kyljet on kovilla, joten kyljiltään kaikkein ohkasimmat versiot aion jättää kauppaan. Osin em syiden takia Smart samit onkin riittäneet mulle. Uuden haun yksi pääsyy on uteliaisuus selvittää omalla kohdalla saako lisärahalla oikesti vastinetta mun käytössä vai kannattaako jatkossakin ajella vain 10€ kumeilla. Tietysti ralleraneissa hieman kiinnosti myös 26 vs 29 vertailu. Mutta kun hinta karkaa yli 30€/kpl, niin jääköön vertailu tekemättä.

Mutta joo mun osalta tämä asia taitaa olla loppuunkäsitelty.

Sen verta haluan vielä sanoa, että rauhalliseen ajoon sopivat kumit voisivat olla snakeskinit. Oon laittanu isälleni sellaiset alle nyt kolmena vuotena ja yleensä menee melkein kauden kerrallaan. Sitten on nappulat loppu. Kilsoista en osaa sanoa, mutta kyllä niillä riittävästi ajetaan. Mulla menee kuitenkin pidemmälle, tosin oon 30kg kevyempiki :) Asennus on tosin sisureilla, helpompaa mulle ja hälle :)

izmo
07.11.2013, 18.40
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_427_80&products_id=9377

Tommonen ollut viikon testissä ja noin 400 km kerännyt... yllättävä pito länsi Tampereen kosteilla kalliopoluilla ja jopa Ikean moottoriuralla. Pikkasen lipsuu itäisen Tampereen kuralieju röllijuurakossa. Punnittu paino 520 g ja rullaa hyvin

marmar
08.11.2013, 10.03
Väittäisin, että tämä on puppua. Putoamiskiihtyvyys on likiarvoisesti 9,81m/s² maan pinnalla, ja se vaikuttaa kaikkiin kappaleisiin massasta riippumatta samalla tavalla, enkä usko että isomman kuskin potentiaalienergia riittää selittämään noin suuria huippunopeuksien eroja vaikka suhteessa vierintävastus ym. ovatkin pienempiä. Sä olet vaan niin kylmäpäinen kuski, ettei muut uskaltanut laskea jarrut auki. Tauon jälkeen hoksasin ruveta träkkäämään, ja mun huiput alamäissä oli karvan alle kolmekymppiä, aika hurjaa vauhtia olet tullut.

Kyllä yli 40 nopeuksissa alkaa ilmanvastus (ja vierintävastus) merkkaamaan aika paljon. Mun on vaikea tehdä vertailutestiä, mutta teiltä kevyemmiltä se onnistuu pistämällä 40 kg hiekkasäkki reppuun :rolleyes:

Mittarin mukaan huiput oli karvan alle 44 km/h. GPS:n mukaan hieman vähemmän. 30 km/h ylityksiä oli 6 kpl. Jos olisin kokonaan jarrut auki laskenut, niin olis niissä mäissä tainnut helposti mennä 60 km/h rikki ennen ambulanssin saapumista. Mielestäni pelkäsin kokemattomana liukkautta sen verran, että olin alkumäen polun tukkona, kunnes olin varma, että on turvallista päästää jarrut auki. Mutta siinä vaiheessa kun luulin näkeväni 100% varmasti että mitä on edessä, niin päästin kyllä tilanteen mukaan tarvittaessa jarrut täysin auki. Edessähän oli tilaa, kun muut oli laskeneet sen alun nopeammin pois alta.

Sen verta haluan vielä sanoa, että rauhalliseen ajoon sopivat kumit voisivat olla snakeskinit. Oon laittanu isälleni sellaiset alle nyt kolmena vuotena ja yleensä menee melkein kauden kerrallaan. Sitten on nappulat loppu. Kilsoista en osaa sanoa, mutta kyllä niillä riittävästi ajetaan. Mulla menee kuitenkin pidemmälle, tosin oon 30kg kevyempiki Asennus on tosin sisureilla, helpompaa mulle ja hälle

Kovasta hinnasta huolimatta Ralliranet Snakeskineillä oli jo vahvassa harkinassa, kunnes tuli yv, jossa tarjottiin läheltä vähän käytettyjä, mutta mulle riittävän hyväkuntoisia kumeja. Luonto ja molempien lompakot kiittää, kun "hyvät" kumit pääsee viettämään eläkepäivänsä mun pyörässä. Noi mun smart samitkin lähtee vielä lahjoituksena kiertoon omalle isälleni. Kyljet ei pitäneet litkuilla enää kunnolla, mutta rauhalliseen hiekkatieajeluun sisureilla ne käy loistavasti. Laitan tämän lähinnä vinkkinä muille, että halpaa kumia hakevan kannattaa ehkä huudella foorumilla mitä porukalla lojuu nurkissa. Saatta olla hinta ja laatu kohdallaan. Toisen kelvoton voi olla toiselle kelvollinen. Varsinkin maastoajelussa halut, tottumukset ja ajotyylit vaihtelee niin paljon. Jokaisella on syynsä vaihtaa kumia ja aina se syy ei ole se, että kumi on loppuunkulunut. Ei muuten ollut eka kerta kun ostin kumit foorumilaiselta.

Edelliset kohtuukuntoiset 26" rallirane evot päätyi mun täpärivanhukseen, joka on toiminut myös vieraiden lainapyöränä paikallisilla maisemalenkeillä. Jokainen "Biltema" kumeihin tottunut ei harrastaja on hämmästellyt, kuinka pulska ja karkea kumi voi rullata näin hyvin.

helmijak
10.11.2013, 18.35
Voisin ostaa uudet 29" rinkulat kevättä, kesää ja ensi syksyä varten jo nyt, mutta tarvitsisin viisaampien neuvoja. Ketjun keskustelut kyllä auttoivat mietiskelyssä, mutta jos joku viitsisi vielä vastata, niin olisin mielissäni. Nyt fillarissa on ensiasennusrenkaina Bontragerin jotkin 2.2 leveät, matalanappulaiset renkaat.Käyttötarkoitus: työmatka-ajoa n. 14 km/suunta (hiekkatietä ja asfalttia) sekä hupiajelua helpoilla metsäteillä (ei merkittävää kivikkoa, juurakkoa tai mutaa eli ei siis oikeaa maastoajoa).Toivomukset: hyvä rullaavuus ja ainakin kohtalainen pito myös märällä asfaltilla ja metsätiellä, koska haluaisin ajella renkaalla huoletta keväästä myöhäiseen syksyyn. Toivomus siis olisi, että voisin vaihtaa noista suoraan nastarenkaisiin, kun vuodenaika sitä vaatii. Lisäksi toivoisin helppoa asennettavuutta vanteille (sisurien kanssa).Toimisikohan Racing Ralph 2.1 -leveänä versiona?

CamoN
10.11.2013, 21.15
Juu, Maxxikselta Ikon, Schwalbelta Racing Ralph tai Rocket Ron, Spessulta Fast Trak. Jos rullaavuus on ykkösprioriteetti ja voi halutessaan jättää märät maastoajot väliin niin kannattaa ostaa suosiolla matalanappulaiset, esimerkiksi Spessun Renegadet tai Schwalben Smart Samit.

Leveys on melkeinpä makuasia. Minä olen niin tykästynyt 2.1" ja 2.0" leveyksien renkaisiin sen verran paljon että 2.2" leveät Ikonit on pölyttyneet seinällä. Toiset ei taas uskalla lähteä mihinkään alle 2.25" renkailla.

Ohiampuja
10.11.2013, 21.27
Eli renkaat pitää valita aina kunkin ajotaitojen, -maastojen ja -kykyjen sekä kaluston mukaan eikä vain nettikeskustelujen perusteella!
Toki näin, mutta kyllä näillä keskusteluilla pystyy "haarukoimaan" niitä muiden kokemuksia ja vertailemaan niitä omiin kokemuksiin. Eli jos joku tykkää samasta renkaasta kuin sinä ja kehuu uutta kokemustaan siihen verraten, niin voihan niissä korrelaatiota olla. :)

MTS
10.11.2013, 22.56
Itselläni on ollut käytössä pyörän vakiorenkaat mallia Geax Saguaro, tosin takarenkaan jouduin vaihtamaan alkuperäisestä 2.2-tuumaisesta 2.0:aan kun mikälie metallinpala repi alkuperäisen tohjoksi. Saguaro rullaa kevyesti (keskinappuloiden välissä on pitkittäinen harjanne, joka vissiin helpottaa asiaa), taitettava malli maksaa Planet X:ssä jotain 15 euroa silloin kun sitä sattuu olemaan varastossa (Suomen saatavuudesta ei mitään käsitystä) ja kestää omassa käytössäni hyvin. Pitoa on kuivalla kelillä ja talvella (myös sohjossa) mielestäni varsin hyvin, mutta märällä asvaltilla saa varoa hieman, kivikolla paljon.

Myönnettäköön, että en ole maasturilla ajellut yhtäkään rengasta vielä sileäksi, joten kannattanee kuunnella kokeneempia ennemmin.

marmar
11.11.2013, 08.56
Juu, Maxxikselta Ikon, Schwalbelta Racing Ralph tai Rocket Ron, Spessulta Fast Trak. Jos rullaavuus on ykkösprioriteetti ja voi halutessaan jättää märät maastoajot väliin niin kannattaa ostaa suosiolla matalanappulaiset, esimerkiksi Spessun Renegadet tai Schwalben Smart Samit.

Leveys on melkeinpä makuasia. Minä olen niin tykästynyt 2.1" ja 2.0" leveyksien renkaisiin sen verran paljon että 2.2" leveät Ikonit on pölyttyneet seinällä. Toiset ei taas uskalla lähteä mihinkään alle 2.25" renkailla.

Käyttötarkoitus: työmatka-ajoa n. 14 km/suunta (hiekkatietä ja asfalttia) sekä hupiajelua helpoilla metsäteillä (ei merkittävää kivikkoa, juurakkoa tai mutaa eli ei siis oikeaa maastoajoa).Toivomukset: hyvä rullaavuus ja ainakin kohtalainen pito myös märällä asfaltilla ja metsätiellä, koska haluaisin ajella renkaalla huoletta keväästä myöhäiseen syksyyn.

