PDA

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Ville Itkonen
07.01.2007, 17.20
onkohan tämä oikea paikka kirjoittaa siitä että tarvitsisin harjoitusvastuksen? pyörä on bianchi mutt ja haluaisin siihen harjoitusvastuksen!! onko kenelläkään myytävänä käyttettynä sellaista ja mistä niitä saa ostettua uutena?? :seko: tarvitsisin sen aika pikaisesti! koska polvea pitää oystyä kuntouttamaan ja en haluaisi ostaa kuntopyörää!! :)

Teukka-74
07.01.2007, 17.34
http://www.fillari-lehti.fi/perus/linkit/linkkisivu.asp

Jos kaipaat todellisen asiantuntijan mielipiteitä, niin laita yksityisviesti hänelle http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=21618

sillä kukaan ei aja suomessa enempää sisäharjoittelua.

Ville Itkonen
07.01.2007, 18.11
kiitoksia paaaaaljon

VesaP
07.01.2007, 18.14
Heh, vai todellinen asiantuntija...:rolleyes: Auttaisin mielelläni, mutta valitettavasti itselläni ei ole kokemusta harjoitusvastuksista. Olen ajanut moisilla vain muutaman tunnin monta vuotta sitten. Sen sijaan jos joku kysyy kuntopyöristä vinkkejä niin voin suositella ehkä jotain mallia... :D

Lyhyenä vinkkinä sanoisin, jos on rahaa, niin osta HYVÄ kuntopyörä. Halvoilla tulee vain itku ja into ajamiseen lopahtaa turhan äkkiä.

Ville Itkonen
07.01.2007, 18.17
no voihan perse.... kaveri vaan sano et kuntopyörät on ihan peestä... löysin kyllä paikan mistä voi ostaa uusia

http://www.leppasenpyora.fi/index.asp?sivu=Tuoteluettelo&tuoteryhma=40

VesaP
07.01.2007, 18.19
no voihan perse.... kaveri vaan sano et kuntopyörät on ihan peestä... löysin kyllä paikan mistä voi ostaa uusia

http://www.leppasenpyora.fi/index.asp?sivu=Tuoteluettelo&tuoteryhma=40

Heh, haluan nähdä kaverin joka sanoo totisella naamalla että esim joku traineri on parempi kuin vaikka tuo mun vanha Tunturi T8 ergo. Oikeesti. Tuolla T8:lla pystyt vetää semmosta treeniä kuin haluat. Eikä pyörä pidä mitään ääntä, ei sotke, ei notku, ei heilu, ei mitään. Kokeiles vaikka trainerilla vetää putkelta kovaa samalla sivupöydältä mehua kurottaen. Olet varmaan samantien kyljelläsi pyörinesi lattialla. Jeps. Hobbyhallin Ketler etc etc on /c:sta, hyvät ergometrit ei.

AriT
07.01.2007, 19.23
Muutama tuhat kilsaa takana (?) Tacxin T1670 Basicissa, ihan hyvin toiminut ja toimii edelleen. Näyttö ja sähköiset säädöt ovat ainakin itseäni miellyttäneet, tiedä sitten onko noista teho- ja km-lukemista sen suurempaa hyötyä puhumattakaan kaloreista. Säätö toimii kuitenkin hyvin ja ohjelmia helppo toistaa, PK-ajossa tehon pitäminen vakiona käytännöllinen ominaisuus. Jos aiot harjoitella enemmän, kannattaa ehkä sijoittaa vähän enemmän ja hankkia tukevarakenteinen ja hyvillä säädöillä varustettu malli. Tilanteesta riippuen myös melulla voi olla merkitystä, Tacxin magneettijarrutoteutus ei ilmeisesti kaikkein hiljaisin.

Pari käytännön vinkkiä: suojaa pyörän runko ja lattia hyvin, hikeä irtoaa ainakin sisätiloissa todella paljon. Ja hanki takakiekkoon traineriin suunniteltu rengas, itselläni hyviä kokemuksia tältä talvelta (>2000 km) Continentalin Ultra Sport Hometrainerista: hyvä pito ja rullaus eikä kulu kuten maantierengas.

AriT
07.01.2007, 19.35
Heh, haluan nähdä kaverin joka sanoo totisella naamalla että esim joku traineri on parempi kuin vaikka tuo mun vanha Tunturi T8 ergo. Oikeesti. Tuolla T8:lla pystyt vetää semmosta treeniä kuin haluat. Eikä pyörä pidä mitään ääntä, ei sotke, ei notku, ei heilu, ei mitään. Kokeiles vaikka trainerilla vetää putkelta kovaa samalla sivupöydältä mehua kurottaen. Olet varmaan samantien kyljelläsi pyörinesi lattialla. Jeps. Hobbyhallin Ketler etc etc on /c:sta, hyvät ergometrit ei.

Jokainen pitäköön mielipiteensä, niin pidän myös minä. Ajan kyllä tuhat kertaa mieluummin omalla maantiefillarillani trainerissa kuin kuntopyörällä, jonka mitat ja ergonomia ovat aivan toisesta maasta kuin oman myös istumalihaksille tutuksi tulleen maantiepyörän. Trainerissa saa ajotuntuman niin lähelle aitoa kuin se yleensäkään on mahdollista. Samoin tekniikka pysyy jotenkin kasassa, kun harjoittelu tapahtuu omalla kalustolla. Olen aika monta kuntopyörää nähnyt ja kokeillutkin, mutta edelleen väitän, että itselleni trainerissa ajaminen on parempi vaihtoehto enkä missään tapauksessa vaihtaisi sitä kuntopyörään!

Niin, enkä ole niin himo(kilpa)pyöräilijä, että hankkisin useita harjoitteluvälineitä kuten rullia tekniikkaharjoitteluun. Yksi väline riittää, jos sillä pystyy omat harjoitukset vetämään. Pyöritystekniikkaa trainerillakin saa opiskeltua, tasapaino yms. harjoitellaan sitten kesällä.

Ville Itkonen
07.01.2007, 20.19
onko niitä muun merkkisiä suomessa kun tacx??

OJ
07.01.2007, 20.23
Jokainen pitäköön mielipiteensä, niin pidän myös minä. Ajan kyllä tuhat kertaa mieluummin omalla maantiefillarillani trainerissa kuin kuntopyörällä, jonka mitat ja ergonomia ovat aivan toisesta maasta kuin oman myös istumalihaksille tutuksi tulleen maantiepyörän. Trainerissa saa ajotuntuman niin lähelle aitoa kuin se yleensäkään on mahdollista. Samoin tekniikka pysyy jotenkin kasassa, kun harjoittelu tapahtuu omalla kalustolla. Olen aika monta kuntopyörää nähnyt ja kokeillutkin, mutta edelleen väitän, että itselleni trainerissa ajaminen on parempi vaihtoehto enkä missään tapauksessa vaihtaisi sitä kuntopyörään!

Niin, enkä ole niin himo(kilpa)pyöräilijä, että hankkisin useita harjoitteluvälineitä kuten rullia tekniikkaharjoitteluun. Yksi väline riittää, jos sillä pystyy omat harjoitukset vetämään. Pyöritystekniikkaa trainerillakin saa opiskeltua, tasapaino yms. harjoitellaan sitten kesällä.
Noissa paremmissa ergoissa voi kyllä säätää fillarin mieleisekseen ja vaihtaa tankoa ja satulaa. Trainerissa on lähes poikkeuksetta se vika, että tuntuma ei ole lähelläkään maantiellä ajoa vaan ajo tuntuu lähinnä siltä kuin ajaisi pehmeässä hiekassa. Lähes kaikkin trainereihin pitäisi lisätä vauhtipyörään painoa ja halkaisijaa, että päästäisiin tuntumassa vähän lähemmäksi normaalia. Itseasiassa rullat vastuksella ja vauhtipyörällä olisi varmasti parhaimpia sisätreenivehkeitä tuntuman suhteen mutta vaatii vähän askartelua.

EDIT: Ainakin mun Tacx Basic vastus, minkä "myin" tossa syksyllä, oli aika kaukana luonnollisesta tuntumasta enkä ole vielä törmännyt luonnollisen tuntuiseen treineriin. Kinetic Pro Trainer on melko hyvä reilun 8 kilon vauhtipyörällään, mutta hintaakin tolla on aika paljon eikä vastusta voi säätää.

Ville Itkonen
07.01.2007, 22.22
tällä hetkellä on se fiilif et hommaan kuntopyörän... saakohan 400 hääviä? ja mikä merkki olis hyvä? tunturi? vai joku muu

china
07.01.2007, 22.49
Trainerissa on lähes poikkeuksetta se vika, että tuntuma ei ole lähelläkään maantiellä ajoa vaan ajo tuntuu lähinnä siltä kuin ajaisi pehmeässä hiekassa. Lähes kaikkin trainereihin pitäisi lisätä vauhtipyörään painoa ja halkaisijaa, että päästäisiin tuntumassa vähän lähemmäksi normaalia.

Pitää paikkansa, treinerillä se tuntuma on jotenkin omituinen. Parhaita kokeilemiani vekottimia ovat olleet kunnolliset spinning-pyörät, niissä kun se vauhtipyörä on yleensä aika iso.

Ja alkuperäiselle kysyjälle, jos budjetti on tuo 300 egeä niin mieluummin silti se treineri vaan. Tuolla rahalla kun ei saa kuin jonkun kuntopyörän irvikuvan.

Mikko
08.01.2007, 08.14
Jos hökötys saa maksaa korkeintaan 400 eurua, ei kuntopyörä tule kysymykseen missään tapauksessa. Sillä rahalla saa jo toimivan trainerin. Olisin juuri ehdottanut Tacxin Basickiä vaikka joku jo sitä ehti haukkua.

AriT
08.01.2007, 10.00
Noissa paremmissa ergoissa voi kyllä säätää fillarin mieleisekseen ja vaihtaa tankoa ja satulaa. Trainerissa on lähes poikkeuksetta se vika, että tuntuma ei ole lähelläkään maantiellä ajoa vaan ajo tuntuu lähinnä siltä kuin ajaisi pehmeässä hiekassa. Lähes kaikkin trainereihin pitäisi lisätä vauhtipyörään painoa ja halkaisijaa, että päästäisiin tuntumassa vähän lähemmäksi normaalia. Itseasiassa rullat vastuksella ja vauhtipyörällä olisi varmasti parhaimpia sisätreenivehkeitä tuntuman suhteen mutta vaatii vähän askartelua.

EDIT: Ainakin mun Tacx Basic vastus, minkä "myin" tossa syksyllä, oli aika kaukana luonnollisesta tuntumasta enkä ole vielä törmännyt luonnollisen tuntuiseen treineriin. Kinetic Pro Trainer on melko hyvä reilun 8 kilon vauhtipyörällään, mutta hintaakin tolla on aika paljon eikä vastusta voi säätää.

En väitä, etteikö rahalla saisi kunnonkin vehkeitä, myös kuntopyöriä. Käsittääkesni tässä kuitenkin alkuperäisen kysyjän budjetti oli 300-400 e, siihen ei vielä marketversiota parempaa juuri saa. Kunnollisilla spinnigpyörillä ei ole tullut ajettua, mutta kuvia olen nähnyt asiallisen näköisistä vemputtimista. Taitaa vaan hinta mennä noissa hifiversioissa tavan kuluttajan kukkaron ulkopuolelle.

En ole myöskään väittänyt, että trainerissa ajotuntuma olisi millään tavalla luonnollinen, mutta kuitenkin ajoasento ja ergonomia yleensäkin on sama kuin maantielläkin. Vastaavaa en ole kuntopyörissä kokenut. Eikä tietenkään näissä normaalitrainereissa saa aikaan samanlaista fysiikan lakien mukaista massan hitautta kuin maantiellä, mutta toisaalta trainerissa pystyy vetämään paremmin vaikkapa PK-harjoituksia säädettävän ja vakiona pysyvän vastuksen ansiosta. Niin ja itse en juurikaan aja tangolta, maantielläkin ajan varmasti >99% satulasta. Reitit suunnitellaan siten sekä vauhti ja välitykset pidetään sellaisena, että tangolle ei tarvitse nousta.

Trainerista on jäänyt mainitsematta se hyvä puoli, että sen säilytys on aika vaivatonta. Ainakin Tacxissa runko on saranoitu, jolloin se on helppo kesäksi laittaa komeron nurkkaan seuraavaa kautta odottamaan.

Sanomattakin selvää on, että ei trainerilla pystytä ainakaan näissä keskihintaluokan vehkeissä simuloimaan ajoa luonnossa, mutta jos kohtuuhinnalla (n. 300 e tai alle) haluaa päästä talvella kotona harjoittelemaan, niin silloin tuollainen perustraineri ja oman pyörän käyttö siinä on yksi hyvä vaihtoehto.

VesaP
08.01.2007, 10.45
Niin ja itse en juurikaan aja tangolta, maantielläkin ajan varmasti >99% satulasta. Reitit suunnitellaan siten sekä vauhti ja välitykset pidetään sellaisena, että tangolle ei tarvitse nousta.

...putkelta ajetaan, ei tangolta. Ainakin täällä päin. ;)

AriT
08.01.2007, 10.57
...putkelta ajetaan, ei tangolta. Ainakin täällä päin. ;)

Niin meilläkin, siis ne jotka ajavat. Ajatus ja sormet eivät ole oikein näin maanantaiaamuna ennen kahiva vielä synkronoituneet...

LoivaMäki
08.01.2007, 12.20
Hinkkasin itse Swingillä vuodesta 2003 saakka, kunnes nyt joulun alla päivitin hieman parempaan. Voin ainakin itse suositella. Nykyään siinä on jo 10 -portainen vastuskin. Laite on aika karu mutta toimii.

Marde
08.01.2007, 13.10
..Kehdanneeko näillä palstoilla Bilteman rojuja edes mainita.. Tunnustan kuitenkin: Ostin Biltsusta tuotteen nr 27277, "Harjoitteluteline polkupyörälle", hintana 79 egeä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&SID=795837402211354431203

Se on hintaansa nähden kohtuullinen, ei varmaankaan hifilaatua. Olen polkenut sillä syksystä lähtien muutamia kymmeniä tunteja ilman ongelmia. Pyörä ei hetku, ja saa sotkea omalla rakkaalla pyörällään, jolloin mm. ajoasennon tuunaus onnistuu mainiosti polkemissessioiden yhteydessä. Juomapullon kurkottaminen sivuhyllyltä onnistuu ajaessa.

Miinuspuolet: Ääni joka muistuttaa kovimmillaan lähes pölynimurin hurinaa, eksessiivinen hien eritys, sekä sisällä polkemisen tylsyys verrattuna raikkaassa ulkoilmassa ja kesämaisemissa sykkelöintiin!

OJ
08.01.2007, 19.58
Joo siis jos budjetti on 300-400€, niin sitten kannattaa ostaa harjoitusvastus ja vaikka sorvauttaa jossain siihen vauhtipyörään vaikka pari kiloa lisää painoa kehälle.

Mulla on ghetto-ergo projektina meneillään ja jos saan rungon kasaan ensi viikonloppuna, niin laitan kuvia. Alkaa pakkanen kiristymään ja 15-päivän ennuste näyttää lämpimimmillään -7 ja kylmin lämpötila on -30, eli alkaa olemaan tarvetta sisäharjoittelulle. Helpointa olisi tietenkin ostaa tosta lähikaupasta kunnon traineri, mutta rahattomuus vähän vaikeuttaa asioita.

Sidi
08.01.2007, 22.16

Ihan mielenkiinnosta... Mikä on tuollaisen pyörän Q-arvo?
Yleensä kun on noita kokeillut, niin jalat on olleet levällään kuin entisellä...

china
08.01.2007, 23.18
Ihan mielenkiinnosta... Mikä on tuollaisen pyörän Q-arvo?
Yleensä kun on noita kokeillut, niin jalat on olleet levällään kuin entisellä...

Olivat muuten tuohon uusimman malliseen Tomahawkin muuten ihan kelvolliseen spinning-pöörään tuupanneet jonkun sellaisen systeemin, että Q-factor oli takuulla yli 20 senttiä. Otti jotenkin lonkkiin se ajaminen. :D

Marde
09.01.2007, 10.21
Tänksis vinkistä, OJ.
Kokeilen laittaa vauhtipyörään lisää painoa, kunhan kerkeen.
Josko sillä saisi Biltsun halpakopiosta laadukkaan tuntuisen trainerin...

p-olkisin
09.01.2007, 11.19
..Kehdanneeko näillä palstoilla Bilteman rojuja edes mainita.. Tunnustan kuitenkin: Ostin Biltsusta tuotteen nr 27277, "Harjoitteluteline polkupyörälle", hintana 79 egeä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&SID=795837402211354431203

Se on hintaansa nähden kohtuullinen, ei varmaankaan hifilaatua. Olen polkenut sillä syksystä lähtien muutamia kymmeniä tunteja ilman ongelmia. Pyörä ei hetku, ja saa sotkea omalla rakkaalla pyörällään, jolloin mm. ajoasennon tuunaus onnistuu mainiosti polkemissessioiden yhteydessä. Juomapullon kurkottaminen sivuhyllyltä onnistuu ajaessa.

Miinuspuolet: Ääni joka muistuttaa kovimmillaan lähes pölynimurin hurinaa, eksessiivinen hien eritys, sekä sisällä polkemisen tylsyys verrattuna raikkaassa ulkoilmassa ja kesämaisemissa sykkelöintiin!

Kyllä tuolla polven kuntouttaa! En ihan heti laittaisi 3-4 sataa traineriin, joka tulee vain tilapäiseen käyttöön. Noilla polkeminen alkuinnostuksen jälkeen on mielestäni erittäin tylsää ja puuduttavaa!

Bilteman laite on ihan ok, ääni hiljeni kun laitoin Taxcin traineri kumin. Tuossa metallirullassa, joka tulee kumia vasten on hiukan kiero akseli, osa syntyvästä äänestä johtuu varmaan tuosta. Muuten laite vastaa varmaan aika pitkälti perus Taxcia, paitsi hinta on puolet halvempi. Ostaessa kannattaa pyöritellä tuota rullaa ja valita se mikä heittää vähiten.

AriT
09.01.2007, 11.45
Kyllä tuolla polven kuntouttaa! En ihan heti laittaisi 3-4 sataa traineriin, joka tulee vain tilapäiseen käyttöön. Noilla polkeminen alkuinnostuksen jälkeen on mielestäni erittäin tylsää ja puuduttavaa!

Homma on pitemmän päälle tosiaankin varsin tylsää, siitä pitää olla yhtä mieltä. Onkos tarjolla joitain järkevimpiä vaihtoehtoja talviharjoitteluun, kun hikiset kuntosalit eivät kiinnosta eikä tänä talvena näytä hiihtämäänkään pääsevän? Mielestäni traineri on huonoista vaihtoehdoista paras ja varmasti tuolla Bilteman vehkeelläkin polven kuntoutuksen tai satunnaisen harjoittelun hoitaa, mutta jos aikoo jatkossakin käyttää laitetta aktiivisesti, kannattaa sijoittaa kunnon laitteisiin. Muuten voi joutua ostamaan sen halvan lisäksi kunnollisen...

china
09.01.2007, 14.00
Homma on pitemmän päälle tosiaankin varsin tylsää, siitä pitää olla yhtä mieltä. Onkos tarjolla joitain järkevimpiä vaihtoehtoja talviharjoitteluun, kun hikiset kuntosalit eivät kiinnosta eikä tänä talvena näytä hiihtämäänkään pääsevän?

On toki, minä ainakaan en ole ajanut sekuntiakaan treninerilä tänä talvena vaan vedellyt pitkiä lenkkejä tuolla ulkona cc-pyörällä. Talven tullen maasturilla on suorastaan huikean hauska painella lumisia metsäpolkuja. Treineri on minulle se vihoviimeinen vaihtoehto, kun on -30 pakkasta tai 30 senttiä loskaa ja ulkotreeni ei vain luonnistu.

Gynis
09.01.2007, 15.45
On toki, minä ainakaan en ole ajanut sekuntiakaan treninerilä tänä talvena vaan vedellyt pitkiä lenkkejä tuolla ulkona cc-pyörällä. Talven tullen maasturilla on suorastaan huikean hauska painella lumisia metsäpolkuja. Treineri on minulle se vihoviimeinen vaihtoehto, kun on -30 pakkasta tai 30 senttiä loskaa ja ulkotreeni ei vain luonnistu.

Samaa mieltä, maasturilla ja cc-pyörällä painetaan menemään ulkona. Itselläni tosin on vasta ensimmäinen pyöräilytalvi menossa, mutta ainakaan ei ole tarvinnut kärsiä pakkasessa täällä pääkaupunkiseudulla. Oma sietoraja lienee kuitenkin lähempänä 10 pakkasastetta. Trainerin hankinta on käynyt mielessä, ehkä sitten ensi talvena vois siihen muutaman satasen sijoittaa jos siltä tuntuu.

