PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [21] 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37

TERU
05.02.2010, 17.38
Krossarilla ajetaan pystymmässä kuin maantiepyörällä ja näin vaakaputkikin saa olla hieman lyhyempi, mutta 53 cm lienee sentin pari liian lyhyt. Kokonaisajopituus voisi olla 65...66 cm tienoilla, noista kokeilun voisi aloittaa. Suunnilleen tuollaiseen pituuteen tuo maasturin mitoituskin viittaa, kun siirrytään kippuratankoiseen.

stenu
05.02.2010, 20.38
Mistä mihin tuo kokonaisajopituus mitataan? Paljonko muuten droppitangon kanssa tulee ohjaamoon pituutta lisää tangon kiinnityspisteestä enteenpäin mitaten silloin kun ajaa jarrukahvoilta?

Joskus kävin Velosportissa testailemassa maantiepyörää ja myyjä oli vähän sitä mieltä, että 54 senttinen Cannari, jossa oli 54,5 senttinen vaakaputki, olisi ollut liian iso. 52 senttistä ei ollut silloin paikalla, joten pykälää pienempää en päässyt testaamaan. Kauppaveljillä olen myös joskus omatoimisesti testannut 54 senttistä Jakesnakea ja se tuntui kyllä maasturiin tottuneelle melkoisen pitkältä. Olisikohan siinä ollut 55 senttinen vaakaputki tai jotain sitä luokkaa.

Competitive Cyclesin tietsikkapeli antaa seuraavanlaisia mittoja:
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR&ANSWER=8&SITE.CODE=&STEP=9&FC_ANSWER_8=180.5

Voiko näitä käyttää avuksi krossarin kanssa, vai poikkeaako maantiefillarin mitoitus krossarista niin paljon, että mitoista ei ole apua? Tyrkyllä oleva runko olisi siis 53 c-t korkea ja 53 c-c pitkä.

Risto Koivunen
06.02.2010, 00.54
Nyt saan varmaan haukkuja pyörän raiskaamisesta, mutta vaimo haluaisi että kävisimme joskus retkillä yms, jolloin tarvittaisiin takatarakkaa. Löytyykö markkinoilta jotain takakorvakkeisiin kiinnittyvää tarakkaa, joka kuitenkin on helppo laittaa paikalleen vain silloin kun sitä tarvitaan? Ja tarakka saisi olla sen verran vahva että siihen voisi laittaa jonkun lastenistuimen tmv painavampaa.

Eivätköhän useimmat tarakat ole suhteellisen nopeita kiinnittää: tarakka kohdilleen, 3-4 ruuvia oikeisiin kohtiin, ja sitten kiristetään riittävästi. Kierteitten pitäminen puhtaina ja aluslevyjen käyttö oikeissa kohdissa voi helpottaa elämää.

Tosin jos jälkikasvua on tarkoitus kuljettaa mukana, niin kannattaisi ehkä lastenistuimen sijaan miettiä sellaista perässä vedettävää kärryä - voi olla sekä kuskille että matkustajalle mukavampi ja turvallisempi ratkaisu.

Mitä varustepuoleen tulee, niin kumin puhkeamiseen kannattaa varautua ainakin pidemmillä reissuilla. Varakumi, rengasraudat/muovit ja pieni pumppu mukana, niin matka voi jatkua - ja ehkä vielä pikapaikkoja siltä varalta että ongelma toistuu. Kevättä ja kosteampia kelejä ajatellen lokasuojat saattavat myös olla mukava lisä.

Kal Pedal
06.02.2010, 06.51
Saako muuten cyclocrossiin mahtumaan 29´olleet maantieajoon käytetyt kiekot joissa 25 millin kumit? 700 kertaa 25, siis?

Kare_Eskola
06.02.2010, 10.25
Kerrataanpas nyt liki 900 viestiä kirjoittaneelle Pedalille vielä, että ns. 29-tuumaisissa maastopyörissä on halkaisijaltaan saman kokoinen vanne kuin ns. 28-tuumaisissa maantiepyörissä. Ja että rossari on vain maantiepyörä, jossa on enemmän tilaa rengaksille... Jos se on ollut maantiepyörässä se mahtuu rossariin.

Maasturivanne voi olla sen verran leveä, että hyvin ohut maantiekumi istuu siinä kehnosti. Lisäksi alumiini- tai hiilikuitumaantie/cc-rungon 130 mm leveää takahaarukkaa voi olla ikävä venyttää syömään maasturitakanavan 135 milliä. Surlyttimillä yms. pataraudalla onnistuu.

Kare_Eskola
06.02.2010, 10.30
mää olen pitkään jo salaa toivonut tälläistä kehitystä, on ne speiserit+pysty stemukka vaan ruma yhdistelmä. vielä kun ne crossXcheckiä vielä modais siellä surlyllä samaan suuntaan.

Ei pidä rosstsekkiä muuttaa! Minä kun vasta aloin totuttaa selkää pitkään negatiivistemmiin edellisen positiivinysän asemesta. On siinä kurkottelemista mutta paremmin kulkee. Ei vais, hemmetin kyyhöttämistä.

Kal Pedal
06.02.2010, 14.28
Katsos Kare, en minä mitään järkevää ole "liki 900 viestissä" tänne kirjoittanut. "Ööh"-topicissa kun ei opi muuta kuin huonoja tapoja.

stenu
07.02.2010, 20.05
Osaisko joku neuvoa aloitteljaa.
CC pyörä kiikarissa ja vaihtoehdot on tarkentumassa Focus Mares Disc, Cube X-Race Comp, Cicli B Cross Race Disc tai Cicli B Cross Treking Disc.
Tietysti suuri merkitys on sillä tuntumalla kun pääsee pyörän päälle mutta onko näissä teknisesti tai laadullisesti huonompaa tai parempaa?
Pyörä tulee 194cm 100kg kaverille joka kaartelee sekalaista ajoa ympäri vuoden.
Ja jos ja kun kesälle pitäisi laittaa hyvää rengasta asfaltti lenkeille niin millaisia suosituksia niihin.
Hinnan olen päättänyt pitää <--1500€ kaikkine varusteineen ilman kenkiä.
Monia juttuja löysin etsimäälläkin mutta päätin kysästä kumminkin.

-Vitsku

Mitenkäs tuommoinen Konan Honkky Inkki? Ei ole varsinaisesti rossari, mutta saisi kaupanpäälle teräsrungon. Mahtuisikohan siihen jotkut nastat myös?

http://www.konaworld.com/images/bikes/lrg/honkyinc.jpg

Valtteri_
08.02.2010, 16.12
Focus Mareksen alumiinirunko + alumiinikeula voi olla vähän tärrrärrärr-tyyppinen ratkaisu. Varsinkin tälleen talvella. Tietty 1200e hintaan siihen jää vielä varaa hankkia hiilikuituhaarukkaa? Näillä keleillä tuntuu, että hyväkuntoisellakin tiellä meininki on yhtä mukulakiveä, joten ajankin nykyään niin, että kädet leijuu pari senttiä kahvojen päällä ja pylly kiittää teräsrunkoa.

VPR
08.02.2010, 16.36
On se Expertin hiilarikeulaki aikamoinen täristäjä näissä olosuhteissa. En oo alumiinikeulalla ajanu niin en osaa verrata.

Yeti
08.02.2010, 17.58
Salsa La Cruz (http://www.salsacycles.com/amigos/index.html) on löytyy nyt titaanisena.

http://www.salsacycles.com/amigos/images/TiLaCruzBike.jpg

vema60
08.02.2010, 18.06
alumiinirunko + alumiinikeula voi olla vähän tärrrärrärr-tyyppinen ratkaisu.
Omassa Trekissä on molemmat alumiinia, eikä vielä oo valkosormisuutta esiintyny. Renkailla saa kombensoitua tärinää. Nyt on alla niin paksu nappularengas kun mahtuu pyörimään ja paineet tietysti mahd. pienet.

Valtteri_
08.02.2010, 18.25
Yes, emmäkään oikeasti tosta tiedä mitään, mun alu-alu kokemukset rajottuu nätillä asvaltilla fiksipelleilyyn. Isot pojat sanoo vaan, hihihi. Kyllä teräskeulakin tuntuu täristävän vähintäänkin riittävästi, varsinkin jos se on muotoiltu silleen, että tärinä mahollisimman hyvin välittyisi tiestä käyttäjään. Paineethan mulla on aina kaikkialla mahd. suuret, koska on pakko päästä KOVAA.

vitsku
09.02.2010, 08.19
Mitenkäs tuommoinen Konan Honkky Inkki? Ei ole varsinaisesti rossari, mutta saisi kaupanpäälle teräsrungon. Mahtuisikohan siihen jotkut nastat myös?

http://www.konaworld.com/images/bikes/lrg/honkyinc.jpg

No ei mikään ole pois suljettu mutta olin nyt jotenkin koittanut rajata.
Vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon ja sitten varsinkin kun sorrun helposti ajattelemaan niin että jos laittais vielä parisataa lisää niin saiskin jo tuollaista ja jne...
Kohta huomaan katselevani huomattavasti kalliimpaa projektia. :rolleyes:
Köyhyys ei ole ilo.

