PDA

Näytä tavallinen näkymä : Allergialääkkeet ja treenaaminen

Katy
24.11.2006, 20.02
Hei, millaisia kokemuksia teillä on allergialääkityksen vaikutuksesta harjoitteluun? Vaikuttaako jotenkin sykkeeseen tai muuten? Mulla erityisesti Duact/Clarinase, joissa pseudoefedriiniä, nostaa sykettä välillä niin korkealle, että herää epäilys, että onko harjoittelu ylipäätään turvallista.

Nytkin ollut niinä päivinä, kun on pitänyt ottaa Clarinasea, syke sekä pyörä- että juoksulenkillä noin 20 pykälää korkeampi kuin normaalisti samassa vauhdissa ja tehossa, vaikka muuten tuntuu ihan normaalilta. Pelkkä histamiini ei erityisesti vaikuta.

Onko kellään käsitystä sitten siitä, että jos syke on lääkityksestä johtuen korkeampi esim. vaikka 150 (eli vk-alueella) vauhdissa, joka normaalisti olisi sykkeellä 125-130 (eli kevyttä pk:ta), onko tällöin lenkin rasittavuus elimistölle sama kuin vk-lenkin vai vastaako lenkki kuitenkin kevyttä lenkkiä?

Pahempi riesa keväällä siitepölyjen kanssa, mutta nyt ollut aivan poikkeuksellisen paha kuukausi (tai puolitoista) huonepölyallergian kanssa.
Jonkun pitäisi vissiin siivota paremmin... :(

Tepi
24.11.2006, 20.45
Mulla ainakin on allergioiden yhteydessä sykkeet normaalia korkeammalla, mut lääkkeiden vaikutuksesta asiaan en osaa kyllä sanoa yhtään mitään.

Oon varsinkin keväisin niin tukossa, että harjoittelua on pakko keventää, eli ns. normaalivauhdilla ei voi ajaa oikeastaan ollenkaan. Pahimman allergia-ajan harjoittelu on semmosta etanavauhdilla etenevää pyörittelyä silti huipussaan hakkaavilla sykkeillä.

Niin, ja väsymystähän allergialääkkeet aiheuttaa, mutta se nyt tietysti on itsestään selvää jokaiselle, joka niihin joutuu turvautumaan.

ästidin
24.11.2006, 21.48
Voihan noi lääkkeiden sisältämät piristeet(pseudoefedriini) nostaa sykettä. Kannattaa olla varovainen juuri tollasten lääkkeiden kanssa koska ne on aika usein kiellettyjen listalla.Duact ainakin on. Ei tietenkään harrastajalle merkkaa mitää mutta kisoissa voi joku suuttua!

Järvinen
25.11.2006, 13.47
Voihan noi lääkkeiden sisältämät piristeet(pseudoefedriini) nostaa sykettä. Kannattaa olla varovainen juuri tollasten lääkkeiden kanssa koska ne on aika usein kiellettyjen listalla.Duact ainakin on. Ei tietenkään harrastajalle merkkaa mitää mutta kisoissa voi joku suuttua!

Ei ole Duact enää kielletty, oli kielletty vielä pari vuotta sitten. Ohessa lainaus ADT:n sivuilta: "Duact Kuuluu ”seurannan kohteena oleviin aineisiin”, joita tutkitaan kilpailujen yhteydessä otetuista dopingnäytteistä. Käyttö on kuitenkin vuonna 2006 sallittu ja positiivista testitulosta ei pidetä dopingrikkomuksena eikä siitä määrätä seuraamuksia".

Alla myös linkki, josta löytyy kaikki kielletyt lääkkeet.

http://www.antidoping.fi/view.cfm?page=CE0E88F1-071D-4BE2-B15C-F1E0C323E87D

ellmeri
25.11.2006, 14.15
Niinpaljon kun syönkin lääkkeitä ei ole ku yksi kiellettyjen listalla,ja sekin loppu justiinsa.No maanantaina pitää kokeilla kulkeeko aamuliikenteessä,pois alta jos tuun kovaa.:D

Katy
25.11.2006, 17.55
Niin mäkin muistelin, että pseudoefedriinit poistettiin kiellettyjen aineiden listalta jokin aika sitten.
Tänään aika samanlainen lenkki kuin eilen, mutta ilman aamuista Clarinasea (pelkällä tavallisella histamiinilla), mielestäni samoilla tehoilla eilen keskisyke 140 (max168), tänään 121 (max145). Tossa pseudoefedriinissä on kyllä jotain.
Osaako joku sanoa tai arvella, onko lenkin teho ja rasittavuus elimistölle tuon syke-eron takia kuitenkin eri? Eilisen lenkin jäljiltä oli ainakin nuutuneempi olo kuin tänään, mutta kelikin oli ikävämpi (eilen sadetta, tänään kuivaa).

ästidin
25.11.2006, 18.13
"Duact Kuuluu ”seurannan kohteena oleviin aineisiin”, joita tutkitaan kilpailujen yhteydessä otetuista dopingnäytteistä. Käyttö on kuitenkin vuonna 2006 sallittu ja positiivista testitulosta ei pidetä dopingrikkomuksena eikä siitä määrätä seuraamuksia".

Sorgen kun oli mulla päässä vanhaa tietoa. Ihan hyvä tietää toi.

Jussi T.
25.11.2006, 20.58
"kilpailujen yhteydessä otetuista dopingnäytteistä pseudoefedriini analysoidaan. Seurantaa tehdään mahdollisen urheilussa tapahtuvan väärinkäytön toteamiseksi."

Pseudoefedriini ei kyllä ole mitään aspiriinia popsittavaksi. Lääketehtaiden mukaan käyttö tulee rajata kymmeneen päivään jo siksikin että sen vaikutus laimenee pitkäaikaisessa käytössä. Aineesta saa näppärä kemisti valmistettua mm. metamfetamiinia ja tuhti -vaikkakin sinänsä vaaraton molekyyli onkin kyseessä. Käyttörajoituksia lyödään heti jos on verenpaine ym. ongelmia. Itse olen kerran pyöräillyt aamuisen tabun jäljiltä ja huomasin että maksimisyke ylittyi tasaisella ajaessa reilulla viidellä iskulla minuutissa -luulin lukemia mittarihäiriöksi, mutta enpä ole sen jälkeen moiseen terveydellä urheiluun ryhtynyt. Ihmettelen mikä aineen on listoilta vapauttanut. Jo ADT:n viittaus urheilussa tapahtuvaan väärinkäyttöön paljastaa että totta kai se suorituskykyyn vaikuttaa. Harmi jos allergiaoireet iskevät syyskeleilläkin -voi loppua sallitut dropit jos kesällä täytyisi vielä lääkitykseen lisävahvistusta jostain löytyä.

Tontsa
27.11.2006, 10.42
Mulle ei oo jäänyt kovin hyvä maku suuhun allergialääkkeistä yhdistettynä treenaukseen. En suosittele todellakaan mitään rankkaa liikuntaa. Sydän ei oikein tykkää kun hakkaa koko ajan muutenkin ylikierroksilla. Lenkin jälkeenkin ollut aina paljon rasittuneempi olo kuin normaalissa tilanteessa. Ei tee hyvvää.
(Pseudo)efedriini on vielä piristävän vaikutuksen takia vienyt yöunet, joten palautuminenkin on jäänyt aika heikolle tolalle ja lopputuloksen voi kaikki arvata.
Toisaalta jos allergia ei ole kovin paha, niin esim. tukkoisuus häviää aika nopeasti lenkin alussa kun saa vaan raitista ilmaa. Pienempänä pahana olen pitänyt itse allergiaa kuin siihen tarkoitettujen lääkkeiden sivuvaikutuksia.

Mitään lääketieteellistä faktaa mulla ei kyllä asiaan ole, mutta paremmin olen pärjännyt ilman lääkkeitä vaikka oireita on, välillä pahojakin, mutta lääkkeetön siedätyshoito yhdistettynä kuntoa kohottavaan liikuntaan on auttanut oireisiin sen verran, että vuodessa on enää noin 2 pahasti allergisoivaa viikkoa, aikaisemmin niitä oli lähemmäksi 50 :D

Lääkkeet ei kuitenkaan yleensä ole ratkaisu itse ongelmaan eli allergiaan vaan ne hoitavat lähinnä oireita, mutta allergiset oireet hoitamattomana johtavat toisilla astman puhkeamiseen, joten kyllä asiaa kannattaa miettiä. Reseptin kirjoittaneelle lääkärillekkin kannattaa mainita asiasta, että voisiko saada tilanteeseen sopivampaa lääkettä (pillerit sumutteeseen tms. riippuen tietenkin oireista :) ).

osmo
27.11.2006, 11.26
Pahempi riesa keväällä siitepölyjen kanssa, mutta nyt ollut aivan poikkeuksellisen paha kuukausi (tai puolitoista) huonepölyallergian kanssa.
Jonkun pitäisi vissiin siivota paremmin... :(

Siitepölyaikana reuhtominen ei tunnu hyvältä - otan rauhallisemmin vaikka syke olisi normaalilla tasolla. Sen enempää en ota kantaa varsinaisiin kysymyksiin.

Mutta kai sulla on jonkinlainen ilmanpuhdistin käytössä? Mulla humisee nurkassa elixair ja on se järkyttävä määrä skeidaa mitä ilmassa leijailee. Kennoa saa pestä yllättävän usein. Siivousfrekvenssiä ei kyllä kannata laskea vaikka tommonen olisikin.

Hans Opinion
27.11.2006, 11.55
Hanssia aina syksyisin noin kuukauden ajan. Olen käyttänyt antihistamiinia ja sumutetta mutta käytännössä kisaamisesta ei tule mitään ja es'mes ISM:t menee aina piloille allergian takia. Porissa kävi niin että otin sumutetta mutta se nosti sykkeet aivan mahdottomiksi eli 205 joka on kohta viiskymppiselle aika kova luku. Tilanne on siis paradoksaalinen, jos ei käytä jotain niin ei saa happea jos lääkitsee niin syke nousee liikaa.

Kitetettynä hapensaantiongelmat liittyy lyhyisiin kisoihin varsinkin pujon kukinta aikana mutta myös muuloin kun on siitepölyjä ilmassa ja olosuhteet kuivat (no-rain)... mennyt kesä oli em. mielessä pahin miesmuistiin. Treeneaamiseen alllergia/ hengenahdistys brobleemat eivät sanottavammin vaikuta... mitä nyt antihistamiini vähän väsyttää.

Olen päätynyt siihen että etsin alan erikoispuoskarin joka tietää mahdollisimman paljon asiasta, jos ongelmaan löytyy lääkkettä niin on mahdollista ajaa myös jatkossa tempo- ja xc-kisoja... ellei lääkitystä löydy niin on pakko siirtyä kisaamaan "pidemmille matkoille" eli maantie- ja maraton kilapiluihin joissa ei ole ollut mainittavampia ongelmia.

