PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä Chris Kingin laakerissa maksaa?

Sivut : [1] 2

GTMile
17.10.2006, 20.38
Esim. parin tonnin Konissa näyttää tulevan mukana alle kolmen kympin ohjainlaakereita, joilla niilläkin pärjää. Tosin omani oli jo vajaan vuoden ajolla (kuulemma) "aivan kuiva".

Onko noi Kingin laakerit jotenkin huoltovapaampia? Toki varmasti tarkkaa työtä, mutta jos jotain FSA:ta saa neljä yhden Kingin hinnalla, niin onko Chris ihan hintansa väärti sittenkään?

Jukka Häkämies
17.10.2006, 21.00
Siinäpä on ikuisuuskysymys...itse en ostaisi Kingiä koska en jaksa irroittaa vanhasta rungosta laakeria ja siirtää uuteen. Halpislaakerit kestää sopivalla huollolla sen 1-2 vuotta minkä kyseisellä rungolla ajan. Toisaalta muuten tulee osteltua välillä kallsitakin palikkaa fillariin. Priorisointikysymys!

Subzero
17.10.2006, 21.09
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=11668&

Juha Jokila
17.10.2006, 21.09
Oi King, tule kotia pian. Tänään lähdit Britanniasta, pitkän piinan 60 päivää annoit odottaa, mut nyt Royal Mail sut kotiin kuljettaa. On mulla paikka valmiina, ei oo halpa sekään.

http://www.chrisking.com/headsets/steelset_images/230W/steelD.jpg

Shamus
17.10.2006, 22.00
http://www.teamvelocycling.com/muuta/ohjainlaakeri.htm

A.M.®
17.10.2006, 22.03
Laatu maksaa ;) Etenkin kun Kingin tuotteet ovat plug and play tyyppisiä. Suomeksi, asenna ja unohda :D

Antti Kuitto
17.10.2006, 22.09
Eipä toi reilut 100e paha hinta ole laakerista joka kestää monien vuosien ajon, ilman mitään ihmeempiä huoltoja/vikoja. Tosin itse olen ostanut jokaisen käytössäni olleen Kingin käytettynä, yleensä about 50e hintaan. Vanhin lienee ollut aktiivisessa kisakäytössä jo arviolta kuutisen vuotta, laakerit ovat edelleenkin aivan mainiossa kunnossa ja keulaa vaihtaessa olen vain putsannut laakerien ulkopinnat, muita huoltoja ei ole tarvinnut tehdä...veikkaanpa että muutama FSA tms olisi tossa ajassa ollut jo vainaa ja vaatinut aina niin ikäviä huoltohommia.. ;)

A.M.®
17.10.2006, 22.12
Mutta jos se sikaleekeri on sittenkin parempi? :rolleyes:

Jukka Häkämies
17.10.2006, 22.23
Siasta ja ohjainlaakerista ei tarvii saman päivänä puhua...yksi sika mahtuu meidän fillaritalliin ja on kyllä ainainen murheenkryyni...

Juha Jokila
17.10.2006, 22.37
...yksi sika mahtuu meidän fillaritalliin ja on kyllä ainainen murheenkryyni...
On kyllä hankalaa, kun et voi edes erota tuosta siasta. Tai jos yrität, niin joku Kingi tulee ja ottaa sun paikkas.:p

Uninen
17.10.2006, 22.38
Liekkohän nämä Hopen leekerit mistään kotoisin?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1673

Jotenkin vaan tuo anodisointi tuo mieleen Kingin.... Nojoo, toisaalta, ei hintaero Kingiin ole kovinkaan suuri, etenkin jos venttailee jonkun tarjouksen.

Itsellä toisessa pyörässä joku Cane Creekin perusleekeri, jonka kanssa oli vähän liikaakin ongelmia, mutta lopulta sain sen suurinpiirtein toimimaan ja toisessa Pig, joka on toiminut ihan tyydyttävästi reilun vuoden nyt. Huonossa keleissä ei sillä pyörällä ole liiemmin kyllä tullut ajeltua.

Pitää varmaan ostaa Kingi sitten kun sellainen tulee halpana vastaan.

Iisiraireri
17.10.2006, 23.04
Eipä toi reilut 100e paha hinta ole laakerista joka kestää monien vuosien ajon,...
Siis 100 €:a ohjainlaakerista. Voi Perse! Siis yli 600 markkaa ohjauslaakerista. Haloo!!!! Mulla on autotallillinen pyöriä huollettavana, joissa kaikissa on joku "no name" ohjauslaakeri (Sorry, unohdus; Airbornessa on Record-merkkinen ohjauslaakeri, sekin kai luetaan tällä palstalla "moskaleekereiden" joukkoon). Ainoa pyörä , johon olen joutunut vaihtamaan ohjauslaakerin , on meitin Tandemi. Tandemissa ymmärrän jossain määrin ohjauslaakerin laatukriteerit, koska kuormakin on kaksinkertinen "singleen" verrattuna. Hypetystä sanon minä!

Ernesti Kolpakko
17.10.2006, 23.26
Prepare for war...

A.M.®
17.10.2006, 23.28
Siasta ja ohjainlaakerista ei tarvii saman päivänä puhua...yksi sika mahtuu meidän fillaritalliin ja on kyllä ainainen murheenkryyni...

Yritinkin provota sitä wanhaa kunnon väittelyä pystyyn :D Taisin onnistua!

A.M.®
17.10.2006, 23.30
Siis 100 €:a ohjainlaakerista.

Ei, kyllä se maksaa paljon enemmän :rolleyes:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=986

Iisiraireri
17.10.2006, 23.39
Ei, kyllä se maksaa paljon enemmän :rolleyes:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=986
No huh! Tuolla rahallahan saa jo kunnollisen takakiekon, joka on jo huomattavasti kriittisempi osa kasattaessa kestävää polkupyörää.

Juha Jokila
18.10.2006, 00.13
Jos takanapa vähän pykii, niin ei sitä huomaa kun kellolla, mutta ohjainlaakeri vaikuttaa koko ajamisen tuntumaan. Vaikka olis muuten kuinka hieno fillari ja leekeri pykii tai klappaa, ni paskalta se tuntuu. Ja tämän kaikki kauppiaat hyvin tietää ja myy tahallaan paskoja leekereitä, että tyhmät ostais useammin uusia pyöriä paskalta tuntuvien tilalle. Fiksuimmat tietty tajuu ja uusii joka vuosi sikansa ja suolet kanssa.

d-dsn
18.10.2006, 00.17
.... Nojoo, toisaalta, ei hintaero Kingiin ole kovinkaan suuri, etenkin jos venttailee jonkun tarjouksen.
...
Pitää varmaan ostaa Kingi sitten kun sellainen tulee halpana vastaan.

Eikös Kingejä myyvillä liikkeillä ollut kielto myydä niitä alennuksella? Vähän sama kuin jollain Oakleyn laseja myyvillä optikoilla.

Sun täytyy nyt sitten etsiä käytettyä!

jeppe
18.10.2006, 00.56
Ite vaihtaisin tuon oman FSA:n valmistaman leekerin oitis Kuninkaaseen, jos olisi varaa satsata sellaiseen. Sujuvasti pyörivä ja tukevasti kiinni oleva on mahdoton yhdistelmä tämän kanssa. :rolleyes:

Uninen
18.10.2006, 09.56
Eikös Kingejä myyvillä liikkeillä ollut kielto myydä niitä alennuksella? Vähän sama kuin jollain Oakleyn laseja myyvillä optikoilla.

Sun täytyy nyt sitten etsiä käytettyä!
No voi piru. Niin kait se sitten on tehtävä... Olisi pitänyt ostaa kun käytännössä uusi Kingi oli yhdellä puolitutulla myynnissä tuossa alkukeväästä.

Jani Mahonen
18.10.2006, 10.22
Itse vaihdoin Kingin leekeriin siinä vaiheessa, kun kyllästyin keulan irrotteluun ja vanhan FullShitAheadin leekerin putsaukseen, kiillotukseen ja voiteluun.

Enkä edes aja paljoa.

Olin kuitenkin skeptinen Kingin "legendaarisen maineen" suhteen.

En enää.

Kyllä ne halvatkin ohjainlaakerit toimii ei siinä mitään. Kingi vaan toimii aina. Ja kun päällä hyppii tämmönen 90-kiloinen korsto niin on siinä kestämistäkin... en ihmettele yhtään jos halpislaakeri kestää 52-kiloisen kisakuskin alla, jonka suurin ruoka-annos tänä kesänä on ollut ruukkusalaatti.

Teemu Kalvas
18.10.2006, 10.43
52-kiloisen kisakuskin alla, jonka suurin ruoka-annos tänä kesänä on ollut ruukkusalaatti.

OT: Jostain syystä mustan aukon esiastetta muistuttavat työkaverini saavat työmaaruokalassa ruuan mahtumaan lautaselle. Minulla on aina se ongelma että miehen annos ladottuna lautaselle on epästabiili ja valuu usein tarjottimelle. No, painan kyllä vähän enemmän kuin 52 kiloa, enkä aja kisaa. Siitä se varmaan johtuu.

Teoriani on kuitenkin, että mitä vähemmän syö, sen enemmän painaa.

VesaP
18.10.2006, 11.00
Eihän joku 170e tuosta ole mitään. Jos jotkut kammet maksaa 700e, runko >3000e, lamppu 900e, niin 170e on piinatseja siinä vaiheessa. Kyllä mullakin sit joskus seuraavassa mankelissa on Khris Cing leekeri! Pääsen sit kuninkaiden talliin! Jee.

mehukatti
18.10.2006, 11.12
Ei unohdeta Chris Kingin napoja. Takanapa reilut 400e ja etunapa 200e.

http://www.bike-mailorder.de/shop/Bike/Naben/Chris-King-ISO-Disc-Hinterradnabe-Pink-limited-edition::5413.html
http://www.bike-mailorder.de/shop/Bike/Naben/Chris-King-ISO-Disc-Vorderradnabe-Pink-limited-edition::5389.htm

;)

Juha Jokila
18.10.2006, 11.18
170e on piinatseja siinä vaiheessa. Kyllä mullakin sit joskus seuraavassa mankelissa on Khris Cing leekeri! Pääsen sit kuninkaiden talliin! Jee.
Tavikset ajaa peruskingillä. Sää tarttet selvästi tällaisen:
http://www.chrisking.com/headsets/ti_slides/image1.jpg

Samalla pääsee kaikkien kuninkaiden major-kingiksi. Hintakaan (http://www2.hibike.com/main.php?sessionID=B10c804bb74251b905a2a29f88e88f6 bd&method=m_catpd&nodeID=&groupID=2) ei pitäis olla esteenä.

Mika K
18.10.2006, 11.28
Halpaa kuin saippua. Itse laitoin tuossa keväällä ensimmäisen kuningasleekerin ja onhan siinä aikalailla eroa edellisiin eli sikaan ja CC S2:een. Smoothi ja tukeva, vielä jos kestää ilman huoltotoimenpiteitä kauan niin hinta on jo perusteltu.

Ja onhan se hiano :D

Kiovan Dynamo
18.10.2006, 11.53
Jissus. Meikä on puukäsi. Tai sitten... Sori Mika, mutta siinä leekerissä ei ollut mitään eroa FSA:han. Voin sanoa ihan rehellisesti, kun ei tarvi kattoa sitä Visa-laskua samalla, kun arvioi laakerin toimintaa. :rolleyes:

Mika K
18.10.2006, 12.06
Niin sä kait sitten olet :D

Eikun meikäläisellä se edellinen FSA vaati aina silloin tällöin hieman kiristystä ja huoltoa. CC S2 ei tarvinnut sitä kiristystä, mutta paskasta otti nokkiinsa aikalailla eli silloin tällöin piti puhdistaa jos halusi sen kunnolla toimivan. Kuningas on mennyt koko kesän ilman mitään toimenpiteitä eli aika näyttää onko se niin huoltovapaa kun moni muukin leekeri väittää olevansa..

tomibert
18.10.2006, 12.19
Onko noi Kingin laakerit jotenkin huoltovapaampia? Toki varmasti tarkkaa työtä, mutta jos jotain FSA:ta saa neljä yhden Kingin hinnalla, niin onko Chris ihan hintansa väärti sittenkään?
Kingissä voi nähdä vaihtoehdon myös tälle kertakäyttötuotteiden tulvalle. Miksi ostella ohjauslaakereita tuon tuosta kun yhdelläkin pärjää, jopa usean rungon verran? Myös valmistuksen eettiset ja ympäristöarvot ovat mielestäni Kingillä hyvin kohdallaan. Nykyään kaupasta saa Kingiin verrattuna kevyempiä, (joidenkin mielestä) hienompia ja varmaan kalliimpiakin osia. Valinnan voi kuitenkin tehdä muillakin perusteilla - ainakin minä tein niin, enkä ole pettynyt.
- Tomi

A.M.®
18.10.2006, 12.25
Juu ei kannata vaihtaa runkoon jossa on integroitu leekeri.

Gekko
18.10.2006, 12.29
Voihan se hyvä ollakkin, mutta mulla ei ainakaan ole ollut koskaan ohjainlaakerien kanssa mitään onkelmia...Kolmetoista vuotta oon maastopyöräilyä harrastellu. Viisi pyörää on siinä ajassa ollu.
En ainakaan yhtäkkiä tähän ohjainlaakeriin noinpaljon satsaisi. Navat ja keskiö on mun mielestä se mikä laakeroinnissa ykköspaikka on.

J Panula
18.10.2006, 12.30
Itse vaihdoin Kingin leekeriin siinä vaiheessa, kun kyllästyin keulan irrotteluun ja vanhan FullShitAheadin leekerin putsaukseen, kiillotukseen ja voiteluun.

Enkä edes aja paljoa.

Olin kuitenkin skeptinen Kingin "legendaarisen maineen" suhteen.

En enää.

Kyllä ne halvatkin ohjainlaakerit toimii ei siinä mitään. Kingi vaan toimii aina. Ja kun päällä hyppii tämmönen 90-kiloinen korsto niin on siinä kestämistäkin... en ihmettele yhtään jos halpislaakeri kestää 52-kiloisen kisakuskin alla, jonka suurin ruoka-annos tänä kesänä on ollut ruukkusalaatti.

No, provotaan lisää:
:D

Miksi aina kaikki kommentit Kingin hyvyydestä liitetään Full Shit´again sika-laakereiden surkeuteen, eikö kenelläkään muka ole muita laakereita kuin joku 20€ pig tai 200€ king??? :D

Itse olen ollut täysin tyytyväinen esim. puolet Kingiä halvempaan Race face Deus-xc-laakeriin, ja johonkin Cane-creekin saman tasoisin laakereihin... :D

Pointti on siis, että miksi ohjainlaakereissa ei tunnuta käyttävän ns. hyvän keskitason laakereita vaan joko paskaa tai parasta... Ostavatko samat kuskit muutkin osat periaatteella: joko SIS201 tai XTR ???? / Sora tai Record??? :p

Jani Mahonen
18.10.2006, 12.40
JP: mun FSA maksoi muuten reilu 70 euroa.. että silleen.. hintaeroa kingiin siis muutama kymppi. ;)

edit. Niin joo ja ilmeisesti tuo racefacen deus-leekeri on ihan ok myöskin...

Mika Nieminen
18.10.2006, 12.48
Eihän joku 170e tuosta ole mitään. Jos jotkut kammet maksaa 700e, runko >3000e, lamppu 900e, niin 170e on piinatseja siinä vaiheessa. Kyllä mullakin sit joskus seuraavassa mankelissa on Khris Cing leekeri! Pääsen sit kuninkaiden talliin! Jee.Kingi on ihan tolkuttoman painava. Ei sellaista voi ostaa.

fsol77m
18.10.2006, 12.56
mullakin maksoi aika reilusti fsa:n xtreme cartridge ja samasta alumiinista tehty ku kinkytkin sekä samat laakerit (siis sama ulko/sisähalkaisija vaan mulla fsa:ssa lukee skf ja kingis ei mitään) joten en edelleenkään ymmärrä kinkyn paremmuutta =)
http://www.cyclexpress.co.uk/dbimgs/fsa4.jpg

J Panula
18.10.2006, 13.00
JP: mun FSA maksoi muuten reilu 70 euroa.. että silleen.. hintaeroa kingiin siis muutama kymppi. ;)

edit. Niin joo ja ilmeisesti tuo racefacen deus-leekeri on ihan ok myöskin...

Muutama kymppi = 169€-70€, no onhan se muutama kymppi, jopa vähän toista sataa :D vai vertasitkos käytetyn Kingin hintaa uuteen FSA:han?

Mutta tosiaan, itse en ole löytänyt syytä heittää esim. tota Reisfeissiä jorpakkoon, ts. en ole keksinyt mitään parannettavaa mistä maksaisin vielä puolet lisää noin Kingin saadakseni ;)

Mika Nieminen
18.10.2006, 13.01
mullakin maksoi aika reilusti fsa:n xtreme cartridge ja samasta alumiinista tehty ku kinkytkin sekä samat laakerit (siis sama ulko/sisähalkaisija vaan mulla fsa:ssa lukee skf ja kingis ei mitään) joten en edelleenkään ymmärrä kinkyn paremmuutta =)
http://www.cyclexpress.co.uk/dbimgs/fsa4.jpgMulla on rospuuttomaasturissa ihan samanlainen leekeri kuin tuo kuvassa oleva. Se imi kuukaudessa itsensä ryönää täyteen. Huonompaa tekelettä saa hakea.

Edit: Lisäksi se on iso, ruma ja painava.

Jarski
18.10.2006, 13.08
Muutama kymppi = 169€-70€, no onhan se muutama kymppi, jopa vähän toista sataa :D vai vertasitkos käytetyn Kingin hintaa uuteen FSA:han?