Eli olenko ymmärtänyt oikein: Alumiinni on jäykempi kuin teräs?
Mitenkä noita vanteita voi verrata keskenään? Onko niissä olemassa joku merkitä tapa josta on mahdollista ymmärtää jotain?
Mulla pyörä tulisi varmastikkin suurimmalta osalta päälystetylle tielle joten ehkä enemmän painottaisin ominaisuuksia tielle kun polulle.

-Vitsku

okka
09.02.2010, 08.47
Eka OCCP Step T-runko myyty. Seurataan rakentelua step by step.
http://img527.imageshack.us/img527/1656/stept.jpg
By okkas (http://profile.imageshack.us/user/okkas)

J T K
09.02.2010, 09.42
Eli olenko ymmärtänyt oikein: Alumiinni on jäykempi kuin teräs?
-Vitsku

Onhan se, kevyempää ja jäykempää tavaraa. Senpä takia esim. alurunkoisiin maantiepyöriinkin laitetaan hiilikuituhaarukoita tasoittamaan menoa edes vähän.

Isolle kaverille joku nykyaikainen teräsrunko voisi olla hyvinkin suositeltava lähtökohta.

Tessu-
11.02.2010, 22.44
Auttakaa uunoa! Mulla kun ei ole käyrätankoisista kokemusta kuin viimeksi Tunturi Retki Super -aikakaudelta... Onkohan krossirunko, jonka vaakaputki on 53 cm mulle sopiva vai liian lyhyt? Maasturissa on 58,5 cm vaakaputki + 10 cm stemmi, suora tanko ja satulatolpassa pieni 15 millin takajättö. Pituutta mulla on 180 cm, mutta pää on iso :D. Kroppa hartioihin asti ei siis ole ehkä ihan yhtä pitkä kuin standardimittaisella 180-senttisellä. Jalan sisämitta on 80 senttiä ja kädetkään eivät ole apinaversiot. Krossariin voisin kuvitella laittavani 25 millin jätöllä olevan tolpan ja korkeintaan 11, mieluiten ehkä 10 sentin stemmin.

Mulla pituutta 180cm ja inseam 85cm. Focus Mares kokoa 56cm (54 oli ahdas). Bianchin C2C -runko kokoa 55cm. Siinä vähän referenssiä.

aaltomar
14.02.2010, 23.02
Onkohan krossirunko, jonka vaakaputki on 53 cm mulle sopiva vai liian lyhyt? Pituutta mulla on 180 cm, mutta pää on iso :D. Kroppa hartioihin asti ei siis ole ehkä ihan yhtä pitkä kuin standardimittaisella 180-senttisellä. Jalan sisämitta on 80 senttiä ja kädetkään eivät ole apinaversiot.

Tuon perusteella vaikuttaisit aika pitkäselkäiseltä. Itselleni tuollainen 53 vaakaputki 9cm stemmillä ja perus-kippuratangolla on aika passeli. Omat mitat 173cm/84cm jalan sisämitta.

Joten periaatteessa isompikin runko varmaan menettelee, mutta vaakaputken väliin voi jäädä aika vähän senttejä jalkautuessa. Tuohon voisi sopia kenties runko, jonka mitat ovat lähempänä hybridiä kuin perus maantiepyörää.

Kannattanee käydä ihan liikkeessä koeajamassa. Yritä heittää pitempi lenkki jos vain mahdollista, vähintään muutama kilsa. Muuten ei välttämättä heti huomaa kuinka rasittava/rento ajoasento lopulta on...

simojoki
17.02.2010, 20.35
Tuntsan syslorossi :D

http://www.tunturi-bicycles.com/uploads/images/CX700.jpg (http://www.tunturi-bicycles.com/fi/tuotteet/hybrid/hybrid2010-miehet/cx700-2010/)

Risto Koivunen
17.02.2010, 20.45
Valmistajan sivujen mukaan tuossa Tunturin CX700 mallissa on sentään vakiovarusteina hiilikuituinen satulatolppa ja soittokello.

Tony47
17.02.2010, 20.47
Mikä ohjainkannatin tuossa on?

viller
17.02.2010, 21.04
Mikä ohjainkannatin tuossa on?

XLC-merkkinen säädettävä.

Pexi
17.02.2010, 21.49
Eipä kyllä ole cyclo-cross pyörä. Levyjarrut taitaa sulkea tuon genrestä poies.

Valtteri_
17.02.2010, 21.53
Mummielestä toi on tosi magee juttu.

Valtteri_
17.02.2010, 21.59
Jatkoa: Kuin suuri ongelma on termin pikkasesta soveltamisesta 900 euron polkupyörässä? Fixie myy kans levaricyclocrossia. Niiden esitteessä vielä vittuillaan takas aiheesta. Jos olisin Tunturin markkinoija, en katsois kohderyhmän tarvitsevan mainintaa aiheesta.
Vähän naurattaa se, että noi markkinoi pyörästä olevan kokoja joka kokosille, naisillekin. Ja sit niitä on jopa kolmea eri kokoa.

Mut siis hei. Seuraavan kerran kun joku kysyy pyörää ympärivuotiseen käyttöön alle tonnilla, niin mulla on ainakin vakiovastaus.

A R:nen
17.02.2010, 22.25
Levyjarrusta mussuttaminen nyt on ihan 2008 mutta vaakaputkelle kuuluu kyllä joku dada-palkinto: teksti "Tunturi cyclo-cross specific frame geometry" ja vajjjeri putken alapinnassa. Auts.

VPR
17.02.2010, 22.47
Toi on semmonen työmatkakrossari eikä kisavehje.

okka
18.02.2010, 08.09
Tunturi on varmaan teettänyt kuluttajakyselyn jonka perusteella pyörään on asennettu säädettävä kannatin. Tai sitten myyjät ovat kertoneet Tunturi-sedille että stemmin vaihtoon menee liian paljon aikaa. Säädettävä sen siis pitää olla.
Mutta punaiset osat ja punaiset veijerinkuoret ovat hienoja. Tuntsaan saa näköjään lokaritkin kiinni, ja pienen yrittämisen jälkeen kunnon pakkarinkin. Työmatkapyörä.

viller
18.02.2010, 08.56
Eipä kyllä ole cyclo-cross pyörä. Levyjarrut taitaa sulkea tuon genrestä poies.

Samaa periaatetta soveltaen alle 6,8-kiloiset maantiepyörät ei ole maantiepyöriä. Eikös vaan.

Teemu Kalvas
18.02.2010, 11.37
Samaa periaatetta soveltaen alle 6,8-kiloiset maantiepyörät ei ole maantiepyöriä. Eikös vaan.

Olen välillä pitänyt linjana kutsua UCI-laittomia käyrätankoisia fillareita pyörätiepyöriksi, koska se on termi, jota mikään järjestö ei ole ehtinyt vielä määritellä. Tosin tämä tapahtuu yleensä vain kymmenen minuuttia sen jälkeen, kun joku on valittanut ettei levyjarrullinen pyörä ole krossari. Sitten unohdan asian taas kuukaudeksi.

Cyklooppi
18.02.2010, 18.08
Pitkään (siltä ainakin tuntuu) olen krossaria himoinnut ja malleja testaillut. Ridley:stä oli kaikki ne ominaisuudet mitä itse cc-pyörästä toivoin. X-Ride oli kyllä suunnitelmissa, mutta totesin tässä vaiheessa Crossbow:n riittävän. Lopulta päädyin kokoon 48. Cycle Center:ssä kävin useampaan otteeseen katselemassa, kokeilemassa ja kyselemässä. Vaikeaa oli tehdä päätöstä ja odottaa. Tiistaina hain pyörän kotio ja ensimmäistä lenkkiä odotellaan. Pyörää kotiin ajaessa jo oli uskomaton fiilis, mutta piti kuitenkin maltilla ajella liukkailla kelillä. Cycle Center:ssä oli loistava palvelu ja sinne iso kiitos kyselyihin vastaamisesta. Luulen että uudesta pyörästä harrastus saa kyllä melkoisen lisäkiksin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=622&pictureid=3171
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=622&pictureid=3172

Avisio
18.02.2010, 18.48
Onnea uudesta harrastusvälineestä!!

