PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fillareita muksuille

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7

VanDamme
27.02.2011, 17.21
Mistäs lähdetään liikkeelle jos aletaan kehittelemään 10 vuotiaalle paukapäälle pomminkestävää pyörää?
Vaihteellisessa ja etujousitetussa oli kuulemma takavaihtaja ja kammet solmussa alta aikayksikön.
Onko olemassa jotain yksivaihteista tai napavaihteista ja ehkä levyjarrullista vaihtoehtoa joka kestää huoletonta käsittelyä?
Mistä etsintä kannattaisi aloittaa?

Meillä rakennettiin nyt 14 vee isännälle käyttöpyörä toissakesänä DMR Trailstar 2:n sinkularunkoon. Kammet, stemmi ja tanko Truvativin DH tavaraa. Vanteiksi 24 tuuman Sun ringlen MTX- mitkä lie. Ainoa, minkä kanssa on ollut ongelmia, on Shimanon levarit, mutta muilta osin pomminkestävä peli.

Ja joo, onhan se pirun painava, mutta kasvaapahan lihakset ...ja luonne :D

tpn
28.02.2011, 17.26
Smuckles: päädyin tilaamaan Zooomin CRC:stä. Toivottavasti saat jonkun toisen mukaan kimppatilaukseen :)

Kuulisin mielelläni kokemuksia Zooomista, kunhan saapuu. Samanlainen on harkinnassa täälläkin.

kaakku
28.02.2011, 22.42
Käyttäjälle Zooomi menee vasta 27. päivä.. mutta laitan ensivaikutelmia kunhan saan vempeleen käsiini.

Hippo
01.03.2011, 08.09
Se taitaa tuo Zooomi olla identtinen tuote Ridgeback Scootin kanssa. Kuva ja lyhyt alustus löytyy edellisen sivun jälkipuoliskolta. Siihen lisäten, ajamaan ei meillä päästy vielä viime syksynä, mutta eiköhän jo lumien sulettua. Kasvua on sen verran talven aikana tapahtunut. Eli käyttäjän kokemuksia en pysty antamaan, mutta kyllä se näin palveluntarjoajan näkökulmasta ihan asiallinen peli on. Winstanleybikesiltä se meille saapui, muistaakseni ~75€ kuluineen tuolloin. Nyt en ole hintoja tarkkaillut.

kaakku
01.03.2011, 10.01
Niinpä näyttäisi olevan. Winstanleys myy näemmä molempia malleja, hintaa 79,99 ja 71,99 puntaa Zooomi ensin mainittuna.

Trifon
03.03.2011, 11.21
Kyllä toimii Islan asiakaspalvelu nopeasti. Laitoin kyselyä postikuluista ja seitsemässä minuutissa tuli vastaus :D

Sanoivat että normaalisti postikulut Suomeen £30 per pyörä, mutta kaksi Rothania menisi noilla samoilla kuluilla eli se olisi sitten £15 per pyörä.

Eli kimppatilauksesta ei ole mitää iloa paitsi Rothanin kohdalla.

Pitäisi löytää piakkoin kolmivuotiaalle kaksosille ekat fillarit, ja tuollainen Islabikes Cnoc 14 voisi olla hyvä. Tuskin kellään kahta on jotka vois laittaa eteenpäin?

Kemppis
04.03.2011, 14.28
Viime keväänä tilasin rothanin ja cnocin samassa paketissa 30£ postimaksuilla

JesseS
09.03.2011, 17.43
Tällänen olis ylimääräisenä Salossa...
Laadukas kapistus.

http://www.huuto.net/kohteet/lasten-potkupyora-specialized/169155463

korpilaa
26.03.2011, 21.22
Olisko kellään myydä Islabikes Rothania? Kimpassa voisin myös tilata jonkun kanssa. Ouluun pitäisi pyörä saada..

kaakku
30.03.2011, 14.44
Zoomi oli melkeinpä liiankin iso 3 vuotta täyttäneelle pikkumiehelle. No, kunhan lumet sulaa niin pääsee harjoittelemaan ulkosalle ja kesällä voidaan mennä yhdessä mökille "krossaamaan" kun pyörätkin ovat samanväriset :)

VMV
31.03.2011, 13.43
Rothanin tilailu on minullakin tässä ennen lumien sulamista suunnitelmissa. Tampereen suunnalla on tarkoitus rullailla, joten Ouluun lähtevän pyörän kanssa ei varmaan merkittävää yhteistoimintahyötyä tule.

Jaybee
31.03.2011, 20.51
Olisin kans tilailemassa rothania Tampereelle, eli kimppatilaus vois olla hyvä idea.
Tosin en oo varma tilaanko yhden vai kaksi kappaletta. Poika täyttää 2v. toukokuussa ja tyttö vuoden päästä heinäkuussa 2v, eli kiinnostais kauanko tollasella suunnilleen potkitaan menemään?

kauris
31.03.2011, 21.25
Vanhempi voi varmaan vuoden päästä heinäkuussa eli reilun kolmen vuoden ikäisenä siirtyä cnoc 14 pyörään, jos rothanilla on tämä kesä ja ensi kevät potkuteltu ja tasapaino opittu.

finbred
01.04.2011, 11.36
Rothanissa on aika hyvin kasvunvaraa, nuorimmainen pisti sillä menemään vielä nelivuotiaanakin. Reilusti yli metrin mittaisena vasta siirtyi Cnoc 14:ään. Tänä kesänä sitten Cnoc 16:sta kautta Beinn 20 S:ään. Veljen kanssa meillä onkin nyt koko sarja Rothanista Beinn 24:ään neljän kivasti porrastetun lapsen ajettaviksi. :p

timppi
01.04.2011, 11.47
Tietäisikö mistä (verkko)kaupasta löytyisi peräpyöriä 110cm, lähes viisivuotiaan pojan käyttöön..? Kaikki normikaupat olen etsinyt, mutta mitään en ole löytänyt..

Speedgoat
01.04.2011, 12.18
Tietäisikö mistä (verkko)kaupasta löytyisi peräpyöriä 110cm, lähes viisivuotiaan pojan käyttöön..? Kaikki normikaupat olen etsinyt, mutta mitään en ole löytänyt..

Paikalliselta Trek-kauppiaalta minä omani ostin. Tilatahan se piti, mutta silti. Ylivuotisia Trekkejä (mountain train) näyttää olevan halpaan hintaan useammassakin nettipuodissa. Hae: froogle.co.uk tai froogle.de

timppi
01.04.2011, 16.53
En nyt trekkejä löytänyt mistään noilla hauilla, mutta tällaiseen törmäsin: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27711

Mahtaakohan olla kokemuksia noista? Hinta ei kuljetuksineen olisi ihan mahdottomia..

lansive
01.04.2011, 17.02
En nyt trekkejä löytänyt mistään noilla hauilla, mutta tällaiseen törmäsin: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27711

Mahtaakohan olla kokemuksia noista? Hinta ei kuljetuksineen olisi ihan mahdottomia..

Meillä on tuollainen kompaktimallinen (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28915) Adams ollut nyt käytössä 4,5 vuotiaan pojan kuljetusvälineenä. Etäisyys satulasta kampiin oli sen verran pitkä, että piti ostaa toinen satulatolppa, jonka lyhensin niin paljon että sai penkin riittävän alas. Satula on mallia "pesusieni", joten senkin tilalle tuli Biltemasta ostettua vettä kestävä penkki. Muuten kyllä loistava kapistus ja ehdottomasti hintansa väärti. Jos aikoo käyttää useammassa pyörässä, niin kannattaa kerralla tilata toinen kiinnityskappale (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42370), koska sen vaihtaminen pyörästä toiseen ei ole mikään nopea toimenpide.

timppi
01.04.2011, 17.26
Etäisyys satulasta kampiin oli sen verran pitkä, että piti ostaa toinen satulatolppa, jonka lyhensin niin paljon että sai penkin riittävän alas.

Minkäskokoisesta muksusta on kyse? Meidän 4.5 vuotias on nyt n. 108cm ja sisäsyrjä 47cm.. Pitäisikö harkita tuota pienempää. En löytänyt mittoja valmistajan sivuilta..

SariL
04.04.2011, 16.00
Cnoc 16 tuli tänään ovelle. Nyt on metsästyksessä sopiva seisontatuki. Onko kenelläkään vinkkiä mistä sellaisen saisi hankittua (tai tuunattua) ko pyörään sopivaksi?

marco1
04.04.2011, 16.15
Olisiko vinkkejä erityisesti 20" pyörään sopivista lokasuojista?
Bilteman 24" malleista (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=270006.htm&tuote=270006) veistämällä saanee viriteltyä jos ei löydy parempia valmiina.

lansive
04.04.2011, 16.28
Olisiko vinkkejä erityisesti 20" pyörään sopivista lokasuojista?
Bilteman 24" malleista (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=270006.htm&tuote=270006) veistämällä saanee viriteltyä jos ei löydy parempia valmiina.

SKS Rowdy - saa kotimaasta ja ulkomailta. Rosella taisi olla jotakin Hebien mallia myynnissä.

Vasenpakki
04.04.2011, 16.30
Cnoc 16 tuli tänään ovelle. Nyt on metsästyksessä sopiva seisontatuki. Onko kenelläkään vinkkiä mistä sellaisen saisi hankittua (tai tuunattua) ko pyörään sopivaksi?

Tämäntyyppinen olisi varmaan ok ?

http://www.evanscycles.com/products/raleigh/big-foot-adjustable-propstand-small-ec006437

marco1
04.04.2011, 16.51
SKS Rowdy - saa kotimaasta ja ulkomailta. Rosella taisi olla jotakin Hebien mallia myynnissä.
Kiitos. Rowdyt näytti fiksuilta, pitää löytää semmoiset jostain kaupasta. Bikeplanet 35e - Bikeshop 19,90e näytti olevan hintahaitari.

Juuhan
05.04.2011, 14.44
mites tuo maksupolitiikka tapahtuu tämän islabikesin kans?
lähettääkö ne jonku laskun vai maksetaanko visalla niinku yleensä verkkokaupoissa ulkomailla?
kiitos!

järppä
05.04.2011, 14.46
mites tuo maksupolitiikka tapahtuu tämän islabikesin kans?
lähettääkö ne jonku laskun vai maksetaanko visalla niinku yleensä verkkokaupoissa ulkomailla?
kiitos!

Eiköhän tuo ole tässä ketjussa jossain jo mainittu, mutta... sähköposti/faksi -tilauksen jälkeen nuo lähettävät sähköpostiin laskun, jonka voi maksaa soittamalla sinne korttitiedot. Ainakaan viime keväänä, kun fillareita itse tilasin maksua ei voinut tehdä suoraan nettikaupassa. Tilata voi myös suoraan soittamalla.

http://www.islabikes.co.uk/how_to_buy.html

Juuhan
05.04.2011, 17.56
Eiköhän tuo ole tässä ketjussa jossain jo mainittu, mutta... sähköposti/faksi -tilauksen jälkeen nuo lähettävät sähköpostiin laskun, jonka voi maksaa soittamalla sinne korttitiedot. Ainakaan viime keväänä, kun fillareita itse tilasin maksua ei voinut tehdä suoraan nettikaupassa. Tilata voi myös suoraan soittamalla.

kiitos vastauksesta!
täytyypä olla puljuun yhteydessä.

huotah
05.04.2011, 18.15

^Tilasin tuolta viime viikolla pyörän ja voin vahvistaa, että noin se menee nykyisinkin.

aprillia
05.04.2011, 22.19
Olen surfannut netissä, käynyt parissa pyöräkaupassa enkä löydä mistään kuopukselle sellaista pyörää, jollaisen hän haluaa. Pyörän tulisi olla uusi 24", 7-8 vaihteinen, jalkajarrullinen poikien pyörä, jossa EI SAA OLLA joustohaarukkaa. Nyt näyttää siltä, ettei sellaista ole olemassakaan. Jos tiedät mistä em. kaltaisen pyörän löytää, niin vinkkaatko. Vinkistä kiitolliset isä ja poika. Jos uutta ei kerta kaikkiaan ole, niin erittäin hyväkuntoinen käytetty kiinnostaa.

Pyry
06.04.2011, 08.18
Jotta Tampereella riittäisi tulevaisuudessakin fillaristeja, niin vielä Rothan kimppaan etsisin minäkin kaveria.

järppä
06.04.2011, 09.01
Olen surfannut netissä, käynyt parissa pyöräkaupassa enkä löydä mistään kuopukselle sellaista pyörää, jollaisen hän haluaa. Pyörän tulisi olla uusi 24", 7-8 vaihteinen, jalkajarrullinen poikien pyörä, jossa EI SAA OLLA joustohaarukkaa.

Toi voi olla vähän vaikea yhtälö. Mikä ikäinen juniori on kyseessä? Onko jokin erityinen syy miksi pyörässä pitäisi olla jalkajarru?

...itse ostin lähes vastaavilla spekseillä Islabikes Beinn:in (tosin 20") viime keväänä. Erona se, että nimenomaan halusin vannejarrut jotta junnu (silloin 6v) oppii heti ajamaan niillä. Oppihan se varsin nopeasti eikä ajanut kuin kerran ulkovaraston seinään kevään ekalla harjoittelukerralla :D

ottojussi
06.04.2011, 09.29
Minun mielipide on, että käsijarrut lasten pyöriin on lähes ehdottomat. Nopeammat käyttää, jalkajarrua tehokkaammat ja lisäksi ainakin omilla pienillä lapsilla helpottaa pysähtymistä, kun on molemmat jalat vapaana ottamassa tukea maasta.

Islabiken Cnoc 16 pyörän etujarrussa on sen verran tehoa, että nelivuotias tyttö saa asfaltilla tehtyä hienon otb:n pelkästään jarrua painamalla :D Kolhut oli henkisiä ja tapahtuman jälkeen isä sääti jarrua, jottei on/off tyylinen jarrun painaminen aiheuta lisää kauhua äidissä :D

finbred
06.04.2011, 14.59
Olen surfannut netissä, käynyt parissa pyöräkaupassa enkä löydä mistään kuopukselle sellaista pyörää, jollaisen hän haluaa. Pyörän tulisi olla uusi 24", 7-8 vaihteinen, jalkajarrullinen poikien pyörä, jossa EI SAA OLLA joustohaarukkaa. Nyt näyttää siltä, ettei sellaista ole olemassakaan. Jos tiedät mistä em. kaltaisen pyörän löytää, niin vinkkaatko. Vinkistä kiitolliset isä ja poika. Jos uutta ei kerta kaikkiaan ole, niin erittäin hyväkuntoinen käytetty kiinnostaa.

Ihan hyvästä syystä tuollaista ei ole. Ja se syy on se jalkajarru, josta edellinenkin kommentoija kirjoittaa asiallisesti ja antaa sille ansionsa mukaan. Samasta syystä Islabikes on siirtynyt pienissäkin malleissa täysin käsijarruihin. Meillä on kaksi vanhempaa Cnocia, joissa on vielä jalkajarru ja kyllä on sydäntä kylmännyt, kun viive jarrutuksen syyn ilmaantumisesta itse jarrutukseen mitataan metreissä, kun ei ne pienten jalat heti keksi kumman niistä pitää yhtäkkiä vaihtaa suuntaa.

Speksiesi mukainen pyörä, mutta parempi, on siis Beinn 24, esikoistyttärelle sellainen vastikään tuli, odottelee lumien sulamista kirkuvan punaisena (lila ja sininen on vaihtoehtovärit) varastossa. 415 € kotiin toimitettuna (lokasuojat asennettuina).

Pikkasen iso on, joten alkukesä mennään ehkä kuitenkin 20 Largella.

aprillia
06.04.2011, 16.29
Kiitos vastauksista. Poika täyttää 9 v. Itse olen ajanut pitkään pyörillä, joissa on vain käsijarrut, joten minulle käsijarrut kyllä kävisivät. Ensisijainen syy jalkajarruun on henkilökohtainen. Olen huomannut, että tytöille löytyisi em. pyöriä, mutta jostain syystä poikien pyöriin on nykyään "tungettu" joustokeula.

finbred
06.04.2011, 16.40
Kiitos vastauksista. Poika täyttää 9 v. Itse olen ajanut pitkään pyörillä, joissa on vain käsijarrut, joten minulle käsijarrut kyllä kävisivät. Ensisijainen syy jalkajarruun on henkilökohtainen. Olen huomannut, että tytöille löytyisi em. pyöriä, mutta jostain syystä poikien pyöriin on nykyään "tungettu" joustokeula.

Eipä kestä. Oletettavasti poika kasvaessaan haluaa joka tapauksessa menevän pyörän, joten siirtyminen tyystin käsijarrullisiin on joka tapauksessa edessä. 5-vuotias tyttäreni oppi Beinn 20 S:n kanssa sen sekunneissa, joten en näe mitään syytä lykätä siirtymistä 9-vuotiaan kanssa. Pysähtyminen on nyt merkittävästi nopeampaa ja paremmin hallinnassa, kun ylä- ja alaraajoilla on selkeästi omat tehtävänsä. Mutta en tietenkään näe kaikkea, päätän siis asian kommentoinnin tähän. Tuosta vaan (http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn24.html). Ja jälleenmyyntiarvo on varmasti kohdillaan.

segrei
06.04.2011, 19.53
Speksiesi mukainen pyörä, mutta parempi, on siis Beinn 24, esikoistyttärelle sellainen vastikään tuli, odottelee lumien sulamista kirkuvan punaisena (lila ja sininen on vaihtoehtovärit) varastossa. 415 € kotiin toimitettuna (lokasuojat asennettuina).

http://www.tapauksia.fi/beinn24.jpg
Pikkasen iso on, joten alkukesä mennään ehkä kuitenkin 20 Largella.

Minkä pituinen tyttö on? Pojalle oon tilaamassa isompaa Cnoc 16:sta tilalle. Mittaa on 123cm ja jalan sisämitta 54cm eli Islan taulukon Beinn 24:n minimi jalan mitasta puuttuu 3cm. Beinn 20 Large vaan saattaa käydä nopeasti pieneksi.