Kahdet Smart samit loppuun ajaneena ostaisin tuohon käyttöön ne, (kun en paremmastakaan tiedä). Perusteluna "yhtenäinen" keskiharjanne, joka tuo rullaavuutta hiljentää menoa asfaltilla. Rallirane (ainakin parempana versiona) rullaa käytännössä yhtä hyvin, mutta on sen verran äänekkäämpi, että en tiedä jaksaisinko tahkota silla 28 km/pvä työmatkaa. Tuo äänijuttu on tietysti myös nopeusriippuvainen. Jos ajelee päässääntöisesti alle 25 km/h matkanopeuksia, niin ei kai sillä niin isoa väliä ole. 30 km/h nopeudella se alkaa jo harmittamaan. Mulla ralliraneista tosin kokemusta vain 26 koossa, eli en tiedä onko 29 hiljaisemmat.

Yksi syy miksi itse aion kokeilla toisia on hieman kovemmilla paineilla tuon keskihanrjanteen aiheuttama pidon puute juurakossa.

helmijak
11.11.2013, 10.11
Kiitokset kaikille kommenteista - puntaroin hartaasti Ikoneiden ja Ralliranejen välillä ja päädyin 2.1 leveydellä oleviin rr:hin. Nappuloiden aiheuttama ääni tuskin tulee olemaan merkittävä seikka, koska tuonne 30 km/h nopeuksiin pääsen vain alamäissä :).

ppikkupe
12.11.2013, 14.02
Talven vaihtelevan lumisiin kelviajeluihin leveämpää (2.4) rengasta haussa. Kumman pistän tilaukseen: Contin Mountain King II vai Maxxis Ardent?

ISP:t toki houkuttelis, mutta ei noita jäisiä kelejä oikeasti niin kovin paljon meillä ole... Jossain vaiheissa polanteille voi tulla uria, mutta jos nyt leveämmällä nakilla pystyisi paremmin etenemään huonosti hoidettuja kelvejä pitkin, ettei tarvitse ajoradalle niin usein eksyä.

Mannavelli
12.11.2013, 14.30
Lumella jos pysyttelee niin Conti. Viime talven oli toisessa fillarissa 2.4 Ardent ja toisessa Conti, joten tuli tutuksi. Ardent onkin sitten muuten kaikin puolin parempi mun mielestäni.

ppikkupe
12.11.2013, 14.44
Kiitoksia. Oliko noissa mitään eroa siinä, kumpi puree paremmin vähän polanteisempaan lumeen - lähinnä sivupidon suhteen? Vai oliko Conti yleisesti vain parempi talvirengas? Bike-componentsilla olisi Vuorikuninkaan tämän vuoden poistuvaa mallia taitettavana versiona 19.95€ kappale.

Mannavelli
12.11.2013, 14.58
Conti puri harvemman kuvionsa ansiosta paremmin polanteiseen ja pehmeämpäänkin lumeen. Eikä mennyt niin helposti tukkoon. Nämä analyysit perustuu kyllä lähinnä maastoajoon, vaikka kelveillä tuli ajeltua yhtä kaikki. Ardentillakin varmasti kuitenkin pärjää, jos vain kaduilla meinaa ajella.

ppikkupe
13.11.2013, 10.47
Ardeneista löytyi muutenkin juttua, että kannattais ehkä olla myös huomattavasti leveämpää vannetta, joten näillä suosituksilla lähti Hibikesta MK II RaceSportit 32.90 e / kpl. Bike-Componentsin alle kahden kympin versio olikin ihan "peruskumia". Tiennytkään, että noissakin oli eri kumiseoksia.

pötkö
21.01.2014, 21.16
Täällä harjumaastossa tullut maxxixen ikonista oma suosikki.

stanin arch vanteella 2.2" ikonin on ollut 54mm leveä (kuvio) ja saman verran korkea.

flow ex vanteella 2.35 ikon 56mm leveä ja 52mm korkea.

huijausta sanon ja heiluttelen nyrkkiäni kohti taiwania....

Kaatuilija
22.01.2014, 22.24
Nyt on 2,35" RaRa edessä ja 2,25" takana. Eteen piti tulla myös hieman kapeampi rengas, mutta pakkauksessa olikin leveämpi. Hieman pelotti, toimiiko 19C kehällä, mutta 1,4 baarin paineilla ei mitään ongelmaa.

Pitoa löytyy kyllä tuolla setillä lumisilla poluilla ja teillä oikein kivasti ja ilman sisureita mukava ajaa röykkyisessä maastossakin. Rullaavuus tiellä hyvä ja rengasmelu on todella kova verrattuna mihinkään muuhun edellisiin renkaisiin, mutta eipä se juurikaan haittaa...:)

PedroK
07.02.2014, 15.57
Kevät on ovella ja laitoin renkaat tilaukseen. Muutamaa vaihtoehtoa pyörittelin mielessä, mutta päädyin sittenkin Racing Ralpheihin. Eteen 2,25" ja taakse 2,1". Olihan ne vähän kalliit, mutta jospa ne olis sitten hyvät.

orc biker
11.02.2014, 19.32
Minä mietin ensi kesäksi Smart Sam plussaa. On aika jyty rengas, mutta eipä pitäisi sitten puhjetakaan. Se tietysti tuntuu hieman kiihdytyksissä. Harmittaa vain, ettei noista ole kuin langallista versiota. Ovatkohan nuo miten tiukat yleensä saada renkaalle?

MTS
19.02.2014, 13.29
Saguarojen saatavuus on nykyään vähän mitä sattuu, joten pitää keksiä kesän loppuun mennessä uusi eturengas. WTB Bronsonia ainakin näyttäisi saavan kohtuulliseen hintaan paikallisesta liikkeestä; onko kellään kokemusta ja/tai parempia ehdotuksia?

Elän yhden pyörän taloudessa, joten 29erilla tulee ajettua suhteellisen paljon kaupungissa (naurakaa pois, ei kiinnosta) ja jonkun verran myös kevyehköä maastoajoa (koska tämänhetkinen taitotaso). Pyörä on tien päällä käytännössä päivittäin, joten renkaiden jojottelu vähän väliä ei nappaa.

Vrad
22.02.2014, 23.59
Maxxis Ikonit on ollyt kyllä hyvät yleiskummit. Tosin kumi on melko pehmyttä, ja kohtuullisen ohutta tappajasepeliajoon, kesällä huippurengas.

HuhtisMTB
24.02.2014, 22.57
Moro, elikkä kumia kesäksi teemana :D
Tilanne on se että 29HT ainoana pyöränä ja siinä on tällä hetkellä vanteilla Bontrager XR1- Expertit 2,2" leveinä. Pakko sanoa että en ole kyllä täysin tyytyväinen niihin ollut ja niin ollen olen ajatellut että kun ne nyt tuosta pikkuhiljaa kuluvat, niin alle jotain uutta rengasta. Nyt heti ensimmäiseksi pitää kysyä että menetänkö jotain suurenmoista jos en schwalbeja tai maxxikseja osta? Olen ajatellut ostaa spessun renkaat, mutta ei sillä nyt hirveästi väliä ole. Eli avoin ehdotuksille.

Ajelen aika normi suomipolkua, eli paljon juuria ja kiviä. Välillä sataa ja myös silloin pitää renkaasta nyt edes jotain pitoa löytyä. Kisaa tulee myös ajettua, luultavasti samoilla renkailla.

Näillä kriiteereillä olen katsonut että seuraava kombo saattaisi olla hyvä: Specialized Ground Control S-Works 2.3" eteen ja Fast Trak Conrol 2.2" taakse. Mitä mieltä?

CamoN
25.02.2014, 10.31
Minun kokemukseni mukaan Spessun renkaat on yhtälailla hyviä kuin Schwalbet ja Maxxikset. Maxxiksen Ikon ja Spessun Fast Trak on keskenään melko samanlaisia, Schwalben Racing Ralphissa on vähän isompaa nappulaa ja Spessun Ground Controlissa vielä hieman sitäkin isompaa nappulaa.

Omassa pyörässä oli viime kesänä 2.1 Ground Control edessä ja 2.0 Fast Trak takana. Nuo oli tosi hyvät jokapaikan renkaat kesäolosuhteissa, Ground Control ei pääse yllättämään kosteissa paikoissa ja Fast Trakissa riittää vetopitoa, vaikka kuvio ei ole kamalan korkea. Jos maksimaalista rullausta haluaa niin voi laittaa Fast Trakin eteen ja Renegaden taakse, mutta se yhdistelmä ei ole samalla tavalla kaikkiin kesäolosuhteisiin sopiva.

Grim
25.02.2014, 14.30
Purgatory Control 2.3" ja Ground Control 2.3" käytössä eikä valittamista. Vanhassa pyörässä oli Ardent 2.4" ja 2.25", ihan vastaavasti toimii. Ainoastaan leveys ei aivan vastaa luvattua edes 23mm vanteella. En itse ottaisi S-works-versioita, ilmeisesti heikohkot kyljet (ei omaa kokemusta, luettua).

A.B.
25.02.2014, 19.36
Täältä kanssa ääni Spessun Purgator Controllille "vähän kuviollisempana yleiskumina"! Renegaten 1.8 leveää olen käyttänyt joskus CC:ssä muhkukumina, se ei tehnyt erityistä vaikutusta (ei positiivisessa, muttei negatiivisessakaan mielessä).

Mulla on Purgator takana ja kaverina edessä on Butcher Control, mutta se on jo sitten selkeesti painavampi rengas... Tosin sillä kyllä pärjääkin sitten jo linjalla Sappee/Kalpalinna/Messilä. :rolleyes:

Suosittelen Spessun kumien hankintaa tuosta keskustan kivijalkaliikkeestä, kohtuullisella aikataululla saa myös tilattua gumeksen kuin gumeksen vaikkei heti hylkystä löytyisikään!

