PDA

Näytä tavallinen näkymä : millainen pyörä multisporttiin?

pullis
19.05.2007, 20.34
Moikka!

Tarkoitus olis alkaa harrastamaan multisporttia. Muut lajit on jonkin verran tuttuja, mutta tuo pyöräily ei.

Kysyisinkin nyt joltain alan vannoutuneelta harrastajalta, että minkälainen pyörä sinne kannattaa hankkia? Pärjääkö hybridillä vai pitääkö ehdottomasti olla maasturi? Ja millanen sitten? Jousitukset, jarrut vaihteet?

Rahaa on ostokseen käytettävissä max n. 1000e, mielellään allekin.. Kuulostaako järkevältä panostukselta? Ja vielä se, että olen nainen, ja pituutta 170 senttiä.

Tnx!

PS. Kiva toi piereskelevä pantteri!

hannupulkkinen
19.05.2007, 21.18
Kyllähän tässä seikkailu-urheilussa lajina mainitaan maastopyöräily. Varmaan cc-pyörälläkin pärjäisi, mutta uskon(en tiedä), että maastopyörä pitää olla.
Aika helpoilta nuo maastopyöräilyosuudet näyttävät, että eiköhän xc-pyörä käy ja jäykkäperäinen. Mahdollisimman kevyt tietenkin. Keveydestä pitää maksaa, joten paljonko aiot satsata? Minä en ole multisportin vannoutunut harrastaja ja en usko, että täältä niitä monta löydy, mutta ehkä joku. Täältä (http://www.multisport.fi/) voi kysellä enemmän vaikka foorumia ei näytä olevankaan.

perttime
19.05.2007, 21.28
Jos en väärin muista, nimimerkki Kaisla taitaa harrastaa samoja juttuja.

Penseilijä
19.05.2007, 21.29
Jos tonni on ehdoton yläraja, niin http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/equipment.html?b=43#equipment

Tuohon ~50e postikuluja ja polkimet päälle. 3.0 on luonnollisesti vähän parempi ja reilusti kevyempi, mutta hintaakin on jo reilusti lisää.

pullis
20.05.2007, 00.08
Oi Kiitoksia!

Mikä on cc-pyörä? Ja mitä tekee levyjarruilla?:o Onko ne tarpeen?
Kisoissa on on kuulemma asfaltti-, metsätie- ja polkuosuuksia, että etuhaarukan pitäsi olla sellainen että siihen saa leveämpääkin rengasta alle?
Ja mitä mun pitäis tietää noista vaihteista?

Tuosta Canyon-merkkisestä pyörästä en ole koskaan kuullukkaan, se on varmaan joku laatupeli vai?

Mahtavaa et tää homma toimii niin nopeasti :D

T p

hannupulkkinen
20.05.2007, 01.12
CC on kippurasarvinen leveärenkainen kilpapyörä.
Kun et tiedä mitään olet onnellisessa asemassa: tietosi lisääntyy koko ajan.
Levyjarruja ei tarvita multisportpyörässä. Ne ovat hyvät, mutta melko painavat.
Kaikissa maastopyörissä on sellainen etuhaarukka ja takahaarukka, että saa leveämpääkin
rengasta alle.
Vaihteista sinun pitää tietää, että mihin suuntaan ne vaihtavat ja mitkä ovat kestäviä.yy
Ihan parasta on kysyä livenä apua asiantuntijalta.
Luulen, että heitä löytyy sieltä missä asut. Ainakin paikallisesta pyöräilyseurasta-

pullis
20.05.2007, 01.17
Näinpä. Tilanne on sama huonokuntoisilla: Aivan sama miten reenaa - kunto nousee kuitenkin!

pullis
20.05.2007, 01.22
Mikä se toinen vaihtoehto levyjarruille on? Tuossa canyonissa jota mulle ehdotettiin on avid juicyt?

Huaah, täytynee mennä nukkumaan...

perttime
20.05.2007, 09.15
Mikä se toinen vaihtoehto levyjarruille on? Tuossa canyonissa jota mulle ehdotettiin on avid juicyt?Vaihtoehto levyjarulle on vannejarru, joka maastopyörissä nykyään on tarkemmin ottaen tyyppiä "V-jarru". Avidin Juicyt on varsin kelvollisia hydraulisia levyjarruja, tosin Juicy 3 ei ole ihan sarjan terävintä kärkeä. Levyjarru on hyvä varsinkin jos olosuhteet on märkiä ja/tai kuraisia. (tietysti huono levyjarru on huono, vaikka olisikin levyjarru...)

