PDA

Näytä tavallinen näkymä : Moottoripyörä

Sivut : 1 2 3 [4]

JackOja
04.12.2016, 19.28
Mä olen ajanut moottoripyöriä hyvin vähän (omaa ei koskaan ole ollut, mutta ex-tyttöystävän ja yhden kaverin [terveisiä kummallekin :)]), mutta ihan eri vehkeitä ne oli kuin ajamani polkupyörät.

spaceman
04.12.2016, 21.36
Nostetaas topiccia. Onko kokemusta, että miten paljon moottoripyörän hallinnassa on hyötyä, jos on harrastanut erilaisia pyöräilylajeja lähes koko ikänsä?

Maantiellä ajaessa ei mielestäni ole juurikaan hyötyä polkupyöräilystä. Ehkä sellainen tietty perusvarovaisuus voisi olla yksi hyöty. Jos maastossa aiot ajaa moottoripyörällä niin maastopolkupyöräilystä on kyllä hyötyä. On ikäänkuin paremmin tiedossa miten kannattaa ajolinjoja valita ja osaa muutenkin olla paremmin hereillä koska ennakoinnista on molemmilla kulkupeleillä paljon hyötyä.

paaton
04.12.2016, 21.45
Nostetaas topiccia. Onko kokemusta, että miten paljon moottoripyörän hallinnassa on hyötyä, jos on harrastanut erilaisia pyöräilylajeja lähes koko ikänsä?

No onhan siitä aivan selkeää hyötyä. Jos on ajanut paljon maantiepyörällä, niin todennäköisesti osaat kallistaa prätkää jo luonnostaan oikein. Olin aiemmin siinä uskossa, että kaikki osaavat vastaohjauksen luonnostaan, mutta näin ei tosiaankaan ole, mikäli kaksipyöräisillä ei ole ajanut aiemmin. Serkkupoika oli meinannut päästä hengestään, kun ei vaan yksinkertaisesti ollut saanut uutta custom pyöräänsä kallistumaan mutkan jyrketessä. Riittävällä painon siirrolla möhkäle oli sitten viimen kallistunut, mutta jos se stonga olisi kääntynyt vaistomaisesti väärään suuntaan, niin koko tilannetta ei olisi edes tullut.

Sama pätee kyllä toisinkin päin. Kun prätkää oppii ajamaan vauhdikkaasti, niin maantiellä eteen sattuvien reikien ja eläimien kiertäminen on nopeaa, kun se tangon liike tulee selkärangasta.

Mikäli on tarkoitus hankkia ripeä moottoripyörä, niin suosittelen vahvasti käyntiä alastarolla. Viikonlopussa oppii enemmän kuin kesässä kadulla ja turhat luulot omista taidoista karisee nopeasti = vauhdit ja hurjastelu kadulla loppuu lyhyeen.

Fjälle
04.12.2016, 21.55
Tervetuloa myös mopoharrastajaksi :)
(Tosi fillaristi kutsuu konepyörää mopoksi, luonnollisesti)
Suosittelen liittymistä esim. Tfmk.hon tai johonkin muuhun ajo-opetusta antavaan tahoon.
Alastaro ja Ahvenisto ovat kullanarvoisia opiskelupaikkoja. Ei tarvitse olla mikään vauhtimopo, kaikilla ajotaito sekä -nautinto paranee reilusti.

Ps. MTB-Lohjassakin lienee lähes kymmenen erisorttista mopoa...on se vain kivaa, elämä kahdella pyörällä :)

lansive
05.12.2016, 18.43

Suurin hyöty on siinä, että jos on pyöräillyt liikenteen seassa niin ymmärtää miten heikolla kaksipyöräisen kanssa ollaan. Prätkällä vauhdit on eri luokkaa, mutta melkein yhtä heikosti sitä havaitaan.

Viime kesän pyöräilykiellon takia hommasin minäkin ensimmäisen mopon kun jollakin kaksipyöräisellä kuumotti päästä ajamaan. Vanhan mallin AB-kortin omistajana hain pyörän peräkärryllä kotiin ja sitten vaan pihasta ajamaan. Joku ajokurssi olisi varmaan ollut fiksu, mutta ei sellaista tullut sitten kiireessä otettua. Rauhallisella ja nöyrällä asenteella kun lähti niin hyvin selvisi kesän hengissä. Ehkä sitä keväällä voisi johonkin opetustilaisuuteen itsensä hommata.

Fjälle
05.12.2016, 23.57
Ajokaveri antoi hyvän neuvon:
Ensimmäinen sääntö on. Olet näkymätön !
Sillä pääsee jo pitkälle...

Itsellä mopoura alkoi kun loukkasin akilleksen, ei kestänyt fillarointia. Hankin sitten mopon.
Onneksi hankin :)

Onneksi oli pari hyvää mp-kouluttajaa lähipiirissä.Pyöräilijöitä, luonnollisesti.
Ilman heitä olisin varmaan kolaroinut tietämättömyyttäni. Autolla ajo ei tosiaankaan opeta tai paranna mopolla ajon todellisuutta.
Työntöohjausta harjoittelin miehekkäästi etusormella tyyyräten; Menen tuonne. Edelleen keväällä jälleen kertailen... ;)

Radalla kun vedän miehekkäästi aivan miljoonaa, molemmilta puolilta lappaa porukkaa ohitse.
Se onkin meikäläisen "miljoonaa."

Kiitos Alpo ja Köpi :)
Ensi kesänä taas körötellään.

paaton
06.12.2016, 00.13
Jos on tosiaan ajanut kaksipyöräisillä, vaikkapa mopoilla ja kevareilla koko pienen nuoruutensa, niin isomman prätkän kanssa ei tule enää vanhemmalla iällä mitään ongelmaa. Siis jos järki ja itsesuojeluvaisto on jo kehittynyt normaalille tasolle. Jos taas järkeä puuttuu ja ikää on alle 30v, niin se radalla käynti on enemmän kuin järkevää. Karisee ne turhat luulot osaamisesta. Olen todennäköisesti itsekkin vielä hengissä, koska tajusin lähteä aikoinaan ensimmäisenä kesänä ahvenistolle.

Mikäli takana on pelkkää autolla ajoa, niin siinäkin tapauksessa rata-ajo on todella järkevä vaihtoehto. Varovaisesti voi ajaa vuosia ilman ongelmia, mutta ei tarvita kuin se yksi äkkitilanne, niin et saakkaan sitä pyörää kallistumaan, etkä tiedä miten paljon sitä oikeasti voi kallistaa. Minulla ei ole mitään tilastoja, mutta olen vakaassa uskossa, että suurin osa ulosajoista johtuu siitä, ettei pyörää olla vain osattu kallistaa riittävästi mutkan jyrketessä.

Kuntoilija
06.12.2016, 11.00
Radalla käynti on todella hyvä juttu ja sielläkin on hyvä pitää maltti mielessä. Kun katsoo takarengasta rata-ajon jälkeen näkee siitä hyvin, että kallistusta on tullut kaarreajoon reilusti lisää verrattuna normi katuajoon.

Itse hommasin prätkän eikä yhtään kokemusta kaksipyöräisistä mopoilun jälkeen, mutta sen verran oli homma vielä verissä, että ajo sujui hyvin, kun oli malttia. Myyjäliikkeen rouvan ilme oli mojova, kun toivotti onnea matkaan luovuttaessaan keväällä 2002 pyörän minulle. Totesin siihen, että sitä todella tarvitaan, kun viimeksi olen kaksipyöräisellä eli mopolla ajanut vuonna -83.

huotah
06.12.2016, 11.54
Mikäli takana on pelkkää autolla ajoa, niin siinäkin tapauksessa rata-ajo on todella järkevä vaihtoehto. Varovaisesti voi ajaa vuosia ilman ongelmia, mutta ei tarvita kuin se yksi äkkitilanne, niin et saakkaan sitä pyörää kallistumaan, etkä tiedä miten paljon sitä oikeasti voi kallistaa. Minulla ei ole mitään tilastoja, mutta olen vakaassa uskossa, että suurin osa ulosajoista johtuu siitä, ettei pyörää olla vain osattu kallistaa riittävästi mutkan jyrketessä.

Liian suuri tilannenopeus, hartialukko ja 'target fixation' ja tieltä suistuminen on jo melkein valmis.

Rata-ajo on erittäin hyödyllistä mp:n hallinnan oppimisen kannalta. Aloittelija tulee hyvin nopeasti tietoiseksi omista (vaatimattomista) taidoistaan, mutta jo muutaman kerran jälkeen edistys on huimaa.

Itse koin ratapäivien ainoaksi ongelmaksi sen että se tappoi täysin mielenkiinnon katuajoon. Nykyisin saan maantiellä paremmat kiksit maantiefillarilla kuin kyykkypyörällä.

Tässä keskustelussa ei kukaan tainnut mainita vielä sitä etua (?) minkä saa kun on tottunut kovempiin vauhteihin ja miten se vaikuttaa maantiellä ja maastossa fillaroidessa, ts. kuskin sensorien kalibroituminen nopeuksiin mitä fillarilla saavuttaa vain harvoin jos koskaan. Tähän liittyy mielestäni oleellisesti myös se, että oppii mielessään laskemaan ajolinjat parin kolmen mutkan päähän.

paaton
06.12.2016, 16.37
Itse koin ratapäivien ainoaksi ongelmaksi sen että se tappoi täysin mielenkiinnon katuajoon. Nykyisin saan maantiellä paremmat kiksit maantiefillarilla kuin kyykkypyörällä.

Tässä keskustelussa ei kukaan tainnut mainita vielä sitä etua (?) minkä saa kun on tottunut kovempiin vauhteihin ja miten se vaikuttaa maantiellä ja maastossa fillaroidessa, ts. kuskin sensorien kalibroituminen nopeuksiin mitä fillarilla saavuttaa vain harvoin jos koskaan. Tähän liittyy mielestäni oleellisesti myös se, että oppii mielessään laskemaan ajolinjat parin kolmen mutkan päähän.

