PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen venyminen

Sivut : [1] 2

Timo W
03.05.2006, 21.37
Moi

Tuli ketjujen putsauksen jälkeen fiilis, että ovat ketjut hieman letkeän oloiset, joten kaupasta hankin park toolin mittatikun:

http://www.parktool.com/images/products/productimages/det_CC-3_2005727_64525.jpg

Kuinka ollakaan, molemmin puolin mahtui hyvin ketjujen lenkkien väliin, eli tulkintani mukaan ovat liikaa venyneet. Tarkistin vielä peräpyörästä ja vaimon fillarista, että mahdanko käyttää oikein, eikä kumminkaan päin mittari mahtunut lenkkien väliin, joten eiköhän tulkinta ole oikea.

Asia, joka tässä lähinnä askarruttaa on nykyisten ketjujen käyttökilsat, sillä ketjuilla ei ole ajettu kuin max 2000km työmatkaa, josta toki suurin osa tässä talvella. Edelliset ketjut pääsivät niin pitkiksi, että pakkakin meni vaihtoon. Siltä olisi tarkoitus välttyä jatkossa, mikäli suinkin mahdollista.

Koskaan ei tule ajettua välityksillä, joissa ketju olisi pahasti vinossa, joten ihmetyttää onko kulumisvauhti tavanomaista luokkaa? Vai onko mulla vaan niin törkeesti voimaa jaloissa, että tulee ajettua ketjuille liian raskailla välityksillä? :D

Niin ja ketjut ovat merkkiä SRAM ja mallia PC970.

Millä saisi hinta-km suhdetta parhaiten parannettua? Putsaamalla paremmin ja useammin, öljyämällä muulla kuin TF2:lla?

china
03.05.2006, 21.40
Ostamalla Campan C9-ketjun.

Iglumies
03.05.2006, 21.56
Mulla on noi samat sramin ketjut ollut myös talvella n. 2000 km ja vaihtaa pitäis. Hyviä kokemuksia on KMC:stä ja connexista. Ei vaan osta sitä halvinta mallia. Toi 2000 km on kyllä yleensä ihan hyvä hetki vaihtaa rattaiden säästämiseksi.

plr
03.05.2006, 22.22
SRAMmin ketjut eivät ole maastopyörässä koskaan kahta tonnia kestäneet. Pituus kasvaa silmissä. Nykyinen Campan C9 vaikuttaa selvästi paremmalta.

Mutta mikä olisi paras ketju Shimanon kymppivaihteiseen maantiepyörään? Käykö Campan C9?

wanderer
03.05.2006, 22.37
Mutta mikä olisi paras ketju Shimanon kymppivaihteiseen maantiepyörään? Käykö Campan C9?Kympille kymppiketju. Vaikka tämänvuotinen Chorus Ultra Narrow, lähikaupasta.
Mulla ko. ketju kiertää Shimanon kymppipakkaa täysin ongelmitta. Voi jälleen suositella, tosin vain reilun parin tonnin kokemuksella.

Timo W
04.05.2006, 06.14
Ostamalla Campan C9-ketjun.
Onko Campan ketjut yhteensopivia muun voimansiirron kanssa (SRAMin 970-pakka + kampisarja Bontrager Select 48/38/28 w/ISIS)?

Minkälaisia kilometrimääriä Campan ketjulla uskaltaisi odottaa?

Muistelen aiheesta olleen joskus :eek: puhetta, mutta siitä on jo sen verran aikaa, että Campa vs. muu maailma -keskustelu on hyvä päivittää ajantasalle. :)

/tw

brewster
04.05.2006, 07.52
Campan ketjuja en ole käyttänyt mutta Connexin halvemman pään ketjut ovat kestäneet paljon paremmin kuin KMC., SRMin, SHimanon, tai BIlteman halvemman pään ketjut. Ostan nykyään aina Connexin ketjut.

china
04.05.2006, 09.46
Onko Campan ketjut yhteensopivia muun voimansiirron kanssa (SRAMin 970-pakka + kampisarja Bontrager Select 48/38/28 w/ISIS)?

Minkälaisia kilometrimääriä Campan ketjulla uskaltaisi odottaa?

Sopii se, ysiketjuhan se on. Minä olen maastossa kisaa/lenkkiä ajanut yleensä noin nelisen tonnia ennen ketjun vaihtoa, enemmänkin ehkä menisi.

hannupulkkinen
04.05.2006, 10.21
Moi
Millä saisi hinta-km suhdetta parhaiten parannettua? Putsaamalla paremmin ja useammin, öljyämällä muulla kuin TF2:lla?
Ketjujen kierrätyksestähän täällä on kiistelty jo moneen otteeseen.
Itse olen sitä mieltä, että se kannattaa, mutta ennen kaikkea pakan iän pidentämisen takia. Kulunut ketjuhan syö pakkaa. Jos ketjua ei vaihda ajoissa niin vauhti on ketju+pakka, mutta jos kierrättää tai vaihtaa ketjun ennen kun se on venynyt liikaa, niin kyllä yhdellä pakalla ajaa kolmien ketjujen verran.

Itse olen käyttänyt maantiellä vahaa ja maastossa öljyä. Vaha on miellyttävämpää kun se ei roisku eikä kerää paljon epäpuhtauksia.
Puhdistava vaha on ihan hyvä juttu. Taidan siirtyä maastossakin vahaan.
Ketjun puhtaus on kestävyyden edellytys tietenkin.

Nämä Campan reikäketjut ovat muuten melko äänekkäät normaaliketjuihin verrattuna - vai ovatko?

hannupulkkinen
04.05.2006, 12.09
Perusteellinen ja hyvä selvitys. Miksi et käytä valkosalamaa myös maastossa?

Mmato
04.05.2006, 12.48
Nyt seuraa tyhmä kysymys...

Miksi ketju pitää vaihtaa määrä ajoin? Kuluttaako venynyt ketju rattaat pilalle tms.? Itse en ole vaihtanut ketjua muuta kuin ketjun katketessa tai rattaat uusiessa.

Jan
04.05.2006, 12.58
Nyt seuraa tyhmä kysymys...

Miksi ketju pitää vaihtaa määrä ajoin? Kuluttaako venynyt ketju rattaat pilalle tms.? Itse en ole vaihtanut ketjua muuta kuin ketjun katketessa tai rattaat uusiessa.

Ketjun tappien väli, nk. pitch pitää olla sama kuin takalehden hampaitten laaksojen jako, eli pitch. Uudessa ketjussa ja uudessa takalehdessä ne ovat molemmat 1/2".

Jos ketjua ei vaihda, kuluvat sen ja pakan lehtien pitch eli jako molemmat pidemmäksi kuin alkuperäinen 1/2 tuumaa. Eli uusi ketju ei enää sopisi vanhalle pakalle, eikä vanha pakka uudelle ketjulle.

Siksi ketju vaihdetaan, kun tuumastukki näyttää 1/16" venymän 12" matkalla, eli venymä on 0,5%. Näin ei pakka vielä kulu väärälle jaolle.

Jan

Timo W
04.05.2006, 14.13
Kiitos kommenteista.

kestävämpiä ja viimeisenä käyttöön otettu KMC (pin power 2 000 N) selvästi lujin ja toiminnaltaan paras.

Nyt tuli niin erityisesti Fillarijetiltä niin uskottava selvitys, että vain rikkaat poikkeavat Fillarijetin neuvoista. KMC:llä näyttää olevan lukuisia malleja 9-ketjusta. Millä niistä paras hinta/km-suhde?

/tw

nakamura
04.05.2006, 21.00
Ketjut kyllä kestävät harrastelijakäytössä useita tuhansia kilometrejä.Eräs kaveri kerran sanoi,että kääntää ketjut aina kymppitonnin välein ,niin kuluu tasaisesti.

brewster
04.05.2006, 21.17
Annoin tähtiä tälle thredille - kiitos Timon ja Fillarijetin.

Timo W
05.05.2006, 08.02
Ostin sitten eilen lähikaupasta uudet 970-ketjut, koska KMC:tä ei löytynyt, ja vaihdoin ne alle.

Tänään työmatkalla totesin, että muutama eniten käyttämäni takaratas taitaa olla liian kulunut, sillä ketju ilmeisesti hyppii hampaiden yli vähänkään runtatessa.

Pysähdyin siinä matkalla tilannetta ihmettelemään enempiä viisastumatta. Lähdin liikkeelle ja eiköhän hieno kullanvärinen ketjulukko antanut periksi toisen tapin katketessa ja seurauksena melkoinen jomotus ?stemmiin? kolahtaneessa polvessa. Onneksi oli mukana varalukko, ettei tarvinnut matkaa keskeyttää.

Taidan vaihtaa vanhan ketjun takaisin ja ajaa pakan ja huomattavasti venyneen vanhan ketjun ihan loppuun. Myöhemmin sitten uusi ketju ja uusi pakka alle. Täytyy yrittää vaihtaa venyneet ketjut jatkossa aikaisemmin, ettei aina tarvitse pakkaa vaihtaa. Siperia opettaa.

/tw

FREAK
05.05.2006, 08.24
Mulla on lenkkipyörässä noi 105 ketjut ja koulumatkapyörässä noi PC99 ketjut. Kuinka pitkän matkan välein ois tarve vaihtaa?

Vilhelm V
05.05.2006, 08.26
Taidan vaihtaa vanhan ketjun takaisin ja ajaa pakan ja huomattavasti venyneen vanhan ketjun ihan loppuun. Myöhemmin sitten uusi ketju ja uusi pakka alle. Täytyy yrittää vaihtaa venyneet ketjut jatkossa aikaisemmin, ettei aina tarvitse pakkaa vaihtaa. Siperia opettaa.

/tw

Kuulostaa tutulta tuo tarina. Seuraile nyt kuitenkin sitä vanhaa ketjua sillä silmällä, että alkavatko myös eturattaat mennä sen käytön takia vaihtokuntoon. Yleensä selviää vain takapakkaa vaihtamalla, mutta kulunut ketju syö lopulta myös eturattaat ja lasku senkun kasvaa.

M.S
05.05.2006, 08.29
Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa? Koitin eilen mittailla ketjuja, mutta eihän mun mauseri riittänyt 12" asti.

Monet rattaat olen kyllä tuhonnut venyneillä ketjuilla, hyväkään ketju ei tunnu kestävän Helsingin talvessa 1000km enempää. Paskakelien aikaan tuleekin vaihdettua ohlsonin/biltsun halpaa kmc:tä alle melkeen joka kerta kun pesee fillarin kunnolla.
Menee vaan luonnonvaroja hukkaan, kun varmuuden vuoksi vaihtelee, joten tollanen tieteellinen mittalaite maksaisi varmaan itsensä takaisin aika nopeasti.

Jan
05.05.2006, 09.09
Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa? Koitin eilen mittailla ketjuja, mutta eihän mun mauseri riittänyt 12" asti.

Rautakaupasta. Oma tuumamittani on jostain työkalusarjasta. Mittaus sujuu myös ketju pyörässä kiinni, kun se on suurimmalla hammasrattaalla.

Jan

Jan
05.05.2006, 09.26
1. Erityisesti maantiepyörän ketjua ylihuolletaan. Olen nyt ajanut Ultegran ketjulla 358 km koskematta vaihdon jälkeen, enkä näe mitään syytä koskea ketjuun seuraavaa lenkkiäkään varten.
Tarkoitatko sanoa, että ihmiset puunaavat ketjujaan joka lenkin jälkeen vain, että ne häikäisisivät auringossa? Vai sitä, ettei kitisevää ketjua kannattaisi voidella? Ensin mainittuja ihmisiäkin on. Voitelutarve riippuu keleistä ja voiteluaineesta.

Korsikan (http://jan.linja.org/korsika_2006/pictures/gallery/index.html) reissullamme ketjut olivat rasvaamatta ja huoltamatta 800km käytössä. Ilman sadetta olisivat kestäneet reilusti yli 1000km ennenkuin kitinä olisi alkanut. Toisaalta sade voi huuhdella ketjut kitiseviksi ensi lenkillä.

Jan

Timo W
05.05.2006, 22.44
Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa?
Omani ostin Myyrmäen Bike Planetista muistaakseni vajaan 15:n euron hintaan.

Timo W
05.05.2006, 22.48
Kuulostaa tutulta tuo tarina. Seuraile nyt kuitenkin sitä vanhaa ketjua sillä silmällä, että alkavatko myös eturattaat mennä sen käytön takia vaihtokuntoon. Yleensä selviää vain takapakkaa vaihtamalla, mutta kulunut ketju syö lopulta myös eturattaat ja lasku senkun kasvaa.
Yritän tarkkailla. Toisaalta pari tonnia sitten saamieni kommenttien mukaan olisi myös keskiö aika valmis. Sehän tarkoittanee uuden kampisarjan hankintaa. Ymmärtääkseni kampisarjassa noi eturattaat sitten tulisivat paketissa.

noniinno
08.05.2006, 23.14
Edellinen tajunnanvirta sai minutkin hieman filosofiseksi, joten kysynkin: Kun vaihdoin maasturiin shimanon ketjut Campan ysiin, alkoi h..tinmoinen rutina ja ketjun hyppiminen eturattaalla. Truvativin rattailla on ajettu nyt 1500km, ja ketjua olen ahkerasti tf2:lla rasvaillut ja välillä jopa pessytkin, että kyllä huollettu on. Jotenkin on vaan vaikea uskoa että eturieskat olis tuolla ajolla valmiit. Vanha ketju ei ollut edes pahasti venynyt. Maantiefillariin laitoin samaiset C9 ketjut, ja toimii hienosti, vaikka kilsoja vanhoilla (sram) ketjuilla oli yli 4000. Maantiefilossa tosin onkin Campan osat. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Joo, käytin hakua. Kysyn silti. Onkos se Tylypahka jossain Tahkolla vai. heh. huumorin kukka se kaunehin kukka.

länsiväylä
08.05.2006, 23.31
Joo, niihin maailman parhaisiin campan ketjuihin kuuluu se, että ne ei toimi. Aluksi siis ja maasturissa. Kuulemma pitää ajaa muutama sata kilsaa, niin rutinat katoaa. Campan kuuluu rutista, samalla tavalla kuin Foxin keulassakin kuuluu olla klappia..:D

Samu Ilonen
08.05.2006, 23.47
Kun vaihdoin maasturiin shimanon ketjut Campan ysiin, alkoi h..tinmoinen rutina ja ketjun hyppiminen eturattaalla. Truvativin rattailla on ajettu nyt 1500km, ja ketjua olen ahkerasti tf2:lla rasvaillut ja välillä jopa pessytkin, että kyllä huollettu on. Jotenkin on vaan vaikea uskoa että eturieskat olis tuolla ajolla valmiit.

Kyllä ne on lopussa jos ketjut oli Shimanot tai SRAM:it. Kauppaan mars.

:)

Samu Ilonen
08.05.2006, 23.52
Mistäs noita venymätulkkeja saa ostaa?

Ihan jokaisesta kunnolliseta pyöräliikkeestä ja urheiluliikkeistä jotka myyvät järkeviä fillaritarvikkeita.

:)

Antti Kuitto
09.05.2006, 00.33
Joo, niihin maailman parhaisiin campan ketjuihin kuuluu se, että ne ei toimi. Aluksi siis ja maasturissa. Kuulemma pitää ajaa muutama sata kilsaa, niin rutinat katoaa. Campan kuuluu rutista, samalla tavalla kuin Foxin keulassakin kuuluu olla klappia..:D

Kyllä tota campan ketjujen hehkutusta on tullut itekin ihmeteltyä...onkohan ne nyt niin autuaaksi tekevät kumminkaan? Mahdollinen campafanitus tietty vaikuttanee asiaan "jonkin" verran....:rolleyes:

Juha Jokila
09.05.2006, 01.52
Kyllä tota campan ketjujen hehkutusta on tullut itekin ihmeteltyä...onkohan ne nyt niin autuaaksi tekevät kumminkaan? Mahdollinen campafanitus tietty vaikuttanee asiaan "jonkin" verran....:rolleyes:
Hitot C9 mitään rutise, jos rattaat on kunnossa.

Viime kesänä ajoin maasturilla käyttäen 3:a SRAM:in ketjua, joista kahdet oli PC89R Hollowpin ja yhdet PC99 Hollowpin. Edessä oli uusi TA:n ratas ja takana uusi XTR:n ti 9-pakka. Ajattelin hoivata kalliita rattaita kierrättämällä noita em. 3:a ketjua ja vaihdoin ketjut aina noin 500 km ajon jälkeen. Kun tuli aika laittaa eka ketju toista kertaa paikalleen, niin rupesin ihmettelemään kuinka kuluneilta eturatas sekä pakan eniten käytössä olleet rattaat näyttivät. Sitten mittailemaan ja joka ainoa noista vitun ketjuista oli jo millin yli hylkyrasta. Ei voi ymmärtää. Hankin uudet C9 ketjut ja ei ne kyllä hyppimättä toimineet SRAM:ien hiomilla rattailla. Vaihdoin sitten taas kaikki rattaat saman tien. Nyt ajettu 1000 km talven ja kevään kurassa ja hiekassa ja C9:llä on vieläkin puoli milliä jäljellä hylkyrajaan - eikä rutise. PISTE. --fanitus??? ja pah!

Samu Ilonen
09.05.2006, 08.29
Arvappa montako XTR pakkaa mulla meni kesässä kun oli pakko ajaa SRAM:illä kun Shimanot oli aina poikki....hiukan korpesi kun tajusi että ne SPAM:nin ketjut on ihan gumminauhaa. Silloin kun ajoi kisaa maasturilla ns. waffassa lihassa. Ja mine ei ymmärrä mitä fanittamista on parin kympin ketjuissa, mää laitan kyllä ihan työskseni noita parempiin 8-9s. pyöriin tyypeille jotka ajaa paljon ja pelkällä pro-huollolla eli mitään ketjuja kierrättämättä ja mutenkin kevyellä huollolla. Tuttujen pyörii noita on vaihdettu heti pyörää myydessä. Noin palveluna. Palaute on ollut erittäin positiivista. Mistään rutinoista ei ole ollut puhetta jos säädöt ja MUUT osat on kunnossa.

noniinno
09.05.2006, 22.16
Turha tässä on kai marista, kauppaan vaan hakemaan rattaita ja pakkaa. Mä jaksa ajaa satoja kilsoja ketjuja sisään. Tuota C9 ketjua on kyllä niin monesta tuutista kehuttu, että olen kyllä valmis tuohon uskomaan. Ja kuten sanottu, maantiefilossa toiminta on smuuttia ilman mitään sisäänajoa. C:n ketju jo näyttääkin oikealta ketjulta verrattuna korvaaviin tuotteisiin. Olisko jotain suosituksia hyvä/halpa pakka ja mistä kannattaa ostaa. Shimano vai Sram? entäs eturieskat, vai onko sama ostaa kammet rattaineen? Tampereelta päin pitäis löytyä? Jos vielä asiantuntevat tähän voisitte vastata, niin en enää teitä häiritse. Ja lupaan kehua sekä Shimanon ja Campan tuotteet mennen tullen ja palatessa. Niin ja haukkua toista, riippuen kenen kanssa olen tekemisissä.

Vilhelm V
18.05.2006, 12.19

Legendaa. Campan ketju pelittää maasturissa ihan moitteetta. Voisikohan nuo joidenkin kokemat rutinaongelmat johtua huonosti tehdystä ketjuliitoksesta? Sen tappiliitoksen kanssa pitää olla järki matkassa. Muuten tulee sutta ja sekundaa.

Hans Opinion
18.05.2006, 12.25
Minulla on päällä C10:n ja Shimano ysin venyvyystesti, molemmat on reilun donan jälkeen hyvin mitoissaan. C10/C9:ssähän on sama raja-arvo venyvyyden suhteen joten tuloksia voidaan verrata, myöskin vertailtavuus toimii sen suhteen että kyseessä on uudet pakat/ ketjut.

Mikä on tilanne kun molemmilla on ajettu pari donaa... vai pitääkö ajaa enemmän eropjen esille kaivamiseksi?
Tuloksia saadaan aikanaan ja kun kaikki tietävät HanCin tässä suhteessa täysin puoluettomaksi niin loppuu vääntö siitä että mikä venyy vähiten.

noniinno
18.05.2006, 23.05
Rattaat ja pakka on nyt vaihdettu ja C9:t paikoillaan. Jo loppui rutinat ja hyppimiset, voimansiirto ja vaihteet toimivat kuin ajatus. Että se siitä sisäänajosta. Ihme homma, vanhat rattaat ei edes näyttäneet kovin kuluneilta, toisin vaan oli. Mainittakoon että kokeilin vanhoille rattaille myös Shimanon uutta ketjua, eikä toiminta siitä parantunut. Uus takapakka on merkkiä SunRace, onko kokemuksia? Ei nääs ollut hinnan kiroissa tuo kapistus. Itselle moinen merkki on uppo-outo, mutta kauppias osasi puhua kauniisti ja vakuuttavasti..

