PDA

Näytä tavallinen näkymä : Taka-pakkaan vaihto

yannara
17.10.2006, 19.53
Kertokaas, miten iso operaatio on taka-rataspakan vaihto. Minulla on 8-lehtinen pakka ja siitä on irtonut viimeisestä lehdestä muutama hammas. Vaikuttaa että olisi ikään kun lohjennut. Kuvassa toi ei vielä näy selvästi, tai sitten kuva on otettu silloin kun se ei ole lohjennut vielä.

http://www.kotikone.fi/yannara/kuvat/rattaat.jpg

TJ
17.10.2006, 19.59
Eihän tuo operaationa ole kovin iso, kunhan on vaan työkalut. Ohessa kannattaa vaihtaa ainakin ketjut ja mikäli tuo takapakan kunto on lähelläkään eturattaiden kuntoa, myös ne. Eli voimansiirto uusiksi kokonaan. Työnä ei monimutkainen, mutta kyllähän siihen rahaa palaa...

yannara
17.10.2006, 20.08
Eturattaat ovat ihan suorat. Meneekö laakerit muuten myös uusiksi ja tarviiko ne ostaa erikseen? Vai tulevatko ne pakan mukana? Minkälainen työkalu tarvitaan ja mitä varten? Voisiko joku heittää kuvan?

A.M.®
17.10.2006, 20.14
Tuolta apuva

Työkalut löytyy Biltemasta.

http://www.parktool.com/repair/byregion.asp?catid=4&imageField2.x=15&imageField2.y=9

Eturattaiden suoruudella ei niinkään ole merkitystä kulumisessa, vaan kuinka suureksi hammasväli on kulunut.

Ernesti Kolpakko
17.10.2006, 20.15
Tutustupa noihin:
www.sheldonbrown.com
www.parktool.com

yannara
17.10.2006, 20.52
Ymmärsinkö siis oikein, että pakan sisällä on ikään kuin joku mutteri joka pyöräytetään auki että pakka saadaan irti?

A.M.®
17.10.2006, 22.08
Oikeastaan pakan päällä. Kuvassa näkyvä "lukkomutteri" kierretään auki ja pakka vedetään pois kasettirungon päältä. Mutteri ei aukea ellet pidä pakkaa paikallaan ketjuruoskalla.

http://www.parktool.com/images_inc/repair_help/fr52.jpg

yannara
18.10.2006, 07.01
Tuota tuota... se välikappale jonka päälle tulee laakerit ja sitten rataspakka, onko se standardi? Koko on sama?

J Panula
18.10.2006, 07.25
Tuota tuota... se välikappale jonka päälle tulee laakerit ja sitten rataspakka, onko se standardi? Koko on sama?

Juu, shimanon valmistamissa navoissa tuo värkki on "standardi" (pienellä variaatiolla)

ja oikea nimitys on vapaaratas, lisäksi laakerit sijaisevat itseasiassa tuon vapaarattaan sisällä, pakka siinä päällä ja lukitaan tolla lukitusmutterilla, jossa lukee AM: n postaamassa kuvassa että "lock -> 40Nm" :)

Ihan normaali shimanon 8 pakka käy tuon nykyisen tilalle, mutta tarvitset myös ketjut ja eturattaat kuten tässä jo todettiin... (pakan kunnosta päätellen)

yannara
18.10.2006, 11.17
http://www.kotikone.fi/yannara/huutonet/kuva1.jpg

Ketjun ja pakan voisin vielä vaihtaa, mutta en eturattaita viitsisi, tulee liian kalliiksi. Onko muka aivan pakko?

Erkko
18.10.2006, 12.07
Kyllä se melkein pakko on vaihtaa myös eturattaat: jos takarattaat on niin kuluneet että niistä puuttuu jo hampaita, se yleensä meinaa sitä että ketjut ovat venyneet todella paljon. Ja venyneet ketjut ovat syöneet myös eturattaita. Jos jätät vanhat eturattaat paikoilleen, voimansiirto tuntuu "kulmikkaalta", eli jaloissa tuntee selvää pykimistä. Kuluneet eturattaat myös pilaavat uuden ketjusi nopeasti, ja samalla kulahtaa myös uusi takapakka.

Kun vaihdat rattaat eteen (tai melkein suosittelen että ostat samalla uudet kammet, kannattaa tsekata Pyörätohtorilta jotkut halvat kammet, tulee halvemmaksi kuin rattaiden vaihto), pyörä on voimansiirron osalta uutta vastaavassa kunnossa.

Fin-76
18.10.2006, 15.27
Ketjun ja pakan voisin vielä vaihtaa, mutta en eturattaita viitsisi, tulee liian kalliiksi. Onko muka aivan pakko?Tuommoisen alivion kampisatsin saa palttiarallaa kolmellakympillä rattaineen ja vaihda samalla 4-pulttiseen niin saa rattaitakin jatkossa paremmin ;)

jaggi
18.10.2006, 16.49
Ei enää ajankohtaista infoa....

yannara
18.10.2006, 19.05
No eipä tarvii tästäkään asiasta enää huolehtia, myin pyörän vähän päälle kahdella sadalla eurolla veks.

A.M.®
18.10.2006, 19.57
No eipä tarvii tästäkään asiasta enää huolehtia, myin pyörän vähän päälle kahdella sadalla eurolla veks.

Näppärää! Eikä huono hinta wanhasta Grisleystä ollenkaan ;)

yannara
18.10.2006, 19.59
http://riemun.huuto.net/auctionimages/4/61/802bba9f1622fb183b10d13e07142-orig.jpg

Niin, tälläinen oli siis kyseessä.

wanderer
18.10.2006, 20.15
200e silkkaa voittoa, hyvä diili!

jaggi
18.10.2006, 20.21
200e silkkaa voittoa, hyvä diili!
Ehkäpä enemmänkin?

A.M.®
18.10.2006, 20.24
Mitä sitten tilalle? 199€ markettipyörä vai jotain PP-tukusta? Älä ihmeessä lankea niihin vaikka setelit taskussa poltteleekin.

ketju44
18.10.2006, 22.41
Sää taidat kysellä huvikses ??? Vai huono muisti vaivaa? Toi otsikoni on suora lainaus sun itse aloittamasta ketjusta heinäkuulta :cool:
Ja 200e ei ole maksanut kukaan tosta pyörästä. Niin tyhmää ei olekaan!

yannara
19.10.2006, 06.57
Ja 200e ei ole maksanut kukaan tosta pyörästä. Niin tyhmää ei olekaan!

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=39300433

Luulen että ostan jonkun etujousitetun Inseran tai sitten kauppaveljiltä Kona Fire Mountain 399€. Nyt kun syksy-alennukset niin hintaakin voi kätevästi tinkiä pois.

fat-iigor
19.10.2006, 07.09
"Grisley on amerikkalainen laatumerkki ja nyt on myynnissä harvinainen maastopyörä.

- 26" tuumaiset renkaat
- edessä 1.90cm ja takana 2.10cm (eroa ei ulkoisesti huomaa) huom! renkaat ovat uudet
- Shimano Acera edessä ja takana
- Varkauslukot pyörissä ja penkissä, mukaan viisikoloinen avaaja
- auto-nippelit renkaissa, eli voi helposti pumpata huoltoasemalla täyteen
- pyörälle tehtiin täydellinen huolto tänä kesänä
- vaihdevivut ovat mielestäni erittäin kätevät ja mukavat
- alumiinirunko, tosi kevyt!"

Buhahhaa.. Autonippelit.. Nojoo. Kerroitko muuten ostajalle että takapakka on lohjennut, ja ketju ja eturattaat ovat kuluneet, kesällä tehdystä "täydellisestä huollosta" huolimatta.

yannara
19.10.2006, 07.24
Buhahhaa.. Autonippelit.. Nojoo. Kerroitko muuten ostajalle että takapakka on lohjennut, ja ketju ja eturattaat ovat kuluneet, kesällä tehdystä "täydellisestä huollosta" huolimatta.

Kerroin, että takapakka lahosi. Tarjosin hänelle alennusta ja hän tinkin sen 20€ alas.

Mikä on sitten "autonippelin" oikea nimitys?

JKK
19.10.2006, 07.27
-Pyörälle tehtiin täydellinen huolto tänä kesänä....

-hz-
19.10.2006, 09.16
Mikä on sitten "autonippelin" oikea nimitys?Schrader venttiili, tai samanlainen venttiili kuin autonrenkaassa. Kuitenkin venttiili. Nippeleillä kiinnitetään pinnat/puolat kehälle. :)

A.M.®
19.10.2006, 09.49
- alumiinirunko, tosi kevyt!"

Sorry vaan mutta eikös tuo ole teräsrunko?

yannara
19.10.2006, 10.09
Alumiinia se mun mielestä oli. Ajoin teräsrungolla aikaisemmin ja tää on huomattavasti kevyeempi.

Kristian Ovaska
19.10.2006, 10.29
Huutokauppa on suljettu 17.10 13:00 eli ennen tämän ketjun aloitusviestiä. Ensin on siis tavara myyty ja sitten mietitään, saisiko sen korjattua. Minusta asia pitäisi tehdä toisinpäin. Ilmoitus viasta kuuluisi myös itse myynti-ilmoitukseen, 20 euron alennus huutokaupan päättymisen jälkeen ei riitä.

A.M.®
19.10.2006, 10.46
Alumiinia se mun mielestä oli. Ajoin teräsrungolla aikaisemmin ja tää on huomattavasti kevyeempi.

Tuommoisia haarukanpäitä ei alurungossa ole. Nuo on juotettu kiinni runkoon, samoin kuin tuo tavaratelineen kiinnitys. Teräsrunko voidaan kasata juottamalla, alurunko hitsataan, ja hitsisaumoja ei ole.

Gekko
19.10.2006, 11.37
....Melkein kuin mustalaisten hevoskauppaa...:eek:
"luulin että se oli ravihevonen" :D

Ernesti Kolpakko
19.10.2006, 12.05
Tuo myynti-ilmoitus kyllä kattaa melkeinpä petoksen tunnusmerkit :D

kilimu
19.10.2006, 12.35
Pyytäähän saa mitä vaan,mutta hölmö seon kuka maksaa! Mutta onhan tuossamyynti ilmoituksessa jo oikeasti kusetuksen makua.. vähän?:D

Pikke
19.10.2006, 12.50
Toivottavasti mä herään pian!:eek:

VesaP
19.10.2006, 12.57
Vaikka oli kuinka amerikkalainen laatumerkki tahansa niin 200e tuosta on silkkaa kusetusta kyllä. :eek: :eek:

mitaluot
19.10.2006, 13.14
kusetusta hyvinkin.. Ite myin avanti competitorin 04 reilu 1kk sitten 550e hintaa n ilman jarruja ja vipuja.. että ton hinnoittelun mukaan hinnaksi olisin voinut laitaa, vaikka 1000e

A.M.®
19.10.2006, 16.19
Pyytäähän saa mitä vaan,mutta hölmö seon kuka maksaa! Mutta onhan tuossamyynti ilmoituksessa jo oikeasti kusetuksen makua.. vähän?:D

Vai olisko ihan tahatonta. Ilmoituksen laatija ei ole oikein perehtynyt myymäänsä tuotteeseen

yannara
19.10.2006, 18.22
Huutokauppa on suljettu 17.10 13:00 eli ennen tämän ketjun aloitusviestiä. Ensin on siis tavara myyty ja sitten mietitään, saisiko sen korjattua. Minusta asia pitäisi tehdä toisinpäin. Ilmoitus viasta kuuluisi myös itse myynti-ilmoitukseen, 20 euron alennus huutokaupan päättymisen jälkeen ei riitä.

No itseasiassa, mä ymmärsin jälkikäteen, että rikoin tuon takapakan itse huutokaupan sulkemisen jälkeen. Testailin vielä päivä, ennen kun ostaja tuli käymään, vaihteita ja erehdyin jyrkässä ylämäessä vaihtamaan vaihdetta, mitä ei saisi tehdä. Siinä rytäkässä se pienempi rataspyörä halkesikin. Kerroin siitä ostajalle samantien ja hän oli valmis ostamaan pyörän pienellä alennuksella sovitusta hinnasta.

