PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän huolto

juristeria
13.04.2007, 21.48
Miten on, kannattaako pyörän huolto tehdä itse vaiko jättää se liikkeen huoleksi? Koituvatko säästyneet eurot fillaristin hyödyksi vai aiheuttaako säästynyt euro kymmenen euron vahingon? Sinkulan olen aina itse huoltanut, mutta kannattaako maantiepyörä huoltaa ao. pyöräilyliikkeessä?:seko:

Henki Hieveri
13.04.2007, 21.58
Miten on, kannattaako pyörän huolto tehdä itse vaiko jättää se liikkeen huoleksi? Koituvatko säästyneet eurot fillaristin hyödyksi vai aiheuttaako säästynyt euro kymmenen euron vahingon? :

Putsailen pyörän ravasta ja vaihtelen jarrupalat, mutta siihen se jää.
Minulla ei kerta kaikkiaan riitä äly tai näppivoimat vaikkapa gumeksen vaihtoon. Eipä niitä pistosuojatuilla kovin montaa kertaa ole tullutkaan.

nure
14.04.2007, 10.15
Kyllä jos haluaa syventyä pyöräilyyn ja pyöriin paremmin niin kyllä tuollaiset huollot itse pitää saada tehdyksi ...

Lotum
14.04.2007, 10.57
Ilman muuta kannattaa. Sillä varauksella tosin, että hoksottimet toimivat (tarkoittaa lähinnä luetun ymmärtämistä) ja että peukalo on normaalipaikallaan kämmenen sivussa. Maantiepyörähän on periaatteessa hyvin yksinkertainen laite, koska siinä ei ole mitään turhaa (paitsi jonkun mielestä ehkä vaihteet ja jarrut). Jos teetät pyörän huollot liikkeessä, et voi koskaan olla varma, mitä sille on tehty, vai onko sille tehty yhtään mitään. Ja jos on tehtykin jotain, niin se voi joskus olla sellaista, mitä ei olisi pitänyt tai ainakaan tarvinnut tehdä.

Oppirahoissa, joita toki aina kuluu, voit tehdä suurimmat säästöt investoimalla johonkin pyörän huoltoa käsittelevään kirjaan, jos Sinulla ei ole kaveria, joka voi neuvoa (ja lainata työkaluja). Hyviä yleiskirjoja ovat (esim.):

Ben Searle, Bicycle Maintenance (The Crowood Press, 1997)
Fred Milson, The Bike Book: Complete Bicycle Maintenance (Haynes, 2003)

Maantiepyörään keskittyviä yleisesityksiä ovat (esim.):

Lennard Zinn, The Art of Road Bike Maintenance (VeloPress, 2000)
Dirk Zedler & Thomas Musch, Die Rennrad Werkstatt (Delius Klasing Verlag, 2006)

Jos välttämättä haluat tietää kaiken maantiepyörän huollosta, niin silloin Sinun pitää hankkia

John Barnett, Barnett’s Manual: Analysis and Procedures for Bicycle Mechanics, Vols. 1-3 (VeloPress, 2003)

Kaikkia näitä saanee ainakin Amazonista, ja monista on olemassa uudempiakin painoksia kuin yllä mainitut. Lisäksi löytyy mm. pelkästään kiekkojen rakentamiseen keskittyviä erikoisoppaita, mutta näillä pääset hyvään alkuun. Myös webistä löytyy vaikka mitä.

kauris
14.04.2007, 15.14
kätevää apua huoltohommiin löytyy myös netistä kuvien kera.
Esim. usein käyttämäni www.parktool.com/repair ja sieltä klikkaat polkupyörän kuvasta haluamaasi osasta.

Supermauno
14.04.2007, 16.15
Itse kannatan rahan kierrätystä. Voi johtua siitä, että olen laiska :D

Kotonani käy siivooja panemassa paikat putsiksi. Ei siksi, etten itse osaisi, vaan siksi, että käytän sen ajan mieluuten aivan muuhun. Ja kyllä siivooja on tehnyt parempaa jälkeä kuin minä. Ja ei muuten ole edes kallista. Saa myös vähentää verotuksessa.

Fillarinkin osaan itse huoltaa, vaan en sitä tee. Koska en erityisemmin pidä puuhasta. Sama auton suhteen. Ja vaikka minkä.