ML84
19.05.2006, 18.24
Onkohan kukaan testannut kyseistä ketjua? Hintaa ainakin näyttäis olevan yli kolmen Monza (http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.php?autonum=5223&ea=1) maastopyörän verran
http://www.wiggle.co.uk/Default.aspx?Main=ProductDetail.aspx&W=0&Manufacturer=&UberCatName=&Cat=cycle&CategoryName=Chains&ProdID=5360012640&UberCat=0

Traccia bianca
19.05.2006, 18.50
Legendaa. Campan ketju pelittää maasturissa ihan moitteetta. Voisikohan nuo joidenkin kokemat rutinaongelmat johtua huonosti tehdystä ketjuliitoksesta? Sen tappiliitoksen kanssa pitää olla järki matkassa. Muuten tulee sutta ja sekundaa.

Tuo tulee kyllä mieleen.
Itse olen käyttänyt liitoksissa pelkästään Sramin powerlinkkejä ja mitään ongelmia normaalia venymistä lukuunottamatta ei ole ilmennyt.
Ketjut on olleet C9:ä ja Duraceetä.
C9 Kesti pitempään mutta Durasetti on hiljaisempi.
Ja muu varustus on siis Campaa.

SuperMonza
19.05.2006, 19.57
Onkohan kukaan testannut kyseistä ketjua? Hintaa ainakin näyttäis olevan yli kolmen Monza (http://62.44.243.30/sotka/naytatuote.php?autonum=5223&ea=1) maastopyörän verran

Miksi laitat noin kalliita pyöriä esimerkiksi? Paikallinen halpamyymälä mainosti vastaavaa fillaria sanomalehdessä, eikä maksa paljon.

*Kliketi klik* (http://img295.imageshack.us/img295/4788/halpa5oq.jpg)

Anteeksi offtopic, mutta oli pakko...

Samu Ilonen
19.05.2006, 20.16
Uus takapakka on merkkiä SunRace, onko kokemuksia?

Se on halvin mahdollinen mitä saa Suomesta jollen ole väärässä.

Fillarijeti
24.09.2006, 17.38
Lupasin keväällä mittaustietoja maantiepyörän ketjun kulumisesta.

Olen mitannut ketjuja kymmenkunta vuotta viivoittimella tapista tappiin niiden ollessa paikoillaan. Viime vuosina olen mitannut vain ajokilometreissä vaihtovälin saavuttaneita tai loppuun ajettuja ketjuja. Löysin varaston nurkasta kolmatta kiloa vanhoja ketjuja – pääosin kasin Sediksiä – ja ryhdyin mittaamaan niitä kiinalaisen huippulaatuisen työntömitan avulla, käyttäen Campagnolon standardia: http://www.campagnolo.com/pdf/SUPERLATIVE_LUBRICANT.pdf. Campagnolon menetelmä huomioi rullan ja tapin kulumista enemmän kuin tappien välisen venymisen mittaaminen.

Campagnolo ilmoittaa hylkyrajaksi 132,60 mm rullasta rullaan mitattuna, ja tämä hylkyraja koskee kasin, ysin ja kympin ketjuja. Vastaava uuden kontrollimitta kasin Sediksellä oli 132,22 mm ja Ultegran ysillä (HG92) 132,24 mm. Oman vanhan mittaustapani mukaiset mitat ovat uudelle ketjulle 254,0 mm ja maantiepyörän ketjun hylkyrajalle 254,5 mm.

Olen tavallisesti vaihtanut maantiepyörän ketjun 5 000 km:n ajon jälkeen. Omat mittaustulosten keskiarvot kuudesta ketjusta osoittivat noin 5000 km:n ajon kuluttaneen kolme ketjua (push power 1500 N) mittaan 132,80 – 132,85 mm (254,5 mm viivoittimella) eli selvästi yli Campagnolon hylkäysrajan. Kaksi ketjua oli tätä kuluneempia (132,95 mm). Näistä toinen kauppiaan nöösille myymä Sediksen jykevä seiska, ja toinen myyntiajankohdan hipokasi (PC80R, push power 2000 N), jolla on ajettu huomattavasti normaalia 5000 km:n vaihtoväliä pitempään (noin 8000 km; viivoittimella 254,9 mm). Venyneen seiskan (254,7 mm) historia on epävarma, sitä on käytetty pyörän ollessa uusi ja ketjujen lyhytsyklisessä (500 – 2000 km) ketjujen kierrätyksessä. Kuudennen kasin ketjun mitta oli 132,50 (viivoittimella 254,0 – 254,1 mm), ja sillä on ajettu huomattavasti vähemmän kuin 5000 km. Tämän ketjun asensin teräspyörääni – käyttökelpoisen ketjun löytäminen jätepussista oli mittaustuokion palkinto.

Omassa käytössäni 5000 km:n ajon jälkeen kasin ketjun kontrollimitta 254,5 mm viivoittimella mitattuna, ja 132,80 – 132,85 mm Campagnolon menetelmällä mitattuna. Näissä mitoissa uusi ketju on vielä toiminut, mutta PC80R:n (132,95 mm; 254,9 mm) jälkeen uusi ketju oli ajettava sisään vaihtamalla käyttöön hetkeksi vähemmän kulunut pakka, ja sitten palauttamalla kulunut pakka toleransseihin sisään ajetulla ketjulla ajamalla. Näyttäisi siltä, että Campagnolo on ollut hieman varovainen rajaa asettaessaan, ketjun todellisen hylkäysrajan ollessa noin 132,80 mm, jos uusien ketjujen kierrätystä halutaan jatkaa. Varovaisuuden ymmärtää, koska mittaaminen vaatii tarkkuutta ja toistoja – ja lisäksi kammen kiertäminen on yksilöllistä.

Alumiinipyöräni Ultegran pakassa on 9 lehteä. Teräspyörässäni käyttämäni ketjut ovat olleet pääosin heikompia (push power 1500 N) ja leveämpiä kuin alumiinipyörässäni käytössä olleet ketjut. Shimanon HG92 osoittautui viime kesänä huomattavasti kestävämmäksi kuin mikään aikaisemmin maantiepyörässä käyttämäni ketju. Kontrollimitta Campagnolon menetelmällä mitattuna oli 7400 km:n ajon jälkeen 132,52 mm. Suoraviivaisella regressiolla laskettuna tämä ketju saavuttaa Campagnolon hylkyrajan (32,60 mm) 9400 km:n ajon jälkeen. Jos jatkan aikaisemmalle hylkyrajalleni (32,80 mm), pystyn ajamaan tällä ketjulla lineaarisen kulumavauhdin mukaan laskettuna 14 000 – 15 000 km ennen uuden ketjun asentamista vanhoille rattaille. Tuntuu paljolta!:eek:

JK1. Shimano on korvannut HG92-ketjun HG93:lla. Shimanon markkinointiosaston mukaan uudessa ketjussa niitit ovat 50 % tiukemmassa kuin vanhassa. Lisää kilometrejä siis luvassa!:rolleyes:

JK2. HG92:n huoltoväli on ollut 1 000 – 1 300 km. Huolto on suoritettu ketjua taaksepäin pyörittämällä ja tiputtelemalla tällöin hieman valkosalamaa (Original White Lightning) ketjuun. 6 000 km:n ajon jälkeen jouduin kaatosateeseen, jonka jälkeen pyyhin ketjun päältä päin tärpätillä kostutetulla talouspaperilla ja lisäsin hieman valkosalamaa.

JK3. Ajo on ollut pääosin pk-lenkkiä, keskinopeus jossain kahdessa kolmosessa – ehkä hieman alle kevään alamummojen jäljiltä. Vääntöä ei siis ole tullut ketjulle paljoakaan. Neljä rengasta (kaksi Rubino Prota, kaksi Michelin Axial Prota) olen kesän aikana roskikseen saatellut – ja asian vierestä mainittuna – näiden misukoiden läpäisseiden pistojen jäljiltä lukuisia sisärenkaita.

JK4. Kesä on ollut kuiva, enkä ole ketjuani rasvallakaan kastellut. Ketju on pysynyt hiekattomana ja – hiomatahnattomana.

JK5. Suosittelen työntömitan hankkimista ja Campagnolon standardiin (http://www.campagnolo.com/pdf/SUPERLATIVE_LUBRICANT.pdf) perehtymistä. Ketjuissa, keleissä, jaloissa ja vaihteiden käytössä on eroja.

JK6. Bettini voitti kirin.

makkeli
24.09.2006, 20.05
Onkohan tuo Original White Lightning jotain taika-ainetta. Mulla HG93 ketju meni 4000 km:ssa mittoihin 13.29 cm ja siten vaihtoon. Puolet kilometreistä oli CRC Multi Lubea toinen puoli Biltzun teflonia. Ja ihan sightseeing-lenkkeilyä oli kilometrit.

Fillarijeti
25.09.2006, 10.57
Shimanon HG92 osoittautui viime kesänä huomattavasti kestävämmäksi kuin mikään aikaisemmin maantiepyörässä käyttämäni ketju. Kontrollimitta Campagnolon menetelmällä mitattuna oli 7400 km:n ajon jälkeen 132,52 mm. Suoraviivaisella regressiolla laskettuna tämä ketju saavuttaa Campagnolon hylkyrajan (32,60 mm) 9400 km:n ajon jälkeen. Jos jatkan aikaisemmalle hylkyrajalleni (32,80 mm), pystyn ajamaan tällä ketjulla lineaarisen kulumavauhdin mukaan laskettuna 14 000 – 15 000 km ennen uuden ketjun asentamista vanhoille rattaille.

Alla mittaustulokset (kolmen keskiarvo) http://thumb0.webshots.net/t/34/34/5/16/59/2502516590097506140jvnZYi_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2502516590097506140jvnZYi)http://www.fillarifoorumi.fi/forum/%5BURL=http://good-times.webshots.com/photo/2502516590097506140jvnZYi%5D%5BIMG%5Dhttp://thumb0.webshots.net/t/34/34/5/16/59/2502516590097506140jvnZYi_th.jpg%5B/IMG%5D%5B/URL%5D

km___mm
0000 132.24
1255 132.30
3300 132.38
4500 132.42
6200 132.48
7400 132.52

Olen odottanut ketjun kulumisen nopeutumista noin kolmesta tonnista alkaen. Mitään tällaista ei ole tapahtunut, vaan pikemminkin päinvastoin. Regressiosuora on loivenemassa! Kulumisvauhti oli alussa 0,042 mm/1000 km, viiden tonnin ajon jälkeen enää 0,039 mm/1000 km.

Olen ollut ajoittain hieman ihmeissäni mitatessani tätä ketjua.:seko:

brewster
25.09.2006, 11.22
Voisiko olla, että ketjuja ei kannata juuri voidella liian usein? Fillarijetillä on kuitenkin aika harvakseltaan käytetty voiteluainetta. Kun käyttää hyvin juoksevia liemiä ajaa vaan hienoa hiekkapölyä ketjun kitkalle altistuville pinnoille. Johan se nyt muuten on kumma kun toisella sama ketju kestää yli tuplamatkan toiseen verrattuna ja nopeammin kuluvalla ei edes ole kovasta väännötä kyse.

Hans Opinion
25.09.2006, 14.04
Saatanan tarkat mitat on pojilla... sanoisin että ketjun venymistä mitattaessa on turha puhua muuta kuin "kympin" tasoisista tarkkuuksista ja jo tästä seuraa se että jos/kun ketjut ja rattaat on kuluneet pareiksi niin hylkyraja on suhteellinen käsite.

Brewsteri tuossa edellä ottaa esille mielenkiintoisen pointin ja olen kyllä "mennyt parkille" että paksummalla ketjuöljyllä tarttuu kaikki pöly voimansiirtoon. Taitaa vain olla niin että kulumista tapahtuu myös silloin kun voitelua on liian vähän - kummassa tialanteessa sitten enemmän... tiedä häntä.
Ostin GT85 merkkistä ketjuöljyä ja siinä tuntuisi olevan teflonia ja öljyä sopivassa suhteessa. Ainakin eilisen Finlandian jäljiltä pölyä pestessä syntyi havainto että vähemmän oli paskaa kettingissä kuin käytettäessä esim TF (liian kuiva) tai CRC-ketjuöljyä (liian rasvainen). GT85:sta löytyy ainaski täältä http://www.lundberg.fi/ iso törppö kustantaa 9€gua.

Jan
25.09.2006, 14.15
Voisiko olla, että ketjuja ei kannata juuri voidella liian usein? Fillarijetillä on kuitenkin aika harvakseltaan käytetty voiteluainetta. Kun käyttää hyvin juoksevia liemiä ajaa vaan hienoa hiekkapölyä ketjun kitkalle altistuville pinnoille. Johan se nyt muuten on kumma kun toisella sama ketju kestää yli tuplamatkan toiseen verrattuna ja nopeammin kuluvalla ei edes ole kovasta väännötä kyse.

Voisi olla, että ketjun puhtaus on avain niiden kestoon. Jos sitä ketjua ei irrota ja pese joka voitelua ennen, ajaa voiteluaine tierapatahnan tappien ja rullien väleihin. Öljyn ja ravan tahna on mitä parasta hankausainetta.

Jan

pultti
25.09.2006, 14.32
Lisäisin tähän vielä sen tilanteen jossa ajetaan pohjoisen talvia. Kuivilla pakkasilla ajelu on pyörän huollon kannalta helppoa aikaa. Ei pölise kivipöly ketjuihin. Itse tulee ajettua talvi ajoa cc:llä 3-4000 joka talvi. Luulen tuollaisella ajolla ketju kestää tavallista pidempään, mutta tarkkoja mittauksia en ole tehnyt.

jeppe
25.09.2006, 19.35
Alla mittaustulokset (kolmen keskiarvo) ja lineaarinen ennuste kaaviona.

km___mm
0000 132.24
1255 132.30
3300 132.38
4500 132.42
6200 132.48
7400 132.52

On siinä huono ketju, kun olí kulunut jo 132.24 mm vaikka ei ollut kilometrejä edes kertynyt. ;)

---

GT85:ttä saa edullisesti Foxcompista.

jackknife
30.09.2006, 17.24
Tässä säikeessä on hehkutettu paljon campan ketjuja, niin ajattelin vastapainoksi hehkuttaa rohloffin ketjua. Mulla on kokemusta vaan niiden maastopyörän ketjusta, mutta se on kaikin puolin niin hyvä, että en osaa kuvitella miten ketju enää voisi olla parempi. Campan ketjuista mulla ei oo kokemusta, mutta shimanon HG-73 ja -93 sekä joku srammin paremman pään ketju on tullut kokeiltua ja sellaisiin päin ei edes viitsi enää katsoa rohloffin kokeilemisen jälkeen :p

tya
30.09.2006, 22.51
Taitaa tuo Campagnolon ilmoittama standardi olla ainoa ketjuvalmistajalta tuleva työntömitalla mitattava hylkäysraja? Rohloffilla on oma ketjumittarinsa, ja Parkillakin yksi, mutta numeroita ei taida ilmoittaa kukaan.

Kummasti kyllä antaa auktoriteettia noille luvuille se, että tulevat suoraan valmistajalta, kuin että kyseessä olisi satunnaisen mittaajan antama ohjearvo. Taidan alkaa käyttää tuota (huomioiden että luku on vähän varovaisesti ilmoitettu ja Fillarijetin tarkan oloinen kokemusperäinen tieto) kun ei mitään muuta standardiakaan ole. Millin kymmenesosa tosin riittäköön tarkkuudeksi.

Mittasin ketjuni: 133,2mm. Tais mennä pakkakin vaihtoon siis...

jeppe
30.09.2006, 23.34
Kummasti kyllä antaa auktoriteettia noille luvuille se, että tulevat suoraan valmistajalta, kuin että kyseessä olisi satunnaisen mittaajan antama ohjearvo.

Ja kun vielä sovelletaan lähdekritiikkiä ja pohditaan ketä niistä ketjujen tiiviistä vaihtamisesta hyötyy....

tya
01.10.2006, 01.52
Ja kun vielä sovelletaan lähdekritiikkiä ja pohditaan ketä niistä ketjujen tiiviistä vaihtamisesta hyötyy....

Kuten sanottua, soveltaen lähdekritiikkiä eli ottaen mittaustulosten analysoinnissa huomioon Fillarijetin testauksen, eli sen että todellinen hylkyraja on luokkaa 132,8mm. Suunnilleen sen verran kuin voisi kuvitellakin, valmistajan on tietenkin ilmoitettava maltillinen luku. Parempi tämä tieto (valmistaja + testaus) kuin pelkkä jonkun heittämä numero.

Lisäksi mukavaa, että ketjun kuluneisuudesta voi puhua jollain standardiasteikolla, ei tyyliin "129,674 milliä mitattuna yhdentoista puolilenkin eli viiden ja puolen lenkkiparin matkalta pinnin ulkoreunasta rullan sisäreunaan", kun jokaisella on oma mittaustapansa.

Ylva Hubatsa
01.10.2006, 07.35
Mukava huomata, että duunifillarissa käyttämäni halpisketjut (Yaban 3.90e/kpl) kestävät huomattavasti pitempään, kuin monta kertaa kalliimmat "merkkiketjut". Viime syksynä asensin uudet Yabanit kiinni ja vieläkään ei ole venynyt lähellekään hylkyrajaa. Normaalisti olisi shimanon ja Sramin ketjut saanut viskata romukoppaan aikoja sitten.
Tästä viisastuneena kipaisin ostamassa reilun satsin Yabaneita, nyt on vuosikausiksi varaketjuja hyllyssä.

Ernesti Kolpakko
01.10.2006, 12.59

Niin, kumpi lieneekään halvempaa, vaihtaa ketjut, vai vaihtaa ketjujen lisäksi myös etu- ja takarattaat... :rolleyes:

jeppe
01.10.2006, 14.37
Campagnololla taitaa olla aika vähän intressejä maastopuolen kampiseteistä ja pakoista.

tya
01.10.2006, 18.35
Niin, maantieajossahan rattaat eivät tunnetusti kulu ikinä?!

pirkkob
01.10.2006, 18.49
Niin, maantieajossahan rattaat eivät tunnetusti kulu ikinä?!
Kuluuhan ne, muttei ihan heti. Ystäväni ajoi jo vanhemmilla Recordin osilla 50 000 km, kun tuli eteen toisen eturattaan vaihto. Löytyihän sellainen onneksi vielä! :D
Siihen kilometrimäärään minulla vielä paljon matkaa - eikä minulla ole Recordia, vaan kilpurissa on Athena. :(

jusSsa
04.10.2006, 21.11
Ostin n kuukausi sitten pyörän ja siinähän oli takapakka ja ketju sen verran venynyt että pitäis pikku hiljaa rueta vaihtaan. Mistä huomaa että onko eturattaat kuluneet kun en mielellään niitä kuitenkaan vaihtais.(siis 2 isointa) Jos ne nyt kuitenkin pitää vaihtaa niin mistä niitä vois saada ja minkä hintaisia ne on. Pitais siis sopia xt:n kampiin.(ne on 4-pultilla kiinni. Siinä on nyt jotku specializedin rattaat ainakin se isoin)

Vilhelm V
04.10.2006, 22.02
Mistä huomaa että onko eturattaat kuluneet kun en mielellään niitä kuitenkaan vaihtais.

Uuden rattaan hampaiden profiilit ovat säännölliset:

http://sheldonbrown.com/images/measure-bcd.jpg

Käytetyssä rattaassa hampaiden väliset kolot ovat venyneet:

http://www.theprosstuff.com/parts/tb_6039%20shimano%2053t%20chainring%20big.jpg

Jan
04.10.2006, 22.20
Uuden rattaan hampaiden profiilit ovat säännölliset:

Käytetyssä rattaassa hampaiden väliset kolot ovat venyneet:

Voitko auttaa meitä sokeita? Miten näet vapaalla silmällä, onko tuossa alemmassa rattaassa mitään vikaa? Ylempihän on toista mallia kuin alempi, jossa on vaihtamista helpottavat epäsäännölliset hampaat. Tämä puusilmä ei ainakaan osaa katsoa oikeita merkkejä kuluneisuudesta noista alemman kaltaisista moderneista rattaista.

Kuluneista pakoista, rattaista ja ketjuista (http://groups.google.com/group/rec.bicycles.tech/browse_frm/thread/1c83722b604ca45b/8f664e0b023bffe3?)

Jan

tya
05.10.2006, 03.41
Ostin n kuukausi sitten pyörän ja siinähän oli takapakka ja ketju sen verran venynyt että pitäis pikku hiljaa rueta vaihtaan. Mistä huomaa että onko eturattaat kuluneet kun en mielellään niitä kuitenkaan vaihtais.(siis 2 isointa) Jos ne nyt kuitenkin pitää vaihtaa niin mistä niitä vois saada ja minkä hintaisia ne on. Pitais siis sopia xt:n kampiin.(ne on 4-pultilla kiinni. Siinä on nyt jotku specializedin rattaat ainakin se isoin)

Vaihda ketju ja pakka, katso toimiiko vanhoilla eturattailla vai ei. Uudesta keskirattaasta plus isosta rattaasta joutunet Suomen hinnoilla pulittamaan yhteensä joku luokkaa 40e. Samaan hintaan saat Saksasta uudet kammet rattaineen.

Fillarijeti
07.10.2006, 12.08
Kuten sanottua, soveltaen lähdekritiikkiä eli ottaen mittaustulosten analysoinnissa huomioon Fillarijetin testauksen, eli sen että todellinen hylkyraja on luokkaa 132,8mm. Suunnilleen sen verran kuin voisi kuvitellakin, valmistajan on tietenkin ilmoitettava maltillinen luku. Parempi tämä tieto (valmistaja + testaus) kuin pelkkä jonkun heittämä numero.

