PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä energiaa mukaan lenkille?

Fillarimies
22.03.2007, 19.16
Mulla on se ongelma, että kun ajaa pitkään, menee niskat kipeeksi ja alkaa heikottamaan. Yleensä noin 30km maastoajon jälkeen! Eli mitä ootte napsinu/hörppiny naamaan aina kun alkaa heikottamaan?
Energiajuomaa, mutta mikä on paras?
suklaata?
makkaraa:D ?

supertele
22.03.2007, 19.49
Vähemmän tulee mitään lenkeillä popsittua, mutta Alpen-patukat kulkee yleensä mukana. Tänään viimeksi ostin pari pakettia. Hinta oli noin 2,4€/6kpl ja energia löytyy 1800kJ/100g. Makukin on hyvä ja vaihtelun vuoksi vuorotellen mansikkaa ja suklaata. Löytyy luultavasti lähimmästä ruokakaupasta.

edit: niin ja lenkillähän ei juoda kun vettä.

edit2: virhe

Hauki
22.03.2007, 20.41
energia löytyy 1800kcal/100g.

Pilkkuvirhe jossain?

supertele
22.03.2007, 20.55
Pilkkuvirhe jossain?

syvät pahoitteluni. vaikka pariin kertaan tarkistin pääsi virhe syntymään. 1800 on siis kuitenkin kilojouleja eikä kaloreita. 1800kJ=427kcal

Patron
22.03.2007, 20.57
Äijällä on tuhdit patukat!
Se on varmaan kilojouleja. Kilokaloreita on n. 300kCal/100g

GF229
22.03.2007, 21.16
tankkaa hiilareita muutama tunti ennen lenkkiä (vedä esim. puuroa, ruisleipää, perunaa, pastaa, banaania tms) niin pitäis homman sujua;)

suklaan sisältämä energia on kovin lyhytkestoista, vältä sitä hätävarana.
Mieluummin vaikka energiapatukoita tai rusinoita. Makkaraa en myöskään suosittele lenkille, voipi tulla raskas olo

energiajuomia kannattaa kokeilla eri merkkisiä; Gutzy ja Maxim sopivat
minulle, "HartStopista" tulee vain paha mieli.

Attitude
22.03.2007, 21.35
Itte on värkänny energiapatukat. Kun on nääs helppo tehrä ja saa itte säädellä maun (eikä maksa paljo).

Tarveaineet pikkupellilliselle:

- 200g margariinia
- 100g fariinisokeria
- reilu ruokalusikallinen siirappia
- 300g kaurahiutaleita
- 100g rusinoita (esim.)
- 50g viikunoita (esim.)
- 50g aprikooseja (taas kerran esim.)

Uuni 150 astetta. Sulata margariini ja fariinisokeri levyllä. Heitä sekaan siirapit. Kunhan ovat juoksevaa niin tuikkaa sekaan kaikki loputkin aineet ja sekoita hyvin. Voitele levy tai joku muu tötterö ja levitä tahna sille (tasoita haluaman paksuseksi levyks). Kärvennä uunissa about 20 min (kunnes ruskistuu vähän). Ota uunista ja leikkaa patukoille muoto (mutta älä yritä irrotella). Anna jäähtyä ja irrottele vasta sitten ja kääräse folioon. On hyvvää ja hakkaa € 2 "energiapatukat" mennen tullen!;)

Melka
22.03.2007, 22.23
Tota Attituden energiapatukkaohjetta täytyy kyl joskus ehdottomasti kokeilla valmistaa!
Itse olen tähän asti pärjännyt Isostari pulverista sekotetulla juomalla ja Lidlin myslipatukoilla tai sitten Alpenin myslipatukoilla.
Niin ja tosiaankin hiilareita kannattaa syödä pari tuntia ennen lenkkiä kuten tossa aikasemmin mainittiin.

Mika Nieminen
22.03.2007, 22.38
Alle kolmen tunnin lenkillä on turha popsia mitään patukoita.

Sitä pidemmillä toimii mikä tahansa patukka mistä saa energiaa. Joku Tupla tai sen kopio toimii siinä missä joku "oikea urheiluravinto"

Jooa
22.03.2007, 22.55
Minäkin suosin omatekoisia. Attituden versiosta poiketen voin, sokerin ja siirapin sijasta käytän melko runsaasi maissilastuja. Siis patukka on periaatteessa täysin kuiva. Käärepaperina käytän voipaperia.

Helppo syödä ajaessa. Ei varmasti tahmaa kuumimmallakaan säällä ja voipaperi kestää erittäin hyvin sadetta. Tosin patukkahan on suht kuiva, joten nestettä on syytä olla saatavilla. :D

Jos lenkki kuitenkin kestää paria kolmea tuntia pidempään, eväslaatikkoa on syytä availla jo ihan ensimmäisestä tunnista alkaen.

kauris
22.03.2007, 23.22
Minäkin suosin omatekoisia. Attituden versiosta poiketen voin, sokerin ja siirapin sijasta käytän melko runsaasi maissilastuja. Siis patukka on periaatteessa täysin kuiva. Käärepaperina käytän voipaperia.

Attitudelle kiitos tarkasta ohjeesta paistoaikoineen ja muineen. Jooan resepti kuulosti myös mielenkiintoiselta, koska ainakin Alpenin patukoiden kanssa kesähelteillä on melkoinen tahmaamisongelma. Eritoten se kääre, jossa patukka on ollut, on pirun jogurtttinen taskuun laitettavaksi.
Laitahan Jooa vielä tarkemmat ainesosat ja muut teko-ohjeet, niin päästään leipomaan.

Melka
22.03.2007, 23.27
Attitudelle kiitos tarkasta ohjeesta paistoaikoineen ja muineen. Jooan resepti kuulosti myös mielenkiintoiselta, koska ainakin Alpenin patukoiden kanssa kesähelteillä on melkoinen tahmaamisongelma. Eritoten se kääre, jossa patukka on ollut, on pirun jogurtttinen taskuun laitettavaksi.
Laitahan Jooa vielä tarkemmat ainesosat ja muut teko-ohjeet, niin päästään leipomaan.

Heh, pitäis kohta avata oma topikki patukan leipomiselle. :p

Fillarimies
23.03.2007, 09.49
Mulla on kans ollu niitä alpenin patukoita matkassa, mutta se jugurtti on kesähelteellä suorastaan rasittavaa:D
Sitte oon joskus käyttäny HardSporttia mitä saa kaupan mehuhyllyjen vierestä (yleensä) ihan ok. urheilujuomaa kaikkeen muuhun paitsi pyöräilyyn..tai sitte mä oon liian energiasyöppö:(
Hmm..noita leivoksia vois kokeilla (jos uskaltaa):eek:

Ohiampuja
23.03.2007, 12.39
Minä käytän geelejä, Power baria jos löytyy, muuten Dexalin pusseja, joita löytyy lähes jokaisesta ruokakaupasta.

Fillarimies
23.03.2007, 13.07
Onko niillä urheilujuomamerkeillä käytännössä mitään muuta eroa kuin maku?

Jupis
23.03.2007, 13.23
Pistetääs tää minunkin resepti tänne:

Juhan Energiapossut

1dl mysliä
1dl pecan & saksanpähkinäsekoitusta
1,5dl kaurahiutaleita
0,25dl kuivattuja omenoita pieninä paloina
1dl omenamehua
6tl hunajaa
1kpl kananmunanvalkuainen
0,5rl kanelia

Mysli ja pähkinät hienonnetaan tehosekoittimella. Omppumehun lämmitin ensin kevyesti, hunajaa ja kaneli sit sinne perään. Myslit, pähkinät & omput kippoon, omenamehuhunaja perään -> sekoitetaan. Kananmunanvalkuainen lisätään ja sekoitetaan. Kaurahiutaleita lisätätään, että sakeus osuu kohdalleen (näytti tönköltä kaurapuurolta, lusikka pysyi pystyssä)
Mössön laitoin piparkakkupossumuotin lävitse pellille. Sit vaan uuniin n. ~15min @ 175C. Valmis!!!
Satsista tuli 5kpl patukoita noin 65g/kpl

Seuraavaan satsiin meinasin korvata osan pähkinöistä ja kaurahiutaleista riisimuroilla. Makuna kiinnostaisi kokeilla perinteinen porkkanakakku.
Viimeisimmät tein jostakin trooppisista kuivatuista hedelmistä kun en omenaa löytänyt lähikaupasta.

Juke
23.03.2007, 14.30
Kuulostaa oudolta, mutta viileillä ilmoilla toimii seos, jossa on puolet rasvatonta maitoa ja puolet banaani- tai muuta klöntitöntä jogurttia. Ja toiseen pulloon tietty vettä. Lämpimillä säillä ei kannata yrittää, voipi koko sotku hapantua.

mk
23.03.2007, 14.42
minulla yleensä mukana joko puhdasta vettä pullossa/pulloissa/repussa ja lisäksi myslipatukkaa (alpen,paussi). Joskus reppuun maastoreissulle tulee tehtyä ruisleipää evääksi pitemmälle lenkille. Maantielle pullot / myslit .

miqsu
23.03.2007, 14.50
Ihan normi hiilarijauheet(esim. ikivireästä, tai mikä lie ketju oli) vedessä ja camelbakin sisällä, letku suussa ja kova meno päällä. Nopeita, eli tarvii tankata aika tiheästi, muuten tulee nälän tunne :)

Hitaita, vaikka sitä ruisleipää, ennen treeniä.