Kaikki konstit on koitettu - katotaan nyt vielä erikoisosaalien tropit... niin ja sen verran tuohon doping asiaan että ne jotka lääkkeitä tarvisevat eivät niistä takuulla mitään hyödy verrattuna sellaiseen jolla ei mitään ongelmia. Se että jotku käyttävät lääkitystä vaikka ei ole tarvetta kuvastaa vain sitä kuinka ahneita ja häikäilemättömiä pässejä jotku voivat olla, tämmöisten väärinkäyttäjien urehilu-ura pitäisi lopettaa aina enimäiseen käryyn.... niiiiin ja aiken muun lisäksi he loukkaavat oikeasti sairaita ihmisiä (esim. syöpäsairaat) joille lääkkeet on tarkoitettu... perkele ku minnuu nii pistelee tuommone...

Tontsa
28.11.2006, 13.32
Ainii, unehtu mainita, mikä on ollut parasta nenäsumutetta nuhasimpina ja miksei muinakin tukkoisina aikoina.
Sekotellaan suolaliuos, 3dl vettä kehon lämpoistä vettä ja vajaa teelusikallinen suolaa, sama suolapitoisuus kun limakalvoilla. Otetaan ainakin desin kokoinen ruutta ja tungastaan vesi toisesta sieraimesta sisään ja tulee ulos sieltä mistä pääsee (toivon mukaan toisesta sieraimesta).
Nenähuuhteluksikin tuota on sanottu ja on olemassa vaikka minkälaisia Nasal Washereita, mutta apteekkarin iso muoviruutta on toiminut parhaiten, saa kunnon paineen :D
Vie mennessää kaikki pölyt limakalvoilta ja helpottaa oloa yleensä riittävän pitkäksi aikaa. Toistettuna aina kun on tukkoista ja aina kun tulee ulkoonta sisälle nuhasina aikoina.

xtrainer
28.11.2006, 13.59
Yksi vaihtoehto allergisiin nenäoireisiin on Nazalese: http://www.polarpharma.fi/nazaleseallergia.htm

Itse kokeilin tuota viime kesänä, eikä vaikuttanut yhtään hullummalta tuotteelta. Omien kokemusteni pohjalta tuo sumute riittää lieviin oireisiin, mutta jos allergia on paha, tarvitaan oikeita lääkkeitä. Sumutetta on helppo turauttaa juuri ennen lenkille lähtöä; koska kyseessä ei ole oikea lääke, ei päivän aikana otettuja annoksia tarvitse laskeskella.

Jussi T.
28.11.2006, 19.49
Yksi vaihtoehto allergisiin nenäoireisiin on Nazalese: http://www.polarpharma.fi/nazaleseallergia.htm

Itse kokeilin tuota viime kesänä, eikä vaikuttanut yhtään hullummalta tuotteelta. Omien kokemusteni pohjalta tuo sumute riittää lieviin oireisiin, mutta jos allergia on paha, tarvitaan oikeita lääkkeitä. Sumutetta on helppo turauttaa juuri ennen lenkille lähtöä; koska kyseessä ei ole oikea lääke, ei päivän aikana otettuja annoksia tarvitse laskeskella.

Se ettei kyseessä ole lääke tarkoittaa lähinnä sitä ettei sen vaikutuksia ole kunnolla tutkittu. Teoriassa aika vaaraton aine ilmeisesti kyseessä, mutta itse varoisin varsinkin pitkäaikaisessa käytössä tällaisia rohdospuolen tuotteita. Lähinnä näissä vastuu käytöstä jää kuluttajan harteille. Lääkefirmat testaavat tuotteitaan isolla rahalla jolloin niiden turvallisuuspuolikin on hyvässä hoidossa. Ihan uskottavia kliinisten testien tuloksia firman nettisivuilla oli eli ehkei tässä mitään arveluttavaa ole, mutta se että joku tuote on luonnosta ei tosiaan takaa sen turvallisuudesta yhtään mitään.

ISO-O
28.11.2006, 21.58
Tervetuloa liikenteeseen Ellmeri!

erkkk
29.11.2006, 00.28
Kokemusta on astmalääkkeistä ja nenäsumutteista. Kesällä on heinäallergia vaivannut ja siihen olen muutamaa nenäsumutetta kokeillut, itse treenaamiseen/kisailuun ei mitään ihmeellistä vaikutusta. Astmalääkkeistä hoitavan kortisonipohjaisen suihkeen vaikutusta ei niin huomaa kuin pitkällä aikavälillä, ei mitään negatiivista sivuvaikutusta. Avaavat onkin asia erikseen, osasta tuli mulle ainakin pää kipeäksi (ainakin jossain vaiheessa kielletty bricanyl), toisten vaikutuksen huomaa vaan pumpun kierrosten nousussa. Elimistö on jatkuvassa valmiustilassa, vähän kuin kahvia juomaton henkilö nappaisi 3-4 kofeiininappia nassuun. Sydän hakkaa normaalia tiuhemmin ja toki astmaatikon hengitys kulkee paremmin. Efekti vähenee kun käyttää avaavia säännöllisemmin esim kilpailukaudella ja sen sykemittarin voi heittää mäkeen kun sillä ei tee mitään.

En juo kahvia, ja avaavia tulee käytettyä talvella aika harvakseltaan. Kerran oli sitten hieman tukkoisempi olo ja nappasin sitten täyden annostuksen ennen lenkkiä, aamulla oli lisäksi tullut litkittyä huvin ja urheilun vuoksi muutama kupponen espressoa. Vartin jälkeen tuntui että sydän muljahtaa rinnasta ulos ja fiiilis oli muutenkin kuin huono 2 promillen nousuhumala. Pääsin kumminkin kotiin ja lenkkikään ei jäänyt kesken. Myöhemmin tuota on tullut testailtua enkä samaan känniin ole enään päässyt, joten tottumiskysymyksiä nuo tuntuu olevan.

Lääkkeiden sivuvaikutuksia voi mun mielestä verrata hyvin yleisesti käytettyihin päihteeisiin (urheilussa) eli nuuskaan ja alkoholiin. Ekalla kerralla jää pyörä sinne varastoon kun kuski halaa arabiaa sen minkä kerkiää, mutta liialla harjoittelulla pitää kisoissakin olla biitti huulessa. No sivuvaikutuksiin tulee tuskin mitään riippuvuutta, mutta pointti oli että kaikkeen tottuu.

Katy
02.12.2006, 21.13
Joo mulle tulee kans pää kipeksi noista suihkeista. Ja muutenkin kaikki allergialääkkeet tekee jotenkin epämääräisen olon. Tänään en aamulla ottanut edes antihistamiinia ja treeni kulki paljon paremmin. Kyllä ne röörit aukeaa ilmankin kun tarpeeksi kauan hinkkaa. Yritän selvitä nyt huomiseen ilman mitään ja tuntuu aika lupaavalta. :)

Ernesti Kolpakko
03.12.2006, 00.18
Pujo ahdistaa mutta ajo puhdistaa.

brewster
03.12.2006, 00.54
Nenäsuihkeissa allergiaan on periaatteessa kahdentyyppisiä aineita jos lasketaan pois huuhtelevat tai kosteuttavat suihkeet. Kortikosteroideja sisältävät tai beetastimulantit. Kortikosteroidivalmisteiden ei normalisti tiedetä vaikuttavan sykkeeseen, joten ne sopivat useimmissa tapauksissa urheilijoille ja huippu-urheilevat astmaatikot käyttävätkin niitä myös keuhkoihin sisäänhengitettävinä valmisteina aivan tavallaisesti. Sen sijaan nuo beetastimulantit jotka vaikuttavat limakalvojen pintaverisuoniin myös stimuloivat pulssia. Eivät kyllä sovellu hyvin kovaa treenaavalle jos kenellekään muullekaan.
Antihistamiineilla ei pitäisi yleensä olla vaikutusta pulssiin. Sen sijaan useimmata antihistamiinit ovat enemmän tai vähemmän väsyttäviä.
Sinänsä histamiini on verisuoniin voimakkaasti vaikuttava aine joten sen vaikutuksiin puuttuminen lääkkeillä voi teoriassa vaikuttaa tätä kautta myös sydämen toimintaan. Lähes kaikkien erilaisten antihistamiinien käytön yhteydessä on hyvin harvinaisena raportoitu tihentynyttä pulssia.

Allergia-aikana nenäoireita saavan tulee ehdottomasti käyttää kortikosteroidia nenäsuihkeena ja useimmat eivät muuta tarvitsekaan. Itselläni nyös allergiset silmäoireet helpottavat kun käytän kortikosteroidipitosta nenäsuihketta (nenään).

karhunpoika
03.12.2006, 23.35
Tuollaista kortikosteroidisuihketta käyttäessä ei ainakaan mulla allergia juurikaan häiritse harrastamista tai muuta elämää. Viitenä keväänä/kesänä oon käyttäny flixonase nimistä tuotetta, ja oon ollu todella tyytyväinen. Ainoastaan silmätippoja on tarvinnut ton lisäksi käyttää. Meikäläinen kärsis muuten monta kuukautta, kun oon allerginen lepälle, pujolle, koivulle ja heinille.

ironi
12.12.2006, 15.52
Joo kyllä pseudoefedriini nostaa sykettä... Ehkä sellainen käytännön vinkki niille, jotka lääkkeitä joutuvat syömään olis sellainen, että seuraavan kerran lääkettä ostaessa kysyy apteekin tiskillä vähän lääkkeen vaikutuksista urheilun kanssa. Voi olla, että lääke ei ole kiellettyjen listalla, mutta saattaa tosiaan aiheuttaa esim. sykkeen nousua jne. Ja kyllä lääkäriltäkin näitä asioita kannattaa kysyä. Itsellä ainakin jo kahvi aiheuttaa kropassa "elämää" diureettina...

ja nenäsumutteissa kannattaa muistaa käyttöajat... valitettavan paljon on tukkoisia ihmisiä jotka ovat tukkoisuutensa Nasoneksilla aiheuttaneet...

equilibrium
18.06.2010, 09.16
Nostan vanhan ketjut pintaan, kun en pikahaulla uudempaakaan löytänyt. Itselläni on heinäallergia, ja kuvittelin selviäväni heinäkuun puolelle ilman lääkkeitä, mutta tämä viikko on jo ollut yhtä tuskaa (erittäin sateisia päiviä lukuunottamatta, jotka sitten ovat muuten vain märkiä ja v-mäisiä).

Kiinnostaisi kovastikin tietää esim. Hans Opinionin kokeilun tulos: löytyikö lääkkeet ja millasilla fiiliksillä sen jälkeen on kisat ja treenit sujuneet?

Oma antihistamiinilääkitys on aivan tehoton, ja aiheuttaa lähes vain ja ainoastaan väsymystä ja nuutunutta oloa. Kutiavat silmät ja tukkoinen olo ei sillä poistu. Nenäsumute on ok, mutta ärsyttää se myös limakalvoja, erityisesti jos ennen lenkille lähtöä käyttää.

Avaavat lääkkeet oli viime kesänä ainoat, jotka yhtään auttoivat (edes hetkellisest). Silloin tapasin napata sellaisen niinä aamuina, kun olin suuntaamassa lenkille ja muun ajan vuorokaudesta sitten kärsin oireista. Tuo kombo toimi, toki sykkeet aina vähän korkeammalla, mutta ei mitään "sydänhakkaaulosrinnasta"-efektiä kuitenkaan.

