PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tuubien liimaaminen

A.M.®
14.11.2006, 12.12
Raineripyörä pitäisi niputtaa jotta tässä pääsisi kuntoutumaan. Ostin siihen jo keväällä uudet tuubikumét ja liiman. Vanteet ovat 80 lukulaiset Mavicit jotka olen saanut rihdattua ja wanhat liimatkin pois. Pingotin kuukausia sitten kumit vanteille ilman liimaa saadakseni ne vähän notkeammiksi. Nyt ne saakin päälle ja pois ihan sormivoimin joten luulisi asentamisen liiman kanssa olevan helpompaa.

Muttapa mutta. Ostamani liima on aivan järkyttävää tavaraa. Se ei ensikään tartu ensin kunnolla mihinkään, mutta kun kontaktin saa, liima venyy ja vanuu. Hirveätä sotkemista ja tärväämistä http://www.liukkonen.net/forum/images/smiles/frusty.gif Onneksi sitä voi kuitenkin pyyhkiä asetonilla pois. Sotku on kuitenkin niin suurta, että joudun pyyhkimään renkaitakin asetonilla, joten kestääkö kumi kovia liuottimia?

Vai onko liimassa jotain vikaa? Merkki on Hutchinson, harmaa tuubi.
Suositelkaa jtkn vastaavaa jota voi käyttää!

VesaP
14.11.2006, 12.18
TOIMII:

http://www.comparestoreprices.co.uk/images/co/continental-rim-cement-25g.jpg

Onko jollain kokemusta tästä isosta purkista:

http://www.bicycletires.com/img/products/Gluecan.jpg

Millä tuota liimaa tuolta annostellaan ja kuivuuko purkki kokoon kuinka pian? Noita pieniä Contin tuubeja kun tuntuu palavan aika tiuhaan tahtiin niin tulis halvemmaksi tuommonen iso purkki jos ei kuiva muutaman vuoden aikana kivikovaksi.

Jarski
14.11.2006, 12.20
Continentalia ja Vittoria Mastik'onea olen käyttänyt ja hyvin toimii. Joskus on tullut liimattua paremman puutteessa Bostikilla.

Kyllähän ne kaikki vähän "venyy". Oliskohan Hutsu päässyt vähän kuivahtamaan?

Itsekin olen putsannut asetonilla ja joskus tärpätillä. Kyllä pitäis kestää kunhan ei kauhiasti plutraa.

Jarski
14.11.2006, 12.23
-> Vesa

Continentalin kannun korkissa on vielä sivellin jolla sitä on helppo levittää. Eipä ole vuosi sitten avattu kannu vielä kuivunut kokoon. Sitähän voi sitten lantrata liuottimella jos näyttää liian kuivalta.

VesaP
14.11.2006, 12.29
-> Vesa

Continentalin kannun korkissa on vielä sivellin jolla sitä on helppo levittää. Eipä ole vuosi sitten avattu kannu vielä kuivunut kokoon. Sitähän voi sitten lantrata liuottimella jos näyttää liian kuivalta.

Ok. Eli kun alkaa loppua nykyiset tuubit (taitaa muutama vielä olla varastossa) niin sit laitan tuommosen kannun tilaukseen!

A.M.®
14.11.2006, 13.33
Ei kyl toi mun Hutsu on ihan tuoretta :seko: :rolleyes:

VesaP
14.11.2006, 13.37
Ei kyl toi mun Hutsu on ihan tuoretta :seko: :rolleyes:

Usko pois ja uhraa 3e paikalliseen ja käy hakee Contin pikkutuubi niin loppuu turhat taistelut!

Edit: Ja turha niitä kumeja on venytellä etukäteen. Kyllä ne ihan hyvin aina kiroilun avulla menee paikoilleen ihan "pakasta repästynäkin". Tietysti jos jaksaa niin ei kait siitä venyttelystä haittaakaan ole.

A.M.®
14.11.2006, 13.43
Contia ei taida saada paikallisesta speed shopista... Jos käyn pääkaupunkiseudulla niin mistäs sieltä?