Canyon on saksalainen merkki, joka toimittaa pyöriä tilauksesta postimyyntiperiaatteella. Suomessa joitain Canyonin malleja on koeajettavissa Tampereella Active Biken osoitteessa. Hinta/laatu -suhde on niissä kohdallaan, mutta pitää muistaa se että pyörän tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu mitoituksen sopivuus omistajalle. Tästä ainakin aloittelija saa parhaiten selkoa käymällä PYÖRÄkaupassa.

hannupulkkinen
20.05.2007, 09.55
Tästä ainakin aloittelija saa parhaiten selkoa käymällä PYÖRÄkaupassa.Pyöräkauppojakin on monenlaisia.
Pitää käydä luotettavassa pyöräkaupassa, mutta kyllä puhuisin ensin intohimoisen harrastajan kanssa. Pyöräkauppiaiden moraali ei aina ole kohdallaan. Myyvät mielellään kallista, joka joskus ei tarkoita hinta-laatusuhdetta.
Tietenkin he aina myyvät omaa tavaraansa ja jos valikoimassa ei ole sopivinta he yrittävät myydä toiseksi sopivinta.

perttime
20.05.2007, 10.27
Pyöräkauppojakin on monenlaisia.
...
Tietenkin he aina myyvät omaa tavaraansa ja jos valikoimassa ei ole sopivinta he yrittävät myydä toiseksi sopivinta.Juu, kauppiaaseen ei aina kannata ihan sokeasti uskoa, eikä kauppoja välttämättä kannata muutenkaan tehdä ilman muutaman päivän harkintaa.

Pyöräkaupan suosittelulla tarkoitin lähinnä sitä, että kannattaa ottaa tuntumaa pyöriin. Erilaisiin pyöriin. Useammassa kuin yhdessä kaupassa, jos ollenkaan mahdollista. Tästä omalta kylältä kävisin läpi ainakin neljä tai viisi kauppaa...

Asiaa voisi tosiaan auttaa huomattavasti, jos mukana olisi joku tuttu ja luotettu ihminen joka ymmärtää jotain maastopyöristä.

phebis
20.05.2007, 12.58
Yhden lapinkulta challengen läpikäyneenä voin kyllä sanoa aika samaa tuosta, että jäykkäperänen riittää oikein kivasti!

Ainakin siellä reitti oli suhteellisen helppoa (metsäautoteitä, asfalttia ja ihan jokunen polkupätkä)

Keveys ja rullaavuus on hyväksi, jotta meno maistuu monellakin alustalla, ja tarpeen tullen fillari kulkee vaikka olalla, jos reitti muuttuu pahaksi:D.
(Yhessä joen ylityksessä myös fillarin kelluvuus oli hyödyksi, kun runsaiden sateiden takia jouduttiin kahlaamisen sijasta uimaan... sinne pohjaan uppos ja tietääkseni myös jäi yhden kilpailijan "valurautainen" menopeli:D :D )

Itelläni oli kisassa ET-sportsista ostettu jäykkäperänen Dacon (joka on kyllä jo saanut uuden omistajan), jossa oli Rock Shoxin perus satamillinen joustokeula. Renkaina alla oli continentalin Twisterit, jotka totesin kuivassa kelissä ja kovalla pohjalla aivan tajuttoman hyviksi gummeiksi.

Niin ja lukkopolkimia suosittelen myös lämpimästi... ne oli nannaa =)

Lasse Räsänen
20.05.2007, 13.12
Pyöräkauppojakin on monenlaisia.
Pitää käydä luotettavassa pyöräkaupassa, mutta kyllä puhuisin ensin intohimoisen harrastajan kanssa. Pyöräkauppiaiden moraali ei aina ole kohdallaan. Myyvät mielellään kallista, joka joskus ei tarkoita hinta-laatusuhdetta.
Tietenkin he aina myyvät omaa tavaraansa ja jos valikoimassa ei ole sopivinta he yrittävät myydä toiseksi sopivinta.

