PDA

Näytä tavallinen näkymä : FINNAIR tyrii, asiakas maksaa...

puffe
02.03.2007, 22.14
Seuraavat tapahtumat sattuivat jo 2006 kesä- ja heinäkuussa. Mutta kiitos Finnairin vetkuttelun, asiaan saatiin piste vasta joulukuussa 2006.

Lentolippu oli tilattu Finnairin reittilennolle Helsinki-Milano-Helsinki. Polkupyörä joka oli pakattu Natsa-pyörälaukkuun ja muut matkalaukut toimitettiin matkaa edeltävänä päivänä lentokentälle. ChekIn-pisteessä virkailija sanoi, että pyörälaukulle on ostettava oma lippu. Seuraavaksi siirryin lipputiskille, jossa virkailija ilmoitti pyörän kuskaamisen maksavan 283 per suunta, yhteensä 566 euroa (Siis tuplasti enemmän kuin ihmisen edestakainen lippu: Turisti säästöhinta 255 euroa menopaluu). Lomalennoilla (Finnairin koneella) Natsa-laukun kuskaus maksaa 50 euroa menopaluu. Joten päätin jättää fillarin kotiin ja vuokrata säästyneillä rahoilla laatupelin. Virkailija kuitenkin näpelöi vielä konettaan ja ilmoittikin, että säännöt ovat juuri muuttuneet, hän ei vain ollut sitä heti huomannut. Kuljetus maksaisikin ”vain” 5 euroa kilo. Fillari+laukku painoivat 24 kiloa, mikä teki 120 euroa yhteen suuntaan. Hävyttömän kovalta tuokin hinta tuntui, mutta menköön. Paluulippua virkailija ei suostunut myymään, koska palatessa laukun paino saattaisi olla eri. Loma loppui ja Milanon kentällä lipputiskille ostamaan lippua fillarille. Laukun painon olin saanut viilattua 20 kiloon, joten odottelin satasen laskua. Virkailija ei kuitenkaan koskaan ollut kuullut vitosen kilo hinnasta. Hänen mielestä minun piti maksaa 283 euroa tai pyörä jää kentälle. Maksoin lipun hampaita kiristellen. Kotiin päästyäni rustasin Finnairin asiakaspalautetoimistoon kirjeen 183 eurosta jotka minulta oli liikaa veloitettu. Mielestäni Finnairin kuului kuskata pyörä myös takaisin siihen hintaan mihin olivat luvanneet.

Kuusi viikkoa myöhemmin sain ”palautteen” Finnairin asiakaspalutetoimistosta:

Hyvä T. Y. Perys (nimi muutettu)

Kiitos palautteestanne. Pahoittelen, että olette joutunut odottamaan vastaustamme.

Erikoismatkatavara kuljetuksesta perittävän maksun sääntö kirjallisena. Ohessa lainaus Internet-sivuiltamme kohdasta Palveluinfo > Ennen lentoa > Matkatavarat > Ylipainomaksut:

Polkupyörä

Kuljetetaan veloituksetta, jos sisältyy sallittuun matkatavaramäärään.
Polkupyörä on pakattava kuljetusta varten. Ks. polkupyörän kuljetusohjeet Finnairin nettisivuilla. Tandem- ja moottorilla varustettuja polkupyöriä ei oteta kuljetukseen.

Ylipainomaksut
Maksu polkupyörästä peritään, jos sallittu matkatavaran kilo- tai kappalemäärä ylittyy.

Kotimaan lennoilla 15 euroa.

Weight Concept
Kiloperusteisilla lennoilla normaali ylipainomaksu. Kilohinta on 1,5 % normaalihintaisen (= IATA) lipun hinnasta.
Poikkeus: Suomen ja Saksan välillä 25 euroa per suunta.

Piece Concept
Kappaleperusteisilla lennoilla maksu 1 kappaleesta (135 cm).

Euroopassa Finnair soveltaa edullisempaa ylipainohintaa silloin kuin lentovuoro on Finnairin liikennöimä reittilento ja lippu on kirjoitettu Finnairin reittinumerolle (AY). Tällöin Suomen ja muun Euroopan välisillä lennoilla matkatavaran ylipainosta veloitetaan viisi (5) euroa kilolta. Poikkeuksena on Viro jonka kilomääräinen ylipainomaksu on kaksi (2) euroa sekä Pietari, Riika ja Tukholma kolme (3) euroa kilolta. Hinnoittelu ei koske erikoismatkatavaroita (pyöriä, eläimiä yms.), joihin sovelletaan aina korkeampaa hinnoittelua.

Erikoismatkatavaran kuljetuksesta peritään reittikohtainen ylipainomaksu/kg. Erikoismatkatavaran ylipainomaksu on lennolla Milano-Helsinki EUR 14.13/kg.

FQX MXPHEL/05JUL06/20/AY/EUR
RATE /GI/KILOS/ TOTAL /
14.13/EH/ 20.0/ 283/

Toivon, että tulevat lentomatkanne Finnairin siivin sujuvat kaikin puolin miellyttävästi.

Ystävällisin terveisin

Helga Risu (nimi muutettu)
--
Finnair Plc, Customer Relations
Mail:SLP/69,01053 FINNAIR
helga.risu@finnair.com, www.finnair.com
Tel +358 9 xxxxxxxxxxx, Fax +358 9 xxxxxxxxxxx

Siinä se. Kopioitu pätkä hinnastoa netistä, ei muuta. Lipunmyyjä oli siis tehnyt virheen ja myynyt minulle liian halvan lipun mennessä. Aika kummallista? Jos minä tyrin töissä asiakkaan homman, firma maksaa asiakkaalle korvauksen ja pomo haukkuu minut. Finnairilla on eri kuviot. Finnairin lippumyymälässä ei ilmeisesti kannata uskoa mitään mitä myyjä hölisee, vaan hinta voi olla loppupeleissä mitä hyvänsä. Ja jos lipun ostaakin, niin sen jälkeen vielä pitää tarkistaa netistä mikä on todellinen lipun hinta. Finnair ei siis vastaa työntekijöidensä puutteellisen koulutuksen aiheuttamista virheistä.

En lannistunut tästä ö-luokan vastauksesta vaan väsäsin uuden reklamaation Finnairin Helga Risulle. Kyselin myös minkä virheen minä olin tehnyt asiakkaana ja miten minun pitää tulevaisuudessa toimia lipputiskillä. Ilmoitin myös ottavani seuraavaksi yhtetyttä Helsingin kuluttajaneuvojaan, jos emme pääse yhteisymmärrykseen.

Ilmeisesti radioaktiivisen aineen kuskailu Finnairin koneilla on sen verran hyvää bisnestä, että rouva/neiti Risu ei vaivautunut vastaamaan minulle enää mitään.

Kaksi kuukautta odoteltuani tyhjää, rustasin aiheen tiimoilta kirjeen Helsingin kuluttajaneuvojalle.
Yksi puhelinsoitto oli riittänyt kuluttajaneuvojalta Finnairin Helga Risulle. Rahat tulivat tilille kaksi päivää myöhemmin.

Finnairin Helga Risu ja lipunmyyjä siis molemmat tyrivät. Voisi kuvitella, että Finnair lähettäisi minulle anteeksipyynnön, kun olivat aiheuttaneet mielipahaa ja vaivaa. Mutta eipä taida tulla.

Toivon, että jollekin vastaavaan tilanteeseen joutuvalle fillaristille olisi tästä vuodatuksesta hyötyä.

Tomi L.
02.03.2007, 22.49
Jouduin samaan tilanteeseen Finnairin lennolla Helsingistä, Heathrown kautta Vancouveriin. Liput oli varattu ja kaiken piti olla kunnossa.

Vuotta aiemmin sama matka oli tehty tasan samojen pyörien ja tilpehöörien kanssa. Checkinissä virkailija ilmotti että joudun maksamaan 264euroa koska pyörälaatikko ylittää matkatavaran sallitut 208:n sentin (pituus+leveys+korkeus) mitat. Hetken ihmettelin että miten voi olla kun tästä ei ole mitään mainittu. Maksettava oli, koneen lähtöön ei ollut paljon aikaa. Tuntia aikasemmin kaksi muuta kaveria oli menny ilman mitään maksuja samaan paikkaan samanlaisten laukkujen kanssa. Palatessa kukaan ei kysellyt keneltäkään mitään.

Laadin kirjeen Finnairille, johon kopioin heidän nettisivuiltaan kohdan jossa mainitaan pyörän olevan erikoismatkatavara. Soitin myös asiakaspaöveluun jossa kerrottiin ettei pyörästä mene lisämaksuja. Finnairilta tuli vastaus että pitää lähettää alkuperäinen kuitti maksusta ja selvitys. Lähetin ja odotin.

Kuukauden kuluttua kyselin, miten homma edistyy. Ilmeisen hyvin edistyi, kukaan ei vastannut. Laadin uuden kirjeen noin kuukauden kuluttua. Nyt vastattiin ja kerrottiin ettei mitään korvata. Olen menetellyt väärin. Tiedustelin että missä kohdassa olen toiminut väärin kun olen noudattanut heidän sivuillaan olevia ohjeita ja kaikki on ollut kunnossa. Ainoastaan yksi 7:stä virkailijata oli sitä mieltä että ylikokomaksu peritään.

Puoli vuotta matkan tekemisestä, kaksi uhkausta kuluttaja-asiamiehellä, noin 10 sähköpostia ja muutama tunti puhelimessa, Finnairilta ilmoitettiin että he korvaavat 264euroa POIKKEUKSELLISESTI. Olin tyytyväinen enkä jaksanu enää väitellä heidän kanssaan.

GTMile
02.03.2007, 23.39
Enpä ole minäkään saanut pari kertaa nettilomakkeen kautta palautetta (muista asioista) antaessani saanut minkäänlaista vastausta, vaikka olenkin ruksinut lomakkeesta kohdan, jolla vastausta pyydetään.

YT
02.03.2007, 23.57
Siinä taas nähtiin julkiset kulkuneuvot.

Shox
03.03.2007, 00.18
Siinä taas nähtiin julkiset kulkuneuvot.

Nii pitäis varmaa ostaa yksityis kone, että saa pyörän mukaan halvemmin:D.

jobec
03.03.2007, 00.49
Viime kesänä Nykissä ollessani alkoi tehdä mieli hommata uusi filo. Paluulippu kun oli jo kuitenkin ostettu, niin ensin tavasin hetken aikaa Finskin sivuja ja sitten muutama sähköposti asiakaspalveluun. Vastaukset tulivat muutamassa tunnissa. Ensin meinasivat pyytää varsin kovan ylipainohinnan fillarista, mutta sitten lopuksi sen kerrottiin tulevan ilman lisäkustannuksia kunhan se sisältyy sallittuun matkatavaramäärään. Printti vastauksesta jemmaan ja ostoksille. Check-inissä pyörästä ei edes kysytty mitään, vaan se käsiteltiin täysin normaalina matkatavarana ilman mutinoita.