Itse olen vielä pähkäilyvaiheessa. Alle tulee joku seuraavista: OCCP Step, Cannondale CX9, Gir's crosser, tai Ridley crossbow. OCCP tuntui aivan loistavalta ajettavalta.
On myös mahdollista, että tykästyn teräkseen, jolloin alle tulee Fixie Pureblood tai Surly Crosscheck, näitä ei vain taida missään päästä kokeilemaan.
Hinataluokka on alle 2500€, ja hyviä vaihtoehtoja on niin paljon ettei osaa päättää.

Pexi
18.02.2010, 19.00

Ups, taisikin olla herkkä paikka tässä.

viller
18.02.2010, 19.07
Ups, taisikin olla herkkä paikka tässä.

Ei nyt sentään. Lähinnä epäolennaista pilkun viilaamista.

Pexi
18.02.2010, 19.44
Ei nyt sentään. Lähinnä epäolennaista pilkun viilaamista.

No näin juuri, cyclocross ketjussa puhutaan cyclocross-pyäristä, maantiepyärät ei tänne kuulu tasan yhtään! Noi levyjarrullisekkin on ihan siinä rajalla onko ne epäolennaisia vaiko ei.

:D

Pexi
18.02.2010, 19.55
... uudesta pyörästä ...

[kuvat Ridleystä oli tässä]

Jos vaihteeksi asiaakin: On komea peli! Valkoiset munanhakkaajat ja kaikki, aivan vimpan päälle! Kyllä tuolla reidet repeää.

VPR
18.02.2010, 21.33
Eiks noi oo karkkipolkimet?

Risto Koivunen
18.02.2010, 22.15

Ainakin niissä lukee Candy 2, kun oikein tihrustaa.

Valtteri_
18.02.2010, 22.42
Purebloodia ainakin mä sain rauhassa koeajaa Pyörähuollossa. Onnex olivat kasanneet just mun kokosen rungon. Pylly on kyl sitä runkoa kiittänyt.

Pexi
18.02.2010, 22.53

No on tietytsi! Lievää sekavuutta havaittavissa täällä päässä internettiä.

timoe
18.02.2010, 23.03
Levyjarrusta mussuttaminen nyt on ihan 2008 mutta vaakaputkelle kuuluu kyllä joku dada-palkinto: teksti "Tunturi cyclo-cross specific frame geometry" ja vajjjeri putken alapinnassa. Auts.

no eihän se geometria siitä muutu missä vaijerit kulkee...liekö tarkoittavat hiven pystympää ajoasentoa...vaikka ei se kuvassa siltä näytä! Tuo säädettävä lyhyt ohjainkannatin tuntuu allekirjoittaneen silmään korneimmalta. Tosiasiallisesti aika harva meistä sittenkään kantaa pyöräänsä olalla. (ps mulla on kyllä vaijerit yläpuolella niin uskallan irvailla, enkä oo ikinä cc pyörää olalla kantanut :))

VPR
18.02.2010, 23.10
Just tänään kannoin, litistetty vaakaputki on kiva. :)

ammus
18.02.2010, 23.18
Tykästyin Felt:n F75X:ään. Valitettavasti en ole löytänyt 55cm rungolla olevaa cc-kiituria kaupoista ja maahantuojakin tarjoaa ei oota. Mikäli jollakin pyörii ylimääräinen nurkissa tai tietää kaupan, josta moinen Felt löytyisi niin vinkki kehiin jotta voin ostaa sen pois pölyttymästä.

Risto Koivunen
18.02.2010, 23.45
Tosiasiallisesti aika harva meistä sittenkään kantaa pyöräänsä olalla. (ps mulla on kyllä vaijerit yläpuolella niin uskallan irvailla, enkä oo ikinä cc pyörää olalla kantanut :))

Kyllä tuolla ulkona on sen verran vekkuleita lumiesteitä nytten että välillä menee kantelupeliksi. Lyhyemmissä esteissä ei kyllä tarvitse olalle asti nostaa.

Helsingin keskusta-alueilla liikkuessa voi kesälläkin joutua kantamaan, kun tulee vastaan yllättäviä portaita, tällöin voi olalla kantaminen olla mukavin tapa selviytyä esteestä.

Todettava lisäksi tuosta Tunturista että se vaijeri taitaa sentään mennä kuoren alta tuosta kohdin, joten se tuskin pääsee viiltämään sormia ihan verille asti. Tosin nuo rungossa olevat muhkurat joitten kautta se vaijeri menee voivat tuntua vähän ikäviltä.

Tyhjänpäiväiseen spekulaatioon kyllästyneet voivat tietenkin mennä johonkin noita myyvään liikkeeseen tekemään empiirisiä kokeita.

Heli
19.02.2010, 08.39
Tuo Tunturin look-a-like krossari on aika, hmm, mielenkiintoinen veto.

Päivitin pari päivää sitten omaa krossaria vaihtamalla rungon ja keulan. Eilinen lenkki -24 asteen pakkasessa kertoi, että täydellinen tuli, runko on huomattavasti jämäkämpi kuin kolme vuotta vanha Jake The Snake. Poluillakin pääsi ihan täysiä.

http://is.pinkbike.com/photo/4611/pbpic4611829.jpg

Ja mikä parasta, löytyy litistetty vaakaputki, tilaa mudalle, vain yhdelle juomapullotelineelle paikka, eikä mitään mahdollisuutta saada levareita paikalleen. :)

orcatri
19.02.2010, 09.07
Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta...

Kona
Ridley
Onpas hienoja pyöriä!

Tunturi
Kun taas tämä on jotenkin käsittämättömän hirvittävän ruma. Minkäköhänlainen mahtaa olla ajossa?

orcatri
19.02.2010, 09.15
Itse olen vielä pähkäilyvaiheessa. Alle tulee joku seuraavista: OCCP Step, Cannondale CX9, Gir's crosser, tai Ridley crossbow. OCCP tuntui aivan loistavalta ajettavalta.
OCCP:tä on itsekin tullut koeponnistettua ja tosi hyvältähän se tuntui. Sitten tässä päivänä muutamana törmäsin Myrkkyoopiumiin (http://www.poison-bikes.com/frame.php?prodid=0009060000-5), joka kaiketi on sama runko kuin OCCP. Bonuksena edukkaampi hinta sekä värivalintamahdollisuus. (Okkan mukaan OCCP:nkin saa kyllä haluamansa värisenä.) Jos nyt voisi rungon tilata päräyttää, niin Poison-Bikes olisi valinta - ja parin viikon päästä sitten taas joku toinen...

JackOja
19.02.2010, 09.41
Iron Horse Double Cross -crossari. Mielestäni hieno. Alle 1400€ (norm. yli 1800€)

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/48044.jpg

[Linkki] (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48044)

stenu
19.02.2010, 10.47
Iron Horse Double Cross -crossari. Mielestäni hieno. Alle 1400€ (norm. yli 1800€)[Linkki] (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48044)

Ihan samaan kiinnitin huomiota CRC:n mainoskirjeen tupsahdettua sähköpostilaatikkoon.

Cyklooppi
21.02.2010, 18.03
Elämäni ensimmäinen cc-lenkki (1 h) tuli vedettyä perjantaina tuulessa ja tuiskussa. Tuli kyllä hyvä tuntuma pyörään ja harjoiteltua pyörän hallintaa ja tasapainoa. Käsittämättömän hieno fiilis ja suu hymyssä koko lenkin ajan. :)
Itseäni yllätti, että pyörää oli NIIN paljon helpompi käsitellä kuin suoratankoista hybridiä. Tärinääkään ei ollut juuri ollenkaan.

Crank Brothersin Candy-polkimet toimivat kuin unelma ja klossit lukittui kuin itsestään. Chanllenge:n Grifojen pito yllätti ja oli todella varma ajotuntuma, vaikka käännökset tulikin otettua todella varman päälle. Ainoastaan yhdessä jyrkemmässä mäessä takarenkaan pito loppui kesken ja jouduin taluttamaan.

Jos jokin oli "huonompaa" kuin aikaisemmin, niin levyjarruihin tottuneena, cantit oli kyllä lähes surkeet. Olipahan ainakin jännempää. Täytyy opetella paremmin ennakoimaan tilanteita.

Nyt pitää vaan malttaa odottaa että lumen tulo hiipuu ja tiet ois ees suunnilleen aurattu. Ajokokemuksen perusteella voi sitten tästä eteen päin suositella:
Osta cyclocrossari!

