PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crank Brothers Vispiläpolkimet.

DaNi_BoY
12.11.2006, 00.05
Nettikaupoissa saa halvalla näitä polkimia!

Kertokaas mitä noissa kannattaa ottaa huomioon!
Eli mitä eroa on niissä (muuta kun painossa?) MXR ja Eggbeater Chromo ja Eggbeater SL.........

tya
12.11.2006, 00.27
Ei muussa, eli ota keveimmät.

S.M.
12.11.2006, 09.08
Mitäs ne maksaa netissä (ja mistä)? Suomessa on on kyllä aika sikahintaisia.:eek: Onko ne hintansa veroisia, niin paljon parempia kuin muut polkimet? (niin paljon kuin hinta antaa ymmärtää)

V-M.T
12.11.2006, 10.09
On...Ainakin ittellä parhaat polkimet ikinä.Olleet Kolme vuotta suht kovassa käytössä.Ja matka jatkuuu...kaikki maksaa.

Niko
12.11.2006, 10.49
Kannattaa tsekata ebeyn tarjonta oli aika mukavaan hintaan tarjolla, ainakin perus malleja.

hautaja
12.11.2006, 12.12
Laakerit ja se holkki hanurista, kuluvat nopeasti. Muuten on kyllä hyvät polkimet, etenkin talviajossa. Itsellä on CC:ssä ja maasturissa.

Juha Lehtinen
12.11.2006, 12.48
Minulla on vuoden verran ollut käytössä Candy SL:ät ja hyvin ovat pelittäneet, jonkin verran ovat maastossa kolhiintuneet mutta siitä huolimatta toimivat vielä erittäin hyvin.

ellmeri
12.11.2006, 12.55
Mites noi polkimet ku näyttäis syövän kengät rikki!onko tämä vaiettu totuus?;) Grankeista.

zippo
12.11.2006, 20.30
Olet sitten nähnyt mun Northwaven pohjat,mutta duunissa tein pellistä klossin alle palat.Nyt ei kulu pohjat rikki.Klossit ovat myös tosi pehmeää kamaa ja orkkisklosseissa ei ole sivusuunta säätöä,kuten shimanoissa. Tosin CB:ltä löytyy myös sivusäädöllä olevat tarvikeklossit.Eggbeaterit ovat auenneet useasti ihan omia aikojaan .Kehällä varustetut Malletit taas toimineet ihan OK.Rönttäkelillä CB:n spedut ovat ykköset kun eivät mene tukkoon.Uudet Shimanon xtr-spedut vielä testaamatta tosi toimissa.

ellmeri
12.11.2006, 20.40
Olet sitten nähnyt mun Northwaven pohjat,mutta duunissa tein pellistä klossin alle palat.Nyt ei kulu pohjat rikki.Klossit ovat myös tosi pehmeää kamaa ja orkkisklosseissa ei ole sivusuunta säätöä,kuten shimanoissa. .

No joo nähty on:eek: Järvenpäässä on taidetakomo jossa vois teettää rosterista kengät jotka kestäis pohjasta.:D

zippo
12.11.2006, 21.18
Kyllähän sitä taidetakomoa(Tuusula) on jo tarpeeksi työllistetty jo swingin korjauksen kanssa,joten askartelut saa jäädä toistaiseksi.Swingistä itseasiassa tuli parempi uusi.Ne CB:n muoviset kengänpohjan suojalevyt ovat ihan säälittävät.Oli pakko väsätä itse paremmat.

Ahab
13.11.2006, 13.06
Kertokaas käyttökokemuksia omaavat, onko perää väitteessä, että vispilä keräisi lunta/jäätä itseensä vähemmän kuin tuollainen (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10658) shimano.

ellmeri
13.11.2006, 13.12
Mulla vaan simanon paremmista polkimista kokemuksia,ne kyllä pelittää,mutta kyllä grankit lumella näyttäs paremmin pelittävän ku ei oo sellaista pintaa.

Mika K
13.11.2006, 15.32
Noita polkimia ei lumi tai muu paska haittaa, itsellä omissa fillareissa ollut viime keväästä alkaen kun kyllästyin shimppoihin. Aika erituntoiset myös alkuun kun shimpat lukituksen ja vapautuksen osalta, mutta kun tottuu niin on pirun hyvät.

Mulla on kanssa semmoiset beater blockerssit siellä klossien alla niin ei mene popot paskaksi. Ovat käytännössä semmoiset klossien alle tulevat ohuet hieman muotoillut alulevyt. Toimii.

ellmeri
13.11.2006, 15.44
Noita polkimia ei lumi tai muu paska haittaa, itsellä omissa fillareissa ollut viime keväästä alkaen kun kyllästyin shimppoihin. Aika erituntoiset myös alkuun kun shimpat lukituksen ja vapautuksen osalta, mutta kun tottuu niin on pirun hyvät.

Mulla on kanssa semmoiset beater blockerssit siellä klossien alla niin ei mene popot paskaksi. Ovat käytännössä semmoiset klossien alle tulevat ohuet hieman muotoillut alulevyt. Toimii.

Tuleeko ne levyt polkimien mukana vai...onko uutuus tuote!
Aikuisten oikeesti en tiedä.:seko:

M.S
13.11.2006, 15.45
Sellaset muoviset läpyskät taitaa tulla polkimien mukana...
Ainakin niitä mulla on ollut. Mutta ne kuluu puhki suht nopeasti, ebayssa on sitten näkynyt niitä metallisia.

ellmeri
13.11.2006, 15.50
Sellaset muoviset läpyskät taitaa tulla polkimien mukana...
Ainakin niitä mulla on ollut. Mutta ne kuluu puhki suht nopeasti, ebayssa on sitten näkynyt niitä metallisia.

Mites kun sellaisen suojan laittaa sinne kenkään niin korottaako se klossia tai jotain..olisko jollain kuvaa liittää keskusteluun.:cool:

Juha Lehtinen
13.11.2006, 16.20
Minulla tuli Spessun mukana Shimanon polkimet jossa olivat nuo muoviset läpyskät. Otin ne heti pois kun niitä ei klossien kanssa tarvita. Nykyään minulla on Eggbeater Candy SL:ät joten se Shimanoista :D.

ellmeri
13.11.2006, 16.32
Minulla tuli Spessun mukana Shimanon polkimet jossa olivat nuo muoviset läpyskät. Otin ne heti pois kun niitä ei klossien kanssa tarvita. Nykyään minulla on Eggbeater Candy SL:ät joten se Shimanoista :D.

Spessun mukana tosiaan tulee semmoiset simanot joissa on toisella puolella ne muoviläpykkäät,mut ne on vaan nille jotka ostaa änkyttämällä/joustoluotolla.Myydään niillä polkimilla vain(hannareille)jotka ovat epävarmoja kuskeja.:D

DaNi_BoY
13.11.2006, 17.51
Nyt pitäis niiku päättää mitkä tilais?

egg beater SL tai egg beater MXR.
Ja kysymys kuuluu että onko mitään järkeä maksaa 30-40 euroa 12gramman takia??

Onko noissa vahvuudessa*/kestävyydessä isokin ero?

*Sori, mulla on hoono suomi!

Holle
13.11.2006, 17.52
mitä nämä niinku kustantaa?

zippo
13.11.2006, 18.29

http://www.mtbr.com/reviews/pedal/ In english, da?

Jani Mahonen
13.11.2006, 19.31

SL on terästä ja parempi valinta. Kai tuo MXR on edelleen chromoversio?

d-dsn
13.11.2006, 19.45
Onko kokemuksia noista järeämmistä "Mallet"-malleista, joissa on tuo häkki ympärillä? Shimanon M647:n muovihäkki sanoi riks raks poks.

kilimu
13.11.2006, 21.13
Kesän ajoin noilla candy c polkusimilla, eikä ole moitittavaa. Shimanoon en palaa polkimienkaan osalta enää.. Kengän hajotus taitaa tulla vain vispilöillä? En tosin kyllä ole kuullut ennen noillakaan kenkien hajoavan??
Candyissa on ainakin hyvä toi rasva nippa systeemi, syksyllä purin polkimen ja totesin, että se on sisältä kuin uusi täysissä alkuperäisissä rasvoissaan. Kovia iskuja ne on kyllä saaneet kiviin ym.. Kerran lensi kenkäkin jalasta kun paukautin kiveen, mutta polkimelle ei käynyt kuinkaan..

Voipi olla kirjoitus virheitä kun näppäimistö toimii, jos toimii, eli joutuu nyrkillä painamaan.. :D

zippo
14.11.2006, 08.09
Onko kokemuksia noista järeämmistä "Mallet"-malleista, joissa on tuo häkki ympärillä? Shimanon M647:n muovihäkki sanoi riks raks poks.
Toimivat ihan ok. Piti vaan hioa kengän pohjasta kuviota pois,koska pohja pureutui liian tiukkaan kehään kiinni(klossi oli liian syvällä)Painon vuoksi laatikon pohjalla.