Ilmeisesti asia ei sitten suju aina yhtä jouhevasti.

rogk
03.03.2007, 10.32
Kalliiltahan tuo Finnairin toiminta kuulostaa. Itse lensin viime kesänä Blue1:nilla ja pyörän takia - jota en ollut pakannut mihinkään laukkuun - tuli 9 kiloa ylipainoa. Virkailija kuitenkin sanoi, että jos hän veloittaisikin vain neljästä kilosta. Minä olin tietysti tyytyväinen tuohon ratkaisuun, varsinkin kun ylipaino lasku oli vain 20 euroa. Tiedustelin asiaa myös Finnairilta ja sieltä minulle kerrottiin, että hinta olis 10 euroa/lisäkilo, joten säästin 70 euroa. Finnairilla olisivat myös veloittaneet siitä, että joutuu soittamaan erikseen heidän lipunvaraukseen, koska pyörä täytyy ilmoittaa mukaan, eikä tavallinen nettivaraus näin ollen onnistu. Blue1:nilla ilmoitti palveleva työntekijä, että varaa itsellesi lippu ensin netin kautta ja ilmoita sen jälkeen, että sinulla on pyörä mukana, niin ei tule tuota palvelupuhelimen kautta varatun lipun maksua. Säästin siinäkin siis muistaakseni 30 euroa.

Pekka L
03.03.2007, 11.17
Menee vähän offarin puolelle mutta vaan vähän.

V****taa kun ajattelee tuollaisia asioita noin teoriassa. Urheileva hyväkuntoinen ihminen lähtee etelään treenaamaan ja ottaa fillarin mukaan. Maksaa pyörän kuljetuksesta suolaisen hinnan. Sitten tulee meikäläisen työkaveri, saman ikäinen saatanan laardikasa. Painoa vaatimattomasti reilu 180kg:eek: Lähtee ryyppäämään ja syömään pitsaa viikoksi.

Jos kyseinen mursu ei ottaisi mukaan kuin itsensä ja lompakon, niin eikö perkele siinä tapauksessa minulle tulisi samalla hinnalla sallia sata kiloa matkatavaraa? Hä? Ja kun sillekin sallitaan matkatavarat, niin kyllä mä olen sitä mieltä että lipun hinta tulee sitoa painoindeksiin. Raaka peli. Huolehdi itsestäsi tai kärsi lompakossasi.

ellmeri
03.03.2007, 11.44
Urheileva hyväkuntoinen ihminen lähtee etelään treenaamaan ja ottaa fillarin mukaan. Maksaa pyörän kuljetuksesta suolaisen hinnan. Sitten tulee meikäläisen työkaveri, saman ikäinen saatanan laardikasa. Painoa vaatimattomasti reilu 180kg:eek: Lähtee ryyppäämään ja syömään pitsaa viikoksi.

Jos kyseinen mursu ei ottaisi mukaan kuin itsensä ja lompakon, niin eikö perkele siinä tapauksessa minulle tulisi samalla hinnalla sallia sata kiloa matkatavaraa? Hä? Ja kun sillekin sallitaan matkatavarat, niin kyllä mä olen sitä mieltä että lipun hinta tulee sitoa painoindeksiin. Raaka peli. Huolehdi itsestäsi tai kärsi lompakossasi.

NÄIN ON!!!:cool: täysin samaamieltä,sama jutska terveyskeskuksiin.
180kg:nen maksais kolminkertaisen maksun terkkarilla:D .

erkkk
03.03.2007, 12.39
Itse olen kuljettanut fillaria pehmeässä laukussa ja muutkin kamat toiseen pehmeään kassiin. Yhteispaino on jäänyt siihen 20-24kg välille. Omien kokemusten perusteella siitä ei rangaista jos jää alle 25kg ja ikinä en ole ylittänyt. Käsmatkatavaroihin voi laittaa sitten painavampia kamoja, kunhan pitää huolen että sitä ei punnita jos se ylittää sen sallitun.

Pyöräpummi
05.03.2007, 22.03
Menee vähän offarin puolelle mutta vaan vähän.

V****taa kun ajattelee tuollaisia asioita noin teoriassa. Urheileva hyväkuntoinen ihminen lähtee etelään treenaamaan ja ottaa fillarin mukaan. Maksaa pyörän kuljetuksesta suolaisen hinnan. Sitten tulee meikäläisen työkaveri, saman ikäinen saatanan laardikasa. Painoa vaatimattomasti reilu 180kg:eek: Lähtee ryyppäämään ja syömään pitsaa viikoksi.

Puhut asiaa!

Tuollainen rikkoo kaikki penkit joko suoraan tai väsyttämällä.

Sitäpaitsi tuollain mersu tuottaa monella tavalla kasvihuonepäästöjä.

Paras ratkaisu olisi se että hänelle kustannetaan ilmaiseksi jatkuva ruokinta. Pitemmällä juoksulla saavutamme säästön.

Pyöräpummi
05.03.2007, 22.07
Mikä pyörälaatikkosi muuten oli?

Mahtuuko mikään pyörälaukku tuohon 208 cm?
Erityisesti kiinnostaisi Natsa ja Scicon.

.

Vuotta aiemmin sama matka oli tehty tasan samojen pyörien ja tilpehöörien kanssa. Checkinissä virkailija ilmotti että joudun maksamaan 264euroa koska pyörälaatikko ylittää matkatavaran sallitut 208:n sentin (pituus+leveys+korkeus) mitat.

Shimaani
05.03.2007, 23.02
Natsan kanssa ei o ollut ongelmia viimeiseen 23 kertaan. Matkalaukku on matkalaukku vaikka se näyttää miltä. Joidenkin lentoyhtiöiden (KLM esim) kanssa pitää varoittaa erikoismatkatavarasta, yleensä ei mutta koskaan se ei ole pahasta - ruumat ei ole rajattoman kokoisia. Jos tiskillä oleva virkailija alkaa vänkäämään niin kiltisti hymyillen pyydetään vuoronvastaava paikalle ja annetaan jonon kasvaa perässä. Se kun menettää malttinsa ekana menettää pelin.:)

Tomi L.
05.03.2007, 23.24
Mikä pyörälaatikkosi muuten oli?

Mahtuuko mikään pyörälaukku tuohon 208 cm?
Erityisesti kiinnostaisi Natsa ja Scicon.

Cannondalen pahvilaatikko. Sattuneesta syystä mukaan ei voinu ottaa mitään "pysyvää" laatikkoa vaan tollanen paikanpäällä hävitettävä oli ainoo ratkasu.

Tupe
05.03.2007, 23.28
Tiedä sitten mistä johtuu, mutta ainakin minulla on Finnairista varsin kielteinen kuva. Ihan p--- firma. Välttäkää kuin ruttoa.

Attitude
06.03.2007, 09.03
Joo, surkee esitys Finskiltä, mutta ei yllätä. Mä otan yleensä pehmeän Planet-X:n laukun, johon pyörän lisäksi kengät, juomareppu, työkalut yms. Punnitus himassa ja paino tasan 20 kg, sitten käsimatkatavaraksi Deuterin reppu, johon tasan 8 - 10 kg (riippuen lentoyhtiöstä). Toinen vaihtoehto on lunastaa työmatkoista kertyneillä "pointseilla" business -luokan lippu (lippuluokan korotus halvimmasta mahdollisesta lipusta pisnekseen) jolloin matkatavaraa saa yleensä olla 30 kg (+ se käsimatkatavaran määrä).

PanuV
28.03.2007, 10.06
Itse olen kuljettanut fillaria pehmeässä laukussa ja muutkin kamat toiseen pehmeään kassiin. Yhteispaino on jäänyt siihen 20-24kg välille. Omien kokemusten perusteella siitä ei rangaista jos jää alle 25kg ja ikinä en ole ylittänyt. Käsmatkatavaroihin voi laittaa sitten painavampia kamoja, kunhan pitää huolen että sitä ei punnita jos se ylittää sen sallitun.

Moro!

Heinäkuussa lennän Milanoon Finskin reittilennolla ja silloin pitäisi taiteilla tuon yhteispainon kanssa (20 kg)...

Viitaten erkkk:n kirjoitukseen kannattanee sitten pakata & punnita fillarilaukku alle 25 kiloiseksi ja tunkee käsimatkatavaroihin reppu pinkeeksi painavammasta kamasta (ja välttyä sen punnitukselta;)?

Eli eikö niin, että Finskille ei ole merkitystä sillä, onko "kolli" pyörälaukku / kassi / matkalaukku, kunhan yhteipaino ruumaan menevillä tavaroilla on alle 20 kg (<25)?

Terv,
Panu

PeeHoo
28.03.2007, 13.51
Lensimme maaliskuussa Blue1:llä Helsingistä Nizzaan ja takaisin. Toinen fillari oli pahvilaatikossa ja Natsa-laukussa. Ylipainomaksu oli kumpaankin suuntaan kahdelta yhteensä alle 60 euroa.

Lasku alkoi juosta vasta ylipainosta. Painoa saa olla 20 kg/henki ilman lisäkulua.

Natsa Nizzassa:
http://www.helos.fi/italia/italia2007/images/picture_037.jpg

elcondorpasa
28.03.2007, 14.47
No Lufthansa veti kyllä tässä asiassa pohjat: pyöriä ei kuljeteta ollenkaan, Munchen-Bologna välillä kuulemma lennetään niin pienellä koneella, että pyöriä ei saa mukaan.

Nettisivuilla tälläisestä pikku detaljista ei tietenkään mainita mitään.

Kaksi pyörää rahtina Helsinki-Bologna olisi maksanut halvimmillaan noin 700 euroa, eli karvan verran vähemmän kuin itse lennot...

Handel
28.03.2007, 16.14
Natsan kanssa ei o ollut ongelmia viimeiseen 23 kertaan. Matkalaukku on matkalaukku vaikka se näyttää miltä. Joidenkin lentoyhtiöiden (KLM esim) kanssa pitää varoittaa erikoismatkatavarasta, yleensä ei mutta koskaan se ei ole pahasta - ruumat ei ole rajattoman kokoisia. Jos tiskillä oleva virkailija alkaa vänkäämään niin kiltisti hymyillen pyydetään vuoronvastaava paikalle ja annetaan jonon kasvaa perässä. Se kun menettää malttinsa ekana menettää pelin.:)

Ollaan menossa vaimon kanssa viikonloppuna Gironaan KLM:llä yksi pyörä mukana kovassa laukussa. Meneekö laukku normaalina matkatavarana vai ilmoitanko etukäteen pyörästä? virallisesti vissiin pitäisi ilmoittaa...

china
28.03.2007, 16.22
No Lufthansa veti kyllä tässä asiassa pohjat: pyöriä ei kuljeteta ollenkaan, Munchen-Bologna välillä kuulemma lennetään niin pienellä koneella, että pyöriä ei saa mukaan.

Nettisivuilla tälläisestä pikku detaljista ei tietenkään mainita mitään.

Kaksi pyörää rahtina Helsinki-Bologna olisi maksanut halvimmillaan noin 700 euroa, eli karvan verran vähemmän kuin itse lennot...

Myö mennään Bolognaan parin viikon päästä KLM:llä, jolle pyörät kyllä kelpaavat, mutta veloittavat siitä 40 egeä per suunta. Kallista sekin, kun viime vuonna Finnairilla Roomaan lennettäessä pehmeissä kasseissa olleet fillarit mahtuivat painokilohin eikä maksanut mitään ylimääräistä...

Shamus
28.03.2007, 16.46
Jos haluaa pelata varman päälle niin aina kannattaa ilmoittaa etukäteen pyöristä.
Ja jos mahdollista sopia kiintä hinta laukulle järkevissä rajoissa, omasta mielestä 50-60e on vielä OK.
Säästä melkoisesti hermoja...