Mielellään suosituksia otetaan vastaan. Menen kyllä joka tapauksessa uusimaan reseptejä taas ensi viikon alussa, jos olo jatkuu tällaisena, mutta joskus on ihan hyvä kartoittaa muiden kokemuksia, kun harva lääkäreistä loppujen lopuksi urheilee ja napsii omia pillereitään.

Deve
18.06.2010, 09.48
ja nenäsumutteissa kannattaa muistaa käyttöajat... valitettavan paljon on tukkoisia ihmisiä jotka ovat tukkoisuutensa Nasoneksilla aiheuttaneet...
Mulle ainakin lekuri sanoi että Nasonexiä voi käyttää pidempiäkin aikoja jos on tukkoisuutta. Tämä ilman reseptiä myytävä Nasolin on sitten ihan eriasia, sitä ei kannattaisi käyttää ollenkaan.

Ana75
18.06.2010, 09.54
Mielellään suosituksia otetaan vastaan. Menen kyllä joka tapauksessa uusimaan reseptejä taas ensi viikon alussa, jos olo jatkuu tällaisena, mutta joskus on ihan hyvä kartoittaa muiden kokemuksia, kun harva lääkäreistä loppujen lopuksi urheilee ja napsii omia pillereitään.

Kerron omista kokemuksistani. Minulla on erittäin paha voikukka-, heinä- ja pujoallergia eikä pahimpaan aikaan olevia oireita taltuta edes lääkkeet. Eri lääkkeitä olen kokeillut viimeisen reilun 15 vuoden aikana ja viime vuodet ovat menneet Aerius 5mg ja silmätippoina Emadine 0,5mg/ml. Tämä kombo on olluut suhteellisen toimiva ja oireita lieventävä. Aerius ei ole aiheuttanut minulle väsymsätä tai muita oireita, kuten monet muut allergialääkkeet eikä se ole huonontanut suorituskykyä. Itse oireet sen sijaan huonontavat, kun limakalvot ovat turvoksissa. Olo on koko ajan hiukan kipeä ja flunssainen - pahimmillaan todella tuskainen :( Pahimpaan heinä- ja pujoaikaan minun pakko pysyä poissa poluilta yms. joissa voi saada ihokosketuksen heiniin, koska niistä aiheutuu heti älyttömät nokkosihottumat, aivastelu ja tukkoisuus. Vuosia sitten, kun en tiennyt, että olen niin allerginen heinille niin meinasi lähes henki lähteä. Asian kanssa ei siis ole leikkimistä ja siksi joillakin reissuilla on mukana Epipen-kynä.

En usko enää mihinkään muuhun kuin siedätyshoidon kokeilemiseen ja siihen aion hankkia lähetteen tulevaksi syksyksi.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla eri lääkkeitä ja silmätippoja! Tärkeää on aloittaa itse lääkitys noin 2 vkoa ennen! allergiakauden alkua eikä vasta sitten kun oireet ovat alkaneet. Ne, jotka eivät itse kärsi allergiaoireista eivät varmastikaan ymmärrä miten kauhea olo voi olla pahimmillaan. Itse en ainakaan ole oppinut vieläkään elämään pahimpien oireiden kanssa.

Edit: Ja nenäkannu! Se on aivan loistava keksintö. Suosittelen lämpimästi sen käyttöä ainakin aamuin illoin. Helpottaa kummasti oloa.

equilibrium
18.06.2010, 10.29
Edit: Ja nenäkannu! Se on aivan loistava keksintö. Suosittelen lämpimästi sen käyttöä ainakin aamuin illoin. Helpottaa kummasti oloa.

Niin on. Suola-vesi-yhdistelmällä aika loistava puhdistaja muutenkin esim. flunssa-aikaan.

Kiitos neuvoista! Saan itse myös heinäkaudella taiveihottumaa ihan vaan ärsykkeen lisääntymisen vuoksi, en niinkään ihokosketuksesta. Mutta silloin saa vältellä appelsiinien yms. ärsyttävien ruoka-aineiden syömistä, vaikka talvikaudella menevätkin ilman mitään oireita.

Aeriusta meillä taitaa ollakin, se on tosin miehelle määrättyä. Pitää harkita olisiko syytä pyytää oma resepti sille, jos se on toimiva.

Hassu
18.06.2010, 10.49
Aerius ja Flixonase kombona ja silmätipat tarvittaessa toimineet hyvin jo usemman vuoden ajan sen jälkeen kun kerrankin eräs lääkäri tajusi selittää asian kunnolla. Tärkeintä on tosissaan aloittaa varsinkin nenäsumutteen käyttö aikaisin, sen vuoksi että limakalvot pysyisivät hyvässä kunnossa. Sitten kun oireet ovat jo päällä ja limakalvot valmiiksi jo huonossa kunnossa on aivan liian myöhäistä ja tuloksena vielä ärsyyntyneemmät limakalvot ja verenvuotoakin joissakin tapauksissa - näin minullakin meni monta vuotta.

Aikaisin käytön aloittaminen tässä tapauksessa (minulla) tarkoittaa yleensä maaliskuuta riippuen vähän vuodesta. Keväällä on katupölyt, pähkinäpensaat, koivu ja leppä jotka ärsyttävät varmasti limakalvoja vaikka ei suoranaista allergiaa olisikaan. Seuraavaksi alkaakin tulla heinät eli jatkuvaa ärsytystä ja jos limakalvot ei ole valmiiksi kunnossa niin varmasti tuntuu pahalle.

Toki kaikki on hyvin hlökohtaista, mutta näin olen päässyt hyvin vähällä allergiani kanssa joka aikaisemmin/hoitamattomana on melko paha.

equilibrium
27.06.2010, 19.22
Selvitty pelkän Aeriuksen kanssa yhdistetystä mökkiviikosta ja SM-kisoista. Teltassa nukkuminen heinäpellon keskellä on yleensä se pahin mahdollinen juttu, mutta nyt oireet jäi siedettäviksi.

bilato
27.06.2010, 20.11
Tosi pahaan koivun ja lepän allergiaan löysin kortikosteroidia sisältävät inhaloitavat jauheet Rhinocort (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9738&i=ASTRAZENECA_RHINOCORT+TURBUHALER) ja Pulmicort (http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9737&i=ASTRAZENECA_PULMICORT+TURBUHALER). Nuo eivät väsytä, eivät nosta sykettä eivätkä ole kiellettyjen aineiden listalla. Pystyn noiden kortikosteroidia sisältävien lääkkeiden avulla treenaamaan myös kaikista pahimpaan allergia-aikaan täysillä!

A R:nen
27.06.2010, 22.05
Minulla on jatkuvasti Flixonase ja Atrovent Nasal, siitepölyallergiakaudella myös loratadiini. Nema problema.

Ja säikeen alkupäähän sen verran päivitystä että Duact ja muut pseudoefedriinilääkkeet ovat olleet tästä vuodesta alkaen taas kiellettyjä tietyt raja-arvot ylittävinä määrinä, lisätietoja lähimmältä antidopingtoimikunnalta.

timoe
27.06.2010, 22.53
Osaa ihmisista myös ns "väsyttämättömät antihistamiinit" väsyttävät.

Heille voi kokeilla paikallishoitoja eri valmisteilla (nasolin tms nenän limakalvoja supistavat käsikauppalääkkeet vain lyhytaikaisesti!)

ja jos ne eivät riitä osa hyötyy ns leukotrieenisalpaajista (tablettina)

ja jos mikään yllä mainitty ei auta lyhyt kortisonikuuri tablettina suun kautta esim ennen tärkeitä kisoja saa yleensä aina oireet hallintaan

On tärkeää muistaa mainita lääkärissä jos kilpaurheilee ja voi joutua testatuksi

ReLe
23.07.2010, 22.09

Komppaan. Nenäkannua tarpeeksi usein ja nasonexiä reseptin mukaan ja riittävän ajoissa aloitettu antihistamiini. Koko kesän kun käyttää, niin uneliaisuutta ei huomaa kun se on jo "normaalia".

thethent
08.10.2010, 18.37
Kiitos vinkeistä, tuulixin vaihto Aerius 5mg pudotti keskisykkeitä n.30 lyönnillä ja sen myös tuntee:)

Myntti
23.05.2011, 12.05
Löysinpä tämänkin keskusteluketjun, hyvä! Itsellä ollut vaihtelevasti allergiaoireita, lapsena ei yhtään, sit parikymppisenä alko ja nyt on onneks ollu vähän lievempiä.

Pari viikkoa on nyt oltu täyslevossa. Enkä oo ollut varma, että onko mulla flunssa vai allergia vai jotain muuta. Tai siis flunssa ainakin oli, mut aika lievä. Tällä hetkellä lähinnä tukkoinen ja väsynyt olo. Oon nyt alle viikon syönyt Duactia, mutta ennen sitäkin oli jo tosi korkeat aamusykkeet. Duactin alkamisen jälkeen tosin VIELÄ korkeammat. Oon randomilla nyt ottanut Loratadin Actavisia allergiaoireisiin - ilmeisesti myös päänsärky selittyy sillä lääkityksellä.

Alkaa pää hajota sisällä kykkimisestä (mitkä kelit!), ja nyt tuli tätä ketjua lukiessa mieleen, et kannattaiskohan mun käydä silti kokeilemassa ajoa piakkoin ja kattoa, mitä sykkeet sanoo. Ne on kyllä olleet aivan katossa aamuisin. Tää on toki vähän nyt tällaista ääneen pohdintaa itselle, mut valistuneita kommenttejakin otetaan mieluusti vastaan! :)

Vielä kysymys: onko joku käyttänyt nenäkannussa öljyä? Jostain muistelen lukeneeni, että öljyä voisi lisätä ja se vähentää limakalvojen kuivumista, jos huuhtelussa on se ongelmana, kuten itellä tuntuu vähän olevan.

St0neyNut1
23.05.2011, 12.19
Löysinpä tämänkin keskusteluketjun, hyvä! Itsellä ollut vaihtelevasti allergiaoireita, lapsena ei yhtään, sit parikymppisenä alko ja nyt on onneks ollu vähän lievempiä.

Pari viikkoa on nyt oltu täyslevossa. Enkä oo ollut varma, että onko mulla flunssa vai allergia vai jotain muuta. Tai siis flunssa ainakin oli, mut aika lievä. Tällä hetkellä lähinnä tukkoinen ja väsynyt olo. Oon nyt alle viikon syönyt Duactia, mutta ennen sitäkin oli jo tosi korkeat aamusykkeet. Duactin alkamisen jälkeen tosin VIELÄ korkeammat. Oon randomilla nyt ottanut Loratadin Actavisia allergiaoireisiin - ilmeisesti myös päänsärky selittyy sillä lääkityksellä.

Alkaa pää hajota sisällä kykkimisestä (mitkä kelit!), ja nyt tuli tätä ketjua lukiessa mieleen, et kannattaiskohan mun käydä silti kokeilemassa ajoa piakkoin ja kattoa, mitä sykkeet sanoo. Ne on kyllä olleet aivan katossa aamuisin. Tää on toki vähän nyt tällaista ääneen pohdintaa itselle, mut valistuneita kommenttejakin otetaan mieluusti vastaan! :)

Vielä kysymys: onko joku käyttänyt nenäkannussa öljyä? Jostain muistelen lukeneeni, että öljyä voisi lisätä ja se vähentää limakalvojen kuivumista, jos huuhtelussa on se ongelmana, kuten itellä tuntuu vähän olevan.