Juu, tätä en kehdannut kertoa. Suurin vaara rata-ajossa on koukkuun jääminen.
Katuajo loppuu kuin seinään. Sen jälkeen kaikki rahat meneekin renkaisiin, joita tilaillaan pitkin talvea ympäri eurooppaa. Viikonloput parsitaan lasikuitukatteita tai parannellaan murtuneita luita. Kylminä aamuin herätään pakettiauton kontista ja yritetään pumpata tyhjenneeseen ilmapatjaan lisää ilmaa...

Mutta sitä fiilistä onnistuneen kemoran tai botinan viikonlopun jälkeen ei kyllä voita mikään. Suupielet yltää korviin asti ja koko 500km ajomatka kotiin on yhtä laulamista.

Olen itse taas luvannut pyhästi myydä tallissa olevan R-kutosen tulevana kesänä pois, mutta täytyy nyt vielä yrittää jollain tapaa laistaa tästä.
Yritin jo ehdottaa, josko lopettaisin kokonaan vknloppu reissut ja ajaisin vain muutaman b-kisan parnussa ja ehkä kemoralla.
Yllättäen idea ei saanut kamalaa kannatusta hallituksen suunnalta.

mehukatti
06.12.2016, 18.41
Kannattaakos liikkeen demokäytössä ollutta pyörää ostaa jollain ~2000km kilsoilla? Noissahan on jonkunlainen sisäänajo kai yleensä ohjeistettu, mutta demopyörällä on tainnut jäädä väliin?

YT
06.12.2016, 18.44
Eihän se uusi ole, jos se on ollut käytössä.

paaton
06.12.2016, 19.15
Sisäänajo on vanhoja venäläisiä vehkeitä varten. Koneremontin jälkeen ensimmäinen kierros varovasti ja sitten hanaa :)

Smo
06.12.2016, 23.32
Luulis kun on vaahtosammuttimesta asti krossaillut kaikenmaailman fillareilla niin jotain hyötyä olevan .. löydettiin esiteininä kaverin isän betonirautafirman hallista kisakasikymppinen ja leikittiin sillä sorapihassa .. ei mitään kypäriä tms 30v sitten :rolleyes:

lansive
07.12.2016, 11.36

Tästä syystä kannattaakin jättää kyykky ostamatta, radalla käymättä ja sen sijaan kruisailla leppoisasti amerikkalaisella puolivalmisteella.

paaton
07.12.2016, 12.04
Tästä syystä kannattaakin jättää kyykky ostamatta, radalla käymättä ja sen sijaan kruisailla leppoisasti amerikkalaisella puolivalmisteella.

Tuo on fiksu valinta. Varsinkaan pienempiä kyykkyjä ei ole todellakaan tarkoitettu laillisiin maantienopeuksiin. Tonnisilla voi valehdella itselleen, että tällä on kivaa ajaa tielläkin rauhallisesti.

lansive
21.12.2016, 14.09
Koska olen ollut äärimmäisen kiltti niin joulupukki toi viikonloppuna tuollaisen. Ei mahtunut kuusen alle, joten piti laittaa autotalliin.
http://pic.useful.fi/992-fjr78t.png
Mörökölli on -08 Fat Bob, johon edellinen omistaja oli tehnyt juuri koneremontin. Puristuksia on sen verran, että jämerämpi akku pitää varmaan hankkia ja/tai startti päivittää.

Tallin nurkassa majailee myös -07 Sporster, joka talven aikana rajoitetaan A2-kortille sopivaksi. Jälkikasvu pääsee sitten kruisailemaan sillä kunhan saa kortin korotettua.
http://pic.useful.fi/260d7b22ad3f8b2e397349ac290446ff.jpeg

Moska
21.12.2016, 17.47
^siskonmiehellä oli samanlainen, mutta vaihtoi viimekesänä. Siskolla vieläkin streetbob. Ovat kestäneet kilometrejä aika hyvin.

Fjälle
21.12.2016, 18.45
Harrikka ?
Tuolla rahalla olisi saanut jo hyvän moottoripyörän :D

Jakelle terveisiä tv. Tupperwaremies ;)

Fjälle
21.12.2016, 18.53
http://kglracing.com/shop/images/2013/zzb082791765058824020214739885n432.jpg

PK1
21.12.2016, 19.48
^Mäkin pääsin joskus toteuttamaan perversioita Zetorille :D

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/457702_348911201821903_1917693258_o.jpg?oh=304c280 355d648539e35aba64f08e2dc&oe=58E6DEC4

zeppo
21.12.2016, 19.51
Lissää antimuovimateriaalia :). Tämmösen kanssa touhuttu, -77 harley johon änkesin pakokaasuavusteisen voimanlisän. Mukavasti tehoa lähtee vanhasta kiulustakin. Vesimetanooliakin menee koneeseen ruiskun kautta polttoaineen lisänä.

http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/2012%20t-pics/bike.jpg (http://s130.photobucket.com/user/puuhis/media/2012%20t-pics/bike.jpg.html)

Nyt on tosin muovilaatikoissa kun iski lisätehontarve, odotellaan että rakennusprojekti tässä valmistuu ja pääsee harrasteloimaan. Tää on siinä mielessä ihan fillarintuunausta vastaava harrastus, rahoistaan pääsee hyvinkin kivuttomasti eroon :D.

zeppo
21.12.2016, 19.55

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/457702_348911201821903_1917693258_o.jpg?oh=304c280 355d648539e35aba64f08e2dc&oe=58E6DEC4

Sissos! Haiskahtaa varttimailivehkeelle - samalla nuuskin että satasia menee tuossakin pelissä. Minkäslaisia aikoja tuolla on tullut?

PK1
21.12.2016, 19.58
Seisovaa mailia tolla ajettiin. 420 ja hilut päälle parhaimmillaan.

E-Cruiser
21.12.2016, 22.27
Viime kesänä myin minäkin moottoripyöräni pois. Ei sen suurempaa tarvetta ollut, mutta ajelu itsessään ei enää kiinnostanut, mahtoi syy olla moottoripyöräkulttuurin muuttumisessa. Ehdin viettää 27 kesää jonkinlaisen moottoroidun kaksipyöräisen selässä kunnes stoppi tuli. Kesällä 2012 kilometrejä tuli enää 6000. Viimeisin pyörä oli Honda gl1800 Goldwing 2008 joka ehti olla minulla sen viisi vuotta.

Aloitettiin sitten samana vuonna. Mä lopetin jo 2006, samasta syystä. Ei se ole yli nelikymppisenä enää sama juttu kuin kaksikymppisenä.
Noita vanhoja japseja sais kyllä ny halvalla...:) Jos lähtis siltä pohjalta, että jos ei anna niin ei otakaan. Yksi pyytää 400e ihan ookoo pelistä, pientä fiksausta ja menox..
Ajaminen ei ehkä enää tuntuisi samalta, mutta neljän satkun pyörän päällä tuskin raskaasti vituttaisikaan.

OJ
21.12.2016, 22.43
Mulla olisi myos myytavana, ei aktiivisesti markkinoituna/mainostettuna, 1974 CB360 moottori kevyesti tuunattuna, mutta runko ei paloiteltuna. Mukaan tulee toinen moottori, sylinterin kantta, kampiakselia yms. "heikkoja" osia. Lahtee halvalla, mutta ostaja maksaa kuljetuskulut :p (Vitsia yritan murjaista, pyora sijaitsee Kanadan keskilannessa, eli rahtikulut maksaa varmaan saman verran kuin pyora).

Meinasin hankkia seuraavaksi Suzuki DR-Z 400 mopon kun taalla olisi niin paljon mukavampi ajella hiekkateita, polkuja sun muuta. Paallystetyt tiethan taalla katoaa suorana jonnekin horisonttiin.

lansive
21.12.2016, 22.46
Harrikka ?
Tuolla rahalla olisi saanut jo hyvän moottoripyörän :D

Kyllä niitä kaksi olisi saanut. Kaikilla meillä on ristimme. Jotkut ajaa ranskalaisilla "autoilla". :D

paaton
21.12.2016, 22.48

ASIAA!

Oli tosi lähellä, etten kirjoittanut tuon zzr:n olevan täysin turhake. Kankea kompura jolla ei kuitenkaan saa ajaa täällä pitkään ja kovaa, mihin se on tarkoitettu. Noin sillä voi ajaa lyhyemmän matkan helkkarin kovaa.

Köfte
21.12.2016, 22.55
Haa, kysynpä kaverilta, joka tahtoisi hyvän CR-aihion. Hinta+rahti vamaan samat kuin täällä
pelkkä pyynti? (350 CB lähtee 2,1k€-->) Vai olenkohan aivan quutamolla?

noniinno
21.12.2016, 22.55
Meinasin hankkia seuraavaksi Suzuki DR-Z 400 mopon kun taalla olisi niin paljon mukavampi ajella hiekkateita, polkuja sun muuta. Paallystetyt tiethan taalla katoaa suorana jonnekin horisonttiin.

Pikkutohtori itselläkin ollut mielessä, tai XT Yamaha. Jollain Paris-Dakar -kuosilla kun löytyis.

OJ
21.12.2016, 23.03
No joo...noi wanhat Hondat on nakojaan hinnoissaan Suomessa. Jonkun valmiiksi paloitellun raadon saattaa nakojaan loytaa edullisesti ja toinen vaihtoehto onkin joku koskematon selviytyja mita ei voi pilata koska se on niin hieno ja kallis.

Köfte
21.12.2016, 23.10
Lähetin linkkivinkin, kyselee, jos tahtoo; toimin sanansaattajana.
Hän on H-miehiä; Suzuki/DR/TS-ihmisiä myös piireissä. Ehkä sana leviää.