Jos pelaa uhkapeliä niin mahdollisimman paljon kamaa pyörälaukkuun ja pieni reppu kevyen näköisesti selkään, eikä sitten tutista kun rupeaa hikoiluttamaan jonossa...;)

Pari kertaa ylipainomaksuilta on pelastanut "virallisen" näköinen paperilappu jossa lukee vieraalla kielellä jotain, mukamas kutsu ja ilmoitus että pyörät kulkevat ilmaisesti koneessa mukana.

Eniten on tullut maksettua Milanossa kun kuvetta kaivettiin liki 10000 silloisen markan verran.

Pahimmalta on tuntunut kun kone nousi Mexicosta eräältä pieneltä kentältä ja lentoemo sanoi kaikkien tavaroiden olevan koneessa, silti katseltiin ikkunasta kun omat pyörälaukut olivat yhden auton peräkärryssä kentällä.

Tuomas
28.03.2007, 17.27
Joo noi Shamun kokemukset on kyllä parhaat :D . Mä muistelin että siinä Milanon jutussa (oliko joku toinen) ois loppujen lopuks selvitty ilman älyttömiä maksuja?

Mites Mexico silloin päättyi?

likovuor
28.03.2007, 19.30
Lisäänpä vielä Air Berlinin fillaripolitiikan, kun olen ehkä Kölnin kautta joskus kesällä jatkamassa Belgian Ardenneille pariksi viikoksi...

>Erikoismatkatavara – lisämaksujen suuruus?
>
>Kuljetamme erikoismatkatavaran erittäin edullisin ehdoin. Lentolipussa
>mainitun vapaamatkatavaramäärän lisäksi mukaan saa ottaa yhden enint. 30
>kg painavan kollin seuraavassa esitetyin ehdoin. Ylimenevä paino laskutetaan
>ylipainomaksun mukaisesti. Tarkemmat tiedot käyvät ilmi seuraavasta
>taulukosta. Ota huomioon, että urheiluvälineiksi hyväksytään ainoastaan tässä
>luetellut urheiluvälineet.
>
>Urheilumatkatavara
>
>Polkupyörä, Pakattuna suojukseen tai muuhun vastaavaan
>20 euroa yhtä reittiä kohti, 40 euroa meno- ja paluulento

Ihan asiallista mielestäni. Kun vielä keksisi minne sen Planet-X:n laukun säilöisi Kölnin kentällä tai Aachenissa?

-=Kari=-

Tuomas
28.03.2007, 19.50
Juu tuo on asiallinen :) siksi air berlin viekin mut ja Tumpin Mallorcalle ja takas pyörineen edulliseen 380 e hintaan ess taas / naama

:)

OJ
28.03.2007, 20.04
Mulla ei ole jostain syystä ollut koskaan mitään ongelmia. Tai en laske ongelmiksi jotain 50€/suunta ylipaino- tai kuljetusmaksua. Laukut on kyllä joskus tulleet vasta seuraavana päivänä, mutta sellaista se joskus on kun reissaa 25 tuntia muutamalla vaihdolla.

Ainoat kerrat kun on tullu jotain infottua pyöristä on ollut silloin kun meitä on lähtenyt useampi tyyppi leirille, mutta ominpäin lennellessäni en ole mitään ilmoitellut. Tossa punnitusvaiheessa muuten jeesaa aika rutkasti sellainen, että vie käsipakaasin, mikä tietty painaa sen 15kg, jonnekin säilytyslokeroon ja marssii check-in tiskille pelkkien ruumaan menevien kanssa. Siinä saa sen ~5kg neuvotteluvaran laakista.

Olikos toi Milanon ylipainosetti rata-mc:n jälkeen? Mä kun kuulin, että aluksi olisi heitetty ilmoille jotain 15000mk maksua.

Shamus
28.03.2007, 22.03
Kyllä se Milanossa alussa oli yli tuon 10000 en muista enää tarkkaan, lopullinen maksusuoritus taisi olla 9600mk.... siitä ei enää voinut neuvotella!
Samaan aiaan Italian maajoukkue lastasi vieressä ruumaan n.40 fillaria, 20 rullat + muut tavarat, ilman ongelmia ;)

Mexico päättyi ...ööö...hyvin?
Lentoemo myönsi heti kun oli päästy USA:n puolelle että osa tavaroista jouduttiin jättämään kentälle.

Tulivat perässä viikon päästä, kaikki onneksi.
Mexicosta lähdettäessä meillä mm. oli suomeksi kirjoitettu paperi jossa oli hienot leimat ja sitä van näytettiin ja kovin selitettiin, vältyttiin maksuilta.

p bonk
28.03.2007, 22.20
Juu tuo on asiallinen :) siksi air berlin viekin mut ja Tumpin Mallorcalle ja takas pyörineen edulliseen 380 e hintaan ess taas / naama

:)

Even with a number of reminders from the TD and the National Federation (Cycling Union of Finland), things worked slow. The main reason for these problems, as I see it, was the lack of a complete organising committee. As it was now, basically two persons ran the entire event and were not able to manage all the work thatg comes with a race like this.

Even so, given the above conditions, the event was perfectly ok to the cyclists who had great competition on a tough and fast course. So at the end of the day, it was a good event but it had so much more potential to be great and with a better preparation and organisation, the work for all involved would have been easier.

Tuo alkaa tuo allekirjoitus mielestäni jo haitata varsinaisen viestin lukemista.

PeeHoo
28.03.2007, 22.24
Ollaan menossa vaimon kanssa viikonloppuna Gironaan KLM:llä yksi pyörä mukana kovassa laukussa. Meneekö laukku normaalina matkatavarana vai ilmoitanko etukäteen pyörästä? virallisesti vissiin pitäisi ilmoittaa...

Kysyin asiaa Blue1:ltä, eivätkä halunneet tietää. KLM halusi viime vuonna tiedon. Varmaan kannattaa aina kysyä.

Shimaani
28.03.2007, 22.38
Ollaan menossa vaimon kanssa viikonloppuna Gironaan KLM:llä yksi pyörä mukana kovassa laukussa. ... ilmoitanko etukäteen pyörästä?... Mää ilmoittaisin etukäteen ja sit sen vahvistuksen voi laittaa printattuna lähtöselvitysvirkailijan nenän eteen ku alkaa se napina että tuo on kyllä rahtia....

xcakke
29.03.2007, 01.33
Tossa punnitusvaiheessa muuten jeesaa aika rutkasti sellainen, että vie käsipakaasin, mikä tietty painaa sen 15kg, jonnekin säilytyslokeroon ja marssii check-in tiskille pelkkien ruumaan menevien kanssa. Siinä saa sen ~5kg neuvotteluvaran laakista.
Kannattaa olla tarkkana sen käsimatkatavaran painonkin kanssa. Espanjalainen kämppis oli hiljattain turvatarkastuksessa joutunut pukemaan kilon edestä vaatetta päälleen, kun käsimatkatavarat painoi melkein 11 kg. Oli mennyt check-in tiskiltä vielä läpi, kun oli sanonut tyjentävänsä vesipullon laukusta tms ennen koneeseen menoa, mutta laukku olikin sitten punnittu turvatarkastuksen yhteydessä uudestaan. Ryanair kyseessä. Ajat muuttuu ja kaikki menee koko ajan vaan tarkemmaksi... BA:kin tais just muuttaa säädöksiä siten, että matkustajalla saa normaalisti olla vain yksi matkalaukku.

GTMile
29.03.2007, 13.21
Ryanair kyseessä.
Ryan on siitä erikoinen, että se lisätienestin toivossa punnitsee käsimatkatavaratkin. Esim. Finski (ja muut ei-halpayhtiöt) ei tee tätä kuin siinä tapauksessa, että koneen painorajojen kanssa on oikeasti tiukkaa tai että kabiinilaukku on sen verran iso, että on syytä epäillä sen ylittävän painorajan.

BA:kin tais just muuttaa säädöksiä siten, että matkustajalla saa normaalisti olla vain yksi matkalaukku.
Kuulin, että Briteissä olisi astunut voimaan tiukka yhden käsimatkatavaran politiikka. Oli tullut joillekin ikävä ylläri, kun lähtöpäässä jenkeissä ei kahdesta käsimatkatavarasta ollut nipotettu, mutta Lontoosta lähteneelle jatkoyhteydelle ei ollut enää saanut ottaa kahta laukkua. Siinä oli sitten naiset tihrustaneet itkua, kun jostain laukusta oli pitänyt luopua. Toista laukkua kun ei pystynyt toisen sisään änkeämään, eikä lähtöselvitykseenkään enää päässyt. Itsekin olisin ollut liemessä, kun läppäri- ja kameralaukut on kuitenkin aika lailla pakko pitää käsimatkatavaroina.

xcakke
29.03.2007, 14.30
Kuulin, että Briteissä olisi astunut voimaan tiukka yhden käsimatkatavaran politiikka. Oli tullut joillekin ikävä ylläri, kun lähtöpäässä jenkeissä ei kahdesta käsimatkatavarasta ollut nipotettu, mutta Lontoosta lähteneelle jatkoyhteydelle ei ollut enää saanut ottaa kahta laukkua.
Juu, terroriepäilystä lähtien ovat tainneet nuo säädökset olla voimassa, ja kyllä niistä aika hyvin joka paikassa tiedotetaan. Kaikilla UK:sta lähtevillä lennoilla saa olla vain yksi käsimatkatavara. Aika huonoa palvelua jenkkilän päässä, jos eivät ole osanneet siitä varoittaa.

Uudempi juttu sen sijaan on tämä BA:n rajoitus vain yhdelle matkalaukulle (checked baggage) perus pulliaisen lentolipulla lennettäessä. Tosin uusimmassa BA:n nettisivujen uutisessa luki sentään hiukan lievennystä säännölle, että eivät veloita lisämaksua sellaisilta ihmisiltä, joille 23 kg:n laukun raahaaminen saattaisi olla ongelmallista:

"British Airways has absolutely no intention of discriminating against passengers who cannot comfortably carry a 23kg bag. Where it is clear that a passenger cannot manage one bag, we will let them check in an additional bag (or more) provided the total weight is within the 23 kg limit." (www.ba.com (http://www.ba.com))

Ja euron lisäksi Britit eivät ole välittäneet juuri muistakaan EU hömpötyksistä, kuten Schengen sopimuksista, joten sinne reissaaminen on kyllä välillä todella nautinnollista jonottamista kaikissa turvatarkastuksissa ja passijonoissa.

GTMile
29.03.2007, 21.16
Yksi tekopyhimmistä asioista näissä uusissa lentoturvallisuutta edistävissä säännöissä on se nesteiden kuljetus käsimatkatavaroissa. Työkaveri oli jenkeistä lähtiessä ostanut kentän tax freestä jonkun konjakkilekan, mutta eikös se ollut otettu Tukholmassa pois, kun jenkeistä saapuessa jatkolennoille menijät joutuvat käymään turvatarkastuksessa.