Jonttaxtr
14.11.2006, 08.29
Muovisesta lonkeropullosta saa leikattua hyviä aluslätkiä klossin alle, muovi on erittäin hyvin kulutusta kestävätä plaatua.

ellmeri
14.11.2006, 09.48
Toimivat ihan ok. Piti vaan hioa kengän pohjasta kuviota pois,koska pohja pureutui liian tiukkaan kehään kiinni(klossi oli liian syvällä)Painon vuoksi laatikon pohjalla.

Johan alkaa porukat avautuu polkimien kuninkaan haittapuolista!:D

Pyöräkaistapää
14.11.2006, 10.01
Ärsyttävin ominaisuus noissa vispilöissä on, maastokäytössä, niiden aukeaminen, jos polkimen alapuolelle osuu jotain. Tyypillisesti joku tiukka "trial-tilanne" jossa alempi poljin saa maa/kivi/puu kosketuksen ja aukeaa. Parit lipat tullut vedettyä tuon takia...

zippo
14.11.2006, 10.09
Kassitusvaara!!!!Nykyisin itsellä Shimanot kesällä ja CB:t talvella/saissekelillä em. syistä.Ellmerille tiedoksi:Ei CK tee polkimia,joka on suuri puute tuotevalikoimassa!U know that there is only one KING.

jeppe
14.11.2006, 10.35
Ärsyttävin ominaisuus noissa vispilöissä on, maastokäytössä, niiden aukeaminen, jos polkimen alapuolelle osuu jotain. Tyypillisesti joku tiukka "trial-tilanne" jossa alempi poljin saa maa/kivi/puu kosketuksen ja aukeaa. Parit lipat tullut vedettyä tuon takia...

Itse en ole uskaltanut edes kokeilla vatkaimia fixissä, koska niillä on kuulemma taipumus aueta myös kovaa ylöspäin vedettäessä tms. Varsin ärsyttävää esim. skidatessa.

M.S
14.11.2006, 10.40
Mulla ei ole koskaan irronnut vispilät itekseen...
Tosin en aja fiksillä, mutta sinkulallakin tulee välillä vedettyä voimalla ylämäkeen. Veikkaisin, että jalka saattaa vähän kiertyä tossa skidaamisessa ja irrottaa sen takia?
Shimanot mulla oli ensin ja ne taas tuppasivat irrottelemaan varoittamatta, eikä kytkeytymisestä tullut niin selkeää feedbackiä kun vispilöillä.

J
14.11.2006, 10.40

Toinen ärsyttävä ominaisuus mielestäni on tunnottomuus kiinnittymisestä. Palasin shimanoon kiinnittymislosahduksen takia, eikä shimanskit muutenkaan nyt niin huonot ole. Sais tuntua vieläkin selvemmin kiinnittyminen. Mites Time? Pamahtaisko ne kunnolla kiinnityksessä/irrotuksessa?

ellmeri
14.11.2006, 10.41
Itse en ole uskaltanut edes kokeilla vatkaimia fixissä, koska niillä on kuulemma taipumus aueta myös kovaa ylöspäin vedettäessä tms. Varsin ärsyttävää esim. skidatessa.

Antaa tulla lisää avautumisia,Ellmeri-setä kuuntelee.:cool:

kanttiinin tollo
14.11.2006, 11.43

Muutama vuosi Malleteilla ajettuna. Olen kolhinut ne aikalailla ruvelle, kyllä se kehikko kestää...

Harvemmin(jos koskaan) on Crankeistä suoraan ylös vetämällä kenkä irti lähtenyt jos klossi ei ole ihan loppu. Kuluneella klossilla noita irtoamisia kyllä saa aikaiseksi, silloin ei tarvita kuin pieni kiertymä, että jalka irtoaa. Tosin noissa mun Malleteissa alkaa olla se vispiläkin niin paljon kiviin kolhittu, ettei enää ole ihan jämäkkä puristukseltaan.

Mika K
14.11.2006, 12.52
Juu on nuo CB:t hieman ronkelimmat sille kulmalle millä vetoa klossille aiheuttaa. Saattaa irrota jos esim. kovin kinttua polkimassa kääntää kun se lukitustuntuma ei ole yhtä napakka kuin shi(t)manoissa. Tuohonkin kun hieman tottuu niin ei tule ongelmia. Myös siihen lukittumiseen vaikuttaa paljon se käytetty kenkä. Joku kaveri joskusraportoi että esim. jotkut shimanon kengät ei oikein tahd o sopia yhteen noiden kanssa ilman puukkoa. Kannattaa tarkistaa jos tuntuma on todella houno tai lukittautuminen kovin hankalaa.

Itsellä on myös fiksissä vatkaimet ja hyvin toimii. Jos paljon skidailee niin silloin ne ei ole hyvät juuri tuon mainitun ominaisuudes suhteen, mutta itse en juuri sellaista harrasta ja niinpä mitään ongelmia tuon irtoilun kanssa ei ole ollut. Ei kesällä eikä talvella..

ellmeri
14.11.2006, 14.24
Kassitusvaara!!!!Nykyisin itsellä Shimanot kesällä ja CB:t talvella/saissekelillä em. syistä.Ellmerille tiedoksi:Ei CK tee polkimia,joka on suuri puute tuotevalikoimassa!U know that there is only one KING.

Mikä CK:seko: tarkoititko Calvin Klein.:D Dödöä!

länsiväylä
14.11.2006, 23.01
Mites Time? Pamahtaisko ne kunnolla kiinnityksessä/irrotuksessa?

Kyllä Timet losahtaa kunnolla, mutta ei nekään ehkä yhtä tuntuvasti/kuuluvasti kuin Shimanot. Timet ei koskaan oo tuottaneet ongelmaa fiksin kanssa, nekin tosin aukee jos maastossa kolauttaa kiveen (todella lujaa pitää kyllä osua, ei "trial-vauhdilla")

Shimanon uusista malleista ei ole kokemusta, mutta vanhoihin verrattuna Timet ja Cränkkärit sietää tosi paljon enemmän paskaa ja lunta.

jeppe
15.11.2006, 00.22
Oon ajanu Shimanon 505 (http://niko-bikes.com/eshop/images/sh_m505.jpg):lla ja 520 (http://www.asylumsports.com/images/products/50-1145.jpg):llä. Vastaavat varmaan aika lähelle toisiaan, mutta ovat eri sukupolvea. Sen lisäksi on ollut 646 (http://www.fa-technik.adfc.de/Hersteller/Shimano/I/PD-M646.jpg) ja 647 (http://www.veb-company.si/pedala_shimano/26k_slike/PD-M647.jpg), eli DH-lukkiksen vanha ja uusi malli. Sit on ollut vielä 747 (http://www.fa-technik.adfc.de/Hersteller/Shimano/I/PD-M747.jpg) eli ilmeisesti vanha lippulaivamalli. Eipä noissa mitään kovin isoja eroja ole poljinsukupolvien välillä (paitsi painossa). On tullut tosin aiemmin ajeltua lukot aika löysällä, joten jos noissa on kireän toiminnssa eroja, niin niistä en osaa sanoa.
Fiksissä on tottunut kireisiin polkimiin ja 520:set on nyt lähes maksimikireällä, ilman että ne tuntuvat edes kireiltä. Veikkaisin että sokkotestissä (520 vs 505/747) tunnistaisin eron noiden välillä kiinnittäytymisessä, mutta en ehkä osaa sanoa kumpi olisi parempi. Pidän kanssa Shimpan tunnokkuudesta kiinnittäytyessä.
Tuo uusi 647 tuntuu olevan jokseenkin heikko. Muovikehikko ottaa kolhua helposti ja lukko tuntuu ruostuvan.
520:t taitavat olla keveimmät, mutta 747:t ja 505:t vaikuttavat siltä että kestäisivät ihan mitä tahansa.
Klossit kuluu sitten taas aivan liian nopeasti ~15 € hintaansa nähden. Kun monesta paikasta saa jo uudet polkimet klosseineen 20 €:oon, niin eipä ole paljoa tullut klosseja erikseen ostella. Tosin viimeiset nurkissa lojuvat klossit lähtevät kohta käyttöön....

Eräällä lenkillä tuli 647:jen kanssa vähän ongelmaa kuran kanssa, mutta se oli mun kuraisin lenkki ikinä. Välillä kuraisissa olosuhteissa irroittautuminen vaatii vähän enemmän voimaa, mutta kyllä se silti ongelmitta on lähtenyt. Käytännössä ainoat kiinnittäytymisongelmat ovat olleet talvella pehmeässä lumessa, joka paakkuuntuu kengänpohjaan. Sitä on tosin ollut silloin niin paljon, ettei polkimella ole enää ollut väliä. Klossia kun ei ole ollut enää näkyvissä, vaan se on ollut 2 cm lumikerroksen alla. Vatkaimet, Timet tai Shimpat olisivat kärsineet ihan yhtälailla tuosta ongelmasta... CB ehkä jopa eniten, koska klossi on varsin pieni.