Ville Itkonen
12.01.2007, 01.18
ostin jo kuntopyörän ja se on riittävän hyvä! siinä on kiinni lukkopolkimet, kun ne laitettiin pyörästä!:)

OJ
12.01.2007, 17.32
Treineri on minulle se vihoviimeinen vaihtoehto, kun on -30 pakkasta tai 30 senttiä loskaa ja ulkotreeni ei vain luonnistu.
Jeps...mulle kyllä kelpaisi treineri tänään kun ulkona on -36 ja tuulee 4-6m/s. Joutu laittamaan pitkät kalsaritkin jalkaan kun heitin vaimokkeen töihin. Oli kuulemma jo eilen aika kylmä kävellä töihin vaikka oli vaan -23, mutta tuulta sitten aika paljon enemmän.

ostin jo kuntopyörän ja se on riittävän hyvä! siinä on kiinni lukkopolkimet, kun ne laitettiin pyörästä!
Tohonkin voi vielä vaihtaa ohjaustankoa ja satulaa jos/kun originaalit ei tunnu sopivilta.

juha57
13.01.2007, 13.35
Minulle paikallaan poljettaessa (ja myös juostessa) suurin haaste on motivaatio. Niinpä olenkin juuri ottamassa käyttöön Tacxin Fortius systeemiä, jossa PCssä on kaksi ruutua: toisessa ajan videoreittiä Kapkaupungissa ja toisessä pyörii TV, DVD tai jokin tallennettu pätkä. Autotallissa on lisäksi ihan kivan viileetä (noin +10C).

Tontsa
18.02.2007, 12.42
Mitenkähän harjoitusvastuksella ajo onnistuu jos nilkka on kipsattu :D
Kipsi loppuu reilusti polven alapuolelle ja ns. pyöritysliikettä pystyy tekemään. Jalalle saa varata jo painoa, niin pääsis ees vähän pyörittelemään. Alkaa toi kyynärsauvakävely tympimään pikkuhiljaa..

di luca
18.02.2007, 20.00
Toista talvea ajelen Biltsun trainerilla ja on toiminut hyvin. Käykö siihen Tacxsin rulla ja mikä vai mikä vain? Voisi päivittää. Entä Eliten rullat?

Minulle on trainerihomma on jonkinlaista zen-hommaa: ei tartte puhua kellekään on vain syke ja aika ja intervallit. Olenko outo??? No onhan tuo hikoominen melko epäantoisaa!!!:cool:

Pauke
19.02.2007, 10.12
Sen sijaan jos joku kysyy kuntopyöristä vinkkejä niin voin suositella ehkä jotain mallia... :D

Lyhyenä vinkkinä sanoisin, jos on rahaa, niin osta HYVÄ kuntopyörä. Halvoilla tulee vain itku ja into ajamiseen lopahtaa turhan äkkiä.

Mulla olis tarve hyvälle kuntopyörälle. Olen katsellut spinningpyörää... Fysioline myy uutta Tomahawkin S-mallia hintaan 1330€ ja Fysioline ilmeisesti samaa mallia, 2-3 vuotta käytettynä (kiitos vaan vinkin antajalle...) noin 500 eurolla. Mitä mieltä olet ko. mallista, vai löytyisikö jotain muuta laitetta mitä voisit suositella?

Kajaanin Lance
19.02.2007, 11.50
Käypäs Pauke kattomassa http://www.euroshape.fi/page3205.html sieltä löytyy käytettynä spinning pyörää myös,itsellä Tomahawk ja olen kyllä tykännyt kyseisestä pelistä. Itse hankin sen käytettynä tuosta firmasta.

Pauke
19.02.2007, 15.04
Käypäs Pauke kattomassa http://www.euroshape.fi/page3205.html sieltä löytyy käytettynä spinning pyörää myös,itsellä Tomahawk ja olen kyllä tykännyt kyseisestä pelistä. Itse hankin sen käytettynä tuosta firmasta.

Joo, piti sanoa, että Euroshape myy käytettynä ;) . Onko kyseessä S- vai XXL-malli? Tuleeko mieleen jotain erityistä, mitä kannattaa ottaa huomioon tuollaista käytettyä ostettaessa?

Pyörällä olisi tarkoitus ajaa hieman talvesta ja jalkavammoista riippuen useita kertoja viikossa. Ilmeisesti tuollainen kunnon spinnig-pyörä kestää sellaista menoa hyvinkin pitkään.

VesaP
19.02.2007, 15.19
Joo, piti sanoa, että Euroshape myy käytettynä ;) . Onko kyseessä S- vai XXL-malli? Tuleeko mieleen jotain erityistä, mitä kannattaa ottaa huomioon tuollaista käytettyä ostettaessa?

Pyörällä olisi tarkoitus ajaa hieman talvesta ja jalkavammoista riippuen useita kertoja viikossa. Ilmeisesti tuollainen kunnon spinnig-pyörä kestää sellaista menoa hyvinkin pitkään.

Jos kärsit jalkavaivoista niin onko kiinteävetoinen spinningpyörä ihan paras valinta treeneihin? Itselläni ollut polvien kanssa ongelmia joten en uskalla ollenkaan ajaa spinningpyörillä vaan olen halunnut että saan tarvittaessa iskeä jalan "suoraksi" sekunnin parin ajaksi välillä aina. Siksi itse suosin "normaaleita" ergometreja. Itselläni tällähetkellä Tunturin T8, jonka täysin äänetön sähkömagneettivastus ja tarkka wattimittaus antaa mukavaa tatsia ja tuntumaa treeneihin. Pyörään saa lisäksi säädettyä about semmoisen ajoasennon mitä haluaakin. Voi polkea ittekseen itseään ohjaten tai voi antaa tietokoneen hoitaa ohjauksen ennaltamääritellyn treenin mukaan.

Pauke
19.02.2007, 16.14
Jos kärsit jalkavaivoista niin onko kiinteävetoinen spinningpyörä ihan paras valinta treeneihin?

Lähinnä mun jalkavaivat keskittyvät nilkan seutuville johtuen muista harrastuksistani (suunnistus ja salibandy) :rolleyes:. Muutenkin kunto/sisäpyöräily tapahtuu pääsääntöisesti silloin, kun ei voi juosta, mutta usein tällöin pyöräily on mahdollista ja olen todennut spinningin hyväksi harjoittelumuodoksi tällöin.

Minkäs hintainen tuo T8 oikein on?

Pauke
19.02.2007, 16.44
Jos kärsit jalkavaivoista niin onko kiinteävetoinen spinningpyörä ihan paras valinta treeneihin?

Lähinnä mun jalkavaivat keskittyvät nilkan seutuville johtuen muista harrastuksistani (suunnistus ja salibandy) :rolleyes:. Muutenkin kunto/sisäpyöräily tapahtuu pääsääntöisesti silloin, kun ei voi juosta, mutta usein tällöin pyöräily on mahdollista ja olen todennut spinningin hyväksi harjoittelumuodoksi tällöin.

Kajaanin Lance
19.02.2007, 17.10

Minulla on tuo XXL malli,mutta en tiedä onko nuo myynnissä olevat samaa. Uskoisin että jos asian mukaiset huollot on tehty niin ei käytetyn ostamisessakaan ole ongelmaa. Minulla ainakin on toiminut loistavasti kyseinen pyörä ja pyörä on jämäkän oloinen. Eiköhän nuo ole rakennettu kestämään kovaakin käyttöä.

VesaP
20.02.2007, 10.17

Jotain 2-3ke välille varmaan hinta menee. Tosin toi T8 on vanha malli, Tunturilla on jo uudempiakin malleja mistä minulle ei ole kokemuksia enkä tiedä niiden hintoja. Toiminevat varmaan vähintään yhtä hyvin mitä tää minunkin versio.

Pauke
20.02.2007, 16.17
Jotain 2-3ke välille varmaan hinta menee. Tosin toi T8 on vanha malli, Tunturilla on jo uudempiakin malleja mistä minulle ei ole kokemuksia enkä tiedä niiden hintoja. Toiminevat varmaan vähintään yhtä hyvin mitä tää minunkin versio.

Menee vähän yli mun budjetista...:(

John McCurve
15.01.2008, 22.06
[quote
Bilteman laite on ihan ok, ääni hiljeni kun laitoin Taxcin traineri kumin. Tuossa metallirullassa, joka tulee kumia vasten on hiukan kiero akseli, osa syntyvästä äänestä johtuu varmaan tuosta. Muuten laite vastaa varmaan aika pitkälti perus Taxcia, paitsi hinta on puolet halvempi. Ostaessa kannattaa pyöritellä tuota rullaa ja valita se mikä heittää vähiten.[/quote]

Itse hommasin trainerin toissapäivänä eräästä skandinaavisesta autoiluteemapuistosta:rolleyes: ja tänään tein sillä eka kokeilun; alla Contin trainerirengas, vähän käytetty.

Jumalation, mikä meteli ja mikä sotku! Mitä suuremmalle vastukselle siirryin, sitä massiivisempi jyrinä. Ja puolen tunnin päästä kun katsoin taakseni lattialle, oli siellä puolen neliön kokoinen ala rengasmurua! Ja samoin pyörän alla ja kaikkialla muuallakin. Kumista hävisi silmämääräisesti puolet.

Polkeminen kyllä sujui ihan OK Corrall, mutta missä meni vikaan:seko:.

Oliko rengas liian tiukasti rullaa vasten? Oliko rengas huonoa tekova? Oliko renkaassa painetta liian vähän?

Kiitollisna vastausta oottaa hän

anttip
15.01.2008, 23.36
En tiedä mikä on "oikea" tapa mutta kokeile laittaa vastus rengasta vasten siten, että se painuu vain hieman kasaan. Sitten lisäät vastusta vaihteiden avulla kun tarvitsee. Ainakin oma lähes samankaltainen setuppi pelittää ok. Renkaana on tacxin sininen trainerirengas. Tosin ei ole trainerin päälle joutunut kuin pari kertaa kun ulkona on kesäilmat. Ja jos rengas pitää ääntä aluksi ja lipsuu pikkasen niin antaa sen lämmetä pari minsaa niin toiminta tasoittuu.

star trek
01.10.2008, 16.36
Tacx flow 1680 olisi lähdössä tilaukseen pikapuolin, kokemuksia, mielipiteitä ja vaihtoehtoja saisi laittaa kun ei noista harjoitusvastuksista ole kokemusta itsellä.

SuccessFactor
13.10.2008, 01.00
Tacx flow 1680 olisi lähdössä tilaukseen pikapuolin, kokemuksia, mielipiteitä ja vaihtoehtoja saisi laittaa kun ei noista harjoitusvastuksista ole kokemusta itsellä.

Tuliko jo tilattua? Itselläni ollut reilun kuukauden päivät ja hyvin tyytyväinen olen ollut; helppo virittää käyttökuntoon, tukeva, hiljainen tacxin harjoitusrenkaalla ja ihan toimivan oloinen muutenkin.

star trek
13.10.2008, 07.46
Tuliko jo tilattua? Itselläni ollut reilun kuukauden päivät ja hyvin tyytyväinen olen ollut; helppo virittää käyttökuntoon, tukeva, hiljainen tacxin harjoitusrenkaalla ja ihan toimivan oloinen muutenkin.

Kiitos kysymästä, tilattu on ja odotellan kun sakemannit saa sen lähetettyä. Hyvä kuulla ettei pidä vallan kovaa meteliä.

TURISTI
13.10.2008, 08.03
Pitää paikkansa, treinerillä se tuntuma on jotenkin omituinen. Parhaita kokeilemiani vekottimia ovat olleet kunnolliset spinning-pyörät, niissä kun se vauhtipyörä on yleensä aika iso.

Ja alkuperäiselle kysyjälle, jos budjetti on tuo 300 egeä niin mieluummin silti se treineri vaan. Tuolla rahalla kun ei saa kuin jonkun kuntopyörän irvikuvan.

Itse ajelin pari talvea Taxcin Swingillä ja aluksi se oli ihan hauskaakin, sitten kyllästyin ja lopetin muutenkin "treenaamisen" ja myin härvelin pois.

Tuntuma vastaa tosiaan pehmeässä hiekassa ajamista ja ainakin itselläni oli se ongelma, että reidet huusi hoosiannaa, mutta syke ei noussut mihinkään. Syke oli usein joku 120-130 ja silti reidet oli aivan hapoilla. Outoa toimintaa.

Lisäksi härvelistä lähtee ääntä, jota kyllä saa vaimennettua esim. makuualustan paloilla tallojen alla, ja renkaasta riippuen sotkee enemmän tai vähemmän. Eikä ole edes kovin kätevä purkaa ja koota.

Polven kuntoutukseen ostaisin jokun halvan ergon, tuossa hommassa mitään maksimiwatteja tuskin tulee otettua irti, joten vähemmänkin tukeva voisi sen pari kuukautta kestää ja riittää? Kuntouttamisen jälkeen myisin härvelin pois hintaan mihin hyvänsä ja siirtyisin ulos ajelemaan tai muihin harrastuksiin. :)

china
13.10.2008, 09.00
Noh, alkuperäisen postaajan polvi on toivottavasti tässä parissa vuodessa jo parantunut... ;)

TURISTI
13.10.2008, 10.40
Ei sitä koskaan tiedä :)

spandex
15.10.2008, 21.28
Mennyt kesä oli itselleni ensimmäinen maantiepyörällä. Nyt tarttisi miettiä talven treenikuvioita.

Olen miettinyt tuota Bilteman halpistraineria, joka nykyisin taitaa maksaa satasen. Tilpehööriksi sitten varmaan sinistä rengasta nettikaupasta yms. Tulisi alle 200 € budjetilla kokeiltua onko sisäpyöräily niin sanotusti mun juttu.

Luin joltain englanninkieliseltä palstalta, että traineri väsyttäisi hiilikuituista pyörän runkoa. Onko tämmösessä mitään perää? Oma pyörä kun on karbonia...

Reino Hoo
15.10.2008, 21.46
Onko tämmösessä mitään perää? Oma pyörä kun on karbonia...

Taitaa olla enempi ns. urbaanilegenda. Itselläni on ollut sama teräsrunkoinen maantiefilo jo muutaman vuoden jatkuvasti kiinni trainerissa, eikä muuta natinaa kuulu kuin satulasta. Tosin rungolta runttaamista en välttämättä suosittele...

lansive
15.10.2008, 21.49
Luin joltain englanninkieliseltä palstalta, että traineri väsyttäisi hiilikuituista pyörän runkoa. Onko tämmösessä mitään perää? Oma pyörä kun on karbonia...

Jollain pyöräkauppiaalla on jäänyt alumiiniset varastoon happanemaan ja se koittaa pelotella ihmisiä ostamaan niitä. Jos nyt käyttää ihan maalaisjärkeä, niin traineri on rungolle melkein parempi kuin epätasainen maantie.

Pakkasesta ja hiilikuidusta ei sitten saa kysyä.

Reino Hoo
15.10.2008, 21.53
Pakkasesta ja hiilikuidusta ei sitten saa kysyä.

Onneksi minulla on traineri lämmitetyssä tilassa, niin ei tarvi tuosta olla huolissaan (vaikka trainerifiloa vaihtaisikin)...;)

aksu08
16.10.2008, 01.49
Huh, sainpas joku hetki sitten asennettua oman Satorin. Aivan ongelmatonta se ei kyllä ollut, osien vaihtelevan yhteensopivuuden takia. Lyhyen testin perusteella laite on Tacxin maton ja Contin Home Trainerin kanssa aika hiljainen.

Ilmeisesti vastuksella ajettaessa on tarkoitus käyttää sen "välityksiä" ja antaa pyörän vaihteiden olla? Satorissa eri asentoja on kymmenen ja yläpäässä polkeminen oli jo melko puuroa, vaikka pyörän omissa vaihteissa oli koko ajan päällä ykkönen. Mikäli asia on näin, jätänkö ketjut edelleen ykköselle, vai pitäisikö ne siirtää johonkin muuhun asentoon kulumisen välttämiseksi? Vaihteistona Shimano 105 (2x10).

lindeju
16.10.2008, 07.14
Ilmeisesti vastuksella ajettaessa on tarkoitus käyttää sen "välityksiä" ja antaa pyörän vaihteiden olla? Satorissa eri asentoja on kymmenen ja yläpäässä polkeminen oli jo melko puuroa, vaikka pyörän omissa vaihteissa oli koko ajan päällä ykkönen. Mikäli asia on näin, jätänkö ketjut edelleen ykköselle, vai pitäisikö ne siirtää johonkin muuhun asentoon kulumisen välttämiseksi? Vaihteistona Shimano 105 (2x10).
Noin minä sen ainakin olen käsittänyt, eli vastuksen säädöillä pelataan. Jos tarkoitat "ykkösellä" pienintä eli ulointa takaratasta, niin ehkä käyttäisin jotain puolivälin ratasta, olisi ainakin suorempi ketjulinja kuin ykkösellä. "Pitääkö" näin tehdä onkin sitten asia josta varmaan saadaan pari mielipidettä...

TURISTI
16.10.2008, 09.37
Kannattanee vaihtaa sitä takaratasta aina välillä, jos enemmänkin ajaa, niin yksi ratas voi kulua aika paljon muita enemmän ja sitten se voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia.

aksu08
16.10.2008, 10.56
Noin minä sen ainakin olen käsittänyt, eli vastuksen säädöillä pelataan. Jos tarkoitat "ykkösellä" pienintä eli ulointa takaratasta, niin ehkä käyttäisin jotain puolivälin ratasta, olisi ainakin suorempi ketjulinja kuin ykkösellä. "Pitääkö" näin tehdä onkin sitten asia josta varmaan saadaan pari mielipidettä...
Tarkoitin edessä pienempää ja takana suurinta ratasta (fyysisesti), eli pyörän keveintä vaihdetta. Pitänee illalla katsoa sopiva ratas pakan keskivaiheilta, joka soveltuu trainerin välityksiin. Eilinen meni niin myöhään, että vastuksen painossa renkaaseenkin lienee vielä säätämistä.

Kannattanee vaihtaa sitä takaratasta aina välillä, jos enemmänkin ajaa, niin yksi ratas voi kulua aika paljon muita enemmän ja sitten se voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia.
Juu, saattaa muuten olla keväällä piikit sileät.

bobotar
16.10.2008, 17.09
Kiitos kysymästä, tilattu on ja odotellan kun sakemannit saa sen lähetettyä. Hyvä kuulla ettei pidä vallan kovaa meteliä.

Hei mistäs tilasit, jos saan udella ja paljonko maksoit? Itsekkin olen etsiskelemässä treineriä, ja ilmeisesti niitä voisi hieman halvemmalla saada tuolta Suomen ulkopuolelta..

OJ
16.10.2008, 17.43
Täytyy nyt edelleenkin liputtaa Kurt Kinetic trainerin puolesta. Planet X (http://www.planet-x-warehouse.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Kurt_Kinetic_102.html#aTCKURT) myy noita trainereita eikä hintakaan tolla Road Machinella ole paha. Ajotuntuma pieksää Tacxit sun muut 6-0 ja tosta ei lopu vastus taatusti kesken. Hintakaan ei ole paha kun vertaa mitä muut trainerit maksaa. Jos haluaa trainerin harjoittelua varten, niin Kinetic sopii kuin nyrkki silmään, jos haluaa olla samis proffien kanssa tai valkkaa trainerin sen mukaan mikä näyttää hienoimmalta, niin voi ostaa jonkun muun.

Stags
16.10.2008, 21.59
Itse ostin kineticin trainerin Nextbikesta Turusta rock&roll pro mallin eka kokemuksien perusteella hyvä vehjes verrattuna eliteen jota testailin aikaisemmin.

star trek
17.10.2008, 17.07
Hei mistäs tilasit, jos saan udella ja paljonko maksoit? Itsekkin olen etsiskelemässä treineriä, ja ilmeisesti niitä voisi hieman halvemmalla saada tuolta Suomen ulkopuolelta..

Bike-components saksasta myy hintaan 279e + toimituskulut 10e+ lisämaksu 20e paketin painosta johtuen. Kotimaasta Velosport mainostaa 425e sama laite. Toi sakemannifirma on toiminu ihan hyvin mulle, paketit on ollu aina viimeistään 2 viikossa kotiovella vaikka on ollu 2-7 päivän tuotteita mukana. Niin ja vähäisen kokemuksen perusteella vaikuttaa hyvältä laitteelta toi Tacx, on hiljaisempi kun oletin ja tuntuma hyvä, ei tietenkään vastaa ulkona ajoa mutta saman hintaiset ja vähän kalliimmatki kuntopyörät pätkii mennen tullen.

fisuman
18.10.2008, 11.50
Itse ostin kineticin trainerin Nextbikesta Turusta rock&roll pro mallin eka kokemuksien perusteella hyvä vehjes verrattuna eliteen jota testailin aikaisemmin.
Millaset kokemukset oli Elitestä? Oliko kyseessä Elite Mag Alu jollainen olis tossa läheisessä BikePlanetissa myynnissä? Kannaako ostaa? Tai onko jollain mulla kokemuksia Elite Mag Alu trainerista?

