PDA

Näytä tavallinen näkymä : Luontokokemuksia lenkeillä?

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Pekka L
06.01.2007, 16.39
Minkäslaisia juttuja on jäänyt lenkeiltä mieleen? Itsellä muistui mieleen tänään pururadalla kun viime talvena hiihtolenkillä näin lumikon. Juoksi matalassa ojassa piiloon. Pysähdyin ja jäin katselemaan. Sieltä kohta nousi näreen takaa pieni pää ja siinä katseltiin toisiamme. Elikko osoittautui uteliaaksi. Kirmaili siinä sinne tänne, uskaltautui lähemmäs ja lähemmäs. Muutamaan otteeseen tuli n. metrin päähän katsomaan ja vipelsi taas pois tullakseen takaisin. Kyseessä taisi olla poikanen, en ole ihan varma minkä kokoinen täysikasvuinen lumikko on. Tuo oli keskikokoisen k**vän kokoinen. Varmaan 5min sitä seurailin kunnes alkoi tulla kylmä ja jatkoin matkaa.

Hauskoja juttuja tuollaiset ja hyvälle mielelle tulee väkisin.:) Ei tarvi olla eläinjuttuja, joku poikkeuksellinen juttu luonnossa voi olla yhtä mieleenpainuva.

Fin-76
06.01.2007, 16.57
Fillaroidessa oon nähtyt hirviä, valkohäntäpeuroja, rusakoita...no niitä nyt näkee muutenkin ja muutamalla polulla myös korppeja :)

Talisker
06.01.2007, 17.57
Vesilahden Klaus Kurjentien yllä kurkiaura ja Laukon kartanon seuduilla
laukonpeurat ovat toistaiseksi osuvimmat havainnot samalle lenkille.

Mustalaissuon laidalla nähtiin pyrstötiaisia, kun oli ornitologi mukana.

EQUES
06.01.2007, 18.20
Kesäiltasella näin vaskikäärmeen (Anguis fragilis), joka kimmelsi sateenkaaren kaikissa väreissä. Kerran autoin maantieltä nuoren töyhtöhyypän (Vanellus vanellus); hänen veljensä ja sisarensa taisivat jäädä toiselle pientareelle... Ja se päivä on hyvä päivä, jona ylitse hoipertaa punapää palokärki (Dryocopus martius)!

Gynis
06.01.2007, 18.57
Useasti on tullut nähtyä eläinten raatoja maantien varressa.:D

Henki Hieveri
06.01.2007, 18.57
Pupunurmi on Helsingissä mainitsemisen arvoinen kohde. Se on Kalasataman metroasemaa vastapäätä, Itäväylän toisella puolella. Parhaimmillaan 13 villikania.

Kaksi huuhkajaa.
Yksi hirvi.
Kyitä. Polvijärven Solan tie oli yksi kyinen ajoväylä.
Amerikanjääkuikka, pähkinänakkeli, onhan noita...

wanderer
06.01.2007, 19.09
Pyöräillessä ja suunnistaessa on tullut nähtyä kaikennäköistä.
Peuroja, kauriita ja hirviä. Metsoja, pyitä ja teeriä. Jäniksiä ja rusakoita. Utelias city-kettu ja kesyhköjä oravia. Joutsenia, kurkia ja hanhia.

Etelä-Hervannan metsien karhun tapasin toissasyksynä Hervantajärven päässä, mutta ei kantti kestänyt mennä näköetäisyydelle :eek:. Karjui sen verran pahanoloisesti, kun minä aluksi menin vastaamaan ääneen luullessani aluksi vastassa olevan hirven..

Hauska tapaus oli Vanhalla Hervannantiellä eteen pompannut peura, joka aikansa hyppi tasajalkaa edessäni kunnes poistui metsikköön (säikäyttää muuten aika pahasti). Maastolenkeillä on useampaan kertaan tullut yllätettyä hirvilauma, jota on päässyt hetken peesaamaan.

Maantielenkeillä surullisia luontokokemuksia ovat ne lukuisat yliajetut luontokappaleet. Kerran nostin pientareelle lehtokurpan poikasen, jonka emo ja sisarukset olivat littanana vieressä :(. Vihaksi pistää, mutta eipä kai noille mitään voi. Toivottavasti on edes yritetty väistää.

Ines
06.01.2007, 21.15
täällä korvessa näkyy kaikkea mahdollista, pihapiirissä asuu muuten tuommoinen mainittu lumikko ja on kovasti hauskan näköinen pikkupeto, vakiokaveri lenkillä on hirvi metsäautotiellä, samoin supikoira, kettuja, viirupöllö, lehtopöllö ja metso, joka hiukka huomauttelee ajamisestani, mutta väleissä ollaan kuitenkin. Suurimman säväyksen on viime viikkoina antanut karhun jäljet, joita muutkin ovat käyneet pälläämässä... toivottavasti talviuniltaan herännyt PUH on vaan läpikulkumatkalla... syksyisin saan aamutuimaan nauttia kurkien hieman persoonallisesta, ei ehkä kovin kauniista, laulusta , hieman siirtyilevät kauemmaksi reitiltäni.... ai niin onhan täällä ilveksiä yhä lisääntyvässä määrin ja metsäkauriita, joiden vuoksi ilmeisesti ovat tänne saapuneet...

Fillarimies
06.01.2007, 21.53
Onhan nuita poroja tullu vastaan, (ne hymyilee vittumaisesti):D
Ja sitte jäniksiä on tullu vastaan ja marjastajia myös..:p

VesaP
06.01.2007, 21.56
Tuolla toisaallakin aikaisemmin hehkuttamani tapaus on jäänyt mieleen... Eli ajan pilkkopimeässä korvessa Sipoossa ja Lupinen valokeilaan yllättäen hyppää kuin juuri korviini kantautuneen tanssimusiikin tahtiin kaunis Bambi eläin (mikä sitten olikaan...). Parilla pitkällä loikalla otus häipyi tien toiselle puolelle siinä 10 metriä minun nenän edessä. Se oli kovin hieno mutta nopeasti ohi ollut tapahtuma.

china
06.01.2007, 22.41
Tänään tuli cc-pyörällä hyvin pientä tietä ajaessa nähtyä vitivalkoinen jänes. Maastoutuminen vihreään metsään onnistui siltä harvinaisen huonosti.

jonkkis
06.01.2007, 23.16
Kerran säikähdin pahanpäiväisesti, kun tulin mutkan takaa maastossa hirvilehmän ja vasikan ruokailua häiritsemään. About viiden metrin päästä ne säntäsivät karkuun. Minä pelästyin kyllä ehkä yhtä paljon kuin ne.

Olen nähnyt näädän poikasen. Kuolleen. Tien vieressä. Kärpäset olivat jo sen löytäneet.

Valkohäntäpeuroja näkee silloin tällöin. Ja jäniksiä ja/tai rusakoita.
Kerran ajoin vahingossa kyyn ylitse maastossa. Se jäi kiemurtelemaan polulle ikävästi. Ei hyvä juttu.

Katy
07.01.2007, 12.07
Pari vuotta sitten metsätiellä vastaan jolkotteli iso uroshirvi, joka ei lainkaan tuntunut välittävän siitä, että olen tulossa koko ajan lähemmäksi, jolkotteli vain kaikessa rauhassa kohti, yritin pitää meteliä, että lähtisi karkuun, mutta tuli vain lähemmäksi ja lopulta minä säikähdin ensin ja käännyin hirmu kyytiä takaisin siinä vaiheessa kun hirvi oli ehkä 15 metrin päässä.
Vielä enemmän kuitenkin säikähdin noin viikko sitten kun olin ihan varma, että minua vastaan tulee susi. Se juoksi aivan vierestä metrin päästä ohi, sydän pamppaili ihan tuhatta ja sataa, mutta se taisi kuitenkin olla koira, kun parin sadan metrin päässä käveli pariskunta tyhjä koiran kuljetushihna kädessä :o.

Fillarimies
07.01.2007, 12.38
Öh.. en mä ymmärrä miksi susia pitäisi pelätä?
Nehän ne kumminki enemmän ihmistä pelkää ja juoksee karkuun!

Ines
07.01.2007, 17.42
Öh.. en mä ymmärrä miksi susia pitäisi pelätä?
Nehän ne kumminki enemmän ihmistä pelkää ja juoksee karkuun!

jos täällä Peräkylässä alkais miettimään metsän eläimiä ja niiden vaarallisuutta niin sitä pysyisi kotona, neljän seinän sisällä... olen ajatellut, että jos kohtaloni on joutua suden tai karhun ruoaksi, niin sitten se vaan on niin...
vielä pari vuotta sitten täällä sai iltalenkillä ihastella majavien puuhia, pääsi tosi läheltä seuraamaan niiden metsurin taitoja, mutta paikalliset metsästäjät posauttivat ne "haitallisina" taivaallisille patoalueille...

Vesku_Setä
07.01.2007, 19.39
Lenkkeilijä, joka paljastui nudistiksi, yllätti muutama vuosi sitten pilkkopimeällä kylätiellä. Ei reakoinut mitenkään ohi ajaessa, jatkoi vain rennosti hölkkäämistään...

Rusakoita näkee myös loppukesästä...

Juide
07.01.2007, 23.24
Aika paljon erilaisia eläimiä on tullut nähtyä tuolla luonnossa liikkuessa. Parhaiten on jäänyt mieleen kaksi ketunpoikasta, jotka ojarummun päästä muutaman metrin etäisyydeltä katselivat pää kallellaan minua. Siinä jokin tovi tuijoteltiin, ja sitten kun liikahdin lähteäkseni paikalta, molemmat vilahtivat silmänräpäyksessä sinne ojarumpuun. :) Aivan älyttömän söpöjä!

Lapinpöllön kans olen myös tuijotellut useamman kerran, yhden kerran aivan täällä Oulun keskustan liepeillä. Aika komea ilmestys.

Fasaaneita asuu tuossa ihan lähimetsässä, ovat muuten harvinaisen tyhmiä eläimiä. Niitä näkee lähes aina kun siellä ajelee.

Jäniksiä ja rusakoita on täällä niin paljon, että lähes joka päivä olen tänäkin syksynä/talvena nähnyt jonkun. Parhaalla lenkillä taisi kuusi eri yksilöä vilahtaa silmien editse. Tänä talvena ei tuo jänisten suojaväri ole ollut ihan paras mahdollinen.

Lumikkokin on vilahtanut edestä jonkun kerran, menee muuten aika vikkelään. Kärppiä on myös tullut nähtyä ihan tässä kaupungin liepeillä. Myös siis niitä pieniä eläimiä.

Hirven aiheuttamaa rytinää säikähtää aika kovasti, kun se ponkaisee pystyyn 15m päästä polun vierestä. Aika kovaa se menee kivikkoisellakin polulla. :o Puhumattakaan metsoista ja teeristä jotka lehahtaa metsäautotien vierestä aivan kohdalta lentoon. Meinaa aina vähän säikäyttää, varsinkin hämärässä.

Viime kesänä oli hupaisaa ajella erästä kuntopolkua iltahämärissä, kun siellä oli rupikonnien joukkovaellus menossa. :o Kymmeniä rupikonnia liikkui hiljaksiin polun poikki, viileässä ilmassa niiden liikkuminen oli hieman kankeaa.

Kyitäkin näkee melko usein, kerran piti hätistää semmoinen tieltä pois, kun otti aurinkoa juuri metsätien ajourassa.

On tää hieno harrastus!

Gran Turismo
08.01.2007, 09.49
Pari viikkoa sitten näin Helsingin keskuspuistossa Ruskeasuon ratsastustallien läheisyydessä ketun. Se juoksi ulkoilutien yli noin 30 metrin päässä.
Viime viikolla Itä- ja Länsi-Pasilan yhdistävän sillan alla haukka söi pulua tyynenä pyörätien vieressä.

Henki Hieveri
08.01.2007, 15.15
Poljin Kolille, enkä viihtynytkään vaan poljin yötä myötäen takaisin Joensuuhun. No siellä välillä puputteli helmipöllö. Joensuussa Onttolan kanavaa ylitti hirvi.

jaska
08.01.2007, 16.27
Ateenan liepeillä olin samalla lenkillä ajaa ensin kilpikonnan, myöhemmin käärmeen päälle ja ajoin pakoon sekä ampiaisia että kulkukoiria. Ja kuskina oli oikea mursu.

perttime
08.01.2007, 17.00
Viimekesän saldoa itä-Tampereelta on ainakin pari hirveä Kisapirtin metsässä (no se on Kangasalan puolella), kyy jossain pikkutiellä Suolijärven takana ja pari kettua Kaukajärven ja Korkinmäen välillä. Noilla nurkilla olleita karhuja ei sattunut kohdalle.

qwozo
08.01.2007, 17.01
Kerran olin vähällä vetää fasaanin yli, piti nykästä vikkelään jarrut pohjaan. Rusakoita tai mitälie pupuja on näkynyt, ja kerran tuli niidenkin kanssa melkein läheltäpiti-tilanne. Erinäisten kärpäslajien, paarmojen ja hyttysten kanssa on tullut otettua useasti kontaktia:D

Reino Hoo
08.01.2007, 19.39
Toissapäivänä metsälenkillä maastopyöräillessäni näin varsinaisen himohiihtäjän, joka tallusteli vastaan polulla sukset olalla. Lumesta ei ollut tietokaan ja lammikotkin vaan ohuessa jäässä. Tuskin oli kävellen kovinkaan pohjoisesta tulossa. Huvittava näky kuitenkin niissä oloissa...:rolleyes:.