VPR
24.02.2010, 19.00
Kyllä mä canteilla ja fillarilla paremmin pysähdyn kuin autolla näillä keleillä.

_dogi_
24.02.2010, 21.16
Itseäni yllätti, että pyörää oli NIIN paljon helpompi käsitellä kuin suoratankoista hybridiä. Tärinääkään ei ollut juuri ollenkaan.Itse suoratankoista hybridiä ajavana ja heikkoina hetkinä vaihtoa CC:hen mietiskelevänä en voi olla kysymättä pientä tarkennusta (kerjään kai bensaa kyteviin liekkeihin):

Millä tavalla tuo helpompi käsiteltävyys näin talvikelillä ilmenee? Jotenkin perstuntumalta tulisi mieleen, että kapeampi tanko on kiikkerämpi / huterampi ajettava epätasaisella alustalla..

Miten on mahdollista, että CC pyörä/runko/ajoasento jotenkin kadottaisi tärinää matkalla renkaista kuskiin (vrt. suoratankoinen hybridi)?

Tarkoitus ei siis ole saivarrella tai viisastella, vaan ihan oikeasti saada vähän lisää käytännön kokemuksia ja konkreettisia eroja (yleisen hehkuttelun tueksi) irti tuon vaihdon tehneeltä henkilöltä.

rhubarb
24.02.2010, 21.23
Itse suoratankoista hybridiä ajavana ja heikkoina hetkinä vaihtoa CC:hen mietiskelevänä en voi olla kysymättä pientä tarkennusta (kerjään kai bensaa kyteviin liekkeihin):

Millä tavalla tuo helpompi käsiteltävyys näin talvikelillä ilmenee? Jotenkin perstuntumalta tulisi mieleen, että kapeampi tanko on kiikkerämpi / huterampi ajettava epätasaisella alustalla..

Miten on mahdollista, että CC pyörä/runko/ajoasento jotenkin kadottaisi tärinää matkalla renkaista kuskiin (vrt. suoratankoinen hybridi)?

Tarkoitus ei siis ole saivarrella tai viisastella, vaan ihan oikeasti saada vähän lisää käytännön kokemuksia ja konkreettisia eroja (yleisen hehkuttelun tueksi) irti tuon vaihdon tehneeltä henkilöltä.

En kuulu viimeiseen ryhmään, mutta ehkäpä ajoasennon lisäksi asiaan vaikuttaa ihan käsien asento. Käyrätankoisessahan yläotteellakin ovat rystyset sivullepäin, joka on käden luonnollinen asento. Eikä se tanko välttämättä hirveästi kapeampikaan ole.

di luca
24.02.2010, 21.34
Onhan käyrä tanko reilusti kapeempi, n. 15 cm ehkä ainakin. Se on myös tottumiskysymys varmaan ajaa asillä talvella. Voihan aluksi kapeempi tanko tuntua huteralta, mutta sitä se ei ole tottumisen myötä ja minulle mutkatanko vaan tuntuu luonnolliselta ja suora tanko on liian leveä. Toki tosi tiukassa paikassa leveestä tangosta on etua, muutenhan mutkalla ajettaisiin maastossakin. Mutta mielestäni ne on sitten eri paikkoja kuin talvinen pyörätie.

Risto Koivunen
24.02.2010, 23.04
Itselläni on vanhastaan suoratankoinen perushybridi, jolla ajan arkiajoja, ja muutaman kuukauden vanha CC harrastuskäyttöön. En ole huomannut mitään dramaattista eroa ohjattavuudessa tai tärinän suhteen - hybridiä tulee tosin ajettua näillä keleillä pääasiallisesti nousukahvoilta ja siinä on leveämmät renkaat (47 vs. 35 mm), kun taas CC:ssä on hiilikuituhaarukka.

Kyllä tuo CC on silti parempi peli. Se on huomattavasti kevyempi ja siten kiihtyy nopeammin, maantiekahvoilla saa enemmän ajo-asentoja ja ala-asennolla yllättävästi tehoja (ja tukevamman asennon alamäessä), ja maantietakavaihtaja on oikein mainio peli. Ja sitä on tarvittaessa helpompi kantaa (yllättävän hyödyllistä yllättävän kinoksen tukkiessa tien). Ja ennen kaikkea sillä vain on kauhean hauska ajaa.

Valtteri_
25.02.2010, 13.06
Mulla ainakin käyrätankoseen siirtyminen oli sellanen valaistuksen hetki, jolloin pyöräilystä tuli kertaheitolla siidempää - kädet sieti ajaa paljon pidempiä lenkkejä, ja sit tietty se, että noilla pyörillä yksinkertaisesti pääsee joko kovempaa tai vaivattomammin paikasta toiseen. Mua ainakin maasturin selässä harmittaa pitkät siirtymiset, se levee tanko tuntuu tosi hölmöltä pitää. Tekee mieli ajaa ilman käsiä tai sit nojata kyynärpäillä tankoon.

finbred
25.02.2010, 15.21
Onhan käyrä tanko reilusti kapeempi, n. 15 cm ehkä ainakin.
:seko: Saahan niitä nyt vaikka minkä levyisinä, ainakin 48-senttisiä löytyy suht tuskitta ja maastodropeilla 60 cm asti. Ja käsivarrethan on niillä yhtä leveällä kuin jos ne olis vastaavan levyisen suoran tangon nousukahvoilla. Itselleni riitti 44 cm, 46 tuntui jo vähän luonnottoman leveältä.

Cyklooppi
25.02.2010, 18.19

Nämä on mun ajatuksia ja kokemuksia, jos joku viisaampi osaa selittää paremmin tai on eri mieltä, antaa kuulua vaan. Mulla hybridissä ohjaustangon leveys 60 cm ja CC:ssä 42 cm. CC:llä ajaessa kädet on jarrukahvoilla. Liekö kapeammalla tangolla tulee ohjausta korjattua myös nopeammin, eli mitä leveämpi tanko sitä suuremman liikkeen joutuu tekemään...meneeköhän näin?

Itsellä oli sama oletus että kapeampi on kiikkerämpi, mutta ei todellakaan. Kenties johtuu tuosta käsien asennosta, eli kun rystyset on ulos eikä ylös.

Hybridissä mulla on nyt 35 mm nastat ja CC:ssä 32 mm kuviolliset. CC kulkee sinne minne tahtoo ja tottelee ohjausta pehmeämmälläkin alustalla. Renkaat ei lähde sivuttaisliikkeeseen kuten itsellä ainakin ton hybridin kanssa. Vaikka ensimmäisellä lenkillä puristin kahvoja niin että peukalot oli kipeänä, niin koko lenkin ajan oli varma olo ohjattavuudesta.

Hybridissä mulla etuhaarukka on suora aluhaarukka ja CC:ssä taivutettu hiilarihaarukka. Hiilarihaarukka "kadottaa" tärinää ja ymmärtääkseni taivutettu vielä hieman lisää. Hybridiä ajaessa mulla tupannut kädet olemaan melko suorina ja välillä lähes lukossa, jolloin seurauksena etenkin pitemmillä lenkeillä käsien puutumista, niska -ja selkäsärkyä. Silloin kroppa on jäykkänä eikä "suodata tärinää". CC:ssä ajoasento on rennompi ja kädet myös koukussa, jolloin ainakin itsellä tulee joustettua paremmin alustan mukaisesti.

Jos hyppäät ylös suorin ja jäykin jaloin ja tulet samalla lailla alas vs. teet saman joustaen polvillasi, voisi hyvinkin vastata sitä, miten ajoasento vaimentaa tärinää. :seko:

Toivottavasti tästä oli jotain apua, vaikka onkin hankala selittää ymmärrettävästi, mutta kokeilemalla selviää.

Mulla ainakin käyrätankoseen siirtyminen oli sellanen valaistuksen hetki, jolloin pyöräilystä tuli kertaheitolla siidempää - kädet sieti ajaa paljon pidempiä lenkkejä, ja sit tietty se, että noilla pyörillä yksinkertaisesti pääsee joko kovempaa tai vaivattomammin paikasta toiseen.

Tämän myös huomannut nyt kolmen lenkin jälkeen, valaistuminen on oikea sana. Järjettömän siistiä! Mitäköhän sitten mahtaa olla keväällä mudassa tai maantiellä. :D Nyt oppinut myös noita canti-jarruja käyttämään ja hyvinhän ne pysäyttää. Alussa oon puristellut niitä turhan varovaisesti.

