PDA

Näytä tavallinen näkymä : kriittisiä pyöräretkiä

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7]

Matsuma
08.06.2012, 22.04
Kun nää sujuvuuden edistämistoimet on tehty niin kevyenliikenteen turvallisuus laskee. Varsinkaan kun kellään ei oo kypärää. No, vaan mun mielipide ja sittenhän sen näkee.

Olis pitäny alottaa sillä fillaroitsijoiden opastamisella, eikä sillä että julistetaan vaan niitä oikeuksia. Tai sanotaan että ainakin just NYT tässä vaiheessa olisi vielä mahdollista opettaa sitä pyöräilyn liikennekulttuuria ja esim. tolla "mielenosoituksella" kiinniittää siihen huomiota. Se on vähän eri asia kuin että siellä retkellä kerrataan ne säännöt kuin että mikä sen retkan teema on. Mut joo, esim. yhden retken teemana kun olisi pelkkä pyöräilijöiden oma käyttäytyminen niin se lienee olisi ihan liikaa pois siltä oikealta edistämiseltä ja oikeuksien rummuttamiselta. Jep.

Jep. Ylen Uudenmaan uutisissa oli juttu Helsingin pyöräilyolosuhteiden kehittämisestä. Vahvasti kohti turvallisempaa ollaan menossa.
Kohdasta: 4:12
http://areena.yle.fi/tv/1579291

p bonk
08.06.2012, 23.59
^ Mutta varmasti on nyt mummojen turvallisuus unohdettu.

kivimaa
09.06.2012, 09.14
Jep. Ylen Uudenmaan uutisissa oli juttu Helsingin pyöräilyolosuhteiden kehittämisestä. Vahvasti kohti turvallisempaa ollaan menossa.
Kohdasta: 4:12
http://areena.yle.fi/tv/1579291

Joo, ne riskiryhmässä olevat laitetaan kans sinne ajoradalle talvella ja ilman hiekkaa.

Entä missä vaiheessa kerrotaan ajoradalla ajavalle pyöräilijälle esim. semmoinen liikennesääntö, että siihen suojatien eteen pitää pysyähtyä kun vieressä autot ovat pysähtyneet? Tai se, että pyöräilijällä ei ole etuoikeutta kun se ylittää kadun suoraan yli, eli ei risteyksessä. Tai että oikealta tulevilta on etuajo-oikeus. Tai esteen tiellä nähdessään se fillari pitää pystyä pysäyttämään näkyvällä katuosuudella eikä vasta sen mummon päällä. Että pitäis noudattaa tilannenopeuta.

Kerrataan vielä kerran, että mä olen pyöräillyt Hesassa ihan turvallisesti ja sujuvasti tähänkin asti, joten mistä ihmeestä te keksitte että se on epäsujuvaa ja turvatonta. Ainoot kerrat kun se oli turvatonta oli kun ajoin eturenkaan vahingossa raitiovaunukiskoon ajoradalla ja vedin OTB:t. Että laittakaa joo vaan tyypit tosiaan ajamaan sinne ajoradalle ihan ilman huolenhäivää.

Ai niin, mistään turvallisuusriskeistähän ei saa puhua koska se tekee ihmisistä arkoja pyöräilemään ja sit ne ei pyöräile. Liikennesääntöjenkin noudattamisen korostaminen haittaa pyöräilyä koska ihmiset rupee ajattelemaan että siitä vaan tulee ylimääräistä vaivaa opiskella sellaisia vai mitä ja tulevat ajatelleeksi pyöräilyn riskejä. Ja onhan se kätevää kun kolauttaa johonkin ja sanoo vaan että en mä tienny et pitää varoa.

Tulenheimokin kirjoittaa että pyöräily on turvallisempaa kuin jalankulku. Ja silti teillä ei kellot soi.

Selvennetään nyt vielä, että vaikka ne pyöräilijät ovat ajoradalla niin silti ne kohtaa niitä jalankulkijoita esimerkiksi niitä vanhuksia ja vanhempia ihmisiä joiden luut rutisee helpommin.
Ja kun liikennesäänöjen opiskelua pyöräilijöille ei korosteta niin ajoradan tasolla pyöräilysta sivakkaan vauhtiin tekee hommasta konsanaan vaarallisempaa kuin jos pyöräilijät ajais vaan jalkakäytävällä hissuksiin.

Pyöräilyn riskiryhmiin kuuluvat tilastojen mukaan teinit ja vanhemmat ihmiset.

Matsuma
09.06.2012, 09.26
Joo, ne riskiryhmässä olevat laitetaan kans sinne ajoradalle talvella ja ilman hiekkaa.

Entä missä vaiheessa kerrotaan ajoradalla ajavalle pyöräilijälle esim. semmoinen liikennesääntö, että siihen suojatien eteen pitää pysyähtyä kun vieressä autot ovat pysähtyneet? Tai se, että pyöräilijällä ei ole etuoikeutta kun se ylittää kadun suoraan yli, eli ei risteyksessä. Tai että oikealta tulevilta on etuajo-oikeus. Tai esteen tiellä nähdessään se fillari pitää pystyä pysäyttämään näkyvällä katuosuudella eikä vasta sen mummon päällä. Että pitäis noudattaa tilannenopeuta.

Kerrataan vielä kerran, että mä olen pyöräillyt Hesassa ihan turvallisesti ja sujuvasti tähänkin asti, joten mistä ihmeestä te keksitte että se on epäsujuvaa ja turvatonta. Ainoot kerrat kun se oli turvatonta oli kun ajoin eturenkaan vahingossa raitiovaunukiskoon ajoradalla ja vedin OTB:t. Että laittakaa joo vaan tyypit tosiaan ajamaan sinne ajoradalle ihan ilman huolenhäivää.

Ai niin, mistään turvallisuusriskeistähän ei saa puhua koska se tekee ihmisistä arkoja pyöräilemään ja sit ne ei pyöräile. Liikennesääntöjenkin noudattamisen korostaminen haittaa pyöräilyä koska ihmiset rupee ajattelemaan että siitä vaan tulee ylimääräistä vaivaa opiskella sellaisia vai mitä. Ja onhan se kätevää kun kolauttaa johonkin ja sanoo vaan että en mä tienny et pitää varoa.

Tulenheimokin kirjoittaa että pyöräily on turvallisempaa kuin jalankulku. Ja silti teillä ei kellot soi.

Selvennetään nyt vielä, että vaikka ne pyöräilijät ovat ajoradalla niin silti ne kohtaa niitä jalankulkijoita esimerkiksi niitä vanhuksia ja vanhempia ihmisiä joiden luut rutisee helpommin.
Ja kun liikennesäänöjen opiskelua pyöräilijöille ei korosteta niin ajoradan tasolla pyöräilysta sivakkaan vauhtiin tekee hommasta konsanaan vaarallisempaa kuin jos pyöräilijät ajais vaan jalkakäytävällä hissuksiin.

Etkö katsonut videota. Siinä juuri Jussi kertoi, miten vaarallista ajaminen on?

Jos haluat estää, ettei kaupungista rakenneta mummosurmaa, niin sitten äkkiä Salermolle ja HePolle viestiä.

kpyora
09.06.2012, 10.14
...Jalkakäytävällä ajeluun on vaikea myöskään puuttua, koska monet ovat oikeasti menossa siihen missä ajavat.

Kyllä minulla on tapana heittää jalkakäytävällä ajelijat aina kadulle. Parantaa pyöräilyyn imagoa paljon enemmän kuin nämä liikennettä haittaavat kriittiset pellet.

kivimaa
09.06.2012, 10.18
Etkö katsonut videota. Siinä juuri Jussi kertoi, miten vaarallista ajaminen on?