Jooa
23.03.2007, 15.22

No tuosta minun seoksestahan tulee käytännössä mysliä. Minä laitan suht runsaasti maissilastuja, koska ne tuo jotenkin suolaisen maun tuohon. Puurohiutaleina käytän neljänviljanpuuroa. Omien kokemuksien perusteella kaurahiutaleista tulee _todella_ kuivan makuinen. Kaikki ainekset sekoitetaan kulhossa. Maissilastut yleensä murskaan, esim. kädessä, ennen kulhoon laittamista. Sekoitellaan niin, että puuro- ja maissilastut tarttuvat kuivaherkkujen sokeriin eikä siten tarttumista kääreeseen tapahdu.

Kääreen teen noin 20x20cm voipaperipalasta. Pyöräytetään tuubiksi. Taitellaan toinen pääty. Naittajalla kiinni. Roippeet sisään ja sama toimenpide toiseen päätyyn.

http://img402.imageshack.us/img402/3132/ptkisom2.th.jpg (http://img402.imageshack.us/my.php?image=ptkisom2.jpg)

Syöntitoimenpiteessä repäistään toinen pääty auki ja kaadetaan kitusiin. Jos tarttumista tapahtuu niin sitten ei olla sekoiteltu tarpeeksi.

Fillarimies
23.03.2007, 16.25
Ihan normi hiilarijauheet.
Noilla sun ohjeillahan vielä joku tappaa itsensä;) :D

Kiovan Dynamo
23.03.2007, 16.55
Alle kolmen tunnin lenkillä on turha popsia mitään patukoita.

Sitä pidemmillä toimii mikä tahansa patukka mistä saa energiaa. Joku Tupla tai sen kopio toimii siinä missä joku "oikea urheiluravinto"

Jep. Aivan samaa mieltä.

Jos 30km:n kohdalla alkaa heikottamaan, niin kannattaa mieluummin katsoa siinä vaiheessa sitä, mitä tuli vedettyä aamupalaksi. Johan sitä kohta jo pitää ottaa kauppareisullekin geelit mukaan, jos tuolle tielle lähdetään... :eek:

Onhan sitä tietysti ajettu näitäkin retkiajoja, joissa 50% ajasta on käytetty ruisleipien vetelyyn ja sen lisäksi käyty vielä pullakahvilla, ettei vahingossa tule noutaja kesken ajamisen.

Traccia bianca
23.03.2007, 17.20
minulla yleensä mukana joko puhdasta vettä pullossa/pulloissa/repussa ja lisäksi myslipatukkaa (alpen,paussi). Joskus reppuun maastoreissulle tulee tehtyä ruisleipää evääksi pitemmälle lenkille. Maantielle pullot / myslit .

Samaa täälläkin.Nyt tosin tuli tuota mainiota Gutzya(lemon+caffeine) hankittua.
Parin tunnin lenkit menee ihan pelkällä vedellä olettaen että aamusella on tullut syötyä kunnolla.(muutoin tulee noutaja )
Klassinen pähkinä-rusina sekoitus toimii edelleen varsin hyvin.

miqsu
23.03.2007, 18.10
Noilla sun ohjeillahan vielä joku tappaa itsensä;) :D

Noniin... Olisi varmaan pitänyt jättää kommentoimatta tähän ketjuun :)

Hoitakaa te muut luonnollisesti tuo touhu, ja antakaa minun yksin vetää jauhojani :p

hunvo
23.03.2007, 18.30
Mulla ongelmana ei ole niinkään energian loppuminen kuin suonen vedot. Kovalla lenkillä kahden tunnin kohdalla on pakko olla jotain muuta kuin vettä jos meinaa ettei joka ylämäessä iske krampit. Dexalin light tosi lightinä on riittänyt. En tiedä toimisko ihan paljas vichy. On tosin kalliimpaa kuin Dexal.
Onko myynnissä ihan joku suolavalmiste? Vaikka samapa tuo on se 1-2% hiilaria siinä veden seassa kun sillä saa tarvittavat suolat.

Miten noi kuidut lenkillä? Eli onko pitkälllä lenkillä parempi vetää geeliä vai myslipatukkaa vai otetaanko sekaisin?

Pitäskö ottaa jokin lisäravinnevalmiste käyttöön ton kuumimman kesän ajaks kun krampit tahtoo vaivata?

mk
23.03.2007, 18.44
minulla myös oli noita kramppeja viime kesänä. Nyt ei enää ole ilmennyt, kun olen ottanut viime syksystä asti magnesium tablettia c-vitamiinin lisäksi. (magnesia350 ja C-vitamiinia500mg aamuisin molemmat) Olisiko tuosta magnesiumista apua ? kannattaa ainakin kokeilla :seko:
Lihaskramppi eli suonenveto (http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=6396466)

Pekka L
23.03.2007, 20.03
No ei kai sitä magnesiumia nyt tabuina tarvi ottaa... ruisleivässä sitä on jo n.85mg/100g ja banskussakin hyvin, 33mg/100g. Tietty jos on keliakia.

En ole mitään extreme-lenkkiä tehnyt, pisin 112km maantiellä eli nelisen tuntia. Samaa luokkaa useampi lenkki viime kesänä. Koko lenkki vedellä ilman mitään ongelmaa. (2x0,85l) Jos vain kerran päivässä treenaa, on mielestäni ihan turha kantaa mitään ruokaa mukana. Monipuolista sapuskaa ja ennen lenkkiä hyvissä ajoin tankki täyteen.
Sokerilitkut pullossa värjää hampaat ja maistuu lievästi sanottuna paskalta kun lämpiää. Vesi on 20-asteisenakin ihan juotavaa.

906
24.03.2007, 01.02
omia patukkareseptejä lähettäneille sata lisäpistettä! kiitos, testaillaan...

veivari
24.03.2007, 14.29
Masu kun ei kestä kaupan energiajuomia, olen valmistanut juoman, jonka sekoitan lenkkiä edeltävänä iltana, että hunaja ehtii kunnolla liueta. Puolelle litralle vettä sekoitetaan täysi teelusikallinen hunajaa, ja lisäksi ripaus suolaa. Jokainen voi tietenkin muutella suhteita makunsa mukaan, suolaa ei tietenkään kannata sekoitella kovin suuria määriä.
Maha kestää juoman hyvin, onhan kysymyksessä luonnon omat aineet. Juomasta saa lisäksi joukon hivenaineita ja vitamiineja.
Puhdasta vettä voi tietenkin varata toiseen pulloon.

apartanen
24.03.2007, 14.36
Myslipatukan olen minäkin hyväksi todennut.
Ensinnäkin energiamäärät eivät ole paljoa alle noiden energiapatukoiden ja yhden patukanhinnalla saat 6kpl Alpenia.
Toisekseen energia maistuu melko pahalle jo ihan ilman sen kummempaa pyöräilyä ja satulassa vielä pahemmalle. Hiukan imelä myslipatukka on noin 10 kertaa helpompi syödä satulassa ja sen saa veden kanssa mainiosti alas.

marco1
24.03.2007, 14.56
Jos 30km:n kohdalla alkaa heikottamaan...
SNIP

Tarkat kilometrirajat milloin "saa" ottaa lisäpotkua on kyllä höpöjä... Tarve riippuu vähän maastosta ja ponnistuksen/ahistuksen määrän suhteesta tavoitevauhtiin ja kuluneeseen suoritusaikaan. :rolleyes:

Minulle järkevimpiä käyttötapoja näille voimapatukoille on kiskoa semmoinen samalla kun vaihtelee lenkkikamppeita heti töistä tulon jälkeen, silloin ehtii ajoissa ajamaan. Kesälläkin lounas joskus ennen puoltapäivää ja 16-17 välillä energyriegel nassuun ja samantien lenkille niin sillä ajaa jo mukavasti pari tuntia. Ei kuitenkaan auringonlaskuun, ei ainakaan näillä leveysasteilla.

holapeelo
24.03.2007, 15.48
Kiitokset energiapatukka-ohjeista, täytyypä joskus kokeilla! :) Onkohan tämä ainoa keino saada miehet kokkaamaan? ;)

Jupis
24.03.2007, 19.08
Onkohan tämä ainoa keino saada miehet kokkaamaan? ;)

Hä?!? Oman kokemukseni mukaan nykyajan naiset eivät tee ruokaa ollenkaan. Jotain murinaa on lähinnä vaan kuulunut kun olen joskus vihjaillut, että olis ihan kiva jos ruoka olisi valmiina lenkiltä tullessa ja ite joutuu loppupeleissä sit kuitenkin kokkailemaan.

hannupulkkinen
24.03.2007, 19.26
Masu kun ei kestä kaupan energiajuomia, olen valmistanut juoman, jonka sekoitan lenkkiä edeltävänä iltana, että hunaja ehtii kunnolla liueta. Puolelle litralle vettä sekoitetaan täysi teelusikallinen hunajaa, ja lisäksi ripaus suolaa. Jokainen voi tietenkin muutella suhteita makunsa mukaan, suolaa ei tietenkään kannata sekoitella kovin suuria määriä.
Maha kestää juoman hyvin, onhan kysymyksessä luonnon omat aineet. Juomasta saa lisäksi joukon hivenaineita ja vitamiineja.
Puhdasta vettä voi tietenkin varata toiseen pulloon.
Hunaja vain ei ole optimaalista sokeria juomaan. Se on muistaakseni disakkariini. Parempi on laittaa hedelmäsokeria tai rypälesokeria, jotka ovat monosakkariineja ja maltodekstriiniä joka on polysakkariini. Hunaja nostaa verensokeria liian nopeasti ja vaikuttaa insuliinieritystä kiihdyttävästi, joka puolestaan vaikeuttaa lihasglykogeenin hyväksikäyttöa ja voi näinollen johtaa ennenaikaiseen uupumukseen.
Noiden monojen ja polyjen suhde voisi olla noin 30/70.