Tuo voimansiirto on mielestäni ainoa paha paikka tossa pyörässä ja myyntitilanteessa sanoin hänelle, että hänen kannattaisi vaihtaa ainakin se takapakka. Silti hän sen osti. Kaupakirjakin allekirjoitettiin (koska mulla ei ole enää kuittia sarjanumeroineen tallessa) jossa luki allekirjoituksella ostaja on hyväksynyt pyörän kunnon.

Yhteenvedoksi voin todeta, että huutonetissä liikkuu kaikenlaisia hiihtäjiä, nimittäin olen useasti onnistunut kauppaamaan siellä vuoden vanhoja pelitietokoneita uusien hinnalla :rolleyes:

Pekka L
19.10.2006, 20.27

Katellaan tässä, mikä on kaverin saama palaute kaupasta;)

JKK
19.10.2006, 20.43
Minä laitoin ostajalle linkin tästä ketjusta. Siinähän ei ole mitään väärää.

ketju44
19.10.2006, 21.20

Taitaa vetää ketjun aloittaja muutakin kuin henkeä? Tai sitten vedättää täällä minkä kerkiää? Tai osti oman pyöränsä itse? Tai aloittaa uuden ketjun tossa joulun aikaan ja kyselee rataspakan vaihtoa taas?

ketju44
19.10.2006, 21.23
[/I]Yhteenvedoksi voin todeta, että huutonetissä liikkuu kaikenlaisia hiihtäjiä........:rolleyes:

Niinpä pyörii juu................:cool:

VesaP
19.10.2006, 22.17
...vaihteita ja erehdyin jyrkässä ylämäessä vaihtamaan vaihdetta, mitä ei saisi tehdä.

Kyllä minä ainakin ihan vaikka miten jyrkässä mäessä pystyn vaihtamaan vaihteita ylös/alas ilman että mikään paikka hajoaa... No, ehkä se on tämmöstä aloittelijan tuuria. Tai sitten mä vaan osaan. :eek:

yannara
20.10.2006, 04.56

Sain sen, kiitos :p

No ei vaiskaan. En tiedä, kumpi on nyt idioottimaisempaa, laittaa linkkiä ostajalle vai minä joka hehkutan hyvistä kaupoista tuon tiedoittamisen "riskistä". Minulle on muodostunut käsitys suurimmasta osasta teistä, että teillä ei oikein muuta mielessä ole kuin vouhkota pyöristä ja niiden laaduista, tyyliin "alle 1000€ pyörät ovat paskoja". Ihan kuin pyöräily olisi teidän koko elämä. No mut joo, ehkä tämä Fillarin keskustepalsta ei ole minua varten.

Ja korkeintaan mä saan negatiivisen palautteen JKK:n tempusta :cool:

JKK
20.10.2006, 05.09
No ei vaiskaan. En tiedä, kumpi on nyt idioottimaisempaa, laittaa linkkiä ostajalle vai minä joka hehkutan hyvistä kaupoista tuon tiedoittamisen "riskistä". Minulle on muodostunut käsitys suurimmasta osasta teistä, että teillä ei oikein muuta mielessä ole kuin vouhkota pyöristä ja niiden laaduista, tyyliin "alle 1000€ pyörät ovat paskoja". Ihan kuin pyöräily olisi teidän koko elämä. No mut joo, ehkä tämä Fillarin keskustepalsta ei ole minua varten.

Ja korkeintaan mä saan negatiivisen palautteen JKK:n tempusta :cool:

Mitäs idioottimaista on laittaa ostajalle linkki jossa näkee, että haukut sen idiootiksi täällä? Tai se, että myyt pyörää täysin huollettuna alumiinirunkoisena pyöränä kun se sitä ei ole. Ihan miten vaan.

Fin-76
20.10.2006, 08.03
...Minulle on muodostunut käsitys suurimmasta osasta teistä, että teillä ei oikein muuta mielessä ole kuin vouhkota pyöristä ja niiden laaduista, tyyliin "alle 1000€ pyörät ovat paskoja". Ihan kuin pyöräily olisi teidän koko elämä. No mut joo, ehkä tämä Fillarin keskustepalsta ei ole minua varten...Joskus vaikeneminen on se paras ratkaisu, ja ehkä sulla ei näiden muutaman ketjun jälkeen ole mikään mestarimaine...jos ei ehkä mullakaan...Tää porukka on kuitenkin kuin ampiaispesä, johon ei ihan pienellä tikulla kannata lähtee ronkkimaan eli suomeksi lopeta perustelu ajoissa äläkä yritä omilla mielikuvillasi käännättää koko porukkaa, toiseksi jäät AINA. Sillon käy just samalla tavalla kuin Jehoville meidän ovella ;)

yannara
20.10.2006, 08.23
Mitäs idioottimaista on laittaa ostajalle linkki jossa näkee, että haukut sen idiootiksi täällä?

Ihan mielelläni lukisin, että missä itse muka kirjoitin näin?

Joskus vaikeneminen on se paras ratkaisu, ja ehkä sulla ei näiden muutaman ketjun jälkeen ole mikään mestarimaine...jos ei ehkä mullakaan...

Keskustelupalstat on elämäni, mä en luovuta koskaan! :p

Mut joo, lähinnä ajoin takaa sitä, että jos tänne kirjoittaa että ostin polkupyörätukusta jousitetun pyörän 300€:lla niin jengi heti haukkuu sekä minut että pyöräni. Fakta on se, että vika on yleensä ajajassa, eikä pyörässä. Olen harrastanut pyöräilyä 10-vuotiaasta asti, ja 14 vuoden aikana minulla oli 3 pyörää. Yksi pöllittiin, toisen rikoin itse vaihtamalla jarrut (jarrukahvat lähti irti etuhaarukasta, nyyh) ja viimeisen kohtalon te tiedättekin. Ja kaikki nämä ovat olleet halpapyöriä; ensimmäinen tuotu Venäjältä mukaan, toinen maksoi 800mk ja kesti v. 94-00, viimeinen maksoi 1700mk ja kesti ruhtinalliset 6 vuotta ja toivottavasti jatkaa maailmanvalloitusta vieläkin. Ja itse kun en pyöräile joka päivä, eikä se ole minulle ajoväline vaan harrastus muun oheella, niin en näe syytä pistää tonnia palamaan moiseen vehkeeseen.

Pekka L
20.10.2006, 08.38
(jarrukahvat lähti irti etuhaarukasta, nyyh) ja viimeisen kohtalon te tiedättekin.
http://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/crazy/1271.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/%5Bimg%5Dhttp://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/crazy/1271.gif%5B/img%5D)

ketju44
20.10.2006, 17.11
http://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/crazy/1271.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/%5Bimg%5Dhttp://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/crazy/1271.gif%5B/img%5D)

Ha ha ha........:D.

Elias
20.10.2006, 17.48
Mut joo, lähinnä ajoin takaa sitä, että jos tänne kirjoittaa että ostin polkupyörätukusta jousitetun pyörän 300€:lla niin jengi heti haukkuu sekä minut että pyöräni.

Kannattaakohan pyöräilyn harrastajille mainostaa ostaneensa 300 eurolla vähemmän laadukkaan pyörän, kun suurin osa foorumilaisista todennäköisesti ostaisi tuolla rahalla käytetyn pyörän, tai vaikka uuden Jopon, tai pyöräänsä uudet kammet.

On hupaisaa seurata kuinka jotkut ylistävät halpapyöriä toisessa topicissa, ja toisessa taas itkevät sitä kun heidän pyörien rungot katkeaa, polkimet tippuu ynnä muuta kivaa.

Ylva Hubatsa
20.10.2006, 18.39
Kuinkas pitkä vaakaputki tuossa Grisleyssä oli? Olen etsiskellyt tuommoista teräsrunkoista noin 60cm vaakaputkella.

Ylva Hubatsa
21.10.2006, 08.38
Oikeastaan pakan päällä. Kuvassa näkyvä "lukkomutteri" kierretään auki ja pakka vedetään pois kasettirungon päältä. Mutteri ei aukea ellet pidä pakkaa paikallaan ketjuruoskalla.

http://www.parktool.com/images_inc/repair_help/fr52.jpg

Kyllä se aukeaa ilman ruoskaakin. Hanska toiseen käteen ja pidät sillä pakasta kiinni, pulttikoneella mutteri auki. Kannattaa olla varovainen ettei lipsahda käsi kipeeks.

A.M.®
21.10.2006, 11.37
Lähtee yleensä hanskalla tjsp. ilman pulttikonetta jos pakka on kiristetty oikealle tiukkuudelle. Usein vaan jotkut kiinnittävät pakan apinan raivolla :(

yannara
21.10.2006, 11.40
Siis onko se mahdollista avata ja kiinnittää rataspakka ilman mitään speciaalia työkalua?

jaggi
21.10.2006, 11.48
No saahan sen hakattua vaikka vasaralla ja meisselillä auki, eri asia vaan että onko se järkevää!

A.M.®
21.10.2006, 12.02
Siis onko se mahdollista avata ja kiinnittää rataspakka ilman mitään speciaalia työkalua?

Tuon pakka-avaimen tarvitset joka tapauksessa. Ketjuruoskan ehkä, riippuen kuka k*sipää on kiristänyt pakan paikalleen.

Tuo maksaa Biltsussa 3,90€

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_026iso.jpg

kauris
21.10.2006, 12.35
Kuinkas pitkä vaakaputki tuossa Grisleyssä oli? Olen etsiskellyt tuommoista teräsrunkoista noin 60cm vaakaputkella.

Veikkaan, että ketjun aloittaneelta ei saa vastausta (ainakaan tietoon pohjautuvaa) tuohon. Joku toinen täällä saattaa toki tietää.

yannara
21.10.2006, 18.19
Joo, mikä tarkoitetaan vaakaputkella? :seko:

Jos puhutaan rungon koosta, niin 185cm:lle äijälle se on jo liian pieni runko.

Ylva Hubatsa
21.10.2006, 19.23
Joo, mikä tarkoitetaan vaakaputkella? :seko:

Jos puhutaan rungon koosta, niin 185cm:lle äijälle se on jo liian pieni runko.

No, se on tuo lähes vaakatasossa oleva putki, joka yhdistää satulaputken ja emäputken toisiinsa. Emäputki on se lyhyt, lähes pystysuorassa oleva putki, johon etuhaarukka kiinnittyy. Etuhaarukka taas on........

yannara
22.10.2006, 12.32
Villi veikkaus siis on, että toi oli 17-18 tuumainen runko.

Janne-poika
22.10.2006, 18.39
Sain sen, kiitos

Ja korkeintaan mä saan negatiivisen palautteen JKK:n tempusta

No jos nyt joku mun mielipidettä kaipaa .. tai no pistän kummiskin:p, Niin ei mun mielestä ole mitään pahaa jos fillari maksaa jotain 500 paikkeilla. Lähinnä kysymys on mun mielestä siitä että vehkeet tarkotuksen mukaan. Osta Yana ihmeessä 299 maksava filu mut edes mä en veis sitä maastoon, enkä kyl itse pistäis 500 kuin ihan basic "city-pyörään", johonkin 3 tai 7 vaihteiseen. Ja jos ei ole edes tarkotus ajaa maastossa niin miksi "maasto"-pyörä? Paremmalta se hyvä city näyttää ku halpa maasto.

Ja toiseksi, niinhän se menee että "ei se joka pyytää vaan se joka antaa" mut ei kyl mun pokka ois kestänyt myydä yli 200 euroon kysymättä onko ostajalla muuten vaan liikaa rahaa...:o

Tää nyt maar katto jo sen toisenkin aiheen topicin alottajalta ;)

Ai niin, suurin osahan täällä on enemmän tai vähemmin suuremmalla sydämmellä pyöräilyssä mukana kuin "normaali kaduntallaaja" niin voi kait rehellisesti olettaa myös että vaatii pyörältä enemmän kuin yllä mainittu ihmisryhmä, ja täten olettaa/toivoo että myös muut haluais laatua eikä joutuis "kusetettavaksi". Jos tuut hyvää MAASTOpyörää kysymään niin harvemmin näkee Malabikea (tai jotain sinneppäin, ym. Biltema-sarjalaisia) vastauksissa.. Syytä voi sitten ihan itse pohtia jokainen.:rolleyes:

Että näin täällä tänään...