Jouko_T
22.12.2016, 00.51
...1974 CB360 moottori kevyesti tuunattuna.

Mikäs tuollainen CB360 on? Minulla on 1972 Honda CB 350. Kahdeksankymmenluvun lopulla jäi varastoon, kun tuli auto hankittua.
Olen kuljetellut useammassakin muutossa, ja yhden kesän se oli jopa tiettömässä erämaassa puksuttamassa.
Takarenkaasta kumi pois, hihna tilalle, ja pyörittämään auton laturia, jotta saatoin töllöttää olumpialaisia.

Edelleen säilyttelin, jotta jos poika sitten vanhetessaan innostuu siihen. Mitä vielä! Perverssi tyyppi, mieluummin fillaroi polkuja metsässä.
Ei edes mopo kiinnostanut, kun tuli siihen "mopoikään". Kyllä on piloilla nykynuoriso, kun ei edes noottorituorailu kiinnosta.
(Yks tenava sai opetettua minut sanomaan noottorituora, kun en itse saanut sitä oppimaan moottoripyörää!)

E-Cruiser
22.12.2016, 08.47
70-luvun pyörät on kovissa hinnoissa. 80-luvun pyöriä saa romuraudan hinnalla. Vaikea pitää jotain viidensadan pyörää juppiskootterina.
Sekin 400e pyörä mikä on tiedossa on hyvässä kuosissa, seissyt lämpimässä 15 vuotta, naarmuton ja kukkuu. Ihmiset haluavat pyöristä nyt vain eroon.
Vaikeimmat rastit keskustassa asuvalle autottomalle ovat talvisäilytys ja kuljetus. Vesikonetta ei oikein viitsisi jättää talveksi ulos.
Kuljetus on ongelma. Millä tuoda pyörä esimerkiksi Kirkkonummelta Stadiin? Pakun vuokra muutamaksi tunniksi maksaa äkkiä yhtä paljon kuin pyörä, eli satasia.

Fjälle
22.12.2016, 11.54
Ranskalaiset autot sekä raskas mutta kankea.
Tunnustan :)

JackOja
22.12.2016, 12.16
...Pakun vuokra muutamaksi tunniksi maksaa äkkiä yhtä paljon kuin pyörä, eli satasia.

Muutaman kympin.

VesaP
22.12.2016, 13.08
Muutaman kympin.

Jep. Tais olla "muutaman satasen" eli jotain 5-600e ison pakun vuokra aikoinaan isosta maailmanlaajuisesta autonvuokraamofirmasta viideksi päiväksi sisältäen unlimited kilsat (itsellä tais tulla joku 5000km mittariin) ja luvan ajella sillä pitkin europpaa.

Sorry offt.

Nipa5
22.12.2016, 14.15
"Meinasin hankkia seuraavaksi Suzuki DR-Z 400 mopon kun taalla olisi niin paljon mukavampi ajella hiekkateita, polkuja sun muuta. Paallystetyt tiethan taalla katoaa suorana jonnekin horisonttiin"

Samaa mieltä, hiekkateiltä ja pienemmiltä löytyy sitä jotakin! Itse ajelen noita Africa Twinillä, v. -98. Suolle ei kannata mennä, on sen verran painava... Mielestäni maastopyöräily on tuonut jotakin "silmää" moottoripyöräilyyn, nimen omaan pienemmillä poluilla ja hissun kissun ajoon.

Tomos
09.03.2017, 19.41
Täällä kun näkyy olevan jonkin verran prätkähemmojakin niin taidankin kysyä täällä sen sijaan että rekkautuisin moottoripyöräorggiin tms.

Eli sitä mietin että miten paljon suomesta mahtaa löytyä laillista trailia ja polkua missä saa ajaa enskalla? Jokamiehenoikeudet ei taida ulottua siihen että saa käydä naapurin penan metsissä rälläämässä, ja toisaalta ei myöskään siihen että vois ajella jotain vaellusreittejä pitkinkään. Jää sitten vähän sellainen mielikuva että sillä voi sitten ajella Virallisilla Enskapätkillä, crossiradalla ja ehkä jossain metsäautoteilla. (Maanteiden lisäksi, tietenkin.)

Asia kiinnostaa lähinnä siksi kun on tullut katseltua juutubasta videoita kuin australialaiset tekee monen päivän retkiä pyörillä pitkin outbackia. Houkuttelevan näköistä puuhaa, mutta ei taida suomessa ihan onnistua samalla lailla kun sellaista "jätemaata" niinkuin simpsonin aavikko ei täällä päin vain ole. Eli taitais käydä niin että jos hommaa enskan niin se sitten pääasiassa vain olisi tallissa turhan panttina kun missään sitä ei voi oikein käyttää?

Markku Liitiä
10.03.2017, 16.38
Lue vaikka ensi töiksesi maastoliikennelaki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710

Tomos
10.03.2017, 17.31
Mjoo, niin näkyy olevan että "kaikki mitä ei ole erikseen sallittu, on kielletty". Eipä se nyt tietenkään mikään hirveä ylläri ole, kun muistelee että jo siitä tuli urputusta poliisilta kun mopolla tuli ajeltua pururataa pitkin teininä :D Aikuinen puoleni tietenkin ymmärtää tuon, mutta kyllähän se vähän silti syö miestä kun katselee millaista touhua maailmalla harrastetaan.

Pitää sitten varmaankin miettiä josko kyykky olis sitten parempi vaihtoehto, etenkin nyt kun ne meinaa tehdä sen motogp-radankin sinne jonnekin eteläsuomeen.

kyytimies
10.03.2017, 21.56
Endurohommat ovat mielestäni ajankäytön hyötysuhteelta heikkoja ainakin asutummilla alueilla, pitäisi asua landella missä voi lähteä pärräämään kotipihalta tai sitten pitää olla vaan aikaa kaikkeen kuskailuun ja puslaamiseen.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Juha Jokila
10.03.2017, 22.39
jokamiehenoikeudet ei taida ulottua siihen että saa käydä naapurin penan metsissä rälläämässä, ja toisaalta ei myöskään siihen että vois ajella jotain vaellusreittejä pitkinkään.
sellaista "jätemaata"
Ai että vaellusreittejä pitäis päästä hajottamaan monttukoneella. Siitä tulisi aika monelle mielipahaa. Täällä meillä uuden sukupolven lainsuojattomia on ilmestynyt säännöllisesti 3-4 vuoden välein, ajavat on-off meinigillä, eli prätkällä kaasu pohjassa tai jarru lukossa kaikki polut irtokiville, kuralle ja urille muutamassa viikossa. Ja juuri kun vauriot ovat vähän asettuneet nousee taas uusi kyrpien sukupolvi joilla aivot seisoo naisten puutteesta. Viime viikonloppuna kansallispuiston laavulla tulistellessani sinnekin tunki kaksi prätkäenduroa piikkipyörillä, että taitaa tuo muuttua kohta maan tavaksi

paaton
10.03.2017, 22.59
Ai että vaellusreittejä pitäis päästä hajottamaan monttukoneella. Siitä tulisi aika monelle mielipahaa. Täällä meillä uuden sukupolven lainsuojattomia on ilmestynyt säännöllisesti 3-4 vuoden välein, ajavat on-off meinigillä, eli prätkällä kaasu pohjassa tai jarru lukossa kaikki polut irtokiville, kuralle ja urille muutamassa viikossa. Ja juuri kun vauriot ovat vähän asettuneet nousee taas uusi kyrpien sukupolvi joilla aivot seisoo naisten puutteesta. Viime viikonloppuna kansallispuiston laavulla tulistellessani sinnekin tunki kaksi prätkäenduroa piikkipyörillä, että taitaa tuo muuttua kohta maan tavaksi

No mutta tuo nyt on vaan ihan saa-tanan hauskaa. Ei prätkällä voi ajaa mitenkään muulla tavalla. Oikeastihhan jokainen järkevä tosiaan tajuaa, ettei prätkällä ajeta missään muualla kuin siihen käyttöön tarkoitetulla reitillä tai omalla maalla.

Minulla alkava enskaharrastus jäi yläsavoon etelään muuttaessani, mutta tilalle tuli yli 10v ajaksi asfalttiradoilla ajaminen. Ei sekään ole niin kallista, mitä yleisesti luullaan. Asiallisia harraste pyöriä saa jo 3te hintaan. Aikaa se vaatii, eli kesän viikonloput menee suomea kiertäessä tehokkaasti. Radallakin ajaminen on aika kovaa kuntoilua ja antaa palkinnoksi tautisen hyvän fiiliksen onnistuneen kierroksen jälkeen. Viime kesänä käytin ensimmäistä kertaa sykemittaria kiinni ja syke oli jokaisessa 10-20min setissä 170-182 välillä.

Moska
10.03.2017, 23.23
^mitkä sulla on sykealueet?

paaton
10.03.2017, 23.30
^mitkä sulla on sykealueet?

max190

Tässä pari lyhempää iltapäivän settiä, joistä näkyy syke. Kävin viime kesänä ajamassa vain tuon yhden viikonlopun ja jalat loppuivat totaalisesti, mikä oli pyöräilyn jälkeen hivenen yllätys. Tai voimat eivät loppuneet, mutta koivet olivat niin kipeät, että kotimatkalla kytkinjalkaa täytyi nostaa käsin. Käsistä loppui sitten voima kokonaan jarruissa. Aika pelottavaa.

https://www.strava.com/activities/642869025

Köfte
10.03.2017, 23.46
Ei yllätä lainkaan junnuna prätkäilleenä. Sama pätee aivan varmasti rata-autoiluunkin.
All or Nothing. Aasinsiltaa pitkin TMT-osastolle:cool:

Tomos
10.03.2017, 23.50
Ai että vaellusreittejä pitäis päästä hajottamaan monttukoneella.