Onko tuubiliimat kontaktiliimatyyppisiä, eli sively tehdään kummallekin puolelle?

VesaP
14.11.2006, 13.45
Contia ei taida saada paikallisesta speed shopista... Jos käyn pääkaupunkiseudulla niin mistäs sieltä?

Onko tuubiliimat kontaktiliimatyyppisiä, eli sively tehdään kummallekin puolelle?

V-Sportista minä olen ostanut jos saksan tuomiset on joskus loppuneet kesken.

Ja vanteelle riittää vain. Itse en koskaan laita renkaaseen liimaa. Liima vanteelle, about 2-3min odotella ja sit vääntää kumit päälle. Pari baria painetta, varmistaa että rengas on suorassa ja sit pitää yön yli. Sen jälkeen ajopaineet kehiin ja baanalle.

Jarski
14.11.2006, 14.12
Liimaamiseen löytyy paljonkin ohjeita verkosta esim. hakusanoilla "gluing tubulars". Jotkut ohjeet on kyllä hieman "overkilliä".

Itse kyllä laitan liimaa sekä vanteeseen (uuteen parikin kerrosta) että renkaan kangasnauhaan. Tärkeätä on että liimaus tulee vanteen reunaan asti.

Markku Silvenius
14.11.2006, 14.23
Tosta selviää jotain:

http://www.cyclingnews.com/tech/fix/?id=tubular

A.M.®
14.11.2006, 14.55
Tosta selviää jotain:

http://www.cyclingnews.com/tech/fix/?id=tubular

Ai kun tuo oli hyvä linkki! Kits!

Plus
14.11.2006, 15.50
Tufon extreme gluing tape tuntuu toimivan ihan OK, hifisteille se on kyllä varmaankin liian painavaa.

A.M.®
14.11.2006, 15.55
Olisikos muilta Tufon käyttäjiltä kokemuksia?

[mene tutkimaan Tufon sivuja[/]

jeppe
14.11.2006, 16.01
Tuollakin varoitettiin siitä liuottimen käyttämisestä hiilarivanteille, mutta 80-l. Mavicit eivät taida olla mitään alumiinia kummempaa. Tarpeeksi vahva liuotin kun pystyy liuottamaan sitten jo kamaa hiilikuidustakin.

A.M.®
14.11.2006, 16.16
Tuollakin varoitettiin siitä liuottimen käyttämisestä hiilarivanteille, mutta 80-l. Mavicit eivät taida olla mitään alumiinia kummempaa. Tarpeeksi vahva liuotin kun pystyy liuottamaan sitten jo kamaa hiilikuidustakin.

Ajattelin lähinnä itse tuubirengsta ongelmaksi, etenkin kun siihen pistellään painetta 8-10bar.

Tufo saa renkaan asennuksen näyttämään helpolta kuin kahvinjuonti

http://www.tufo.com/videos/1b-dismantling-clincher_tire-med.avi

http://www.tufo.com/videos/2b-installation-tape_extreme-med.avi

V.L
14.11.2006, 17.36
Vittoria tuubiliimaa purkissa on ainakin ennen saannut horcegategoriesta toimivaa liimaa, mutta rengas pysyy liiankin hyvin paikoillaan, kun ei tunnu lähtevän millään irti vanteesta. Purkissa ostettu liima on ainakin puolet halvempaa kuin tuubi kama.

Contin tuubi paketissa tulee täydelliset ohjeet miten renkaat kuulluu liimata. Liiman levittämiseen soveltuu omasta mielestä parhaiten, noin 12mm pensseli.

TunkkiPuolikas
14.11.2006, 17.58
V-Sportista minä olen ostanut jos saksan tuomiset on joskus loppuneet kesken.

Ja vanteelle riittää vain. Itse en koskaan laita renkaaseen liimaa. Liima vanteelle, about 2-3min odotella ja sit vääntää kumit päälle. Pari baria painetta, varmistaa että rengas on suorassa ja sit pitää yön yli. Sen jälkeen ajopaineet kehiin ja baanalle.