Menehän apteekkiin ja osta 120mm Tellfastia(oli ennen reseptilääke) niin luulisin oireiden helpottavan. Myös nenä ongelmiin löytyy kosteuttavia tai hoitavia nenäsumutteita. Olen itse käyttänyt vuosia Tellfastia ja Nasonexia(reseptilääke) enkä ole huomannut minkäänlaisia haittavaikutuksia.

PS:Itse aloitan lääkityksen kevään alussa ja lopetan syyskuun lopussa niin ei tarvitse kärsiä :)

Kare_Eskola
23.05.2011, 12.20
Tulee mieleen mitä lääkäri-isäni joskus sanoi kirjoittaessaan naistenlehteen lääkäripalstaa: "Mieli tekisi kehottaa kaikkia kysyjiä kääntymään lääkärin puoleen."

Sen sanon itse että Duact nostaa sykkeitä ja tekee levottoman olon. Olemassa on sinun tarkoitukseesi paljon parempia ja täsmällisempiä allergialääkkeitä, joita ei valitettavasti löydä itsepuoskaroimalla "randomilla", vaan asiantuntijan kanssa. Testeillä, kokeilemalla ja miettimällä.

Joku saattaa pitää sinua hieman yksinkertaisena kun kärsit kaksi viikkoa ja sitten harmittelet palstalla. Ja vielä yksinkertaisempi olet jos lähdet ajelemaan ennen kuin ongelma selviää ja sitten valitat lisää.

Ana75
23.05.2011, 12.57
Sen sanon itse että Duact nostaa sykkeitä ja tekee levottoman olon. Olemassa on sinun tarkoitukseesi paljon parempia ja täsmällisempiä allergialääkkeitä, joita ei valitettavasti löydä itsepuoskaroimalla "randomilla", vaan asiantuntijan kanssa. Testeillä, kokeilemalla ja miettimällä.

Eipä sopinut minullekaan aikoinaan Duact. Aiheutti juuri Karen mainitsemia oireita. Eri lääkkeitä kokeilemalla jossakin vaiheessa löytyi sopiva lääke minullekin. Vaikkei sekään oloani autuaaksi tee pahimpaan allergia-aikaan, mutta ainakin helpottaa eikä aiheuta ylimääräisiä tykytyksiä, levottomuutta saatikka uneliaisuutta. Meikän yhdistelmä on oikea lääke, silmätipat sekä nenäkannu.

Ps. Tulevana syksynä aion vihdoin ja viimein aloittaa siedätyshoidon.

Myntti
23.05.2011, 14.04
Allergiatesteihin kannattaisi mennä, mutta niin vain se on joka vuosi silti unohtunut. Syynä lienee se, että olen allergiasta vain harvoina vuosina kärsinyt ja niinä allergiavuosina taas en ole harrastanut sillä tavalla urheilua, että oikeastaan olisin joutunut asiaa vähän enemmän pohtimaan. Tänä aamuna taisin tosin tehdä testilupauksen. :)

Vaikka juuri nyt on hinku ulos, niin tietenkin better safe than sorry. Lääkäriltä pitää jatkossa kysyä neuvoja lääkityksen suhteen, mutta siihen, milloin uskaltaa lähteä hiljakseen lenkkeilemään flunssan jälkeen ja millaisilla allergiaoireilla, ei lääkäri osaa sanoa päivämäärää tai lukua X. Siihen opettaa mitä ilmeisimmin terve järki (!) ja kokemus. Koska jälkimmäinen puuttuu, niin jonkinlaista pohdiskelua tämä nyt vaatii.

Mutta randomilla allergialääkkeen ostaminen on kieltämättä ollut aika hölmöä, ja Duactia käytän nyt toisen kerran elämässäni. Koska en kyseisiä lääkkeitä ole juuri ollenkaan aiemmin käyttänyt, enkä edes pahemmin pohtinut koko allergia-asiaa, niin enpä tullut ajatelleeksi lääkkeiden sivuvaikutuksiakaan. Tulinpahan nyt.

equilibrium
23.05.2011, 14.49
Mars lääkäriin vaan. Urheilu rasittaa hengitysteitä vähän eri tyyliin ja kannattaa mieluummin etsiä juuri se omia keuhkoja/silmiä/nenää ärsyttävä juttu ja sille täsmähoito. Kyllä se olo siitä paranee, kun oikea lääke löytyy. Kannattaa vaan varata aika niin, että saat testit tehtyä saman tien ja tulokset mahdollisimman nopeasti, jottei turhaan kärvistele viikko tolkulla.

Duactia ei kannata allergiaoireisiin syödä, vaikka poistaakin oireita niin ei auta alkuperäiseen ärsytyksen syyhyn. Se on aika tujua flunssaoirekamaa, ja itse syön vain pakon edessä, esim. jos on pakko lentää flunssaisena. Kuivattaa myös voimakkaasti limakalvoja (eli sulla voi ärsytys johtua myös siitä) ja nostaa kierroslukemia herkästi, eikä sitä kannata kai kuuri luontoisesti syödä vaikka reseptin saisikin, vaan käyttää vaan pahimpiin oireisiin silloin kuin voi levätä. Jos sydän heittää herkästi kierroksia ja on vielä vähän flunssainen olo ja Duact-kuuri päällä, niin lepo on paras liikunta jos ei halua ylimääräistä sydäninfektiota tai muuten pumpun heittävän kuperkeikkaa.

miq
23.05.2011, 15.38
Tulee mieleen mitä lääkäri-isäni joskus sanoi kirjoittaessaan naistenlehteen lääkäripalstaa: "Mieli tekisi kehottaa kaikkia kysyjiä kääntymään lääkärin puoleen."

...vaan asiantuntijan kanssa. Testeillä, kokeilemalla ja miettimällä.

Lääkäri ja asiantuntija ei sitten (läheskään) aina ole synonyymi. Vuosien omakohtainen kokemus allergialääkityksestä ja työpaikan yleispuoskareista, joita paremmat diagnoosit saa itse googlettamalla.

Mutta komppaan Kare_Eskolaa, että asiantuntijalle mars, mars.

St0neyNut1
23.05.2011, 17.15
Allergiatesteihin kannattaisi mennä, mutta niin vain se on joka vuosi silti unohtunut. Syynä lienee se, että olen allergiasta vain harvoina vuosina kärsinyt ja niinä allergiavuosina taas en ole harrastanut sillä tavalla urheilua, että oikeastaan olisin joutunut asiaa vähän enemmän pohtimaan. Tänä aamuna taisin tosin tehdä testilupauksen. :)

Itselläni ei allergiatesti näytä,että olisin millekään allerginen. Tosin sillon 19vuotiaana kun alkoi meni niin pahaksi,että jouduin astmapiippuakin ottamaan.Olen siis vain yleisesti allerginen pölylle, siitepölylle ja itiöpölylle:o.
Sen takia aloitan lääkityksen kun katupöly aika alkaa ja lopetan kun sienien putkahtelu alkaa laantumaan.

PS:Allergia oireet pahenee niin kauan kuin sitä ei hoida ja vähenee melkeen kaikilla kun sitä hoitaa sinnikkäästi joka vuosi ajallaan. Niin minulla ja monella allergiasta kärsivällä kaverillakin on mennyt.

Myntti
23.05.2011, 17.29
Joo, Duact näyttäisi mullekin vähän turhan tujulta kamalta, ja näiden kokemusten perusteella seuraavan kerran harkitsen sitä lähinnä jossain supermömmöjen taudissa jos on jostain syystä pakko. Levolla ja odottelulla pääsee aika pitkälle :) Mut jos (ja kun) tää on lähinnä tällä hetkellä allergiaa ja lääkkeitä, niin asia on jo huomattavasti paremmalla tolalla mun kannalta.

Rehellisesti on kyllä pakko sanoa, että sivuvaikutukset yllätti. :eek:

Mut allergia-asia kannattaa tosiaan hoitaa kuntoon nyt eikä esim. ensi tai seuraavana vuonna samaan aikaan. Kävin itse asiassa jo viime viikolla YTHS:llä, mutta päädyin hoitajalle, joka ensin otti verenpaineen ja sanoi ettei voi muuta. (Joo.) Lopulta myös hemoglobiini ja tulehdusarvot katsottiin, mut koska ne oli aivan kunnossa, niin itse lääkärikäynti siirrettiin myöhemmäksi. Eli soitteluun huomenna.

Kiitos kommenteista teille!

Myntti
23.05.2011, 17.34
PS:Allergia oireet pahenee niin kauan kuin sitä ei hoida ja vähenee melkeen kaikilla kun sitä hoitaa sinnikkäästi joka vuosi ajallaan. Niin minulla ja monella allergiasta kärsivällä kaverillakin on mennyt.

Mulla oli kyllä tuossa muutamia vuosia sitten oireeton jakso, ja oikeastaan pahoja oireita mulla on ollut vain muutamana vuonna. Mut silti se, etten ole asiaa kunnolla hoitanut, on ihan vain mun omaa laiskuutta. Nyt kun elämäntilanne ja erityisesti harrastustilanne on erilainen, niin on jo vähän enemmän syytä ja motivaatiota hoitaa asia. :)

Pakkeli
23.05.2011, 18.07
Vuodesta 1980 antihistamiineja nautiskelleena ja niiden väsyttävästä vaikutuksesta osansa saaneena olen jo vuosia käyttänyt Telfastia ja Nasonexia. Viime vuosina lääkäri on parikin kertaa ihmetellyt, miksi olen jumittunut Telfastiin, vaikka uudempiakin seoksia on saatavilla - no siksi kun se ei väsytä.

Jo edellisiä kompaten: Duact on lentomatkojen yms. ääritilanteiden tehopilleri, joka räjäyttää röörit auki. Sen käyttöä rajoitettiin ennen tiukemmin. Käsittäkseni siinä oleva pseudoefedriini voi aiheuttaa sykkeen nousua.

Edit: Duactissa muistaakseni on myös antihistamiinia, eli jos sitä ottaa, niin ei enää lisäksi muita ah-nappeja.

Hans Opinion
24.05.2011, 11.04
... Kiinnostaisi kovastikin tietää esim. Hans Opinionin kokeilun tulos: löytyikö lääkkeet ja millasilla fiiliksillä sen jälkeen on kisat ja treenit sujuneet?...

Lopputulema jäi sitten kertomatta... No, tutkitutin tosiaan allergiaani erikoislääkäreillä eikä siinä oikeastaan muuta tapahtunut kuin että erilaisia lääkeyhdisteitä kokeiltiin vaihtelevalla menestyksellä. Kaikista tehokkaampia olivat varsinaiset astmalääkkeet joilla hengityksen sai pelaamaan myös lyhyiden suoritusten (esmes 10km tempo) aikana mutta niiden sivuvaikutukset olivat myös suurempia kuin varsinaisten allergialääkkeiden.