Riippuen vähän reitistä niin voihan niitä ajaa siististikin. Sellaisessa pahemmassa patikossa tietenkin taitaa olla mahdotonta, mutta esmes jos on sellainen suht kovapohjainen leveämpi polku niin konstikos siinä olisi puksutella menemään yhtä nätisti kuin metsän/riistanhoitaja tms menee pyörällään/kelkallaan/mönkijällään. Ja toisaalta voishan sitä myöskin olla dedikoituja enskapolkujakin niissä puistoissa niin että adventurepyöräukot sais kanssa puuhailla harrastuksensa parissa ja nähdä suomen parhaita maisemia siinä samalla. Kaikilla kun ei riitä ruutia ja/tai halua vaeltaa puistoissa omin jaloin rinkka selässä päivätolkulla.

Mut noh, suomessahan kyllä riittää urpoja jotka ei vaan osaa eikä halua olla siististi, niin sen takia sitten nämäkin säännökset lienee maalattu näin leveällä siveltimellä. Samaan "kaikki on kielletty, tai jos ei ole niin haluan kieltää"-ajatteluunhan nimittäin törmää tuon tuosta :D

Köfte
10.03.2017, 23.56
Mut noh, suomessahan kyllä riittääurpoja jotka ei vaan osaa eikä halua olla siististi, niin sen takia sitten nämäkin säännökset lienee maalattu näin leveällä siveltimellä. Samaan "kaikki on kielletty, tai jos ei ole niin haluan kieltää"-ajatteluunhan nimittäin törmää tuon tuosta

Tähän ei lisättävää.

paaton
11.03.2017, 00.03
Riippuen vähän reitistä niin voihan niitä ajaa siististikin. Sellaisessa pahemmassa patikossa tietenkin taitaa olla mahdotonta, mutta esmes jos on sellainen suht kovapohjainen leveämpi polku niin konstikos siinä olisi puksutella menemään yhtä nätisti kuin metsän/riistanhoitaja tms menee pyörällään/kelkallaan/mönkijällään. Ja toisaalta voishan sitä myöskin olla dedikoituja enskapolkujakin niissä puistoissa niin että adventurepyöräukot sais kanssa puuhailla harrastuksensa parissa ja nähdä suomen parhaita maisemia siinä samalla. Kaikilla kun ei riitä ruutia ja/tai halua vaeltaa puistoissa omin jaloin rinkka selässä päivätolkulla.

Mut noh, suomessahan kyllä riittää urpoja jotka ei vaan osaa eikä halua olla siististi, niin sen takia sitten nämäkin säännökset lienee maalattu näin leveällä siveltimellä. Samaan "kaikki on kielletty, tai jos ei ole niin haluan kieltää"-ajatteluunhan nimittäin törmää tuon tuosta :D

Oikeasti... Enduro prätkää ei osteta sen vuoksi, että sillä puksutellaan siististi polkuja pitkin. Se fiilis tulee siitä tautisesta vauhdista ja itsensä haastamisesta. Minulla ei taas riitä ymmärrys tuohon metsässä siististi puksutteluun moottorikäyttöisellä laitteella.

Osta mieluummin se sähköläski, sillä saa ainakin vielä ajaa missä vaan ja nautiskella maisemista, vaikka minua kyllä hivenen hirvittää, miten koko maastopyöräilylle käy, jos porukka alkaa käyttämään näitä sähköläskejä enskapyörien tapaan.

Tomos
11.03.2017, 00.04
Minulla alkava enskaharrastus jäi yläsavoon etelään muuttaessani, mutta tilalle tuli yli 10v ajaksi asfalttiradoilla ajaminen. Ei sekään ole niin kallista, mitä yleisesti luullaan. Asiallisia harraste pyöriä saa jo 3te hintaan. Aikaa se vaatii, eli kesän viikonloput menee suomea kiertäessä tehokkaasti.

Matkustelusta päätellen ilmeisesti ajoit jossain kilpasarjassa?

Itselle tuollainen on aika kaukainen ajatus, mutta mietin että varmaan suomessakin pidetään ratapäiviä, milloin pistetään jonkun pienen maksun maksanut jengi sopivan tasoisiin ryhmiin ja sitten saa käydä kurvailemassa isommat menohalut pois turvallisessa rataympäristössä. Ulkomailla ihan arkipäivää, niin varmaan onnistuu ihan suomessakin? Ei tartte alkaa kilpailijaksi ja rahan / ajan kulua voi säännöstellä paljon paremmin, ja toisaalta myös aloituskynnys on paljon pienempi.

Tomos
11.03.2017, 00.05
Oikeasti... Enduro prätkää ei osteta sen vuoksi, että sillä puksutellaan siististi polkuja pitkin. Se fiilis tulee siitä tautisesta vauhdista ja itsensä haastamisesta. Minulla ei taas riitä ymmärrys tuohon metsässä siististi puksutteluun moottorikäyttöisellä laitteella.

Enskaahan voi käyttää myös adventurepyöränä.

paaton
11.03.2017, 00.06
Mut noh, suomessahan kyllä riittääurpoja jotka ei vaan osaa eikä halua olla siististi, niin sen takia sitten nämäkin säännökset lienee maalattu näin leveällä siveltimellä. Samaan "kaikki on kielletty, tai jos ei ole niin haluan kieltää"-ajatteluunhan nimittäin törmää tuon tuosta

Tähän ei lisättävää.

Suomessahan on asiat aivan törkeän hyvin, kun täällä saa ajaa vielä maastopyörällä metsissä. Se enduro pyörä nyt ei vaan kuulu esimerkiksi sipoonkorven tai nuuksion metsiin, vaikka siellä olisikin kieltämättä aivan sairaan siistejä polkuja ajella.

paaton
11.03.2017, 00.09

Nämä isoilla enduroilla ajettavat safarit ovat sitten erikseen. Kuitenkin safarit, joilla tiedän kavereiden olleen mukana, ovat siltikin aika vauhdikkaita. Kyllä sieltä puolukanpoimijat tajuavat poistua hätäisesti edestä.

OJ
11.03.2017, 01.01
Suomessahan on asiat aivan törkeän hyvin, kun täällä saa ajaa vielä maastopyörällä metsissä.
Tämä on mun mielestä hyvä pitää mielessä. Lueskelin Facebookissa yhtä kinastelua missä toinen puoli vaikutti olevan melko tiukasti sillä kannalla, että "hänen metsissään ei jukoliste maastopyorällä ajella. Osta omat metsät."

Juha Jokila
11.03.2017, 01.23
Osta mieluummin se sähköläski, sillä saa ainakin vielä ajaa missä vaan ja nautiskella maisemista, vaikka minua kyllä hivenen hirvittää, miten koko maastopyöräilylle käy, jos porukka alkaa käyttämään näitä sähköläskejä enskapyörien tapaan.
Multa on mennyt ihan ohi, missä on määritelty, että sähkömoottori ei ole maastoliikennelaissa tarkoitettu moottori?

Juha Jokila
11.03.2017, 01.45
Riippuen vähän reitistä niin voihan niitä ajaa siististikin. Sellaisessa pahemmassa patikossa tietenkin taitaa olla mahdotonta, mutta esmes jos on sellainen suht kovapohjainen leveämpi polku niin konstikos siinä olisi puksutella menemään yhtä nätisti kuin metsän/riistanhoitaja tms menee pyörällään/kelkallaan/mönkijällään. Ja toisaalta voishan sitä myöskin olla dedikoituja enskapolkujakin niissä puistoissa niin että adventurepyöräukot sais kanssa puuhailla harrastuksensa parissa ja nähdä suomen parhaita maisemia siinä samalla. Kaikilla kun ei riitä ruutia ja/tai halua vaeltaa puistoissa omin jaloin rinkka selässä päivätolkulla.D
Ei ole ruutia patikoida repun kanssa? Juurihan tuossa edellä vakuuteltiin miten järjettömän raskasta maastoajo prätkällä on. Luulempa, että maisemia ei pahemmin kerkeä katselemaan kuin tauolla jos nautinto irtoaa vauhdista ja ravan ruovittamisesta. Ainakin meillä päin kaikki pehmeät kohdat on ruovittu prätkillä erittäin syville kuraojille, käytännössä kulkukelvottomiksi. Kävelijät + minä fillarilla ollaan siihen tassuteltu siisti kiertopolku ja heti kun kohta on tullut hyväksi ja uusi polku alkaa erottumaan sinne visiirin taakse, niin sekin on ruovitaan upoksiin parilla ajokerralla. Tahallista kiusantekoa tai ajotaidottomuutta. Todella vaikeaa muodostaa sallivaa positiivista kuvaa tyypillisestä motoristista, enkä taatusti ole mikään tiukkapipoinen suojelijatyyppi.

Paljonkos tuollaisen adventure varustellun pyörän toimintasäde tankillisella on? Ehtiikö sillä ajaa esim. ukk-puiston typpisessä maastossa 200 km päivässä?

JackOja
11.03.2017, 08.36
Mä olen löytänyt ja katsellut matkaenduropoikien sivustoja ja - videoita tsekkaillessa omia reittispekuja vaikkapa Lapin hiekkateillä ja metsäurilla. Aikamoista räppäystä ja rälläilyä sekä paikkojen sotkemista se touhu vaikuttaa niiden perusteella olevan. Voi toki saada vääristyneen kuvan asiasta.

Ja pitäis kuulemma enemmän löytää mestoja, joissa vois ajella ilman että jää kiinni.

Paheksun.

EDIT: niin sama havainto myös mönkijäporukoista, mutta se offtopiccia tässä.

lehtijussi
11.03.2017, 09.24
Multa on mennyt ihan ohi, missä on määritelty, että sähkömoottori ei ole maastoliikennelaissa tarkoitettu moottori?

Sähköpyörän laillisuudesta maastossa tiedä, mutta esim. vesialueet joilla on veneen perämoottorin käyttö kielletty, saa käyttää sähköperämoottoria...