NKOTB
25.02.2010, 22.18
Mites cyclocrossituubit sietää soraa ym. pyörätiekäytössä vastaan tulevaa ryönää? Vai pitääkö moiset jättää suosiolla vaan kisailijoille ja tosiharrastajille ja tyytyä avonakkeihin?

jaakkoso
25.02.2010, 23.11
Hankala sanoa ulkopääkaupunkilaisena miten tappajasepeliin suhtautuvat, mutta ainakin täällä keskisuomessa omat tuubit ovat kestäneet kaikenlaista menemistä ilman puhkeamisia.

Samu Ilonen
25.02.2010, 23.21
Mites cyclocrossituubit sietää soraa ym. pyörätiekäytössä vastaan tulevaa ryönää? Vai pitääkö moiset jättää suosiolla vaan kisailijoille ja tosiharrastajille ja tyytyä avonakkeihin?

Jos ne tuubit ei kestä, on pakko ajaa sit jollain Retkipyörän renkailla kuten myö. Contin Tour Ride 37. Painava, ei rullaa, ei pidä, ei puhkea, halpa.

Akalla on taas ollut koko talven Tufon 32mm reenituubit ja kertaakaan ei ole puhjennut. Se vannotti etten salaa vaihda mitää nastarenkaita sille ja pilaa sen fillaria nuin....Tosin, tolla lumimäärällä ei paljon sepeli näy...pirun hyvä gummi mutta on minusta jo pikkasen "panostamista" jos ei ole kiekkoja valmiina. Eli jos arvostaa ajettavuutta ja pitoa niin sit, jos pitää olla halpaa ja tykkäät Shimanon R500 (tai minkä vaan) tason kiekoista, unohda.

25.02.2010, 23.34
Tappajasepeliä asvaltilla eivät taatusti kestä (ei sillä että itsekään olisin tätä lajia kokeillut, mitä nyt jotain muutaman sadan metrin siirtymiä), pehmeällä alustalla sepeli ei ole niin tappavaa ja sepelikauden ulkopuolella toimii kyllä. Eiväthän nuo tietysti mitään kestävyystestivoittajia ole.

Samu Ilonen
25.02.2010, 23.59
Kyllä ne Tufon reeniversiot paremmin kestää kuin normaalit Cx-renkaat jotka on siinä 400g kintaalla. Siis vs. Misukat ja useimmat Gyntterit. tufon kisaversiot on pehmoisemmalla gummilla ja puhkeaa hieman helpommin ja on miltei tuplahintaisia. Sanoteen että ne kestää paljon paremmin kuin luulisi. Oli tossa kuitenkin ihan riittävästi sepelikeliäkin alkutalvesta ja Akalla tulee kilometrejä kuitenkin varmasti enempi kuin keskivertoharrastajalla.

Sepelillä ei kestä lähes loputtomiin kuin oikeasti renkaat jotka on ihan kamalat ajaa.Jollain noin kilon kiiinalaisilla renkailla ei kyllä ajele jos ei ole pakko...

26.02.2010, 00.21
Mutta käytetäänkö teillä päin tappajasepeliä? Meinaan kun normipistosuojattujen krossirenkaiden (lähinnä Nokian ja Vittoria) rengasrikkoja tuli luokkaa yksi viikossa (nykyään lisäpistosuojanauhalla hyvä jos yksi talvessa), ei erityisemmin huvita edes kokeeksi ajaa lenkkiä tuubeilla (pyöräselässäjuoksutreenit sitten erikseen).

luonto
26.02.2010, 00.43
Nokian cyclocross-renkaat (ragazzi tjsp) ei ainakaan kestä oikein mitään, puhkeilee sorateilläkin argh!!

di luca
26.02.2010, 07.40
Minä olen ajanut Ravagozzeilla monta kesää ilman ainuttakaan rikkoa sekä pinnotetulla että soratiellä. Ja ne sorat on sitten ollu monen tasosta ja väliin metsäpolkuakin.

Risto Koivunen
26.02.2010, 17.16
Mulla hybridissä ohjaustangon leveys 60 cm ja CC:ssä 42 cm. CC:llä ajaessa kädet on jarrukahvoilla. Liekö kapeammalla tangolla tulee ohjausta korjattua myös nopeammin, eli mitä leveämpi tanko sitä suuremman liikkeen joutuu tekemään...meneeköhän näin?

Ohjaustankohan toimii vipuna pyörää ohjatessa. Ja mitä pidempi vipu, sitä enemmän sitä vivun päätä tulee liikuttaa - mutta vastaavasti tarvittava voima on pienempi.

phebis
27.02.2010, 19.52
Morjensta päivää kaikille.

En jaksa selata koko ketjua läpi, joten lykkään tähän nyt (tyhmän) kysymyksen.

Taustaksi kerron ensin, että tällä hetkellä olen Wienissä ja tarvitsen tänne seuraavaksi puoleksi vuodeksi pyörän, jolla voin käydä koulussa ja mielellään myös urheilla/käydä katselemassa keskustan ulkopuolisia paikkoja. Suomessa pyörää voisin käyttää maastopyörän ohella työmatkoihin ja lenkkeilyyn, joten ihan paskaa en haluaisi ostaa.

Kysymys: Mihin asioihin cyclossa kannattaa kiinnittää (ajoasennon lisäksi) huomiota, ja onko esim hiilarikeula "must". Budjettini saattaisi olla noin tonnin luokkaa, mielellään alle. Jos vain jotain ehdotuksia tulee, niin pleace... kaikki tieto on jees.

Kiitos jo etukäteen.

Pee

viller
27.02.2010, 20.24
Uutta pyörää hankkimassa

http://roseversand.com/output/controller.aspx?cid=156&detail=1000&detail2=23437

Siinä asiallinen perus-krossari. Ultegra-malli voitti aikoinaan Tourin krossaritestin. En pidä hiilarihaarukkaa ehdottoana kun renkaissa on reilummin ilmatilaa. Jarruiksi mielummin cantileverit kuin levyt. Cantien kanssa on helpompi vaihdella eri kiekkojen välillä ja toimivat kuitenkin kohtuullisesti.

Risto Koivunen
27.02.2010, 22.45
Kysymys: Mihin asioihin cyclossa kannattaa kiinnittää (ajoasennon lisäksi) huomiota, ja onko esim hiilarikeula "must".

Täällä Suomessa ainakin moni taitaa arvostaa sitä että pyörään saa kiinni lokasuojat (ja mahdollisesti tavaratelineen). Wienissäkin on kuulemma tavallisesti kovin sateinen talvi.

Jos aiot ajaa enimmäkseen asfaltilla, niin kannattaa huomata että monissa pyörissä ensiasennuskumit soveltuvat paremmin maastoon ja hiekkatielle. Tällöin kannattaa ehkö ostaa toiset ulkokumit kaupunkiajoon (pistosuojauksesta voi olla iloa).

--+MM+--
28.02.2010, 13.34
Onko olemassa kantijarruihin jarrupaloja jokka ei sotke alu-vanteella ajettaessa kosteissa olosuhteissa?

µ

Shimaani
28.02.2010, 14.35
Ei semmottisia laisinkaan sotkemattomia ole mutta punasista koolstopeista lähtee yllättävän vähän sotkua.

Yeti
28.02.2010, 16.11
Jarruiksi mielummin cantileverit kuin levyt. Cantien kanssa on helpompi vaihdella eri kiekkojen välillä ja toimivat kuitenkin kohtuullisesti.

Itse olen sitä mieltä että yleispyörässä saisi mieluummin olla levyjarruja. Esim. Salsa Vaya (http://salsacycles.com/bikes/vaya/)-tyyppinen pyörä on sekalaiseen ympärivuotiseen käyttöön varmasti parempi pyörä kuin kilpailuihin kelpaava vannejarrullinen cyclocrosspyörä.

Risto Koivunen
28.02.2010, 21.01
Ai niin, kävin viikolla hakemassa eräästä paikallisesta pyöräliikkeestä itselleni oman cyclocrossarin. Juttua tulee ehkä enemmän kunhan pääsee noita ajokilometrejä ja ajotuntumaa kertymään vähän enemmän - on tuo kuitenkin aika erilaista aiemmilla pyörillä köröttelyyn.

Nyt kun pyörälle on kertynyt kilometrejä jo vähän reilummin, niin lienee asiallista kertoilla vähän enempi tästä joulukuussa hankkimastani cyclocrossarista. Eli kyseessä on Merida CC4 -pyörä: alumiinirunko, hiilikuituhaarukka, FSA:n kammet 36/46 eturattailla, vaihteet Shimanon 105-sarjaa. Ostopaikkana Velosport.