Jos haluat estää, ettei kaupungista rakenneta mummosurmaa, niin sitten äkkiä Salermolle ja HePolle viestiä.

Jussi ei vaikuttanutkaan kovin vaaralliselta kuskilta. Mutta kait pyörällä ajaa myös muut kuin Jussit.

Mä en halua olla henkilökohtaisesti yhteydessä kehenkään pyöräilyn edistäjään, koska nimittelylle ei varmaan tulis loppua sen jälkeen.

Mä muuten edelleen odottelen Juha_H:n anteeksipyyntöä.

kivimaa
09.06.2012, 10.48
Yhdessä autossa on sadan fillarin verran materiaalia. Siinä vähän mietittävää, et miks fillarointi saattaa olla autoilua parempi vaihtoehto (jos pystyy fillaroimaan arkiajonsa. On ymmärrettävä myös se, että kaikki ei pysty)

Jos lukee tilastoja liikenteestä ja liikkumisesta, sieltä käy ilmi että naiset ja nuoret liikkuu paljon fillarilla ja jalkaisin.
Molemmat ryhmät siksi koska heillä on harvemmin autoa. He käyttävät myös eniten joukkoliikennettä. He siis käyttävät autoa vähiten.

Vanhemmassa ikäluokassa riski kaatumiseen ja loukkaantumiseen jalankulkijana ja pyöräilijänä on suurin "mummoilla". He eivät siis pysty liikkumaan aina turvallisesti jalan saatika sitten pyörälläkään.

Kun lukee Jaloin työryhmän tutkimusraporttia talviajosta (löytyy netistä), naisille suurin este talvipyöräilylle on juuri kaatumisen pelko liukkauden vuoksi. (Ihan mummot taitavat liukkaimmilla talvikeleillä tajuta pysyä ihan neljän seinän sisällä. Hyvä kun roskapussin uskaltavat viedä.)

Miksi pitäisi fillaroida jos ja kun on suurempi riski loukkaantua ja sitten vaikka työkyky heikentyy sen vuoksi. Naisillahan on ne tosi kovat palkatkin, varsinkin niillä, jotka nyt ovat mummoiässä, vai mitä. Että kovin turvattu ja turvallinen on sitten loppuvanhuus. Koskee niitä köyhiä pappoja myös yhtälailla. Tulevaisuudessa papperoisilla on auto käytössään yhä useammin ja mummeroisilla ei.
Että kyllä se lujaa sujahtva 30km/h kuski tulee osumaan todennäköisemmin siihen mummoon. Tai siis se mummo loukkaantuu vakavasti. Sille atleetille ei luultavasti käy mitään. Paitsi se huutaa jossain ketjussa täällä pää punaisena kuinka vaikeaa ja vaarallista on ajaa pyörällä.

Jonkun fillaroinnin edistämiseen osallistuvan yhdistyksen sivuilla oli maininta myös demokratiasta. Oliko se vitsi?

TuH
09.06.2012, 12.07
Vanhemmassa ikäluokassa riski kaatumiseen ja loukkaantumiseen jalankulkijana ja pyöräilijänä on suurin "mummoilla". He eivät siis pysty liikkumaan aina turvallisesti jalan saatika sitten pyörälläkään. Kun lukee Jaloin työryhmän tutkimusraporttia talviajosta (löytyy netistä), naisille suurin este talvipyöräilylle on juuri kaatumisen pelko liukkauden vuoksi.

Kunhan pelostaan pääsee yli, niin saattaa huomata, että liukkaalla kelillä kunnollisilla nastarenkailla varustettu polkupyörä on paljon vakaampi kulkupeli kuin omat jalat. Etenkin peilijää-tyyppisissä olosuhteissa jotkut Ice Spikerit ovat pidoltaan aivan ylivoimaiset normaaleihin talvikenkiin nähden. Edes kenkiin asennettavilla liukastumissuojilla ei päästä yhtä hyvään pitoon.

Kunhan ajaa riittävän rauhallisesti, talvipyöräily ovelta ovelle säästää monelta liukastumiselta siihen verrattuna, että liikkuisi jalan/julkisilla.

El-Carpaso
09.06.2012, 16.08
Mä en käytä nastarenkaita enkä oo ikinä pannuttanu talvella... Vissiin sodin sitte todennäköisyyksiä vastaan jotenki.

Matsuma
09.06.2012, 18.51
Kivimaa, väitätkö, että talvella kevlillä ajaminen on jotenkin helpompaa ja turvallisempaa, kuin ajoradalla ajaminen? Väärässä olet.
Kevlit ovat hyvin usein huonosti aurattuja tai auraamatta kokonaan. Ajoradat ovat auki. Peilijää-kelillä ei hiekoitus auta mitään, mutta nastat ja hyvät ajotaidot ovat avuksi. Ajorata ei koskaan ole vastaavassa peilijää-kunnossa, mitä kevlit ovat pahimmillaan. Jotkut kuskit ajavat ajoradalla koko talven, miksiköhän? Ja useimmat siirtyvät ajoradalle aina, kun kevlilä ajaminen on mahdotonta.
Pyöräliikenteen siirtyminen kevliltä ajoradalle helpottaa huomattavasti myös talviajoa, ajotaitoihin, ikään tai nopeuteen katsomatta.

Ja jos katsot, missä kohdissa pyöräilyonnettomuudet tapahtuvat, niin ne tapahtuvat risteyksissä. Hyvin harvoin onnettomuus tapahtuu ajoradalla ajettaessa. Ajoradalla ajavan pyörän näkee hyvin ja se on helppo ohittaa. Mutta jos pyöräliikenne on kevlillä, tapahtuu onnettomuuksia paljon enemmän, juurikin risteyksissä. Myös autoilijalle risteys on paljon helpompi silloin, kun pyöräliikenne tulee yksisuuntaisena autoliikenteen mukana ajorataa pitkin, kuin kaksisuuntaisena kevliä pitkin.

Pyöräkaistat ovat oivallisia ratkaisuja, mutta vain pieni osa koko suunnitelmaa. Mutta tuntuvat olevan Kivimaalle se kaikkein inhottavin asia.

Helppo liikkuminen = sujuva liikenne = turvallinen liikenne

kivimaa
11.06.2012, 16.16
Kivimaa, väitätkö, että talvella kevlillä ajaminen on jotenkin helpompaa ja turvallisempaa, kuin ajoradalla ajaminen? Väärässä olet.
Kevlit ovat hyvin usein huonosti aurattuja tai auraamatta kokonaan. Ajoradat ovat auki. Peilijää-kelillä ei hiekoitus auta mitään, mutta nastat ja hyvät ajotaidot ovat avuksi. Ajorata ei koskaan ole vastaavassa peilijää-kunnossa, mitä kevlit ovat pahimmillaan. Jotkut kuskit ajavat ajoradalla koko talven, miksiköhän? Ja useimmat siirtyvät ajoradalle aina, kun kevlilä ajaminen on mahdotonta.
Pyöräliikenteen siirtyminen kevliltä ajoradalle helpottaa huomattavasti myös talviajoa, ajotaitoihin, ikään tai nopeuteen katsomatta.
Ja jos katsot, missä kohdissa pyöräilyonnettomuudet tapahtuvat, niin ne tapahtuvat risteyksissä. Hyvin harvoin onnettomuus tapahtuu ajoradalla ajettaessa. Ajoradalla ajavan pyörän näkee hyvin ja se on helppo ohittaa. Mutta jos pyöräliikenne on kevlillä, tapahtuu onnettomuuksia paljon enemmän, juurikin risteyksissä. Myös autoilijalle risteys on paljon helpompi silloin, kun pyöräliikenne tulee yksisuuntaisena autoliikenteen mukana ajorataa pitkin, kuin kaksisuuntaisena kevliä pitkin.
Pyöräkaistat ovat oivallisia ratkaisuja, mutta vain pieni osa koko suunnitelmaa. Mutta tuntuvat olevan Kivimaalle se kaikkein inhottavin asia.
Helppo liikkuminen = sujuva liikenne = turvallinen liikenne

Joo, kyllä mä väitän, että kelvillä ajaminen on helpompaa ja turvallisempaa kuin ajoradalla ajaminen, talvellakin.