Ja euron lisäksi Britit eivät ole välittäneet juuri muistakaan EU hömpötyksistä, kuten Schengen sopimuksista, joten sinne reissaaminen on kyllä välillä todella nautinnollista jonottamista kaikissa turvatarkastuksissa ja passijonoissa.
Ihan vasenkätinen maa koko UK. Tosin täytyy omasta kokemuksesta sanoa, että pelkällä henkilökortillakin pärjäsi passintarkastuksessa... onneksi. :D

OJ
30.03.2007, 00.56
Juu, terroriepäilystä lähtien ovat tainneet nuo säädökset olla voimassa, ja kyllä niistä aika hyvin joka paikassa tiedotetaan. Kaikilla UK:sta lähtevillä lennoilla saa olla vain yksi käsimatkatavara. Aika huonoa palvelua jenkkilän päässä, jos eivät ole osanneet siitä varoittaa.

Noi terroriturvajutut ovat kyllä ihan silkkaa hevosenkakkaa. Joku mummo Bradford-upon-Avonista laitetaan hyppäämään sukkasillaan ees sun taas turvassa ja samaan aikaan murhasta etsintäkuulutettu livahtaa maasta naiseksi pukeutuneena. Jollain jenkkien lähtöselvittäjällä ei välttämättä ole edes tietoa mistää yhden laukun määräyksistä ja turvatarkastajat eivät taas välttämättä ole tietoisia siitä, että matkustajalla on jatkoyhteys englannista eteenpäin.

Mun mutsi lensi suomeen päin ja osti Torontosta viskilekan mikä otettiin pois Frankfurtissa. Kun mennään yhdeltä turva-alueelta toiselle, niin silloin se pullo ei enää olekaan "turvallinen", eli ei kannata ostaa viinaa käsimatkatavaroihin jos on jatkolento edessä niin, että ei pääse laittamaan sitä viinaa ruumaan.

VesaP
30.03.2007, 09.05
Yksi tekopyhimmistä asioista näissä uusissa lentoturvallisuutta edistävissä säännöissä on se nesteiden kuljetus käsimatkatavaroissa.

Hah, meikä kun kävi Brysselissä tuossa tammikuussa niin käsimatkatavaroissa oli 90% tyhjä Axe Boost suihkusaippua puteli. Se jäi Hesa-Vantaan turvatarkastukseen kun kuulemma puteli liian iso vaikka siellä ei nestettä ollutkaan kuin sentti pohjalla. Naurettavaa kyllä.

Kone
05.04.2007, 18.20
Hah, meikä kun kävi Brysselissä tuossa tammikuussa niin käsimatkatavaroissa oli 90% tyhjä Axe Boost suihkusaippua puteli. Se jäi Hesa-Vantaan turvatarkastukseen kun kuulemma puteli liian iso vaikka siellä ei nestettä ollutkaan kuin sentti pohjalla. Naurettavaa kyllä.

Hah, mulla jäi puolikas hammastahna tuubi kentälle, aika naurettavaa. Kieltäis ennemmin muslimiem matkustamisen lentokoneella, sais ottaa hammastahnankin mukaan!

mutanaama
06.04.2007, 09.49
Tuliko tää teille siis ihan yllätyksenä, ettei nesteitä saa viedä koneeseen:rolleyes:
Viime reissulla yks ukko murisi kauheesti kun ei saanu ottaa koneeseen edes leedermannia, ihme nipotusta.
Ja sitten turvatarkastus on se paikka, jossa pitää väitellä ja vinetä ja valittaa jos laite on niin herkällä, että vyön solki hälyttää. avainnippu kannattaa laittaa lodjuun vasta kolmannella kerralla, ja sitten sille kukkahattutädille tiedoksi, sakset ja puikot pitää laittaa ruumaan, lennolla kutominen on kielletty.

Emmä nyt sanois että mäkään noista säännöistä pitäisin, mutta oikeesti ei mulle niistä ole ollu mitään harmia, brenkku maksaa suomessa ehkä 20-30% enemmän ku kenttien taxfreessä, joskus se on jopa halvempaa.

GTMile
20.04.2007, 09.39
Kyselin eilen Finskiltä, mitä maksaisi fillarin kuskaus reittilennolla Milanoon. Menee kuulemma 15 €/kg -pohjalta jokaisesta 20 kg kokonaispainon ylittävältä kilolta. Eli kun matkalaukku on kevyesti (huono sanavalinta) sen 20 kg, niin siihen päälle sitten Natsa plus pyörä on 24 kg ja sen kun kertoo 15:llä, ollaan 360 eurossa. Per suunta. :eek:

Sitten huomasin, että Lufthansalla pääsee Milanoon halvemmalla, joten päätin vielä huvikseni kysyä niidenkin pyöräpolitiikan. Lisämaksua tulisi kuulemma vain 40 €/suunta, jos pyörälaukku painaa alle 30 kg!

Viineri
20.04.2007, 16.35
Tänään meinasin viedä pyörälaukun kentälle, vaikka lento on vasta huomenna. Mä olen hoitanut nuo kilot siten ,että Natsa+pyörä+pyöräilykamat+pumppu+työkalut painaa 22,4kg, sitten vien käsimatkatavaroissa muut noin 8kg. Ennen tämä on toiminut saa nähdä miten nyt, täti on mulle Finskin tiskillä kertonu, että 23 kg asti he katsovat läpi sormien :) Mitään ylimääräistä ei näihin kiloihin mahdu esim täysi Dexal purkki painoi 684g ja se ei mahtunut mukaan vaan piti siirtää pieni määrä toiseen pulloon.

jk. Eikös nesteitä saanut kuljettaa vähän käsimatkatavaroissa, kun laittoi ne läpinäkyvään esim. minigrip pussiin?

GTMile
20.04.2007, 17.16
jk. Eikös nesteitä saanut kuljettaa vähän käsimatkatavaroissa, kun laittoi ne läpinäkyvään esim. minigrip pussiin?
http://www.civilaviationauthority.fi/Mukaan_matkustamoon

Tuomas
20.04.2007, 20.47
Kieltäis ennemmin muslimiem matkustamisen lentokoneella, sais ottaa hammastahnankin mukaan!

:D

Tuo jatkolentosysteemi onkin aika ovela kun kentistä ei aina tiedä että pitääkö mennä uudestaan turvatarkastuksen! Esim. Berliinin Tegelillä Boarding-alue on jaettu sermeillä parin kolmen portin yksiköiksi jonne mennään sitten turvan läpi. Eli jos on vaihtopaikkana niin suurimmalla todennäköisyydellä joutuu uudestaan turvaan.

Onkohan jossain listoja eri kenttien boarding-järjestelyistä? Ei kovin kiva yllätys jättää vaihtokentällä ne viskipullo turvaan...

Tumppi
20.04.2007, 21.10
:D

Tuo jatkolentosysteemi onkin aika ovela kun kentistä ei aina tiedä että pitääkö mennä uudestaan turvatarkastuksen! Esim. Berliinin Tegelillä Boarding-alue on jaettu sermeillä parin kolmen portin yksiköiksi jonne mennään sitten turvan läpi. Eli jos on vaihtopaikkana niin suurimmalla todennäköisyydellä joutuu uudestaan turvaan.

Onkohan jossain listoja eri kenttien boarding-järjestelyistä? Ei kovin kiva yllätys jättää vaihtokentällä ne viskipullo turvaan...

No meillähän oli ruhtinaallisesti aikaa (20min) vaihtaa konetta, että siinä olis menny toinenkin pullo odotellessa...:D hik hik.

OJ
23.04.2007, 00.25
Mun kokemuksen mukaan kaikilla kentillä pitää nykyään kipaista turvan läpi kun vaihtaa konetta. Ne viinat pitää laittaa ruumaan jos on vaihtolento edessä.

Kieltäis ennemmin muslimiem matkustamisen lentokoneella, sais ottaa hammastahnankin mukaan!
Niin...erään ihmisryhmän jäsenten vuoksi näitä määräyksiä kiristetään jatkuvasti, mutta tämän ryhmän edustajat ovat ainoita, joita turvamääräykset eivät koske.

Tuomas
23.04.2007, 11.38
Mun kokemuksen mukaan kaikilla kentillä pitää nykyään kipaista turvan läpi kun vaihtaa konetta. Ne viinat pitää laittaa ruumaan jos on vaihtolento edessä.

Niin...erään ihmisryhmän jäsenten vuoksi näitä määräyksiä kiristetään jatkuvasti, mutta tämän ryhmän edustajat ovat ainoita, joita turvamääräykset eivät koske.

Lähinnä se voi silloin kismittää jos on ostanut viinat ensimmäisen lennon boardingalueelta...muuttuu pullo sitten yhtäkkiä turvallisesta turvattomaksi kun astut koneesta ulos konetta vaihtaessa.

Toisaalta viinathan vois vapauttaa tosta kielletyt aineet listalta kun ei ne ählämit sitä käytä :D

p bonk
23.04.2007, 12.09
Lähinnä se voi silloin kismittää jos on ostanut viinat ensimmäisen lennon boardingalueelta...muuttuu pullo sitten yhtäkkiä turvallisesta turvattomaksi kun astut koneesta ulos konetta vaihtaessa.

Toisaalta viinathan vois vapauttaa tosta kielletyt aineet listalta kun ei ne ählämit sitä käytä :D
Lasipullo on sinänsä aika hyvä ase, kumma että niitä saa edes viedä koneeseen. Toisekseen on älytöntä että niitä pulloja pitää lennättää ympäri maailmaa - miksei verovapaita ostoksia voisi tehdä kohdemaan kentältä ennen tullia?

Joenranta
30.04.2007, 09.37
Kalliiltahan tuo Finnairin toiminta kuulostaa. Itse lensin viime kesänä Blue1:nilla ja pyörän takia - jota en ollut pakannut mihinkään laukkuun - tuli 9 kiloa ylipainoa. Virkailija kuitenkin sanoi, että jos hän veloittaisikin vain neljästä kilosta. Minä olin tietysti tyytyväinen tuohon ratkaisuun, varsinkin kun ylipaino lasku oli vain 20 euroa. Tiedustelin asiaa myös Finnairilta ja sieltä minulle kerrottiin, että hinta olis 10 euroa/lisäkilo, joten säästin 70 euroa. Finnairilla olisivat myös veloittaneet siitä, että joutuu soittamaan erikseen heidän lipunvaraukseen, koska pyörä täytyy ilmoittaa mukaan, eikä tavallinen nettivaraus näin ollen onnistu. Blue1:nilla ilmoitti palveleva työntekijä, että varaa itsellesi lippu ensin netin kautta ja ilmoita sen jälkeen, että sinulla on pyörä mukana, niin ei tule tuota palvelupuhelimen kautta varatun lipun maksua. Säästin siinäkin siis muistaakseni 30 euroa.

Mielenkiinnolla olen seurannut tätä keskustelua. Osittain siitä syystä kävin äskettäin matkatoimiston kanssa hoitamassa lippuasiat, kun on tarkoitus kahden kaverin kanssa matkustaa pyörät mukana lentoteitse Budapestiin. Kävi selväksi, että Bluella on selvästi halvemmat taksat kuin Finnairilla. Edelleen varmistuin siitä, mitä polkupyörän kuljettaminen maksaa. Vasta 20kg:n ylittävästä painosta menee 5euroa/kg.Minulla on nyt kolme e-lippua Bluen lennolle ja vielä erillinen vahvistus kolmesta polkupyörästä. Olenkin sitä mieltä, että maksan mieluummin matkatoimiston hyvästä palvelusta kuin jätän asioita sattuman varaan. Tuleekin mieleen tätä keskustelua seuratessa, että Finnairilla on palveluissaan parantamisen varaa.