Mutta tosiaan, itse en ole löytänyt syytä heittää esim. tota Reisfeissiä jorpakkoon, ts. en ole keksinyt mitään parannettavaa mistä maksaisin vielä puolet lisää noin Kingin saadakseni ;)No tietysti jos haluaa ostaa CK:n kalleimmalla hinnalla mitä löytyy. Täällä (http://www.bike-palast.com/enid/d3dd9950d853d54c2cd5b9211f0d5be2,0/Race_Components/Headsets_66.html) niitä myydään kuitenkin 115 €:lla.

Jani Mahonen
18.10.2006, 13.16

Vertasin omia ostohintojani; oiskohan FSA maksanut 74 ja kingi makso 123.

Yhdellä toisellakin tutulla on RaceFacen leekeri ja on kiitellyt toimintaa; pysyy puhtaanakin kuulemma.

VesaP
18.10.2006, 13.23
Sora tai Record??? :p

Sulle tuli vahingossa äsken varsin yleinen virhekäsitys tuossa, pitäs olla:

Sora tai Dura-ace

Siis jos kuraa piti vertailla parhaaseen.

Juha Jokila
18.10.2006, 13.47
Miksi aina kaikki kommentit Kingin hyvyydestä liitetään Full Shit´again sika-laakereiden surkeuteen, eikö kenelläkään muka ole muita laakereita kuin joku 20€ pig tai 200€ king??? :D
Nämä keskitason paskaimurit vasta typeryyden huippuja ovat. Status yritetään tehdä pelkällä hinnankorotuksella, mutta paskaa imevät jopa halpista enemmän. Niiden surkeat tiivisteet pitävät paskanmarjat sisällä ja imeväisikäisen räkäpalleron kokoiset laakerinkuulat liiskaantuvat nopeammin kuin tuo räkäpallero mukulan suussa.

J Panula
18.10.2006, 13.49
Sulle tuli vahingossa äsken varsin yleinen virhekäsitys tuossa, pitäs olla:

Sora tai Dura-ace

Siis jos kuraa piti vertailla parhaaseen.

Per***, no niimpäs tuli kyllä paha moka, itsekin D-A:lla mieluiten ajelen maantietä :D

J Panula
18.10.2006, 13.52
Nämä keskitason paskaimurit vasta typeryyden huippuja ovat. Status yritetään tehdä pelkällä hinnankorotuksella, mutta paskaa imevät jopa halpista enemmän. Niiden surkeat tiivisteet pitävät paskanmarjat sisällä ja imeväisikäisen räkäpalleron kokoiset laakerinkuulat liiskaantuvat nopeammin kuin tuo räkäpallero mukulan suussa.

No nyt alkaa herneitäkin tulemaan :D

Taitaa nykyään olla aikamonessa keskitason laakerissa urakuulalaakerit, jonka kuulat ei yleensä liiskaannu kovin helposti... omalle kohdalle on sattunut toki myös tällaisia pettymyksiä, kuten Ritcheyn hipo-malli neulalakerein; jäi joko klappia tai sitten piti vääntää tankoa tosissaan, lisäksi oli oikea kuran kerääjä...

Ilmeisesti olis tilausta saada F-lehteen kattava ohjainleekerivertailutus, niin voitaisiin siihen vedota aina kun laakereista kinastellaan :D

J Panula
18.10.2006, 14.00
No tietysti jos haluaa ostaa CK:n kalleimmalla hinnalla mitä löytyy. Täällä (http://www.bike-palast.com/enid/d3dd9950d853d54c2cd5b9211f0d5be2,0/Race_Components/Headsets_66.html) niitä myydään kuitenkin 115 €:lla.

Mielenkiintoinen hintakartelli, jos kerran "hinnat ovat samat joka paikassa" mutta väihtelevat tosiasiassa 169-115€ välillä ;) tietty tohon vielä 20€ toimitus ja lähetysmaksuja ja 3kk odottelua ;)

marco1
18.10.2006, 14.03
Moneskos CK:n hintaihmettely tämä on tällä foorumilla... :rolleyes:
Ei ole pakko ostaa jos ei koe saavansa vastinetta rahoilleen.

Mika K
18.10.2006, 14.31
Näin se menee.

Itseä ainakin omalla kierolla tavallaan kiehtoo ajatus "ajattomista" tuotteista, jotka on tehty kestämään ja sellaisiksi todettu eli hoitavat hommansa hyvin pitkän aikaa ilman ilmoitteluja itsestään. Yleensä semmoiset tuotteet tuppaa olemaan hieman kalliimpia.

Sama ajatus pätee kaikkeen. Miksi vaihtaa polkupyörää kun vanhallakin pääsi metsässä? Jokainen omalla tyylillään ja laittaa semmoista osaa kun tykkää. Kuten on jossain muualla todettu että jos ei koe saavansa siitä mitään lisäarvoa niin saa jättää ostamatta. Mutta on myös turha itkeä ja arvostella niitä joista asia on toisin. Vai..

Samone
18.10.2006, 14.36
Näin se menee.

Itseä ainakin omalla kierolla tavallaan kiehtoo ajatus "ajattomista" tuotteista, jotka on tehty kestämään ja sellaisiksi todettu eli hoitavat hommansa hyvin pitkän aikaa ilman ilmoitteluja itsestään. Yleensä semmoiset tuotteet tuppaa olemaan hieman kalliimpia.

Sama ajatus pätee kaikkeen. Miksi vaihtaa polkupyörää kun vanhallakin pääsi metsässä? Jokainen omalla tyylillään ja laittaa semmoista osaa kun tykkää. Kuten on jossain muualla todettu että jos ei koe saavansa siitä mitään lisäarvoa niin saa jättää ostamatta. Mutta on myös turha itkeä ja arvostella niitä joista asia on toisin. Vai..
Näinhän tuo on. Tosin yleensä eniten meteliä pitävät nämä parempiin ja arvokkaampiin mieltyneet, kun pienemmillä kriteereillä omaavat kertovat suunnitelmistaan ja hankinnoistaan. Järjestään asia menee näin: laita XXX euroa lisää, niin saat paremman. Tämä pätee käytännössä kaikkiin rahalla saataviin asioihin.

Eipä silti, tällaiset keskustelut ovat mukavia, kunhan ymmärretään kunnioittaa toista henkilönä, hänen mielipiteitään sekä erilaista tarvetta. Kun näin menee, saa ammennettua itselleen lisää tietoa eriliaisista vaihtoehdoista sekä useampia näkökulmia yksinkertaiseenkin asiaan.

Jani Mahonen
18.10.2006, 14.47
Ei unohdeta Chris Kingin napoja. Takanapa reilut 400e ja etunapa 200e.

http://www.bike-mailorder.de/shop/Bike/Naben/Chris-King-ISO-Disc-Hinterradnabe-Pink-limited-edition::5413.html
http://www.bike-mailorder.de/shop/Bike/Naben/Chris-King-ISO-Disc-Vorderradnabe-Pink-limited-edition::5389.htm

;)

Ei edes mennä tähän napakeskusteluun. Purin eilen kaverin kanssa yhtä Kingin takanapaa - työn jälki on sitä luokkaa että menin sanattomaksi. Jopa kauniimpi sisältä kuin ulkoa.

Jokohan nyt leimahtaa?

marco1
18.10.2006, 14.56
Jokohan nyt leimahtaa?

No sitten varmaan jos keksit perustelut CK:n etunavan hankintaan, siis jotenkin muuten kuin värin tai "samaa sarjaa kuin takanapa" -tyyppisiin perusteluihin.
Toimivan etunavan kun osaa jo aika moni firma tehdä...

Mika K
18.10.2006, 14.57
Miksi se edes piti purkaa. Ei kai kuningas vaan lauennut.. :D

Kiovan Dynamo
18.10.2006, 15.03

Ei tietenkään. Kuningas on huoltovapaa, mutta sinne sisään katsotaan ihan vain ihaillakseen. Mistähän muuten kaikki näin täydellisen leekerin omistajat tietävät edes, ettei siellä sisällä ole sontaa?

Toisaalta, eihän se pikkulika haittaa mitään venäläisissä militäärituotteissakaan. Välystä ja vaseliinia riittävästi, niin tuntuu smuutilta, eikä pikkukivet tunnu missään... :D

Jani Mahonen
18.10.2006, 15.13

Pitää valitettavasti tunnustaa että kolmen vuoden ajon jälkeen on muodostunut pakolliseksi vaihtaa rasvat sinne sisälle.

Jani Mahonen
18.10.2006, 15.16
No sitten varmaan jos keksit perustelut CK:n etunavan hankintaan, siis jotenkin muuten kuin värin tai "samaa sarjaa kuin takanapa" -tyyppisiin perusteluihin.
Toimivan etunavan kun osaa jo aika moni firma tehdä...

No sain samanvärinsen etunavan kuin takanapa, ja onhan se samaa sarjaakin...
En missään nimessä siksi että kaksi edellistä etunapaa on kurauttanut sisuskalunsa pas2, toinen puolessa vuodessa ja toinen reilussa vuodessa. Nih.

Jos teitä ei nappaa kingin osto niin elkää helvetissä ostako. Mää olen vain erikoisuudentavoittelija ja hifistelijä, ei mun puheille kannata laittaa painoarvoa (kingi on muuten kevyt(kin(g))).

OJ
18.10.2006, 16.07
Pitää valitettavasti tunnustaa että kolmen vuoden ajon jälkeen on muodostunut pakolliseksi vaihtaa rasvat sinne sisälle.
No mutta eihän nyt parissa vuodessa etunapa voi vielä rasvaa kaivata. Vetoan taas mun DT Hügi etunapaan vuodelta -96, joka on edelleenkin kuin uusi vaikka sillä ei ole tehty mitään muuta kuin ajettu.

Se on kyllä ihan totta, että klappaava ohjainlaakeri pissii koko pyörän. Omaa kokemusta Kingin laakereista ei kyllä ole, mutta ehkä tommonen pitää joskus kokeilla.

marco1
18.10.2006, 16.17
Eiköhän sitä jatkossakin tule pysyttyä CK / Thomson -linjalla ainakin o-laakereissa ja tolpissa. O-laakerin vaihto on minusta kaikkein ikävin huoltohomma, nykyiset matalat trailirungot taas vaatii todella luotettavan tolpan näin paksun kuskin alle.

Subzero
18.10.2006, 16.24
Mutta saakos sitä kunigasleekeriä kohta kiinni enää mihinkään uuteen runkoon, kun kaikissa on vain mitälie integroituja :mad:.

mehukatti
18.10.2006, 16.36
Ei edes mennä tähän napakeskusteluun. Purin eilen kaverin kanssa yhtä Kingin takanapaa - työn jälki on sitä luokkaa että menin sanattomaksi. Jopa kauniimpi sisältä kuin ulkoa.

Totta puhut. Viimeistään tuolloin alkaa ymmärtää, että mikä noissa maksaa. Ja itellä on Kingin takanapa/vapaaratas kestänyt vuosien aktiivisen trial-käytön ilman ongelmia. Väitän, että samassa ajassa olisi mennyt paskaksi monta kappaletta muita ns. laadukkaita, mutta kynsillä toimivia takanapoja/vapaarattaita. Puhumattakaan säästyneistä sairaala- ja hammaslääkärikuluista.

kanttiinin tollo
18.10.2006, 17.42
Mutta saakos sitä kunigasleekeriä kohta kiinni enää mihinkään uuteen runkoon, kun kaikissa on vain mitälie integroituja :mad:.

Pieni toive olisi, että tulevaan Colnagoon istuu. Laakeri on tossa koristeena ja runko tulee sitten joskus kun italiaanot saavat jotain aikaiseksi.

Kingissä maksaa tietenkin se, että sen voi ostaa juuri niin kovaan hintaan kuin haluaa ja toinen hintaa lisäävä tekijä tulee siitä kun yrittää keventää sitä titaanilisukkein valmistajan ilmoittamaan painoon tai edes lähelle sitä.

Täältä (http://www.aspirevelotech.com) saattaapi kannattaa laakerinsa tilata. Ilman postikuluja, titaanipultilla ja dollarin tämän hetkisellä kurssilla saa kohtuu "edullisesti" vieläpä aivan niin kirjavan värisenä kuin haluaa. Tosin jos brassailuarvo putoaa liikaa halvan hinnan seurauksena, vaihtoehtojakin onneksi on. :rolleyes:

GTMile
18.10.2006, 18.02
Tuosta irtosi päivän parhaat naurut, kiitos! :D Tuliko vielä tippa linssiin?

d-dsn
18.10.2006, 19.17
Kysyin 2.5v sitten 1.5" ohjainlaakerin perään Kingiltä. Lupasivat tehdä sen 'tulevaisuudessa'. Ei näy eikä kuulu. Joutu laittamaan FSA:n, josta hajosi alempi urakuulalaakeri parissa viikossa. Se meni takuuseen, mutta taas se alkoi rahisemaan! Pidän sen kuitenkin niin kauan kiinni kun tankoa vielä jaksaa kääntää...

Elämä ilman Kingiä on tuskaa. :)

jeppe
18.10.2006, 20.08

Niitä ajattomia tuotteita on kahdenlaisia:
Tehty äskettäin ja myydään kallilla.
Tehty 10-20 vuotta sitten kunnolla, myyty normaalihintaan ja kestää edelleen. Ennen oli kaikki paremmin -tuotteita. ;)

Mika K
19.10.2006, 08.36
Totta, mutta toisaalta nuo saattaa myös olla yksi ja sama asia. Niksi on vain siinä että pitää vain poimia sieltä "uusista" tuotteista ne potentiaaliset ehdokkaat, joista ko arvoon sitten joskus tulevaisuudessa. Suuri osa nykyajan kertakäyttöyhteiskunnassa kun ei pääse lähellekään.

Itse olen valmis maksamaan laadusta hieman lisähintaa, kaikki eivät ole ja se on ihan ok. Siksi niitä eri valmistajia ja niillä erilaisia malleja on useita..

Jani Mahonen
19.10.2006, 09.12
Tuosta irtosi päivän parhaat naurut, kiitos! :D Tuliko vielä tippa linssiin?

Kun Pentti ja Jorma saivat navan akselin kiinnityksen löysättyä ja vetivät akselia hieman auki, alkoi sisusta hohtaa outoa valoa. Lämmin ja onnellinen tunne täytti heidät ja kyyneleet valuivat raavaiden miesten poskilla. Kun loputkin vapaarattaan kauniisti koneistetuista hampaistoista oli näkyvilä, sydämet lauloivat kuorossa tuhansien enkelten kera, ja sitä miehet eivät kuunaan olleet kuulleet.

Jotenkin tohon tyyliin se meni.

No mutta eihän nyt parissa vuodessa etunapa voi vielä rasvaa kaivata.

Juu mie avasinkin vaan takanavan. :)

itu
19.10.2006, 16.29
Keskustelun voisi ihan hyvin aloittaa kysymyksillä: "Onko XXXX hyvä vai huono? Millä perusteella?" Lopputuloksena tulisi kasa vastauksia, josta kysyjä voisi poimia haluamansa asiat ja tehdä oman päätöksensä ostoksen edullisuudesta.

Tässä on kaksi maailmanaikakelloa ranteeseen. Molemmat tekevät saman asian hieman eri tavoin. Kumpi näistä on edullinen, lankeaa jokaisen itse pääteltäväksi. Hassua muuten, että uudempi vaikuttaa aivan kamalan vanhentuneelta.

http://www.pocketcalculatorshow.com/graphics/timexlcdwt.jpg
http://www.antiquorum.com/ (Press center - Who's who of horology - kolmas sivu)

marco1
20.10.2006, 10.59
Kysyin 2.5v sitten 1.5" ohjainlaakerin perään Kingiltä. Lupasivat tehdä sen 'tulevaisuudessa'. Ei näy eikä kuulu.
2007 saattais ehkä tulla 1,5" o-laakeri, kertoo mtbr:ssä joku tuntematon nimimerkki joka oli kuullut huhun kaverin tuttavalta.

VesaP
20.10.2006, 11.00
2007 saattais ehkä tulla 1,5" o-laakeri, kertoo mtbr:ssä joku tuntematon nimimerkki joka oli kuullut huhun kaverin tuttavalta.

Eli tieto on siis 99% varmaa... :D

länsiväylä
20.10.2006, 19.41
Mäkin kyllä luin jostain että niiltä olisi tollanen laakeri tulossa. 100% varmuudella en mtbr:stä, koska sitä en lue. Nythän meillä on siis jo kaksi luotettavaa lähdettä..:D

Samu Ilonen
21.10.2006, 19.39
Kun Pentti ja Jorma saivat navan akselin kiinnityksen löysättyä ja vetivät akselia hieman auki, alkoi sisusta hohtaa outoa valoa. Lämmin ja onnellinen tunne täytti heidät ja kyyneleet valuivat raavaiden miesten poskilla. Kun loputkin vapaarattaan kauniisti koneistetuista hampaistoista oli näkyvilä, sydämet lauloivat kuorossa tuhansien enkelten kera, ja sitä miehet eivät kuunaan olleet kuulleet.

Juu, kaunihia ovat. Harmittaa vaan kun mulla on mustat ja nyt on muarissa kirjavammat värit...pitäiskö ostaa punaiset toisiksi.....

Shimaani
21.10.2006, 21.38
Ei ne kunkut joka paikassa kalliita ole, mä sain (ihq)pinkin kunkun 140 taalalla ja vielä tarran kaupan päälle. Nyt ku vielä keksis mihin noista runkoista sen leekerin laittais.... :)

Kunkku rulaa ja toimii, ei siihen muuta syytä tarvii.

JTG
21.10.2006, 22.29
onhan se nätti...ja riittävän leveä, kuva nääs.

http://si7.mtb-news.de/bikemarkt/data/36/6381Chris_King_Steelset-large.JPG

Shimaani
21.10.2006, 22.36
Ylläolevassa kuvassa on lievää phallistisuutta vaikka kulma onkin 2 x 45 astetta. :D Mikä malli tuo on kun nuo putket on noin piiitkät vai huijjaako mun brauseri?