Toki saatan taas tässäkin olla väärässä.. =)

yannara
23.10.2006, 12.44
Janne-poika kirjoitti ihan asiaa!

Polkupyörätukun vuonna 1998 maahantuoma Mega varustettuna tusinaluokan osilla painoi vain 12,1 kg – siis aivan eri tasoa kuin BT:n välineet. Runkokoina olivat 44, 49 ja 54 cm.

Mun yksilö ostettu v. 2000 ja se oli '99 vuoden malli.

A.M.®
23.10.2006, 15.03
Entä sitten? Mega on alurunkoinen, toi sun terästä ja paljon painavampi.

jaggi
23.10.2006, 15.32
Sitäpaitsi siinä oli Srammin vaihteisto?
Eikös tämä Grisleyn "amerikan kytkentö" ole se, että tämä hra Grisley puuhasteli aikoinaan samoissa jengeissä Joe Breezerin, Gary Fisherin (ja Tom Ritchey?) kanssa?

Ohiampuja
24.10.2006, 08.10
Eilen laitoin omaan pyörään takapakan ja tämänkin keskustelun ansiosta oikein momenttiavaimella. Tuo pakkaan merkattu 40 Nm on kyllä kova momentti. Käsituntumalla laitettaessa aina on ollut vähemmän. Eilein laitoin 34 Nm avaimeen ja sekin tuntui tuonkokoiseen kierteeseen kovalta.
Sramin manuaalissa sanotaan 30-40 Nm ja Shimanon manuaalissa 30-50 Nm. Suosittelen noita alkupään kireyksiä, eiköhän se pakka niilläkin pysy.

Fillarijeti
24.10.2006, 09.11
Grisley Wilderness Sport (2001) (http://www.bikezona.com/bicicletas/todobici-ficha.asp?id=3899)

Vuoden 2001 Sport-mallissa on alumiinirunko. Seuraavana vuonna kyseistä mallia ei enää ollut, vaan pelkkä Grisley Wilderness – alumiinirunkoinen sekin. Todennäköisesti ero 2001- ja 2002-mallien välillä on siinä, että vanhemman runko on espanjalainen (5086) ja nuoremman taiwanilainen (7075). Tämä on tehtaan ja maailmantalouden historiaan perustuva arvaus. Grisley on keskittynyt alumiiniin vuodesta 1987 alkaen, mutta jos epäilyttää – magneetillahan se selviää...

jaggi
24.10.2006, 11.18
Siis jos puhutaan tästä topicin pyörästä, niin mitä ihmettä?...
Näkeehän nyt tuosta kuka tahansa että kyseessä on cromo-runko.
Ensinnäkin A.M perusteli jo varsin selvästi, ja sitten voidaan katsoa esimerkiksi satulatolpan kiristintä; sehän on taidettu hitsata runkoon? En ole ikuna nähnyt alumiinirunkoa joka olisi tehty niin.
Alumiinissa käytetään aina erillistä kiristinkaulusta.
Alumiini ei kestä kiristystä tuollalailla.

Vilhelm V
24.10.2006, 12.35
Siis jos puhutaan tästä topicin pyörästä, niin mitä ihmettä?...
Ensinnäkin A.M perusteli jo varsin selvästi, ja sitten voidaan katsoa esimerkiksi satulatolpan kiristintä; sehän on taidettu hitsata runkoon? En ole ikuna nähnyt alumiinirunkoa joka olisi tehty niin.
Alumiinissa käytetään aina erillistä kiristinkaulusta.
Alumiini ei kestä kiristystä tuollalailla.

Minä oon nähny. Omassa GT Zaskarissani on alumiinirungossa satulatolpan kiristin kiinteästi. Elikkä ei ole erillistä kaulusta. toistaiseksi on kestänyt oikein hyvin. Tässä topicissa käsitelty fillari näyttäis kyllä minunkin silmään kovasti CroMo-rungolta.

HMK
24.10.2006, 12.58

Tai sitten joku halvempi teräslaatu. Kyseessähän on muutaman satasen pyörä. Alua tuo ei kyllä ole.

Jarski
24.10.2006, 16.39
Tai sitten joku halvempi teräslaatu. Kyseessähän on muutaman satasen pyörä. Alua tuo ei kyllä ole.
Juu, cromoa ei toi pyörä varmaan ole nähnytkään. Jotain "HiTension"-hiiliterästä tai muuta pehmeää patarautaa. Jossei siis ole alumaania.

Fillarijeti
24.10.2006, 17.00
Grisleyn valikoima Espanjassa oli kapea ja laadukas, ja jopa mummonpyörät olivat alumiinia (hinnat alkaen noin 350 € vuonna 2001), joten Grisley Wilderness Sportin on hyvinkin voinut saada Suomesta 1990-luvulla kauden lopussa reilusti alta 2000 markan. Runko muistuttaa teräsrunkoa, mutta Grisleyn filosofia ja ajankohta huomioiden ei sitä välttämättä ole. Todisteet ovat toistaiseksi lähes yksinomaan alumiinin puolesta, mutta asiahan on yksinkertaista tarkistaa magneetilla.

Lueskelin hieman ketjua alkupäätä ja tulin Ohiampujan kanssa samaan tulokseen, että osa asentajista tarvitsisi momenttiavaimen jopa niin väljään työhön kuin takapakan asennukseen. Vaihteet toimivat huonosti pakan löystyessä ja hampaiden katkeamisen suurin syy on todennäköisesti juuri tässä. Kauan sitten, kun vielä käytin enemmän asennuspalveluja, törmäsin itse samaan ilmiöön - tosin pienemmällä tuholla.

A.M.®
24.10.2006, 22.03
Höpö. Terästä tuo on, ainakin jonkinlaista. Hakekaas uuden omistajan osoite ja magneetti, niin mennään katsomaan.

OJ
24.10.2006, 22.23
Grisleyn valikoima Espanjassa oli kapea ja laadukas, ja jopa mummonpyörät olivat alumiinia (hinnat alkaen noin 350 € vuonna 2001), joten Grisley Wilderness Sportin on hyvinkin voinut saada Suomesta 1990-luvulla kauden lopussa reilusti alta 2000 markan. Runko muistuttaa teräsrunkoa, mutta Grisleyn filosofia ja ajankohta huomioiden ei sitä välttämättä ole. Todisteet ovat toistaiseksi lähes yksinomaan alumiinin puolesta, mutta asiahan on yksinkertaista tarkistaa magneetilla.

Lueskelin hieman ketjua alkupäätä ja tulin Ohiampujan kanssa samaan tulokseen, että osa asentajista tarvitsisi momenttiavaimen jopa niin väljään työhön kuin takapakan asennukseen. Vaihteet toimivat huonosti pakan löystyessä ja hampaiden katkeamisen suurin syy on todennäköisesti juuri tässä. Kauan sitten, kun vielä käytin enemmän asennuspalveluja, törmäsin itse samaan ilmiöön - tosin pienemmällä tuholla.

Ton tässä topicissa esitellyn Grisleyn tapauksessa ei kyllä tarvita magneettia, että selviää onko toi runko terästä vai alumiinia. Tosta näkee sokea otsallaankin, että se on terästä. Kun näkee tuon pyörän kuvan (http://riemun.huuto.net/auctionimages/4/61/802bba9f1622fb183b10d13e07142-orig.jpg), niin ei paljon muuta tarvitse todetakseen, että terästähän toi on. Vuosimalli taitaa olla 97-99.

Off topiccina semmosta, että en mä ole ainakaan koskaan kiristänyt pakkaa lähellekään 40Nm kireyteen...joku 10Nm saattaa olla lähempänä, mutta eipä noi ole koskaan irronneetkaan.

ketju44
24.10.2006, 23.28
Höpö. Terästä tuo on, ainakin jonkinlaista. Hakekaas uuden omistajan osoite ja magneetti, niin mennään katsomaan.

Ihailen suunnattomasti tuota satulan paikkaa. Vimpanpäälle hieno.

yannara
25.10.2006, 09.48
sehän on taidettu hitsata runkoon? En ole ikuna nähnyt alumiinirunkoa joka olisi tehty niin.

Kaveri joka harrastaa autoilua ja tietää noista materiaaliaineista mua enemmän, sanoi että kyllä alumiinirunkoa voidaan hitsata.. ettei hitsausjäljet kerro mitään sinänsä.

jaggi
25.10.2006, 10.19
Itselläni taasen on luokkapaperit alumiinihitsaukselle niin kyllä sitä varmaan voikin hitsata... :D

Missasit nyt pointin tuosta, kyllä sitä alumiinia voi hitsata, mutta kun tuosta taitaa(pikkusen pieni kuva) puuttua se kaulus, niin sen takia se ei varmaankaan ole alumiinia, alumiini vaatii jonkinlaisen vahvistuskauluksen tuolle satulatolpan kiristykselle.
Ylenpänä Vilhelm kirjoitti että Zaskarissaan ei ole kaulusta, mutta olen ainakin jossain Zaskarissa nähnyt vahvistuskauluksen...sitä en tutkinut että oliko kiinteä alumiininen vaiko irtonainen teräksestä tehty.....

Fillarijeti
25.10.2006, 10.25
Jos kyseessä olisi joku muu kuin Grisley, runko olisi varmasti terästä. Grisley osaa käsitellä erilaisia alumiiniseoksia rungon valmistuksessa ehkä paremmin kuin kukaan muu ja varsinkin 1990-luvulla. Grisley patentoi alumiinirunkojen valmistusmenetelmiään, mutta itämainen halpatuotanto teki ne kannattamattomiksi.

Oletuksia on useita. Yannaran ex voi olla terästä: piraatti tai alihankintana tai alasajona rakennettu periferiamalli. Alla oleva pyörä on 1989-1990 USA:ssa rakennettuja innovaatioita.

http://forums.mtbr.com/attachment.ph...d=10809996 98 (http://forums.mtbr.com/attachment.php?attachmentid=10500&stc=1&d=1080999698)

Vilhelm V
25.10.2006, 10.54
Ylenpänä Vilhelm kirjoitti että Zaskarissaan ei ole kaulusta, mutta olen ainakin jossain Zaskarissa nähnyt vahvistuskauluksen...sitä en tutkinut että oliko kiinteä alumiininen vaiko irtonainen teräksestä tehty.....

Juu omassa Zaskarissani on tosiaan kiristin kiinteästi rungossa tuossa putken etupuolella. Erillistä vahvistuskaulusta ei ole, mutta Zaskarin rööreissä ainesvahvuus vaihtelee kyllä muuten kohteittain. Kyseessä vuoden 2003 malli.

Tähän tapaan:

http://www.wheelhouse.ch/images/Bikes2003/GT2003/Hardtail/ZaskarExpert.gif

yannara
25.10.2006, 11.19
Yannaran ex

Oli pakko nauraa :D

HMK
25.10.2006, 11.51
http://www.grisley-bikes.com/

Tuolta näemme, että vuotta uudemman eli 2000 mallin wilderness sport on ollut cromo-runkoinen, wilderness halpaa rautaa.

A.M.®
25.10.2006, 15.13
Oletuksia on useita. Yannaran ex voi olla terästä: piraatti tai alihankintana tai alasajona rakennettu periferiamalli. Alla oleva pyörä on 1989-1990 USA:ssa rakennettuja innovaatioita.

http://forums.mtbr.com/attachment.ph...d=10809996 98 (http://forums.mtbr.com/attachment.php?attachmentid=10500&stc=1&d=1080999698)

Mitä materiaalia se sitten olisi? Ei alumiinia, näkee heti rungon liitoksista ja putkien vahvuudesta. Ei titaania ta hiilikuituakaan, näitä vaihtoehtoja ei liene syytä perustellakaan.

Mitä yrititkään perustella tuolla tuolla kuvalla?

OJ
25.10.2006, 16.17
Miksi tästä pitää edes keskustella? Vai yrittääkö Fillarijeti vaan liekittää tätä keskustelua? Toi valkoinen Grisleyn runko, mikä on tälle foorumille linkitetty, on terästä vaikka asiaa kuinka vääntäisi ja pohtisi Grisleyn filosofioita.

Mitä tekemistä tolla 90-luvun alun maastopyörän kuvalla on tämän keskustelun kanssa?