Mikrometri
05.05.2007, 19.47
€ 50,- maksoi Finskillä filo Mallorcalle edestakaisin.
Sen verran tuossa purin että vanteet on suorat ja haarukat ehjät kun kumpaankin suuntaan on filo matkustanut pehmeässä kuljetuslaukussa...
Ei moittimista palvelussa kummassakaan päässä.
Huomenna sen vasta näkee kun kokonaan taas kasaa mutta erikoiskäsittely oli tuohon hintaan kummassakin päässä.
Kannattaa sitten olla jonkun tunnetun filomerkin nimi laukussa.
Colnagon,Olmon,Bianchin,Basson jne. italialaiset filot tietää selvästi paikallisetkin Mallorcalla eivätkä heittele niitä.Huomasin kentällä.
Vieläkin näyttää ehjältä.

puffe
08.01.2008, 15.37
Kaikki jotka paljon matkustavat fillarin (tai ilman) kanssa ympäri maailmaa, tietävät seuraavan mukavan pikku sudenkuopan johon voi Finnairilla pudota.
Kerrotaan nyt kuiteskin niille jotka eivät tiedä.
MINÄ EN OLE IKINÄ KUULLUT MOISESTA SÄÄNNÖSTÄ.

Ystäväni oli ostanut lipun Finnairin reittilennolle Lontoo–Helsinki–Lontoo.
Hän myöhästyi koneesta Lontoon päässä ja osti British Airwaysille uuden lipun ja lensi Helsinkiin. Lomat ja pyöräilyt tulivat ja menivät ja oli aika lähteä takaisin Lontooseen.
HelsinkiVantaan-lentoasemalle saavuttiin nyt ajoissa, ettei sama toistuisi kuin Lontoossa.
Lipputiskillä virkailija kuitenkin ilmoitti ettei mitään paluulippua ole enää olemassa.
Koska Lontoo-Helsinki-lentoa ei oltu käytetty, oli myös jo maksettu paluulento myös poistettu. Jos olisi ollut jatkolentoja, myös nekin olisi kuoletettu.
Mutta eipä hätää, virkailija olisi mielellään myynyt 1000 euron lipun samaan puolityhjään koneeseen johon oli jo aiemmin ostettu lippu.
Arvatkaa maksettiinko?

Oz
08.01.2008, 15.50
2 kertaa Helsinki-Verona-Helsinki Finskillä, ei ongelmia pyörän saamisessa koneeseen.
Fillari pakattu pahvilaatikkoon, hinta 50 €/sivu.

Sen sijaan laatikon saaminen kentällä odottavaan bussiin menikin jo melkein painimatsiksi.
Niillä adrenaliineilla kiipesi ainakin pari vuorta ihan sujuvasti. Näin jälkeenpäin saattaa jo vähän naurattaa, silloin ei.

VesaP
08.01.2008, 16.01
Koska Lontoo-Helsinki-lentoa ei oltu käytetty, oli myös jo maksettu paluulento myös poistettu. Jos olisi ollut jatkolentoja, myös nekin olisi kuoletettu.
Mutta eipä hätää, virkailija olisi mielellään myynyt 1000 euron lipun samaan puolityhjään koneeseen johon oli jo aiemmin ostettu lippu.
Arvatkaa maksettiinko?

Tämä on normaali toimintamalli ainakin halvimman hintaryhmän lipuissa ja siitä mainitaan isolla myös lentolipussa:

<CLIP>
Lentolippu on käytettävä siihen merkityssä järjestyksessä.
Jos menolento jää käyttämättä, paluulento peruutetaan.
</CLIP>

Itse kyllä kesällä pääsin Pariisista Helsinkiin vaikka olinkin jättänyt käyttämättä menolipun kun räpsyttelin nätisti silmiäni checkin virkailijaneidolle ja sanoin pyörälaukkuun itkusilmässä nojaten että "mulla on huomenna tärkee kisa suomessa...".

Ja kyllä kannatti! Seuraavana iltana olinkin yhtä pokaalia ja kananmunapakettia rikkaampi. :cool:

Ja btw, ko lennoilla fillari kuljetus natsa laukussa 0e/menopaluu.

StantheMan
08.01.2008, 18.05
Tämä kai sopii myös tänne! :D

http://media.kaleva.fi/plus/jari/2008/pda_3BD0_jari_20080108.gif

Janu
09.01.2008, 17.47
Wanha inttArnjettiläinen tarina:

A guy sitting at an airport bar in Atlanta noticed a beautiful woman sitting next to him. He thought to himself: "Wow, she's so gorgeous she must be a flight attendant. But which airline does she work for?"

Hoping to pick her up, he leaned towards her and uttered the Delta slogan: "Love to fly and it shows?" She gave him a blank, confused stare and he immediately thought to himself: "Oh shit, she doesn't work for Delta."

A moment later, another slogan popped into his head. He leaned towards her again: "Something special in the air?" She gave him the same confused look.
He mentally kicked himself, and scratched American Airlines off the list.

Next he tried the United slogan, "I would really love to fly your friendly skies?" This time the woman looked irritated at him and said: "What the fuck do you want?" The man smiled, then slumped back in his chair and said: "Aha, Finnair!"

majis
13.01.2009, 23.28
Lähdetään kavereiden kanssa huhtikuun lopulla Gironaan päin ajelemaan. Lentoyhtiö on Lufthansa. Onko tietoa, pitääkö Lufthansalle maksaa x-traa jos pyörä menee laukussa ja paino on limiitissä 20kg.
Tietoa kysyy epätietoinen!

Poku
14.01.2009, 15.36
Jos en ihan väärin muista, niin kaks vuotta sitten Helsinki-Munchen Lufthansalla, fillarin kuljetus maksoi 40€/suunta, riippumatta siitä paljonko matkatavaraa oli yhteensä. Siis fillarin painoa ei laskettu matkatavaroiden yhteispainoon. Tosin ei ne virkailijat aina laskuta tai ainakaan ennen eivät laskuttaneet, jos tavaraa ei muuten ollut paljon.

Kontti
14.01.2009, 16.32
Onko tuoreita näkemyksiä Finnairin nykytilanteesta?

Finnairin omat sivut sanovat, että lomalennoilla pyörä maksaa 25/30€ suunta tilaustavasta riippuen ja Eurooppaan reittilennolla 40€/suunta. Onko ketjun alkupään viestit kauhutarinoita ajalta ennen noita hintoja?

china
14.01.2009, 16.56
On viimoiset aika monta vuotta mennyt tuolla könttämaksulla, onneksi. Finskillä pyörän kanssa tuli reissattua pari kertaa viime kesänä ja molemmilla kerroilla olisi ollut könttämaksu, mutta noilla Silver jne. korteilla sen pyörän saa mukaan ilmaiseksi.

Poku
15.01.2009, 10.18
Finskin lennoista hieman tuoreempia kokemuksia. Lomalennoille ainakin Suomen päässä joutuu tosiaan maksamaan 25/30€ suunta. Paluumatkalla eivät ole sitä aina perineet. Reittilennoilla euroopan sisällä käytäntö vaihtelee, toisinaan virkailijat laskuttavat hinnaston mukaan ja toisinaan taas eivät. Varmaan riippuu reitistä ja matkatavaroiden kokonaismäärästä ja hyvästä tuurista. Viime kesänä finskin lomalennolla maasturin runko kolhittiin. Finski maksoi korvaukset kunhan ensin soitti ja muistutti asiasta. Paperit lojui jonkun virkailijan pöydällä ensin 3-4 vk. Sitä en ymmärrä vieläkään kuinka runkoon oli saatu sellainen lommo, vaikka runko oli suojattu solumuovilla ja fillarinkuljetuslaatikossa.

Ilkka Nykanen
21.01.2009, 12.54
Varokaa Finnairin reittilennoilla tilannetta, että teillä on lippu kirjoitettu yhteistökumppanin (esim British Airways) nimiin. Tällöin kiinteät maksut eivät enää pädekään, vaan se haukankatseinen tantta siellä alakerrassa perii pyörästä kalleimman mahdollisen hinnan (1,5% jostakin...).
Joten varokaa Finnairia, jos vain suinkin mahdollista.
British Airways kuljettaa pyörän ilmaiseksi!

Maruzella
16.02.2009, 18.59
ja sitten sille kukkahattutädille tiedoksi, sakset ja puikot pitää laittaa ruumaan, lennolla kutominen on kielletty.

OT:
Kyllä neulominen/virkkaaminen onnistuu koneessa, kunhan on puiset puikot (verrattavissa sallittuun lyijykynään). Langankatkaisijaksi sopii esim. vanha hammaslankaloota tai tarkoitukseen tehty korunnäiköinen katkaisija, jossa terät on piilossa. Muutamaan kertaa on puikot koneessa olleet ja eipä ole ollut ongelmia vielä (viimeksi keväällä 2008 lomalennolla Teneriffalle).
.

Kontti
15.05.2009, 09.17
Jahas, uusi episodi Finnairin kanssa.
Ostin verkkokaupasta liput kesälomamatkalle.
Finnairin sivut sanovat vielä, että polkupyörä on 40€/suunta Euroopan reittilennoilla.
Soitin Customer Care palveluun ilmoittaakseni, että minulla on pyörä mukana.

Asikaspalveluhenkilö kertoi, että 1.6 alkaen hinta onkin 60€/suunta, eikä asialle pysty mitään tekemään, vaikka heidän sivut eivät siitä mitään kerrokaan.

No e-lippupalvelu kyllä peruu (vaikka halpislento onkin, jota ei voi perua) vielä tämän saman päivän aikana, ja rahat saa takaisin parin viikon aikana. Nyt on sitten ilta kahdeksaan aikaa päättää mitä tehdä.

Pitänee selvitellä muiden lentoyhtiöiden pyörämaksukäytäntöjä.

china
15.05.2009, 10.01
Kallista se alkaa olla muillakin, ei kannata ihan paria päivää varten enää pyörää roudata.

majis
15.05.2009, 23.02
Lähdetään kavereiden kanssa huhtikuun lopulla Gironaan päin ajelemaan. Lentoyhtiö on Lufthansa. Onko tietoa, pitääkö Lufthansalle maksaa x-traa jos pyörä menee laukussa ja paino on limiitissä 20kg.
Tietoa kysyy epätietoinen!

vastaus on 70€ suuntaansa eli lennot 181€+140€ pyöränkuljetus.
Silti mielestäni halpaa.

kpyora
16.05.2009, 00.26
...Asikaspalveluhenkilö kertoi, että 1.6 alkaen hinta onkin 60€/suunta, eikä asialle pysty mitään tekemään, vaikka heidän sivut eivät siitä mitään kerrokaan...

Ota lento ja hae kuluttaja-asiamiehen kautta nuo 40€ takaisin. Asia on aika selvä, kunhan otat printin tuosta virheellisestä sivusta talteen.

timoe
16.05.2009, 19.40
mitenkä jos pyörä + matkatavarat (ruumaan menevät) = yhteensä alle 20kg??

ja matkustamoon (alle 8kg??) sopivan pieni repullinen painavia tavaroita???

siis että pyörä olisikin matkatavataa, Blue1 tiskillä kerran kyselin, ja ymmärsin näin??? (ei varmuutta kun vaan spekuloin...)