HuhtisMTB
25.02.2014, 20.23
Kiitos vastauksista! Itse asiassa olen jo purgatoria käyttänyt eturenkaana vanhassa hardrockissa (26", muuten olisi jo käytössä) ja teki kyllä vaikutuksen, varsinkin märällä kelillä. Tuo purgatori olisi selvä valinta mikäli en olisi suunnitellut kisaavani...vai olisiko mitään järkeä ottaa Purgatory/GC- combo ja säilyttää noi XR1:set kisoihin:seko:

@AB sieltä minä ne olin ajatellutkin hankkivani, hyvä valikoima ja kyllä minun jotain ostaa pitää että kehtaa näyttäytyä kokonniemen testitilaisuudessa! :)

Greycap
25.02.2014, 21.26
Minulla oli viime kesän yleiskäyttörenkaina 26" pyörässä Fast Trakit, tuli havaittua että ne on huomattavasti pitävämmät kuin miltä näyttää, ja sitten varsinaiseen maastoajoon Purgatory edessä ja Ground Control takana. Jälkimmäinen setti jatkaa hyväksi havaittuna tähänkin vuoteen mutta 29erin otettua käyttöpyörän paikan ajattelin kokeilla CamoNin (ja Specializedin oman, käyttävät XC-Stumpjumpereissa sitä) linjan ja laittaa lenkkirenkaiksi Fast Trakin ja Renegaden, kyllä luulisi että menee kovaa. Meni jo Fast Trakeilla asvaltilla kovempaa kuin Schwalbe Marathon Supremeilla ja soralla ynnä muilla irtopinnoillahan ei tarvitse tehdä edes vertailua.

Tosin jos pitäisi yksi ainoa monipuolisin noista valita niin Ground Controlille menisi ääni. Olen nyt käyttänyt sellaista kesällä maastossa edessä ja takana 2.1 leveänä, pelkästään takana 2.3 leveänä (edessä oli se 2.3 Purgatory), talvella pakkaslumella edessä ja takana 2.1 leveänä, talvella joka paikassa pelkästään takana 2.1 leveänä (edessä 2.25 ISP), ja vieläpä jonkun verran ihan asvalttilenkkirenkaanakin edessä ja takana 2.1 leveänä kun pyörää piti koeajella ja aina vaan toimii.

Gazza
01.03.2014, 00.10
Onko kokemuksia Schwalben uusista Thunder Burt kumeista? Ajattelin kokeilla Spessun S-works Renegatejen tilalle, kun reunanappula näyttäisi olevan hieman kehittynnyt ja voisi jopa estää kylkien puhkeilut? S-Works Renagatet, kun kestävät vähän huonosti teräviä louhikoita. Pito on kyllä riittävä kaikille alustoille 29" koossa.

mhelander
01.03.2014, 00.21
Semmoiset odottelee tuossa asemista alle, raivoreetujen seuraavaksi. Saa nähdä milloin viittii laittaa...

Keskellä on nappulaa enemmän joka lupaa vähän lisäpitoa siellä missä reetu tuntu lipsuvan.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

haedon
12.03.2014, 21.08
:rolleyes:Spessun SW Renegadet meni kyljistä mullakin kesällä turhan monta kertaa ja vielä kisoissa, joten jotain muuta ensi kesäksi. Thunder Burtit on mullekin jo tulossa pyörän mukana, mutta tuskin testailen ennen huhtikuun loppua. Mites nykyiset Contin RaceSport-versiot toimii litkutettuna? Vuosiin en ole käyttänyt Conteja, kun ei ennen saanut litkuttamalla kylkiä pitämään ja nyt voisi kokeilla uudestaan, jos jollain varmasti toimivia kokemuksia.

Lehisj
13.03.2014, 11.30
Thunder Burtia Snakeskin-versiona on tarkoitus testailla takakumina kesän kuivilla keleillä. Toisena vaihtoehtona taakse löytyy RoRo Snakeskin 2.1. Viime kauden lukuisista kisoissa tapahtuneista takarankenkaan puhkemisista viisastuneena taakse ei enää tulee muita kuin kyljestä suojattua malleja.

ealex
13.03.2014, 13.30
Noin kapeita renkaita pitää käyttää suhteellisen korkealla paineella, joten kyljet kestää huonosti ja muutenkin helpommin puhkeaa. Kun taas kaikista paksuin ja suurin malli (mitä olen nähnyt) 29”x2,35” RaRa toimii oikein turvallisesti 1bar paineella 80kg kuskin alla ja kyljetkin kestävät silloin tarpeeksi huvin. Valitettavasti näitä ei enää valmisteta ilman snakeskiniä, joten itse tilasin varastoon viime vuoden mallia: http://www.bike-discount.de/en/buy/racing-ralph-evo-pacestar-29-x-2%2C35-tl-ready-folding-75283 :)

lanceman
22.03.2014, 22.21
Lainaan hieman topicia, pahoitteluni amatöörikyssäreistä. Haluaisin 29" maasturiin hyvät "all around" renkaat. Tällä hetkellä siis 29" 2,20" leveät nappularenkaat. Schwalbe Marathon Plus voisi olla yhtenä vaihtoehtona, mutta mikä leveys olisi hyvä kompromissi maastoon ja kadulle, mitään ultimaattisia kivikkopolkuja en ajele..

Toiseksi, voinko laittaa 28" renkaat pyörääni, ja onko sillä käytännön merkitystä ajanko 28" vai 29" renkailla? Vanne on DT Swiss X470 29, mutta onko se todellisuudessa mitoiltaan sama kuin 28" vanne? Entäs sisärenkaan valinta, niitäkin näyttää olevan 28" ja 29" versioina. Auttaakaa ny joku :/

ViliA
22.03.2014, 22.29
Vanne on 28", mutta isompi rengas kuin esim. Maantiepyörässä tekee siitä 29". Jotkut kaiketi käyttää 28" sisureita mut ite oon laittanu 29".
Itellä renkaina racing ralph/rocket ron yhdistelmä millä pystyy mielestäni polkemaan kiitettävästi niin maastossa kuin maantielläkin. Varmasti on muitakin yhdistelmiä mutta näin itsellä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Greycap
22.03.2014, 22.38
Lainaan hieman topicia, pahoitteluni amatöörikyssäreistä. Haluaisin 29" maasturiin hyvät "all around" renkaat. Tällä hetkellä siis 29" 2,20" leveät nappularenkaat. Schwalbe Marathon Plus voisi olla yhtenä vaihtoehtona, mutta mikä leveys olisi hyvä kompromissi maastoon ja kadulle, mitään ultimaattisia kivikkopolkuja en ajele..

Omasta kokemuksesta äänestän vaihtoehtoa Specialized Fast Trak, kulkee asvaltilla samaan tahtiin kuin Schwalbe Marathon Supreme joka taas jättää Marathon Plussan hyvin kauas taakse. Jos haluat maastoon edes silloin tällöin niin ota mieluummin kuvioltaan kevyt maastorengas kuin järeä katurengas koska se jälkimmäinen ei oikein tahdo toimia kummallakaan pinnalla kunnolla. Ainoa ongelma on että niistä kevyistä maastorenkaista katoaa pinta alle viiden tonnin kohdalla varsinkin takana mutta siihen asti niillä pärjää hienosti. Parin tuuman leveys on varmaan järkevin valinta, tosin leveys sinänsä ei kerro mitään absoluuttista mutta tuossa luokassa ne kaikki pyörii kuitenkin. Tärkeintä ei ole se leveys vaan se kuvio.

Toiseksi, voinko laittaa 28" renkaat pyörääni, ja onko sillä käytännön merkitystä ajanko 28" vai 29" renkailla? Vanne on DT Swiss X470 29, mutta onko se todellisuudessa mitoiltaan sama kuin 28" vanne? Entäs sisärenkaan valinta, niitäkin näyttää olevan 28" ja 29" versioina. Auttaakaa ny joku :/

29" on markkinamiesten keksimä nimitys 28" maastorenkaalle koska renkaan ulkokehä kasvaa leveyden mukana. Molemmat on ETRTO-standardin mukaan 622 mm vanteelle tehtyjä, käyvät ristiin niin kauan kuin vanteen leveys sen sallii. Sisärenkaassa on sama juttu, ne mitä myydään 28" versioina on tarkoitettu kapeampaan ulkorenkaaseen ja 29" taas leveämpään. Itse käytin koko talven 29" maasturissa 26" sisärengasta (kun ei muutakaan omassa varastossa ollut ja pyörä oli saatava ajoon heti eikä huomenna) ja sekin toimi eli kunhan se sisärenkaan sallittu leveyshaarukka osuu ulkorenkaan kanssa yksiin niin toimii se, riippumatta onko 28" vai 29".

orc biker
23.03.2014, 09.42
Haluaisin 29" maasturiin hyvät "all around" renkaat. Tällä hetkellä siis 29" 2,20" leveät nappularenkaat. Schwalbe Marathon Plus voisi olla yhtenä vaihtoehtona, mutta mikä leveys olisi hyvä kompromissi maastoon ja kadulle, mitään ultimaattisia kivikkopolkuja en ajele..

Smart Sam plus 2,1". Rullaava kuvio, menee maastossa mukavasti, loistava pistosuojaus. Halpa ja kestävä. Miinuksena raskaampi kiihdytellä, koska pistosuojaus lisää renkaan painoa.

lanceman
23.03.2014, 10.36
Kiitos vastauksista, avautui jälleen jotain uutta tästäkin. Tällain lyhyen matkan työmatka- ja sunnuntaipyöräilijänä ei ole tarvetta "hifistellä" renkaan valinnan kanssa, eli paino ei ole se tärkein kriteeri. Smart Sam Plus vaikuttais juuri hyvältä hinnan puolesta, mutta ehkä kaipaisin hieman kevyempää kuviointia. Onkos kellään kokemuksia Schwalbe Land Cruiserista(42-622)? http://www.fahrrad-richter.de/images/56408-schwalbe-reifen-land-cruiser-42-622.jpg

Vai onko mitään järkeä laittaa noita touring/cyclocross -mallin renkaita 29er:iin? Ehkä pitäisi olla toinen pyörä maantielle niin ei tarvitsisi tehdä kompromisseja..