Tähän mennessä olen ollut tähän hankintaani oikein tyytyväinen - kohtuullisen kevyt (tarkkaa painoa en ole mitannut), käyrätanko ja apujarrukahvat mahdollistavat erilaisia ajoasentoja, ja pyörällä pärjää ihan hyvin talvikeleilläkin. Säätämiselle ei ole ollut tarvetta jarruja lukuunottamatta - Shimanon jarrupalat kun tuntuvat kuluvan aika nopeasti. Rungosta ja etuhaarukasta löytyy kiinnityspaikat lokasuojille (asennettuna), kahdelle juomapullotelineelle ja tavaratelineelle. Tuota tavaratelineen asentamista en ole vielä kokeillut käytännössä.

Ensiasennuksena tulleet Maxxiksen nappulakumit ovat ihan mukavanoloiset hiekkatiellä, mutta asfaltilla ajettaessa eivät oikein sytytä. Talviajoa varten ostin Schwalbe Marathon Winter -nastarenkaat, jotka ovat oikein kelvolliset ajaa mutta hieman vaativat asentaa. Lumien lähdettyä olisi tarkoitus kokeilla ajoa myös vähän sliksimmillä renkailla.

Ohiampuja
28.02.2010, 22.51
Olen moittinut noita Shimpan canteja, kun niissä ei ole kunnon säätöjä. Tänään sain asenneltua Jagwiren säätimet jarruihin...

Taakse
http://lh5.ggpht.com/_KhEMBUDWDfQ/S4rVns-kUbI/AAAAAAAAA2I/vOrWw-pE7BM/s800/Jarru%201.jpg

Ja eteen...
http://lh4.ggpht.com/_KhEMBUDWDfQ/S4rVn1Zq4nI/AAAAAAAAA2M/wljyzMyMYuc/s720/Jarru%202.jpg

Erkko
01.03.2010, 09.49
-->Ohiampuja

Mistä ostit kyseiset säätimet, just tollaiset mäkin tarttisin!

Ohiampuja
01.03.2010, 10.52
Mistä ostit kyseiset säätimet, just tollaiset mäkin tarttisin!
Nyt en osaa auttaa, sain nämä kaverilta...:)

Mutta tuolla näyttäisi olevan.
http://www.bike24.com/1.php?mid=224;content=7;navigation=1;pid=167;menui d1=4;menuid2=0;pgc=0

VPR
04.03.2010, 15.17
Kaikki Focuksen omistajat ovat tervetulleita Focus-ryhmään (http://fillarifoorumi.fi/forum/group.php?groupid=38).

Konan
08.03.2010, 13.22
Focus Mares Discissä tälle vuodelle näyttää valmistajan mukaan olevan "carbon fiber"- etuhaarukka: http://home.online.no/~sigurdhu/Focus-Mares-Disc-10.pdf

Mutta liikkeessä väittivät tuon etuhaarukan olevan alumiinia (kuulema oltava kiinnikkeet levarille erikseen, kun kiinnikkeet ei kestä hiilarissa kovin hyvin niin tehtävä alumiinista). Tietääkö joku mikä on totuus? Muuten tuo Focus vaikuttaisi kokeilemisen arvoiselta (mitä nyt vaaleat värit vähän "herkkiä") varsinkin jos irtoaisi tonne 12xx e hintoihin. Vanteet ilmeisesti bulkkikamaa ja pitäisi vaihtaa kevyempiin samantien?

JackOja
08.03.2010, 14.06
...varsinkin jos irtoaisi tonne 12xx e hintoihin...

Miksei irtoaisi kun hinnastossakin sanotaan 1299,-
( www.larunpyora.com (http://larunpyora.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&groupID=454&action=viewPromotion&itemcode=5900253-2010) )

VPR
08.03.2010, 17.02
Larussa oli messutarjouksena 2010 pyörät saman hintaisia kuin 2009 pyörät viime keväänä, mistä voisi päätellä että hinnat tippuu kohta kun saadaan vanhat pois jaloista.

Konan
08.03.2010, 17.38
Miksei irtoaisi kun hinnastossakin sanotaan 1299,-
( www.larunpyora.com (http://larunpyora.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&groupID=454&action=viewPromotion&itemcode=5900253-2010) )

Niinno toi kai on olevinaan jonkunlainen "tarjous" koska suluissa tuossa kalliimpikin hinta. Toisaalta näyttäisi tulevan kaupanpäälle nastarenkaatkin tuohon 1299e hintaankin, eli ei välttämättä tuokaan vielä mikään apteekin hinta.

Onko joku käynyt tyyppaamassa tota Mares Discia paikanpäällä, että onko se etuhaarukka nyt hiilikuitua vai alumiinia?

Cyklooppi
08.03.2010, 18.11
Larunpyörä:n etusivulla Mares disc:n hinta näytää olevan 1299 € ja
kohdassa Tuotteet -> 2010 Polkupyörät -> Cyclocross hinta onkin sitten jo 1499 €???

rhubarb
08.03.2010, 19.17
Larussa on aina kaikki "tarjouksessa" :p Sinne vaan paikan päälle.

AarJok
09.03.2010, 09.51
Mulla on Mares Disc 2010, Larusta ostettu. Etuhaarukka näyttäisi vahvasti olevan alumiinia; ainakin varsi on alumiinia. Voiko seassa olla jotain muutakin materiaalia, tuskin?

Konan
09.03.2010, 10.15
Mulla on Mares Disc 2010, Larusta ostettu. Etuhaarukka näyttäisi vahvasti olevan alumiinia; ainakin varsi on alumiinia. Voiko seassa olla jotain muutakin materiaalia, tuskin?

Eiköhän se alumiinia sitten ole (hämäävää sinänsä kun valmistajan sivuilla annetaan väärää tietoa:seko:).. Sitäpaitsi ei hiilarin käytön pitäisi olla iso ongelma vaikka käyttää levyjarruja, onhan ainakin Cicli B:ssä näistä levari-CC-pyöristä hiilikuituhaarukka.

Oletko muuten ollut tyytyväinen Mares Disciin? Onko siinä muuten myös yläotteelle jarrukahvat? Mitään mitä kannattaa huomioida tähän astisella kokemuksellasi ko.pyörästä? Olen itse 185cm (jalan sisämitta 88cm) ja juuri sen pituinen, että vaikeuksia valita L (56cm) ja XL (58cm)rungon väliltä, pitää koeajaa kummatkin.

AarJok
09.03.2010, 11.46
Oletko muuten ollut tyytyväinen Mares Disciin? Onko siinä muuten myös yläotteelle jarrukahvat? Mitään mitä kannattaa huomioida tähän astisella kokemuksellasi ko.pyörästä?

Yläotteelle on kyllä kahvat, Tektro-merkkiset muistaakseni. Vaikuttivat ihan toimivilta. Sellainen huomio niistä, että ne tulevat tangon oversize-osaan (31,8 mm) kiinni, joten riippuu tangosta kuinka kauas stemmistä ne saa asennettua. Maastossa toivoisi, että olisivat reunempana, että saisi leveämmän otteen.

L-koossa tangon leveys oli 42 cm (C-to-C), mikä minusta on aika kapoinen varsinkin CC-pyörään. Vaihdoin heti leveämpään, 46-kokoon; tosin Larusta ei sellaista löytynyt vaan piti tilata netistä.

Jos kunnon lokareita kaipaa, niin haarukkaan ne saa heittämällä eli reiät on. Taakana taas ei ole mitään reikiä, mutta Bilteman kumiklemmairella sain aika hyvän tuloksen. Takalokarin etupään saa kätevästi kiinni etuvaihtajan rullan pulttiin.

Mekaaniset levyjarrut tuntuvat hydraulisten jälkeen aika tehottomilta ja tunnottomilta mutta kyllä niillä toimeen tulee. Etenkin vaihdekahvoista yläasennossa jarruttaessa saa puristaa ihan reilusti, että pysähtymistä tapahtuu. Hyvä puoli niissä on se, että eivät jumita pakkasessa koska männän ei tarvitse liikkua tiivisteen läpi ja jarrupalojen vetäytyminen tapahtuu voimakkaammalla jousella.

appmot
09.03.2010, 16.09
Eiköhän se alumiinia sitten ole (hämäävää sinänsä kun valmistajan sivuilla annetaan väärää tietoa:seko:).. Sitäpaitsi ei hiilarin käytön pitäisi olla iso ongelma vaikka käyttää levyjarruja, onhan ainakin Cicli B:ssä näistä levari-CC-pyöristä hiilikuituhaarukka.