ästidin
16.05.2009, 21.17

ja matkustamoon (alle 8kg??) sopivan pieni repullinen painavia tavaroita???

siis että pyörä olisikin matkatavataa, Blue1 tiskillä kerran kyselin, ja ymmärsin näin??? (ei varmuutta kun vaan spekuloin...)

Mulla on yhden kerran mennyt filo matkatavarana. Tais olla vahinko kun oli kyllä ihan kunnon laukku ja läppärireppukin mukana. Kone oli melko tyhjä eli olisko siinä ollut jotain syyn tynkää mene ja tiedä. Kokeile ainakin ei hävii mitää. Ja reppu jemmaan sen tiskin taa niin ne ei punnitse sitä voit vaikka 15kg heittää sinne tavaraa...

Archie
17.05.2009, 13.20
Ja reppu jemmaan sen tiskin taa niin ne ei punnitse sitä voit vaikka 15kg heittää sinne tavaraa...
Hyvä asenne. Sitten kun koneessa on 200 matkustajaa jotka tuo sen 15 kiloa tavaraa sen 8 kilon asemesta sinne matkatavarahyllyille, niin ihan yhtäkkiä se on 1400 kiloa ylimääräistä kamaa koneessa kyydissä. Oho ja hupsista, meneekin painolaskelmat uusiksi ja kyydistä jätetään jonkun fillari, parikymmentä matkustajaa tai muuta vastaavaa. Ja sitten päästään taas keskustelupalstoille ja iltapäivälehtiin vinkumaan kuin se-ja-se lentoyhtiö jätti rannalle. Ne painorajoitukset kun ei ihan oikeasti ole siellä matkustajien kiusaksi, vaan mahdollistamassa jotenkin ennakoitavan operoinnin.

Sama kuin tämä perinteinen "no litran saa tuoda tuliaisviinaa matkustamoon per matkustaja". Moni miettii että jos ottaakin kaksi pulloa sitä konjakkia, eihän se kai ketään haittaa? No ei haittaa, paitsi että jos muutkin ottaa, on siellä hattuhyllyillä sitten 200 litraa palavaa nestettä rojahtamassa niskaan jos tuleekin jostain syystä maastolasku tai vastaavaa.

Joks te nyt hiffaatte miksi noita rajoituksia yleensäkin lentoliikenteessä on?

juminy
17.05.2009, 15.28
vielä pahempi on kun kaikenmaailman läskiperseet saa mennä matkustamoon: kauhea määrä palonarkaa traania (ja varmaan hirveet suolistokaasutkin odottamassa kipinää). painolaskelmat varmaan kyllä tehdään tilastohenkilön keinoin. eivät kaikki ole traanikasoja ja sekin on jokin tietty osuus porukasta, jolla on liikaa brenkkua ja jolla on liikaa matkatavaroita. brenkkua lukuunottamatta kai nämä on iisipiisejä? brenkut täytyy toisinaan tutkia, jotta pysytään kärryillä. tai kai nekin voidaan tutkia onnettomuuksista, silloin kun kärähtää, niin suu-uuu-uuurronnettumuustutkija koo lehtola tutkii miten paljon toivottua enemmän kärähti brenkun takia.

koko lentoliikenteen paras anti on se, että voidaan täällä puida miten epäoikeudenmukaista se on matkustajille, globaalin talouden pienille ja heikoille sijaiskärsijöille.

Joks te nyt hiffaatte miksi noita rajoituksia yleensäkin lentoliikenteessä on?älä unta näe!

Ilkka Nykanen
17.05.2009, 18.29

Finnairilla ei onnistu, muilla totta kai käy!

majis
17.05.2009, 19.55

Finnairilla ei onnistu, muilla totta kai käy!

lufthansa ei käy, kokeiltu on. Lisämaksu maksettava.

Kiovan Dynamo
17.05.2009, 22.17
Blue1/SAS kokeiltu ja meni, kun kaksi pyörää ja yksi matkalaukku olivat yhteensä 40kg. Silloin kyllä ilmoitin fillareista ennakkoon asiakaspalveluun ja tädit tiesivät kummassakin päässä kentällä, mitä odottaa.

ästidin
18.05.2009, 10.29
Hyvä asenne. Sitten kun koneessa on 200 matkustajaa jotka tuo sen 15 kiloa tavaraa sen 8 kilon asemesta sinne matkatavarahyllyille, niin ihan yhtäkkiä se on 1400 kiloa ylimääräistä kamaa koneessa kyydissä. Oho ja hupsista, meneekin painolaskelmat uusiksi ja kyydistä jätetään jonkun fillari, parikymmentä matkustajaa tai muuta vastaavaa.

Mites meinasit ton kalkuloida ennen ku kone lähtee lentoon? Kone vaa'an kautta kenties? Ja keskiverto matkustajalla ei varmasti ole grammaakaan ylimääräistä tavaraa "ettei kone vaan tipu", tämä taas antaa kokeneelle matkustajalle mahdollisuuksia;) Muutenkaan eipä taida yks 1400kg paljoa vaikuttaa isommissa koneissa, jossain pikkukoneissa on vähä eri juttu. Urheilija nuorukainen taitaa vielä olla suht kevyt johonkin moosekseen verrattuna et se muutama ylikilo menee siinä...

Archie
19.05.2009, 09.48
Mites meinasit ton kalkuloida ennen ku kone lähtee lentoon? Kone vaa'an kautta kenties? Ja keskiverto matkustajalla ei varmasti ole grammaakaan ylimääräistä tavaraa "ettei kone vaan tipu", tämä taas antaa kokeneelle matkustajalle mahdollisuuksia;) Muutenkaan eipä taida yks 1400kg paljoa vaikuttaa isommissa koneissa, jossain pikkukoneissa on vähä eri juttu. Urheilija nuorukainen taitaa vielä olla suht kevyt johonkin moosekseen verrattuna et se muutama ylikilo menee siinä...
Niissä lentokoneiden laskutelineissä on itsessään jo vaa'at, ja siellä ohjaamossa ihan oikeasti tehdään tasapainolaskelmat ennen lentoonlähtöä sillä aikaa kun urheilija_nuorukaiset selailevat tax-free-katalogia. Se yleensä kertoo sitten että pitääkö esim. polttoainetta siirrellä edestakaisin oikean tasapainon saavuttamiseksi, paljonko pitää ottaa vauhtia V1:n ja V2:n saavuttamiseksi, ja paljonko trimmiasetuksissa pitää olla kulmaa. Mä olen ollut ihan isoissakin koneissa sellaisessa tilanteessa että vöiden kiinnittämisen jälkeen lentoemännät ovat tulleet siirtämään ihmisiä koneen sisällä että putki saadaan sopivaan tasapainoon. Jos tilannetta ei ole koskaan nähnyt, sitä ei usko, mutta ne tasapainovaa'at näyttävät koko ajan ihmisten liikkumisenkin koneen sisällä.

Se 1400 kiloa vaikuttaa aika lailla siellä koneessa, usko pois. MD-11, helvetin iso ja painava kone, on esimerkiksi sellainen, että jos kone olisi tankattu täyteen ja puolillaan matkustajia mutta kaikki matkustajat koneen takaosassa, se kippaisi jo siinä platalla seisoessaan pyrstölleen.

ästidin
19.05.2009, 12.35
Niissä lentokoneiden laskutelineissä on itsessään jo vaa'at, ja siellä ohjaamossa ihan oikeasti tehdään tasapainolaskelmat ennen lentoonlähtöä sillä aikaa kun urheilija_nuorukaiset selailevat tax-free-katalogia. Se yleensä kertoo sitten että pitääkö esim. polttoainetta siirrellä edestakaisin oikean tasapainon saavuttamiseksi, paljonko pitää ottaa vauhtia V1:n ja V2:n saavuttamiseksi, ja paljonko trimmiasetuksissa pitää olla kulmaa. Mä olen ollut ihan isoissakin koneissa sellaisessa tilanteessa että vöiden kiinnittämisen jälkeen lentoemännät ovat tulleet siirtämään ihmisiä koneen sisällä että putki saadaan sopivaan tasapainoon. Jos tilannetta ei ole koskaan nähnyt, sitä ei usko, mutta ne tasapainovaa'at näyttävät koko ajan ihmisten liikkumisenkin koneen sisällä.

Se 1400 kiloa vaikuttaa aika lailla siellä koneessa, usko pois. MD-11, helvetin iso ja painava kone, on esimerkiksi sellainen, että jos kone olisi tankattu täyteen ja puolillaan matkustajia mutta kaikki matkustajat koneen takaosassa, se kippaisi jo siinä platalla seisoessaan pyrstölleen.

Kato jannullahan oli tietoa juttujen taustalla, testasin vain! Oon ittekkin ollut koneessa kun on lähdön ja laskeutumisen aikana käsketty istumaan toiseen paikkaa, eli tuttua hommaa.
Eivät ole säännöt turhaan tehty eikä rikottaviksi. Oletko lentäjä vai muuten vain asioista kiinnostunut?

Kiovan Dynamo
19.05.2009, 13.28
Oletko lentäjä vai muuten vain asioista kiinnostunut?

Suurtietäjä ja palstamarsalkka. Ei kai sitä muuta tarvitse ollakaan. :D

ästidin
19.05.2009, 13.30

Ai kato siinähän se vastaus tulikin;)

Archie
19.05.2009, 14.23
Väärin toi jälkimmäinen, en ole aikoihin ollut täällä töissä.

Mun tiedot lentokoneista perustuu, tietysti, keskustelupalstoilta luettuun ja googlattuun tietoon, jolla voi sitten briljeerata ja esiintyä asiantuntijana tällaisilla foorumeilla. :rolleyes:

lode
10.06.2010, 12.39
Ostin sunnuntai-iltana Finnairilta lennot Hki-Wien ja Venetsia-Hki pyöräilyreissua varten. Homma toimi ja heti lippujen oston jälkeen soitto Finskille, että 2 pyörää olisi lähdössä mukaan. Juu, 60e per fillari per suunta, mahtuu kyllä mukaan, sanoi Finnairin täti.

Tänään sitten tuli puhelu, että ups, eipäs mahdukaan, ruuman täyttöaukko on liian pieni. Aamulento (meno) piti vaihtaa iltalennoksi ja muutosmaksua 190e.

Ymmärrykseeni mahtuu, että tein kämmin siinä, kun en varannut lentoja puhelimitse ja samalla varmistanut pyörien mahtumista mukaan lennolle, mutta eikö jo se, joka otti pyörävaraukset vastaan heti lennot ostettuani, ole nähnyt että fillarit ei mahdu mukaan? Kusetuksen makua.

Saakeli että ärsyttää. :mad:

kenaattori
10.06.2010, 12.52
En itse maksais senttiäkään jos Finski täti sanoo että fillarit mahtuu mukaan, heidän moka. Heillä on kuitenkin paras tietämys konetyypiin ruuman lastausaukon koosta, jos ei ole tietoa, niin sitten heidän pitää asia korjata.

Eli ei ole sinun syy jos Finnairin täti puhuu höpöjä.

Nailoni
23.06.2010, 10.43
Juu ei missään nimessä kyllä pidä tuohon suostua. Jos on kerran ensin sanottu että mahtuu niin niiden piikkiinhän tuo muutosmaksu on mentävä.

lode
23.06.2010, 11.59
En itse maksais senttiäkään jos Finski täti sanoo että fillarit mahtuu mukaan, heidän moka...