Muuten olen samaa mieltä, mutta mielestäni myös _intohimoinen_ harrastaja on helposti liian välinekeskeinen ja saattaa tyrkyttää kyselijälle kalliimpaa kuin tämä "tarvitsee" (hämmästyttävää kyllä tässä threadissa ei vielä ole tapahtunut näin!) :D

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, oma kantani on että joku jäykkäperäinen (= joustokeula, mutta ei jousitusta takana) xc-pyörä on tuohon käyttöön hyvä yleiskone. Esim. juuri tuo linkitetty Canyon tai vaihtoehtoisesti joku ihan muu. Eivät vaikuta hybridimaastoilta suhteellisesta helppoudestaan huolimatta nuo siekailutapahtumien ja -kisojen maastot. Mainitsemaasi tonnin hintaluokkaan saa jo pelin jonka kanssa ei pitäisi tulla itku silmään. Vaihteista ei tarvitse tosiaan tietää sen ihmeempiä. Tuon hintaluokan pyörissä ne ovat jo tarpeeksi hyvät. Lopuksi: dount vöri, bii häpi! Kaluston pohtimiseen saa tuhlattua rutkasti aikaa jos haluaa, mutta itse toiminta (ajaminen, multisport, catch and release -marjastus, base-hyppääminen, biljardi, ulkopolitiikkaa kommentoivien yleisönosastokirjoitusten laatiminen tai mitä ikinä harrastaakaan) on tärkeintä.

pullis
20.05.2007, 22.45
No näinpä on, fillarilla ajo lienee tärkeintä. Olen jo yhden kesän tuhlannut liikaan miettimiseen.

Kysyisin vielä, että kuinka kevyt on kevyt pyörä? Ja mistä sen rullaavuuden tietää? Renkaista? Ja siis ite oon 170cm ja 60kg nainen. Voiko siihen canyonin sivuilla olevaan "pyöränistuvuusmittariin" luottaa? Uskaltaako sitä ihan postimyynnistä ostaa? Asun tässä Helsingissä, joten aika helppo käydä useammassaki pyöräliikkeessä.

P

Ps. Pirullinen tuo teidän hölynpölypalsta! Viime yö vierähti neljään asti naureskellessa!:D

perttime
21.05.2007, 08.38
Minä olen sitä mieltä (jo jotkut eri- ), että ensimmästä maastopyörää kannattaa metsästää paikallisista liikkeistä, kun se kerran on mahdollista. 700-1000€ hintaluokasta löytyy oikein kelvollisisa jäykkäperäisiä pyöriä. Fillari-lehdessä oli numero tai pari sitten testi "tonnin" maastopyöristä (saattaa löytyä kirjastosta, jos ei muuten). Muistaakseni testissä parhaiten pärjänneet pyörät on menneet kuin kuumille kiville, joten saatavuuden kanssa voi olla ongelmia.

Pyörässä tärkeintä on kuitenkin se, että sen mittasuhteet ovat sopivat: sama pyörä ei välttämättä käy pitkäsäärelle ja persjalalle. Koeistu ja -aja mahdollisimman monta pyörää, jotka on suunnilleen hinta- ja kokohaarukassa.

Canyonin heikkoutena on ollut ehkä se, että toimitusajat ovat joskus olleet pitkät riippuen mallien kysynnästä ja vuodenajasta.

Keveys: kun maastopyörän paino on jossain 10 kg:n pinnassa, se on jo aika kevyt. Esim Canyonin sivujen mukaan Grand Canyon sarjan pyörät ovat välillä 10,4 kg (kallein) - 11,1 kg (halvin) ja hiilikuiturunkoinen "Ultimate CF 9.0 FBI Ltd. Team" menee alle 9 kg:n.

Ohiampuja
21.05.2007, 08.51
Minä suosittelen kanssa jäykkärunkoista perusmaasturia joustokeulalla, jossa on lukitus niitä maantiesiirtymiä varten. Ja jarruiksi suosittelen levyjarruja, yksinkertaisuuden ja vähäisen säätötarpeen takia. Esim Jamiksen Dakota Sportia voisi löytyä tuohon hintaan Intersportista Mikonkadulta tai Puhoksesta, koko 15,5" voisi olla passeli.