Vilhelm V
08.01.2007, 20.06
Azoreilla tuli vastaan lehmälauma, joka tukki tien ja sen vierustat aika tehokkaasti. Tien kumpaakin laitaa reunusti vielä kivimuuri, joka rajoitti mukavasti kaikenlaisia väistöliikkeitä. Lauma pysähtyi eteeni toljottamaan ja minä toljotin takaisin. Tilanne laukesi, kun kipusin muurin päälle istuskelemaan. Sitten vasta uskaltautuivat editseni. Mahdoin olla pelottava näky succicsissani.

polkupyöräilijä
08.01.2007, 20.23
Joitain hirviä näkynyt suunnistaessa ja sauvakävellessä. Pari metsoakin on hyppinyt pois alta puhaltaessani höyryveturin lailla pitkin pusikoita. Ötököitäkin on tullut nieltyä melko paljon. Kasviosastosta on tullut bongattua mm. joku ihmeen Tapionpöytäkuusi (tai no kaveri sen siitä huomasi, näytti aivan normaalilta kuuselta).

maniton
08.01.2007, 20.26
Pekan aloitusta mukaillen, suojavärissä tämän "kesän" takia puvussaan erehtynyt kärppä mittaili minua ja pyörää metsäaukion ojan pyöntäreellä. Hohtavan valkoinen ja musta hännänpää. Harvinaisen pelottoman utelias, koska luotti talviväriinsä vihreyden keskellä. (?) Tuijoteltiin siinä aikansa toisiamme ja sain joitain otoksia kännykkäkameraan. Ja matka jatkui...

ImacInnes
08.01.2007, 23.56
Viime kesänä ajelin Helssinkin Arabian rataviivaa pitkin kohti Kalasatamaa kun niemenkärjen takana olikin iso lauma Kanadan hanhia poikineen, siitähän vasta kaakatus syntyi kun minä ampaisin lauman keskelle ja emot rupesivat siivet levällään tulemaan kohti.
Selvisin pelkällä säikähdyksellä ja tehokkalla poljennalla. On ne vaan isoja lintuja!:eek:

Orr
09.01.2007, 17.11
Tuossa muutama kesä takaperin pyöräretkellä Juhannuksen tienoilla kaksi mäyrää eri pelloilla taapertamassa(väliä pelloilla ehkä kilometri). Ainut kerta kun olen noita elukoita nähnyt ikäna...

brewster
09.01.2007, 17.35
Olin joskus serkun miehen kanssa ajelemassa Loma Lindan takana olevilla kukkuloilla meneviä paloajoneuvoteitä. Se meni edellä ja minä juuri ja juuri perässä kun se yhtäkkiä pysähtyi ja kysyi haluanko nähdä käärmeen. Halusinhan minä. Mentiin kymmenen metriä taappäin ja siinä oli polun varressa uhitteleva kalkkarokäärmes. Olin ajanu metrin päästä ohi. Kaverin korva oli tottunu poimimaan kalistimen äänen. Itte en olisi huomannu mitään. Komia eläin ja jotenki vihaisen oloinen häirittynä.

Henki Hieveri
04.03.2007, 15.45
Lumikko.
Linnut ovat yleensä jotenkin välinpitämättömiä ihmisen suhteen, mutta lumikko sen sijaan oli aidosti utelias ja nousi oikein takajaloilleen katselemaan.

Reino Hoo
04.03.2007, 18.00
Lumikon näin minäkin viime viikolla teollisuusalueella vilistävän tien poikki...

Moppe
04.03.2007, 18.15
Viime kesänä ajelin mökin lähettyvillä. Olin palaamassa takaisin. Näin uroshirven paikassa, jossa hiekkatie laskee alas sillalle hyvin lähelle vesirajaa. Pysäytin pöörän ja katselimme vähän aikaa toisiamme. Hirvi jolkotti takaisin metsään ja minä äimänkäkenä, nähtyäni elämäni ensimmäisen luonnonvaraisen hirven, takaisin mökille. Ensin ihmettelin, että mikä tuolla sillalla on!:D

ellmeri
04.03.2007, 18.32
Lumikon näin minäkin viime viikolla teollisuusalueella vilistävän tien poikki...

Mä näin ja Lumikon myymässä kahvia Varjo-messuilla:D ihan totta.

Olikohan sama mikä nähtiin.

samooja
04.03.2007, 18.47
Kerran satoi vettä vaikka paistoi aurinko. Ja tuli ukkonen ja kuului pumpum ja taivas välähti ja ykskaks pöllö istui oksalla.

Phuuh...

StantheMan
04.03.2007, 21.29
Näin eilen afrikkalaisen alkuasukkaan (trad. neekeri) (hiihto-) lenkilläni. Kaveri kannusti minun hiihtoani huutamalla viereiseltä kävelytieltä "hyvä, hyvä". Kyllä piristi. Ensimmäinen oma Fani! :D

Minusta tämä on luontokokemus. Samaahan sitä katsotaan telkkarista, kun Afrikan savanneja näytetään luontoelokuvissa harva se päivä. :p

906
04.03.2007, 23.19
Hieverin osuvasti nimeämää Pupunurmea tuli viime kesänä vahdattua useampaan otteeseen, kun siitä usein ohi rullailin, samoin ne Arabianrannan hanhet tulivat tutuksi. kyllä ne seuraavilla kerroilla antoivat tietä ihan siististi kun soitin kelloa ajoissa. Keskuspuistossa näin viime kesänä ketun, ja lukuisia rusakoita, varsinkin iltalenkeillä.

syksyllä lämmitti mieltä Pitkäkoski-Haltiala pellonreuna, joka ruskan väreissä ja sopivan kuraisena oli mitä parhainta ajeltavaa.

Fin-76
04.03.2007, 23.28
Rusakoita on vilissyt riesaksi asti, mutta metsäjäniksen näin pitkästä aikaa. Hirviä useemmin kuulee kun näkee (puskissa rytisee miehekkäästi) ja hyvä niin :)

kanttiinin tollo
05.03.2007, 01.56
Haukkoja tulee havaittua jostain syystä kohtalaisen usein. Kaipa ne kiinnostavat sitten sen verran, että tulee pälyiltyä.

Paras näkymä oli saalista etsivä ruskosuohaukka, joka seurasi tietä ja vieläpä minun kaistaani pitkin pälyillen molemmille sivuille peltojen reunoja. Hidastin sen verran, että pystyin seuraamaan ehkä parikymmentä metriä kunnes kaveri päätti lähteä toiselle pellolle. Lenteli melkoisen matalalla vieläpä, ehkä alle 10m korkeudessa.

Raumalla tuli keväisin nähtyä sinisuohaukka aina saman pellon yllä ja samassa puuhassa ahdistelemassa jotain pienempiä lintuja. Taidokkaasti seurasi saalistaan aivan maanpintaa viistäenkin.

Kertaalleen on joku haukka iskenyt aivan nenän edestä saaliinsa kimppuun.. tai no... oli siinä kolme metriä väliä etten kylkeen ajanut.

Kuuminaisissa näin kesällä jotain niin järkyttävän isoa, että mietin jopa josko ihan kotka. Hieman liian kaukana ja vastavaloon, joten enpä tunnistanut. Siipien kärkiväli kuitenkin mursketien levyinen about...:eek:

Pekka L
05.03.2007, 09.54
Näin eilen afrikkalaisen alkuasukkaan (trad. neekeri) (hiihto-) lenkilläni. Kaveri kannusti minun hiihtoani huutamalla viereiseltä kävelytieltä "hyvä, hyvä". Kyllä piristi. Ensimmäinen oma Fani! :D

Minusta tämä on luontokokemus. Samaahan sitä katsotaan telkkarista, kun Afrikan savanneja näytetään luontoelokuvissa harva se päivä. :p

Kannustaako ne siellä savannilla hiihtäjiä?:eek:

Tom_E
05.03.2007, 13.01
Mukava nähdä, että tätäkin puolta täällä joskus sivutaan....

Ekassa viestissä mainitun lumikon olen nähnyt kerran ja on se vaan aika epeli. Näyttää lähes tulkoon liitävän hangen pinnalla! Kadenssi olisi varmasti ainakin miljuuna...

Hirviä on tullut nähtyä muutaman kerran ja kauriita sekä peuroja hieman useammin. Muutamalla lenkillä peura on ohi ajaessani lähtenyt liikenteeseen ihan parin metrin päästä jostain pusikosta. Kerran näin "äiti-hirven" ja vasan min. jonkun 20-30 metrin päästä. Eräällä pimeän ajan iltalenkillä täysikasvuinen hirvi ylitti tien suoraan edestä ehkä noin 10 metrin päästä. Paras ja pelästyttävin oli kuitenkin se kerta, kun aikalailla ajatuksiini vaipuneena laskettelin eteenpäin erästä mutkaista ja nopeaa metsätietä. Tulin mutkaan, sukelsin mutkasta ulos ja HOLY COW....täysikasvuinen hirvi säntää karkuun aivan keskeltä tietä, max. 4 metrin päästä. Onneksi ei ollut succiksia ja jotain 8 kiloa kevyttä xc-kilpuria! Silloin hirvi ei olisi varmaan edes ehtinyt tajuta, että mikä iski...

Eräs eeppinen pyöräntyöntöreissu umpihangessa päättyi kans melkein sydänkohtaukseen, kun vanha ukkometso päräytti taivaalle melkein korvanjuuresta metelillä, mikä infernaalisuudessaan toi mieleen lähinnä helikopterin.
Joitakin isompia haukkoja on näkynyt aina silloin tällöin ja tuulihaukkoja oikeastaan melkein jokaisella lenkillä kesäaikaan. Pöllöistä on näyttäytynyt vain viirupöllö, mutta se näkyi ilahduttavasti vajaan 10 metrin päästä. Harmaapäätikkaan taas oli viime keväänä etäisyyttä vain joku vajaa 2 metriä, se oli aika hieno näky! Korppeja näkyy usein ja ne kyllä upeita lintuja! Lisäksi niiden matalalla ja juuri puiden latvojen takaa tekemistä tiedustelulennoista tulee aika jännä fiilis sekä toisinaan ne mitä ilmeisemmin leikkivät. Unohtamatta sitä, että korppien äänirepertuaari on kyllä huikea....todella hämmästyttävä.

Ja onhan niitä kyykäärmeitä ja kaikenmaailman sammakoiden parveiluakin toisinaan näkynyt. Niin juu ja kerran luulin joutuneeni hirvikärpäs-laivueen kohteeksi, poljin ylös mäkeä ja karkuun kuin Pantani konsanaan, kunnes lopulta huomasin että ne olivatkin vain lentomuurahaisia...Vaara ohi.

Keväisin on yleensä ainakin kerran tai pari näkynyt suht siedettävä halonäytelmä, jossa kunnon kirkas zeniitinympäristön kaari ja muuta tilpehööriä niiden normaalien lisäksi. Kesäöiden sumut ovat kans usein mielettömän kauniita jne. Mainittavaa on myös se, että kaikkien niiden tuhansien kilsojen aikana, mitä olen noilla metsäteillä ajellut, en ole kertaakaan bongannut toista pyöräilijää. Ruuhka olisikin kyllä aika harmonikasta.

Ikäviä luontokokemuksia kyllä tulee nykyään yhä enemmän noista joka paikkaansa ulottuvista hakkuista. Jos jostain sattuu löytymään edes yksi nätti metsäpätkä, niin vuoden sisään se on taatusti matalana ja niin karmeassa kunnossa, että moisessa rydössä ei pystyisi edes kävelemään...

Elmiira
05.03.2007, 13.09
Eilen Pukinmäen aseman liepeillä Vantaanjoen ylittävällä sillalla oli about 70v herrasmies venyttelemässä. Heittää hujautti jalkansa päälle 150cm korkean sillan kaiteen päälle. Luulin eka, että se meinaa hypätä alas... :eek:

stefanwe
05.03.2007, 13.34
Kerran vuosia sitten lenkillä jolkottelin hirven vieressä jonkun aikaa. etäisyys taisi olla sellane viis metrii. Edellistalvena Lintuharjulla hihdellessä oli ukkometso ladun vieressä. Oli sitä mieltä notta minä olin väärässä paikassa kun lähti juoseen perään kun jatkoin polleena matkaa:o

KaisaTheKissa
05.03.2007, 13.50
Tuossa viime kesänä ajoin hirveä takaa lenkillä. Tai hirvi juoksi metsässä ja minä ajoin maantiellä ja huutelin hirvelle. No, se sitten juoksi metsästä päin sähköaitaa ja siitä suoraan läpi, läpi lehmälauman, ja sitten pellon toisella puolella olevan sähköaidan läpi. Vähän kompuroi mutta vauhti pysyi samana.

perttime
05.03.2007, 19.11
Tuossa kotikadun kulmassa lojuu puoliksi syöty fasaani (ei kuulu Suomen luonnonvaraiseen lajistoon). Iltapäivällä sen oli nähty tappelevan henkensä edestä kanahaukaksi arveltua petolintua vastaan.