Näin kaikilla on kivaa. Itse saan laistaa työstä, mistä en pidä. Joku toinen taas saa työtä tämän ratkaisuni takia.

Yrittäjänä ja käsityöläisenä minulla on töitä, koska on muitakin jotka ajattelee kuten minä. Näin se maailma pyörii mukavasti :rolleyes:

yannara
14.04.2007, 22.13
Miten on, kannattaako pyörän huolto tehdä itse vaiko jättää se liikkeen huoleksi? Koituvatko säästyneet eurot fillaristin hyödyksi vai aiheuttaako säästynyt euro kymmenen euron vahingon? Sinkulan olen aina itse huoltanut, mutta kannattaako maantiepyörä huoltaa ao. pyöräilyliikkeessä?:seko:

Itselläni on sellainen luonne, että kaikki pitää kokeilla ja oppia itse. Yhden rungon jarrupidikkeet pistin aikoinaan paskaksi, mutta ei se ollut kallis muutenkaan. Mun mielestä pyörän huolto on kuitenkin helpommasta päästä, kunhan ei hosu ja ottaa rauhallisesti. Pyörän huolto on ihan vitun kallista mun mielestä, joten vähintään yksinkertaiset toimeenpiteet kannattaa tehdä itse. Olen joskus suorittanut vanteitakin, mutta se on jo sellaista hommaa jonka voi jättää ammattilaiselle.

- jarrujen säätö
- vaihteiden säätö
- renkaiden vaihto
- pesu

..kyllä noilla pärjää...

Shimaani
14.04.2007, 23.31
Mää maalaan ite tauluni ja rakennan itte oman ydinvoimalani. Siitä saadulla sähköllä ajan sit joskus partani ja saatan leikkaa tukkaniki.:D

Juu, ei se fillarin huoltaminen niin kauhian vaikeaa ole. Jos ajaa vanteen mutkalle niin siitä selviää rahalla kun vie vaikka itiksen baikplänettiin, (EI MAINOS) siellä on oikaisemisen osaavia kavereita töissä.

Naamiokostaja
15.04.2007, 21.50
Itse olen löytänyt osaavan huoltoliikkeen, joka ei ole halpa, mutta huollon jälkeen todella tuntee, että pyörälle on tehty jotain. Ketjut ovat viimeisen päälle puhtaat, vaijerit liikkuvat paremmin ja pyörä rullaa kuin uusi. Napavaihteinen kannattaa ainakin joskus huollattaa, koska jotain Nexus-7:aa ei taida monikaan uskaltaa (tai osata) aukaista. Ketjuvaihteisen kohdalla tilanne on kuitenkin toinen. Kuinka hyvin ketjuvaihteisten navat muuten säilyttävät voitelunsa?

Fin-76
15.04.2007, 21.58
Kuinka hyvin ketjuvaihteisten navat muuten säilyttävät voitelunsa?Riippuu laakerityypistä (irto/konelaakerit) ja tietysti laakerin suojauksesta. Jotkut navat suorastaan imevät vedet siäsänsä. Taisi vanhemmat simpat kuulua ainakin tuohon imuri-osastoon.

N.T
15.04.2007, 22.05
Maailmassa ei ole montaa henkilöä, jotka saisi koskea mun fillariin millään työkalulla edes vahtiessani.

VesaP
16.04.2007, 07.14
Miten on, kannattaako pyörän huolto tehdä itse vaiko jättää se liikkeen huoleksi?

No tottakai kannattaa tehdä itse huollot. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Niilläkin säästyneillä huoltorahoilla voi ostaa sitten vaikka urheilujuomaa lisää jotta voi ajaa enemmän.

MRe
16.04.2007, 07.30
Tietysti jokainen tekee niinkuin omalla kohdalla tuntuu parhaimmalta. Taidoista se ei kyllä jää kiinni, enemmän ehkä tarvittavien työkalujen puutteesta.

Itse olen aina ollut omatekemän huollon kannalla, koska silloin pyörän voi huoltaa kun se tarvitsee huoltoa (vaikka sunnuntai-aamuna ja pääsee lenkille heti iltapäivällä), eikä tarvitse roudailla mihinkään. Lisäksi itse huoltaessa oppii fillaristaan uusia asioita.