Nappulakenka
15.08.2009, 12.31
Eka lenkki CB:n eggbeater C -polkimilla ja lenkin aikana molemmista(vasemmasta huomattavasti enemmän) polkimista tuli valkoista töhnää(asennusrasvaa?) ulos sieltä täältä(paskana vai vain ylimääräiset rasvat ulos?) ja oikea poljin taas piti ihmeellistä rohina/rutina ääntä esimerkiksi ylämäissä. Olisikohan oikean polkimen tapauksessa klossi vain hieman löysällä?

EDIT: vasenpoljin (http://img39.imageshack.us/img39/4633/img3866r.jpg), oikeapoljin (http://img34.imageshack.us/img34/2221/img3863g.jpg)

Nappulakenka
15.08.2009, 19.48
Eikö siis kellään ole vastaavanlaisia kokemuksia? :( tarkennetaan vielä, että huomasin vasen puolen vuodon jo noin 10 kilometrin ajon jälkeen. Oon kyllä ollut jo yhteyksissä probikekit:n, mutta vastausta saa odottaa maanantaihin asti.

o.j.
15.08.2009, 19.50
Yleensä ylimääräiset rasvat puskee ulos alkukilometrien aikana, en pitäisi sitä vakavana ilmiönä, tarkemmin sanottuna en siis vikana ollenkaan.

Rohina/rutina -polkimesta voisin olla enemmän huolissaan (kannattanee ne klossit tarkistaa).

Nappulakenka
15.08.2009, 19.57
Kiitos o.j.

Iglumies
15.08.2009, 20.23
Minä tuuppaan sillä päätykorkilla vassua välillä lisää, niin on millä tahria kenkiä ja lattioita.
Sitä rasvaa tosiaankin tunkee vähän jokapaikasta poljinta ulos ja se lienee normaalia, eri kengillä/klosseilla kuuluu erilaisia rutinoita ja nitinöitä, joten sekin lienee normaalia.
Ilman noita pikkuvikoja ja helppoa hajoamista kiveen osuessa ihan hyvät spedut. :)

Mika Hollström
16.08.2009, 09.27
Eggbeatereilla olen ajellut niiden ensiesittelystä asti. Shimanon Dura Ace-polkimet on maantiefillarissa ja ne muistuttavat joka kerta siitä, miksi vaihdoin vatkaimiin. Eggbeaterin kiinnittyminen on niin paljon helpompaa ja poljinta ei ajon aikana edes tunne olevan kiinni. Huollan polkimen kerran vuodessa ja kahdet noita löytyy. Ensimmäiset ovat jo todella vanhat ja paljon ajetut, mutta edelleen toimivat. Triple Ti:t ovat nekin jo yli 20 000 kilometriä toimineet moitteettomasti huollolla kerran vuodessa.

Koskaan ei poljin ole irronnut klossista tahattomasti ja toisin kuin Shimanon polkimen (irroittaminen kuraisena ja klossi kuluneena oli päättäväisen miehen hommaa) kanssa, vatkain irtoaa aina tarvittaessa.

elasto
16.08.2009, 10.16
Eka lenkki CB:n eggbeater C -polkimilla ja lenkin aikana molemmista(vasemmasta huomattavasti enemmän) polkimista tuli valkoista töhnää(asennusrasvaa?) ulos sieltä täältä(paskana vai vain ylimääräiset rasvat ulos?) ja oikea poljin taas piti ihmeellistä rohina/rutina ääntä esimerkiksi ylämäissä. Olisikohan oikean polkimen tapauksessa klossi vain hieman löysällä?

EDIT: vasenpoljin (http://img39.imageshack.us/img39/4633/img3866r.jpg), oikeapoljin (http://img34.imageshack.us/img34/2221/img3863g.jpg)

Tosiaan O.J. tossa jo mainitsikin noista rasvoista. Eikös tossa C-mallissa ollut jotkut kertakäyttölaakerit? Vai oliko se joku MXR vai molemmat? No jotkut halvimmat vispilät kuitenkin pitää heittää suoraan järveen jos hajoavat. Mulla on ollut aina niitä titaanimalleja ja toiminut kyllä moitteettomasti.

Iglumies
16.08.2009, 10.28
Tosiaan O.J. tossa jo mainitsikin noista rasvoista. Eikös tossa C-mallissa ollut jotkut kertakäyttölaakerit? Vai oliko se joku MXR vai molemmat? No jotkut halvimmat vispilät kuitenkin pitää heittää suoraan järveen jos hajoavat. Mulla on ollut aina niitä titaanimalleja ja toiminut kyllä moitteettomasti.
MXR:t, C:hen voi halutessaan vaihdella sisuskaluja.

Nappulakenka
16.08.2009, 16.57
Laitoin tänään vispilät maasturiin, kiristin klossit molemmissa kengissä ja lähdin kruisailemaan tutkiakseni tuota outoa ääntä. Ääni tuli nyt molemmista polkimista ja alkoi tuntumaan siltä, että kenkä olisi löysästi kiinni. Tarkoitan siis, että klossin ja lukituksen väliin jää tyhjää tilaa, joka mahdollistaa klossin liikkumisen ylös-alas kiinni ollessaan. Lukitus on siis ilmeisesti löysä. Saako tätä mitenkään kiristettyä meikäläisen mallissa? Kaikki toimii muuten hyvin eli selvä napsahdus kuuluu kun kenkä lukittuu polkimeen, mutta tänään tuli taas vähän lisää rasvaa ulos vasemmasta polkimesta. Heh, pyörän naksuminenkin loppui kun vaihdoin Shimanon M520:et pois tutkinnan ajaksi :D

Siis mitä noista laakereista? Pitäiskö jo tilailla uusia laakereita varoiksi.

Iglumies
16.08.2009, 17.54
Siis mitä noista laakereista? Pitäiskö jo tilailla uusia laakereita varoiksi.
Ei tarvi, lisäilet vaan vaseliinia hyvissä ajoin ennen sen loppumista.

Nappulakenka
16.08.2009, 19.01
Oookey! Kiitos sinä Nomadilla ratsastava örkki. Ei kun siis Shrek :D

M.S
16.08.2009, 19.27
Onko sulla ne muoviläpyskät klossin alla? Mulla tulee väljää tuntumaa lukitukseen vasta sitten kun ne läpyskät on kulunu pois...

Nappulakenka
16.08.2009, 19.56
Onko sulla ne muoviläpyskät klossin alla? Mulla tulee väljää tuntumaa lukitukseen vasta sitten kun ne läpyskät on kulunu pois...
Muoviläpyskät on vielä laatikossa eli pelkät klossit kengän pohjassa kiinni.

Iglumies
16.08.2009, 19.58
No laita ne läpyskät sinne klossien alle, sinä ilmanläpysköitäpolkevapalstanuori.

Nappulakenka
16.08.2009, 21.35
Nyt on shimit siellä kengän pohjan ja klossin välissä, mutta mitenkäs tuo nyt sitten auttaa siihen väljyyteen :seko: No, mutta täytyy huomenna kokeilla miltä nuo tuntuvat...

higgins
16.08.2009, 22.13
Nyt on shimit siellä kengän pohjan ja klossin välissä, mutta mitenkäs tuo nyt sitten auttaa siihen väljyyteen :seko: No, mutta täytyy huomenna kokeilla miltä nuo tuntuvat...

Ei ne paljoa muutu ja ne onnettomat läpyskät kuluvatkin muutamassa tuhannessa . Totuus on että krankkuveljesten polkimet toimivat epämääräisesti liian suurella sivuheilumisella ja laatu on melkoisen vaihtelevaa. Itsellä kahdet, kaduttaa että erehdyin, olisi Timet tai Shimpat pitänyt ostaa, Higg

Mr. Kape
25.05.2010, 07.55
Ostin juuri uudet vispilät, kun vanhat oli aikansa elänyt.
Kun pyörittää poljinta, se on aikas jäykkä varmaan tiivisteen takia.

Eli kannattaisiko pistää kenties öljyä tiivisteen väliin vai lähteä suoraan ajamaa?

Iglumies
25.05.2010, 08.13
Ensimmäisenä avaa päätykorkki, tunge se vaseliinia täyteen ja pyörittele rauhallisesti kiinni.
Pyyhi ulospursunneet vaseliinit pois, toista toimenpide silloin tällöin ja vispilät pysyy käyttökelpoisina yllättävän pitkään.
Alkukankeus häviää ajan kanssa.

MacGyver
25.05.2010, 11.13
Ostin juuri uudet vispilät, kun vanhat oli aikansa elänyt.
Kun pyörittää poljinta, se on aikas jäykkä varmaan tiivisteen takia.