Shimaani
05.03.2007, 19.39
...syksyllä lämmitti mieltä Pitkäkoski-Haltiala pellonreuna, joka ruskan väreissä ja sopivan kuraisena oli mitä parhainta ajeltavaa.
Nyt siinä pellonreunassa voi bonggata suksijusseja (onneks meillon ne neljä vuodenaikaa) ja siinä arboretumin paikkeilla on ketunpesä. Mä oon muutaman kerran säikyttänyt mäyrän liikkeelle pimeällä ja ite säikähdin eniten ku hätistin vahingossa äitihirven kahden vasan kanssa liikkeelle ja olin siinä mamman ja vasojen välissä koirien kera. Silloin käännyttiin 180 astetta ja edettiin vauhdilla, ne vasat oli semmottisia tanskandogin kokoisia punertavia isokorvaisia ihkuja pitkäkuonoja. Rapakon takana on muutaman kerran bongattu kotkia Mississippin laaksossa ja ne on isoja rättejä ne.
Muista kokemuksista en kerro ku täällo alaikäisiäkin paikalla. :)

906
05.03.2007, 20.40
-> Shimaani

jos tämmönen sää jatkuu loppuviikon, taidan käydä tulevana sunnuntaina testaamassa joko tuonne suksijussien sekaan mahtuisi fillarilla. aurinko paistoi päivällä sen verran lämpimän oloisesti että pellonreunassa saattais olla piakkoin hyvää loskamutalöllöä, ou jea!

Ipi
05.03.2007, 21.08
Itse olin joutua hirvikolariin pyörällä. Kolmisen kesää takaperin haltialan metsän ulkoilu tiellä tuli hirvi tielle ja juoksi reipasta vauhtia kohti. Hirvi senkuin lähestyi. Aloin jarrutella ja kattella minne päin väistäisin. Metrin puoltoista ennen törmäystä hirvi käänsi kurssi takaisin metsään. Minä lähdin vaihtamaan kalsareita...:D

Shimaani
05.03.2007, 23.32
==>906
Kyllä sinne sekaan mahtuu. 99% suksijusseista suhtautuu ihan asiallisesti fillaristiraasuun ja se viimeinenkin hiljenee kun sille toteaa että 'saat hiihtää tässä kesällä ihan nimpaljonkujjaksat, mä fillaroin tässä polulla myös talvella':)

Aijjuu,
pahanhajuisin luontokokemus on ollut auringossa pöhöttynyt skunkinraato. Ihan valehtelematta sen haistoi puolentoista kilometrin (=mailin) päästä. Uyrp.
E-dit:
meitin kylän hirville on tullut syötettyä heiniä kun se metsuri hevosineen oli harventamassa näitä Ylästön pusikoi. Söivät muuten kädestä, eli aika kesyjä villieläimiä. Ja isot mustanruskeat silmät. Kai ne joku suur riistanmetsästäjä sit urhokkaasti kellisti....

Henki Hieveri
06.03.2007, 15.22
pahanhajuisin luontokokemus on ollut auringossa pöhöttynyt skunkinraato. Ihan valehtelematta sen haistoi puolentoista kilometrin (=mailin) päästä. Uyrp.

Kutakuinkin näin on. Haisee lähinnä sellutehtaalta.
Teknisten rajoitteiden takia ei ole fillarointikokemus, mutta lintuvuori haisee suunnilleen samalta.

Henki Hieveri
20.03.2007, 19.10
Arvolaji pikkutikka.
Hiirihaukka, kanadanhanhia, kottarainen, kiuruja, laulujoutsen. Kolme oravaa samassa puussa.

ketju44
20.03.2007, 19.38
Viimetiistaina Mustarastas lauleli komeesti korkeen kuusen latvassa tien vieressä,kun ajelin ohitse :)

Punainen Pilvi
20.03.2007, 21.38
No ei ihan lenkillä mutta kun käytin pikkuisia tänään hippo-hiihdoissa niin minäkin näin mustarastaan Illinsaaressa.
Saattoi se tietysti olla paskanen kintaskin siinä lumella, ei ehtinyt bongailla tarkemmin kun piti kirittää pentuja suu vaahdossa.

Liraren
21.03.2007, 08.22
No ei ihan lenkillä mutta kun käytin pikkuisia tänään hippo-hiihdoissa niin minäkin näin mustarastaan Illinsaaressa.

Ei helevetti vieläkö niitä järijestettään? Mut pakotettiin niihin kans joskus n. 25 vuotta sitten.

Saattoi se tietysti olla paskanen kintaskin siinä lumella, ei ehtinyt bongailla tarkemmin kun piti kirittää pentuja suu vaahdossa.

:D Tuosta omien lasten kannustamisesta tuli mieleen (http://lehti.samizdat.info/2004/06/22/31/).

VesaP
21.03.2007, 08.30
Punaisella Pilvellä hieno luontokokemus kyllä! Jos se nyt ei ollut sitten paskanen rukkanen mikä siellä hangella oli. :D

Itse eilen ihastelin hienoa lähes täydellistä kuun pimennystä Pornaisista kun pimeää valtatietä toista kertaa järvenpäähän päin saman illan aikana pyörittelin menemään. Hieno kuu oli!! Ohuen ohut kaistale vain kuusta näkyvissä ja loppu kuu kuulsi sieltä "pimennyksen" takaa.

Edit: Olen miekin joskus penskana mitalleja kotiin Hippo-hiihdoista kantanut!! JEE!! Olin aina vaan korkeintaan toinen kun perkele aina mukana oli yks puolimetriä pitempi heebo mikä aina vei ykköstilat joka kisasta stna. Ei, en ole enään kovin pahasti katkera...

Henki Hieveri
23.03.2007, 20.53
Merihanhi ja kaksi alastonta, hyppivää miestä, jotka heiluttelivat minulle käsiään.

Nämä olivat eri paikoissa. Hyvä niin, koska tuolla käytöksellä merihanhi saattaa nokkaista arvaatkas minne.

Minni
23.03.2007, 21.05
Tapahtui viime kesänä Joensuussa Lykynlammen metissä juostessa. Kuusikon keskeltä kuului kevyttä ryskettä ja läähätystä. Olin varma, että karhu. Jees, mihin suuntaan ja miten lujaa - mietin pakosuunnitelmaa... helpotus oli suuri, maastopyöräilijähän sieltä sukelsi esiin umpimetästä kivikkoista polkua, ja sanoi "hyvää päivää". :)

Ines
28.03.2007, 19.59
olin tässä muutama päivä sitten koirien kanssa lenkillä, metsässä "jossa ei koskaan ole ketään" rytisi...katsoin, että minne väistäisin kun hirvi varmaan rynnistää.... ja öööh komea mies metsänhoitoyhdistyksestä tms. sieltä ilmestyi... oli siinä luontokokemusta kun on "vain" susiin , ilveksiin, kettuihin, hirviin jne tottunut....

Henki Hieveri
30.03.2007, 22.45
Kaksi pikkutikkaa samana päivänä.

VesaP
30.03.2007, 22.49
Äsken näin jonkun suht littanan elikon tien varressa jossain Nahkelan kohdilla Tuusulan ja Nurmijärven välissä. En tiedä mikä eläin oli kun tosiaan oli onnistunut maastoutumaan aikalailla littanaksi siihen tien reunustalle...

hannupulkkinen
30.03.2007, 22.51
Soli varmaan yliajettu orava:D

VesaP
30.03.2007, 22.53
Soli varmaan yliajettu orava:D

Onks se liito-oravalle jotain sukua tuo yliajettu-orava? Sukupuuttoon kuolevia molemmat lajit kohta jos mettät hakataan pois ja autoilu tapetaan liiallisella verotuksella?

Henki Hieveri
30.03.2007, 22.55
Äsken näin jonkun suht littanan elikon tien varressa jossain Nahkelan kohdilla Tuusulan ja Nurmijärven välissä. En tiedä mikä eläin oli kun tosiaan oli onnistunut maastoutumaan aikalailla littanaksi siihen tien reunustalle...

Kampela!
Se on varmaan viime syksyisten tulvien jäljiltä sinne jäänyt!

Shimaani
30.03.2007, 23.11
... En tiedä mikä eläin oli kun tosiaan oli onnistunut maastoutumaan aikalailla littanaksi siihen tien reunustalle...
Viherpiipertäjän lehmännahkabaskeri se oli. Mullon kax semmoista, toinen harmaa ja toinen....

Missä se musta on? Akka prrrrr....

HMK
31.03.2007, 00.16
Luontoelämyksistä maantielenkeillä:

Kerran hillittömään vastatuuleen puskiessa joku lokki tms jäi siihen eteen noin kolmen metrin päähän naamasta ilmaan roikkumaan. Ei näyttänyt pääsevän juuri eteen eikä sivulle vaan heittelehti siinä puhurissa ja eteni samaa nopeutta minun kanssa muutaman sata metriä ja yritti osumia, mutta tuuli vei ne ohi.

Toisen kerran ledilampun "loisteessa" ajaessa nousi syke reilusti punaiselle, kun pimeästä tiensivusta ihan kohdalla alkaa yhtäkkiä kuulua kova ryske ja örinä. Ihan vaaraton hirvi se vain sitten oli, mutta harvoin niin pirusti mitään säikähtää.

906
01.04.2007, 15.27
reilu tunti sitten kun palailin Laaksoon puistoreissulta, tuli hiekkatien risteyksessä kaksi heppaa ratsastajineen vastaan. jarruttelin jotta pääsevät kulkemaan rauhassa, tilannetta käytti hyväkseen myös fasaanikukko, joka odotteli tienvarsipöpelikössä sopivaa hetkeä. kaveri asteli varsin pöyhkeän oloisesti yli ja huuteli vielä perään tien toiselta laidalta kun jatkoin matkaa.

HMK
01.04.2007, 16.23
Kettukin kerran mennä vitkutteli tien yli ihan edestä. Sillä ei näyttänyt mikään hoppu olevan, vaikka liikennettäkin oli. Odotteli rauhassa ajokaistalla, kun toista puolta meni auto, ja ylitti sitten.

Harvoin näkee ketun noin käyttäytyvän, yleensä aika arkoja otuksia. Oli tosin aika takkuisen näköinen, että olikohan sitten ihan terve yksilö.

Vortex
01.04.2007, 19.10
Kun viime kesänä olin illan jo hämärtäessä lähdössä mökiltä pois, poljin pientä soratietä pitkin ja samalla taistelin Polarin sykemittarin kanssa kun se oli jälleen kerran tiltannut, kesken taistelun pusikosta kuuluu rytinää ja eteeni hyppää pelästynyt mäyrä, joka alkaa juosta pyöräni edellä ja niin lähellä eturengasta että joudun jarrutelemaan. Muutaman sekunnin siinä juostua se taisi ymmärtää ettei pääse pakoon ja päättää hypätä tien sivuun, valitettavasti juuri siinä kohtaa oli ohkainen puu johon lenkkikaverini törmää pää edelle, hetken se oli hämmillään ja sitten matka taas jatkui metsän uumeniin.

Koko koominen tapahtuma taisi kestää noin 8-15 sekuntia.

JTG
02.04.2007, 08.48
Kerran, jos toisenkin, törmäsin laakson kallioilla paritteleviin koiraisiin.

Asentaja
02.04.2007, 09.10
Prrkl, Homokallioilla sais harventaa uroskantaa reilusti, vaikka sukupuuttoon asti. Menisivät muualle kutemaan.

ketju44
02.04.2007, 14.16
Kerran, jos toisenkin, törmäsin laakson kallioilla paritteleviin koiraisiin.

Ei siellä sellaisia "naaraspareja" näkynyt ? Ois voinut vaikka wongata,vaikka kai se turhaa ois :(

Pekka L
02.04.2007, 15.30
Päästäinen kirmasi keskellä asvalttittietä. Minne lie menossa, ainakaan ei näyttänyt osaavan päättää kun siinä pyöri.:D

holapeelo
03.04.2007, 15.09
Ei siellä sellaisia "naaraspareja" näkynyt ? Ois voinut vaikka wongata,vaikka kai se turhaa ois :(

Turhaa se on, älä edes yritä. :D

Ines
09.04.2007, 10.21
no tää ei ole lenkiltä vaan keittiön ikkunasta; sykähdyttävän iiihana punarinta kukkoilee syreenipuskissa ja toisella puolella taloa tepastelee kuusi töyhtöhyyppää, oravalla tuli kylmä ja vei viemäriputken päältä eristeitä omaan kämppäänsä...no, pakkasta oli aamulla -10 joten ihan ymmärrettävää...