Niin ja jos jollain olisi myytävänä Beinn 20 large tai 24 niin voisin olla kiinnostunut.

finbred
06.04.2011, 20.08
Minkä pituinen tyttö on? Pojalle oon tilaamassa isompaa Cnoc 16:sta tilalle. Mittaa on 123cm ja jalan sisämitta 54cm eli Islan taulukon Beinn 24:n minimi jalan mitasta puuttuu 3cm. Beinn 20 Large vaan saattaa käydä nopeasti pieneksi.
20 L:n maksimi sisämitaksi annetaan 62 cm, joten sanoisin, että se on silti paras ratkaisu. 24:n on huomattavasti isompi kuin 20 S. Veljenpojan 20 L on jossain Hollannin ja Tanskan välillä tulossa, joten voin sanoa siitä tarkemmin viikon päästä. Ja tyttö on siinä 127 pitkä ja sisämitta 60. Satula melkein pohjassa yltää päkiät maahan, mutta keskiö on paljon korkeammalla ja kammet pitemmät kuin aiemmassa, joten polvet nousee kyllä kovin lähelle kainaloita... Eli tod.näk. katras aloittaa kesän pykälää alempaa kuin suunniteltiin (3v:Cnoc 14, 5v:Cnoc 16, 6v:Beinn 20S ja 8v:Beinn 20L). Mutta viikon päästä on varmaan kokeiltu kaikki tositoimissa, joten palaan tarakalle.

segrei
06.04.2011, 20.27
20 L:n maksimi sisämitaksi annetaan 62 cm, joten sanoisin, että se on silti paras ratkaisu. 24:n on huomattavasti isompi kuin 20 S. Veljenpojan 20 L on jossain Hollannin ja Tanskan välillä tulossa, joten voin sanoa siitä tarkemmin viikon päästä. Ja tyttö on siinä 127 pitkä ja sisämitta 60. Satula melkein pohjassa yltää päkiät maahan, mutta keskiö on paljon korkeammalla ja kammet pitemmät kuin aiemmassa, joten polvet nousee kyllä kovin lähelle kainaloita... Eli tod.näk. katras aloittaa kesän pykälää alempaa kuin suunniteltiin (3v:Cnoc 14, 5v:Cnoc 16, 6v:Beinn 20S ja 8v:Beinn 20L). Mutta viikon päästä on varmaan kokeiltu kaikki tositoimissa, joten palaan tarakalle.

Kiitos vastauksesta. Tämä selvensi asian eli Beinn 20 Large lähtee tilaukseen.

finbred
10.04.2011, 10.38
Kiitos vastauksesta. Tämä selvensi asian eli Beinn 20 Large lähtee tilaukseen.

Pysyn "kannassani", että 20L on paras valinta tähän kohtaan, mutta pitää vähän tarkentaa eilisen valossa. Ensinnäkin sorruin optimismiin tyttäreni mitoissa, ne ovat 125 ja 59 (pitkäsääri). Ja 20L oli juuri sopiva, eli tyttö on pyörän käyttöskaalan osalta keskivaiheilla. Mutta 24 ei ole liian iso, joten aloittelee suoraan sillä. Kesällä 6 vuotta täyttävälle pikkusiskolle 20S istuu jo varsin hyvin alle. 20L on kuitenkin viitisen senttiä korkeampi sekä satulan että tangon kohdalta, joten sen selkään ei ole asiaa.

http://www.tapauksia.fi/beinn24_2.jpg http://www.tapauksia.fi/beinn20s.jpg

turot
10.04.2011, 13.19
Tuli tuossa hankittua pojalle ensipyöräksi Spessun hotwalk ja oli kyllä loistava valinta. Islabikesin tilaaminenkin oli mielessä, mutta Spessua kun sai suoraan tuosta vierestä. Suosittelen lämpimästi.

Speedgoat
12.04.2011, 13.28

Komppaan finbrediä tässä. Käsitys jalkajarrun helppokäyttöisyydestä on kummallinen (suomalainen) kaupunkimyytti, joka tuntuu istuvan perin sitkeässä, mutta jolla ei ole oikeasti mitään todellisuuspohjaa. Meillä siirryttiin käsijarrulliseen pyörään ilman mitään ongelmia 4-vuotiaana (sen ensimmäisen fillarin hankki isovahemmat, joten siihen väliin en vielä ennättänyt). Kun yritin antaa oppitunnin jarrun käytöstä, niin juniori totesi vain "juu-juu, kyllä minä tiedän miten se toimii" :D näsäviisas.

marco1
12.04.2011, 13.42
No onhan niitä ihan hyviäkin syitä jalkajarrun tarpeeseen ja ne painavimmat syyt menee usein luokkaan "henkilökohtainen" niinkuin tuossa alkuperäisessä viestissä mainittiin.

Monesti nuo lasten pyörä ovat kyllä niin heikossa kunnossa että ainoat toimivat osat ovat jalkajarrut (joita ei kuitenkaan ehdi tiukassa paikassa käyttää).

Speedgoat
12.04.2011, 15.24
No onhan niitä ihan hyviäkin syitä jalkajarrun tarpeeseen ja ne painavimmat syyt menee usein luokkaan "henkilökohtainen" niinkuin tuossa alkuperäisessä viestissä mainittiin.

Monesti nuo lasten pyörä ovat kyllä niin heikossa kunnossa että ainoat toimivat osat ovat jalkajarrut (joita ei kuitenkaan ehdi tiukassa paikassa käyttää).

Jaha, taas vauhti sata - aivot nolla. Joskus vain pitäisi myös malttaa lukea eikä vain kirjoittaa.

Paakku
14.04.2011, 09.30
Vauhdikasta menoa - Unbelievable Kids run bike tricks:
http://www.youtube.com/watch?v=-1O80xTs0Jg&feature=player_embedded

timppi
17.04.2011, 09.27
.

Noniin, tilasin tuon ja dhl toi sen viikossa CRC:stä kotiin. Ihan loistava peli, poika tykkää hirveästi ja muilta pyöräilijöiltä tulee iloisia kommentteja;)

Hintakaan ei hirvittänyt. Kun tohon otti pari pikkukilkettä, joita tarvitsin muutenkin, niin postitukset annettiin ilmaiseksi. Ainoa asia, mikä tosta puuttuu on takalokasuoja.. En mistään ole vielä löytänyt 20" takalokaria (metallista) mutta eiköhän noita jostain romuista löydä..

skela
17.04.2011, 10.58
Ainoa asia, mikä tosta puuttuu on takalokasuoja.. En mistään ole vielä löytänyt 20" takalokaria (metallista) mutta eiköhän noita jostain romuista löydä..
Tikkurilan Ajomies tilasi minulle lokasuojat, mutta en ole vielä ehtinyt hakea niitä. Tosiaan 20-tuumaisten tarviketarjonta on erittäin heikkoa.

Speedgoat
18.04.2011, 13.50
Tikkurilan Ajomies tilasi minulle lokasuojat, mutta en ole vielä ehtinyt hakea niitä. Tosiaan 20-tuumaisten tarviketarjonta on erittäin heikkoa.

Omani (ei kylläkään täyspitkät) ostin ihan paikallisen prisman pyöräosastolta.

lansive
18.04.2011, 14.08
Hintakaan ei hirvittänyt. Kun tohon otti pari pikkukilkettä, joita tarvitsin muutenkin, niin postitukset annettiin ilmaiseksi. Ainoa asia, mikä tosta puuttuu on takalokasuoja.. En mistään ole vielä löytänyt 20" takalokaria (metallista) mutta eiköhän noita jostain romuista löydä..

Minä hain paikalliselta romikselta. Toki joutuihan sen maalaamaan, mutta kyllä sen vaivan näki, kun tarvikeosaa ei löytynyt.

Crew
18.04.2011, 14.56
[QUOTE=timppi;1592155]Noniin, tilasin tuon ja dhl toi sen viikossa CRC:stä kotiin. Ihan loistava peli, poika tykkää hirveästi ja muilta pyöräilijöiltä tulee iloisia kommentteja;)

Hintakaan ei hirvittänyt. Kun tohon otti pari pikkukilkettä, joita tarvitsin muutenkin, niin postitukset annettiin ilmaiseksi. Ainoa asia, mikä tosta puuttuu on takalokasuoja.. En mistään ole vielä löytänyt 20" takalokaria (metallista) mutta eiköhän noita jostain romuista löydä..[/QUOTE

Minkä kokoiselle tuo sopii? Meillä tyttö pitkähkö ikäisekseen eli kesän lopulla täyttää 5v ja nyt 116cm. Mahtaisiko ko malli olla nyt sopiva ja kuinkahan pitkä vielä polkee sillä järkevästi, vai jääkö ihan vain tämän kesän iloksi? Minkälaisiiin nopeuksiin singlespeedin välitys on optimoitu = joko ehditte sen verran hakea tuntumaa?

velo
18.04.2011, 15.49
Etsin pojalleni käytettyä urheilupyörää. Poika 10v. 150cm pitkä. Käytettävissä 200-300euroa. Missä muuten voisi täällä jättää ilmoituksen?

timppi
18.04.2011, 22.22
Minkä kokoiselle tuo sopii? Meillä tyttö pitkähkö ikäisekseen eli kesän lopulla täyttää 5v ja nyt 116cm. Mahtaisiko ko malli olla nyt sopiva ja kuinkahan pitkä vielä polkee sillä järkevästi, vai jääkö ihan vain tämän kesän iloksi? Minkälaisiiin nopeuksiin singlespeedin välitys on optimoitu = joko ehditte sen verran hakea tuntumaa?

Meidän poika on kohta 5v ja pituutta on siinä 110cm. Tuo menee juuri alimmalla satulan tasolla pojalle. Välityksistä en osaa sanoa; poika polkee mukana muttei sitä juurikaan huomaa. Viimeksi pyysin polkemaan ja kokeilin, missä tuo tuntuu, mutta silloin vauhtia oli enää n. 10km/h..

Säätövaraa satulassa ja tangossa on reilusti. Itse toivon, että parikesää tuolla pääsemme ajelemaan;)

Crew
19.04.2011, 08.41
Meidän poika on kohta 5v ja pituutta on siinä 110cm. Tuo menee juuri alimmalla satulan tasolla pojalle. Välityksistä en osaa sanoa; poika polkee mukana muttei sitä juurikaan huomaa. Viimeksi pyysin polkemaan ja kokeilin, missä tuo tuntuu, mutta silloin vauhtia oli enää n. 10km/h..

Säätövaraa satulassa ja tangossa on reilusti. Itse toivon, että parikesää tuolla pääsemme ajelemaan;)

Kiitos, passelin kokoinen siis meillekin.

lansive
19.04.2011, 10.11
Minkälaisiiin nopeuksiin singlespeedin välitys on optimoitu = joko ehditte sen verran hakea tuntumaa?

Vastaava laite meillä käytössä, tosin Compact versiona (eli vähän ). Välitykset ovat sellaiset, että mäessä on apua jos takana poljetaan. Meillä on sopimus, että silloin saa polkea kun edessä poljetaan ja sitten täytyy polkea kun käsketään. Tämä siksi, että alussa takana poljettiin vimmatusti silloin kun piti jarruttaa risteykseen (onhan se ikävää jos vauhti hidastuu) ja vastaavasti ne mäet joissa olisi apuvoimasta ollut iloa laiskoteltiin.

Vakavasti olen harkinnut myös isomman ostamista niin pääsisi koko perheen voimalla pyöräretkelle kun pienimmät lapset voisivat noilla peesailla ja isommat sitten kokonaan omin voimin ajella.

segrei
20.04.2011, 09.03
Beinn 20" Large saapui eilen. Maastorenkailla tietty:) Vakiorenkaat tuli mukana vaikka Islan sivujen mukaan ymmärsin toisin. Vaihteiden käyttö onnistui heti ja kylläpä niistä onkin hyötyä Kuopion mäkisessä maastossa. Lokarit pitää vielä löytää jostain.

http://tinyurl.com/629torh

SariL
22.04.2011, 21.38
Meille tuli Cnoc16 kuun alussa ja huomattiin jokinaika sitten, että pyörän ohjaustanko kääntyy erilailla oikeaan ja vasempaan. Toiseen suuntaan kun kääntää maxit, niin etupyörä on n. 90 asteen kulmassa runkoon (silleen kun nyt yleensä olen tottunut et ne kääntyy). Ja taas toiseen suuntaan jää se etupyörä n. 45 asteen kulmaan runkoon nähden - tanko ei käänny enempää. Islalta aiheesta kyselin ja sieltä vastattiin, että kyllä sen pitäis sama kääntyä molempiiin suuntiin ja käskivät soitella heillepäin.
Nyt noin etukäteistietona kyselisin, että mikä tuossa saattaisi olla vikana ja onko jotain mitä pystyy ite säätämään? Vähän auttaisi puheluakin varten kun jotain asiasta ymmärtäisi:). Juuh, en todellakaan ole ikinä purkanut polkupyörää:p.

MacGyver
22.04.2011, 22.31
Meille tuli Cnoc16 kuun alussa ja huomattiin jokinaika sitten, että pyörän ohjaustanko kääntyy erilailla oikeaan ja vasempaan. Toiseen suuntaan kun kääntää maxit, niin etupyörä on n. 90 asteen kulmassa runkoon (silleen kun nyt yleensä olen tottunut et ne kääntyy). Ja taas toiseen suuntaan jää se etupyörä n. 45 asteen kulmaan runkoon nähden - tanko ei käänny enempää. Islalta aiheesta kyselin ja sieltä vastattiin, että kyllä sen pitäis sama kääntyä molempiiin suuntiin ja käskivät soitella heillepäin.
Nyt noin etukäteistietona kyselisin, että mikä tuossa saattaisi olla vikana ja onko jotain mitä pystyy ite säätämään? Vähän auttaisi puheluakin varten kun jotain asiasta ymmärtäisi:). Juuh, en todellakaan ole ikinä purkanut polkupyörää:p.

Tuota liikettä rajoittaa ohjainlaakerin alakupissa oleva nipukka, johon haarukan putkessa olevat hampaat vastaavat. Jos tuo alakuppi on puristettu vähän vinoon, niin ohjaustanko kääntyy erilailla vasempaan ja oikeaan. Meidän pojan pyörässä on ihan sama homma, mutta ei ole haitannut menoa. Jos häiritsee ajoa, niin alakuppi irti ja puristus takaisin suoraan. Hoituu pyöräliikkeessä, jos ei itseltä onnistu.

Tuostahan pitää kyllä ehdottomasti laittaa palautetta Islalle, että olisivat huolellisempia ohjainlaakeria asennettaessa. Ottaa vaikka kuvan tuosta "nipukasta" joka näkyy siis ihan päälle päin ohjainlaakerin alakupin takaosassa.

EDIT: Tuossa (http://farm6.static.flickr.com/5227/5644310470_9f61f69381_b.jpg) vielä kuva tuosta rajoitinnipukasta.

Vilhelm V
25.04.2011, 09.07
Mittailin tuossa maastopyöräni ketjua ja totesin sen olevan vaihtokunnossa. Samalla intouduin mittaamaan myös muita taloudessa olevia ajokkeja. Hivenen yllättäen pojan Islabikes Beinn 20 pyörän ketju oli huomattavasti venyneempi kuin 'loppuun ajettu' campan C9 ketju maasturissani. Heitinpä sitten ao. käytetyn C9 ketjun pojan pyörään alkuperäisen ketjun tilalle. Hyvin muuten pyörii! Alkuperäinen ketju olikin aika patarautamallia.

korroosio
26.04.2011, 13.35
Miten nuo Islabiken koot toimii noissa mittojen alapäissä? Meidän tytär on jalan sisämitan suhteen juuri Cnoc 16 alarajalla (42 cm). Pituutta hänellä on vain 100,5 cm, kun arvioitu minimimitta Cnoc 16:lle on 104 cm.

Lapsi varmaan tykkää enemmän pienestä pyörästä (Cnoc 14), mutta onko 16 tuumaiset renkaat merkittävästi paremmat etenemisen kannalta? Vai huonommat?

Eli kummallakohan olisi tyttären kivempi tsykäillä 14 vai 16 tuumaisella?

Sillä ei varsinaisesti ole väliä, kuinka pitkä käyttöaika pyörälle tulee.

skela
26.04.2011, 14.44
Lapsi varmaan tykkää enemmän pienestä pyörästä (Cnoc 14), mutta onko 16 tuumaiset renkaat merkittävästi paremmat etenemisen kannalta? Vai huonommat?
Mitä isompi rengas, sen pienempi vierintävastus ja pienempi napojen kitka (pienempi pyörimisnopeus). Kannattaa myös tarkistaa vararenkaiden tarjonta. Tavalliset koot ovat 12, 16, 20 ja 24 tuumaa. 14- tai 22-tuumaisia renkaita ja sisäkumeja voi olla hankalampi löytää.

Vanhat pyörät kestävät yllättävän pitkään. Eilen löytyi kirpputorilta 20 eurolla 20-tuumainen Helkama Yoker, jota joku poropeukalo oli vähän korjaillut. Osat ovat kuitenkin ehjiä (ehjempiä kuin monissa näkemissäni Nexus 3 -vaihteisissa pyörissä), ja kaipa runkoonkin voi luottaa, vaikka sitä onkin maalailtu. Pari kolme vuotta sitten pelastin romulavalta 14-tuumaisen, jonka annoin vuosi sitten ilmaiseksi eteenpäin. Tänä keväänä sama pyörä löytyi Kierrätyskeskuksen pihasta renkaat tyhjinä. :(

Ana75
27.04.2011, 08.33
Eilen kuriiri toi vanhemmalle pojalle Cnoc 14:n. Täytyy kyllä todeta, että pyörä vaikuttaa todella laadukkaalle 169£ hintaan nähden. Jarrut ovat kyllä ihan armottoman tehokkaat ja hyvin ylettyy kahvoille reilun 3,5v sormet. Palvelu oli hyvää, aikataulut piti ja pyörä oli hyvin kasattu. Eiköhän seuraavakin lastenpyörä tule Islabikesiltä.

equilibrium
27.04.2011, 08.42
Eli kummallakohan olisi tyttären kivempi tsykäillä 14 vai 16 tuumaisella?

Jos käyttöiällä ei ole väliä, niin täksi kesäksi varmasti mukavampi noilla mitoilla on 14". Kokotaulukot pitävät hyvin paikkansa, eli varmasti myös isommalla ylettyy pyöräilemään, mutta fillarin käsittelytaitoja opetellessa on se pieni pyörä huomattavasti helpompi hallita. Kyllä sillä takuulla pääsee ihan tarpeeksi lujaa. En meinaa itse enää pysyä juosten perässä kun pikkuneiti potkii Rothanilla. Viime kesänä sain tehdä leppoisia hölkkälenkkejä, nyt menee vk-lenkeiksi. :D

Mitat on suurin piirtein samat, ja 3 v. synttäreille kesäkuussa pitäisi olla 14" Cnoc tulossa, ainakin sitä kovasti jo katsellaan ja toivotaan "oikeaa pyörää."

Islabiken fillarit löytävät uuden omistajan suth helposti, meilläkin Rothanille oli jo monta kyselijää. Eli mieluummin joka kesäksi juuri parhaimman kokoinen fillari, niin pyöräilyinnostus ei katkea esim. hankalan käsiteltävyyden aiheuttamaan kaatumiseen tms.

lansive
27.04.2011, 12.00
Meillä pojalle (nyt 4,5 v) ostettin viime vuonna Cnoc 14. Ilman polkimia totutteli, mutta ajaminen jäi. Nyt sitten kiirastorstaina oppi ajamaan ja maanantaina piti jo kokeilla 10 senttistä droppia. Lokarit ei meinaa tuossa kestää paikallaan, mutta muuten hyvä ostos.