Kiovan Dynamo
21.05.2007, 15.08
Kisoissa kalusto näyttää olevan melko kirjavaa. Muutamia kommentteja näihin juttuihin tuli mieleen:

Hybridi / Cyclocrossari seikkailukisassa?
Lauantaina oli juuri kisa, jossa olisi pärjännyt aivan hyvin cyclocrossarillakin, mutta eipä siinä jäykkäperäisellä maastopyörälläkään vauhdissa hävinnyt. Maastopyörässä on se hyvä puoli, ettei tarvitse niin kovasti miettiä reitinvalintaa pyörän mukaan. Huonossa / pehmeässä maastossa maastopyörällä voittaa kyllä enemmän, kuin mitä pystyy häviämään nopeammilla pätkillä.

Cyclocrossariin on sitäpaitsi pirullista yrittää viritellä karttatelinettä, jos sattuu olemaan itse suunnistajan roolissa...

Jäykkäperäinen vs. täysjousto?
Ikuinen kiistakapula. Täysjoustolla ei häviä mitään noissa kisoissa, joskaan ei kyllä suuresti voitakaan. Neljän kesän aikana ei yhdessäkään kisassa ole tullut sellaista reittiä vastaan, missä täysjoustosta olisi selkeästi ollut hyötyä. Vaan, enpä minä sillä aivan huimasti ole hävinnytkään. Tälle kaudelle tuli jäykkäperäinen alle, saas nähdä, vaikuttaako millään tapaa.

Rajoitetun budjetin ollessa kyseessä, suosittelen kyllä jäykkäperäistä. Tonnin budjetilla saa kyllä jäykkäperäisessä fillarissa huomattavasti enemmän vastinetta rahalleen.

Levyjarrut vs. vannejarrut?
Itse olen suosinut levyjarruja. Kun ne laittaa kerran toimimaan, niin eipähän tarvitse pohtia rahinoita ja rutinoita, kun sen fillarin raahaa jostain suosta läpi. Toinen, mikä on ollut aivan mukava piirre levyissä, että kun on jo aivan nahat ja tulee jotain rinnettä alas, ja muutenkin alkaa olemaan fillarin hallinta vähän siinä ja tässä, niin kaikki asiaa helpottavat seikat ovat hyväksi.

Rullaavuus / keveys?
Kisahommiin kannattaa hankkia kevyet, kohtuullisen pienikuvioiset renkaat. Esim. NBX-Lite, Schwalbe Fast Fred tai Racing Ralph, joista itse käytän viimeiseksi mainittuja. 4 baria ilmaa ja sitten vaan täysiä eteenpäin.

Pyörä itsessään ei ole koskaan liian kevyt. Keventeleminenhän sitten on päättymätön suo, mutta jossain 11 kilon kieppeillä voitaneen jo pitää ihan järkevänä kamppeena. Jos siitä lisämassasta jotain hyötyä olisi, niin sitähän sidottaisiin runkoon kiinni ennen starttia mahdollisimman paljon.

Täkäläisillä seikkailijattarilla on valtaosin ollut pieniä keveitä jäykkäperäisiä fillareita. Ainakin pari n. tuhannen euron Cubea kasasin jonkin aikaa sitten ko. tarkoitukseen. Sitten on näkynyt Cannondalea, Konaa, Kleinia, Gianttia... Muttta tuohon tonnin haarukkaan ko. kategoriassa on ehdokkaita vaikka kuinka. Ei muuta, kuin avoimin mielin katselemaan ja sitten kisaamaan!

pullis
01.06.2007, 14.38
Mitäs sanotte, oon nyt käyny vähän ajelee liikkeissä, ja mulle on tarjottu marinin bob cat trailia ja trekin 6000 (toki muitakin, mutta ei ne tuntunu hyviltä).

Trekissä on vähän paremmat osat, ja on myöskin kalliimpi kuin bob catti. Se trekki tuntu kyllä hieman liian pitkältä (17.5"). Joltain palstalta täältä löysin suosituksen samankokosesta pyörästä 180 senttiselle. Itse olen 170cm. Onkos siinä mitään tuunauksen varaa vai pitääkö unohtaa?

Sitten vielä vertailin noita canyonin pyöriä, linkissä

http://www.canyon.com/_fi/tools/comparator.html

Mutta pystyykö ostamaan tuon pelkän mitoitustyökalun perusteella?