Eli kannattaisiko pistää kenties öljyä tiivisteen väliin vai lähteä suoraan ajamaa?

Älä nyt ainakaan öljyä sinne ruiki, kyllä ne siitä ajossa vetreytyy.

MacGyver
25.05.2010, 11.20
Itseä kanssa keljuttaa se klossin alle tulevan muoviläpyskän nopea kuluminen ja sen aiheuttama välys klossin ja polkimen välissä. Aika nopeasti poljin alkaa myös syömään kengänpohjaa. Tilasin tämmöset metalliset suojat kengän alle kiinnitettäväksi:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25138

Saas nähdä, kai nuo vähän autaa asiaan. Sitten nähdään kun tulevat..

Subzero
25.05.2010, 13.38
Metallilätkät on hyvä olla Eggbeater-polkimen ja kengänpohjan välissä, muuten polkimen nauhat painavat kengänpohjiin pysyvät urat. Itse askartelin tuollaiset laatat haponkestävästä teräksestä vuosia sitten.

salmela marko juhani
29.05.2010, 00.20
Itse olen ajanut kyseisillä polkimilla jonkin verran, ja totesin etten aja niillä enään. Polkimet ovat toiminnaltaan tunnottomat, irtoavat liian helposti ja vaikeassa paikassa jos et heti pysty lukittautumaan on polkimen pinta-ala niin pieni että on vaikeaa polkea. itse tykkään siitä että pystyn luottamaan ettei poljin irtoa vaikka olisi tiukka paikka, mutta näillä vispilöillä se on vain unta. millään et pysty säätämään polkimen irroitus kireyttä. kokeilin klosseja eri päin. Jolloin irroitus kulman pitäisi muuttua. Koska polkimen irtoaminen on niin tunnotonta on vaikea sanoa oliko klossien vaihtamisella kengästä toiseen merkitystä. Polkimet varmaan sopii jos haluaa keveyttä toimivuuden kustannuksella. Mutta itse en enään kyseisillä tule ajamaan. Shimanon XTR polkimet painaa enenmän mutta on sitten toiminnaltaan aivan eri planeetalta.

Tmh
29.05.2010, 08.29
Mun mielestä taas tuo tietty "tunnottomuus" on vispilöiden vahvuus. Se vaatii vain pientä totuttelua ettei polkimen päällä saa liikkua niin paljoa. Eikä saa ikään kuin nojata siihen irroituspisteeseen koska sitä ei ole, vaan kenkä irtoaa eleettömästi sen tietyn sivuliikkeen jälkeen. Tämä on erittäin hyvä ominaisuus teknisessä maastossa jumpatessa. Sen kengän saa oikeasti nopeasti irti siitä polkimesta vaikka olisi minkälaisessa asennossa. Shimanossa taas vaaditaan sen irroituspykälän ohi pääsemiseen suurempi voima kunnes kenkä napsahtaa irti polkimista ja silloin yleensä tapahtuu ne kuuluisat "spedulipat". Jos Shimanoissa taas säätää irroituksen löysälle, niin silloin ne irtoaa muutenkin helposti. Vispilöissä ei ole tällaista ongelmaa.

Mutta eri asia on sitten visplöiden aiheuttama kenkien tuhoaminen, itse polkimien huono kestävyys sekä klossien huono kulutuskestävyys...näissä Shimano vie 10-0.

salmela marko juhani
29.05.2010, 22.13
Juu nämä asiat tuppaavat olemaan makuasioita, ja jokaisen ajotyyli ja kuinka teknisessä maastossa ajelee varmasti vaikuttavat osaltaan mieltymyksiin. Itse nautin eniten ajamisesta saman tyyppisessä maastossa joissa ajetaan xc-kilpailut. Kyseisissä maastoissa ei ole tarvetta jumpata juurikaan. Jos joku haluaa välttämättä kyseiset polkimet kokeiltavakseen niin mulla tossa on 2 paria ylimääräisenä pyörimässä.

Olli-Pekka Manninen
29.05.2010, 22.55
Musta ne on vähän hazardit. Irrotus vahingossa on liian helppoa ja jossain maastossa niitten kiinnitys on joskus vaikeaa jos se poljin tavallaan rullaa sen klossin yli. Muuten ne on mukavat ajaa kun ne ei pakota jalkaa tiettyyn asentoon vaan se on niinkusta free flow. Huonoja puolia on myös klossin tosi nopea kuluminen SPD:n verrattuna ja ainaskin aikoinaan todella huono laakerien laatu. Mulla räjähti kahdet polkimet kesken ajon ihan kokonaan, siis laakereista.

Fin-76
01.06.2010, 07.24
Kolmet cränkit löytyy meiltä Smartyt vaimolla ja itellä 2 X EggBeater SL ja vanhin pari ollut käytössä jo muutaman vuoden. Vanhimmista toisesta polkimesta laukesi jousi poikki lenkillä ja uusi poljin tuli takuuseen. Muuten ei mitään moitittavaa. Vanhimmat on kerran huollettu.

Rosteriset pellit minäkin kötöstelin klossien alle, ettei siivet mene hiilaripohjista läpi ja toimii hyvin.

Toiminnallisuuden suhteen olen sitä mieltä, että mudassa ja etenkin talvella EggBeatereita ei voita mitkään polkimet. Maantielle tuskin nämä kuitenkaan ovat hyvä valinta.

nicce
01.06.2010, 14.16
Itsellä ollut kanssa Eggbeater SL:t käytössä vuoden eikä ole pahaa sanottavaa. Hieman totuttautumista vaatii, kun lukittautumisesta ei tule niin selkeää tunnetta kuin shimanoissa. Mudassa ja lumessa ovat kyllä ehdottoman varmat.

Hommasin nuo crank brothersin peltisuojat vasta viime viikolla ja ne kannattaa kyllä hankkia heti alusta.

Nakkirakki
04.08.2010, 07.46
Tukeeko tuo Candyn alumiinikehikko kenkää vai onko tuntuma polkimeen samanlainen kuin Eggbeaterilla? Onko siitä muuta hyötyä?

Tähtäimessä olisi hankkia CX:ään polkimet jotka ovat rakenteeltaan mahdollisimman avoimet, jolloin muta ja muut pikkuoravat eivät tarttuisi niin helposti matkaan kuin shimanon SPD-polkimilla. Koska olen mieltynyt pinta-alaltaan hieman isompaan maantiepolkimeen niin tuo kehikko näyttää hyvältä ainakin paperilla. Jos tuntumassa ja toiminnassa ei ole eroa niin sitten lienee sama vaikka ostaisi Eggbeaterit...

ps. Mainostavat vuoden 2011 mallia aiempia kestävämmäksi, ainakin laakerit on pistetty uusiksi kolmosesta ylöspäin ja akseleita uusittu. Onkohan joku jo ehtinyt näitä saada hajalle?

kolistelija
31.12.2011, 11.07
Mitenkäs nämä CB:n nykyiset vispilät? Kokemuksia? Mallit näyttäisivät olevan 1,2,3 ja 11 enkä oikein tiedä vastaako ne vanhoja malleja mitenkään. Kolmosversio kiinnostaisi, siinä kun tuo sisempi laakeri on neulamallineni (käsittäisin että tuo "bushing" on yhtä kuin liukulaakeri, niinkuin halvoissa shimanoissa?).

William
31.12.2011, 12.20
Kokemuksia CrankBrothers EggBeater 11 pedal mallista? Mitkä ovat CrankBrothersin etuja/tasoitusta antavia ominaisuuksia?

Vertailua voisi tehdä näiden kolmen kesken:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=16203;page=1; menu=1000,2,142,91;mid=0;pgc=0
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=5283;page=1;m enu=1000,2,142,91;mid=12
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=8249;page=1;m enu=1000,2,142,91;mid=23

Lookin polkimia ei ainakaan pikaisen googlettamisen perusteella juurikaan kehuttu toisinkuin esim. TIMEn polkimia paljonkin. Tällä hetkellä polkimet fillarissani on http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=966;page=1;me nu=1000,2,142,91;mid=2 . Nyt siis liikutaan jo aivan eri hintaluokassa, mutta mitä muuta kuin keveys uusilla polkimilla on tarjottavanaan?

Näihin kaikkiin saanee myös SIDIn kenkiin sopivat palikat? Hakusessa hyvän tuntuman antavat polkimet jotka ovat kestävät ja vaikemmassakin paikassa helposti lukkoon napsahtavat. Myös hyvä tuki jalalle on tärkeää.

Iglumies
31.12.2011, 16.30
Mitenkäs nämä CB:n nykyiset vispilät? Kokemuksia? Mallit näyttäisivät olevan 1,2,3 ja 11 enkä oikein tiedä vastaako ne vanhoja malleja mitenkään. Kolmosversio kiinnostaisi, siinä kun tuo sisempi laakeri on neulamallineni (käsittäisin että tuo "bushing" on yhtä kuin liukulaakeri, niinkuin halvoissa shimanoissa?).