Suosittelen kyllä välttämään kasvuvaran ostamista. Käsittääkseni hyväkuntoisesta Islasta ei ole vaikea päästä eroon kun lapsi kasvaa.

skela
28.04.2011, 23.24
Asensin lokasuojat viimein tänään. Ne ovat tosiaan täyspitkät, ja takana on heijastinkin. Säätövaraa on paljon. Kumpikin lokasuoja kiinnitetään kahdella V:n muotoisella metallipuikolla, jotka kiinnitetään keskeltä M5-ruuvilla navan juureen. Puikot pitää sahata sopivan mittaisiksi. Suunnilleen sentin verran on pelivaraa puikon muovisessa vastakappaleessa. Lisäksi etulokasuoja tulee haarukan yläpäästä kiinni ja takalokasuojassa on reikä ihan edessä alhaalla. Lokasuojat peittävät Trek MT60:n leveät nappularenkaat juuri ja juuri. Lumitilaa ei juuri jää, mutta eivätpä pojat ole toistaiseksi kovin puurossa pyöräilleetkään.

Saa nähdä, miten hyvin lokasuojat kestävät paikallaan. Tilasin omaan pyöräänikin SKS Chromoplastic P35:t, koska pidikkeeseen tökättävä Hebie-etulokasuoja on 3 vuoden ympärivuotisen käytön jälkeen ruvennut putoilemaan ainakin kerran viikossa.

Seuraavaksi pyörä odottelee lukkoa (Abus Amparo 495 CL NKR), jalan pidikkeitä (Pletscher Lasche F15/3 (http://www.pletscher.ch/wDeutsch/pages/Produkte/index.php?IdTreeGroup=18&IdProduct=41&navid=10) ja Hebie Ständerplatte 699 40 (http://www.hebie.de/Staenderplatte-699-40.hebie69940.0.html)) ja jalkaa. Jostain syystä Trek ei ole vaivautunut hitsaamaan runkoon jalan pidikettä.

villef
29.04.2011, 00.22
Meillä pojalle (nyt 4,5 v) ostettin viime vuonna Cnoc 14. Ilman polkimia totutteli, mutta ajaminen jäi. Nyt sitten kiirastorstaina oppi ajamaan ja maanantaina piti jo kokeilla 10 senttistä droppia. Lokarit ei meinaa tuossa kestää paikallaan, mutta muuten hyvä ostos.

Suosittelen kyllä välttämään kasvuvaran ostamista. Käsittääkseni hyväkuntoisesta Islasta ei ole vaikea päästä eroon kun lapsi kasvaa.

Sama vika huomattu täällä myös, Cnoc 14:ssa oikea lokarin kiinnike lähtee aika helposti irti.

Alkuperäiselle kysyjälle samoja terveisiä, ota se pienempi jos on tulossa seuraava pian perässä, niin tein itsekin. Nyt pitää vain vielä katsoa pitääkö tänä kesänä ostaa taas uusi, mutta joka tapauksessa opettelu on helpompaa ja pyörä säilyy hyvänä kyllä seuraavalle.
Toinen asia on, että tässä nyt riittää välitykset juuri juosten mukana pysymiseen. Jos seuraavassa koossa on isommat, niin tekeekin jo aika tiukkaa, joka ei ole oikein hyvä juttu jos/kun lapsi vasta opettelee hommaa..

Vilhelm V
29.04.2011, 07.56
Käsittääkseni hyväkuntoisesta Islasta ei ole vaikea päästä eroon kun lapsi kasvaa.

Juurikin näin. Tavara liikkuu ja pitää arvonsa hyvin.

PYY
30.04.2011, 07.44
Tyttärelle laitoin tällaisen:

http://www.cube.eu/kid/kid-240/team-kid-240-pearl/

Ensimmäiset kilometrit ainakin yhtä hymyä, jämäkän oloinen pyörä.

samooja
30.04.2011, 09.56
Mulla olis varastossa täysin ylimääräinen, todella hyvässä kunnossa oleva muhviteräsrunko suomipyörä. Solifer merkkinen, on dynamovalot, tarakka, 3-vaihdetta, virheetön maali, kaunis ketjusuoja, peltilokasuojat, ja komia soittokello. Ehtaa Vintagea... 130-150cm henkilölle. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=43&pictureid=5874

Juu offaria... Kun itsellä ei ole lapsia niin tuli tässä mieleen että voisin vaihtaa euroihin, kun en tuolla mitään tee. Jos kiinnostaa, tarkempia kuvia löytyy, pyörä Helsingissä.

Crew
01.05.2011, 15.16
Cnoc 16 on kyllä minunkin mielestäni turhan iso ja kömpelö metrin mittaiselle. Meillä kesällä 5v täyttävä tyttö ajaa mukavasti 16-mallilla, mutta pituutta 116-117cm ja pyörä sopiva mutta pikemmin ison- kuin pienenpuoleinen.

SariL
02.05.2011, 12.35
Tähän sanoisin kahden pyöräilevän pikku ipanan kokemuksella, että riippuu tuo 14 vai 16 kysymys ihan täysin siitä pyöräilyn varmuudesta. Meillä nuorempi kampien pyörittäjä on nyt 103cm ja ajanut kuukaudenpäivät Cnoc16sta ja ikää tasan 3,5v. Mutta poika oppi ajamaan viime loppukesästä (alle 3 vuotiaana) ilman apupyöriä 12 tuumaisella harakirillä (=pyörä mallia mikälie). Nyt tuuppaa menemään muun porukan mukana 8-9km matkaa tuolla Cnocilla ja tarvii sanoa, että vanhenisin saman verran vuosissa joka reissulla jos pyörä olisi _yhtään_ pienempi. Se vaan on yksinkertaisesta karmeaa katsottavaa jos pienirunkoisella pyörällä sotketaan lujaa vauhtia. Oman kokemuksen mukaan ne ovat ihan turkasen ohjausherkkiä ja viipulavaapuloita kovassa vauhdissa ja sitten vasta heittelee jos on kuoppaista tietä. Mutta jos pääasiallinen pyöräily on pyöräilyä lähipuistoon, niin ainahan se pienempi on helpompi harjoitella etenkin jos liikkeellelähtö apupyörittä ei ole vielä hanskassa.

-ah-
02.05.2011, 13.40
Tähän sanoisin kahden pyöräilevän pikku ipanan kokemuksella, että riippuu tuo 14 vai 16 kysymys ihan täysin siitä pyöräilyn varmuudesta. Meillä nuorempi kampien pyörittäjä on nyt 103cm ja ajanut kuukaudenpäivät Cnoc16sta ja ikää tasan 3,5v.

Meillä on suunnitelmissa tilata paria senttiä vajaa metriselle 3v2kk -tytölle Islabikesin kokotaulukon perusteella 14". Minimimitta kun on taulukossa laitettu 98cm:ksi ja inseam 38cm (meillä n. 36cm). Apupyörittä kun on tarkoitus ajella, niin kaupoissa kokeillut 16-tuumaiset ovat tuntuneet valtavilta... :)

keppi
02.05.2011, 15.01
Meillä on suunnitelmissa tilata paria senttiä vajaa metriselle 3v2kk -tytölle Islabikesin kokotaulukon perusteella 14". Minimimitta kun on taulukossa laitettu 98cm:ksi ja inseam 38cm (meillä n. 36cm). Apupyörittä kun on tarkoitus ajella, niin kaupoissa kokeillut 16-tuumaiset ovat tuntuneet valtavilta... :)

Ei ainakaan isompaa kannata hankkia yhtään. Meillä on 4v tytöllä (~100cm pitkä) tuo 14" Cnoc ja se on kyllä just passelin kokoinen. Yhtään isompaa en ajoon antaisi. Apupyörillä mennään, vaikka potkupyörällä tasapainon aikanaan oppikin (jo unohtanut), kun ei vaan riittäny voimat tuohon polkemistouhuun suoraan.

Oikeastaan suurin este oppimiselle on just toi fillarin paino; tuommonen 14kg hippiäinen ei kovin painavia jaksa nostella, ja tuntuu tietty ajossakin raskautena (ylämäissä yms).

Muuten, noi Islan "tarjoamat" apupyörät ovat suhteellisen arsesta, niiden korkeutta ei voi säätää ollenkaan :eek::mad:

marco1
09.05.2011, 16.38
Pitikin ilmoittaa että näitä löytyi Pyörätukusta Tammistossa ihan hyllystä. Hyvät lokarit, eivät siis ole pikakiinnitteiset vaan ruuvataan paikalleen pulteilla, takalokasuoja pääsee pyörähtämään satulatolppakiinnityksensä vuoksi mutta säilyypä ehjänä paremmin.

Pyöränä on Cube Kid 200, ehkä aavistuksen iso kuskilleen (en muista tarkkaa mittaa mutta 122 vaatteet reiluja) vielä mutta ajo sujuu tuollakin. Painoa arvioisin olevan vähän reilu 10 kiloa, saman verran kuin tuommoisella kohtuu yleisellä Crescentin 16" pyörällä.
Satula on vaihdettu tuosta Crescentistä tähän kun oli sopivampi mutta polkimet vielä pitää vaihtaa parempiin, nykyiset muoviset lipsuu vähän liikaa mutta kovin agressiivisia piikkipolkimiakaan ei vielä voi laittaa.

Monsieur Rautaperse
10.05.2011, 00.35
Nyt pitäis saada muksulle (2v 7kk) ensimmäinen pyörä. Katselin zooomia (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51811). En ole saanut selville minkä pituiselle vekaralle kyseinen menopeli sopii. Onko arvon foorumilaisilla kyseisestä mallista kokemuksia/tietoa? Onko zooom huomattavasti huonompi kuin Rothan? (http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/rothan.html) Hinnassa Rothan tulee n. 50 e kalliimmaksi.

CyclingGoofy
10.05.2011, 01.12
Meillä on Rothani saanut kovaa kyytiä nyt reilun vuoden verran, kerrassaan mainio peli. itse sekä zooomia että islaa silmäilleenä voi sanoa että rothanissa on aika paljon luotettavamman oloiset osat ja fiksumman oloinen ajoasento.

Hippo
10.05.2011, 08.37
Meillä on Zooomi. Ajoharjoittelu vasta aluillaan, joten käyttö- tai käyttäjäkokemuksia en voi vielä kattavasti kertoa. Reilu kaksivuotias lapsihan ei onneksi mieti, onko hänen allaan oleva hurja menopeli huonompi, tai vieläpä kuinka paljon huonomp,i kuin se mitä hänellä ei ole. Zooomia hypistellessä en löydä mitään syytä tai osaa joka siinä olisi huono. Ajoasento on varmasti erilainen kuin Rothanissa. Osat muutenkin. Mutta pyörissä tuppaa näin olemaan. Se on eri valmistajan tekele samasta aiheesta.
Olen valmis syömään sanani ja hyväksymään tappioni jos poikani kesän mittaan minulle ilmoittaa, että pyörä on huono. Kiukunpuuskissaan toki näinkin voi käydä, mutta syynä lienevät tällöin muut kuin välineen ominaisuudet.

keppi
10.05.2011, 09.30
Pikavilkaisulla Rothanissa näyttäisi olevan enemmän "kasvunvaraa" - positiivisessa mielessä pidemmän satulatolpan muodossa.. Laatuun en ota sen enempää kantaa, hinnassahan se varmasti näkyy, vaikka osansa on brändillä.

Monsieur Rautaperse
10.05.2011, 10.35
Minkä pituinen lapsi Zooomia tai Rothania voi käyttää? Lapseni kokeili naapurin puista vekotinta ja se oli liian korkea.

equilibrium
10.05.2011, 10.44
Meillä kuopus oli 1 v 8 kk kun sai Rothanin sisälle potkuttelukäyttöön viime vuoden maaliskuussa. Silloin ylettyi tossuilla potkimaan hyvin satulan ala-asennosta, pituutta oli varmaan vielä vähän alle 90 cm, muistaakseni 86 cm vaatteet käytössä. Seuraavana kesänä meni sujuvasti ulkona. Nyt pituutta n. 100 cm ja tolpassa riittää säätövaraa vielä reilusti ylöspäin. Mutta uusi fillari pitää saada kesäkuussa 3 v. synttäreille, kun tahtoo polkimet...

Hippo
10.05.2011, 11.05
Zoomissa tulee kaksi satulatolppa mukana. Lyhyt ja pidempi.
Meillä kuski taitaa olla 88-89 pitkä ja vielä menee hiukan varvastaen ajelu. Eiköhän se kesän aikana sentti tule jalkaan lisää niin saa koko jalkapohjan maahan tukea antamaan. Rothanin mitat taitavat olla juuri sen verran matalammat, että sillä saattaisi olla jo meno vakaampaa.

orcatri
10.05.2011, 12.28
Meillä on myös tuollainen Scoot, joka näemmä on muuttunut Zooomiksi - sama potkufillari kuitenkin kyseessä. En tiedä onko pyörässä vika, mutta esikoinen ei ole sillä suostunut ajelemaan. Alussa oli toki kyse siitä, että pyörä oli vähän liian iso. Yhdyn edellisiin, että tuolla pitää olla vähintään 90 senttiä pitkä kuski. Ylöspäin säätövaraa noilla kahdella tolpalla on kyllä niin paljon, että minäkin (175cm) pystyn sillä malliksi jotenkuten potkuttelemaan. En kyllä tiedä mikä koulutuksessa on mennyt pieleen, sillä tyttö ajelee vain toisella pyörällään eli työntötangolla, polkimilla ja apupyörillä varustetulla fillarillaan. No pääasia, että polkee, vaikkei apupyörillä pyöräilemään kunnolla opikaan.

Tuo Scoot (Zooom) kyllä on mielestäni oikein laadukkaan oloinen peli - ainoa perheen seitsemästä pyörästä, jossa vaijeri kulkee rungon sisällä. Vaan nyt se kyllä vain odottelee lähestulkoon käyttämättömänä pikkuveljeä.

kauris
10.05.2011, 12.37
Nyt pitäis saada muksulle (2v 7kk) ensimmäinen pyörä. Katselin zooomia (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51811). En ole saanut selville minkä pituiselle vekaralle kyseinen menopeli sopii. Onko arvon foorumilaisilla kyseisestä mallista kokemuksia/tietoa? Onko zooom huomattavasti huonompi kuin Rothan? (http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/rothan.html) Hinnassa Rothan tulee n. 50 e kalliimmaksi.

Hommaa nyt äkkiä joku potkuttelupyörä alle, että lapsi pääsee tasapainon oppimaan. Meillä tyttö (nyt 2 v 8 kk) siirtyi jo Rothanista Cnoc 14 pyörään ja hyvin kulkee ilman apupyöriä :)
Tasapainoa opeteltiin viime kesä ja tämä alkukevät Rothanilla ja polkeminen tuli opeteltua ilmeisesti päiväkodin polkumopoilla. Nyt reilusti alle kolmen vuoden iässä taidot vain yhdistettiin ja siirryttiin tavalliseen pyörään. Jarruttamista vähän täytyy vielä treenata lisää, kun meidän Rothan oli sitä vanhempaa mallia, jossa ei ollut vielä jarrua. Liikkeelle lähdössä vähänkään ylämäkeen täytyy toki myös auttaa aluksi.

edit: kokeili muuten tyttö veljensä uutta Beinn 20 Smalliakin ajaen parkkipaikalta kotiovelle. Satulan alimmalla asennolla nimittäin ylettyy polkemaan jo tuollainen alle kolmevuotiaskin mutta maahan jalat eivät toki ylettyneet ja siinä sai siksi juosta perässä ottamaan kiinni, kun vauhti pysäytetään ja pyörä alkaa kallistumaan. Oli melko koomisen näköistä menoa kun vertasi polkijan ja pyörän kokoa.

marco1
18.05.2011, 09.03
Aika mukavia lenkkejä pääsee nykyään ajamaan kohta 6-vuotiaan pojan kanssa kun pyörä muuttui 20" ja vaihteetkin löytyy. Metsässä ajamista rajoittaa jonkin se että muutaman sentin korkeudella käyvät polkimet osuvat helposti kaikkiin eteen tuleviin esteisiin.
Tuunauksena on vielä ajatus laittaa nykyistä leveämpi tanko vanhasta riserista lyhentämällä ja ehkä HS-33:set v-jarrujen tilalle tässä myöhemmin.

finbred
18.05.2011, 15.41
Meillä tyttö (nyt 2 v 8 kk) siirtyi jo Rothanista Cnoc 14 pyörään ja hyvin kulkee ilman apupyöriä :)
No siinä on kyllä vitsa väännetty todella nuorena :eek: Huhhuh. Ei voi olla ihan pienikään ikäisekseen.

lai
18.05.2011, 16.39
HS-33:set v-jarrujen tilalle tässä myöhemmin.

Meillä on Cantilever jarrukahvat v-jarruissa. Tuollakin yhdistelmällä saa melko hyvän jarrutusvoiman lastenpyörään. Ellei sitten nurkissa loju Magurat toimettomana.

marco1
18.05.2011, 16.59
Meillä on Cantilever jarrukahvat v-jarruissa. Tuollakin yhdistelmällä saa melko hyvän jarrutusvoiman lastenpyörään. Ellei sitten nurkissa loju Magurat toimettomana.
Juu, Magurat ovat hyllyssä odotelleet käyttöä jo muutaman vuoden, oli jo harkinnassa laittaa 16" pyörään mutta jäi sitten tekemättä. :o

Testaamalla selviää sitten sopiiko nuo kahvat pienelle kädelle. Jarruteho ei ole alkuperäisten jarrujen ongelma ainakaan kuivalla kelillä vaan ennemminkin sen tehon annostelu järkevästi.

jokirapu
18.05.2011, 21.42
Tarkoitus olis huomenna käydä hakemassa tuollainen 20" Hotrock. Taitaa meidän tyttö olla hivenen pikkuinen, kun täyttää ihan kohta 7v. ja toikin on vielä hivenen iso. 16" tunturi on vaan ihan auttamattoman pieni... Ei olla pitkään aikaan mitattu, mutten tiedä onko 120cm mennyt jo rikki.
Vähän mietin Islabikesin tilaamista, mutta tutusta pyöräkaupasta saadaan toi kuitenkin mukaan samantien ja jos ei tarvitse alkaa itse säätämään pyörän kanssa, kun ei olla mitään "ammattilaisia".

aprillia
18.05.2011, 21.54
Tänään tilattu ja maksettu Islabike Beinn. Sain puhuttua pojan käsijarrujen ystäväksi. Saa nähdä kuinka käy kun pyörä 4 viikon kuluttua saapuu ja poika pääsee koeajamaan.

finbred
19.05.2011, 07.38
Tarkoitus olis huomenna käydä hakemassa tuollainen 20" Hotrock. Taitaa meidän tyttö olla hivenen pikkuinen, kun täyttää ihan kohta 7v.
Meillä ikäisekseen keskivertoa pienempi 5-vuotias ajaa 20" Islan Beinniä, joten en usko millään, etteikö olisi ihan sopiva. Kuvien perusteella Spessun runko on vieläpä erityisen matala.

marco1
19.05.2011, 09.43
Spessu on hyvin matala mutta yllättävän pitkä vaakaputkeltaan, kokeileminen kannattaa.

tpn
19.05.2011, 10.23
Meille kotiutui Zooom Adventure tällä viikolla ja ihan pätevältä peliltähän se näyttää. Ainut vain, että kuski on vielä karvan alle 90cm, ja jalat ei kunnolla ylety maahan. No ajellaan muovimopolla vielä vähän aikaan ja ihaillaan "Omaa pyörää" parvekkeella :)

Monsieur Rautaperse
20.05.2011, 08.10
Täälläkin kohta huristellaan uudella Zooomilla :) kunhan saadaan jarru kuntoon. V-jarrun oikea jarrupala laahaa. Yritin säätää jarrujen sivuilla olevilla säätöruuveilla ja jarrukahvan vierestä, mutta mikään ei ole auttanut. Voisiko joku kokenut v-jarrun säätäjä auttaa?
Pyörää voisi jo kokeilla mutta liikkumisen raskaus voisi viedä muksun viehätyksen uuteen menopeliin.