Oletko muuten ollut tyytyväinen Mares Disciin? Onko siinä muuten myös yläotteelle jarrukahvat? Mitään mitä kannattaa huomioida tähän astisella kokemuksellasi ko.pyörästä? Olen itse 185cm (jalan sisämitta 88cm) ja juuri sen pituinen, että vaikeuksia valita L (56cm) ja XL (58cm)rungon väliltä, pitää koeajaa kummatkin.
Mulla on Focus cross disc ja koko 56,stemmi vakio 110mm.Efektiivinen vaakaputken mitta tuossa oli muistaakseni 55,5cm. Oma pituus 182cm ja jalan sisämitta 87cm. En ainakaan ottaisi yhtään pienempää runkoa,lähinnä siksi, koska jalka tuppaa joskus kaupunkiajossa ottamaan eturenkaaseen kiinni. Muuten koko on itselleni sopiva

mik
10.03.2010, 00.03
Bornmannilta Saksasta löytyi aika kivan oloinen tarjous Cicli B:stä SRAMin osilla. Olen tuollaista tonnin hujakoilla pyörivää crossaria katsellut jo jonkin tovin ja useita malleja olen testaillutkin, mutta tohon hintaan ei pyörää ole näyttänyt irtoavan kovin hyvillä osilla.

Srameista ei aiempaa kokemusta ole, mutta palstoilla niistä on ainakin kovasti tykkäilty.

Saanko ostaa? Vastustaako kukaan ;-)

http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli-B-Trekking-Cross-Mod-2010.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=article&ProdNr=A4541&t=98&c=1023&p=1023

saint
10.03.2010, 06.17
Bornmannilta Saksasta löytyi aika kivan oloinen tarjous Cicli B:stä SRAMin osilla. Olen tuollaista tonnin hujakoilla pyörivää crossaria katsellut jo jonkin tovin ja useita malleja olen testaillutkin, mutta tohon hintaan ei pyörää ole näyttänyt irtoavan kovin hyvillä osilla.

Srameista ei aiempaa kokemusta ole, mutta palstoilla niistä on ainakin kovasti tykkäilty.

http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli-B-Trekking-Cross-Mod-2010.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=article&ProdNr=A4541&t=98&c=1023&p=1023

Osta ihmeessä. Mulla on Cicli B sramin osilla ja on muuten mukava!

m e r k s
10.03.2010, 10.28

Tossa (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25723&page=2) lisää aiheesta. En vastusta. :)

M900
11.03.2010, 10.08
Tulipa heräteostoksena hankittua Z-bike cyclocross kun Sulo Viléniä mukaillen "sain halvalla". Eli .40% ovh:sta teki 569e (vm.2009). Tässä speksiä jos se jotakuta cyclon hankkijaa auttaisi. Netistä kun ei laitteesta tietoja juuri löydy.

-Paino 9,8kg (ilman petaaleja Park Toolin vaaka) Koko S, vaakaputki n.52-53cm
-Kammet FSA Gossamer 36/46, ulkopuoliset laakerit
-Kuitukeula (kyllä, myös ohjainrööri on kuitua)
-Kiekot Novatech/Alex G2000 paino 2300g (ilman pikalinkkuja)
-Säälittävä sämpylää muistuttava satula ja tolppa "Kalloy" 630g
-Renkaat Kenda Kross Plus 700x32 á445g
-Mutka ja stemmi "Uno"
-Sora 9speed vaihteet ja vaihtajat
-Tiagra pakka 11-25
-Jarrut Tektro Oryx canti

Muutaman lenkin jälkeen vaikuttaa ihan kelpo peliltä hintaisekseen. Runko on tyypillistä Taiwanin (Kiinan) bulkkia, mutta haarukka näyttäisi olevan siistiä työtä ja asiallinen kaikin puolin. Runko ei kovin notkealta tuntunut edes kun kiskoin pyörätiellä kahta reilua kymmenkiloista muksua peräkärryssä. Renkaat ovat mielestäni todella hyvät, niissä on jopa pistosuoja. Kiekot on tukevat mutta painavat, 3ristiin 2mm pinnoilla pinnatut. Ehkä joskus tulevaisuudessa hankin Shimanon edullisemman pään valmiskiekot kesäajeluun, mutta talvella orkkiskiekot menee nastarenkaiden alustana.

Fillarissa itselleni sopivat speksit, mutta ihmettelen, miksi sisuskumeina käytetään auton venttiileillä varustettuja "DH" -kumeja. Myös jarruihin kaipaisin lisää tehoa.

Hain myös kyseisen laitteen, kun sattumalta osuin paikalle ja tarjoushinta oli voimassa. Minulla tämä on ensimmäinen "kunnollinen fillari", edelliset ovat olleet jotain markettipyöriä yleensä käytettyinä minulle eksyneitä ja aina väärän kokoisia. Monen mielestä varmaan aika alkaen-malli, mutta itse näen, että tällä voi pyöräily muodostua harrastukseksi. Kuva (http://picasaweb.google.com/lh/photo/f0eWGpR5rxNWw4a0kR1qoQ?authkey=Gv1sRgCKKLlZL13Oau-gE&feat=directlink)

kimi
11.03.2010, 10.50

Onko Trekking Cross:n ja Cross 105:n panojen ero todellisuudessa noin suuri? www.ciclib.de:n (http://www.ciclib.de:n) mukaan 1.2 kg, mistä tämä johtuu? Osittain varmaan jarruista, mutta ei kai se ole koko selitys?

Osaako joku sanoa suunnilleen minkä kokoiselle kaverille Cross 105:n 57cm runko sopii, entäs 55cm? Miten Trekking Crossin koot menee suhteessä näihin?

Vääräjalka
11.03.2010, 13.21
Onko Trekking Cross:n ja Cross 105:n panojen ero todellisuudessa noin suuri? www.ciclib.de:n (http://www.ciclib.de:n) mukaan 1.2 kg, mistä tämä johtuu? Osittain varmaan jarruista, mutta ei kai se ole koko selitys?

Osaako joku sanoa suunnilleen minkä kokoiselle kaverille Cross 105:n 57cm runko sopii, entäs 55cm? Miten Trekking Crossin koot menee suhteessä näihin?

Trekking Cross on eri runko kuin Cross. Selittää ison osan painoerosta. Vaakaputken pituudessa merkittävä ero.

kimi
11.03.2010, 13.58
Trekking Cross on eri runko kuin Cross. Selittää ison osan painoerosta. Vaakaputken pituudessa merkittävä ero.

Eli trekking-runko on aika paljon painavampi sitten..
Cross-rungon koot pystyy varmaan paremmin vertailemaan muihin maantie- ja cyclocross-runkojen kokoihin kun vaakaputki on aikalailla vaakatasossa, vai?

Vääräjalka
11.03.2010, 14.13
En löytänyt tolle Trekking Cross rungolle hirveesti mittoja. Yleensä taidetaan mainita efektiivinen vaakaputken pituus.

Painoeroa tulee ilmeisesti rungosta n. 200gr ja loput ainakin kiekoista ja jarruista. En kyllä tiedä miten noi ilmotetut painot pitää paikkansa.

J T K
11.03.2010, 22.29
Todella nätti runko ja hienot detaljit, mm. hieno vaijerinohjain :)

--+MM+--
12.03.2010, 08.49
hieno vaijerinohjain :)

Mutta onko liian alhaalla toimiakseen kunnolla?

µ

JackOja
19.03.2010, 13.49
Huomasin tuossa viimeisimmän TM:n mainostavan seuraavaa numeroaan, jossa tulee olemaan n. 1000€ cyclocrossarien testi.

edit: jaa niin, onhan se tietty maailmanlaajuisessa verkossakin mainittu: Pyörä kaikille teille (http://www.tmnet.fi/seuraavassa-numerossa/tm-72010-ilmestyy-31-maaliskuuta)

jännää :)

Risto Koivunen
19.03.2010, 15.34
Kuinkakohan paljon CC-pyörien myynti tulee nousemaan tuon TM:n artikkelin johdosta?

orcatri
19.03.2010, 17.24
Tuskin sillä ainakaan negatiivista vaikutusta myyntilukuihin on. Elleivät sitten tyrmää koko pyörätyyppiä täysin. Mielenkiintoista nähdä, miten testissä käy. Joku varmaan referoi jutun sitten tänne...?

Kal Pedal
19.03.2010, 17.30
Huomaisin saman mainoksen tänään. Maltan tuskin odottaa sitä vaikerrusta täällä kun asiantuntematon testaaja kehuu vääriä asioita ja ehkä jopa Fillarifoorumilla virallisesti hyväksymätöntä merkkiä! Hui.