Jami2003
11.03.2017, 09.53
... . Todella vaikeaa muodostaa sallivaa positiivista kuvaa tyypillisestä motoristista, enkä taatusti ole mikään tiukkapipoinen suojelijatyyppi.

Samaa mieltä Juhan kanssa. Täälläkin maakuntaurat ajettu osittain piloille vaikka joka paikassa erikseen kieltäviä kylttejä. Yhtä asiallista kuskia kohtaan on yli kymmenen asiatonta.

Ps olen omistanut enska pyörän itsekin.

Tomos
11.03.2017, 12.47
Paljonkos tuollaisen adventure varustellun pyörän toimintasäde tankillisella on? Ehtiikö sillä ajaa esim. ukk-puiston typpisessä maastossa 200 km päivässä?

Lukemani perusteella oliskohan jotakuinkin niin että pikkuenska menee tavallisella tankillisella tasamaalla jotain luokkaa 200-250km? Safaritankilla tai jos on isompi pyörä ja sitä myötä isompi tankki niin tietty sit enemmän. Siitä miten vaativaa maastoa ukk:ssa on ja ehtiikö siellä ajaa tuon päivässä en kyllä osaa sanoa kun ei omaa ajokokemusta ole.

Mut taidan jo arvata mihin johdattelet tuolla, ja saattaapi olla että käy nopsaan puistot pieneksi kun pyörällä pääsee niin paljon nopeammin etenemään mitä jalkaisin. Eli jonkun ukk:n voisi ajaa puolessa päivässä päästä päähän, ja eihän tuollaisessa nyt ole edes mitään järkeä. Vähän eri juttu mitä jossain afrikassa tai australiassa päristely.

paaton
11.03.2017, 12.59
Tiainen järjestää safareita espanjassa ja marokossa. Kaveri kävi tuolla. Vaikutti törkeän hauskalta.

paaton
11.03.2017, 13.00

Hyvä pointti. Mitenhän tämä lakien mukaan menee?

paaton
11.03.2017, 13.09
Löysin vanhan ketjun aiheesta.
Ilmeisesti sähkö(avusteinen)pyörä rinnastetaan polkupyörään.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44199-S%E4hk%F6py%F6r%E4t-ja-jokamiehenoikeus&p=1711420#post1711420

Tomos
11.03.2017, 13.09
Samaa mieltä Juhan kanssa. Täälläkin maakuntaurat ajettu osittain piloille vaikka joka paikassa erikseen kieltäviä kylttejä. Yhtä asiallista kuskia kohtaan on yli kymmenen asiatonta.

No sittenhän se ei enää edes haittaa vaikka minäkin menen sinne revittelemään ;D Vahinko on jo tapahtunut!

Mut juu, jos on yhtään moottoripyöräorientoitunut niin sen että urpot revittelee patikkareitit hajalle voi tulkita myös niin että ihmisillä on palava halu ajella prätkällä maastossa, mutta niille ei vain ole annettu riittävästi tiloja tehdä niin. Voisi teoretisoida että jos joka pitäjästä löytyis sellainen parikyt kilsaa pitkä patikkorinki missä jengi sippais jo puolessa välissä, niin ei tulis himoa mennä sitten pilaamaan pururatojakaan.

Helpompi (ja suomalaisempi) vaihtoehto tietenkin olisi sitten vain tehdä krossin/enskan omistamisesta luvanvaraista tai kieltää se kokonaan :)

paaton
11.03.2017, 13.15
On niitä reittejä. Yheyttä vaan enska harrastajiin, vaikkapa kerhojen kautta.

Sinällään enska ei kyllä pilaa maastoa. Aivan vastahan julkaistiin ruotsalainen tutkimus, jonka mukaan maksalaa... eikun moottoripyörällä metsässä ajo kuohkeuttaa maaperää ja luonto voi entistä paremmin ajetuilla poluilla. Kävelijöitä ja fillaristeja jäljet tietenkin ketuttavat, mutta kyllä suomessa metsiä riittää.

Fat Boy
11.03.2017, 13.41
Minua ei häiritse metsässä ajaminen enskoilla sinänsä, mutta edellä mainittu, muiden polkujen tuhoaminen ottaa kupoliin aika huolella. Prätkä pilaa muiden polunkäyttömahdollisuudet varsin tehokkaasti ja siksi en ymmärrä, miksi nää spedet ei aja metsäön omia polkujaan. Ei luulisi paljoa aikaa vievän. Useimmiten käy kuten Jokila mainitsi, kun uusi polku alkaa erottua, sen löytää enskapellet ja tuho on sinettiä vaille valmis.

nih..

Tomos
11.03.2017, 13.58
On niitä reittejä. Yheyttä vaan enska harrastajiin, vaikkapa kerhojen kautta.

Joo, pitänee katsella että josko täältäkin päin löytyis jotain online-tietoutta siitä onko paikallisia reittejä miten paljon ja millaista proseduuria niiden käyttöön vaaditaan. Prätkän hommaaminen on kuitenkin jonkinmoinen investointi niin pitää tutkia huolella etukäteen kaikki knopit ettei tule sitten tehtyä virhehankintaa. Jos olis rahaa kuin roskaa niin sittenhän sitä vois vain ostaa sekä enduron että kyykyn eikä edes haittais jos molemmat jäis talliin, mutta tällä tilinauhalla ei viitsi tehdä noin isoja virheitä.

paaton
11.03.2017, 14.12
Jos asut oulussa, niin osta kyykky. Kemora on lähellä ja touhu on tautisen hauskaa.

wilcu
11.03.2017, 18.35
..täällä meillä päin Jämsässä nimenomaan enduro harrastajien tekemistä poluista tullut parhaat polut myös maastopyöräilyyn. Eihän niitä polkuja muuten enään edes syntyisi? -no muutamassa paikassa koiran ulkoiluttajat ja ratsastajat myös "rakentaneet" uutta polkua.

-KG-

cigant
20.04.2017, 22.54
Jokohan sitä kohta..

ElBike
21.04.2017, 00.44
Suomessa on helkutin hieno metsäautotie/hiekkatieverkosto. Lakihan sallii yksityistielläkin satunnaisen ajamisen, jos tie on saanut valtion rahoitusta. Jos tien päädyssä ei ole erillistä yksityistie-merkkiä (kuten yleensä ei ole) ei voi tietää onko tie saanut rahoitusta, joten tiellä voi ajaa.
Suomesta löysin jo aikojen alussa hiekkatiet. Hiekkateillä on pääasiallisesti 80km/h rajoitus ja jos sitä vauhtia pyrkii pitämään, saa kaahata jo aika kovaa. Hiekkatiet on usein mutkaisia ja kumpuilevia joten on todella mukavia ajaa. Pienemmällä endurolla kaipaa kuitenkin jotain syherömpää baanaa ja tällöin alkaa ongelmat; virallisia enduroreittejä löytyy hyvin rajoitetusti ja kun hinkkaa sitä samaa ympyrää muutamankin kuukauden, alkaa olla valmis myymään kaluston pois. Ärsyttää myös nihkeä maksupoliitiikka eli jos pari kertaa kesässä käy ajamassa muutaman kierroksen radalla, pitää maksaa kohtuuttoman kallis kertamaksu.
Toisten maille ei saa mennä ajamaan ja jotenkin itse häpeän töhöillä yksityismetsissä. Minulla on kavereita jotka sujuvasti painavat vaikka pururataa pitkin ja kun joku pysäyttää ja sanoo että "täällä ei saa ajaa" kaveri vastaa vain "Aijaa, no ei sitten" ja se siitä.
Hiukan kyllästyneenä tähän moottoripyöräilyn paheksuntaan ja hyvien teknisten ajoreittien vähyyteen, haaveilen e-bikestä. Sillä voisi äänettömästi saavuttaa ehkä samantyylistä fiilistä kuin prätkällä ja voi ajaa ihan missä vain. Myös ajovarusteiden pukemisen keveys houkuttaa.

Mitä tuohon jälkien jättämiseen tulee niin katsokaapa vähän tuota metsäluontoamme yleisesti; onko moottoripyörän tai mönkijän jälki jotenkin rumaa vai mikä siinä ärsyttää? Mielestäni on ruman näköistä kun pistetään mettää motolla nurin ihan urakalla ja hakkuuaukea on rujon näköinen vuosia. Metsiä halkaisee tiet, jotka nekin pilaa metsän. Uskon että suurin syy moottoripyörien paheksuntaan on ääni; metsässä luonnon rauhaa etsivä ei pidä että pärisevät vehkeet kuuluvat kilometrin päähän. Ja kun vihdoin löydetään polku jossa on renkaanjälkiä, paheksutaan metsätuhoja, miettimättä lainkaan onko se renkaanjälki sittenkään millään tapaa luonnolle haitallista. Ja aina löytyy myös näitä jotka lukevat lakikirjaa kuin piru raamattua ja ovat kieltämässä kaiken, mitä kieltää voi - perusteluina vain ja ainoastaan että "laki määrää". He olisivat varmasti mainioita Syyrialaisia sotilaita; kun hallitsija säätäisi lain jossa kehotetaan pommittamaan kapinallisia, nämä lainoppineet tekisivät sen, "koska laki määrää".
Olen törmännyt maanomistajiin jotka puolustavat omia tiluksiaan lähes haulikon kanssa. Tietty ymmärrän että halutaan ettei varpuakaan taitu ennenkuin puupelto laitetaan lihoiksi ja ostetaan rahoilla uusi auto. Ja tietysti onhan näitä tapauksia kun saaressa kävi ajattelemattomat jannut vähän kurvailemassa keväthangilla kelkoilla ja katkoivat samalla puolet edelliskesänä istutetuista männyntaimista. Saattanut maanomistajaa hiukan kiukuttaa. Mutta jos moottorivehkeellä pysyy jo olemassaolevalla polulla, ei mielestäni pitäisi olla luonnonkannalta juurikaan haittaa.

samooja
21.04.2017, 10.35
Kivoja reittejä oli joskus Padasjoella...