Lisäksi mukavaa, että ketjun kuluneisuudesta voi puhua jollain standardiasteikolla, ei tyyliin "129,674 milliä mitattuna yhdentoista puolilenkin eli viiden ja puolen lenkkiparin matkalta pinnin ulkoreunasta rullan sisäreunaan", kun jokaisella on oma mittaustapansa.

Lisää lähdekritiikkiä:
http://www.radplan-delta.de/rennradtechnik/ketten.html

”Es ist Camp positiv anzurechnen, absolute Daten zur Kettenlängung zu geben, die einen unabhängig von Kettenlehren machen. Wer eine Kettenlehre hat, gut, aber was misst er? Wie genau? Camp hat gesagt, zwischen 12 Röllchen zu messen. Die wissen genau, wie lang eine Schieblehre ist. Je länger die Strecke, desto genauer die Messung. Nur muss die Schieblehre auch lang genug sein, aber das ist bei 12 Rollen der Fall. Das Camp Verschleissmass ist 132,60 mm. Die verkaufen aber auch Ketten. Meine Erfahrung ist, das jenseits der 133,00 mm die Kette anfängt, unter hoher Belastung in den langen Gängen zu brummen, und dann muss sie runter.“

Kommentti: Löysällä ketjulla ajavan tulee olla hieman varovaisempi kuin pelkästään maantiepyörän isoa eturatasta käyttävän!

Timo W
09.10.2006, 12.06
Kesäkuun puolessavälissä käyttöön otetut SRAM 970:t menivät nyt parin tonnin jälkeen vaihtoon.

Parktoolin tulkilla on tullut ajoittain venymää mitattua ja nyt kun 0.75-puoli mahtui väliin, niin päätin vaihtaa. Vanha pakkakin toimi täysin moitteettomasti uusien ketjujen kanssa. (ensimmäistä kertaa ketjut vaihtoon ajoissa ;) )

Ketjut olivat kyllä melkoisen kovassa voitelun tarpeessa viime viikkoina, eikä niitä voinut äänettömiksikään enää kutsua. Aamulla eka työmatka uusilla ketjuilla ja hermo lepäsi äänettömyyden ansiosta.

Kyllä taitaa märät kelit ja niiden myötä hiekka olla kovasti kuluttava tekijä. Saa nähdä kuinka pitkälle talveen uudet ketjut riittävät.

/tw

Fillarijeti
25.11.2006, 10.19
Vain ajamalla paljon vaikeissa olosuhteissa ja kokeilemalla eri vaihtoehtoja oppii tietämään sen timantinkovan tosiasian, ettei liuotinpesusta ja öljyämisestä ole mitään hyötyä hiekkaa vastaan, jos ajetaan päivittäin hiekkaisilla ja märillä teillä. Hiekka ja märkyys ovat ketjun pahimmat viholliset. Vahvasti öljytty ketju kuluu jopa kuivalla kelillä, koska se kerää hiekkaa. Hiekka on aina hiekkaa (tai muita mineraalipartikkeleita), mutta märkyys voi olla joko öljyä tai vettä.

Hiekan joutumista ketjuihin voi estää parhaiten hidastamalla vauhtia tai välttämällä ongelmateitä ja -kelejä. Hiekan saa pois ketjusta vähällä vesihuuhtelulla, jonka jälkeen muutama kammenpyöräytys kädellä veden poistamiseksi ketjusta. Tämän jälkeen suihkutetaan hieman kuivahkoa teflonia ketjuun talouspaperilla alta suojaten ja lopuksi pisteenä IIN päällä, ketjun hierontaa talouspaperilla. Vesihuuhtelu on harvoin tarpeellinen, lähes aina teflon ja paperi riittävät.

Verrattaessa kahta huoltotapaa, liuotinpesua rasvassa uittamisineen ja vähätöistä teflonlinjaa, esitän kaksi testaamaani väittämää:
1) Teflonlinjalla voimansiirto pysyy ajettavassa kunnossa 20–40 % pitempään.
2) Aikaa ja luontoa säästyy. Säästyvän ajan voi käyttää ajamiseen ja tienaamiseen. Huoltoajassa säästyvä 98 % tulee ottaa huomioon harkittaessa vaihtoehtojen kustannustehokkuutta.

JK. Tämä tuskin parantaa märkien kelien hipopyöräilijöiden unenlaatua millään tavalla.

JK2. Niin, sitä teflonia on hierontaan käytettävässä talouspaperissa, jos kaikki on mennyt putkeen.

kauris
25.11.2006, 17.12
Tämän jälkeen suihkutetaan hieman kuivahkoa teflonia ketjuun talouspaperilla alta suojaten ja lopuksi pisteenä IIN päällä, ketjun hierontaa talouspaperilla. Vesihuuhtelu on harvoin tarpeellinen, lähes aina teflon ja paperi riittävät.

Kuivahkoa teflonia?

JK2. Niin, sitä teflonia on hierontaan käytettävässä talouspaperissa, jos kaikki on mennyt putkeen.

?

Ohiampuja
25.11.2006, 20.25
Olen kanssa kokeillut tuota teflonlinjaa, aine oli joku teollisuudessa käytettävä kuivateflon. Mutta en ollut tyytyväinen, ainakaan maasturissa.
Kokoajan oli tunne, että vaihtaja on pois säädöistään tai pakassa on häikkää. Eli ketjut piti ihme rutinaa ja narinaa kokoajan. Nyt CRC:n Multilubella voideltaessa vaihteet tuntuvat pelaavan paremmin.

Tämä PowerLube olisi vielä PTFE maustettua, mutta se haisee tosi voimakkaalle.
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=9&country=FI&product=POWER%20LUBE%20%2B%20PTFE&brand=CRC%20GREEN

Pyöräpummi
25.11.2006, 21.11
Liuotinpesunhan tarkoitus on saada kaikki hiova aines ja vanha voiteluaine pois rullien sisältä.
Wipperman/Connex suosittelee liuotinpesua. He sanovat että ketjut pitää huolellisesti paineilmalla kuivat.
Vaihtoehtoisesti ketjut kuivuu jos ne laitetaan tuntikausiksi auringonpaisteeseen.

Ennen voiteluaineen lisäämistä ketjujen pitäisi olla kuivat. Eiköhän veden poistuminen ole pitkällisempi prosessi kuin herkemmin haihtuvan liuottimen?

SRAM:n takapakan ohjeissa sanotaan ettei hapokkaalla aineellaa saa puhdistaa, koska se aiheuttaa metallin haurastumista.
Onko citron-degreaserit näitä hapokkaita aineita?

Fillarijeti
26.11.2006, 09.41
Ennen voiteluaineen lisäämistä ketjujen pitäisi olla kuivat. Eiköhän veden poistuminen ole pitkällisempi prosessi kuin herkemmin haihtuvan liuottimen?

Ei tarvitse, ei. Talvipyöräni huolto-ohjeet (ajettu noin 50 000 km yhdellä LX-vaihtajalla ja muutamalla pakalla) herättivät odotetusti pari hipoa, mutta myös eläimen? Ketju ei ruostu esittämälläni tavalla käsiteltynä, kun sen työntää kylmään varastoon seuraavaa lenkkiä odottamaan.

Kannattaa märillä keleillä varoa niitä sprayteflontököttejä, joissa on runsaasti öljyä. En viitsi merkkeihin mennä. Öljy on rapaliimaa.

Talvipyörän tunnuslukuja ajokaudella (syyskuu – toukokuu):
- 1–3 pesua vuodessa, keskiarvo alle 2 pesua vuodessa, peruspesu vapun tienoilla;
- 1–3 voimansiirron vesihuuhtelua kuukaudessa, keskiarvo alle 2 huuhtelua kuukaudessa;
- 1–10 teflonkäsittelyä viikossa, teflonhuoltoväli 40–300 km kelistä ja lenkin pituudesta riippuen.

JK. Eilen en ketjua huoltanut, vaikka pyörittelin vajaat 70 km (27 km/h) lievästi kostealla tiellä. Kyllä voimansiirron pitäisi toimia vielä seuraavalla lenkillä.

Ohiampuja
26.11.2006, 11.47
Nämä sinun hyvät kokemukset tuosta teflonista kiinnostavat kovasti, mikähän siinä omassa kokeilussani meni pieleen.
Mitä aineita olet käyttänyt? "suihkutetaan hieman kuivahkoa teflonia ketjuun" Eli spray-pullosta, mutta käytätkö niin sanottuja "kuiva tefloneita" ? Kerro ihan tuotemerkki...

Ps Eiköhän teolliseet pesuaineet ole emäkseen päin, Olikohan raaka PineLine Tehopesu jotain pH 10 ja käyttöliuos lähellä neutraalia.

JTG
26.11.2006, 18.00
Saatanan tarkat mitat on pojilla... sanoisin että ketjun venymistä mitattaessa on turha puhua muuta kuin "kympin" tasoisista tarkkuuksista ja jo tästä seuraa se että jos/kun ketjut ja rattaat on kuluneet pareiksi niin hylkyraja on suhteellinen käsite.

Mikäli fillarijeti ei ole vaan vetännyt mittoja hatusta, näkee lukemista heti selkeästi "kympin" tason olevan saatanan epätarkka keskusteltaessa ketjun "venymisestä"

Ohiampuja
08.12.2006, 10.40
Onko Fillarijeti vielä linjoilla? Onko lisätietoja käyttämästäsi teflonista?

kanttiinin tollo
08.12.2006, 12.11
Oho. Olikos Campan hylkyraja todellakin 132,6mm? 3259,38km ajoa C9:llä ja kuluma luokkaa 133,0mm. Kun vielä huomioi sen, että uudella pakalla ja eturattaalla lähdettiin C9:n kanssa liikkeelle ja sitä rutinaa ja ketjun hyppimistä kesti sen ensimmäiset 500km... halpojahan nuo Campat tietenkin ovat, mutta, mutta. Harvoin (jos koskaan) Shimpan 105/Ultegra ketjulla pahoissakaan maastokeleissä rypemällä on ihan näin "äkkiä" näin pahaksi mennyt, eivätkä vaadi 500km sisäänajoa. Wtf... se siitä C9:n ylivoimaisesta kestävyydestä.

Vilhelm V
08.12.2006, 13.36
Oho. Olikos Campan hylkyraja todellakin 132,6mm? 3259,38km ajoa C9:llä ja kuluma luokkaa 133,0mm. Kun vielä huomioi sen, että uudella pakalla ja eturattaalla lähdettiin C9:n kanssa liikkeelle ja sitä rutinaa ja ketjun hyppimistä kesti sen ensimmäiset 500km... halpojahan nuo Campat tietenkin ovat, mutta, mutta. Harvoin (jos koskaan) Shimpan 105/Ultegra ketjulla pahoissakaan maastokeleissä rypemällä on ihan näin "äkkiä" näin pahaksi mennyt, eivätkä vaadi 500km sisäänajoa. Wtf... se siitä C9:n ylivoimaisesta kestävyydestä.

a) Mitkä eturattaat?
b) Mitkä takarattaat?
c) Oikein liitetty ketju?

Itselläni on C9 toiminut Shimanon Deore LX (2003) ja Campagnolo Chorus (1996) eturattailla moitteetta. Lisäksi on käytössä ollut yksi tarvikeosana ostettu hyvälaatuinen eturatas, jonka merkkiä en valitettavasti muista. Takarataspuolella ovat hyvin pelittäneet ainakin Shimano Deore LX 8-rattainen alumiinipakka, Shimano Deore LX (2006) 9-rattainen pakka ja Campagnolo Chorus (1996) 9v takarattaisto. Mitään sisäänajoja ei ole tarvittu, eikä ketju ole hyppinyt.

kanttiinin tollo
08.12.2006, 19.53
a) Mitkä eturattaat?
b) Mitkä takarattaat?
c) Oikein liitetty ketju?

a) Sisältä ulos: Hone/Middleburn Slickshift/Hone, vaihtohetkellä: uusi/uusi/kulunut [isoin - kulunut - ratas oli ainoa, jolla ei häiritsevän paljoa pomppinut]

b) SRAM PG970 12-26 ja Ultegra 12-23, molemmat tällöin uusia, ei eroa toiminnassa

c) No, jos sen tapin siihen "keskitti" ja tällöin väärin teki?!?! Ketju siis hyppi niin raakasti ja pitkiä matkoja, ettei yksi todella pahastikaan kädetetty liitos moista voisi aiheuttaa. Ylämäkiä ei arvannut putkelta ajaa.

Onhan tuossa tuota valmistajien keskeistä sekasotkua toki, mutta silti, Shimpalla ei o hyppiny vastaavissa sekoiluissa. Ja lyhemmäksikään sitä ketjua ei oikein olisi voinut laittaa. Nyt ketjun osalta loppuunajettuna tämä sekasotku yllättäen pelittää todella hienosti.. vaan kaipa tuo ketju silti pitänee hyllyttää kun valmistajan toleranssit on ylitetty jo riittävällä varmuudella...

Ohiampuja
08.12.2006, 20.29
Olen sotkeutumassa 10-lehtiseen pakkaan / ketjuun ja Shimpan kotisivulla puhutaan jostakin spesial toolista. Onko 10:n tappi saman paksuinen kuin 9-ketjun tappi?
Eli käykö sama ketjutyökalu molemmille ketjuille? Ei kai muu kuin liitostapin paksuusero voi estää jonkun vanhan työkalun käyttöä?

Ps. Lifun tappi oli 3.3 mm ja Wippermanin 9-lukossa tappi oli 3.55-3.6 mm. Eli välystä jää pari-kolme kymppiä.

Ps II. Käypäs tämä pyöräily tarkaksi, pitäisiköhän ostaa uusi työntömitta...

maniton
08.12.2006, 22.29
Polkastaan pää nyt sitten kusiaispesään. Vähän taustalla on 1970 aloitettu moottorivetoinen ketjun kuluttaminen. Ja reisien pumppaama jo aikaisemmin. Hyvin hoidettu ketju kannattaa vaihtaa ennen rattaissa tapahtuvaa/havaittaavaa hammasvälin leviämistä rattaissa. Siihen ei stten sovi muu "kuin ikuisessa kimpassa keskenään olevat rattaan hampaat ja ketjut". Kuten iän mukaan hidastuvassa videossa. Nuha ja kierrosnopeus kimpassa. En voi ymmärtää ketjun esim. vuosittaisen vaihdon panttaamista, jos rouhittu ties missä olosuhteis. Ja rattaat pysyneet mitoissaan. Maksaahan toki ketju esim. pikkujoulun hinnan, savukeaskeja, merkki kalsarit. Mut % pyörän hinnasta ei aika kova. Tai rattaistot. En tiedä, pää taitaa olla jop ampias pesäässä.:o

Vilhelm V
08.12.2006, 23.42
Samoilla linjoilla edellisen kanssa.

Ohiampuja
09.12.2006, 12.24
Lueskelin Rosen katalookista Shimanon 10-lehtiselle ketjulle tarkoitetuista "asennustapeista" ja kummastelin, että niitä on kahta lajia.

- ensimmäinen tappi on ketjulle CN-7800
- toinen tappi ketjulle CN-7801 / 6600 ja 5600

Shimano sivuilla D-A ketjuksi ilmoitetaan tuo 7801 ja kun menee dura-ace.com sivuille niin siellä taasen 7800. Ja molemmile D-A ketjuillekko pitää olla oma erilainen liitostappinsa? :seko:

http://dura-ace.shimano.com/publish/content/duraace/en/home/the_product0/drive_train.html

http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/products/component.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441774735&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302049841&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474395181667&bmUID=1165654345932

Ps. Tuolla Wippermanin sivuilla sanotaan Campan ketjun leveydeksi 6.2 mm ja Shimpan 6.0 mm. Luulisi että Shimpan ketju pelaa Campan osien kanssa, mutta Campan leveämpi ketju ei välttämättä toimisi Shimanon osien kanssa. Siis 10-lehtisiä tarkoitin.

kanttiinin tollo
11.12.2006, 16.27
En voi ymmärtää ketjun esim. vuosittaisen vaihdon panttaamista, jos rouhittu ties missä olosuhteis.

Onko olemassa joku ketju joka kestää vuoden? Eihän ne kestä ees 6kk... ei maantiellä, ei maastossa.

Flatus
11.12.2006, 16.53
Minkä hintaisia nuo ketjun venymämittarit ovat Suomessa?

Fillarijeti
11.12.2006, 17.00
Ketjutestejä ja -esittelyitä espanjankielisille hipoille: Connex 10 (http://www.bikezona.com/testmania/vertestNUEVO.asp?id=183), KMC X-9 kulta (http://www.bikezona.com/testmania/vertest.asp?id=45) ja KMC X9SL kulta (http://www.bikezona.com/testmania/vertestNUEVO.asp?id=174). Connexin yhteydessä puhutaan kilometreistä, mutta Espanjan ilmasto on yleensä kuivempi kuin Suomen, joten olosuhdekerroin (ja huoltokerroin) ovat tarpeen. On siellä kuvia espanjaa taitamattomille.

Bilteman työntömitat maksavat 9,90€, 12,90€ tai 29,90€ mallista riippuen.

Antti Salonen
11.12.2006, 17.03
Onko olemassa joku ketju joka kestää vuoden? Eihän ne kestä ees 6kk... ei maantiellä, ei maastossa.
Mulla on nykyinen KMC X10 ollut ajossa 9000 km, eikä se vielä venynyt lähellekään sitä puolta prosenttia, missä ketjun olen vaihtanut. Kyseessä on siis maantiepyörä ja ajot lähinnä kuivalla kelillä, mutta KMC:t ovat kyllä kestäneet erinomaisesti. Aikaisemmin käytin Connexeja, jotka menivät vaihtoon siinä 6000-7000 kilometrin kohdalla.

Ohiampuja
11.12.2006, 20.08
Hämmennetään vielä tätä ketjun venymää.

Mittailin tuossa uusia HG-93 ketjuja ja useasti toistettuna sain tuon 6-lenkin pituudeksi 132,2 - 132,3 mm. Ja jos tuota lähtöpituutta verrataan Campan hylkyrajaan 132,6 mm, niin eihän venymä saisi olla kuin 0,23 - 0,30 prosenttia.
Jos sovelletaan tuota 0,5 % prosentin venymää, niin hylkyraja pitäisi olla 132,86 - 132,96

Kyllä näin pienten heittojen mittaaminen tavallisella tönärillä likaisesta, käytetystä ketjusta on arpapeliä.
Tuon voi tietysti tarkastaa käyttämällä paria kolmea eri työntömittaa ja kun vielä mittaa useammasta paikasta, useamman kerran, niin johan on tuloksia. Siitähän joku tilastotieteilijä selvittäisi keskiarvon ja keskiarvon keskihajonnan ;)

Taidan tulevaisuudessakin vaihtaa ketjut joka kevät, ilman mitään mittauksia...

Ps. Kuinkahan paljon uusista ketjuista löytyy mittahajontaa, tarkka mies mittaisi ketjut asennettaessa ja laskisi joka ketjulle oman hylkyrajan. Mutta eihän rattaita kuluta mikään suhteellinen venymä vaan ketjun absoluuttinen pituus. :rolleyes:

tya
12.12.2006, 03.03
Mittailin tuossa uusia HG-93 ketjuja ja useasti toistettuna sain tuon 6-lenkin pituudeksi 132,2 - 132,3 mm. Ja jos tuota lähtöpituutta verrataan Campan hylkyrajaan 132,6 mm, niin eihän venymä saisi olla kuin 0,23 - 0,30 prosenttia.
Jos sovelletaan tuota 0,5 % prosentin venymää, niin hylkyraja pitäisi olla 132,86 - 132,96

Onhan tässä viestiketjussa (heh, heh.) jo pariin otteeseen sanottu että Campan hylkyraja on aika varovainen, siellä jossain 132,8 millissä voi vielä vaihtaa.

Kyllä näin pienten heittojen mittaaminen tavallisella tönärillä likaisesta, käytetystä ketjusta on arpapeliä.
Tuon voi tietysti tarkastaa käyttämällä paria kolmea eri työntömittaa ja kun vielä mittaa useammasta paikasta, useamman kerran, niin johan on tuloksia. Siitähän joku tilastotieteilijä selvittäisi keskiarvon ja keskiarvon keskihajonnan ;)

No jaa. Kyllä tuolla uuden ketjun erottaa kuluneesta. Saithan itsekin 0,1mm tarkkuudella saman mittaustuloksen kuin kaikki muutkin, ja n. 0,6mm on sallittava venymä jos sitä 132,8mm:ä käyttää rajana. Ei tuo minusta arpapeliltä kuulosta.

Tarkka hylkäysraja kannattaa pitää tietenkin varovaisena, ettei mittavirheen takia vaihda ketjua liian myöhään. Siksi varmaan Campakin ilmoittaa tuon 132,6mm. Campan ohjeen mukaan myös pitää mitata useammasta kohdasta ketjua, kuten sanoit... Ei kai mitään parempaakaan metodia ketjun mittaamiseen ole? Tuskin "go / no go" -tyyppinen ketjumittari juurikaan työntömittaa tarkempi on.