Jos on uudet tuubit ja varsinkin Contin Competissonit tai Girot niin sitten kannattaa myös renkaaseen liimaa laittaa. Muuten liima tuntuu imeytyvän kudokseen eikä sitä ole riitävästi välissä. Korttelissa ja radalla sitten voi lähteä irti ja niin on myös kaynytkin.

onegear
09.12.2006, 11.14
Tufo standard ja extreme teippi on toiminut ihan hyvin. Minkäänlaista eroa tuubin vanteella pysymiseen en ole huomannut. Tire sealantkin toiminu ihan kivasti.

A.M.®
09.12.2006, 11.36
Laitoin tuubit vanteille Tufon Extreme teipeillä. Siistiä puuhaa :) Kumia en saanut vanteelle täysin suoraan, pientä käärmeilyä ilmenee. Ehkäpä ilmiö on enempi esteettinen kuin siitä olisi muuta haittaa?

hannupulkkinen
09.12.2006, 14.14
Mistä johtuu liimattujen tuubien kitinä? Ikinä ennen ei ole käynyt niin, että kun liimaan tuubin ja ajan sillä niin se kitisee. Satoja olen elämässäni liimaillut eikä koskaan ole ennen kitissyt. Tuttava sanoi, että venttiili pitäisi teipata tiukasti reikäänsä. Mitä olen tehnyt väärin?

brewster
09.12.2006, 18.18
Laitoin tuubit vanteille Tufon Extreme teipeillä. Siistiä puuhaa :) Kumia en saanut vanteelle täysin suoraan, pientä käärmeilyä ilmenee. Ehkäpä ilmiö on enempi esteettinen kuin siitä olisi muuta haittaa?

Mistä sai ostaa tote Tufon teippiä? Mullakin olisi tuubien laitto edessä.

JOhtuuko käärmeily siitä, että teippi tarttuu kerralla niin kovaa ettei loppusäätöä saa tehtyä?

A.M.®
09.12.2006, 20.07
Täältä tilasin http://www.kolumbus.fi/tero_penttinen/
(sisärenkaat ja tarvikkeet 2. sivu)

Teippi on kaksipuoleinen ja rengas keskitetään vanteelle ennenkuin teipin toinen suojamuovi vedetään pois vanteen ja renkaa välistä.

Tähän tyyliin: http://www.tufo.com/videos/2b-installation-tape_extreme-low.avi

Jarski
09.12.2006, 21.06
Tufo-teippi on kuulemma aikamoinen riesa ja siinä vaiheessa kun rengasta joutuu irrottamaan.

Martamm
10.12.2006, 14.55
Onko tuo Tufon teippi tarkoitettu Tufon omille tuubeille, vai toimiiko se
muidenkin valmistajien renkailla yhtä hyvin ?

Kuinka suuri ero oikeasti on snake bite / pinch flat -puhkeamisissa tuubien
ja (ainakin suunnilleen samanleveyksisten) avorenkaiden välillä ?

Tuo (ainakin hieman) parempi puhkeamiskesto on oikeastaan ainoa syy,
miksi voisin tuubeja harkita. Voisi jopa uskaltautua sorateille, ainakin Vitto-
ria Paven 24/27-millisillä. Jos ne kerran kestää Paris-Roubaix -kisankin !

Tosin carbon-vanteet auttaa kuulemma edelleen välttämään em. puhkea-
misia, ja niihin vanteisiin budjetti kyllä kovin helpolla veny.

A.M.®
10.12.2006, 17.21
Tufon Extreme teippi käy ymmärtääkseni kaikille tuubivanteille ja renkaille. Mä laitoin ainakin Schwalben tuubit Arayan vm. -86 vanteille :)

Rengasrikkojen varalle voi ennalta laittaa Tufon paikkausainetta, joka tukkii 2mm ja sitä pienemmät reijät tuubista. Tai sillä voi paikata akuutissa tilanteessa ko. kokoisen reijän.

graycat
11.12.2006, 10.40
Raineripyörä pitäisi niputtaa jotta tässä pääsisi kuntoutumaan. Ostin siihen jo keväällä uudet tuubikumét ja liiman. Vanteet ovat 80 lukulaiset Mavicit jotka olen saanut rihdattua ja wanhat liimatkin pois. Pingotin kuukausia sitten kumit vanteille ilman liimaa saadakseni ne vähän notkeammiksi. Nyt ne saakin päälle ja pois ihan sormivoimin joten luulisi asentamisen liiman kanssa olevan helpompaa.