Fillarimies
24.03.2007, 19.46
Noniin... Olisi varmaan pitänyt jättää kommentoimatta tähän ketjuun :)

Hoitakaa te muut luonnollisesti tuo touhu, ja antakaa minun yksin vetää jauhojani :p
Tottakai saa kommentoida, tuli vaan mieleen hiilikuitu

No niin. Kävimpä tänään 3h lenkillä, ylämäkeä varmaan n.60% koko matkasta.
Hardsporttia laitoin 2 pussia kahteen litraan vettä. Ei tullut heikotuksen tunnetta, kun vielä kiskoin 2 myslipatukkaa, niin olo on nytkin vielä virkeä vaikka tulihan sitä poljettua aika rankasti.
Aaattelin, että vois tänään kokeilla tuota energiapossu ohjetta. Osan aineistahan voi tosiaan vähän säveltää oman maun mukaan..:D
Katotaampa mitä myrkkyä niistä tulee mun taidoilla :rolleyes:

Kävin hakemassa äskettäin Dexal light urheilujuomatiivistettä. Myyjä sanoi, että kannattaa tehdä vähän laimeampaa kuin ohjeessa on sekoitus-suhde, että juoma kerkeää imeytyä suorituksen aikana.. Onko kokemuksia kyseisestä tiivisteestä?

-Nikke kuittaa-

Pekka L
24.03.2007, 20.04
Hunaja vain ei ole optimaalista sokeria juomaan. Se on muistaakseni disakkariini. Parempi on laittaa hedelmäsokeria tai rypälesokeria, jotka ovat monosakkariineja ja maltodekstriiniä joka on polysakkariini. Hunaja nostaa verensokeria liian nopeasti ja vaikuttaa insuliinieritystä kiihdyttävästi, joka puolestaan vaikeuttaa lihasglykogeenin hyväksikäyttöa ja voi näinollen johtaa ennenaikaiseen uupumukseen.

Mitä sää hannu höpötät? Hunajasta saa loistavan urheilujuoman kun sekoittaa hunajaa, mustikkasoppaa, vettä ja lirauksen sitruunamehua. Mitä nopeammin urheilujuoma imeytyy, sen parempi. Niissähän käytetään glukoosia, joka imeytyy suoraan. Ei se todellakaan nosta insuliinia rasituksen aikana, tämä kommentti olisi kuulunut sinne kunto ylös paino alas -topikkiin.
Fruktoosilla saa kaikkein varmimmin pakin sekaisin kun jää vatsaan hölskymään eikä imeydy. Ja kuten sanottu, mä vetelen vettä vaan treeneissä.

Marsusram
24.03.2007, 22.16
Onko niillä urheilujuomamerkeillä käytännössä mitään muuta eroa kuin maku?
Happamuudessa on eroja. Ainakin Hartsporttin limunaatiin en enää koske, kun olen pari kertaa saanut huonoja kokemuksia. Juomaa on tarjottu liian väkevänä (ohjeiden mukaisena), jolloin ei imeydy, vaan jää vatsaan hölskymään suorituksen aikana. Imeytymistoiminnan loputtua tulee tiltti puolen tunnin sisään. Dexalin juomiakin kannattaa joitakin laimentaa suositellusta, etenkin jauheita, osa menee ihan ohjeen mukaisena. Kaikki nuo pitää testata omakohtaisesti sopivaksi.
Geelien tultua olen energian saannissa turvannut niihin, ellei kisan järjestäjällä ole tarjota testattua juomaa. Squeezy on melko ärhäkkää vatsalle, Powergel ja Maxim parempia.
Riskiä pienentääksen kannattaa ottaa yksi muki vettä ja toiseen mukin urheilujuomaa jos ei omia energioita ole mukana.

PHI
24.03.2007, 22.59
Flapjack..

hannupulkkinen
24.03.2007, 23.07
Mitä sää hannu höpötät? Hunajasta saa loistavan urheilujuoman kun sekoittaa hunajaa, mustikkasoppaa, vettä ja lirauksen sitruunamehua. Mitä nopeammin urheilujuoma imeytyy, sen parempi. Niissähän käytetään glukoosia, joka imeytyy suoraan. Ei se todellakaan nosta insuliinia rasituksen aikana, tämä kommentti olisi kuulunut sinne kunto ylös paino alas -topikkiin.
Fruktoosilla saa kaikkein varmimmin pakin sekaisin kun jää vatsaan hölskymään eikä imeydy. Ja kuten sanottu, mä vetelen vettä vaan treeneissä.
No kyllä se on ihan kokeellisesti todettu, että paras urheilujuoma on se, josta energiaa vapautuu tasaisesti, silloin oikea yhdistelmä on rypälesokeri ja maltodekstriini. On jopa kehitelty sellaisia juomia, joissa on imeytymistä hidastavia aineita.
Pitänee hakea asiasta dokumentti. Nyt en jaksa kun juon viiniä.
Olen itse tehnyt yli 70 pitkää kuntokisaa ja mitä pidempi suoritus sitä tärkeämpää on energian saannin tasaisuus-
Parasta esimerkiksi yli kuuden tunnin soudussa oli mustikkasoppa, jossa oli maltoa ja fruktoosia.

DrJones
24.03.2007, 23.09

Hunaja ei ole diasakkaridi vaan on monosakkaridi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokeri)

Hunaja sisältää juuri hedelmä -ja rypälesokeria.

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hunaja

"Hunaja sisältää keskimäärin:

* 38 % hedelmäsokeria
* 32 % rypälesokeria
* 1,5 % ruokosokeria
* 1,5 % mallassokeria
* 6 % muita sokerilajeja
* 17 % vettä
* noin 4 % muita ainesosia"

Eikös hunaja ole juuri erinomaisen hyvä jatke urheilujuomiin? Pitää sisällään juuri niitä ainesosia joiden mainitsit olevan optimaalisia. Sekoititko valkoiseen sokeriin? "Sakkaroosi on disakkaridi, jota kutsutaan myös sukroosiksi, ruokosokeriksi tai tavalliseksi sokeriksi." En mä näistä mitään ymmärrä tai tiedä, mutta Wikipedia ja Copy-Paste on tuttuja ;)

Itse tekemäni urheilujuoma:

-Litra vettä
-1/3 tl suolaa (ei Pansuolaa, vaan tavallista ruokasuolaa, tämän suosituksen kertoi minulle Tahko MTB:n lääkäri)
-2-3 rkl hunajaa
-mehua maun mukaan, sekoite mehua, tuoremehua tms. pohjaksi

Lenkeillä tulee käytetty Lidl:n myslipatukoita, halpoja. Retki tyyppisillä pidemmillä lenkeillä tulee popsittua banaaneja, suolakurkku lohkoja, rusinoita, joskus leipiä.

hannupulkkinen
24.03.2007, 23.24
Joo minäkin kävin katsomassa hunajan sokerikoostumuksen ja olin tosiaan väärässä. Se on monosakkaridi tai vähän kukista riippuen siinä on useanlaisia sokereita, niinpä se voisi olla hyvä osa urheilujuomaa, mutta hitaampien hiilareiden(polysakkaridien) kanssa.

Hunaja on vain niin pirun makeaa, samoin kuin fruktoosikin.
Se maistuu öklöltä. Dekstroosi on yhtä nopeata ja ei maistu niin makealta. Maltohan ei taas maistu oikein miltään.

YT
24.03.2007, 23.27
Kannaattaa ottaa myös huomioon, että hunaja on mehiläisen oksennusta.

Pekka L
25.03.2007, 07.10
Olen itse tehnyt yli 70 pitkää kuntokisaa ja mitä pidempi suoritus sitä tärkeämpää on energian saannin tasaisuus-
Parasta esimerkiksi yli kuuden tunnin soudussa oli mustikkasoppa, jossa oli maltoa ja fruktoosia.

Noo, itsellä ei noin pitkistä kisoista ei ole kokemusta. Mutta yli viiden tunnin soudussa parasta, kirjaimellisesti (http://www.suursoudut.net/tulos06/ss06421.htm), oli Dexal Light n.2x väkevämpänä kuin sekoitusohjeessa (n.5-6%) + PowerBar geelit.
Dexalin sekoitusohje on niin varman päälle että kaikki herkkävatsaiset maratoonarit pystyisi sitä juomaan, ohjeenmukaisesta litkusta ei paljon iloa ole kun mennään isoa kovaa ja pitkään. Hiihdossa ja soudussa voi vetää huoletta väkevämpää, sellaista kuin kisoissa yleensä suositellaan käytettäväksi.

p-olkisin
25.03.2007, 11.48
Kannaattaa ottaa myös huomioon, että hunaja on mehiläisen oksennusta.

:D :D :D :D !!!!!

JarnoH
25.03.2007, 13.59
Aika rohkeeta väittää kenellekään että alle kolmen tunnin suorituksessa ei tarvitse lisä-energiaa. Ihmisen kyky varastoida hiilihydraatteja on kovin rajallinen. Henkilö jolla ei ole taustaa kestävyysurheilusta kuluttaa ne hyvin nopeasti kokonaan, sillä elimistö ei ole oppinut käyttämään hyväksi kehon rasvoja energiaksi yhtä tehokkaasti kuin enemmän harjoitelleen elimistö.

Toisin sanoen hyvän peruskunnon omaava tyyppi pärjää pidempään ilman lisäpotkua. Verensokerin putoaminen liian alas on merkki siitä että lisää hiilareita tarvitaan.