Ja kiitokset kaikille vastanneille, entisille ja tuleville!

perttime
01.06.2007, 15.22
Trekissä on vähän paremmat osat, ja on myöskin kalliimpi kuin bob catti. Se trekki tuntu kyllä hieman liian pitkältä (17.5"). Joltain palstalta täältä löysin suosituksen samankokosesta pyörästä 180 senttiselle. Itse olen 170cm. Onkos siinä mitään tuunauksen varaa vai pitääkö unohtaa?Noihin tuumakokoihin on turha tuijottaa. Trekin 17.5" on periaatteessa sinnepäin (tai sitten vähän pitkä) kokoisellesi riippuen mittasuhteistasi. Pyörän pituutta voi vähän virittää ohjaimenkannattimen pituudella, mutta olisi vielä parempi jos löytyisi pyörä joka on heti hyvä.

karhut
01.06.2007, 16.35
olen nelisen vuotta harvakseltaan kisaillut seikkailukisoja, ja antaisin seuraavia kommentteja.
Jos olet ihan amatööri niin osta ihmeessä liikkeestä, älä netistä. Pyörää joutuu säätämään joskus paljonkin että sen saa alussa toimimaan, pyöräkauppias tekee sen puolestasi ja voit vaikka koko kesän käydä siellä kyselemässä ja apua hakemassa, yleensä ilmaseksi.

levyjarrut ois kivat (mulla ei ole) koska kisoissa sataa usein?!?, ja silloin vannejarrut on aika kurjat, kerrnakin loppui jarrupalat yhen yön aikana. levyjarruissa ei kai ole mitään ongelmia sateella ja sorassa.

pitäisin hinnan kohtuudessa, koska pyöriä joutuu käsitteleen aika rumasti. kyllä hirvittäis jos ois oikein kallis pyörä. uittaminen ja pakettiautokuljetukset joissa auto sullotaan täyteen pyöriä

Kisoissa en vedä lukkopolkimilla, koska aina juostaan pyöräpätkilläkin ja pyöräkengät on kyllä ihan paskat kaikessa muussa paitsi pyöräilyssä, vedäppä välillä 10 km metsässä keksken pyöräilyn.

renkaat semmoset jotka on tarkotettu sorateille. nopeus tiellä on tärkeintä.

kykloman
01.06.2007, 17.45
Trekissä on vähän paremmat osat, ja on myöskin kalliimpi kuin bob catti. Se trekki tuntu kyllä hieman liian pitkältä (17.5"). Joltain palstalta täältä löysin suosituksen samankokosesta pyörästä 180 senttiselle. Itse olen 170cm. Onkos siinä mitään tuunauksen varaa vai pitääkö unohtaa?

Itse olen näitten pyöräkokojen kanssa sompaillut ja olen minäkin 170cm pitkä. Mun mielipide on että Trekin 17,5" on liian iso. Canyonin S (16,5") pitäisi olla just täydellinen. Tai Konalta 17" miksei jopa 16" jos pidät kompaktista rungosta.

kykloman
01.06.2007, 17.49
Jos olet ihan amatööri niin osta ihmeessä liikkeestä, älä netistä. Pyörää joutuu säätämään joskus paljonkin että sen saa alussa toimimaan, pyöräkauppias tekee sen puolestasi ja voit vaikka koko kesän käydä siellä kyselemässä ja apua hakemassa, yleensä ilmaseksi

Tämä nyt on vähän niin ja näin, riippuu tasan pyöräliikkeestä. Hyvämaineisetkin liikkeet päästää käsistään hengenvaarallisesti kasattuja fillareita. Nettitilaus on ihan viaabeli optio jos itse ymmärtää jotain pyörän säätämisestä tai löytyy osaava kaveri. Mut toimitusaika voi olla pitkä...

Itse se pyörä on joka tapauksessa käytävä läpi ennen ajamaan lähtemistä, omasta hengestähän siinä on kyse ja vasta toissijaisesti vastuista yms.

pullis
02.06.2007, 14.40
hmmmm....jeesus, enhän mätiedä mitään pyöristä, saati niitten kasaamisesta ja huoltamisesta. en oo ees aatellu että se vois levitä käsiin jossain alamäessä.

taidanpa käydä vielä koeajaa jonku konan, ja sitten taidan kallistuu siihen trekkiin päin.