Ainoa mihin en ole koskenut on kiekkojen oikaisu. En oikein luota siihen, että saisin kiekot a) suoraksi ja b) riittävänä jäykäksi. Toisaalta viimeeksi pääsiäisen tienoilla teetetty oikaisu tapahtui -96 tehtyyn kiekkoon, joten ihan koko ajan noita ei tarvitse olla roudailemassa.

Työkaluista ja muista vermeistä sen verran, että aikojen kuluessa romua kerääntyy kuin luonnostaan ja minulta löytyy mm. ketjuja, renkaita, pakkoja, ym. Lisäksi työkalupuolelta yleisimmät kalut + Blackburnin kokoon menevä asennusteline. Joka on kyllä korvaamaton apuväline vähänkään isommissa huolloissa.

Henki Hieveri
16.04.2007, 10.04
Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Kyllä se on rakettitiedettä ja pahimmillaan pyörä muuttuu turvattomaksi liikenteessä.

Matti Pesonen
16.04.2007, 10.43
No tottakai kannattaa tehdä itse huollot. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Niilläkin säästyneillä huoltorahoilla voi ostaa sitten vaikka urheilujuomaa lisää jotta voi ajaa enemmän.

Niin, tai niillä säästyneillä huoltorahoilla voi ostaa vielä lisää asennusjuomaa, jotta voi asentaa enemmän.

Jani Mahonen
16.04.2007, 11.22
Perushuoltotoimenpiteet kannattaisi opetella itse: pesu, jarrujen säätö, vaihteiden säätö, tärkeimmät voitelukohteet sekä renkaiden vaihto.

Tästä seuraava aste, ei enää ehkä niin pakollinen, on lienee vaijereiden ja vaijerinkuorien vaihto, napojen ja keskiön puhdistus ja voitelu, kiekkojen rihtaaminen eli suoristaminen yms.

Viimeinen vaihe on se että osaa rakentaa kokonaisen pyörän (ja yhteensopivilla osilla) alusta alkaen.

Jotta pystyy mitään tekemään, on oltava olemassa myös sopivat työkalut hommaan, nuo perustoimenpiteet menevät ihan voiteluaineella, kuusiokoloavaimella ja ehkä ruuvimeisselillä, mutta seuraavat tarvitsevat jo erikoisempia työkaluja.
Ehkä kaikkein hyödyllisin työkalu jonka olen hankkinut on vaijerikuoren leikkuri. Helpottaa elämää huomattavasti.

Pitää pitää mielessä että edes tuo pyörän purku osiksi ja kasaus ei vaadi rakettiteknologian tuntemusta (jos kuusiokoloavain pysyy kädessä). Yleensä oppii yhdellä kerralla kantapään kautta, miten kannattaa ja ei kannata tehdä.

MRe
16.04.2007, 11.39
Kyllä se on rakettitiedettä ja pahimmillaan pyörä muuttuu turvattomaksi liikenteessä.
Jos osaa huoltaa pyörän, niin myös tunnistaa milloin se on vaarallisessa kunnossa. Jos ei osaa edes perusjuttuja, niin miten voi tietää missä kunnossa se on ja toimivatko jarrut niinkuin niiden tulisi.

Ja Janille:
Itse olen tehnyt kaikki nuo asteet (niinkuin kai useimmat täällä) mutta tuota kiekon kasausta / oikaisua en ole opetellut. Ehkä siksi se minusta kuuluisi "ylimmälle tasolle". Jaa niin, iskareiden huolto on myös minulle tuntematon käsite. Se on kyllä listalla opeteltavien joukossa.

holapeelo
16.04.2007, 13.28
Olen kyllä kade kaikille, jotka osaavat tuon pyörän huollon tehdä itse! Välillä tosiaan kun ei tiedä, että mitä ne siellä huollossa sille tekee vai tekeekö mtn. Viimeksi tuntui ainakin siltä, että ainoa mitä pyörälle oli tehty oli pesu. Sen lisäksi v-jarrujen yksi jarrupaloista hinkkasi vanteeseen, mitä se EI tehnyt pyörää sinne tuotaessa... Ja tästä ilosta siis maksoin 85 euroa. :mad: Oma huoltotaito kun rajoittuu siihen renkaan vaihtamiseen ja kumin paikkaamiseen... :o

Henki Hieveri
16.04.2007, 13.35
Sen lisäksi v-jarrujen yksi jarrupaloista hinkkasi vanteeseen, mitä se EI tehnyt pyörää sinne tuotaessa...