Salaliittoteoria
20.05.2011, 08.20
Yksi vinkki lastenpyöristä ja niiden käsijarruista:
Vihdoin aikanaan Beinn 20" jarrujen vaijerit kulkemaan ristiin niin, että sain takarenkaan jarrun normaalisti oikealle kädelle (taitavat koota pyörät yleensäkin niin, että takajarru on vasemmalla kädellä, lienee joku brittien tapa?)
Nyt kun pyörä siirtyi nuoremmalle tytölle, joka onkin vasuri, niin homma käsijarrujen kanssa ei tuntunut oikein toimivan. Keksin vaihtaa vaiverit taas ristiin niin, että takajarru saatiin taas paremmalle kädelle, johan alkoi toimia.

Ana75
20.05.2011, 08.27
Yksi vinkki lastenpyöristä ja niiden käsijarruista:
Vihdoin aikanaan Beinn 20" jarrujen vaijerit kulkemaan ristiin niin, että sain takarenkaan jarrun normaalisti oikealle kädelle (taitavat koota pyörät yleensäkin niin, että takajarru on vasemmalla kädellä, lienee joku brittien tapa?)
Nyt kun pyörä siirtyi nuoremmalle tytölle, joka onkin vasuri, niin homma käsijarrujen kanssa ei tuntunut oikein toimivan. Keksin vaihtaa vaiverit taas ristiin niin, että takajarru saatiin taas paremmalle kädelle, johan alkoi toimia.

Tilasin vanhemamlle pojalla vähän aikaa sitten Cnoc 14:n ja varmistelin sähköpostilla, että vaihtavat kahvojen puolta niin vastasivat, että tekevät sen automaattisesti, kun pyörä toimitetaan ulkomaille :)

Jarruttelu vaatii kyllä harjoittelua, kun edellisessä potkupyörässä ei ollut jarrua. Lisäksi jarrut ovat todella tehokkaat ja takarenkaan saa helposti lukkoon.

Ihmetystä kyllä herätti, kun poika oppi samantien ajamaan :eek: Nyt muutaman viikon ajelujen jälkeen painaa todella hurjaa vauhtia - sen mitä fillarista saa irti.

orcatri
20.05.2011, 10.46
Täälläkin kohta huristellaan uudella Zooomilla :) kunhan saadaan jarru kuntoon. V-jarrun oikea jarrupala laahaa. Yritin säätää jarrujen sivuilla olevilla säätöruuveilla ja jarrukahvan vierestä, mutta mikään ei ole auttanut. Voisiko joku kokenut v-jarrun säätäjä auttaa?
Pyörää voisi jo kokeilla mutta liikkumisen raskaus voisi viedä muksun viehätyksen uuteen menopeliin.
Onhan takarengas keskellä? Onhan jarrupalojen ja -länkien välissä molemmilla puolilla yhtä paljon prikkoja? Ovathan länkien jännitysjouset samoissa rööreissä? Kun säädät noita säätöruuveja, niin kiristä toista ja löysää vastaavasti toista puolta.

Monsieur Rautaperse
20.05.2011, 11.21
Onhan takarengas keskellä? Onhan jarrupalojen ja -länkien välissä molemmilla puolilla yhtä paljon prikkoja? Ovathan länkien jännitysjouset samoissa rööreissä? Kun säädät noita säätöruuveja, niin kiristä toista ja löysää vastaavasti toista puolta.

Kiitos vinkeistä :) Täytyy kokeilla kun pääsen kotiin.

Monsieur Rautaperse
20.05.2011, 18.15

JO VAIN toimii. Ainakin tarpeeksi hyvin. Nyt enää pitäis muksun innostua uudesta pyörästä yhtä paljon kuin isänsä.

-ah-
29.05.2011, 11.59
Nyt on viikko ajeltu Cnoc 14":lla, ja pyöräily sujuu jo varsin hienosti; lähdössä tyttö kaipaa vielä hieman tukea. Tänään käytiin jo ensimmäisellä hieman pidemmällä ajolenkillä: 5km @ 30min :)

Pyörä on kyllä täyttänyt kaikki siihen kohdistetut odotukset. Koko on meidän tytölle aika maksimi, eli paljon pienemmälle ei mielestäni sovi. Suosittelen!
http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=855&pictureid=6079

Matsuma
29.05.2011, 19.23
^Hieno fillari!

Touho-serkku
31.05.2011, 10.16
Viikossa tuli Islalta Beinn 24. Ja jopa pyörän värin vaihto onnistui tilauksen jälkeenkin.
23.5.tilaus.
Seuraavana päivänä jo Birninghamissa, Kolding, Köpis, Turku ja tänään Oulussa. Ei valita.

alspe
01.06.2011, 09.31
Mukavaa lukea, että mukuloillekin on "kunnon" fillareita. Olenkin ihmetellyt, että miten helvetissä niille pienille ja voimattomille ihmisille tehdään "valurautaisia" pyöriä.:seko: Miettikää, että oma pyörä painaisi 30 kiloa ja olisi 8 kilon kiekoilla varustettu.:mad:

Edelleen ihmettelen, että miksi lasten pyörissä on jotain 2 tuumaa leveät kumit, kuin kottikärryssä? Joo pääsee pihanurmikolla, mutta pääsis varmaan ihan hyvin myös 1 1/4" kumeillakin ja olisi vaan kevyempi pyörittää.

Eipä toi lasten pyörä-rumba maksa kuin ehkä 500-700€? lapsuuden aikana (3-4 pyörää), sen jälkeen menee jo täysikokoinen pyörä.

lansive
01.06.2011, 11.11
Edelleen ihmettelen, että miksi lasten pyörissä on jotain 2 tuumaa leveät kumit, kuin kottikärryssä? Joo pääsee pihanurmikolla, mutta pääsis varmaan ihan hyvin myös 1 1/4" kumeillakin ja olisi vaan kevyempi pyörittää.

Rullaavuus ei mene lineaarisesti siten, että kapeampi on aina parempi.

Eipä toi lasten pyörä-rumba maksa kuin ehkä 500-700€? lapsuuden aikana (3-4 pyörää), sen jälkeen menee jo täysikokoinen pyörä.

Tuolla hintahaarukalla ostat pyörät väistämättä ankkuriosastolta.

Jos haluaa, että lapsi ajaa oikean kokoisella pyörällä pitää varautua vaihtoon kahden vuoden välien, tai sitten muuten joutuu sijoittamaan rahaa vaihto-osiin (satulatolppa, ohjainkannatin).

keppi
01.06.2011, 12.41
Tuolla hintahaarukalla [500-700e] ostat pyörät väistämättä ankkuriosastolta.

Ei kai niitä fillareita oo pakko nurkkiin kerätä kaikkia. Laadukkaista lastenfillareista saa käsittääkseni varsin mukavasti käytettyjen markkinoilla.

NoLogos
01.06.2011, 20.37
Tuollaisen välikausipyörän kasailin meidän kohta 5 vuotiaalle kun ei 16 tuumasessa oikeen jalat yltäny maahan kunnolla.
Tarvi ostaa vain uudet 14" kumit, 10€ tuli pyörälle hintaa.

http://i267.photobucket.com/albums/ii312/eihelv/Bicycles/kombi14.jpg

CyclingGoofy
17.06.2011, 19.24
Meitillä on tuo cnoc 14", ja tuo takanapa ei oikein tykkää ottaa kiinni kovin nopeasti, onko tuo vika vai ominaisuus, onkos porukat availlut tuota?

EePee
18.06.2011, 12.09
Kyse ei liene ominaisuudesta. Meillä on ollut vuoden verran käytössä 16 tuumainen Cnocci, enkä ole huomannut moista. Ei ole ollut syytä availlakaan.

Soittelin eilen Islalle kyselläkseni emailini perään ja samassa kysäisin 20 tuumaisten Beinnien toimitusaikaa, vastaus: 5 viikkoa. Sehän on kesä sitten siinä. :mad: Täytyy hommata pyörä muualta. Vähän ihmetyttää, miten mikään menestyksekäs liiketoiminta voi toimia viiden viikon toimitusajalla.

Kun tuo seuraava pyörä meidän kuopukselle löytyy, täältä lähtee todennäköisesti myyntiin yksi hopeanvärinen 16 tumainen Cnoc.

Edit: 16 tuumainen ikään kuin meni heti, odotellaan vaan koska omistaja luopuisi..

keppi
18.06.2011, 15.25
Jaaniin unohtu vallan mainostaa tänne, että nelivuotias tyttäreni oppi nyt sitten ajamaan ilman apupyöriä cnoc 14:llaan!

Usean viikon psyykkaus ja rohkaisu huipentui yhden illan mahdottoman kovaan rohkaisuun ja hypetykseen ja tyttö vihdoin uskaltautui nostamaan jalat polkimille ja aloittaa polkemisen. Eipä se sitten muuta tarvinnutkaan, tasapainohan oli hallussa jo reilu kaksivuotiaana...

finbred
18.06.2011, 19.50
Vähän ihmetyttää, miten mikään menestyksekäs liiketoiminta voi toimia viiden viikon toimitusajalla.
Olisko kuitenkin kyse siitä, että kevään satsi on jo myyty, kyllä niitä ainakin toukokuuhun asti sai hetimiten. Seuraava satsi lienee laivassa vielä...

Yeti
18.06.2011, 19.54
Olisko kuitenkin kyse siitä, että kevään satsi on jo myyty, kyllä niitä ainakin toukokuuhun asti sai hetimiten. Seuraava satsi lienee laivassa vielä...

Kyselin itse pyörää ihan huhtikuun alussa. He ilmoittivat silloin että oli neljän viikon toimitusaika, joka oli minun mielestäni liian pitkä. Kävin sitten paikallisessa kaupassa ja ostin kaksi Kona Hulaa.

mooppari
20.06.2011, 21.43
5,5-vuotiaalle esikoispojalle alkaa 16-tuumainen retro-Nopsa käydä vähän ahtaaksi. Viime viikonloppuna testailimme 20-tuumaista tyttöjen Crescentiä ja ajo sujuikin ihan mallikkaasti.

Meinasin siitä innostuneena tilata Islan pienirunkoisemman 20-tuumaisen, mutta nuo toimitusajat ovat vähän turhan pitkiä.

Korvikkeeksi katselin Cuben Kid 200:ta ja Specialized Hotrockia, joista kuutio kiinnostaisi enemmän, kun siihen ei ole tungettu pomppukemppiä nokalle.

Onko kellään kokemusta, miten Cuben runkomitat sopivat 114-senttiselle kaverille? Ja millainen vehjes se mahtaa laadultaan olla?

Cube: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57286
Spessu: http://www.kauppaveljet.fi/tuote/1772/

tmile
20.06.2011, 22.06
5,5-vuotiaalle esikoispojalle alkaa 16-tuumainen retro-Nopsa käydä vähän ahtaaksi.

Kohta 7v poikani on ajellut pari kuukautta tuollaisella Giant XTC jr Litellä. Hyvin on toiminut.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51mVMRRMcmL._AA300_.jpg

marco1
20.06.2011, 22.16
Korvikkeeksi katselin Cuben Kid 200:ta ja Specialized Hotrockia, joista kuutio kiinnostaisi enemmän, kun siihen ei ole tungettu pomppukemppiä nokalle.

Onko kellään kokemusta, miten Cuben runkomitat sopivat 114-senttiselle kaverille? Ja millainen vehjes se mahtaa laadultaan olla?

Cube: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57286
Spessu: http://www.kauppaveljet.fi/tuote/1772/
Tämän päivän mitta oli 117cm ja alla on Cube 200 ihan kohtuullisesti sopivana. Spessuakin sovitettiin pari kuukautta sitten mutta se vaikutti vähän liian pitkältä - tosin siinä olisi se joustohaarukka ja ohjauskulma olisi nykyaikaiselle trailipyörälle sopivampi.
Cuben laatua vielä vähän arvioida, putkiosat ihan siedettäviä tuohon hintaan. Penkki ei kuulemma ollut sopiva ja se vaihdettiin ja polkimiksi on vaihdettu myös vähemmän liukkaat. Tourneyn takavaihtaja on toki vitsi mutta vaihdetaan se sitten kun hajoaa.
Paino ei ole ihan niin kevyt kuin oletetettiin mutta kylläpä tuokin kulkee jos polkimet satu kovin kolahtelemaan juuriin.

finbred
21.06.2011, 09.14
Kyselin itse pyörää ihan huhtikuun alussa. He ilmoittivat silloin että oli neljän viikon toimitusaika, joka oli minun mielestäni liian pitkä. Kävin sitten paikallisessa kaupassa ja ostin kaksi Kona Hulaa.

Höh. Itse tilasin kieltämättä jo maaliskuussa Beinn 24:n (9. päivä tilaus, 16. päivä lähetys) ja 20L:n (30. päivä tilaus, 4.4. lähetys). Sanoivat silloin, että jos ennen pääsiäistä tilaa, niin "should be no problem". Ehkä aliarvioivat menekin. Ja varmasti se vaihtelee malleittain/väreittäin. Arvuuttelu tietty ihan turhaa. Harmi kuitenkin. Mutta ajoissa kun on, niin tuntuu toimivan.

finbred
21.06.2011, 09.17
Kohta 7v poikani on ajellut pari kuukautta tuollaisella Giant XTC jr Litellä. Hyvin on toiminut.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51mVMRRMcmL._AA300_.jpg

Nythän alkaa näyttää siltä, että muiltakin kuin Islalta alkaa tulla tarjolle lapset vakavasti ottavia pyöriä. Hyvä! Mitäs tuollainen jätti maksaa?

lansive
21.06.2011, 10.13
Nythän alkaa näyttää siltä, että muiltakin kuin Islalta alkaa tulla tarjolle lapset vakavasti ottavia pyöriä. Hyvä! Mitäs tuollainen jätti maksaa?

Näyttää muuten ihan samalta kuin Cube 200. Taidan arvata mikä pulju valmistaa nuo rungot Cubelle.:D

marco1
21.06.2011, 10.22
Näyttää muuten ihan samalta kuin Cube 200. Taidan arvata mikä pulju valmistaa nuo rungot Cubelle.:D
Ei ole sama runko: haarukka, vinoputki, emäputki ja vaijerinviennit ainakin poikkeavat. Tehdas voi toki olla sama. :)

EePee
21.06.2011, 10.44

En tiedä, mistä on kyse, eikä syvemmin kiinnostakaan. Sen vaan tiedän, ettei kauppaa synny ja siitä on turha innokkaita ostajia syyllistää..

tmile
22.06.2011, 21.39
Mitäs tuollainen jätti maksaa?

Näkyy olevan nyt tarjouksessa 269€ (http://www.bikeshop2000.de/Kinderrader/20_Zoll/20_zoll.html). Tilasin tuolta SKS Rowdy lokarien kanssa. Laitoin kuvan (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1641316&postcount=1494), täytyyhän sitä olla saman merkkinen kuin iskällä. :)

JTG
22.06.2011, 23.37

saattaa nippanappa mennä. Cubessa satulaputki jää rengaskorkeuden alapuolelle. Nyrkkisääntönä sanoisin että 120cm lapselle 20" maastorengastuksella olevan pyörän satulaputki saa olla korkeintaan renkaiden korkuinen. Tämä toteutunee useissa nimellismitaltaan 11" rungoissa, muttei yhdessäkään 13".

kuvasta kun paperin syrjällä linjaa, niin Cuben runko on todella matala. Jokatapauksessa saat varautua poistamaan satulatolpasta heijastimet, jopa etsimään uutta satulaa. Sentti on paljon (ja 114 PALJON vähemmän kuin 120), jos sen takia lapsen pitää nousta päkiältä varpaden kärjille noustaakseen pepun penkkiin. Toki lapsen kehittyneisyys, mittasuhteet, ikä, rohkeus, ajotaito, yms. vaikuttavat paljon.

mooppari
23.06.2011, 07.51
Kiitoksia avusta. Aikani asiaan ihmettelin ja luin päälle vielä Fillari-lehti 03/kympin, missä testattiin 20-tuumaisia pyöriä - ja tilasin sitten Islabike Beinnin. Ei siitä vaan mihinkään tunnu pääsevän, että niille ei taida voittajaa löytyä.

Pyörän luvattiin oleva perillä viiden viikon sisällä, ja samassa paketissa tulee vielä pikkuveikalle 16" Cnoc.

mooppari
06.07.2011, 20.41
Päivitystä Islabike-toimitukseen. Soitin tilauksen ti 21.6. ja nyt tilanne on tämä:
05 Jul 2011 04:39 Kopenhagen The parcel is in transit on its journey to local delivery destination.

Eli pyörät tulevat ainakin tässä tapauksessa huomattavasti luvattua viittä viikkoa nopeammin.

Mkone
13.07.2011, 11.05
Meille taloon saapui noin viikko sitten Islabikes Creig 26, tuli noin neljässä viikossa. Nyt ollaan sitten testailtu polkuja ihan uusin silmin. Hiukan huvittavalta aluksi tuo 26" näyttää tuollaisen 140 senttisen alla, mutta runko on sen verran matala että koko on kyllä ihan kohdallaan.

https://blufiles.storage.live.com/y1pfw8IMRHu7C9udWnsw5EYeNgRWjS8xce7wCSpr9iq4H_tMyg 537JDPJ2JyPsaWsbw1DRvMQvS0io/R0011565_small.JPG?psid=1

Nuoremmalle rämäpäälle "jäi" sitten 24 Beinn.

p bonk
13.07.2011, 11.15
^^ Islabikes käsittääkseni lupaa toimituksen 5 viikossa, mutta toimittaa sen alle. Meille tuli Rothan ja Gnoc 16 samassa paketissa parissa viikossa tilauksesta näin: tilaus 10.5. ja paketti perilla 23.5. Rothanin saa ainakin noiden pienempien Gnogien kanssa samoilla postikuluilla.

equilibrium
13.07.2011, 14.09
Meillekin tuli 14" Cnoc juuri ennen tytön syntymäpäivää parin viikon toimitusajalla. Ei olisi voinut likka parempaa synttärilahjaa toivoa. Nyt on kohta pari viikkoa ajeltu, 4-6 km päivittäin sotkee menemään Keskuspuiston polkuja ja mun juoksuun tottumattoman kintut on hieman kovilla, kun pitäisi yrittää perässä pysyä. Jarrujen käyttö sujuu paljon potkupyörää paremmin, kun tennari-maahan-jarrutus ei toimi niin helposti. Pystyssä pysymisen kanssa ei ollut ongelmia, polkemisen hoksasi ekana päivänä, kun pääsi vauhtiin loivassa alamäessä.