Fillarijeti
25.10.2006, 18.50
Tonni keijut sul on housuissa! tää on 70luvun pyörä et ei mikään hiilari! Kyl se rospuutto fillarista hyvin käy. Siks toiseks mitä painavempi pyörä sitä voimakkaammat lihakset. Luulen et hiilari kuski olis ihmeissään tällä rungolla,tän kuljettamiseen tarvitaan miestä,ei hiplaria.jos nyky nuorisoo katsoo noin pyöräilymielessä niin lihaksista ei oo tietookaan,niin kun ennen. Evoluutiota evoluutiota ha ha ha ha :)

Aluksi aihe oli takapakan vaihto ja siinä tarvittavat välineet. Miksi se sitten laajeni aika normaaliin tapaan innokkaan aloittelijan ja hänen ex-pyöränsä maan rakoon polkemiseksi. En tiedä, koska en sitä aloittanut. Aloittelija on voinut saada vääriä tietoja myös myyjäliikkeestä, se lienee edelleen valitettavan yleistä.

Takapakan minimikiristysmomentti on 30 Nm ja on edesvastuutonta kiristää asiakkaan pakka pienemmällä momentilla. Omansa voi luonnollisesti jättää kuinka löysälle tahansa.

Mitä alun lainaus tähän kuuluu. Ei mitenkään, hansu65 ei ole "aloittelija".

A.M.®
25.10.2006, 19.29
Kerro nyt kuitenkin meille kaikille mitä materiaalia Yannaran ex-fillari on, ettemme jää epätietoisiksi.

HMK
25.10.2006, 20.07
Kerro nyt kuitenkin meille kaikille mitä materiaalia Yannaran ex-fillari on, ettemme jää epätietoisiksi.

Metallia

Ohiampuja
25.10.2006, 20.13
Minkä näköisiä helmiä tämä Grisley on tehnyt silloin 90-luvulla? Siis näitä edistyksellisiä alu-malleja.

Vilhelm V
25.10.2006, 20.52
Ehdotan, että etsimme käsiimme sen fillarinraadon, varaamme mukaan 6 koppaa kaljaa, ja sitten porukalla katsotaan mitä materiaalia se vehje on.

yannara
25.10.2006, 21.23
Ehdotan, että etsimme käsiimme sen fillarinraadon, varaamme mukaan 6 koppaa kaljaa, ja sitten porukalla katsotaan mitä materiaalia se vehje on.

Ja sitten myydään se huutonetissä kahdella sadalla? :D

Gekko
25.10.2006, 21.25
Kannatetaan! Ja kirjoitetaan materiaalilaatu rungon kylkeen permanenttitussilla!Ja poltetaan roviolla ne jotka olivat väärässä! :D

Fillarijeti
25.10.2006, 21.43
Minkä näköisiä helmiä tämä Grisley on tehnyt silloin 90-luvulla? Siis näitä edistyksellisiä alu-malleja.

Onko tämä Easton alumiinirunko 1980- vai 1990-luvulta?

http://i17.photobucket.com/albums/b91/TrailRunner/PeuTL1720.jpg

A.M.®
25.10.2006, 21.59
Mites tuo nyt taas tähän Grisleyn runkomateriaaliin liittyy?

Kakista vain ulos. Mitä materiaalia on Yannaran Grisleyn runko?

J Panula
25.10.2006, 22.19
Mites tuo nyt taas tähän Grisleyn runkomateriaaliin liittyy?

Kakista vain ulos. Mitä materiaalia on Yannaran Grisleyn runko?

Katsopa ihan ekaa kuvaa: runko on 99% varmasti terästä, )saattaa olla huonompilaatuista Cromoa mutta voi olla myös HiTeniä), alumiitista ei saa noin siroa drop-outtia edes paremman luokan vehkeissä, vain teräksestä ja titaanista onnistuu kuten tiedätkin (jälkimmäistä tuo verkonpaino ei varmasti ole) :D

china
25.10.2006, 22.20
Huikea topikki. Ensin yksi myy kurjan raadon ylihintaan ja sitten toinen älypää kertoo alumiinirunkojen historiasta kääntääkseen teräsrungon alumiiniseksi. Ei hitsi. :D

YT
25.10.2006, 22.21
Käyttäisivät tuonkin tarmon lyijyn muuttamiseen kullaksi.

china
25.10.2006, 22.25
Käyttäisivät tuonkin tarmon lyijyn muuttamiseen kullaksi.

Kannatetaan! Kullan voi sitten myydä huutonetissä alumiinina.

Janne-poika
25.10.2006, 22.36
Oiskohan jo gallupin paikka tosta materiaalista..:rolleyes:

ketju44
25.10.2006, 22.59
Kertokaas, miten iso operaatio on taka-rataspakan vaihto. Minulla on 8-lehtinen pakka ja siitä on irtonut viimeisestä lehdestä muutama hammas. Vaikuttaa että olisi ikään kun lohjennut. Kuvassa toi ei vielä näy selvästi, tai sitten kuva on otettu silloin kun se ei ole lohjennut vielä.

Olen tuolla hitsaus puolella sanoisinko "asiantuntia" ja aika vahvasti itse asiassa. Voi varmuudella ( 100% ) sanoa tuosta kuvasta että ALUMIINIA TUO EI OLE !
Ensimmäistä kuvaa kun tuolla kuvankäsittelyssä suurentelin ja aikalailla sain selvennettyä. Nuo muutkin hits.jäljet kertovat karua kieltään tuosta "alumiinista".

Fillarijeti
25.10.2006, 23.09
Huikea topikki. Ensin yksi myy kurjan raadon ylihintaan ja sitten toinen älypää kertoo alumiinirunkojen historiasta kääntääkseen teräsrungon alumiiniseksi. Ei hitsi. :D

Kuka tässä mitäkin kääntää. Osa väittää, yksi hakee ratkaisua oletusten ja todisteiden kautta (magneetti peliin ja muuallekin kuin etuhaarukkaan). Eiväthän nuo Grisleyn esialumiinit (Reflex = Peugeot) todista muuta kuin suunnittelijan osaamisesta. Olisikohan Yannaran ex periferiarauta tai peräti piraatti. Uuden hinta on ainakin ollut kova, koska uuden alumiini-Wildernessin listahinta on ollut vain 355 € vuonna 2002.

Nykyisin Grisley ymppää hiilikuitua ja alumiinia, eikä titaanikaan ole vierasta hänelle. Mutta ne kuuluvat tähän takapään aiheeseen vielä vähemmän kuin runkometalli. Heitetään vielä yksi osoite, vaikka eihän näihin pääse sisälle: Grisley Aluminium Bikes (http://www.grisley-bikes.com/ie/company.htm)

m e r k s
25.10.2006, 23.12
OT: kyllä tämä topicci bb:n hakkaa - loistavaa viihdettä. :D

Ylva Hubatsa
26.10.2006, 06.16
Olen tuolla hitsaus puolella sanoisinko "asiantuntia" ja aika vahvasti itse asiassa. Voi varmuudella ( 100% ) sanoa tuosta kuvasta että ALUMIINIA TUO EI OLE !
Ensimmäistä kuvaa kun tuolla kuvankäsittelyssä suurentelin ja aikalailla sain selvennettyä. Nuo muutkin hits.jäljet kertovat karua kieltään tuosta "alumiinista".

Harva "asiantuntija" puhuisi tässä tapauksessa hitsaamisesta, juottamisesta puhuu hyvinkin moni.

jaggi
26.10.2006, 10.50
Tässäpä linkki joka tuo valoa tähän topicin
Grisleyn vaiheisiin ja materaaleihin.
http://www.ifbikes.com/frames2/ticrownjewel.shtml
Johan tuosta näkee miten asiat oikeasti on?
Jack Grisley ja Veijo Esso muuttivat yhtäaikaa Espanjasta uudelle mantereelle ja aloittivat uudelleen runkojen valmistuksen uudella nimellä......

A.M.®
26.10.2006, 12.47
Yritinkin hakea kuvagooglesta sanalla Grisley vastauksia, ja sainkin. Löytyi runsaasti bulkkialumiinista väännettyjä Grisley merkkisiä fillareita. Hiilikuituisia tai titaanisia ei myöskään. Ei ihme että firma on nimeltään IF nykyään kun ei Grisleyssä ole "kaikupohjaa" :D

Mites oli silloin kun Grisleytä tuotiin Suomeen? Muistanko väärin, oliko tuo hifi fillareihin keskittynyt Suomen PP tukku maahantuoja :rolleyes:

Ja jos Jeti oikeasti tuntisi Grisleyn menneisyyden ja nykyisyyden, olisi tuo IF tullut hänen toimestaan esiin jo paljon aiemmin.

ketju44
26.10.2006, 18.33
Harva "asiantuntija" puhuisi tässä tapauksessa hitsaamisesta, juottamisesta puhuu hyvinkin moni.

Sen verran tuohon viitsii kommentoida että runkoputket on joko käsin tai robotilla hitsattu. Juottele sinä mitä lystäät ja jatka juomista itse.
Toi runko ON hitsattu.

Runko
Runko on polkupyörän tärkein osa, koska se yhdistää kaikkia muita osia toisiinsa. Tavallisin pyörän rungon ja etuhaarukan materiaali on teräs tai alumiini, mutta myös hiilikuitu, titaani tai jopa magnesium, erittäin harvinaisena myös boorikuitu.

Terästä voidaan seostaa useilla aineilla, yleisimpinä kromi, molybdeeni ja mangaani. Alumiinia seostetaan mm. sinkillä, kuparilla, magnesiumilla ja scandiumilla.

Runko valmistetaan joko juottamalla joko suoraan tai muhvien avulla tai hitsaamalla rungon kappaleet toisiinsa. Yleisin menetelmä nykyään on TIG-hitsaus. Hiilikuiturungot voidaan valmistaa useilla tekniikoilla, joko liimaamalla putket välikappaleiden (hiilikuitua, titaania tai alumiinia) avulla yhteen tai muottiin laminoimalla. Melko yleistä kilpakäyttöön tarkoitetuissa polkupyörissä on materiaalien yhdistely. Osa rungosta voi olla jotain metallia, osa hiilikuitua.

A.M.®
26.10.2006, 18.51
Sen verran tuohon viitsii kommentoida että runkoputket on joko käsin tai robotilla hitsattu. Juottele sinä mitä lystäät ja jatka juomista itse.
Toi runko ON hitsattu.

No just. Kuka sitten seuraavaksi väittää jotain.

Runko voidaan koota teräksestä hitsaamalla tai juottamalla. Jos käytetään muhveja yleensä juotetaan, suorat putki-putkeen liitokset hitsataan. Hitsattuihin teräsrunkoihin voidaan myös kiinnittää osia juottamalla, kuten haarukanpäät, cantitapit jne. kuten tässä Grisleyssäkin.

Lisää kiinnijuotettavista aineistosta voi äimistellä täällä http://www.ceeway.com/

Ylva Hubatsa
26.10.2006, 18.59
Toi runko ON hitsattu.

Jankataan vielä kuitenkin. Minä en tuosta rungosta pysty hitsaussaumaa näkemään, viitsitkö kertoa millä tuo on "hitsattu".

Ohiampuja
26.10.2006, 19.16
Onko se hitsaamista mitä minun korvien välissä tapahtuu tällä hetkellä?

Syy on liian vähäisessä juottamisessa... Siis kirjoittajan :D

YT
26.10.2006, 19.20
Alumiiniakin voidaan juottaa. Tosin tarvittavat materiaalit ovat kalliita eikä liitos ole luja.

jaggi
26.10.2006, 19.28
Ja alumiinia ja rautaakin voidaan juottaa toisiinsa kiinni, ei tosin pyöränrungoissa ole erityisen taloudellista.
Tässähän voi tosiaan olla sellainen juttu että Jari Grisley on juottanut alumiinirunkoon rautaiset haarukanpäät...edeltäkävijä kun on!

SuperMonza
26.10.2006, 19.32
Alumiinin juotosliitos saadaan parhaimmillaan varsin lujaksi. Olen läheltä nähnyt, kun koemielessä kaksi levyä juotetaan pienaan ja sitten väännellään pihdeillä. Levyt ja juotossauma vääntyilivät, mutta murtumia ei tullut.