Olen huomannut, että tuo on sellainen asia mitä ne eivät osaa tehdä paremmin kuin minä itse. Ehkä niiltä loppuu hermot tai minun maksamani aika niiden kanssa.

Jeegu
16.04.2007, 13.43
Olen kyllä kade kaikille, jotka osaavat tuon pyörän huollon tehdä itse! Välillä tosiaan kun ei tiedä, että mitä ne siellä huollossa sille tekee vai tekeekö mtn. Viimeksi tuntui ainakin siltä, että ainoa mitä pyörälle oli tehty oli pesu. Sen lisäksi v-jarrujen yksi jarrupaloista hinkkasi vanteeseen, mitä se EI tehnyt pyörää sinne tuotaessa... Ja tästä ilosta siis maksoin 85 euroa. :mad: Oma huoltotaito kun rajoittuu siihen renkaan vaihtamiseen ja kumin paikkaamiseen... :o

Nyt ryhdistäydy hyvä mies! :)

Kuusiokolo käteen ja säätämään... kyllä se siitä lähtee jos kuminki saat paikattua. Vaihteista ja jarruista on hyvä aloittaa.

Tuolta vähän vinkkejä: http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/arkisto.asp Pika- ja keväthuolto.

Park toolin sivuilta löytyy tosi hyviä ja tarkkoja ohjeita, just point the bike: http://www.parktool.com/repair/

Ohiampuja
16.04.2007, 13.58
Tästä huollosta ja sen tarpeesta voisi turinoida pitkäänkin. Pakkohan sitä ei ole itse tehdä. Mutta mielestäni se on mukavaa, (kun on siihen kunnon tilat) ja samalla oppii luottamaan siihen pyörään.
Mukavampi startata vaikkapa Pirkan Pyöräilyyn, kun itse tietää suht' tarkasti missä kunnossa oma pyörä on. Ja jos lenkillä tulee pieniä ongelmia, niin tietää mitä pystyy itse korjaamaan, millä lailla ja millä työkaluilla.

Ja lisäksi samalla oppii elämään tiettyjen "marginaalien" kanssa. Jos laiskuuttaan on jäänyt etujarrupalat vaihtamatta, niin tietääpähän vältellä etujarrujen käyttöä ja käyttää enemmän takajarrua, esimerkiksi. Tämä on tärkeä tieto myös silloin, kun suunnittelee pyörän päivitystä. Vaikkapa kiekkojen uusintaa miettiessä, on hyvä tietää missä kunnossa takapakka ja eturattaat ovat.

holapeelo
16.04.2007, 14.02
Nyt ryhdistäydy hyvä mies! :)

Olen kyllä nainen, mutta kiitos kuitenkin. :D

Lotum
16.04.2007, 17.21
Mää maalaan ite tauluni ja rakennan itte oman ydinvoimalani. Siitä saadulla sähköllä ajan sit joskus partani ja saatan leikkaa tukkaniki.:D

Juu, ei se fillarin huoltaminen niin kauhian vaikeaa ole. Jos ajaa vanteen mutkalle niin siitä selviää rahalla kun vie vaikka itiksen baikplänettiin, (EI MAINOS) siellä on oikaisemisen osaavia kavereita töissä.

Rahalla tietysti selviää melkein mistä tahansa, mutta se ei ole kaikille sopiva vaihtoehto. Jos oikaisutat vanteesi itiksen baikplänetissa, niin jo johdonmukaisuuden vuoksi Sinun pitäisi ulkoistaa myös kulkuvälineesi leipämoottorin huolto. Eli ostapa kokeeksi parranajo parturiliikkeestä--takaan, että tulee tarkempi ajo kuin mitä sähkökoneellasi saat aikaiseksi, oli se sähkö peräisin sitten koti- tai tehdastekoisesta ydinvoimalasta! :p