Aikani jaksoin hakea ja käyttää lääkkeitä mutta lopulta ajattelin että olkoon! Tulin siihen tulokseen että turha rasittaa itseään vaan antaa allergia-ajan mennä ohi ja siten taas ajetaan/treenataan enemmän. Pähkäilin asiaa siten että kovassa rasituksessa ilmaa virtaa henngityselimissä niin runsaasti että allergisoitumista tapahtuu lääkityksestä huolimatta. Vuositasolla tämä tarkoitti sitä että lopetin allergia-ajan alettua lyhyemmän kisaamisen (tempo/xc) jossa mennään koko ajan sykkeet tapissa ja siirryin allergia-ajan jälkeen pidemmille matkoille (maantie/mara) jossa syketaso on alempana. Käytännössä siis lopetin kaiken kisaamisen allergia-aikana siis heinäkuun lopusta elokuun loppuun jolloin minulla ilmeni oireita. Myöhemmin siirryin kokonaan maantie/mara kisaamiseen, keväät maantietä ja loppusyksystä maastossa maraton kisoja... allergian takia marat jäivät enmmän ajeluiksi, ei oikein tahtonut saada allergia-tauon jälkeen taagia ajamiseen.

Hansin mielipide on se että allergia ollessa päällänsä ei missään nimessä saisi rasittaa elimmistöä kovasti, kevyt liikunta sen sijaan on jopa hyväksi... jokainen joutuu hlö-kohtaisesti hakemaan em. rajan. Nyt kun olen joutunut rankemman rasituksen lopettamaan lähes kokonaan (povi klesa) niin allergialääkettä ei ole tarvinnut syödä lainkaan. Olen tullut siihen tulokseen että treenaaminen/kisaaminen allergisoituneena pahensi tilannetta moninkertaisesti, tämä ei voi olla terveellistä pitkässä juoksussa... eikä myöskään pyöräilyssä...

equilibrium
24.05.2011, 12.55
Mukava oli kuulla monen vuoden pohdinnan ja kokeilun tämän hetkinen tila.

Mulla lisääntyneen harrastelun vuoksi tai ihan muuten vaan allergiat paheni astmaksi ja erittäin pahanlaatuiseksi rasitusastmaksi. Allergiaoireet on vaivanneet kevään ulkomaanleiristä lähtien, oli lähes sietämättömät pahimpaan pölyaikaan ja pahenee vaan nyt kun heinä kukkii myös Helsingissä.

En vielä tiedä miten tämän kesän ajeluiden käy, se lienee selviää vain testailemalla ja etsimällä toimivat ajoratkaisut niin, että pillien läpi virtaa vähän edes ilmaa keuhkoihin. Juuri nyt tuntuisi, että lyhyt kova rasitus on parempi kuin pitkä keskikova. Lääkärin mielestä ei ole syytä rajoittaa harrastamista jos meno maittaa, mutta kyllähän sen kaikki saman kokeneet tietää ettei meno siinä vaiheessa maita kun happivaje painaa päälle ja keuhkot on täynnä limaa. :mad:

Nyt keuhkojen ilmavirtauskapasiteetti on pahoin tulehtuneilla keuhkoputkilla samaa tasoa kuin 80-vuotiaalla kääpiömummolla ja vinkuna sen mukaista heti kun perusrasitustaso ylittyy. Lääke parantaa virtausta vain muutaman vaivaisen prosentin, eli siitä ei vielä ole ollut suurtakaan apua.

timppa_234
24.05.2011, 13.47
Lääke parantaa virtausta vain muutaman vaivaisen prosentin, eli siitä ei vielä ole ollut suurtakaan apua.

Symbicort parantaa jonkun 5 % keuhkojen tilavuutta mutta se ei tee kesää jos normaali-ihmisen hapenotosta puuttuu 40 %. Keuhkot vinkuu joka ylämäissä paljon ennen kuin jalat antaa periksi.

Mutta kuntoilu on silti tärkeää puuhaa erityisesti astmaiselle.

Heli
24.05.2011, 14.16
Toipumisia Equilibriumille, äkkiä alkanut/pahentunut astma on harvinaisen v-tumainen kuokkavieras.

Mulla kesti pari vuotta ja vaati kertaalleen lääkkeidenvaihdon, ennen kuin röörit aukesi uudestaan, mutta sen jälkeen pahenemisjaksoja ei ole tullut reiluun 5 vuoteen. Säännöllisellä lääkityksellä astma ja siitepölyallergiat pysyy nykyään kurissa niin, että treenaaminen onnistuu liki ympäri vuoden, mutta kääntöpuolena kovaa ajamisessa ja kisaamisessa astmaatikkona on alttius saada pahempia infektioita.

Itse sain Rajamäen maastomaratonilta ja Hyvinkään XC-etappikisasta tuliaisena angiinan ja 10 päivän vahvan penisilliinikuurin. Vissiin Rajamäen kivituhkabaanan pölyäminen oli liikaa limakalvoille. Hyvin alkoi siis kausi. :(

ketti
30.05.2011, 11.28
Pähkäilin asiaa siten ...

Pähkäilit asiaa toivottavasti yhdessä erikoislääkärin kanssa, ettet vaan omin päin hoitoa lopettanut. Ettei terveydentilasi vuosien saatossa huononisi.

Minulle kehittyi vuosien saatossa hitaasti ja huomaamattani rasitusastma. Adaptoiduin, ihmettelin vaan kun ei kulje ja lenkkeilystä huolimatta jäi aina coopperissa alle kolmen. Spirometri paljasti yllättäen totuuden.

Jatkuva inhaloitava lääkitys vähensi keuhkoputkentulehduksia. Vieläkin saattaa kovemman lenkin jälkeen seuraavana päivänä irrota klimppejä. Onneksi ei kuitenkaan vingu, enkä käytä muuta kuin pitkävaikutteista lääkitystä. "Piippu" siis puuttuu.

Tietenkin ennen lenkkiä jos ottaisin lyhytvaikutteista avaavaa, saattaisi sillä olla henkisesti edullinen vaikutus, olisi "kiva ottaa varalta." Lääkärien kanssa olen pähkäillyt, että turhaa kun en lääketieteellisesti sitä tarvitse.

Kunhan vaan kirjoittelen.

Mod: kirjoittelen siis kuntoilijan (kunnon ylläpitäjän) näkökulmasta. Maantielle ja aivot narikkaan, ihan jees. Ajakaa ohi vaan..

William
15.05.2012, 20.38
Tälläkin foorumilla lienee jos jonkinlainen määrä astmaatikkoja ja haluaisin kuulla, miten on treenit sujuneet keväisin?

Perus lääkityksen kanssa mulla menee treenit ok kun pysytään pk alueella tai vaikka välillä vetäisinkin vähän kovempia kirejä väliin, niin ei se niin haittaa.

No joka tapauksessa, mikäli vedän vähänkin kovempia treenejä niin nopeasti sitä on puhti täysin veke ja useasti kuten nytkin nousee lämpö päälle. Tätä sitten jatkuu useampi päivä. Viime viikonloppuna kävin Rajamäellä ajamassa XCM tapahtumassa tuon 60km matkan. Lauantai ja sunnuntai ihan ok fiilis, mutta eilisestä asti ei niinkään.

Onko muilla samanlaista ongelmaa ja miten on yleensä paraneminen alkanut? Pari viimeistä vuotta olen vähintään yhden kovemman kuumeen saanut kovemman treenin jälkeen juurikin keväällä. Eli lähinnä askarruttaa, että vaikka kuinka imasisi näitä hoitavia astma lääkkeitä niin onko niistä ollut teillä apua taudin taltuttamiseksi vai olisiko parempi taasen vetästä antibioottia naamariin? Eli jos näitä tulehduksia tulee astma lääkkeistä huolimatta niin tarkoittaako automaattisesti sitä, että on parempi suosiolla siirtyä kovempiin taudin tappajiin?

Olisi ihan mukavaa päästä treenaamaan eikä vain palautella viikko/kaksi yhden ajon vuoksi. Nyt jos naputtelis pari antibioottia naamariin vois olla jonkinlaiset mahdollisuudet päästä ajamaan tulevana viikonloppuna Valkeakosken MTB tapahtumaan. Toisaalta mietin josko antibioottien mässäily nakertaa kehon vastustuskykyä ja sitten homma on taputeltu niin, että niitä saa vedellä jatkuvasti. Eli keho ei osaa itse enään vastustaa tulehduksia.

Lääkäriltä ne tabut saa kun pyytää, mutta olisi mukava kuulla myös miten muut on asian kanssa pärjänneet?

telliv
15.05.2012, 20.49
Astmaatikko ja siitepölyallergikko täällä ja on tässä jo jokunen viikko kärvistelty ja pahenemaan päin. Sen olen vuosien varrella oppinut et se on vain elettävä oireiden kanssa vaikka meinaakin tukalaa olla. Rajamäen kävin ajelee ja ihmeen hyvin homma meni vaikka jatkuva voimattomuus monine muine oireineen vaivaakin. Duacti on itsellä ollu kohtuu hyvin toimiva "täsmälääke". Lentsuoireet iski kyl melkeinpä heti kisan jälkeen ja tänään on ollut hieman helpompi päivä. Antibiootteihin en ole turvautunut enää aikoihin.

Kyllä se sitten kesän myötä helpottaa :)!

EsaJ
15.05.2012, 20.58

Noi sun oireet sopii myös Mykoplasmaan: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/mykoplasma-jyllaa-suomessa/2011/10/1418661

Mulla havaittiin jo toisen kerran 2 vuoden sisään mykoplasma näin koivun siitepölyhuipun kohdilla. Hankala erottaa mykon oireita siitepölyallergiasta. Mulla ihan samat oireet, kuin sulla. Antibioottikuuri loppui viikko sitten. Olo nyt vasta, että josko kohta lenkille. Huomenna valmistuu seurantaverikokeen tulokset. Jos niissä ei mykosta viitteitä, lauantaina kevyelle kauden aloituslenkille.

Tässä muutama linkki mykosta.

http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/12/mykoplasma.html
Foorumijargonia asiasta, mutta kuvastaa sairastaneiden kokemuksia: http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/104522-mykoplasma-ja-paraneminen/

William
15.05.2012, 20.59
Astmaatikko ja siitepölyallergikko täällä ja on tässä jo jokunen viikko kärvistelty ja pahenemaan päin. Sen olen vuosien varrella oppinut et se on vain elettävä oireiden kanssa vaikka meinaakin tukalaa olla. Rajamäen kävin ajelee ja ihmeen hyvin homma meni vaikka jatkuva voimattomuus monine muine oireineen vaivaakin. Duacti on itsellä ollu kohtuu hyvin toimiva "täsmälääke". Lentsuoireet iski kyl melkeinpä heti kisan jälkeen ja tänään on ollut hieman helpompi päivä. Antibiootteihin en ole turvautunut enää aikoihin.

Kyllä se sitten kesän myötä helpottaa :)!

Astma ja jokaiselle mahdolliselle kesän tuomalle lisälle (paitsi minihameille) olen allerginen. Heinät ja kukat, sama se. Olen kyllä muutoin jo tottunut allergian ja astman treenejä rajoittavaan faktaan, mutta kuumeilu kyllä hajottaa. Kevyet treenit vielä menee, vaikkakin tykkään enempi vähän itseäni rääkätä.