UimARI
20.07.2011, 15.03
Hei,

olen poiminut palstalta hyviä neuvoja enempiä kyselemättä tähän asti. Esim. viimekesäiseen potkupyörän hankintaan löytyi hyvät lähtökohdat täältä. Päädyin spessun Hotwalkiin Islan Rothanin sijaan lähinnä välittömän saatavuuden takia ja tyytyväinen hankintaan olen ollut.

Tänä vuonna on sitten ostoslistalla kohta kolme täyttävälle viikarille pyörä polkimilla. Päätös vaikutti selvältä, Islabikesin CNAC 14, mutta toimitusaika ja -hintakysely tuottikin pahan takaiskun. Islabikes ei juuri tällä hetkellä toimita Suomeen:

Vastaus kyselyyni 20.7.2011

Thank you for your interest in our bikes. I’m afraid we are no longer in partnership with a courier service that can deliver a bike to Finland. We are currently in the process of sourcing a replacement. We have made a note of your contact details and will get in touch again if we are successful in finding a delivery solution. Sorry we cannot be of immediate help.

Koska olin jo hylännyt muuta vaihtoehdot, joudun palaamaan ykkösruutuun sopivan lastenpyörän etsinnässä. Vaikka ikää pojalla on vielä alle 3 v, niin pituutta on jo 107/41 cm. Näillä spekseillä 12" pyörä tuntuisi jäävän äkkiä pieneksi ja kaipaamani 14" vaikutaa harvinaiselta. Mitä suosittelisitte lääkkeeksi?

NoLogos
21.07.2011, 22.56
Tuollaisen löysin käytettynä ja aika edullisesti.
Nippappa alkaa sopimaan 8- vuotiaalle tytölle. On kevyempi kuin tuo meidän 10-vuotiaan peruspyörä, juustokeulan vaihtamisella saisi ehkä vielä fiksumman, mutta aika tarpeen tuokin on näillä main.

http://i267.photobucket.com/albums/ii312/eihelv/Bicycles/2011_545.jpg

lai
22.07.2011, 08.10
Hei,

Islabikes ei juuri tällä hetkellä toimita Suomeen:

Thank you for your interest in our bikes. I’m afraid we are no longer in partnership with a courier service that can deliver a bike to Finland. We are currently in the process of sourcing a replacement. We have made a note of your contact details and will get in touch again if we are successful in finding a delivery solution. Sorry we cannot be of immediate help.

Uudessa What Mountainbiken numerossa on 23 sivun lapsipyöräilyliite, siinä hehkutetaan Isloja joten ei ihme jos ei myydä ulkomaille isloja.

cuppis
22.07.2011, 11.17
140cm pitkälle jantterille pitäisi saada uutta fillaria. Haussa olisi jotain Islan Beinn tyyppistä ratkaisua, eli käytännössä maastopyörä jäykällä keulalla ja kvl:lle sopivilla renkailla. Olisiko ehdotuksia? Toisaalta jos löytyisi jostain sopiva runko niin kasaaminenkin onnistuu ja palikkaa löytyisi valmiiksi varastosta.

finbred
28.07.2011, 10.20
Kävimme kotimaanmatkailemassa, Islat mukana.

http://www.tapauksia.fi/ff/thule01.jpg

JH71
18.08.2011, 15.45
Toimitukset Suomeen ovat alkaneet.... Eilen tuli UPS:n kyydillä. Hyvin pakattu, jämyssä laatikossa tuli CNOC 14. :)

Hei,

olen poiminut palstalta hyviä neuvoja enempiä kyselemättä tähän asti. Esim. viimekesäiseen potkupyörän hankintaan löytyi hyvät lähtökohdat täältä. Päädyin spessun Hotwalkiin Islan Rothanin sijaan lähinnä välittömän saatavuuden takia ja tyytyväinen hankintaan olen ollut.

Tänä vuonna on sitten ostoslistalla kohta kolme täyttävälle viikarille pyörä polkimilla. Päätös vaikutti selvältä, Islabikesin CNAC 14, mutta toimitusaika ja -hintakysely tuottikin pahan takaiskun. Islabikes ei juuri tällä hetkellä toimita Suomeen:

Koska olin jo hylännyt muuta vaihtoehdot, joudun palaamaan ykkösruutuun sopivan lastenpyörän etsinnässä. Vaikka ikää pojalla on vielä alle 3 v, niin pituutta on jo 107/41 cm. Näillä spekseillä 12" pyörä tuntuisi jäävän äkkiä pieneksi ja kaipaamani 14" vaikutaa harvinaiselta. Mitä suosittelisitte lääkkeeksi?

finbred
26.08.2011, 10.32
Menee OT:n puolelle, mutta Islalta on nyt tullut myyntiin Beinn 29 (http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn29.html) aikuisille. Nätin näköinen on, eikä hinta ahista, mutta pisin välitys on 32:11. isot kiekot toki, mutta on se silti turhan lyhyt. Vois edessä olla nyt edes 36 tai 38, kyllä ne mäet varmasti silti menee, kun takana on 11-32...

MrVelo
30.08.2011, 14.40
Olisko Vaasassa kellään kokeiltavaksi Islabikesin 20"-24" tuumaisia lastenpyöriä. Olis kiva kokeilla kevääksi mahdollisimman sopivat. Lapset on 5 ja 7 keväällä. mr[a]sci.fi tai soittoa o4o55o4428/Mikko

keppi
30.08.2011, 16.54
Cnoc14 jää pieneksi ensi kevääseen mennessä, olisiko syytä päivittää suoraan Cnoc20 small vai pitäisikö kumminkin ostaa Cnoc16 vielä välissä? Polkijana hintelä neljä vuotias tyttönen, joka ensi kevään on täyttää viisi.

Onkos muita varteenotettavia vaihtoehtoja vieläkään markkinoilla kuin islabikesin käsijarrulliset? Vaihteita ei kaivata välttämättä vielä tässä vaiheessa...

mooppari
30.08.2011, 17.54
Cnoc14 jää pieneksi ensi kevääseen mennessä, olisiko syytä päivittää suoraan Cnoc20 small vai pitäisikö kumminkin ostaa Cnoc16 vielä välissä? Polkijana hintelä neljä vuotias tyttönen, joka ensi kevään on täyttää viisi.

Siinä ja siinä mennään, riippuu tietysti aika paljon polkijan pituudesta ja hiukan hurjapäisyydestäkin. Meidän esikoinen täytti viisi vuotta viime joulukuussa ja on ajanut 20-tuumaisella Beinn-pikkurungolla tämän kesän. Vielä pari päivää kuopuksen asemassa paistatteleva pikkuveli täytti puolestaan viime vuoden marraskuussa kolme vuotta ja sai kesällä 16-tuumaisen Cnocin.

Molemmat pojat lienevät aika keskimittaisia ikäisikseen ja filot ovat sopivan kokoisia, joskin sitä kuuluisaa kasvuvaraakin kyllä löytyy molemmista.

skela
30.08.2011, 23.10
Onkos muita varteenotettavia vaihtoehtoja vieläkään markkinoilla kuin islabikesin käsijarrulliset? Vaihteita ei kaivata välttämättä vielä tässä vaiheessa...
Meillä jo kaivataan vaihteita, ja tallissa on arkikäyttöön kaksi vanhaa kolmivaihteista (Fichtel&Sachs Torpedo Dreigang) 20-tuumaista. Niitä ei oikein voi viritellä paremmiksi, sillä kolmivaihteiset navathan ovat kapeita ja V-jarrupidikkeetkin puuttuvat.

Aika harvassa tuntuvat olevan sellaiset pyörät, joissa olisi V-jarrut ja 135mm leveä takahaarukka mutta ei etujoustohaarukkajäljitelmää. Olen vähän miettinyt Velotraum (http://velotraum.de/modelle/velotraum-kinderraeder-k-1-und-k-2)-runkoa kuopukselle. Esikoisella on jo Rohloff-napa (http://www.bikestation.fi/info/fi/braendit/bike-station/custom-station/lastenpyoerae/) joustokeulaisessa rungossa:
http://www.bikestation.fi/info/fileadmin/content/images/bikestation/custom_made/klein/fb_1_detail/fairy-bike_1_u_d_6_klein.jpg

MikkoMo
09.09.2011, 21.08
Pitäsi löytää 8v pojalle uusi pyörä. Islabiket on alkanu kiinnostamaan erityisesti keveyden takia.

Mutta, miten käytännössä olette maksaneet Islabiket? Lähettämällä rahaa vai pankkisiirrolla? Visa ei siinä firmassa taida käydä.

p bonk
09.09.2011, 21.11
^ On siitä jossain ohje. Sinne soitetaan ja maksetaan kortilla sitä kautta. No worries, vaikka lontoo ei olisi täydelllistä, homma kyllä sujuu. Tilaus sähköpostitse ja soitto perään. Kortti käy.
Meillä on Rothan ja Gnoc 16. Hyviä molemmat ja potkupyörän avulla meillä on menty kauan ja poljinpyörällä auttavasti - kuski 3,5 vuotias. Apupyöriä ei ole, eikä tule.

Aakoo
13.09.2011, 20.48
Etsin viime keväänä 4.v pojalle pyörää, otin kriteereiksi: ei vaihteita, ei joustokeulaa, kevyt ja ehkä kuitenkin se jalkajarru. Löysin bike24.de:stä http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=15446;page=1; menu=1000,173,182;mid=0;pgc=0 . Vaikka ilmoittivat aluksi etteivät lähetä Suomeen, niin otin yhteyttä asiakaspalveluun ja lopulta lähettivät. Lähetys taisi maksaa 35€. Suomesta olisi varmasti saanut halvemmalla pyörän, mutta ei olisi sitten täyttäneet noita kriteereitä. Poika on pyöräillyt kesän innokkasti ja hyvin pelittää.

keppi
13.09.2011, 21.33
Etsin viime keväänä 4.v pojalle pyörää, otin kriteereiksi: ei vaihteita, ei joustokeulaa, kevyt ja ehkä kuitenkin se jalkajarru.

Joo, no tuohan olis, mutta meillä kriteerinä ehdottomasti EI jalkajarrua ja vaihteita ei mielellään... :)

Ehkä en vaan katso oikeista paikoista. Bike24:ssä näkyi yksi olevan käsijarruilla, napavaihteet, mutta koko liian iso (20" renkaat) tässä vaiheessa.

pompo
14.09.2011, 07.40
Pitäsi löytää 8v pojalle uusi pyörä. Islabiket on alkanu kiinnostamaan erityisesti keveyden takia.

Mutta, miten käytännössä olette maksaneet Islabiket? Lähettämällä rahaa vai pankkisiirrolla? Visa ei siinä firmassa taida käydä.

Visa ja Master käyvät. Laita tilaus sähköpostilla, ja soita Islalle kun niin pyytävät. Ottavat luottokortin tiedot puhelimitse.

J.Äikäs
14.09.2011, 10.11
Hei, Islan omistajat. Onko n.127cm tarpeeksi pituutta 24" siirtymiseen. Nykyinen on 16" cnoc ja satulan korkeus on jo tapissaan.

Speedgoat
14.09.2011, 10.22
Meillä ainakin riitti ihan mukavasti. Onhan se vähän iso, mutta ihan hyvin hallinnassa. Ollaan menty metsäpolkujakin ihan hyvässä järjestyksessä.

finbred
14.09.2011, 14.14
Hei, Islan omistajat. Onko n.127cm tarpeeksi pituutta 24" siirtymiseen. Nykyinen on 16" cnoc ja satulan korkeus on jo tapissaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26465-Fillareita-muksuille&p=1587279#post1587279
Onhan se toki hyppy yli molempien 20-tuumaisten, mutta jos lapsi on tuon mittainen, eikä suurin osa siitä ole selkää, niin toimii. Reiden sisämitta on se olennaisempi mitta, 24:sen minimiksi taulukko antaa 57 cm ja se kannattaa uskoa.

J.Äikäs
14.09.2011, 19.37
Reiden sisämitta on 58cm (juuri mittasin). Poika kasvaa sellaista vauhtia, että 20" jäisi varmaan vuodessa pieneksi. Loppukeväästä kuitenkin vasta täytti 5v.
Kyllä sen 24" varmaan jo uskaltaa laittaa tilaukseen jo nyt syksyllä.

finbred
15.09.2011, 10.44
Reiden sisämitta on 58cm (juuri mittasin). Poika kasvaa sellaista vauhtia, että 20" jäisi varmaan vuodessa pieneksi. Loppukeväästä kuitenkin vasta täytti 5v.
Kyllä sen 24" varmaan jo uskaltaa laittaa tilaukseen jo nyt syksyllä.
Melkoinen ikäisekseen... Cnocin MAKSIMIsisämittahan on taulukon (http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/pdfs/sizes/Size_Chart_web.pdf) mukaan 52 cm, joten jos sillä yhä pystyi ajamaan, ei Beinn 20L:n 62 cm ihan heti tee pyörästä liian pientä, vaikka kevääksi poika ehtisi tuosta sentin kolme venähtämäänkin. Mutta jos pari vuotta tuntuu liian lyhyeltä käyttöajalta yhdelle pyörälle, niin sitten varmaan paree tilata se 24.

J.Äikäs
15.09.2011, 12.05
Pitää tuota vielä harkita, mutta kasvuvauhtihan on n. 10cm vuodessa. Minulla oli tässä oletuksena, että vuoden päästä jalan sisämitta on yli sen 62cm:n ja olin etsimässä pyörää yli vuodeksi. Kaksi vuottahan on ihan sopiva käyttöaika, mutta oli vaan suuria epäilyksiä riittääkö 20" L siihen.

Nythän tuo max. käyttöpituus on ylittynyt ja ajatus oli ettei seuraavan kanssa venyttäisi näin paljoa yli.

finbred
15.09.2011, 15.24
mutta kasvuvauhtihan on n. 10cm vuodessa.
o_O 10-vuotiaana vajaat 180 cm. Taitaa puuro maistua.

J.Äikäs
15.09.2011, 15.44
No, hidastuuhan se siitä pikkuhiljaa, mutta uskon vielä muutaman vuoden venyvän tuota tahtia. Serkkutyttö aloitti juuri koulun ja on n. 145cm. Poika on koko ajan kasvanut hieman korkeammalla käyrällä.

Zygis
21.09.2011, 10.44
Moi! Oisko jollain jäämässä 16" Islabikes Cnoc tai Spessun Hotrock pieneksi? Täällä alkaisi olla polkupyörälle tarvetta. Ensisijaisesti haussa "poikien väri" mutta kaikki tarjoukset toki huomioidaan. Uuden fillarin myötä uutta kotia etsii hyväkuntoinen Rothan, vanhempi malli ilman jarrua. Laita YV, jos natsaa.

t.Ville

KA-RI
29.09.2011, 21.54
Kahlaamatta läpi, heitän tänne kysymystä aiheesta. Eli mistä saisi (kotimaasta) Spessun potkupyörää "unisex" väreissä tai onko kukaan nähnyt ilmoitteluja käytetystä Islabikesin Rothanista? Rothan etusijalla ja periaatteen vuoksi käytetyt. Spessusta paikallisella vain pinkkiällöä. Muita vaihtoehtoja saa ehdottaa.

Saa laittaa vaikka yv:tä jos on kaupan, vaikka tämä ei ostoilmoitus olekaan.

P.S. Melko mauttomat nuo Islabikesin rahtihinnat, tuottaa varmaan enemmän kuin kohtuuhintaiset firman tuotteet.

kooki
30.09.2011, 11.49
No jos ton yhtä ylemmän viestin lopun lukisi...

Shamus
30.09.2011, 12.07
Tämä tuli pari päivää sitten Turun Foxcompista ja lisää saa...

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/313185_2210177726904_1021308552_32464209_369586390 _n.jpg

Ana75
30.09.2011, 12.27

On kyllä komea HW! Meillä on sitä vanhempaa mallia ja niissä ei ole paikkoja jaloille, mutta hyvin on opittu siitä huolimatta ajamaan. Noi Hotwalkit on muuten todella kevyitä.

TeKu
30.09.2011, 20.54
http://saab9000.1g.fi/kuvat/spessu.jpg/_smaller.jpg

Meillä kanssa tenavan Biltema-pyörä lähti kiertoon ja 8v. syntymäpäivälahjaksi tuli Foxcompista Spessun Hotrock. Ajaminen on ollut kyllä yhtä hymyä siitä saakka. On ehditty jo Tuorlan peikkometsän pitkospuut ja Vyyryläisenmäen kalliobaanat testaamaan :)

Snakari
01.10.2011, 07.49

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/313185_2210177726904_1021308552_32464209_369586390 _n.jpg

Minkäs ikäselle kaverille kyseinen fillari tuli?
Ja yleensäkin kiinnostais minkä ikäiselle ootte noita potku pyöriä ostanut?

Sekä minkä pituinen lapsen tarttis olla et kyseisillä potku pyörillä sadaan ilo irti?

Pyry
01.10.2011, 10.02
Meillä Rothan 1,5v ikäisestä. Islan sivuilla ainakin ihan hyvä se kokotaulukko, minimimitoissa tai jopa hiukan alle meillä tuolloin oltiin. Parilla harjoittelulla alkoi sujumaan - vaan todella yksilöllistähän se on miten innostuu. Eli ei muuta kuin kokeilemaan, jos ei vielä onnistu, niin kokeilee myöhemmin uudestaa.

Nyt 2v täytettyä on alkanut pikkuhiljaa tuo käsijarrun ideakin hahmottumaan, joten sitäkin meidän kokemuksella suosittelen.

järppä
13.10.2011, 15.46
Italian reissussa tuli bongattua erään fillariliikkeen ikkunassa asiallisen näköinen lasten maantiepyörä:

https://lh6.googleusercontent.com/-QLgpEHE3aB0/TpagWeE6yRI/AAAAAAAAA_c/HSJ61JczhuA/s640/IMGP0672.JPG

...olipa kyllä lähellä ettei ostohoukutus vienyt mukanaan.

Talisker
13.10.2011, 16.01
on Väri harmillisesti vääristynyt kuvassa.
Täällä se oli:http://www.ciclitonti.com/siamo.php

Shamus
13.10.2011, 16.54
Minkäs ikäselle kaverille kyseinen fillari tuli?
Ja yleensäkin kiinnostais minkä ikäiselle ootte noita potku pyöriä ostanut?

Sekä minkä pituinen lapsen tarttis olla et kyseisillä potku pyörillä sadaan ilo irti?