Vortex
16.04.2007, 18.19
Juu ei se rakettitiedettä ole...teoriassa. Kun synnyin niin minä sain teorian taidon ja kaksoisveljeni sai kaiken käytännön taidon, joten vaikka olenkin vailla käytännön osaamista (kokosin kerran toimistotuolia yhden päivän siinä onnistumatta ja kyse ei ollut yrityksen puutteesta) niin yritän kuitenkin tehdä mahdollisimman paljon itse "yritys&erehdys&armoton selitys&loputon kysely"-menetelmällä ja pikku hiljaa yritän tehdä yhä vaikeammat huoltotyöt itse. Kerran kasasin mummopyörään kiekon ja kaikki näytti menevän hyvin pinnojen kiristämiseen ja ensimmäiseen ajokertaa asti.

Veljeni on toista maata, häneltä käy pinnauskin aivan luonnostaan vakkei pyöräilyä harrasta, tosin hän oli yläasteen aikana pyöränkorjausliikkeessä muutaman viikon työharjoittelussa.

juristeria
21.04.2007, 00.00
Juristeria kiittää vastauksista ja toteaa, että fillari-palsta on aivan huippuasiallinen! Teetän jatkossa huollot luotettavalla liikkeellä, jota tulen suosittelemaan muillekin, mikäli valitukseen ei ole aihetta. Erittäin kettumaisena luonteella vaadin rahalle vastinetta ja jos en sitä saa, niin kerron siitä muillekin succiksille! Kertokaa edelleen kommentteja huollosta, jotta me voimme harrataa turvallisesti.

Juristeria

HMK
21.04.2007, 10.46
Viimeksi tuntui ainakin siltä, että ainoa mitä pyörälle oli tehty oli pesu. Sen lisäksi v-jarrujen yksi jarrupaloista hinkkasi vanteeseen, mitä se EI tehnyt pyörää sinne tuotaessa... Ja tästä ilosta siis maksoin 85 euroa.

Tuohan on se tyypillinen 80 euron täyshuolto liikkeessä kuin liikkeessä. Rahasta kun sitä tekevät, ei ole aikaa keskittyä homman tekemiseen kunnolla. Laskun kirjoittaminen kyllä sujuu.

Jarrut ja vaihteen säädöt on aina persiillään pajojen jäljiltä. Palat hankaa tai jarrut on säädetty turhan kauas vanteesta, kahvojen liike eri pituinen, vaihteet vaihtuu hitaasti jos ollenkaan ja vähintään ketju romisee vaihtajan häkkiin jo melko suorallakin ketjulinjalla.

Napojen ja ohjauslaakerin avaaminen, puhdistus ja voitelu taitaa olla homma, jota liikkeitä ei saa tekemään edes maksusta. Sitä kun ei voi tehdä paineilmalla tai vasaralla huitaisemalla. Ei semmoista kulemma tarvitse tehdä. Itse olen sitä mieltä, että jos pyörällä ajetaa edes joku tuhat vuodessa, nuo hommat irtokuulalaakereiden tapauksessa kuuluvat välttämättömänä osana vuosittaiseen perushuoltoon.

Viimeksi olen käyttänyt pyörää liikeessä vanteiden oikomisen takia joskus vuosituhannen alussa. Tyyppi ronkki vanteen paskaksi ja sen jälkeen rihtauspukki tuli taloon.

Yksi ongelma on se, että suuri osa pyörähuoltojen asiakkaista ei osaa edes vaatia kunnollista työtä. Kansa ajaa niin surkeilla ronksuilla, että ei juuri kukaan edes tiedä, miten sujuvasti esimerkiksi oikesti toimivat pyörän vaihteet voi pelata. Riittää, kunhan vaan menevät suunnilleen joka rattaalle, sama mitä rytinää ne mennessään pitävät. Sitten sillä yhdellä vaihteella ajetaan kuukausi yhtä mittaa, kun se kerran on saatu päälle.

LostHighway
21.04.2007, 13.32
Suosittelen hankkimaan kirjakauppojen alennuslaareista muutamalla eurolla WSOY:n 2004 kustantaman Chris Sidwellsin Suuren Pyöräkirjan: http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-28648-6 .