OJ
18.10.2008, 16.29
Toi Rock & Roll ei oikein mun makuun sovi. Paljon noilla Kineticin trainereilla on muuten suomessa hintaa?

villef
18.10.2008, 22.46
Mun mielestä suoraa vastausta ei löytynyt haulla, joten kysympä tässä:

Pitkästä aikaa kerrostalossa asuvana pitäs löytää paikka ajaa trainerilla..
Sisällä ei voi, koska pelko 2 vuotiaan pojan kiinnostuksesta pinnoihin liian suuri.
Ja esim. makuuhuoneessa en meinaa ajaa, koska hikoilu tuossa touhussa on sellaista, että ei kiva mennä nukkumaan ajon jälkeen (kuitenkin illalla töiden jälkeen pitää treenata)..
Miten terassilla? Esim. helmikuussa, onko mahdollista? Ja miten pitäisi pukea, ajaako joku tällai? Päällä 2 kerroksen parveke, joten ihan taivasalla ei olisi, muttei paljon toisinkaan..
Ja tietysti se hiilikuitu/traineri/pakkanen.. Olisiko vapaat rullat sitten parempi, huono vain tehdä vk-vetoja..

lindeju
18.10.2008, 23.14
Miten terassilla? Esim. helmikuussa, onko mahdollista?
Kai se on, tosin tähän on yksinkertaisempikin ratkaisu. Lähde ulos ajamaan, se on paljon mielekkäämpää kuin trainerilla tahkoaminen. Itse en mieltynyt trainerin käyttöön joten aloitin talvipyöräilyn enkä takaisin vaihtaisi.

A.B.
19.10.2008, 21.54
Mä avasin tänään sisäharjoituskauden, tosin ajelen säännöllisesti myös maasturilla metsiköissä jota olisi tarkoitus jatkaa läpi talven.

Mulla on jo pari talvea ollut Tacx Fortius ja olen PITÄNYT paljon! Eka talvi tuli ajeltua sen ohjaisraamin avulla niitä virtuaalisaarikierroksia :D Toisen talven aikana ostin pari videota tai Real Life Videoita niin kuin ne Tacx markkinamiehet niitä kutsuu. Ne on kyllä erittäin kiva tapa hoitaa peruskuntoa tai vaikka vähän vauhdikkaampiakin lenkkejä! Mikä parasta niin kaikki harjoituksen voi exportata .hrm malliseksi analyser softa osuuden kautta, kun pidän harjoituspäiväkirjaa Polarin softassa, niin tulee rekisteröityä ihan kuten normi kesämaantielenkki cadenseineen kaikkineen! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Itse olen pystyttänyt trainerin kompuuttereineen+monitoreineen varastoon, koska kyllä se rengas sen verran metelöi ettei vaimo kuulema voi keskittyä riittävästi töllöön :rolleyes:

Onko kenelläkään kokemusta siitä MTB-virtuaalimaailmasta, onnistuukos sen ajaminen maatiepelillä ja onko se edes kiinnostavaihtoehto?

villef
20.10.2008, 08.03
Kai se on, tosin tähän on yksinkertaisempikin ratkaisu. Lähde ulos ajamaan, se on paljon mielekkäämpää kuin trainerilla tahkoaminen. Itse en mieltynyt trainerin käyttöön joten aloitin talvipyöräilyn enkä takaisin vaihtaisi.

Joo, tuota tulee ilman muuta enimmäkseen tehtyäkin, mutta kun pitää vetää 15-20min vk-vetoja, niin niitä ei oikein "tasalaatuisesti" saa pihalla ajettua (tai ainakaan minä saa)..
Siihen sitten tuota traineria..

Cino C.
07.01.2009, 00.09
Onko sykkeessä jotakin eroa harjoitusvastuksella verrattuna tiellä ajamiseen? Ajan takaa sitä, että ainakin pyörätie-suojatie- liikennevalo-ruuhkaliikenneympäristössä stressitaso nostaa sykettä eri tavalla kuin "ajelu" omalla parvekkeella? Mutun perusteella heittäisin, että 140 bpm on rankempaa treeniä jälkimmäisessä tapauksessa kuin edellisessä?

Markku Silvenius
07.01.2009, 11.08
Joo traineri on niin tuettu rakenne paikallaan, että suurin kuormitus tulee jalkoihin l. paikallinen rasittavuus on kovempi. Ulkoajossa koko kroppa tekee enemmän työtä ihan vaan tasapainonkin haussa, joten ulkoajosykeessä on siis isomman lihasmassan työ mukana ja fiilis voi olla helpompi.

Cino C.
07.01.2009, 23.43
^Tuo on varmasti yksi (osittain) selittävä tekijä.

Toisaalta myös esimerkiksi ralli- ja rata-autoilijoilla on kilpailun aikana melkoiset sykkeet, vaikkei fyysinen rasitus olekaan keskimatkan juoksun tasoa. Muistelisin, että formulakuljettajan syke voi olla kilpailun ajan lähes 180:n tasolla! Vai kävisikö tosiaan esim. stressaava (autolla) ajelu Helsingin keskustassa pk-treenistä??

Lasse
08.01.2009, 00.37
Joo traineri on niin tuettu rakenne paikallaan, että suurin kuormitus tulee jalkoihin l. paikallinen rasittavuus on kovempi. Ulkoajossa koko kroppa tekee enemmän työtä ihan vaan tasapainonkin haussa, joten ulkoajosykeessä on siis isomman lihasmassan työ mukana ja fiilis voi olla helpompi.
Mä olen törmännyt treeni ohjelmassa semmoseen että sisäpyöräily olis hiukan ulkopyöräilyä rankempaa, ihmettelin tuota itse eikä ihan auennut kaikilta osin miksi näin.
Yksi tekijä on varmasti yksinkertaisesti jäähdytys, elimistö joutuu kuluttamaan enemmän energiaa jäähdytykseen sisällä, kuin ulkona.
Nuo lihas jutut varmaan yksi.
Muita?

Mikko
08.01.2009, 09.18
Sisäpyöräilyssä on veto päällä aivan jatkuvasti kun taas ulkona tulee lihaksille lyhyitä taukoja usein ihan huomaamatta suorallakin tiellä risteyksistä puhumattakaan.

Markku Silvenius
08.01.2009, 09.27
No tietysti se, että traineriharjoitus on usein työtä tauotta. Vaikka ajaisi reippaampien vetojen välillä nyt vaikkapa 120 W teholla, jonka hyväkuntoinen voisi laskea palauttelutehoksi, on se kuitenkin ihan kohtalaista työtä. Jos ajaa tehomittarilla livenä kohtalaista alamäkeä, huomaa että em. tehoa pitääkseen joutuu jo polkemaan aika reippaasti.

edit: noniin Mikon kanssa samat sävelet..

Lasse
08.01.2009, 15.46
Kiitos Mikko ja Markku, tällä taputeltiin kämmenellä otsaan että no niin tietysti :o.
Välillä taitaa funtsia vajaavaisilla tehoilla vähän liian vaikeesti. :D

OJ
08.01.2009, 19.21
Kyllä se jäähdytyskin maksaa energiaa ja aika paljon. Tehokkaimmallakin tuuletuksella sisällä ajaminen on suunnilleen sama kuin ajaisi myötätuuleen. Sitten tietty isommilla tehoilla vaikutus kertaantuu. Jos rullailee alle 200W tehoilla, niin ei tarvitse kummemmin jäähdytellä, mutta jo 250W teholla alkaa käymään kone aika kuumana ja 300W teholla tulee jo ihan kunnolla hiki.

Mulla on tällä hetkellä kaksi tuuletinta käytössä. 45cm viisilapainen tuuletin ja kahdella 20cm propellilla varustettu tuplatuuletin. Kun noi laittaa molemmat puhaltamaan täysillä, niin edelleenkin tulee kuuma. Huoneen lämpö on suunnilleen 18-19 astetta. Mulla on 50cm kunnon tuuletin tilauksessa minkä pitäisi yksinään pitää huolta jäähdytyksestä.

Tietty toi vastuksen tasainen tappavuus lisää rasittavuutta. Kun talven trainerikurituksen jälkeen hyppää maalis-huhtikuussa maantiepyörän päälle, niin pyörä tuntuu kulkevan ihan itsekseen.

-Tony-
08.01.2009, 22.35
OJ ja muut; kokeilkaapa piruuttaan lisätä siihen lämpömittarin viereen kosteusmittari ja katsokaa kumman arvot nousee enemmän. Oma kokemukseni on yhdellä tuulettimella ja tuuletusikkuna hieman auki, että 1,5h rullailun aikana lämpötila nousee vain pari astetta mutta ilman suhteellinen kosteus nousee 20-30 pykälää. Eli se kuumuuden tunne tulee siitä kosteus-%:n noususta.

Lasse
08.01.2009, 23.14
OJ ja muut; kokeilkaapa piruuttaan lisätä siihen lämpömittarin viereen kosteusmittari ja katsokaa kumman arvot nousee enemmän. Oma kokemukseni on yhdellä tuulettimella ja tuuletusikkuna hieman auki, että 1,5h rullailun aikana lämpötila nousee vain pari astetta mutta ilman suhteellinen kosteus nousee 20-30 pykälää. Eli se kuumuuden tunne tulee siitä kosteus-%:n noususta.
Mulla yläkerrassa tollanen 21C lämmin ja pitkän lenkin aikana se nousee 24 C, lisäksi tuota kosteutta ei tarvitse mitata sen tuntee ja se tietysti tulee minusta.
Mä taidan olla vähän masokisti kun en käytä tuuletinta lainkaan.
Ilmastointi onneksi ohentaa ilmaa pian lenkin jälkeen, niin ei happi lopu:o.
Nestettä toki kuluu. ;):D

OJ
09.01.2009, 00.24
Juu ei kykene pitämään ikkunaa auki kun ulkona on -30 pakkasta. Kylppärissä pidän kyllä tuuletinta päällä jatkuvasti kun ajan trainerilla, mutta silti meinaa vetää ikkunaa huuruun. Teen kellarissa remonttia ja saan sen toivottavasti käyttöön helmikuun loppuun mennessä, niin siellä on hyvä treenata vähän isommassa tilassa ja vois laittaa isomman poistoilmatuulettimenkin sinne.

Trainerilla ajaminen ilman tuuletinta on...miten sen nyt sanoisi...tyhjän takia itsensä kiusaamista. Treenin hyöty laskee, palautuminen kärsii kovemman nestehukan vuoksi ja epämukavuus kutakuinkin maksimoituu. Hommaa Lasse mahdollisimman iso tuuletin vaan.

villef
09.01.2009, 09.17
Edelleen, onko järkeä ajaa tuossa parvekkeella helmi-, maaliskuussa pitkillä vaatteilla?

anttipietila
09.01.2009, 10.16
Itse ajan trainerilla pihalla talvisin. PowerTap lakkaa toimimasta muutamassa pakkasasteessa, mutta eipä noinkaan kylmiä ilmoja kovin usein Helsingissä ole. Shortsit, irtolahkeet ja pitkähihainen paita riittää vartin jälkeen.

htunkelo
09.01.2009, 10.18
Edelleen, onko järkeä ajaa tuossa parvekkeella helmi-, maaliskuussa pitkillä vaatteilla?

Kokeile, niin tiedät. Ei vastukset kovin paljoa maksa.

Tuskin tuota ajamista mikään estää, mutta mukavaa se ei välttämättä ole.

Syksyllä olen joskus viileillä ajanut ulkona terassilla, ja olen huomannut, että:
1. Viileä keli vaatii vaatetta päälle, muuten tulee kylmä
2. Vaatteet kastuvat hyvin nopeasti hiestä (vaikka olisi kylmä)
3. Märät hiestä kastuneet vaatteet tuntuvat hyvin nopeasti ikäviltä

Minä en ainakaan ole onnistunut saamaan aikaan trainerilla ulkona ajettaessa kylmälle kelille sopivaa lämmityksen ja jäähtyvyyden yhdistelmää.

Nykyisin mieluummin hyppään CC:n selkään kuin ajan trainerilla sisällä saati sitten ulkona.

mk
09.01.2009, 10.29
'''''Trainerilla ajaminen ilman tuuletinta on...miten sen nyt sanoisi...tyhjän takia itsensä kiusaamista. Treenin hyöty laskee, palautuminen kärsii kovemman nestehukan vuoksi ja epämukavuus kutakuinkin maksimoituu. '''
komppaan kyllä tätä tuuletinhommaa trainerilla ajellessa. Ei tulis kyllä sisäpyöräilystä meikäläisellä mitään jos ei olisi tuollasta 45cm tuularia vilvoittamassa treeniä. Lisäksi laitan vielä koneellista ilmanpoistoa treenin ajaksi isommalle, jolloin huoneiston ilmanvaihto on maksimissaan. Itsellä ei tosin nuo trainerisessiot ole kuin tuollasta 1h-2h pätkiä, mutta silti :rolleyes:

Jamie
09.01.2009, 17.41

Ei mitään järkeä, jos naapureilta kysytään :)

Jos valkotakkiset ei tule noutamaan pois etkä muutoinkaan liikoja piittaa naapureiden mielipiteistä, niin anna mennä vaan niin paljon kuin sielu sietää. Sitäpaitsi pärjäät siellä parvekkeella paljon vähemmällä vaatetuksella kuin tien päällä.

Ylva Hubatsa
09.01.2009, 22.10
Mulla olis muuten tarpeeton Taxc T1420, vai mikäköhän se on. Halvalla lähtee, halvemmalla kuin bilateman tekele (mitäköhän se maksaa)

capitano
10.01.2009, 11.15
Hinkkasin itse Swingillä vuodesta 2003 saakka, kunnes nyt joulun alla päivitin hieman parempaan. Voin ainakin itse suositella. Nykyään siinä on jo 10 -portainen vastuskin. Laite on aika karu mutta toimii.

Heh! Rullilla kerran taalvessa max 20min. ei pää kestä enempää. Pitäisköhän myydä pois kun vievät vähän tilaakin:D

OJ
10.01.2009, 17.51
Ilmeisesti sitä taipuu ajamaan trainerilla vain pakon edessä. Kun ulkona on niin kylmä, että ei kykene hiihtämäänkään, niin trainerilla ajamiseen löytyy kummasti motivaatiota. Ja trainerilla saa kyllä paremman treenin kuin ulkona liukastellessa tai suksiessa.

Nimimerkki: Marraskuun alun jälkeen yksi tunti ulkotreeniä tänä talvena.

trauma
10.01.2009, 23.48
Vaikka pää ei tahdo sisäliikuntaa oikein kestääkään, niin on kyllä jotenkin mukavaa kun trainerilla tai rullilla ajamiseen ei tarvitse pukeutua. Senkun vetäseen housut jalkaan ja hyppää laitteeseen. Toista on kun ulos lähtee, kaikennäköstä härpäkettä joutuu ensin etsimään ja sitten pukemaan...

trauma

A-J
21.01.2009, 14.57
Tacx Flow. Siitä saa watit ulos.
Onko jollain kokemuksia laitteen käytöstä? Kuinka hyvin noi watit pitää paikkaansa, pystyyky ton laitteen wattiluvuilla reenaan kuinka luotettavasti?

Itse olen muutaman kerran ajellut Tacx Fortius i-magic systeemillä, jossa oli vielä Powertap kiinni. Tossa Tacxin mallissa watit oli lähes yks-yhteen Powertapin kanssa. Onko tietoa, että onko Flow mallissa yhtä hyvä mittaus, kuin noissa kalliimmissa Tacxin Cosmos, Fortius etc malleissa?

htunkelo
21.01.2009, 16.01
Onko jollain kokemuksia laitteen käytöstä? Kuinka hyvin noi watit pitää paikkaansa, pystyyky ton laitteen wattiluvuilla reenaan kuinka luotettavasti?

Itsellä on alunperin ostettu Flow, johon hankin iMagic laajennuksen

Perstuntumalliset kokemukset Flow:sta:

Slope moodissa (=traineri pitää vakiovastuksen) tuntuu watit olevan hyvin samoissa iMagic:n kanssa.
Ergo-moodissa (=traineri yrittää pitää vakiowatit) tuntuu nopeudella olevan suuri merkitys, isolla vaihteella 300W tuntuu olennaisesti helpommalta kuin pienellä. En luottaisi Ergo-moodiin Flow:ssa kovinkaan paljoa.

Tässä on Flow:n ergomoodia analysoity vähän tarkemmin:
http://ashwinearl.blogspot.com/2005/03/tacx-flow-review.html

iMagic:ssa Ergo-moodi tuntuu "oikeammalta".

Kumpaakaan moodia en ole testannut powertapeilla tai muilla ulkoisilla wattimittareilla.

OJ
21.01.2009, 16.55

Itse olen muutaman kerran ajellut Tacx Fortius i-magic systeemillä, jossa oli vielä Powertap kiinni. Tossa Tacxin mallissa watit oli lähes yks-yhteen Powertapin kanssa. Onko tietoa, että onko Flow mallissa yhtä hyvä mittaus, kuin noissa kalliimmissa Tacxin Cosmos, Fortius etc malleissa?
Teet vaan sen sisäänrakennetun rullaustestin ennen jokaista ajokertaa, niin pitäisi ainakin pystyä vertaamaan eri ajokertoja keskenään.

Kun koukutat ittesi ensin tolla trainerilla, niin voit sitten ostaa tehomittarin keväämmällä.

On ton Powertapinkin kalibroiminen trainerilla ajaessa aika tieteilyä ja mistään ei tunnu löytyvän varmaa tietoa.

Manninen
21.01.2009, 17.20
Pahoittelen jos menee ohi aiheen,mutta kysyn kuitenkin.Ajan rullilla 30-60min. treenejä neljä kertaa viikossa.Lähinnä erimittaisia vetoja,reippaita tasavauhtisia ja palauttavia ajoja.Tämän lisäksi viikonloppusin molempina päivinä n.90min. lenkki ulkona/maastossa.Kisailen maastopyörällä ja elämäntilanteen vuoksi harjoittelulle ei ole enempää aikaa.Eli kysymys kuuluu voiko näin pienellä treenillä päästä sellaseen kuntoon että se pyörä liikkuisi kunnolla...?

OJ
21.01.2009, 18.46
Pahoittelen jos menee ohi aiheen,mutta kysyn kuitenkin.Ajan rullilla 30-60min. treenejä neljä kertaa viikossa.Lähinnä erimittaisia vetoja,reippaita tasavauhtisia ja palauttavia ajoja.Tämän lisäksi viikonloppusin molempina päivinä n.90min. lenkki ulkona/maastossa.Kisailen maastopyörällä ja elämäntilanteen vuoksi harjoittelulle ei ole enempää aikaa.Eli kysymys kuuluu voiko näin pienellä treenillä päästä sellaseen kuntoon että se pyörä liikkuisi kunnolla...?
Kolme kertaa viikossa 60min ja viikonloppuisin 60-90min, niin maasturin pitäisi liikahtaa oikein iloisesti. Kovatehoisin harjoite aina lepopäivän jälkeen ja muut harjoitteet kevyempinä. Eli ei sitä perinteistä settiä missä ensin väsytetään pk:lla tms. ja sitten väsyneenä yritetään ajaa vk:ta. Ensin vk-treeni tai kaksi ja sen jälkeen tempoa, eli mukavan epämukavaa 45-90min luukutusta päivä tai pari. Kolme päivää kun teet tätä, niin kropan pitäisi viestittää, että lepopäivä olisi paikallaan.

Viikonloppuna parin tunnin lenkit olisi ihan paikallaan. Vauhtileikittely (reipas maastolenkki) on aika hyvä setti viikonloppuisin. Turussa on varmaan jotain reipasvauhtisia porukkalenkkejä maastossa.

Stayer
22.01.2009, 14.39
Treenifilosofiohin sen paremmin puuttumatta, hiihtopuolella on monilla "vähempi parempi"-puolen miehillä kova sana norjalaisten urheilufysiologien Helgerudin, Hoffin ja Wisløffin menetelmä, jossa perusharjoitus on 4 x 4 minuuttia 90-95% maksimisykkeestä (siten että 95% saavutetaan lopussa) 3 min palautuksilla noin 70% maksimista. Noita kun tekee kolmasti viikossa ja neljännellä pitemmän harjoituksen, suksi kulkee pitkissä hiihdoissa kuulemma mahtavasti. Sellaisina viikkoina kun tekee pitemmän harjoituksen reippaampana, esim. 2 x 20 min 85% maksimista sisältävänä, riittää kaksi 4x4:sta.

Voi olla, ettei tuo sovellu pyöräilyyn aivan sellaisenaan tai voi olla ettei se ylipäätään sovi kaikille, mutta se on ainakin mahtavan yksinkertaista.

Uusin Tourin numero taisi sisältää jutun kolmesta erilaisesta tunnin treenistä, mutta olen vasta irtonumeron selausasteella, joten en osaa paremmin referoida.

Lopuksi en malta olla lainaamatta Bernt Johanssonia, vaikka kyseessä ei olekaan vastaus esitettyyn kysymeykseen:

When we exercise, it usually becomes that you go on and on in kind of half-demanding pace, time and time again. After a few months, your body has adjusted itself to this kind of excercise and then your physical condition doesn’t get better nor worse. This is what we call low-intensive or endurance training, when the heart works at 55-70% of max pulse. This is a good kind of workout which isn’t too demanding but also gives you a pretty good fitness, the downside is that it’s time consuming to use this method if you want to improve your physical condition another step.

Once again, whats your goal? If you have been working out year after year in the same pace, maybe it’s time to make a change this winter to tune the engine a bit.The endurance exercises is good to have as a base, but an effective way to get in even better shape is to do interval- or speed excercises at about 85% of max pulse. This form of excercise called anaerobic threshold training builds a greater capacity while you also will be able to exert more power without getting fatigued. Below are some different suggestions of exercise rounds which you can use to alternate with your regular training. Suitable forms of excercise are running, cycling or spinning.