Highlander
06.07.2017, 23.28
No niin kuudella ajotunnilla käsittely- sekä ajokoe läpi eilen ja A kortti taskussa. Uskallan väittää, että pyöräilystä oli tässä hyötyä ainakin tasapainoa ajatellen. En siis ole edes mopolla ajanut koskaan. Pari 600:sta kyykkyä koeajettu jo ja henkivakuutusta korotettu..

Sent from my iPad using Tapatalk

paaton
06.07.2017, 23.32
No niin kuudella ajotunnilla käsittely- sekä ajokoe läpi eilen ja A kortti taskussa. Uskallan väittää, että pyöräilystä oli tässä hyötyä ainakin tasapainoa ajatellen. En siis ole edes mopolla ajanut koskaan. Pari 600:sta kyykkyä koeajettu jo ja henkivakuutusta korotettu..

Onhan siitä pyöräilystä paljonkin apua, kallistelemallahan niitä molempia laitteita ohjataan ja tienlaidat olisi hyvä hahmottaa ajaessa. Sama myös toisinkinpäin, ainakin sillä perusteella, etten ole vielä itse kaatunut maantiellä kertaakaan fillarilla 3v aikana. Muutaman ketjun perusteella polkupyörälläkin ajo on yllättävän hankalaa :)

sähköläski
07.07.2017, 09.12
...kallistelemallahan niitä molempia laitteita ohjataan...

Ei, ei aloiteta vastaohjauskeskustelua.. :) Mutta ei se (MP) kallistelemalla käänny.
Keith Code (https://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Code) kertoo:

https://youtu.be/4PbmXxwKbmA

"This is counter steering. It is the only way to accurately steer a motorcycle."

Highlander
07.07.2017, 13.54
Näinpä.. :)

Nämä kävin koeajamassa. Tuo Daytona tuntui todella hyvältä ja vakaalta sekä helpolta ajaa. Kääntyi mutkiin kuin itsestään... Ja gixxeri oli kyllä melko räyhä
https://www.nettimoto.com/triumph/daytona/2134437
https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2148743

Ja tämän käyn tsekkaan tänään
https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2069708

Onko asiaa enemmän harrastaneilla kommenttia heittää?

paaton
07.07.2017, 14.01
Ei, ei aloiteta vastaohjauskeskustelua.. :) Mutta ei se (MP) kallistelemalla käänny.."

No kääntyhän. Eri asia sitten miten sen prätkän heittää kallelleen.

paaton
07.07.2017, 14.10
Minä ottaisin noista hondan. Suzuki olisi kiva maantielle uudempana 750cc mallina, vaihtuuko se nyt K6 vai k7 uudempaan? R6 yammu on kadulle huono.

YT
07.07.2017, 14.17
Honda. Pääset ajamaan jo tänään.

Cyclooppi
07.07.2017, 14.25
Pari 600:sta kyykkyä koeajettu jo ja henkivakuutusta korotettu..

Onko asiaa enemmän harrastaneilla kommenttia heittää?

Heittäisin, että onko pakko olla kyykky? Vai onko niin että tästä ei keskustella...:rolleyes:

Highlander
07.07.2017, 14.29
Heittäisin, että onko pakko olla kyykky? Vai onko niin että tästä ei keskustella...:rolleyes:
Tuntuu, että se ajoasento tulee noilla luonnostaan kun kippurasarvilla on tullut pääosin tahkottua asfaltilla :D

paaton
07.07.2017, 14.30
https://m.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2164824

Jotain tämän tapaista suizaa kävisin myös koettamassa. En siia tiedä tästä yksilöstä mitään.

YT
07.07.2017, 14.36
You meet the nicest people on a honda

Cyclooppi
07.07.2017, 15.09
Tuntuu, että se ajoasento tulee noilla luonnostaan kun kippurasarvilla on tullut pääosin tahkottua asfaltilla :D

Analogia ei välttämättä päde tosielämässä moottoroitujen 2-pyöräisten kohdalla. 'Kippurasarvilla' tahkotaan lähinnä jäätelökiskalle ja kilometrejä niellään enemmän sitten muun tyyppisillä vehkeillä... Mutta ehkä se pitää kokea, huomaat sen sitten aikanaan...:D

YT
07.07.2017, 15.18
Moottoripyöräily on matka. Highlander on sen matkan alussa ja ensimmäinen taival on CBR 600 RR.

Smo
07.07.2017, 15.23
Mä voisin ottaa sellasen jolla pääsee maastossa

paaton
07.07.2017, 15.30
Analogia ei välttämättä päde tosielämässä moottoroitujen 2-pyöräisten kohdalla. 'Kippurasarvilla' tahkotaan lähinnä jäätelökiskalle ja kilometrejä niellään enemmän sitten muun tyyppisillä vehkeillä... Mutta ehkä se pitää kokea, huomaat sen sitten aikanaan...:D

Iso osa kyykyistä on aika rentoja pyöriä ajaa, joilla ajetaan pidempiäkin matkoja mukavasti. Reissujen lisäksi nautiskellaan ratapäivillä ajamisesta, sekä mutkateistä, ilman pelkoa moottorin osumisesta asfalttiin.

paaton
07.07.2017, 15.32
Moottoripyöräily on matka. Highlander on sen matkan alussa ja ensimmäinen taival on CBR 600 RR.

Moottoripyöräily on adrenaliinikoukku, johon 600RR blade voi hyvinkin olla se lopullinen ratkaisu "pienen" laittamisen jälkeen.

Highlander
07.07.2017, 20.22
Moottoripyöräily on adrenaliinikoukku, johon 600RR blade voi hyvinkin olla se lopullinen ratkaisu "pienen" laittamisen jälkeen.
Perkele..kyllä kannatti kysyä teiltä[emoji5] Honda..im in love[emoji7] Niin vakaa ja samalla ketterän oloinen ajaa. Sain kääntymään helposti mutkiin. Ajoasento noista kolmesta kaikista pystyin tarvittaessa. Todella jämäkän oloinen pyörä. Takaiskaria oli muokattu. Eivätkä nuo lyhyemmät välitykset haitanneet (enhän mä uskaltanut edes kierrättää sitä vielä[emoji15]

paaton
07.07.2017, 23.06
Perkele..kyllä kannatti kysyä teiltä[emoji5] Honda..im in love[emoji7] Niin vakaa ja samalla ketterän oloinen ajaa. Sain kääntymään helposti mutkiin. Ajoasento noista kolmesta kaikista pystyin tarvittaessa. Todella jämäkän oloinen pyörä. Takaiskaria oli muokattu. Eivätkä nuo lyhyemmät välitykset haitanneet (enhän mä uskaltanut edes kierrättää sitä vielä[emoji15]

Lisäksi tuon mallin honda on vieläkin oikein komean näköinen.

Noiden supercorsien kanssa kannattaa muuten muistaa, että ne ovat oikeasti liukkaat kylminä ja varsinkin kostealla asftaltilla. Noilla on tosi helppo lipata, vaikkapa yön jälkeen kostealla motarin rampilla pyörään tottumisen jälkeen. Muutenhan renkaat ovat parasta mitä tuollaiseen pyörään voi saada ja tuollaisilla ajelin itse kaikki katuajonikin.

Mitäs tuosta muuta... Yhtään reippaammin kiihdytellessä prätkien kanssa ei käytetä kytkintä lainkaan ylöspäin vaihtaessa. Pieni ranneliike ja isompaa vain silmään. Vaihteet toimivat paljon sujuvammin noin, eikä kytkinkään rasitu suotta.

Seuraavaksi ostamaan kokonahkainen ajopuku ja kunnollinen selkäpanssari, jos tuollaista ei jo ole.

Highlander
08.07.2017, 21.30
Lisäksi tuon mallin honda on vieläkin oikein komean näköinen.

Noiden supercorsien kanssa kannattaa muuten muistaa, että ne ovat oikeasti liukkaat kylminä ja varsinkin kostealla asftaltilla. Noilla on tosi helppo lipata, vaikkapa yön jälkeen kostealla motarin rampilla pyörään tottumisen jälkeen. Muutenhan renkaat ovat parasta mitä tuollaiseen pyörään voi saada ja tuollaisilla ajelin itse kaikki katuajonikin.

Mitäs tuosta muuta... Yhtään reippaammin kiihdytellessä prätkien kanssa ei käytetä kytkintä lainkaan ylöspäin vaihtaessa. Pieni ranneliike ja isompaa vain silmään. Vaihteet toimivat paljon sujuvammin noin, eikä kytkinkään rasitu suotta.

Seuraavaksi ostamaan kokonahkainen ajopuku ja kunnollinen selkäpanssari, jos tuollaista ei jo ole.
Juu Richan nahkapuku tuli ostettua käytettynä heti ja Alpinestars selkäpanssari. Yli 100 km tuli pyöriteltyä kun hain pyörän tänään...fun[emoji41] Akun sain heti vaihtaa...11 jotain jännite tunnin ajelun jälkeen.