Siinä on aika kattavat huolto-ohjeet kuvien kanssa kaikkiin yleisimpiin kohteisiiin levyjarrujen, iskareiden ym.säätöjä ja huoltoja myöten. Tämä pitäisi olla varmaan jokaisen harrastelijapyöräilijän kirjahyllyssä. Itse löysin sen suomalaisen alennuslaarista muistaakseni kympillä.

LostHighway
21.04.2007, 13.38
Ai niin ja ihan pätevää saksalaisvalmisteista pyörätyökalusettia on saanut silloin tällöin Lidlistä. Parikymppiä hintaa ja ihan kestäväksi on osoittautunut. Kannattaa kytätä niiden tarjouksia :D

TuomasR
21.04.2007, 14.43
Itse olen tehnyt kaikki nuo asteet (niinkuin kai useimmat täällä) mutta tuota kiekon kasausta / oikaisua en ole opetellut. Ehkä siksi se minusta kuuluisi "ylimmälle tasolle". Jaa niin, iskareiden huolto on myös minulle tuntematon käsite. Se on kyllä listalla opeteltavien joukossa.
Kiekon rihtaus on aika simppeli homma, vääntää vaan oikeasta nippelistä oikeaan suuntaan. Jopa minä onnistun rihtaamaan kiekot riittävän suoriksi. Kiekon kasausta sen sijaan en ole nähnyt järkeväksi opetella, kiasaus maksaa 30 eurosta ylöspäin liikkeessä eikä kasaushommaa tarvitse kovin usein tehdä. Epäilen, että mulla menisi hermot moneen kertaan ennen kuin kiekosta tulisi kelvollinen.

bermann
19.04.2010, 19.46
Kansa ajaa niin surkeilla ronksuilla, että ei juuri kukaan edes tiedä, miten sujuvasti esimerkiksi oikesti toimivat pyörän vaihteet voi pelata. Riittää, kunhan vaan menevät suunnilleen joka rattaalle, sama mitä rytinää ne mennessään pitävät. Sitten sillä yhdellä vaihteella ajetaan kuukausi yhtä mittaa, kun se kerran on saatu päälle.

Yllä oleva "Kansa" kuvaa minua aika hyvin, ainakin suhdettani Nishiki-maasturiini. Nyt on hankittu kuitenkin uusi CX-pyörä, jota aion huoltaa huolellisemmin. Jarrujen säädöt ja renkaiden vaihdot sujuu hyvin, Mutta kysyisin nyt vinkkejä mm. vaihteiden (Shimano 105) ja poljin-napojen sekä renkaiden napojen huoltoon. Kuten lainaamassani viestissäkin todettiin, näihin osiin ei hirveästi kosketa korjaamoissa, tai ainakin se maksaa paljon hrahaa...

KYSYMYS-OSIO

Siis, mitä työkaluja/osia/taitoja tarvin, jotta saan nuo navat rassattua aina silloin tällöin, ja vaihteet putsattua/huollettua? Kuusiokoloa ja jakaria löytyy, mutta ilmeisesti on olemassa joku oma työkalunsakin? Kannattaa kai ostaa samantien joku työkalusetti, vai? Mitkä ovat perushuollon tekijälle välttämättömiä POLKUPYÖRÄtyökaluja (jos nyt ei lasketa perus- kuusiokoloja, ruuvimeisseleitä, pihtejä ja jakareita...).

Taitojen osalta tuo parkside-tools sivu näyttää hyvältä, taidan perehtyä siihen tarkemmin...

Sitten vielä, onko jotain syytä miksi ei kannattaisi ostaa pikalukollisia ketjuja? Pikalukollisten pesu olisi helpompaa, mutta liittyykö niihin jotain ongelmia, mitä? ja mistä niitä saa, ja onko ne pirun kalliita?

phuh, paljon kysymyksiä, nöösi tahtoo tekijäksi :D

edit: Tämä vehje siis kyseessä: http://www.cogs-bikes.com/shop/bikes/cube-x-race-comp-2010-cyclocross-bike.html

Manninej
19.04.2010, 20.09
Nyt on hankittu kuitenkin uusi CX-pyörä, jota aion huoltaa huolellisemmin.

phuh, paljon kysymyksiä, nöösi tahtoo tekijäksi :D

Itse pidän myös tästä huoltopuolesta tässä harrastuksessa.