PedroK
23.03.2014, 11.10
Ei se sitten ole enää mikään 29er. Älä anna kuvion hämätä. Smart Sam, Racing Ralph ym. Rullaa oikein mukavasti. Tuosta Smart Sam Plussasta ei ole kokemusta mutta nyt harmittaa kun en itse laittanut taakse sellasta. Sitä vaan kaipaa kunnollista pistosuojausta kun litkuttelut ei oikein kiinnosta😀

A.B.
23.03.2014, 11.14
Kiitos vastauksista, avautui jälleen jotain uutta tästäkin. Tällain lyhyen matkan työmatka- ja sunnuntaipyöräilijänä ei ole tarvetta "hifistellä" renkaan valinnan kanssa, eli paino ei ole se tärkein kriteeri. Smart Sam Plus vaikuttais juuri hyvältä hinnan puolesta, mutta ehkä kaipaisin hieman kevyempää kuviointia. Onkos kellään kokemuksia Schwalbe Land Cruiserista(42-622)? http://www.fahrrad-richter.de/images/56408-schwalbe-reifen-land-cruiser-42-622.jpg

Vai onko mitään järkeä laittaa noita touring/cyclocross -mallin renkaita 29er:iin? Ehkä pitäisi olla toinen pyörä maantielle niin ei tarvitsisi tehdä kompromisseja..

Ennen 29eria ajelin hybridillä ja yritin jatkaa sitä Land Cruiseleilla "maasto" kelpoisemmaksi... Ei toiminut ;) Komppaa kyllä edellisiä, paremman yleispyörän saat kun ostat oikeat maastorenkaat kevyellä kuviolla. Hifistelyyn ei varmasti ole aihetta, mutta pienen kuvion maastorengas painaa ihan perusmallisenakin vähemmän kuin nuo Land Cruiserit. Renkaiden keveys tuo ajamiseen helpoutta ja keveyttä, pienikuvio parantaa rullaavuutta ja mahdollistaa silti polkuajelun hyvin.

Edellä onkin esitetty hyviä rengasvaihtoehtoja, jotain muitakin harkittavaksi:
Maxxis Ikon http://www.hi5bikes.fi/~8kfhx0000001/?Y999=PIF&Y104=M-TB96753200
Maxxis Aspen http://www.hi5bikes.fi/~8kfhx0000001/?Y999=PIF&Y104=M-TB96689600
Specialized Renegate http://www.specialized.com/fi/en/ftb/mtb-tires/competitive-xc-tires/renegade-control

Eri
23.03.2014, 15.36
Kevät/kesä tekee tuloaan ja nyt pitäisi alkaa valkkaamaan tulevaan 29" traili pyörään nakkeja. Olen hinnan ja black chili kumiseoksen takia päätynyt Contin renkaisiin. Nyt vain pitäisi päättää, että mikä näistä alle, kun fillarina tulee olemaan 29" ht 130mm keulalla ja sillä pitäisi kaikki ajot suorittaa. Paikkana pääasiassa Tampere (kauppi, hervanta jne.), polkuajon lisäksi fillarilla toimitetaan perus hyötyajo kauppaan yms. Mitkä renkulat raati valitsisi seuraavista renkaista, jos kaikkia vertaa Protection malleina ja BC-kumilla:

X-King 2.2
Trail King/Rubber Queen 2.2
Mountain King II 2.4

Iglumies
23.03.2014, 15.57
Hans Damph trailstar 2,35 tai Bronson 2,2 race.
Ja ei, en valitsisi Continetaleja ihan oman kokemuksen perusteella (x-king ehkä, ellei mitään muuta olisi saatavilla)

Eri
23.03.2014, 17.37
Kuinka hyvin tuon bronssonin race mallin kyljet mahtaa kestää tubeless käytössä

Iglumies
23.03.2014, 18.23
Vierestä katsellut satakilosen kivikkoajeluita Bronsoneilla ja itsellä muutamasta Weirwolfin race-versioista saanut nappulat kulutettua kylkien juurikaan kärsimättä.

izmo
23.03.2014, 18.47
Nyt ois hyvä saada kevyt paljon ilmatilaa olevan kummi punaseen isopyörään eteen kun nyt joustaa jäykkä hiilikeppi edessä vaan... äskön väännettiin Racing Ralp 2.25 vanteelle mutta näyttää nakkimakkaralta

Eri
23.03.2014, 19.11
Vierestä katsellut satakilosen kivikkoajeluita Bronsoneilla ja itsellä muutamasta Weirwolfin race-versioista saanut nappulat kulutettua kylkien juurikaan kärsimättä.

Eli uskaltaa ostaa, itse en paina kuin naurettavat 95kg varusteiden kanssa :)

marmar
24.03.2014, 09.15
Kevät/kesä tekee tuloaan ja nyt pitäisi alkaa valkkaamaan tulevaan 29" traili pyörään nakkeja. Olen hinnan ja black chili kumiseoksen takia päätynyt Contin renkaisiin. Nyt vain pitäisi päättää, että mikä näistä alle, kun fillarina tulee olemaan 29" ht 130mm keulalla ja sillä pitäisi kaikki ajot suorittaa. Paikkana pääasiassa Tampere (kauppi, hervanta jne.), polkuajon lisäksi fillarilla toimitetaan perus hyötyajo kauppaan yms. Mitkä renkulat raati valitsisi seuraavista renkaista, jos kaikkia vertaa Protection malleina ja BC-kumilla:

X-King 2.2
Trail King/Rubber Queen 2.2
Mountain King II 2.4

Mun valinta olisi X-King 2.4 leveänä. Tuokin on vain 56 mm leveä ja 50 mm korkea Flow ex vanteella :( (rautalankaversio).

Huijausta sanon minä ja heilutan nyrkkiä tehtaan suuntaan. Tietääkö kukaan onko kalliimmat versiot leveämpiä? Kuviosta ja hinnasta tykkäsin yleisrenkaana.

2.2 race king on täsmälleen saman levyinen ja 3 mm korkeampi.

marmar
24.03.2014, 09.19
Smart Sam Plus vaikuttais juuri hyvältä hinnan puolesta, mutta ehkä kaipaisin hieman kevyempää kuviointia. Onkos kellään kokemuksia Schwalbe Land Cruiserista(42-622)? http://www.fahrrad-richter.de/images/56408-schwalbe-reifen-land-cruiser-42-622.jpg

Ei rullaa muuta kuin kovilla paineilla.

Smart sam rullaa paremmin ainakin normiversiona. Plussasta ei kokemusta.

Eri
24.03.2014, 09.51
Mun valinta olisi X-King 2.4 leveänä. Tuokin on vain 56 mm leveä ja 50 mm korkea Flow ex vanteella :( (rautalankaversio).

Huijausta sanon minä ja heilutan nyrkkiä tehtaan suuntaan. Tietääkö kukaan onko kalliimmat versiot leveämpiä? Kuviosta ja hinnasta tykkäsin yleisrenkaana.

2.2 race king on täsmälleen saman levyinen ja 3 mm korkeampi.

Netistä lueskelin, että tuo x-king olisi 2.2 mallina jo 55mm leveä, tiedä sitten mitä ovat mittailleet. Tai tosiaan on eroa blackchili mallilla "halpiksiin" verrattuna.

Kare_Eskola
24.03.2014, 09.58
Nyt ois hyvä saada kevyt paljon ilmatilaa olevan kummi punaseen isopyörään eteen kun nyt joustaa jäykkä hiilikeppi edessä vaan... äskön väännettiin Racing Ralp 2.25 vanteelle mutta näyttää nakkimakkaralta

XC-kurjuuttamiseen Maxxis Ikon 2.35 on turpeampi.

izmo
24.03.2014, 10.12

hiilikeppi edessä rospuutto maastopyörässä nyt kiinni niin ehkä tarvis 2.35 kumin

http://www.carboncycles.cc/?p=197

sakuvaan
24.03.2014, 10.13

Aika tasan 61mm Flow EX'llä, just mittasin tossa eilen

Lehisj
24.03.2014, 10.42
hiilikeppi edessä rospuutto maastopyörässä nyt kiinni niin ehkä tarvis 2.35 kumin

http://www.carboncycles.cc/?p=197

RaRa 2.35 on ainakin aika muhku ja kevyehkö/nopea. Tosin niin kuin Izmo varmaan hyvin tietääkin, niin vanteen sisäleveys on tuohon renkaan leveyteen vahvasti vaikuttava tekijä. Mulla on täysjäykässä rospuutto 29:ssä edessä Chunky Monkey Velocityn Dually-vanteella (sisäleveys 39 mm) ja kyllä kumissa kokoa riittää vähän joka suuntaan...

marmar
24.03.2014, 11.09
Netistä lueskelin, että tuo x-king olisi 2.2 mallina jo 55mm leveä, tiedä sitten mitä ovat mittailleet. Tai tosiaan on eroa blackchili mallilla "halpiksiin" verrattuna.

Mun mittays tehty tikitaalitönärillä ja reilulla 2 bar paineella ilman sisureita. Ostin toiveikkaana yhden kokeeksi, kun Race King oli ilmoitetun levyinen.

Voihan se olla, että rautalankaversiossa tingitään ihan kaikesta. Jopa valehdellaan leveys. olis reilumpaa sitten myydä vain 2.2 mallia.

Oliskohan kellään mitattua tietoa tuosta paremmasta versiosta 2.4 mallina? Flow ex ei ole kuitenkaan mikään älyttömän kapea vanne, joten luulisi silla pääsevän jo lähelle ilmoitettua.

Pahin pettymys on silti ollut lapselle hankitut Schwalben Black Jack kumit kokoa 47-406. Todellinen leveys 39 ja korkeus 35 mm (19 mm vanteella). :(

Ainakaan Schwalbeen tai Contiin ei voi luottaa lainkaan leveysilmoituksissa. Maxxikselta ollut vain yhdet kumit (ignitor) ja niissä ilmoitettu mitta oli hehtaarilla, muistaakseni millin yli 21 mm leveällä vanteella ja 2 bar paineella.