Mitäköhän meillä oltais...? Vaatteet on 92cm ja nyt ylettyy juuri ja juuri satulasta maahan. Sopiva varmaan 1-2kk päästä, mutta kova vimma on korjata tuota koko ajan ;)

terje
23.10.2011, 18.12
Meillä pojalle ostettiin Bilteman potkupyörä viime kesänä, jolloin poika ei ollut vielä kahta vuotta, ja silloin se ei kiinnostanut. Viime talvena se alkoi jo kiinnostamaan ja ajelu sujua, ja koko kesä mentiinkin sitten sillä. Käsijarrua poika ei koskaan oppinut. Kuukausi ennen 3-vuotissynttäreitä lykkäsin kaverille 12" polkupyörän ilman apupyöriä alle ja sillähän se lähti viilettämään. Nyt poika polkee joka aamu päiväkotiin (aikuinen kävelee/juoksee perässä). Joskus liikumme koko perhe niin, että kaikilla on polkupyörät.

Autoilijat antavat muuten 3v polkupyöräilijälle paljon paremmin tilaa kuin aikuiselle. Itsesuojeluvaistoa? :-)

korroosio
27.10.2011, 20.16
Autoilijat antavat muuten 3v polkupyöräilijälle paljon paremmin tilaa kuin aikuiselle. Itsesuojeluvaistoa? :-)

Sama asia huomattu. Olo on ihan kumma, kun täällä Tampereella autot yhtäkkiä pysähteleekin melkein järjestään. Meidän 3 v pyöräilijämme saa myös paljon hymyjä osakseen ja yllätyksekseni kukaan ei ole tullut meille valittamaan, vaikka välillä kulku on hieman epäsuoraa.

Kannatti panostaa pyörään, eli Cnoc 14:ään. 3,5 vuotiaamme pyöräili justiinsa eilen 8,5 kilsaa jääkiekko-ottelua katsomaan. Autolla tytär ei haluaisi lähteä enää mihinkään, vaan aina pitäisi mennä pyörällä.

lansive
01.12.2011, 09.43
Onko kenelläkään kokemusta sopiiko Beinn 20:een lokasuojat minkään maastorenkaan kanssa? Päivitys olisi edessä ja jotkut oikeat maastorenkaatkin pitäisi saada alle, mutta mielellään niin ettei tarvitse vaihdella. Lähinnä mielessä olivat Contin Explorer tai Schwalben Black Jack.

hullukoira
01.12.2011, 12.22
Onko kenelläkään kokemusta sopiiko Beinn 20:een lokasuojat minkään maastorenkaan kanssa? Päivitys olisi edessä ja jotkut oikeat maastorenkaatkin pitäisi saada alle, mutta mielellään niin ettei tarvitse vaihdella. Lähinnä mielessä olivat Contin Explorer tai Schwalben Black Jack.

Pojan samanlaisesssa pyörässä on nuo Contin Explorerit ja lokasuojat ovat varastossa lepäämässä. Veikkaisin että lokasuojat eivät mahtuneet, tai sitten ne piti irrottaa kun minunkaan maastopyörässä ei ole lokasuojia :-). Sovittelen niitä lokasuojia paikalleen vielä illalla ja raportoin lisää, jos muistan.

hullukoira
01.12.2011, 22.30
Joo, eihän ne alkuperäiset lokasuojat sinne Contin maastorenkaiden kanssa mahtuneet.

lansive
02.12.2011, 10.51
No pahus. Toisaalta ei tuo nyt kauhea ongelma ole, kun pikkumies kuitenkin puetaan kuravaatteisiin jos sataa. Täytyy tänään laittaa tilausta sisään, jos vaikka tuurilla ehtisi jouluksi.

frp
02.12.2011, 11.39
23.11. tilattu Isla Bike toimitetaan tänään eli paljon nopeammin kuin lupasivat. Kannattaa mainita tilatessa, että haluaa jouluksi, koska ne selvästikin kokoaa niitä siellä tilausten mukaan eli ne ei lähde heti matkaan heti tilauksesta. En tiedä oliko joulutoiveella vaikutusta, mutta meille lupasivat että 2 viikossa lähtee, mutta todellisuudessa lähtöilmoitus tuli sitten 2 päivässä.

J.Äikäs
02.12.2011, 12.10
Nyt on nopeita toimituksia näköjään. Meille tuli 24 Beinn tasan viikossa kotiovelle tilauksesta reilu kuukausi sitten. Mukana tuli vielä ylimääräiset renkaat (taitettavat 1,5" Kenda Konversion) , vaikka niitä en tilannut eikä mitään mainintaa ollut edes lähetyslistassa. Olivat huomattavasti kevyemmät kuin originaalit Innovat, niin vaihdoin tyytyväisenä alle enkä alkanut sen enempää valittamaan Islabiken suuntaan.

lansive
02.12.2011, 12.21
Laitoin juuri tilauksen menemään Beinn 20 smallista, joten hyvältä näyttää kun juniori toivoo, että jouluksi saisi uuden pyörän. Toisaalta jos pyörä tulee ajoissa niin toki se pitää heti ottaa käyttöön, koska varsinaisesti se ei ole joululahja vaan ihan käyttöesine, jonka päivitystarve nyt vain sattui tähän aikaan vuotta. Joululahjaksi tulee sitten jotain muuta.

Ana75
02.12.2011, 12.23
Vahvistin tilaukseni (Cnoc 16) 28.11. ja 29.11. pyörä oli jo lähtenyt liikenteeseen. Kiitettävän nopeaa toimintaa :)

Dude
02.12.2011, 21.39
9v pienikokoinen poika tarttisi maasturin. Pojalla ollut Rothan-->Cnoc 16 -->Beinn 20small -->WeThePeople Arcade 18" BMX. Toi Beinn meni jo toissakesänä 3v nuoremmalle pikkuveljelle. Nyt tarttisi jonkun bemaksia ajettavamman. Poika on vain 133cm pitkä ja jalan sisämitta 61-62cm. Beinn 24" mietityttää. Jääkö kesän jälkeen pieneksi? Vaikka toisessa threadissa laitoinkin, että ei pieneksi jääminen ole iso asia, mutta yhdeksi kesäksi en ehkä viitsisi pyörää ostaa, vaikka se sitten pikkuveljelle meneekin. Jos kundi venähtää ensi kesäksi tonne 140cm mittaan, niin himottaisi ostaa toisaalla manostettu Sunn Prim S2 35cm rungolla....
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58985

Tai sitten Islan Creig 26...

Luulen vaan, etä noi on ensi kesänäkin vähän turhan isoja?

Ana75
07.12.2011, 08.40
Vahvistin tilaukseni (Cnoc 16) 28.11. ja 29.11. pyörä oli jo lähtenyt liikenteeseen. Kiitettävän nopeaa toimintaa :)

Pyörä perillä 5.12. eli toimitusaika tasan viikko tilausvahvistuksesta.

frp
07.12.2011, 09.10
Täytyy kyllä sen verran antaa negatiivistäkin palautetta, että meidän Beinn Small pyörästä oli ainakin vaihteet täysin säätämättä. Ei edes rajoittimia ollut säädetty vaan nätisti ketjujen väliin olisi ketjun saanut. No onneksi ne oli muutenkin pois säädöistä niin asian huomasi ennen ajoa. Myös lokari oli takana asennettu kiinni renkaaseen, mutta kenties se oli tarkoituksella kuljetuksen ajaksi...

Käyttöohjelappusessa kuitenkin todetaan, että vaihteet yms on valmiiksi säädetty.

lansive
08.12.2011, 08.14
Tilaus tehty 2.12 ja samana päivänä vahvistus ja maksu. 7.12 tuli lähtökuittaus, eli hyvin ehtii jouluksi.

lansive
08.12.2011, 08.21
Täytyy kyllä sen verran antaa negatiivistäkin palautetta, että meidän Beinn Small pyörästä oli ainakin vaihteet täysin säätämättä. Ei edes rajoittimia ollut säädetty vaan nätisti ketjujen väliin olisi ketjun saanut. No onneksi ne oli muutenkin pois säädöistä niin asian huomasi ennen ajoa. Myös lokari oli takana asennettu kiinni renkaaseen, mutta kenties se oli tarkoituksella kuljetuksen ajaksi...

Minulle muuten tuli lähetyskuittauksen mukana pyyntö, että jos pyörä tulee lahjaksi, niin pitäisi etukäteen avata paketti ja tarkastaa, että kaikki on kunnossa. Edellisessä tilauksessa tuollaista ei tullut. Onkohan joulusesonkia varten palkattu vähemmän taitavia apulaisia?

Sama pyörä tulossa tännekin, joten saahan nähdä onko yleinenkin vaiva. Lisäksi pyysin tilauksessa laittamaan valmiiksi etu- ja takajarrun täkäläiseen tapaan. No, helppohan nuo on hoitaa itsekin, mutta mukavampi olisi jos olisi kerralla kunnossa.

kolistelija
08.12.2011, 09.19
Kai haluavat varmistaa että sisältö tarkastetaan heti eikä vasta muutaman viikon päästä. Virheitähän voi sattua valmistus, kokoamis tai kuljetusvaiheessa.

Dude
08.12.2011, 09.34
Samanlainen viesti tuli tännekin. Tilasin joulupakettiin yhden Rothanin.

frp
08.12.2011, 09.34
Lisäksi pyysin tilauksessa laittamaan valmiiksi etu- ja takajarrun täkäläiseen tapaan. No, helppohan nuo on hoitaa itsekin, mutta mukavampi olisi jos olisi kerralla kunnossa.

Oli muuten laitettu oikein pyytämättäkin.

ahma
08.12.2011, 11.02
9v pienikokoinen poika tarttisi maasturin. Jos kundi venähtää ensi kesäksi tonne 140cm mittaan, niin himottaisi ostaa toisaalla manostettu Sunn Prim S2 35cm rungolla....
En asiasta tiedä, mutta itsellä vähän sama tilanne. Joku kertoi palstalla ostaneensa pienen 26" filon ja vaihtaneensa siihen aluksi 24" kiekot. Tiedä sitten onko siinä järkeä, mutta voisi panostaa runkoon + osiin kun sillä ajettaisiin vähän pidempään.
Kenelläkään kokemuksia? Meneekö ajettavuus ihan reisille kiekonvaihdolla ?

lansive
08.12.2011, 11.10
Ei kai siinä paljon häviä jos vaikka vuodeksi tai kahdeksi ostaa sopivan kokoisen Islan eikä säästömielessä liian isoa. Yllättävän kalliiksi tulee nimittäin kevyen pyörän rakentaminen junnuille. Pienimmät rungot ei nimittäin ole mitään kovin keveitä. Esim. itse kasasin No Saintin runkoon pyörän joka meni juuri alle 11 kilon kun alla oli koulumatkan (lue sepelin ja pullonpalaset) kestävät renkaat.

Ana75
08.12.2011, 13.00
Oli muuten laitettu oikein pyytämättäkin.

Tekevät tämän kuulemma automaattisesti, kun kyselin.

lansive
13.12.2011, 12.16
Tilaus tehty 2.12 ja samana päivänä vahvistus ja maksu. 7.12 tuli lähtökuittaus, eli hyvin ehtii jouluksi.

Paketti saapui perille UPS:n alkuperäisen arvion mukaisena päivänä, eli 13.12. Paketti vielä purkamatta ja sisältö tarkistamatta, mutta ainakin jarrut oli asennettu täkäläiseen tapaan.

Dude
13.12.2011, 17.49
Täällä myös 7.12 lähetysilmoitus ja tänään 13.12 UPS:n kuski toi Rothanin kotiovelle.

Salaliittoteoria
13.12.2011, 19.09
En asiasta tiedä, mutta itsellä vähän sama tilanne. Joku kertoi palstalla ostaneensa pienen 26" filon ja vaihtaneensa siihen aluksi 24" kiekot. Tiedä sitten onko siinä järkeä, mutta voisi panostaa runkoon + osiin kun sillä ajettaisiin vähän pidempään.
Kenelläkään kokemuksia? Meneekö ajettavuus ihan reisille kiekonvaihdolla ?

Itse rakentelin viime vuonna XS kokoisen BMC:n 130 cm tytölle käypäiseksi. Vaihtoon meni kiekkojen lisäksi myös kammet (nyt n.150 mm) ja stemmi. Kammet on vielä kiekkoja oleellisempi vaihdettava. Satulaputken on parempi olla ilman setbackiä. Ohjaustangon myös kavensin.

Tuollainen lähestyminen vaatii "tiettyä kiinnostuneisuutta", ei ole pelkästään kustannusten puolesta mitenkään perusteltua.
Mutta tulos ainakin tässä tapauksessa on hyvin tyydyttävä.

Nyt kun tyttö on ensi keväänä noin 145 cm, niin palautan kokoonpanon muuten ennalleen, mutta seuraavat kammet ovat vieläkin vain 165 mm.

mako
08.02.2012, 11.42
Pojan CNOC 14 siirtyy pikkuveljelle, joten nyt kaipaisin 110 cm pitkälle uutta pyörää. Tuo CNOC 14 oli kaikinpuolin hyvä ostos. Mietin CNOC 16:ta tai BEINN 20S:ää tai muuta vastaavaa, kevyttä pyörää. Mutta.

Onko olemassa CNOC 16:n dropouttiin sopivaa vaihteellista napaa?

Miten mahtaa istua BEINN 20S, kun tuo 110 cm on juuri Isla Bikesin ilmoittama approx minimum height?

lansive
08.02.2012, 15.50
Miten mahtaa istua BEINN 20S, kun tuo 110 cm on juuri Isla Bikesin ilmoittama approx minimum height?

Mittaa jalan pituus, kun se ratkaisee yltääkö polkemaan. Meillä juniori oli juuri Islan antamalla alarajalla Beinn 20 smallille ja pyörä oli sopiva. Itse asiassa satulaa ei tarvinnut laittaa edes ihan niin alas kuin olisi mennyt, joten on siinä vähän pelivaraa (ehkä sentti tai kaksi).

mako
09.02.2012, 20.24
Mittaa jalan pituus, kun se ratkaisee yltääkö polkemaan. Meillä juniori oli juuri Islan antamalla alarajalla Beinn 20 smallille ja pyörä oli sopiva. Itse asiassa satulaa ei tarvinnut laittaa edes ihan niin alas kuin olisi mennyt, joten on siinä vähän pelivaraa (ehkä sentti tai kaksi).

Sinne 46 cm korkeudelle se pojan haaroväli asettui, joten pyörä lienee ok. Onko markkinoilla muita varteenotettavia saman kokoluokan alurunkoisia pyöriä? Vaihteiksikin riitäisi vähempi tai sinkula, johon saisi sovitettua esim. Nexus 3 tai Torpedo 3-navan.

Onko kenelläkään kokemuksia esim. Dawesin Bubblefish 18" tai 20" malleista? Näitäkään ei taida Suomesta saada?

lansive
10.02.2012, 00.16
Sinne 46 cm korkeudelle se pojan haaroväli asettui, joten pyörä lienee ok. Onko markkinoilla muita varteenotettavia saman kokoluokan alurunkoisia pyöriä? Vaihteiksikin riitäisi vähempi tai sinkula, johon saisi sovitettua esim. Nexus 3 tai Torpedo 3-navan.

Lähinnä vastaava on Cube Team Kid 200, joka tosin on kilon painavampi. Beinn 20 S painaa lokareilla ja pullotelineellä varustettuna 9,7 kiloa (punnittu juuri äsken). Mitään muita en edes harkitsisi, kun ovat lähinnä kauheita ankkureita tai muuten vain kauheita.

Vaihteita ei tuossa pyörässä ole yhtään liikaa, mutta niiden käyttö vaatiin tietysti vähän opettelua. Meillä asiaa helpotti merkittävästi omasta pihasta löytyvä jyrkkä mäki, joka nopeasti selvensi mihin pieniä vaihteita tarvitaan ja taas päiväkotimatka opetti sen toisen pään. Toki pitää välillä muistuttaa vaihteista kun ne unohtuvat kokonaan. Huomautuksen jälkeen on taas oikea pykälä ilman, että tarvitsee erikseen sanoa mikä pitää laittaa.

mako
10.02.2012, 09.35
Tieto lisää tuskaa. Onneksi pikkupojan ei tarvi tietää kiloista vielä mitään. Talven on polkenut täysjäykällä teräsrunkoisellä sinkulalla, eli naapurin 20v. vanhalla 16" bmx-viritelmällä ja eipä tuo ole menoa haitannut. Beinn tai Cube olisi varmasti hifein ratkaisu, mutta hiukan arveluttaa tuo maata viistävä takavaihtaja. Tarkoitus on kuitenkin edelleen mennä pyörällä metsäpoluille, joten siksi ajattelin, että joku pienehkö kappavaihde olisi parempi ratkaisu.

lansive
10.02.2012, 09.46
Napavaihteen ongelma on yleensä jalkajarru, jolla ei tee mitään jos aikoo mennä maastopolulle. 3-v Nexuksesta jarrukengät pystyy kyllä purkamaan pois, mutta silloin pyörässä pitäisi olla myös käsijarru takana. Tällainenkin pyörä meillä on ollut käytössä ja ihan hyvä se sinänsä oli. Takavaihtajaa ei tarvitse pelätä sillä tuon ikäisillä se harvemmin vielä muodostuu ongelmaksi. 9-vuotiasta varten pitää sitten ostaa pussillinen korvakkeista ja pari takavaihtajaa varastoon.

Pikkupoika ei ehkä ymmärrä kiloista mitään ihan suoraan, mutta erottaa kyllä 9-kiloisen ja 16-kiloisen pyörän toisistaan. Taannoisessa fillarilehden testissä Cube oli yksiselitteisesti suosituin pyörä testiryhmän (6-8 vuotiaita lapsia) keskuudessa, ja olihan se muutenkin ihan ylivoimainen teknisiltä ominaisuuksiltaan. Kukaan ryhmässä ei osannut sanoa mikä siitä pyörästä teki parhaan, mutta puntarilla syyn näki ihan suoraan.

Jos kerran seuraava käyttäjäkin on jo tiedossa, niin varmasti kannattavin ratkaisu on kunnon pyörä. Lisäksi käytetyn Islan/Cuben myynti ei ole mikään ongelma ja siitä saa varmasti parin kuskin jälkeen vielä rahaa, toisin kuin monesta muusta pyörästä. Minäkin olisin ostanut käytetyn jos olisin vain löytänyt jostakin.

järppä
10.02.2012, 09.52
Beinn tai Cube olisi varmasti hifein ratkaisu, mutta hiukan arveluttaa tuo maata viistävä takavaihtaja. Tarkoitus on kuitenkin edelleen mennä pyörällä metsäpoluille, joten siksi ajattelin, että joku pienehkö kappavaihde olisi parempi ratkaisu.

Meillä on Beinn 20" (small) -fillarin takavaihtaja kestänyt hienosti kaksi vuotta melko aktiivista ajoa. Onhan se hurjan näköinen, mutta junnulla tuppaa kammet ottamaan kiinni esteisiin ennen takavaihtajaa... Suurin riski tuolle vaihtajalle taitaa olla fillarin pysäköinti oikealle kyljelleen.