Ohjeiden antamista helpottaa jos kerrot vielä hieman lisää pyörästäsi, kuten vanteiden tyypin yms. tietoa. :)

Risto Koivunen
19.04.2010, 20.16
Sitten vielä, onko jotain syytä miksi ei kannattaisi ostaa pikalukollisia ketjuja? Pikalukollisten pesu olisi helpompaa, mutta liittyykö niihin jotain ongelmia, mitä? ja mistä niitä saa, ja onko ne pirun kalliita?

Jollakulla on kai joskus pikalukko pettänyt lenkillä ja ketjut pudonneet tielle. Jos tuollainen mahdollisuus pelottaa, niin voi ehkä pitää mukana varaliitintä.

Eivät nuo hintansa puolesta kauheasti muista ketjuista poikkea, ja liittimiä saa myös irtotavarana.

Amadeus
19.04.2010, 20.29
Jaa-a, perustyökalujen lisäksi on varmaan hyvä hankkia esim. ketjuruoska, takarattaiden eli "pakan" irrotukseen tarkoitettu hylsy, ketjunkatkaisija, kunnolliset vaijerin ja kuorenkatkaisuun tarkoitetut pihdit ym. Tommonen bilteman 60€ räikkäsetti on meikäläisellä käytössä ja on nyt sen pari vuotta toiminut ihan hyvin. Sitten vielä siihen päälle kunnon ruuvarisetti sekä erilaisia pihtejä sekä sivuleikkurit niin päästään jo pitkälle. :) Itse olen tuossa navan aukaisussa käyttänyt kahta jako-avainta, enkä siihen ole muuta koskaan tarvinnutkaan.

Ei ne pikalukolliset ketjut ole sen kalliimpia tai ihmeellisempiä kuin normi ketjutkaan, erona vain se pikalukko. Ovat myös hemmetin nopeat irrottaa putsaamista varten. ;) On varmaan hyvä jatkaa sitä parktoolin sivujen lukemista sillä sieltä selviää ihan kaikki jos vain intoa riittää. Itse olen lukenut aina jonkun artikkelin sieltä joka sillä hetkellä liittyy huollettavaan kohteeseen, jolloin homma jää myös mieleen paremmin ja tekstiä lukee myös syvällisemmin. :D

bermann
19.04.2010, 22.00
Kiitoksia vinkeistä.

Sain tässä sellaisen OFF-TOPIC-aivomyrskyn, että voinhan harjoitella napojen summuiden availua tuolla vanhalla maasturillani. Ei niin suurta huolta osaamattomuudesta, ja nuo navat jos mitkä kaipaavat jotain huoltoa (ajettu ympärivuotisesti 7 vuotta, n. 12 tkm työmatkaa, lisäksi jotain satunnaisia maastilenkkejä. Huollettu joskus, pestu keväisin painepesurilla, öljytty kun nitisee.

Täytyy inventoida työkalut, ja käydä vaikka siä biltemassa. Tai jos vaikka Lidliin tulis nyt torstaiksi se työkalusetti ;)

bouncer
07.10.2015, 08.56
Ajattelin purkaa oman maasturin osiin ja kasailla sen takasin. Putsaan joka ikisen osan ja voitelen. Mitä kaikkia rasvoja, vaseliinia ja voiteluaineita tarvitsen siihen, että pyörä pelittää myös talvella hyvin. kiitos vastauksista jo näin etukäteen =)

TERU
07.10.2015, 09.33
Weldtite on hyväsarja. Britit osaa märkiinkin olosuhteisiin valmistaa rasvoja, kestää myös pakkasia. On niitä muitakin.

PMT
07.10.2015, 09.50
Yamahan Moottorikelkka vaseliin omn veden ja pakkastakin kestää ainakin 30 astetta ja läpöäkin ainakin50 astetta

latuman
07.10.2015, 11.57
Ite oon ostellu työkaluja sitä mukaa kun tarvitsee tehdä huoltoa. Ei mikään huolto ole vielä ollut kovin vaikea, mutta enpä nyt ole paljon tehnykkään. Ilmaus on ehkä hankalin homma, ainakin kun yritti tarkkaan seurata valmistajan ohjeita. Voi tietenkin olla että tässäkin tapauksessa pitkän linjan huoltomies jättäisi puolet vaiheista väliin "turhina".