Anaerobic endurance training.Start out in a slow pace and then speed up to almost maximum speed. Hold the pace for at least 20 minutes but don’t exert more power than that you feel that you could go for another 10 minutes. This kind of excercise will adjust your body to a quicker pace without lactic acid increasing too much in muscles and blood.

Long intervals. Warm up for 5 minutes and then increase speed to almost maximum for 3 to 7 mins. Don’t exert more power than that you feel you can go on one more minute. Slow down for 3 minutes and repeat for at least 20 mins. It’s a tough but effective form of excercise because it increases the body’s capacity to metabolize lactic acid.

Short intervals, 70-20. Warm up for 5 minutes. Increase speed to almost maximum during 70 seconds and then relax for 20 secs. Repeat for 10 minutes. Relax for 5 minutes and then repeat from the beginning at least one more time. If your'e riding an excercise bike or a trainer you should not have a higher stress than that you can keep a cadence of 90 rpm. This is a highly effective form of excercise and you get a high pulse without feeling too strained because you will rest without having the pulse slow down too much.

Short intervals, 15-15. Warm up for five minutes. Exert to the max for 15 seconds and then go slow for 15 seconds. Go on like this for 10 mins. After three or four minutes, the pulse will be close to max without you having become fatigued. Take it easy for five minutes and then repeat for at least one more round. This type of exercise also increases the anaerobic metabolism capacity. The heart will receive exercise and will adjust itself by increasing the stroke volume.

Fartlek (speed training). Play with the speed or your pulse in a half-improvised interval workout. Add some minutes of intervals in your exercising when the terrain is suitable or when you feel like it. Play with intervals and vary time and intensity to what feels right for the time being.

If you want to make your own intensive workout you can mix different forms of excercise in the same round. Low-intensive or endurance training is good to have as a basis, but try to vary the ususal exercises with some interval training every now and then, this can give you a lift and make your workout run smoother. How much you do of each form of excercise depends entirely on you and what your goal is. Personal fitness training never gets out of fashion!

Mikko
22.01.2009, 15.56
Ergo-moodissa (=traineri yrittää pitää vakiowatit) tuntuu nopeudella olevan suuri merkitys, isolla vaihteella 300W tuntuu olennaisesti helpommalta kuin pienellä. En luottaisi Ergo-moodiin Flow:ssa kovinkaan paljoa.
[/LIST]

Mun Basic (lienee sama kuin nykyinen Flow) näytti ihan tasaisesti 10% liian pientä tehoa SRM:ään verrattuna tehosta ja nopeudesta huolimatta eli toimi hyvin. Testihetkellä oli joku kakka rengas, joten paremmalla renkaalla saattaa näyttää vielä enemmän oikein.

Sitä paitsi isolla nopeudella ajettaessa kaikki tuntuu trainerissa helpommalta.

·jaakko·
08.02.2009, 19.45
Pitäisikö harjoitusvastuksen kanssa käyttää jotain muuta kiekkoa kuin sitä parasta kaapista löytyvää? Trainerigummi on jo, pitäisikö vielä olla oma kiekkokin tuohon hommaan? Mites kuitukiekot, uskaltaako käyttää trainerissa?

Dago
09.02.2009, 02.55
Pitäisikö harjoitusvastuksen kanssa käyttää jotain muuta kiekkoa kuin sitä parasta kaapista löytyvää? Trainerigummi on jo, pitäisikö vielä olla oma kiekkokin tuohon hommaan? Mites kuitukiekot, uskaltaako käyttää trainerissa?

No miksei uskaltais?

Mikko
09.02.2009, 08.50
Trainerilla ajettaessa niistä pyörivistä massoista on pelkästään hyötyä eli siksi se kevein vanne ei ole ehkä paras. Muuta väliä ei ole.

Dynamo Pete
21.04.2009, 23.57
Voe hyvät hyssykät sentäään! Ei kai trainerin oo tarkoituskaan "simuloida" mitään aitoa maantieajoa tms vaan traineri on nimenomaan harjoitusvastus jolta ei kannatakaan oottaa mitään aitoa ulkosalla ajon tuntumaa. Trainerin tarkoitus on antaa sopiva vastus jotta saavutetaan yksinkertaisesti seuraavat asiat:

1) kunnon ylläpitäminen / kohottaminen oman pyörän päällä
2) talvikauden vilulta, viimalta ja räntäsade / loska potutukselta säästyminen

Itse aion ainakin hankkia jo näiden fillari-foorumin puheiden perusteella tarpeeksi laadukkaan trainerin ensi talveksi, jos se vain suinkin talouden puolesta onnistuu. Ihan sama onko aitouden tuntua, kunhan syke nousee ja vastus kestää useammankin vuoden käyttöä.

Kyllästyin nimittäin talviseen kylmässä ja pimeässä ajamiseen ja vieläpä ihan yksinään, voi tylsyys! Polarin FT60 sykemittari+G1 GPS sensori toivat kuitenkin reippaasti uutta ulottuvuutta ja piristystä meikäläisen talvikauden ajamiseen. Tulipahan kuitenkin kokeiltua talviajamista enkä toiste sellaiseen rupea. Hommasin sitten myöhemmin Polarin Cs600:sen jota oon testaillut hyvillä mielin sopivasti näin kesän lähestyessä.

Kyllä pitää olla jonkin sortin masokisti, jos nauttii talviharjoittelusta ihan ulkosalla täällä Suomen maassa.

Aurinkoisia ajokelejä kaikille!

Dynamo Pete
22.04.2009, 01.52
Toisaalta paha mennä vielä mitään sanomaan kun ei oo vielä trainerista kokemusta itellä, mutta sen verran voisin vihjaista, että sisällä ajo tuntuisi varmaan mukavammalta musaa kuunnellen / telkkua katellen / ratiota kuunnellen yms yms yms.

Ja ainahan voi tehdä reeneistä vaihtelevia ajoipa sitten sisällä tai ulkona: intervalleja jne. Luovuutta kehiin niin tylsyys katoaa! :)

TuAn
07.05.2009, 15.29
Itsellä on ollut neljä erilaista traineria sekä kahdet rullat. Trainereista kaksi on ollut sähkömagneettijarrulla, yksi mekaanisella magneettijarrulla ja viimeisin moottorijarrulla. Täytyy sanoa että aika paljon ainakin meikäläisen reenimotivaatioon vaikuttaa tuo trainerin tekniikka.

Pelkästään ajotuntuma on tuossa moottorijarrussa aivan erilainen kuin magneettihärpäkkeissä. Moottori poistaa sen rullissa olevan vierintäkitkan jolloin ajo tuntuu paljon luonnollisemmalta kuin magneettijarrullisissa vehkeissä. Esim. tasamaata ajaessa kun kiristää välillä kenkien solkia jatkaa pyörä rullaamista aivan kuin luonnossakin ajaessa. Vanhoisa magneettijarruvehkeissä vauhti alkoi heti tippua. Tällä on erittäin tärkeä osa fillarointiharjoittelun tuntumaan. Kuka haluaisi ajaa reenejä jotka tuntuu kuin ajaisi märällä pururadalla liian löysillä renkailla.

Mutta se oleellisempi pointti onkin sitten tietokone joka säätää vastusta. Kaikkein suurin motivaattori on automaattinen tehonsäätö. Tacx Cosmokseen voi ladata erilaisia harjoituksia ja tehdä niitä itsekin. On mahtava ajaa reeni jossa ylämäkiä tulee satunnaisesti ja mäen jyrkkyys muuttuu sitä mukaa kun sitä kiipeää. Toisaalta Cosmokseen voi ohjelmoida treenejä jossa vedot on tasapitkiä ja aina tietyllä tasolla, watilla tai sykkeellä.

Koska ei tarvi huolehtia vetojen pituuksista tai vastuksen muutoksista vaan ne tapahtuu automaattisesti niin eteen voi virittää telkkarin ja katsella jotain leffaa samalla kun ajaa.

Vaikka Cosmos on kallis (saksasta 599e) niin suosittelen ehdottomasti.

crued71
20.08.2009, 12.34
Mulla on jo pari talvea ollut Tacx Fortius ja olen PITÄNYT paljon! Eka talvi tuli ajeltua sen ohjaisraamin avulla niitä virtuaalisaarikierroksia :D Toisen talven aikana ostin pari videota tai Real Life Videoita niin kuin ne Tacx markkinamiehet niitä kutsuu. Ne on kyllä erittäin kiva tapa hoitaa peruskuntoa tai vaikka vähän vauhdikkaampiakin lenkkejä! Mikä parasta niin kaikki harjoituksen voi exportata .hrm malliseksi analyser softa osuuden kautta, kun pidän harjoituspäiväkirjaa Polarin softassa, niin tulee rekisteröityä ihan kuten normi kesämaantielenkki cadenseineen kaikkineen! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Mm. tämän kommentin pohjalta laitoin eilen tilaukseen Tacx Fortiuksen parin RLV:n kera. Nyt kun pitkästä aikaa on saanut kunnolla fillarointibuumin päälle, niin siitä on pidettävä kiinni ja piukkaan. Mukavuudenhaluinen laiskuri kun olen, niin voi olla, että talvikauden "pyöräilyt" jäisivät ilman tuota värkkiä vain työmatka-ajojen varaan, ja niillä ei pitkälle pötkitä.

Onko muuten pyörän vaihto kuinka aikaa vievä puuha tuossa laitteessa konfigurointeineen päivineen?

wanderer
20.08.2009, 12.35
Näyttää pahasti siltä, että olen hylkäämässä pk-uskonnon.
Harkinnassa on langaton Powertap SL + traineri.
Ainoa omistamani traineri oli Tacx Swing, joka oli harvinaisen kauhea laitos. Saihan sillä vastusta, mutta tuntuma oli ehtaa kuminauhaa ja mitään dataa hommasta ei saanut irti.

Olisikohan tuo Kinetic Road Machine se, mitä etsin? En hae ergotraineria, sillä watit yms mittaisi Powertap. Mahdollisimman aito ja mielekäs tuntuma on sen sijaan ehdoton. Kinetic olisi yksinkertainen, ilman vaijereita ja/tai sähköjohtoja. Parinsadan investoinnilla (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31279) pääsis siihen käsiksi. Powertap onkin sitten melkoisesti kalliimpi, mutta sitäkin hyödyllisempi hankinta..

Santtu_Pasanen
20.08.2009, 14.58
Näyttää pahasti siltä, että olen hylkäämässä pk-uskonnon.[QUOTE]

Vilpittömät onnittelut :D

[QUOTE=wanderer;1211688]
Harkinnassa on langaton Powertap SL + traineri.
Ainoa omistamani traineri oli Tacx Swing, joka oli harvinaisen kauhea laitos. Saihan sillä vastusta, mutta tuntuma oli ehtaa kuminauhaa ja mitään dataa hommasta ei saanut irti.

Olisikohan tuo Kinetic Road Machine se, mitä etsin? En hae ergotraineria, sillä watit yms mittaisi Powertap. Mahdollisimman aito ja mielekäs tuntuma on sen sijaan ehdoton. Kinetic olisi yksinkertainen, ilman vaijereita ja/tai sähköjohtoja. Parinsadan investoinnilla (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31279) pääsis siihen käsiksi. Powertap onkin sitten melkoisesti kalliimpi, mutta sitäkin hyödyllisempi hankinta..

Aidon tuntuman suurin tekijä taitaa olla mahdollisimman raskas vauhtipyörä, jota kautta saadaan inertia suureksi. Tai sitten noissa kalleimmissa ergotrainereissa samaa ajaa sähkömoottori, joka aktiivisesti pyörittää rullaa.

Mutta loppupeleissä siihen kuminauhamaiseen tuntumaan tottuu yllättävän nopeasti. (vain:D) puolen vuoden veivaamisen jälkeen keväällä jäi paljon mielummin trainerin selkään paris-roubaixia tuijottamaan, kuin ulos loskasateeseen. Voima-tappi on kyllä ehdoton motivaattori tohon touhuun.

pettier
20.08.2009, 15.41
Meillä on myös ollut yhden talven käytössä TACX Fortius ja kokemus siitä on ollut erittäin positiivinen. Olemme käyttäneet sekä real time videoita että harjoitusohjelmia. Sisäpyöräilystä on tullut paljon hauskempaa, motivoivampaa ja tavoiteellisempaa, kun on pystynyt seuraamaan oman kunnon ja samalla aikojen ja tehojen kehittymistä sekä asettamaan aika tavoitteita eri radoilla.

Onko muuten pyörän vaihto kuinka aikaa vievä puuha tuossa laitteessa konfigurointeineen päivineen?

Pyörää vaihtaessa täytyy irroitaa kampikierroslaskuri pyörän rungosta ja magneetti kampiakselista sekä ohjainyksikko ohjaustangosta. "Kalibrointiohjelman", joka tarkistaa että kaikki toimivat, läpi ajaminen kestää noin 1 minuutin

wanderer
20.08.2009, 16.24
Olli! Sano nyt se viimeinen sana!

OJ
20.08.2009, 17.03
Olli! Sano nyt se viimeinen sana!
"Myivätkö" Tero ja Marko sulle Powertapin?:D

Kurt Kinetic on paras traineri mitä mä olen tähän mennessä kokeillut. Ja lähtee näköjään aika edukkaaseen hintaan CRC:stä. Osta pois, niin sisällä ajelu on vähän mukavampaa.

JoVain
20.08.2009, 18.59

Kas! Täällähän puhutaan meidän uudesta härpäkkeestä, jonka noi CRC:n tyypit oli tiistaina laittanu postiin. OJ:n juttujen perusteella laitoin tilaukseen, joten peukku siihen suuntaan.
Kannattaa ehkä olla viivyttelemäti sen tilaamisen kanssa, kun on tarjouksessa. Itse olisin ehkä tilannu Pro Machinen reilu 200 puntaan, mut ne oli loppunu maanantaina; sunnuntaina löyty vielä.

Antti Kuitto
20.08.2009, 20.03
Treinerin valintaa olen itsekin pähkäillyt talveksi ja tuo kurt kinetic oli ihan uusi tuttavuus ja ilmeisen hyvä sellainen? Lieneekö tuo SRM:ienkin kanssa hyvä valinta? Eliten malleja saisin kanssa edukkaasti, onkohan niistä kellään kokemuksia vai tilaanko suoraan ton crc:stä? Käyttö tulisi tosiaankin olemaan noita tehotreenejä lähinnä, eli mitään erikoisuuksia en tarvitse...

wanderer
20.08.2009, 22.51
"Myivätkö" Tero ja Marko sulle Powertapin?Pari vuotta piti jäkittää vastaan, mutta nyt hankinta alkaa houkuttelemaan. Jos koittais päästä uudelle tasolle, vähemmällä ajankäytöllä...

Eli siis, Kinetic CRC:stä ja Powertap jostain (?).

Santtu_Pasanen
20.08.2009, 23.37
Pari vuotta piti jäkittää vastaan, mutta nyt hankinta alkaa houkuttelemaan. Jos koittais päästä uudelle tasolle, vähemmällä ajankäytöllä...

Eli siis, Kinetic CRC:stä ja Powertap jostain (?).

Nää CRC:n tarjoukset viime vuotisista tap:eista on todella huokeat, jos ei välttämättä halua ANT+:aa.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34631

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34632

Samullahan on kans voimanavat valikoimissa.

crued71
21.08.2009, 07.50
Meillä on myös ollut yhden talven käytössä TACX Fortius ja kokemus siitä on ollut erittäin positiivinen. Olemme käyttäneet sekä real time videoita että harjoitusohjelmia. Sisäpyöräilystä on tullut paljon hauskempaa, motivoivampaa ja tavoiteellisempaa, kun on pystynyt seuraamaan oman kunnon ja samalla aikojen ja tehojen kehittymistä sekä asettamaan aika tavoitteita eri radoilla.

Pyörää vaihtaessa täytyy irroitaa kampikierroslaskuri pyörän rungosta ja magneetti kampiakselista sekä ohjainyksikko ohjaustangosta. "Kalibrointiohjelman", joka tarkistaa että kaikki toimivat, läpi ajaminen kestää noin 1 minuutin

No ei ole sitten paha homma. Kiitokset infosta! :)

StePe
21.08.2009, 08.28
Nää CRC:n tarjoukset viime vuotisista tap:eista on todella huokeat, jos ei välttämättä halua ANT+:aa.SL 2.4 on päivitettävissä ANT+-versioksi ja toimii hienosti esim. Garmin Edege 705:n kanssa. Järkeviä 20- tai 24-reikäisiä kehiä ei vaan ole kovin paljoa tarjolla. Itse rakensin kiekon DT RR 1.2:lla ja 24 Sapimin pinnalla (vaihtoehtoina olisi DT:n lisäksi ollut Kinlin XR-300 tai sitten joku kuitukehä).

Talvella tulee ulkopyöräilyn lisäksi ajettua enemmän rullilla kuin trainerilla, vaikka i-Magicilla ajaminen virtuaalimaailmassa tai alppimaisemissa onkin perustraineria mielekkäämpää. Jotenkin rullilla pyörittely tuntuu kuitenkin Tacxin traineria luontevammalta.

kervelo
21.08.2009, 09.06
...Kurt Kinetic on paras traineri mitä mä olen tähän mennessä kokeillut....

Kineticin trainereihin saa myös saman firman Power Computer (http://www.kurtkinetic.com/kinetic-wired-power-computer-p-152-l-en.html) -mittarin, joka osaa näyttää harjoituksen tehot. Löytyykö tuosta laitteesta kokemuksia? Kineticin trainer + mittari -yhdistelmä vaikuttaisi aika houkuttelevalta (halvalta) paketilta.

wanderer
21.08.2009, 11.48
Voisihan tuon PT-kiekon rakentaa noista CRC:n navoista. Ainoa järkevästi sopiva olisi tuo 24-reikäinen napa ja siihen pitäisi vaihtaa Shimanon vapaaratas (joka maksaa ~65e). Ja sitten pitäisi käyttää kehänä tuota painavaa DT RR 1.2:a tai yrittää saada Kinlin tmv jostain. Mitenhän tuon 24-pinnaisen takakiekon jäykkyys 2x pinnattuna?

Nyt haussa on lähinnä ns. peruskiekko eli 32-pinnainen Open Pro tms. 28-pinnainen menisi vielä.

Huomasin kyllä Kineticin mittarin, mutta hankkimatta jää. Se kun on täysin laskennallinen laite.

kervelo
21.08.2009, 11.57
...Huomasin kyllä Kineticin mittarin, mutta hankkimatta jää. Se kun on täysin laskennallinen laite.

Tarkoitus ei ole aloittaa väittelyä tehomittareista, mutta mihin luulet PT:n jne. mittareiden perustuvan?;)

Jokainen Kineticin harjoitusvastus-yksilöhän on tehtaalla kalibroitu tehon osalta, joten Kineticin mittarin tehoarvailu osuu varmaankin melko hyvin oikeaan.

Antti Kuitto
21.08.2009, 12.02
Hieman tuli surfffailtua eilen infoa tuosta Kurtista ja todella hyvältähän se vaikutti, niinpä pistin tilauksen menemään CRC:lle kun hinta vaikutti olevan aika kohdillaan. Eipä tarvi nyt sitten pohtia asiaa lumien tultua.. :)

OJ
21.08.2009, 17.55
Kineticin trainereihin saa myös saman firman Power Computer (http://www.kurtkinetic.com/kinetic-wired-power-computer-p-152-l-en.html) -mittarin, joka osaa näyttää harjoituksen tehot. Löytyykö tuosta laitteesta kokemuksia? Kineticin trainer + mittari -yhdistelmä vaikuttaisi aika houkuttelevalta (halvalta) paketilta.
Anna pirulle pikkusormi ja se vie koko käden. Mä hommasin ensin Kurtin trainerin ja tehomittarin, sitten lainasin powertappi-kiekon ja parissa kuukaudessa olinkin ostanut oman PT kiekon. Kyllä toi Kurtin mittari toimii, mutta se ei ole kovin tarkka kun rengaspaine, vastuksen kireys rengasta vasten yms. vaikuttavat siihen aika paljon. Toi uusikaan mittari ei taida ymmärtää laskettelun päälle. Tasavauhtisissa vedoissa/treeneissä toi toki toimii. Toi uusi versio on kai vanhaa parempi tai ainakin pitäisi kestää käyttöä.

24 pinnainen kiekko kyllä toimii ihan hyvin. Mulla on se AC 420 24 pinnalla ja sillä on tullu ajeltua jokunen cyclocross-treenikin ja kaikki maantielenkit viimeisen kahden kesän aikana. Nyt se alkaa olemaan aika kuollut kun viime kesänä meni ruuvi vanteesta läpi. Toi Kinlin on AC:a vahvempi kiekko ja DT tietty vielä vähän järeämpi. Jollain competition pinnoilla tulee ihan kestävä paketti. Kun laittaa lenkkikumiksi jonkun 25mm nakin, niin se saattaa säästää vannetta. Jos kisaa meinaat ajaa tolla kiekolla, niin Kinlin alle vaan ja se kyllä kestää lenkkiäkin.