Ja hitsattu teräsrunko on tuo "jannaran ex".

ketju44
26.10.2006, 20.07
Jankataan vielä kuitenkin. Minä en tuosta rungosta pysty hitsaussaumaa näkemään, viitsitkö kertoa millä tuo on "hitsattu".

Todennäköisesti TIG hitsattu ja runkokolmion saumat muotoiltu hiomalla.
Loppu. Voi olla ettei lopukkaan;)
Taisi tuon pyörän ostaja kuitenkin tehdä 200e hyvät kaupat. Alkaa oleen suomen kuuluisi fillari.

Ylva Hubatsa
26.10.2006, 20.29
Todennäköisesti TIG hitsattu ja runkokolmion saumat muotoiltu hiomalla.
Loppu. Voi olla ettei lopukkaan;)
Taisi tuon pyörän ostaja kuitenkin tehdä 200e hyvät kaupat. Alkaa oleen suomen kuuluisi fillari.

No jaa, en voi toisinkaan todistaa, joten olkoot. Älkää kuitenkaan hyvää keskustelua/väittelyä lopettako, vielä tässä on kaluttavaa.

A.M.®
26.10.2006, 20.45
Fillarijeti on kadonnut jonnekin puolustamasta näkemyksiään :seko:

Ylva Hubatsa
26.10.2006, 21.00

Lähti ettimään magneettia?

Vilhelm V
26.10.2006, 21.00
Pyörän uusi omistaja voisi nyt ilmoittautua ja kertoa asian todellisen laidan. Laite on komposiittirakenteista lentokonemetallia & kryptoniittiä.

Kristian Ovaska
26.10.2006, 21.08
Runko on selvästi unobtainiumia ja haarukka absurdiumia.

ketju44
26.10.2006, 21.12

Fillarijeti :eek: !! Miksi mies poulusti niin ankarasti tuon rungon erinomaisuutta :seko: ? Koska HÄN sen Yannaran pyörän on ostanut:D .

jeppe
26.10.2006, 21.59
Lähti ettimään magneettia?

Tuolta (http://www.forcefieldmagnets.com/catalog/index.php?cPath=23_37) saa kunnollisia. Muutama vastaavanlainen löytyy ja ne on tuskaisan voimakkaita. ;)

EDIT: jahas......linkki ei näköjään halunutkaan jäädä tähän viestiin. Jos nyt toimisi....

Jarski
27.10.2006, 11.48
Tuolta saa kunnollisia. Muutama vastaavanlainen löytyy ja ne on tuskaisan voimakkaita. ;)
Ai mistä?:seko:

Fillarijeti
27.10.2006, 11.58
Ifillä ei ole mitään tekemistä Peter Grisleyn kanssa. Kyseessä lienee jonkinlainen vakuutuksia kauppaava yhtiö.

Reflex oli Eastonin tytär 1980- ja 1990-lukujen taitteessa. Sama pyörä tunnettiin Euroopassa nimellä Peugeot, ja Grisley valmisti Utahissa pyöriä näille merkeille ja kisatiimeille. Hän ymppäsi jo tuolloin hiilikuitua ja alumiinia – tämän päivän uutuusvirityksiä monille muille valmistajille.

Kiveen kirjoitettua, Mountain & City Biking Magazine 1989:

http://forums.mtbr.com/attachment.php?attachmentid=10572&stc=1&d=1081062894

Tässä taas hieman uutta tähän muilta osin täysin paikallaan junnaavaan takapään aiheen sivuhaaraan. Aiheesta - miksi sitä pakkaa ei saisi kiristää turvalliseen momenttiinsa?

Jarski
27.10.2006, 12.16
Eihän tässä junnaa mikään muu kuin se, että sinä väität tuota patarautarunkoa alumiiniseksi ja laitat vähän väliä jotain höpö-linkkejä tänne.

wanderer
27.10.2006, 12.22
Aiheesta - miksi sitä pakkaa ei saisi kiristää turvalliseen momenttiinsa?Minulla(kaan) ei ole momenttiavainta joten kiristys tapahtuu metodilla "riittävän kireälle". Pakka on silloin riittävän kireällä kun se ei kolise ja lukkorenkaan saa vielä auki. Löysälle jätetty pakka on tuskin hengenvaarallinen? Takarattaat pysyvät varsin hyvin hahloissaan vaikka lukkorengas olisi melkein auki..

jeppe
27.10.2006, 12.23
Ai mistä?:seko:

Joku kusi ja linkki ei jäänyt enää lopulliseen viesiin. :D
Mutta siis tuolta:
http://www.forcefieldmagnets.com/catalog/index.php?cPath=23_37

Fillarijeti
27.10.2006, 12.45
Minulla(kaan) ei ole momenttiavainta joten kiristys tapahtuu metodilla "riittävän kireälle". Pakka on silloin riittävän kireällä kun se ei kolise ja lukkorenkaan saa vielä auki. Löysälle jätetty pakka on tuskin hengenvaarallinen? Takarattaat pysyvät varsin hyvin hahloissaan vaikka lukkorengas olisi melkein auki..

Samaa metodia käytän itsekin. Mikä tahansa voimansiirrossa oleva vika voi olla hengenvaarallinen, jos sen takia jää auton alle tietä ylittäessään. Löyhtynyt pakka ei ole ehkä vaarallisin voimansiirron vioista, mutta miksi ottaa riskiä ja katkoa pakan hampaita tai polkaista tyhjää.

Omien kokemuksien mukaan en anna minkä tahansa asentajan tehtäväksi pakka- tai ketjutöitä tai kiekkojen rihtaamista.

itu
27.10.2006, 13.13
Runko valmistetaan joko juottamalla joko suoraan tai muhvien avulla tai hitsaamalla rungon kappaleet toisiinsa...
Sekä suoraan että muhvijuotettuja liitoksia on esimerkiksi Basson Viperissä (teräsrunko). Keskiö on muhvi, takahaarukan yläputket on hopeajuotettu suoraan pystyputkeen. Kaunista jälkeä...

J Panula
27.10.2006, 13.26
Sekä suoraan että muhvijuotettuja liitoksia on esimerkiksi Basson Viperissä (teräsrunko). Keskiö on muhvi, takahaarukan yläputket on hopeajuotettu suoraan pystyputkeen. Kaunista jälkeä...

Aivan, mutta väittääkö joku muka että ton 200€ Grisleyn rungossa on jotain juotettua???

Ei tasan ole, laaturungot on ns. eri sarjassa

itu
27.10.2006, 13.40
Aivan, mutta väittääkö joku muka että ton 200€ Grisleyn rungossa on jotain juotettua???

Ei tasan ole, laaturungot on ns. eri sarjassa
Viittasinkin edellä Kunnia-Setä A.M:n kirjaamaan (huomioikaa sana "yleensä"):
"Jos käytetään muhveja yleensä juotetaan, suorat putki-putkeen liitokset hitsataan. Hitsattuihin teräsrunkoihin voidaan myös kiinnittää osia juottamalla, kuten haarukanpäät, cantitapit jne."

Tuo ratakisko-Grisley on otsallakin katsottuna viemäriputkea eli hiiliterästä (high tensile steel). Samaa kamaa kuin Helkama Turmapyörät aikanaan. Ei kai se ollut enää kellekään uutinen?

ketju44
27.10.2006, 13.41

Tuollaisen kauniin punaisen pyörän Recordin osilla omistin vielä 6v sitten.

OJ
27.10.2006, 16.41
Ifillä ei ole mitään tekemistä Peter Grisleyn kanssa. Kyseessä lienee jonkinlainen vakuutuksia kauppaava yhtiö.

Reflex oli Eastonin tytär 1980- ja 1990-lukujen taitteessa. Sama pyörä tunnettiin Euroopassa nimellä Peugeot, ja Grisley valmisti Utahissa pyöriä näille merkeille ja kisatiimeille. Hän ymppäsi jo tuolloin hiilikuitua ja alumiinia – tämän päivän uutuusvirityksiä monille muille valmistajille.

Kiveen kirjoitettua, Mountain & City Biking Magazine 1989:

http://forums.mtbr.com/attachment.php?attachmentid=10572&stc=1&d=1081062894

Tässä taas hieman uutta tähän muilta osin täysin paikallaan junnaavaan takapään aiheen sivuhaaraan. Aiheesta - miksi sitä pakkaa ei saisi kiristää turvalliseen momenttiinsa?
Muiden muassa Vitus käytti noita samoja valmistusmenetelmiä 80-luvulla ja esim. Vitus 979 tuotiin markkinoille vuonna -86 ja vastaavia muvitettuja alurunkoja oli jo aikaisemminkin. Vitus Carbone 3 ja 9 tuotiin markkinoille vuonna -87 (en tiedä oliko hiilikuitumalleja jo aikaisemmin). Pösöltä puolestaan tuli ensimmäinen hiilikuiturunko PY 10 FC (http://home.wanadoo.nl/peugeotshow/images/1983_1.jpg) jo vuonna -82. Netin tietojen mukaan Grisley ei ole ollut tekemisissä näiden runkojen kanssa.

Näillähän nyt ei ole mitään tekemistä Grisleyn tai Yannaran ex-pyörän kanssa, koska Yannaran ex-pyörä ei ole edes samaa materiaalia kuin toi pösö ja vitukset.

Pekka L
27.10.2006, 18.27
Aika mieletön ketju tosiaan. Yannara ei muuten ole saanut vieläkään palautetta ostajalta pyöräkaupasta.
Olisiko ressukka pää halki sairaalassa kun alumiinirungon juotos on pettänyt magneetinostoreissulla:seko:

A.M.®
27.10.2006, 18.43
Ja mä odotan että Jeti tunnustaa virheensä Yannaran runkomateriaalin suhteen :D Saahan nähdä....

YT
27.10.2006, 18.48
Minä veikkaan, että jeti on aikoinaan myynyt tuon greasleyn yannaralle alumiinipyöränä.

Ylva Hubatsa
27.10.2006, 19.26
Näinkö se yannaran grisley "hitsattiin" ja kasattiin.

http://www.youtube.com/watch?v=fQXxDMfpyuw

A.M.®
27.10.2006, 20.57
Kas, livekuvaa markettipyörien sylttytehtaalta :cool:

Pekka L
27.10.2006, 21.00
Kas, livekuvaa markettipyörien sylttytehtaalta :cool:

Ehkei nyt sentään;)

Traccia bianca
27.10.2006, 21.14
Aika mieletön ketju tosiaan. Yannara ei muuten ole saanut vieläkään palautetta ostajalta pyöräkaupasta.
Olisiko ressukka pää halki sairaalassa kun alumiinirungon juotos on pettänyt magneetinostoreissulla:seko:

Juuh... :)
Hieno topic !
Mutta onhan tuossa tullut tuossa sivussa ihan asiaakin nuista runkomateriaaleista.

Jarski
27.10.2006, 21.18

Eiks tuolla näkynyt Ellsworthin logo yhessä kuvassa?

china
27.10.2006, 22.36
Ja mä odotan että Jeti tunnustaa virheensä Yannaran runkomateriaalin suhteen :D Saahan nähdä....

Minä luulen, että siinä on mies, joka ei tee virheitä! Ainakaan omasta mielestään. :D

A.M.®
28.10.2006, 13.18
??? Täsmennäpäs tuota viittaustasi lainaamaasi tekstiin :seko:

Edelleenkään en ole nähnyt riviäkään jossa myönnät Yannaran Grisleyn olevan terästä tai muuta siihen rinnastettavisa olevaa materiaalia.

jaggi
28.10.2006, 13.39
Ja Reflex mallit näyttäisivät olevan hiilikuitua putkea alumiinisella emäputkella ja alu-kulmapaloilla(liimattu!)? Takahaarukka terästä ja pultattu kiinni.
http://www.asef36.dsl.pipex.com/bike.jpg

Ps. Huomatkaa satulatolpan kiristinkaulus.... :D

A.M.®
28.10.2006, 13.45
Tuo oli joku buumi 80-90 luvun taitteessa. Kuituputki/alumuhvirunkoja teki myös Trek ja Giant.

Vilhelm V
28.10.2006, 15.16
Ps. Huomatkaa satulatolpan kiristinkaulus.... :D

Hieno on. Niinkuin muukin laitos.