Ei tekniikka ihan riitä tuohon ilman kytkintä vielä. Hieman joutuu hipaisemaan kytkinkahvaa[emoji5]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170708/505ac2fc23785c9a9b517dd9d50a1bd6.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170708/644ab4b9eb6a4c9fb43db68fca77b630.jpg

Jim717
08.07.2017, 21.51
Siisti pyörä. Laukku ei tuohon taida sopia oikein tyylinkään vuoksi, vaan ei taida olla hommatukaan varsinaiseksi (ulkomaan)matkapyöräksi. Itselläni suurin osa ajoista pääkaupunkiseudulla tulee tehtyä ilman selkäpanssaria ja ajotakkia. Tavallinen pusakka + farkut + ajokäsineet. 100 km siirtymiin ajopusakka kevyellä panssarilla + farkut. Kun ei ole tähänkään asti (25 MP-vuoteen) tapahtunut mitään niin ei varmaan tapahdukkaan

paaton
08.07.2017, 21.58
Siisti pyörä. Laukku ei tuohon taida sopia oikein tyylinkään vuoksi, vaan ei taida olla hommatukaan varsinaiseksi (ulkomaan)matkapyöräksi. Itselläni suurin osa ajoista pääkaupunkiseudulla tulee tehtyä ilman selkäpanssaria ja ajotakkia. Tavallinen pusakka + farkut + ajokäsineet. 100 km siirtymiin ajopusakka kevyellä panssarilla + farkut. Kun ei ole tähänkään asti (25 MP-vuoteen) tapahtunut mitään niin ei varmaan tapahdukkaan

Minä en radalla kaatuilun jälkeen uskaltanut ajaa oikeastaan yhtään ilman selkäpanssaria. Vähän sama juttu, kuin auton turvavyöt. Kaupungilla ei tarvitse lipata kuin kerta öljyyn tai liukkaaseen kaivonkanteen ja liukua tuosta selkä edellä kanttariin, niin se on sitten siinä. Olen myöskin nähnyt näitä uber kalliita hi-tech goretex pukuja, jotka ovatkin sitten pienen liun jälkeen puhki kaikkialta. Lisäksi nämä lepattavat gore puvut ovat sairaan rumia :) Eli tiukkaa nahkaa vain päälle kyykyllä ajaettaessa.

paaton
08.07.2017, 22.04
Juu Richan nahkapuku tuli ostettua käytettynä heti ja Alpinestars selkäpanssari. Yli 100 km tuli pyöriteltyä kun hain pyörän tänään...fun[emoji41] Akun sain heti vaihtaa...11 jotain jännite tunnin ajelun jälkeen.

Ei tekniikka ihan riitä tuohon ilman kytkintä vielä. Hieman joutuu hipaisemaan kytkinkahvaa[emoji5]

Mittaa latausjännite. Ainakin yammuissa menee säätimiä kuin näkkäriä varsinkin radalla ajaessa. Säätimelle kannattaa myöskin johtaa kunnolla ilmaa. Se sulaa kuumuudesta, jos ilmankiertoa ei ole parannettu. Myöskin laturin käämit saattavat olla sulaneet. Molemmat ovat helppoja vaihtaa itsekkin, mutta ebayn roskat kannattaa kiertää kaukaa.

Highlander
09.07.2017, 14.34
Jep, yli 14 volttia uuden akun kanssa. Vanhassa oli pohjassa numerosarja joka viittaisi vuoteen 2006...mikäli siis tarkoittaa valmistuspäivämäärää. Voisiko olla muka alkuperäinen?[emoji848]

YT
09.07.2017, 14.50
Voi se hyvinkin olla. Minulla alkuperäinen Yuasa kesti hondassa kuusi vuotta. Olisi sillä ajanut pitempäänkin,mutta nollakeleillä ei startannut kunnolla.

Ja yamahassa minulla on 9 vuotta vanha yuasa.

Highlander
16.07.2017, 18.05
Mites tuo alaspäin vaihtaminen ilman kytkintä? Onko yhtä terveellistä kuin ylöspäin?

Fjälle
17.07.2017, 22.26
Kuusi ajopäivää Alpeilla. Alas ripeästi & ylös p.rkeleellisen lujaa. Uskomattoman hienoja teitä. Paljon fillaristeja. Paljon mopoja.
Sekakäyttäjän taivas :)

cigant
20.07.2017, 19.29
Tuli ajettua juhannuksen jälkeen iron butt ss1000 miles.Matkaa taitetiin kahden kaverin kanssa 15 min. vaille 24h.

spaceman
20.07.2017, 21.18
Mites tuo alaspäin vaihtaminen ilman kytkintä? Onko yhtä terveellistä kuin ylöspäin?

Jos on luistokytkin niin mikäs siinä. Muuten en suosittele. Ylöspäinhän vaihteet täyskiihdytyksessä loksahtelevat hienommin päälle ilman kytkintä kuin kytkimen kanssa kunhan nanon verran löysää kaasua vaihdon hetkellä ettei ole vetoa päällä. Jos on shifter niin ei tietenkään tarvitse löysätä kun shifter katkoo sytytyksen vaihdepolkimeen koskettaessa ja näin ollen veto ei ole päällä. Normaaleilla maantienopeuksilla käyttäisin kytkintä kumpaankin suuntaan vaihdettaessa.

rentoratsastaja
19.03.2018, 23.12
Edellisellä pyörällä tuli hoidettua isommalle vaihdot lähes poikkeuksetta ilman kytkintä, joskus testailin vaihtaa pienemmälle sopivalla välikaasulla, muttei se ainakaan nopeuttanut vaihtotapahtumaa.

Nykyisellä pyörälläni kun kepitetään muutenkin täysin erilailla, on tullut kytkinpoljinta käytettyä jokaisessa vaihtotapahtumassa.

rentoratsastaja
19.03.2018, 23.14
Ai niin, voisihan tuosta viimekesän hankinnasta laittaa vaikka kuvan:https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180319/59b11e53f768f55c1210aed704851e20.jpg

cigant
24.04.2018, 08.19
Jäätävä keli mopoiluun,tällä viikolla tavoitteena ottaa kaksipyöräinen alle.

Highlander
03.05.2018, 09.47
Mä aloitin ajokauden 13.4.

Mullahan karkasi siis tämä touhu kokonaan käsistä tietysti:rolleyes: Ensimmäisen räärään romutin kuukauden kuluttua 3000 km kohdalla. 2500 € jäin tappiolle purkaamon korvauksen jälkeen...melko kallis sekunti kahvan vääntöä väärässä kohdassa:eek: mutta oikein hyvä opetus heti alkuun. Maltoin nuolla lähinnä henkisiä "haavoja" kaksi viikkoa ja tilalle tuli toinen samanlainen. Tällä mentiin sitten 5000 km elokuusta-lokakuulle.

2008 Honda CBR 600RR
https://photos.app.goo.gl/2y51ptzs4BLxd1Ug1
(https://photos.app.goo.gl/2y51ptzs4BLxd1Ug1)(Yoshimura + Power commander säädetty penkissä, lyhyempi välitys, Metzlerin seosrenkaat, säädettävät kahvat, teräspunosjarruletkut, Gipro vaihdenäyttö, Speedohealer)

Sitten olikin koko talvi aikaa katsella Youtubesta motovideoita sekä Nettimotoa. Siinä samalla päätin, että hankin kyykyn rinnalle kokeeksi nakun. Ducatin Monster oli vahvoilla alusta saakka ja paria kävin katsomassa ja lopuksi ostin yhden näkemättä koko pyörää..

2008 Ducati Monster 696+
https://photos.app.goo.gl/LWLyRXe8UoKDGRVx6
(1-kilpinen, suomipyörä ajettu 14 500 km, race kit; Termignonin putket+ecu+ilmansuodin, 14/45 välitys, lyhyet säädettävät kahvat)

Hyvin mahtuu vielä autotalliin...3 polkupyörää, 2 motoa, 1 auto :D
https://photos.app.goo.gl/TsTTeSrm1byak6YB3
(https://photos.app.goo.gl/2y51ptzs4BLxd1Ug1)

lansive
03.05.2018, 14.39
Minä taas katselin, että kolmannen moottoripyörän voisi ostaa. Vanhalla opiskelukaverilla olisi -79 shoveli kaupan. Vähän himottaisi ostaa projektiksi, mutta eipä tullut viime talvena tehtyä mitään noille muillekaan, vaikka olisi pitänyt.

Fjälle
05.05.2018, 20.31
Ei Harrikkaa. Osta moottoripyörä.

OJ
06.05.2018, 06.54
Myin CB378 Hondan pois, mutta mitä ilmaantuu paikalliseen osto-myynti palstaan, wanha hutsu! Koitan käydä ostamassa kuljeskelemasta heti maanantaina.

izmo
09.05.2018, 13.33
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/32077188_10211948310319399_2877338508740001792_n.j pg?_nc_cat=0&_nc_eui2=v1%3AAeH3kNvI6sFogK0jRA-05mPMM-doRXi2sQCdzl4993JRkvs4pErLXJYAtPivl02v8wup7HnFeoAc epf8N6vlhQofJQxHL0q4Kv6ig3u4kGU9dg&oh=8747d14c425132b6e9acc4930cd7d5d6&oe=5B5106C4

mikä on moinen pyörän malli... moottorissa lukee Husgvarna

YT
09.05.2018, 14.00
^Arvasin, että erittäin vahvasti modattu Husqvarna TE510 viime vuosikymmeneltä.

izmo
09.05.2018, 14.40
Yritin ettiä myös Googlen kuvahaulla mutta en löytänyt yhtään samannäköstä pyörää

cuppis
11.05.2018, 08.18
^^^melko varmasti Kopteri-lehdessä 2/2018 yhdessä näyttelykuvassa esiintyvä pyörä kuvatekstillä ”Asiallista nappularengasstuukkia Panu Laakkosen Hussessa”.

Täältä lisää https://www.instagram.com/kmph_invertmoto

lansive
04.06.2018, 12.15
Ei Harrikkaa. Osta moottoripyörä.

Ostin kumminkin, mutta en shovelia, vaan -98 evo/kaasari Fat Boyn. Enää puuttuu 10 cal vipulukkohaulikko, aurinkolasit ja 25 kg lihasta.

Moska
04.06.2018, 12.30
Ostin kumminkin, mutta en shovelia, vaan -98 evo/kaasari Fat Boyn. Enää puuttuu 10 cal vipulukkohaulikko, aurinkolasit ja 25 kg lihasta.Jos oletetaan että puhutaan jenkkityylin kuskista, niin joko 50kg läskiä löytyy? :-)

lansive
04.06.2018, 13.46
Jos oletetaan että puhutaan jenkkityylin kuskista, niin joko 50kg läskiä löytyy? :-)

Ei ihan, mutta lupaavasti on alulla. Keuhkot eivät ole oikein vieläkään toipuneet pari vuotta sitten kärsityistä keuhkokuumeista, joten lihasvoimalla tapahtuva pyöräily on jäänyt vähemmälle.