Juha Jokila
21.10.2006, 22.38
onhan se nätti...ja riittävän leveä, kuva nääs.

Ai sun on vielä pöydällä. Mää prässäsin omani jo eilen. Yllättävän siististi upposivat tasatahtia. Pyörii t-o-d-e-l-l-a herkästi ja on tukeva.:cool:

Nyt on vaan se ongelma, että pitäisi keksiä joku toinenkin osa, jonka voisi päivittää saman väriseksi, että pysyy tasapainossa. Titaaniset Egg Beaterit?
Kullitetut Kingin navat olisi jo vähän liikaa, ehkä...

edit: Mutta noihan on jo ollutkin jossain rungossa. Lähtikö helposti irti?

marco1
22.10.2006, 18.05
Steelset vois olla erityisen viileä näky Intenssin "works"-pintakäsitellyssä rungossa.

Muuten olen mieltynyt kirkkaaseen alu-väriin CK:ssa, näyttää vaan hassulta joissain rungoissa.

Singer
22.10.2006, 19.45
Onhan CK:n laakerit kauniita ehkä, mutta sopiva sponsori puuttuu ja ei nuo vanhatkaan leekerit tunnu hajoavan.
Jos CK kerran on niin hyvä firma tekemään, niin luulisi pystyvän sitten laittamaan paremmaksi myös integroitujen ohjauslaakereiden puolella eikä vaan haukkuvan sitä ;)

Samu Ilonen
23.10.2006, 09.32
Ei paskasta saa gurmeeta vaikka mitä mausteita sekaan heittäisi.

Jos perusajatus on perseestä niin se siitä.

Jani Mahonen
23.10.2006, 10.53
Juu, kaunihia ovat. Harmittaa vaan kun mulla on mustat ja nyt on muarissa kirjavammat värit...pitäiskö ostaa punaiset toisiksi.....

Pinkit.

Samu Ilonen
23.10.2006, 23.08
Tuloo sit liikaa värejä. Rungossa on mustaa kuituhua, valkiaa ja punaasta.

Mut tähän filoon tuloo vain mustaa ja kultaa, ns. baaripyörä.

http://www.signature.fi/pimp.JPG

Ana75
24.10.2006, 08.08
Mut tähän filoon tuloo vain mustaa ja kultaa, ns. baaripyörä.

Aika kingi baaripyörä :D

Samu Ilonen
24.10.2006, 20.33
Juu, käppyräsarvet ettei kukaan varaasta.

jeppe
30.10.2006, 14.33
Se vaan sopii tuohon väliin.
http://www.vanillabicycles.com/bikes/commuter/bike_b/lrg/2.jpg

Janu
08.11.2006, 10.49
Mulla on täpärissä Cane Creekin joku integroitu malli ja maantiepyörässä Kuningasleekeri. Toiminassa ei oo mitään eroa, molemmat toimii just niinku pitää. Mitään mystisiä voimia eikä taikoja noiden kuninkaiden teossa harrasteta, siinä on ihan tavalliset laakerit ja laakerikupit. Ellen ihan väärin muista niin kaverini joka koneita ja leekereitä enemmänkin tuntee totesi Kuninkaan nähdessään kutakuinkin näin: "mikä tässä muka maksaa? noi laakerit saa lähimmästä laakerikaupasta muutamalla eurolla ja noissa kupeissakaan ei oo yhtää mitään ihmeellistä.".

Ne leekerit missä ne "laakerit" on semmoset peltirullat missä on jotain kuulia on kyllä jo silminnähdenkin kuraa verrattuna niihin missä on "oikeat" laakerit.

Voisinkin tehdä johtopäätöksen, että Kuningas on korkeintaan paremmin suojattu kuin jotkut muut jos kerran muut menee ajokelvottomaksi nopeammin. Tai sitten Kuningas on jo tehtaalla voideltu kunnolla ja hajoavia leekereitä ei ole voideltu edes asennusvaiheessa. Mä oon tunkenu rasvaa ohjausleekereihin asennuksen yhteydessä ja hyvin on toiminu jo vuosia se Cane Creek:n Moska Leekerikin(tm).

Lade
08.11.2006, 11.15
No mun ei integroitu oem Cane Creek on taas ollut sellainen kuraimuri että alta pois.. Vaikka putsaat ja laitat reilut vesivaseliinit, niin se on silti puolessa vuodessa täynnä kuraa ja ruostetta. Ja pyörä on ajojen välillä varastossa säilössä eikä rännin alla. Seuraavaks tulee kyllä joku muu laakeri.

marco1
08.11.2006, 11.27
Ellen ihan väärin muista niin kaverini joka koneita ja leekereitä enemmänkin tuntee totesi Kuninkaan nähdessään kutakuinkin näin: "mikä tässä muka maksaa? noi laakerit saa lähimmästä laakerikaupasta muutamalla eurolla ja noissa kupeissakaan ei oo yhtää mitään ihmeellistä.".

Voisko se kumminkaimanserkkutoveri näyttää mistä ne CK:n korvaavat laakerit löytää, ostaisin varaosiksi heti? Ei sillä että ne CK:n itse väsäämiksi väitetyt laakerit olisi jotenkin maailman kaikkia laakereita paremmat vaan kun koko paketin koko on arvattavasti erikoinen.
Ja ne on tiivistetty paremmin kuin useimmat muut härvelit.

fsol77m
08.11.2006, 13.49
en oo kumminkaima mikälie mut.... ->
Fsa xtreme cartridge 1 1/8" leekeri on skf 61807 sisähalk 35mm / ulkohalk 47mm / paksuus 7mm
kuvien yms mutu tietojen mukaan myös kingeissä on samat (itse en ole omistanut kingiä niin en voi olla 100% varma)
ainakin google löysi -> http://www.lonne.com/finsk/Laakerit.pdf putiikin jossa ko. laakeria myydään 41,30€ hinnalla/kpl

marco1
08.11.2006, 14.13
Fsa xtreme cartridge 1 1/8" leekeri on skf 61807 sisähalk 35mm / ulkohalk 47mm / paksuus 7mm
kuvien yms mutu tietojen mukaan myös kingeissä on samat (itse en ole omistanut kingiä niin en voi olla 100% varma)
ainakin google löysi -> http://www.lonne.com/finsk/Laakerit.pdf putiikin jossa ko. laakeria myydään 41,30€ hinnalla/kpl

Pitää tsekata jos jaksaa purkaa tuon CK:n mutta 41,30€/kpl on vähän viulusti enemmän kuin muutama euro, varsinkin sadan taalan osassa.
Olisko niin että osa tuumakokoisista laakereista on hiukkasen kalliita paikallisissa laakeriliikkeissä, fillarin koko laakerisarjasta (4 isoa, 4 pientä Enduromax -laakeria + puslat) maksoin 50$ + pp (från USA), yksi isoista meni rikki väärin asentaessa ja korvaava SKF maksaa jotain 20egen luokkaa kpl.

Janu
08.11.2006, 14.45
> marco1

Minen tiedä laakereista mitään, mutta kaverini (joka kirjoitetaan eritavalla kuin "kumminkaimanserkkutoveri", kuten ehkä tarkasti vertailemalla huomaat) tokaisusta ymmärsin, että ovat standardikamaa. Sen verran kuitenkin tiedän, että laakereissa on yleensä joku mallimerkintä jonka perusteella niitä voi käydä lähimmästä laakerikaupasta kyselemässä.

marco1
08.11.2006, 17.02
No mikäs taruolento se onkaan joka löytää tuotekoodia semmoisista esineistä joissa niitä ei ole? Kuten esimerkiksi tuosta tuosta CK:n laakerista? :rolleyes:
Kyllä laakereissa yleensä onkin koodit mutta tähän väitteeseen pitäisi saada selvyys: "noi laakerit saa lähimmästä laakerikaupasta muutamalla eurolla"
Mistä, mikä malli ja paljonko maksaa?

bbp
08.11.2006, 19.35
Kingin sivulta: "We manufacture each Chris King headset from materials and components evaluated precisely for use in our headsets. Each headset is developed with every attention to detail and each part of every headset is made by us. We even go so far as to make our own sealed, cartridge style bearings - a practice unheard of in the bike industry."

Eli ei niitä laakereita pitäisi mistään laakerikaupasta saada. Samoilla ulkomitoilla ja saman "näköisiä" voi löytyäkin.

Janu
08.11.2006, 22.30
No mikäs taruolento se onkaan joka löytää tuotekoodia semmoisista esineistä joissa niitä ei ole? Kuten esimerkiksi tuosta tuosta CK:n laakerista? :rolleyes:
Kyllä laakereissa yleensä onkin koodit mutta tähän väitteeseen pitäisi saada selvyys: "noi laakerit saa lähimmästä laakerikaupasta muutamalla eurolla"
Mistä, mikä malli ja paljonko maksaa?

No avaa se KuninGasleekerisi ja katso? Mistä minä tiedän mitä siellä lukee? Pitäisikö muistaa ulkoa vai pitäisikö mun purkaa pyörääni jotta voin sen sinulle kertoa?

Kun olet sen koodin katsonut OMASTA laakeristasi niin sitten vaan laakerikauppoihin yhteyttä niin ehkä asia selviää, eikö? Ko. reaaliolento joka aikaisemmin mainitsemani lauseen lausui EI tarkkemmin määritellyt MISTÄ ja MIHIN HINTAAN sen laakerin saa, muuten olisin sen jo toki kertonut.

Vai muistanko nyt ihan omiani ja KuninGas ihan oikeasti tunnetusti käyttää omatekoisia ja/tai merkitsemättömiä laakereita joita ei saa (melkein) mistään?

Jarski
08.11.2006, 22.42
Vai muistanko nyt ihan omiani ja KuninGas ihan oikeasti tunnetusti käyttää omatekoisia ja/tai merkitsemättömiä laakereita joita ei saa (melkein) mistään?
No tästähän tässä nyt nimenomaan on kysymys.

Jani Mahonen
08.11.2006, 22.49
..ja luulenpa että jos ne ei tee niitä itse kuten väittävät, niin ameriiikanmarkkinoilla joku olisi jo häkkeröinyt selville mitä alihankkijaa / hankintakanavaa / toisen valmistajan laakeria chrisking käyttää. Ja siitähän se poru syntyisi kun laki-istuntojen luvatussa maassa menee valmistaja julkisesti väittämään tuotteestaan jotain muuta kuin mitä se oikeasti on. Tähän se ei-provosoiva hymiö.

Slightly offtopic, mutta löysin jotain muuta, mihin voi tuhlata taas rahansa kunhan pyörä on asianmukaisesti laakeroitu:

http://www.chrisking.com/store/shakers/shaker_images/350w/SNPpairC.jpg

:D

http://www.chrisking.com/store/shakers/index.html

jeppe
09.11.2006, 00.54
Kingin sivulta: "We manufacture each Chris King headset from materials and components evaluated precisely for use in our headsets. Each headset is developed with every attention to detail and each part of every headset is made by us. We even go so far as to make our own sealed, cartridge style bearings - a practice unheard of in the bike industry."

Eli ei niitä laakereita pitäisi mistään laakerikaupasta saada. Samoilla ulkomitoilla ja saman "näköisiä" voi löytyäkin.

Juuri näin. Kaksi samannäköistä laakeria voivat olla täysin erilaiset. Toinen voi olla teetetty halvalla ja älyttömillä toleransseilla, ja toinen taas vimpan päälle handmade ja toleranssit aivan eri luokkaa. Tällöin tulee priimakamaa, eikä maanantaikappaleita. Näin voidaan myös tehdä osista parempia, koska voidaan luottaa siihen että osat ovat sellaisia kuin niiden pitääkin.

Sama juttu elektroniikassa. Halpa tuote, jonka komponenteissa vaikkapa 2% toleranssit voi johtaa tuotannossa vaikkapa 1% ei-toimiviin tuotteisiin. Lopuista 99 %:sta kenties 97% ei toimi aivan niinkuin pitää. Lopussa 2%:ssa kaikkien komponenttien arvot ovat sattumalta osuneet kohdalleen.
Vastaavasti tuote voidaan tehdä 0% toleransseilla, jolloin komponentit on tarkkuuskomponentteja ja 100% tuotteista toimii juuri niinkuin pitääkin. Hinta on vain kalliimpi.
Tuotteet näyttävät ulospäin varsin samalta, mutta toiminta erilaista....ainakin ajan myötä.

...Haluaa Pretty and Strongit.

Mistä tulikin mieleen tämän vuoden MTB HoF naama: CK (http://www.mtnbikehalloffame.com/inductees.cfm?page=99&mID=178)

itu
09.11.2006, 15.49
Tien Hsin Industries (tai FSA) kertoo jotain laakereista ja leekereistä, jos joku tahtoo lukea.
http://www.fullspeedahead.com/downloads/headsetbook.pdf

itu
09.11.2006, 16.01
Sama juttu elektroniikassa. Halpa tuote, jonka komponenteissa vaikkapa 2% toleranssit voi johtaa tuotannossa vaikkapa 1% ei-toimiviin tuotteisiin. Lopuista 99 %:sta kenties 97% ei toimi aivan niinkuin pitää. Lopussa 2%:ssa kaikkien komponenttien arvot ovat sattumalta osuneet kohdalleen.
Vastaavasti tuote voidaan tehdä 0% toleransseilla, jolloin komponentit on tarkkuuskomponentteja ja 100% tuotteista toimii juuri niinkuin pitääkin. Hinta on vain kalliimpi.
Tuotteet näyttävät ulospäin varsin samalta, mutta toiminta erilaista....ainakin ajan myötä.
No tuo 2 % on jo varsin tarkkaa kamaa, kun aiemmin lankakomponentteja sai vaikka 10 ja 20 % toleransseilla. Palakomponentit ovat sen verran tasalaatuisia, että väittäisin ladonnan ja inhimillisyyden (Oho, jäi osa lataamatta koneeseen!) olevan paaaljon merkittävämpiä virheitten aiheuttajia. Tätä kautta tarkistukset jäävät vähemmälle ja laatu laskee, siis markkinoille päästetään kuraa.

Vilhelm V
09.11.2006, 23.28
Tien Hsin Industries (tai FSA) kertoo jotain laakereista ja leekereistä, jos joku tahtoo lukea.

Huoh, melkoinen opus. Kaikkea sitä onkin.

Juha Jokila
10.11.2006, 00.24
Joo on hyvä pruju. Kattokaa niiden kuulien kokoja ja tukipintojen kulmia. Ei ole vaikea päätellä miksi sika-leekeri kestää ja kestää.

fsol77m
10.11.2006, 00.50
Joo on hyvä pruju. Kattokaa niiden kuulien kokoja ja tukipintojen kulmia. Ei ole vaikea päätellä miksi sika-leekeri kestää ja kestää.
öh... noin puolet ton luettelon laakereista on angular contact laakereilla yms neula laakereillla joten eipäs taas yleistetä miksi kinky kestää ja miksi muut ei...
ite ainakin luotan 200% enemmän laakeriin jonka tiedän olevan standardi osa ja jonka saa myös tarvittaessa irto-osana kaupasta.. eikä mikään epästandardi jonka joku on itse väsännyt jossakin...
jenkkiläisten laatua näen muutenkin joka päivä työssäni ja eipä voi kehua made in usa laatua...
kinky taas ei sano laakerinsa mallia/kokoa yms tietoja.. ja vaihdettavuus on olematonta...
mutta kukin tavallaan...

Juha Jokila
10.11.2006, 01.16
kinky taas ei sano laakerinsa mallia/kokoa yms tietoja.. ja vaihdettavuus on olematonta...
mutta kukin tavallaan...
ääliö

Kokonaisen ohjauslaakerin alkuperäinen idea oli tehdä pyörän runkoon prässättävät irtokupit ja kuulat väliin. Kun laakeri meni rikki, niin kupit irti rungosta ja uutta tilalle. Omituista on tämä nykyinen tyyli, että kuoren sisälle laitetaan toiset kuoret ja helvetin pienet kuulat. Toiseksi konelaakerit maksaa enimmän osan ohjauslaakerissa, joten niiden vaihtaminen ei ole taloudellisestikkaan kovin järkevää. Kolmanneksi Kingiin ei tarvitse koskaan vaihtaa laakereita, ne kuulemma kestää niin hyvin.

Syy konelaakereiden käyttämiseen lienee valmistus- ja taloudellisuustekninen. Katos kallis ja monimutkainen myy hyvin.

fsol77m
10.11.2006, 01.41
ääliö
Kokonaisen ohjauslaakerin alkuperäinen idea oli tehdä pyörän runkoon prässättävät irtokupit ja kuulat väliin. Kun laakeri meni rikki, niin kupit irti rungosta ja uutta tilalle. Omituista on tämä nykyinen tyyli, että kuoren sisälle laitetaan toiset kuoret ja helvetin pienet kuulat. Toiseksi konelaakerit maksaa enimmän osan ohjauslaakerissa, joten niiden vaihtaminen ei ole taloudellisestikkaan kovin järkevää. Kolmanneksi Kingiin ei tarvitse koskaan vaihtaa laakereita, ne kuulemma kestää niin hyvin.
Syy konelaakereiden käyttämiseen lienee valmistus- ja taloudellisuustekninen. Katos kallis ja monimutkainen myy hyvin.

öh... eikös kinkyssäkin ole juurikin ne samat tehdas laakerit [http://www.chrisking.com/pdfs/NoThreadSet.pdf] mutta vain "luultavasti" ck:n oma valmisteena... eli myös niissä on se sama ongelma että kupit jäävät ja laakerit menevät vaihtoon ja kinkyihinhän ei saa edes vara laakereita toisin kun useimpiin muihin... (vaikka se kestäisikin sen miljardivuotta tms)

jeppe
10.11.2006, 02.09
Tässä on nyt sama juttu kun videotykeissä. Käytät tykkiä muutaman vuoden ja sitten pamahtaa lamppu. Lamppu maksaa lähes saman verran kuin uusi (eli omaa tykkiä pari vuotta uudempi) tykki. Kannattaako vaihtaa? Ei.
CK:ssä sama juttu, mutta laakeri kestää paljon, paljon pidempään. Kun tulee aika vaihtaa laakeri, ei siinä ole enää mitään järkeä, kun lähes samaan hintaan saisi kokonaan uuden laakerin.