Juu ei missään nimessä kyllä pidä tuohon suostua. Jos on kerran ensin sanottu että mahtuu niin niiden piikkiinhän tuo muutosmaksu on mentävä.

Jep. Parin tiukan puhelun jälkeen loppu hyvin, kaikki hyvin. Myönsivät antaneensa väärää tietoa ja neuvottelujen jälkeen lupasivat korvaukseksi olla veloittamatta pyörien kuljetusmaksuja. Koska oli jo tullut tuo 190e maksettua, jäätiin voitolle muutama kymppi. Se tietysti harmittaa, että aamulento vaihtui iltaan ja aiheuttaa nyt uutta suunnittelua ja säätämistä.

Mutta sen tästä nyt ainakin oppi, että kun on ottamassa fillarin lennolle mukaan, hoitaa ne lippujen ostot jatkossa puhelimitse... Tai ainakin etukäteen varaa sen fillaripaikan. :rolleyes:

Joenranta
26.06.2010, 19.59
Minusta on päivän selvää, että jos matkustaa lentoteitse polkupyörän kanssa, niin on syytä tehdä polkupyörälle varaus etukäteen. Näin minäkin tein aikanaan BLUE 1- lennolle Helsinki- Budapest ja homma toimi hyvin ja moitteettomasti. Mielestäni on turha itkeä jälkeenpäin, jos hommaa ei ole selkeästi hoitanut etukäteen esim. niin, että olet saanut printattuna varauksen, jossa myös näkyy matkalippu polkupyörälle.

lode
26.06.2010, 22.43
Minusta on päivän selvää, että jos matkustaa lentoteitse polkupyörän kanssa, niin on syytä tehdä polkupyörälle varaus etukäteen. Näin minäkin tein aikanaan BLUE 1- lennolle Helsinki- Budapest ja homma toimi hyvin ja moitteettomasti. Mielestäni on turha itkeä jälkeenpäin, jos hommaa ei ole selkeästi hoitanut etukäteen esim. niin, että olet saanut printattuna varauksen, jossa myös näkyy matkalippu polkupyörälle.

Totta.

Kuitenkin on ihan selkeästi lentoyhtiön ongelma, jos se sanoo pyörien mahtuvan jollekin lennolle ja useaa päivää myöhemmin ilmoittaakin, että tilanne on muuttunut. Olisin voinut tuossa tilanteessa jo tehdä ja maksaa esim. hotellivarauksia/jatkolentoja yms. sen aikataulun mukaisesti, minkä lentoyhtiö ilmoitti onnistuvan. Onneksi ei tullut tällaisia vielä ostettua.

Archie
27.06.2010, 08.10
Ostin sunnuntai-iltana Finnairilta lennot Hki-Wien ja Venetsia-Hki pyöräilyreissua varten. Homma toimi ja heti lippujen oston jälkeen soitto Finskille, että 2 pyörää olisi lähdössä mukaan. Juu, 60e per fillari per suunta, mahtuu kyllä mukaan, sanoi Finnairin täti.

Tänään sitten tuli puhelu, että ups, eipäs mahdukaan, ruuman täyttöaukko on liian pieni. Aamulento (meno) piti vaihtaa iltalennoksi ja muutosmaksua 190e.

Ymmärrykseeni mahtuu, että tein kämmin siinä, kun en varannut lentoja puhelimitse ja samalla varmistanut pyörien mahtumista mukaan lennolle, mutta eikö jo se, joka otti pyörävaraukset vastaan heti lennot ostettuani, ole nähnyt että fillarit ei mahdu mukaan? Kusetuksen makua.

Saakeli että ärsyttää. :mad:

Totta.

Kuitenkin on ihan selkeästi lentoyhtiön ongelma, jos se sanoo pyörien mahtuvan jollekin lennolle ja useaa päivää myöhemmin ilmoittaakin, että tilanne on muuttunut. Olisin voinut tuossa tilanteessa jo tehdä ja maksaa esim. hotellivarauksia/jatkolentoja yms. sen aikataulun mukaisesti, minkä lentoyhtiö ilmoitti onnistuvan. Onneksi ei tullut tällaisia vielä ostettua.

Tässä voi olla sellainen tilanne, että konetyyppi on vaihtunut lipunoston jälkeen, tai ainakin nyt vähän kuulostaa siltä. A32-sarjan koneiden rahtiluukusta fillari menee sisään, mutta Embraereista käsittääkseni ei, ja jos lennolle haluavia on ollut jostain syystä vähän, on konetyyppi vaihdettu vaikkapa 320:stä Emppuun. IATA:n sääntöjen mukaan lentoyhtiön on kuljetettava maksava asiakas perille. Jos asiakkaalla on hankalaa matkatavaraa, kuten nyt vaikka polkupyörä, se kulkee mukana vasta jos kaikki muu on saatu pakattua kyytiin.

Kyllä siellä silti kartalla oltiin, varmaan paremmin kuin mitä asiakas edes käsittää.

Torppis
30.06.2010, 19.58
Mehevin harmitus tuli Finskillä, tietty. Maksettiin 60€ erikoiskuljetuksesta ja pyörät valuu...normihihnalla räimeen saattelemana. Tana.

Pyörien hinta Finskillä lomalennot 40€ reittilennot 60€
Jos tiskillä sanot sanan fillari, se näpytellään koneelle ja laivaan noustessa nimesi kohdalla välkkyy huomautus, että tsekkaavat maksukuitin. Eli jos tulee mieleen jättää se eri tiskillä maksettava maksu maksamatta. Ei onnistu.

Jos on pokeria pistää menomatkalla normitavaroihin, ei tule merkintää paluutietoihinkaan. Etelän maissa kun marssit tiskille pyörän kanssa, he laittavat sen ilomielin ilmatteeks Suomeen "oo, assoltomente!" Paitti Finskille töitä tekevät virkailijat: "täytyy soittaa Suomeen, tämä yhtiö on aika turhantarkka"

Kaikenlaisia on kokeiltu ja Finskiä en halua enää käyttää. KLM ja Blue1 ovat parhaat.

Mulla ei ole koskaan ollut kuin pyörälaukku ja reppu mukana, alipainoisina.

JiiH
21.05.2012, 17.17
Nyt on pakko nostaa vanhaa topikkia ja avautua.

Ollaan kahden muun kanssa menossa elokuussa Alpeille. Tilattiin finskiltä suorat lennot Helsinki-Munchen jo maaliskuussa. Kolme päivää varauksen jälkeen soitin ja varasin pyörälaukuille paikat. Kaiken piti olla kunnossa.

Viime viikolla Finskiltä soitettiin ja pyydettiin pyörälaukkujen tarkempia mittoja. Mitat toimitettiin Finnairille. Tänään tuli soitto, että siinä konetyypissä, jolla vuoro lennetään (Embraer) on niin pieni ruuman lastausaukko, että laukkuja ei saa sisään. No, tämä tuntuu vähän omituiselta, kun näillä laukuilla on yhteensä kymmeniä kertoja lennetty erikokoisissa koneissa ilman ongelmaa. Mutta jos ei mahdu, niin ei mahdu - eivät pyöräilijät ole niin iso asiakasryhmä että niiden mukaan pitäisi kaikki lentokonetilaukset suunnitella.

Mutta. Nettivarauksissa on vain 24h peruutusaika, joten rahoja ei voi saada takaisin. Kysyin virkailijalta, miten meidän olisi pitänyt toimia, että oltaisiin vältytty maksulta. Olisi kuulemma pitänyt varmistaa asia 24h sisällä. No minä kysyn, että mitä se olisi auttanut kun nytkin meni yli kaksi kuukautta ennen kuin niitä mittoja ruvettiin kysymään? Virkailijan vastaus oli, että kyllä mahtuminen olisi voitu hetikin tarkastaa jos olisi pyydetty asiaa kiireellisenä.

Siis: asiakkaan pitäisi itse ymmärtää, että jokin konetyyppi on sellainen, että aivan normaali kova pyörälaukku ei mahdu luukusta sisään, ja itse erikseen pyytää Finnairia tarkastamaan asia kiireellisenä, 24h kuluessa varauksesta. Enää asialle ei kuulemma ole mitään tehtävissä, rahat meni jo.

Jätin virkailijan esimiehelle soittopyynnön, katsotaan soittaako takaisin. Käsittämätöntä toimintaa joka tapauksessa.

Lufthansa, here we come.

JiiH
22.05.2012, 15.14
Tarina jatkuu: esimies soitti. Asia on todellakin täsmälleen näin kuin eilen kirjoitin:

Siis: asiakkaan pitäisi itse ymmärtää, että jokin konetyyppi on sellainen, että aivan normaali kova pyörälaukku ei mahdu luukusta sisään, ja itse erikseen pyytää Finnairia tarkastamaan asia kiireellisenä, 24h kuluessa varauksesta. Enää asialle ei kuulemma ole mitään tehtävissä, rahat meni jo.

Sen verran olivat (mukamas) valmiita tulemaan vastaan, että olisimme voineet vaihtaa samoille päiville toisille Finskin vuoroille, jotka lennetään isommalla konetyypillä. Mutta näihin lentoihin ei enää ollut kuin kalliimpia lippuja jäljellä (koska Finnairilla kesti yli kaksi kuukautta pyöräpaikkojen varaamisesta kysyä laukkujen kokoa, ja halvemmat liput on sillä välin myyty loppuun), ja olisimme joutuneet maksamaan lippujen hintojen erotuksen. Halvemmaksi tuli tilata suoraan uudet lennot toiselta firmalta.

Varokaa siis noita Embraer-koneita kun pyörälaukkujen kanssa matkustatte. Tai mieluiten Finnairia kokonaan.

ekroos
22.05.2012, 17.06
Varokaa siis noita Embraer-koneita kun pyörälaukkujen kanssa matkustatte. Tai mieluiten Finnairia kokonaan.

Itse kuulin yhdeltä tutulta saman eli olen pysynyt poissa Finnairilta. Tosi harmillista, että yhtiö on kokonaan pois pelistä, vaikka se lentää nykyisin - kuinka pitkään sitähän ei kyllä tiedä - pyöräilyn kannalta aika hyviin kohteisiin (esim. Geneve ja Lyon).
Tätä ketjua on siis hyvä välillä nostella ainakin varoitusmielessä.

sakuvaan
23.05.2012, 13.58
Embraer 190'llä pitäisi lentää Muncheniin tossa muutaman viikon päästä, ilmoittelin oman laukkuni koot ASPA'n kokojen kanssa ja sieltä tuli spostiin 'confirmed' meilit jossa laukkujen koko oikein.

Tuleeko tässä vielä tyhjä arpa käteen vai ei? :D

JiiH
23.05.2012, 14.08
Embraer 190'llä pitäisi lentää Muncheniin tossa muutaman viikon päästä, ilmoittelin oman laukkuni koot ASPA'n kokojen kanssa ja sieltä tuli spostiin 'confirmed' meilit jossa laukkujen koko oikein.

Tuleeko tässä vielä tyhjä arpa käteen vai ei? :D

Meillä oli laukkujen ulkomitoissa muutaman sentin eroja. Yhdestä tuli tieto, että olisi mahtunut, kaksi tuomittiin liian isoiksi. Sinun arpasi saattaa siis hyvinkin voittaa.

sakuvaan
23.05.2012, 14.10
Mitäs oli koot teillä btw?

Itellä on semi-pehmee laukku 130x39x80 EVOCin laukku tuo.