Mulla on ton 24 pinnaisen lisäksi 32 pinnainen kiekko kasauksessa Open Pro vanteelle ja joku korkeampi hiilarivanne haussa. Kierre siis jatkuu.

wanderer
22.08.2009, 21.23
Mopo karkas taas ja nyt on sitten Kineticin traineria ja Powertappia tilauksessa.
Kiekko tulee sitten 24 (CX-Ray) pinnalla ja Kinlin XR-300 kehällä jos vaan saan sellaiset jostain haalittua. Setistä jää vaan ylimääräiseksi Powertap SL/SLC vapaaratas Campan pakalle (vinkki!)..
WKO+ on asennettu jo koneelle ja Allen/Coggan -raamattu menee uudelle kierrokselle lukuun.

Näillä eväillä treenimäärä lim -> 0 :D
Ainoa pelko on vaan se, ettei pyörä edelleenkään kulje!

OJ
23.08.2009, 18.29
Sen verran vielä, että jos alkaa työntämään 20 minuutin vetoja jollain 400 watilla, niin toi Road Machinen vastus kypsyy aika nopeasti (yhdessä talvessa). Eli kannattaa rekisteröidä ne trainerit Kineticin sivujen kautta, niin takuu pelaa. Mulla ei ole ollut ongelmia, mutta mä en 400 wattia jaksakaan vääntää kovin pitkään.

Santtu_Pasanen
23.08.2009, 19.40
WKO+ on asennettu jo koneelle ja Allen/Coggan -raamattu menee uudelle kierrokselle lukuun.

Näillä eväillä treenimäärä lim -> 0 :D
Ainoa pelko on vaan se, ettei pyörä edelleenkään kulje!

Peruskurssin jälkeen jatkoa täältä http://groups.google.com/group/wattage/ ja ja valikoidusti täältä http://www.cyclingforums.com/

wanderer
23.08.2009, 22.39
Jaajaa, no pitää laittaa sitten rekisteröinnit kuntoon trainerille.
Tuollakin näyttäisi olevan asiallisia kirjoituksia: http://alex-cycle.blogspot.com/

Mikäs tässä speksaillessa, kun ei oikein ajamaankaan pääse.

Samu Ilonen
24.08.2009, 10.52
Ainoa omistamani traineri oli Tacx Swing, joka oli harvinaisen kauhea laitos. Saihan sillä vastusta, mutta tuntuma oli ehtaa kuminauhaa..

Joku painava levykiekko kuten Mavic Comete tai Hed pyörimään lujaa=välityksiä, pehmoisella kisarenkaalle, esim Conti Supersonic, karistaa kummasti venysmiset ja ja vanumiset.

Pitää kyllä kamalaa ääntä....

Voisi kattella ittellekin kyllä tollasen Kurtin tekeleen jos se on oiva. PT-levykiekko on kuitenkin jo tilattu...

OJ
24.08.2009, 18.32
Ja jos joutuu ajamaan Shitemanolla, niin Powertapin kanssa ei kannata käyttää Shitemanon kasetteja vaan SRAMia. Shimanon rattaat syö kasettirunkoa aika äkäisellä tahdilla.

Antti Kuitto
24.08.2009, 18.49
Heikosti kyllä mainostettu tota Kurttia Suomessa. Pari päivää tilauksen jälkeen kun saavuin kotiin reissusta ja avasin uusimman juuri saapuneen Fillarin, niin siinähän oli tietenkin mainos Kurtin treinereistä..tonhan ois voinut saada about samoihin hintoihin ihan Suomestakin ja noi mahdolliset takuujutut voisivat hoitua näppärämmin. Mutta toisaalta meikäläisen vaatimattomilla tehoilla se vastus kyllä varmasti kestää ihan ongelmitta pitkän aikaa...

Samu Ilonen
24.08.2009, 20.17
Ja jos joutuu ajamaan Shitemanolla, niin Powertapin kanssa ei kannata käyttää Shitemanon kasetteja vaan SRAMia. Shimanon rattaat syö kasettirunkoa aika äkäisellä tahdilla.

Varsinkin jos ei kiristä niitä kunnolla. Eipä sinänsä, mää laitan kaikkiin demokiekkoihin RED-pakat ensikesälle anyway. Saisi vaan 12-alkuisena.

Pistin just kyselyä jos saisin tollasen rodeo-trainerin itelle ja noita muutenkin.

OJ
24.08.2009, 23.01
Varsinkin jos ei kiristä niitä kunnolla. Eipä sinänsä, mää laitan kaikkiin demokiekkoihin RED-pakat ensikesälle anyway. Saisi vaan 12-alkuisena.

Pistin just kyselyä jos saisin tollasen rodeo-trainerin itelle ja noita muutenkin.
Ei oikein auta kiristelykään, SRAMia vaan kiinni.

Ja jos rodeolla tarkoitat sitä rock & roll mallia, niin sen kanssa pitää olla se pro trainer vastus. Siinäon paljon parempi tuntuma isolla vauhtipyörällä.

Makke
25.08.2009, 04.04
Onkos kenelläkään kokemuksia tacx flowsta? Suomen urheilupyörästä saisi kohtuulliseen hintaan. Hieman kanssa poltellut traineri talveksi, josko kesälle saisi hieman puhtia lisää tuohon hommaan kun talven reenailisi maastopyöräilyn ohessa maantiepyörälläkin. Itsekkin vaadin, että hieman täytyy jotain tietoa saada tekemisestään reenin ohella, joten tuossa oleva mittari tehoineen ym. tuntuisi itselle riittävältä. Ja käsittääkseni siihen myös saa lisävarusteena myös ostettua pc sopivuuden, niin halutessaan.

Samu Ilonen
25.08.2009, 07.45
Ja jos rodeolla tarkoitat sitä rock & roll mallia, niin sen kanssa pitää olla se pro trainer vastus. Siinäon paljon parempi tuntuma isolla vauhtipyörällä.

Thänks, pannaan korvantaakse. Ja RED:in pakka on kyllä minusta D-A:ta parempi ja joku 15% kevyempikin. Akka on kisannut sellasella tän kesän.

Ja Makke:lle, kokeile ennenkö ostat. Että tykkäätkö sen tuntumasta. Noita Taxceja on monella nurkissa juuri siksi että kokeilu jäi tekemättä...

kervelo
25.08.2009, 08.17

Tarkoittaako tuo sitä, että Kineticiä saa kohta hyvään hintaan kotimaastakin?:rolleyes:

Samu Ilonen
25.08.2009, 08.36
Jos myöntäisin, se olisi mainostamista. Ja siitä menee palkoja joidenkin sieraimiin. Mutta sanotaan että laitteen riittävä laatu täytyy todeta ensin.

Painavan vauhtipyörän, pienen vapaaliikkeen keinunnassa ja PT-levy/pinnakiekko yms kombinaatio kyllä kiinnostaisi omaankin tai Akan käyttöön. Meillä on muutamat Taxc-trainerit käytössä ja rullat mutta noi Taxc:in trainerit kyllä kerää vain pölyä....Akka tykkää ajaa ratapyörällä (levyllä toki) ja rullilla aina kun sataa. Mää taas mielummin vaikka sateessa....

nopparis
25.08.2009, 09.15
Onkos kenelläkään kokemuksia tacx flowsta? Suomen urheilupyörästä saisi kohtuulliseen hintaan. Hieman kanssa poltellut traineri talveksi, josko kesälle saisi hieman puhtia lisää tuohon hommaan kun talven reenailisi maastopyöräilyn ohessa maantiepyörälläkin. Itsekkin vaadin, että hieman täytyy jotain tietoa saada tekemisestään reenin ohella, joten tuossa oleva mittari tehoineen ym. tuntuisi itselle riittävältä. Ja käsittääkseni siihen myös saa lisävarusteena myös ostettua pc sopivuuden, niin halutessaan.

Minulla on ollut muutaman vuoden Tacx Flow. Tilasin aikanaan verkkokaupasta. Suomessa hinta oli silloin 420 eur ja Saksalaisessa verkkokaupassa 270 eur. Siinä on korokelevy etupyörän alla ja ostin vielä vaimentavan maton alle. Pyörään pitää kyllä laittaa trainerille tarkoitettu rengas. Minulla laite on talvisin aktiivisessa käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Vastuksen säätö ohjauspaneelista on kätevää ja tarkkaa. Olen ladannut Tacx:in sivuilta harjoitusohjelmia. Tulosteen olen laminoinut, niin kestää hikipisaroita ja on helppo seurata. Harjoitus on mielekkäämpi, kun seuraa määriteltyä ohjelmaa. Jos himoittaa virtuaalitraineri, niin suosittelisin kyllä sellaisen hankkimista valmiina (ei siis Flow:n "virittämistä").

Sakari Kyrö
27.08.2009, 19.37
Nyt toimii WOM-markkinointi... OJ on jo omistaja, Antti Kuitto päätyi Kurttiin ja Samu Ilonen heräsi laitteen ominaisuuksien lukemisen jälkeen.

Asia päättyi niin että vaikka olin jo viittä vailla valmis tilaamaan Tacxin i-Magic trainerin tulevan talven "vastasyntynyt-vauva-silti-haluaa-pysyä-kondiksessa" -tilanteen lääkkeeksi, niin päädyin toiseen ratkaisuun.

Nyt sitten tilasin tuon Kurt Kinetikin Rock and Roll trainerin. Powertäppi tulee kun on tullakseen, mutta siihen saakka saa maitohapot toimia mittarina. OJ:n suosittelema Pro-malli ei ollut saatavilla Ranskan maahantuojalta, joten pitää aluksi tyytyä tuohon perusmalliin. Onneksi sen saa myöhemmin päivitettyä mikäli sille on tarvetta.

Tämä meni nyt vähän väärinpäin kun olin lukenut vaikka mitä netistä koskien Tacxin trainereita, mutta kun pari henkilöä joidenka mielipiteille annan enemmän arvoa, niin tuli lähes herätysostoksena tilattua tuo Kurt Kinetic. :)

Viime talvena oli käytössä Tacx Flow, johon olin ihan tyytyväinen, mutta nimenomaan putkelta ajamisen mahdollisuus houkutteli. Tacxilla oli vähän hutera olo varsinkin jos halusi yhtään kovempaa runtata.

JanneR
27.08.2009, 19.49
Tämän ketjun ja pienen googlailun innoittamana tilasin alkuviikosta CRC:n viimeisen Rock & Roll Pro Kurtin. :)

Onko tietoa, mistä Kurtin wattimittareita löytyisi?

HeikkiO
27.08.2009, 20.37
Kun kasaa road machinea niin jousen molempiin päihin kannattaa laittaa prikat niin säätäminen käy kevyemmin ja jousen pää ei kuluta sitä muoviosaa. Rock and roll ja pro trainerissa on samanlainen jousi ja L-rauta joten toi toimii varmaan niissäkin.

Sakari Kyrö
27.08.2009, 20.59
Tämän ketjun ja pienen googlailun innoittamana tilasin alkuviikosta CRC:n viimeisen Rock & Roll Pro Kurtin. :)

Onko tietoa, mistä Kurtin wattimittareita löytyisi?

Winora-groupilla, joka on ilmeisesti sekä Saksan että Ranskan maahantuoja, oli saldot 0.

En itsekään ole löytänyt mistään, vaikka en kyllä ole mitenkään aktiivisesti sen enempää etsinytkään.

OldBeard, kiitos vinkistä. Pitää muista ne prikat kun aika tulee kasata laite.

Antti Kuitto
27.08.2009, 23.21
Tarkoittaako tuo sitä, että Kineticiä saa kohta hyvään hintaan kotimaastakin?:rolleyes:

Maahantuojina oli Tunturi ja Hellberg, eli eiköhän tommosen härvelin saa about joka fillaripuodista ainakin tilaustavarana...

Makke
28.08.2009, 00.11
Jaha! Kaikki ostaa nyt sit Kurtteja:) No, mä olen vanhanaikainen tms. ja ostin tuon Tacxin flow. Tuo wattejen kyttääminen reenissä on ihan uusi juttu, mutta oletan jo täälläkin kuuleman mukaan, että on toimiva tapa seurata kehitystä(?). Valaiskaapa viisaammat mistä (mielellään Suomeksi) löytyisi tietoa/ohjelmia vastuksella reenaamiseen. Yksinkertaisestihan se on selkeä, että hypää pyörän päälle ja polkee eri tehoilla ym. Mutta ihan mukavaa vaihtelua voisi noista ohjelmista ym saada. Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan:)

Edit: Tuolta perusjutuistahan löytyikin sisäharjoitteluun mukavasti ohjelmia.

kervelo
28.08.2009, 07.56
Tarkoittaako tuo sitä, että Kineticiä saa kohta hyvään hintaan kotimaastakin?

Maahantuojina oli Tunturi ja Hellberg, eli eiköhän tommosen härvelin saa about joka fillaripuodista ainakin tilaustavarana...

:rolleyes:

tappari
28.08.2009, 08.28
Oisko kellään tietoa mistä saisi tilattua "Tacx i-Magic Upgrade Kitin" edullisesti? Jos jollain myynnissä , sekin käy. Itsellä vanha tacx excel, siihen kun ei noi uudet softat käy:(, eikä viitsis kokonaan uutta ergotreineriä ostaa.

Sakari Kyrö
28.08.2009, 08.38
Jaha! Kaikki ostaa nyt sit Kurtteja:) No, mä olen vanhanaikainen tms. ja ostin tuon Tacxin flow. Tuo wattejen kyttääminen reenissä on ihan uusi juttu, mutta oletan jo täälläkin kuuleman mukaan, että on toimiva tapa seurata kehitystä(?). Valaiskaapa viisaammat mistä (mielellään Suomeksi) löytyisi tietoa/ohjelmia vastuksella reenaamiseen. Yksinkertaisestihan se on selkeä, että hypää pyörän päälle ja polkee eri tehoilla ym. Mutta ihan mukavaa vaihtelua voisi noista ohjelmista ym saada. Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan:)

Edit: Tuolta perusjutuistahan löytyikin sisäharjoitteluun mukavasti ohjelmia.

Toi Tacx Flow on kyllä loistava laite. Toimi omassa käytössä erinomaisesti, ja ainoa syy miksi nyt ostan Kurtin, on että myin Tacxin, ja aina on kiva kokeilla uutta.

Kannattaa huomioida että Tacx Flow:n watti-tehot eivät ole tarkat nopeissa vauhdeissa. (Joku täällä laittoi linkkiä jonkun tekemiin testeihin)

Jos pitää välitykset sellaisina että vauhti on noin 30km/h paikkeilla, pysyvät wattiluvut luotettavina. Jos mittarissa lukee 50km/h, ja laite näyttää 400w, oli virhemarginaali joku ihan järkyttävä 40%. Virhemarginaali on kovissa vauhdeissa suuri, mutta se on helposti ennakoitavissa, joten ei muuta kuin intervalleja kehiin. :)

Mikko
28.08.2009, 16.17
Olen mitannut Tacxin Basic:iä, joka lienee sama kuin Flow, eikä moista virhettä ollut. Tacx näytti nopeudesta ja tehosta riippumatta 10% vähemmän kuin SRM.

Sakari Kyrö
28.08.2009, 19.45
Tässä on Flow:n ergomoodia analysoity vähän tarkemmin:
http://ashwinearl.blogspot.com/2005/03/tacx-flow-review.html

Olen mitannut Tacxin Basic:iä, joka lienee sama kuin Flow, eikä moista virhettä ollut. Tacx näytti nopeudesta ja tehosta riippumatta 10% vähemmän kuin SRM.

Itse en ole laitetta kokeillut tehomittarin kanssa, mutta ylläolevassa linkissä (http://ashwinearl.blogspot.com/2005/03/tacx-flow-review.html) on tuosta heitosta vähän juttua. Ehkä Basic on tarkempi kuin Flow. :)

Makke
29.08.2009, 00.34
Toi Tacx Flow on kyllä loistava laite. Toimi omassa käytössä erinomaisesti, ja ainoa syy miksi nyt ostan Kurtin, on että myin Tacxin, ja aina on kiva kokeilla uutta.

Kannattaa huomioida että Tacx Flow:n watti-tehot eivät ole tarkat nopeissa vauhdeissa. (Joku täällä laittoi linkkiä jonkun tekemiin testeihin)

Jos pitää välitykset sellaisina että vauhti on noin 30km/h paikkeilla, pysyvät wattiluvut luotettavina. Jos mittarissa lukee 50km/h, ja laite näyttää 400w, oli virhemarginaali joku ihan järkyttävä 40%. Virhemarginaali on kovissa vauhdeissa suuri, mutta se on helposti ennakoitavissa, joten ei muuta kuin intervalleja kehiin. :)

Kiitos tiedosta. Pääasia minulle on jos kuitenkin pystyy vertaileen luotettavasti eri ajokertojen välillä tehoja ym. Niin kyllä siitä näkee sit mihin suuntaan mennään. Joten sitä intervallia sit vaan:)

StePe
30.08.2009, 21.59
Piti ihan vaan mielenkiinnosta vertailla eilen lenkin jälkeen Tacx Basicin ja PowerTapin teholukemia (ennätin vasta tänään kaivelemaan dataa ulos mittarista). Pikaisesti kokeilin slope-arvoilla 0 ja +5. 0:lla PowerTap näytti noin 10 % alle Tacxin arvon, mutta +5:llä PowerTap näyttikin sitten reilun 2 % suurempia arvoja 200 W:sta ylöspäin eli ero oli yllättävän pieni (nämä arvot on saatu Open Corsalla 8 barilla sillä rullan kireydellä, jota normaalisti Tacxilla käytän).

Esim. Tacxin 400 W vastaava lukema PowerTapilla
slope 0: 360 W (70 km/h)
slope +5: 413 W (51,6 km/h).

Ehkä jossakin vaiheessa sopivana sadepäivänä tulee testailtua lisää.

Sakari Kyrö
30.08.2009, 22.44
Piti ihan vaan mielenkiinnosta vertailla eilen lenkin jälkeen Tacx Basicin ja PowerTapin teholukemia (ennätin vasta tänään kaivelemaan dataa ulos mittarista). Pikaisesti kokeilin slope-arvoilla 0 ja +5. 0:lla PowerTap näytti noin 10 % alle Tacxin arvon, mutta +5:llä PowerTap näyttikin sitten reilun 2 % suurempia arvoja 200 W:sta ylöspäin eli ero oli yllättävän pieni (nämä arvot on saatu Open Corsalla 8 barilla sillä rullan kireydellä, jota normaalisti Tacxilla käytän).

Esim. Tacxin 400 W vastaava lukema PowerTapilla
slope 0: 360 W (70 km/h)
slope +5: 413 W (51,6 km/h).

Ehkä jossakin vaiheessa sopivana sadepäivänä tulee testailtua lisää.

Erityisen mielenkiintoista olisi tietää miten watit vastaavat Powertapin lukemia, kun Tacx on ergo-moodissa, ja määrität wattiluvun etkä slope-asetusta. Ilmeisesti mahdolliset virhelukemat tulisivat nimenomaan kyseisessä moodissa ilmi.

PMoi
31.08.2009, 07.42
Tacx Flow:ssa on ollut jotain ongelmaa 110V verkkojännitettä käytettäessä, ainakin Tacx:n foorumilla ovat siitä valitelleet. En tiedä vaikuttaako tämä tehotasojen tarkkuuteen, mutta tuo aiemmin linkitetty blogi näyttäisi olevan taalamaasta, jossa tätä 110 jännitettä on käytössä.

Tuli muuten keväällä kiva deja'vu kun on tullut talvella ajettua Mallorca-videota ja sitten huhtikuussa tuli satuttua samalle tielle oikeasti ajelemaan. Ennen Manacoria oli maisemaan ilmestunyt uusi tie jonka alikulku oli videolla rakenteilla.:D

Santtu_Pasanen
31.08.2009, 08.28
Erityisen mielenkiintoista olisi tietää miten watit vastaavat Powertapin lukemia, kun Tacx on ergo-moodissa, ja määrität wattiluvun etkä slope-asetusta. Ilmeisesti mahdolliset virhelukemat tulisivat nimenomaan kyseisessä moodissa ilmi.

Mun kokemuksella (Tacx:in basicistä) virhe on epälineaarinen ja jopa suorastaan sattumanvarainen. Vaikuttavia tekijöitä ainakin renkaan kiinnitys/kireyssäätö, slope (ergo-moodissa tämä vastaa nopeutta) ja vastuksen/renkaan lämpiäminen. Ero pyörii jossain -5 ja +20% välillä. Vois kuvitella, että noissa on ihan laitekohtaisiakin eroja, joten yksi hyvä tai huono kokemus ei sinällään kerro mitään muista laitteista.

Samu Ilonen
31.08.2009, 10.45
Minä olen käyttänyt lähinnä slope-toimintoa intervallien välissä palautteluun. Muuten se käyttö on tuntunut aika hämätältä.

Do-diin, Kineticks Rock and Roll on tulossa. Sitä pääsee sitten testaamaan ensiviikolla kun palaan messuilta. Tai sitten voidaan pitää sisä-Tour De Tampere jos viikonloppuna sataa, testihärpätteinä kun on sit kolme traineria ja parit rullat jos kaikki rojut tulee viikon aikana. :D

Pinnakiakko-woimatappi on jo valmiina fiilis vs. tehot vertailuun.

wanderer
01.09.2009, 12.14
Kinetic Road Machine tuli aamulla ja pitihän se heti kasata testiä varten. En laittanut (vielä) prikkoja, kun sen säätönupin ja vastuksen rungon välissä on kuitenkin prikka. En ihan heti usko että jousen päihin kaipaa erityisemmin prikkoja?