EDIT: jotain kertoo CK:n ilmoittava huoltoväli kuivalla ilmastolla: 5 vuotta...useimmat laakerit eivät kestäisi edes ensihuoltoon tuollaisilla väleillä...

Onko tässä topicissa ollut yhtä ainutta mainintaa CK:n laakerien vioista/ongelmista/loppuunkulumisesta?

marco1
10.11.2006, 11.31
Eilen kaivelin esille vaihtolaakerin hintoja CK:lle, yksi hinta löytyi jostain brittikaupasta (http://www.rutlandcycling.com/ProductDetails/mcs/productID/1605/groupID/8/categoryID/63/v/45355560-b712-4ead-a51b-5fcb2239d323)ja se oli 19,99£.
Nyt heittää itselläni iso pyörä mutta CK:n ohjeissa taitaa lukea että pitää lähettää kupit niille laakereiden vaihtoa varten mutta muistelen kyllä irrottaneeni laakerit putsausta varten edellisestä fillarista...

tomibert
10.11.2006, 19.14
Eilen kaivelin esille vaihtolaakerin hintoja CK:lle, yksi hinta löytyi jostain brittikaupasta (http://www.rutlandcycling.com/ProductDetails/mcs/productID/1605/groupID/8/categoryID/63/v/45355560-b712-4ead-a51b-5fcb2239d323)ja se oli 19,99£.
Taitaa kuva vähän hämätä tässä, tai sitten tuotteen kuvaus on sekava. Selityksessä puhutaan o-renkaasta, joten kyseessä taitaa olla Kingin termeillä "bearing cap". Kingin laakereihin ei kuulu o-rengasta. ks. http://www.chrisking.com/parts/bearingcaps.html

Nyt heittää itselläni iso pyörä mutta CK:n ohjeissa taitaa lukea että pitää lähettää kupit niille laakereiden vaihtoa varten mutta muistelen kyllä irrottaneeni laakerit putsausta varten edellisestä fillarista...
Irrotit laakerit kuppeineen fillarista, vai laakerit kupeistaan? http://www.chrisking.com/tech/tech_headsets.html kertoo, että laakerien vaihtoa varten kupit pitäisi lähettää Kingille. En ihan äkkiä edes keksi, miten ja miksi kukaan yrittäisi vaihtaa noita laakereita kotonaan, kun 1) ei ole sopivia työkaluja, 2) vaihtolaakereita ei saa irrallaan mistään (paitsi toisesta kuninkaasta purkamalla) ja 3) niitä nyt vaan ei tarvitse vaihtaa, ikinä :)

Tässä keskustelussa on päädytty useisiin erittäin hämmentäviin ja huvittaviin väitteisiin, kuten esimerkiksi:
- Kingiin saa korvaavia laakereita "lähikaupan hyllyltä"
- Kingin ohjauslaakerin laakereita on tarpeen vaihtaa

Odotan mielenkiinnolla seuraavaa suurta itämaan tietäjää ilahduttamaan meitä veikeillä väitteillään ;)

Tomi

tomibert
10.11.2006, 19.19
Onnea matkaan mutuilun kanssa. Juuri tuossa mittailin, ja 1 1/8" NoThreadsetissä laakerien sisähalkaisija on noin 30mm ulkohalkaisijan ollessa 41mm luokkaa (tavallisella työntömitalla mitattuna). Nyt voit siis olla varma, että tuon mittainen skf:n laakeri ei Kingiin mene - ei edes isoa vasaraa käyttäen. ;)
- Tomi

OJ
10.11.2006, 19.42
Onnea matkaan mutuilun kanssa. Juuri tuossa mittailin, ja 1 1/8" NoThreadsetissä laakerien sisähalkaisija on noin 30mm ulkohalkaisijan ollessa 41mm luokkaa (tavallisella työntömitalla mitattuna). Nyt voit siis olla varma, että tuon mittainen skf:n laakeri ei Kingiin mene - ei edes isoa vasaraa käyttäen. ;)
- Tomi
Minä en ole Kingin laakeria juurikaan hipelöinyt, eli onko alalaakeri saman kokoinen? Yritän vaan hahmottaa, että miten alalaakeri istuu yhteen n. 30mm haarukan kaulaputken alapään kanssa, eli tuleeko se laakeri suoraan kaulaputkea vasten?

Singer
10.11.2006, 21.09
En ihan äkkiä edes keksi, miten ja miksi kukaan yrittäisi vaihtaa noita laakereita kotonaan, kun 1) ei ole sopivia työkaluja, 2) vaihtolaakereita ei saa irrallaan mistään (paitsi toisesta kuninkaasta purkamalla) ja 3) niitä nyt vaan ei tarvitse vaihtaa, ikinä :)

Odotan mielenkiinnolla seuraavaa suurta itämaan tietäjää ilahduttamaan meitä veikeillä väitteillään ;)

Tomi
Tuosta päätellen sitten joku CK-fani voi todistaa ohjainlaakerin kestävyyden antamalla sen kestävyystestiin fixiini ja jos se on kunnossa vielä vaikka vuoden päästä, niin ostan sen pois (koska sehän ei hajoa, niin ei pitäisi olla stressiä ;) ). Eihän tule "sikaa" säkissä hankittua :p

marco1
10.11.2006, 23.21
Taitaa kuva vähän hämätä tässä, tai sitten tuotteen kuvaus on sekava. Selityksessä puhutaan o-renkaasta, joten kyseessä taitaa olla Kingin termeillä "bearing cap". Kingin laakereihin ei kuulu o-rengasta. ks. http://www.chrisking.com/parts/bearingcaps.html
Mjoo, taisin katsoa pelkästään kuvaa ja ainoa o-rengas lienee tuon ylemmän capin sisällä. Tuhkaa päälle, olen erehtynyt.

Irrotit laakerit kuppeineen fillarista, vai laakerit kupeistaan?
Mielestäni laakerit oli irti kupeista kun tutkailin niitä tiivisteitä mutta sieniä on syöty riittävästi ennen ja jälkeen ja aikaakin on kulunut reilu kolme vuotta. Tuossahan tuo uusin olisi metrin päässä tarkistettavana mutta..
edit: nyt se on purettu ja huollettu, laakerit on tosi tiukassa kupeissa enkä nyt alkanut takomaan niitä irti. Jonkin verran oli rasvat mustuneet laakereiden sisällä, tätä fillaria on jkv. kuljeteltu peräkoukussa sateella ja paisteella.

marco1
10.11.2006, 23.26
Perjantai-illan ratoksi voin vielä sanoa että ko. laakeri on minusta hieman ylihintainen, väreistä en tykkää kuin kiiltävästä, en usko että ne tekee itse laakerinsa, se vihreys valmistuksessa on sikäläisten lakien sanelemaa muutenkin ja että kaiken järjen mukaan parempiakin laakereita pitäisi olla tarjolla kun tuo on ollut pauttiarallaa 30v myynnissä.

länsiväylä
11.11.2006, 11.50
Selvä provo! :D

Mä en osaa legendaarisesta laadusta mitään sanoa, kun mulla on vasta vuoden ollut ajossa Kunku. Siinäkin ajassa on joitakin mennyt paskaksi. Jos se on hyvässä kuosissa vielä kolmen vuoden jälkeen, niin sitten alan pitämään järkevänä ostoksena.

Suojaus on kyllä hyvä. Paskaa siitä ei juurikaan löydy, kun avaa.

Jani Mahonen
14.11.2006, 10.24
Hi all you at CK,

I am from Finland, Europe and we're having a very interesting conversation going on about Chris King in our most popular cycling-related web forum. As I have not found anywhere else an answer, I'll just ask from you guys and if you are willing to answer, I could forward your post to finnish cyclers.

The thing began when somebody posted a thread about why CK headsets cost so much. Well, the price thing is now (more or less) handled thoroughly but another issue has come up: the bearing itself. Some people just don't believe that you do the bearings yourself and claim that maybe you just remove the markings of an industrial-made standard bearings and use the same (standard) bearings as other makers do.

And of course, their claim is what made me angry (at them). And curious.

Question: do you manufacture the bearings, do you buy them from contractor or do you manufacture them yourselves? Are the bearing tolerances different from "industrial" standard bearings (the ones that you can get when you go to local bearing-shop and buy them from there with 10-20 bucks)?

Regards,

Jani Mähönen
Finland

Hello Jani,

We produce all of our bearing assemblies here in our Portland, Oregon factory. The bearing assemblies are all angular contact bearings which are produced from surgical grade stainless steel. Each bearing is produced to conform to a precise press fit in either the hub shell or headset cup and the angle of contact between the balls and races is tailored to its location in the assembly. You can read more about the production process on our web site at, http://www.chrisking.com/pucks/index.html. Let us know if you have any other questions. Thank you and have a good day.

Adrian Knapp
Tech Warranty
King Cycle Group

TJ
14.11.2006, 10.39
Pääsisköhän noille töihin...:D

-hz-
14.11.2006, 12.12
Pääsisköhän noille töihin...:DHavitteletko henkilökunta-alennuksia? :D

fsol77m
14.11.2006, 18.44
enpä silti edelleenkään luota firmaan joka tekee itse jonkun ei-standardin mukaan laakereitaan ja vain perus ruostumattomista kuulista...
ja sähköposti vastaus on sitä normaalia mambojambo soopaa että "kyllä ME teemme sitä ja tätä ja huippulaadulla"
(ja tänäänkin taas töisssä sain olla korjaamassa jenkkiläisten "muka" parempaa laatua... huonompaa se on kuin taiwaniliaisten)
vikahan on perinpohjin siinä että kaikki haluaa perustella "omaa parempaa laakeriaan" niin että se on parempi ja kestävämpi kuin xx koska sehän on oma ja omaa laakeriahan ei haukuta... ja varsinkaan jos se maksaa enemmän kuin normi laakerit... =)
haluaisinkin nähdä nimenomaan ne kinkyn rikottaneet täällä kommentoimassa mutta eihän sellaisia tule kun halutaan vain niellä oma "tappio" kun menee uskomaan muitten hölynpölyä ja laittaa rahaakin monta euroa siihen =)

Iisiraireri
14.11.2006, 19.05
Meitsin Mutu-tuntuma vihjaa, että tän säikeen lopussa on focusoitu väärään suuntaan. Ohjauslaakerikäytössä itse laakerit on toisarvoisia ja avainasemassa on konstruktion moskansuojausominaisuudet, etenkin pyörissä ilman täyspitkää lokasuojaa. Ne valmistajat, jotka saavat pidettyä laakeriosat parhaiten puhtaana ovat onnistuneet luomaan hyvän ohjauslaakerin. CK on ilmeisesti yksi, mutta en suostu uskomaan, että se on ainoa.

TJ
14.11.2006, 19.09
Havitteletko henkilökunta-alennuksia? :DNo siellähän luki, että niilllä on henkilökunnalle miljuunalaatikko, josta hlökunta saa pieniä osia omaan käyttöön ottaa... Eikös se ohjainlaakeri ole pikkuosa?:seko::D

TJ
14.11.2006, 19.11
Meitsin Mutu-tuntuma vihjaa, että tän säikeen lopussa on focusoitu väärään suuntaan. Ohjauslaakerikäytössä itse laakerit on toisarvoisia ja avainasemassa on konstruktion moskansuojausominaisuudet, etenkin pyörissä ilman täyspitkää lokasuojaa. Ne valmistajat, jotka saavat pidettyä laakeriosat parhaiten puhtaana ovat onnistuneet luomaan hyvän ohjauslaakerin. CK on ilmeisesti yksi, mutta en suostu uskomaan, että se on ainoa.Mutu-fiilis on varmaan aika oikeassa. Toinen tärkeä asia on se, että laakerit on tehty tarkkaan sopimaan sinne laakeripesään ilman mitään ylimääräisiä klappeja. Jos siinä onnistutaan yhdessä puhtaanapidon kanssa, ollaan onnistuttu luomaan tuossa käytössä lähes ikuinen laakeri.

-hz-
15.11.2006, 08.02
No siellähän luki, että niilllä on henkilökunnalle miljuunalaatikko, josta hlökunta saa pieniä osia omaan käyttöön ottaa... Eikös se ohjainlaakeri ole pikkuosa?:seko::DJuu... Onhan se.. :rolleyes: Vai sellaista siinä oli takana. Itse en seurannut tuota Siivoojan linkkiä, niin olin tuosta miljoonalaatikosta autuaan tietämätön.

jeppe
15.11.2006, 12.15
Mutu-fiilis on varmaan aika oikeassa. Toinen tärkeä asia on se, että laakerit on tehty tarkkaan sopimaan sinne laakeripesään ilman mitään ylimääräisiä klappeja. Jos siinä onnistutaan yhdessä puhtaanapidon kanssa, ollaan onnistuttu luomaan tuossa käytössä lähes ikuinen laakeri.

Kun laakeri tehdään tarpeeksi tarkasti, siitä saadaan tehtyä tiiviimpi jo itsessäänkin. Jos tuotannon toleranssit (esim osien halkaisijoiden suhteen) ovat pienet, voidaan kaikkia rakoja pienentää. Silloin ei sonta pääse laakerin sisään niin helposti.

Antti Kuitto
15.11.2006, 12.32
Ihme vouhotusta kyllä taas...yksinkertaisesti Kingin laakerit nyt vaan kestää ja toimii ongelmitta, maksaa vaan vähän normaalia peruslaakeria enemmän. Ja kun miettii että ei ole tarvinnut ohjainlaakereita huoltaa ollenkaan viimeisen 7-8 vuoden aikana, niin ei toi satku tai pari ole olleskaan paha hinta. ;)

Mika Nieminen
15.11.2006, 17.20
enpä silti edelleenkään luota firmaan joka tekee itse jonkun ei-standardin mukaan laakereitaan ja vain perus ruostumattomista kuulista...
ja sähköposti vastaus on sitä normaalia mambojambo soopaa että "kyllä ME teemme sitä ja tätä ja huippulaadulla"
(ja tänäänkin taas töisssä sain olla korjaamassa jenkkiläisten "muka" parempaa laatua... huonompaa se on kuin taiwaniliaisten)
vikahan on perinpohjin siinä että kaikki haluaa perustella "omaa parempaa laakeriaan" niin että se on parempi ja kestävämpi kuin xx koska sehän on oma ja omaa laakeriahan ei haukuta... ja varsinkaan jos se maksaa enemmän kuin normi laakerit... =)
haluaisinkin nähdä nimenomaan ne kinkyn rikottaneet täällä kommentoimassa mutta eihän sellaisia tule kun halutaan vain niellä oma "tappio" kun menee uskomaan muitten hölynpölyä ja laittaa rahaakin monta euroa siihen =)Kyseessä on selvästi salaliitto jossa kunkun valmistaja on yhdessä leekerin ostaneiden kanssa liittoutunut sinua vastaan. Onneksi sinä ainoana tiedät karun totuuden, FSA on vähintään yhtä hyvä kuin King. http://www.vvdrienerlo.nl/smileys/25.gif

fsol77m
15.11.2006, 21.29
"jonkun täytyy näyttää tietä, jottei lampaat harhautuisi"
t: oppositio =D

Petteri Ellilä
17.11.2006, 21.48
Menee vähän ohi mutta purkasin tuossa juuri keulan jossa on Recordin 1" laakeri. Tuntuihan se vähän pykäläiseltä mutta kauhistus; vaihto on edessä alapään kupin ja laakerikehän osalta. Jo uudesta saakka olen ollut havaisevinani että sadekelillä sitä skeidaa menee laakerin sisälle väistämättä, olen vain pruutannut pistoolilla vanhat vaseliinit ulos ja uudet sisään. Campan manuskoihin verrattuna kaikki näyttäis olevan oikein paikoillaan mutta näin se vain on. Aiemmassa filossa oli vastaava Choruksen laakeri, joka oli kyllä aikuisten oikeesti huoltovapaa mutta mikä se tässä tapauksessa mättää ?

Hjälp.

-c-

Samu Ilonen
17.11.2006, 22.04
Onhan rungon piät suorat? Mulla on sit 1" kingejä...

kanttiinin tollo
17.11.2006, 22.15
Tuota Kinkyä tossa pöydällä kattellu ja ihmetelly. Kestääkö se alalaakeri muka oikeasti, siis ihan aikuisten oikeasti suomalaisen talven tuomat tiesuolamuhjuajelut? Olis varmaankin ainoa maailmassa joka kestää. Toihan imee ne suolalitkut ihan tasan sisäänsä, ei toi laakerkupin ja crown racen(juu en osaa suomea) sauma niin tiivis ole. Ja kun se leeger itsessään ei omaa ei-metallista pölysuojaa niin eikö se muka kärsi korroosiosta? Hä? Kunhan olen epäuskoinen..

Petteri Ellilä
17.11.2006, 22.22
Onhan rungon piät suorat? Mulla on sit 1" kingejä...
Mulla ei kompetenssi riitä tota toteamaan enkä ihmettelis vaikka asennus olis päin persiaa = siis en ole ite asentanut. Olettaisin rungon olevan kuitenkin kondiksessa. Nyt se on kuitenkin myöhäistä itkeä...

fsol77m
18.11.2006, 00.52
hassua... löysimpä juurikin FSA:n laakerin mallia internal 1 1/8 Orbit ZR
jossa on Chris Kingin laakerit , cane creekin teräskuppi mallilla (eivätkä ole angular contact niinkuin ck väittää kaikkien laakereidensa olevan vaan perus konelaakerit mallia 874S)
->
sivu 23 dokumentin mukaan mutta acrobaatin mukaan sivu 27

chris kingin laakeri on siis vissiin tämä ->>
http://www.qm365.com/chakanchapin.aspx?page=%B2%FA%C6%B7%BF%E2&cpid=4753 =D

Samu Ilonen
18.11.2006, 02.19
hassua... löysimpä juurikin FSA:n laakerin mallia internal 1 1/8 Orbit ZR
jossa on Chris Kingin laakerit , cane creekin teräskuppi mallilla (eivätkä ole angular contact niinkuin ck väittää kaikkien laakereidensa olevan vaan perus konelaakerit mallia 874S)ukaan mutta acrobaatin mukaan sivu 27

Voi jumalauta, toi on taas ihan moskaa. "Chris King TYPE bearings"..."Only 50$, only for you, only today..." se porukka on ihan perseestä.