Muttapa mutta. Ostamani liima on aivan järkyttävää tavaraa. Se ei ensikään tartu ensin kunnolla mihinkään, mutta kun kontaktin saa, liima venyy ja vanuu. Hirveätä sotkemista ja tärväämistä http://www.liukkonen.net/forum/images/smiles/frusty.gif Onneksi sitä voi kuitenkin pyyhkiä asetonilla pois. Sotku on kuitenkin niin suurta, että joudun pyyhkimään renkaitakin asetonilla, joten kestääkö kumi kovia liuottimia?

Vai onko liimassa jotain vikaa? Merkki on Hutchinson, harmaa tuubi.
Suositelkaa jtkn vastaavaa jota voi käyttää!
Tuubien liimaus tarvii harjoittelua jonkinverran. alussa tulee sotkettua muutakin kuin vanteen pintaa. Muutama tuubi aika tiukka vedettäväksi liimattuun vanteeseen. Itse venytän tuubia jonkin verran laittamalla tuubi jalan alle ja vedän käsin pituutta lisää. sitten liimaa runsaasti vanteelle ja vaikka siveltimellä tasoitaen. itse teen sen peukalolla ja putsaan sormet tärpätillä. Esiliina päällä tai joku muu kangas vyötäröllä estää vaatteiden sotkeutumisen. Ilmaa heti sisään jotta tuubi asettuu kunnolla vanteelle.
Jotta liima säilyy paremmin käännän liimapurkkia ajoittain toiseen asentoon jotta liima pysyy notkeana.

vema60
11.12.2006, 11.04
Kuinka nopeasti voi laittaa täydet paineet. Tuntuisi siltä, että paineet pitää olla korkealla jo ennen kuin liima on kokonaa "kuivunut".

VesaP
11.12.2006, 12.10
Kuinka nopeasti voi laittaa täydet paineet. Tuntuisi siltä, että paineet pitää olla korkealla jo ennen kuin liima on kokonaa "kuivunut".

Itse pidän ~2bar asennuksen jälkeen ensimmäisen yön yli vähintään, tai niin kauan kunnes taas ajamaan lähden.

Martamm
13.12.2006, 13.11
Mä laitoin ainakin Schwalben tuubit...

Eihän ole kyse noista uusista Ultremoista ? Jos on, niin onko jo käyttökoke-
muksia kertynyt ?

Harrastelijalle vähän liian kaposet (22 mm), mutta muuten nuo Ultremon
tuubit kyllä vaikuttaa kiinnostavilta (Vectran-kalvo + lateksisisus).

hannupulkkinen
13.12.2006, 13.42
Onko jollekkin tuttu tuo tuubin vikiseminen ajettaessa. Vaikka ajoin kymmenkunta vuotta sitten paljon tuubeilla niin en muista, että vikinää olisi koskaan esiintynyt. Nyt kun hankin uudet tuubikiekot ja liimasin tuubin niin vikinää alkoi kuulua. Otin tuubin irti ja liimasin uudelleen, mutta edelleen vikiseen. Ääni on sellainen kuin kumilla hankaisi metallia vasten tai lasiiin.
Ei niillä voi ajaa jos sitä ei saa pois.

VesaP
13.12.2006, 14.11
Onko jollekkin tuttu tuo tuubin vikiseminen ajettaessa. Vaikka ajoin kymmenkunta vuotta sitten paljon tuubeilla niin en muista, että vikinää olisi koskaan esiintynyt. Nyt kun hankin uudet tuubikiekot ja liimasin tuubin niin vikinää alkoi kuulua. Otin tuubin irti ja liimasin uudelleen, mutta edelleen vikiseen. Ääni on sellainen kuin kumilla hankaisi metallia vasten tai lasiiin.