Ensikokemus laitteesta olikin sitten todella positiivinen. Pyörän kiinnitys on tukeva ja laitteen runko ei näyttäisi joustavan yhtään. Tacxin sai keinumaan sivuttain, mutta tämä ei keinu yhtään. Vastuksen rulla on helppo säätää sopivaksi rengasta vasten. Sitten se tuntuma! Ääntä lähtee vain vähän, voi olla että oma puuskutus on melkeinpä se kuuluvampi ääni :D . Uskoisin, että ääni hiljenee vielä hieman trainerirenkaalla. Vastusta on heti ilman viivettä ja se tuntuu lineaariselta. Tacx Swingissä polkee aluksi melkein tyhjää ja sitten se lyö kaamean kuminauhavastuksen päälle. Kiekko jää rullaamaan pienestäkin vauhdista polkemisen lopettamalla. Ei oikeastaan ollenkaan kuminauhamaista tuntumaa.

Rungon korkeutta voi säätää, mutta 700C-kiekolla ainoa sopiva on ylin asento, jolla rengas jää muutaman sentin korkeudelle lattiassa. Eli etupyörän alle tarvitaan kuitenkin koroke. Mukana tulee vastuksen runkoon jämäkästi sopiva pikalinkku ja esim. ratapyörän mutteriakseliin (tms.) soveltuva vaihtopalikka vasemmalle puolelle. Toinen vaihtopalikka on pikalinkun pään huomioivaa mallia.

JanneR
01.09.2009, 15.35
Mun Kinetic Rock & Roll Pro saapui myös tänään, mutta CRC veti kivat ja laite on ihan selkeästi näytekappale (putkissa ruostetta, maalissa klommoja, vastuksessa suorastaan urat). Jokunen rivi kohteliasta englantia lähti sähköpostilla juuri menemään ja nyt odotellaan mitä vastaavat.

OJ
01.09.2009, 16.05
Mun Kinetic Rock & Roll Pro saapui myös tänään, mutta CRC veti kivat ja laite on ihan selkeästi näytekappale (putkissa ruostetta, maalissa klommoja, vastuksessa suorastaan urat). Jokunen rivi kohteliasta englantia lähti sähköpostilla juuri menemään ja nyt odotellaan mitä vastaavat.
Noi muut kertoo tietty omaa kieltään, mutta noin yleisesti se kulutusjälki siinä rullassa on Kurtin testipukin renkaan kuluttama. Noi kaikki vastukset kun testataan ennen jakelua, niin kaikissa Kurteissa on se rullan kulutusjälki.

JanneR
01.09.2009, 18.02
Noi muut kertoo tietty omaa kieltään, mutta noin yleisesti se kulutusjälki siinä rullassa on Kurtin testipukin renkaan kuluttama. Noi kaikki vastukset kun testataan ennen jakelua, niin kaikissa Kurteissa on se rullan kulutusjälki.
Tuo olikin hyvä tieto, niin en turhaan siitä valittele heille.

Sain lopulta laitteen kasaan vaikka vähän osia puuttuikin. Lovellinen kartiolaakeri on kokonaan poissa ja tilalla ainoastaan pieni kartiolaakeri.
En ole uskaltanut hypätä satulaan, kun vähän epäilyttää tämän kiinnityksen turvallisuus. Kestääkö tuo muovinen pikalinkun pää?
http://www.flashscene.org/janne/IMG_1479_resize.jpg

Antti Kuitto
01.09.2009, 23.35
Nyt on Kurt testattu täälläkin! Ensimmäinen huomio pakettia avatessa kiinnittyi likaan suojamuovin sisällä. No, ilmeisesti kiinan pojat eivät ole niin turhan tarkkoja noiden vehkeiden kanssa, ja niinpä pieni ruosteenvärinen lika kuulunee mukaan pakkaukseen ja itse laitteeseen. Vehjes oli helppo pistää käyttökuntoon, mutta samalla huomio kiinnittyi aikamoisen huolettomasti tehtyihin hitsaussaumoihin treinerin rungossa. Pyörän kiinnitys tuntui melkoisen tukevalta ja treinerin leveys tekee siitä tukevan ajaa. Itse ajaminen tuntui melko realistiselta, joskin vastus vaikutti hieman normaalia kovemmalta nopeuteen suhteutettuna, mutta tällähän ei nyt toki ole onneksi mitään merkitystä vaan watit ratkaisevat. Lisäarvioita tulee jahka ajan jonkun kunnon treenin tuon kanssa, eilisiltainen flunssanalku vei sen verran voimia että tämän päivän treeni oli vaan kevyt tunnin pyörittely reilusti alle 200 watilla...

Matti H
02.09.2009, 07.07
Mulla oli Kurtin Pro Trainer käytössä viime talven. Todella tukeva laite. Varsin olennaista kun tällainen 95 kg vajaalla koordinaatiolla varustettua sikaa rymyää olohuoneessa putkelta. Missään vaiheessa ei tarvinnut kesken ajon kiristellä kiinnityksiä tms. senkun pyörä kiinni ja tunteja sisään. Ainoana miinuksena kovemmilla tehoilla polkiessa syntyvä, taloa tärisyttävä, meteli. Etupyörän alla on sopivan paksuinen kirja, ilman sitä asento on ikävän etupainoinen.

Tarttis varmaan aloittaa taas... :)

mrLoirot
02.09.2009, 07.51
Onko kukaan testannut, minkä renkaiden kanssa Kurtin vastukset pitävät vähiten ääntä? Trainerirenkaitahan näyttäisi olevan tarjolla ainakin Contilta, Vittorialta ja Taxcilta.

Sama kysymys koskee alusmattoa trainerin alle. Niitähän piisaa eri materiaaleista traineri- ja kuntolaitevalmistajilta ja lisäksi monenlaista mattoa saa metritavarana teollisuus-Etolasta. Mikä matsku vaimentaa tärinää ja ääntä alaspäin mahdollisimman tehokkaasti eikä värjää parkettia?

Oma tilanne on se, että traineri on tulossa Saksasta ja alakerran kotkan kanssa pitäisi pysyä väleissä ensi talvena.

PMoi
02.09.2009, 13.52
Sama kysymys koskee alusmattoa trainerin alle. Niitähän piisaa eri materiaaleista traineri- ja kuntolaitevalmistajilta ja lisäksi monenlaista mattoa saa metritavarana teollisuus-Etolasta. Mikä matsku vaimentaa tärinää ja ääntä alaspäin mahdollisimman tehokkaasti eikä värjää parkettia?

Mattoa hankkiessa äänenvaimennukseen trainerin alle kannattaa muistaa ettei sen tarvi olla täysikokoinen, voi tulla halvemmaksi...

di luca
02.09.2009, 14.29
Tuo olikin hyvä tieto, niin en turhaan siitä valittele heille.

Sain lopulta laitteen kasaan vaikka vähän osia puuttuikin. Lovellinen kartiolaakeri on kokonaan poissa ja tilalla ainoastaan pieni kartiolaakeri.
En ole uskaltanut hypätä satulaan, kun vähän epäilyttää tämän kiinnityksen turvallisuus. Kestääkö tuo muovinen pikalinkun pää?

Kannattaa ostaa metallipäinen linkku tuohon.

HeikkiO
02.09.2009, 14.36
Mattoa hankkiessa äänenvaimennukseen trainerin alle kannattaa muistaa ettei sen tarvi olla täysikokoinen, voi tulla halvemmaksi...
Trainerin kohdalle 10-15 mm paksu solumuovinen telttapatja ja sen päälle vaikka 10 mm kapalevy (tai muu vastaava) ettei trainerin jalat uppoa parkettiin asti. Täyskokoinen matto on siinä suhteessa parempi että hiki virtaa siihen malliin että voi olla työläämpää siivota hikilätäkkö parketilta kuin suojata se etukäteen.

--SJP--
02.09.2009, 14.38
Kannattaa ostaa metallipäinen linkku tuohon.
Jep, tätä minäkin suosittelen. Ei välttämättä kivaa jos tuo pettää kesken maksimivedon...

HeikkiO
02.09.2009, 14.43
Jep, tätä minäkin suosittelen. Ei välttämättä kivaa jos tuo pettää kesken maksimivedon...
Kannattaa laittaa palautetta puuttuvista osista, mukana pitää tulla metallinen linkku jonka päät sopii traineriin paremmin kuin esim. 105 ja DA linkut.

Sakari Kyrö
02.09.2009, 17.26
Nyt on Kurt testattu täälläkin!

Itse sain oman Kurtin paketin tänään. Paketissa oli mukana lista niistä osista joiden piti olla mukana, ja mitään ei puuttunut.

Mukana oli myös pikalinkku joka ilmeisesti on hyvinkin järeä.

Ohessa pari kuvaa paketin sisällöstä. (Tilasin samalla riser-renkaan, ja maton)

http://lh3.ggpht.com/_pZyApoWSbig/Sp554TEPoCI/AAAAAAAAGGY/9H4Z0iKQJJc/s512/DSC_0011.jpg

http://lh6.ggpht.com/_pZyApoWSbig/Sp552lBhsgI/AAAAAAAAGGU/9p_bongigzU/s720/DSC_0010.JPG

Illalla laitteen kokoaminen, ja huomenna ensilenkki.

Kysymys tähän väliin... Uskaltaako tuohon laitteeseen kylmästi iskeä kiinni hiilikuituratsun, vai pitäisikö hankkia joku romufillari jolla polkea?

Olenko ymmärtänyt oikein että hiilikuitu on joustamaton materiaali, eikä "väsyminen" ole mikään vaaratekiä, kuten metalleissa?

wanderer
02.09.2009, 18.10
Kysymys tähän väliin... Uskaltaako tuohon laitteeseen kylmästi iskeä kiinni hiilikuituratsun, vai pitäisikö hankkia joku romufillari jolla polkea?

Olenko ymmärtänyt oikein että hiilikuitu on joustamaton materiaali, eikä "väsyminen" ole mikään vaaratekiä, kuten metalleissa?Suosittelen vakavampaan ruhjomiseen halvempaa metallipyörää. Kaiken saa rikki trainerilla, ennemmin tai myöhemmin, tehoista riippuen...

OJ
03.09.2009, 16.56
Mä käytän ton Kurtin maton tyyppistä mattoa alimmaisena. Siinä päällä mulla on 20-25mm kumimatot trainerin jalkojen alla. Kun asuttiin kerrostalossa, niin alimmaisena oli vielä jotain laminaattilattian alusmattoa tms. eli ehkä 10mm paksuista suht jäykkää vaahtomuovilevyä. Ei haittaa äänet.

Lisäksi kannattaa hommata kunnon tuuletin. Mä kärvistelin ekan talven aika onnettoman puhaltimen kanssa ja viime talvena tuli hommattua 50cm överituuletin missä on joku 1hv moottori. Ykkösteho on ollut aikalailla riittävä tähän mennessä. Ensi talveksi on tarkoitus siirtää treenipiste kellariin, niin lämmöt ja meteli eivät enää haittaa.

Deve
03.09.2009, 18.33

Olenko ymmärtänyt oikein että hiilikuitu on joustamaton materiaali, eikä "väsyminen" ole mikään vaaratekiä, kuten metalleissa?
En ole ikinä trainerilla ajanut mutta jos se hiilikuitu kestää maantiellä kaikenlaista rääkkiä niin miksi se ei kestäisi trainerilla ajaessa sisällä?

--SJP--
03.09.2009, 20.59
Tämä minuakin on mietityttäny, alumiinifillari on ollu treinerissä kiinni. Ottaako fillari oikeasti siitä itteensä...?

Sakari Kyrö
03.09.2009, 22.24
En ole ikinä trainerilla ajanut mutta jos se hiilikuitu kestää maantiellä kaikenlaista rääkkiä niin miksi se ei kestäisi trainerilla ajaessa sisällä?

Suosittelen vakavampaan ruhjomiseen halvempaa metallipyörää. Kaiken saa rikki trainerilla, ennemmin tai myöhemmin, tehoista riippuen...

Tämä minuakin on mietityttäny, alumiinifillari on ollu treinerissä kiinni. Ottaako fillari oikeasti siitä itteensä...?

Asia on paljon pyörinyt päässä, ja aloin etsimään asiasta enemmän tietoa.

Rungon halkeaminen trainerin päällä ei huolestuta jos runkotakuu hoitaa uuden rungon tilalle. Ainakin Spessun takuusäännöissä ei ollut erikseen mainintaa siitä että harjoitusvastuskäyttö mitätöisi takuun.

Eri foorumeilla on selkeästi kaksi koulukuntaa. Yksi joka uskoo rungon hajoavan, ja toinen joka ei usko harjoitusvastuksen tekevän mitään hallaa pyörälle. Itse olen lukemani perusteella sitä mieltä että hiilikuitu saattaa jopa olla materiaalina paras mahdollinen myös harjoitusvastuskäyttöön. Siihen suurin syy on että hiilikuitu ei "väsy" samalla tavalla kuin metallit. Siitä erään bicycling-foorumilaisen informatiivinen postaus (http://forums.bicycling.com/eve/forums/a/tpc/f/671104717/m/8911015216?r=4421095216#4421095216).

Mene ja tiedä... Kun Spessu ei erikseen kiellä harjoitusvastuksen käyttöä, olettaisin että sen voi laskea normaalin käytön piiriin. Kyseessähän on kuitenkin polkupyörälle suunniteltu ja rakenettu laite.

Rock and Rollin keinuva liike poistanee hieman runkoon kohdistuvaa vääntöä. (ellei sitten siihen luota liikaa, eikä yhtään varo keinumista)

Kaiken lisäksi kun "Kurt" itse väittää (http://www.kurtkinetic.com/faq.php) että Rock 'n' Roll ei vahingoita hiilikuiturunkoa, en näe syytä hankkia erillistä pyörää traineria varten, vaikka maalaisjärki kovasti siihen suuntaan pukkaakin.

"Will the Rock N Roll damage my carbon fiber frame?

No. when properly mounted on to our trainer, absolutely not. In fact, the Rock N Roll is much BETTER for your carbon fiber frame than a stationary trainer. Because the side to side motion allows the bicycle to flex with your trainer (in response to your body) there is less stress on the rear stays of your bicycle."

Lopputulos on että kun rahat meni traineriin, ja huonosti sopivalla fillarilla on ikävä ajaa vaikka pyörä ei liiku minnekään, niin vaihdan takapyörän ja poljen iloisesti kunnes ehkä opin kantapään kautta totuuden asiasta.

Säästän rahoja vielä vähän aikaa, ja jos alkaa kuulua raksuvia ääniä takahaarukasta, niin arvoin tilannetta uudestaan. Olen kuitenkin melko kevyt kuski, enkä mikään hirveä tehopesä, joten eiköhän tuo runko pärjää.

wanderer
03.09.2009, 22.48
Antaa palaa vaan, jos luottaa runkotakuuseen.
Traineriin kiinnitettyyn pyörään saa kohdistettua erilaisia voimia, kuin tien päällä. Takahaarukan ja keskiön seudun fleksaamisen näkee trainerilla ajaessa selvästi, ja se ei voi pidemmän päälle olla vaikuttamatta putkien saumoihin. Kaljatölkkialumiinista runkoa pitäisin herkimpänä trainerikäytössä.Tube-to-tube -hiilarirungot ja paksun seinämävahvuuden titaanirungot lienevät varmimpia.

StePe
03.09.2009, 22.50
Tour-lehdessä vertailivat runkoon kohdistuvia voimia muutama vuosi sitten. Testin mukaan kuormitus trainerin päällä oli enimmäkseen pienempi kuin tiellä ajaessa. Artikkelin tiivistelmä: http://www.tour-magazin.de/?p=173

JanneR
04.09.2009, 08.04
Kannattaa laittaa palautetta puuttuvista osista, mukana pitää tulla metallinen linkku jonka päät sopii traineriin paremmin kuin esim. 105 ja DA linkut.

Juu, palautetta on annettu. CRC siis lähetti mulle demolaitteen uutena ja paketista puuttui muutenkin pari osaa tuon pikalinkun lisäksi.

CRC:ltä tuli vastausta, että pitäis laittaa vehje takas, mutta metallisella pikalinkulla tuo tosiaan toimii ihan mainiosti, niin pyysin nyt reilua alennusta seuraavasta tilauksesta. Tiedä sitten kuuluuko se heidän politiikkaansa. Vähän harmittaisi ruveta raahaamaan 25kg pakettia takaisin postiin ja sitten odottelemaan pari viikkoa rahoja...

kervelo
04.09.2009, 10.26
Kineticit alkavat loppumaan CRC:sta: jäljellä on enää sitä kiikkuvaa mallia. Hetken kun tässä vielä hidastelee, jää sitten sekin saamatta...:mad:

velo-moto
04.09.2009, 10.39
Jos Nuo Kineticit loppuu CRC:ltä niin tuolta (http://www.bikesnparts.nl/) ainakin saa.
Tilasin itse Kineticin Pro Trainerin ja homma hoitu hienosti englannin kielellä. Maksu hoitui PayPalin kautta.
Postikulut oli 27,50€ ja olisko viikko mennyt tilauksesta kun paketti tuli lähivalintataloon.

tappari
04.09.2009, 10.45
Toinen yritys...
Niin, että olisiko jollain tietoa mistä saisi tilattua "Tacx i-Magic Upgrade Kitin" edullisesti? Itsellä vanha tacx excel, siihen kun ei noi uudet softat käy:(, eikä viitsis kokonaan uutta ergotreineriä ostaa.
Auttakkee nyt toist häräs...:o kun ei noista ulkomaan nettikaupoista ole kokemusta.

LeJeune
04.09.2009, 12.59
Tappari, laitoin yksityisviestin.

tappari
04.09.2009, 13.46
Thanks, laitoin takas!

JanneR
04.09.2009, 14.24
Soittelin Tunturille ja siellä on kuulemma Rock & Roll Pro:ta kivasti varastossa OVH:lla 426e päivässä lähetettävissä vähittäismyyjille. Taidan pistää demovehkeeni takas CRC:lle ja käydä hakemassa paikallisesta liikkeestä uuden.

Sakari Kyrö
05.09.2009, 13.43
Eilen tuli vedettyä eka treeni Kurt Kinetic Rock n Roll:illa läpi.

Tykkään kyllä kovasti.

Ensimmäisenä isona plussana on laitteen tukevuus. Seisaaltaankin voi runnoa ihan olan takaa, eikä laite silti liiku lattialla.

Toinen plussa on tuo pieni sivuttaisliike. Sinänsä en usko että Rock n Roll antaa mitään kummoista keskivartalotreeniä, kuten mainoksissa väitetään, mutta tuntuma on paljon aidompi kun pyörä kallistuu hieman puolelta toiselle ajaessa.

Ranskan maahantuojalla ei ollut Pro-mallia varastossa, joten tilasin perus Rock n Rollin pienellä vauhtipyörällä. Se tuntuu riittävän omaan käyttöön ainakin tämän talven yli. Intervalleja ajaessa ajoin tehovaiheet 53 etulimpulla ja ketju takapakan keskivaiheilla.
Lepojaksot tiputin vain edestä ketjun pienelle limpulle.

Äänieristeenä on ainoastaan Kurtin oma matto, mutta ääni on, kuten joku jo mainitsi, enemmänkin suhinaa kuin aikaisemman Tacxin jyrinä. Suurin ero johtunee siitä että Taxcissa laitteen tärinä resonoi paljon voimakkaammin lattiasta.

Fillarin hiilikuiturunko ei näytä taipuvan juuri ollenkaan, joten Kurtin puheet siitä että ei vaurioita runkoa lienee totta.

Siinäpä ensimmäiset vaikutelmat. :)

Umpimähkä
07.09.2009, 10.58
Sallittaneen aloittelijalle tyhmät kysymykset?

Miksi harjoitusvastus? Miksei kuntopyörää?

Samu Ilonen
07.09.2009, 11.29
Lähettifirma soitti just. Kurt on jo melkein ovella. Iltalenkki saatetaan sittenkin ajaa sisällä.

:D

Btw, Akka on muuten digannut noita Taxc Antares rullia enempi kuin T1200:ia. Pyörii kivemmin kuulemma. Alkaa oleen testirata siis kunnossa vaikka sisävelo olisi paljon kivempi, nyyh!

asb
07.09.2009, 11.36
Sallittaneen aloittelijalle tyhmät kysymykset?

Kuntopyörien geometriat ja ajoasennot ovat mitä ovat. Harjoitusvastuksen kanssa voi ajaa samalla pyörällä ja ajoasennolla, millä muutenkin ajetaan. Kuntopyörät ovat jättimäisiä kapistuksia, kun vastus mahtuu vaikka sängyn alle piiloon

VesaP
07.09.2009, 11.37

Mun mielestä hyvä ergometri voittaa hyvän harjoitusvastuksen mennen tullen. Miksi, tässä muutama hyvä syy:

1. paljon tukevampi, ei heilu eikä keiku vaikka kuski tekis volttia pyörän päällä ja vaikka vetäisi minkälaista vetoa putkelta
2. paljon hiljaisempi, luulisin että kalliitkin vastukset pitävät aikamoista hurinaa ja surinaa kun rengas hinkkaa siihen ja ketjut rullaa, ergo ei pidä mitään ääntä. kuulee näinollen leffat paremmin telkkarista kun itse treeni on ihan hiljaista.
3. ei tartte antaa hien valua oman kalliin kilpapyörän päälle eikä lennä paskat ketjuista/renkaista pitkin seiniä kun ei ole ketjuja/renkaita.
4. oma kilpapyörä ei kulu kun se saa roikkua seinällä ja ergoa vain rääkätään.
5. voit ojentua ajaessasi putkelta kauemmaksi pyörästä antamaan rouvalle pusun ilman että on pelkoa että kaadut rähmällesi lattialle kun pyörä kaatuisi sinun kurotellessa siinä... tää nyt taitaa mennä tuohon kohtaan 1 periaatteessa, mutta niin tärkeä aspekti on tämä että laitoin omana numeronaan.