Ohiampuja
12.12.2006, 11.49
Tönärillä mittaaminen on yleensäkin "taitolaji". Joskus taannoin töissä otettiin sorvattu holkki ja mitattiin porukalla sen sisähalkaisia. kaikki neljä saivat erituloksen :) No, tietysti n 200 mm millisen reijän mittaaminen on hiukan hankalampaa.
Arvelen että kymppi-kaks tulee helposti heittoa omista mittavirheistä ja ketjun likaisuudesta. Tietysti jos liimaisi tönärin mittakärkien sivuun parin millin täytepalat, niin se kärki keskittyisi keskelle sitä ketjuholkkia.

Fillarijeti
12.12.2006, 11.59
Taidan tulevaisuudessakin vaihtaa ketjut joka kevät, ilman mitään mittauksia...

1970-luvun kalliit saksalaiset työntömitat olivat suuriklappisia ja lukutarkkuudeltaan vain 0,1 mm. 1980-luku ja ammatillinen koulutus mentiin vielä näillä brezneviläisillä eväillä ja käsityksillä. 1990-luvulla marketteihin ilmestyivät edulliset pienillä välyksillä valmistetut itämaiset työntömitat, jota sukupolvea oma rinnakkaisilla mikrometrimittauksilla tarkistettu työntömittanikin on. Uuden sukupolven mittojen lukutarkkuus on 0,02 mm tai 0,01 mm. Uuden sukupolven mittaa ei tarvita ketjun mittauksessa, vaan brezneviläinen malli ja darrattomuus riittävät – kuten tya edellä ansiokkaasti tiivisti. Tarkan työntömitan darraton omistaja voi halutessaan piirtää yksityiskohtaisia venymä/ajomäärä –kuvaajia.

Millin osat voi muuttaa prosenteiksi, jos haluaa. Jos promillejen kanssa on ongelmia, ketjun voi vaihtaa vuosittain. Kymppitonnin kestävällä ketjulla tämä tarkoittaa, että tonnin kesässä ajava käyttää vain 10 % ketjun kestoiästä hyväkseen. Kestoikä mitataan pituusmittana – suurin piirtein ajokilometreinä tai tarkemmin ketjun pituutena – mutta ei aikamittana. Jos sorrutaan aikamittoihin, kymppitonnin kesässä ajavan ketjun ikä on 1000 % verrattuna tonnin kesässä ajavaan. Promilleista on siirrytty tilanteeseen, jossa käytetään yhden kondomin sijasta kymmentä päällekkäin. Nyt on syytä lopettaa ennen kuin päästään turvallisuuspolitiikkaan.

Ohiampuja
12.12.2006, 14.07
Vaikka itämaiseen työntömittaan on merkattu viivajako parin satasen tarkkudella, niin ei todellinen mittatarkkuus ole sitä luokkaa. Kyllä se on lähempänä kymmenesosamilliä. Satasen tarkkuuksiin ei päästä luotettavasti kuin mikrometrillä, +20 C lämpötilassa.

Jos uudet HG-93 ketjut maksaa Rose Versandilla 18 €, niin eipä se vuotta kohti ole iso investointi. :)
Enemmän ne asentajan imuroimat promillet maksaa...

Jos mittaustekniikka kiinnostaa, niin siitä löytyy kyllä monentasoista opetustakin.
http://www.tkk.fi/Yksikot/Konepaja/tuotantotekniikka/opetus/3122/Mittaukset-harj2.pdf

Jan
12.12.2006, 17.05
Kyllä kai se työntömitta suunnilleen oikeita lukemia antaa, mutta pahempi ongelma on se, että tuo Campan ja Park Toolin tapa mitata on vastaus etsimässä ongelmaa.

Uutukaisessa ketjussa tappien keskipisteiden etäisyys on sama puoli tuumaa kuin rattaiden hampaiden väli. Useampi tappi pystyy välittämään vetoa ketjusta rattaaseen. Kun ketjun tappien ja linkin sivulevyn (plate, mikähän sekin on suomeksi) väli kuluu, pitenee tuo keskipisteiden etäisyys, ja liian kulunut ketju ei enää pysty välittämään monen tapin kautta rattaaseen vetoa, ja rattaiden kuluminen senkun kiihtyy.

Kuten Ohiampuja mittasi ja kaikki tietävät on holkkien ja tappien välys eri ketjuissa hiukan eri. Tämä on mahdollista koska rattaiden hampaiden välinen laakson on joka tapauksessa oltava hiukan suurempi kuin ketjun tapin+holkin, täysin tiukasti sopiva ketju pitäisi sietämätöntä meteliä.

Sen holkin ja tapin välinen kuluma ei ole merkityksellinen mitta, ja sitä osittain mittaa Campalongon tapa ja Parkin mitta. Ja jos mitataan niin naurettavan lyhyttä mittaa kuin yhtä tai kuutta linkkiä, on niinsanotusti signaalin ja kohinan suhde huono, siis tappien keskipisteiden venymä verrattuna holkkien lisääntyneeseen välykseen. Parkin kalu on aivan susi tässä mielessä, enkä ymmärrä keksiä mitata työntömitalla kuutta linkkiä, kun saman asian voi mitata tuumastukilla, niitä saanee vielä rautakaupasta tai ainakin YLE shopista Lasipalatsista kauniilla Strömsö-merkinnällä. Silloin mitataan riittävän pitkää matkaa, oikeata asiaa, ja venymä on riittävän pitkä, ettei likaisuus syö mittatarkkuutta. 12 tuuman matkalla 1/16 tuuman (about 1,5875mm) venymä näkyy ihan paljaalla silmällä, ja mittauksen voi tehdä ketju päällä, että tietää saako sen heittää puhdistamattomana pois vai vieläkö se menee tärpättipulloon uimaan.

Omassa käytössäni HG-53 ketjut ovat kestäneet aina yli 4500km, ja niitä saa hintaan 9,90 Roselta. Pakan kestoiästä en osaa vielä sanoa, kun ne toimivat moitteetta uuden ketjun kanssa 20 000km jälkeen. Mutta, kuten me kaikki tiedämme, puhtaus määrittää ketjun kestoiän, lukemia ei voi vertailla eri käyttäjien välillä.

Ohiampuja
12.12.2006, 17.57
Olen samaa mieltä, että mitä pidemmältä matkalta ketjua mittaa, niin suhteellinen virhe pienenee.

Mutta, mikä on "tuumastukki" :o

Fillarijeti
12.12.2006, 18.01
Vaikka itämaiseen työntömittaan on merkattu viivajako parin satasen tarkkudella, niin ei todellinen mittatarkkuus ole sitä luokkaa. Kyllä se on lähempänä kymmenesosamilliä. Satasen tarkkuuksiin ei päästä luotettavasti kuin mikrometrillä, +20 C lämpötilassa.

Jos työntömitta antaa parin satasen sisään samoja tuloksia kuin mikrometri hylsyjä mitattaessa, mikrometrin käytössä ei ole mitään järkeä. Haluaisin nähdä jonkun mittaavan ketjua mikrometrillä. Se saattaisi olla hauskaa.

Työntömitta on riittävän tarkka ketjun mittauksiin. Alle 4000 km:n mittaamistarvetta tuskin on, vaikka kuinka öljyjen kanssa läträisi, kunhan vain ajaa pääosan kuivalla kestopäällysteellä.

Ketjun peseminen on tarpeetonta (http://www.whitelightningco.com/products/main.htm) (http://www.whitelightningco.com/products/main.htm):
“Original White Lightning is a totally clean, completely dry, wax lubricant. Because it contains no oil, White Lightning does not absorb dirt and grime. Original White Lightning goes on wet for deep penetration, but then quickly forms a dry, clean, lubricating wax film. As a result, bike parts and especially drivetrain components work better and last longer. The true genius of Original White Lightning is the lubricant’s “Self-Cleaning” technology, so unique it has been awarded multiple patents.”
“When dirt makes it’s way to the lubrication film, release agents are activated and small particles of the wax film flake off, taking with it the contaminant. This technology allows parts to stay clean and work more smoothly. If used regularly, you may never have to clean your chain again!”

Jan
12.12.2006, 18.04
Olen samaa mieltä, että mitä pidemmältä matkalta ketjua mittaa, niin suhteellinen virhe pienenee.

Mutta, mikä on "tuumastukki" :o

google is your friend. Kyllä sieltä kuvakin löytyy.

Jan

Jan
12.12.2006, 18.14
Ketjun peseminen on tarpeetonta (http://www.whitelightningco.com/products/main.htm) (http://www.whitelightningco.com/products/main.htm):
“Original White Lightning is a totally clean, completely dry, wax lubricant. Because it contains no oil, White Lightning does not absorb dirt and grime. Original White Lightning goes on wet for deep penetration, but then quickly forms a dry, clean, lubricating wax film. As a result, bike parts and especially drivetrain components work better and last longer. The true genius of Original White Lightning is the lubricant’s “Self-Cleaning” technology, so unique it has been awarded multiple patents.”
“When dirt makes it’s way to the lubrication film, release agents are activated and small particles of the wax film flake off, taking with it the contaminant. This technology allows parts to stay clean and work more smoothly. If used regularly, you may never have to clean your chain again!”

Tuosta marketingspeakista ei käy ilmi, miten ihmevalkea estää sen ravan joutumisen sinne tappien ja holkkien väliin ja muualle ketjun sisäpinnoille, kun sitä koko ajan vain lisätään. Oletan, että sitä lisätään, kun ketju jo kitisee, eli ihmevalkean maagiset flaking magic small particles eivät enää ole vähään aikaan toimineet. Kuulostaa siltä kuin hiljalleen työnnettäisiin lisää rapaa sinne ketjuun, mutta ehkä ne flaking magic small particlesit käyvät hakemassa sen hienojakoisen ravan pois sieltä? Niin sen täytyy olla. Se on totta, että verrattuna jatkuvaan öljyn lisäämiseen ei ihmevalkealla saa niin pahaa hankaustahnaa keitettyä.

Jan

Ohiampuja
13.12.2006, 10.47
Tässä Googletuksen tulokset:

OULULAISIA SANOJA JA SANONTOJA
Tuumastukki : Puusepän taitettava mitta

Anteeksi kömpelyyteni tämän mulkosilmän ja sen hakuohjelmien kanssa. Meilläpäin tuo tunnetaan nimellä nivelmitta.

Fillarijeti
18.12.2006, 10.14
Pyöräalan liikkeiden, perus- ja romumarkettien tarjonta ja neuvonta ketjunhuoltopuolella painottuu ketjuöljyihin, niiden käytön neuvontaan ja myyntiin. Ketjuöljyissä on valikoimaa, mutta muuta ei juuri tarjota, vaikka maantiepyörä ei välttämättä tippaakaan öljyä tarvitse. Ketjuvaha on varmasti varteenotettava ja huoltotarvetta vähentävä vaihtoehto ketjuöljyille. Oma historia harhaanjohdetusta ketjuöljyjen läträäjästä itseoppineeksi ketjuvahojen käyttäjäksi sai minut avautumaan tässä asiassa, vaikka kukin voi luonnollisesti kokeilla itse tai pitää uskonsa. Omat herätteeni eivät ole kaupallisia, vaan taloudellisuus, ekologisuus ja hallittu laiskuus ovat ohjenuorani – milloin missäkin järjestyksessä.

Valkosalamakin (Original White Lightning) tahraa jonkin verran, mutta tahraamista voi välttää pitkällä huoltovälillä. Kaupallisessa maailmassa on aika yleistä, että valmistaja suosittelee lievää yliannostusta. Sateettomilla keleillä pk-ajelussa 1000–1300 km:n huoltovälit toimivat vallan hyvin, kuten edellä tässä aiheessa olen kertonut. Ketjujen erittämän mönjän saa tarvittaessa pois ketjusta, rattaista ja rissoista talouspaperilla tai liuottimella kostutetulla talouspaperilla.

Ketjun ääni lienee enemmänkin psykologinen kuin mekaaninen asia, ja huomio kannattaakin kiinnittää vaihtamisen jouhevuuteen. Jos tämä ei muuten onnistu, ajonaikainen musiikin kuuntelu tai vilkkaiden valtateiden ajelu voi tepsiä.

Haluaako joku avautua kokemuksistaan seuraavassa asiassa?

Sitten on olemassa myös Holmenkol Lubenspeed. Kiinnittyy niveliin 1:n molekyylikerroksen verran, ainakin teoriassa (sähkömagneettisesti?), kaikki näkyvä pyyhitään pois. Sitoo erittäin vähän pölyä, ja pysyy.
Ketjut ovat kuin uudet vaikka alla on vähän yli 1000km. Ääni polkiessa on erilainen, tuntuu kuin ketjuissa on liian vähän sitä ainetta. Tähän tosin tottuu. Kallis mutta hintansa arvoinen.

Holmenkol Lubenspeed ei ole ainoa liukas molekyylipinnoite. Prolink-ketjunliukastin (http://www.fluidmotionuk.com/PRODUCTS%20section.htm#ProLink) ei sisällä vahaa, teflonia, grafiittia, molybdeenia tai rasvaa, joten se ei sotke. Prolinkillä voidaan käsitellä myös vaijerit/kaapelit, joten se on yksi tie öljyttömään maantiepyöräilyyn. Ketjuja ei tarvitse välttämättä käsitellä jokaisen sadekuuron tai vesihuuhtelun jälkeen. Pitkä huoltoväli voidaan toteuttaa kastumisesta huolimatta. Tällä aineella voisi olla potentiaalia myös maastopyöräilyssä, koska se kestää vesipesun. Liekö kellään kokemusta tästä uuden teknologian ihmeaineesta?

(http://www.cyclesuk.com/MediaLib/Images/Products/Thumb/PR11015.jpg)

http://www.cyclesuk.com/MediaLib/Images/Products/Thumb/PR11015.jpghttp://www.cyclingnews.com/photos/2005/tech/newarrivals/aug19/progold_prolink_cable_oiler07tn.jpg

Pyöräilyn suurmaassa, Australiassa, Prolinkiä tuo maahan Smoothride, jolla on valikoimissaan lisäksi Maxim, KMC, KCNC ja Power Cordz – nämä kaikki pyöräilyn ehdottomia huipputuotteita. Jo tämä viittaa siihen, että Prolinkin ominaisuudet saattavat olla täyttä totta. Testiartikkeli: Australian Cyclist (http://www.australiancyclist.com.au/showarticle.php?s=9&a=1382). Suosituksia ja kokemuksia, mm. Bicycling-lehti: Lehdistötiedote.pdf (http://www.fluidmotionuk.com/Press%20Release%20.pdf).

Ohiampuja
21.04.2007, 20.25
Vaihdoin juuri maasturiin uuden takapakan ja meinasin samalla uusia myös ketjut. Otin vanhat HG-73:t pois ja laitoin ne uusien HG-93 viereen, kopioidakseni niistä ketjun pituuden. Yllätyin kun huomasin, että ketjut eivät olleet venyneet kuin korkeintaan 1/5 lenkin verran. Eli venyminen oli alle 0,2 %. Joten puhdistin vanhat ketjut huolella ja laitoin ne takaisin. Tuo alle 0,2 prosentin venymä taitaa olla vielä sen Campan hylkyrajan alla. Sen joka aika kireäksi tiedetään. :rolleyes:
Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.

Plus
21.04.2007, 21.05
Vaihdoin juuri maasturiin uuden takapakan ja meinasin samalla uusia myös ketjut. Otin vanhat HG-73:t pois ja laitoin ne uusien HG-93 viereen, kopioidakseni niistä ketjun pituuden. Yllätyin kun huomasin, että ketjut eivät olleet venyneet kuin korkeintaan 1/5 lenkin verran. Eli venyminen oli alle 0,2 %. Joten puhdistin vanhat ketjut huolella ja laitoin ne takaisin. Tuo alle 0,2 prosentin venymä taitaa olla vielä sen Campan hylkyrajan alla. Sen joka aika kireäksi tiedetään. :rolleyes:
Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.

Ketjujen kokonaispituus ei välttämättä kasva vaikka ketjut olisivat kuluneet ja "venyneet". Kannattaa lukea Sheldon "guru" Brownin juttu aiheesta....

Ohiampuja
21.04.2007, 22.45
Kävin kurkistamassa, taas kerran, Sheldonin sivuja, enkä tainnut löytää tarkoittamaasi juttua. Jos laitan uuden ja vanhan roikkumaan vierekkäin, eikä ketjujen päät eroa toisistaan kuin tuon mainitsemani 1/5 lenkin verran (korkeintaan) niin kuinka ne voivat venyä/kulua, niin ettei niiden pituus kasva? Sivusuunnassa kylkilevyt voivat kyllä kulua, mutta se ei vaikuta rattaiden kestoon.

N0ble
22.04.2007, 09.36
Ketjujen kokonaispituus ei välttämättä kasva vaikka ketjut olisivat kuluneet ja "venyneet". Kannattaa lukea Sheldon "guru" Brownin juttu aiheesta....

Jos tähän juttuun (http://sheldonbrown.com/chains.html) viittaat niin mielestäni siellä juuri käsketään arvioimaan ketjujen (ja rattaiden) kulumista niiden venymästä?

Fillarijeti
22.04.2007, 11.08
Vedin hieman yhteen voimansiirron kulumisen syitä ÖÖ-kerhon (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=26877) avauksessa. Mainitsin rapaa sitovien voiteluaineiden käytön, korkean pyöritysnopeuden erityisesti pieniä rattaita käytettäessä sekä suuret hetkittäiset tehot ketjun kulumisen ja venymisen lähteinä. Campagnolon (http://www.campagnolo.com/pdf/SUPERLATIVE_LUBRICANT.pdf) ketjun mittausmenetelmä on siitä hyvä, että se reagoi sekä ketjun venymiseen että rullien ja tappien kulumiseen, ts. kierros- ja voima-ajon aiheuttamiin erikoisongelmiin. Edellä tässä keskustelussa on hieman juututtu millin sadasosiin. Huolellinen mittaamisessa kannattaa toki olla – ja varsinkin, jos ajaa lähes yksinomaan samalla ratasparilla.

Space Cowboy
22.04.2007, 22.04
Voisitteko kertoa mitä järkeä on vaihtaa ketjua kuin vasta sitten, kun ketju ei enää pysty välittämään tehoa, eli hyppää pois rattaan hampailta voimansiirron kuluneisuuden vuoksi? Perkele. Itse ainakin junttaan pyörällä menemään niin kauan, kunnes ketju alkaa pomppimaan rattailla suuremmilla vääntömomenteilla. Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.

Iglumies
22.04.2007, 22.33
Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.

:eek: ....:seko: joo, hyllysssä.

Fin-76
23.04.2007, 08.08
Sama meininki. Suunnilleen 1500 km / ketjut...

Space Cowboy
23.04.2007, 10.10
Itse ainakin junttaan pyörällä menemään niin kauan, kunnes ketju alkaa pomppimaan rattailla suuremmilla vääntömomenteilla. Ja aivan oikein. Voimansiirto kestää useamman vuoden.

Ja tässä on se hyvä puoli, että rattaat ja ketjut sopivat toisiinsa pitkän aikaa, koska kuluttavat toisiaan samassa tahdissa. Eli kuluneille rattaille istuu kuluneet ketjut. On toki huomioitavaa, että ketjun kuluessa ketjun maksimisivuttaistaipima kasvaa, josta johtuen vaihteiden vaihtamisen epätarkkuuskin kasvaa.

Ohiampuja
30.04.2007, 10.48
Tuolla viestissä 93 kerroin laittaneeni vanhat ketjut takaisin pakan vaihdon yhteydessä. Mutta eipäs onnistunutkaan, kolme-neljä pienintä ratasta piti ihmeellistä rutinaa. Vaihdoin koneeseen uudet HG-93:set, niin jopas loppui rutina...:rolleyes:

Gran Turismo
30.04.2007, 11.43
Tässä yksi helppo tapa mitata ketjun kulumista, niille joilla on tapana ottaa ketju irti pyörästä putsausta varten.
Lyö autotallin ovenpileen naula ja laita uusi, oikeaan mittaan lyhennetty, ketju siihen roikkumaan. Merkkaan ketjun pituus seinään. Mittaa pituus ja lisää siihen 0,5%. Laita siitä uusi merkki seinään.
Ketju on vaihtokunnossa alemman merkin kohdalla.

Iglumies
30.04.2007, 17.37
Tässä yksi helppo tapa mitata ketjun kulumista, niille joilla on tapana ottaa ketju irti pyörästä putsausta varten.
Lyö autotallin ovenpileen naula ja laita uusi, oikeaan mittaan lyhennetty, ketju siihen roikkumaan. Merkkaan ketjun pituus seinään. Mittaa pituus ja lisää siihen 0,5%. Laita siitä uusi merkki seinään.
Ketju on vaihtokunnossa alemman merkin kohdalla.

GT on näköjään käyny vakoilemassa mun autotallinnurkkaa;) , tosin siinä roikkuu vaihtoketju koko ajan.

SuperMonza
12.05.2007, 14.28
Jatketaanpa ketjukeskustelua sellaisella kysymyksellä, että voiko mistään ostaa uusia ketjuja kuivina, ilman varastorasvaa?

Nyt olen kohta puoli tuntia pessyt uusista ketjuista suojarasvaa pois. Monta pesukertaa ja huuhtelua vain huomatakseni, että edelleen jää rasvaa jäljelle. Uskomattoman sitkeätä töhnää. Ketjut saavat jäädä nyt formula-aika-ajojen ajaksi likoamaan liuotinaineeseen. Olisi kivampi ostaa kuivat ketjut ja sitten laittaa itse niihin sopivasti muutama tippa ohutta öljyä. Se paksu varastorasva vain kerää likaa ja hiekkaa ketjuihin. :(

DeLillo
12.05.2007, 14.58
Jatketaanpa ketjukeskustelua sellaisella kysymyksellä, että voiko mistään ostaa uusia ketjuja kuivina, ilman varastorasvaa?