Subzero
28.10.2006, 16.07

Offtopic - Pinarellon valmistuksesta:
http://www.youtube.com/watch?v=pJ_RL603MMs&mode=related&search=

Fillarijeti
29.10.2006, 10.50
Lainaus:
Alkuperäinen lähettäjä: Fillarijeti http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=741874#post741874)
Grisley ei ollut hiilikuiturunkojen edelläkävijä, mutta sen sijaan alumiini on ollut hänelle nöyrää. Kuka haluaa täydentää Grisleyn historian 1990-luvulta? Vai kiinnostaako se ketään? Miksei Grisley saanut kehittämiään menetelmiään massatuotantoon aikomassaan laajuudessa?

Helpotetaan hieman, kun pahimpien tosikoiden ja bulkkitietäjien änkyrä alkaa vihdoin helpottaa!

Perus-Grisley 1989: "The Reflex used aluminum tubes bonded to aluminum lugs throughout, with stainless steel rear dropouts."

Näitä pyöriä valmistettiin Peugeotin lisäksi ilmeisesti myös Lookille ja ehkä joillekin muillekin. Reflexiä ei tuotu Eurooppaan, koska Easton ei voinut suoraan kilpaillaan jälleenmyyjiensä kanssa. USA:ssa ja Kanadassa Reflex oli aikakautensa huippua.

ketju44
29.10.2006, 12.21
Lainaus:
Alkuperäinen lähettäjä: Fillarijeti http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=741874#post741874)
Grisley ei ollut hiilikuiturunkojen edelläkävijä, mutta sen sijaan alumiini on ollut hänelle nöyrää. Kuka haluaa täydentää Grisleyn historian 1990-luvulta? Vai kiinnostaako se ketään? Miksei Grisley saanut kehittämiään menetelmiään massatuotantoon aikomassaan laajuudessa?

Helpotetaan hieman, kun pahimpien tosikoiden ja bulkkitietäjien änkyrä alkaa vihdoin helpottaa!

Perus-Grisley 1989: "The Reflex used aluminum tubes bonded to aluminum lugs throughout, with stainless steel rear dropouts."

Näitä pyöriä valmistettiin Peugeotin lisäksi ilmeisesti myös Lookille ja ehkä joillekin muillekin. Reflexiä ei tuotu Eurooppaan, koska Easton ei voinut suoraan kilpaillaan jälleenmyyjiensä kanssa. USA:ssa ja Kanadassa Reflex oli aikakautensa huippua.

Plaa plaa plaa plaa............Siis edelleen,miten liittyy tuohon "paskarautapyörrään"?

HMK
29.10.2006, 12.42
Ei pitäisi tätä enää jatkaa, mutta pistetääs nyt tämä vielä, kun näyttää jääneen joiltakin huomiotta:

http://www.grisley-bikes.com/

Tuolta näemme, että vuotta uudemman eli 2000 mallin wilderness sport on ollut cromo-runkoinen, wilderness halpaa rautaa.

Miksi siis tuon vuosimallin kohdalla asia olisi toisin? Tuo kuitenkin selvästi kertoo, että Grisleyn nimellä on myyty myös halpoja teräspyöriä. Epäilemättä merkiltä on löytynyt parempaakin, mutta tuskin niitä on myyty Hobby Hallissa pariin sataan euroon.

Fillarijeti
06.11.2006, 16.05
Utahilainen Peter Grisley valmisti pyöriä Eastonin tyttärelle Reflexille ja joillekin eurooppalaisille pyörämerkeille 1990-luvun taitteessa(Grisley 1987 (http://www.grisley-bikes.com/ie/company.htm)). Grisleyn kehittämänä perustekniikkana oli: ”Aluminum tubes bonded to aluminum lugs throughout, with stainless steel rear dropouts.”

Maastopyörien myyntihinnat olivat 1990-luvun alussa varsin korkeita, joten Grisley tajusi ansaitsemismahdollisuuden massatuotannon nopeassa aloittamisessa. Ensimmäisten joukossa Grisley suuntasi uuden tekniikkansa valmistuksen Kaukoitään, mutta tulos ei ollut hänen odottamansa. 1990-luvun puolivälissä lännen punaniskakauppiaiden keskuudessa liikkui sitkeä huhu, että Grisley valmistaa Kaukoidässä pyöriä tarkoituksenaan tuoda niitä USA:n markkinoille. Markkinat eivät olleet vielä valmiit itämaisten pyörien vastaanottoon, ja ilkeänä sivuvaikutuksena myös Grisleyn amerikkalaiset tuotteet joutuivat myyntiboikottiin. ”We have heard, but have not been able to confirm, that Grisley is involved in designing bikes made in Asia for import to the United States.”

Innovatiivinen ja nopealiikkeinen Grisley ei jäänyt kauaksi aikaa tuleen makaamaan. Itämaisen valmistuksen ja USA:n markkinoiden takaiskujen takia Grisley suuntasi Euroopan markkinoille, ja aloitti alumiinipyörien valmistuksen Espanjassa 1990-luvun puolivälissä. Polkupyörätukku toi näitä hintaluokkansa laatupyöriä Suomeen. Näistä pyöristä ei ole juuri tietoja tai kuvia internetissä, mutta vanhoista pyörälehdistä ja varsinkin Espanjasta niitä saattaisi löytyä.

Amerikkalaisen pyöräteollisuuden itämaiden valloituksen toinen aalto löi voimakkaasti läpi niin Euroopassa kuin Amerikassakin. Grisley havaitsi pian hintojen laskiessa kilpailun eurooppalaisella työllä mahdottomaksi, ja päätös Espanjan tuotannon lopettamisesta tehtiin vuonna 2000. Grisley päätti keskittyä amerikkalaiseen huippuvalmistukseen ja taiwanilaiseen bulkkituotantoon, koska boikotti oli jo purkautunut (Grisley 2000 (http://www.grisley-bikes.com/)). Alasajovaiheen (2001 – 2002) espanjalais-taiwanilainen mallisto on esillä Bikezonan sivuilla (Bikezona (http://www.bikezona.com/bicicletas/todobici-ficha.asp?id=3899)).

2000-luvun alihankintamalleissa näkyy jonkinlainen tekninen luovuttaminen ja periferia-ajattelu, vaikka esimerkiksi Mega 30:n runkomalli on omaperäinen. Kuvan rungon speksit: ”Sitzrohr 540 mm. Oberrohr 590 mm, Ø 50 mm. Unterrohr Ø 60 mm. 1 1/8 Zoll Steuerrohr 135 mm. Rahmengewicht 2175 Gramm.“

http://si7.mtb-news.de/bikemarkt/data/9/13450032-large.jpg

tya
06.11.2006, 16.15
Plaa plaa plaa plaa............Siis edelleen,miten liittyy tuohon "paskarautapyörrään"?

Siirryttiinhän tässä topicissa jo ennen sitä alkuperäisestä aiheesta eli takapakan vaihdosta myynti-ilmoitusten ja -hintojen etiikkaan ja sen jälkeen tuon kyseisen pyörän runkomateriaaliin... Karannut siis lapasesta jo muutamasti :D

ketju44
06.11.2006, 16.23
Siirryttiinhän tässä topicissa jo ennen sitä alkuperäisestä aiheesta eli takapakan vaihdosta myynti-ilmoitusten ja -hintojen etiikkaan ja sen jälkeen tuon kyseisen pyörän runkomateriaaliin... Karannut siis lapasesta jo muutamasti :D

Yleensä ei kauaa mene kun aihe unohtuu ja keskustelu lähtee kulkemaan omia latujaan. Esim. kun joku kysyy "miten pelaa ultegra",niin kauaa ei mene kun alkaa italia vs japani ;). Näin se homma etenee :D

A.M.®
06.11.2006, 16.50
Onpas tuo Mega sitten järkyttävän näköinen laitos, painaakin ihan "kivasti". Tuosta ei kyllä löydy ensimmäistäkään rungonvalmistajan hienoa oivallusta.

Juu PP tukku se oli joka näitä "laatupyöriä" toi maahan. Kukas muukaan...:D

Ylva Hubatsa
06.11.2006, 17.43
Onpas tuo Mega sitten järkyttävän näköinen laitos, painaakin ihan "kivasti". Tuosta ei kyllä löydy ensimmäistäkään rungonvalmistajan hienoa oivallusta.

Juu PP tukku se oli joka näitä "laatupyöriä" toi maahan. Kukas muukaan...:D

Äläs nyt. Nätistihän tuo rungon pystyputki menee vaakaputken läpi ja näyttäis vaijerinipat olevan niiteillä kiinni rungossa, helppo vaihtaa, kun kuluvatkin niin pirusti.

jaggi
06.11.2006, 18.03
Utahilainen Peter Grisley valmisti pyöriä Eastonin tyttärelle Reflexille ja joillekin eurooppalaisille pyörämerkeille 1990-luvun taitteessa(Grisley 1987 (http://www.grisley-bikes.com/ie/company.htm)). Grisleyn kehittämänä perustekniikkana oli: ”Aluminum tubes bonded to aluminum lugs throughout, with stainless steel rear dropouts.”
http://si7.mtb-news.de/bikemarkt/data/9/13450032-large.jpg
Minusta kuvan pyörässä on alumiiniset dropoutit?

En kyllä ymmärrä mitä fillarijeti yrittää saavuttaa näillä pitkillä luennoillaan Grisleyn historiasta, kun puheenaiheena olevalla pyörällä ei ole mitään tekemistä "innovatiivisen" alumiiniputki-tekniikan kanssa?
En kylläkään edes jaksanut lukea kaikkia viestejä joten voi olla että joku ratkaiseva argumentti on mennyt ohitseni tai yli.....

A.M.®
06.11.2006, 20.44
Kas, onhan siinä vaihdettava vaihtajankorvake :D Varmaan hra Grisleyn keksintö!

mankelimies
06.11.2006, 21.17
Ylläolevassa kuvassa oleva laitos lienee ainoita historian tuntemia runkoja, jossa mallinimessä kerrotaan rungon painoluokka edes jokseenkin rehellisesti...

Fillarijeti
07.11.2006, 19.02
Alla oleva taiwanilainen Grisleyn alihankintarunko painaa 1580 g ja koko pyörä 9434 grammaa. Nykyinen omistaja on hankkinut aikoinaan keksipaketilla ja kolajuomalla rungon itselleen. Vahvasti painavaksi edellä mainittu Mega 30:n runko on 605 grammaa raskaampi, joten sillä jäätäisiin alla olevan rungon osilla joitakin kymmeniä grammoja päälle kymmenen kilon. Näin rakennettu Mega 30 olisi periferisen myöhäisrautakauden rengastettuihin hetekoihin verrattuna itäinen keiju, joka on paitsi kevyt, myös jäntevä. Periferisessä päivittäiskäyttöpyöräarsenaalissa se sijoittuisi ehdottomasti kevyimpään sadannekseen.
http://weightweenies.starbike.com/images/frank_berkhout/grisley.jpg

Mika Nieminen
07.11.2006, 19.25
Tuo oli joku buumi 80-90 luvun taitteessa. Kuituputki/alumuhvirunkoja teki myös Trek ja Giant.Myös Raleighilla oli vastaava tekele. Oli hilkulla, että olisin aikoinaan (1991) ostanutkin sellaisen, mutta päädyin kuitenkin alu / alu malliin joka sekin oli liimaamalla kasattu.

Vilhelm V
07.11.2006, 19.43
Tuo punakeulainen petohan on suorastaan tyylikäs. Jäykästä keulasta papukaijamerkki.

JKK
07.11.2006, 20.03
Tuo punakeulainen petohan on suorastaan tyylikäs. Jäykästä keulasta papukaijamerkki.

Onko tuo satulaputki metrin mittainen? Miksi ihmiset ajavat liian pienillä fillareilla?

Vilhelm V
07.11.2006, 20.13
Onko tuo satulaputki metrin mittainen? Miksi ihmiset ajavat liian pienillä fillareilla?

Pieni on kaunista. Ei vaiskaan, oikeassa olet. Pannaan adressi menemään omistajalle. Kylä se varmaan sitten laskee ton istuimensa.

Iisiraireri
07.11.2006, 20.40
Keksipaketilla ja colalla ei saa mittatilauspyöriä.

ketju44
07.11.2006, 21.11
Mix tämä topic näkyy näin LEEEVEENÄ mun koneella? ToDELla ärsyttävää.