Liikenteestä varsinkin risteyksissä tulee aikamoista sillisalaattia kun nää 30km/h kuskit päästetään sinne sujuvalle 30 km/h pyöräkaistalle. Pärjääköhän ne edes keskenään siellä?

Mutta nyt jää hiukan epäselväksi sun kirjoitus: tarvitaanko niitä hyviä ajotaitoja vai ei siellä ajoradalla? Ja viittaatko liikennesääntöjen hallintaan vai pyörän hallintaan vai molempiin?

Mutta "kiva" tietää että mielestäsi vaikka just yli 12 v. pärjää ajoradalla talvellakin.

kivimaa
11.06.2012, 16.51
Kunhan pelostaan pääsee yli, niin saattaa huomata, että liukkaalla kelillä kunnollisilla nastarenkailla varustettu polkupyörä on paljon vakaampi kulkupeli kuin omat jalat. Etenkin peilijää-tyyppisissä olosuhteissa jotkut Ice Spikerit ovat pidoltaan aivan ylivoimaiset normaaleihin talvikenkiin nähden. Edes kenkiin asennettavilla liukastumissuojilla ei päästä yhtä hyvään pitoon.
Kunhan ajaa riittävän rauhallisesti, talvipyöräily ovelta ovelle säästää monelta liukastumiselta siihen verrattuna, että liikkuisi jalan/julkisilla.

Ihmiset jaksas vaihtaa rengastusta päivän ajokelin mukaan? Täällä etelässä kun ollaan? Vai vetäiskö ne Ice Spikereillä koko kauden?

Tavallisella polkupyöräilevällä jengillä on myös Ice Spikereitä varten 26/29" fillari?

No sen rapsan mukaan suurin syy pyöräilemättömyyteen oli ylipäänsä se, ettei ollut laisinkaan pyörää. No, onhan tuosta toki jo muutama vuosi tuon Jaloin-raportin valmistumisesta.

Monellas tavisnaisella näät maastopyörän tuolla liikenteessä?

mutanaama
11.06.2012, 16.59
No mulla on ainakin eri renkaat eri käyttöä varten, tosin olen varustettu aivotoimintaa lisäävillä killuttimilla.

Jäbä
11.06.2012, 17.05
Eikös huomenna ole taas liikenteenhäirintäretki? Jospa menis mukaan häiritsemään. Baanan vois testikoeajaa kai jo tänään.

mkpaa
11.06.2012, 17.48
Keskustelua aiheesta kypärä ja pyöräily myös muualla. Ihan kuin argumentit olisi joskus kuultu täälläkin.

http://www.treehugger.com/bikes/james-schwartzs-ode-his-former-bicycle-helmet.html

Matsuma
11.06.2012, 22.37
Vastaus Kivimaalle.

Joo, kyllä mä väitän, että kelvillä ajaminen on helpompaa ja turvallisempaa kuin ajoradalla ajaminen, talvellakin.

No perustele sitten kantasi.
Juuri lumesta ja liukkaudesta johtuen ajorata on lähes poikkeuksetta paremmassa kunnossa, kuin pyörätie. Plussakeleillä ajorata on palsta asfalttia, pyörätie peilijäätä.

Mutta nyt jää hiukan epäselväksi sun kirjoitus: tarvitaanko niitä hyviä ajotaitoja vai ei siellä ajoradalla? Ja viittaatko liikennesääntöjen hallintaan vai pyörän hallintaan vai molempiin?

Ei niistä haittaakaan ole. Pyörätiellä et talvella pärjää ilman. Nyt puhutaan siis juuri siitä lumesta ja jäästä, jonka Kivimaa nosti esille.

Mutta "kiva" tietää että mielestäsi vaikka just yli 12 v. pärjää ajoradalla talvellakin.

Miksi ei pärjäisi? Mites ne pärjää esim. Ruotsissa?

Matsuma
11.06.2012, 22.54
Eikös huomenna ole taas liikenteenhäirintäretki? Jospa menis mukaan häiritsemään. Baanan vois testikoeajaa kai jo tänään.

Baana avataan vasta huomenna, klo 13.
Jep, menossa ollaan. :)

kivimaa
12.06.2012, 09.09
No mulla on ainakin eri renkaat eri käyttöä varten, tosin olen varustettu aivotoimintaa lisäävillä killuttimilla.

Jaa, että kun ihmiset ei viitsi käyttää kypärää kun se on jo niin vaivalloista niin sitten rengashommat onnistuis?
Ja eiks noi pyörävarastot ole täynnä tyhjäkumisia kulkineita.

mutanaama
12.06.2012, 09.29
Millä tavalla vastauksesi liittyy mihinkään.

kivimaa
12.06.2012, 11.36
Millä tavalla vastauksesi liittyy mihinkään.

Noissa suunnitteluratkaisuissa on kirjattu, että esim. mäkiä pitää välttää suunnitelussa. Pyöräilyn pitää olla sujuvaa ja helppoa eli kevyttä että pyöräily ei esty. Niin, että retorinen kysymys että olisivatko helppoa ja kevyttä pyöräilyä halajavat ihmiset innostuneita ajamaan esim. 14 kg nastarengoitetulla maasturilla.

Että kun kypärä on jo vaivalloinen kapine, niin mites niitten eri kiekkojen kanssa sämplääminen aamuisin ennen töihinlähtöä. Pitäs olla jotain kokemusta talviajostakin ettei kiekkovalinnan pohtimiseen mene enemmän aikaa kuin lehden lukemiseen.

Ja fillarivarastot ovat kumma kyllä myös täynnä tyhjärenkaisisia fillareita.

kmw
12.06.2012, 11.47
Voivoivoi että jäsetä kivimaa ahdistaa. Poikkuksellisesti luin hänen postauksiaan, mutta niistä irtoaa semmoinen määrä negatiivisuutta ja honoja viboja etten aio jatkaa. Jotkut saavat apuja Jeesuksesta, jotkut Kossusta, toivottavati kivimaakin löytää jokin helpotuskonstin. Tällä foorumilla se tuskin on. Siunausta.

Jos onnistun irtoamaan kotihommista niin olen torilla 17.30. Melkoista ehkäilyä, tosin.

rhubarb
12.06.2012, 12.01
Laittakaa nyt hyvät ihmiset hylkylistalle se, niin ei tarvitse lukea aina 15 sivua juupas-eipäs-kinaamista kun yrittää saada selville koska seuraava retki on…

Anok
12.06.2012, 12.03
Baana avataan vasta huomenna, klo 13.
Jep, menossa ollaan. :)Baanaa pitkin ajelin jo sunnuntai iltana, tiedä sitten olisiko voinut ajaa jo aikaisemmin. Ei siellä ollut kun muutama hassu aita edessä, jotka oli käännetty niin, että mahtui välistä hyvin.

kivimaa
12.06.2012, 12.05
Vastaus Kivimaalle.
No perustele sitten kantasi.
Juuri lumesta ja liukkaudesta johtuen ajorata on lähes poikkeuksetta paremmassa kunnossa, kuin pyörätie. Plussakeleillä ajorata on palsta asfalttia, pyörätie peilijäätä.