Nyt olen kohta puoli tuntia pessyt uusista ketjuista suojarasvaa pois. Monta pesukertaa ja huuhtelua vain huomatakseni, että edelleen jää rasvaa jäljelle. Uskomattoman sitkeätä töhnää. Ketjut saavat jäädä nyt formula-aika-ajojen ajaksi likoamaan liuotinaineeseen. Olisi kivampi ostaa kuivat ketjut ja sitten laittaa itse niihin sopivasti muutama tippa ohutta öljyä. Se paksu varastorasva vain kerää likaa ja hiekkaa ketjuihin. :(

Eiköhän kaikissa ketjuissa ole varastorasvat. Eikö rätillä pyyhkimällä suurimmat rasvat ole lähtenyt pois?

En kyllä suosittele liuottimessa liottamista, varsinkaan uuden ketjun. Ainakin kaikissa laatuketjuissa on tehtaalla suoritettu jonkinlainen öljykylpy tai vastaava, jonka tuloksena ketjun tapeissakin on öljyä. Liuottimella kaikki öljy katoaa, ja puhdistuksen jälkeen laitettu uusi öljy jää vain ketjun pintaan.

SuperMonza
12.05.2007, 17.03
No laatu ja laatu...shimano 105-ketju se on. Raa'alla pinelinellä lopuksi huljuttelin. Ja ei sieltä nivelten välistä se musta öljytöhnä mihinkään lähtenyt. Ulkopinta joten kuten puhdistui, ketju ei kuitenkaan ottanut ruostetta vaikka vetisenä jätin sen roikkumaan ja kuivamaan pesun jälkeen. Yleensä kunnolla pesty ketju ruostuu pilkuille varsin nopeasti kuivaessaan.

tya
12.05.2007, 18.02
Oman kokemuksen perusteella SRAMin varastorasva on ihan kelpoa, ei ole tullut poistettua vaan oon ajanut ekat kerrat sillä. Shimanon on niin tahmeaa tököttiä ettei vaihteet toimi jos ei hammasharjalla ja tärpätillä putsaa pois ja sitten öljyä.

mantis
19.05.2007, 18.35
Onko kellään tietoa mitä ketjutyökaluja noi campan 9 ja 10 ketjut vaatii? Ja käykö sama työkalu molempiin? Ainakin ne mitä kattelin nettikaupoissa noille campan 10 ketjuille oli aivan sika kalliita.

marco1
19.05.2007, 18.45
Onko kellään tietoa mitä ketjutyökaluja noi campan 9 ja 10 ketjut vaatii?
Campan 9:iin käy ihan mikä tahansa ketjutyökalu.

Jarski
19.05.2007, 18.51
Campan kymppiketjun kanssa käy myös mikä tahansa hyvälaatuinen ketjutyökalu.

mantis
19.05.2007, 18.54
mikä on "hyvälaatuinen"

Jarski
19.05.2007, 19.06
Semmoinen joka painaa tappia suoraan ja siinä on hyvä tuki linkille/sivulevylle joten ei tarvii mikään kovin kummoinen olla.

mantis
19.05.2007, 19.20
Käviskö tommonen molemmille ketjuille?
http://www.bike24.com/images/products/p042079.jpg

TemeJ
22.05.2007, 21.15
Noin kaksi vuotta vanha kappavaihteinen Tunturini tuottaa polkiessa todella ärsyttävän *kling*-äänen. Tämä toistuu lähes jokakerta annettaessa polkimille voimaa. Mietin vain että voisiko olla kyseessä ketjujen venyminen?

En ole suuresti perillä pyörän tekniikasta, mutta kuulostelun perusteella ääni ei tule takarenkaan kappa-osasta.

NoNo
23.05.2007, 07.36
tuleeko tuo äänähdys kerran kampikierroksella ? Voi tulla keskiöstä.

Samu Ilonen
23.05.2007, 08.28
Campan kymppiketjun kanssa käy myös mikä tahansa hyvälaatuinen ketjutyökalu.

Campa,Park Tool, Shimano...

Menee muuten hianosti Scalessa C10 Utra Narrow ketju XTR:n pakan ja TA Specialitesin rattaiden kanssa. 241g 3-lenkkiparia lyhennettynä.

TemeJ
23.05.2007, 16.08
tuleeko tuo äänähdys kerran kampikierroksella ? Voi tulla keskiöstä.

Juu lähestulkoon joka kerta. Vain lähdössä voi kulua muutama hetki ettei ääntä kuulu.
Mikähän siinä keskiössä voisi mättää? Uskallanko itse alkaa sitä avaamaan?

CC-Ryder
11.06.2007, 15.10
Juuri mitattu viime kesänä käyttöönotettu ketju,takana 5500km pääosin kuivaa maantietä.Pituus 12 lenkkiä 132,75mm ,siis vaihtoon menee piakkoin.

Mr.Auer
11.06.2007, 19.38
Ketjut kyllä kestävät harrastelijakäytössä useita tuhansia kilometrejä.Eräs kaveri kerran sanoi,että kääntää ketjut aina kymppitonnin välein ,niin kuluu tasaisesti.

Selevä! :D
Kymppitonnin välein...krhm. En voi välttyä mielleyhtymältä asiantunija-Suomi24..

N0ble
11.06.2007, 19.54
Noin kaksi vuotta vanha kappavaihteinen Tunturini tuottaa polkiessa todella ärsyttävän *kling*-äänen. Tämä toistuu lähes jokakerta annettaessa polkimille voimaa. Mietin vain että voisiko olla kyseessä ketjujen venyminen?

En ole suuresti perillä pyörän tekniikasta, mutta kuulostelun perusteella ääni ei tule takarenkaan kappa-osasta.

koitapa kiristää pedaalit.

Raspi
11.06.2007, 23.26

Polkusimet ja varsinkin kammet kannattaa kiristää, mutta ne ei kyllä yleensä sano *kling* vaan ennemminkin *nari*.
*Kling* sanoo ainakin vinossa oleva seisontatuki, kun kampi hipasee sitä ohi mennessään :D. Eikun, aiheesta on syvällistä pohdintaa viereisessä aiheessa - naksunnan syvin olemus.
Noissa uudemmissa, "huoltovapaissa" napavaihteissa on muuten kuulemma ollut ongelmia, kun tiivisteet eivät ole riittävän hyvät, napa saattaa aika nopeastikin lahota :(.

SuperMonza
13.07.2007, 01.26
Jotta näin kävi. Uusi Ultegra 10-ketju on suoraan paketista otettuna tuon 132,60mm venymämitan mukainen. Lisäänkö tuohon jonkun tietyn prosenttimäärän, jonka täyttyessä ketju on vaihtokunnossa? Enhän toki heitä uutta ketjua menemään, vaikka se onkin Campan mittausmenetelmän mukaan "hylkytavaraa".

Eli paljonko prosentteja tai millimetrejä kärsii lisätä lähtötasoon nähden?

Ohiampuja
13.07.2007, 08.13
Tämän samaisen topicin alussa puhuttiin 0.5 % venymästä. Parempaan mittatarkkuuteen pääset, jos mittaat esim 10-lenkin pituuden ja siihen lisäät tuon 0,5 %.

SuperMonza
13.07.2007, 14.36
132,60mm x 1,005 = 133,263mm

133,263mm - 132,60mm = 0,663mm

0,663mm venymä tuolla kuuden lenkin matkalla. Niitä "kuuden lenkin matkoja" tulee about 9,5kpl koko ketjun matkalla.

-> 9,5 x 0,663mm ≈ 6,3mm joka on n. puolen lenkin venymä koko ketjussa, koska tapin keskeltä tapin keskelle on n.12mm.

Edit: tönäri ei yllä 10 lenkin matkalle, mikä kyllä olisi tarkempi mittaustapa.

Fillarijeti
30.07.2007, 09.27
Olen odottanut ketjun kulumisen nopeutumista noin kolmesta tonnista alkaen. Mitään tällaista ei ole tapahtunut, vaan pikemminkin päinvastoin. Regressiosuora on loivenemassa! Kulumisvauhti oli alussa 0,042 mm/1000 km, viiden tonnin ajon jälkeen enää 0,039 mm/1000 km. Olen ollut ajoittain hieman ihmeissäni mitatessani tätä ketjua.:seko:
Mittasin HG92:n venymän jälleen äskettäin. Alkuun venymä oli lähes 4 µm / 1000 km, mutta kevään ja kymppitonnin ajon jälkeen venyminen on lähes pysähtynyt. Campa-mitta oli kevään jälkeen 132,58 mm (10107 km), mutta viisi tonnia myöhemmin vain 132,64 mm (15279 km). Vain ja vain, onhan mitta hieman hylkyrajan yli. Viimeinen mitta on varsin luotettava, koska viidestä mittauksesta peräti neljä antoi tuon tuloksen. Pitkät lenkit puhtailla teillä olivat puhdistaneet rullien ja tappien välit, joten mittaustulosten hajonta oli hämmästyttävän pieni.

Muu voimansiirto on toiminut samoilla osilla lähes 30000 km ja koska oma statukseni on aktiivikuntoilija, jatkan tämän ketjun polttoa. Eturattaat ja takapakka ovat jo hieman kuluneen näköisiä, eikä niissä ole mitään säästämistä ja varaosiakin on hankittuna. Toimintahäiriöitä ei ole, vaan vaihteisto toimii vähintään yhtä hyvin kuin uudella ketjulla ja rattailla. Jos ketjun venyminen jatkuu nykyisellä tasolla (1 µm / 1000 km), ketjun voisi odottaa kestävän noin 25000 km ennen kuin aiempi henkilökohtainen hylkyrajani (132,80 mm) täyttyy - kun huomioon otetaan tulevat kostea syksy ja hiekkainen kevät.

Ohiampuja
30.07.2007, 22.01
Onpas kiva seurata noin pitkäjänteistä testiä. Omat hermot eivät tuohon pysty. Ei kyllä tämä ajotahtikaan. :(

Fillarijeti
27.05.2008, 11.36
Jos ketjun venyminen jatkuu nykyisellä tasolla (1 µm / 1000 km), ketjun voisi odottaa kestävän noin 25000 km ennen kuin aiempi henkilökohtainen hylkyrajani (132,80 mm) täyttyy - kun huomioon otetaan tulevat kostea syksy ja hiekkainen kevät.
On vuorossa loppuraportti silloin tällöin erittäin kevyesti vahatusta Shimanon HG92-ketjusta. Ketjua ei pesty kertaakaan, mutta se huuhdeltiin sadelenkkien jälkeen pyörän huuhtelun yhteydessä. Huoltotoimina oli kevyt vahaus noin tonnin puolentoista välein ja kevyesti tärpätöidyllä talouspaperilla pyyhintä noin viiden tonnin välein. Ajokilometrejä ketjulle kertyi 21615 km, jonka jälkeen kontrollimitta oli tasan 132,70 mm. Alkuun venymä oli lähes 4 µm / 1000 km, mutta kevään ja kymppitonnin ajon jälkeen kuluminen lähes pysähtyi lähestyen tasoa 1 µm / 1000 km. Toimintahäiriöitä ei ole ollut, vaan vaihteisto toimi loppuun asti yhtä hyvin kuin uudella ketjulla ja rattailla. Aluksi ehdottelin ketjumitan muutoksen kuvaajaksi regressiosuoraa, mutta kaareva käyrähän siitä tuli (http://good-times.webshots.com/photo/2378959720097506140CItQEV?vhost=good-times). Eturattaat (53-42) toimivat edelleen erinomaisesti ja takapakallekin (12-23) saattaa olla vielä käyttöä, vaikka yli 30000 ajokilometriä ovat jättäneet jälkensä pariin käytetyimpään rattaaseen.

makkeli
27.05.2008, 16.47
Ajokilometrejä ketjulle kertyi 21615 km, jonka jälkeen kontrollimitta oli tasan 132,70 mm.

Ylämäet talutettu ja alamäet rullattu :seko:

Itsellä jää 6 tonniin ja 133.00 jo kolkuttaa.

Aki
28.05.2008, 08.05
Tuo tulee kyllä mieleen.
Itse olen käyttänyt liitoksissa pelkästään Sramin powerlinkkejä ja mitään ongelmia normaalia venymistä lukuunottamatta ei ole ilmennyt.
Ketjut on olleet C9:ä ja Duraceetä.
C9 Kesti pitempään mutta Durasetti on hiljaisempi.
Ja muu varustus on siis Campaa.

Pomppii niin perk****sti etenkin keskirattaalla, kaikki uutta XT rattaat pakka ja campan ketju+Sram powerlink.

Eli campat ei toimi maastossa, harmi. Täytyy katsoa muita ketjuja maastoon.

...ei muuten varmaan kannata ajaa mun perässä Korsossa :D

Pave
28.05.2008, 12.10
Ei mulla vaan ole ollut mitään ongelmaa C9:n kanssa maastoajossa? :seko:

Ekat putos pyörään uhkarohkeasti Tahko-06 lähtöviivaa varten ilman sisäänajoa; ei minkäänlaisia ongelmia. Nyt niitä jo useammassa pyörässä ja nippu varalla.

Antti Kuitto
28.05.2008, 12.37
Pomppii niin perk****sti etenkin keskirattaalla, kaikki uutta XT rattaat pakka ja campan ketju+Sram powerlink.

Eli campat ei toimi maastossa, harmi. Täytyy katsoa muita ketjuja maastoon.

...ei muuten varmaan kannata ajaa mun perässä Korsossa :D

Jos kyseessä ovat 2006-2007 XT:n eturattaat, niin se keskimmäinen ratas aiheuttaa tunnetusti ketjujen pomppimista. Vaihda tilalle mikä vaan tarvikeratas niin ongelma voi hävitä. XT:n piikit ovat sen verran matalat..

NHB
28.05.2008, 12.47
Onko eri hitaisten ketjujen välillä merkittäviä eroja kulumisessa. Lähinnä mimua kiinnostaa, että onko joku sram:n tai Shimanon perusketju oleellisesti huonompi tässä suhteessa kuin kalliimmat vaihtoehdot.

Fillarijeti
28.05.2008, 13.42
Ylämäet talutettu ja alamäet rullattu :seko:
Kuntoilijan pk-lenkkiä olen ajellut, edellä mainitulle ketjulle keskiarvona ehkä 32-alamummoa. Rubinon Pro Slick Black ja Bilteman musta laakerirasva ovat taanneet kepeän kyydin, mutta klossikengillä en ole kävellyt vuosikausiin.:)

star trek
28.05.2008, 17.15
Onko eri hitaisten ketjujen välillä merkittäviä eroja kulumisessa. Lähinnä mimua kiinnostaa, että onko joku sram:n tai Shimanon perusketju oleellisesti huonompi tässä suhteessa kuin kalliimmat vaihtoehdot.
Campan c9 kestää parhaiten, eikä oo kallis. shimano ja sram on :D huonot.

snowfox88
28.05.2008, 22.42
Onkos jollakin linkkiä jollekkin sivulle jossa ohjeistetaan ketjupituuden mittauksessa. Itse yritin näiden kommenttien avulla mittailla ja sain pituudeksi 137mm, joka taitaa olla päin honkia :D. Ketju on tosin ollut jo yli vuoden aktiivisessa maastokäytössä joten voi hyvinkin olla että on mennyt jo ylikulutuksen puolelle. Silmänmääräisestikkin pystyy näkemään että ketjut eivät natsaa takapakan hampaisiin parhaalla tavalla.

Onko speed-9 sarjasta tosiaan campan c9 hyvä korvaamaan shimpan hg-53 ketjun? Ketjut tulevat maastopyörään jossa xt-kampisetti.

auttakaa nöösiä :)

Aki
29.05.2008, 07.01
Jos kyseessä ovat 2006-2007 XT:n eturattaat, niin se keskimmäinen ratas aiheuttaa tunnetusti ketjujen pomppimista. Vaihda tilalle mikä vaan tarvikeratas niin ongelma voi hävitä. XT:n piikit ovat sen verran matalat..

Kiitän. kyseessä 2007 malli, täytyy kokeilla.

star trek
29.05.2008, 08.20
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=5&item=CC%2D3
Tämä laite on kätevä ketjujen mittaukseen ja c9 paras ketju.:cool:

Fin-76
29.05.2008, 08.26
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=5&item=CC%2D3
Tämä laite on kätevä ketjujen mittaukseen...:cool:Olen täysin samaa mieltä. Noita on vissiin ollut hankala saada suomesta pari vuotta, mutta ainaskin R-Techin uutuuksiin tommoinen on tullut ;)

Leku
29.05.2008, 09.29
Tämä laite on kätevä ketjujen mittaukseen ja c9 paras ketju.

No joo. Kestäähän noi C9:t vallan pirusti, mutta vastapainoksi vaihteisto ei toimi enää niin hyvin kuten esim. Shimanon omilla ketjuilla. Valittee siitä sitten.

Ohiampuja
29.05.2008, 10.51
Jos kyseessä ovat 2006-2007 XT:n eturattaat, niin se keskimmäinen ratas aiheuttaa tunnetusti ketjujen pomppimista.
Onpas minulla ollut hyvä tuuri, kahdessa pyörässä ko. kammet, eikä mitään ongelmaa. Voimansiirto pelaa ihan jees, XT kammet, XT pakka ja HG93 ketjut. Tämä sama setti 29er:ssä ja 26:ssa täpärissä.

Fillarijeti
29.05.2008, 10.55
Onkos jollakin linkkiä jollekkin sivulle jossa ohjeistetaan ketjupituuden mittauksessa.
c-Nolo on siivonnut sivustojaan ja aiemmin tässä keskustelussa lähettämäni linkki ohjaa pääsivulle. Ohje löytyy c-Nolon ketjuohjeesta (kuva 20): http://www.campagnolo.com/repository/documenti/en/7225301_Ultra_Narrow_chain-06-06.pdf. Ohje on kympin ketjulle, mutta pätee ysille tai kasillekin.

Koen mielenkiintoiseksi, että joku valitsee c-Nolon ketjun Shimanon vaihteistoon, vaikka se foorumikirjoitusten mukaan vaatii usein sisäänajoa. Tämä viittaa kireämpään standardiin eli alkumitta voisi olla kireämpi - jos sitten ei ole vain kyse c-Nolon ketjun heikommasta viimeistelystä. Oletan kuitenkin, että saman valmistajan ketjulla loppumitan ja alkumitan erotus on ratkaiseva.

Asia ei sinänsä enää kiinnosta, koska olen tämän jo oppinut.;)

star trek
30.05.2008, 08.49
Vaihteiston toimivuus ei kyllä ole ketjuista kiinni, olettaen että ketjut on oikean tyyppiset ja ehjät (ei liian kuluneet eikä kireitä lenkkejä). kokemusta on shimanon, kmc, campa , sram ketjuista, ja ketjun sisääajo on ihan puppu puhetta paitsi jos sekoitaa uusia ketjuja ja vanhoja rattaita ja silloinkin vaan pettää itseään kuluttamalla ketjut pilalle. Tällä hetkellä omassa pyörässä on XTR kammet XT pakka campan ketju ja sram X-0 vaihtaja ei ole 1.5 vuoteen tarvinnu koskee säätöihin, ketjuja oon vaihdellu ja pitäny puhtaana. Vaimon pyörässä shimanon vaihtaja eikä ongelmia.

StePe
30.05.2008, 09.04
Talvella tuli työmatkamaasturissa käytännössä havaittua tuo ajamattoman C9:n ja uuden (vm. 2007) XT:n keskirattaan yhteensopimattomuus. Oli melkoinen yllätys, kun liikennevaloista yritti lähteä liikkeelle ja ketju nousi rullaamaan eturattaan piikkien päälle (vieressä odottanut autoilija varmaan ihmetteli temppua - kammet pyörii vimmatusti, mutta pyörä ei liiku mihinkään). N. 800 km sisäänajon jälkeen keskiratas kesti jo kevyttä pyöritystä, joten eiköhän se pikkuhiljaa ala toimia normaalisti. Olisi pitänyt heti alussa vaihtaa suosiolla toinen keskiratas - nyt ei enää viitsi (jos tuolla ajopelillä olisi talvityömatkoja vakavampaa käyttöä, olisi kärsivällisyys pettänyt jo aikoja sitten).

Työntömitalla mitattaessa ketjujen erilaiset rakenteet vaikuttavat mittaustulokseen ja suhteellinen venymä on todellakin oleellisempi kuin absoluuttinen mitta. Sama pätee myös noihin kulumismittareihin (mm. tuo edellä mainittu Park Tool tai Rohloffin Caliber). Ainakin Rohloffilla mitattuna Campan ketju kannattaa vaihtaa aavistuksen ennen Rohloffin 0,75 (%) rajaa, jos samoilla takarattailla aikoo jatkaa uudellakin ketjulla. Ainakin muutama vuosi sitten tuon Campan hylkyrajan perusteella olisi uudet SRAMin ketjut voinut pistää suoraan paketista hylkyyn.

Leku
30.05.2008, 10.24
Vaihteiston toimivuus ei kyllä ole ketjuista kiinni, olettaen että ketjut on oikean tyyppiset ja ehjät (ei liian kuluneet eikä kireitä lenkkejä).