Suklaapatukka on erittäin huono vaihtoehto, sillä siinä valtaosa energiasta tulee glukoosista ja rasvasta -> ei hyvä.

Suosittelen geelejä ja urheilupatukoita rankempaan suoritukseen. Hitaampaan menoon sopii paremmin myslipatukat, banaanit ja leivät. Juomaa kannattaa aina pitää saatavilla. Pelkkä vesi on myrkkyä elimistölle kuumilla keleillä, sillä siitä ei saa elimistön tarvitsemia suoloja jotka karkaavat hien mukana. Tosin geelit sisältävät usein näitäkin eli niiden kanssa vesikin on useimmiten ok.

Suosittelen esim. juoksija -lehden foorumin lukemista ravintoasioissa. Siellä tuntuu olevan parempaa tietoa kuin täällä.

Pekka L
25.03.2007, 14.21
Aika rohkeeta väittää kenellekään että alle kolmen tunnin suorituksessa ei tarvitse lisä-energiaa. Ihmisen kyky varastoida hiilihydraatteja on kovin rajallinen. Henkilö jolla ei ole taustaa kestävyysurheilusta kuluttaa ne hyvin nopeasti kokonaan, sillä elimistö ei ole oppinut käyttämään hyväksi kehon rasvoja energiaksi yhtä tehokkaasti kuin enemmän harjoitelleen elimistö.

Toisin sanoen hyvän peruskunnon omaava tyyppi pärjää pidempään ilman lisäpotkua. Verensokerin putoaminen liian alas on merkki siitä että lisää hiilareita tarvitaan.

Suklaapatukka on erittäin huono vaihtoehto, sillä siinä valtaosa energiasta tulee glukoosista ja rasvasta -> ei hyvä.

Suosittelen geelejä ja urheilupatukoita rankempaan suoritukseen. Hitaampaan menoon sopii paremmin myslipatukat, banaanit ja leivät. Juomaa kannattaa aina pitää saatavilla. Pelkkä vesi on myrkkyä elimistölle kuumilla keleillä, sillä siitä ei saa elimistön tarvitsemia suoloja jotka karkaavat hien mukana. Tosin geelit sisältävät usein näitäkin eli niiden kanssa vesikin on useimmiten ok.

Suosittelen esim. juoksija -lehden foorumin lukemista ravintoasioissa. Siellä tuntuu olevan parempaa tietoa kuin täällä.

Jaaha... ensinnäkin, treenit on treenejä, kisat erikseen. Kun tehdään pitkiä treenejä, siinä nimenomaan myös harjoitetaan rasva-aineenvaihduntaa. Helpoiten se tapahtuu niin ettei hiilihydraatteja anneta, kehon on pakko käyttää enemmän rasvaa kun se ei hiilihydraattia saa. Eikä muuten henkilö, jolla ei ole kestävyystaustaa, tee kolmen tunnin treenejä.

Kuten sanoin, jos kerran päivässä treenaa, ei lenkin lisäenergia ole edes tarpeen. Eri asia on jos pitää ottaa päivän toinen treeni jo edellisen aikana huomioon, silloin pitää energiantarpeestakin huolehtia jo lenkin aikana. Eikä kenenkään kropasta lopu suolat ja muut hivenaineet yhdellä treenilenkillä jos syö päivittäin normaalisti ja monipuolisesti. Täyden matkan triathlon alkaa olla sellainen suoritus jossa asiaan pitää alkaa tosissaan kiinnittää huomiota.

Helpoista asioista voi tehdä miten vaikeita huvittaa, kuten vaikkapa kantaa voileipiä tai banaaneja pyöräpaidan takataskussa:rolleyes: Kun totuttelee vetelemään pitkät lenkit tosiaan rasvoilla, niin ne "energiat ei lopu" kesken lenkin. En ole koskaan kokenut pitkällä lenkillä totaalisippiä. Ja kroppa kiittää siinä vaiheessa kun mennään viisi tuntia liki AnK-sykkeillä. Ne joitten rasva-aineenvaihdunta pelaa, näyttää perävalot.

Puhun nyt omasta puolesta, mutta esim. viime kesänä joka ainoa soututreeni pelkällä vedellä, pisin 3,5h. Tulos näkyy tuossa linkissä ylempänä.

Nopsajalka
25.03.2007, 14.59
ei tommosilla 3h.lenkeillä mitään lisäenergiaa tarvitse
jollei sitten ole kyse mistään kisa vauhdista??
itsellä eilen reilu 4,5h maantie pk lenkillä pelkästään 0,5L.vettä mukana
ja ei tietoakaan uupumisesta ja aamupalaksi sämpylä kahvikuppi ja pienikulhomuroja.:p

ellmeri
25.03.2007, 15.19
ja ei tietoakaan uupumisesta ja aamupalaksi sämpylä kahvikuppi ja pienikulhomuroja.:p

Ai vai niin,noh 3 tuntia on kumminkin kestoltaan maantielläkin sellainen matka että on hyvä olla ainakin juomassa energiaa mukana,keho tulee samalla huollettua.

Eilen kovakuntoinen kaverikin katkesi maastossa 4 tunnin kohilla kun oli juomaa/vettä matkassa 0,7dl vain.
Noh siinä meni mun juomat sitä juottaessa että pääsi kotiin.:D

Me muut kurvailtiin 6-7 tuntia ja mulla oli jokunen patukka mukana.

hannupulkkinen
25.03.2007, 15.52
Pitkillä lenkeillä kyllä rasvojen käyttö tehostuu muutenkin, että tarvitsisi kärvistellä ilman energiajuomaa. Lisäksi palautuminen hidastuu huomattavasti jos pitkillä juo vain vettä. Onhan niinkin, että ravinnon hyödyntämiseen rasituksen aikana pitää myös opetella.
Tosiasiahan on se, että energiavaje vänhentää sitten kilpailun aikana tulosta huomattavasti ja jos et osaa ravintotäydennystä tehdä lenkillä niin et osaa tehdä sitä kisassakaan.

Pekka L
25.03.2007, 16.18
Pitkillä lenkeillä kyllä rasvojen käyttö tehostuu muutenkin, että tarvitsisi kärvistellä ilman energiajuomaa. Lisäksi palautuminen hidastuu huomattavasti jos pitkillä juo vain vettä. Onhan niinkin, että ravinnon hyödyntämiseen rasituksen aikana pitää myös opetella.
Tosiasiahan on se, että energiavaje vänhentää sitten kilpailun aikana tulosta huomattavasti ja jos et osaa ravintotäydennystä tehdä lenkillä niin et osaa tehdä sitä kisassakaan.

En ole kuin kerran elämässäni ottanut energiageelin lenkillä, silloin ostin sen ennen lenkkiä Jämin Kesportista ja halusin maistaa (PowerBar, olivat aika uusia silloin suomessa) Hyvin nuo kisassa putoaa, Pirkan hiihdossa 4 litraa 6% Dexalia ja neljä PowerBar -geeliä, vartti ennen starttia energiapatukka.

Kropan voi totuttaa melkein mihin vaan. Vaikka sitten syömiseen lenkillä. Kun sokerit alkaa loppua niin totta hemmetissä alkaa huipata kun kroppa huutaa sitä aina saamaansa energiatäydennystä. Mulla ei ole koskaan nälkä, eikä koskaan heikota lenkillä, kunhan huolehdin syömisestä ennen treeniä. Tuossa yllä mainittiin aika vähäisiä nestemääriä, kyllä juoda pitää. Kuivuminen on paljon isompi ongelma kuin energiansaanti lenkilläkin. Energiaa kropassa piisaa vaikka viikon yhtämittaiseen suoritukseen, nestettä ei. Tietysti käytetyt geelit sun muut pitää testata ennen kisoja, että sopii noin muuten itselle.

Kipu on muuten oikeastaan ainoa asia mihin keho ei totu.

Muuten, mitä luulette, käyttääkö Etiopian ja Kenian kestävyysjuoksijat geelejä ja urheilujuomia lenkeillä? En voi sanoa tietäväni oikeaa vastausta, mutta veikkaanpa että tuskinpa käyttävät. Pitää muistaa, että näihin tuotteisiin liittyy myös vahvasti sana kaupallisuus.

Jari Wiksten
25.03.2007, 16.37

Eri henkilöillä lenkit eivät välttämättä ole vertailukelpoisia kun puhutaan vain käytetystä ajasta.
Itsellä tänään 110km maantielenkki 33 keskarilla, nousumetrit 430m ja korkeusero 66m. Frwd väitti kuluneen 2250kcal ja Polar 2905kcal. Lenkin aikana kului 1,5 l vettä sekä banaani ja Lidlin 25g myslipatukka. Lenkin jälkeen kotona kyllä ruoka maistui. Eipä olisi onnistunut pelkällä 0,5 l vesimäärällä.

hannupulkkinen
25.03.2007, 16.40
Energiaa kropassa piisaa vaikka viikon yhtämittaiseen suoritukseen, nestettä ei.
Läskiähän on ja proteiineja, mutta ei niitä voi sellaisenaan hyödyntää. Rasvan käyttöönsaaminen suorituksen aikana on paljon työläämpää kuin glygogeenien. Siksi pitää lisäenergiaa ottaa. Kenialaiset varmaan eivät juo lenkillä edes vettä, mutta he tekevätkin kaksi, kolme lyhyehköä harjoitusta päivässä ja juovat ja syövät lenkkien välillä.