Sen verran hyvä pyörä tuo on ollut etten tänä keväänä edes katso mitään muita vaihtoehtoja, vaan tilaan suoraan uuden Beinn 24":n. Poika saa valita värin, joka kuulemma on sininen.

mako
10.02.2012, 11.28
Luulenpa, että tuo kestäisi meilläkin, mutta hurjan matalla tuo näyttää roikkuvan.

Kun nyt ihmetellään niin, onko kenelläkään kokemusta Gary Fisher 20" PreCalibereista (http://www.bikepedia.com/QuickBike/Side2Side.aspx?BikeIDs=20651b+20649b)? Aika heikolta näyttää saatavuus Euroopassa. Ainakin painon puolesta pitäisi olla kilpailukykyinen BEIN20S:n kanssa.

mako
15.02.2012, 13.22
Kun en BMX:stä mitään tiedä niin kertokaahan miksi esim. TÄMÄ (http://www.winstanleysbmx.com/product/36924/Redline_Flight_Micro_18Inch_Bike_2011) ei toimisi 5-vuotiaalla kevyessä maastoajossa, jos vaihtaisi renkaat ja satulan/tolpan hieman maastoon paremmin sopiviksi? Painoahan tuossa ei ole nimeksikään, hintaa toki on. Ajoasento?

lansive
15.02.2012, 14.38
18 tuumaisten maastorenkaiden löytäminen voi olla huomattavan hankalaa. 20 tuumaisissakin valinnanvaraa ei pahemmin ole. Hintaa on kyllä sen verran, että tuollahan saat melkein kaksi Islaa.

TheMiklu
15.02.2012, 14.51
Funcornerista tuli hankittua nuorimmaiselle 2011 Cube. Kiva kuutio täytyy sanoa. Eikä kyllä ollu paha hinta. Vähä reilu pari saturaista kotia kannettuna.
http://kentcycles.co.uk/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/c/screen_shot_2011-09-22_at_12.35.31.png
On meillä toinenki kuutio koossa 24" mutta se ei vielä ole pahemmin ajoa nähnyt. Keulahan siinä on turhajousto mutta muuten on niin vakuuttava että harkihten vakavasti itellenki samaa merkkiä (vähä isompana ja ilman tyttöväritystä).
http://cdn.idealo.com/folder/Product/2422/1/2422103/s1_produktbild_gross/cube-team-kid-240-2011.gif
Edit: niin piti sitä sanomani, että parasta noissa on se ettei lapsia ole lähdetty aliarvoimaan ja sen seurauksena suunnitelussa oikomaan vain "koska lapsihan ei ymmärrä".

finbred
16.02.2012, 10.10
Kun en BMX:stä mitään tiedä niin kertokaahan miksi esim. TÄMÄ (http://www.winstanleysbmx.com/product/36924/Redline_Flight_Micro_18Inch_Bike_2011) ei toimisi 5-vuotiaalla kevyessä maastoajossa, jos vaihtaisi renkaat ja satulan/tolpan hieman maastoon paremmin sopiviksi? Painoahan tuossa ei ole nimeksikään, hintaa toki on. Ajoasento?
Maastoajoon – tai mihinkään muuhunkaan kävelyvauhdin ylittävään – ilman etujarrua? Sen verran lapsistani tykkään, etten alle antaisi... Ja kuten lansive totesi, tuolla rahalla saisi muutakin + varmaan vaihtokiekotkin.

finbred
16.02.2012, 10.14
Edit: niin piti sitä sanomani, että parasta noissa on se ettei lapsia ole lähdetty aliarvoimaan ja sen seurauksena suunnitelussa oikomaan vain "koska lapsihan ei ymmärrä".
Ei millään pahalla, mutta yleensä ostopäätöksen tekee aikuinen...

EDIT: No, lansive sanoikin tuossa alla sitten ihan suoraan sen, mistä minä vain diskreetisti yritin vihjaista...

lansive
16.02.2012, 10.23

Tuossa 24 tuumaisessa on toimimaton joustokeulalta näyttävä kapistus juuri siksi, että "lapsi ei ymmärrä" ja useimmiten ei ostopäätöksen tekevä aikuinenkaan.

MtM
16.02.2012, 10.54
niin juu, minäkin lapsistani tykkään ja on etujarrut..mutta onko se "must"? niin ainakin 2soulscycles (http://www.2soulscycles.com/index.php?option=com_content&view=article&id=67%3Agehts-noch-wirds-bald&catid=11%3Anews&Itemid=101&lang=en) ajattelee toisin. Heillä on protoasteella lasten runko ja ovat käyttäneen bmx osasia ja kaikissa bmx haarukoissa ei ole paikkaa jarrulle. Se mihin minä ajattelen lasten pyörän, pääasiassa pihalle hauskanpitoon voisi toimia ilman etujarruakin. Eikä meillä maastossa vauhdit niin korkeiksi ole nousseet etteikö pelkällä takajarruttimella selveis.

Lapsi valitsee kokeilemalla jos koeajomahdollisuus..muutoin se mielestäni on arpapeliä tykkää tai ei tykkää. Isloista kokemusta ja on tykätty.

TheMiklu
16.02.2012, 11.53
Tuossa 24 tuumaisessa on toimimaton joustokeulalta näyttävä kapistus juuri siksi, että "lapsi ei ymmärrä" ja useimmiten ei ostopäätöksen tekevä aikuinenkaan.

Joo okei, tarkoitin tietenkin normaaleissa raameissa. Ei näillä kilpaa ajeta. Keula on mikä on mutta aikuinen joka ostopäätöksen tekee useimmiten ymmärtää tämän kys. keulan surkeuden. Meinaan ei tule Cubeja meidän lähimarketissa vastaan (varsinkaan poistomalleina). BTW Tod.näk. ainoa painoluokka jollekka tuo toimii ja tuskin ulosmittaa muitakaan ominaisuuksia. Paino tietysti on ahistava mutta kevyeksi tuo pyörä edelleen jää verrokkeihin.

Ei kannata jumittaa siihen keulaan. Senhän voi vaihtaa jos ahistaa kun pyöräilevät kanssaisät kattovat nenänvartta pitkin :D

Aika vähissä on hyvähköt(hinta&laatu) lasten pyörät. Cube ja Isla ainoat jota pinnalle nouseepi massasta.

finbred
16.02.2012, 11.53
niin juu, minäkin lapsistani tykkään ja on etujarrut..mutta onko se "must"? niin ainakin 2soulscycles (http://www.2soulscycles.com/index.php?option=com_content&view=article&id=67%3Agehts-noch-wirds-bald&catid=11%3Anews&Itemid=101&lang=en) ajattelee toisin. Heillä on protoasteella lasten runko ja ovat käyttäneen bmx osasia ja kaikissa bmx haarukoissa ei ole paikkaa jarrulle. Se mihin minä ajattelen lasten pyörän, pääasiassa pihalle hauskanpitoon voisi toimia ilman etujarruakin. Eikä meillä maastossa vauhdit niin korkeiksi ole nousseet etteikö pelkällä takajarruttimella selveis.

Lapsi valitsee kokeilemalla jos koeajomahdollisuus..muutoin se mielestäni on arpapeliä tykkää tai ei tykkää. Isloista kokemusta ja on tykätty.
Vastaan nyt pidättelemättä mitenkään, pahoittelut, jos ja kun sävy menee ripittämisen puolelle.
1. Mulle on aivan --- hailee, mitä joku pyöräfirma ajattelee mistäkin, ajattelen ihan itse.
2. Ihan sama missä ja miten pääasiassa ajellaan, pyörän pitää olla turvallinen poikkeuksellisessakin ajoympäristössä.
3. Sitä etujarrun pysäytysvoimaa tarvitaan prikulleen siinä tilanteessa, kun sillä pelkällä takajarrulla ei selviä. Ja se hetki tulee. Mutta sinähän siitä sitten vastuun kannat.
4. En ihan ymmärrä mitä tuolla arpapelillä tarkoitat, mutta minusta arpapeli ei sovi lasten kanssa kuin lautapeleissä etenemiseen. Vaihtoehtoja saa tietysti antaa, mutta jokaisen niistä pitää olla lapsen huoltajan täysin hyväksymä, koska hänellä siitä on vastuukin.

finbred
16.02.2012, 11.56
Cube ja Isla ainoat jota pinnalle nouseepi massasta.
No eikö ne riitä? Ihan vaikka vaan Islakin, jää se surkea keulakin pois yhtälöstä.

TheMiklu
16.02.2012, 12.08
No eikö ne riitä? Ihan vaikka vaan Islakin, jää se surkea keulakin pois yhtälöstä.

No ei tod. mutta onneksi on edes nämä! Islaakin myydään vain heidän sivuillaan eikä edes kunnon webbikaupaa ole.
(Toivon kyllä että joku kohta korjais "onhan myös -------")

MtM
16.02.2012, 14.10
4. En ihan ymmärrä mitä tuolla arpapelillä tarkoitat, mutta minusta arpapeli ei sovi lasten kanssa kuin lautapeleissä etenemiseen. Vaihtoehtoja saa tietysti antaa, mutta jokaisen niistä pitää olla lapsen huoltajan täysin hyväksymä, koska hänellä siitä on vastuukin.

Tarkoitin että tykkääkö muksu lopulta hankinnasta.

finbred
16.02.2012, 14.36
Olen opettanut omille lapsilleni jo aika aikaisessa vaiheessa, että maailma ei ole täydellinen, ei läheskään. Eli että kaupoissa myydään kaikenlaista paskaa, ja että ikävän monet tavaroiden tuottajat ja myyjät haluavat ennemmin rahaa kuin oikeista syistä tyytyväisiä asiakkaita. Että tuotteista usein tehdään ennemmin näyttäviä kuin toimivia, jotta niitä halutaan. Omilla viikkorahoillaan lapsemme saavat ostaa omavalintaisia tuotteita, esitämme vanhempina vain oman näkemyksemme, mutta jätämme valinnan täysin lapsille. Joten on sitä paskaa meillekin eksynyt, mutta se on ollut opettavaista. Kaikesta yli 50 € maksavasta päätämme me vanhemmat. Se ei tarkoita automaattisesti, ettemme välitä lasten mielipiteistä, ei ollenkaan, otamme ne huomioon niin pitkälle kuin mahdollista. Hyvin on kelvannut ja sietää kelvatakin tai saavat olla ilman. Kyllä, niinkin saa tehdä.

finbred
16.02.2012, 14.45
Islaakin myydään vain heidän sivuillaan eikä edes kunnon webbikaupaa ole.
Niin, no, olen tilannut heiltä tähän mennessä 7 pyörää omaan käyttöön ja aika monta muillekin silloin kun kimppatilaukset kannattivat. Ei ole tullut mieleen, että se on ollut jotenkin vaikeaa. Sähköpostiin otsikoksi malli ja väri, viestiin mahdolliset lisävarusteet ja toiveet sekä toimitusosoite ja Thank You. Islan kuittauksen jälkeen puhelinsoitolla luottokortin tiedot ja siinä se. En toki sano, etteikö webbikauppa olisi vielä helpompi, mutta eiköhän Isla ole pitäytynyt tässä ihan taloudellisista syistä = pyörien hinnat pysyvät kohtuullisina. Ja minä itse asiassa pidän tästä henkilökohtaisemmasta tavasta.

TheMiklu
16.02.2012, 14.54
En toki sano, etteikö webbikauppa olisi vielä helpompi, mutta eiköhän Isla ole pitäytynyt tässä ihan taloudellisista syistä = pyörien hinnat pysyvät kohtuullisina. Ja minä itse asiassa pidän tästä henkilökohtaisemmasta tavasta.

Menee kyllä melkosen OT:ksi kun lasten kasvatusjuttuja jo mukaan vedetään mutta ehkä Isla bikes ei pysty tai halua kasvaa isommaksi tekijäksi. Tai osaa. Kyllä kunnollisen webbikaupan puuttuminen on aika hasardia nykyaikana.

Enivei, ei se niitä pyöriä yhtään huononna.

finbred
16.02.2012, 15.03
Toinen juttu on sitten maahantuojat ja heidän valintansa. Tai kuka lopulta sitten valitseekin missäkin maassa myytävät mallit. Esimerkiksi tämä (http://www.trekbikes.com/us/en/collections/kids/mt_200_boys/#) on hemmetin fiksun näköinen Trek (ei silti yhtä fiksu kuin Islan vastaava), mutta eihän sitä Suomesta saa, ei äkkiä vilkaisten mistään päin Eurooppaa. Miksi? Koska asiakkaat ostaa vaan joustokeulallisia? Kai ostaa, kun ei muuta tarjota. Muna vai kana?

TheMiklu
16.02.2012, 15.10
No niinpä. Vanhemmat ei pyöräile -> sama ostaa lapselle sama rutku marketista/B-kaupasta mikä naapurillaki on. Eli joo, bisnestähän ne valmistajat yrittää tehdä.

finbred
16.02.2012, 15.14
Bisnestä se Islakin tekee, mutta periaatteilla, jotka ei ehkä anna edellytyksiä kasvuun suuremmaksi. Polkupyörien Mare Chiaro... no vähän kärjistäen, joo.

Burana
16.02.2012, 23.14
Jos Oulusta löytyy pieneksi jäänyt Rothan tai CNOC14, niin YV:tä kehiin ;-)

mako
17.02.2012, 11.36
Pakko jankata edelleen BMX:stä. Kyllä sen keulan niistäkin varmasti irti saa ja tilalle uutta v-jarrullista ALK. 20€ (http://www.winstanleysbmx.com/product/19631/Ruption_18Inch_Forks) tai vaikka TÄMÄ (http://www.winstanleysbmx.com/product/9660/Inertia_Evolution_Street_Forks). 18" ja 20" renkaitakin tehdään. Ainakin Schwalbelta MAD-MIKE (http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/bmx/produkt/?ID_Einsatzbereich=10&ID_Produktgruppe=50&ID_Produkt=212&ID_Artikel=449&info=1) ja HS-169 (http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Einsatzbereich=9&ID_Produktgruppe=38&ID_Produkt=163&ID_Artikel=647&info=1). Eiköhän molemmat tai ainakin toinen noista vanteelle nouse ja jonkin verran siinä maastossa, missä 5-vuotias ajelee, pidäkin?

Rullataan takaisin tuohon Redlinen Microon ja unohdetaan vaikka sen hinta ja kuvitellaan, että alla pyörii maastomaiset renkaat ja keulalla roikkuu v-jarrut, jotka kieltämättä on tarpeelliset jossain vaiheessa (on ne meillä sitä ollut CNOCissakin).

Miksi tuollainen ei sopisi maastoajoon? Onko kenelläkään omia tai lähipiirin kokemuksia mutun sijaan?

Voihan näitä pikkupyöräisiäkin PÄIVITTÄÄ (http://forums.mtbr.com/families-riding-kids/resisting-urge-upgrade-747263.html).

EDIT 2: tämä ei ole provo - kysyn kun en asiaa tunne

mkb
17.02.2012, 15.43
^ Sweet. Pitääkin ottaa projektiksi askarrella pikkujäbälle tuollainen:
http://i1.aijaa.com/b/00073/9585892.jpg (http://aijaa.com/000739585892)

järppä
17.02.2012, 16.18
Se mihin minä ajattelen lasten pyörän, pääasiassa pihalle hauskanpitoon voisi toimia ilman etujarruakin. Eikä meillä maastossa vauhdit niin korkeiksi ole nousseet etteikö pelkällä takajarruttimella selveis.

Tämä alkoi kyllä naurattamaan, kun tuli mieleen yksi viime kesän maastolenkki 7v junnun kanssa... semoinen vähän reilu 35km/h 20" kiekoilla varustetulla fillarilla oli melko hulppean näköistä katseltavaa takaapäin. Kannattaa ajaa niiden junnujen kanssa maastossa, niin maailmankatsomus voi avartua. Monet alle 10v kaverit menee kovempaa kuin vanhempansa - etenkin alamäkiin.

Jarrut molempiin päihin mahdollisimman nuorena on siinäkin mielessä hyvä ajatus, että pikkukaverin refleksit ja motoriikka alkaa heti kehittymään oikeaan suuntaan. Sitten kun osataan jarruttaa, niin voidaan opetella ajamaan myös ilman jarruja.

MtM
17.02.2012, 16.34
Sitten kun osataan jarruttaa, niin voidaan opetella ajamaan myös ilman jarruja.

hyvä pointti, poljetaan sitä pyörää!

finbred
17.02.2012, 17.59
Miksi tuollainen ei sopisi maastoajoon? Onko kenelläkään omia tai lähipiirin kokemuksia mutun sijaan?
No nyt kun jarrut ja kumit on saatu järjestykseen, niin päästään liian pitkään välitykseen (vaihteettomuus ei sinänsä ole vika) ja maastoajoa ajatellen järjettömään geometriaan. Satulaputki on tynkä, koska bmx:n satulalla ei ole tarkoituskaan istua. Toki siihen saa pitkän tolpan, mutta kuvan perusteella asennosta tulee silti aika huono ja tolppa on kovilla. Toki jos poika on normaalimittainen viisivuotias, niin tuolla alkuperäiselläkin pärjää, polvet vaan on varmaan aika pitkään kainaloissa. Mutta voihan tuosta vaihtaa kampisetin ja vapaarattaankin...

lansive
17.02.2012, 18.05
Cyclokrossari

:):)

finbred
17.02.2012, 21.04
Cyclokrossari
The new answer to the question of Life, the Universe and Everything...

JHN
17.02.2012, 21.52
^ Sweet. Pitääkin ottaa projektiksi askarrella pikkujäbälle tuollainen:
http://i1.aijaa.com/b/00073/9585892.jpg (http://aijaa.com/000739585892)

Meillä on kans ongelma, johon ei tunnu löytyvän vastausta. Pitäis saada toka luokkalaiselle pojalle fillari, jolla voisi käydä isin kanssa, vaikka alkuun Sappeessa kokeilemassa mäen laskua. Kaikki mallit tuntuu olevan enemmän tai vähemmän xc-kihnuttimia, joilla ei tee mitään kyseisessä käytössä. Poika on nyt hyppinyt koulun pihan rapuissa vanteet nykyisestä 20" "poikien" pyörästä. Pelkään, että fillari hajoaa alle. Tietääkö kukaan mistä löytyisi järkevillä osilla ja toimivalla keulalla olevaa 135cm pojalle sopivaa freeride, enduro, trail tai mitä tahansa nimitystä käyttävää fillaria? Kuvan pyörä näyttää hyvältä, mutta hiukan liian pieneltä.

Dude
17.02.2012, 22.06
Kona shred 2-4

http://lundberg.fi/node/877

Tai sitten:

Kona stinky 2-4?

http://www.evanscycles.com/products/kona/stinky-2-4-2012-mountain-bike-ec034521

Tiedä sitten mistä tota saa suomeen, mutta mennee kooltaan juuri tosta 135cm alkaen.

lansive
17.02.2012, 22.44
Shred ainakin kestää. Meillä poika pommittaa sellaisella paikallista laskettelurinnettä alas. Yleispyöränä ei ehkä ihan ykköspeli.