Taas joku perkeleen vinosilmä on nähnyt CK leekeristä kuvan ja "Ahaa, noi on samoja...".

Siksi Eurobikessä ei saanut kuvata kaikilla osastoilla kun vinosilmäkkäät kuvasi kaiken ja sit "vastavia" tuli seuraavan vuoden messuille ja todellakin "Form Over Function" malleina mikä ei TODELLAKAAN paranna TOIMIVIEN ALKUPERÄISTEN tuotteiden myyntiä.

fsol77m
18.11.2006, 04.21
joopa joops :D

Puavo
18.11.2006, 05.07
Älkää huolehtiko, ihan eurooppalaisetkin on kyseenalaistaneet jopa samun rungonmitoituksen.:eek: Tiedä mitä sitten aasiassa keksivät.

marco1
18.11.2006, 11.43
On siinä CK:ssa vielä vähän kehiteltävää, oli jotain ongelmia Ameriikan sedillä pitkäjoustoisten single-crown keulojen kanssa, tuo top cap pääsee vähän elämään tuon tiivistävän o-renkaan kantamisen vuoksi ja aiheuttaa narinoita.
Pieni ongelma ja korjaantunee jäykemmällä keulan ohjainputkella tai tuon hatun virittelyllä.

Petteri Ellilä
18.11.2006, 17.25
Mulla on sit 1" kingejä...
Lue yv.

Samu Ilonen
18.11.2006, 18.10
On siinä CK:ssa vielä vähän kehiteltävää, oli jotain ongelmia Ameriikan sedillä pitkäjoustoisten single-crown keulojen kanssa, tuo top cap pääsee vähän elämään tuon tiivistävän o-renkaan kantamisen vuoksi ja aiheuttaa narinoita.

Tai asennusohjeen lukemisella. Siähän tuloo se muovinen simmi tuota varten. Mutten ole ikuna sitä käyttänyt...

Shimaani
18.11.2006, 19.26
Ai se muovirinkula ei olekkaan mikään kuljetussuoja :o

Antti Kuitto
18.11.2006, 23.41
Myykääs joku mulle semmonen muovirinkula, kun oon ostanut jokaisen kuninkaani käytettynä niin mukana ei oo semmosta tullut... :)

Iisiraireri
30.11.2006, 00.30
No nythän tuo totuus oli jo painetussa sanassakin;
Kings are for Queens!

kanttiinin tollo
30.11.2006, 20.32
Myykääs joku mulle semmonen muovirinkula, kun oon ostanut jokaisen kuninkaani käytettynä niin mukana ei oo semmosta tullut... :)

Joo, mie voisin myydä kun en tykkää sen ulkonäöstä. Kun se kerran on Chris Kingin ihan itsensä omin käsin valmistama.. olisko joku 25 egee käypä hinta? :D

jeppe
01.12.2006, 01.07
No nythän tuo totuus oli jo painetussa sanassakin;
Kings are for Queens!

120 point engagement saisi kyllä leveän hymyn mun naamalle. :D

Juha Jokila
12.12.2006, 20.32
http://kotisivu.dnainternet.net/jokilat/kuvia/helius/suckmyking.jpg

kribe
12.12.2006, 20.53
Itellä oli tarkoitus kingin karvalakkimalli ostaa, mutta päädyinkin diabolukseen.

Laakereilla 5v takuu ja muilla osilla elinikäinen. Omasta mielestä aika hyvä takuu laakerille. Taisin maksaa about 85€. 85€/5v ei oo paha. Melkeempä halvemmaks tulee pidemmänpäälle kun halppislaakerit.

A.M.®
12.12.2006, 21.04
Kas kun Kingillä eivät ole lähteneet tekemään integroituja tai semi-integroituja ohjainleekereitä? Mikähän siihen on syynä? Leekerikupit jää piiloon eikä jää mainostilaa logolle :D

Nythän markkinat suosivat integroituja malleja ja klassiset irtokuppileekerit alkavat olla katoavaa kansanperinnettä.

Sen verran tutkin Kingin FAQ osastoa ja sieltä ilmeni heillä olevan työn alla bottom bracket kuitenkin :)

Jarski
12.12.2006, 21.08
Eivätkä osaa tehdä takanapaa Campan pakalle.

A.M.®
12.12.2006, 21.10
Eivätkä osaa tehdä takanapaa Campan pakalle.

Luulisi niillekin olevan markkinoita :seko:

länsiväylä
12.12.2006, 21.58
Siellä Kingin sivuillahan pitkällisesti perustellaan, mikä integroiduissa mättää. Pääasiassa varmaan just se, että se on piilossa. Vaikeampi myydä hienoja adonisoituja laakereita.

Onko ihmisillä muuten jo niitä pilalle menneitä, emäputkesta väljistyneitä integroitu-laakerisia runkoja, joista tuomiopäivän profeetat paasasi taannoin..?

Jarski
12.12.2006, 22.07
Onko ihmisillä muuten jo niitä pilalle menneitä, emäputkesta väljistyneitä integroitu-laakerisia runkoja, joista tuomiopäivän profeetat paasasi taannoin..?
Heh, joo. Aikamoisia uhkakuvia silloin 5-6 vuotta sitten maalailtiin ja usein maalailijat viittaavat tuohon Kingin artikkeliin. Enpä ole kuullut yhdestäkään integroidun leekerin hajoittamasta rungosta.

tya
12.12.2006, 23.01
No niitä integroituja, joissa laakerikuppi oli irroittamattomissa oleva osa runkoa, ei onneksi paljon tehty. Schwinneissähän niitä oli. Nämä yleisesti käyttöön otetut puoli-integroidut, joissa kupit menevät emäputken sisään, ovatkin ihan ok.

Matti Pesonen
12.12.2006, 23.50
En nyt jaksanut Kingin selostuksia lähteä lukemaan, mutta muistan siellä joskus jo vuosia sitten lukeneen jotensakin niin, että integroidut ovat saatanasta ja internal (semi-integroidut) ovat ihan ok, mutta älä silti koskaan edes ilmaiseksi käytä niitä, koska me emme niitä valmista. Minulla on molemmat.

A.M.®
12.12.2006, 23.53
Niin minullakin, Kingin lisäksi :D

Matti Pesonen
12.12.2006, 23.59
Hö. Helevata. On mulla Steelsettiki. Pääseekö kerhoon?

Turboankka
13.12.2006, 03.09
Mä en kyllä usko että king saa ikinä sitä keskiölaakeriaan ulos. Kai ne on melkein viime vuostuhannelta sitä arponu..

Juha Jokila
13.12.2006, 03.13
Hö. Helevata. On mulla Steelsettiki. Pääseekö kerhoon?
Ei oo valtaa, vasta yksi rautakunkku. Laitanpa minäkin anomuksen vetämään:

Juha Jokila..........................................An omus
Mynämäki.......................................... 13.12.2006
SUOMI

Arvoisa Kunigasleekereiden Ylin Käskynhaltija,

pyydän teitä nöyrästi ottamaan minut, vaivaisen yhden Kunkun omistajan, huomioon valitessanne uusia jäseniä kerhoonne.

Olen ansiokkaasti itse prässänyt Chris King™ Steelset™ a-headset tyyppisen ohjainlaakerin Saksalaiseen keskihintaiseen alumiinirunkoon. Asennus vaikuttaa onnistuneelta ja olen vakuuttunut Kunkun tuovan ikuisesti herkkää ja välyksetöntä toimintaa.

Olen halukas jatkossa hankkimaan Kunkun tuotteita lisää hinnasta piittaamatta ja melua uhmaten.

Kauan eläköön Musta Kunkku ja 72 point engagement RingDrive™ !

Kunnioittavasti teidän,

Juha Jokila

.

Aficionado
13.12.2006, 05.40
Ompas siinä Juhan 'Kunkku' saanut "arvoistansa" seuraa :D
Goodridgeä, Thompsonia, eikä taida keulakaan vipstaakeista
päätellen olla ihan halpasarjalainen ?
Kai ne pultitkin on titaania.:rolleyes:
Tyylikkään näköinen paketti.

Samu Ilonen
13.12.2006, 11.05
Määkin jouduin ostaan tälläsen kun en jaksanut kötöstellä maa. Idea oli kyllä purkaa yksi ylimääräinen punainen 1.1/8" King ja ottaa siitä, race,leekerit ja yläkansi ja sit sorvitella kupit jotka sopisi Scaleen. Mutta koska nyt ei kerkeä niin ostin punaisen tälläsen ja sen rikoksen vastaan Kuningaskuntaa vastaa joudun elämään:

https://www.starbike.com/images/tune/bubu_blau.jpg

A.M.®
13.12.2006, 14.23
Jokilan anomus pitää kääntää englanniksi ja lähettää Krisulle :D

Juha Jokila
13.12.2006, 14.58
Jokilan anomus pitää kääntää englanniksi ja lähettää Krisulle :D
Ole hyvä vaan, ei näitä suurimpia kunnianosoituksia yleensäkkään myönnetä henkilön omasta aloitteesta. Jos suosittelijana on Mustan Kunkun täydentäminen polkupyöräksi instituutin rehtori, niin ainakin anomus otettaisiin vastaan Purppurakunkun kansliaan. Vielä kun Kunkku kuituisessa kaljapyörässä OYj:n pääjohtaja puoltaa, niin käsittely voisi onnistua ensi vuoden aikana. Kiitos.

Matti Pesonen
13.12.2006, 16.12
Tuostahan se lähtee (humanistit korjatkoon suurimmat viat). Tuleeko muita samaan käsittelyyn, vai laitetaanko yksinään? :D

Juha Jokila..........................................Ap plication
Mynämäki.......................................... 13.12.2006
FINLAND

Dear Great Supremacy of King Headset Grandmasters Lodge

I sincerely request your highness to count me, the owner of one miserable King, when choosing fresh memembers in your circle.

I praiseworthly have pressed Chris King™ Steelset™ a-headset on my middle-priced German aluminium frame. The assembly seems to be feasible and I am assured, that King headset will provide responsive and playless functioning on and on forever.

I am eager to purchase more King products, despite the price and confronting the noise.

Long live Black King and 72 point engagement RingDrive™ !

Sincerely Yours,

Juha Jokila

.

Juha Jokila
13.12.2006, 16.42
Tuostahan se lähtee
-*respect*-

Leku
13.12.2006, 16.42
Kai se leekeri on nyt kuitenkin asennettu vastoin ohjeita ja kunnollisia työkaluja halveksuen, joten taitaa hakemus kilpistyä jo siihen? :seko:

Juha Jokila
13.12.2006, 17.22
Kai se leekeri on nyt kuitenkin asennettu vastoin ohjeita ja kunnollisia työkaluja halveksuen, joten taitaa hakemus kilpistyä jo siihen? :seko:
Kunkkukerhon kehitysaluesäädösten mukaan periferiassa asuville myönnetään helpotus olla käyttämättä King Reaming Tool ja King Facing Tool järjestelmiä, mikäli runko on keskihintainen tai kalliimpi ja valmistettu vanhan läntisen maailman valtiossa käsityönä.

Innovaatiosäädökset kieltävät Kunkun muodon tai grafiikan muuttamisen ja siitä johtuen myös poikkeavat asennustavat kuten Patingin Päräys tai Moskan Mäjäys tai Imurinputken Imutus. Prässäämisessä olen siis käyttänyt keskihintaista ohjainlaakeripuristinta ja koolin asetusputkea, jotka kehitysaluesäädösten mukaan riittävät keskihintaisen rungon ja keulan käsittelyyn. Kalliden runkojen kanssa on käytettävä vähintään Park Tool HHP-2 ja CRS-1 tasoisia välineitä yhdessä King Headset tool adaperien kanssa. Vähäinen rikkomus käyttää vanhan ohjainlaakerin osia korvaamaan King Headset tool adadapter työkalusarjaa, on säädetty rangaistavaksi vain jos operaatio vähäisessäkin määrin aiheuttaa vahinkoa innovaatiosäädöksessä tarkoitettua muotoa tai grafiikkaa vastaan. Mielestäni asentamani Rautakunkku ei tällaisia vahinkoja kärsinyt.

Mikäli anomuksen hyväksymisen ehdoksi säädetään Purppurakunkun kanslian teknisen ylitarkastajan tarkastus, olen valmis alistamaan Rautakunkkuni yhdessä saksalaisen keskihintaisen pyöräni kanssa tällaiseen tarkastukseen myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Kunnioittavasti,

Juha Jokila

Matti Pesonen
14.12.2006, 00.55
Kehitysalueohjesäännön mukaan luulisi kelpaavan myös se, että Kunkun kanssa samassa keskihintaista kalliimmassa pyörässä on myös pari osaa Shimanoa kompensoitu yhdellä Thomsonilla ja parilla palaa titaania. Vieterikin on samasta virmasta kuin Bojejingin vastaava. Toispuolisesti järjestetty napaleekeröinti tosin voi aiheuttaa lykkäystä käsittelyyn, sillä pyörässäni on takana aitojen tonttujen tekemä Hadley ja edessä muuan Ranskan edustalla olevalla kehitysmaasaarella tehty säälittävä kyhäelmä. Tiettävästi asiaa voi yrittää anoa nopeutettavaksi todistamalla fillarissa olevan kuttaperkan olevan ehtaa ameriikanputkea.

fsol77m
16.12.2006, 19.47
tuolla selitys miksi kingi on niin huono ->
http://www.pvdwiki.com/index.php?title=The_BEST_Headset
tässä copy paste niille ketkä ei jaksa klikkailla linkkejä

The Best
The finest, greatest performing headset that I have ever owned is also one of the best values, the Cane Creek S-3. Commonly available for less than $30.

Why not a Chris King headset?
Back in the day of threaded 1" steerers, only two real performance options existed for bicycles, the Campagnolo Record HS-01OR Headset or the Chris King Two Nut headset. Both were fantastic options for both on and off road.

Then came oversized threadless steerers and new developements. Chris King was one first to the punch , but Dia-Compe USA (now Cane Creek) invented the threadless headset (AheadSet®) and holds the patent on the design using the compression ring (U.S. Patent #5095770). Others followed and improved their designs. For many years, the Chris King NoThreadset headset was the only quality choice available, but recently things have changed.

The real Achiles Heal of the Chris King design is the way that the top plate is held concentric to the steerer tube to avoid tresspassing on the Dia-Compe patent. An o-ring is used to hold the top plate centered. The problem with this design is that when strong enough forces are introduced to the fork, the o-ring gives a little and the steerer is pushed off center of the headset.

Many people will see:

Wear marks on their aluminium steerers
A wear pattern on the taper of the base plate
A wear pattern on the taper of the top plate
Wear between the top plate and the first spacer or stem if the delrin shim is not in place (you were wondering what it was for?)
One possible argument for this is that the o-ring acts almost like a shock absorber for the bearings, transfering wear to more cheaply replaced parts. This is probably why the bearings of a King last so long, but I don't buy that this is a good thing.

Keep in mind that I have a lot of respect for what King has done for cycleing and the quality and products that he has brought to market. I just wish that the design for the headset gets fixed.

What is so great about the Cane Creek S-3?
The cheaper option to the Cane Creek S-8, the Cane Creek S-3 is about the greatest value and performer on the market.

First, the price. This headset is commonly available for around $26, 1/5 the cost of a Chris King headset. An S-8 will set you back around $55, twice the cost.
Second, the materials. The S-8 uses stainless steel races (Cane Creek Part #HSS20131, SAE 51440C Stainless) rather than the S-3's "bearing steel" races (Cane Creek Part #HSS20130, SAE 52100 steel), making it a finer headset in some ways, but at a cost. The S-1 claims to use "steel" races(Cane Creek Part #HSS20132). SAE 52100 is a much stronger bearing matirial than SAE 51440C Stainless steel. The hardness of SAE 52100 is 60-64 HRC, compared to SAE 51440C's 58-62 HRC. The advantage to SAE 51440C Stainless Steel comes when dealing with corrosive environments. This may be a problem for some riders in some terrains, practiceing particular maintanance routines. To find out, run the SAE 52100 bearing headset and see if corrosion can be avoided, if not, go to SAE 51440C stainless. It is a $25 gamble that the better steel will be just fine. The King headset is supplied with SAE 51440C stainless steel bearings. The Cane Creek bearings are made by the same company that makes FSA bearings, Tien Hsin Industries Co., Ltd.
Third, the performance. This headset like the King, use quality sealed cartridge bearings to function, but rather than use an o-ring, the cane creek (like many other competitors) use a compression ring to hold the steerer in line with the headset. See Schematic. This design holds solid and does not move like the King design. The increase in performance is noticable.
These three points make the Cane Creek a hands down winner for best headset.

Additional reasons for the S-3's rule
A recent problem experience by the off road cyclist is that frame and fork manufactures are not on the same page all the time and forks will sometimes hit the down tube when spun in a crash. This damages the fork, usually, and sometimes the frame.

Cane Creek has recently released the S-3 Plus 5, The same design as the S-3, but with 5mm more lower stack height to give the forks more clearance.
Chris King has done nothing about this problem.

Kiovan Dynamo
16.12.2006, 19.59
Hiljaa. Tuo ei voi olla totta. Kingi on Kingi ja sillä sipuli. Eihän siitä muuten kukaan maksaisi tuollaisia summia. Piste.

kauris
19.12.2006, 13.52
hmm. Canecreek S8 ei välttämättä Suomesta 49 € hintaan ostaettuna ole siis kovin huono sijoitus.