Enzio
25.03.2007, 17.07
Miks noi proffat sit kiskoo jotain baagelia nassuun? Eks ne on kuiteskin niin kovia että niiden ei tarvis kun juoda vettä.

ellmeri
25.03.2007, 17.45
Geelit on hyviä pitkillä reissuilla,mutta ne vaativat aikapaljon vettä/nesteitä imeytyäkseen!!Ei kannata ottaa vaan pelkästään geeliä,vaan reilusti vettä päälle.
Geelit paljaaltaan jos käyttää enempi lenkinaikana voi lyyvä vatsan ravalle ja voi sitä pyykkiä ja pyykkäämistä:mad: reissun jäläkeen.

Fillarimies
25.03.2007, 17.58
Mulle ei oo ollu geelien käytöstä mitään hyötyä, mutta juominen on mulle ainakin tärkeää..
No mutta empä mie ookkaan mikään kisakuski:rolleyes:

Pekka L
25.03.2007, 21.07
Läskiähän on ja proteiineja, mutta ei niitä voi sellaisenaan hyödyntää. Rasvan käyttöönsaaminen suorituksen aikana on paljon työläämpää kuin glygogeenien. Siksi pitää...

...Harjoittaa kroppaa tekemään niin. Pakottamalla se siihen.

Miks noi proffat sit kiskoo jotain baagelia nassuun? Eks ne on kuiteskin niin kovia että niiden ei tarvis kun juoda vettä.

Siksi että ne on juuri niitä proffia. Täällä foorumilla niitä ei ole. On VÄHÄN eri asia treenata jopa 40h/viikko, kuin 10-15h/viikko. Syönhän mäkin kesken työpäivän:D

retkuilija
24.07.2011, 09.34
Oma seokseni nesteeksi, jo vuosien ajan on ollut. Veden joukkoon lisättynä hiukka suolaa, hedelmäsokeria ja tavallista sokeria. Hyvin on toiminut myös pidemillä lenkeillä. Ei ole krampit vaivanneet kovillakaan helteillä. Suolaa vasiten jos menee liikaa....taatusti huomaat maussa. Dexsalit sun muut turhan tuhtia kamaa, ohjeen mukaan käytettynä. Lisäksi turhan tyyriitä jos paljon lenkeilee.

Samuli C
25.07.2011, 19.22
Squeezyllä on hyviä tuotteita, etenkin tuo squeezy trainer, jos normaali geeli ei mene.

Jiiaa
25.07.2011, 19.41
Juomapullossa on erittäin laimeaa hart sporttia. Jos juo ohjeen mukaan tehtyä niin saa kyllä laatan lentämään lenkillä, on ne niin makeita litkuja hyi. Pääosin tulee juotua KRAANAVETTÄ.

Munkkikahville saatan pysähtyä jos mahd.

Oksanen
25.07.2011, 20.42
Lidlin urheilijuomia tulee litkittyä lenkeillä :p

HiMa
25.07.2011, 21.52
Nykyään alle 3-tuntisille vettä ja jos on pk-lenkki niin muuta en tarvitse. Pidemmille urheilujuomaa ja vettä (riippuu millä ajan ja missä). Yleensä näillä lenkeillä on sitten kahvipaussi, jossa satunnaisesti kahvin kanssa pulla/leipä tai kokis. Ja jos oikein pitkä päivä on... yli 8h niin sit kaipaa välillä oikeaa sapuskaa :rolleyes:. Geeliä otan nykyään harvoin, ei oikein kroppa tykkää ja ilmankin pärjään. Olisko 3 kpl menny yhteensä tällä ajokaudella.

Pyöräpummi
25.07.2011, 21.55

Andy Shleck syö yli n. 9000 Kcal, mutta ei tuossa kyllä ole sitä määrää ruokaa:
http://media.aftenposten.no/archive/01510/_SCC-AIPub_A-l_pet_1510689x.jpg

Mielenkiintoinen artikkeli kuskien syömisestä Tour de France:n aikana:

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article4172042.ece

fiber
25.07.2011, 21.57
HiMan kanssa samoilla linjoilla. Pariin tuntiin asti pelkkää vettä. Sen ylittävillä lenkeillä toinen pullo vettä, toinen urheilujuomaa plus mukana keksejä ja myslipatukoita (tai banaania) noin yksi per tunti. Harvemmin mitään isompia taukoja alle viiden tunnin lenkeillä paitsi HePon sunnuntai-ajeluilla.

Pyöräpummi
25.07.2011, 22.47
Harrastuksen edetessä olen muuttanut käsityksiäni.

Kuulun siihen koulukuntaan että ravinteita pitäisi olla runsaasti saatavilla harjoituskautena. Vasta sitten teholukemat ovat korkealla voidaan yrittää painon pudottamista.

Jos sitä energiaa ei ole saatavilla lihaksisto ei kehity vaan päinvastoin lihasmassa saatetaan polttaa energiaksi. Elimistö uudistuu ja kehittyy parhaiten kun on riittävästi ja monipuolisesti ravinteita saatavilla.

Varsinkin pidemmän lenkin jälkeen välittömästi on hyvä olla palautumisateria. Mitä nopeammin saadaan ravinteita elimistöön sitä nopeampaa on palautuminen ja sopeutuminen. Näin vältetään myös väsyttävä hetki.

Ennen lenkki voi nauttia ruokaa mutta se ei saisi olla nopeita hiilareita (korkea glykeemi-indeksi).

Palaakseen rasva tarvitsee hiilaripalamisen liekin. Rasvaa voi käyttää hyväkseen ketoosissa ilman hiilareita, mutta se ei ole suositeltava tila.

Hyväkuntoinen pystyy "tankkaamaan" lihaksiinsa ja maksaansa enemmän glukoosia sekä polttamaan paremmin rasvaa.

Suosikkeja
Urheilujuoma: Marli Isotonic tiiviste 1/2 l pullo
Geeli: Maxim Vadelma/Passio 100 g
Patukka: Energy Oatsnack Haferflock riegel Vanille 65g (http://www.bike-discount.de/shop/k773/a12279/vanille-haferflockenriegel-%E0-65g.html?mfid=555)

Kare_Eskola
25.07.2011, 22.51
On ollut kiinnostava huomata, miten lenkillä syömiseni on muuttunut (harrastus)vuosien karttuessa.

Alussa sitä ilmeisesti ajoi liian kovilla sykkeillä tai sitten kroppa vaan poltti koko ajan ja pelkästään hiilaria. Piti olla geeliä ja banaania taskut täynnä.

Nykyään menee normilenkit paljon vähemmällä, yleensä pelkällä vedellä. Bonkkaus tulee harvoin ja silloinkin kykenee ajamaan asiallista vauhtia kioskille.

Heti jos on tarkoitus ajaa lujempaa niin lataan sokeria koneeseen, tarvittaessa maksimimäärän. Minulla se on paljon. Muistaakseni Vätternissä vedin viimeksi yli 700 g pelkkää geeliä + muut ruoat päälle. 9 h aikana se kaikki ei ehkä ehtinyt imeytyä edes minun masuunissani ;-)

kolnakoko?
25.07.2011, 23.01
Syön patukoita ja geelejä ja juon veden lisäksi urheilujuomaa. Ja urheilujuoma niin vahvana, kuin purkissa lukee. Näin ei ainakaan vauhti lenkillä kärsi energian puutteesta ja vältetään ylikunto (eli ylirasitustila). Olen kärsinyt ylikunnosta ja urheilulääkäri kehoitti huolehtimaan energian saannista lenkeillä. Toiseen kertaan ylikunto pääsi iskeen lievempänä, kun en syönyt lenkkien välillä tarpeeksi.

Lasol
26.07.2011, 00.19
Syön patukoita ja geelejä ja juon veden lisäksi urheilujuomaa. Ja urheilujuoma niin vahvana, kuin purkissa lukee. Näin ei ainakaan vauhti lenkillä kärsi energian puutteesta ja vältetään ylikunto (eli ylirasitustila). Olen kärsinyt ylikunnosta ja urheilulääkäri kehoitti huolehtimaan energian saannista lenkeillä. Toiseen kertaan ylikunto pääsi iskeen lievempänä, kun en syönyt lenkkien välillä tarpeeksi.

Ylikuntoon liian vähällä syömisellä vai? Okei. Mä oon luullu että se on lihaksiston ylirasitustila liiallisen reenaamisen seurauksena.. Jossei syö kunnolla ni ei sitä kyllä jaksa reenatakkaan kunnolla. Ainakaan kestävyyslajeja.

elasto
26.07.2011, 01.20
Ylikuntoon liian vähällä syömisellä vai? Okei. Mä oon luullu että se on lihaksiston ylirasitustila liiallisen reenaamisen seurauksena.. Jossei syö kunnolla ni ei sitä kyllä jaksa reenatakkaan kunnolla. Ainakaan kestävyyslajeja.

Kyllä sitä voi ylikuntoon liian vähäisellä syömisellä päästä jos treenaa paljon. Ne lihakset kun tarvitsevat sitä energiaa palautuakseen.

kolnakoko?
26.07.2011, 08.18

Eli mikäli kropalle ei anneta mahdollisuutta palautua, tulee ylirasitustila. Tähän joutumista edistää (ja yksi ylikunnon oire) on painon putoaminen. Söin tietenkin paljon, mutta en tarpeeksi. Tarkoituksena olikin vähän pudottaa painoa, mutta se tapahtui liian nopeasti ja jälkeenpäin näkee, että se oli merkki kropalta liian kovasta rasituksesta. Nyt syön kuin hevonen ja paljon proteiiniä ja se on auttanut toipumisessa ja palautumisessa uudelleen alkaneesta treenauksesta.

leecher
26.07.2011, 09.03
Harrastuksen edetessä olen muuttanut käsityksiäni.