JKK
07.11.2006, 21.14
Keksipaketilla ja colalla ei saa mittatilauspyöriä.

Ai niin...:D

jeppe
07.11.2006, 22.30

Mikä ihme noissa satulatolpissa ihmisiä oikein mättää... Runko valitaan vaakaputken pituuden mukaan. Satulatolpan nostaminen ei muuta ajettavuutta niin paljon kuin stemmin pidentäminen.
Ihmiset on erilaisia. They come in all shapes and sizes. Jos ei oma tolppa ole korkealla, niin mikä prkl estää jotakuta muuta pitämästä tolppaa ylhäällä?!
Ainakaan mun ei tekisi mieli ajaa pyörällä, jossa joku olisi säätänyt satulankorkeuden hyvän näköiseksi.
Mun silmään kaiken lisäksi tuo näyttää ihan hyvältä.

ketju44
08.11.2006, 00.22
Mikä ihme noissa satulatolpissa ihmisiä oikein mättää... Runko valitaan vaakaputken pituuden mukaan. Satulatolpan nostaminen ei muuta ajettavuutta niin paljon kuin stemmin pidentäminen.
Ihmiset on erilaisia. They come in all shapes and sizes. Jos ei oma tolppa ole korkealla, niin mikä prkl estää jotakuta muuta pitämästä tolppaa ylhäällä?!
Ainakaan mun ei tekisi mieli ajaa pyörällä, jossa joku olisi säätänyt satulankorkeuden hyvän näköiseksi.

Ex tuossa tolpassa näy ylärajamerkit jo aika korkeella?

jeppe
08.11.2006, 12.29
Tolppaa tuntematta en mene sanomaan....ties mitä hammastahnaa siihen on laitettu väliin pitoa parantamaan. ;)

J Panula
08.11.2006, 12.48

Juuri näin :(

Tuokin näyttää suht isolta rungolta, ja kun itselläkin menee niin, että jos oikeasti haluaisi lyhyen satulatolpan, niin pitäis ottaa mittatilausrungolla kaikki fillarit, useimmiten kun ei lähes minkä hyvänsä valmistajan suurin koko ole kovin korkea mun mielestäni... pituutta löytyy joistakin raameista, mutta matalia ovat kaikki :D

Ja tsekatkaa muuten Lokakuun MBA:sta sen pitkän jenkki-kisakuskin säädöt, kaverilla on erikoistilattu lähes 500mm tolppa, josta näkyy ainakin 350mm ja stemmi tais olla 140, runkokin erikoismitoitettu...

jospa siis vaikka laitetaan 10-20cm jokaiselle itkijälle lisää jalkojen mittaan, niin ajetaan vaan satulat alhaalla eikös joo? :D

ps. mun mielestäni olematon satulatolppa näyttää tosi typerältä... :D

JKK
08.11.2006, 15.53

Tuossa mättää monikin asia. Kyseessä on kuitenkin maastofillari eikä mikään tempotykki, mutta jos haluaa ajaa liian pienellä fillarilla siitä vaan. Montakohan pulloa kolajuomaa ja pakettia keksejä on pitänyt tuhota, että tuon on saanut?

A.M.®
08.11.2006, 21.50
Villi veikkaus, jotta tuo tolppa on Syncros ;) Yksi tuommoinen 27,2 on ajopyörässä kiinni, toinen reservissä.

mankelimies
08.11.2006, 22.53
vielä kun kääntäisi stemminkin ympäri, niin olisi melko racing.

A.M.®
08.11.2006, 23.18
Jos Mr Grisley olisi tehhyt alalla jotain merkittävää (kuten on väitetty) hänet mainittaisiin täällä kultakirjaimin?

http://www.mtnbikehalloffame.com/home.cfm

Mainiot sivut kyllä :)

ketju44
08.11.2006, 23.21
Onx toi takapakka vaihdettu muuten jo?

JKK
09.11.2006, 05.19
Onx toi takapakka vaihdettu muuten jo?

Sitähän ei kukaan tiedä, kun joku osti sen Huutonetistä huippupyöränä (kovalla rahalla).

anakonda
09.11.2006, 09.00
Idiootti ei ole se, joka pyytää vaan se joka maksaa.
Yannara onnistui markkinoinnissa aika loistavasti, ainakin mun mielestä. :)

Fillarijeti
05.04.2007, 16.40
Reklamaatiotilanne, jossa asiakas tuo joitakin satoja kilometrejä ajetun Grisleynsä pikahuoltoon. Henkilöt: Ahne Asiakas (AA), Jobbari Kauppias (JK), vanhempi korjaaja Hento Päälykäinen (HP) ja kesäapulainen Vahva Eräajaja (VE). Pyörän ja henkilöiden nimet on muutettu tunnistamisen vaikeuttamiseksi.
AA: Päivää! Pyörä kaipaisi huoltoa. Vaihteet eivät toimi kunnolla ja takapakasta on lohkeillut hampaita.
JK: Jaahas! Siis pientä pikasäätöä kaipaa ameriikan pyörä? PÄÄLYKÄINEN!
AA: Ei tämä mikään amerikkalainen ole. Putkessa lukee, jotta ”Made in Spain”.
JK: En kiinnittäisi suurta huomiota siihen tarraan. Se on vain mainos. Tällä ameriikan Kriislellä on kalatukku siellä Epsanjassa. Mateita ja muuta haitekkiä. PÄÄLYKÄINEN!
AA: Onkohan runkokaan alumiinia? Putket näyttävät kovin ohuilta.
JK: Kriisle on kehittänyt alumiinin ohentamisen huippuunsa. Muut valmistajat kovertavat putkia sisäpuolelta, jopa moneen kertaan. Kriisle rykäisee putket ulkopuolelta höyläämällä kerralla oikeaan mittaansa. PÄÄLYKÄINEN!
HP (kellarista noususta hengästyneenä): Niin?
JK: Niin, tällä herralla on ongelmia takapäänsä kanssa.
HP: Ei meillä lääkäriä ole. Lääkäriasema on tuossa kulman takana.
JK: Ei kun herralta on hampaita lohkeillut.
HP: Ei meillä hammaslääkäriäkään ole. Sitä ei ole kyllä koko korttelissa.
JK: Päälykäinen kuuntelee nyt loppuun asti. Siis tämän herran pyörän takapäästä on hampaita lohkeillut. Eikö nyt ole niin, että eturattaissa on ramppeja vaihtamisen helpottamiseksi?
HP: Näin on!
JK: Nämä etupäässä ovat teknisiä ramppeja, tehtaalla viilattuja. Takapäähän rampit asennetaan polkemalla. Nämä irronneet hampaat ovat naturaaleja ramppeja. Helpottavat vaihtamista, nääs!
AA: En minä nyt tiedä…
JK: Ei se niin väliä, me tiedämme. PÄÄLYKÄINEN! Katsopas, että Vahva kiristää takapakan ylikireään momenttiin. Tällä herralla on selvästi epätavallisen voimakkaat jalkalihakset ja poljento. Matka varmaan joutuu?
AA: Kyllähän se, mutta pyörä rutisee…
JK: Niin, voima puhuu ja metalli valittaa. Onko herra peräti metallimusiikin ystäviä?
AA: Ei toki, kirkkokuorossa minä…
JK: PÄÄLYKÄINEN! Muistatko Kunto Hurjan? Sen kaverin, joka runttasi kahdessa viikossa XT:n pikkurattaan sileäksi. Ei sellaiselle mitään takuuta voi myöntää. Normaalia kulumista…
HP: Katson, että Vahva käyttää metrin putkea…
JK: Niin sen pikahuollon jälkeen… Aseta sinä Päälykäinen oikea vaihde päälle ja käske Vahvaa antaa kunnon alkuvauhti, ainakin tontin rajalle asti… Herra on hyvä ja odottaa pienen hetken, pihalla on kesätuoli ja auringonpaistetta…
AA: Näinköhän tämä…
JK: Juuri näin!
AA: Mitä tämä maksaa?
JK: Emme peri tällä kertaa mitään. Me teemme kaikkemme hyvän asiakassuhteen puolesta. Jos vielä tulee ongelmia, peritään tämän pikahuollon hinta sitten. Niinku könttäsummana.

Asiakas poistuu ulos odottelemaan huollon valmistumista, niska ja posket kesälämmöstä hieman punoittaen.

Edellinen oli huumoria.

jeppe
05.04.2007, 18.00
Jatko-osaa odotellessa.... sellaiselle selvästikin jätettiin mahdollisuus kun VE ei vielä saanut suutaan avatuksi. :D

A.M.®
05.04.2007, 18.33
Loistavaa itseironiaa :D :D

Fillarijeti
05.04.2007, 19.04
Lähtee yleensä hanskalla tjsp. ilman pulttikonetta jos pakka on kiristetty oikealle tiukkuudelle. Usein vaan jotkut kiinnittävät pakan apinan raivolla :(

Loistavaa itseironiaa

Hauskaa, että huumorintajua löytyy.:D Sääli vain, että hanska"miehet" pilaavat asiallisten huoltokorjaamoiden mainetta.:(

A.M.®
05.04.2007, 19.50
Mihinköhän tämä namusetävaroitus johtaa :seko:

Iglumies
05.04.2007, 19.57
Pahimmillaan siihen, että takapakkaata ei saa pitää hanskalla kiinni aukaistessa;) .

A.M.®
05.04.2007, 22.09
Tosi Äijä™ pitää pakkaa kiinni paljain käsin ;)

Shimaani
05.04.2007, 22.19
Nonono.
TosiÄijä™ Kiristää sen pakan 40Nm piukkuuteen lateksihanskan peittämällä kädellä ja ilman jatkovartta, Bliteman kasettiavaimesta hymyssä suin vääntäen. Toisessa kädessä on kameraa kohti ojennettu huurteisesti helmeilevä ölppätölökki ja taustalla hunajapupusia keikistelemässä.

A.M.®
05.04.2007, 23.38
Mutta oliko Äijällä™ asiaankuuluvaa momenttiavainta? :seko: :)

yannara
09.04.2007, 20.41
Vieläkö jengi on jaksanut jauhaa tätä :D

Boot
03.07.2008, 13.43
Cromoa....

znood
04.07.2008, 02.48
no huhhuh ....

Gekko
04.07.2008, 12.19
Olenkin jo hieman odottanut, että koska tämä legendaarinen juttu nostetaan esille.:D

Noob
20.01.2010, 20.00
Nostetaas taas, loistava keskustelu johon törmäsin kuuklatessa Grisley merkkiä.
Omistin Grisley Mega maasturin joskus 2002-2004, muistelen että toimi ihan hyvin muuten paitsi jarrut oli huonot ja takavanne jatkuvasti soikeena.
Tosin varmaan se vipotus johtui siitä etten tajunnut enkä vieläkään tajua rihtaamisesta mitään...
Kirrasin tai löysäsin vaan siitä mistä heitti eniten ja oli varmaan kaikki pinnat eri tiukkuudesta.
Ostin muuten Hobbyhallista omani, runko oli liian iso. Myin sitten 50ekellä kaverille ja ostin Trekin 6700.

JackOja
21.01.2010, 07.59
Nostetaas taas, loistava keskustelu...

Hieno homma, teit palstan vuoden kulttuuriteon jo nyt :)

...Omistin Grisley Mega maasturin joskus 2002-2004, muistelen että toimi ihan hyvin muuten paitsi jarrut oli huonot ja takavanne jatkuvasti soikeena.... blaablaablaa...
Ostin muuten Hobbyhallista omani, runko oli liian iso. Myin sitten 50ekellä kaverille ja ostin Trekin 6700.

Ok, selvä juttu.

Noob
21.01.2010, 17.35
Näit oikein vaivan editoida tekstiäni, hieno juttu että löytyy tarmoa.
Ymmärrän nyt oman typeryyteni ja lupaan jatkossa itsekin ojentaa heitä jotka kirjoittavat mielestäni epämielenkiintoisia asioita.