1 mallilla polkenut muutaman kuukauden ja oikein mallikkaasti toiminut, 3 malli ollut vasta n.viikon kiinni ja tuntuu todella laadukkaalta laakeroinnilta.
Vanhoilla sai olla lisäämässä vaseliinia tämän tästä, joten kehitystä näyttää tapahtuneen.
Noita kolmosia saa melko edullisesti Merliniltä ja B-discountilta.

imartika
09.06.2012, 17.14
Kolmoset ovat olleet käytettävyydeltään hyvät, ajossa vuoden verran. Neulalaakerit eivät oman kokemuksen mukaan kestä, vasemmasta poljin hajosi just tunti sitten neulalaakerin kohdalta. Jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen vasen pedaali mallia 3, niin lunastan sen korvausta vastaan.

LJL
09.06.2012, 17.18
Onko kakkonen kolmonen mustana?

-Lauri

Iglumies
09.06.2012, 17.35
On niissä muutakin eroa kuin numero ja väri.
5kk kolmosilla menty ja hyvät on vieläkin, kuten ykkösetkin.

imartika
09.06.2012, 18.50
Onko kakkonen kolmonen mustana?
Kakkosessa musta jousi, kolmosessa sininen. Numero myös akselissa. En tiedä onko noissa muuta eroa kuin kolmosessa tulppa alumiinia ja halvemmassa muovia.

maalinni
09.06.2012, 19.53
Se muovitulppa on ihan perkeleestä. Ei sitä saa pois kuin puukolla kaivamalla. Kannattaa huollon yhteydessä vaihtaa metallatulppa.

LJL
09.06.2012, 21.42
kolmosessa sininen

Niin no mulla on itsellä punaiset kolmoset ajossa, ja on niitä muunkin värisiä, mutta mietin vaan että onko tuossa kakkosessa muuta eroa kuin väri. Mutta jos kakkosessa on muovitulppa niin sehän se ero varmaan on. Paino ~280/pari on sama kakkosessa ja kolmosessa. Ajattelin vaan ostaa täpäriprojektiin mustat, ja totesin tänään että ne kulkeekin näköjään kakkosmerkinnällä.

-Lauri

Homelite
10.06.2012, 08.42
Kolmosessa on kakkoseen verrattuna ainakin sisempi laakeri neulalaakeri ja sekä polkimen runko että "vispilät" on valua, kakkosessa vain runko on valua. Ja on niillä painoeroakin, crankin sivujen mukaan kolmoset on 6 grammaa painavammat :)

LJL
10.06.2012, 09.12
Kolmosessa on kakkoseen verrattuna ainakin sisempi laakeri neulalaakeri ja sekä polkimen runko että "vispilät" on valua, kakkosessa vain runko on valua. Ja on niillä painoeroakin, crankin sivujen mukaan kolmoset on 6 grammaa painavammat :)

No voihan pylly… Pitääkö se sitten hemmetti ostaa punaiset sen takia että saa nuo mainitut ominaisuudet?! Värikoodauksen takia niitä mustia ajattelin, sopisivat paremmin valko-mustaan teemaan.

-Lauri

Homelite
10.06.2012, 12.11
No näköjään, mustana on vaan tuo kakkonen. Kolmosta on sitten ainakin bike-componentsissa punasta ja sinistä.

jokkeri
28.06.2012, 17.34
Miten päin olette klossit asentaneet 15 vai 20 astetta?

Jaho
30.12.2012, 22.16
Itselläni on harkinnassa tuollaset vispilät, mutta rupesipa askarruttaaan noiden polkimien korkeus verrattuna esim Speedplayn maantie polkimiin.

Eli osaako kukaan sanoa onko nuo kuinka paljon korkeammat kun esim. nuo Speedplayt.

Olen meinaan katkassut satulaputken sillä ajatuksella että laitan Speedplayt myös krossariin, mutta taidan nyt kuitenkin vaihtaa noihin vispilöihin jos ei niissä nyt kovin monen sentin eroa ole.

maalinni
31.12.2012, 09.54
Tuskin nyt sentään senteistä puhutaan.

FRE_A_K
31.12.2012, 12.56
Miten päin olette klossit asentaneet 15 vai 20 astetta?

Kyllä se on tuo 15 astetta mikä kannattaapi laittaa.

kmw
31.12.2012, 13.00
Onkos tapahtunut parannusta vispilöiden kestävyydessä vai onko ne samaa kuraa kuin ennenkin? Kahdet semmoset ja yhdet Candyt olen saanut rikki hyvinkin lyhyessä ajassa mettässä möyriessäni.

Sen sijaan saman puljun 50/50 -flatit ovat kestäneet useamman vuoden. Ovat tosin käytössä vain talvisin.

Manensky
31.12.2012, 13.19
Onkos tapahtunut parannusta vispilöiden kestävyydessä vai onko ne samaa kuraa kuin ennenkin? Kahdet semmoset ja yhdet Candyt olen saanut rikki hyvinkin lyhyessä ajassa mettässä möyriessäni.

Sen sijaan saman puljun 50/50 -flatit ovat kestäneet useamman vuoden. Ovat tosin käytössä vain talvisin.

Itsellä on ollu nuo vispilä 3:set kahdessa pyörässä. Maastopyörässä oleet on saanu iskua juurista ja kivistä kohtuu reippaalla kädellä. Toistaiseksi noista ei ole menny kuin laakerit pas2 ja ne tuntuukin olevat kulutustavaraa noissa. Kotivarastossa on kantapään kautta opittuna aina pari settiä noita laakereita :rolleyes:

Iglumies
31.12.2012, 13.22
Uudenmalliset eb3:t pyörinyt n. vuoden ja eb1:t n. 1,5v, eikä mitään ongelmaa.
Muutaman kerran lisännyt vaseliinia päätykorkeista ja kummatkin ympärivuotisessa käytössä.

Jaho
04.01.2013, 00.37
No tulipa sitten tilattua Candy 3:t....

Jake_Kona
24.05.2013, 18.42
Saako näitä mistään liikkeestä Tampereelta?

Exluossa
24.05.2013, 19.13
Oisko kellään tietoa, että miten paljon eroaa tämän uudemman EG:en akseli vanhemman mallin akselista?

8 1/2
13.06.2013, 18.19
Myykö joku liike Candy 3:a jossain pk-seudulla, tuli akuutti tarve kun 1 v vanhoista Candy 3:sta leikkasi laakerit kiinni ja ne lähtevät Germaaniaan paluupostilla ihmeteltäviksi.

gts/R
21.09.2013, 14.12
Päivittelin pari kesää ajettuihin Eggbeater 2:siin tuon rebuild kitin. Asennuksen jälkeen huomasinkin että kyseessä oli 3/11 -malleille tarkoitettu setti. Kaikki palaset tuntui kuitenkin loksahtelevan kohdilleen ja vispilä pyörii rungon ympärillä, joten kävikö tuossa nyt sitten niin, että tuli vahingossa päivitettyä 2 -> 3?

LJL
21.09.2013, 14.39
Mulla on kakkoset (vm. -12) ja kolmoset (vm. -11) eikä niissä ole mun mielestä muuta eroa kuin se krominvärinen (kämäisempi?) liikkuva leukaosa vispilässä, siis kakkosessa huonompi. Kolmosessa se liikkuva leuka vispiläosassa on sitä samaa matskua kuin polkimen runko, onko titaania tai jotakin muuta hienompaa tavaraa. Sisuskalut ja akseli on silmämääräisesti aivan samanlaiset. Ai niin ja se akselin päähän tuleva korkki on kolmosissa anodisoitua alumiinia, kakkosissa mustaa muovia (3/11 rebuild-kitissä silti muovinen korkki?!)

Just ostin itsekin kolmosiin rebuild-kitin ja sain vaihdettua drive-puolen polkimesta kiinni leikanneen neulalaakerin. Tiedoksi, että Etrasta HK1010-neulalaakeri maksaa noin 5€/kpl ja kokonainen rebuild-kitti Saksassa 10€. Eli ei kannata ostaa pelkkiä neulalaakereita, kun saa samaan hintaan uudet tiivisteet ja kuulalaakerit.

gts/R
21.09.2013, 15.32
Ai niin ja se akselin päähän tuleva korkki on kolmosissa anodisoitua alumiinia, kakkosissa mustaa muovia (3/11 rebuild-kitissä silti muovinen korkki?!)

Jep, muovia oli päätykorkki 3/11 rebuild kitissä. Amuliini olis parempi...

LJL
21.09.2013, 16.10
Jep, muovia oli päätykorkki 3/11 rebuild kitissä. Amuliini olis parempi...