Mika K
19.12.2006, 14.13
Väärin, jenkkilässä on Ventana tehnyt Kingin kanssa yhteistyössä vastaavat systeemit kuin Cane Creek. Itsellä on tuommoinen odottamassa paikalleen laittoa..

MTBR:ssä löytyy muuten paljon tähän ongelmaan liittyvää asiaa eli missä rungossa ja millä keuloilla on ongelmia. Myös jokunen sana löytyy tuosta Kingin vastaavasta systeemistä.
"Cane creek do an S3 with a +5mm Bottom cup or Sherwwod at Ventana Mountain Bikes USA makes a +4mm and +7mm Custom Chris King Crown Races that sort this also. Gives extra clearance on the bottom."

M.P.
19.12.2006, 14.19
http://kotisivu.dnainternet.net/jokilat/kuvia/helius/suckmyking.jpg

Hei Juha, onko tuo kumimatto stemmin ja tangon välissä luistamisen estämiseksi vai tangon suojaamiksesi stemmin kulmilta?

bbp
19.12.2006, 22.15
Eikö vika ole lähinnä runkojen ja/tai keulojen valmistajissa, jos tekevät standardiosien kanssa yhteensopimattomia malleja? Tyhmää edes yrittää syyttää ohjainlaakereiden valmistajia kun ohjainlaakereiden mitat eivät ole muuttuneet mihinkään suuntaan.

Juha Jokila
20.12.2006, 01.00
Hei Juha, onko tuo kumimatto stemmin ja tangon välissä luistamisen estämiseksi vai tangon suojaamiksesi stemmin kulmilta?
Ei siinä ole kuin kaksi muovirengasta sivuilla. En viitsinyt liuttaa niitä poiskaan, kun olivat niin piukassa. Mää luulen, että niiden tarkoitus on helpottaa Syntacen VRO-stemmin asennusta tai jotain. Mulla ne ei nyt ainakaan mitään hyödytä.

M.P.
21.12.2006, 01.25
Tottatosiaan, kiitos kuitenkin.

VesaP
21.12.2006, 08.42
Ei siinä ole kuin kaksi muovirengasta sivuilla. En viitsinyt liuttaa niitä poiskaan, kun olivat niin piukassa. Mää luulen, että niiden tarkoitus on helpottaa Syntacen VRO-stemmin asennusta tai jotain. Mulla ne ei nyt ainakaan mitään hyödytä.

Ne lähtee helpoiten pois kun katkaisupihdeillä tai saksien kärjillä kylmästi katkaiset ne ja nostat pois... Ne on ihan irrallaan siinä tangossa kiinni. Tiukasti vain jos niitä meinaa liuttamalla siirrellä. Ihan turhat kapistukset. Ja painavat varmaan ainakin 1g.

kauris
21.12.2006, 23.56
En tiedä uskaltaako tähän topiciin nyt kirjoittaakaan tällaisesta törkeästä muun kuin Kingin hankinnasta...

Aluksi tätä lukiessa tuli tosiaan melkoinen himo itsellänikin Kingin hankintaan vaikkakin hinta hieman mietitytti. Mutta juurikin tämän samaisen topicin takia päädyin nyt kuitenkin toiseen vaihtoehtoon, Cane creekin s8-ohjainlaakeriin (s3-laakeria ei ollut tarjolla). Asennuksineen päivineen 70 euroa. Eilen illalla vein pajalle ja tänään hain pois.

länsiväylä
21.12.2006, 23.58
Mistäs ostit/asennutit? Munkin pitäisi hommata sinkulaan uus lakru.

kauris
22.12.2006, 12.11
Jottei mene ihan mainostamiseksi, niin laitan privana kiinnostuneille.

Pyöräkaistapää
27.01.2007, 18.03
Sikaleekeriä ei saanut tuumasena:
http://www.saunalahti.fi/~vklee/kuvia/teline.jpg

Paperirullan laakerointia (nyt liukulaakeri) pitäs vielä modata, että ei mene istunnot ihan vituiks. Onko Kingillä mitään sinkulanapaa, josta vois alkaa rakentaan? Niin ja titaanipikalinkku on jo tilattu.

TURISTI
28.01.2007, 14.18
Mä voin myös laitta tilinumeroni tähän, johon voit lahjoittaa ylimääräiset rahat...

:)

Jneed
15.02.2007, 11.14
Niin mihinkäs väliin se muovisuikale laitetaan, kun ei asennusohjeissa ole kuvaa ko. lipareesta ollenkaan?
Kiristyskorkin alle vai?

kanttiinin tollo
15.02.2007, 11.27
Stemmin alle kait. Tasoittaa stemmin alapinnan epätasaisuudet tjsp.

mehukatti
15.02.2007, 12.34
Eikun ohjainlaakerin yläkupin "kannen" päälle.

kanttiinin tollo
15.02.2007, 12.41
No sehän on ihan sama paikka. :D

Jaa, ettäkö lisäpainoja stemmin alle.. niin no...

mehukatti
15.02.2007, 13.30
Sama paikka, jos ei ole yhtään spaceria stemmin alla. Useimmilla kuitenkin on?

Shimaani
15.02.2007, 18.32
Jaa, ettäkö lisäpainoja stemmin alle.. niin no...Sit vähän vähempi vaseliinia siihen alakoolin päälle että pysyy paino samalla grammaluvulla.....;)

Shamus
03.11.2007, 00.05
On se vaan hieno... kunhan runko tulisi...
http://www.teamvelocycling.com/pyoria/kuvia/ColnagoMaaria/Kingi750.jpg

Pyöräkaistapää
03.11.2007, 00.25
Kyllähä se kinki johonki kevyempää käyttöön on ihan ok:
http://i3.pinkbike.com/photo/1173/pbpic1173715.jpg

maitorahka
03.11.2007, 14.50
tuolla selitys miksi kingi on niin huono ->
http://www.pvdwiki.com/index.php?title=The_BEST_Headset
tässä copy paste niille ketkä ei jaksa klikkailla linkkejä

The Best
The finest, greatest performing headset that I have ever owned is also one of the best values, the Cane Creek S-3. Commonly available for less than $30.

Why not a Chris King headset?
Back in the day of threaded 1" steerers, only two real performance options existed for bicycles, the Campagnolo Record HS-01OR Headset or the Chris King Two Nut headset. Both were fantastic options for both on and off road.

Then came oversized threadless steerers and new developements. Chris King was one first to the punch , but Dia-Compe USA (now Cane Creek) invented the threadless headset (AheadSet®) and holds the patent on the design using the compression ring (U.S. Patent #5095770). Others followed and improved their designs. For many years, the Chris King NoThreadset headset was the only quality choice available, but recently things have changed.

The real Achiles Heal of the Chris King design is the way that the top plate is held concentric to the steerer tube to avoid tresspassing on the Dia-Compe patent. An o-ring is used to hold the top plate centered. The problem with this design is that when strong enough forces are introduced to the fork, the o-ring gives a little and the steerer is pushed off center of the headset.

Many people will see:

Wear marks on their aluminium steerers
A wear pattern on the taper of the base plate
A wear pattern on the taper of the top plate
Wear between the top plate and the first spacer or stem if the delrin shim is not in place (you were wondering what it was for?)
One possible argument for this is that the o-ring acts almost like a shock absorber for the bearings, transfering wear to more cheaply replaced parts. This is probably why the bearings of a King last so long, but I don't buy that this is a good thing.

Keep in mind that I have a lot of respect for what King has done for cycleing and the quality and products that he has brought to market. I just wish that the design for the headset gets fixed.

What is so great about the Cane Creek S-3?
The cheaper option to the Cane Creek S-8, the Cane Creek S-3 is about the greatest value and performer on the market.

First, the price. This headset is commonly available for around $26, 1/5 the cost of a Chris King headset. An S-8 will set you back around $55, twice the cost.
Second, the materials. The S-8 uses stainless steel races (Cane Creek Part #HSS20131, SAE 51440C Stainless) rather than the S-3's "bearing steel" races (Cane Creek Part #HSS20130, SAE 52100 steel), making it a finer headset in some ways, but at a cost. The S-1 claims to use "steel" races(Cane Creek Part #HSS20132). SAE 52100 is a much stronger bearing matirial than SAE 51440C Stainless steel. The hardness of SAE 52100 is 60-64 HRC, compared to SAE 51440C's 58-62 HRC. The advantage to SAE 51440C Stainless Steel comes when dealing with corrosive environments. This may be a problem for some riders in some terrains, practiceing particular maintanance routines. To find out, run the SAE 52100 bearing headset and see if corrosion can be avoided, if not, go to SAE 51440C stainless. It is a $25 gamble that the better steel will be just fine. The King headset is supplied with SAE 51440C stainless steel bearings. The Cane Creek bearings are made by the same company that makes FSA bearings, Tien Hsin Industries Co., Ltd.
Third, the performance. This headset like the King, use quality sealed cartridge bearings to function, but rather than use an o-ring, the cane creek (like many other competitors) use a compression ring to hold the steerer in line with the headset. See Schematic. This design holds solid and does not move like the King design. The increase in performance is noticable.
These three points make the Cane Creek a hands down winner for best headset.

Additional reasons for the S-3's rule
A recent problem experience by the off road cyclist is that frame and fork manufactures are not on the same page all the time and forks will sometimes hit the down tube when spun in a crash. This damages the fork, usually, and sometimes the frame.

Cane Creek has recently released the S-3 Plus 5, The same design as the S-3, but with 5mm more lower stack height to give the forks more clearance.

Tuossakun sanotaan että s8 setissä olisi #HSS20131, SAE 51440C Stainless merkinnällä oleva laakeri, mutta perskules kun katson tuossa pöydällä olevaa s8, niin laakeri on tuota HSS20130 tyyppiä.. Kenelläkään kokemusta asiasta, ei viitsi maksaa tyhjästäkään, kun tuota hintaeroa on kuitenkin jonkin verran.

mehukatti
03.11.2007, 16.48
Hmm, mulla oli edellisessä freeride-pyörässä tollanen Cane Creek S-joku, mutta ei se kyllä erityisen hyvä ollut. Puolentoista vuoden aikana meni hiukan heikkoon kuntoon laakereiden osalta ja lisäksi teki ohjainputken ympärille yläkupin kohdalle juurikin tollasii jälkii, joita muka Kingin pitäis ton ylläolevan sepostuksen mukaan tehdä. Lisäksi alakooli mahdollisesti oli aavistuksen verran löystynyt, koska keulasta oli kulunu maalit irti alakoolin alta. Sen sijaan mulla on ollu jotain neljä vuotta sama Kingin ohjainlaakeri, joka ollu todella monessa trial/street-pyörässä kiinni ja käyttö sisältänyt esim. etupyörällä hyppimistä sekä muuta kuluttavaa, mutta mitään ongelmia ei ole ollut. Tuo kumisella O-renkaalla varustettu yläkupin "hattu" on ainakin itellä ollut jokaisen keulan kanssa hyvin tiukka, enkä usko että se liikkuisi yhtään enempää kuin sellaisella "kiilarenkaalla" varustettu systeemi. Näin ollen tulen jatkossakin ostamaan Kingiä, jos parasta laatua haluan.

Prestige
03.11.2007, 17.21
This is the worlds best headset because it's the only one at this price that can be re-greased from a gun without disassembly. The gun should cost around £15 e.g. Dualco. In itself the gun is a much cleaner and simpler way of dispensing grease and a worthwhile addition to your tool box. The lower race is the one that usually dies on a headset. Water and grit can get in here after a few wet rides and the fate of the headset is sealed. A few pumps of grease pushes crud out and can keep this headset going almost indefinitely
Approx £29.99 http://www.mtbbritain.co.uk/images/large_headsets_group.gif

fsol77m
04.11.2007, 04.08
chris kinkulallakin olisi tämän kuvan mukaan nytten se 1.5 tuuman leekerikin...
http://bikemag.com/gallery/Interbike-07-mon/_AD_1509.jpg
tuolla lissöö infoo -> http://www.sicklines.com/interbike2007/chris_king

länsiväylä
05.11.2007, 01.41
Cane Creekillä on uus laakeri tulossa, "110" on mallinimi. Väreissä ja vähän muotoilussakin näyttäis olevan Kunku-henkeä. Hintaa en vielä löytänyt mistään...

Nimensä mukaisesti sillä on 110 vuoden takuu :eek:

http://www.canecreek.com/images/stories/products/headsets/headset_110_red.png

Ja mitä tulee tohon laakereiden paremmuuteen, niin mulla on just vertailutesti menossa. Joustopyörässä Cane S-8 ja sinkulassa Kingi. Tuloksia luvassa sitten kun toinen hajoaa. Tässä vuoden kohdalla ei mitään dramaattista raportoitavaa

fsol77m
05.11.2007, 02.27
itselläni dh/free pöörässäni se fsa xtreme cartridge 1 1/8" (~80€) (skf 61807 laakerina)
http://www.ukbikestore.co.uk/acatalog/Xtreme_PIC.JPG
ja edelleen aika tasan tarkalleen vuoden jälkeen täysin kunnossa ilman mitään rahinoita tms...
ja kakkospyörässä pinkki chris kingi aloitti juuri kilometrien keräämisen joten siitä sitten vuoden päästä enemmän tietoa...
https://www.bikeloop.com/webshop/images/imagecache/king_pink_headset.jpg

fsol77m
05.11.2007, 02.32
Tuossakun sanotaan että s8 setissä olisi #HSS20131, SAE 51440C Stainless merkinnällä oleva laakeri, mutta perskules kun katson tuossa pöydällä olevaa s8, niin laakeri on tuota HSS20130 tyyppiä.. Kenelläkään kokemusta asiasta, ei viitsi maksaa tyhjästäkään, kun tuota hintaeroa on kuitenkin jonkin verran.

linkki jossa ko. teksti on voi olla aika vanhakin jo joten laakerityyppi voi olla vaihtunut... kokemusta ko. laakerista ei ole joten en osaa sanoa juuta tai jaata laadusta tms.

kauris
17.02.2008, 11.11
Ah, olisiko sittenkin pitänyt ostaa King. Vuosi sitten asennettu cane creek s-8 oli tässä talven aikana ruostunut täysin jumiin. Pyörä on ollut kylmässä pihavarastossa ensimmäistä talveaan (aikaisemmat talvet sisällä), kun kunnon pakkasiakaan ei ole ollut. Toissa iltana mittarin uhatessa mennä kunnolla miinukselle, toin pyörän eteiseen ja huomasin samalla, ettei ohjaustangosta kääntämällä tahtonut tapahtua ilman kunnollista voimankäyttöä mitään. Eilen illalla avasin laakerin ja alapään laakeristo oli jumissa. Ruostetta oli sekä ylhäällä että alhaalla. Ja tuon kun piti olla hyvin suojattu!

Uusi s-8 maksais näköjään nettikaupoissa 55-60 euroa. Pelkät uudet laakerit saisi crc:stä 40 eurolla. hoh-hoijaa. Jotain tarttis nyt tehdä. En ole vielä päättänyt mitä.

china
17.02.2008, 14.16
Pistä se Kingi vaan niin ei pääse enää harmittamaan.

marco1
17.02.2008, 21.32
No ni, kaikesta huolimatta tarvittaisiin yksi kompromissilaakeri tännekin: maantiepyörään, 1 1/8, musta ja "pyöreämuotoinen" ulkonäkösyistä, selvästi Kunkkua halvempi ja kuitenkin kohtuullisen hyvä? CaneCreekin naputtelin just pois, ei ainakaan sen merkkistä kuraa enää. Ritchey WCS, Record mustana, On-One Smoothie?

Kunkkua en laita tähän fillariin. :)

kauris
17.02.2008, 22.10
En tiedä mutta tämän paikan (tuolta aikaisemmilla sivuilta bongattu) myisi nykyisillä kursseilla hyvään hintaan.
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=CKHS
129 dollaria eli 88 €. Ja ilmeisesti ilman postikuluja?!? Siihen sitten mahdollisesti alvit ja tullit päälle (tulli 4,7 %, joka jää alle 10€ rajan eli 0 €? + alvit 22 % = n. 107,40 €.
Kohta lähtee tilausta ellei joku älähdä ettei kannata tuolta kannata.

kanttiinin tollo
17.02.2008, 22.50
2kpl Kingiä tilannut Aspirevelotechiltä. Tulleet molemmat postiluukusta himaan. Ei postikuluja, ei tulleja, ei alvia.

drop
17.02.2008, 23.32
En tiedä mutta tämän paikan (tuolta aikaisemmilla sivuilta bongattu) myisi nykyisillä kursseilla hyvään hintaan.
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=CKHS
129 dollaria eli 88 €. Ja ilmeisesti ilman postikuluja?!? Siihen sitten mahdollisesti alvit ja tullit päälle (tulli 4,7 %, joka jää alle 10€ rajan eli 0 €? + alvit 22 % = n. 107,40 €.
Kohta lähtee tilausta ellei joku älähdä ettei kannata tuolta kannata.

Paljos Hi5'ssä maksaa? Ei ollut muistaakseni kovin kallis sielläkään (ainakin halvempi kuin CRC).

marco1
17.02.2008, 23.43
mjoo, jos haluaisin Kunkun niin Hi5bikezistä niitä saa ihan hyvään hintaan vaan kun nyt olisi tarkoitus selvitä puolet pienemmällä sijoituksella.

Ritchey WCS hintaan 29,90e on tällä hetkellä johdossa.

fsol77m
18.02.2008, 00.55
Paljos Hi5'ssä maksaa? Ei ollut muistaakseni kovin kallis sielläkään (ainakin halvempi kuin CRC).

hi5 myy ainakin listojen mukaan 135e hinnalla kun taas crc 114.48e + posti

kauris
18.02.2008, 16.21
Hip-hei. Musta Kingi tilattu. 129 $. Postikuluja ei tullut.