Fillarimies
09.04.2007, 13.18
Oravat ne on kuule viisaita olentoja:D Oispa mulla oravan aivot kun lähtee lenkille kylmällä:D

Henki Hieveri
13.04.2007, 21.23
14 kurkea nähty ja lisää kuultu
teeret pulisivat
kaksi kaakkuria
kaksi laulujoutsenta
kolme lajia tikkoja
kolme lehtokurppaa
laulurastas, mustarastas, kulorastas, räkättirastas, rautiainen, kiuruja, peippoja, sepelkyyhkyjä, västäräkkejä.

906
13.04.2007, 22.18
1 fasaani jälleen. oli siellä muitakin lintuja.

Henki Hieveri
13.04.2007, 22.54
1 fasaani jälleen. oli siellä muitakin lintuja.

Itse asiassa fasaani "nikotteli" Vantaan Pähkinärinteessä jo ennen viittä. Melkoisen aikaiseen heräävät. Muita varhasia lintuja ovat mustarastas ja lehtokurppa. Lehtokurppa päästää sellaisen "pst" äänen lentäessään.

p bonk
13.04.2007, 23.16
Itse asiassa fasaani "nikotteli" Vantaan Pähkinärinteessä jo ennen viittä. Melkoisen aikaiseen heräävät. Muita varhasia lintuja ovat mustarastas ja lehtokurppa. Lehtokurppa päästää sellaisen "pst" äänen lentäessään.

Noita fasaaneja on ollu Lauttasaaressa koko talven ja paljon. Sen verran kaukana villieläimestä, että niitä olisi varmaan voinut poimia pataan ihan käsin noukkimalla.

Elmiira
13.04.2007, 23.20
Joo, Herra Jänis yritti äsken pyrkiä silputtavaksi pinnojen väliin.

Ohiampuja
13.04.2007, 23.51
Onhan näitä luontokokemuksia kertynyt, kun täällä maalla asuu. Maasturilla ajelu on vaan semmoista ryskäämistä, että ei siinä paljon ehdi havaintoja tekemään. Pari juttua on kyllä jäänyt mieleen.

Kerran pientä metsäautotietä ajaessa, hirvi hyppäsi nenän edestä tien yli että vilahti. Säikähdin tietysti kauheasti, mutta en voinut olla ihailematta sitä, kuinka sulavasti se liikkui siinä suoryteikössä. Semmoisen luontaisen sulavuuden kun tavoittaisi pyöränkin sarvissa.:rolleyes:

Tampereella kesällä -99 ajelin tuon vanhemman koirani kanssa Mustavuoressa, kun paikallinen varis hyökkäsi koirani kimppuun. Olin ajanut koiraa hiukan karkuun ja pysähdyin sitä odottamaan. Koira juoksi suoraa minua kohti ja huomasin, että sen takana liittää varis. Varis lensi takaa sen yli ja nokkasi sitä lennosta päähän. Koira säikähti niin, että heitti voltin siinä paikassa. Tämän jälkeen meni monta vuotta, että koira pakeni heti, kun huomasi minun rassaavan maasturia. Nyt se kyllä uskaltaa jo filo-lenkille, mutta enää ei viitsi 12 vuotiasta setteriä kiusata.

Viime kesänä Ähtärissä metsässä pysähdyin lukemaan karttaa, ja juuri kun sain kartan paidan taskusta, niin 5-6 teertä pomppasi siiville siitä minun ympäriltä. Olin ajanut suoraan teeripoikueeseen. Taas säikähdin niin, että olisi haulikostakin jäänyt varmaan varmistin päälle. :)

tzt
14.04.2007, 02.23
Me asumme ihan kaupungissa, mutta Hollannissa tuntuu aina olevan aika lyhyt matka maaseudulle. Lenkki onkin sitten sellaista lammaslaitumen ja lehmihaan viertä. Tyypillisellä lyhyellä lenkillä näkee ainakin seuraavat lajit: lammas, lehmä, harmaahaikara, afrikanhanhi, sorsa, fasaani, nokikana, mikälie jänö, hevonen, poni. Nyt lampailla on karitsat, jotka kirmaavat pitkin laidunta pyörätien vieressä.

Yhdessä kohtaa lyhytlenkkireittiämme on myös vaarana ajaa kanakolari. Siinä kun on aina muutama kukko ja kana keskellä tietä. Ovat suht vapaana lähitalon pihamaalla ja vaeltavat sieltä aina nokkimaan ja kotkottamaan pyörätielle.

Tuo haikara on muuten aikamoinen peto. Kerran näimme, kun haikaran kapeassa nokassa roikkui vähän hemmetin iso vesimyyrä. Kai se ajatteli nauttia myyrän pala palalta.

Viime maanantaina tuli poljettua vähän päälle 80 kilsan lenkki pohjoisempaan. Siellä nähtiin elikoiden lisäksi tulppaanipeltoja. Hyasinttiakin kasvaa peltokaupalla, ja tuoksu on aika huumaava.

Fin-76
14.04.2007, 08.12
Pääsiäisviikonloppuna eräällä lenkillä pölähti maasta edestäni koppelo lentoon kahteen kertaan ja myös pari ukkometsoa päätti tehdä etäisyyttä, vaikka en mä sinne puuhun olisi kiivennytkään. Myös pienempi ilmeisesti jokin metsäkanalintu pompsahti lentoon.

Ei fillarilenkillä, mutta autoillessa näin tälläviikolla ehkä ekaa kertaa elämässäni livenä luonnossa metsäkauriin...siis semmoisen Bambin. Hauskan näköinen elikko :)

Pekka L
14.04.2007, 08.31
Mä oon vähän kateellinen vaimolle tästä. Se oli taannoin ratsastamassa maastossa ja siellä oli nähnyt kaksi ketunpoikasta. Eivät ymmärtäneet hevosta pelätä vaan jäivät katselemaan mikäs se oikein on. Siinä olivat killitelleet parin metrin päässä ja toinen oli vielä istuutunut sillai huvittavasti molemmat takajalat samalle puolelle p-tä.:)

Supermauno
14.04.2007, 15.39
Kolilla törmäsin lehmään fillarilla :eek: Kolarin jälkeen otin lehmästä/lehmistä valokuvan ja jatkoin iloisesti matkaa. Lehmät on jotenkin niin sympaattisen olosia elukoita.

Myös hirveen meinasin törmätä samaisessa paikassa. Ylittivät tien varomattomasti.

Fillarimies
14.04.2007, 16.43
Missä ihmeessä sie nyt lehmään oot törmänny? Nehän on hitaita kyllä niitä ehtii väistää:D

matsku
14.04.2007, 17.24
Viime viikonloppuna Sloveniassa laskin 60 km:n matkalla neljä yliajettua kissaa. Kun siihen lisättiin muutama muu tunnistamattomaksi ruhjoutunut karvainen eliö, niin väisteltävää riitti.

Aficionado
14.04.2007, 17.57
Luontokokemuksena voi kai pitää kevään ensimmäistä suuhun lentänyttä ötökkää, se taisi olla vielä vähän raaka kun oli niin pahan makuinen.:D

906
15.04.2007, 21.52
perhonen lenteli ohi tänään (vastaan, ei siis ohittanut kun tykitin tuhatta ja satapatapataa pusikossa niin että kaira tärisi prkl), sitruuna- tms. oli ainakin keltainen.

joku ötökkä oli myös jo liikkeellä kun kopsahti otsaan, just kypärän lipan alle.

ketju44
15.04.2007, 22.29
Täälä pirkanmaalla on menossa helvetinmoinen metsänkaatobuumi :seko:!! Isoja länttejä hakattu vähän joka puolella vähällä aikaa. Rumaa jälkee........

p bonk
15.04.2007, 22.57
Tänään ja eilen bongasin sitruunaperhosia.

Juha Lehtinen
15.04.2007, 23.20
Tänään näin kevään ensimmäisen kyyn, tosin kuolleen sellaisen.

mk
16.04.2007, 07.18
eilen sammakko pomppi ajoradalla verkkaista vauhtia ojaanpäin. Teki mieli pysähtyä nostamaan viimeinen parin metrin matka, mutta uskon että sammakko pääsi tälläkertaa liiskaantumatta perille :seko:

Henki Hieveri
16.04.2007, 11.06
Tänään näin kevään ensimmäisen kyyn, tosin kuolleen sellaisen.

Ehkä kertonutkin, mutta kerran näin tiellä kissan ja sen edessä arveluttavan pötkön.
Arveluni osui oikeaan ja hätistin kissan nopeasti pois. Sitten katsoin kyytä. Kyy oli kuollut. Kissa oli puraissut sitä päähän.

Aika kova kissa. :seko:

Shimaani
20.04.2007, 23.04
Mää näin eilen tien vieressä olevalla pellolla kaksikerroksisen töyhtöhyypän, sitä ei liikenne häirinnyt :)

Elmiira
25.04.2007, 20.19
Oulunkylässä oli kaksikerroksinen jänis (tai miten ne nyt onkaan.. ehkä enemmän peräkkäin..) , eikä sitäkään haitannut ohi kulkeva juna tai auto.. ja sitten eka kuollut siili :/

hannibaali
25.04.2007, 20.23
Kuka paljastaa ekan kakskerroksisen ihmisen tällevuodelle;)

Iglumies
25.04.2007, 20.54
Työmatkalla tänään näin oravan juoksevan suoraan mondeon (n.40km/h) eteen, pysähtyi eturenkaiden väliin ja jatkoi juoksuaan takarenkaan edestä tien toiselle puolelle.
Autoilija EI tehnyt elettäkään väistääkseen tuota metsiemme pikku vipeltäjää.

nojohannyt
25.04.2007, 21.07
Fasaani tepasteli tien laitaa. Eipä tuo nyt harvinainen ole, mutta olisiko ehkä vasta kolmas kerta, kun sitä näillä leveysastella(Oulu) olen nähnyt. Hienon ja erikoisen näköinen.

bilato
25.04.2007, 21.17
Eilen tuli nähtyä lenkillä kevään ensimmäinen perhonen.

Juha Jokila
25.04.2007, 23.08
Fasaani tepasteli tien laitaa. Eipä tuo nyt harvinainen ole, mutta olisiko ehkä vasta kolmas kerta, kun sitä näillä leveysastella(Oulu) olen nähnyt. Hienon ja erikoisen näköinen.
Meillä päin Varsinais-Suomessa on fasaaneja niin paljon, että jos ruoka loppuisi kaupasta, niin kuukauden pärjäisi fasaanikeitolla. Viime lenkin lopulla näin yhden kuolleenakin, ilmeisesti yliajettu. En arvannut ottaa, kun en tiennyt kauanko oli siinä maannut.:eek:

Fin-76
25.04.2007, 23.08
Eilen pysähdyimme kaverin kanssa tsekkamaan metsäautotielle rengaspaineita ja eipä aikaakaan, kun iso haukka (piekana??) pölähti ilmaan ja jäi kaartelemaan yläpuolellemme. Totesimme haukalla olevan pesän ison puun latvassa ja aikamme ihailtuamme toinenkin siivekäs lähti risukasasta puunnokasta lentoon. Päätimme jatkaa matkaa ja antaa haukkaparille pesimisrauhan.

wanderer
25.04.2007, 23.40
Varsinais-Suomessa on fasaaneja niin paljon, että jos ruoka loppuisi kaupasta, niin kuukauden pärjäisi fasaanikeitolla. Ovat muuten harvinaisen tyhmiä lintuja. Suojautuvat uhalta lähinnä painamalla pään pensaaseen (jolloin perse ja koko töyhtö jää näkyviin).
Näin sellaisen ekaa kertaa Forssassa ja sittemmin niitä olen bongaillut Tampereeltakin..:)

Elmiira
25.04.2007, 23.56
Ovat muuten harvinaisen tyhmiä lintuja. Suojautuvat uhalta lähinnä painamalla pään pensaaseen (jolloin perse ja koko töyhtö jää näkyviin).
Näin sellaisen ekaa kertaa Forssassa ja sittemmin niitä olen bongaillut Tampereeltakin..:)

Ko linnut eivät myöskään hehku älyllään nokkiessaan peilikuvaansa ikkunassa :D.. ja niistä lähtee kohtuullisen rasittava ääni. Niitä on saanut hätistellä ikkunoiden takaa myös Jämsässä.. ja koirat sekoaa pihoilla, kun fasaanikukko kanoineen taapertaa jonossa ohi.

hannibaali
26.04.2007, 07.09
Fasaanit tuopi spanielimiehelle aina syksyn mieleen;) Kyllä ne melekosia peliliikkeitä tekevät, kun koira on niiden jäljillä peltojen pientareilla/ojissa. Juoksunopeus on oikeesti aivan hurja noilla fasaaneilla, lisäksi maistuvat hyvälle:)

Pekka L
26.04.2007, 07.23
Fasaaneita näkyy täälläkin paljon, nyt varsinkin kun monilla uros-Günthereillä näkyy olevan neljää-viittäkin kanaa hoideltavana:rolleyes:
Joku päivä pysähdyin metsäosuudella tien varteen helpottamaan oloa, niin yläpuolella kaarteli ja raakkui korppi.

hannibaali
26.04.2007, 07.59
monilla uros-Günthereillä näkyy olevan neljää-viittäkin kanaa hoideltavana:rolleyes:
THOSE BASTARDS!

perttime
26.04.2007, 08.46
Ovat muuten harvinaisen tyhmiä lintuja. Juu, isäpappa kertoi joskus aamuvarhaisella töihin ajaessa osuneensa paikalle, kun kaksi fasaanikukkoa oli nokikkain keskellä liikennevaloja. Kai ne olisi siitä saanut poimittua, kun eivät tööttäyksenkään jälkeen nähneet kuin toisensa...