Lisäksi rällätään vanhalla teräsrunkoisella 16 tuumaisella kotipihassa vajaa metrisiä droppeja. Yllättävän hyvin on kestänyt kiekotkin.

Kauppaveljillä oli Stinkyä joskus. Nykytilanteesta en tiedä.

JHN
17.02.2012, 22.59
Kuinka tuon Shredin keula toimii? Eli onko se siinä vain koristeena?
Olisiko muita vaihtoehtoja?

lansive
17.02.2012, 23.03
Kuinka tuon Shredin keula toimii? Eli onko se siinä vain koristeena?
Olisiko muita vaihtoehtoja?

Hyvin. Pari senttiä jää käyttämättä joustoa tavallisissa harjoituksissa. Isommissa dropeissa voisi ehkä pohjatakin. Vakiojousi, kuski 38 kiloa+ajokamat (täysi dh-varustus: kypärä, Leatt, haarniskapaita ja polvisuojat).

Burana
19.02.2012, 11.03
Islabikesin tilauksista haaveileville päivitys toimitushintoihin. 17.2. vastailivat seuraavasti kun kyselin kuluja per pyörä.

"Shipping to Finland is £40.00 per bike (Rothan, Cnoc 14, Cnoc 16, Beinn 20, Beinn 24, Luath 24, Luath 26, Luath 700), or £70.00 per bike (Beinn 26, Creig 26 and Beinn 29)."

Tarkensin vielä että onko mahdollista yhdistellä pienempiä pyöriä niin ei ainakaan Rothania ja Cnoc14:a.

"Shipping to Finland is £40.00 per bike, they will come in separate boxes as we are unable to put a Cnoc 14 and a Rothan in the same box."

mako
20.02.2012, 09.32
Finbred. Samanlaista kattokuljetusratkaisua miettimässä. Mikä tuon boxin leveys on? Mietin, että miten leveää boxia kahden pyörän kaveriksi uskaltaa laittaa. Tietenkin riippuu profiilin pituudesta, mutta noin suurinpiirtein.

Kävimme kotimaanmatkailemassa, Islat mukana.

http://www.tapauksia.fi/ff/thule01.jpg

finbred
20.02.2012, 10.58
Finbred. Samanlaista kattokuljetusratkaisua miettimässä. Mikä tuon boxin leveys on? Mietin, että miten leveää boxia kahden pyörän kaveriksi uskaltaa laittaa. Tietenkin riippuu profiilin pituudesta, mutta noin suurinpiirtein.
Tuo on Thulen kapein 55 cm boksi ja ainoa, joka mahtui. Näyttää ehkä väljältä, mutta niin boksin kuin pyöräteilineidenkin kiinnityspisteiden takia meni varsin tiukille noilla peruskiskoilla. Pelivaraa jäi pari kolme senttiä, että ratkaisu toimii – esim. että boksin saa riittävän hyvin auki, vaikka pyörät on katolla. Urakiskoilla ja uusimmilla bokseilla voi toimia paremmin, koska ne saa varmaankin lähemmäs kiskojen päitä, mutta rahaa olisi palanut roimasti enemmän. Tuokin toimi, maksoin satasen vähän vanhemmasta, mutta täysin toimivasta boksista. Takatelinekin on vanhempaa mallia, maksoi poistomyynnissä alle puolet uudesta vastaavasta, joka kieltämättä on lyhyempi, mutta tuplahinnasta huolimatta siihen ei saa kolmatta filoa äkkinäisen tarpeen iskiessä ilman toistasataa maksavia lisävarusteita – tähän saa, vaikka vain taakkaliinoilla. 532:t tilasin Saksasta alekupongilla 55 €/kpl kuluineen. Ostin vielä lukkosetin, joten kaksi avainta riittää – yksi taakkatelineen neljään lukkoon ja toinen muihin seitsemään. Pirusti niitä on.

mako
21.02.2012, 07.28
Tuo on Thulen kapein 55 cm boksi ja ainoa, joka mahtui.

Kiitti. Näin olin katsovinani.

Jos jollain n. 55 cm leveä toimiva boxi löytyy niin laittakaa yv:tä..

mako
21.02.2012, 13.03
20" ilmakeula remotelockilla? (http://www.spinner-usa.com/en/products/?method=detail&aid=158)

lansive
21.02.2012, 13.22
Miten ne pystyvätkin tekemään 20 tuumaiseen yli puolitoista kiloa painavan ilmakeulan? 29 Reba on kevyempi.

MtM
21.02.2012, 13.36
White Brothers valmistaa tilauksesta myös 20" ilmakeulaa, ja sitä saa fillariosan kautta, pitkä toimitusaika ja kallista lystiä se on!

jojo^^
21.02.2012, 13.45
Miten ne pystyvätkin tekemään 20 tuumaiseen yli puolitoista kiloa painavan ilmakeulan? 29 Reba on kevyempi.

Hinnasta en tarkemmin tiedä, mutta merkin tuntien pitäisi olla edullinen. Oisko turhat kikkailut jätetty poies ja pyritty pitämään tuo inhimillisen hintaisena.

mako
22.02.2012, 12.59
1400 g WP RC.80 irtoaisi 550 €:lla. Jos parisataa grammaa painavamman Spinnerin saisi vaikka puolella tuosta niin eihän sekään väärin olisi.

kooki
23.02.2012, 15.30
Kun nyt keuloilla kikkaillaan niin onko internetkalastajien haaviin osunut 1 1/8" kaulaputkella olevaa 20" tarkoitettua keulaa, jossa olisi jarrupaikat? V- tai levy, aivan sama. BMX-keulojahan nuo suuremmalti tuppaa olemaan mutta melkein kaikissa sitten viimeistään kaupan myyntispekseissä lukee "without brake mounts". Mainittakoon nyt vielä, että jos se keula olisi hieman kokonaista pyörää halvempi niin gutt...

keppi
23.02.2012, 15.58
Onkos tullut esiin muita vaihtoehtoja Islabikesin tarjonnalle? Tyttären Cnoc 14 alkanee jäämään tässä pieneksi ja kesäksi varmaan sitten 16" konkelia pitäisi löytää, samoilla spekseillä kuin tuo Islan Cnoc 16 (käsijarrut, ei jalkajarrua, lapselle sopiva).

lansive
23.02.2012, 15.58
Kun nyt keuloilla kikkaillaan niin onko internetkalastajien haaviin osunut 1 1/8" kaulaputkella olevaa 20" tarkoitettua keulaa, jossa olisi jarrupaikat? V- tai levy, aivan sama.

On sattunut. Carboncycles.cc:llä on tuollainen (http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=68&p=587) myynnissä. Joskus löysin Ebaystakin vastaavan, mutta silloin olin itse hakemassa 24 tuumaiselle kiekolle tarkoitettua. Ei kyllä ole halpa.

Pikke
23.02.2012, 20.20
Pakko jankata edelleen BMX:stä. Kyllä sen keulan niistäkin varmasti irti saa ja tilalle uutta v-jarrullista ALK. 20€ (http://www.winstanleysbmx.com/product/19631/Ruption_18Inch_Forks) tai vaikka TÄMÄ (http://www.winstanleysbmx.com/product/9660/Inertia_Evolution_Street_Forks). 18" ja 20" renkaitakin tehdään. Ainakin Schwalbelta MAD-MIKE (http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/bmx/produkt/?ID_Einsatzbereich=10&ID_Produktgruppe=50&ID_Produkt=212&ID_Artikel=449&info=1) ja HS-169 (http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Einsatzbereich=9&ID_Produktgruppe=38&ID_Produkt=163&ID_Artikel=647&info=1). Eiköhän molemmat tai ainakin toinen noista vanteelle nouse ja jonkin verran siinä maastossa, missä 5-vuotias ajelee, pidäkin?

Rullataan takaisin tuohon Redlinen Microon ja unohdetaan vaikka sen hinta ja kuvitellaan, että alla pyörii maastomaiset renkaat ja keulalla roikkuu v-jarrut, jotka kieltämättä on tarpeelliset jossain vaiheessa (on ne meillä sitä ollut CNOCissakin).

Voihan näitä pikkupyöräisiäkin PÄIVITTÄÄ (http://forums.mtbr.com/families-riding-kids/resisting-urge-upgrade-747263.html).

EDIT 2: tämä ei ole provo - kysyn kun en asiaa tunne
Redlinen Flight-sarjan pyörät ovat racing bemakseja. Ei niitä ole tarkoitettu maastoajoon tms. Niillä ajetaan radalla.
Racing bemakseissa on kapeat renkaat ja vanteet sen mukaiset. Ei ole mitenkään sanottua, että haarukoihin automaattisesti sopisi muhkummat vanteet + renkaat, luultavasti takajarrukin pitäisi siirtää tai jotenkin modata.
Geometria on suunniteltu racing radalla ajamista varten ja se ajo tapahtuu pelkästään seisaaltaan. Vaikka pyörään laittaisi pitkän satulaputken, ei se silti olisi maasto-/yleispyörä.
Minusta on täysin turhaa yrittää tehdä racing bemaksista väkisin jotain muuta kuin se on. Tavallinen peruspyöräkin sopii paremmin maastoajoon kuin racing bmx. Ymmärrän kyllä, että ko. pyörän keveys varmasti houkuttelee, mutta yritä silti olla ostamatta sitä väärään käyttöön.

Terv. racing bmx:ää harrastavan tytön racing bmx:ää harrastava äiti

Muox: Ei ollut tarkoitus vaikuttaa mitenkään kiukkuiselta, mutta en minäkään menisi maastoon bemaksilla, vaikka sille olisi tehty mitä. :D

kooki
23.02.2012, 22.11
On sattunut. Carboncycles.cc:llä on tuollainen (http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=68&p=587) myynnissä. Joskus löysin Ebaystakin vastaavan, mutta silloin olin itse hakemassa 24 tuumaiselle kiekolle tarkoitettua. Ei kyllä ole halpa.

No mutta mutta, kyllä tuo vielä lasketaan tarpeeksi halvaksi. Lähtenee tilaukseen. Kiitos jautaisesta vinkistä.

mako
24.02.2012, 09.27
Tämänkö (http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=68&p=587&) tilasit?

kooki
24.02.2012, 11.37
Tämänkö (http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=68&p=587&) tilasit?

No tuon mutta en vielä. Pari mittausta ensin. Tosin saksan ebayn kautta samalta firmalta 6,99e postikuluilla mutta halvemmalla lähtöhinnalla.

mako
24.02.2012, 13.32
Voitko heittää linkkiä? Itse en löytänyt kuin tämän (http://stores.ebay.co.uk/International-Bike-Disc-Brake-Pads/_i.html?submit=Search&LH_TitleDesc=1&_nkw=CC-F03-20&) ebaysta.

kooki
24.02.2012, 15.54
Voitko heittää linkkiä? Itse en löytänyt kuin tämän (http://stores.ebay.co.uk/International-Bike-Disc-Brake-Pads/_i.html?submit=Search&LH_TitleDesc=1&_nkw=CC-F03-20&) ebaysta.

So här. (http://www.ebay.de/itm/eXotic-Carbon-Bike-Fork-Disc-Specific-for-20-Inch-Wheel-/200707688403?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&hash=item2ebb1c47d3#ht_1159wt_1185) Sama himmeli siis mutta shippaavat Suomeen...

(myönnetän väsymykseen piikkiin mennyt tsekkausvirhe postikuluissa kuitenkin)

turot
25.02.2012, 18.41
Tänne voi tarjota pieneksi jäänyttä Islabikes cnoc 16:tta. Nelivuotissynttärit on huhtikuun alussa ja sellainen pitäisi spessun hotwalkin tilalle saada. Jos vaan käytetty löytyisi niin se kelpaa yhtä hyvin kuin uusikin.

keppi
25.02.2012, 20.01
Tänne voi tarjota pieneksi jäänyttä Islabikes cnoc 16:tta. Nelivuotissynttärit on huhtikuun alussa ja sellainen pitäisi spessun hotwalkin tilalle saada. Jos vaan käytetty löytyisi niin se kelpaa yhtä hyvin kuin uusikin.

varmistan vaan, mutta ilmeisesti on mittataulukot käyty läpi islan sivuilta? meillä nelivuotiaalle oli cnoc14 passeli, mutta muksut tietty kasvaa eri tahtiin kukin. Cnoc16 kelpaisi tännekin :]

turot
01.03.2012, 19.16
varmistan vaan, mutta ilmeisesti on mittataulukot käyty läpi islan sivuilta? meillä nelivuotiaalle oli cnoc14 passeli, mutta muksut tietty kasvaa eri tahtiin kukin. Cnoc16 kelpaisi tännekin :]

No joo, koon suhteen ollaan tosiaan niin alarajoilla että käytettynä voi tarjota tuota 14" myös.

Salaliittoteoria
02.03.2012, 22.15
Saisikohan tuollaisesta modifioitua haarukan 24tuumaiseen ?
Milläköhän nuo dropoutit ja muut hilut on kiinnitetty alumiiniputkeen, pysyisikö jotenkin purkamaan ja lyhentämään putkia ?
http://www.rczbikeshop.com/englishue/saso-fork-mkm28pd-al-465mm-disc-v-brakes-axle-9mm-1-1-8-black.html

keppi
02.03.2012, 22.24
Tässä nyt aloin noita Islan kokotaulukoita tutkimaan ja hintelän tyttäreni jalan sisämitta noin 47-48 (beinnin minimi 46, cnoc16 maksimi 52cm), mutta pituus kuitenniin himpun alle sen 110cm.. Kumpikohan tässä nyt ois järkevä valinta, Cnoc16 vai Beinn20 small? Cnoc16 ei riittäisi varmasti kuin täksi kesäksi, mutta onko hyppäys cnoc14:sta liian iso beinnin20S:ään?

Vaihteiden perään ei ymmärrystä varmaan riitä ja todennäköisesti tulisin sen Beinnin sinkuloimaan, jos nyt siihen päädytään.

finbred
03.03.2012, 10.38
Tässä nyt aloin noita Islan kokotaulukoita tutkimaan ja hintelän tyttäreni jalan sisämitta noin 47-48 (beinnin minimi 46, cnoc16 maksimi 52cm), mutta pituus kuitenniin himpun alle sen 110cm.. Kumpikohan tässä nyt ois järkevä valinta, Cnoc16 vai Beinn20 small? Cnoc16 ei riittäisi varmasti kuin täksi kesäksi, mutta onko hyppäys cnoc14:sta liian iso beinnin20S:ään?

Vaihteiden perään ei ymmärrystä varmaan riitä ja todennäköisesti tulisin sen Beinnin sinkuloimaan, jos nyt siihen päädytään.
Meidän kuopus (pieni ja hoikka hänkin) hyppäsi isomman Cnocin yli pienimmän Beinnin satulaan ilman ongelmia. En usko, että selän suhteellinen lyhyys haittaa, kyllä se pulmallisuus piilee siinä, jos jalat yltää nipnap maahan satulan ala-asennossakin, jolloin polkiessa polvet nousee todella korkealle. Jos löydät täältä jonkun suht lähellä asuvan Beinn 20S:n omistajan, niin varmaankin pääsette kokeilemaan. Voit pistää mullekin YV:tä sijainnistanne, katsotaan, jos jotain keksitään. Ja vaihteista, ei niitä tarvitse käyttää, ihan turha alkaa modata. Ja nopeasti ainakin 5-vuotiaani niitä oppi vaihtamaan.

keppi
04.03.2012, 17.23
Nokialla/Tampereella ollaan. Tyttö näköjään noin 108cm pitkä, eli todella rajoilla. Hirvittävältä hyppäykseltä vaan tuntuu tuo 14" -> 20" kun tässä vaan kiekkojen kokoa autotallissa vertailen... Mutta NIIN turhalta tuntuisi ostaa fillari vaan yhdeksi kesäksi... ...Puhuu mies, joka on joskus itselleen vannonut ettei muksulle liian isoa fillaria osteta :D

p bonk
04.03.2012, 18.21
^ Osta se 16-tuumainen. Se sopii tuon kokoiselle hyvin. Ja kun pidät sen hyvänä, pääset siitä varmasti vuoden päästä nopeasti eroon. Sopivalla pyörällä ajaminen ja harjoittelu on kivempaa kuin liian isolla.

järppä
04.03.2012, 20.43

Meidän junnun mitat oli pari vuotta sitten aika lähelle vastaavat: pituus 111cm ja jalan sisämitta 47-48cm. Tilasin Beinn 20S:n, joka oli hänelle hyvä heti saapuessaan. (Tuota voi käydä tyypittämässä Länsi-Tampereella, jos koko kovasti arveluttaa...)

lansive
05.03.2012, 10.08

Meillä siirryttiin suoraan Beinn 20S:ään ja ei ollut ongelmaa ylettyä tankoon. Pyörä ei ollut yhtään liian iso, vaan pikemminkin opittiin normaalimpi ajoasento (edes pikkuisen nojataan eteenpäin), eikä ajeta kuin wanhalla mummiksella. Jalan sisämitta oli pojalla 47 senttiä, kun pyörä vaihtui. Pituutta en edes miettinyt, koska ei sillä ole kovinkaan suurta merkitystä. Meillä oli ennestään vanhan 16 tuumainen romu nurkissa ja sitä kun kokeiltiin, niin oli aika selvää, että ei kannata ottaa muuta kuin suoraan Beinn20.

Älä turhaan. Meilläkään ei ole suurta ymmärrystä vaihteista, mutta pienellä harjoittelulla saatiin perille miten ne toimivat. Pääasiassa vaihteita vaihdetaan käskettäessä, joten ei niistä haittaakaan ole. Yhteiset pyörälenkit ovat vain paljon mukavampia kun tasamaalla päästään lujempaa ja mäet menee polkemalla ylös.

finbred
05.03.2012, 11.03
Nokialla/Tampereella ollaan. Tyttö näköjään noin 108cm pitkä, eli todella rajoilla. Hirvittävältä hyppäykseltä vaan tuntuu tuo 14" -> 20" kun tässä vaan kiekkojen kokoa autotallissa vertailen... Mutta NIIN turhalta tuntuisi ostaa fillari vaan yhdeksi kesäksi... ...Puhuu mies, joka on joskus itselleen vannonut ettei muksulle liian isoa fillaria osteta :D
Kaikki tuossa välissä puhuvat järkeviä. 16-tuumaisesta pääsee helposti eroon minimaalisin rahallisin tappioin. Ja toisaalta uskon, että Beinn ei ole liian iso. Kiekot on toki reilusti, mutta pyörään se lisää enemmän pituutta kuin korkeutta. Mutta käykää ihmeessä kokeilemassa, kun järppä tarjoaa siihen mahdollisuutta. Itse en nyt muista minkä kokoinen tyttö oli, kun Beinnillä alkoi polkea. Palaan asiaan, jos löydän pituuden ovenpielestä tai neuvolakortista (sisämittaa ei kyllä ole kirjattu mihinkään)...