Warlord
07.09.2009, 13.16
Millaisilla kuntopyörillä tosifillaristit ajaa? Taitaa olla ainakin halvempaa ostaa hyvä vastus kuin hyvä kuntofillari.

VesaP
07.09.2009, 13.48
Millaisilla kuntopyörillä tosifillaristit ajaa? Taitaa olla ainakin halvempaa ostaa hyvä vastus kuin hyvä kuntofillari.

Se on totta että ergometri tulee kalliimmaksi mitä traineri. Tai en minä tiedä paljonko parhaimmat trainerit maksaa, parhaimmat ergot maksavat muutaman tonnin. En ole tosipyöräilijä, mutta oma ergoni on Tunturi T8 Alpha 300, johon on vaihdettu satulaksi Flite TT sekä polkimiksi Speedlayn Zerot. Originaalitanko on sen verta hyvä että sen olen jättänyt vakioksi mutta olen tankoon kuitenkin ruuvannut kiinni ZIPPin aika-ajolisätangot. Ajotuntuma parasta A-luokkaa tuolla, sen verran hyvä että jos ulkona on 1% mahdollisuus sadekuuroon tai siellä tuulee enemmän kuin 0.2m/s, tulee ajettua sisällä ennemmin. Vanha ja mukavuudenhaluinen...:rolleyes:

Edit: Ainiin, tuli mieleen yksi pointti. Jos on intohimoinen maastopyöräilijä, eikä halua satsata kilpapyörään, niin ergometrihan on ihan kuningasvärkki --> voi ajaa pitkää peekootreeniä vaikka ilman sileärenkaisen pyörän hankintaa. Tai sit pitäs vääntää maastikseen jotkut sliksit alle anyway mistä taas aiheuttaa kauheaa vaivaa aina. Ja ergolla voi aloittaa raivoikkaan treenauksen tulevia TourDeFranceja varten vaikkei omistaisi ainuttakaan poljettavaa pyörää. :) Trainerilla ei voi.

Samu Ilonen
07.09.2009, 13.55
Availin Kurtin lootaa. Ei tullut epäselväksi että onko eroa Taxc:iin. Rakenne on kyllä ihan erikoko- ja järeysluokkaa.

JanneR
07.09.2009, 18.18
Soittelin Tunturille ja siellä on kuulemma Rock & Roll Pro:ta kivasti varastossa OVH:lla 426e päivässä lähetettävissä vähittäismyyjille. Taidan pistää demovehkeeni takas CRC:lle ja käydä hakemassa paikallisesta liikkeestä uuden.

Jos joku vielä harkitsee Rock & Roll Pro:n hankintaa, niin vinkkinä että NextBikesta lähtee hintaan 399e.

Sakari Kyrö
07.09.2009, 23.40
Availin Kurtin lootaa. Ei tullut epäselväksi että onko eroa Taxc:iin. Rakenne on kyllä ihan erikoko- ja järeysluokkaa.

Totta... Samaa itsekin katselin kun rautaputkien seinävahvuus oli jotain 5mm luokkaa.

Toinen iso ero. Kun ajoin Taxcin trainerilla kotona, piti vaimon pistää telkkari lähes täysille että kuuli mitä siellä sanottiin. Kurt vain humisee, mutta ei ilmeisesti häiritse juuri ollenkaan.

Tänään taas vedin intervallitreenejä ja keksin ensimmäisen säätökohteen. Kun Rock n Rollin vastus on ruuvattu vakiokireydelle runkoon kiinni, on heilumisherkkyys 69kg kuskille vähän liian iso. Pitää kiristää kovempaa kumiklosseja vasten jotta pyörä ei vedä jojo-liikettä kun vispaa yli 110-120 kadenssilla.

Tykkään kyllä edelleen. Sprintti-intervalleja ei oikein voi tehdä kun nykyisellä normaalilla vauhtipyörällä on perstuntuma että järkevällä kadenssilla maksimiteho (53x12) pyörii jossain 500W tuntumassa.

Pro vauhtipyörällä maksimitehot lienee huomattavasti korkeammat.

Kertokaa muutkin omista käyttökokemuksista ja virittelysvinkeistä. .)

OJ
13.09.2009, 17.19
Tykkään kyllä edelleen. Sprintti-intervalleja ei oikein voi tehdä kun nykyisellä normaalilla vauhtipyörällä on perstuntuma että järkevällä kadenssilla maksimiteho (53x12) pyörii jossain 500W tuntumassa.

Pro vauhtipyörällä maksimitehot lienee huomattavasti korkeammat.
Mä en kyllä saa 53x12 välitystä edes pyörimään asiallisilla kierroksilla tolla mun Pro Trainerilla. Trainerilla on jotain sprinttejä tullut väännettyä 1000 watin tehoilla, mutta pienemmällä välityksellä. Teenkin kiritreenit ulkona maantiepyörällä kun trainerilla ne on vähän mitä on.

MikeM
13.09.2009, 19.25
Hommasitteko Kurtin sillä pyörivällä etupyörän tuella?
Toimiiko tuo rock and roll eli onko ajotuntuma oikeamman tuntuista?

Sakari Kyrö
14.09.2009, 15.19
Hommasitteko Kurtin sillä pyörivällä etupyörän tuella?
Toimiiko tuo rock and roll eli onko ajotuntuma oikeamman tuntuista?

Itselläni on tuo Rock and Roll tavallisella tuella kun pyörivää ei ollut saatavilla.

Mitä keinuntaan tulee, niin kyllä mielestäni ajotuntuma on oikeamman tuntuista. Kaikkein suurimman eron huomaa siinä että harjoitusten aikana ei tunnu siltä että takapyörä on kiinni ruuvipenkissä.

Toinen mitä mietin on OJ:n mainitsema että PRO-mallilla 53x12 ei pyöri järkevillä kierroksilla. Tämä on mielenkiintoista ja pitänee varmaan harkita tuon painavamman vauhtipyörän hankkimista. Omassa perus rokkenrollissa on vain pieni vauhtipyörä, ja parin minuutin intervalleja varten alkaa melkein vaihteet loppua kesken.

Pitää varmaan hankkia kadenssi tai tehomittari trainerin kaveriksi, sillä tällä hetkellä en yhtään ole varma siitä pysyykö tehot fiiliksestä huolimatta niin tapissa kuin Tacxilla jossa tehomittari oli sisäänrakennettu toiminto.

Kyllä Kurtillakin itse ajaa piippuun, mutta tehomittari olisi kyllä kiva lisä jotta näkisi miten paljon intervallien loppua kohti höllää.

OJ
14.09.2009, 16.32
Voisko olla jotain häikkää tossa sun vastuksessa kun 53x15 välityksellä ja 90 kierroksilla pitäisi tehojen olla ~440 wattia. 53x13 ja samat kierrokset tekee jo ~630 wattia. Jos parin minuutin intervallit menee 440 watilla, niin se on aika hyvin ja toi reilu 600 wattia on jo ihan sikana. Veikkaisin, että jossain on jotain vialla. Niin nämä siis pienellä vauhtipyörällä.

fiber
14.09.2009, 17.41
Entäpä Wattbike (http://fi.wattbike.com/)? Tarkoitus on tutustua tähän lähiviikkoina.

HeikkiO
14.09.2009, 21.37
About tuollaisia watteja pitäisi Road Machinesta saada (laskennallisesti):

km/h W km/h W
2 7 42 487
4 13 44 546
6 21 46 609
8 28 48 679
10 37 50 753
12 47 52 833
14 59 54 919
16 71 56 1012
18 86 58 1110
20 103 60 1215
22 122 62 1327
24 143 64 1446
26 168 66 1573
28 195 68 1706
30 225 70 1848
32 259 72 1997
34 296 74 2154
36 338 76 2320
38 383 78 2495
40 433 80 2678

For example, to calculate how much power is produced (http://www.kurtkinetic.com/powercurve.php) at a speed of 16.1mph while riding the Kinetic Road Machine, plug 16.1 in for “S.”

P = (5.244820) * (16.1) + (0.01968) * (16.1)3
P = (5.244820) * (16.1) + (0.01968) * (16.1) * (16.1) * (16.1)
P = 84.4416 + 82.13017
Power = 166.571 watts

Deve
15.09.2009, 13.38
Tuli tänään testattua tota Rock&Rollia, ja samalla tuli vedettyä se tunnin testi mikä tossa mukana tulleessa DVD:ssä oli. Ihan tyytyväinen pitää olla jos noi laskurit pitää paikkansa, pitäs irrota omista jaloista 360W/20min.

Niin ja tuli just huomattua että takarengas kyllä kerkes kulua tunnin ajossakin jo jonkun verran, onko tuo ihan normaalia että vastus kuluttaa renkaita paljonkin vai onko mulla tuo vastus laitettu liian lähelle rengasta? Ruuvasin sitä säätöä kuitenkin vain sen 4 puolikasta kierrosta niinkuin suositeltiin..

HeikkiO
15.09.2009, 14.37
Niin ja tuli just huomattua että takarengas kyllä kerkes kulua tunnin ajossakin jo jonkun verran, onko tuo ihan normaalia että vastus kuluttaa renkaita paljonkin vai onko mulla tuo vastus laitettu liian lähelle rengasta? Ruuvasin sitä säätöä kuitenkin vain sen 4 puolikasta kierrosta niinkuin suositeltiin..
Onko sulla vakio maantierengas? Tacx Training Tyre (http://www.bike24.com/p23812.html) ei kyllä tunnu kuluvan ollenkaan. Mä olen kiristänyt ruuvia vain sen verran ettei rengas luista, n. 3-3,5 kierrosta.

Deve
15.09.2009, 14.39
Ihan on normaali michelin pro 3 race alla.

OJ
15.09.2009, 16.38
Tosi hyvät tehot Devellä.

Kannattaa hommata Tacxin tai Contin rengas traineria varten.

abruzziamo
15.09.2009, 19.37
onkohan noita Kineticejä tulossa lisää ChainReactionCyclesiin, vai mistähän kannattais lähteä etsimään?

-jk-
19.09.2009, 18.30
Mitas suosittelisitte kyseisista (http://www.bike24.com/1.php?pitems=50;content=7;navigation=1;pid=69;menu id1=5;menuid2=0;mid=0;pgc=0)Bike 24n trainereista? Hintaa mielellaan alle 300 euroa ja aani ei saisi myoskaan olla kauhean kova, koska kellarissa silla olisi tarkoitus reenailla.

Tuo Elite Crono Mag Elastogel Cycletrainer 2009 vaikuttaisi ainakin houkuttelevalta.

abruzziamo
19.09.2009, 19.20
Elite:n Crono:lla äsken ottivat Vueltassa lämpöä ennen aika-ajoa. Näytti kelpaavan =) Tiedä sitten oliko joku "special" versio, mutta ihan samalta näytti. Itsekin voisi harkita tuommoista, kun ei ole hinnalla pilattu ja ei noita Kineticcejä meinaa löytyä.

-jk-
19.09.2009, 19.28
Elite:n Crono:lla äsken ottivat Vueltassa lämpöä ennen aika-ajoa. Näytti kelpaavan =) Tiedä sitten oliko joku "special" versio, mutta ihan samalta näytti. Itsekin voisi harkita tuommoista, kun ei ole hinnalla pilattu ja ei noita Kineticcejä meinaa löytyä.

No samaahan mina katsoin :) Kaiken lisaksi on halpa, kun katsoo, etta Suomen markkinoilla kyseista traineria myydaan lahemmas hintaan 300 euroa. Laitetaanpa tilaukseen..

tnurmine
23.09.2009, 09.44
Kokeilin eilen ensimmäistä kertaa tällaisella trainerilla "ajoa". Jo 5 minuutin jälkeen piti lähteä pyyhettä hakemaan, kun hikeä tuuppasi valtoimenaan. Samaten tangolle pyyhettä suojaksi. Varaston ovi oli auki pihalle, lämpötila noin 18C, shortsit, ilman paitaa.

Vedin reilun tunnin siinä ihan suht rauhallisesti sillain, etten hengästy, enkä kangistu.

Kaipa se vaan on niin, että ulkosalla se viima haihduttaapi sitä hikeä sen verran tehokkaasti? Mutta järkytys oli kyllä suuri, vaimokin kävi naureskelemassa :D

Tuulettimesta voisi olla hyötyä - sitä voisi sitten laittaa eteen tai taakse, riippuen haluaako ajaa myötä- vai vastatuuleen.

Benja
23.09.2009, 11.33
Tuulettimesta voisi olla hyötyä - sitä voisi sitten laittaa eteen tai taakse, riippuen haluaako ajaa myötä- vai vastatuuleen.

Hyvä lattiatuuletin lisää treenin mielekkyyttä ja vähentää siivoustarvetta merkittävästi. Mutta kannattaa lähteä pian ostoksille, sillä ainakin minulla oli vaikeuksia löytää sopivaa viime tammikuussa... Ja tangat suojaa pyörää ja pitää kaukosäätimen käden ulottuvilla http://www.saris.com/p-172-bike-thong.aspx

StePe
23.09.2009, 11.44
Kannattaa hommata Tacxin tai Contin rengas traineria varten.Säästääkö trainerirengas myös sitä trainerin akselia? Minulla ei renkaan kuluminen ole ollut missään vaiheessa ongelma, eikä rengas tunnu luistavankaan (useimmiten olen käyttänyt lähes loppuun ajettuja Open Corsia riittävästi kiristettynä). Jo lyhyenkin treenin jälkeen renkaan pinta saa varsin metallisen kiillon ja jossakin vaiheessa kiinnitin huomiota Tacxin akselissa näkyvään selvään uraan renkaan kohdalla.

matti loukonen
23.09.2009, 15.55
moi :D

käy katsomassa

www.fi/wattbike.com (http://www.fi/wattbike.com)
www.bikeplanet.fi (http://www.bikeplanet.fi)

matti loukonen
23.09.2009, 16.04
harjoitusvastus

sorry, wattbiken osoite oli väärin. pitää olla www.fi.wattbike.com (http://www.fi.wattbike.com)

htunkelo
23.09.2009, 16.15

Mulla on käytössä kolme tuuletinta. Kaksi puhaltaa eripuolilta etuviistosta naamalle/yläkroppaan ja yksi takaa selkään. Silti pitää olla pyyhettä sun muuta vermettä hien pyyhkimiseksi.

Mistähän saisi edullisesti riittävän tehokkaan teollisuuspuhaltimen?:p

apuajaja
24.09.2009, 12.03
Miettinyt Tacx T1680 Flown hankkimista.

Onko kellään kokemuksia tästä mallista, kuulisin mielelläni (käytön helppous, äänet, ajomukavuus yms)

Mistä kannattaisi hankkia? Postimyyntiliikkeiden hinnat näkyisi olevan jossain 300-330 euron maastossa halvimmillaan.

Sampe
24.09.2009, 14.14
Täälläkin Kineticin Rock & Roll Pro... Tänään toinen "testilenkki" ja kapistus vaikuttaa kaikinpuolin hyvältä. Ainoa pieni ongelma että mulla ne "ylemmät jalat" ts mihin pyörä tulee kiinni, ovat selvästi kallellaan oikealle, siis vaaka-akselin suhteen. Eli pyöräkin on häiritsevästi kallellaan oikealle :( Laitoin hiukan palikoita oikean tukijalan alle ja tilanne oli jo siedettävä, valmistajan ohjeen mukaan laitteen tulisi kuitenkin olla tasaisella pinnalla. Muilla vastaavanlaisia ongelmia? Asennusohjeiden mukaan kokosin, siks vähän ihmetyttää...

PMoi
24.09.2009, 17.36
Mistähän saisi edullisesti riittävän tehokkaan teollisuuspuhaltimen?:p

Pitäiskö olla jotain tälläistä (80x120ft):
http://www.windtunnels.arc.nasa.gov/pics/80x120/Fans_AC86_8018_3.jpg (http://www.windtunnels.arc.nasa.gov/80G.html)
http://www.windtunnels.arc.nasa.gov/pics/80x120/80by17.html

Missä se sun treenit tapahtuu?
Joo tuossa läntisessä siivessä mun fillari on trainerissä kiinni...

http://www.wichitaphotos.org/graphics/wsu_ua.wsu.windtunnel.2.jpg

Makke
25.09.2009, 04.39
Miettinyt Tacx T1680 Flown hankkimista.

Onko kellään kokemuksia tästä mallista, kuulisin mielelläni (käytön helppous, äänet, ajomukavuus yms)

Mistä kannattaisi hankkia? Postimyyntiliikkeiden hinnat näkyisi olevan jossain 300-330 euron maastossa halvimmillaan.

Itsellä kokemusta nyt reilut 200km ja olen erittäin tyytyväinen. Käyttö on helppo ja yksinkertainen. Mittarista näkee kivasti kaiken kaipaamansa tiedon, eikä meteli ainakaan itseäni ole haitannut. Itseasiassa yllätyin "hiljaisuudesta". Odotin pahempaa. Kokemusta ei ole muista vastaavista, joten vertaamaan en pysty eri malleihin, mutta mikään ei ainakaan toistaiseksi ole harmittanut.

Omani ostin Suomen urheilupyörästä (320e), mutta ainakaan nettisivuilla ei tuota mallia enään ole, mutta kysymällähän tuo selviää.

apuajaja
25.09.2009, 10.03
Tänx, vahvistaa ostopäätöstä!

JuhaH
30.09.2009, 11.32
Minkä hintainen laite tuo Kurt Kinetic harjoitusvastus on?
Mistä kannattaisi hankkia?

JuhaH
30.09.2009, 11.49
Jos joku vielä harkitsee Rock & Roll Pro:n hankintaa, niin vinkkinä että NextBikesta lähtee hintaan 399e.

Täältä löytyikin jo vastaus

TimoP
01.10.2009, 09.48
Täältä löytyikin jo vastaus

Ja ettei tartte Turkuun lähteä tai olla yhteydessä, niin ihan Tampereeltakin pitäisi saada: http://www.signature.fi/bike.html. (http://www.signature.fi/bike.html) Hinnasta en tosin tiedä.

Ja juu, en ole kyseisen puljun kanssa tekemisissä muuten kuin korkeintaan asiakkaana.

kervelo
01.10.2009, 09.51
...niin ihan Tampereeltakin pitäisi saada: http://www.signature.fi/bike.html. (http://www.signature.fi/bike.html) Hinnasta en tosin tiedä...

Tuohan oli hyvä uutinen. Vielä kun ne eri mallien hintatiedot saisi näkyviin sivuille...

PatilZ
01.10.2009, 10.23
Uusimmassa Cycling plussassa trainereita vertailussa.

apuajaja
02.10.2009, 12.22
Itsellä kokemusta nyt reilut 200km ja olen erittäin tyytyväinen. Käyttö on helppo ja yksinkertainen. Mittarista näkee kivasti kaiken kaipaamansa tiedon, eikä meteli ainakaan itseäni ole haitannut. Itseasiassa yllätyin "hiljaisuudesta". Odotin pahempaa. Kokemusta ei ole muista vastaavista, joten vertaamaan en pysty eri malleihin, mutta mikään ei ainakaan toistaiseksi ole harmittanut.

Tähän sama. Kaksi harjoitusta takana Tacx Flowlla ja erittäin positiiviset kokemukset. Mittariston näyttö selkeä, kaikki oleellinen informaatio saatavilla (pitääkö Watit yhtä todellisuuden kanssa, en tiedä vielä). Ainakaan minä en saanut tuntemusta että ajaisi jossain pehmeällä pururadalla.

Claes Ohlssonilta hankitun perustuulettimen kanssa hikoilukin on paljon ennakoitua vähäisempää.

Seurataan miten Michelin Pro Race kestää..

-jk-
03.10.2009, 13.24
Mitas suosittelisitte kyseisista (http://www.bike24.com/1.php?pitems=50;content=7;navigation=1;pid=69;menu id1=5;menuid2=0;mid=0;pgc=0)Bike 24n trainereista? Hintaa mielellaan alle 300 euroa ja aani ei saisi myoskaan olla kauhean kova, koska kellarissa silla olisi tarkoitus reenailla.

Tuo Elite Crono Mag Elastogel Cycletrainer 2009 vaikuttaisi ainakin houkuttelevalta.

Tulikin lopulta tilattua Sakemanneista (Bike 24) tuo Tacx Satori T1850 Cycletrainer. Aamulla kasasin ja äskein ajoin hieman yli tunnin verran. Todella tukevan ja hyvänoloinen vekotin kymmenellä eri vastuksella.