Puhut paljon, mutta roskaa. Sen nyt kuulee jo äänestä, että Shimanon rattaat (anteeksi epäammattimaisuus, ketjupyörät) eivät ole täysin onnelliset saadessa jotain Campan C9:iä parikseen ja toimivuuserokin on aivan päivänselvä asia.

Minä en nyt sitten tietenkään puhu mistään säätöruuvien veivauksesta vaan pelkästään siitä, miten ketju vaihtuu rattaalta toiselle. Säätötarve ja toimivuus ovat tietysti asiat erikseen.
Mä erotan vaikka silmät kiinni, milloin alla on campan ketju ja milloin C9. Mutta miä oonkin miä. :D

marco1
30.05.2008, 11.46
Mä erotan vaikka silmät kiinni, milloin alla on campan ketju ja milloin C9. Mutta miä oonkin miä. :D

Tuo täytyy kyllä vahvistaa. Heh heh.

Leku
30.05.2008, 11.53
No kato suatanaa, en jaksa korjata, ettei mene hyvä quottaus pilalle. :)

Antti Kuitto
30.05.2008, 11.59
Onpas minulla ollut hyvä tuuri, kahdessa pyörässä ko. kammet, eikä mitään ongelmaa. Voimansiirto pelaa ihan jees, XT kammet, XT pakka ja HG93 ketjut. Tämä sama setti 29er:ssä ja 26:ssa täpärissä.

Toimi minullakin yhdessä jäykkäperässä originaali keskiratas ihan ongelmitta, mutta parissa täysjoustossa taas ei toiminut...ja tosiaan kysessä sama paketti koko ajan. Sittenpä en ole enää xt:n rattailla ajellut...

marco1
30.05.2008, 12.19
No kato suatanaa, en jaksa korjata, ettei mene hyvä quottaus pilalle. :)
Voisin minä poistaa quoten kun se vähän latistaa tuota purkausta...

C9 toimii hyvin muuten hyvin mutta en tiedä onko siinäkään järkeä että maastoajossa ketju kestää pidempään kuin keskirattaat? Kaikki voimansiirron osat on jo hyllyssä odottamassa ketjun hyytymista tai vaihdan kun jaksan.

Lisäksi kokemuksina että minulta löytyy semmoinen TA:n keskiratas joka ei ole toiminut C9:n, SRAMin eikä Shimanon ketjun kanssa - ei pudota pienemmälle rattaalle. Ja että maantiekone hiljeni ja lopetti pomppimisen vasta 7701 -ketjulla. :seko:

star trek
30.05.2008, 17.09
Leku on selvästi huumorimiehiä:D:D mutta joku nöösi voi otta noi jutut todesta. No, oli miten oli meitsi nauttii ajamisesta edellä mainituilla seteillä ilman ongelmia. Kyllähän shimanon ketjun äänestä tunnistaa, ja Campan äänettömyydestä.;)

banderol
30.05.2008, 19.12
Itse en valitettavasti suuresta polemiikista huolimatta huomannut eroja campan (C9) ja shimanon (xtr) välillä maasturissa, jossa eturattaina raceface ja takana sramin 990 pakka. Ajelin ensin campalla jonku 1600km, kunnes mokoma meni ja katkesi, ja vaihdoin tilalle uuden xtr:n. Kumpikin toimii ihan hyvin. Campastakin tulee vielä ihan hyvä ku laittaa vaan ylimääräisen pikalukon vääntyneen kohdan tilalle.

Semmoiset kokemukset. Edellisessä fillarissa kyllä kokeilin campan ketjua kuluneiden rattaiden päällä noin 100m matkan, mutta tuhoontuomittu yrityshän se oli :)

Fillarijeti
31.05.2008, 08.46
Työntömitalla mitattaessa ketjujen erilaiset rakenteet vaikuttavat mittaustulokseen ja suhteellinen venymä on todellakin oleellisempi kuin absoluuttinen mitta. Sama pätee myös noihin kulumismittareihin (mm. tuo edellä mainittu Park Tool tai Rohloffin Caliber). Ainakin Rohloffilla mitattuna Campan ketju kannattaa vaihtaa aavistuksen ennen Rohloffin 0,75 (%) rajaa, jos samoilla takarattailla aikoo jatkaa uudellakin ketjulla. Ainakin muutama vuosi sitten tuon Campan hylkyrajan perusteella olisi uudet SRAMin ketjut voinut pistää suoraan paketista hylkyyn.
Tutkin varastosta löytyneen SRAM:in uuden PC-58-ketjun. Aina luotettavasti toimineet SRAM:in peruskasit venyivät talvimaasturissa aikoinaan noin tuuman 5000-6000 km:llä. PC-58:n kontrollimitta uutena oli 132,32 mm eli 0,10 mm pitempi kuin Shimanon HG92:n. C-Nolon ketjuja ei minulla ole mitattavaksi eikä tule, kun olen jo päässyt eroon c-Nolon oikuttelevasta tekniikasta.

snowfox88
31.05.2008, 09.43
Onko tässä nyt päästy konsensukseen? Ketjua lukemalla ja rajuja yleistyksiä tekemällä olen päätellyt että:

Shimano = kestävät kulutusta kohtalaisesti.
SRAM = tulevat pitkinä ja venyvät nopeasti
Campangelo = kestävät parhaiten mutta eivät sovi aina täysin yhteen esimerkiksi shimanon xt-sarjan kanssa.

Antti Kuitto
31.05.2008, 09.48
Onko tässä nyt päästy konsensukseen? Ketjua lukemalla ja rajuja yleistyksiä tekemällä olen päätellyt että:

Shimano = kestävät kulutusta kohtalaisesti.
SRAM = tulevat pitkinä ja venyvät nopeasti
Campangelo = kestävät parhaiten mutta eivät sovi aina täysin yhteen esimerkiksi shimanon xt-sarjan kanssa.

Älkää ihmiset ajako noin paljoa...kun ajaa säästeliäästi niin ihan sama mitkä ketjut siellä rattailla pyörii, kestää kaikki pitkään ajallisesti. :D

Teemu Kalvas
31.05.2008, 14.34
Ei ne SRAMit ole uutena sen pitempiä kuin muutkaan, kunhan ne mittaa Oikein eikä millään Rohloffin/Park Toolin seksuaalidevianttimitalla...

Pirkka
14.08.2008, 22.23
Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.Laittelinpa uutta ketjua 6000 km ajettujen Ultegra/XT/CN-HG93 ketjujen tilalle. Ostin Dura-Ace/XTR/CN-7701 ketjut ja vertasin pituutta vanhaan, mutta en huomannut silmämääräisesti milliä enempää ptuuseroa. Uudet olivat kuitenkin hieman hiljaisemmat. Pakka on 6000 km ajettu. Laitoin ketjuliittimeksi SRAM:n pikaliittimen, kun en tappien kanssa viitsi pelailla. On tuolla pikaliittimellä tullut ajeltua kymmeniä tuhansia km, eikä ongelmia ole ollut.

Onpa eroa ketjujen hinnassa kun ostin Urheilupyörästä 25 eurolla ja toinen paikallinen kauppias pyysi 39. Saisiko Saksasta alle kympillä?

Shimaani
14.08.2008, 22.35
Ei ne SRAMit ole uutena sen pitempiä kuin muutkaan, kunhan ne mittaa Oikein eikä millään Rohloffin/Park Toolin seksuaalidevianttimitalla...
Hiitu.
Turhaanko ostin sen rolhoffin pläkkipeltisen koukkunokan? Tosin, sillä mitattuna ei oo maaliskuulla laitettu C9 ketju maasturissa venynyt vaikka rumasti on (tekniikan puutteessa) runtattu. Olisko küseessä salaliitto?

Ohiampuja
15.08.2008, 08.40
Tuolla viestissä 93 kerroin laittaneeni vanhat ketjut takaisin pakan vaihdon yhteydessä. Mutta eipäs onnistunutkaan, kolme-neljä pienintä ratasta piti ihmeellistä rutinaa. Vaihdoin koneeseen uudet HG-93:set, niin jopas loppui rutina...:rolleyes:
Tuossa edellä kun lainattiin omaa tekstiäni, niin pitää laittaa tämä korjaus mukaan. Eli viikon päästä vaihdoin ne ketjut kuitenkin, syyt yllä.

Ps. 7701 bike24=> 22 Alv:llä noin 18,35 €

Kiovan Dynamo
15.08.2008, 08.59
Tuossa edellä kun lainattiin omaa tekstiäni, niin pitää laittaa tämä korjaus mukaan. Eli viikon päästä vaihdoin ne ketjut kuitenkin, syyt yllä.

Ps. 7701 bike24=> 22 Alv:llä noin 18,35 €

Tai Bike-Components.de:ssä 15,95 € :)

Fin-76
01.10.2008, 00.30
Juuri perussäätöhommia tehdessä tsekkasin ketjut, joiden venymä uhkaavasti lähestyy 0.75%. Kalenterin mukaan XT-ketjut ovat pyörineet alla 10.6 lähtien yhteensä 1410 km. On vissiin aika ottaa XTR-ketjut seinältä käyttöön. Takapakka (XT) on yhtäpaljon ajettu kuten etupään keskiratas. Isolla ja pikkurieskalla on ajettu liki 4000 km.

mudc
20.10.2008, 16.13
Moi,

Vaihdoin muutaman vuoden ikäiseen cyclocrossariini uudet ketjut vanhojen katkettua, ja nyt ei vaihteet pysy silmässä silloin kun polkee vähänkin tehokkaammin. Varsinkin niillä rattailla, joita on tullut eniten käytettyä, tapahtuu se, että ketju hyppää pienemmälle rattaalle aivan kuin olisin vaihdevivusta vääntänyt... Ajaessani takarattailla, joita olen vähemmän käyttänyt, tätä ongelmaa ei ole.

Eli tarkoittaako tämä sitä, että joudun vaihtamaan takapakan? Vai voiko kyseessä olla se, että uusi ketju on jäänyt esim. liian pitkäksi? Mielestäni ketju näyttää melko löysältä, joten kannattaako napata yksi pala pois ja kokeilla sen vaikutusta? Tosin vein vanhan ketjuni pyöräliikkeeseen, mistä uuden ketjun ostin, ja siellä ketju katkaistiin samaan mittaan, eli voisin kuvitella että vanha ja uusi ketju ovat kuitenkin saman mittaisia?!

Teemu Kalvas
20.10.2008, 16.23
Vaihdoin muutaman vuoden ikäiseen cyclocrossariini uudet ketjut vanhojen katkettua, ja nyt ei vaihteet pysy silmässä silloin kun polkee vähänkin tehokkaammin.

Takapakkasi on liian kulunut, eikä toimi enää uusilla ketjuilla. Sopivasti kuluneilla ketjuilla (eli siis vanhoilla ketjuillasi) se vielä toimii. Uusi takapakka ja kovaa ajoa.

Space Cowboy
21.10.2008, 12.12
Takapakkasi on liian kulunut, eikä toimi enää uusilla ketjuilla. Sopivasti kuluneilla ketjuilla (eli siis vanhoilla ketjuillasi) se vielä toimii. Uusi takapakka ja kovaa ajoa.

Tätä se kulutusyhteiskunta on. Lyödään uutta ketjua sisään vaikka vanhakin vielä toimisi.

brewster
21.10.2008, 12.24

Ja nyt asiaa: Rohfollin edullinen ketjunvenymismittari on polkupyörän itsehuoltajan toiseksi tärkein ja kaikkein kustannustehokkain työkalu. Minullakin alan auktoriteettina on sellainen. Vaikkakin sen absoluuttista ketjunpituuden mittauskykyä voidaan vähintäänkin kyseenalaistaa, on se EHDOTON ketjun kulumisen SEURANNASSA. Ja niin nerokkaan yksinkertainen. Ja aina ihailen sen kylkeen painettua korpin lentokuvaa. Piste.
Ja nyt voidaan taas jatkaa hölynpölyä.

makkeli
21.10.2008, 17.07
kaikkein kustannustehokkain työkalu.

Tämä hakkaa sen. Voi mittailla muutakin.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/16/large/16-1142_l.jpg

Fin-76
21.10.2008, 22.05
ParkToolsin se parempi mitta sekä tönäri löytyy, mutta jostakin kumman syystä en tönäriä ketjujen mittauksessa käytä...

zippo
21.10.2008, 22.10
Word.
Rohloff ketjuille ja tönäri sitten muihin mittauksiin.

polkupedaali
27.10.2008, 14.42
http://tunturi-bikes-fi1.live.ism.nl/content/tunturi-bikes-fi/downloads/tunturi_polkupyorien_huoltokirja.pdf

Sivulta 31 löytyy helppo ohje ketjujen venymisen tarkistukseen.

tya
27.10.2008, 15.03
Helppo ja epätarkka. Melkein yhtä helppo mutta tarkempi, tönärillä: http://manualer.happymtb.org/campagnolo/SUPERLATIVE_LUBRICANT.pdf Tuon 132,60mm -luvun voi huoletta venyttää 132,8 tai 132,9 milliin, mutta sen yli kun menee niin uusi ketju ei enää vanhoilla rattailla toimi. Testattu juttu.

Fillarijeti
17.12.2008, 11.17
Talvimaasturin voimansiirron vaihto tuli ohjelmaksi: Eturataspäivitys uudella (3 €), mutta muut osat otin toisesta pyörästä (ketju, pakka ja rissat) loppusijoitusta varten.

Vaihdettava ketju oli venynyt mittaan ~136,8 mm. Roikotettuna vanha ketju oli silmämääräisesti vähintään 3 cm pitempi kuin sen tilalle vaihdettu käytetty, jonka mitta oli 132,9 mm.

Näillä eväillä pitäisi päästä taas Suomen syksyssä ja talvessa oireitta, huoletta ja lähes hieromatta 8±2 kkm.

Edellisestä satsista loppui pito isosta eturattaasta, kun yritin kiihdyttää alamäessä Extremeillä nopeusrajoitukseen (60 km/h).

kanttiinin tollo
17.12.2008, 18.39
Vaihdettava ketju oli venynyt mittaan ~136,8 mm.
:D

Minkä ketjun voi vetäistä noin rujoon kondikseen? Ajoitko oikeaa maastoajoa, eli tuliko äkkinäistä maksimivääntöä lähes paikallaan seisoen esteitä ylitellessä yms rajumpaa rasitusta ketjulle loppuvaiheessa? Ja siis kestikö se moista käyttöä yhäkin?

Omassa talvi-/kaupunkimaasturissa on eturattaat jo NIIN arveluttavassa kondiksessa, että huh ja huh (hampaat osittain lähes partaterän ohuita, osa murtunut pois jne), mutta vielä ei mitään vakavaa oiretta tavallisessa korokkeiden yli pomppimisessa ja mitä sitä nyt muuta tuleekaan työmatkoilla leikittyä... kerran tosin olin jo enemmänkin myöhästyä töistä kun piti ajaa eturatas työmatkalla tukinkylkeen ja hiukan kieroksi. Mutta.. vielä ketju pyörii ja kuluu minkä kuluu... testissä on myös se, ettei ketjua juuri huolleta vaan annetaan sen kerätä ihan rauhassa paskaa ja ruostuakin välillä jos niikseen haluaa. Jos tällä käytöllä kestää yhtä hyvin kuin huoltamalla tai kenties pidempääkin, niin....... sittenpä sitten...

Fillarijeti
18.12.2008, 09.00
Vastataan, kun Mr. Tollo kysyy.

Ketju oli hyvälaatuisen ketjun normaalissa vaihtokunnossa itselleni ominaisessa kaamospyöräilylajissa. Ketjua oli käytetty enimmäkseen 2-3 tunnin lenkeillä. Vaihtoraja oli tällä kertaa äkillinen ja täsmällinen: loivahampainen iso eturatas päästi yli, vaikka keskiratas kesti vielä hyötyajoa. Edellisellä lenkillä ei ollut minkäänlaista teknistä oiretta jyrkkään ylämäkeen juntatessa.

Viimeinen lenkki oli varsin urheilullinen ja epähygieeninen, koska muistan olleeni hiekkainen lenkin jälkeen navan korkeudelle asti lokareista huolimatta. Ajoinkin loppulenkin voimansiirron hiekkakitkalla, sillä kevyen kylmävesihuuhtelun ja öljypaperilla hieromisen jälkeen hiekkakitka oli poistunut ja voima ei enää juurikaan välittynyt takapakalle. Tällaisessa voimansiirrossa on puolensa, sillä sen käyntiääni muistutti Suomi-konepistoolin papatusta, joka maastoutti kokotien sauvamuumit. Satsasin silti pitoon ja uusi sykli on siis alkanut.

Fillarijeti
20.12.2008, 14.41
... testissä on myös se, ettei ketjua juuri huolleta vaan annetaan sen kerätä ihan rauhassa paskaa ja ruostuakin välillä jos niikseen haluaa. Jos tällä käytöllä kestää yhtä hyvin kuin huoltamalla tai kenties pidempääkin, niin....... sittenpä sitten...
Juu, olen testannut tuota, mutta hieman fiksummin. En ole ajanut tunkiolla. Olen myös harrastanut alkeellista korroosion torjuntaa.

Tarvittaessa teflonöljypaperilla hierottu ketju kestää 1,5 kertaa enemmän kilometrejä kuin toistuvasti liuottimella täysin pesty ja öljytty. Ajoin edellisellä kaamosketjulla lähes 8 kkm, kun ylihuollettu voimansiirto kului pilalle 5-6 kkm:ssä, heikolla ketjulla jopa 3-4 kkm:ssä. Lisäksi ylihuoltamiseen menee ketjun elinikänä kymmeniä työtunteja enemmän kuin erittäin kevyeen huoltoon. Voimansiirto on kuluneilta osiltaan täysin uusittavissa noin 40 eurolla, joten ÖÖ-toiminnan palkkaus on huono, kun vielä kauppaankin on asiaa useammin.

kanttiinin tollo
20.12.2008, 16.59
Onhan tuo kaupunkimaasturin ketju toki pariin kertaan pyyhitty ja hiukan öljyäkin ruiskittu, mutta pääsääntöisesti sen eteen ei nähdä vaivaa ollenkaan. Selviytykööt omillaan. Nyt tosin alkaa eturattaan hammasviat jo aiheuttaa oireiluja, mutta vielä se etenee...

Metsäpyörän ketjuja sen sijaan on mennyt lunastukseen tänä vuonna useita. Niitä ei oikein ole voinut vaan jättää oman onnensa nojaan sillä ruostetta tulee äkkiä ja paljon. Liottaahan niitä pitäisi jos oikeasti haluaisi hienon rantahiekan ketjun sisältä pois.. tähän en jaksa ryhtyä. Pyyhitään siis vaan ja käytetään kelistä riippuen erilaisia voiteluaineita. Pääpointtina se, että ketju toimii lenkin ajan eikä reilun tunnin ajon jälkeen ala pitämään helevetillistä metallinhioutumismeteliä, joka parhaiten saadaan aikaiseksi märkäin mutain kautta Yyterin hiekoille menemällä.

Nappulakenka
23.12.2008, 00.10
Tämä hakkaa sen. Voi mittailla muutakin.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/16/large/16-1142_l.jpg
Kertokaas miten tuolla mitataan ketjut?:o voisin mittauttaa omani kun tuollainenkn tuli hankittua..

Fillarijeti
23.12.2008, 12.56
Kertokaas miten tuolla mitataan ketjut?:o voisin mittauttaa omani kun tuollainenkn tuli hankittua..
Kenellä aiot mittauttaa?:)

Mittaustapa selvinnee tähän ketjuun jo aiemminkin lähettämästäni C-nolon ketjunhuolto-ohjeen (http://www.campagnolo.com/repository...hain-06-06.pdf (http://www.campagnolo.com/repository/documenti/en/7225301_Ultra_Narrow_chain-06-06.pdf)) kaaviokuvasta 20. Kuva esittää yhden mittaustavan, mutta 132,60 mm:n hylkäysraja pätee vain C-nolon ketjuilla.

Oma työtapa on sellainen, että säädän mittalaitteen leukojen leveydeksi lähes 132 mm ja työnnän leuat ketjun leveisiin aukkoihin. Seuraavaksi kiristän kohtuudella mittalaitteen leukoja ketjurullien keskikohtaa vasten. Mittalaite on nyt luettavissa.

AnttiL
04.01.2009, 13.27
Hakusessa kestävä ketju maasturiin, eli mikä ei hetkessä venähdä tolkuttomasti :D kmc vai joku shimannon vitja :rolleyes:

simojoki
04.01.2009, 13.51
Hakusessa kestävä ketju maasturiin, eli mikä ei hetkessä venähdä tolkuttomasti :D kmc vai joku shimannon vitja :rolleyes:
Shimanon Dura-Ace/XTR

kanttiinin tollo
04.01.2009, 13.57
Shimanolta ehdottomasti D-A/XTR. Jostain syystä se kestää karvan verran pidemmälle kuin halvemmat Shimpat. KMC toimii todella hienosti alusta loppuun, mutta ainakin omassa käytössä ollut aika pehmeä, eli kuluu vauhdikkaasti.