Jep, se muovinen on aivan haitarista, meinaa vielä alumiiniakin helpommin nylppääntyä jos/kun korkki on tiukassa.

Ettan
22.01.2014, 23.31
Ostin tommoset Candy 2. Saako sitä jousen voimakkuutta jostain säädettyä? Oikea jalka lähtee irti herkästi ja vasen ei taas lähes millään...ohjeet olivat kastuneet pahasti ja ei saanut oikein selvää. Klossit mulla on 15 asteen kulmas.

Juha Jokila
23.01.2014, 00.12
Ei niissä mitään säätöjä ole. Mää olen huomannut joskus, että jos klossi menee liian syvälle kengän pohjakuvioon, niin voi vähän jumitella. Sitä varten klossien mukana tulee sellainen muoviläpyskä korotuspalaksi. Ehkä parempi olisi käyttää sellaista erikseen myytävää metallilätkää (http://www.bike-discount.de/shop/k530/a12574/shoe-shields.html), niin kenkä säästyy kulumiselta samalla. Myös jos klossi on ihan kolonsa reunassa, niin polkimen ne lukitusraudat ei mahdu kääntymään niin paljoa, että aukeiaisivat.

maalinni
23.01.2014, 06.32
Suosittelen kanssa metallilätkää, muovinen kuluu aik nopeasti. Metallisesta kuuluu sitä paitsi kiva ääni.

svheebo
14.08.2014, 18.29
Saako eggbeaterin laakereita jostain helposti, koko oli 13x6x5 ( ulkohalk/keskireikä/paksuus )? Alkaa usko menemään noihin polkimiin, laakerit ovat todella surkeita mielestäni. Noin 2000km/ 3kk kestivät, olen polkimet siinä välissä kahdesti purkanutkin putsausta ja rasvausta varten.

LJL
14.08.2014, 18.41
Saako eggbeaterin laakereita jostain helposti, koko oli 13x6x5 ( ulkohalk/keskireikä/paksuus )? Alkaa usko menemään noihin polkimiin, laakerit ovat todella surkeita mielestäni. Noin 2000km/ 3kk kestivät, olen polkimet siinä välissä kahdesti purkanutkin putsausta ja rasvausta varten.

Mikä malli, 1 2 3 vai 11? Saa laakereitakin, mutta 3/11 Rebuild-kitti maksaa saman verran kuin pelkät 2x neulalaakerit, eli joku 15€. Kyllä neulalaakerilla varustetuilla munanhakkaajilla paljon enemmän kuin 5000km ajaa ilman laakereiden uusimistakin, kunhan säännöllisesti ja huolellisesti pesee kunnolla paskat pois polkimen sisältä esim. K10:llä, eikä samalla huuhdo uutta paskaa laakereiden sisään (käy helposti jos tunaroi ulkopuoliset liat polkimen sisään), ja laittaa kunnon vassut sisälle kasatessa. Huoltoväli on omissa ajoissa ollut noin 1000km. On mullakin kerran leiponut laakeri kiinni, vitutti.

svheebo
14.08.2014, 19.27
No mulla on ne budjettimallit eli ykköset... Onko 2:ssa tahi 3:ssa jotain niin paljon parempaa että niitä kannattaa harkita? Kuitenkin polkimista pidän, aikanaan valinnan käänsi eggbeatereihin niiden pieni koko ja avoin rakenne. Eivät ole ihan yhtä helposti joka kivessä ja kannossa osumassa ja saa kiinni myös kuraisissa / lumisissa olosuhteissa.

Tmh
14.08.2014, 19.46
Vispilöiden huolto-ohje:

https://lh6.googleusercontent.com/-EV2ELCuR7gg/U48s-lVUeII/AAAAAAAALlQ/wkrookYnti4/s640/blogger-image--2011106486.jpg

;)

svheebo
14.08.2014, 19.55
:D :D Tähän ollaan menossa.

LJL
14.08.2014, 20.00
No mulla on ne budjettimallit eli ykköset... Onko 2:ssa tahi 3:ssa jotain niin paljon parempaa että niitä kannattaa harkita? Kuitenkin polkimista pidän, aikanaan valinnan käänsi eggbeatereihin niiden pieni koko ja avoin rakenne. Eivät ole ihan yhtä helposti joka kivessä ja kannossa osumassa ja saa kiinni myös kuraisissa / lumisissa olosuhteissa.

Ei ole omaa kokemusta ykköksistä. Jos/kun niissä on sama (hanurista oleva) muovinen liukulaakerisysteemi kuin kakkosissa, niin ei sitä voi oikein verrata kolmosen neulalaakeriin, joka toimii monta tonnia luotettavasti kunhan pitää hyvänä. Kakkosen sisuskalut voi päivittää neulalaakeriin 3/11 rebuild-kitillä, mutta ykkösiä ei.

Suosittelisin että noudatat muuten Tmh:n linkittämää ohjetta, mutta vaihdat suoraan Munanhakkaaja kolmosiin. Mulla on yhdet yli 10tkm ajetut ja edelleen hyvät. Kerran vaihtanut laakerit.

svheebo
14.08.2014, 20.06
Näin taidan tehdä.... Mitähän nuo maksanevat täällä kotomaassa, bd:stä näkyy olevan 74,90.... tarviis vaan polkimet huomiseksi. Tarvii hakea varmaan biltsusta muutaman päivän korvaajat.
Edit: Näyttää olevan yhdessä paikassa ainakin 119 euroa..

Jami2003
14.08.2014, 20.19
Jännä että mä olen ajanut ykkösillä vuoden päivät muutaman tuhatta kilometriä ilman mitään huoltoa ja toimii toistaiseksi. Johtuisko sitten siitä että säilytän pyöriä aina sisällä lämpimässä ja pääsevät kuivamaan ajamisien välissä. Tai sitten vain tuuria.

LJL
14.08.2014, 20.21
Näin taidan tehdä.... Mitähän nuo maksanevat täällä kotomaassa, bd:stä näkyy olevan 74,90.... tarviis vaan polkimet huomiseksi. Tarvii hakea varmaan biltsusta muutaman päivän korvaajat.
Edit: Näyttää olevan yhdessä paikassa ainakin 119 euroa..

Aika hyvin kuoleentuu (toivottavasti) tuhansien kilometrien aikana hankintahinta, oli sitten 120 tai 75€.. Itse maksoin kolmosista muistaakseni 69€ jossain Saksan tarjouksessa

svheebo
14.08.2014, 20.22
Mulla on kanssa kuiva ja lämmin talli, pyörän pesen liki joka ajon jälkeen. En usko että laakereiden korkkaaminen pesusta johtuu, kuitenkin ihan letku ja tiskiharja linjalla mennään.... Ja tosiaan, kahdesti olen jo nuo toukokuussa ostamani polkimet avannut, putsannut, laittanut uutta rasvaa akseliin jne... tänään meni lenkillä laakeri ihan murusiksi, vähän reilu 2tkm poljettu.

svheebo
25.08.2014, 18.20
No niin, testi alkakoon, miten lie kestävät käytössäni ykkösiin verrattuna.http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/25/93f7b4b2d0b2a4a8e4ceeafb768b51a1.jpg

Kuono
28.09.2014, 21.44
Miksei noita kolmosia saa kuin "tyttöjen tai poikien värissä." Minä haluan mustat, kun pyörässä ei ole missään punaista, eikä sinistä. Onko tosiaan niin että ei saa kuin noilla väreillä.

LJL
29.09.2014, 06.08
^ On. Jos haluat mustemman vaikutelman, hanki ja asenna contact sleevet eli sellaiset mustat kumirenkulat siihen vispiläosan molemmin puolin. Tulee samalla sovitus tiiviimmäksi kenkää vasten.

LJL
29.09.2014, 06.11
https://www.crankbrothers.com/data/media/gallery/1920/EggbeaterTreadSleeves_02.jpeg

Kuono
29.09.2014, 17.56
Selittäkääpä nyt vielä amatöörille nuo 1, 2 ja 3 mallien ratkaisevat erot. Ja miksi juuri tuo 3 malli on hinta/laatu suhteeltaan järkevin MTB polkimeksi.