Dalmore
19.02.2008, 10.46
hi5 myy ainakin listojen mukaan 135e hinnalla kun taas crc 114.48e + posti Crc:ssä tuo hinta on alkaen hinta ja tarkoitti jotain ylijäämä tuumaista ohjainlaakeria ja 1 1/8" ovat n. 127 eu + posti eli Hi5 hinta on siihen nähden kyllä linjassa.

fsol77m
19.02.2008, 11.55
Crc:ssä tuo hinta on alkaen hinta ja tarkoitti jotain ylijäämä tuumaista ohjainlaakeria ja 1 1/8" ovat n. 127 eu + posti eli Hi5 hinta on siihen nähden kyllä linjassa.

äh.. niinpä olikin... ennenkin hämääntynyt noihin crc:n hintoihin kun niissä on aina se yksi tuote halvempi kuin ne mitkä oikeasti kiinnostaa :)

Fillarimies
19.02.2008, 13.00
Itellä on CaneCreekin S-8 ohjainleekeri! Mitään muuta huonoa sanottavaa ei ole kuin, että laakerin välyksen säätäminen on aivan hemmetin tarkkaa, että toiminnan saa loistavaksi.. (itse laakerin välystä ei säädetä, vaan sitä kuinka puristuksissa ne laakerit on runkoon nähden, mutta toki laakerin välys menee aika pieneksi jos väännetään hampaat irvessä kuusiokolo-pulttia kiinni:D)

Kalliimmissa Cännäreissä olen huomannut käytettävän nimeomaista laakeria aika paljon:cool:

kauris
19.02.2008, 14.09
Itellä on CaneCreekin S-8 ohjainleekeri! Mitään muuta huonoa sanottavaa ei ole kuin, että laakerin välyksen säätäminen on aivan hemmetin tarkkaa, että toiminnan saa loistavaksi.

Mulla oli se alempi kasetti vai mikä lie laakerin oikea nimitys jumittanut kokonaan. Ei pyöri kuin pari milliä edestakaisin. En ole varma saisko sen kasettilaakerin jotenkin avattua ja putsattua sisältä. Ilmeisesti huoltavapaaksi kuitenkin tarkoitettu tiivisteineen. Ja kuten mainitsin, ruostetta oli myös ylälaakereiden ympäristössä. Ne sentään pyöri, joskin hieman pykien.

Vähän harkitsen josko veisin Kingin saavuttua fillarin s8:n myyneeseen ja asentaneeseen liikkeeseen ja pyytäisin asentamaan kingin tilalle. Ja työn hinnassa huomioiden sen, että s8 pelitti vain yhden kesän. Naapurilla olisi kyllä niiden kuppien asennustyökalu ja voisihan sitä hommaa koittaa tehdä siinä mielessä itsekin.

fsol77m
19.02.2008, 14.51
Mulla oli se alempi kasetti vai mikä lie laakerin oikea nimitys jumittanut kokonaan. Ei pyöri kuin pari milliä edestakaisin. En ole varma saisko sen kasettilaakerin jotenkin avattua ja putsattua sisältä. Ilmeisesti huoltavapaaksi kuitenkin tarkoitettu tiivisteineen. Ja kuten mainitsin, ruostetta oli myös ylälaakereiden ympäristössä. Ne sentään pyöri, joskin hieman pykien.
Vähän harkitsen josko veisin Kingin saavuttua fillarin s8:n myyneeseen ja asentaneeseen liikkeeseen ja pyytäisin asentamaan kingin tilalle. Ja työn hinnassa huomioiden sen, että s8 pelitti vain yhden kesän. Naapurilla olisi kyllä niiden kuppien asennustyökalu ja voisihan sitä hommaa koittaa tehdä siinä mielessä itsekin.

saisitko jotakin kuvia räpsittyä siitä ruosteesta yms ?

kauris
19.02.2008, 15.54
saisitko jotakin kuvia räpsittyä siitä ruosteesta yms ?

No en millään viitsisi. Tai siis voin ottaa samalla, jos asennan Kingin tilalle itse. Nyt nimittäin laakeri on takaisin kasassa ja pyörä säilössä 5 kilsan päässä lämpimässä varastossa. Ruosteet ja moskat myös putsasin irti sen mitä rätillä hankaamalla lähti. Osa toki jäi vielä kiinni.

fsol77m
19.02.2008, 17.51
No en millään viitsisi. Tai siis voin ottaa samalla, jos asennan Kingin tilalle itse. Nyt nimittäin laakeri on takaisin kasassa ja pyörä säilössä 5 kilsan päässä lämpimässä varastossa. Ruosteet ja moskat myös putsasin irti sen mitä rätillä hankaamalla lähti. Osa toki jäi vielä kiinni.
asia selevä :) ajattelin vain että muutama "ruoste" kuva olisi havainnollisempi kuin tuhat sanaa... (eli vaikkapa sitten kun kingi saapuu niin sitten kamera vaikka siihen viereen tms :) )

Pave
19.02.2008, 18.55
Mulla oli se alempi kasetti vai mikä lie laakerin oikea nimitys jumittanut kokonaan. Ei pyöri kuin pari milliä edestakaisin. En ole varma saisko sen kasettilaakerin jotenkin avattua ja putsattua sisältä. Ilmeisesti huoltavapaaksi kuitenkin tarkoitettu tiivisteineen. Ja kuten mainitsin, ruostetta oli myös ylälaakereiden ympäristössä. Ne sentään pyöri, joskin hieman pykien.JOS tuossa on vastaava laakerien rakenne kuin S-1:ssa (= S-2), niin ne saa purettua osiin. Sisäkehä lähtee irti puristamalla sivuttain toiseen suuntaan ja laakerikehä putoaa sen jälkeen ulkokehästä ulos -> liotukseen jne...

Tuota S-8:n 'ruostumista' vähän ihmettelen, kun siinä pitäisi CC:n sivujen mukaan (http://www.canecreek.com/s-8-headset.html) olla ruostumattomat laakerit? Eli jos puhdistus onnistuu em. konstilla, niin leekerin pitäisi olla rasvauksen ja kokoonpanon jälkeen taas hengissä. Noilla purkamillani perustason CC:llä ovat ruostuvat laakeripinnat tuossa vaiheessa jo syöpyneet urille, niitä ei saa enää tekohengitettyä... :(

Edit: korjataan sen verran, että mulla käsittelyssä olleet ovat kummatkin mallia S-2, mutta toinen on leimattu S-1:ksi?!? :seko:

A.M.®
19.02.2008, 19.07
Tyhymä kysymys ruostuneen leekerin tiimoilta. Oliko Kriik Krääk kiinni teräsrungossa?

marco1
19.02.2008, 19.20
Yllä mainittu CaneCreek oli kiinni maantiepyörässä jolla on ajettu sateessa korkeintaan 5 kertaa ja silti oli laakerit pahasti ruostuneet. Huolellisen putsauksen ja voitelun jälkeenkään niistä ei tullut kovin smootteja -> roskiin.
Saa nähdä onko tuo WCS paljoa parempi mutta hinta on kohdallaan.

Pave
19.02.2008, 19.49
Tuossakun sanotaan että s8 setissä olisi #HSS20131, SAE 51440C Stainless merkinnällä oleva laakeri, mutta perskules kun katson tuossa pöydällä olevaa s8, niin laakeri on tuota HSS20130 tyyppiä.. Kenelläkään kokemusta asiasta, ei viitsi maksaa tyhjästäkään, kun tuota hintaeroa on kuitenkin jonkin verran
linkki jossa ko. teksti on voi olla aika vanhakin jo joten laakerityyppi voi olla vaihtunut... kokemusta ko. laakerista ei ole joten en osaa sanoa juuta tai jaata laadusta tms.

linkki jossa ko. teksti on voi olla aika vanhakin jo joten laakerityyppi voi olla vaihtunut... kokemusta ko. laakerista ei ole joten en osaa sanoa juuta tai jaata laadusta tms.Hiipi mieleen nyt sellainen epäilys, jotta olisko niissä OEM-malleina CRC:ssäkin hämmästyttävän halvalla kaupattavissa S-8:ssa sittenkin tuollaiset ruostuvaiset laakerit sisällä ja vaan niissä kalliimmissa 'virallisissa' neet ruostumattomat...?!? :seko: :eek:

kauris
19.02.2008, 23.17
Tuota S-8:n 'ruostumista' vähän ihmettelen, kun siinä pitäisi CC:n sivujen mukaan (http://www.canecreek.com/s-8-headset.html) olla ruostumattomat laakerit? Eli jos puhdistus onnistuu em. konstilla, niin leekerin pitäisi olla rasvauksen ja kokoonpanon jälkeen taas hengissä. Noilla purkamillani perustason CC:llä ovat ruostuvat laakeripinnat tuossa vaiheessa jo syöpyneet urille, niitä ei saa enää tekohengitettyä... :(

Niin itse laakereita (kuulia) en ole nähnyt, kun ne ovat piilossa siellä kasetissa. Voishan sitä huvikseen koittaa purkaa. Mutta sitä ruostetta, josta olen puhunut, oli lähes kaikissa muissa osissa eli siinä alakoolissa, kiinnityspuoltissa,kartiossa (jossa on se halkaistu kohta), ja niitten laakerikasettien ulkopinnoilla. Likaa (kuraa) oli myös. Tiedä sitten miksei se alempi kasetti pyöri, onko ruostetta vai onko joku kivi muka päässyt johonkin väliin.

Mun s8 on kiinni alu-runkoisessa maastopyörässä.

Fillarimies
20.02.2008, 14.30
Hmm.. auttaiskohan jos ostais laakerikaupasta RST laakerit;)
Tulis maksamaan toiset S-8 hinnan pelkästään ne laakerrssonit:D

kauris
20.02.2008, 14.35
No mikäs tässä nyt on, kun omaa viestiä ei voi editoida. Pitää kirjoittaa siis uusi. Sitä vaan piti editoida, että sen kartiohommelin ruosteesta en mene takuuseen. Kuten sanottua laakeri ei ole enää auki ja tuli vaan mieleen, että olikohan muovia koko kartio. Vanhassa laakerissa ainakin oli, tätä en nyt enää muista. Tais olla metallia.

Hauska homma muuten oli, että kerrankin se kiinnituspultti ei ollut ruostunut sieltä kuusiokoloreijästänsä. Siihen jää usein vettä pesun jälkeen ja muissa pyörissä kyseinen kohta on aina ruostunut. Siitä nyt ei sinänsä ole kuin kosmeettista haittaa.

Tänään tuli viestiä Aspiresta, että Kingi on matkalla ja laittoivat vielä ilman lisäkustannusta johonkin standardia nopeampaan postitukseen. Mikä mainoskikka lienee. Varoittelivat silti samalla, että paketti saattaa viettää hieman ylimääräistä aikaa usa:n postissa, koska tarkkailevat ulkomaille lähetettävien pakettien sisältä kotimaanpaketteja tarkemmin. No saa nähdä koska tulee. Ja erityisesti mihin hintaan :)

banderol
20.02.2008, 23.00
Taalan kurssi on ainakin nyt euroaluelta tilattaessa todella edullinen. Se on sitten vähän takapakkia jos paketti joutuu tullitirehtöörien käsiin ja joutuu maksamaan ne alv:t+tullit..

kauris
26.02.2008, 15.04
jaha, jaha. Tuli postilaatikkoon lappunen, että lähipostissa odottaa joku paketti...

marco1
26.02.2008, 15.21
Ritcheyt tuli ja yksi meni jo pyörään. Aika rimpuloita, kohtuullisen laadukkaan oloiset suojatut laakerit huonosti suojatuissa kupeissa siinä kuiten on.
Ennen käyttötestiä voi todeta että hintaansa nähden ok mutta paljoa enempää tuosta ei kannata maksaa koska silloin ollaan jo äkkiä CK/Solos/Hope -hintahaarukassa.

Kiovan Dynamo
26.02.2008, 17.18
Ritcheyt tuli ja yksi meni jo pyörään. Aika rimpuloita, kohtuullisen laadukkaan oloiset suojatut laakerit huonosti suojatuissa kupeissa siinä kuiten on.
Ennen käyttötestiä voi todeta että hintaansa nähden ok mutta paljoa enempää tuosta ei kannata maksaa koska silloin ollaan jo äkkiä CK/Solos/Hope -hintahaarukassa.

On kai tuosta vielä aika lailla matkaa CK-hintoihin. http://www.bike-discount.de/shop/k437/a538/wcs_1_1-8_ahead_steuersatz.html

Mutta tuohan ei toimi. Ei voi, koska se on noin halpa. Talvikurapyörässäkin tuo on ollut jo kolme vuotta täyttä tuskaa. Hädintuskin ohjaustanko kääntyy. Kyllä leekerin pitää vähintään satanen maksaa. Ni.

marco1
26.02.2008, 17.40
On kai tuosta vielä aika lailla matkaa CK-hintoihin. http://www.bike-discount.de/shop/k437/a538/wcs_1_1-8_ahead_steuersatz.html

Jep, tuoltahan nuo tuli. Ritchey WCS:iä saa kyllä neljä yhden CK:n hinnalla mutta tuo maantieritsa ei taida kestää neljää laakerin vaihtoa, yläkuppi meni turhan helposti sisälle...

Sanotaan nyt vielä että jos meinaa sijoittaa yli 60-70e (jonka verran tuo WCS näyttäisi .fi:ssä maksavan) niin on kyllä melkein sama ostaa jo se Kingki.

kauris
26.02.2008, 17.46
Kingi tuli. On se hieno :)

JKK
26.02.2008, 17.58
Kingi tuli. On se hieno :)

Tilasin samasta paikasta hopeanvärisen (kulta kyllä houkutti). Eli toimitusaika taisi olla reilu viikko? Tullitätiä ei ilmeisesti sitten laakeri kiinnostanut? Sitten pitää viellä etsiä se asentaja kunhan laakeri tulee... Ensi talvena tilataan Kingin navat.

Fillarimies
26.02.2008, 22.41
Kai se on jo pakko uskoa pikkuhiljaa, että CK on se joka kestää isältä pojalle ja pojanpojalle.. Kuulostaa nyt siltä, että suomalainen mies on tyhmä. Ei usko ennen kuin itse kokee..
Varmaan itsekkin sitte joskus päädyn CK:hon:rolleyes:

marco1
26.02.2008, 23.44
Kai se on jo pakko uskoa pikkuhiljaa, että CK on se joka kestää isältä pojalle ja pojanpojalle.. Kuulostaa nyt siltä, että suomalainen mies on tyhmä. Ei usko ennen kuin itse kokee..
Varmaan itsekkin sitte joskus päädyn CK:hon:rolleyes:
Ei se nyt aivan pomminvarma ole pitkäjoustoisissa peleissä... ehkäpä jämerämpi kansisysteemi tulee tarvikkeena ajan myötä.

CaneCreekin 110 (http://www.canecreek.com/cane-creek-110-headset.html):iä vois jossain vaiheessa kokeilla, sen takuun pitäisi riittää pyöräilyuran ehtoopuolelle saakka.

A.M.®
26.02.2008, 23.51
Onkohan maantieajokausi edellistä parempi, kun pistin titaanikuninkaan paikalleen?

Shimaani
27.02.2008, 00.01
IIIIiiiihkele.
Ihan oikeasti ti-King? Se pitäää kuolaa ennen kalustouusintaa... :)
Ei se nyt aivan pomminvarma ole pitkäjoustoisissa peleissä... Hmmmjuuu, tuo 160mm Wotamiini on vissiin sieltä lyhyemmästä päästä... Jos tuo leekeri alta kahden vuoden rentoutuu niin menköön, kyllä sillä on siinä vaiheessa ajettuki sen verran että keulankii vois uusia.
Nimim
Painava ja Kömpelö

kauris
29.02.2008, 22.03
asia selevä :) ajattelin vain että muutama "ruoste" kuva olisi havainnollisempi kuin tuhat sanaa... (eli vaikkapa sitten kun kingi saapuu niin sitten kamera vaikka siihen viereen tms :) )

Kingi vaihdettu ja tässä pari fotoa vanhasta *askasta.
Nyt alempi laakeri taas pyörii mutta tosi nihkeesti. Heitin roskiin.

http://i4.pinkbike.com/photo/1801/pbpic1801528.jpg
http://i4.pinkbike.com/photo/1801/pbpic1801527.jpg

JKK
04.03.2008, 14.48
Kunkku tuli kotiin, aika tarkaan viikon teki matkaa Ameerikan ihmemaasta. Hintaa tuli kotiin kannettuna 89,26 euroa. Täytyypi raahat pyörä Chebisiin iltasella.

Shimaani
06.03.2008, 09.12
Kullanvärinen kunkku ja muuta pientä tilattu myöhään perjantaina ja herra FedEx juuri (torstaiaamu) toi kuoren kotiin ilman xtrakuluja - 5 pv on hyvä suoritus ja hinta muussakin kunkkukamassa kohdillaan. AspireVelotech toimii hyvin, suosittelen.

Jani Mahonen
10.03.2008, 20.32
Eihän noissa edullisemmissakaan laakereissa ole mitään

http://trimmeri.sohva.org/gallery/users/fsa_pig_upper_bearing.jpg

vikaa

http://trimmeri.sohva.org/gallery/users/fsa_pig_upper_bearing_b.jpg

, vaihdoin vaan siksi kun ajattelin että kivempi aloittaa kevätkausi uudella leekerillä. Olihan tuolla kuitenkin jo ajettu neljä kuukautta maastoajoa...

banderol
10.03.2008, 21.59
Alkavaa ruostevauriota havaittavissa..