TuomasA
02.06.2007, 18.51
Mitäs sanotte, oon nyt käyny vähän ajelee liikkeissä, ja mulle on tarjottu marinin bob cat trailia ja trekin 6000 (toki muitakin, mutta ei ne tuntunu hyviltä).

Toi Trekin 17,5" on auttamatta liian iso. Itsellä on Trekin 8500, joka on käsittääkseni aika lailla samanlaisella mitoituksella kuin 6000-sarja. Rungon koko on 17,5" ja pituutta 180cm. Trekeissä on pitkä vaakaputki, joka aiheuttaa matalan ajoasennon. Uskoisin, että kysyjälle tulee noin pitkällä rungolla ajaessa "kurottava" tunne.

Muuten Trek voi olla ihan hyvä vaihtoehto, sillä rungot ovat peruslaadukkaita ja nopeille alustoille sopivia. Oman trekkini ostin Mountain Bike Shopista Kalliosta (L. Brahenkatu).

Ässänä voisin heittää pyörähuolto.comin tarjoaman Cuben:

http://www.pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=9

Molemmissa liikkeissä asioineena voin todeta palvelun ja homman toimineen hyvin. Voin suositella.

pullis
25.06.2007, 13.04
No niin, tsygä on alla ja muutama kilsa takana!

Päädyin ostamaan cuben acid discin http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=26

Hyvin on toiminu ja on sopivan kokonen. Muistaakseni 16.5". Ei tunnu liian pitkältä, eikä toisaalta paina selkääkään.

Näin! Kiitoksia kaikille ystävällisille auttajille!

Pus!

Lasse Räsänen
25.06.2007, 13.28
Onnittelut pyörän johdosta! Pätevän näköinen vehjes... Hyvä että löysit oikeankokoisen rungon.

(oi se pussas! :D)

TuomasA
25.06.2007, 14.18
Onnittelut tosiaan uudesta fillarista. Ei muutakun kovaa ajoa!!!

Vortex
25.06.2007, 15.18
Vaikken olekkaan mikään asiantuntija, niin tuli mieleen, että jos kerran pyöräilypätkät ovat suhteellisen helppoa maastoa ja maantietäkin, niin eikö tuollainen jäykkäperäinen 29" olisi kova sana?

Ja onneksi olkoon uuden pyörän omistajalle!

pullis
28.06.2007, 00.56
joo, me ollaan tosi onnellisia yhdessä.

Ja kiitti ei mitään bigfootshittii enää ku mul on jo pari!

:D

mijura
30.03.2012, 04.40
Vanhaa threadia lukiessa tuli mieleen jatkaa samoilla teemoilla. Pullis onneksi löysikin pyörän itselleen ja toivottavasti minäkin löydän pian.

Harkinnassa olisi kaluston hankinta multisport kisoihin. Näitä foorumeita selailtuani ja pari koeajoa myöhemmin olen hieman ihastunut 29" pyöriin. Tarvitsisin kuitenkin hieman kokeneempien heijasteluita parista eri vaihtoehdosta joilla kisoihin ottaa osaa.

Vaihtoehto1:
Silmiini osui omasta hintahaarukastani aika paljon yläkanttiin menevä käytetty Gary Fisher 29 täysjousto. Sen arvo myyjän mielestä on 1495€. Pyörä on tässä ilmoituksessa: http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=6484

Vaihtoehto2:
Sitä vastaan kilpailee tarjous, jossa on joukkueelle tarjottu kahta uutta 2012 Tunturi Equillaria 29", 830€ hintaan. http://tunturi.fi/pyorat/equillar-29/

Vaihtoehto3:
Älä hanki mitään ja mene edelleen leluilla kisaan. Suunnitelmissa on Kevät Multisport, Rokua, mahdollisesti pika-triathlon (eri pyörällä tosin), harjoittelu metsässä just for fun Turun MTB porukassa jos sinne mahtuu joukkoon. :)