YBN (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=12073) olisi tulon päällä, kattotaan sitte mitä se sanoo kun nykyinen KMC kulahtaa pois.

star trek
05.01.2009, 10.54

Ketjut ja takapakka vaihtui eilen uusiin, vanhoilla ajoin n. 14000 km. Takapakkana simpan XT, ketjuina ( kolmet uudet ja yhdet vähän käytetyt) campan C9, ketjut kulutettu park tool mitan 0.75 mm. Keskiörattaita ei tarvinnut vaihtaa, kammet simpan XTR. Mielestäni kohtuullisen kestävä paketti, joten samat merkit jatkaa.

Fillarijeti
05.01.2009, 15.15
IG70 on erittäin hyvä ketju ja saattaa olla parhain kaikista, mutta seuraavaksi kokeilen konkurssista vitosella hankittua PC58-ketjua ja kolmen euron Alivio IG-ratasta. Biltema näyttää myyvän tähän seuraan soveltuvaa HG30-pakkaa kympillä. Takavaihtajan rissoja tämä päivitys vielä tarvitsee.

kanttiinin tollo
05.01.2009, 16.30
YBN:n downhill freeride ketju tuli. 116L pituutta ja painoa 319g lyhentämättömänä. Kai tää sitten on järeä, kulutuskestosta tuskin vielä kertoo mitään. Mielenkiintoinen ainakin se seikka, että ketjun ulommat levyt muotoiltu epäsymmetrisesti ja ketju tulee siis asentaa oikein päin toimiakseen kunnolla. Metallipurkin kannessa joku 661 tamineissa oleva kuski eli ainakin tää lienee katu-uskottavuutta herättävä keskellä metsääkin. :D

Bubi
26.02.2009, 10.55
Sen kuitenkin tiedän, että uudessa ketjussani tulee olemaan Shimanon uusi AVATTAVISSA OLEVA 10s pikaliitin SM-CN79. Onkohan kellään sellaisista kokemusta tai edes näköhavaintoa?

Ei ole kokemusta eikä näköhavaintoa livenä (jota tässä ehkä hait), mutta ainakin bike24:sta (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=10186;pid=8;g roup=15;menuid1=4) saa ostettua yksitettäin kohtuu hinnalla. Saattaapi löytyä jostain edullisemminkin. Todennäköisesti tulen itsekin tuollaisen laittamaan, kun vähän epävarmaa mikä malli SRAM:n, KMC:n jne. liittimistä toimii shimanon ketjuilla. Tuo nyt ainakin toimii varmasti.

goljat
28.02.2009, 11.07
Tätä keskustelua luettuani täytyy todeta että eikö ketjut ja rattaat enää nykyään kestä kuin joitakin tuhansia kilometrejä? 10 vuotta vanha Nishikihybridi fillarillani (nykyisin vain työmatka/kauppakassi fillari) On varovaisen laskutoimituksen jälkeen ajettu n.40000km. Ja ajoa on kesät/talvet, satoi taikka paistoi. Ei ole tarvinut viellää ketjuja ja rattaita vaihdella. Ketjujen voitelukin CRC:tä silloin tällöin. Ja putsaus rätillä muutaman kerran vuodessa. Ja täällä parhaimmat pesevät ketjujaan liuottimilla ja pesureilla ja silti vaihtavat ketjut jo 2000km jälkeen uusiin....

P.S eipä ole renkaiden ja keskiön laakeritakaan kertaakaan viellää avattu. Alkuperäisillä rasvoilla vielä mennään, jos sielä rasvaa vielä edes on. Hyvin tuntuu vielä kiekot pyörivän. Eipä ainakaan mitään krahinoita kuulu.

Iglumies
28.02.2009, 12.50
Tätä keskustelua luettuani täytyy todeta että eikö ketjut ja rattaat enää nykyään kestä kuin joitakin tuhansia kilometrejä? 10 vuotta vanha Nishikihybridi fillarillani (nykyisin vain työmatka/kauppakassi fillari) On varovaisen laskutoimituksen jälkeen ajettu n.40000km. Ja ajoa on kesät/talvet, satoi taikka paistoi. Ei ole tarvinut viellää ketjuja ja rattaita vaihdella. Ketjujen voitelukin CRC:tä silloin tällöin. Ja putsaus rätillä muutaman kerran vuodessa. Ja täällä parhaimmat pesevät ketjujaan liuottimilla ja pesureilla ja silti vaihtavat ketjut jo 2000km jälkeen uusiin....

P.S eipä ole renkaiden ja keskiön laakeritakaan kertaakaan viellää avattu. Alkuperäisillä rasvoilla vielä mennään, jos sielä rasvaa vielä edes on. Hyvin tuntuu vielä kiekot pyörivän. Eipä ainakaan mitään krahinoita kuulu.
"nishiki_man http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user_offline.gif Banned"

oli siis oikeassa ;).

goljat
28.02.2009, 14.13
"nishiki_man http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user_offline.gif Banned"

oli siis oikeassa ;).

Toinen pyörä on Canyon. Eli Canyon_man. Not Banned? ;)

Teemu Kalvas
28.02.2009, 14.40
Tätä keskustelua luettuani täytyy todeta että eikö ketjut ja rattaat enää nykyään kestä kuin joitakin tuhansia kilometrejä?

Kapeat ei kestä. Hypriittisi on luultavasti joku 7-pakalla tai vastaavalla missä on melkein tuplaten kulutuspintaa kymppiin verrattuna. Sitten on tietty tämä efekti että ihmiset vaihtaa ketjua ajoissa että takapakka huolii vielä uuden ketjun, mutta sitähän ei ole mikään pakko tehdä.

goljat
28.02.2009, 14.50
Kapeat ei kestä. Hypriittisi on luultavasti joku 7-pakalla tai vastaavalla missä on melkein tuplaten kulutuspintaa kymppiin verrattuna. Sitten on tietty tämä efekti että ihmiset vaihtaa ketjua ajoissa että takapakka huolii vielä uuden ketjun, mutta sitähän ei ole mikään pakko tehdä.

Juu, no se sitten selittääkin. Taitaa olla juuri seitsemällä rattaalla tuo tekele.

Iglumies
28.02.2009, 16.25
Juu, no se sitten selittääkin. Taitaa olla juuri seitsemällä rattaalla tuo tekele.
Sekä työmatkakauppakassikäyttö vs. maastokäyttö, niin putoaa vertailulta pohja pois.

Ohiampuja
28.02.2009, 17.12
Ainakin Wippermannin Connex (http://www.connexchain.com/Connectors/Connex-link/1_309.html) liitin pelaa Shimpassa. Muistaaksi noista oli ennen omat mallit Campan ja Shimpan ketjulle, mutta nyt sivuilta saa sen käsityksen, että sama 10S -mallisto käy kaikille 10-ketjuille. Leveys on 5,9 mm.

Teemu Kalvas
28.02.2009, 17.16
Ainakin Wippermannin Connex (http://www.connexchain.com/Connectors/Connex-link/1_309.html) liitin pelaa Shimpassa. Muistaaksi noista oli ennen omat mallit Campan ja Shimpan ketjulle, mutta nyt sivuilta saa sen käsityksen, että sama 10S -mallisto käy kaikille 10-ketjuille. Leveys on 5,9 mm.

Campan uusi "Ultra narrow" -ketju on 5,9-millistä, kuten Shimpankin. Vanha Campa oli 6,2. Wippermann teki ennen sekä 6,2-millistä (1008-sarja) ja 5,9-mallista (10S), mutta kun Campa luopui tuosta leveämmästä, ei sen tekeminen Wippermannillekaan enää ollut mitenkään järkevää. Kapeampi on toki aina toiminut Campassa, paremmin se itse asiassa vaihtaa. Se ei vain kestä yhtä monta kymmentä tonnia vetoa...

bartagma
28.02.2009, 23.25
Itse olen sen verran vertaillut ketjuja sinkulassani että hg-70 ja hg-91 välillä on eroa kuin yössä ja päivässä. Hg-70 paukkuu ja venyy ku mikäkin mut hg-91 kestää ja pitää kutinsa.
samoilla rattailla olen ajanut yli 2.5 vuotta ja hyvin nielee vielä uuden ketjun.
Käytän sinkulassani ns. magic gearia ja vaihdan ketjun kun se alkaa tippumaan ajossa päältä.
Uutena ketju on niin kireällä kuin se vaan saa olla mutta ei tippaakaan liian kireällä välitys 36/16.

Mika Hollström
01.03.2009, 00.39
Itse olen sen verran vertaillut ketjuja sinkulassani että hg-70 ja hg-91 välillä on eroa kuin yössä ja päivässä. Hg-70 paukkuu ja venyy ku mikäkin mut hg-91 kestää ja pitää kutinsa.

Minä olen luullut, että katju on muuten sama, mutta kalliimpi on pinnoitettu. Olenko väärässä?

bartagma
01.03.2009, 01.29
No jos käyttökokemukseeni on luottamista ni kyl ne o eri materiaalia. pelkällä pinnoitteella ei kumminka voi vaikuttaa niinpaljoa kestoon ja venymiseen. HG-91 kestää kumminki yli 2krt pidempään eikä muutu semmoseks pinkoilevaks jouseks mikä sanoo DOJOING! ite oon kumminki kuluttanu 4 hg91 ja 3 hg70 ketjua täs reilun 3vuoden aikana.
Pitäis vaa saada niitä jostai luotettavasti ku niitä ei kait enää valmisteta.

bartagma
01.03.2009, 01.48
No jos käyttökokemukseeni on luottamista ni kyl ne o eri materiaalia. pelkällä pinnoitteella ei kumminka voi vaikuttaa niinpaljoa kestoon ja venymiseen. HG-91 kestää kumminki yli 2krt pidempään eikä muutu semmoseks pinkoilevaks jouseks mikä sanoo DOJOING! ite oon kumminki kuluttanu 4 hg91 ja 3 hg70 ketjua täs reilun 3vuoden aikana.
Pitäis vaa saada niitä jostai luotettavasti ku niitä ei kait enää valmisteta.

Teemu Kalvas
01.03.2009, 18.29
Pitää sen verran korjata itseä, että Wippermannin kapeampikin kymppiketju näyttäisi olevan noin 6,05 leveää. Silti se todistettavasti toimii kaikilla nykyisillä kymppipakoilla.

Huomasin myös tuossa surffatessani että Bike-Components myy edelleen maailmankaikkeuden parasta ja kauneinta ketjun venymämittaa (Shimano Kettenmesslehre TL-CN41). Luulin että tuon valmistus on lopetettu, mutta ilmeisesti sitten ei. Ilon päivä!

Mutta kertokaas minulle, mikä on paras ketjunkatkaisija. (Väistää. Juoksee.)

bartagma
01.03.2009, 22.09
Ite olen ollut erittäin tyytyväinen parktoolin ct-3
http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=5&item=CT-3
En tiiä et onko se paras mut erittäin hyvä ainaski. Tukeva, tarkka ja mukava käyttää.

Hannu_
14.04.2009, 23.06
Ilmeisesti käy Sramin 9-pakalle Shimanon hg73-ketjut?
Mites näiden ketjujen kulutuskestävyys, kokemuksia?

H. Moilanen
15.04.2009, 08.05
Käy kyllä. Ei tuo huonoin ketju ole, mutta HG93 ja varsinkin 7701 (eli XTR/Dura-Ace) on hinta/kestävyys suhteeltaan parempia ketjuja.

Samu Ilonen
15.04.2009, 12.54
Mutta kertokaas minulle, mikä on paras ketjunkatkaisija. (Väistää. Juoksee.)

Tiedä onko toi nyt paras ketjunkatkaisia mutta ainakin paras muovinpala jonka ole hyllyyn laittanut (Fiskarssin haravat on nääs autotalllissa seinällä...) eli shimanon TL-CN27. Pyöriii nätisti paineenkin alla, kestää, eikä notku. Ihan asia värkki. Parkin vastaava on kanssa ok. Puukaffainen Campa tarttee hankkia joskus sitten...

wanderer
15.04.2009, 13.19
Ittellä on toiminut hyvin tuo Tacxin työkalu:
http://www.tacx.com/mediatheek/images/producten/fietsgereedschappen/gereedschappen/ketting/newchaintools_320x217.jpg
Sillä on pätkitty ja niittailtu onnistuneesti Campaa, Shimanoa, KMC:tä, 8/9/10-vauhtisia ja sinkulaketjua...
Tosin nykyään sillä vaan pätkitään, kun ketjuliittimet toimii.

anakonda
15.04.2009, 15.08
Itse käytän Park Toolin CT-5:ä, joka kulkee helposti myös matkassa (77g). Ei koskaan mitään ongelmia katkaisun suhteen.

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=5&item=CT-5

perttime
15.04.2009, 15.17
HG93 ja varsinkin 7701 (eli XTR/Dura-Ace) on hinta/kestävyys suhteeltaan parempia ketjuja.Välimuodot on jäänyt kokeilematta, mutta CN-7701 hakkaa ainakin Deoret (HG-53?) mennen tullen venymättömyydessä ja muussa käyttäjäystävällisyydessä.

higgins
15.04.2009, 15.41
Välimuodot on jäänyt kokeilematta, mutta CN-7701 hakkaa ainakin Deoret (HG-53?) mennen tullen venymättömyydessä ja muussa käyttäjäystävällisyydessä.

2500km kesti, kunnes vaihtorajalle eli 1% kulumaan tuli. Nut alla Ultegraa, eli vertailua voin suorittaa. Higg

kanttiinin tollo
15.04.2009, 17.55
KMC:n X9.93 on kestänyt tämän vuoden maastoajot eli noin 2200km ja alkaa olla nyt rajoilla. Hyvinhän nämä ovat ennenkin toimineet, kurakeleillä lyhytikäisempiä.

Ketjunkatkaisija (http://www.topeak.com/products/Tools/ChainBOT), johon olen ollut tyytyväinen. Parempi kuin huonot ja onhan tuo aika huvittava veijari muutenkin.. oma koti/telakka ja silleen.

Shimaani
15.04.2009, 18.35
Täällä meni kaks Droidia takuuseen ku satulat murtui, kolmatta en ole vielä käyttänyt. C9 Ketjut mittaan tällä (http://www.rohloff.de/de/produkte/caliber_2/index.html) ja laitan venyneet surutta metallinkeruuseen ennenku isompi hahlo holahtaa läpi.

kanttiinin tollo
15.04.2009, 18.46
No mitä se nyt tuommoisia kertoilee?!??! Olivatko toverit Droidit iäkkäitä ja paljonkin käyttöä nähneitä terminoituessaan? Raaskiiko tässä enää omaa käyttääkään kun siitä on varmaan takuu umpeutunut ties milloin... jos hää vaikka kualoo.

Shimaani
15.04.2009, 19.20
Eka posahti tokalla käytöllä ja toinen meni het' ekalla. Jotennii en oo uskaltanu ottaa tuota kolmatta pois koriste-esine statuksesta :) Parkin CT-5 on aika hyvä ja sit se kun on Kränkin multituulissa (http://crankbrothers.com/multi17.php). Pedrosillakin on yks vallan soiva, Ptruu Chein Stool 2 jolla on pätkitty ja paljo. Mun suosikki on se Kränk 17, samassa napakassa raamissa kaikki mitä lenkillä tarvii punpun lisäx.:D

Druideilla on elinikäinen takuu, aina saa uuven tilalle :)

marco1
15.04.2009, 22.20
Tuo Crankki on minusta surkea (ei kestä, liian lyhyet avaimet) ja asiakaspalvelu kyseenalainen. Hajos atomeiksi ketjua katkaistessa, eikun lifetime warrantya hyödyntämään ja ne lähettää jonkun toisen käyttäjän hajottaman samanlaisen josta sai itse kasailla toimivan.

Topeakin Mini 18+ (http://www.topeak.com/products/Tools/Mini18) kelpaa toistaiseksi.
Näitä minityökaluja on ollut ainakin Ritcheyltä, Blackburnilta, Topeakilta, Crankilta ja Wengeriltä käytössä... yhteistä kaikille helppo hukattavuus ja suurin osa on myös osoittautunut liian heikoiksi tositilanteessa.

zippo
15.04.2009, 22.29
Jyrkkä ei kaikille CB:n tuotteille täältäkin.Pedros multitool on toiminut hyvin jo 1 vuoden ajan myös ketjunkatkaisussa.

Shimaani
15.04.2009, 22.36
Nooooo,
kunhan paappalenkillä ny edes joku toimiva härveli tarvittaessa löytyy.... :)

Ton kränkin ketjumanipulaattori on vallan toimiva vaikka se 5mm avain oliskin vähän nysä. :cool:

se mitä on lenkeillä nähty niin väki menee johonki ihme paniikkiin ku pitää kaivaa työkalu esiin ja sit väännettään väärällä vehkeellä kädet täristen apinan raivolla
ja suttahan siitä tulee - relaks man, yo...

Ne multituulit on hätäapuvehkeitä eikä mtn promekatsukamaa.

Hannu_
15.04.2009, 22.47
Käy kyllä. Ei tuo huonoin ketju ole, mutta HG93 ja varsinkin 7701 (eli XTR/Dura-Ace) on hinta/kestävyys suhteeltaan parempia ketjuja.

XTR/Dura-Acea kyllä mielipiteiden perusteella kyselin kaupoista mutta ei täältä mitään löydy. Jos tilais :)

E: Mä suosin tänään minimanista haettua ketjutyökalua joka maksoi 2,90€ ja ainakin yhet ketjut sai poikki.

banderol
15.04.2009, 23.08
Ennemmin tilaa campan ketjua.. C9 on toiminu vallan mainiosti ja tuntuu olevan kestävämpää tavaraa kuin shimanon xtr/d-a. Ei nyt ole varsinaisesti tieteellistä näyttöä, mutta xtr-ketju ei vaihda yhtä sulavasti, ja tuntuu venyvän melkeen samaa tahtia kuin muutkin ketjut siinä missä C9 ei juuri ole samalla ajomäärällä valittele.

Vaihdoin juuri uuden keskirattaan eteen, ja huomasin että istuu luokkaa 2000 maasto-km ajettu cetju siihen vielä ihan ku uutena. Ei minusta huono suoritus.

Mike Estonian
16.04.2009, 19.09
Täällä kun näyttää tietoutta asian suhteen olevan, niin kysyn tälläsenä nyypiönä että onko Crc Bräkleen huono puhdistusaine ketjuille ja rataspakoille. Olen noissa käyttöpyörissä sitä käyttänyt puhdistusaineena, mutta nyt sitten näitä juttuja lukiessa tuli mieleen, että sopiiko tämä hieman arvokkaampien osien pesuun ollenkaan :seko:

http://www.clasohlson.fi/Archive/Images/Products/Hi/343930_X_2005-06-27_072453.jpg

Kuva selventämässä tarkoittamaani tuotetta

H. Moilanen
16.04.2009, 19.13
Huono pesuaine ketjuille. Ei sillä että tuo vauriota tekisi, mutta pesevä vaikutus jää vain pintaan vaikka suurin ja tuhoisin lika on rullien sisällä. Itse olen suosinut Pineline Tehopesua. (http://www.pineline.info/tuote.php?ulkoasu=0&kieli=0&id=9) Ketjut likoomaan vähintään yöksi Tehopesuun, vesihuuhtelu, kuivaus ja rasvaus.

Pellonpekko
16.04.2009, 19.34

Samaa olen ihmetellyt. Vanhoissa vakipyörässä ketjut ja rattaat kestää käytännössä ikuisesti, vaikka mennään ketjut ravassa ilman sen kummempia puhdisteluja kuin joskus vähän öljyä lisää.

lansive
16.04.2009, 20.22
Samaa olen ihmetellyt. Vanhoissa vakipyörässä ketjut ja rattaat kestää käytännössä ikuisesti, vaikka mennään ketjut ravassa ilman sen kummempia puhdisteluja kuin joskus vähän öljyä lisää.

Eihän ne kestä ikuisesti. Ketju vain syö rattaat pilalle samalla kun kuluu. Jos niitä vanhoja mummiksen vitjoja mittaa niin nehän ovat aivan älyttömästi venyneet. Junioirin pyörässäkin meni kolmessa vuodessa ketjut pilalle eikä sillä mitään tuhansia kilometrejä ajeltu.

H. Moilanen
16.04.2009, 21.21
Lisäksi ketjujen kestävyys kärsii kun ketjua kavennetaan vaihteiden lisäämisen takia. Ketju on halpa uusia. Jos ketjun ja rattaat ajaa niin loppuun kuin ne vaan toimivat, kokonaiskustannukset kilometriä kohti nousevat huomattavasti verrattuna siihen että ketju olisi vaihdettu ennen 1% venymää.

higgins
16.04.2009, 22.00
Itse olen suosinut Pineline Tehopesua. (http://www.pineline.info/tuote.php?ulkoasu=0&kieli=0&id=9) Ketjut likoomaan vähintään yöksi Tehopesuun, vesihuuhtelu, kuivaus ja rasvaus.