Kuulun siihen koulukuntaan että ravinteita pitäisi olla runsaasti saatavilla harjoituskautena. Vasta sitten teholukemat ovat korkealla voidaan yrittää painon pudottamista.

Jos sitä energiaa ei ole saatavilla lihaksisto ei kehity vaan päinvastoin lihasmassa saatetaan polttaa energiaksi. Elimistö uudistuu ja kehittyy parhaiten kun on riittävästi ja monipuolisesti ravinteita saatavilla.

Varsinkin pidemmän lenkin jälkeen välittömästi on hyvä olla palautumisateria. Mitä nopeammin saadaan ravinteita elimistöön sitä nopeampaa on palautuminen ja sopeutuminen. Näin vältetään myös väsyttävä hetki.

Ennen lenkki voi nauttia ruokaa mutta se ei saisi olla nopeita hiilareita (korkea glykeemi-indeksi).

Palaakseen rasva tarvitsee hiilaripalamisen liekin. Rasvaa voi käyttää hyväkseen ketoosissa ilman hiilareita, mutta se ei ole suositeltava tila.

Hyväkuntoinen pystyy "tankkaamaan" lihaksiinsa ja maksaansa enemmän glukoosia sekä polttamaan paremmin rasvaa.

Suosikkeja
Urheilujuoma: Marli Isotonic tiiviste 1/2 l pullo
Geeli: Maxim Vadelma/Passio 100 g
Patukka: Energy Oatsnack Haferflock riegel Vanille 65g (http://www.bike-discount.de/shop/k773/a12279/vanille-haferflockenriegel-%E0-65g.html?mfid=555)
Naulan kantaan. Onhan täälläkin foorumilla joku perehtynyt ravintotieteeseenkin. Harjoitus, lepo, ravinto -> kaikilla kolmella iso merkitys kehittymiseen. Ravintopuoli tuntuu olevan se mikä helpoiten laiminlyödään harjoittelussa. Tässä asiassa tuntuisi pyöräilyporukoissa olevan opiskeltavaa. Ravintotiede kehittyy ihan yhtä tavalla, kuin se hiilarista valmistettu runkokin.

fiber
26.07.2011, 09.21
Leecher & co, ei tässä varmaan kovin eri linjoilla olla. Puhutaan vain eri asioista. Ketjun otsikossa kysytään mitä mukaan, ei mitä energiaa lenkkiä/harjoittelua varten tai sen jälkeen.
Nimim. Hyvinsyöneenä lenkille ja sapuskalle sen jälkeen.

CatWoman
26.07.2011, 23.36
Lenkin aikana (kuntotasosta ja lenkin rasituksesta riippuen) veden lisäksi tarvitaan helposti imeytyvää tankkausta eli esim. geeliä, hiilaripainotteista urheilujuomaa. Sokeria, en kyllä itse lähtis popsimaan minkään urheilusuorituksen aikana, sillä se vaikuttaa piikkinä kyllä suoritustason nousuun, mutta energiataso tippuu piikin jälkeen piankin alemmaksi mitä se oli ennen sokeriravinnon nauttimista. Sama pätee nk. nopeisiin hiilareihin, joihin esim. ylikypsä banaani lukeutuu.

Mitä tulee sitten treenin jälkeen syömiseen ja ravinnon kokonaiskalorimäärän riittävyyteen, niin sellainen määrä kaloreita saattaa olla vaikeaa saada syömällä kasaan, jonka esim usean tunnin fillarilenkit kuluttavat. Tämän vuoksi voi omaa ravitsemusta ja sen energian riittävyyttä tarkkailla esim. www.kalorilaskuri.fi (http://www.kalorilaskuri.fi) laskurin avulla.

Tässä pari kirjavinkkiä treenejä ja ravitsemusta ajatellen (Vk-kustannuksen julkaisemia): LIIKUNTARAVITSEMUS: ISBN 978-951-9147-57-4 (kirjoittajana mm. Olli Ilander), URHEILUVALMENNUS: ISBN 978-951-9147-44-4

PS. Ylikunto tulee usein hiipien ja salakavalasti. Eikä se ole todellakaan mikään leikin asia. Kannattaa tarkkailla sykkeitä erityisesti samoja reittejä polkiessa vakiovauhdilla. Syketasojen nousu on usein merkki riittämättömästä palautumisesta ja näin ollen ennakoi mahdollisuutta kehittää ylikunto-tila mikäli lepoa, ravintoa ei tule oikeassa suhteessa treenin määriin nähden.

CatWoman
26.07.2011, 23.43
Andy Shleck syö yli n. 9000 Kcal, mutta ei tuossa kyllä ole sitä määrää ruokaa:
http://media.aftenposten.no/archive/01510/_SCC-AIPub_A-l_pet_1510689x.jpg

Mielenkiintoinen artikkeli kuskien syömisestä Tour de France:n aikana:

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article4172042.ece

Eihän tuo varmaan välttämättä ihan hirveän pahasti pepullaan ole tuon kuvan ruokamäärä 9000 kcalsta (öljypullon koosta ja patukoiden energiamäärästä riippuen).

hannupulkkinen
27.07.2011, 00.35
Ylikunto on ennenkaikkea hermostollinen tila ja totaalinen vasymistila, jonka tuloa auttaa väärä ravinto ja muun elämän stressi.
Parhaiten sen voi tunnistaa sykevälimittauksen (http://www.firstbeat.eu/files/Firstbeat%20SPORTS_FI.pdf) avulla.

rolle72
27.07.2011, 01.11
Juokaa te hoikemmat sitä vettänne, näillä lihasmassoilla poltetaan hiilihydraattia eikä pätkääkään hävetä. Urheilujuomaa siis menee ja ihan kaikessa liikunnassa, joka kestää yli tunnin. Lisäksi vielä tankkaan pitkille (3–5 h) lenkeille melkein 150 g hiilihydraattia jo etukäteen. Muutoin en hiilihydraatteja sitten juuri syökään.

rolle72
27.07.2011, 01.16
Ylikunto on ennenkaikkea hermostollinen tila ja totaalinen vasymistila, jonka tuloa auttaa väärä ravinto ja muun elämän stressi.
Parhaiten sen voi tunnistaa sykevälimittauksen (http://www.firstbeat.eu/files/Firstbeat%20SPORTS_FI.pdf) avulla.
Kannattaa vielä muistaa kaksi erilaista ylikuntoa, eli karkeasti liiallisen volyymin ja liiallisen tehon aiheuttamat. Muistaakseni tyyppioireet menivät niin, että ensin mainitussa on aina tattis ja jälkimmäisessä aina kierroksilla. Saattaa olla toisinkin päin.

CatWoman
29.07.2011, 12.49
Ylikunnosta taiskin olla täällä jokin erillinen thredi... mutta sen verran tähän lisään, että leposykkeitä tarkkailemalla on hyvä myös monitoroida ylikunnon kehittymistä. Yleensäkin tuo sykekäyttäytyminen ja muutokset siinä korreloivat riittävän levon suhteesta rasituksen määrään tai laatuun... eli riittävään palautumiseen treenien välillä. Tavoitteelliseen kuntoiluun ja kehitykseen tarvitaan kuitenkin uusi treeni ennen, kun keho on täydellisesti palautunut edellisestä treenistä. Näin karkeasti ilmaistuna.

Itselläni ylikunto oli nähtävissä erään hyvinkin radikaalin tapahtuman seurauksena dramaattisena lenkkisykkeen nuosuna. Pienen juoksemisen jälkeen syke oli jo 180, vaikka kuntotaso oli erinomainen urheilijakunto. Tästä tiesin välittömästi, että ylikunto oli iskenyt päälle... Pakotin itseni lepäämään ja low-hr-treenejä tekemään, vaikka mieli olisi tehnyt mennä täysiä, sillä sen verran hurjia juttuja olen elävästä elämästä ylikunnosta kuullut. 3kk:n himmailun jälkeen treenit ja työ kulki taas normaalisti. Tämä ei tarkoita sitä, että tuo 3kk aika on jokin vakio, vaan nimenomaan sitä, että minulla kesti tuon toipua ylikunnosta jonka huomasin alkumetreillä.

Pyöräpummi
29.07.2011, 15.19
Eihän tuo varmaan välttämättä ihan hirveän pahasti pepullaan ole tuon kuvan ruokamäärä 9000 kcalsta (öljypullon koosta ja patukoiden energiamäärästä riippuen).

Mies näkee jo suoralta kädeltä että hän voisi hyvin syödä tuon määrän päivässä. Voisin mutuna väittää että kuvassa oleva ravintomäärä on mieluummin 4000 kcal kuin tuo 9000 kcal.

Mitä siihen öljypulloon tulee niin on aika blondimaista olla ymmärtämättä sitä että siihen on hankittu pullo on kuvausta varten ja eikä varmaan ole tarkoitettu että koko pullollista kulutettaisiin päivässä. Kuvitteleeko joku tosissaan että pitäisi nauttia tuollainen määrä öljyä vuorokaudessa?
Eräs Dominick Arduin suunnitteli aikanaan ruokavaliota naparetkelle. Hän oli aivan tosissaan valinnut retkelleen suhteessa käsittämättömän määrän rasvaa sillä tarkoituksella että olisi säästänyt pulkan painokuormassa. Hän oli aivan autuaan tietämätön ravintofysiologiasta kuten paljon muustakin. Tosin tämä retki päättyi aika nopeasti sankarittaren evakuoimiseen ja sen jälkeen parin varpaan amputoimiseen.