Erityisen hankalaksi tilanteen tekee, kun takahaarukassa ei ole ylenpalttisesti tilaa ja numeroista ei voi päätellä oikein mitään mikä mahtuu ja mikä ei. 2.25 Smart sam on ollut tähän saakka käytetyistä ahtain reunanappuloiden takia, mutta silläkin tilaa oli ihan hyvin. Onkohan kukaan koskaan rustannut mitään taulukkoa ilmoitetuista ja mitatuista leveyksistä eri renkailla?

izmo
24.03.2014, 12.24
Sen taulukon oon nähnyt jossain jo aikasemmin... tietääkö edes Google

HuhtisMTB
24.03.2014, 13.06
jotain löytyy varmasti mtbr:ästä

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2

marmar
24.03.2014, 14.02
Sen taulukon oon nähnyt jossain jo aikasemmin... tietääkö edes Google

Jossain joo, mutta en löytänyt googlella. Tällainen löytyi:
http://www.mtbtires.com/specs/700.html
Mutta kovin on vähän 29 kumeja.
Ignitorin osalta antoi kyllä saman ~+1mm mitä itse olen mitannut.

Onko käytännön kokemusta voiko 26" kumien arvoja kuinka hyvin käyttää 29" arvioinneissa?

Eli onko vaikka ralliranet samalla millileveydellä käytännössä yhtä leveitä 26" ja 29" koossa.

sakuvaan
24.03.2014, 15.28
Ei kannata, vaikka renkaan nimi on sama kuviointikin voi olla ihan eri, Ardent ja pari schwalben kumia on ihan erilaisia vaikka nimi on sama..

izmo
24.03.2014, 19.47
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_427_80&products_id=9609

tommosen laitoin sitten eteen hiilikuitukeppiin kiinni. Silmällä mitattuna leveempi kuin RR 2.2

Eri
24.03.2014, 20.15
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_427_80&products_id=9609

tommosen laitoin sitten eteen hiilikuitukeppiin kiinni. Silmällä mitattuna leveempi kuin RR 2.2

Paljonko tönäri kertoo leveydeksi ja minkälevyisellä vanteella?

Eri
24.03.2014, 21.33
Hans Damph trailstar 2,35 tai Bronson 2,2 race.
Ja ei, en valitsisi Continetaleja ihan oman kokemuksen perusteella (x-king ehkä, ellei mitään muuta olisi saatavilla)

Pakko kysyä, että minkä takia et conteja suosittelisi?

sakuvaan
24.03.2014, 21.36

Mulla tuppas conteissa kulumaan kyljet puhki ennenkuin nappulat loppu kesken tai sit ne vaan ratkes johonkin kiven reunaan, heikot kyljet, tästä on tosin aikaa, en tiedä onko tilanne parantunut.

izmo
24.03.2014, 21.40
Paljonko tönäri kertoo leveydeksi ja minkälevyisellä vanteella?

http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=10403

tommonen 29 " pyörä joutui luopuun vanteista eli tommoset vanteet tuli punaseen alle tänään

renkaat on tuolla ulkona pilttuussa ja en tänään jaksais lähtee mittaan mutta huomeena

-------------------------------------------------------------------------------------------------

on se kumma kun lähtee hakeen kumia niin tulee kiekot mukaan:seko:

Grim
27.03.2014, 14.38
Joko oot käynyt pilttuussa mittaushommissa?

niilo
27.03.2014, 14.43
2.3 TNT Gato on lähes ilmoitetun levyinen 23mm vanteella

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1909930#post1909930

On muuten pelottava kumi kostealla kalliolla..

Iglumies
28.03.2014, 22.41

Sakuvaan tuossa kertoikin kyljistä, MK II:n nappulat repeili irti, en vaan ole Conteista tykännyt.
Jos kumeja käytetään myös arkiajossa, niin noilla conteilla ei rullaavuus ole kovin kummoinen.
Litkutin juuri 2,2 Bronsonit 29 Flow:lle ja tönäri näytti 52 kyljen ja 56mm nappuloiden leveydeksi, vähän epäilen noiden vielä leviävän ajossa.

Jep, muutaman päivän ajojen jälkeen kylkiin tullut 2mm lisää, mutta nappulat pysyneet paikoillaan.

izmo
28.03.2014, 23.13
2.3 TNT Gato on lähes ilmoitetun levyinen 23mm vanteella

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%E4r%E4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat&p=1909930#post1909930

On muuten pelottava kumi kostealla kalliolla..

jotenkin tänään tuntui lipsuvan Ikean spoorilla jossain kohtaa mutta ei vielä tuomita

Buzz
03.04.2014, 18.49
Mitäs suositellaan pääasialliseen kaupunkisuhailuun? Silloin tällöin alustana myös hiekkatiet, kuntoradat ja helpot polut.

jartsuli
03.04.2014, 18.57
Swalbe smart sam.

riding highstone
04.04.2014, 00.08
Täällä harvemman näkee kehuneen Schwalben Rapid Robeja. Ajoin niillä talven läpi.
Mulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Pito lumella oli todella hyvä, kun laski vähän paineita.
Nyt kun kevät puskee päälle. Asfaltti ja hiekkatiet alkaneet paljastumaan niin voin sanoa että rullaavuuskin on ihan tosi hyvä. Eri paineilla ei ole rullaavuuteen juuri merkitystä. Voi ajella maastopaineilla työmatkatkin. Koko ajan. Pumpulia.
Mudassa etenee mallikkaasti, rapaa ei juurikaan tartu nappuloiden väliin, liekö niiden mataluuden takia. En moiti sivuttais/vetopitoakaan. Hiekkapoluilta ei juuri kokemusta. Pehmeämmiltä poluilta löytyy pitoa.

Saa nähdä kauan kestää maantieajoa. Yllätyin kuitenkin positiivisesti kesäominaisuuksista ja aion ajaa nämä loppuun.

Kuvio näyttäisi olevan sama kuin Racing Ralphilla. Nappulat ainoastaan matalemmat.

orc biker
04.04.2014, 16.28
Mitäs suositellaan pääasialliseen kaupunkisuhailuun? Silloin tällöin alustana myös hiekkatiet, kuntoradat ja helpot polut.
Smart Sam tai Smart Sam Plus. Plus on vähän raskaampi kiihdytellä, mutta siinä on järeä pistosuojaus tarjoten huolettomamman mielen esim. lasinsirujen ylitse rouskutellessa.

MTS
04.04.2014, 19.50
Smart Sam näyttää fiksulta vaihtoehdolta. Itsekin olisin saattanut hankkia moisen, mutta olivat kaupasta loppu.

Omassa pyörässä on tällä hetkellä molemmissa päissä Geax Saguaro, jota voin myöskin suositella jos sitä sattuu jostain löytämään. Ei havahdu hiekasta, lumesta tai loskastakaan.

slow
04.04.2014, 20.29

Itse hankin samaan käyttöön palstalla toisaalla kehutut Specializedin Fast Trakit. Jahka saan kumit alle niin jaan kokemuksia.

Grim
25.04.2014, 14.50
Onko kokemuksia Kendan Honey Badgereista: http://www.kendatire.com/en/bicycle/mtb-trailall-mountain/honey-badger-pro/
Arvosteluissa pääsääntöisesti tykätty ja koko ilmeisesti nimettyä suurempi.

slow
25.04.2014, 15.56
Itse hankin samaan käyttöön palstalla toisaalla kehutut Specializedin Fast Trakit. Jahka saan kumit alle niin jaan kokemuksia.

Parissa muussa ketjussa on tullut näitä jo kehuttua..

Rullaavuus kovalla alustalla on hämmentävän hyvä. Pito maastossa kuviointiin nähden myöskin. Mutaisessa juurakkokivihelvetissä tilanne voi olla toinen, vaan sellaiseen ajoon en näitä hankkinut.

Nappivalinta kelvi/hiekkatie/maasto-light-monikäyttörenkaaksi. Kohtuullinen hinta nostaa pisteitä.

Eri
12.05.2014, 06.20
Onko Tampereella liikettä, josta kannattaisi kysellä WTB bronssoneita tai Spessun Purgatoryä?

jan52
12.05.2014, 09.55
Onko Tampereella liikettä, josta kannattaisi kysellä WTB bronssoneita tai Spessun Purgatoryä?

Bronsoneita pitäis löytyä ainakin Sportaxista (http://www.sportax.fi/product/146/wtb-bronson)

Tctic
16.05.2014, 10.34
Onko joku päässyt jo ajamaan Thunder Burteilla? Miten ne pitävät ja kestävät?

haedon
19.05.2014, 21.54
No nyt on kokemusta etujousitetussa. Kestävyydestä niin Rajamäen marasta meni edessä TL-Ready -versio vaihtoon kyljen takia, mutta takana oleva Snake-Skin on kestänyt hyvin. Se taas on painoltaan samaa luokkaa kuin 2,25" RaRa tai RoRo. Rullauksessa en ole huomannut suurta eroa jälkimmäisiin tuolla omalla yhdistelmällä (ThuBu TL-Ready+Snake-Skin versus RoRo/RaRa 2,25" litkutettuna), joten taitaa jälkimmäinen olla järkevämpi valinta nimittäin: Pito on ollut kuivalla riittävän hyvä, mutta kun esim Rajamäen toisella kiekalla ja Liedon lopussa alkoi kuivuudesta huolimatta sammal/kivet/kosteat soisemmat kohdat yms muuttua liukkaammaksi niin ei se pidä sen paremmin kuin RaivoReetu, samoin kanttauksessa saa olla tarkkana. Etua tulisi rullauksesta vain keveimmällä versiolla, mutta sillä saa kisassa toivoa parasta ja pelätä pahinta. Ehkä joku Jämi-tyyppinen kisa niin tämä rengas olisi parhaimmillaan. Sitten myös etujousitetussa tuo 2,25" ilmatila tuo huomattavasti lisää mukavuutta. Täysjoustossa tuolle ei välttis ole tarvetta ja saattaisi myös uskaltaa käyttää myös takana kevyintä versiota.