JiiH
26.04.2007, 09.26
Metsäkauris maantielenkillä tiistaina. Se ehti nipin napin rekan edestä pois ja juoksi ihan parin metrin päästä minun edestäni, onneksi ehdin jarruttaa. Hetken luulin sitä koiraksi mutta sitten näin sarvet.

Aika viehättävän näköinen otus.

hannibaali
26.04.2007, 10.04
Juu, isäpappa kertoi joskus aamuvarhaisella töihin ajaessa osuneensa paikalle, kun kaksi fasaanikukkoa oli nokikkain keskellä liikennevaloja. Kai ne olisi siitä saanut poimittua, kun eivät tööttäyksenkään jälkeen nähneet kuin toisensa...
Fasaanikukot menee kanojen "kiiman" aikana aivan sekasin. Kerran näin iisalmen kohdalla motarilla kun kukko pörhisteli tien reunassa autoille, toivottavasti ei käynyt lopullisesti:cool:

Ohiampuja
26.04.2007, 10.16
Viime syksynä Sotkamossa maastolenkillä osuin hienon erämaalammen rantaan, jonka nuotiopaikalla pidin evästauon. Tunnelma oli kuin postikortista, kaunis auringonlasku hienossa mäntykangas metsässä.
Tunnelmaa hiukan latisti, kun repusta ei löytynyt evääksi kuin Dexalin geeliä, eikä grammaakaan makkaraa tai pisaraakaan olutta. :)

p bonk
26.04.2007, 10.21
Meillä päin Varsinais-Suomessa on fasaaneja niin paljon, että jos ruoka loppuisi kaupasta, niin kuukauden pärjäisi fasaanikeitolla. ...
Sama tilanne tällä saarella. Tuolta niitä voisi varmaan käydä käsin poimimassa.

holapeelo
27.04.2007, 18.27
Eilen bongasin hanhia Sörnäisten rantatiellä. Tais olla niitä "city-hanhia", kun tepastelivat siinä asfaltilla autojen ja fillaristien ristitulessa eivätkä ruoholla, mitä löytyi siitä tien vierestä. :D

Olmi
27.04.2007, 20.09
Eilen näin lenkillä pari kappaletta pieniä vihreitä miehiä.

star trek
27.04.2007, 20.46
Melkonen luonnonvoima kokemus tänään töistä tullessa, oli ihan perkeleellinen vastatuuli, tulipaha hyvä vastatuulireeni.:p

kilimu
27.04.2007, 22.15
Ensimmäisen "hevosen" kokoisen itikan, joka yritti käydä päälle kuin mikäkin syöttiläs..:mad:

p bonk
27.04.2007, 23.00
Täällä on nyt rantanurmikoilla noita hanhia kanssa. Voisikohan niillä ja fasaaneilla siirtyä luontaistalouteen? :D

Ines
02.05.2007, 11.52
en ole koskaan ikinä milloinkaan nähnyt livenä nokkavarpusta, mutta tänäänpäs näin...

VesaP
02.05.2007, 14.26
Tuli tuossa viimelenkillä nähtyä huonossa hapessa oleva jänöjussi keskellä katua makailemasta ja joku hassu lintu mikä juoksemalla vipelsi karkuun meidän alta. Laiskana ei jaksanut nousta siivilleen kaiketi.

Lisäksi näin jonkun koiran jota joku oli taluttamassa.

Lisäksi eilen illalla hokasin Giantin vaakaputken alapuolelta kuolleen muurahaisen... Siinä se makoili sorkat ojossa. Oliskohan tyhjennystauon aikana marssinut vaakaputkeen ja jäänyt kiinni siihen johonkin cocismöhnään ja kuollut siihen matkan edetessä.

wanderer
02.05.2007, 14.30
joku hassu lintu =fasaani aika varmasti

ästidin
02.05.2007, 20.08
Tänään näin monta karitsaa aitauksessa kilpasilla. Näytti olevan elukoilla hauskaa:)

Pyöräkaistapää
02.05.2007, 20.19
Pääsin Keinukalliossa yllättämään kuusimetsässä maassa olevan haukan, joka oli juuri napannut oravan. Kymmenisen metriä oli välimatkaa, kun pysähdyin sitä ihmettelemään. Haukka rupes kiljumaan, katteli meikään hetken ja päätti lentää rauhallisempaan ruokailupaikkaan. Ennen kuin tulin paikalle kuului kovaa "kimitystä", oisko se lähtenyt henkeänsä menettävästä oravasta?

AnttiP82
03.05.2007, 08.55
Herttoniemessä kettu juoksi tien yli. On yllättävän pienikokoinen elukka.

Fin-76
03.05.2007, 12.44
Sisilisko bongattu elävänä TRE/K:ALA:n Lamminrahkalla 1.5.07

kervelo
03.05.2007, 12.50
Eilen illalla kuuden jälkeen katselin sateessa ohiajaessani, kuinka korppi söi raatoa tien sivussa. Paikkana vanha lahdentie, Keravan vankilalta muutama sata metriä etelään.

holapeelo
03.05.2007, 13.59

Siksiköhän Herttoniemessä on Kettutie? :D

(Tosin on siellä myös Susitie :eek:)

Jarski
03.05.2007, 14.12
Siksiköhän Herttoniemessä on Kettutie? :D

(Tosin on siellä myös Susitie :eek:)
Hertsikasta löytyy nimikkotie monenmoisille metsän asukeille.

buhvalo
04.05.2007, 16.12
Tänään näin 6 poroa. Itelle ainakin eka kerta pyörälenkillä kun noita näkee.

JNa
05.05.2007, 19.27
Tänään joku turre vähän hermostu, kun ajoin sen ohi ja lähti haukkuen ajamaan mua takaa. Varmaankin joku 500m jakso, mutta luovutti sitten. Oli aika hauska näky, kun ei ole aikasemmin tapahtunu:D

Henki Hieveri
06.05.2007, 19.55
Käki kukkui.
Sikäli merkittävä juttu, että se oli Länsi-Uudellamalla netin mukaan vasta toinen käki tälle vuodelle.

Satanta
07.05.2007, 18.29
Tänään piti hätistellä hirveä loitommaksi tiestä. Ei ollut mikään eratusvasa, vaan täysikokoinen. Eipä tuo minusta paljoa noteerannut. Eikä autoilijat hirvestä, sen puoleen.

bilato
12.05.2007, 20.01

Yep, näin myös ketun eilisellä aamulenkillä eikä ollut tosiaan koolla pilattu. Vähän kissaa isompi ja koiraa pienempi otus tuo oli.

KestreL
12.05.2007, 22.30
Fasaani vaani Malminkartanossa spoorin päällä.

Petri Hallami
13.05.2007, 17.38
Äsken maantielenkillä pellonreunassa istuskeli jänis ja noin kilometrin päästä toinen mokoma loikki tien yli. Ikinä ennen ei oo lenkillä sattunu vastaan ja nyt niitä tuli sitten oikein kaksin kappalein :)

Shimaani
13.05.2007, 21.48
Käki kukkui.
Sikäli merkittävä juttu, että se oli Länsi-Uudellamalla netin mukaan vasta toinen käki tälle vuodelle.Täällä Silvolassa on käki kukkunu jo viikon.

Satanta
18.05.2007, 18.39
Ei juossut karkuun. Ympäristö vain on, mielestäni, todella hieno. Suuri kivi synkän metsän keskellä.

http://i4.pinkbike.com/photo/1324/pbpic1324808.jpg

Elmiira
18.05.2007, 18.43
Ei juossut karkuun. Ympäristö vain on, mielestäni, todella hieno. Suuri kivi synkän metsän keskellä.

http://i4.pinkbike.com/photo/1324/pbpic1324808.jpg

Näkyikö kivessa mankattuja kohtia? Jos niin sitten alueella käyskentelee pädiselkäisiä tyyppejä, jotka tykkäävät rimpuilla kivien päällä.

edit: ellei tuo ole kovin luonnonsuojelualueelta, ja näemmä kiveä ei ole harjattu puhtaaksi ainakaan kuvanottopuolelta.

Satanta
18.05.2007, 18.49
Näkyikö... kuvanottopuolelta.

Tuo kivi taitaa olla liian kaukana teistä ja liian korkea kiipelilijöille. Olen ymmärätnyt, että he eivät ihan tolkuttomiin kiipeile. Ja eikös irtolohkareet ole suojeltuja luonnonkohteita ihan automaattisesti?

Elmiira
18.05.2007, 19.03
Tuo kivi taitaa olla liian kaukana teistä ja liian korkea kiipelilijöille. Olen ymmärätnyt, että he eivät ihan tolkuttomiin kiipeile. Ja eikös irtolohkareet ole suojeltuja luonnonkohteita ihan automaattisesti?

Paljos tolla on korkeutta? Näyttäis joltain 4-5m murkulalta. Ja kiipeilijöitä löytyy ympäri suomee ja ne menee sinne missä murikoita on, varsinkin sellaset jotka tykkä boulderoida. Ihme jengii ne. Ite oon ollut Kolilla metässä tollasten murikoiden perässä.. Ja kyllä ne tollasia kiipee, jos ei muuten niin lyödään köydet kiinni.

Mut ei ne oo automaagisesti suojeltuja. Vain silloin, jos sattuvat olemaan luonnonsuojelualueella tai muuten vain rauhotettuja.

Moppe
18.05.2007, 19.22
Tänään pöllö huhuili (ei huuhkaja. varmaan joku pieni), joka oli sikäli kiva asia, että en ollut kauhean paljon irti tiestä, kun sen jo kuulin. Paikka on Lahden vanha "lentokenttä".:D

Satanta
18.05.2007, 19.39
Paljos tolla on korkeutta? ...

Tuo kuusi tuossa edessä on semmoisen 60cm halkaisijaltaan. Eli saattaa löytyä 6m korkeutta murkulalta.

Pekka L
18.05.2007, 20.14
Muistui tässä lukiessa, että orava meinasi tosissaan juosta pyörän alle pari päivää sitten. Lähti juoksemaan viistoon yli pyörätien samaan suuntaan kuin minä, näki mut, mutta jatkoi vaan juoksuaan. Jotain 40 sentin kurresta päästä meni etupyörä.

perttime
18.05.2007, 20.39
Jotain 40 sentin kurresta päästä meni etupyörä.Uhhuh... tuli heti mieleen mtbr:ssä näkemäni kuva, jossa edesmennyt kurre oli etukiekon pinnojen välissä:(

HMK
18.05.2007, 20.45
Uhhuh... tuli heti mieleen mtbr:ssä näkemäni kuva, jossa edesmennyt kurre oli etukiekon pinnojen välissä:(

Minulle taas tuli mieleen muinoin tuntemani tyyppi, jolla oli kyy sotkeentunut metsätiellä pinnoihin

Pekka L
19.05.2007, 09.29
Tuo mun tapauksen kurre oli nuori, uhmakas, eikä käyttänyt kypärää:rolleyes::D

ironi
19.05.2007, 10.11
1. harakka söi lajitoveriaan taannoin.

2. Kallansilloilla vauhti käytännössä pysähtyi vastatuulen takia tasaisella maalla. Se oli ainakin minulle jonkinsortin V******nen luontokokemus. Niin ja rekka pölläytti hiekat silmille samaan aikaan.

Aficionado
19.05.2007, 13.00
Muistui tässä lukiessa, että orava meinasi tosissaan juosta pyörän alle pari päivää sitten. Lähti juoksemaan viistoon yli pyörätien samaan suuntaan kuin minä, näki mut, mutta jatkoi vaan juoksuaan. Jotain 40 sentin kurresta päästä meni etupyörä.

Meinasi viime viikolla käydä sama homma, taisi raukka hieman säikähtää kun ei ensin näyttänyt olevan kauheesti kiirettä, mutta kohdatessa rupes lyömään käpälät tyhjää ja asfaltti rapisemaan.:D Eipä onneksi jäänyt alle.:)

Halimon
21.05.2007, 10.28
Eilen läheltä piti: Kyy nro 1. 15cm -kuollut tosin Kyy nro 2. 30 cm elossa ja hyvävoimaisena keskellä tietä lämmittelemässä asfaltilla. Ekasta suli säpsyt kun oli päälle ajaa, mutta toista osasi jo varoa kauempaa. Paha jos se menee pinnojen väliin...