Ylikunto on myös hormonaalinen tila, jossa on mm. testosteronin vajausta.
Naisilla ylikunto on hormonaalisista syistä hyvin vaarallista aiheuttaen epäsäännöllistä menstruaatiota, mielialan heittelyä, luukatoa, erilaisia syömishäiriöitä jne.
Nämäkin on selvitetty harjoitusfysiologian kirjoissa.
Olisi hieno juttu jos te naiset tiedottaisitte toisillenne tästä hyvin yleisestä nais-kestävyysurheilijoiden ongelmasta, joka nyt näyttää olevan lehdistössä tabu. Kyllä naiset osaa neuvoa miehiä mutta parantaisitte välillä itseänne.

Pexxi
29.07.2011, 21.37
Tampereen kaksikko Grönlannin ylityksessä ainakin söi puoli kiloa voita päivässä mieheen, en tiedä onko se sitten paljon.

rolle72
29.07.2011, 21.50
Tampereen kaksikko Grönlannin ylityksessä ainakin söi puoli kiloa voita päivässä mieheen, en tiedä onko se sitten paljon.
Puolessa kilossa voita on reilut 3500 kcal.

snowfake
29.07.2011, 22.16
Mielenkiintoista lukea miten palstalla keulitaan sillä kuka pärjää vähimmällä vesi+hunajalusikka -annoksella lenkkinsä tai kuka syö huonoiten palautumiseen. Kuitenkin lepo ja ravinto ovat niin tärkeitä että ihmeellistä että käsittääkseni tavoitteellisestikin treenaavat henkilöt syövät niin päin honkia. Ei parane sitten ihmetellä miksei vauhti kasva vaikka hinkaisi 20h viikossa :)

Alkuperäiselle postaajalle, jos loppuu energiat kesken niin syö lisää. Patukoiden kanssa pitää vähän ennakoida kun imeytyminen on hitaampaa kuin geeleissä. Urheilujuomaa kannattaa juoda alusta asti, jos on juomapulloja niin ei sinne tarvitse pelkkää vettä laittaa. Sellaisilla 1-3h ajelulenkeillä pitäisi yleisen ymmärryksen mukaan urheilujuoma riittää, pidemmille/kovatehoisemmille sitten geeliä ja muuta mukaan.

Halpaa urheilujuomaa saa kun käy hakemassa vaikka Prismasta maltodekstriiniä, 4,90e/kg ja laittaa sitä veden joukkoon. Makua saa pienellä tipalla tiivistemehua, muuten tuo ei maistu miltään. PBK:ssa on kanssa edullisia High5-näytepakkauksia missä tulee urheilujuoma+pari geeliä+juomapullo.

YT
29.07.2011, 22.56
Minäkin ennen lenkillä vedin maltovettä, mutta sitten huomasin että kun se lenkin aikana syöty sokeri on lihaksessa polttoaineena niin minä olen jo kotona sohvalla piereskelemässä ja juomassa kaljaa. Sokerin tie suusta lihakseen on pitkä.

A R:nen
29.07.2011, 23.11
Tutkimusten mukaan nopeimmin imeytyy (noin, sokerikoostumus vaikuttaa) 6 % sokeria sisältävä juoma. (Itse olen sen enempiä hifistelemättä käyttänyt ihan vaan tavallista sakkaroosia joko veteen tai teehen sotkettuna.)

hannupulkkinen
29.07.2011, 23.39
Minäkin ennen lenkillä vedin maltovettä, mutta sitten huomasin että kun se lenkin aikana syöty sokeri on lihaksessa polttoaineena niin minä olen jo kotona sohvalla piereskelemässä ja juomassa kaljaa. Sokerin tie suusta lihakseen on pitkä.
Ihan sama mistä se energia tulee käyttöön lihaksista vai maksasta.
Noin gramma per painokilo/tunti on käytettävissä lenkin aikana. Jos juot heti lenkin alusta ja maksan sekä lihasten energia riittää tunniksi niin sen jälkeen lisäenergiaa tai täydennysenergiaa on yhä käytettävissä.

snowfake
29.07.2011, 23.40

No juu, jos tekee 20min pyrähdyksiä niin eipä siinä kovin kummoista ravintoa tarvita.

CatWoman
30.07.2011, 00.20
Mies näkee jo suoralta kädeltä että hän voisi hyvin syödä tuon määrän päivässä. Voisin mutuna väittää että kuvassa oleva ravintomäärä on mieluummin 4000 kcal kuin tuo 9000 kcal.

Puhe oli kuvassa olevasta ravintomäärästä, en ottanut kantaa siihen kuka sen syö vai syökö :D

Kyllä naiset osaa neuvoa miehiä mutta parantaisitte välillä itseänne.

Voin ottaa pt-asiakkaakseni toki myös naisia. Ja jaan neuvoja ilmaiseksikin, mutta ylikunnon arvioimiseen vaaditaan mielestäni jo pidempi aikainen pt-/valmennussuhde enkä näin ollen koe kenellekään mielekkääksi alkaa ehdottelemaan 'että sinulla on varmasti ylikunto'. Toki sen tarkkailemiseen voin antaa neuvoja ilmaiseksi, jos joku sellaista tulee kysymään. :) Tämä sinäänsä ei ole sukupuolikysymys, vaikkakin toit tärkeitä seikkoja esiin naissukupuolen ylikuntoon liittyen. Samat riskitekijät toki ovat kestävyysurheilun lisäksi esim. kehonrakennuksessa läsnä, josta allekirjoittanut väittää kohtalaisesti tietävän.

rolle72
30.07.2011, 00.41
Mielenkiintoista lukea miten palstalla keulitaan sillä kuka pärjää vähimmällä vesi+hunajalusikka -annoksella lenkkinsä tai kuka syö huonoiten palautumiseen. Kuitenkin lepo ja ravinto ovat niin tärkeitä että ihmeellistä että käsittääkseni tavoitteellisestikin treenaavat henkilöt syövät niin päin honkia. Ei parane sitten ihmetellä miksei vauhti kasva vaikka hinkaisi 20h viikossa :)
Jos tämä olisi Facebook, tykkäisin tästä välittömästi.

Vähän kuin meidän valmentajakouluttaja, joka aloitti erään esitelmänsä urheiluravitsemuksesta: "Suomalaiset nuoret urheilijat syö päin persettä ja pelkkää paskaa." :D

Pyöräpummi
30.07.2011, 05.41
Puhe oli kuvassa olevasta ravintomäärästä, en ottanut kantaa siihen kuka sen syö vai syökö :D

Opettele laittamaan lainaukset oikein!
Muuten vaikutat entistäkin blondimmalta.
Jostain syystä arvasin jo valmiiksi vastauksesi.

Otin kantaa siihen Aftenposten.no artikkeliin (http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article4172042.ece)että kuva ei vastannut tekstin kanssa yhtä. Siinä ei tosiasiassa ollut sitä vuorokausiannosta (9000 kcal) mitä Andy S. syö Tour de Francen aikana. Vieläpä arvion että siinä on 4000 Kcal kuin .
Minulle oli tärkeää se artikkelin kokonaisuus. Taisi jäädä sinulta kokonaan lukematta.

Kun olet alan ihmisiä niin onkohan kehonrakennus mahdollisesti urheilulajeista se kaikkein narsistisin?

A.A
30.07.2011, 08.37
Kun olet alan ihmisiä niin onkohan kehonrakennus mahdollisesti urheilulajeista se kaikkein narsistisin?

Narsistinen persoonallisuushäiriö (http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö)

Samaa (http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm)

Ilmeisesti viittaat 80-luvun aikoihin jolloin narsisti väärinymmärrettiin vain ihmiseksi joka kasvattaa lihaksiaan salilla ja katselee itseään peilistä, koska rakastaa itseään, ei siis siksi että katsoo peilistä tekevänsä liikkeet oikein ja turvallisesti.

jukra
30.07.2011, 10.36
Otsikkoon palatakseni..
Alle 2h lenkeille en ota mukaan kuin vettä, kunhan ennen lenkkiä tajuaa vähä evästää niin tuo menee aika kivuttomasti. Kevyt 3h lenkkikin menee ilman evästä tarvittaessa.

Pidemmille lenkeille otan mukaan jotain light-urheilujuomaa suolojen vuoksi ja rusinoita/banaania/tms "aitoa" evästä. Jotenkin mun ajatusmaailmaan ei sovi, että lenkillä vedetään geelejä ja energiapatukoita, mutta tämä on toki mun ajatusmaailmani ja todella helposti virheellinen. Täytyy sanoa, että aikaisemmin tuli vedettyä lenkeillä patukoita ja geelejä - mutta jotenkin olen onnistunut totuttamaan kehon siihen, että ei se edes enää vaadi niitä.

Kisoissa vedän kyllä täysmittaista urheilujuomaa ja geelejä sekä patukoita mutta lenkkien aikana pyrin keskittymään ajamiseen ruokailun sijaan. Ruokailut sitten ennen ja jälkeen lenkin olotilan mukaan. Kovemman lenkin jälkeen saattaa mennä tunti parikin ennenkuin ruoka maistuu, en siis pakolla ala syömään jos fiilis ei ole sellainen.

hannupulkkinen
30.07.2011, 10.49
Otsikkoon palatakseni..
Kisoissa vedän kyllä täysmittaista urheilujuomaa ja geelejä sekä patukoita mutta lenkkien aikana pyrin keskittymään ajamiseen ruokailun sijaan. Ruokailut sitten ennen ja jälkeen lenkin olotilan mukaan. Kovemman lenkin jälkeen saattaa mennä tunti parikin ennenkuin ruoka maistuu, en siis pakolla ala syömään jos fiilis ei ole sellainen.