Kiitos että avasit silmäni

apartanen
21.01.2010, 18.20
Nostetaas taas, loistava keskustelu johon törmäsin kuuklatessa Grisley merkkiä.
Omistin Grisley Mega maasturin joskus 2002-2004, muistelen että toimi ihan hyvin muuten paitsi jarrut oli huonot ja takavanne jatkuvasti soikeena.
Tosin varmaan se vipotus johtui siitä etten tajunnut enkä vieläkään tajua rihtaamisesta mitään...
Kirrasin tai löysäsin vaan siitä mistä heitti eniten ja oli varmaan kaikki pinnat eri tiukkuudesta.

Eikös tuo just kerro pyörästä tai kiekoista jotain? En minäkään mitään rihtaamsiesta tajua, mutta ei noita Fulcrumin tai FFWD:n kiekkoja ole vielä tarvinnut rihdata yhtään.

Matti H
21.01.2010, 18.22
Tämä on hienoin topic ikinä. Hakekaa magneetti.

Sakkeri91
21.01.2010, 18.33
Tälle tuli aamun CNC-tekniikan tunneilla naurettua, kiitos siitä Noobille kun ketjun nosti! :D

Ei ollut yhtään tylsää. :D

Noob
21.01.2010, 19.26
Eikös tuo just kerro pyörästä tai kiekoista jotain? En minäkään mitään rihtaamsiesta tajua, mutta ei noita Fulcrumin tai FFWD:n kiekkoja ole vielä tarvinnut rihdata yhtään.
Kyllä, paskat kiekothan siinä oli, runko liian iso ja muutenkaan ei ehkä paras mahdollinen pyörä mutta sillä aloitin harrastamisen. Tuli löydettyä tämä ketju kun luin Insera keskustelua ja tuli mieleen oma ensimmäinen aikuisella iällä hankittu maastopyörä ja kooklailin mikä se Grisley oikeastaan oli merkkejään. Kyllähän se ajoi asiansa ekat pari kesää kun ei paremmasta tiennyt.
Ajattelin nyt upata löytämäni ketjun kun se näköjään on ennenkin uinunut pari vuotta vain tullakseen takaisin entistä laadukkaampana=)
Vaikka se ei ehkä JackOjaa kiinnostakkaan niin minun vanha Grisley toimii käyttöpyöränä Kouvolassa edelleen. Tosin kuulemma saanut uuden takakiekon.

A.M.®
21.01.2010, 19.47
Pitääkin mainita, että kunnostin ja modernisoin erään Grisley Megan viime keväänä :D Juu, ei ollut oma. Olisi pitänyt tehdä ostotarjous moisesta kulttipyörästä ;)

tirsintarsi
21.01.2010, 20.16
Ilmeisesti sitä pyörän ostajaa ei koskaan tavoitettu?

lansive
21.01.2010, 21.34
Olisi pitänyt tehdä ostotarjous moisesta kulttipyörästä ;)

Kaverilla on kaiketi vieläkin parvekkeella tuollainen runko. Pyydänkö laittamaan sulle tarjouksen?:rolleyes:

TimoF
22.01.2010, 00.46

Oliko sen runko terästä vai alumiinia?

greenman
22.01.2010, 06.23
Hehee tää oli loistava löytö.

Velipojalla on tai ainakin on ollut pyöräkellarissa alumiininen Grisley Mega vuosimallia abaut 95-97?
Alumiinia on ja ajokelvoton (jo vuodesta ~2000).

Edit: goolestä löyty tämmönen linkki joka näyttää värinkin puolesta identtiseltä.

http://farm3.static.flickr.com/2143/2266573856_b0a30cd42e.jpg

Itsellä oli samanlainen, mutta vuoden vanhempaa mallia. Häpeän tunnustaa, että tyhmänä myin pois moisen keräilyharvinaisuuden.

Oli se vaan hieno pyörä, kerran jopa kelpasi varkaille. :D

Edit2: Varastetun tilalle sain silloin näinkin komean rungon.

http://images03.olx.pt/ui/3/99/45/44009445_1.jpg

JackOja
22.01.2010, 08.11
Näit oikein vaivan editoida tekstiäni, hieno juttu että löytyy tarmoa...

Täh? Mä mitään editoinut :mad:

Ymmärrän nyt oman typeryyteni ja lupaan jatkossa itsekin ojentaa heitä jotka kirjoittavat mielestäni epämielenkiintoisia asioita.

Otappa nyt ne herneet pois nenästäsi, jooko :rolleyes:

Minähän kiitin sinua, että nostit tämän topicin :eek:

Peace! Minä en ole kusipää, minä olen ystävällinen.

...Vaikka se ei ehkä JackOjaa kiinnostakkaan niin minun vanha Grisley toimii käyttöpyöränä Kouvolassa edelleen....

Olet ehkä oikeassa, mutta sanoinko muka jotain ikävää siitä pyörästä? Hieno homma!

Noob
22.01.2010, 17.01
Viittasin editoinnilla tuohon "blaablaa" lisäykseen jonka laitoit minulta lainaamaasi tekstiin(tästä vedin johtopäätöksen että kertomani oli mielestäsi tylsää).

En väittänytkään sinun kritisoineen pyörää. Ymmärsin vain aikaisemmasta postauksestasi että kertomani faktat harrasteeni alkuajoilta eivät olleet mielestäsi mielenkiintoisia ja siksi laitoin lisätietoa sisältävän tekstini alkuun varoituksen jotta samoin ajattelevat ymmärtävät lopettaa lukemisen ennen kuin kuolevat tylsyyteen.
Otan nyt herneen nenästä ja pyydän anteeksi että ymmärsin sinut väärin:cool:

Nappulakenka
23.01.2010, 17.48
Juu :mad: Mä en saa takapakkaa irti. Puoli tuntia nyt ähisty ja puhistu, mutta lukkorengas ei aukea... Miksi haluan takapakan irti? No kun vapaaratas pitää outoa ääntä ja haluan katsoa mikä mättää.. Äsken vapaaratas ei edes toiminut vaan kammet pyöri mukana. Kuinka nuo huollot veloittaa takapakan irroittamisesta?

Pistä putkenpätkä jatkovarreksi niin saat lisää vääntömomenttia.
Napakka isku vääntimeen(jakariin) vasaralla saattaa irrottaa jumiutuneen lukkorenkaan.
Pidä huoli että lukkorengasavain pysyy paikallaan ettei mene spoorit rikki lukkorenkaasta.

Kiitos vinkeistä zippo, mutta ei mulla ole mtn putkenpätkää millä voisi kokeilla.. Ehkäpä tuota vasaraa voisi vielä kokeilla, mutta enpä odota ihmeitä.

Käytä nappis satulatolppaa :D

Juu ja kyllä mua vituttaa, pakkanen ja flunssa sotki pyöräily, sauna, syömis&juomissessiot Majiksen kanssa. Nyt on tylsää, taidan pestä ja huoltaa maantiepyörän aikani kuluksi.

HAH!! No siitähän se putki löytyy http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif Täytyy kokeilla huomenna uudelleen.

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta onko sulla oikeat työkalut. Ketjuruoskalla on tähän mennessä järjestään kaikki irronnut.
Ootko kokeillut napauttaa varovasti sitä mutteria suoraan. Kuuma ja kylmä vuorotellen auttaa kans, mut älä liioittele millään hitsipillillä:D

Ostin kesällä Kauppalveljiltä sellaisen Pron työkalusalkun ja käytössä olevat työkalut ovat siellä mukana tulleet ketjupiiska ja takapakka-avain. Mitään naputtelua tai kuuma/kylmä juttuja en ole yrittänyt. Tähän asti yritetty mennä voimalla ja jopa omaa ruumiinpainoa hyväksi käyttäen.

Tossa pitää muutenkin olla varovainen kun toi pakkatyökalu ei mene pohjaan asti. Deoren FH-M535 napa ja lukkorenkaan alla on joku levy/spaceri joka estää työkalun loppuun asti työntämistä... Otan kohta kuvia kun en osaa selittää kunnolla ja siirrän ongelman ratkonnan toiseen topikkiin.

No niin, jatketaan täällä.. Eli tässä käytettävissä olevat työkalut (http://i521.photobucket.com/albums/w337/Nappulakenka/Trek6500/1.jpg). Mainitsin myös siitä ettei pakka-avain istu kunnolla paikoilleen. Tässä esimerkki kuvat:

Ekassa kuvassa Mavic Crossride takakiekko (http://i521.photobucket.com/albums/w337/Nappulakenka/Trek6500/4.jpg) ja pakka-avain istuu hienosti paikalleen

ja..

.. tässä kuvassa (http://i521.photobucket.com/albums/w337/Nappulakenka/Trek6500/3.jpg) on työkohde ja kuva siitä kuinka syvälle pakkatyökalu menee. Tässä kuvassa (http://i521.photobucket.com/albums/w337/Nappulakenka/Trek6500/2.jpg) syy miksi työkalu ei istu syvemmälle. Lukkorenkaan alla on siis jonkin sortin spaceri joka estää sen, että työkalu pääsisi syvemmälle. Sama homma toisella puolella jarrulevyn kiinnistys, mutta se sentään aukesi. Kuinka syvälle tuon työkalun pitäisi istua normaalisti?

kanttiinin tollo
23.01.2010, 18.14
.. tässä kuvassa (http://i521.photobucket.com/albums/w337/Nappulakenka/Trek6500/3.jpg) on työkohde ja kuva siitä kuinka syvälle pakkatyökalu menee. Tässä kuvassa (http://i521.photobucket.com/albums/w337/Nappulakenka/Trek6500/2.jpg) syy miksi työkalu ei istu syvemmälle. Lukkorenkaan alla on siis jonkin sortin spaceri joka estää sen, että työkalu pääsisi syvemmälle. Sama homma toisella puolella jarrulevyn kiinnistys, mutta se sentään aukesi. Kuinka syvälle tuon työkalun pitäisi istua normaalisti?

Vaihtelee napojen välillä kovasti miten syvälle uppoaa. Jos se kuitenkin aukeaa niin voisi olettaa, että riittävän syvällä on?!?!? :D

Halpis Shimanoja saa kädetön ja hätäinen navan huoltajakin tehtyä hankaliksi avattaviksi. Yksi pieni prikka väärään paikkaan ja johan tulee hommaan haastetta lisää juurikin kuvaamallasi tavalla. Ai mistäkö tiedän? Nii'i, joopa joo.. kelejä pitelee... :rolleyes:

Oli se vaan hieno pyörä, kerran jopa kelpasi varkaille. :D

Edit2: Varastetun tilalle sain silloin näinkin komean rungon.

http://images03.olx.pt/ui/3/99/45/44009445_1.jpg

Mitäs tuolle aarteelle sittemmin tapahtui? Kai se on ajossa?

Kaverillakin oli aikanaan Marvil Aspen tjsp. Se varastettiin kahdesti!! Molemmilla kerroilla oli lukittuna kannettu pois.. narkkarit ymmärtää kyllä hyvän päälle, sano...

Legendaarinen topicci. Propsit nostosta! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Nokkonen
23.01.2010, 18.39
Kaverillakin oli aikanaan Marvil Aspen tjsp. Se varastettiin kahdesti!! Molemmilla kerroilla oli lukittuna kannettu pois.. narkkarit ymmärtää kyllä hyvän päälle, sano...

Voi mun vanha aspeni *huoh*
Siinä vasta oli fillari, kesti ja kesti ja kesti... Serkkupojalla se on kyl vielä ajossa. Eli kestää edelleen, maailmankaikkeuden paras romu. Piste

Nappulakenka
24.01.2010, 10.13
Kiitos lynxlynx, satulaputki vinkistä :) Lukkorengas aukesi, kauhea ääni siitä kyllä lähti, mutta aukesi sentään :D Oli siis hitusen kovaa laitettu kiinni BP:ssä. No, mutta täytyy tutkia miten tuon vapaarattaan saa irti ja auki jne.

lansive
24.01.2010, 19.15
Kiitos lynxlynx, satulaputki vinkistä :) Lukkorengas aukesi, kauhea ääni siitä kyllä lähti, mutta aukesi sentään :D Oli siis hitusen kovaa laitettu kiinni BP:ssä. No, mutta täytyy tutkia miten tuon vapaarattaan saa irti ja auki jne.

www.tech-mavic.com (http://www.tech-mavic.com)

User: mavic-com
Password: dealer

Toimii winkkarilla ja linukalla. Mäkistä ei enää havaintoa.

Löytyy kaikki räjäytyskuvat ja ohjeet.