Ei niistä haittaakaan ole. Pyörätiellä et talvella pärjää ilman. Nyt puhutaan siis juuri siitä lumesta ja jäästä, jonka Kivimaa nosti esille.

Miksi ei pärjäisi? Mites ne pärjää esim. Ruotsissa? Matsuma muokkasi tätä : Eilen at 22.52

_ _ _ _ _

Me emme ole Ruotsissa.

Mielestäni olen kyllä sellaisella mielipiteellä liikenteessä että kannatan että vaikka ne mummot ajavat hiekoitetulla ja hyvinhoidetulla kelvillä ja kävelevät samoin hiekoitetulla ja hyvinhoidetulla jalkakäytävällä. Että mistähän se peilijää oikein tupsahti tähän keskusteluun. Ja toistan, että kuten joku jo kirjoitti, että jos peilijäätä esiintyy niin kunnon nastaa alle.

Mutta mä en voi olla vetämättä sitä johtopäätöstä sun kirjoittamisista että haluat ajaa siis puhtaalla asvaltilla talvellakin ja se ihanuus on siinä ajoradan reunassa.

Jäbä
12.06.2012, 12.10
Tänään voisi osallistua kansalaisaktivismiin.

Ajoin muuten eilen sekä Baanan, että muutaman pyöräkaistan. Voin todistaa kivimaan väitteet pyöräkaistoista epätosiksi. Ne ovat sekä sujuvia että turvallisia. Mummo-approved.

Jäbä
12.06.2012, 12.14
Me emme ole Ruotsissa.
Tää on kyllä yksi hassuimpia kommentteja (vaikka on eri muodoissa toistunut jo monta kertaa) - siis mitä hiton väliä sillä on ollaanko Ruotsissa vai ei? :D Jos ne on tehneet asiat hyvin niin tottakai niitä voi sieltä kopioida. Kannattaakin tehdä niin.

Muutos on pysyvää ja siihen kannattaa sopeutua. Yleisesti on pitkällä tähtäimellä hyväksi, että asiat tehdään paremmin, vaikka se voikin aiheuttaa hämmennystä kun yhtäkkiä on esim. ne tutut klv:t menty muuttamaan pyöräkaistoiksi.

kivimaa
12.06.2012, 12.46
Niin, siis kun mä olen sitä mieltä että kannatan että autoja kantsuu varoa koska se vaan on järkevää ettei itseä satu. Ja kypärää kantsuu käyttää että voi välttää tai lieventää päävammoja.
Että jalankulkijoille, varsinkin mummoille voi tulla vaikeuksia selviytyä pyöräliikenteessä ja sen seassa kun nämä ajoradan tasolla kulkevat 30km/h pyöräkaistat otetaan käyttöön Hesassa. (Joo, kyllä ne ovat juuri 30km/h pyöräilynopeuksille tarkoitettu sen liikennesuunnitelman mukaan).

Ja kun ihmettelen että miten joku ajattelee että just 12 v selviytyy liikenteessä ihan siellä autojen välissä, talvellakin, osaamatta liikennesääntöjä.

Että kukaan muu ei näe siinä mitään erikoista, että mua haukutaan täällä näitten mielipiteitten vuoksi ja että mä kehtaan kritisoida esim. noita asioita, bisseä vetäväksi trolliksi ja jopa idiootiksi ja että mä vihaan fillaroitsijoita.

Jeees.

No kyllä mä ymmärrän: toisilla siintää unelmissa se 30km/h esteettömät väylät ilman "hidasteita" ja toisilla ne suuret pyöräilijämäärät Hesassa joka auttaa että maapallo ei tuhoudu.

Että kyllä on vakka kantensa löytänyt.

Jäbä
12.06.2012, 12.56
Mutta voisiko tuo 12v. tai mummo liikenteen seassa olla täysin eri ongelma? Jospa siihen kannattaisikin hioa ihan oma lakinsa tms.?

Edelleen sitä mieltä, että pyöräkaistat ovat turvallisia ja sujuvia. Ja ilman niitä se 12v. tai mummo joutuu ajamaan suoraan autojen seassa. Huomaatko tämän?

Matsuma
12.06.2012, 12.59
Niin, siis kun mä olen sitä mieltä että kannatan että autoja kantsuu varoa koska se vaan on järkevää ettei itseä satu. Ja kypärää kantsuu käyttää että voi välttää tai lieventää päävammoja.
Että jalankulkijoille, varsinkin mummoille voi tulla vaikeuksia selviytyä pyöräliikenteessä ja sen seassa kun nämä ajoradan tasolla kulkevat 30km/h pyöräkaistat otetaan käyttöön Hesassa. (Joo, kyllä ne ovat juuri 30km/h pyöräilynopeuksille tarkoitettu sen liikennesuunnitelman mukaan).

Ja kun ihmettelen että miten joku ajattelee että just 12 v selviytyy liikenteessä ihan siellä autojen välissä, talvellakin, osaamatta liikennesääntöjä.

Että kukaan muu ei näe siinä mitään erikoista, että mua haukutaan täällä näitten mielipiteitten vuoksi ja että mä kehtaan kritisoida esim. noita asioita, bisseä vetäväksi trolliksi ja jopa idiootiksi ja että mä vihaan fillaroitsijoita.

Jeees.

No kyllä mä ymmärrän: toisilla siintää unelmissa se 30km/h esteettömät väylät ilman "hidasteita" ja toisilla ne suuret pyöräilijämäärät Hesassa joka auttaa että maapallo ei tuhoudu.

Että kyllä on vakka kantensa löytänyt.

Sulta unohtui edelleen ne perustelut. Miksi se 30km/h ajava pyöräilijä aiheuttaa enemmän vaaraa ajoradalla, kuin kevlillä?

rhubarb
12.06.2012, 13.07
/unsubscribe

kivimaa
12.06.2012, 13.36
Sulta unohtui edelleen ne perustelut. Miksi se 30km/h ajava pyöräilijä aiheuttaa enemmän vaaraa ajoradalla, kuin kevlillä?

En kyllä ole kirjoittanut, että se aiheuttaisi enemmän vaaraa siellä kevlin ulkopuolella, eli kyllä se 30km/h aiheuttaa vaaraa tietyissä tilanteissa myös kevlillä (ei kait tämä nyt ollut sinulle enää epäselvää!?!)

Mä olen esittänyt perustelut jo useaan otteeseen tässä ja muissakin ketjuissa. Että voisitko ystävällisesti lukea mitä olen jo kirjoittanut. Jos et ymmärrä, olen pahoillani, en sitten voi asialle mitään.

kivimaa
12.06.2012, 13.45
Edelleen sitä mieltä, että pyöräkaistat ovat turvallisia ja sujuvia. Ja ilman niitä se 12v. tai mummo joutuu ajamaan suoraan autojen seassa. Huomaatko tämän?

Jaa, jäikö nyt välistä että kannatan sitä, että se pyöräkaista olisi eri tasossa ja kokonaan erillään siitä liikenteestä ja jalankulkijoista niinkuin esim. Hollannissa.

Jos meillä olisi samanlainen liikennekulttuuri kuin Ruotsissa taikka Köpiksessä, niin ei luultavasti tarvittais edes pyöräkaistoja niille lyhyille parille pätkälle Hesassa, esim. Hämeentie, Meklu jne. Aika vaatimattomat kun on liikennevirrat Hesassa verrattuna vaikka Köpikseen.