Reino Hoo
21.05.2007, 22.32
Tänään kaksi joutsenta Ylöjärven keskustan maisemissa, Viljakkalantien liittymän kohdalla olevassa lammessa:eek:.

906
24.05.2007, 13.02
Hgin keskuspuistossa tänään aamupäivällä: kettu jolkotti polun yli n 10 metrin päässä, oli ainakin turkkinsa puolesta huonokuntoisen näköinen, melkein harmaa. vai vaihtaako ketut turkkiaan tähän aikaa vuodesta? myöhemmin fasaanikana väisti ajolinjalla menosuuntaan kunnes lopulta hyppäsi kiireesti polulta sivuun. ehdin jo jarrutella ja soitella kelloa varoitukseksi, sama meininki jatkui hetkeä myöhemmin kun maassa istuskellut naakkaparvi ei millään meinannut uskoa että olin menossa just sitä polkua jolla viettivät aikaa.

sitten oli vielä joku mystinen sorsan näköinen lintu jonka väritys oli mulle outo, suurin osa oli valkoista/vaalean harmaata, siivissä taisi olla tummempaa harmaata/mustaa, eniten kuitenkin hämmensi pää joka oli punainen. täytynee tuijotella lintukirjaa.

E: jasså, suomalaisen lintuoppaan kuvien perusteella lähimpänä olisivat haapana tai punasotka, kallistun enemmän haapanan puoleen koska sillä näyttäis olevan vaalea kaula. esiintyy koko maassa ja on vissiin ihan yleinen. aina oppii uutta.

lcdpiggy
24.05.2007, 13.28
Kauden eka hyttynyen bongattu leppävaarassa! Bastards...

ponu
24.05.2007, 16.49
Näin viime sunnuntain lenkillä mäyrän. Enpä ole sellaista ennen nähnyt livenä.

VesaP
24.05.2007, 23.32
Litteän oravan näin äsken lenkillä. Oli keskellä tietä reteesti nukkumassa.

Ines
25.05.2007, 13.55
onkohan koko maan kuovit päättäneet muuttaa Hämeeseen, kun tuntuu, että niitä saa ihan väistellä...on niin maan runsaasti...

Japina
25.05.2007, 22.28
Hirvi jolkotteli edestämme Kangasalan asemantien ylitte. Katteltiin vaan että mikäs siellä liikuskelee ja hirvihän se. MAhtava eläin.

TuomasA
26.05.2007, 13.34
Pari viikkoa sitten näin ketun Espoon keskuspuistossa. Oli aika iso ja komea ilmestys.

nojohannyt
26.05.2007, 15.15
Eilisellä lenkillä nähtyjä mm. (pikku?)tylli, mustarastas, leppälintu. Käki kuului kukkuvan.

hannupulkkinen
26.05.2007, 20.49
Pari viikkoa sitten näin ketun Espoon keskuspuistossa. Oli aika iso ja komea ilmestys.

Yep, näin myös ketun eilisellä aamulenkillä eikä ollut tosiaan koolla pilattu. Vähän kissaa isompi ja koiraa pienempi otus tuo oli.

Keskuspuistossa taisi olla susj:D

bahco
26.05.2007, 21.59
Olipas kiva käydä Laakson puiston kalliolla ajelemassa!

apartanen
26.05.2007, 22.15
Puutossalmessa oli kaksi joutsen pariskuntaa. Rantavedestä huutelivat tervehdykset minullekin. :)

Ines
27.05.2007, 15.48
aamulla ajelin Kalkkisten suunnasta kohti Sysmää...yhdellä pellolla tallusteli 12 laulujoutsenta

ellmeri
27.05.2007, 16.23
Olipas kiva käydä Laakson puiston kalliolla ajelemassa!

Kaikkee muuta,aurinkoisena päivänä vanhoja äijiä housut kintuissa hymyilemässä.
Hyvät kaltsit muutoin kyllä.

izmo
27.05.2007, 19.17
Pervormanssitaiteilija Laakson puistossa Nokian kontiot jalassa ja se...

hannupulkkinen
27.05.2007, 19.22
Tänään peräkammarin poika ampuili ilmakolla pikkulintuja.:mad:
Tosi törkeää kun niillä on pesäkin.
En uskaltanut mennä keskellä ei mitään paljon urputtamaan, olisi voinut tulla ilmakosta siis perästä päähän.
Kaikenlaisia sitä maailmassa vaeltaakin.

hannupulkkinen
27.05.2007, 19.23
Puutossalmessa oli kaksi joutsen pariskuntaa. Rantavedestä huutelivat tervehdykset minullekin. :)
Tänään ne lentelivät levottomasti ja toitotteliavat.

906
27.05.2007, 22.49
Keskuspuistossa jotkut tyypit pelasi värikuulaa. ihmettelin ensin että mitä maastopukuhemmoja täällä sniikkaa puskassa pyssyt tanassa sunnuntai-iltapäivänä...

Mazisika
27.05.2007, 23.12
Tosa Oberwaldissa hyppäsi peuran vasa metsästä suoraan 15m päähän tielle. Jarrutin ja jäin katselemaan. Siinä se seisoskeli vähän aikaa ja käveli tiehensä. Tai emmätiä oliko se peura, mut semmone piäni kuitenki (Hieman piristi kun just oli lentäny tangon yli polun mutkasta)

Talisker
27.05.2007, 23.31
Laukon kartanon läheisyydessä kolme laukonpeuraa editsemme tien yli ja
viisi jalkoi loikkimistaan pellolla. Valkoiset hännät vaan heilahteli.
Klaus Kurjentiellä ei näkynyt tällä kertaa kurkia...

AnttiL
28.05.2007, 11.18
muutama viikkositten oli likellä hirvikolari.
lenkkipolulla ajelin menemään ja olin juuri himmaamassa vauhtia juodakseni, ja kas täysi kokoinen hirvi paineli polun poikki :D
no oikealtahan se tuli ja väistin nätisti, olisihan se ollut kokemus fillarilla hirvikolari :eek:

kts
28.05.2007, 15.32
Viime kesänä bongasin hirven VLK - Tre välillä rutajärven nurkilla. Vasa oli matkassa, joten pysyttelin kunnioittavan matkan päässä. Myös saman lenkkipolun varrella metso tervehti minua muutaman metrin päässä kiven päältä viime syksynä. Tais olla Vähä-riutan maisemia se. Ei juuri häiriintynyt, vaikka jäin sen tekemisiä katselemaan.

Jokos kyseisessä metsässä on se susi nähty?

raato
31.05.2007, 11.00
Aamulenkillä tuli bongattua palokärki (http://fi.wikipedia.org/wiki/Palokärki) kivenlahden venesataman lähistöllä.

Petteri Ellilä
31.05.2007, 11.46
Hiirihaukka tjsp. otti pellon yllä matsia parin variksen kanssa. Liekö haukalla ollut paisti nokassa.

Jeesus pyöräilee
31.05.2007, 12.34
Jokunen aika sitten maastossa...

Edellä ajava käärmeen päältä, eikä edes huomannut tuota. Minä perässä ja meinasin nousta sen pari metriä ilmaan säikähdyksestä. Perässä tuleva se sitten ihan tarkoituksella tähtäskin ja naureskeli meikäläiselle.

hannibaali
31.05.2007, 19.34
Äsken lenkillä panssarivaunu oli puskassa:eek: Lisäksi sotkun bussin ja läjäpäin varusveijareita!

VesaP
31.05.2007, 19.37
Äsken lenkillä luulin että joku muurahainen seisoo nurkassa koko lenkin ajan mutta sit kun pääsin tsekkaamaan lenkin jälkeen niin se olikin vain joku roska.

AnttiL
31.05.2007, 19.39
jänis, orava ja peura.
yhden lenkin aikana.

apartanen
31.05.2007, 20.12
Äsken lenkillä panssarivaunu oli puskassa:eek: Lisäksi sotkun bussin ja läjäpäin varusveijareita!

Kai kävit sotkun autolta parit munkit? Nam!

Mazisika
31.05.2007, 23.19
Toissapäivänä Oberwaldissa pitkän sateen jälkeen ajoin pari sekuntia ketun perässä ja minuuttia myöhemmin kaksi mäyrää juoksi tien poikki. Hoksottimet olivat vähän huonot kun en tajunnut kaivaa kameraa esille, sillä kolmas mäyrä tuli kohta perästä.

hannibaali
01.06.2007, 07.59
Kai kävit sotkun autolta parit munkit? Nam!
Tulin täysillä kivikkoista alamäkeä ja risteyksessä oli se bussi, josta jatkoin tien pohjaa pitkin eteenpäin. Oli niin paljon vauhtia seuraavaan ylämäkeen, etten tohtinut pysähtyä:cool:
Toki hurja nälkä oli jo siinä;)

MtB
02.06.2007, 21.36
Tämmönen tuli bongattua noin puolituntia sitten. Sain lopulta häädettyä linnun muualle ettei jää auton alle

edit. Hieman epäselvä kuva mutta tossa seisoi kuin tatti

http://img57.imageshack.us/img57/7995/59063949gv0.jpg

vaseliini
03.06.2007, 14.28
Tapahtui muutama kesä sitten. Olin kaverilla kahvilla ja sain kaverilta henkilövaan minkä laitoin muovipussiin ja muovipussi pyöränsarveen.
No matka alkoi kotiapäin ihan hyvin mutta mulla oli koira kans mukana ja koiruus huomas sivulla jotain mielenkiintoista ja muovipussi heilahti ulospäin ja sitten takaspäin suoraan eturenkaan pinnojen väliin.
No pysähdys oli totaalinen(olis shimanon jarruinsinöörit ollut kateellisia) eli minä lensin tangon yli nurmikolle (onneksi) nadja comanecimaisesti rentona kuin rautakanki ja n.30 metrin päässä yleisö ei antanut yli 9 meneviä pisteitä vaan armoton naururähäkkä kuului kun makasin selällään maassa.
Pikkuhiljaa toipuessani arvaamattomasta urheilusuorituksesta kun kokeilin et kaikki jäsenet on vielä paikallaan ja samalla näin uusia tähtiä vaikka päivä olikin niin koira hermostui ja tuli haukkumaan et jätkä pisti makaamaan vaikka eteenpäin pitäis mennä.
Vaaka koki sellaisen kolauksen ettei suostu näyttämään enää mitään.

En tiijä menikö tää väärään osastoon mut onhan tässä luontokokemuksia monelta kantilta ja vielä tähtitiedettäkin :p

mk
03.06.2007, 14.38
tänpäiväsellä lenkillä lensi luullakseni kimalainen alahampaitten ja alahuuulen väliin josta sitä 2-3 sek. sitä syljeskelin pois. Alahuuli puutui n.puoleksi tunniksi. Liekö ko. elukalla jotain puudutusaineen tapaista. Eikä tuo kovin hyvältäkään maistunut. Lievän säikähdyksen kyllä koin, kun huuli alkoi puutumaan :eek:

vaseliini
03.06.2007, 14.46
Tapahtui muutama kesä sitten. Olin kaverilla kahvilla ja sain kaverilta henkilövaan minkä laitoin muovipussiin ja muovipussi pyöränsarveen.
No matka alkoi kotiapäin ihan hyvin mutta mulla oli koira kans mukana ja koiruus huomas sivulla jotain mielenkiintoista ja muovipussi heilahti ulospäin ja sitten takaspäin suoraan eturenkaan pinnojen väliin.
No pysähdys oli totaalinen(olis shimanon jarruinsinöörit ollut kateellisia) eli minä lensin tangon yli nurmikolle (onneksi) nadja comanecimaisesti rentona kuin rautakanki ja n.30 metrin päässä yleisö ei antanut yli 9 meneviä pisteitä vaan armoton naururähäkkä kuului kun makasin selällään maassa.
Pikkuhiljaa toipuessani arvaamattomasta urheilusuorituksesta kun kokeilin et kaikki jäsenet on vielä paikallaan ja samalla näin uusia tähtiä vaikka päivä olikin niin koira hermostui ja tuli haukkumaan et jätkä pisti makaamaan vaikka eteenpäin pitäis mennä.
Vaaka koki sellaisen kolauksen ettei suostu näyttämään enää mitään.