Olisi tarkoitus mennä Tahkolle ja meinasin nyt kiertää näitä MTB tapahtumia jotta saisi tuota ajoa parannettua ja ei naurata kun tilaisuudet menee sivu suun.

Talvisin astma kiusaa oikeastaan vain hengityksen salpautumisena jota seuraa yleisesti semmoinen n. 30-60sec kestävä 160-170 syke piikki, ei niin mukava sekään. Kuumetta ei kuitenkaan silloin ilmene eli tämä johtunee siitepölystä.

Kevyemmin vaan sitten, saapa kaverit hyvät naurut Tahkolla kun mennään tangon yli muutaman kerran ja fillaria talutellaan:)

fiber
15.05.2012, 21.21
Itsekin joudun pohtimaan missä mättää, kun jo kilometrin kävely saa hengästymään, fillarilenkistä puhumattakaan. Vähän on nenä tukossa ja väsyttää, mutta yhtä lailla tämä voi olla allergiaa tai ylitreenausta tai mykoplasmaa tai mitä vaan... jos jatkuu ensi viikkoon, heitän arvausvuoron alan ammattilaisille :)

Halloo halloo
15.05.2012, 21.33
^ Allergia voi nostaa jopa pienen lämmön.

William
15.05.2012, 22.04
^ Allergia voi nostaa jopa pienen lämmön.

Tämä on totta ja on käynyt myös näin. Viime viikolla oli pientä lämpöä, mutta jahka annoin periksi ja lähdin ostamaan hoitavaa lääkettä (normisti käytän vain Ventolinea tarpeen tullen ja kesäisin myös Seretideä) niin olo parani täysin.

Lauantaina kun saavuin Rajamäelle oli olo mitä mainioin ja ei itseasiassa ajamisenkaan aikana ilmennyt mitään oireita. Viime vuonna pitkän Pirkan jälkeen olin 5 päivää 38-39 kuumeessa ja sitä edellisenä keväänä keuhkokuumeessa. Helposti heräisi kysymys, että rasittaako äijä itseään liikaa kuntoonsa nähden, mutta näin ei pitäisi olla.

Esim. viime vuoden Helsinki City Run meni muutaman juoksulenkin jälkeen helpohkosti aikaan 1:40:xx ja talvella menin monena aamuna hiihtämään ennen duunia semmoista 40-50km lenkkiä kuutena päivänä viikossa. Kuitenkin allergiakauden alkaessa tulee näitä tulehduksia, vaikka treeni olisi suht kevyttä edellisiin kuukausiin verraten. Normisti (ei allergia kautena) vain jotain skidejä hengenahdistuksia, mutta eipä muuta.

Mulla oli Fiberin kanssa samoja fiiliksiä ennen lääkityksen alkua eli hengästyttää jo pelkkä hiemankin pidempien rappusten nousu jne. Nyt tietenkin samat fiilikset, mutta lienee lämmön nousun takia. Kai se on kuitenkin niin, että tuli se lämmön nousu tulehduksesta tai allergioista niin silloin on syytä hiukan ottaa kevyemmin ja tarkoittaako tämä sitten, että pitää odotella kunnes lämmöt on tuuletettu..

Takamisakari
16.05.2012, 09.20
Täällä lääkitys kohdallaan-kohdallaan. Käytän itse Symbicortia läpi vuoden, nyt sesonkiaikaan Avamysiä ja jotain lenzopratsiinia siitepölyallergiaan. Mulla oli ennen tapana sairastua joka vuosi Tahkon jälkeisellä viikolla keuhkoputkentulehdukseen ja niitä oli sitten pitkin vuotta useampia. Antibiootit vei sen tietty pois, mutta monta kuuria vuodessa ei todellakaan ole ok ja vasta tuon Symbicortin avulla olen pystynyt ekaa kertaa viiteen vuoteen harjoittelemaan läpi talven. Toimii vissiin aika hyvin Marit Björgenilläkin..

Ainakin mulle avainasia on oman kropan kuunteleminen, ehdoton ei puolikuntoisena tai semikipeänä urheilulle. Pikkuhiljaa tehoja lisäillen sitä mukaa kun tuntuu hyvälle ja mieluummin pari napsua iisimmin kuin aina täysillä. Lääkkeiden osalta varmaan kaikilla meillä on itsellemme sopivat jutut mutta mulle toi Symbicort on ollut käänteentekevä piippu.

timoe
16.05.2012, 09.23
Arvoisat astmaatikot!

On sydäntäsärkevää lukea tuollaisia olen jo hyväksynyt sen että astma rajoittaa elämääni juttuja.

Etsikää sellainen lääkäri joka hoitaa teidät sellaiseen kuntoon, että kaikkea pystyy tekemään kaikkina vuodenaikoina, ehkä kansallisen tason-maailmanluokan kilpaurheilua maksimitehoilla, lukuunottamatta.

Astma on sitten vasta hoidettu kun se ei rajoita köytännössä mitenkään normaalia elämää, ja sen on oltava hoidon tavoite jota vaaditte hoitotaholta! Ja normaaliin elämään siis kuuluu ankara liikkuminen.

fiber
16.05.2012, 10.05
Tänä aamuna duuniin polkiessa vahvistui ajatus hakea neuvoja. Ylähengitystiet ok, mutta keuhkot piiputtaa ihan tavanomaisessa ajossa, jossa keskisyke vähän pk/vk-rajan alapuolella. Ei toivettakaan, että osallistuisin johonkin kisaan tässä ajokunnossa. Toivottavasti kyseessä on vain koivuallergia.

William
16.05.2012, 11.15
Kiitos Timoe vinkistä, kääntyminen astmaatikkojen oireet tuntevan urheilulääkärin puoleen auttaisi varmasti parhaiten.

Soitin tänään lääkärilleni ja kysyin kannattaako antibiootteja aloittaa. Poikkeuksellisesti, tällä kertaa hän suositteli välttämään niitä. Hän kertoi, että tällä hetkellä on liikkeellä erittäin paljon angiinaa sekä jotain muuta (nimi meni ohi) hengitysteihin liittyvää virusta liikkeellä. Mikäli lämpö pysyy maltillisena (n. 37.5) lukemissa niin lepo on parasta, viruksiinhan ei antibiootit tehoa. Rasitusta pitää välttää, että pumppu pysyy kunnossa. Tämän olen kyllä nyt huomannut sillä pidemmät kävelyt nostavat sykettä ja silloin tuntee, että kondis ei missään tapauksessa sellainen, että voisin urheilla. Sydän käy turhan kovalla.

Olen kuullut myös tästä angiina aallosta vaimoltani. Hän työskentelee lasten parissa ja myös siellä on ollut tätä runsaasti liikkeellä.

Viikonlopun Valkeakoski MTB jää väliin ja toivon, että ehdin kuntoutua ja treenata vielä ennen Giro D' Espoo tapahtumaa.

Mikäli oireilu vielä jatkuu ja ei uusia troppeja saada käyttöön ennen kesää niin taitaa lähteä nöyrä pyyntö Tahko MTB järjestäjien suuntaan jotta vaihdetaan 120 matka puoleen. Muuten sitä ollaan tässä samassa tilanteessa reilun kuukauden kuluttua.

CwA
16.05.2012, 11.34
Itse suihkutan nenään Glinore nimistä tavaraa, siitä ei tuntuisi tulevan mitään erikoisia oireita ja kun säännöllisesti käyttää niin on kuin ei olisi allergiaa lainkaan.

Kolme vuotta sitten käytin viimeksi, pari vuotta tuon jälkeen en käyttänyt mitään kun ei ollut tarvetta, nyt alkoi olemaan nukkuminenkin vaikeaa, kun niin vuotaa silmät ja nenä eikä ulos voinut mennä ilman hengityssuojainta jos meinasi loppupäivänä jotain tehdäkkin, joten kävin sitten eilen Glinoren hakemassa ja suihkuttelin nokkaan, vajaassa tunnissa loppui jatkuva vuotaminen ja nyt on kuin ei allergiaa olisikaan.

Vaan kun en ole oikein urheilija (veren alapaine reilusti yli 100 ja reilu parikymmentä liikakiloa, joita nyt pyöräilyllä yritetään korjata pois), niin noista sykkeistä jne en oikein osaa sanoa mitään, apteekissa kehui tuon olevan turallisin vastaavista, mutta en tiedä sitten, mitenkään normaalista poikkeavalta ei tunnu fillaroidessa, paljon helpompaa tuntuu olevan verrattuna siihen tukkoisuuteen ainakin.

Tuo on ainoa reseptivapaa joka itselläni on toiminut.

Polla
16.05.2012, 12.24
Täällä kaipaan vinkkejä astmaatikoilta treenin aloittamiseen. Tulehtuneeseen keuhkoputkeen mulla on nyt hoitavaa ja avaavaa astmalääkettä, oireet alkoivat vasta viime viikonloppuna ja tämä viikko olisi tarkoitus tässä lepäillä ennen ajamisen aloittamista. Kesäkauden takia ei nyt tiedetä onko kyseessä äkillinen yliherkistyminen koivulle, alkanut allergia vai peräti astma, se selviää myöhemmin kun kokeillaan sokona kuukauden päästä jättää lääkkeet pois ja katsotaan mitä tapahtuu. Allergia historia nolla.

Nyt vain mietityttään tämä kipeä keuhkoputki, kortisonin hoitava vaikutus ei ihan heti ala auttamaan joten onko kenelläkään kertoa omia kokemuksia miten tuo ajaminen kannataa aloittaa.

AriKuu
16.05.2012, 14.07
Arvoisat astmaatikot!

On sydäntäsärkevää lukea tuollaisia olen jo hyväksynyt sen että astma rajoittaa elämääni juttuja.

Etsikää sellainen lääkäri joka hoitaa teidät sellaiseen kuntoon, että kaikkea pystyy tekemään kaikkina vuodenaikoina, ehkä kansallisen tason-maailmanluokan kilpaurheilua maksimitehoilla, lukuunottamatta.

Astma on sitten vasta hoidettu kun se ei rajoita köytännössä mitenkään normaalia elämää, ja sen on oltava hoidon tavoite jota vaaditte hoitotaholta! Ja normaaliin elämään siis kuuluu ankara liikkuminen.

Olen samaa mieltä - lähes 30 vuotta astmaa takana ja liian monta vuotta meni kärvistellessä keväisin. Kolme vuotta sitten otin itseäni niskasta kiinni ja marssin lääkäriin. Joudun reissaamaan paljon ulkomailla töiden takia ja siitä syystä tämä resepti /omalääkitysohjeet räätälöitiin minulle ja ihan ok on toiminut. Lisäksi sain kevääksi omat reseptit, jotka on uusittu vuosittain:

- normaalit ympärivuotiset lääkkeet käytössä myös keväisin
- maaliskuussa lisätään päivittäinen zyrtec/histec kuuri
- pahimpina allergia aikoina allergialääkkeiden tuplaus lyhyeksi aikaa
- lisätään keväällä normaaliastmalääkitykseen kolmas piippu joka avaa ja hoitaa normaalien lisäksi
- jos tulehdus uhkaa, minulla on itselääkityksenä kortisoonitabletteja, joilla alkava tulehdus rauhoitetaan parissa päivässä. Jos tulehdus tulee pahasti päälle, pitää se hoitaa rauhassa kuntoon ja lääkärin kautta... Ainahan nämäkään ei toimi, mutta selkeä parannus aiempaan

equilibrium
16.05.2012, 14.09
Kyllä se astma kertoo mitä ja milloin voi tehdä. Periaatteessahan hyvä puoli on se, ettei astmaa pahenna treenaamalla. Onpahan vaan olo ihan hanurista.