Pekka L
13.09.2018, 18.08
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/8986b654567d4eb7b14b270a3281d084.jpg.webp

izmo
13.09.2018, 21.40
näkyy Nokian kylällä menevän piikkiset Apinat peräkkäin ja äkkiä näyttää että kuskeilla on jo ikää eikä enään ihan teinejä... semmosella Apinalla vaan jää jalkoihin konetiellä kun kiukaassa on alle kymmenen heppaa

OJ
13.09.2018, 22.01
Myin yhden vanhan romun tossa keväällä ja pari viikkoa sitten piti korjata tilanne ja ostin kaksi 1980 Honda XR250 raatoa. Tai toinen on pari laatikollista osia ja toinen oli kokonainen, mutta kuolleessa tilassa. Pari iltaa meni askarrellessa ja siitä se wanha rouva pärähti käyntiin. Maanantaina ehdin ensimmäistä kertaa poluille testaamaan ja vaikka onkin vanhasta romusta kyse, niin ihan viihdyttävää touhua tolla on noita metsäpolkuja ajella. Riittävän nopeakin se on enkä uskaltanut poluilla kelata kaikkia vaihteita läpi. Pikkuisen laihalla kävi, mutta pitää katella saisiko seosruuvilla korjattua vai pääseeko leikkimään jeteillä. Talven aikana olisi tarkoitus koittaa saattaa toi toinenkin ajokuntoon.

https://farm2.staticflickr.com/1889/29400021987_91b5c26e98.jpg (https://flic.kr/p/LMYNfP)Untitled (https://flic.kr/p/LMYNfP) by . (https://www.flickr.com/photos/128431415@N07/), on Flickr

Fjälle
13.09.2018, 22.17
102 000+ mopossa. Maantiefillarilla paljon enemmän ❤️

Concorde
24.09.2018, 07.37
Vähän hiilikuitua. kromia ja tietty lentsikan moottori...

https://www.youtube.com/watch?v=rKQ5f8tvRxY

lansive
24.09.2018, 11.44
Vähän hiilikuitua. kromia ja tietty lentsikan moottori...

Kuinka ollakaan: koko esittelyvideo ajetaan suoralla tiellä. Veikkaan ns. haastetta kääntymisessä.

Highlander
19.10.2018, 19.24
Se oli siinä sitten tältä kaudelta🥃 14 600 km huhtikuusta enkä käynyt edes Turkua kauempana...anteeksi[emoji16] Viimeiset 9000 km alla oli -13 Street Triple R - hieno pöörä ajaa[emoji41]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181019/a96994926865d887e1b59af6ab89bb87.jpg

JiiPee
19.10.2018, 22.13
Se oli siinä sitten tältä kaudelta🥃 14 600 km huhtikuusta enkä käynyt edes Turkua kauempana...anteeksi[emoji16] Viimeiset 9000 km alla oli -13 Street Triple R - hieno pöörä ajaa[emoji41]

Todellakin taitaa kausi olla ohi, tänään ajelin pari tuntia lahdentietä pohjoiseen oikein komeassa syyskelissä enkä rekisteröinyt ainuttakaan motskaria. Ei muuta kuin kevään odotusta sinne :cool:

oem
20.10.2018, 06.25
Noin 7000km tällä kaudella. Nyt öljyn ja suodattimen vaihto ja muukin valmiiksi kevättä varten.

Highlander
20.10.2018, 10.34
Todellakin taitaa kausi olla ohi, tänään ajelin pari tuntia lahdentietä pohjoiseen oikein komeassa syyskelissä enkä rekisteröinyt ainuttakaan motskaria. Ei muuta kuin kevään odotusta sinne :cool:
Kiitos samoin [emoji4] onneksi on Youtube[emoji16]

Fjälle
23.10.2018, 21.57
mopo talliin kevättä odottelemaan. kyllä se sieltä tulee, onneksi saadaan lunta :)

Laroute
23.10.2018, 22.07
No, meikä erehtyi vuonna 2010 ostamaan Kawasaki VN 900 Classikin parisuhdepyöräksi. Nyt sillä on ajettu 7000 kilometriä ja viimeiset viisi vuotta ollut autotallissa ajamattomana. Kyllä ihminen on tyhmä kun ostaa prätkän millä ei voi ajaa enduroa tai crossia. Osta pois!

Oz
24.10.2018, 21.30
https://i.uppaa.fi/2018/10/24/P9030198cacc6f9d7d5a1b8e.jpg

Prätkäkauden kohokohdat ratapäivä Alastarolla ja toisaalta taas reissu Alpeille eli laajalla skaalalla koitetaan harrastaa.
Hemmetin kivaahan tämäkin tahtoo olla, olis vaan enempi aikaa. Vajaa 8 tonnia tais tulla kilomeetrejä, joista reilu puolet tuolla Euroopan turneella.

Mutta nyt on vehkeet pesty talvisäilöön, joten ensi kesää odotellessa.

Mutta hei, kahden viikon kuluttua kutsuu Milano ja EICMA 2018. Sinne fiilistelemään ja renkaita potkimaan!

Fjälle
24.10.2018, 22.18
Komia Räsä :)

Highlander
25.10.2018, 10.54
Komia Räsä :)
Ja hienot maisemat:cool: Rupesin tuossa puolihuolimattomasti puhumaan vaimolle viikonloppuna, että jospa kävisin vähän ajelemassa motolla Saksassa ensi kesänä. Ei mennyt ihan läpi: "...Saksaan...panemaan" En kyllä ymmärrä naisia. Mullahan on ensimmäisenä mielessä just se nahkapuku päällä varsinkaan kun en ole muutenkaan harrastanut. Viimeksi kun kävin yksin lomailemassa Saksassa vuonna 2009 (autonhakureissuja ei lasketa tähän mukaan) niin alkoi matkan jälkeen samanlainen höpsötys. Nyt tuli sitten ehdotuksia, että hän matkustaisi johonkin kohteeseen odottamaan valmiiksi tai toinen vaihtoehto olisi, että ajaisi huoltoautolla perässä:rolleyes:

Oz
25.10.2018, 11.19
Tattista vaan. Val di Fiemmen laaksossa ollaan tuossa kuvassa. Ja Mrs Ozzin kanssa liikkeellä, kun ollaan tässä kypsemmällä iällä innostuttu ajelemaan tourinkia. Nyt tuli tosiaan 4300 km reissua, 23 passoa, joista 16 yli 2tonnista. Siksi ollaan ajauduttu tuohon RS:ään sopivana kompromissina, taittuu serpentiiniin ja bokseri jaksaa vääntää täydellä kuormalla hyvin. Toisaalta radallakin ihan jees. Siltikin polttelis vaikka mikä, mm. tollanen Highlander-tyyppinen Street/Speed Triple... ja joku kuussatanen kyykky... ja enska... ja caferacer.
Sama homma kuin noiden fillareiden kanssa, 3 kpl olis minimi.

Concorde
21.03.2019, 18.35
Eka mopo tuli kolmostiellä tänään vastaan. No, onhan nyt jo kevätpäiväntasauskin mennyt...

Sotanorsu666
28.03.2019, 09.35
Tulipa ostettua tuollainen KTM 690 Enduro R vm.2014. Peilit pitää vaihtaa vähän sirompiin, mutta muuten miellyttää omaa silmää tuollaisenaan. 17tkm ajettu, mutta näyttää melkein uudelta pyörältä, joten tuskin nähnyt paljon muuta kuin asfalttia. Talven aikana huollettu liikkeessä mistä ostin, joten kaipaa vain kovaa ajoa. Akrapovicin kokoputkisto ja iso yksipyttyinen moottori antaa ihan miehekkäät soundit. Naapurit tykkää [emoji106]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190328/82c592a70eed0d80a8ee64032694e85e.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190328/060270410d44bdcb3648c225cb362574.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190328/d02da7cb8dc7cbcbc9334e1ba66b3a89.jpg

Pete K2
29.03.2019, 08.25
Tulipa ostettua tuollainen KTM 690 Enduro R vm.2014. Peilit pitää vaihtaa vähän sirompiin,

Jos maastossa meinaat ajella, niin suosittelen pyöreitä taittuvalla varrella olevia peilejä. Taisi olla ktm 625 sxc:n peilit. Ktm liikkeet myy. Hinta taisi olla alle 20 eur/kpl.
Eivät pahasti tärise ajossa ja helppo kääntää sisään kun tulee ahdasta. Kts kuva.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190329/3b5d7d63457341af0603e50bc0778b92.jpg

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

PK1
06.04.2019, 17.55
Nyt on mopolla päristelty runsaat kolmesataa kilsaa tuntuman hakemista. Onhan se pirun kivaa puuhaa kymmenen vuoden tauon jälkeen. Nyt vaan ihmetyttää miksi niin pitkä tauko ajamisessa oli? :D

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56869983_10218791373719524_8658912960774668288_n.j pg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=be87de875685e112ebaa9b5c4ba67581&oe=5D0A0771

lansive
08.04.2019, 10.45
Eilen vajaa satasen kierros tuntumaa hakemassa ja uusia ajovermeitä testaamassa. Lauantaina laivaan ja sitten kaksi viikkoa pitkin Eurooppaa. Pientä päänvaivaa vielä tuottaa vaimentimet, joihin pitäisi jotain ääntä hillitsemään, kun Saksassa ovat kai aika tiukkoja äänien suhteen. Pyörä on sen verran vanha, ettei aivan tiukimpia määräyksiä tarvitse noudattaa, mutta aika avarat torvet on joku edellinen omistaja siihen asentanut.