Eihän kyseessä ole korkealaippaisesta vanteesta lähtevä "ujellus" mitä tarkoitat? No, ei varmaankaan. Sehän on ihan normaalia. Itsellä esim 303:set jollain megakeveällä tuubilla niin pitää semmosta ujellusta ettei mitään rajaa. Vähän painavampi tuubi niin ujellus on poissa.

Petteri Ellilä
13.12.2006, 14.55
Jos siellä navassa joku ahistaa ? Pyöriikö kehät normaalisti ?

Pekka Sirkiä
13.12.2006, 16.37
En muuta järkevää selitystä keksi Hannun vaivaan, kuin että tuubin vannenauha on liian kapea ko. vanteeseen, jolloin kumi pääsee jotenkin liikkumaan vasten vannetta.

- - -

Alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakseni: tuubien liimaaminen ja liiman levittäminen vanteelle, btw, ei todellakaan ole "korkeampaa matematiikkaa", vaikka joku avorenkailla ikänsä ajellut saattaisi niin kuvitella.

Jos sormiaan eikä muitakaan paikkoja halua sotkea - kieltämättä hyvin tarttuvalla - tuubiliimalla, yksinkertaisimmillaan homma käy seuraavasti:

Avataan liimaputkilo... tartutaan siihen toisella kädellä ja toisella vanteeseen, aloitetaan liiman levittäminen venttiilireiän oikealta puolelta (oikeakätiset; vasurit vasemmalta), annetaan painovoiman tuoda liimaa ulos putkilosta ja yhdellä lyhyellä liikkeellä levitetään nippelien väliin ohut kerros liimaa siten, että putkilon pää (lähes) koskettaa vannetta, liimaputkiloa kallistetaan sitten nippelin kohdalla niin, ettei nippelikuoppaan pääsee liimaa, mutta liimatuubin pää ei turhaan irtoa vanteelta sotkemaan sormia, vaatteita tai muuta vannetta. Ja jatketaan samalla tavalla, ts. yhdellä, katkeamattomalla liikkeellä seuraavaan väliin levitetään liimaa, kallitus, seuraava väli, kallistus... jne. (Putkiloa voi välillä varovasti puristaa, jos liiman tulo tuntuu ehtyvän.) Näin jatketaan venttiilireiän vastakkaiselle puolelle, johon jätetään yksi nippelinväli liimaamatta (ns. wanha koulukunta; renkaan irrottaminen onnistuu helpommin tästä kohdasta alkaen). Kun on käsitelty koko vanne ...suljetaan liimaputkilo.

j.k. Yleinen aloittelijan virhe liimaustouhussa on se, että liimaa käytetään aivan liian paljon/ paksuna kerroksena, jolloin ylimääräinen liima pursuaa pois tuubin ja vanteen välistä rengasta asennettaessa ja sotkee kaikki paikat...

hannupulkkinen
13.12.2006, 17.51
Jos siellä navassa joku ahistaa ? Pyöriikö kehät normaalisti ?
Ihan uudet navat ja ei ahista. Ääni kuuluu tuubeista.

vema60
08.01.2007, 18.17
Tuubit on liimattu ja kuivumassa. Kiitos kaikista neuvoista ja varoituksista. Noita neuvoja kun luki niin pelotti aloittaa koko homma. Nyt on Väldmestarsykkeln kohta kunnossa ens kesää varten. Sitä vielä kysyisin kun joudun säilyttämään tuota tuolla ulkovarastossa, että onko nuo tuubit herkkiä pakkaselle?