Kuinkas pitkään ketjut näin toimien kestävät? Epäilen suuresti homman kustannusjärkevyyttä suhteessa työmäärään, Higg

tunkkireisi
16.04.2009, 23.45
Täällä kun näyttää tietoutta asian suhteen olevan, niin kysyn tälläsenä nyypiönä että onko Crc Bräkleen huono puhdistusaine ketjuille ja rataspakoille. Olen noissa käyttöpyörissä sitä käyttänyt puhdistusaineena, mutta nyt sitten näitä juttuja lukiessa tuli mieleen, että sopiiko tämä hieman arvokkaampien osien pesuun ollenkaan :seko:

http://www.clasohlson.fi/Archive/Images/Products/Hi/343930_X_2005-06-27_072453.jpg

Kuva selventämässä tarkoittamaani tuotetta

Kokemukseni mukaan kuivattaa kaikkea ihan sikana. Ongelma voi olla se, että pinnallisen kuivauksen jälkeen ketjuun jää hiovaa likaa sisälle, ellet käytä ketjupesuria. Ketjunpuhdistuksessa luulen laitteen olevan liuotinta tärkeämmän. Laitteen laatumäärite on kestävyys. Biltemakin riittää, jos hermo kestää toiminnan ajoittaisen surkeuden. Minulla on laitteessa ensiksi sisällä Bilteman biohajoavaa, sitten Fairyä. Kierroksia enemmän kuin yksi/laatu. Sinolilla tehty loppukuivaus poistaa veden nopeammin. Kuivattaa pitää, vesi ei ole ketjun ystävä.

Ketjuni olivat toki überpaskaiset ennen pesurin ostoa. Pedantimpi fillaristi pääsee vähemmällä pesemisellä.

H. Moilanen
17.04.2009, 07.35
Kuinkas pitkään ketjut näin toimien kestävät? Epäilen suuresti homman kustannusjärkevyyttä suhteessa työmäärään, Higg
Mikä kohta aiheuttaa tolkuttomat kustannukset? Tehopesua isossa asiassa muutama euro litralta? Halpaa kuin...saippua.;)

Noin hellävarainen pesuaine ei ketjua pilaa, sen pilaa joku muu.

makkeli
17.04.2009, 08.37

Työmäärä itsellä on jotain pari minuuttia.

Ketjua en irroita. Sumupullolla ketjuun ainetta ja annetaan hiukan vaikuttaa. Vettä perään ja tiskiharjalla tarpeen vaatiessa avustusta. Lopuksi vanhalla sukalla kuivaus. Niin kivasti kiiltelee taas ketju.

Ohiampuja
17.04.2009, 08.55
onko Crc Bräkleen huono puhdistusaine ketjuille ja rataspakoille.
Tuo Bräkleen on rasvanpoistoaine, eikä varsinainen pesuaine. Tuolla suihkuttelu ei välttämättä poista sitä likaa. Joku 10 % seos Pineline Tehopesua tai jotain muuta vastaavaa pesuainetta ja harja käteen. Sitten huuhtelu reilulla vedellä, muttei kuitenkaan painepesurilla. Ja voitelut päälle...

higgins
17.04.2009, 12.09
Työmäärä itsellä on jotain pari minuuttia.
Ketjua en irroita. Sumupullolla ketjuun ainetta ja annetaan hiukan vaikuttaa. Vettä perään ja tiskiharjalla tarpeen vaatiessa avustusta. Lopuksi vanhalla sukalla kuivaus. Niin kivasti kiiltelee taas ketju.

Niin siis liuotinaneella minäkin aina joskus ketjut suihkuttelen, ja painepesuria/ tiskiharjaa päälle? Kyse olikin ketjun irroittelusta/ liottelusta: Voittaako kuinka paljon kilometrejä ko ketjulle ennenkuin on vaihtokunnossa vai saako vaan hyvän mielen ja paskaiset kädet?

Higg

H. Moilanen
17.04.2009, 14.02
En ole mitannut paljonko ketjun kesto paranee liotushoidolla. Se on vain helpoin tapa näin kerrostaloasujana.

Mike Estonian
17.04.2009, 17.52
Täytynee nyt todeta, että joka kerta kun itse aion ketjut irroittaa, niin ne myös vaihtuu samalla. Tarkoitin paikallaan tapahtuvaa puhdistusta (hammasharja ja kangasliina pesuvälineinä) kun tuota rasvanpoistoaineen vaikutusta esitin 8)

Fillarijeti
28.04.2009, 09.33
On vuorossa loppuraportti silloin tällöin erittäin kevyesti vahatusta Shimanon HG92-ketjusta. Ketjua ei pesty kertaakaan, mutta se huuhdeltiin sadelenkkien jälkeen pyörän huuhtelun yhteydessä. Huoltotoimina oli kevyt vahaus noin tonnin puolentoista välein ja kevyesti tärpätöidyllä talouspaperilla pyyhintä noin viiden tonnin välein. Ajokilometrejä ketjulle kertyi 21615 km, jonka jälkeen kontrollimitta oli tasan 132,70 mm. Alkuun venymä oli lähes 4 µm / 1000 km, mutta kevään ja kymppitonnin ajon jälkeen kuluminen lähes pysähtyi lähestyen tasoa 1 µm / 1000 km. Toimintahäiriöitä ei ole ollut, vaan vaihteisto toimi loppuun asti yhtä hyvin kuin uudella ketjulla ja rattailla. Aluksi ehdottelin ketjumitan muutoksen kuvaajaksi regressiosuoraa, mutta kaareva käyrähän siitä tuli (http://good-times.webshots.com/photo/2378959720097506140CItQEV?vhost=good-times). Eturattaat (53-42) toimivat edelleen erinomaisesti ja takapakallekin (12-23) saattaa olla vielä käyttöä, vaikka yli 30000 ajokilometriä ovat jättäneet jälkensä pariin käytetyimpään rattaaseen.
Mittasin äsken nykyisen ketjun ja mitta oli 132,48 mm. Ajokilometrejä oli kertynyt 10940 km, joten tämän ketjun nuoruudessa venyminen on ollut lähes 50 % hitaampaa kuin edellisellä Ultegra-ketjullani. Pakalla on ajettu n. 40 000 km, eturattailla enemmän.

geeni
29.06.2009, 10.24
Näitä ketjutopikkeja näyttää olevan kiljoona, mutta laitetaas tän perään..

105-kymppipakka ja CN-5600 -kettinki. Onko mitään järkevää syytä ostaa jatkossa tilalle kalliimpaa Shimanoa? Entä muiden valmistajien ketjuja?

Paljon löytyy mielipiteitä, mutta ei mitään suurta konsensusta "parhaasta" ketjusta, mikä sinänsä jo vähän vihjaakin, että erot ovat kovin pieniä.

Santraginus
29.06.2009, 10.34
..105-kymppipakka ja CN-5600 -kettinki. Onko mitään järkevää syytä ostaa jatkossa tilalle kalliimpaa Shimanoa? Entä muiden valmistajien ketjuja? ...

Hyvä kysymys, kiinnostaa minuakin. Muistan foorumilta lukeneeni, että SRAMin ketjut olisivat hiljaisemmat kuin Shimanon: pitääkö paikkansa? Ja minkä tasoiset SRAMit?

Itselläni CN-5600-ketjut pitävät normaalia (?) liikkuvan ketjun ääntä ajaessani jonkin esteen sivuitse, josta ääni sitten korvaan heijastuu. Muutoin ääni ei juuri ole kuultavissa.

NHB
29.06.2009, 12.31
Ensin pitää päättää, minkä suhteen parasta ketjua etsitään. Jollekin kevein on paras, toiselle kestävin ja kolmannelle esimerkiksi halvin.

di luca
29.06.2009, 13.26
Muistan foorumilta lukeneeni, että SRAMin ketjut olisivat hiljaisemmat kuin Shimanon:

Mie tykkeen ketjuäänestä: on proomaisempi olo.. kun muuten ei vauhti oo proota, niin näillä sivuseikoilla pitää tunnelmaa nostattaa...:rolleyes:

Santraginus
29.06.2009, 13.59
Ensin pitää päättää, minkä suhteen parasta ketjua etsitään. Jollekin kevein on paras, toiselle kestävin ja kolmannelle esimerkiksi halvin.

Hyvä pointti. Itse tietenkin heti ajattelin, että mahdollisimman kestävät hintaansa nähden :). Hiljaisuus on plussaa.

Ohiampuja
23.02.2010, 09.41
Tuossa olen kasaillut pikku hiljaa maantieprojektia, jossa D-A osat siirretään uuteen runkoon. Eli voimansiirto koostuisi vanhoista osista, mutta ketjut meinasin vaihtaa uuteen. Nyt sitten otin paketista CN-7801 ketjut ja vertailin sen pituutta vanhaan samanlaiseen D-A:n ketjuun. 107 lenkin matkalla venymää oli tullut noin 3.0-3.5 mm. Ketjulla on ajettu keväästä 2007, eli kolmen kesän ajelut.

Taidanpa laittaa vielä uudet ketjut takaisin pakettiin, ja vanhat tuohon fillariin odottamaan lumien sulamista...

Ohiampuja
23.02.2010, 22.03
No niin, mittailinpa uudelleen. Venymä oli siis n 2,5 mm, eli noin 0.18 - 0.19 %.

Ja laiton nuo vanhat pyörään ja uudet pakettiin... :)

AnttiL
16.03.2010, 09.17
Olen ajatellut tilaavani noi shimanon HG93 ketjut, mut onko noissa tapilla toteutettu liitos?
Eli pikaliitin hankintaan mutta kelpaako sramin liittimet tolle ketjulle? esim.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=871

perttime
16.03.2010, 09.24
Shimano laittaa tapin ketjupakettiin mukaan.
Muiden pikaliittimet toimii, kunhan otat oikean leveyden (ysiketjulle ysiketjun liitin).

Ohiampuja
16.03.2010, 09.46
Maastossa olen pitänyt sitä Shimpan omaa tappia jotenkin luotettavampana. Maantiellä olen käyttänyt Wippermanin ja Sramin liittimiä.

Sramin liittimet on kyllä jäykät puristaa kiinni, aika ryske pitää käydä, että se itsestään aukeaa... :rolleyes:

Luu
17.03.2010, 01.44
Sramin pikaliitimet on toimineet tähän asti helposti ja moitteetta mutta uusien pc991+power link9 ketjujen
kanssa tullut liitin ei kertakaikkiaan auennut kun kerran taas ujutin väärin takavaihtajan läpi,
oli pakko avata tappi ketjunkatkaisijalla ja mitä näinkään,
toisessa puolessa liitimestä ei ollutkaan uraa joka mahollistaa avaamisen eli kertakäyttöliitin,
näistä olin lukenut joskus mutta eka jonka näin, onneksi oli normaaleja liittimiä jemmassa.

VPR
17.03.2010, 02.02
Tais olla Powerlock eikä -link. Omat ketjut on aika venyneet ja vaihdan uudet tässä heti kun kelit vähän kuivuu, Wippermannin pikaliitin on toiminut hyvin.

brewster
18.03.2010, 21.31
Ostin juuri työmatkalla Trekkingbike 2/10. Siinä on ketjuvoiteluainetesti 49 eri ainetta ja lisäksi jotain muita yleisvoiteluaineita vertailun vuoksi.
Ominaisuuksista mitattiin 1. kitkan väheneminen tollasessa DIN mukasiessa testilaitteessa, 2. liankeräysominaisuus kokeilemalla kuinka paljoon hiekkaa tarttuu voideltuun ketjuun kun sitä uitetaan hiekassa, 3.tunkeutuvuus kapillaaritestillä 4. ja käytön helppous. ,Kaikki WHITE LIGHTNING aineet oli hännillä kuten myös PEDROS aineet. Oikein surkeita, ja niitä tietysti itsellä hyllyssä kun niitä on Suomessa joka kaupassa.
Parhaita olivat DYNAMIC Trockenschimerstoff, Kettenschmierstoff ja 2K-schmierstoff tuossajärjestyksessä ja FINISH LINE Wachsenschmierstoff ja Keramik-Wacsenschmierstoff, MOTOREX Wet-Lube ja mainitsen vielä ROHLOFF Oil of ROhloff.

Tietääkö joku saako noita Dynamicin tai Finish Linen aineita jostain Suomesta????

Jari Kulmala
09.04.2010, 21.37
Sunrace Driven CNM9X (http://www.sunrace.com/en/products/detail/nmx?sku=CNM9X) –ketjut näyttävät olevan yllättävän kestävät.

2800 km ajettu maantiefillarilla ja mittaustarkkuuden rajoissa ei lainkaan venymää (alle 0,1%). Kevyetkin ne on (itse mitattuna 250 g / 106 lenkkiä), ontot tapit ja reiät kylkilevyissä. Kivihaan Foxcompista ostin.

Ketjun nivelet ovat kylläkin nyt jotenkin jäykistyneet kun ketju on ollut talven käyttämättä. Ehkä puhdistus auttaisi.

kanttiinin tollo
10.04.2010, 06.18
05.01.2009, 15.30:

YBN:n downhill freeride ketju tuli. 116L pituutta ja painoa 319g lyhentämättömänä. Kai tää sitten on järeä, kulutuskestosta tuskin vielä kertoo mitään. Mielenkiintoinen ainakin se seikka, että ketjun ulommat levyt muotoiltu epäsymmetrisesti ja ketju tulee siis asentaa oikein päin toimiakseen kunnolla. Metallipurkin kannessa joku 661 tamineissa oleva kuski eli ainakin tää lienee katu-uskottavuutta herättävä keskellä metsääkin. :D

Ei tunnu juuri kuluvan tämä ketju. Toimiikin vielä ihan käsittämättömän hyvin kaiken lisäksi. Tarkkaillaan tilannetta...

tienlaita
27.06.2011, 01.04
Jotta näin kävi. Uusi Ultegra 10-ketju on suoraan paketista otettuna tuon 132,60mm venymämitan mukainen. Lisäänkö tuohon jonkun tietyn prosenttimäärän, jonka täyttyessä ketju on vaihtokunnossa? Enhän toki heitä uutta ketjua menemään, vaikka se onkin Campan mittausmenetelmän mukaan "hylkytavaraa".

Eli paljonko prosentteja tai millimetrejä kärsii lisätä lähtötasoon nähden?

Niin, olisikohan se puoli prosenttia toimiva ratkaisu. Se on myös Sheldon Brownin ohjeesta laskettavissa (12 lenkkiä, venymäraja 1/16 tuumaa).

Uusien ketjujen mitta Campagnolon tavalla mitattuna vaihtelee jo rullien erilaisuuden takia. Ja onhan rullien välistä lyhyeltä matkalta aina kertaluokkaa vaihtelevampi tulos kuin suoraan ketjun pituutta mitata. Ketju toimii vaikka rullat olisivat pienet tai klappaisivat, mutta oikea pituus on oleellista.

Campan tavalla mittasin uudesta KMC X8 ketjusta 132,4mm. Se oli myös tasan tuuman pituisilla väleillä.

Kuvassa 36 lenkin kohta ja ylhäältä alaspäin toinen on uusi KMC Z82 halpis, joka on alimittainen, ehkä ns. esivenyttämätön. Toinen alhaalta on uusi KMC X8 93. Muut ovat vähän ajettuja, eniten ylin KMC X8 muutamia satoja ja alin Sunrace CNM54. Öljyisenä ja likaisena.

Vasemmalta 36 lenkin päästä ovat siis samassa kohtaa.

http://img225.imageshack.us/img225/3742/ketjumittaus.jpg

tienlaita
27.06.2011, 01.33
Kyllä kai se työntömitta suunnilleen oikeita lukemia antaa, mutta pahempi ongelma on se, että tuo Campan ja Park Toolin tapa mitata on vastaus etsimässä ongelmaa.

Uutukaisessa ketjussa tappien keskipisteiden etäisyys on sama puoli tuumaa kuin rattaiden hampaiden väli. Useampi tappi pystyy välittämään vetoa ketjusta rattaaseen. Kun ketjun tappien ja linkin sivulevyn (plate, mikähän sekin on suomeksi) väli kuluu, pitenee tuo keskipisteiden etäisyys, ja liian kulunut ketju ei enää pysty välittämään monen tapin kautta rattaaseen vetoa, ja rattaiden kuluminen senkun kiihtyy.

Kuten Ohiampuja mittasi ja kaikki tietävät on holkkien ja tappien välys eri ketjuissa hiukan eri. Tämä on mahdollista koska rattaiden hampaiden välinen laakson on joka tapauksessa oltava hiukan suurempi kuin ketjun tapin+holkin, täysin tiukasti sopiva ketju pitäisi sietämätöntä meteliä.

Sen holkin ja tapin välinen kuluma ei ole merkityksellinen mitta, ja sitä osittain mittaa Campalongon tapa ja Parkin mitta. Ja jos mitataan niin naurettavan lyhyttä mittaa kuin yhtä tai kuutta linkkiä, on niinsanotusti signaalin ja kohinan suhde huono, siis tappien keskipisteiden venymä verrattuna holkkien lisääntyneeseen välykseen.

12 tuuman matkalla 1/16 tuuman (about 1,5875mm) venymä näkyy ihan paljaalla silmällä, ja mittauksen voi tehdä ketju päällä,

Näin juuri. Lyhensin vähän. (Kuvassani yllä sama pituusraja on 3x 1/16'' eli 4,76mm. Äkkiäpä onkin kulunut jo melkein puoleen siitä!)

Ohje löytyy kohdasta "Measuring Chain Wear" http://sheldonbrown.com/chains.html

Jani73
29.07.2012, 11.10
Tuolla on selvitetty aika hyvin, mitkä osat ketjusta kuluu, mitä pitää ottaa mittauksessa huomioon ja että 2009/2010 oli vain yksi oikein toimiva ja tarkka ketjunmittaustyökalu-Shimano TL-CN40, TL-CN41.

http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

Eiköhän toki työntömitallakin saa mittailtua jotenkin, kun vain ottaa huomioon rullien välyksen yms.

Naamiokostaja
13.08.2012, 22.17
Olen miettinyt pitkään, että jos äänettömyydestä tingitään, harrastelijalle voi tulla edullisemmaksi ajaa sekä ketju että takapakka loppuun kuin vaihtaa ketjua toistuvasti. Tämä pätee seuraavilla ehdoilla:
- Asuu kerrostalossa, joten osien puhdistaminen on hankalaa
- Sade yllättää joka tapauksessa silloin tällöin, joten ketju likaantuu pakosti
- Elämää on pyöräilyn lisäksi muutakin, joten ei jaksa koko aikaa rassailla fillaria

Oletetaan, että ketju maksaa 15 euroa ja takapakka 30 euroa. Tällöin:
a) Molempien vaihtaminen maksaa 45 euroa
b) Pelkän ketjun vaihtaminen maksaa 15 euroa

Vaihtelevissa olosuhteissa ajettaessa ketju olisi tod. näk. vaihdettava 1000 km välein. Vanhalla hybridilläni olen vaihtanut ketjun ja takapakan aina 4000 km välein. Tällöin on selvitty lyhyehköllä sisäänajolla, minkä jälkeen ketju on muotoutunut (venähtänyt?) eturattaille sopivaksi.

Siten kustannus 4000 km kohti:
a) 1 x ketju ja 1 x takapakka = 45 euroa
b) 4 x ketju = 60 euroa

Takapakan joudun toki kädettömyyteni ja työvälineiden puutteen vuoksi teettämään liikkeessä, mutta navathan haluan huollattaa joka tapauksessa säännöllisesti, joten lisävaivaa ei tule.

Naamiokostaja
13.08.2012, 22.22
Nyt varsinainen kysymys. Ostin taannoin cyclocrossarin, jossa on 10-lehtinen takapakka. Hybridissä on maastopyörän osat ja 8-lehtinen takapakka. Osaako joku kokeneempi setä tai täti kertoa, kuinka suuri ero yleisesti ottaen on maastopyörän ja maantiepyörän ketjuilla kestävyyden osalta? Oletetaan, että ketju on kaikkea muuta kuin puhdas, mutta isoimmat paakut toki putsataan muutaman sadan kilometrin välein. Hybridillä siis eturattaat ovat säästyneet 4000 km vaihtovälillä - onko toivoa maantiepyörän osilla, jos ketju ei ole puhdas?

arctic biker
14.08.2012, 09.28
Mulla on kyllä vahva käsitys että ketjut sinänsä on ihan samaa tavaraa eli vastaan ettei mitään kestävyyseroa ole. Käyttö-olosuhteet ratkaisee.

Edit. Mitähän minä oon aatellut kun moista olen kirjoittanut??? :oTietysti ketjuissa on kestävyyseroja

Antti Salonen
14.08.2012, 10.05
Vastaan, että eri ketjujen välillä voi olla kestävyyseroa, sillä eivät ne kaikki samaa teräslaatua ole. Sen sijaan ainakaan itse en ole havainnut hyvän 10-ketjun kuluvan havaittavasti nopeammin kuin hyvän 9-ketjun. 10-ketju on vähän kapeampi, mutta jos nivelissä on suunnilleen saman verran kontaktipintaa ei eroa pitäisikään olla.

Mutta käyttöolosuhteet todellakin tekevät sen suuren eron. Maantiepyörässä puhtaana pidetty ketju voi kestää yli 10 tuhatta kilometriä, mutta maastoajossa sama ketju on mahdollista ajaa vaihtokuntoon 1000 kilometrissä.

OCH
12.05.2013, 13.53
Itselläni on dura ace 7800 maantiepyörässäni ja mietin ostaakko tuohon sitten 3 ketjua kierrätykseen sen 500-2000km vaihtovälein. Mitenkä paljon tällä säästää verrattuna jos ajaisin aina yhden ketjun loppuun. Ja missä vaiheessa heitän nämä 3 ketjua pois ja silloin täytynee ostaa jo uudet rattaatkin eteen ja taakse. Melko tyyriitä ostaa uusia joten kaikki konstit käyttöön.