Lehisj
20.05.2014, 10.32
Ajoin Liedon XCO-kisa kombolla: litkutettu ThuBu Snakeskin takarenkaana sekä litkutettu RoRo 2.25 TLR eturenkaana. Minusta ThuBu oli Liedon maastossa ihan pätevä kumi enkä huomannut tuota haedonin mainitsemaa liukkauden lisääntymistä edes kisan loppuvaiheessa. Tosin mun vauhti oli paljon haedonia vaatimattomampaa ja kiersinkin vain viisi kierrosta. Niin ja pyöränä oli 29-täysjousto.

Kiovan Dynamo
20.05.2014, 11.32

Mulla oli Thunder Burt pari viikkoa takana Itävallan ja Suomen poluilla ja palasin Rocket Roniin, en tykännyt. Pidosta jäi hyvin epämääräinen ja aika yllätysherkkä kuva, pidon rajaa ei huomannut, ennenkö se lähti. Kuivilla, kovilla ja hyvin pitävillä alustoilla varmasti aivan pirun hyvä rengas.

Kare_Eskola
20.05.2014, 12.18
Rokettironit tlr-snakeskineinä edelleen ajossa. Sekä etunen että takanen alkoivat oudosti puskemaan kyljistä märkiä länttejä ja ilmaakin, vaikka eivät näyttäneet kuluneilta. Syyksi paljastui kuivunut litku. Irrotin kumit, kaavin vanhat lateksit sisäpinnasta ja laitoin uudet litkut. Taas toimii.

Gazza
20.05.2014, 12.31
Rajamäellä ja Liedossa ajettu kevyimmällä mallilla, kiinni 29 täpärissä ja ensi kokemukset ok. Rullaa ja pitää hyvin, kyljet ohuet, mutta vahvan oloiset, sivunappula suojaa juuri ja juuri kylkiä. Aika kapea rengas Rovalin SL kiekoissa, joten painetta on hyvä pitää riittävän kovina. :cool:

haedon
20.05.2014, 15.10
...Aika kapea rengas Rovalin SL kiekoissa, joten painetta on hyvä pitää riittävän kovina. :cool:
Rajamäellä mulla oli reilummin painetta eli jotain +2bar ja se oli melko kärsimystä jäykkäperäisellä. Pomppi kuin kumipallo kivikossa ja juurakossa. Lietoon uskalsin pudottaa 1.8 baariin ja toimi jo paljon paremmin. Tuosta ei ehkä kisakäytössä uskalla enää pudottaa. Varmaan just toimivin 29" täysjoustossa niin voi laittaa kevytversiot ja kovemmat paineet.

Lehisj
20.05.2014, 15.20
Rajamäellä mulla oli reilummin painetta eli jotain +2bar ja se oli melko kärsimystä jäykkäperäisellä. Pomppi kuin kumipallo kivikossa ja juurakossa. Lietoon uskalsin pudottaa 1.8 baariin ja toimi jo paljon paremmin. Tuosta ei ehkä kisakäytössä uskalla enää pudottaa. Varmaan just toimivin 29" täysjoustossa niin voi laittaa kevytversiot ja kovemmat paineet.

Mulla on takakiekkona vähän leveämpi LB:n AM-kehä (sisäleveys 23 mm). Siihen tuo ThuBu kyllä levittyy aika nätisti ja Liedossa taisi olla painetta noin 1.7 baria.

Tctic
21.05.2014, 08.11
Xr 1501:t ovat minulla kiekkoina eli 21mm sisäleveys ja pyörä on ht, joten lisäilmatilasta ei olisi haittaa. Siinä ja siinä kyllä noiden kanssa onko tolkkua, melkein sama olisi laittaa rocket ronit litkutettuina jos noita kevytversioita ei uskalla laittaa polkuajoon. En siis kisaa enkä aja kovin pahoissa kivikoissa. Pururata ja hiekkatiet olisivat normaali käyttö noille.

fob
23.05.2014, 21.31
Saas nähdä millaiset ovat Maxxis Ardent 2.4 exot. Ainakin tunnin verran ilmat on pysynyt sisällä. Kotikonstein ei noussut vanteelle, ABC:n kompuraa piti lainata. Leveys on suurin piirtein sama kuin 2.35 Hans Dampfeilla. Paino putosi 50g per kiekko. Kuvion perusteella pitäisi ainakin rullaavuuden parantua.

fob
23.05.2014, 21.40
Continental race King 2.2 protection. Nopeat kuivalla ja kovalla. Kyljet ei kestä terävässä louhikkossa ajoa.

Eri
30.05.2014, 19.55
Päädyin rengas valinnassani ostamaan joko Bronssonit Race mallina tai Ardentit 29 x 2.4 exo tr. Ikäväkseni totesin, että ei löydy tampereelta kumpaakaan. Onko vinkkejä mistä saisi, hi5bikesissä ei myöskään ole ardentista tuota 2.4 tubeless readynä. Sportaxissa olisi komeita ardentin Tan wall malleja, mutta toimivatko nuo tubeleksina ollenkaan ja kestävätkö kyljet? Hjälpa mej!

Grim
30.05.2014, 22.32
29x2.4" Ardentia ei taida olla olemassa tubeless ready -versiona.

sakuvaan
30.05.2014, 23.00
Ei tartte, 2.4 ardentti EXOna tiivistyy hyvin, noita laittanut jo 4+ kpl stanin kehille ja ei mitään ongelmia

Kare_Eskola
31.05.2014, 00.18
Sama kokemus Maxxiksen EXOista ilman tubeless-valmiutta. Ei ongelmia edes burppailun kanssa.

Eri
31.05.2014, 10.32
Kiitos vastauksista, laitoin noi maxxiksen EXO 2.4 renkulit tilaukseen.

slow
31.05.2014, 11.21
Kuukauden ajelun perusteella omaan käyttööni vallan hyväksi kompromissiksi on osoittautunut yhdistelmänä Spessun 2,3" Ground Control takana ja 2,3" Purgatory Control edessä. Pyörä siis takajäykkä 29" ja ajelu on polkulenkkejä ja kivikossa kikkailua, välillä alamäkeenkin sen mitä nyt setävauhtia uskaltaa.

Syvässä mudassa eivät ole parhaimmillaan, ja jos ajaisi enduroa hurjemmalla vauhdilla niin voisi kaivata järeämpiä kumeja. Mutta toimivat 90%:ssa tilanteista. Helppo tubeless-asennus ja kohtuullinen hinta ovat plussaa.

Kokeilin aluksi takana arkipyörässä erinomaiseksi osoittautunutta Fast Trakia ja edessä Ground Controlia, mutta takarenkaan vetopito ei ollut aivan riittävä ajamassani maastossa/teknisellä taidollani.

Roces
07.06.2014, 21.27
Jäykkäperä 29er alla olleet nyt Thunder Burtit (pacestar ja raceguard) alla sen verran, että niistä voi jo jotain sanoakkin. Jos tykkää ajaa Ralli Raneilla tai Rocket Roneilla, niin nämä kumit tulee kyllä samaan sarjaan. Itseänikin on hämmästyttänyt renkaiden pito. Ajotyylini nyt ei ole mikään reikä päässä, mutta kyllä thundereilla mennään samoista paikoista sulavasti ku rr tai roro. Märkäpito on toki rajallinen, mutta kyl liukkaat juuret on selätetty ihan mukavasti. Vetopito on kallio/kivikonousuissa rajallinen, mutta hyvällä ajoituksella nousee perusnyppylät. Märällä tiukemmat jyrkät kivikkö/kallio kinkamat ei ehkä nouse ylös asti, taitavan kuskin alla ehkä... Sivupito on muutaman kerran pelastanut. Reunanappulat pitää hyvin. Takakumi pikkasen muljuu tälläsen isoluisen alla mutkissa, mutta siihenki tottuu. Varaukseton Littipeukku näille kumeille. Kova arvonta uskaltaako näillä lähtee Tahko 120 kiertään...

Greycap
08.06.2014, 21.53
[...] Spessun 2,3" Ground Control takana ja 2,3" Purgatory Control edessä [...]

Tällaiset täytyy varmaan ostaa itsellekin, 26" täysjoustossa kyseinen setti jo on ja toimii hyvin.

[...] takana arkipyörässä erinomaiseksi osoittautunutta Fast Trakia ja edessä Ground Controlia [...]

Tätä voisin kokeilla itse vähän huonommalle hiekkatielle.

Ja tänään kokeilin ajaa jyrkkää kuntopolun ylämäkeä Fast Trak edessä ja Renegade takana, mäki on jyrkkyydeltään sitä luokkaa että kun eka nousu meni puihin väärän vaihdevalinnan takia oli pakko kantaa pyörä alas koska en uskaltanut ottaa lähtöä siitä puolivälistä välittömän OTB:n pelossa. Toinenkin yritys meni pieleen mutta siitä onnistuin kuitenkin jatkamaan matkaa pysähdyttyäni välillä, stoppi tuli yksinkertaisesti siksi että ei vaan pito riittänyt. Välitys 36-28 riitti kyllä hienosti mutta vajaan 1400 km ajettu Renegade on jo niin pitkällä matkallaan kohti semislicksiyttä että ei vaan pysty. Fast Trakilla tai Ground Controlilla se olisi mennyt ongelmitta.

Mitä tästä opin, jahka tuo Renegade loppuu (varmaan juhannuksen tienoilla) niin taaksekin tulee Fast Trak. Onhan tuo nopea mutta pitoa löytyy ekat pari kuukautta ja sitten se on siinä.

Xizor
10.06.2014, 10.31
Tässä hieman alkanut miettiä, että jos sittenkin vähän enemmän trail- tyyppistä rengastusta hankkisi 29er täpäriin kuin nykyinen RoRo 2.25- combo. Kuitenkaan ei viittisi kesäksi ihan hullun painavia möhkörenkaita hommata, joten ajatuksena olisi eteen Nobby Nic 2.35 Snake Skin ja taakse 2.35 Maxxis IKON EXO.