Mulla meni jonkulaisen hoitotasapainon löytämiseen noin vuosi, josta puoli vuotta pystyi tekemään suth hyvin peruskuntotreeniä. Ekat 4 kk astman toteamisen jälkeen (kun yskin verta ja räkää kisoissa enkä voinut ajaa metriäkään) ei voinut oikein tehdä mitään hyvällä mielellä tai ololla. Sitten pystyi hyvänä päivänä tekemään jotain edes semipaskalla ololla. Nyt saa hyvänä päivänä luukuttaa ihan kybällä, huononakin päivänä voi tehdä ihan ok treenin. Ennen astmaa olin allerginen vaan heinälle, nyt myös koivu, leppä, maantiepöly ja kaikki mahdollinen haittaa treeniä. Nenä valuu edelleen vähimmästäkin syystä rasituksen aikana...

Astma kannattaa hoitaa ja todeta jossain kunnollisessa paikassa, missä tehdään puhalluskokeet lääkkeiden kanssa ja rasituskokeet fillarilla, jotta löytyy mahdollisimman nopeasti joku auttava lääkitys. Itse testailin eri komboja aika pitkään, ennen kuin löytyi edes vähän jeesiä.

equilibrium
16.05.2012, 14.11
Ja vaikka aiemminkin tässä ketjussa varmaan on mainittu, mutta koska tuli taas uudestaan esille, niin Duactia ei kannata käyttää jos kisoja meinaa ajaa. Se kun on edelleen kiellettyjen aineiden listalla. Muutenkin kannattaa aika tarkkaan kilpailijan katsoa mikä on sallittu ja mikä ei, ja laittaa sitten ADT:lle lupa-anomusta, jos on tarvis.

Polla
16.05.2012, 14.23
Kyllä se astma kertoo mitä ja milloin voi tehdä. Periaatteessahan hyvä puoli on se, ettei astmaa pahenna treenaamalla. Onpahan vaan olo ihan hanurista.

Mulla meni jonkulaisen hoitotasapainon löytämiseen noin vuosi, josta puoli vuotta pystyi tekemään suth hyvin peruskuntotreeniä. Ekat 4 kk astman toteamisen jälkeen (kun yskin verta ja räkää kisoissa enkä voinut ajaa metriäkään) ei voinut oikein tehdä mitään hyvällä mielellä tai ololla. Sitten pystyi hyvänä päivänä tekemään jotain edes semipaskalla ololla. Nyt saa hyvänä päivänä luukuttaa ihan kybällä, huononakin päivänä voi tehdä ihan ok treenin. Ennen astmaa olin allerginen vaan heinälle, nyt myös koivu, leppä, maantiepöly ja kaikki mahdollinen haittaa treeniä. Nenä valuu edelleen vähimmästäkin syystä rasituksen aikana...

Astma kannattaa hoitaa ja todeta jossain kunnollisessa paikassa, missä tehdään puhalluskokeet lääkkeiden kanssa ja rasituskokeet fillarilla, jotta löytyy mahdollisimman nopeasti joku auttava lääkitys. Itse testailin eri komboja aika pitkään, ennen kuin löytyi edes vähän jeesiä.

Kiitos equilibrium! osaatko sanoa mikä on Helsingissä asiallinen paikka testauttaa rasituskokeella? Helsingin urheilulääkäriasema vai joku muu? Mä toivon että tää olis vaan joku hassu reaktio mutta se selviää sitten kuukauden päästä. Oma lääkäri sanoi ettei mitään testejä (astmas, allergia) pysty tekemään siitepölykautena, puhuiko ihan höpöjä vai asiaa?

equilibrium
16.05.2012, 14.37
Kiitos equilibrium! osaatko sanoa mikä on Helsingissä asiallinen paikka testauttaa rasituskokeella? Helsingin urheilulääkäriasema vai joku muu? Mä toivon että tää olis vaan joku hassu reaktio mutta se selviää sitten kuukauden päästä. Oma lääkäri sanoi ettei mitään testejä (astmas, allergia) pysty tekemään siitepölykautena, puhuiko ihan höpöjä vai asiaa?

Helsingin Urheilulääkäriasema on ihan hyvä mesta, sinne vaan. En mä vaan tiedä tai ymmärrä miksei astmarasitustestiä tai puhalluskokeita voisi tehdä allergiakautena? Jos ne haittaa sun hengitystä, niin eihän ne silloin arvoja vääristä? Lääkäriin siis vaan, mars, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Ja jos testeissä todettaisiinkin, ettei ole astmaa vaan muuten vaan ärtyneet keuhkot, niin osaavat varmasti jeesata siinäkin. Kannattaa hoitaa sairasvakuutus kuntoon ennen astmaatikoksi ryhtymistä, lääkkeet on kalliita...

Polla
16.05.2012, 14.50
Helsingin Urheilulääkäriasema on ihan hyvä mesta, sinne vaan. En mä vaan tiedä tai ymmärrä miksei astmarasitustestiä tai puhalluskokeita voisi tehdä allergiakautena? Jos ne haittaa sun hengitystä, niin eihän ne silloin arvoja vääristä? Lääkäriin siis vaan, mars, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Ja jos testeissä todettaisiinkin, ettei ole astmaa vaan muuten vaan ärtyneet keuhkot, niin osaavat varmasti jeesata siinäkin. Kannattaa hoitaa sairasvakuutus kuntoon ennen astmaatikoksi ryhtymistä, lääkkeet on kalliita...

Mä ymmärsin että niistä testeistä ei luotettavasti selviä onko astma vai siitepöly allergia jos tähän aikaan vuodesta itseään testauttaa. Mulla on nyt neljää eri lääkettä helpottamassa oloa ja hoitava yleislääkäri joka jo myönsi ettei kykene auttamaan urheilijoita. Mutta kausi on jo pilalla... Lähden kuukauden päästä etelään lomalle joten aavistuksen haastavaa on nyt varailla aikaa kun veikkaan että jonoja on. Ehkä vedän nyt vaan kuukauden lääkkeillä, jätän pois ja katson mitä tapahtuu. Sitten varaan ajan. Tämä kyllä tarkoittaa sitä että voin myydä yhden pyörän pois kattaakseni lääkäri kulut mutta elämä on. Pitääpä selvitellä sairasvakuutus asiaa...

Jan Kruse
16.05.2012, 15.11
Tänä aamuna duuniin polkiessa vahvistui ajatus hakea neuvoja. Ylähengitystiet ok, mutta keuhkot piiputtaa ihan tavanomaisessa ajossa, jossa keskisyke vähän pk/vk-rajan alapuolella. Ei toivettakaan, että osallistuisin johonkin kisaan tässä ajokunnossa. Toivottavasti kyseessä on vain koivuallergia.

Minulla vahvistui pre tour d'Espoossa kun en saanut sykettä laskemaan alle 170. Jouduin jättäytymään hitaampaan ryhmään. Tänään sain pari inhalaattoria, nenäsumukkeen ja tabletit.

Polla
16.05.2012, 15.17
http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/getfile.php?file=234

Kannataa lukaista tuosta ajatuksella urheilijan rasitusastmasta.

Myntti
16.05.2012, 16.06
Noi sun oireet sopii myös Mykoplasmaan: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/mykoplasma-jyllaa-suomessa/2011/10/1418661

Mulla havaittiin jo toisen kerran 2 vuoden sisään mykoplasma näin koivun siitepölyhuipun kohdilla. Hankala erottaa mykon oireita siitepölyallergiasta. Mulla ihan samat oireet, kuin sulla. Antibioottikuuri loppui viikko sitten. Olo nyt vasta, että josko kohta lenkille. Huomenna valmistuu seurantaverikokeen tulokset. Jos niissä ei mykosta viitteitä, lauantaina kevyelle kauden aloituslenkille.

Tässä muutama linkki mykosta.

http://professorinajatuksia.blogspot.com/2010/12/mykoplasma.html
Foorumijargonia asiasta, mutta kuvastaa sairastaneiden kokemuksia: http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/104522-mykoplasma-ja-paraneminen/

Nyt tässä keväällä olen odotellutkin innolla, millainen touko-kesäkuu tulee tänä vuonna. Viime keväänä multa tutkittiin kaikenlaista, myös myko, eikä mitään tuolloin löytynyt. (Ja b-vitamiinit, kilpirauhaset, veriarvot...) Loppusyksystä kävin allergiatesteissä, jotka näytti mitä näytti (nehän ei välttämättä kerro paljoakaan, oireet on kuitenkin merkittävämpi peruste allergialle), mm. pahat suhinat koivulle ja lepälle. Vuoden läpi mulla nenä vuotaa kirkasta nestettä. Yliopiston sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa en pysty oleen (hirveät silmäkivut ja nenän tukkeutuminen), mutta se nyt on aika "normaalia". Huonepöly aiheuttaa myös tukkosuutta ja nenän valumista. Syksyllä positiivista oli kuitenkin se, että totaalisluontoinen kämpän siivous / turhan roinan tuhoaminen autto jonkin verran! Negatiivista toki se, että nyttemmin pitää imuroida aiempaa useammin, yäk!

Tällä hetkellä tilanne on samankaltainen kun vuos sitten. Pari vkoa sitten oli vielä ok lenkkeillä, mutta nyt (kevyen) opiskelu-/työpäivän jälkeen jalat on kuin puuta ja saatan vahingossa vaipua horrokseen pariks tunniks, vaikka lyhyetkään päiväunet ei normaalisti kuulu arkeen ikinä. Ei ole tullut siis hirveästi kokeiltua, että mitä sykkeet nyt sanois. Toisaalta kun tilanne on tämä, ajattelin ottaa zenisti ja kasvatella vähän aikaa vaikka jotain versoja... Aeriuksen kanssa olo on kuitenkin ollut ainakin tähän mennessä parempi kun viime vuonna ja jaksamistilanteen mukaan sit vaan ajelemaan. Ehkä ens vuonna voi kokeilla taas jotain eri lääkitystä, nyt mennään tällä. Mutta aika helpolla kyllä selkeästi tämän allergian kanssa pääsen. Vähän aivastelua, ja väsymyksen kanssa pystyn kuitenkin hoitaan arkihommat suht ok. Astmakin tsekattiin viime kesänä, eikä mitään viittaustakaan siihen päin.

Että tsempit kaikille!

William
16.05.2012, 16.49
No on tätä astmaa ja allergiaa näemmä muillakin. Se oikeastaan oli kysymäni pointti, että onko vika liian "kesyissä" lääkkeissä jos kuumetta pääsee lääkityksestä huolimatta nousemaan vai onko ihan normi juttu jonka kanssa pitää elää ja asia hyväksyä..?

Eli keväisin olisi syytä ottaa kevyemmin vai vain turvautua pahimpaan aikaan kovempiin troppeihin?