OJ
08.01.2007, 19.35
Tuubit on liimattu ja kuivumassa. Kiitos kaikista neuvoista ja varoituksista. Noita neuvoja kun luki niin pelotti aloittaa koko homma. Nyt on Väldmestarsykkeln kohta kunnossa ens kesää varten. Sitä vielä kysyisin kun joudun säilyttämään tuota tuolla ulkovarastossa, että onko nuo tuubit herkkiä pakkaselle?
Pidä kiekot sisällä tai liimaa tuubit uudestaan keväällä. Tietty jos et aja kisaa, niin kyllä noi liimat pitää vaikka olisi vähän kuivahtanutkin.

vema60
08.01.2007, 20.55
Huomaisko tuo emäntä jos mä piilotan ne tuonne sängyn alle:D
Kisaa saattaa tulla naapurin kanssa, jolla on melkein samanlainen 30v vanha Resentti, mutta meillä ei oo kuin 700m sama työmatka. Loput 35 km saan yleensä ajaa kisaamatta. Kyllähän siinä kisakuskit naurais persettään repien jos mä mä sen johokin viivalle veisin.

Virtain Vinokourov
22.06.2007, 23.14
Aika elastista settiä tuntuu tuo Hutsun liima olevan... itse havaitsin parhaan lopputuloksen kun levittää liiman välittömästi sen tultua ulos tuubista (siis siitä liima...) eli tuubi edessä, levittävä sormi perässä. 5 sek niin liima on ihme kumia. pakko oli vaan kokeilla kun ei tähän hätään muutakaan löytänyt :o tosin ei sotkekkaan ihan niin paljoa. onneksi oli kuitenkin juhannuksen kunniaksi oikeat asennuskemikaalit käden ulottuvilla niin pinna kesti... :rolleyes:

OJ
26.06.2007, 16.40
Aika elastista settiä tuntuu tuo Hutsun liima olevan... itse havaitsin parhaan lopputuloksen kun levittää liiman välittömästi sen tultua ulos tuubista (siis siitä liima...) eli tuubi edessä, levittävä sormi perässä. 5 sek niin liima on ihme kumia. pakko oli vaan kokeilla kun ei tähän hätään muutakaan löytänyt :o tosin ei sotkekkaan ihan niin paljoa. onneksi oli kuitenkin juhannuksen kunniaksi oikeat asennuskemikaalit käden ulottuvilla niin pinna kesti... :rolleyes:
Oisko toi liima päässy vähän kuivumaan?

Virtain Vinokourov
26.06.2007, 18.38
Oisko toi liima päässy vähän kuivumaan?

Ei ainakaan omassa kaapissa. Suoraan ison interin hyllyltä on ja pääsin vielä korkkaamaan uuden laatikon. Sitä en sitten tiedä kauan on loota varastossa lojunut... 2 tuubia ostin ja molemmat oli samanlaista silikonia muutaman sekunnin ulkoilmaa haisteltuaan. Käsittääkseni topicin aloittaneella kunniasedällä sama liima ja sama juttu :eek:

vema60
03.12.2009, 09.11
Ylösnosto
Sen verran tuota tuubiasiaa, että täytyy pelastaa, ennenkuin modet siitää tän bittitaivaaseen.

Kartturi
19.10.2012, 22.02
Ihan vitsillä tähän vanhaan ketjuun kysymys, että mistäs sitä Mastik Onea nykyään Helsingistä ostetaan kannukaupalla? Spessun crossituubit imivät ekalle kiekalle melkein puoli tuubia mastikkia ja vielä pitäisi ilmeisesti 2-3 kerrosta sutia vanteelle. Seuraan siis noita ohjeita: http://engr.ku.edu/~kuktl/bicycle/Cusa1.pdf ja/tai http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-gluing-tubular-tyres-for-cyclo-cross-28099/

Samu Ilonen
22.10.2012, 21.59

Contin, Veloflexin tai Vittorian tuubi? Veikkaan että vanne ei vaan ole suunniteltu niille, ei ole keskipalolle uraa, ja rengas irtoaa reunoista ajossa. Sitten alkaa kuulumaan narina. Varsinkin jos ne on liimalla, eikä teipillä kiinni. FFWD ja Enve kehiin sopivat myös noi tuubit. Moniin kiinankehiin ei. Tufon tuubeissa ei palkoa ole, joten ne sopivat kaikki kehiin.