Jos kilpaillaan monta päivää peräkkäin kuten monissa kisoissa on(prologi, aika-ajo, linja-ajo) niin kisan aikana on syötävä. Sitäkin pitää opetella treenaamisen yhteydessä. Ravinto imeytyy nopeiten ja parhaiten heti treenin jälkeen. Tietenkin voi syödä sitten koko ajan levätessään, mutta kun sille levollekin pitäisi jäädä aikaa. Siksi pitäisi osata syödä heti treenin jälkeen. Jos treenaa 10< tuntia viikossa niin silloin on tärkeää saada palautuminen alkuun heti treenin jälkeen, muuten ei ehdi saada ravintovarastojaan täytettyä.

hannupulkkinen
30.07.2011, 10.58
Yksi näkökulma vielä. Jos treenataan melko hidasvauhtiseen monipäiväiseen tapahtuman kuten esimerkiksi rajalta rajalle hiihtoon, voi ja tuleenin tehdä niin, että opettaa kehoa käyttämään rasvoja tehokkaasti. Tämä tapahtuu siten, että treenataan aamupäivisin heti suoraan sängystä ja mukana on vain vettä ja pelastusgeeli.

Näin tekee mökkinaapurimme, joka hiihtää vuosittan 4000 kilometriä.
Hän hiihtää päivittäin 3-4 tuntia ja suoraan sängystä. Omassa poikkihiihtoryhmässään hän on aina ollut ensimmäisten joukossa.

CatWoman
30.07.2011, 12.55
Opettele laittamaan lainaukset oikein!
Muuten vaikutat entistäkin blondimmalta.
Jostain syystä arvasin jo valmiiksi vastauksesi.

Otin kantaa siihen Aftenposten.no artikkeliin (http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/sykkel/article4172042.ece)että kuva ei vastannut tekstin kanssa yhtä. Siinä ei tosiasiassa ollut sitä vuorokausiannosta (9000 kcal) mitä Andy S. syö Tour de Francen aikana. Vieläpä arvion että siinä on 4000 Kcal kuin .
Minulle oli tärkeää se artikkelin kokonaisuus. Taisi jäädä sinulta kokonaan lukematta.

*ei voi kuin huokailla* Luulenpa, että ylimielisyytesi ja näin ilmentämäsi katkeruutesi naissukupuolta kohtaan johtuu pihtaavasta eukosta kotona!
... tai jostain muusta enemmän Freudilaisesta tulkinnasta ;)

Onhan se totta, että kehonrakennus on mitä suurimmassa määrin esteettinen laji, mutta voimaominaisuuksista on hyötyä monessa muussakin lajissa. Olipa kyseessä mikä tahansa kilpaurheilu, niin jossain määrin 'elämäntapa ja asenteet' ovat normi-ihmisen näkökulmasta menneet överiksi big time. Näin on erityisesti esteettisten lajien kohdalla. Mielestäni on jokaisen oma asia mille asteelle hän harrastuksensa vie. Itse kannatan toiminnallista treeniä ja kokonaisuuksiin linkittyvää. Toisin sanoen, en kannata enää treenaamista ensisijaisesti lihasmassan kasvattamistarkoituksessa (ja siihen liittyvää dieettaamista/massakautta) vaan minulle tärkeämpää on kehon kokonaisvaltainen toiminta ja parempi toimintakyky minulle tärkeissä lajeissa. Kaikella on yhteys.

CatWoman
30.07.2011, 13.00
Narsistinen persoonallisuushäiriö (http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6)

Samaa (http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm)

Ilmeisesti viittaat 80-luvun aikoihin jolloin narsisti väärinymmärrettiin vain ihmiseksi joka kasvattaa lihaksiaan salilla ja katselee itseään peilistä, koska rakastaa itseään, ei siis siksi että katsoo peilistä tekevänsä liikkeet oikein ja turvallisesti.

*tykkää* :)
On muuten ihmeellistä, että jotkut käsittävät punttien nostelun ja kestävyysurheilun harrastamisen toisiaan poissulkeviksi tekijöiksi. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus ja jossei nyt kisaamisesta puhuta niin on ainoastaan järkevää harjoittaa kehon erilaisia ominaisuuksia sen sijaan, että keskittyisi vain joihinkin rajallisiin ominaisuuksiin.

CatWoman
30.07.2011, 13.03
[QUOTE=hannupulkkinen;1668084]Yksi näkökulma vielä. Jos treenataan melko hidasvauhtiseen monipäiväiseen tapahtuman kuten esimerkiksi rajalta rajalle hiihtoon, voi ja tuleenin tehdä niin, että opettaa kehoa käyttämään rasvoja tehokkaasti. Tämä tapahtuu siten, että treenataan aamupäivisin heti suoraan sängystä ja mukana on vain vettä ja pelastusgeeli.

Tässä on totuuspohjaa kyllä. Kestävyyslajeissa rasva-aineenvaihdunnan tehostaminen ja 'herkistely' ovat mittavassa roolissa, mutta itse en kannata missään nimessä tyhjällä vatsalla treenaamista. Mielestäni siinä luokkaantumisten ja ylirasitustilojen kehittyminen on vain todennäköisempää ja treeni ei ole järkevällä pohjalla. Toki se onnistuu, mutta rasva-aineenvaihduntaa voidaan tehostaa muillakin keinoin esim. ketoosia hyödyntäen.

Nufan
30.07.2011, 13.12
Offtopic

Ei voi kun ihmetellä tätä foorumin nykysuuntausta, kun hyvätkin ketjut kääntyvät uskomattomaksi vääntämiseksi.

/offtopic

CatWoman
30.07.2011, 13.16
Offtopic

Ei voi kun ihmetellä tätä foorumin nykysuuntausta, kun hyvätkin ketjut kääntyvät uskomattomaksi vääntämiseksi.

/offtopic

Mä olen ihan samaa ihmetellyt... ja ilmeisesti täällä ei kaivata joko a) uusia kommentoijia b) naiskommentoijia c) liikunta-alalla työskentelevien kommentteja tai kaikkia näitä. Olen erittäin pettynyt... mutta hienoa huomata, ettei kaikki ole samaa 'maata' :)

Pregasina
30.07.2011, 13.17
Kaikki energiageelit ja light juomat ovat täynnä E shaibaa jotka eivät pidemmällä tähtäimellä tee hyvää kenellekään ellei mielessä ole kokovartalo balsamointi. Kyllä kauppojen hyllyiltä löytyy riittäämiin tuoretta tavaraa joiden kanssa tavallinen kuntoilija ja semipro urheilijakin pärjää.

CatWoman
30.07.2011, 13.22
Vielä yksi viesti aiheeseen liittyen. Perinteiset 'jauhot', joita saa esim www.ufs.fi lisäravinnekaupasta. Jauhoista sekoitetaan sopiva määrä juomaa mukaan lenkille. Saatavilla on valmisteita myös ilman e-sheissea. On huomattivasti edullisempaa ja laadukkaampaa ravintoa kuin useimmat valmiit kaupan hyllyltä löytyvät energia-/urheilu- yms. juomat.

Lisäksi muita valmisteita voi olla perusteltua käyttää: Itse suosin rankempiin voimapainotteisiin treeneihin mm. aminohappovalmisteita, joita käytetään ennen treeniä. (esim ratapyöräilyyn voisi sopia). Auttaa palautumisessa lähinnä.

rolle72
30.07.2011, 14.53
Kaikki energiageelit ja light juomat ovat täynnä E shaibaa jotka eivät pidemmällä tähtäimellä tee hyvää kenellekään ellei mielessä ole kokovartalo balsamointi.
Ainakaan Maxim Energy + Restitutionista ei löydy yhtä ainoaa E-koodia.

YT
30.07.2011, 14.57
Entäs ohutsuoli? Sitä on 9m ja sinne voi lenkkiä varten pakata erilaisia hiilihydraatteja ja suoloja lenkin aikana käytettäväksi.

A.A
30.07.2011, 15.00
On muuten ihmeellistä, että jotkut käsittävät punttien nostelun ja kestävyysurheilun harrastamisen toisiaan poissulkeviksi tekijöiksi.

snowfake
31.07.2011, 01.26
Kaikki energiageelit ja light juomat ovat täynnä E shaibaa jotka eivät pidemmällä tähtäimellä tee hyvää kenellekään ellei mielessä ole kokovartalo balsamointi. Kyllä kauppojen hyllyiltä löytyy riittäämiin tuoretta tavaraa joiden kanssa tavallinen kuntoilija ja semipro urheilijakin pärjää.

E-koodishaibaa: http://www.cs.helsinki.fi/u/okraisan/e-koodit.html

On muuten ihmeellistä, että jotkut käsittävät punttien nostelun ja kestävyysurheilun harrastamisen toisiaan poissulkeviksi tekijöiksi. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus ja jossei nyt kisaamisesta puhuta niin on ainoastaan järkevää harjoittaa kehon erilaisia ominaisuuksia sen sijaan, että keskittyisi vain joihinkin rajallisiin ominaisuuksiin.

Se vasta onkin ihmeellistä että tavoitteellisesti pyöräilevät ihmiset eivät halua käydä kuntosalilla :)

Nana
17.05.2015, 21.21
Maistoin tänään Zipvilin kiwin makuista energiageeliä ja oli todella paljon paremman makuista kuin Powergeelin tropical-myrkky. En usko, että noita geelejä tulen satunnaisia hätävaroja lukuunnottamatta käyttämään, mutta kiva löytää edes hätävaraksi sellainen, jonka pystyy nielemäänkin.
Itse tykkään jauhoista tai vaikka poretableteista ennemmin. Kotona itse tuorepuristetusta appelsiinimehusta.