Viime syksyllä Snowflakesin kisoissa käytiin vanhoilla 26" "täysjousto" maastopyörillä, jotka olivat tasoa biltema ja tunturi. Biltema oli löysä kuin krapula %#&" ja Tunturin säädin tiukalle, jotta maantie-osuudet ei olisi niin kidutusta. Tunturi painaa arviolta >20kg ja biltema >>20kg. Tunturiin olen hankkinut juuri uuden ratas ja ketju setin. Sillä se saattaa joka tapauksessa jäädä sopivaksi joukkueen naisjäsenelle. Ellei ideaa kolmesta pyörästä saada hänelle myytyä. :)

Ainiin Gary Fisherin hiilikuitu haarukka oli saanut arvosteluissa jossain päin maailmaa kommentteja, että ei kuulu maastoon, menee rikki liian helposti jne. Tuo taisi olla yleistä kommenttia hiilikuituisia takahaarukoita kohtaan? Mitä jos vaan päätän, että en kaadu niin pahasti. :)

ahma
30.03.2012, 06.29
Mielestäni jäykkäperäinen ja mahd kevyt 29" paras vaihtoehto seikkailukisoihin. 29" evoluutio viime vuosina niin nopeaa, että jättäisin muutamaa vuotta vanhemmat suosiolla välistä. Torin GF on mielestäni reilusti ylihinnoiteltu, mutta se on vain oma mielipiteeni.
Tunturista ei kokemuksia, mutta nopeasti vilkaistuna jättäisin ehkä välistä, ainakaan keula ei ole kehuja saanut. Jos haluaa edullista niin saksan bulkkitavara (rose, radon, cube, canyon) hyvä vaihtoehto.

mijura
06.04.2012, 01.50
Kiitos vinkeistä,

Tänään väheni vaihtoehto kolmosen houkuttelevuus. Multa varastettiin taas pyörä, tällä kertaa olin juuri vaihtanut siihen uutta osaa ja huoltanut sen. Kaksi tuntia ravintola Kertussa ja ulkopuolella odotti tyhjä arpa. Oli melkein ikkunan alla. krpl.

Tässä 29 kuumeessa on vastaan on tullut käytetty Trek Gary Fischer 29 Hifi Deluxe http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=6689 Hinta senkun nousee, kun tarve kasvaa. Mut toi alkaa olla jo todellakin liian kallis mun budjettiin. Piru kun kaikki löytämäni käytetyt 29 jäykkäperät on jättiläiskokoja..

Juskola
06.04.2012, 08.29
Tässä 29 kuumeessa on vastaan on tullut käytetty Trek Gary Fischer 29 Hifi Deluxe http://www.fillaritori.com/viewtopic.php?f=8&t=6689 Hinta senkun nousee, kun tarve kasvaa. Mut toi alkaa olla jo todellakin liian kallis mun budjettiin. Piru kun kaikki löytämäni käytetyt 29 jäykkäperät on jättiläiskokoja..

Tuosta täytyisi saada jo tingittyä, koska uusi vastaava ylivuotinen on Mountain Bike Shopissa E 2150. http://www.mountainbikeshop.fi/tarjoukset.html

Voisin myydä Trekin Elite 9.9 vm 2010 (17.5'' Trekin paras 26'' jäykkis, 8.9kg sisureiden kanssa ilman polkimia) samaan rahaan.

vakaup
07.04.2012, 13.57
Kiitos vinkeistä,

Tänään väheni vaihtoehto kolmosen houkuttelevuus. Multa varastettiin taas pyörä, tällä kertaa olin juuri vaihtanut siihen uutta osaa ja huoltanut sen. Kaksi tuntia ravintola Kertussa ja ulkopuolella odotti tyhjä arpa. Oli melkein ikkunan alla. krpl. Ai stana, harmittaa varmasti. Menee vähän OT, mutta millasella lukolla oli kiinni? Tuntuu olevan taas tähän aikaan vuodesta nistit liikkeellä, omasta arkifillarista oli reilu viikko sitten samoilla seuduilla (rautatieasema) yritetty viedä kiekkoja, mutta yritykseks oli jäänyt, sillä kiekot oli vaijerilla kiinni ja ei oltu saatu poikki. Nykyään olen ottanu keskusta-alueella tavaksi, että U-lukko + vaijerilla kiekot on ainut järkevä tapa kun vähäksikin aikaa täytyy jättää vartioimatta. Pari vuotta sitten lähti oma Kona keskeltä toria keskellä päivää. Onneksi oli kotivakuutus, vaikka ketuttaahan nämä silti.