Juha Jokila
10.03.2008, 22.56
Ihan selvästi ajettu miten sattuu ja ehkä jopa keulittu. Ei laakerin tuommoista kuulukkaan kestää. Paras suorittaa laakerin valmistajalle vapaaehtoinen hyvitysmaksu brändin kredibiliteetin sabotoinnista, muuten voi kulua tunti poikineen käräjäsalissa.:rolleyes:

Hell_On_Wheels
12.03.2008, 15.31
Mulle tuli Ameriikan ihmemaasta Kuningasleekeri myös, mutta titaaniversiona [bling-bling!]. :-D Hommasin eBayn kautta. Hintaa tuli hieman päälle 100€. Pitäisi pääsiäisenä kasailla Merliniä ja asentaa laakeri siihen. Onkos kukaan asentanut titaani-Kingiä titaaniseen runkoon ? Ilmeisesti kuparitahnaa tai vastaavaa saa laittaa rutkasti, ettei rupea pitämään ääntä ja/tai pureudu yhteen loppuiäksi ?

kauris
12.03.2008, 15.53
Jep, jep. Palvelun nopeudesta ja erityisesti lopullisesta hinnasta innostuneena, laitoin toisen Kingin juuri tilaukseen. Edelleen mustana mutta nyt titaanisella alakoolilla. Se saa jäädä odottamaan maantiepyörään asentamista. Vanha saa nimittäin vielä kelvata mutta aivan hitusen huonosti se liikkui maastopyörän Kingiin verrattuna, joten kirjahyllyyn oli syytä tilata koristetta valmiiksi :)

edit:
Laitoinkin vielä s-postilla perään, että lisäisivät pari titaanista laakerin kiinnityspulttia. Vanha pultti siinä vanhassa leekerissä oli kovin ruosteessa kierteistään.

izmo
18.03.2008, 22.17
kuningas haettu tänään kaupasta ja makso enempi kun rajan ulkopuolella... otin just koneesta ja varastorasvat pesty pois...

http://img170.imageshack.us/img170/9585/hpim0107eo9.th.jpg (http://img170.imageshack.us/my.php?image=hpim0107eo9.jpg)

kauris
11.07.2008, 21.46
Hei sanokaas vielä pitääkö se hyvin hyvin ohut muovinen rengas myös asentaa sekaan? Näkyy olevan siinä bearing cap:in yläpuolella eli stemmin tai mahdollisten spacereiden alapuolella? Kingin asennusmanuaalin räjäytyskuvassa ei moista muovispaceria mainita. Toistaiseksi olen sen sinne väliin jättänyt.

Shimaani
11.07.2008, 22.16
Miulla se muovirinkula on parissa leekerissä ja yhdessä ei ole. Yksikään leekeri ei kitise joten jotain olen vissiin tehnyt väärin jossain kohtaa.
Asiaan:
ei se 0,2mm rinkula ainakaan vahinkoa tee. Kun pyörittelee käsissä sitä originaali Ahead:ia ja Kunkkua niin ymmärtää miksi se Delrin rinkula pitäis laittaa paikalleen ja kun hetken tuumii niin keksii kuinka sen asentamisen tekee tarpeettomaksi.
Eiku kiinni ja ajamaan jotta kävyt saa kyytiä :)

jeijei
12.07.2008, 08.21
No lmeisesti kuparitahnaa tai vastaavaa saa laittaa rutkasti, ettei rupea pitämään ääntä ja/tai pureudu yhteen loppuiäksi ?

Kuparitahnaa kyllä käytetään esmes jarrupaloissa, koska kestää niitä 1000-asteen lämpötiloja. Luulen hiukan pienemmänkin voitelun riittävän ;)

marco1
12.07.2008, 11.01
http://personal.inet.fi/koti/mmannerr/pics/kaula.jpg
Tuossa luvattu kuva aiheeseen "Mikä CK:ssa on vikana?". Eiku.
4 vuotta xc:tä eikä ole laakerit löysällä kaahailtu. Laakeri itsessään on vielä kuin uusi, mitä nyt top capin alla olevassa viisteessä näkyy kulumisen jälkiä.

Ainakin alkuperäisestä kuvasta pystyy helposti näkemään myös ohjainkannattimen merkin.

mehukatti
12.07.2008, 12.46
Eihän Kingissä ole kiilarengasta vai mitä meinaat tuolla viisteellä? No, yläkupin yläosan kumirengas lienee kuitenkin hangannut tuohon ohjainputkeen?

Nyt kun mietin, niin 2006 Specialized SX Trailin mukana tullut Cane Creekin laakeri (oliskohan ollut S6?) teki Fox36:n ohjainputkeen pahemman näköiset runnut mitä tuossa, vaikka laakerissa oli kiilarengas toisinkuin Kingissä.

Itselläni on kyllä ollut vuosia vanha Kingi kiinni monessa trialpyörässä enkä muista nyt äkkiseltään, että siinä käytössä olisi tullut jälkiä ohjainputkiin, vaikka on eturenkaallakin hypitty jne.

marco1
14.07.2008, 09.32
Eihän Kingissä ole kiilarengasta vai mitä meinaat tuolla viisteellä? No, yläkupin yläosan kumirengas lienee kuitenkin hangannut tuohon ohjainputkeen?
Top capin (yläkannen) pohjassa olevaa viistettä, eli osa jossa on se kumirengas, sillähän se yläosa pysyy paikallaan.

Sinänsä mielenkiintoista että tuo kaulaputken kuluminen on merkittävää vain takapuolella. Edellisessä pyörässä ei tullut samanlaisesta CK:sta vastaavia jälkiä mutta siinä pyörässä olikin 4 keulaa samassa ajassa.

länsiväylä
23.07.2008, 13.46
Onkos kukaan ehtinyt kokeilla Crank Brothersin laakereita (http://www.crankbrothers.com/directsets.php)? Kevyitä ovat ainakin; teräksinen normi-xc-versio Cobalt 65 grammaa, titaaninen 58g. Noissa on Kingin tapaan rakennettu laakeri suoraan kuppiin, eli irrotettavaa kasettilaakeria ei ole.

Noista neljästä versiosta Cobalttia ja Opiumia saa maahantuoja Hellbergin kautta. Sagea on kai tulossa.

Itse ostin just Opium SL-version, joka on dh-versio ruostumattomasta teräksestä. Tuokin painaa 66g, ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan. Kevyt se on joka tapauksessa (vs. esim King 99g).

Pitää asennella Fuelexään tänään. Parin viikon päästä on suunta Verppariin mäkiajelu-lomalle, joten sitten näkee onko se alamäjen kestävä.

tomibert
25.07.2008, 23.13
Onkos kukaan ehtinyt kokeilla Crank Brothersin laakereita (http://www.crankbrothers.com/directsets.php)? Kevyitä ovat ainakin; teräksinen normi-xc-versio Cobalt 65 grammaa, titaaninen 58g. Noissa on Kingin tapaan rakennettu laakeri suoraan kuppiin, eli irrotettavaa kasettilaakeria ei ole.

Tähän väärinkäsitykseen lienee pakko puuttua. Kingissä laakeria ei ole rakennettu suoraan kuppiin, vaan ulompi laakerikehä (terästä) on kiinni laakerikupissa (alumiinia, titaania tai terästä mallista riippuen) puristussovitteella.

Crank Brothers puolestaan on integroinut laakerin ulomman kehän ja laakerikupin, eli tavallaan palannut siihen mitä ohjauslaakerit ovat aikojen alusta olleet. Ei siis mikään uusi keksintö, jos joku niin kuvitteli.

- Tomi

Sakkeri91
26.07.2008, 02.37
Meikäläisellä on edelleen laakerikehä ja laakerikuppi DH-pyörässä samaa valua, olenko vanhanaikainen? :mad:

Jani Mahonen
11.04.2011, 11.37
Olen tässä odotellut että saisi kirjoitettua käyttökokemuksia Kingin navoista (Disc-versiot), jahka käyttöikä alkaa tulla täyteen.

Taustaa: 2003 - 2009 olen ollut 90-kiloinen kuski, ajo pääasiassa enduroa ja pitkiä maastolenkkejä kunnon rytyytyksessä (neulaspolkuja on Jyväskylästä turha etsiä). Lapin hiesussakin on kiekkoja pyöritelty. Nykyisin kuskin paino pyörii jossain 83kg:n hujakoilla.

Kaverini rakensi nämä CK-kiekot vuonna 2003, ja ne on uudelleenrakennettu (puolat+kehät) kahdesti. Lähes 90% ajoista on ajettu samoilla kiekoilla, kun ei tuota tilaa useamman (harraste)pyörän omistukseen ole siunaantunut. Ajotunteja kertyy vähintään seitsemän per viikko kesäaikana, talvella vähemmän mutta ajanpahan kuitenkin. Vapaarattaan toimintavirheitä ei ole tullut yhtään koko aikana. Ennen näitä napoja on tullut ajettua päreiksi xt:n napoja, ja sitten yhdet legendaariset XSIV:n navat jotka kestivät melkein kuukausia. :D

Mutta siihen kunkkuun. Takanavan (vapaarattaan) voiteluainetta on lisätty 3-4 kertaa (edit: eli vanhojen putsaus ja uudet tilalle). Etunapaan ei ole lisäilty mitään, mitä nyt aukaistu, tarkistettu ja pistetty kiinni kun ei siinä mitään hätää ole ollut. Puhtaana ja kuivana on pysynyt sisäpuolelta, aina.

Nyt näyttää siltä, että takanavan rungon rakenne alkaa pikku hiljaa pettää, sillä takanapa ei pysy enää säädöissään; aina muutaman tunnin ajon jälkeen napaan ilmestyy pieni klappi, minkä saa pois säätämällä. Oma arvioni on, että runko antaa periksi vähän kerrallaan, kunnes murtuu lopullisesti.

Eli: takanavan käyttöikä 2011-2003 = 7-8 vuotta. Jos kuski osaisi ajaa ja olisi kevyempi, en uskalla sanoa kuinka kauan noita voisi käyttää. Varmaan aika paljon pidempään, mutta turha spekulointi sikseen. Etunapahan nyt jatkaa elämäänsä, mutta siinä nyt onkin vähemmän liikkuvia osia. Edellinen etunapa ennen Kingiä kesti muuten 6 kuukautta, jos siitä nyt voi jotain päätellä. Todennäköisesti ei, koska kaikkien valmistajien etunavat ovat pitkäikäisiä.

Tältä pohjalta voisi sanoa, että navat ovat haukkuneet hintansa. Tuo navan kireyden säätäminen on ainut mistä valitan, se on loppujen lopuksi tosi tarkkaa puuhaa, vaikka onkin helppo ja vaatii vain 2x5mm kuusiokoloavaimet. Kiinnostaakin tuo uusi Kingin säätösysteemi, josko siitä tulisi helpotusta ainoaan valituksen aiheeseen?

Tekstin on kirjoittanut ck-mies joka on täysin ihastunut näihin tuotteisiin, eikä objektiivista suhtautumista asiaan saa kirveelläkään aikaiseksi. Yritin. Varmaan noita muitakin yhtä kauan kestäviä napoja on, mutta itsellä on kokemusta vain näistä, koska uusimiselle ei ole vielä tullut tarvetta. Ehkä seuraava takanapa on sitten Hope?

Eros
11.04.2011, 20.51
yliarvostettua paskaa, näyttelypyörään toki pakkohankinta

kmw
11.04.2011, 21.50
Oikeestiko ne Kunkut inisee nuin http://www.youtube.com/watch?v=-rtnO0ijC6k&feature=related? Mielenterveysongelmia tulee jos tommoselle pidempään altistuu.

Sitten kun olen kroisos ja ostelen kaikkea kivaa niin napoina ovat http://www.philwood.com/products/hubshome.php

mutanaama
11.04.2011, 22.15
Oikeestiko ne Kunkut inisee nuin http://www.youtube.com/watch?v=-rtnO0ijC6k&feature=related? Mielenterveysongelmia tulee jos tommoselle pidempään altistuu.

Sitten kun olen kroisos ja ostelen kaikkea kivaa niin napoina ovat http://www.philwood.com/products/hubshome.php

Nojaa, Hopella kun ajelee, niin ei tarvii edes kilikelloa:D

tomibert
11.04.2011, 22.16
Olen tässä odotellut että saisi kirjoitettua käyttökokemuksia Kingin navoista (Disc-versiot), jahka käyttöikä alkaa tulla täyteen.

Nyt näyttää siltä, että takanavan rungon rakenne alkaa pikku hiljaa pettää, sillä takanapa ei pysy enää säädöissään; aina muutaman tunnin ajon jälkeen napaan ilmestyy pieni klappi, minkä saa pois säätämällä. Oma arvioni on, että runko antaa periksi vähän kerrallaan, kunnes murtuu lopullisesti.
Kiinnostaakin tuo uusi Kingin säätösysteemi, josko siitä tulisi helpotusta ainoaan valituksen aiheeseen?

Oletko kysäissyt neuvoa Kingin teknisestä tuesta? Tuntuvat neuvovan siellä varsin mielellään. Yhteystiedot löytyvät www.chrisking.com:sta.

Seuraa King-jargonia: Klappi voi syntyä kahdella tavalla, joko
a) akselilla oleva säätö ja/tai sen lukitus antaa periksi

b) laakerien sisäkoolit painuvat ajon aikana lähemmäs toisiaan, syystä että:
1) joku laakereista on pettämässä - pitäisi tuntua ajossa
2) navan runko painuu kasaan, ei liene edes mahdollista.

Näistä tuo a) on uskottavin vaihtoehto. Takanavallasi on varmasti edessään vielä paljon iloisia kilometrejä, mutta huoltaahan se kannattaisi jotta tuon ongelman aiheuttaja selviäisi. 7-8 vuotta on Kingin takanavan eliniäksi lyhyt mutta huoltoväliksi raskaissa olosuhteissa pitkä aika. Uusi yhtenäiseen akseliin perustuva systeemi on helpompi säätää, mutta ennen akselin vaihtoa lienee syytä varmistua siitä että vika todellakin on siinä akselissa. Voi olla että pienemmänkin palikan vaihto auttaa: Esimerkiksi se säätökartio voi periaatteessa kulua. Siis tämä:
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2/graphics/00000001/PHB701.jpg

...ja osiahan saa edullisesti vaikkapa aspirevelotech.com:sta.

- Tomi (surinaa jo vuodesta 1999)

sakuvaan
12.04.2011, 00.48
Nojaa, Hopella kun ajelee, niin ei tarvii edes kilikelloa:D

Eikä fulcrumeilla.. vapaarattaan naputus tuntuu ohjaustangossa asti kun roikkuu huoltopukissa.

Oon kans miettiny et jos kingi kiekot tekis jossain vaiheessa hmmmm...

Jani Mahonen
12.04.2011, 07.19
Oletko kysäissyt neuvoa Kingin teknisestä tuesta? Tuntuvat neuvovan siellä varsin mielellään. Yhteystiedot löytyvät www.chrisking.com:sta.
Voisihan tuota kysäistä. Navan rungossa on kyllä jälkeä kiristyslaipan kohdalla / ympärillä, joten minusta näyttää siltä että runko antaa periksi, ei se laippa. Mutta eihän se maksa mitään ottaa kuvat ja lähetellä jenkkeihin postia. Niin tota, perushuollot olen kyllä tehnyt eli olen purkanut navan, puhdistanut, ja lisännyt litkuja sen verran kuin napaa voi purkaa ilman erikoistyökaluja.

Kingin asiakaspalvelu vastaa suht hyvin meileihin; oli vuosi sitten kysyttävää keskiön yhteensopivuudesta, niin vastaus tuli äkkiä.

Eros: Kiitos mielipiteestäsi, se oli tosi hyvin perusteltu ja valaiseva :)

Shamus
12.04.2011, 11.16
Parit Kingit -kiekkosetit löytyy kotoa ja ei taida paluuta muihin enää olla.
Ne vaan toimii...toimii...toimii...

tomibert
03.06.2011, 21.24
Voisihan tuota kysäistä. Navan rungossa on kyllä jälkeä kiristyslaipan kohdalla / ympärillä, joten minusta näyttää siltä että runko antaa periksi, ei se laippa. Mutta eihän se maksa mitään ottaa kuvat ja lähetellä jenkkeihin postia. Niin tota, perushuollot olen kyllä tehnyt eli olen purkanut navan, puhdistanut, ja lisännyt litkuja sen verran kuin napaa voi purkaa ilman erikoistyökaluja.

Kingin asiakaspalvelu vastaa suht hyvin meileihin; oli vuosi sitten kysyttävää keskiön yhteensopivuudesta, niin vastaus tuli äkkiä.

Eros: Kiitos mielipiteestäsi, se oli tosi hyvin perusteltu ja valaiseva :)

Selvisikö mistä tuo löystyminen johtuu?

- Tomi

marco1
18.12.2012, 14.27
Täältähän tämä löytyi taas. Keskustelun ollessa tauolla King on siirtynyt alkuperäisen aheadsetin tapaiseen kiilakiristykseen (http://chrisking.com/files/upload/instructions/NoThreadSet.pdf) yläkannen osalta jolloin enemmän tai vähemmän ongelmana ollut haarukan kuluminen loppuu. Varaosana tuon uudemman yläkannen löytää esim. tutusta osoitteesta Aspirevelotechiltä (http://www.aspirevelotech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=AVT&Category_Code=CKPARTS-18-GL-BCAPS) ja muualtakin nimellä Griplock.

Viimeksi mainitsemani King on muistaakseni vuodelta 2003 ja edelleen satunnaisessa ajossa, nyt ykkösmaasturissa on joku integroitu hässäkkä jonka valmistajastakaan ei ole enää muistikuvaa, vajaan parin vuoden kohdalla piti kuitenkin vaihtaa alempi laakeri.

kauris
18.12.2012, 16.09
Heh ja minä taas pystyin tämän topicin esille noston myötä tuosta edelliseltä sivulta tarkistamaan, että 2008 se oli, kun tilasin yhden ylimääräisen kingin titaanisella alakoolilla asennusta odottamaan ja hukannuthan minä sen jo olen tässä välissä, kun se pitäisi asentaa. On vissiin samassa hyvässä tallessa jossa mun suunto road bike pod. Ei vaan löydy kun välissä on ollut muutto. Oli muuten dollarin kurssi vähän toinen silloin.