En tiijä menikö tää väärään osastoon mut onhan tässä luontokokemuksia monelta kantilta ja vielä tähtitiedettäkin :p

kykloman
03.06.2007, 15.26
Olin kotio päin pyöräilemässä, kapeahkoa kevyen liikenteen väylää. Ehkä kymmenen metrin päässä tie kääntyi jyrkästi vasemmalle. Yhtäkkiä viereisestä metsästä juoksi tielle pikkuinen orava, sellainen nuori ja vetreä hökeltäjä! Hirveällä tohinalla juoksi minua kohti kunnes huomasi että :eek: sieltähän tulee joku ISO TANKKERI (eli minä)!!! No orava miettii puoli sekuntia, kääntyy 180 astetta ja hirveä spurtti vastapäiseen suuntaan! Mutta!!! Mutkan takaa ilmestyy TOINEN PYÖRÄILIJÄ! :eek: Jälleen puolen sekunnin oravamainen tuijotus, 180 asteen käännös, ja :eek: se edellinen ISO (eli minä) tulee edelleen päin! Käännös!!! Pyöräilijä!!!! Käännöss!! Vieläkin tulee pyöräilijä!!! AAARGH !!! Käännösss!! Ou NOU!! PYÖRÄILIJÄ!!! Mistä näitä riittää!!! Lopulta noin kuuden täyskäännöksen jälkeen orava päätti loikkia takaisin metsään :D

Pekka L
03.06.2007, 21.01
Oltiin tuossa iltapäivällä vaimon kanssa ajelemassa, kevyttä pyörittelyä mulle. Ykskaks sarven päälle laskeutui leppäkerttu:) Siinä se tuli vapaamatkustajana pari kilsaa, sitten pienessä kuopassa sarvi tärähti sen verran, että putosi:( Olisin halunnut katsoa kauanko se siinä matkustaa.

Ylva Hubatsa
03.06.2007, 21.14
Kaikkeahan tuolla näkee, mulla on monesti kamera lenkillä mukana ja tulee räpsittyä elukoista kuvia.
Nämä (http://personal.inet.fi/koti/digikuvat2/teeri/index.html) kävin kuvaamassa fillarilla, en tosin ollut lenkillä.

lindeju
04.06.2007, 08.44
Eilnen kokemus oli Oravan Kuolema. Matkailuauto tuli vastaan ja pian sen jälkeen tiellä pomppi villisti jokin eläin. Lähemmäs päästessäni näin että se oli orava joka esitti kuolemantanssiaan. Kun olin kohdalla kurre sätkäisi viimeisen kerran. :( En ole mikään eläinaktivisti mutta olihan tuo aika ikävää katseltavaa, en ole ennen todistanut eläimen kuolemaa.

Pekka L
04.06.2007, 10.06
Eilnen kokemus oli Oravan Kuolema. Matkailuauto tuli vastaan ja pian sen jälkeen tiellä pomppi villisti jokin eläin. Lähemmäs päästessäni näin että se oli orava joka esitti kuolemantanssiaan. Kun olin kohdalla kurre sätkäisi viimeisen kerran. :( En ole mikään eläinaktivisti mutta olihan tuo aika ikävää katseltavaa, en ole ennen todistanut eläimen kuolemaa.

Tää ei tapahtunut lenkillä, mutta kaksipyöräisellä kuitenkin useampi vuosi sitten. Ajettiin prätkällä hiljaista valtatietä, vastaan tuli joku jenkkiavolava. Näin kans kun joku pyöri tiellä auton alla, luulin ensin isoksi oravaksi. Suhahdin tilanteesta ohi ja katsoin peiliin, möykky oli tiellä ja liikkui. U-käännös ja katsomaan. Se oli pieni jänis, poikanen vielä. Takajalat suorana takana se raahasi etujaloillaan itsensä pois asvaltilta heinikkoon. Ajattelin, että pakko mun on se armahtaa tuskistaan. Otin parin nyrkin kokoisen kiven ja paiskasin sen voimalla sen päähän. Eka heitto meni ohi:rolleyes: Mutta, mutta... enpä olisi uskonut millaisen rääkäisyn jänis saa suustaan kun sellainen paikka tulee. Kuvittele heittäväsi tikka kissan perseeseen ja millainen ääni siitä ehkäpä tulee.

mk
04.06.2007, 20.59
Tänään tuolla illalla oli luontokokemus, kun maantiellä ilosesti jolkotellen tuli 3
sonninmullikkaa tietä vastaan. Ajattelivat varmaan, että mikäköhän tuo elukka on joka tulee ihmeellisissä kuteissa pyörällä vastaan, kun kääntyivät takasi ja juoksivat hiekkatielle aituukseensa takaisin suojaan. Liekö aita pettänyt vai mikä, mutta oli iloista menoa kolmikolla :D Onneksi ei sattunut autoja samaan tilanteeseen. :rolleyes:

Ines
05.06.2007, 10.25
todellinen "luontokokemus"; ajelin Vääksyssä vai Asikkalaako vai mitä lie sikalan ohi, auringon porottaessa....

Oboy
05.06.2007, 10.53
Tänään tuolla illalla oli luontokokemus, kun maantiellä ilosesti jolkotellen tuli 3
sonninmullikkaa tietä vastaan. Ajattelivat varmaan, että mikäköhän tuo elukka on joka tulee ihmeellisissä kuteissa pyörällä vastaan, kun kääntyivät takasi ja juoksivat hiekkatielle aituukseensa takaisin suojaan. Liekö aita pettänyt vai mikä, mutta oli iloista menoa kolmikolla :D Onneksi ei sattunut autoja samaan tilanteeseen. :rolleyes:

Noista kannattaa (lue:täytyy!) aina käydä kertomassa lähimpään taloon jos huomaa, että elukat on lähtenyt omille teille. Ne on aikamoinen liikenneriski vapaasti palloillessaan..
Nimim. useammin kuin kerran lehmiä ollut jahtaamassa. :p

MJF
05.06.2007, 11.04
Tapasin Tappajaoravan serkun.....MURHALOKIN :eek:

Yritti murhata minut hyökkäämällä eturenkaan alle, tällä kertaa selviydyin hengissä ja lokilta jäi muutama perähöyhen todistuksena tapahtuneesta.

Varokaa siis ihmiset taivaalla vaanivaa vaaraa :D

Juide
05.06.2007, 11.20
Tapasin Tappajaoravan serkun.....MURHALOKIN :eek:

Yritti murhata minut hyökkäämällä eturenkaan alle, tällä kertaa selviydyin hengissä ja lokilta jäi muutama perähöyhen todistuksena tapahtuneesta.

Varokaa siis ihmiset taivaalla vaanivaa vaaraa :D

http://www.kaleva.fi/plus/juttu662391_page0.htm

Satuttiin eilen paikalle kun poliisimies seisoskeli haulikon kanssa pyörätiellä. Rupesi vähän repeilyttämään kun mopoilija poliisin ja aseen huomattuaan veti liinat kiinni ja sammutti mopon saman tien. Uskalsi jatkaa matkaa vasta sitten kun poliisi lähti tieltä vähän matkaa metsään päin :D

Niin, muutama päivä sitten maantielenkillä keskeytin ainakin neljän jänis/rusakkopariskunnan hellän hetken. Mitäs tulevat tielle hässimään, metässä saisivat olla rauhassa. ;)

HMK
05.06.2007, 16.07
http://www.kaleva.fi/plus/juttu662391_page0.htm

Niin, muutama päivä sitten maantielenkillä keskeytin ainakin neljän jänis/rusakkopariskunnan hellän hetken. Mitäs tulevat tielle hässimään, metässä saisivat olla rauhassa. ;)

Kyllä siellä kumminkin joku pyörineen ryskää

nojohannyt
05.06.2007, 22.31
Itkikoita oli kaverina Oulun takametsissa paikoin aikas infernaalisen paljon. Mokomat vielä pääsivät hiljaisessa kävely vauhdissa ja taukojen aikana piikittämään päänahkaan tuolla kypärän sokkeloissa lyhyen tukan(alle 2mm) välistä oikein kunnolla. Nyt on nuppi täynnä paukamia.

Lasse
05.06.2007, 22.48
LA aamuna 05:00 töihin polkiessa keskellä Porvoon keskustaa istuskeli pyörätiällä peräti neljä jänistä, katselivat minua tuiman näköisinä ja loikkivat peräkanaa karkuun. Kaikki olivat aikuisen näköisiä jänöjä joten pakko oli huudella perään että kevät on kyllä jo aika pitkällä.:rolleyes:
Mitähän jänöillä mielessä???:)

Juha Lehtinen
06.06.2007, 19.50
Viimeisin luontokokemus on tältä päivältä. Ampiainen lensin kypärän ilmanottoaukosta sisään ja pömppäsi :eek:.

Soopa
06.06.2007, 19.57
Joku hieman itikkaa isompi lentoötökkä suunnisti suuhuni kun ajelin pienen ylämäen jälkeen 15-20 km/h. Yritin yskiä sitä pois, mutta eihän se minnekään lähtenyt. No, sitten söin sen. Luontokokemusta suun täydeltä.

Ja oraviahan tuolla on paljon tullut vastaan.

Iglumies
07.06.2007, 23.14
Aamulla latupohjaa töihin ajaessa tikka lensi pusikosta eturenkaan viereen ja muutaman metrin rinnakkain kulkemisen jälkeen lisäsi kaasua häviten toisen puolen puskaan.

mutanaama
08.06.2007, 00.19
Mullon sellanen kympin pätkä, missä mä muutaman viikon välein vedän täysiä, että tietäis tuleeko sitä kehitystä vai ei.
Noh, siinä muutaman kilsan jälkeen huomasin kun härski ja ivallinen hämähäkki teki seittiä stongasta runkoon. Ilkeä otus

Xiph
08.06.2007, 14.46
Kettua pääsin peesaamaan jonkun matkaa viime viikolla pikitiellä. Mutta sitten se huomasi ja päätti jätättää minut maastoreitin kautta. Siinä vaiheessa tipuin peesistä...

Henki Hieveri
08.06.2007, 18.47
Jo kolme pikkusieppoa.

Lasse
08.06.2007, 19.10
Maaseudulla ajellessahan sattuu:) , sain tänään tilaisuuden ihailla kun kaksi pikkulintua joita en tunnistanut ajoivat takaa iso kokoista haukkaa.
Oli villi näky koska haukka väisteli kyllä ihan tosissaan:D .

MtB
08.06.2007, 22.30
Mehiläinen törmäsi eturenkaaseen ja taisi pökertyä

Smo
09.06.2007, 04.34
Hietaniemen uimarannan suunnalla oli monenlaisia tipuja (juu en kolaroinut) .. :rolleyes:

M1nd3
10.06.2007, 15.19
Tänään lenkin varrelta bongattua; city-kettu, kuollut käärme ja lemmuja laiduntamassa.... varsinkin viimeisin näky oli melkein kuin vanhoista Suomi-leffoista.

Elmiira
13.06.2007, 11.26
PappaTunturi Hakamäentiellä. Niitä ei näillä leveyksillä kauheen usein näe.

VesaP
13.06.2007, 11.27
...ja lemmuja laiduntamassa.... varsinkin viimeisin näky oli melkein kuin vanhoista Suomi-leffoista.

Oliko mustavalkeet lehmät kuten wanhoissa suomi leffoissakin? :D

Edit: Oikeesti on hienoo kyllä kun tuolla ajelee niin on kaikenmaailman lehmiä tosiaan laitumella, hevosia juoksentelee tien vieressä omalla laitumellaan, bambit hyppii tien yli pimeästä, oravat loikkii nenän edestä, koirat yrittää juosta kiinni säären varteen hampaat ojossa, kissat juoksee karkuun kun pyörä lähestyy, linnut visertaa, autot yrittää ajaa päälle ja kaiken bonuksena pimeänä talvipakkasiltana ei ristinsieluakaan missään, vain pyörä ja kuski ja taivaalla loistaa kirkas kuutamo. HIENO LAJI tää kyllä!! :cool:

lcdpiggy
13.06.2007, 11.59
Tää ei tapahtunut lenkillä, mutta kaksipyöräisellä kuitenkin useampi vuosi sitten. Ajettiin prätkällä hiljaista valtatietä, vastaan tuli joku jenkkiavolava. Näin kans kun joku pyöri tiellä auton alla, luulin ensin isoksi oravaksi. Suhahdin tilanteesta ohi ja katsoin peiliin, möykky oli tiellä ja liikkui. U-käännös ja katsomaan. Se oli pieni jänis, poikanen vielä. Takajalat suorana takana se raahasi etujaloillaan itsensä pois asvaltilta heinikkoon. Ajattelin, että pakko mun on se armahtaa tuskistaan. Otin parin nyrkin kokoisen kiven ja paiskasin sen voimalla sen päähän. Eka heitto meni ohi:rolleyes: Mutta, mutta... enpä olisi uskonut millaisen rääkäisyn jänis saa suustaan kun sellainen paikka tulee. Kuvittele heittäväsi tikka kissan perseeseen ja millainen ääni siitä ehkäpä tulee.

Vähän samanlainen kokemus oli muutaman vuosi sitten, kun varis lensi minun autonikkunaan ja mursi niskansa. Jotenkin siinä vähän vielä henki pihisi ja mä päätin päästää sen tuskistaan auton rattitankolukolla. Otin linnun vasempaan käteen ja tankolukon oikeaan, nostin oikean käden ilmaan ja meinasin lyödä. Varis katsoi minua järkyttyneenä isoilla silmillään ja kuoli pois ennen kun sain lyötyä. Helpotti kummasti, kun ei tarvinnut lyödä sitä.