Samuli
23.05.2012, 14.10
Meillä oli laukkujen ulkomitoissa muutaman sentin eroja. Yhdestä tuli tieto, että olisi mahtunut, kaksi tuomittiin liian isoiksi. Sinun arpasi saattaa siis hyvinkin voittaa.

Mitä pyörälaukkuja teillä on matkassa?

JiiH
23.05.2012, 14.30
Omani on Radonin kova laukku, mitat 119 x 81 x 29 cm. Kahden muun merkkiä tai mallia en tiedä, mutta mitat olivat 120 x 90 x 25 ja 114 x 94 x 32. Se, mikä näistä olisi mahtunut, ei ihan selkeästi valjennut prosessin aikana.

sakuvaan
23.05.2012, 14.35
Mä arvaan että ne jossa oli korkeus 90 -> cm, google ninjana löysin kuormauskartan jonka mukaan laukun maksimikorkeus on Embraer 190'ssä 86cm edessä ja takana 81...

Juha Jokila
23.05.2012, 16.31
Arvaappa vaan millä hinnalla Finnair uudelleen myy teiltä vapautuneet kertaalleen maksetut paikat! Ei tämä voi mennä näin.#@#

JiiH
23.05.2012, 16.42
Ei minustakaan, mutta niin vaan menee. Laitoin vielä kirjallista palautetta, mutta tuskinpa se mitään auttaa. Kuluttaja-asiamiehellekin yritin soittaa, mutta siellä tuntuu olevan linjat täynnä koko ajan.

Uudet liput on jo hommattu, Lufthansalla pyöräpaikkojen vahvistaminen kesti ehkä 45 sekuntia.

VesaP
24.05.2012, 08.35
Ei minustakaan, mutta niin vaan menee. Laitoin vielä kirjallista palautetta, mutta tuskinpa se mitään auttaa.

Mikään normifirma ei voi kusettaa matkustajiaan tuolla tavalla mitä lentoyhtiöt ja varsinkin tämä F-yhtiö. Alko niin vituttaa koko firma myös teikäläisen puolesta että eilen piti myös tehdä asialle jotain...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?21276-Mitä-teit-äsken&p=1834507#post1834507

Pitäkööt tunkkinsa! Kannan rahani muiden yhtiöiden laariin tästä eteenpäin!

Edit: Tuohan on käytännössä mahdotonta siis lähteä Finnairilla jonnekin reenilomalle esim pyöränsä kanssa. Vaikka varaat saatanan pyörällesi fillaripaikan koneesta, niin MIKÄÄN ei estä Finnairia vaihtamasta konetta vaikka päivää ennen tai jopa tunteja ennen pienempään mikä oli varaushetkellä. Siinä itket sitten pyörälaukkusi kanssa lentokentän CheckInissä (tai siis saatana, eihän siellä enää ole niitäkään) siis itket Backage Drop luukulla kun tuloo vain noottia että "sori, ei sun natsa enää sovikaan koneeseen. bad for you." On siinä hyvä reenata sit viinanjuontia jossain Tourmaletin juurella olevassa hotellissa kun pyörä jäi Hesaan. Viddu mikä firma!

JiiH
24.05.2012, 08.44
Joo... luin vasta eilen tämän ketjun vanhempia viestejä, ja tuo Embraer+pyörälaukku-ongelmahan on täälläkin raportoitu jo kesäkuussa 2010, eli asian pitäisi olla Finnairilla tiedossa. Silti meni Embraeriin varattujen lentojen kanssa kymmenen viikkoa ennen kuin laukkujen mittoja kysyttiin. Täytyy yrittää saada vielä rahat pois niin kauan kuin mokoma pulju on pystyssä. Kuluttajaviraston puhelinneuvonta aukeaa 16 minuutin päästä...

JiiH
25.05.2012, 11.07
Pääsin vihdoinkin läpi kuluttajaviraston neuvontaan. Virkailijan ensireaktio oli, että olisimme oikeutettuja korvauksiin - hän selvittelee asiaa. Ehkä maailma ei olekaan läpeensä paha.

Tämä kuluttajaneuvoja piti voimakkaana argumenttina Finnairin vastuullisuudesta sitä, että tilanne on ollut Finnairin tiedossa jo aikaisemmin, niin kuin tässä ketjussa on ylempänä kerrottu. Onneksi on tämä foorumi!

kivimaa
25.05.2012, 12.24
Finnairin pitäisi määrittää pyöräilylaukun kooksi se Embraeriin mahtuva. Sittenhän se saisi koneita vaihdella mielinmäärin eikä kelleen tulisi natinaa.
Eipä tuo sen vaikeampaa voi olla. Ei kait pyörämatkailijat mikään niin iso ryhmä ole, että heidän tarpeidensa huomioiminen kannattaisi paremmin kuin se, mitä etua tulee Finskille siitä että voivat joustavasti vaihtaa pienemmän koneen reitille. Joku osaa varmaan laskea. Tai miksei Finski voisi toimittaa vaikka Hesan airport serviceen vuokrattavia laukkuja, jotka on tarpeeksi pieniä. Ja jos konetta täytyy vaihtaa, niin pienemmän laukun saa veloituksetta.

Cubisti
25.06.2012, 20.45
Tänään varasin lennon pyörälle soittamalla Finnairin asiakaspalveluun. Netissä pyörälaukun ilmoittaminen ei onnistu, vaan tällä hetkellä ainoa vaihtoehto on soitto asiakaspalveluun ja maksaminen kentällä. Samalla kysyin rahtioven mittoja ja sain seuraavat mitat: Airbus 122x81x88 ja Embraer 101x86x76. Reissun onnistumisesta voin raportoida kuukauden päästä.

sakuvaan
25.06.2012, 21.19
Evocin laukut (2kpl) todistetusti mahtuivat embraer 190 kyytiin molemmilla suunnilla.

Hääppönen
17.01.2013, 18.09
Onko jollain kokemusta, meneekö fillarilaukku tuolla pienemmällä maksulla? Ainakin alle 1,50m on mittaa ja kilot pystyy pitämään kurissa...
Lainaus finskin hinnastosta:
Lentoaika alle 8 h, pieni erikoismatkatavara, jonka paino enintään 23 kg ja pituus enintään 1,50 m tai enintään 23 kg painavat ja alle 2 m pitkät golf- tai hiihtovarusteet. 28 € / 40 €*
Lentoaika alle 8 h, keskisuuri erikoismatkatavara, jonka paino 23–32 kg ja/tai pituus 1,51–2 m (esim. polkupyörä, sukellusvälineet, lainelauta) 60 €
Lentoaika alle 8 h, suuri erikoismatkatavara, jonka paino 32–50 kg ja/tai pituus yli 2 m (esim. purjelauta, kajakki tai tandem-polkupyörä) 100 €
Lentoaika alle 8 h, lemmikkieläin ruumassa 10 €/kg, vähintään 60 €

Cubisti
17.01.2013, 18.59
Tässä lupaamani fillarinkuljetus raportti viime kesältä:
- Finnair: Helsinki - Milano - Helsinki, molempiin suuntiin Airbus A3xx
- Laukulle (Natsa) paikanvaraus etukäteen Finskin puhelinpalvelusta (ja moittiminen systeemin monimutkaisuudesta...)
- Kentällä maksu (2x60€ eli maksoin molempiin suuntiin jo Suomessa) ja laukku erikoismatkatavarahihnalle.
- Milanossa normi check-in ja fillarilaukun punnitseminen. Laukku sen jälkeen itse raahattuna erikoismatkatavara pisteeseen.
- Laukun paino sisältöineen oli mennen tullen 24kg.
- Hommassa ei mitään ongelmia pl. tuo pakollinen puhelinvaraus etukäteen. Erikoismatkatavarapisteen löytäminen voi olla myös hankalaa, jos terminaali ei ole tuttu.

Herman
17.01.2013, 20.14
Onko jollain kokemusta, meneekö fillarilaukku tuolla pienemmällä maksulla? Ainakin alle 1,50m on mittaa ja kilot pystyy pitämään kurissa...
Lainaus finskin hinnastosta:
Lentoaika alle 8 h, pieni erikoismatkatavara, jonka paino enintään 23 kg ja pituus enintään 1,50 m...

Onnistui ainakin kaksi vuotta sitten Mallorcan lennoilla.

Hääppönen
17.01.2013, 23.08
Onnistui ainakin kaksi vuotta sitten Mallorcan lennoilla.
Thanks! Taidanpa valita taktiikaksi maksaa tuon alimman taksan mukaan laukut mennen tullen etukäteen. Jos tulee pulutusta kentällä, otan päälle itselleni helposti luonnistuvan "onnellinen hölmö" -ilmeen ja alan puhumaan Turun murretta. Tuskin kenttähenkilökunnan hermot kestää ja luovuttavat... :D Takaisintullessa vetoan sivistyneesti tulomatkan kuvioon. :cool:

StantheMan
17.01.2013, 23.17
Meikäläiselläkin on keissi Finnairin kanssa kesken. Pitäisi saada väärin palvelupuhelimessa saaduin tiedoin ostetuista lipuista rahat takaisin. V#tuttaa koko firma.

Hääppönen
11.02.2013, 22.34
Thanks! Taidanpa valita taktiikaksi maksaa tuon alimman taksan mukaan laukut mennen tullen etukäteen. Jos tulee pulutusta kentällä, otan päälle itselleni helposti luonnistuvan "onnellinen hölmö" -ilmeen ja alan puhumaan Turun murretta. Tuskin kenttähenkilökunnan hermot kestää ja luovuttavat... :D Takaisintullessa vetoan sivistyneesti tulomatkan kuvioon. :cool:
Homma toimi hyvin. Etukäteen netissä maksamalla -30%. Laukut tuli punnittua lähtöä varten; hiinä ja hiinä, ei punnittu kentällä lähtiessä. Takaisintullessa luotin espanjalaisten pyöräilymyönteisyyteen ja laukut tuli pakattua "tukevasti". Lähtöselvityksessä kysyttiin: "Something 20 kiloes?", johon totesin sujuvasti yes, yes. Kotona punnitessa molemmat laukut nippa-nappa alle 30 kg. Something 20 kg kuitenkin. :)
Ja laitetaan nyt infoksi muillekin: kun olet maksanut pyöränkuljetuslaukut netissä etukäteen, siellä luvataan lähettää sähköpostiin tulostettavat kuitit. Tulevat osoitteesta: EMAILSERVER@pop.amadeus3. Meni palvelupuhelimeen soitoksi, ennenkuin selvisi. Eipä tuosta osoitteesta saanut Finnairiin kiinni (minkä puhelimessa asioimani henkilökin myönsi, lupasi ehdotella parannusta tietsikkaosastolle). Kaikenmaailman roskaposteja ala klikkailla auki, kun siitä on varoitettu... :mad:

nokku
08.01.2018, 11.53
Krääh, sinne meni 270e. Turku-Helsinki-Frankfurt ja Amsterdam-Helsinki-Turku. Ei mahtuisi Turun koneeseen 99x21x175 (Schipholin myymä) -kokoista kuljetuslaatikkoa. Kyselin kyllä Finnairin asiakaspalvelusta, että pitääkö kuljetuslaatikon olla sellainen "oikea", vai kelpaako pahvinen (kelpaa). Maksimikokoa Turun koneeseen en huomannut kysyä......
Olisi pitänyt valita SAS...