Mutta kun ei ole samanlainen autolla-ajokulttuuri.

Jäbä
12.06.2012, 13.51
No eikös se kulttuuri elä liikenneratkaisujen mukana? Stadikin kasvaa pikkuhiljaa.

Jäbä
12.06.2012, 13.51
Olikos täällä jotain liikennepolitiikkathreadia? Voisi tosiaan siirtyä sinne jatkoille.

kivimaa
12.06.2012, 14.12
No eikös se kulttuuri elä liikenneratkaisujen mukana? Stadikin kasvaa pikkuhiljaa.

No jos katot sen videon miten Hollanti sai pyörätiensä, niin huomaat, että siellä ne joutuivat erottamaan ne pyörätiet autoista ja jalankulkijoista juuri alkuaikoina.

Hesassa käsittääkseni joudutaan varautumaan sen isoimman lumikuorman mukaan, että se on siis ihan normimeininkiä.
Että en ihan usko että voidaan tuosta noin vaan kopsata sitä infraakaan vaikka kulttuuri olisi edes jotenkin samanlainen.

kivimaa
12.06.2012, 14.16
Olikos täällä jotain liikennepolitiikkathreadia? Voisi tosiaan siirtyä sinne jatkoille.

Kriittiset pyöräretket ovat liikennepolitiikkaa.

Jäbä
12.06.2012, 14.22
No menipä nyt tämäkin hankalaksi :D Siis jos kriittisiä retkiä varten olisi oma thread ja yleisiä liikennepoliittisia asioita varten toinen. Tätä ajoin takaa.

kivimaa
12.06.2012, 15.35
No mulla alkaa kyllä olemaan muutakin tekemistä kuin keskustella liikennepolitiikkaa.

Mutta jos nyt voisin esittää sen toiveen, että tehkää vaikka niille ratikkakiskoille jotain, että ihmiset huomaa ne ajoradalle ajamaan siirtyessään. Ettei mene joidenkin kesäruokailu pillillä ryystämiseen.

Että jos ei mitään muuta viestiä saa menemään läpi niin edes tuon.

Juha_H
12.06.2012, 16.06
narikkatorilla ilmaista kahvia, livemusaa ja esillä hienoja pyöriä. Kriittiselle aikovat tulkaa ajoissa paikalle ja muutkin saa toki tulla.

Smo
12.06.2012, 18.02
Reittikartta olis ollut kiva.

p bonk
12.06.2012, 18.55
No mulla alkaa kyllä olemaan muutakin tekemistä kuin keskustella liikennepolitiikkaa.
....

Helvetin hyvä juttu. Pidä tuo.

rhubarb
12.06.2012, 20.03
Ajelemassa on oltu, paksupyöräisellä (oli muuten 2 tai 3 muutakin). Melkein 400 osallistujaa, hyvä sää ja hyvä tunnelma.

Jäbä
12.06.2012, 20.22
Oli kyllä röyhkeen paljon porukkaa! Torvea tuli soiteltua niin että lähimpiä varmaan *tutti :D Melkein kyllä kävi sääliksi jumittavia autoilijoita, mutta sellasta se on se kaupunkielämä :)

MV
12.06.2012, 20.47
Oli kyllä röyhkeen paljon porukkaa! Torvea tuli soiteltua niin että lähimpiä varmaan *tutti

No ei *tuttanut.

Keevo
12.06.2012, 20.53
326 pyöräiliää mukana. Kuulemma koko "letka" täytti parhaimillaan baanan kokonaan. kun kärki oli baanan lopussa, häntä oli baanan alussa. Mahtava meininki. :)

karhile
12.06.2012, 21.18
Reittikartta olis ollut kiva.

Kyllähän se tapahtuman facebookissa oli.

karhile
12.06.2012, 21.24
Melkein 400 osallistujaa, hyvä sää ja hyvä tunnelma.

Kivaa:) oli varmaan hyvässä säässä baanalla ajella. Lähdön hetkillä omilla kotikonnuilla Espoossa rupesi juuri satamaan ja välillä rankemminkin, joten jäi sitten lähtemättä:(.

Jäbä
12.06.2012, 21.45
Meinasin itsekin kyllä jättää väliin kun lähdin duunista niittykummusta ja satoi, mutta goretexit päällä ei sitten ollutkaan niin ankeaa ja lähdin kohti keskustaa. Kannatti.

Pyörällä ja autolla
12.06.2012, 22.04
Piti meikäläisenkin tulla baanan avajaisiin ja kriittiselle täältä Espoosta, mutta yöllä iskenyt vatsatauti voitti pyöräilyn 10 - 0.

kmw
12.06.2012, 23.01
Kiitokset järjestäjille ja kanssapolkijoille. 1. lk meininkiä. Oli hyvä bongailla hienoja phillareita, niitä oli paljon.

Fb-tiliä ei ole niin jos tänne kuvia saisi, plz.

Halloo halloo
13.06.2012, 00.37
Minä kovasti yritin etsiä niitä hippejä, mutten nähnyt. Poliisisaattue oli juhlava.

Matsuma
13.06.2012, 01.43
367 fillaristia oli Otson laskelmien mukaan. Ja tämä on se numero fillaristeja, joita Baanalle kerrallaan mahtuu :D

Pari videota löytyy netistä:
Avajaispuhe:
http://www.youtube.com/watch?v=0kaByVemie0&feature=youtu.behttp://www.youtube.com/watch?v=0kaByVemie0&feature=youtu.be

Baana
http://www.youtube.com/watch?v=UfNtuFYVCKQ&list=FLLL-IkUptoUAw9DOi5xiBgw&feature=mh_lolz

Smo
13.06.2012, 04.04
Kyllähän se tapahtuman facebookissa oli.

Olis voinut kuvitella että se tässä aiheeseen kuuluvassa topikissa olis ollut.. no en nyt olis ehtiny mut joku kerta sitten pitää päästä kokeilee

Matsuma
13.06.2012, 18.54
Lisää kuvia:
https://plus.google.com/photos/117132603561462778548/albums/5753230632699621281?authkey=CNKVj7KZrMTQxQE

Tuossa on hauska kuva :)
http://www.flickr.com/photos/36235135@N02/7366383564/in/photostream

JohnFr
14.06.2012, 21.22
Lisää kuvia:
https://plus.google.com/photos/117132603561462778548/albums/5753230632699621281?authkey=CNKVj7KZrMTQxQE

Onko kuvassa 42 tai 46 kenties Rhubarbin paksupöörä? Pisti silmään.

rhubarb
14.06.2012, 23.00
Onko kuvassa 42 tai 46 kenties Rhubarbin paksupöörä? Pisti silmään.

42 on tämä henkilö, 46 ei (vrt. avatar) :)

Ataraxia
18.06.2012, 20.59
Tänään joku huimapää meinasi jäädä bussin alle Kallviikintiellä. Ajoi lähes keskellä ajokaistaa (vaikka pyörätie olisi ollut ihan vieressä), liikenteen jakajan päätti väistää vastaantulevien puolelta ja sen jälkeen kurvasi suoraan bussin eteen... En pelännyt uhkarohkean pyöräilijän puolesta (bussin allejääminen ois ollut täysin oma moka) vaan sitä, että bussikuski tekee äkkijarrutuksen ja mä ja vauvani lennetään siel bussissa. Vähän vois ajatella muitakin, vaikka vauhdin nälkä ois kuinka hirmuinen.

Matsuma
08.07.2012, 21.47
Baana saatiin, kun sitä vaadittiin. Nyt on taas aika vaatia lisää sujuvampaa ja turvallisempaa pyöräilyinfraa stadiin.