Iglumies
29.09.2014, 18.27
Taitaa tuo kakkonen olla h/l suhteeltaan parempi, kaikkia kolmea ollut käytössä.
Kolmosessa kestävämmät siivet ja yksi kuulalaakeri enemmän kuin kakkosessa ja ykkösessä, ykkösen rakenne hepposempi kuin 2 ja 3.
Kunhan muistaa tunkea vassua päätykorkista välillä sisään, niin kaikki ajaa asiansa ja tuntumaltaan hyvin samanlaisia kaikki

LJL
29.09.2014, 19.46
Yhdyn igluun. Kakkosessa "päälaakeri" on liukulaakeri ja kolmosessa neulalaakeri. Kolmosen päätykorkit on alumiinia, kakkosessa muovia, mikä tarkoittaa että paras olla kunnollisen levyinen ruuvari varsinkin siinä vaiheessa kun korkki on ottanut vähän huonoa, ettei korkin kanta mene paskaksi. Tosiaan kolmosen se liikkuva koura on parempaa matskua, samaa tummempaa kuin muu vaippa, kakkosessa se leuka on "ykkössarjaa". Kakkoset saa päivitettyä sisuskaluiltaan kolmosts vastaavaksi 3/11 rebuild kitillä

Kuono
30.09.2014, 00.10
Eli jos oikein ymmärrän niin kolmosmallia kuitenkin suosittelisitte.

tero76
10.10.2014, 19.17
Mistähän saisi helpoiten tilattua noita peltilätkiä polkimen ja kengän väliin järkihintaan kun ei oikein muuta tarvitse?

efut
10.10.2014, 20.34
Mistähän saisi helpoiten tilattua noita peltilätkiä polkimen ja kengän väliin järkihintaan kun ei oikein muuta tarvitse?

CRChän on toimituskuluiltaan halpa paikka kun tilaa vain jotain pientä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/crank-brothers-shoe-shields/rp-prod25138

LJL
10.10.2014, 20.35
Jos helpoiten, niin r2-bike on hyvä joskaan ei postikuluiltaan tai muutenkaan halvin. Sieltä saa hyllystä contact sleevet, rebuild kitit, klossit ja kengänsuojalevyt. Usein lähtee saman päivän kuluessa tilauksesta DHL:n kyytiin

svheebo
01.02.2015, 17.52
Nyt on eggbeater 3:t olleet 5kk käytössä. Tänään ajankuluksi päätin avata polkimet, mitään pakottavaa syytä ei toimepiteeseen ollut. Laakerit olivat kunnossa, ei minkäänlaista väljyyttä, rasvatkin olivat suurimmaksi osaksi ihan hyvän näköistä. Myöskään akseleissa ei ollut ruostetta. Eli minun käytössä hakkaavat ykköset mennen tullen. Kiitokset vaan LJL:lle että pidit uskoani yllä beatereihin. Laitoin nyt kokeeksi "contact sleevet" paikalleen. Heh, nyt kun on ollut kunnon nollakelejä niin muutaman kerran olen kavereille kuittallut shimanon polkimista " Eikö meinaa mopo käynnistyä ". Armotonta poljenta että saa klossia kiinnittymään...
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/01/f30880b99e9c917bedc0de49bf039153.jpg

PaH
01.02.2015, 18.36
Polkimen lukon umpijäätö on puoli ongelmaa ja siinä kränkbros on etevä. Lopullinen omgelman ratkaisu vaatii klossin ympärystän lumen/
jään hylkivyyttä. Omista paras so far - fasterkatin pohjaa modattu mattopuukolla; terävät kulmat h-vettiin ja kovamuovista (toi on Idescon
kv-korttipohjaa) klossin alle sopivasti pohjaan muotoiltu levy. En oo yrityksistä huolimatta saanu tuohon jäämään kiinni muuta kun polkimen.
Polkimena Mallet DH.

https://lh4.googleusercontent.com/-tsWFmOds4v0/VM5TOEz9p8I/AAAAAAAAB1Q/v-is-2Mgmzg/s640/plate2.jpg

LJL
01.02.2015, 18.58
Kiitokset vaan LJL:lle että pidit uskoani yllä beatereihin.

Ei kestä. Semmoista voi ilolla muillekin suositella mistä on itsellä hyviä kokemuksia

brilleaux
12.02.2015, 12.46
Alkaa nyppimään toi XT trail-polkimen tukkeutuminen lumessa. Mallet kai toimisi paremmin talviolosuhteissa?

Kokemuksia vs. Shimano-trail?

mk
12.02.2015, 13.37
helkkari, kun tekis mieli päivittää näihin munanpieksijöihin 3 versioon lähinnä , mutta ikusena simpan miehenä vähän arpomista .. Tuo mopon käyntiin polkeminen kuvastaa hyvin lukon kiinnittymistä lumisohjojalkautumisen jälkeen :) :o

Iglumies
12.02.2015, 14.11
Aloita vaikka ykkösillä, toiminta on kuitenkin kutakuinkin samanlaista ja kun hetkenpäästä haluat paremmat, niin on kakkospyörään/-kenkiin vispilät klosseineen.

LJL
12.02.2015, 14.18
Wispilät ratkaisevat melko täydellisesti moponpolkemisongelmat talvella

arctic biker
12.02.2015, 15.00
Saksan maalta on kolmoset tulossa, ens viikolla sitten. Aatteena että pidän vain talvipolkimina. Sitten jos ja kun tykästyn niin asian mietin uusiksi. Shimanoita on kuiten kolme paria ja klosseja enemmän.

arctic biker
12.02.2015, 18.50
Kolmosiin päädyin laakeroinnin takia, noissa on kammen puolella ihan oikeat verrattuna ykkösiin joissa liukulaakerointi. Ennen tätä talvilukkokenkähuumaani ajoin kiltisti kylmän ajan fläteillä joissa liukusemmoiset ihan ymmärrettävistä syistä sisimpänä. Ne ny ei kovin kestäviä olleet, tosin en aivan hinnakkaimpia avopolkimia ole omistanut. Kolmosten neulalaakerit herätti pientä luottamusta.

LJL
12.02.2015, 19.01
Ne laakerit pysyy hyvinä kun putsaa ja vaseliinia laittaa. Kerran sain leipomaan kolmosista neulalaakerin kiinni. Mutta ei siinä mitään, vähän jäi jälkiä akseliin mutta hyvin toimii kun vaihtoi rebuild-kitillä uuden laakerin

JohannesP
12.02.2015, 21.46
Itellä oli hetken käytössä kolmoset, mutta ei sopinut laajan vapaaliikkeen takia. Kantapäät käänty hieman liikaa sisäänpäin ja 303 Laket hinkkasia kampia jatkuvasti. Samoin en muutamian lenkkien aikana meinannut oppia klossin paikkaa kengästä ja monesti liikkeelle lähtö takkusi. Jalan asennon takia seisaaltaan polkeminen jännitti kun kerran ainakin poljin pääsi irtoomaan itsestään kun jalka kääntyi liikaa sisälle päin. Käytin contact sleevesejä, mutta tuntuma ei parantunut.
Tulipahan testattua, mutta en löytänyt muuta kuin painosta ja erikoisesta ulkonäöstä positiivistä sanottavaa..

Vaihdoin sit tuttuihin Shimanoihin joilla saan liikkeen rajattua mukavasti niin, ettei hinkkaa kampea, mutta ei haittaa menoakaan. Jos joutuu kävelemaan enemmänkin niin klosseihin kertyy ikävästi kovasti tamppaantunutta lunta minkä on saanut kuitenkin kolisteltua irti. Ainakaan cyclokäytössä en ole huomannut viellä niin isoa ongelmaa, että olisin vaihtamassa M780 polkimia toisiin.

Vispe
12.02.2015, 22.23
Alkaa nyppimään toi XT trail-polkimen tukkeutuminen lumessa. Mallet kai toimisi paremmin talviolosuhteissa?

Kokemuksia vs. Shimano-trail?
Malleteissa melkoisesti suurempi kehäosa ja säädettävät piikit eli pohjan pitoa löytyy rutosti. Itse vispilän rakenne ja ympärys reilun väljä eli ei kerää lunta shimpan tavoin.

Itse tykkään crankkien vapaaliikkeestä, laken kevyempien talvipopojen kanssa vapaalike hävisi kokonaan poljinkehän ja kengänpohjan tiukan kontaktin myötä, joten perus eggbeaterit ovat oma valinta. Kesällä ja talvella. Toki malleteilla kontakti ja tuntuma poikimeen on todella jämpti ja tukeva, jos niitä ominaisuuksia hakee.

arctic biker
12.02.2015, 22.36
Vapaaliikkeen pääsen kohtaa livenä kokemaan mutta kun polvieni tähden haluan sitä olevan niinnen asiasta huolestunut, toivottavasti en sitten käytännössäkään. Toisaalta turha spekuloida asiaa, parin viikon sisään olen yhtä pyöräilykokemusta viisaampi, ainakin omalla kohdalla. Ja tieten se mikä mulla pelaa niinnon pakosti kaikille muillekin ainoa oikea!

Vispe
12.02.2015, 22.50
Sama homma täällä, polvet ei kiukuttele lainkaan crankkien kanssa. Vapaaliikkeen "syyksi" lasken sen :)

JackOja
13.02.2015, 08.29
Hajonneet vispilät (ja Candytkin) kannattaa säästää. Kun on niitä on kertynyt jokunen niistä rakentaa helposti toimivia pareja. Se jousiasetelmakin on helppo purkaa ja kasata.

brilleaux
13.02.2015, 08.38
laken kevyempien talvipopojen kanssa vapaalike hävisi kokonaan poljinkehän ja kengänpohjan tiukan kontaktin myötä,

Eli ei mun polville siis. Pitäydymme Simpassa ja poljemme mopoa.