Olisko kellään muita ehdotuksia? Massaa voisi olla max n. 750 g / rengas ja mielellään taakse jokin kohtuullinen kompromissi vetopidon ja rullaavuuden suhteen. :)

substitute
10.06.2014, 12.10
No tuosta ylempää Spessun Ground Control ja Fast Trak? En tiedä onko sen parempi kombo ja varmaan ilmatila jää pienemmäksi. Lähinnä mainitsen, koska itselläni on 2.1 Ground Controllit S-Works versioina edessä ja takana ja tuo "kohtuullinen kompromissi vetopidon ja rullaavuuden suhteen" kuvaa mielestäni niitä aika hyvin.

Greycap
10.06.2014, 13.46
Saman tien laittaa tosiaan taaksekin sen Ground Controlin, ei se niin paljoa Fast Trakia huonommin rullaa ellei sitten tarkoituksella hae yliohjaavaa pyörää. Kooksi 29x2.3 niin luulisi että ilmatilakin riittää.

leecher
10.06.2014, 13.56
Mistä noita Fast Trackia ja ground controllia saisi nopealla toimituksella ja hyvällä hinnalla, kun paikallinen kivijalka myi ei oota?

sakuvaan
10.06.2014, 14.02
Tässä hieman alkanut miettiä, että jos sittenkin vähän enemmän trail- tyyppistä rengastusta hankkisi 29er täpäriin kuin nykyinen RoRo 2.25- combo. Kuitenkaan ei viittisi kesäksi ihan hullun painavia möhkörenkaita hommata, joten ajatuksena olisi eteen Nobby Nic 2.35 Snake Skin ja taakse 2.35 Maxxis IKON EXO.

Olisko kellään muita ehdotuksia? Massaa voisi olla max n. 750 g / rengas ja mielellään taakse jokin kohtuullinen kompromissi vetopidon ja rullaavuuden suhteen. :)

NobbyNic on eturenkaana mun mielestä ihan surkee, reunanappulat taittuu alle kun alkaa kanttaamaan, kulutuskestokin on vähän niin ja näin oman espanjanreissun jälkeen. Ardent tai Ardent Race eteen?

substitute
10.06.2014, 14.11
Mistä noita Fast Trackia ja ground controllia saisi nopealla toimituksella ja hyvällä hinnalla, kun paikallinen kivijalka myi ei oota?

Hinnan hyvyydestä tai toimituksen nopeudesta en tiedä mutta http://www.bike24.de näyttäisi myyvän kumminkin. Isompaa ja pienempää S-works versiota näyttäisi olevan varastossa. Omani tilasin muistaakseni Evans cyclesistä (http://www.evanscycles.com/categories/components/tyres/f/specialized/29-inch#!).

Xizor
10.06.2014, 14.36
NobbyNic on eturenkaana mun mielestä ihan surkee, reunanappulat taittuu alle kun alkaa kanttaamaan, kulutuskestokin on vähän niin ja näin oman espanjanreissun jälkeen. Ardent tai Ardent Race eteen?

Joo, samaa vähän lukenut interwepistä kyllä. Ehkä parempi vaan tuupata Ardent 2.4" eteen ja tuo IKON taakse ja kattoo miten se pyörä liikahtaa heikkojalkaisen alla. :)

slow
10.06.2014, 16.56

http://www.bikecompany.fi/komponentit/renkaat/mtb

Xizor
16.06.2014, 16.25
Jotenkin hieman pettynyt tuohon 2.35 IKON:iin takarenkaana, pari lenkkiä ajettu ja rullaahan tuo ihan ok, mutta pito-ominaisuudet kivikossa ei tunnu varsinaisesti luottamusta herättävältä. Varsinkin sateen jälkeen kun oli vähän vielä kosteutta metsässä niin tuo tuntui jopa 2.25 RoRo:ta liukkaamalta vaikka ajoin törkeen pienillä paineilla. Posti-Pekka tuo myös kohta 2.3 Purgatory Control & 2.3 Ground Control- combon, joten testataan nyt niitäkin sitten ennekuin tehdään lopulliset päätökset ja tuomiot. :)

Xizor
06.07.2014, 18.16
Nyt muutama lenkki takana 2.3 Purgatory Control ja Ground Control kombolla ja täähän onkin aika hyvä setti. Pitoa ja luottoa riittää pahemmallakin polulla ja silti asfalttisiirtymät menee kans yllättävän kivuttomasti about 25-27 keskarilla jota kovempaa ei tarvi tiellä mennäkään..

TANUKI
06.07.2014, 19.27
Thunder Burtista täältä löytyy aika sekalaista palautetta, joten kirjoitan omanikin joukkoon. :) Nyt ajettu about 600km xc-maastoa Thunderilla ja voin sanoa, että tykkään. Kuivalla toimii loistavasti, märällä luulin, että kallioilla liukasteltaisiin, mutta pito sielläkin hämmästytti. Ainoa miinus (mikä on lähes kaikissa pieninappulaisissa renkaissa), että pito mäissä, joissa on irtohiekkaa on nyt vähän mitä on. Kylkien kestävyydestä en voi sanoa oikeen mitään, sillä jätän usein ´´renkaantappokivikot´´ väliin. Takarenkaana siis Thunderi palvelee...

Ohiampuja
10.07.2014, 12.04
Eilen Kanuunalenkillä repesi Racing Ralphista kylki, onneksi huomasin vasta kotona että takarenkaan sisuri se sieltä reijästä kurkistaa. :)

Mutta nyt pitäisi saada uutta rengasta tilalle. Active Biken hyllystä löytyy Aspen 2.1" ja Racing Ralph 2.25".

Mutta se leveys. Ainakin vanhat RR 2.25" oli Mavicin kehillä noin 55-57 mm leveät ja se on hiukan liikaan meikeläisen takahaarukkaan. Ja nyt kiinnostaisi tietää kuinka leveä tuo uusi 2.25" mahtaa olla ja kuinka leveä tuo Aspen oikein on...

ealex
10.07.2014, 12.17
2,1” Aspen on melko kapea, olisiko n. 51mm runko ja nappulat leveämpiä. Minulla muuten löytyy niitä pari ylimääräistä, jos vähänkäytettynä kiinnostaa kokeilla. :)

Vito78
11.07.2014, 23.56
Kumpaa kokoa suosittelisitte 29er jäykkäperään ( Grand Canyon AL 8.9 ) Ardenttia, 2.25 vai 2.4? Mahtuuko 2.4? Keulana RS Sid ja vanteet vakio Mavic CrossRide.

miku80
14.07.2014, 08.30
Varmasti mahtuu keulaan, mutta takahharukasta en tiedä mennä sanomaan.. Riippuen ajosta niin onhan tuolla muhkummalla mukavempi ryskytellä meneemään.. Itellä 2.4 x 29 ardentit tällä hetkellä flow ex kehillä ja mittailin leveydeksi 57mm joten hieman jää tuosta ilmoitetusta 61mm:stä..

Kaatuilija
08.09.2014, 00.00
Täpäriin tarvitsisi jotakin vähän pitävämpää rengasta syksyn liukkaille. Nyt on RoRo edessä ja RaRa takana 2,25" leveänä ja litkuilla ja märässä juurakkokivikkohelvetissä tahtoo lipsua jonkun verran.
Kuitenkin pyörän pitäisi rullata hiekkateilläkin ja rengaiden painoksi max. 700 grammaa.

Kiinnostavimpina vaihtoehtoina olisi Maxxis Ardent, Schwalbe Nobby Nic ja Contin Mountain King RS. Mikähän noista sopisi parhaiten omaan käyttöön? Jotenkin semmoinen kuva, että Ardent olisi noista pitävin (huonoiten rullaava), Nobby Nic taas ei taida hirveästi nykyisä renkaita pitävämpi olla ja Ainakin Contin X-Kingin RS:n kyljet olivat aivan liian ohuet. Yhtenä vaihtoehtona olisi myös laittaa eteen pitävämpi ja taakse rullaavampi.

kaakku
08.09.2014, 00.06
Mulla sama kombo nyt ja mietin että jos kokeilisi RoRoa takana ja laittaisi Ardentin eteen.

Plus
08.09.2014, 09.48
Kannattaa lisätä WTB Bronson Race 29 2.2 listalle, 735g ilmoitettu paino ja ainakaan mulla ei ole noista mitään pahaa sanottavaa. Rullaavuus tuntuu hyvältä jopa Racing Ralphien jäljiltä, vaihdan niistä Bronsoneihin joka syksy. Bronsonit toimii myös lumella ja pakkasella hyvin.

Kaatuilija
08.09.2014, 11.24
Ihan mielenkiintoinen tuo Bronson myös. Valmistaja ilmoittaa, että suunniteltu sisurin kanssa, mutta kai tuokin litkuttuisi?

Mitenköhän Ardentin Race versio. Olisikohan monipuolinen yhdistelmä Tavallinen Ardent (690g) edessä ja Ardent Race EXO (720g) takana? Pitäisi varmaan ainakin vähän paremmin kuin nykyinen RoRo+RaRa yhdistelmä. Onko tavallisen Ardentin ja Race version kyljet kuinka ohuet ilman EXOa? Edessä menisi varmaan omissa ajoissa ilman suojausta, mutta jos kylki on yhtä ohut kuin esim. Racing Ralphissa, niin takanrenkaana se ei kauaan kestä.

mhelander
08.09.2014, 11.47
Ihan mielenkiintoinen tuo Bronson myös. Valmistaja ilmoittaa, että suunniteltu sisurin kanssa, mutta kai tuokin litkuttuisi?

Hyvin se pelaa litkuilla, jopa DT-Swiss:n vanteilla. Rullaa paremmin kuin rallirane litkutettuna ja tosiaan pitää myös märässä ja lumessa. Märkä jää on sille myrkkyä, silloin on pito huonompi kuin saippualla mattolaiturilla...

Mannavelli
08.09.2014, 11.54
Märällä jäällä tuppaa olemaan melko huono pito. Yksi lenkki tehty minulle uusilla renkailla. Takana Contin Trail King ProTection ja edessä Spessun Butcher Control. Hyvin toimi maastossa ja rullasikin kivasti siirtymillä. Odotukset ovat kovat. Märälle en ole päässyt vielä kokeilemaan

Kaatuilija
08.09.2014, 20.33
Johan menee hankalaksi :) Nyt pitäisi valita Ardentin, Ardent Racen ja WTB Bronsonin väliltä.