--------------------

Kriittinen pyöräretki 10.7. - Keskustan pyöräväylät kuntoon ja piknikille! / Critical Bike Ride + picnic!
(http://fi-fi.facebook.com/events/291454957620107/)

Heinäkuun Kriittinen pyöräretki kiinnittää huomion keskustan pyöräväylien kiireelliseen parannustarpeeseen.

Kokoontuminen Pyöräkeskuksella, Narinkatorilla 10.7. klo 17:30. Piknik Tokoinrannassa noin klo 18:45

Bulevardin surullisenkuuluisat pyörätiet odottelevat edelleen suunnittelijan sivellintä ja tietyömiehen moukaria. Emme kuitenkaan aja Bulevardilla, sillä se olisi liian vaarallista, vaan kierrämme Lönnrotinkadun ja Uudenmaankadun kautta. Bulevardin parempaa pyörätieratkaisua odotellessa tulee Lönnrotinkadulle ja Uudenmaankadulle maalata pyöräkaistat liikenteen sujuvoittamiseksi. Pyöräkaistat on tehtävä heti, ei kymmenen vuoden päästä.

Pyöräkulkue kiertää myös niin kutsutun Nakkiputkan aidan, joka tahmauttaa Salomonkadun liikenteen Tennispalatsin kulmalla. Aita haittaa päivittäin kymmenien tuhansien ihmisten elämää. Vaadimme, että aita poistetaan välittömästi. Laki kieltää asettamasta tielle estettä, joka voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Näiden kohteiden lisäksi Kriittinen pyöräretki kulkee muun muassa Malminrinteen liikenneympyröiden sekä muiden pyöräliikenteen perinteisten ongelmapaikkojen kautta ja päättyy Tokoinrantaan piknikille. Tervetuloa, ja omat eväät mukaan!

Retken reitti: http://goo.gl/maps/xI7N

--------

July's Critical Bike Ride sets the focus on the urgent need to improve the bike routes in the city centre.

Gathering at Pyöräkeskus (the Bike Centre) in the Narinkka Square in Kamppi on July the 10th at 17.30. Picnic afterwards in Tokoinranta around 18.45.

The infamous bike paths on Bulevardi are in desperate need of serious retouching by city planners and road workers alike. However, for safety reasons we're not going to ride there this time, but instead take on Lönnrotinkatu and Uudenmaankatu. These streets need bike lanes to safely accomodate the traffic Bulevardi is ill suited for, at least until it gets a proper solution. Said bike lanes have to be painted immediately, not in ten years' time.

Our parade also swings by the so-called Sausage Jail fence (!?), which completely stalls all traffic on Salomonkatu at the corner of Tennispalatsi. This handrail complicates the lives of tens of thousands of people every day, and we demand that it be removed right away. There's a law against setting up traffic-hindering obstacles of this kind.

The Critical Bike Ride also passes by some other modern classics of cycling difficulties such as the Malminrinne roundabouts, and we'll top it all with a picnic at Tokoinranta. Welcome along, and remember to bring your own food!

The route: http://goo.gl/maps/xI7N

http://fi-fi.facebook.com/events/291454957620107/

Matsuma
14.08.2012, 08.57
Tänään ajetaan taas Kriittinen pyöräretki. Startti klo 18.00 Narinkkatorilta. Sää lupaa hyvää :)
http://www.facebook.com/events/332815130144518/

Pyörällä ja autolla
15.08.2012, 17.44
Tänään ajetaan taas Kriittinen pyöräretki. Startti klo 18.00 Narinkkatorilta. Sää lupaa hyvää :)
http://www.facebook.com/events/332815130144518/

Ja ah taas niin tasokasta yleiso-osasto kommentointia Vartti lehdessä. Hyvä ettei autoilijat tukehdu pullaansa.

Matsuma
15.08.2012, 19.10
Ja ah taas niin tasokasta yleiso-osasto kommentointia Vartti lehdessä. Hyvä ettei autoilijat tukehdu pullaansa.

Ai oliko siitä juttu Vartissa?

Pyörällä ja autolla
15.08.2012, 19.22
Ai oliko siitä juttu Vartissa?

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/yli_sata_pyorailijaa_jalleen_kriittisena_retkella/

Tiistai-iltana järjestettiin jälleen kriittinen pyöräretki. Helsingin Narinkkatorilta kello 17.30 liikkeelle lähteneen kulkueen 10 kilometrin reitti kulki tiettävästi Kluuvin ohitse Hakaniemeen, Kallioon ja Alppilan kautta koukaten takaisin Kallion Karhupuistoon.
Kriittisiä pyöräretkiä on järjestetty kevään ja kesän aikana Helsingissä kerran kuussa. Tiistaiseen tempaukseen oli facebook-ryhmässä ilmoittautunut lähes 200 ihmistä.
Järjestävät tahot, Helsingin polkupyöräilijät sekä Helsingin seudun maan ystävät, haluavat kiinnittää huomiota huonoihin pyöräilymahdollisuuksiin ja toivovat muun muassa Hämeentielle ja Mäkelänkadulle pyöräkaistoja.

Matsuma
11.09.2012, 07.59
Syyskuun kriittinen suuntaa menneisyyteen, aikaan jolloin moottorikatujen rakentaminen keskelle kaupunkia oli hyvä idea ja sujuvoitti liikennettä. Havainnointikohteena toimii Hakamäentie, joka rakennettiin 2000-luvulla 1960-luvun periaattein.

Hakamäentie on poikittaisväylä, joka kulkee Koskelantien ja Vihdintien välillä. Vuosina 2006-2009 Tiehallinto toteutti massiivisen hankkeen autoilun sujuvoittamiseksi: Hakamäentien totaalisen remontin.

Hakamäentie:
http://koti.kapsi.fi/pottonen/temp/Hakamaentie/DSCN1734.JPG

Remontin myötä Hakamäentie paisui moottoritieksi keskelle kaupunkia. Tämä lukuisten eritasoliittymien ja siltojen järkäle rakennettiin täysin autoilun sujuvuuden ehdoilla. Pyöräilyä "sujuvoitettiin" ja pyöräilyn turvallisuutta "parannettiin" siirtämällä pyöräilijät mutkaisille ja mäkisille kiertoreiteille alikulkusokkeloihin pois autoilun tieltä. Pyöräteiden yhteyteen jätettiin vaarallisia näkemäesteitä. Parannukset tehtiin pyöräilijöiltä kysymättä.

Pyöräilijän sakkokierros:
http://mo.kapsi.fi/kuva/pyora/kriittinen/2012/syyskuu/matsku/shikaani.png

Hakamäentietä päivittäin kulkeva työmatkapyöräilijä joutuu remontin myötä polkemaan vuosittain jopa kymmeniä kilometrejä enemmän kuin ennen. Tästä ilosta hän on myös maksanut. Helsingin osuus yli sadan miljoonan euron jättihankkeen kuluista oli runsas kolmannes.

Hakamäentie on kuin henkiin herätetty dinosaurus, joka itsepintaisesti toteuttaa sen, mikä Smith-Polvisen suunnitelmassa tyrmättiin vuonna 1968. Tiistaina 11.9.2012 Kriittinen pyöräretki matkustaa menneisyyteen, 1960-luvun moottoritiefantasiaan. Poljemme Hakamäentielle, missä pyöräily ei ole liikennettä, vaan melualueita koristava maisemallinen elementti.

Kokoontuminen Narinkkatorilla tiistaina 11.9. klo 17.30, lähtö klo 18. Retki päättyy Tilkantorille Pikku-Huopalahteen. Tervetuloa mukaan!