JuhaH
03.10.2009, 15.46
Kaipaisin käyttäjien kommentteja.
Olen kahden vaiheilla, ostanko Kurt Kinetic,"rock an roll", vaiko Tack 1680 Flouwn. Noiden hinnoissa ei kovin merkittävää eroa ole, toimivuus on tärkeämpi. Tarkoitus tehdä kuntoutus- ja peruskuntotreeniä kotioloissa.
Muutama viikko menee vielä ennen kuin pääsen kyynärsauvoista ja pystyn pyörän päälle nousemaan.

OJ
03.10.2009, 20.52
Olen kahden vaiheilla, ostanko Kurt Kinetic,"rock an roll", vaiko Tack 1680 Flouwn. Noiden hinnoissa ei kovin merkittävää eroa ole, toimivuus on tärkeämpi. Tarkoitus tehdä kuntoutus- ja peruskuntotreeniä kotioloissa.
Muutama viikko menee vielä ennen kuin pääsen kyynärsauvoista ja pystyn pyörän päälle nousemaan.
Kurt Kinetic Pro Trainer pieksää Flow:n mennentullen. Tietty toi Flow mittailee kaikenlaista omalla mittarillaan ja Kineticiin pitää hommata mittari erikseen. Mä en tosta Rock 'n' Rollista niin välitä, mutta monet tuntuvat tykkäävän. Tacxit ja Elitet ei mun mielestä pärjää ajotuntumallaan Kurt Kineticille. Tosin pidemmän ajan kokemusta mulla on vaan tosta Pro Trainerista kun aikaisemmin omistamallani Tacxilla ei paljon napannut polkea.

Sakari Kyrö
03.10.2009, 21.34

Olen OJ:n kanssa samoilla linjoilla. Omistin viime talvena Tacxin Flown, ja tykkäsin kovasti wattimittarista. Flow on täynnä toimintoja hintaansa nähden, mutta nyt kun olen muutaman viikon omistanut Kurtin Rock 'n Roll:in, niin en välttämättä menisi takaisin Tacxiin.

Miksi?
1. Laitteen rakenne. Kurt on niin järeätä tekoa, että sitä ei yrittämälläkään saa rikki. Jos saa, niin heillä on elinikäinen takuu, ilman pientä pränttiä.

2. Ajotuntuma. Tacx on loistopeli jos haluaa ajaa wattien mukaan, ja säätää trainerinsa niin että kadenssista riippumatta vastus on sama. Kurt on sinänsä superlooginen, että tuntuma vastaa ajoa tiellä. Miten kovempaa ajaa, sitä enemmän pitää tehdä töitä.

Suosittelen Kurt:ia, mutta en usko että pettyisit Tacxiinkaan.

JuhaH
04.10.2009, 12.12
OJ sekä Sakari Kyrö näyttävät olevan samoilla linjoille, siis Kurt Kinetic.
Kiitos asiantuntevista vastauksista.
Laitan tilaukseen ensi viikon aikana.

SeWentwenty
04.10.2009, 16.12
Itse taidan tilata saksanmaalta tuon Flow:n. Jos vaikka alkaisi wattien kanssa leikkimään. Uusi pyöräkin tulossa ensi viikolla, joten pakko sillä on jossain polkea. :)

wanderer
04.10.2009, 21.36
Nyt on muutama treeni Kurtin Road Machinella takana ja tyytyväinen olen.
Tuon viitsii vielä ottaa kisapaikalle mukaan, mutta ainakin rokkimalli on niin järeän kokoinen ja painoinen, että ei tulisi mieleenkään. Sellainen ei mun kämppään mahtuis minnekään...

vehvis
05.10.2009, 10.39
Köyhänä IT-orjana jouduin tyytymään budjettivaihtoehtoon, ja tilasin Tacx T1435 Sirius Soft Gel Trainer -nimihirviön CRC:stä. Ainakin vauhtipyörä painaa enempi kuin 100e kapistuksissa, ja käsittääkseni tämä on hyvä asia. :p

Edit: Pistetään nyt linkkikin vielä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15262

dar_k
05.10.2009, 10.53
Tässä myös katselemassa traineria talvikaudeksi ja tuon Kurt Road Machinen totesin itsekin olevan arvostelujen perusteella hyvää tekoa. Eipä se tääläkään ole kuin ruusuja saanut. Tuo Rock & Roll vaikuttaa vähän isolta ja kömpelöltä omaan yksiöön.

Eiköhän se Road Machine lähde tilaukseen!

JuhaH
05.10.2009, 12.36
Nyt on muutama treeni Kurtin Road Machinella takana ja tyytyväinen olen.

Olisi kiva tietää,
Mistä hankit? Paljonko maksoi?

wanderer
05.10.2009, 12.41
Olisi kiva tietää,
Mistä hankit? Paljonko maksoi?
Parisen sataa, briteistä. En silloin tiennyt sitä saatavan myös Suomesta. Nyt tilaisin Nekalan lähikaupasta (Signaturelta), jos olisin hankkimassa.

JuhaH
05.10.2009, 12.45
Parisen sataa, briteistä. En silloin tiennyt sitä saatavan myös Suomesta. Nyt tilaisin Nekalan lähikaupasta, jos olisin hankkimassa.

Kiitos vastauksesta Tarkoititko Nekalan lähikaupalla Samua vai Bikelabpia?

Mikko
05.10.2009, 17.32
Ei pelkkä vauhtipyörän paino kerro koko totuutta. Myös vauhtipyörän pyörimisnopeus on merkitsevä muuttuja ja äkkivilkaisulla voisi kuvitella Tacx:issa vauhtipyörän pyörivän vimmatummin Kurttiin verrattuna.

OJ
05.10.2009, 17.44
Ei pelkkä vauhtipyörän paino kerro koko totuutta. Myös vauhtipyörän pyörimisnopeus on merkitsevä muuttuja ja äkkivilkaisulla voisi kuvitella Tacx:issa vauhtipyörän pyörivän vimmatummin Kurttiin verrattuna.
Onhan Tacxissa pienempi rulla kuin Kineticissä, eli vauhtipyörä puörii nopeammin samalla renkaan pyörimisnopeudella, mutta Kurtin tuntuma on silti paljon parempi. Painoeroa ei Kurtin pienellä vauhtipyörällä ja Tacxin vauhtipyörällä ole kuin ~200g, mutta Kurtin vauhtipyörän halkaisija on niin paljon isompi, että liike-energiaa siihen sitoutuu paljon enemmän. Pääasia että sillä trainerilla tulee ajettua.

AimoS
06.10.2009, 18.31
Mistähän tuollainen RoadMachinen löytää? Helsingin seudulta, mieluiten tilaisin netistä / postitse, Suomesta tai ulkomailta.

Torppis
06.10.2009, 22.06
Tacxilla poljet PK:ta watteja vastaan. Vastus muutetaan ohjainyksiköltä.
Täydet watit (joita saa liian vähän) koneessa ja pitää roplata näppistä...nurin.

Elite, Kurt ym vastus muuttuu vaihteita vaihtaessa.
Pystyy vauhtileikittelyyn, watit humpsahtaa 200-1000 hetkessä. Suosittelen.

OJ
06.10.2009, 23.06
Täydet watit (joita saa liian vähän) koneessa ja pitää roplata näppistä...nurin.

jossain on aika pahasti vikaa jos ei pysy trainerilla pystyssä, oli näppis tai ei. Nestevastus on kyllä parempi, mutta ei sen takia, että sillä pysyy paremmin pystyssä.

Jos sähkövastuksesta saa irti 500-600 wattia, niin sen kyllä pitäisi piisata kunhan ajaa yli kolmen minuutin vetoja. Jos 500-600 wattia ei riitä +3min vedoissa, niin sitten on aika kova kuski.

EePee
06.10.2009, 23.44
Kiitos täällä jaettujen kokemusten Kurtin rokkenrolli on tilauksessa. Vaikka ei ole vielä minkäänlaista kokemusta koko vehkeestä, mietin jo mistä lisähupia ja tekniikkafriikille räplättävää ajon ajaksi. Laite tuntuu epäilyttävän yksinkertaiselta. :p Onko kellään kokemuksia, huomioita tai muita mietteitä näistä? Tai muita ehdotuksia viihtyvyyden lisäämiseksi?

Kurtin omalla mittarilla voisi ihmetellä virtuaaliwatteja (tai lähinnä niiden vähyyttä)
http://www.kurtkinetic.com/power-computers-c-22-l-en.html
Tuleeko mieleen muita keinoja wattien esiinsaamiseksi?

Tää on ihan mielenkiintoinen, graffat ei kyllä päätä huimaa.. Ei ihan Eliten tai Tacxin tasoa.
http://www.kurtkinetic.com/kinetic-netathlon-cycling-software-p-130-l-en.html

Nämä lienevät sitten ihan laitteesta irrallisia videoita, jossa joku koutsi Troy piiskaa ajamaan kovempaa, kuin Anne Sällylä aikanaan..
http://www.kurtkinetic.com/dvds-virtual-reality-c-3_19-l-en.html

Näillä on ainakin mielenkiintoiset nimet..
http://www.kurtkinetic.com/dvds-competition-series-c-3_13-l-en.html

AimoS
06.10.2009, 23.48
Mistä tilasit Kurtin?

villef
07.10.2009, 14.10

Mulla on halvempi "tuulivastuksella" oleva Tacx, jota ohjataan kuten Kurttia (eli kovempi vauhti = kovempi vastus).
Olen ollu erittäin tyytyväinen, mutta kieltämättä tuo putkelta ajomahdollisuus kiinnostaa..
Tuota mallia ei näköjään enää ainakaan Tacxin sivuilla olekaan..

Torppis
07.10.2009, 15.15
jossain on aika pahasti vikaa jos ei pysy trainerilla pystyssä, oli näppis tai ei. Nestevastus on kyllä parempi, mutta ei sen takia, että sillä pysyy paremmin pystyssä.

Jos sähkövastuksesta saa irti 500-600 wattia, niin sen kyllä pitäisi piisata kunhan ajaa yli kolmen minuutin vetoja. Jos 500-600 wattia ei riitä +3min vedoissa, niin sitten on aika kova kuski.
Löin vaan löylyä kun Tacxin käyttötapa ei miellytä. Mulla on Tacx Flow ja siihen pystyy naputtelemaan 390W valmista vastusta ja loput polkemalla. Onkohan taas kyseessä normihomma...vikaa käyttäjässä. Onneksi täällä on hyviä ja viisaita auttajia.
Eikä sillä kaatuile...oli löylyä...eturengas puhkesi kun oli kivi jäänyt väliin:)
Yhteensopiva Polarin sykevyölle, josta plussaa.

OJ
07.10.2009, 16.13
Löin vaan löylyä kun Tacxin käyttötapa ei miellytä. Mulla on Tacx Flow ja siihen pystyy naputtelemaan 390W valmista vastusta ja loput polkemalla. Onkohan taas kyseessä normihomma...vikaa käyttäjässä. Onneksi täällä on hyviä ja viisaita auttajia.
Eikä sillä kaatuile...oli löylyä...eturengas puhkesi kun oli kivi jäänyt väliin:)
Yhteensopiva Polarin sykevyölle, josta plussaa.
Kävikin mielessä, että onkohan Abdoujaparov siellä langan toisessa päässä:D

No toi 390 wattia ei ole kyllä kovin paljon. Jostain mulle oli jäänyt mieleen, että joku 500-600 wattia olisi maksimi mitä noista Tacxeista saa irti, mutta tuntuma on tietenkin mitä on.

KK on hyvä vaikka ei hienoja käppyröitä piirräkään.

EePee
07.10.2009, 16.24
Mistä tilasit Kurtin?

No itse asiassa sen verran on myönnettävä, että "tilaus" oli soitto Vantaan Bike Planettiin ja pyyntö pitää laitetta hetken. Kävin tänään hakemassa sieltä viimeisen, myymälässä pölyttyneen rokkenrollin pois kuleksimasta. En halunnut mainostaa, ettei joku ehdi ensin! :D

On ainakin tukevan tuntuinen laite. Painaakin kuin synti!

majis
07.10.2009, 17.10
tämä on ihan yes, watteja lähtee niin paljon kuin jaloista lähtee, eikä kaadu edes pahoissa kurveissa.
http://www.ivanhoecycles.com.au/images/uploads/wt_elite_wless_digital_fluid.jpg

StePe
07.10.2009, 17.11
No toi 390 wattia ei ole kyllä kovin paljon. Jostain mulle oli jäänyt mieleen, että joku 500-600 wattia olisi maksimi mitä noista Tacxeista saa irti, mutta tuntuma on tietenkin mitä on.Tacx Flowsta en tiedä, mutta ainakin Basicissa saa tilattua maksimissaan 990 W (tosin vastus ei riitä tuohon tehoon kovin pienellä nopeudella). Joskus slope-moodissa tuli testattuakin, että Tacxin kanssa sai punnerrettua yli 1000 PowerTapin wattia, vaikka Tacxin oma näyttö taisikin siinä vaiheessa näyttää alle 900 W tehoa.

Jossakin vaiheessa loppukesästä testailin pikaisesti tuon Basicin säädön tarkkuutta tehoasetuksella, mutta testiaineisto hukkui muussa tohinassa (tuli nollattua PowerTapin mittari ennen tietojen siirtoa). Muistaakseni tulokset olivat kuitenkin hyvin epäjohdonmukaisia. 200 ja 300 watilla alhaisella nopeudella oli teho aika tarkka, mutta nopeutta lisätessä teho tippui reilusti (ainakin PowerTapin mukaan). 400 W käytös olikin sitten aivan toisenlainen (vauhtia lisätessä teho kääntyikin yllättäen nousuun - taisi olla parhaimmillaan yli 500 W).

OJ
07.10.2009, 17.34
Tacx Flowsta en tiedä, mutta ainakin Basicissa saa tilattua maksimissaan 990 W (tosin vastus ei riitä tuohon tehoon kovin pienellä nopeudella). Joskus slope-moodissa tuli testattuakin, että Tacxin kanssa sai punnerrettua yli 1000 PowerTapin wattia, vaikka Tacxin oma näyttö taisikin siinä vaiheessa näyttää alle 900 W tehoa.

Jossakin vaiheessa loppukesästä testailin pikaisesti tuon Basicin säädön tarkkuutta tehoasetuksella, mutta testiaineisto hukkui muussa tohinassa (tuli nollattua PowerTapin mittari ennen tietojen siirtoa). Muistaakseni tulokset olivat kuitenkin hyvin epäjohdonmukaisia. 200 ja 300 watilla alhaisella nopeudella oli teho aika tarkka, mutta nopeutta lisätessä teho tippui reilusti (ainakin PowerTapin mukaan). 400 W käytös olikin sitten aivan toisenlainen (vauhtia lisätessä teho kääntyikin yllättäen nousuun - taisi olla parhaimmillaan yli 500 W).
Oliko toi 1000 W hetkellinen teho vai 5-10 sekunnin teho? Toi on aika hyvin.

StePe
07.10.2009, 18.14
Oliko toi 1000 W hetkellinen teho vai 5-10 sekunnin teho? Toi on aika hyvin.Kyllähän tuo peruskuntoilijalle riittää. Taisi tuo yli 1 kW olla yli 5 s keskiteho. Tarkoitus oli vaan kokeilla, onko Tacxilla mahdollista päästä yli 1000 W, kun normaalisti kuitenkin jo 500 W tuntuu Tacxilla niin pahuksen raskaalta verrattuna vastaavaan tehoon tien päällä.

OJ
07.10.2009, 18.24
Kyllähän tuo peruskuntoilijalle riittää. Taisi tuo yli 1 kW olla yli 5 s keskiteho. Tarkoitus oli vaan kokeilla, onko Tacxilla mahdollista päästä yli 1000 W, kun normaalisti kuitenkin jo 500 W tuntuu Tacxilla niin pahuksen raskaalta verrattuna vastaavaan tehoon tien päällä.
Mulla 500 wattia tuntuu aika pirullisen raskaalta ihan missä vaan jos pitää ajaa edes toista minuuttia. Toisaalta mun treeni on vaan pidempiä vetoja.

Lasse
07.10.2009, 21.21
Kävikin mielessä, että onkohan Abdoujaparov siellä langan toisessa päässä:D

No toi 390 wattia ei ole kyllä kovin paljon. Jostain mulle oli jäänyt mieleen, että joku 500-600 wattia olisi maksimi mitä noista Tacxeista saa irti, mutta tuntuma on tietenkin mitä on.

KK on hyvä vaikka ei hienoja käppyröitä piirräkään.
Joo kuten Stepekin tossa jo huippu tehoillaan vinkkasi Tacx huhu ei pidä paikkansa.
Mulla sekä Flow että Fortius ja kummallakin mullakin ollu 300m maksimi teho testissä. Huiput lähes 800w ja keskiteho 580w niin että Flowlla ollut hiukan alempi lukema ja Fortiuksella korkeampi.
Tuo kalibrointi ajo Flowlla on hiukka mysteerinen välillä 100w tuntuu 200w:lta josko tässä olis jotain?
Fortiuksen tehot ollu Polarin kanssa kyllä aika lähekkäin (silloin kun Polar toimii) eroa ollu n.10w paitsi kun mäkeä ajanut korkealla kadenssilla ja isommalla välityksellä Polarin tehot on ollu suoran tien luokkaa ja eroa Tacx Fortiukseen jopa yli 100w, tässä tapauksessa luotin enemmän kyllä Tacx:iin ihan sykkeiden ja hikoilun perusteella. :D

Sampe
07.10.2009, 23.56
Kineticin Rock & Roll Pro... "ylemmät jalat" ts mihin pyörä tulee kiinni, ovat selvästi kallellaan oikealle, siis vaaka-akselin suhteen. Eli pyöräkin on häiritsevästi kallellaan oikealle
Syy löytyi: alajalkojen kiinnityslevyn taaemmat kierteet porattu vinoon. Soitto tunturille ja uus alarunko tuli kahdessa päivässä. Oli ollu yks samanlainen tapaus aiemmin.
On kyllä hyvä peli kaikin puolin! Tänään tuli eka kertaa oikein reenattua vehkeellä ja hyvin tuntu vastusta löytyvän 45" vedoille.

EePee
08.10.2009, 00.48
Vasta pieni kokeilu Rock n' Rollilla takana. Erinomaiselta hankinnalta tuntuu. Tuntuma on kohillaan. Tuli näköjään tämä dvdkin mukana: http://www.kurtkinetic.com/spinervals-23.0-time-savers-p-101-l-en.html

Samu Ilonen
08.10.2009, 08.06
Syy löytyi: alajalkojen kiinnityslevyn taaemmat kierteet porattu vinoon. Soitto tunturille ja uus alarunko tuli kahdessa päivässä. Oli ollu yks samanlainen tapaus aiemmin.
On kyllä hyvä peli kaikin puolin! Tänään tuli eka kertaa oikein reenattua vehkeellä ja hyvin tuntu vastusta löytyvän 45" vedoille.

Niissä on ollut myös ns. Pulttivikaa. Ne isot kiinnepultit on ollut huonoilla kierteillä. Ja hauskan asiata teköö M14x1,5 pulttikoko...hieno 14mm kierre.

Samu Ilonen
08.10.2009, 10.29
BTW, Tacx:in renkaaseen ottava rulla on 30mm, Kurtissa 54mm. Vahtipyörän koot vastaavasti 100 ja 190mm!, lisämokkulalla joka lisää painoa juuri sinne missä se tuntuu. Mulla on 3 traineria nääs, 2 Taxc:ia ja yksi Kurt. Ja Taxcin rullat.

Ajoin just pikku testilenkin Rock-and-rollilla.

-keinunta ohjeen mukaan perusäädettynä on just hyvä, XL-koon fillarilla noin+-20mm, tuntuu hyvältä ja säästää fillaria.
-kiriepäpuhtaasti reuhtomalla putkelta ei tuntunut järkevältä 53/12 tuumalla...heilui aika rajusti samalla säädöllä. Tehoa meni vain ~1100W kun oli liikaa tuumaa. Kurt vain nauroi perässä....ei hyydy, ei. Kirin jälkeen kyllä kannataa pyörittää, Kurt tuuppaa ku vanha epähetero.
-300W on jo ihan lämmittävä teho sisällä kun sen saa powertappii avg tilaan useamman mnuutin ajaksi.
-400W...ja ei pyörörinyt montaa minuuttia, vain muutaman. Karsia hiksa. Huano vire, jos vaikka alkaisi reenaan....taas tuli selväksi paljoko on eroa jos ajaa 300W tai 400W tai....ero on suurempi kuin numeroissa äkkiseltään luulisi.
-ääni on kerrankin siedettäva eikä haittaa musiikin kuuntelua paljoakaan.
-tärkein eli "tatsi...kerrankin ei korpea se vikinä ja nykiminen. Ihan 100-0 noita Taxc:eja parempi!

EePee
08.10.2009, 14.00
Milläs watteja mittailit? Powertapilla vai? Tapin omaan näyttöön vai johonkin muuhun? Kurt on kyllä erinomainen laite. Vauhtipyörä on julmetun kokoinen, pyörii itekseen varmaan minuutin. En edes vielä tiedä, onko mulla pienempi vai isompi limppu. Hieman on vain karu peli, kaipaa kelloja ja pillejä! Hommaa myyntiin, niin tuun ostoksille..:D

Samu Ilonen
08.10.2009, 16.39
Mulla oli Powertap-kiekko kiinni siinä.