Googlailun ja foorumin rengaskeskustelujen tutkailujen jälkeen vaikuttaa, että Bronsonia on kehuttu enemmän.
Ilmeisesti rullaa vähän paremmin, märässä kivikkojuurakossa samaa tasoa pito Ardentin kanssa ja mudassa ja lumessa kuvio toimii paremmin. Vetopitoa pehmeällä kyllä arvostaisin myös.

Nyt muistin, että koeajoin joskus Konan 29er täpäriä, jossa oli edessä Ardent EXO 2,4" ja takana sama, mutta 2,25". Semmoinen kuva jäi, että tuolla sai asfaltilla ihan tosissaan polkea, kun ei rullannut mihinkään. Ei kauheasti hiekkatielenkit tuolla combolla innostaisi, mutta toisaalta märässä juurakossa piti aivan tautisen hyvin.

Tank Driver
08.09.2014, 21.11
Nämon nämä rengasjutut aina vähän tämmöisiä. Ensin joku kehuu jotain mallia ja puoli foorumia laskettelee komppia. Sitten joku kehtaa olla eri mieltä ja taas puoli foorumia hakkaa rytmikapuloita. Kohta joku heittää sivustalta, että "No ei varpilla ookaan, mutta on ne ainaskin sata kertaa paremmat ku Schwaxxxis Don Johnson Snotwipet" ja joku toinen, että " Juu, mutta koitapa Kendinental Chainsaw Gutsfuckeja FöödiGöödiseoksella, ne pitää kuin tauti harjatulla asfaltilla!" Ja sitten joku muistaa kertoa, että tärkeää on löytää rengas, joka sekä pitää hyvin, että myös rullaa. Lopulta päädyt ostamaan sen ensimmäisen tarjotun vaihtoehdon, koska sitä on kehuttu. Ja nekin on todennäköisesti ihan paskat ja ostat ne muutkin.

slow
08.09.2014, 22.02
^Son kyllä tosi.

Siitä tietää että on vuodenaika kun alkaa rengasspeksailut netissä.

sakuvaan
09.09.2014, 00.17
Nämon nämä rengasjutut aina vähän tämmöisiä. Ensin joku kehuu jotain mallia ja puoli foorumia laskettelee komppia. Sitten joku kehtaa olla eri mieltä ja taas puoli foorumia hakkaa rytmikapuloita. Kohta joku heittää sivustalta, että "No ei varpilla ookaan, mutta on ne ainaskin sata kertaa paremmat ku Schwaxxxis Don Johnson Snotwipet" ja joku toinen, että " Juu, mutta koitapa Kendinental Chainsaw Gutsfuckeja FöödiGöödiseoksella, ne pitää kuin tauti harjatulla asfaltilla!" Ja sitten joku muistaa kertoa, että tärkeää on löytää rengas, joka sekä pitää hyvin, että myös rullaa. Lopulta päädyt ostamaan sen ensimmäisen tarjotun vaihtoehdon, koska sitä on kehuttu. Ja nekin on todennäköisesti ihan paskat ja ostat ne muutkin.

Tähän otetaan vielä mukaan ihanmitäsattuu rengaspaineet ja alusta joka on säädetty vähän sinneppäin ja pahimmassa tapauksessa molemmat niin "kumma juttu" että käyttökokemukset eroaa aika radikaalisti ;)

A.B.
09.09.2014, 16.49

Tähän otetaan vielä mukaan ihanmitäsattuu rengaspaineet ja alusta joka on säädetty vähän sinneppäin ja pahimmassa tapauksessa molemmat niin "kumma juttu" että käyttökokemukset eroaa aika radikaalisti ;)

:D Juuri noin mäkin oon toiminut ja nyt on hyllyt täynnä hyviä renkaita, joiden kesken on sitten hyvä arpoa... Ja ajan niillä kaikilla ihan väärillä paineilla...

Tällä hetkellä on alla RalliRanet ja toisessa pyörässä Ardent+ArdetnRace. Ralliranet aattelin kyllä vaihtaa märkien syyskelien saavuttua vähintäänkin Spessun Purgatorit alle tai ehkä jopa Butcherin + Minion DHR kompon... :rolleyes:

HuhtisMTB
09.09.2014, 20.46

Repesin.

mhelander
09.09.2014, 21.09
Näinhän se menee kuin tank turinoi... Vasta viidet maastorenkaat yhteen vehkeeseen hommattuna, tuskin jää siihen.

Sent from my Lumia phone using Tapatalk

Kaatuilija
14.09.2014, 20.08
Ardent eteen ja Ardent Race EXO taakse tuli nyt lopulta tilattua. Bronson Raceja menin jo ostamaan, mutta olivatkin loppuneet.

Eivätköhän nuo pidä RoRo&RaRa comboa paremmin märässä metsässä.

msl
18.05.2015, 18.53
Sanokaas nyt asiantuntijat absoluuttinen totuus mikä rengas eteen kesäksi. 29 Canyon Spectral 22.5mm kehät (sisä). Sisäkumeilla mennään. Espoo ja Hki ajoa ja vähän rupisempaakin kivikkojluurakkoa pitää päästä. Tarkoitus olisi kevittää nyk Hans dampfista selvästi. Voisi olla vaikka 2.2. Pitkään aikaan en ole alle 2.4 ajanut ja miettinyt onko overkilliä. Elikkä kevyttä trailirengasta haen. Joissa kyljet voisi vähän kestääkin. Ja pitoa voisi olla ettei pelota liikaa.

noniinno
18.05.2015, 20.27
Harmi että ei enää tehdä kunnon maastorengastestejä. Toisin kuin vanhaan, hyvään aikaan http://mckramppi.com/wpblog/historian-siipien-havinaa/

Oulunjulli
18.05.2015, 20.30
^^En toki katso olevani asiantuntija, mutta omaan tuoreeseen 29 Spectraliin vaihoin 2.4 mountain kingin tilalle eteen 2.4 x-king (racesport), ja ainakin rullaavuus siirtymillä parani rutkasti. Viime la tuli ajettua n.115km asvaltilla. Oisin lähtenyt jäykällä 29:llä jossa 2.35 big apple suht sliksit alla, mutta kun oli niska jotenkin jumissa niin ajattelin täpärillä olevan miellyttävämpää. Tuohan rullas mielestäni aivan yhtä hyvin.
Mutta maastosta en kehtaa sanoa mitään, kun kummallakaan en riittävästi nopeampaa polkua ole vielä ajanut, enkä märällä oikeastaan ollenkaan, ja muutenkin näissä taitaa olla makueroja.

msl
18.05.2015, 21.06
Harmi että ei enää tehdä kunnon maastorengastestejä. Toisin kuin vanhaan, hyvään aikaan http://mckramppi.com/wpblog/historian-siipien-havinaa/
Heh..Jo vain. "*Kun nakkien väri natsaa fillariin/kuljettajaan, eikä rengasvalintaa ole tehty niin sanotusti värisilmän päällä istuen, on tuo suuresti maailmallakin arvostettu "trailcredibility" taattu. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, vaikka rengas painaa kilon, rullaa kuin pahvilaatikko ja puhkeaa ensimmäisen kiven kohdatessaan.”

Mutku mulla on omasta mielestäni ihan polku-uskottavat kumit ja kokeilisin jotain muuta.

Oulunjulli: aatelin myös xkingiä josko toimisi ja erityisesti esim Mk II race Sportia 2.2 koossa eteen, mutta jostain luin että olisivat jotain 2tuumaiset oikeasti. Liekö totta? Tulisi ainakin selkeä ero painoon ja rengasmalliin. Siirtymäajot ovat mulla lyhyitä joten maastorenkaita haen.

marmar
20.05.2015, 06.53
^^En toki katso olevani asiantuntija, mutta omaan tuoreeseen 29 Spectraliin vaihoin 2.4 mountain kingin tilalle eteen 2.4 x-king (racesport), ja ainakin rullaavuus siirtymillä parani rutkasti. Viime la tuli ajettua n.115km asvaltilla. Oisin lähtenyt jäykällä 29:llä jossa 2.35 big apple suht sliksit alla, mutta kun oli niska jotenkin jumissa niin ajattelin täpärillä olevan miellyttävämpää. Tuohan rullas mielestäni aivan yhtä hyvin.
Mutta maastosta en kehtaa sanoa mitään, kun kummallakaan en riittävästi nopeampaa polkua ole vielä ajanut, enkä märällä oikeastaan ollenkaan, ja muutenkin näissä taitaa olla makueroja.

Jos Big Applet on samaa rakennetta kuin tässä (https://www.fietsersbond.nl/sites/default/files/test_schwalbe.pdf)testissä, niin X-king luultavasti jopa voittaa sen rullaavuudessa. Ainakin X-king on huomattavasti kevyempi kuin BigApple. Supermoto on runkorakenteeltaan kehittyneempi versio, joka rullaa paremmin kuin Big Apple ja se voikin sitten jo pärjätä X-kingille rulaavuudessa.

X-king on mielestäni juuri niitä renkaita, jotka kuuluu moniopuolisten renkaiden nykyisin jo kohtuu laajaan sarjaan. Pärjää metsässä ja rullaa tiellä.

Oulunjulli
20.05.2015, 09.28
^Varsin mahdollista. Tuossa jäykistelijässä oli ennen keveimmät racing ralphit, mutta ne ei kestäneet paineilla ollenkaan sitä kuuluisaa Oulun tappajasepeliä.
Supermotot kutkutti, mutta ne kait on vähintään yhtä herkkiä rikoille. Laitoin sitten Big Applet.
Näyttää hyvältä ja kulkee ääneti, mutta varsinkin kiihtyvyydessä ottavat rankasti pataan RR:lta. Tuleehan tuossa pyörivää massaa jotain 600-700g. Ei jaksa olla hämmästelemättä kuin paljon se paino renkaissa vaikuttaa.