Reittikartta: http://goo.gl/maps/X55xV (http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FX55xV&h=TAQFrpZyx&s=1)

Kriittisen pyöräretken järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät.

Liittymäsolmun estevaikutus:
http://koti.kapsi.fi/pottonen/temp/Hakamaentie/DSCN1744.JPG

Lisätietoja:

Petri Sipilän juttu Hakamäentiestä Polkija-lehdessä (sivu 12):
http://www.hepo.fi/uploads/Polkija_online/Polkija_marras2009_web.pdf
Hakamäentie mediassa:
http://yle.fi/uutiset/kallis_hakamaentien_remontti_oli_autoilijoille_pet tymys/5891227
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/HS20060804SI1KA01ccz?context=oikotie
http://www.avaalehti.fi/29102009/kaupunki.html
http://m.omakaupunki.fi/ruskeasuo/uutiset/liikenne_seisoo_hakamaentien_tunnelin_suulla_paivi ttain/
http://yle.fi/uutiset/vehvilainen_ei_lupaa_nopeaa_helpotusta_hakamaentie n_ruuhkiin/5886714
Toteuttajien omakehuja:
http://www.destia.fi/rakentaminen/tutustu-projekteihimme/hakamaentien-perusparannus.html
http://www.siltanylund.fi/Hakamaentie.pdf
http://www.wspgroup.com/fi/Tervetuloa-WSP-Finlandin-sivuille/Sektorit/Projektit/Suomi/Hakamaentie-ST-urakka-Helsinki/
Hakamäentie ennen remonttia:
http://mo.kapsi.fi/kuva/pyora/kriittinen/2012/syyskuu/matsku/ulkoilukartta_2002.jpg
Tietoa Smith-Polvisesta:
http://www.kaupunkiliikenne.net/Smith.html (http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.kaupunkiliikenne.net%2FSm ith.html&h=8AQEPzWT0&s=1)
Moottoritien Munkkivuori-Koskela yleissuunnitelma, Smith-Polvinen 1968. Tästä Hakamäentie on saanut alkunsa.
http://aulis.sange.fi/~otso/stuff/smith-polvinen/Smith-Polvinen-II_M3-Munkkivuori-Koskela.pdf (http://aulis.sange.fi/%7Eotso/stuff/smith-polvinen/Smith-Polvinen-II_M3-Munkkivuori-Koskela.pdf)

http://www.facebook.com/events/256126401163735/

Matsuma
12.09.2012, 08.37
Pari kuvaa eiliseltä ajolta
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976992088/in/set-72157631512913056/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976992838/in/set-72157631512913056/lightbox/

Lisää (http://www.flickr.com/photos/mip63/sets/72157631512913056/)

Pyörällä ja autolla
12.09.2012, 16.43
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976992088/in/set-72157631512913056/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976992838/in/set-72157631512913056/lightbox/

Jahas se on meikäläinenkin tarttunut sun kameran kennolle.
Kuvissa 16 ja 17 oikeassa reunassa, Keltainen maastopyörä, sininen liivi ja punaiset ajohanskat. Muotipoliisi varmaan älähtää moisesta värikombinaatiosta :)

Lisää (http://www.flickr.com/photos/mip63/sets/72157631512913056/)

Matsuma
12.09.2012, 19.04
:D
Mitähän muotipoliisit sanoisivat tämän neidon pukeutumisesta?
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976990908/in/set-72157631512913056/

rhubarb
12.09.2012, 20.19
Loistavaa? Muotipoliisin toimivalta ei ulotu mihinkään missä ei ole vaakaputkea. Ja kypäräkin on.

MV
12.09.2012, 20.56

Aika harvalla kovinkaan kriittinen ilme, pikemminkin aika iloisia. Paitsi allekirjoittanut.

Niksupalkki
12.09.2012, 21.29
:D
Mitähän muotipoliisit sanoisivat tämän neidon pukeutumisesta?
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976990908/in/set-72157631512913056/

Pukeutuminenhan on just oikee pyörän malliin. Ajoasu mallia Kööpenhamina eli minihame :p. Oliko korkokengät jalassa?

Matsuma
13.09.2012, 01.24
Pukeutuminenhan on just oikee pyörän malliin. Ajoasu mallia Kööpenhamina eli minihame :p. Oliko korkokengät jalassa?

Ainakin kenkien väri on soinnutettu taitavasti huivin ja kynsilakan sävyyn. Kaunista. :)
http://www.flickr.com/photos/mip63/7976991064/in/set-72157631512913056/

Wacky
13.09.2012, 10.32
Kriittinen pyöräretki nojapyörällä:

http://www.youtube.com/watch?v=LyQwbaoor8s

juminy
22.09.2012, 09.36
http://www.poljin.fi/valoa_tiedote

Matsuma
22.09.2012, 09.44
http://www.poljin.fi/valoa_tiedote

Toi ilmaisten valojen jakaminen osuu kyllä just oikeaan aikaan. Keväällä sitten ilmaisia kilikelloja jakoon? ;)

Irmeli
22.09.2012, 14.26
Auton vapaapäivässä tänään Turussa oli pyöräily hyvin edustettuna, kohta lähtee kriittiset pyöräilijät polkemaan kaupungille. Pääsin juttelemaan kaupungin työntekijän kanssa pyöräteiden kunnosta ja niiden suunnittelusta, sekä ihan kyseltiin mielipiteitä ja tietoja omista reiteistä ja niiden epäkohdista.

https://www.facebook.com/#!/events/519974238018089/

Mikrometri
22.09.2012, 20.40
Turussakin on Supolla näköjään ollut hommia. Sitähän ei olla tarpeellisena lakkauttamassa.

Pyörällä ja autolla
03.10.2012, 18.24
http://www.facebook.com/events/459937494037890/

Kuntavaalikriittinen pyöräretki tiiistaina 09.10.2012

Tapaaminen Pyöräkeskuksella Narinkatorilla klo 17:30. Lähtö 18:00

Ennen retkeä eri puolueiden kuntavaaliehdokkaat kertovat miten aikovat pyöräilyä edistää valtuustossa.

Reitti kulkee keskustassa, Kalliossa ja Töölössä: Mansku - Espa - Pohjoisranta - Pitkäsilta - Hämeentie - Hesari ja taas Manskua takaisin Narinkalle.
...
Reittikartta: http://goo.gl/maps/Gtp6K

Matsuma
09.10.2012, 07.23
Tänään taas mennään ja HePo julkaisee Pyöräilymanifestin (http://www.hepo.fi/), jonka toivottavasti mahdollisimman moni kuntavaaliehdokas allekirjoittaa.

Käppis
05.11.2012, 00.05
Referenssiksi tuoretta BBC:n juttua Berliinistä (http://www.bbc.co.uk/news/magazine-20068083). Vähän kaikkea pyöräkaistoista, kypärän käytöstä, jalkakäytävällä ajamisesta ja eritoten suvaitsevaisuudesta. En oikein tiennyt mihin tämä kuuluisi joten laitetaan tänne.

kriittinen
09.02.2013, 11.47
Onko työmatkasi täynnä lumivuoria, sohjoon jäätyneitä syviä uria, tappajasepeliä tai suolamössöä, joka tekee ohjaamisesta mahdotonta ja uhkaa suistaa pyöräsi auton alle? Älä alistu, vaan tule mukaan helmikuun Talvikunnossapitokriittiselle pyöräretkelle vaatimaan, että pyörällä on voitava liikkua sujuvasti ja turvallisesti myös talvella!