Jani Mahonen
13.06.2007, 14.02
Edellisellä piitkällä maastolenkillä sain noin 3x3 cm multakokkareen alamäessä suoraan suuhun (ns. sukkana sisään), kun huohotin dorkana suu auki. Oli luontokokemusta kerrakseen, pikkkkuisen meni ajorytmi sekaisin *ptyi* *ptyi* :D
Toivotaan että se oli ainoastaan multaa.

M1nd3
13.06.2007, 14.25
[quote=VesaP;826965]Oliko mustavalkeet lehmät kuten wanhoissa suomi leffoissakin? :D

Ei ihan niiiiiin täydellinen näkymä sentäs.... hienon ruskeita olivat; joukossa oli niin nutipäitä kuin sarvellisiakin :)

Subzero
13.06.2007, 14.43
Mäkin näin lehmiä eilen n. 5km Tampereen keskustasta.
Sit viime viikolla kohtuullisen kokoinen kyy paistatteli päivää ja luikerteli asfaltilla. En ajanu yli maantiepyörällä tai siis crossarilla..

artzi
13.06.2007, 19.16
Tämmöinen hiippari tuli Pukalassa (http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1243) (paikoitellen ei kovin hyvää maastopolkupyöräily-maastoa) vastaan. Vähän tiirailtiiin toisiamme sillä silmällä, mutta hän sitten päätti kurvata metsän puolelle, kuten minäkin, mutta eri suuntaan :D

http://members.lycos.co.uk/veppi/digitest/pukala_elukka.JPG

Rouleur
13.06.2007, 22.08
Hirvenp***aa Siuntiontien reunassa. Ilmeisesti hengaavat siellä hämärän aikaan.

Iglumies
13.06.2007, 22.11
Mäkin näin lehmiä eilen n. 5km Tampereen keskustasta.

Mäkin näin eilenaamulla töihinmennessä ne samat Ahlmanin naudat juoksemassa hirveetä vauhtia laitumelleen.

Lasse
14.06.2007, 19.26
Jaa että nautoja:D Onhan niitä tossa 500m päässä onneks ei ikkunasta näe...:D :D

Pekka L
15.06.2007, 14.44
Tänään kirkkaassa aurinngonpaisteessa pyörätiellä, huomasin viime hetkellä kun puun varjossa luikerteli kyy tai joku vastaava liero. Reagointiaikaa jäi n. 0,3s, eli seuraus oli se, että 8 baariin paineistettu kovahkon puoleinen misukka (tai 2 oikeastaan) ylitti madon suurinpiirtein keskeltä sen selkää. Mahtoi sitä hetken v**uttaa.

Vähän myöhemmin sillalla kaiteen alla, tolpan vieressä oli orava. Ressukka vähän hätääntyi eikä osannut päättää mitä tehdä. Toisella puolella avoin tie ja pelottavan näköisesti kovaa lähestyvä kypäräpäinen pyörillä varustettu hirviö, toisella puolella 5m pudotus ja Itämeri. Tilanne meni kurren onneksi nopeasti ohi, ennen kuin se ehti tehdä huonoa päätöstä:D

bilato
21.06.2007, 12.24
Eilen tuli nähtyä kettu, keravalla.

Kämy
21.06.2007, 12.27
Kärpänen lens silmään

VesaP
21.06.2007, 13.43
Eilen tuli nähtyä kettu, keravalla.

Mää näin saman ketun!! :eek: Sit edessä tiellä meni joku sairaan nopee gaselli. Tai hetkonen, se taiskin olla Hanssi vaan... Sairaan nopee kylläkin! :D

Shimaani
21.06.2007, 14.13
Toissaehtoona maantielenkiltä palatessa huomasin variksen joka leikki tuulen mukana asvaltilla pyörivällä muoviputken pätkällä, piti ihan jäädä kahtomaan pariks minuutiks sen touhua. Meillä molemmilla oli hauskaa :)

Henki Hieveri
21.06.2007, 20.30
Sorsaemo poikueineen oli menossa Hedvigin rantapolulta Abraham Wetterin tielle. Tein tiukan koukkauksen sorsien eteen tyyliin tyypillinen autoilija. Poikueen suunta muuttui turvallisemmalle nurmikolle.

china
21.06.2007, 21.17
Purkka eturenkaassa.

Markku Liitiä
21.06.2007, 21.33
Muutama vuosi sitten Kuhmon Elimyssalolla nähtiin kaverin kanssa susi. Komea eläin.

ellmeri
21.06.2007, 21.41
Vielä tänään en nähny mutta viikonloppuna varmaan:D kännikaloja,ojissa ja nurmikoilla.

hunvo
22.06.2007, 10.47
Yllätti sade Jaamankankaalla. Hetken pidin taukoa sit tulin siihen tulokseen ettei se lopu pakkojatkaa. Eikö vähän ajan päästä mene ihan tuoreet karhun jälet polulla :eek:samaan suuntaan oltiin menössa. Ei ne sateessa hiekalla kauan tuoreena kestä eli aika peräkkäin mentiin. Loppui kiire ja kerkisin ihan rauhassa antaa sille etumatkaa vaikka joutui sateessa seisomaan.

Sit noita vähemmän vaarallisia hirviä ja jopa yhden metsäpeuran.

Ines
27.06.2007, 13.46
pieni telkän poikanen oli matkalla samaan suuntaan kuin minä...juosta vipotti ristiin rastiin edelläni kapealla tiellä..minä huutelin sille ohjeita (ei tainnut kukaan muu ONNEX kuulla..) ja metsikköön tipunen sitten piiloutui

apartanen
27.06.2007, 16.34
Yllätti sade Jaamankankaalla. Hetken pidin taukoa sit tulin siihen tulokseen ettei se lopu pakkojatkaa. Eikö vähän ajan päästä mene ihan tuoreet karhun jälet polulla :eek:samaan suuntaan oltiin menössa. Ei ne sateessa hiekalla kauan tuoreena kestä eli aika peräkkäin mentiin. Loppui kiire ja kerkisin ihan rauhassa antaa sille etumatkaa vaikka joutui sateessa seisomaan.

Luultavasti se karhu on ollut yhtä kauhuissaan kuin sinäkin ja painellut karkuun niin, että lepikko on rytissyt. :D Onneksi ei tullut vastaan eikä ollut poikaisia mukana.

juminy
27.06.2007, 16.41
Helsingissä Strömsinlahden venelaiturien kohdalla, siinä eteläpuolella kosteikon kohdalla on pariki kertaa sorsa ollut tiellä ja haluton mihinkään väistämään - itse on täytynyt koukata. Hassua kun se seisoo tai tepastaa siinä eikä ole moksiskaan muusta liikenteestä.

EDIT {

Sorsaemo poikueineen oli menossa Hedvigin rantapolulta Abraham Wetterin tielle. Tein tiukan koukkauksen sorsien eteen tyyliin tyypillinen autoilija. Poikueen suunta muuttui turvallisemmalle nurmikolle.

Jaahas, arvelinkin, että näistä olisi jo maininta täällä... :)
}

Ai niin - eilen ajeltiin Viilarintietä etelään ja hiukan Kauppamyllyntien jälkeen oli noin viisi ketunpoikasta (niin ainakin luulen :) ). Eivät edes ihan pieniäkään olleet, lähes täysikorkuisia jo mielestäni, mutta ihan pihalla eivätkä nekään menneet karkuun. Jäätiin vähäksi aikaa niitä katselemaan ja aika rauhassa olivat, aran näköisinä toki.

perttime
27.06.2007, 17.38
Ihme luontoilmiö: jos nyt menee ulos, ei millään pysy kuivana.

ketju44
27.06.2007, 22.17
Tänään illalla kävelin metsäpolkua ja astuin hervottomaan koiranpaskaan :(.

Olmi
27.06.2007, 22.27
Eilen kun taluttelin pyörää sateisessa metsässä.. näin mäyrän! Se oli vaan hienoa se! :cool:

JessMen
28.06.2007, 08.57
Muutaman kerran olen Lempäälän perämetsissä, laavulla järven rannalla, kuullut kuikan "kiekuvan".

Heinäkuussa 2006 otin moottoripyörällä tuntumaa erääseen poroon 110km/h lasissa. Poro meni melkein poikki :eek: , mopo meni lunastukseen :mad:
ja minä lähdin taksilla lähimmälle terasille hermo-oluelle:seko: .
(En tiedä onko kyseessä off-topic kun kyseessä ei ole poljettava laite?)

hannupulkkinen
28.06.2007, 09.31
Hirvet telovat enemmän ihmisiä vuodessa kuin karhut. Karhut eivät siis ketään ja vasoja puolustavat naarashirvet muutamia. Hirvhat myös syksyllä.

Iglumies
01.07.2007, 22.57
Iltalenkillä äsken eerolansuoralla hirvi juoksi edestäni (n.15m) tien yli, hirvittävällä vauhdilla ja sivuilleen vilkuilematta.

Hevonen
01.07.2007, 23.13
Jos ei piparin nauttimista retkellä lasketa niin mulla olis videollakin kesken reissun kuvattua narttupuolista huuhkajaa epsoon etumettistä.

Oli sekin matkalla kohti kaupunkia.

Elmiira
02.07.2007, 00.55
Äsken kotiin ajellessa jokin haukan sukuinen lintu lenti ylitse. (Pukinmäessä moinen otus.)

Iglumies
04.07.2007, 23.04
Tänäiltana kaksi korpinpoikaa töni ja huusi toisilleen, äiti(tai isä)korpin seuratessa lähietäisyydeltä koko sen puolituntia jonka ajelin heidän reviirillään.

-FIN2
04.07.2007, 23.09
Näin traktorin pellolla tänään jossakin päin suomee...

mutanaama
04.07.2007, 23.27
Vantaankosken pelloilla näytti jänis mulle, kuinka villieläin lähtee, meni muutaman sata metriä mun edellä, ennenkun ymmärs mennä pellolle.

Mark
05.07.2007, 10.44
Eilisen lenkin jälkeen kotipihalla huomasin ohjaustangossani hämähäkinseitin kutojineen. Taisin olla aika hidas...

TimoF
06.07.2007, 18.02
Eilisiltana ajoin johonkin hyönteisparveen, samalla hetkellä meni ötökät molempiin silmiin ja kurkkuun. Tänä iltana taidan ajella lasit päässä ja suu kiinni...

Gynis
07.07.2007, 14.09
Ampiainen rokotti tänään mua otsaan. Juuh,teki vielä yllättävän kipeääkin.:mad: Onneks vain 5 km päässä kotoa joten ei mennyt lenkki vituiks. Loput kilometrit tykitinkin sitten reilusti päälle 30 km/h kun piti saada hydrokortisonii nopeasti.

jossuliini
07.07.2007, 16.48
Kaikkea jännää sitä joskus on nähnyt kun pyörällä on liikkunut. Tästä on aikaa jokunen vuosi kun ajoin rantatietä täällä omalla paikkakunnalla ja näin kaukaa, että joku pariskunta istuu penkillä, mutta en siihen mtn kiinnittänyt sen enempää huomiota. Tulin kohdalle ja luulin, että nainen nukkuu pää miehen sylissä, mutta hän ottikin suihin keskellä kirkasta päivää ja ihmisiä meni ohitse. Meinasin ajaa jokeen kun sen näin:eek: joillekkin sitä rohkeutta piisaa ja olen saanut makeat naurut kaikilta kelle olen sen kertonut.

Shimaani
07.07.2007, 22.16
Kateelliset kikattelloo ku rohkeat puuhaa.:)

Zarni
23.07.2007, 21.20
Kolme varista söi jäätelöä pyörätiellä. Tappelivat keskenään kuka saa eskimon tikun itselleen. :)

ellmeri
23.07.2007, 21.30
Kateelliset kikattelloo ku rohkeat puuhaa.:)

Missä mukamas:cool: .joen varressako.....kerro ny.

Aficionado
23.07.2007, 21.35
Entäs jos pyörätiellä kolme Eskimoa söisi varista, ja tappelisi nokasta.:seko::eek::D
Viime aikoina luontokokemukset on olleet lukuisat eläimenraadot tienvarsilla.:(

Jacques
23.07.2007, 23.42
Tänään oli orava lähellä jäädä pinnojen väliin kun tuli niin lähelle :D

Sitten hetkeä myöhemmin ihmettelin surinaa, pörinää ja nipistelyä, kunnes tajusin ajaneeni ampiaisparveen. Ihme kyllä yksikään pimppari ei pistänyt, mutta kypärästä kuului kopsahduksia. ;)

Iglumies
25.07.2007, 22.56
Tänään sadepäivän kunniaksi tennispallonkokoinen sammakko hyppäsi suoraan, väistöyrityksistäni huolimatta tai niiden takia, eturenkaaseen pinnojen sekaan ja neljänneskierrosta myöhemmin lensi kaaressa pusikkoon.
Liejuisesta, loivasta ylämäestä johtuen poistuin onnettomuuspaikalta pysähtymättä.

TimoF
06.08.2007, 22.45
Aamulla töistä kotiin lähtiessä huomasin että lintu oli p*skantanut kypärän sisään. :mad:

...onneksi EN ehtinyt laittaa sitä päähän...