Vispe
13.02.2015, 09.59
Crankin candyt voisi olla aika lähellä shimpan trailipedaaleja kehän puolesta. Kannattaa sijoittaa vaikka eggbeater ykkösiin ihan kokeilun vuoksi, en usko että pettymystä tulee.

LJL
13.02.2015, 10.04

Öö eggbeatereissa nimenomaan on sitä vapaaliikettä, varsinkin kun klossi ehtii vähän kulua

Vispe
13.02.2015, 10.06
Tuossa yllä oli kyse malleteista, ei perus vatkaimista.

LJL
13.02.2015, 10.07
Aa. Helekatti.

MTBVespa
13.02.2015, 10.15
Mul on ollu pirun monet tavalliset vispilät. Nyt on candyt yhes pyöräs, ja niissä ainakin on vapaaliikettä ihan samallail kuin reunuksettomissakin.

PaH
13.02.2015, 10.46
Mul on ollu pirun monet tavalliset vispilät. Nyt on candyt yhes pyöräs, ja niissä ainakin on vapaaliikettä ihan samallail kuin reunuksettomissakin.

Noihe kränkkien vapaaliike riippuupi useemmasta asiasta. Pelkällä akselisella vispilällä se on luonnollisesti suurin ja isolla kehyksellä varustetuissa malleteissa pienempi; ne flättiosassa olevat piikit kun rajoittaa vapaaliikettä nekin. Sit ainakin tuoreissa DH malleteissa vispilän jousi on stydimpi. Suurin ero tulee kummiskin klossista, niitä kun on kahdenlaisia. On se normiklossit isommalla floutilla ja riippuen kumminpäin ne kenkiin laittaa, on vapaaliike joko suurempi tai pienempi. Ja sit on ns. zero-float-klossit, jotka itsessään ei tarjoo vapaaliikettä vaan homma on kiinni pedaaleista.

En oo voita äärirajoja sen kummemmin hakenu, mut dh-mallet + zero-float- klossi antaa juurikin saman vapauden kun shimanon musta klossi ja keskitiukkuuteen säädetty shimanon polkusin. Noin osapuilleen.

brilleaux
13.02.2015, 10.58
Talvikenkinä siis Wölvit, vaikuttaneeko asiaan vapaaliikkeen suhteen Malleteilla?

MTBVespa
13.02.2015, 11.28
Okej. Miul on nii tunnottamat jalat, että oon tunkenu klossejakin mitenpäin sattuu, enkä oo eroja vapaaliikkeessä huomannu. Sotketaankohan myö tässä kaksi asiaa, se miten herkästi klossi irtoaa polkimesta, ja se miten paljon poljin antaa klossin elää sivuttaissuunnassa kiinnittyneenä ollessaan? Eggbeaterit antaa jalan heilua sivusuunnassa, eikä "lukitse" jalkaa yhteen asentoon. Ja en tiijä onko ollu minkälaisia klosseja. Sen on vaa huomannu, et irtoamiskulma muuttuu, klossin suunnan mukaan. Ja vapaaliike kasvaa klossin kulumisen myötä. Miksi brilleauksin pitää malletit laittaa? Miksei candyt tai ihan normivispilät?

brilleaux
13.02.2015, 11.40
Miksi brilleauksin pitää malletit laittaa? Miksei candyt tai ihan normivispilät?

Koska "pintaa" on hyvä olla monolle jos ei kiinnittyminen tiukassa paikassa aina natsaa nanosekunnissa.
Esim. teknisessä laskussa ihan "mukava" lisä. :)

Tmh
13.02.2015, 12.37
...Eggbeaterit antaa jalan heilua sivusuunnassa, eikä "lukitse" jalkaa yhteen asentoon...

Siis, toimiihan esim. Shimanot samalla tavalla. Erona vain, että Shimano stoppaa irroitus kohtaan ja sitten voimaa lisäämällä "naps", irtoaa. Kun taas Crankit kelluu vapaasti ja sitten ilman mitään suurempaa indikaatiota jalka vain ikään kuin luiskahtaa niistä irti. Ainakin vähän käytetyillä klosseilla.

MTBVespa
13.02.2015, 12.38
Kokeileppa piruuttas ihan tavan vispilöitä. Ja uskon että kiinnittyminen on helpompaa ilman sitä ympärystä. Vispilät on ihan yhtä tukevat kuin muutkin klossipolkimet vaikka näyttävät rimpuloilta.

MTBVespa
13.02.2015, 12.40
Siis, toimiihan esim. Shimanot samalla tavalla. Erona vain, että Shimano stoppaa irroitus kohtaan ja sitten voimaa lisäämällä "naps", irtoaa. Kun taas Crankit kelluu vapaasti ja sitten ilman mitään suurempaa indikaatiota jalka vain ikään kuin luiskahtaa niistä irti. Ainakin vähän käytetyillä klosseilla.
Shimanossa taitaa pystyä säätämään sitä jousen kireyttä. Mut ei minusta eggbeater ole sen vaikeammin ennustettava poljin kuin shimanokaan.

Tmh
13.02.2015, 13.01
Shimanossa taitaa pystyä säätämään sitä jousen kireyttä. Mut ei minusta eggbeater ole sen vaikeammin ennustettava poljin kuin shimanokaan.

Juu, se säätää Shimanoissa tuota tarvittavaa "naps" voimaa.

Ja talvipolkimiksi jos Crankkeja katselee, niin nuo perus vispilät sietää lunta parhaiten.

SSGT-92
13.02.2015, 16.42
Talvikenkäkin,pohjakuviostaan/pohjan paksuudesta huolimatta,kiinnittyy helpommin kun shimmaa klossin ulommaksi.Laittaa itse tehtyjä tai crankin omia shimmejä pohjan ja klossin väliin,tätä varten muun muassa on ne toiset pitemmät ruuvit.Malletin piikit ja kengänpohjan kuvio on sit taas oma juttunsa.

arctic biker
17.02.2015, 18.33
Yksi kettumaisuus Eggbeaterissä (3) on, siinä missä Shimanon klosseja voi myös sivusuunnassa säädellä niin näitten ei. Simpat asensin niin taakse ja niin sisälle kuin pystyin. Kengänpäällisille ja kantapäille tilaa. Onneksi löysin prikat kammen ja pedaalin akselin välille. Matkassa tulleet muovishimmit piti asentaa , metalliset ois pitänyt tilata.

Onhan nuo vispilät aivan erilaiset tuntumaltaan kuin SPD:t, lumiaikaa vielä piisaa
että pääsee toimivuuden koestamaan.

LJL
17.02.2015, 19.06
http://www.fixfixie.com/uploads/3/0/9/8/3098611/7604087_orig.jpg

arctic biker
17.02.2015, 19.35
Mun ois pitänyt kirjoittaa "vakioklossit".... Hyvä tarkennus, siis jos kengänkoko on >45 niin nämä http://www.bike-discount.de/en/buy/crankbrothers-cleats-crank-brothers-premium-27571/wg_id-434 sitten lisäksi.

Edit nää siis tuli http://www.bike-discount.de/en/buy/crankbrothers-egg-beater-3-red-132715/wg_id-8867 spekseissä kyllä kehutaan että premiumicleatit on, katin kontit ei ollut.

Edit2 mielenkiintoisia hienosäätövinkkejä Lennnartilta http://velonews.competitor.com/2012/02/bikes-and-tech/technical-faq/tech-faq-fine-tuning-entry-and-release-with-crank-brothers-pedals_207504

noniinno
17.02.2015, 20.30
Olen tehnyt teräksestä CB:n klossien alle levyt, niin ei syö kenkää pilalle. Irtoaminen ja kiinnittyminen on, jos mahdollista, vieläkin tarkempaa. Toki noita myydään muutamalla eurolla kaupassakin, mutta rahat on menneet muoviosien ostamiseen. Samalla on Sandvikin pistosaha, tai ainakin osa siitä, saanut uuden elämän klossin alla.

Keijo Leppänen
22.01.2017, 21.18
Onkos näille varaosa myyjää kotimaassa vai meneekö ulkomaille tilaus?

SSGT-92
22.01.2017, 21.53
Tuolla jotain ;https://www.bikeshop.fi/Polkimen-osat/ekauppa/g627018/

Keijo Leppänen
22.01.2017, 22.07
Ok. Tuolta saa ainaki nopeasti, mutta tarvis vielä oikean puolen akselin jostain....ja miel. Nopeasti😀

maapaa
23.01.2017, 13.49
Onkos näille varaosa myyjää kotimaassa vai meneekö ulkomaille tilaus?

Kysyppä movego.fi löytyykö varastosta.