Talvipyöräilyn kannalta kriittistä on erityisesti sellaisten pyöräväylien kunnossapito, jotka kulkevat vilkkaiden autoväylien varrella, ja joille ei ole olemassa vaihtoehtoista reittiä. Esimerkki tällaisesta väylästä on Kulosaaren silta, jolla ajoradalle siirtyminen tai toinen reittivalinta eivät ole vaihtoehtoja.

Kulosaaren silta oli joulukuussa 2012 viikkokaupalla ajokelvoton, kun ajoradan suolattu lumisohjo kipattiin useaan kertaan pyörätielle ja jätettiin siihen. Mannerjäätikköä muistuttava pyörätie moottorikadun vierellä yksinkertaisesti esti pyöräilyn idästä keskustaan.

Helsingin talvihoidon budjettiin on lisätty 450 000 euroa pyöräteiden talvikunnossapidon tehostamiseen. Tämä on hyvä alku, mutta ei vielä takaa talvikunnossapidon onnistumista. Resurssien lisäksi vaaditaan tehokkaita työmenetelmiä, toimenpiteiden oikea-aikaisuutta, tarkoituksenmukaisia koneita ja oikeaa asennetta. Satunnaisesti auratuista pyöräteistä ei ole hyötyä kaupunkilaisille. Meidän on voitava luottaa siihen, että pääreitistö pidetään kunnossa talvellakin säännöllisesti.

Asianmukaisella varustuksella pyöräily ei ole vuodenajasta kiinni. Liikenneministeriön tutkimuksen mukaan joka neljäs pyöräilisi talvellakin, jos tiet olisi pidetty kunnossa. Jos pyöräilyä todella halutaan lisätä, on pyöräilystä tehtävä mahdollista myös talvella.

Tiistaina 12.2. Kriittinen pyöräretki vyöryy Kulosaaren sillalle muistuttamaan, että kyseessä on yksi tärkeimmistä kantakaupungin sisääntuloväylistä - myös talvella. Kokoonnumme klo 17.30 Pyöräkeskuksella Narinkkatorilla, missä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri lausuu sanasen pyöräteiden talvikunnossapidosta. Lähtö klo 18.00. Retki päättyy Vaasanaukiolle Kallioon. Tule mukaan näyttämään, että talvellakin pyöräillään!

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät. Mikäli haluat tulla mukaan suunnittelemaan ja kehittämään Kriittisiä pyöräretkiä, ilmoittaudu Otsolle (otso.kivekas (at) hepo.fi) tai tule retken päätteeksi juttelemaan järjestäjien kanssa.

Kriittisen pyöräretken reitti kartalla: http://goo.gl/maps/YM1BB

Lisätietoa ja linkkejä Kaupunkifillari-blogissa: http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2013/01/29/talvikunnossapitokriittinen-pyoraretki-12-2-2013/

kriittinen
06.04.2013, 14.03
Ensi tiistaina 9.4. kesäkauden ensimmäinen Kriittinen pyöräretki! Teemana kaupunkipyörät. Kokoontuminen Narinkkatorilla klo 17.30, lähtö klo 18. Tervetuloa mukaan!

Lisätietoja: http://www.hepo.fi/2013/04/06/kaupunkipyorateema-avaa-kriittisten-pyoraretkien-kesakauden/
FB-event: https://www.facebook.com/events/545972582114208/

kriittinen
13.05.2013, 21.42
Kokoontuminen Pyöräkeskuksella Narinkkatorilla tiistaina 14.5. klo 17:30, lähtö klo 18.

Reitti kulkee tärkeimpiä työmatkakatuja, mm. Hämeentietä, Helsinginkatua, Runeberginkatua ja Mechelininkatua - joille kaikille pitää saada kunnolliset ja turvalliset pyöräilyväylät. Osalle näistä niitä on jo suunniteltukin. Nyt pitää varmistaa, että ne myös toteutetaan.

Kartta: http://goo.gl/maps/gYoZL

Matka on noin 10km ja kestää vajaan tunnin. Vauhti pidetään rauhallisena niin, että mukana pysyy millä pyörällä vain. Poliisi sulkee muun liikenteen sitä mukaa kun etenemme, joten pyöräily ajoradalla on turvallista kokemattomammillekin.

Kriittinen pyöräretki kulkee niillä Helsingin katuosuuksilla, joilla pyöräliikenne on jätetty autoliikenteen varjoon. Tule mukaan osoittamaan, että pyöräilijät ovat merkittävä osa liikennettä, joka tulee ottaa huomioon kaupunkisuunnittelussa. Pyöräilijöillä on oikeus hyvin suunniteltuihin ja laadukkaisiin pyöräreitteihin.

Näytetään, että pyörä on planeetan paras kulkuneuvo ja kätevä tapa liikkua kaupungilla!

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät. Mikäli haluat tulla mukaan suunnittelemaan ja kehittämään Kriittisiä pyöräretkiä, ilmoittaudu Otsolle (otso.kivekas (at) hepo.fi) tai tule retken päätteeksi juttelemaan järjestäjien kanssa.

Tervetuloa mukaan!

Samaan aikaan järjestetään kriittinen pyöräretki ainakin myös Tampereella ja Vantaalla
- Helsingin kriittinen pyöräretki: https://www.facebook.com/events/325772047525690/
- Tampereen kriittinen pyöräretki: www.facebook.com/events/163101327188800/ (http://www.facebook.com/events/163101327188800/)
- Vantaan kriittinen pyöräretki: http://www.facebook.com/events/513499328685958

Sami93
09.07.2013, 00.35
Tänään (9.7) mennään taas!

http://www.facebook.com/events/439732619444371/ (http://www.facebook.com/events/439732619444371/)

Kokoontuminen tiistaina 9.7. klo 17.30 Narinkkatorilla, lähtö klo 18. Kriittisen pyöräretken järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät. Tervetuloa, ja omat piknik-eväät mukaan!

Reittikartta: http://goo.gl/maps/n59sK

juminy
09.08.2013, 20.23
Kriittinen pyöräretki 13.8. – Koululaisella on oikeus pyöräillä (http://www.hepo.fi/2013/08/07/kriittinen-pyoraretki-13-8-koululaisella-on-oikeus-pyorailla/)

kriittinen
16.09.2013, 20.42
http://mo.kapsi.fi/kuva/pyora/kriittinen/2013/autoton/materiaali/itaevent_mini.jpg

Vuonna 2011 Kriittinen pyöräretki valtasi Länsiväylän. Vuonna 2013, Autottomana päivänä, kriittinen massa vyöryy Itäväylälle ja palauttaa sen hetkeksi takaisin ihmisille. Autottoman päivän Kriittinen pyöräretki vaatii, että Itä-Helsinkiä aletaan viimein kehittää kaupungin tavoitteiden mukaisesti kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen ehdoilla. Elämälle vihamieliset moottoritiehankkeet on hylättävä lopullisesti. Niiden sijaan on rakennettava laadukas pyörätie, Itäkatu sekä kaupunkia, joka on mitoitettu ensisijaisesti ihmisille.

Kokoonnumme Narinkkatorilla sunnuntaina 22.9. klo 13 puheiden ja muun ohjelman merkeissä. Kulkue Itäväylälle lähtee liikkeelle klo 14. Retki päättyy Tallinnanaukiolle Itäkeskukseen. Tule mukaan kokemaan pyöräilyn ilo tasaisella ja leveällä väylällä, sekä vaatimaan parempaa kaupunkia Itä-Helsinkiin!

Kriittisen pyöräretken järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin seudun Maan ystävät.

Lisätietoja:
http://www.hepo.fi/2013/09/13/autottoman-paivan-kriittinen-pyoraretki-itavaylalle/
Facebook-event: https://www.facebook.com/events/272812056191594/