Verta ei pahemmin ole onneksi tullut juurikaan yskittyä tänä vuonna ja muuten ok nämä kuumeilut pois lukien.

Jos nyt kovempaa treeniä vetäisi, niin silloin kyllä keuhkot huutaisivat sillä syvempään hengittäessä tuntuu kuin hiekkapaperia olisi nielussa.

sakuvaan
16.05.2012, 17.25
Oletko varma ettei kuume johdu itse lääkityksestä?

William
16.05.2012, 19.36
Tätä en ole tullut miettineeksi, mutta en uskoisi. Tämä pohjautuen aikaisempiin kokemuksiin jolloin olen joutunut aloittamaan lääkkeiden oton jo talvella.

Silloin ei ole kuumetta ilmennyt. Talvisin muutoinkin oireet ovat erilaiset. On ilmennyt ihan kunnon hengityksen salpautumista joissa mukana epämääräistä sydämen tykytystä. Katupöly on myös aiheuttanut vastaavia oireita.

Noin vuosi takaperin sydän tutkittiin muutamaan otteeseen tykytysten takia, mutta se oli onneksi kuulemma mallia urheilijan sydän. Mitä nyt antaa sydänkäyrään mielenkiintoista käppyrää. Tuon käppyrän takia en meinannut päästä pois lääkäristä ennenkuin asiaa tutkittiin syvemmin.

AK-87
16.05.2012, 21.16
Tänään alkoi tuntua jo selkeästi oireet. Ja ihan ensimmäiset silmäoireetkin ilmaantuivat tälle keväälle. Tippoja ei tietty ollut tähän hätään. Nokkelana kaverina nappasin kuitenkin tälle päivää toisen napin Histecia ja oireet helpotti silmistäkin. Normiannos on siis nappi/päivä, mulla ainakin.

Risto Koivunen
16.05.2012, 21.42
Hyvin menee, jos vasta nyt alkaa oireilla - itselläni on ollut jo toista viikkoa selkeää oireilua lääkityksestä huolimatta, ja varmaan vielä viikon verran edessä. Onneksi nyt on pari sateista päivää edessä, minkä pitäisi helpottaa oloa.

equilibrium
16.05.2012, 22.35
Mä ymmärsin että niistä testeistä ei luotettavasti selviä onko astma vai siitepöly allergia jos tähän aikaan vuodesta itseään testauttaa.

Mutta eikö siis myös siitepölystä johtuva hengitysvaje lasketa astmaksi? Ihan sama mitä nappeja vedät, mutta jos ei henki kulje, niin eiks se sitten ole isolla todennäköisyydellä astmaa (siis jos ei ole vaikkapa keuhkoahtaumatautia tms.)? Ja rasituspohjainen astma (infektioastma) tutkitaan sit erikseen. Ei siihenkään pitäisi muut jutut vaikuttaa. Kyllä mulla allergiakausi, pakkanen, kuiva sisäilma jne. selkeästi pahentaa astmaoireita ja taas meri-ilmastossa jossain Kanarialla on hyvä hengittää varsinkin jos pyöräilee.

Itse laittaisin lääkäriin menon etusijalle, soita ja kysy jos saat ajan jo ennen reissua. Mä olen yleensä saanut lääkäriajan samalle päivälle, ei siellä niin paljon potilaita ole...

tempokisu
16.05.2012, 23.26
..öö ihan siitepölystä johtuva hengenahdistus niin ei siitä astma-diagnoosia irtoo. Astmaan on omat kriteerit ja peffit yms. ikävä kyllä equilibrium ei mene tuon logiikkasi mukaan. Toki moni käyttää astmalääkkeitä ihan allergisiin oireisiin, mutta virallisella diagnoosilla saa lääkkeet erityiskorvattaviksi ja tietysti sitä lääkärilausuntoa kisojan varten. Aika monella allergisella on nyt juuri tänä keväänä erityistä oireiden pahenemista.
Kuume voisi olla myös oire virus/bakteeritulehduksesta.

Sairaus kun sairaus, aina se voi kuitenkin oireilla oli lääkkeitä vaikka mitä. Sellaista astmaa tuskin on että lääkityksellä ei ikinä oireilisi, sama se on vaikka migreenin kanssa. Pysyy kurissa, mutta voi kohtaus tullakin.
Nuo on joskus aika "vaikeita" kun potilas vaatii että lääkkeillä asia korjaantuu täysin eikä mitään oireita saa ilmaantua. Kivustakaan ei pitäisi enää nykyaikana kenenkään kärsiä, mutta ei se ihan näin ole.

Polla
16.05.2012, 23.37
Mutta eikö siis myös siitepölystä johtuva hengitysvaje lasketa astmaksi? Ihan sama mitä nappeja vedät, mutta jos ei henki kulje, niin eiks se sitten ole isolla todennäköisyydellä astmaa (siis jos ei ole vaikkapa keuhkoahtaumatautia tms.)? Ja rasituspohjainen astma (infektioastma) tutkitaan sit erikseen. Ei siihenkään pitäisi muut jutut vaikuttaa. Kyllä mulla allergiakausi, pakkanen, kuiva sisäilma jne. selkeästi pahentaa astmaoireita ja taas meri-ilmastossa jossain Kanarialla on hyvä hengittää varsinkin jos pyöräilee.

Itse laittaisin lääkäriin menon etusijalle, soita ja kysy jos saat ajan jo ennen reissua. Mä olen yleensä saanut lääkäriajan samalle päivälle, ei siellä niin paljon potilaita ole...

okei eli mä täsmennän vähän tähän. Mä olin tossa kaks viikkoa kipeänä ja la-su välisenä yönä heräsin siihen että henki ei kulje joten menin sitten sairaalaan. Siitä sain tämä pillerit ja kun nyt on aika villiä arvailua mitä tämä on ja yhtä villit on hoitotoimenpiteet (osittain johtuen tosta runsaasta koivusta).

Mä elän opiskelija statuksella joten ei ole luottokorttia jota voisi vinguttaa. Se sitten vaikeuttaa tätä yksityiselle hoitoon pääsyä.

Takamisakari
17.05.2012, 21.24
http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/getfile.php?file=234

Kannataa lukaista tuosta ajatuksella urheilijan rasitusastmasta.

Kiitos tästä. Todella tärkeää ja mielenkiintoista luettavaa, etenkin kun on juuri kohderyhmässä, oireilee, eikä tiedä mitä pitäisi tehdä..

CwA
20.05.2012, 15.16
Kun oli juttua tuosta kuumesta, niin en tiedä kertooko seuraava asiasta mitään, mutta se on yksi kokemuksistani.

Pentuna järvessä oli pinnalla keltaisenaan siitepölyä, toiset kakarat meni siihen uimaan ja niin menin minäkin, illalla alkoi olemaan jo aika kylmä, seuraavat 2 viikko vietettiin sitten noin 40 asteen kuumeessa. Toki vain yksi esiintymä, mutta tuskin voi tuota yhteyttä täysin kiistää, allergia aiheutti siinä mielestäni sen kuumeen, kuumehan oli jotenkin yhteydessä kehon puolustusmekanismeihin ja kun allergia on puolustusmekanismi on rampage niin kai se on tyystin mahdollista että se allergia sitä kuumetta aiheuttaisi.

Itse ottaisin rauhallisesti allergian ajan, kuten mikä tahansa epänormaali tila ja etenkin jos tuntuu pahalta tai sykkeet nousee, niin jotenkin mieluusti sitä lykkää ihan vaan varmuuden vuoksi isompaa repimistä, sillä jos siitä sitten on haittaa niin se on aina isompi katko/haitta kuin se jos ottaa vähän aikaa iisimmin. Tai niin ainakin kuvittelen.

William
20.05.2012, 20.40
Taitaa olla niin, että allekirjoittaneen pitää uusia lääkkeet, taikka annostelu keväisin.

Kävin perjantaina labroissa ja tulehdusta oli jälleen keuhkoissa. Lääkäri sanoi, että näyttää siltä, että on syytä keskustella lääkityksen muuttamisesta keväisin. On nyt niin monta kevättä uusiutunut tämä vaiva, että ei ole enään sattumaa.

Nyt vaan parannellaan jotta ensi sunnuntaina pääsisi "viivalle" Giro D' Espoossa!

timppa_234
21.05.2012, 16.20
Astmalääkitys kannattaa etsiä tarkkaan kun ja jos diagnoosi tulee. Lääkkeet tuppaavat olemaan hirmu kalliita ilman kelakorvausta.

Treeni, kovakin sellainen tekee astmalle tosi hyvää. Suorituskyvystä ei vaan kannata odottaa mitään ihmeellistä. Lenkkikaverit painaa vasemmalta ja oikealta ohi ylämäissä kun hengitys rajoittaa reippaasti maksimia.

Giro on meikäläiselläkin ohjelmassa. Yleensä olen tarvinnut puolen tunnin hartaan lämmittelyn että hengitys alkaa toimimaan mutta Pollan linkkaamassa 'Urheilijan Astma' kalvosatsissa oli esitelty vaihtoehtoinen tapa, 1-1,5 h ennen lenkkiä pari tiukkaa spurttia. Tarttee kokeilla sunnuntaina.

CwA
21.05.2012, 18.26
Astmalääkitys kannattaa etsiä tarkkaan kun ja jos diagnoosi tulee. Lääkkeet tuppaavat olemaan hirmu kalliita ilman kelakorvausta.

Treeni, kovakin sellainen tekee astmalle tosi hyvää. Suorituskyvystä ei vaan kannata odottaa mitään ihmeellistä. Lenkkikaverit painaa vasemmalta ja oikealta ohi ylämäissä kun hengitys rajoittaa reippaasti maksimia.

Giro on meikäläiselläkin ohjelmassa. Yleensä olen tarvinnut puolen tunnin hartaan lämmittelyn että hengitys alkaa toimimaan mutta Pollan linkkaamassa 'Urheilijan Astma' kalvosatsissa oli esitelty vaihtoehtoinen tapa, 1-1,5 h ennen lenkkiä pari tiukkaa spurttia. Tarttee kokeilla sunnuntaina.

Mullakin on diagnosoitu astma joskus 90-luvulla, mutta en sitten alun ole lääkkeitä käyttänyt, kallista ja hyöty kyseenalainen, kun on niin lievä tuo astma.
Sen olen itsekkin huomannut, että kun lähtee liikkumaan niin alussa on turha tehdä mitään raskasta, fillaroidessa otan alun yleensä tosi kevyesti, 15km/h maksimi ja kohtalaisilla kierroksilla, se tuntuu avaavan sitten paikkoja pikkuhiljaa ja 15-20min jälkeen sitten tuntuu homma jo sujuvan hyvin.

Tuo oma allergialääke Glinor ei kyllä tunnu vaikuttavan omaan vaatimattomaan suorituskykyyn oikein mitenkään, aika samalla tavalla sitä tuntuu pääsevän liikkumaan lääkkeen kanssa, kun nyt olen testaillut, joten ainakaan mun ei sitten tarvitse sen puolesta tehdä mitään rajoituksia liikkumiseen, tosin tuo siitepöly kyllä vie ainakin tehoja pois ja veren maku tulee aika helposti suuhun, joten sen puolesta tulee otettua sitten rauhallisemmin.