VPR
19.03.2010, 17.54
Tunturi CX700 on varma voittaja. :rolleyes:

Risto Koivunen
19.03.2010, 18.36
Odotellessa voi sitten vaikka arvuutella sitä mitkä pyörät ovat päässeet testiin mukaan.

"Vertailussa on kahdeksan crossaria tuhannen euron hintaluokasta."

VPR
19.03.2010, 18.40
Sorateiden virtuoosi Sora lienee yleinen näky tämän hintaluokan pyörissä.

Miha
19.03.2010, 18.46
...ja pinnoihin kiinnitettävät pinnaheijastimet on "must"-juttu; näkyy olevan muuten TM:n testipyörässäkin. Ja sitten se kurasuoja lahkeelle olis kiva, ei menisi ne kivat Viron Mustamäeltä vuonna -95 ostetut nappiverkkarit koko ajan ihan likaseksi, perskuta...

Risto Koivunen
19.03.2010, 20.43
Sorateiden virtuoosi Sora lienee yleinen näky tämän hintaluokan pyörissä.

Veikkaisin että myös joitakin Tiagran osia saattaa kuvissa vilahdella. Olisi aika yllättävää jos esim. Kona Jake ei olisi mukana.

Muita mahdollisia kärkikahdeksikon pyöriä saattaisivat olla mm. edellämainittu Tunturi CX700, Nishiki Cross Road, Z-Bike CC1 ja Merida CC3.

VPR
19.03.2010, 22.45
Focus Mares Comp mahtuu myös hyvin hintahaarukkaan. Rossano Cross Tiagra menee viiskymppiä yli tonnin budjetin.

19.03.2010, 23.37
Ja täällä (http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=105&products_id=1837) on tietysti takuuvarma testivoittaja. Satafesseä 18-vaihteisessa!

VPR
20.03.2010, 00.15
Ai niillä oli krossari, se tosin on "tulossa" joten en tiä ehtiikö testiin mukaan.

20.03.2010, 00.59
Eiköhän lehden ja pyörän ilmestymisajankohdat ole synkronisoitu aika hyvin. Inseratukun sivujen testivoittajat-osastolla tuota ei sentään vielä näy.

Muko
20.03.2010, 10.01
Ja täällä (http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=105&products_id=1837) on tietysti takuuvarma testivoittaja. Satafesseä 18-vaihteisessa!

Inserahan näyttää hianolta - jos kuvittelee jonkun muun logon Inseran tilalle. :p

kamuleontti
20.03.2010, 10.08
Tuskin sillä ainakaan negatiivista vaikutusta myyntilukuihin on.

Ei se yksin TMsta kiinni ole, mutta jos cc-hehkutus leviää enempi, niin kohta on marketeissa kammottavia kippurasarvia kaupan hintaluokassa hybridi. Siinä viimeistään menee cyclocrossien maine.

Risto Koivunen
20.03.2010, 13.14
Inserahan näyttää hianolta - jos kuvittelee jonkun muun logon Inseran tilalle. :p

Jotenkin tulee mieleen se Tunturin uusi CC: puna-musta väritys, takavaihtajan vaijeri menee vaakaputken alta ja runkoa on kolmea eri kokoa. Tunturissa tosin on levyjarrut.

Mitä tulee CC-hehkutukseen, niin se tuntuu tähän asti rajoittuneen lähinnä alan erikoisjulkaisuihin ja keskustelupalstoihin. Tavis-mediassa taitaa olla tuo tuleva TM:n artikkeli ensimmäinen josta olen kuullut.

[Onhan tietenkin mahdollista että parin vuoden kuluttua Bilteman kevätluettelossa esitellään uutuutena jokin Yosemite Cross Fall.]

NaapurinMies
20.03.2010, 13.17
Onhan se saakelin kamalaa kun kaikenmaailman pyöräilystä mitään ymmärtämättömät juntit ajelee pian cycceleillä. Joku torvi voi ostaa vielä tuollaisen Inserankin.
Voi elämän kevät!

Olisikohan miedän oikeiden pyöräilijöiden nyt tehtävä asialle jotain.

kmw
20.03.2010, 13.59
Aika makea tuo Ibiksen crossari *nips*
Livenä on vielä makeempi. Pahat Sedät potkiskeli Ibisten renkaita Tiilerillä tammikuussa ja maahantuoja oli roudannut myös rossarin paikalle. Harmi että keli oli oikeesti niin p*ska että ei voinut tyypätä kunnolla... hmmm... ei kyllä rahat riitä tällä hetkellä siihen eiä siihen titsku 1 x 9:kään:(

Insera on perinteinen testivoittajamerkki, ugh.

azf
20.03.2010, 14.30
Elleivät sitten tyrmää koko pyörätyyppiä täysin.

Eipä tästä ole kuin vuosi tai kaksi kun hehkuttivat miten edestä ja takaa jousitettu maastopyörä on erinomainen työmatkakäytössä, vaikka ajelisi teitä pitkin. Että eiköhän sieltä voi tulla ihan millaisia tuloksia tahansa.

Teemu Kalvas
20.03.2010, 18.43
Ei se yksin TMsta kiinni ole, mutta jos cc-hehkutus leviää enempi, niin kohta on marketeissa kammottavia kippurasarvia kaupan hintaluokassa hybridi. Siinä viimeistään menee cyclocrossien maine.

Tämä tapahtui viimeksi joskus 80-luvulla, jonka seurauksena suomenkielessä ei enää kauheasti termiä retkipyörä käytetä.

JKS78
21.03.2010, 10.18
Taas kerran mollataan näitä halpis merkkejä. Mun mielestä niin kauan kun pyörä on turvallinen ajaa (eli esim. etuhaarukka ei ole vaarassa napsahtaa ajon aikana poikki) niin on vain positiivistä mitä enemmän on kuluttajille vaihtoehtoja. Se on sitten kuluttajan oma valinta haluaako satsata hieman enemmän rahaa ja ostaa vähän laadukkaamman pyörän.

Kyllä halvallakin pyörällä saa kunnon lenkin tehtyä ja iloa elämään, kokemusta on. Loppujen lopuksi meitä pyöräilijöitä on täällä Suomessa niin vähän, että jos halutaan pyöräilijöiden aseman parantuvan yleisesti niin kaikki kahdella pyörällä liikkuvat pitäisi toivottaa tervetulleiksi mukaan kalustoon katsomatta. Tuskin niitä pyöräteitä rakennettaisiin yhtään metriä lisää, jos pyöräilijöiden massasta rankattaisiin kaikki alle 1keur pyörällä ajavat pois...

Muko
21.03.2010, 10.52
Me Pyöräilyn Harrastajat tunnistamme kyllä jo kaukaa ajaako joku katumaasturilla vai maastokelpoisella pelillä.. tuskinpa tässä siis niin käy että cyclocross-pyörien kollektiivinen maine menee sillä hetkellä kun ensimmäiset kippurasarvet näkyy Prisman mainoksessa.

Tai sitten keksitään taas jotain yhtä kaunista termistöä kuin "katumaasturi". Peruscrossari tai jotain vastaavaa.

Risto Koivunen
21.03.2010, 11.25
Tai sitten keksitään taas jotain yhtä kaunista termistöä kuin "katumaasturi". Peruscrossari tai jotain vastaavaa.

Jos CC-pyöriä alkaa näkyä kauheasti Prisman mainoksissa, niin eiköhän kielitoimisto järjestäne jossakin vaiheessa kilpailun oikein suomenkielisen termin keksimiseksi. Useimmille muille pyörätyypeillehän tällaiset on jo olemassa.

Täytyypä ryhtyä miettimään ehdotuksia.

kamuleontti
21.03.2010, 12.10
Jos CC-pyöriä alkaa näkyä kauheasti Prisman mainoksissa, niin eiköhän kielitoimisto järjestäne jossakin vaiheessa kilpailun oikein suomenkielisen termin keksimiseksi. Useimmille muille pyörätyypeillehän tällaiset on jo olemassa.

Täytyypä ryhtyä miettimään ehdotuksia.

Aloitettiin (http://pohdiskeleva.liftari.org/2010/03/20/mika-on-cyclocross/comment-page-1/#comment-70467) jo (http://pohdiskeleva.liftari.org/2010/03/21/cyclocross-on-suomeksi-krossari/).

kamuleontti
21.03.2010, 12.11
tuskinpa tässä siis niin käy että cyclocross-pyörien kollektiivinen maine menee sillä hetkellä kun ensimmäiset kippurasarvet näkyy Prisman mainoksessa.

Eikös hybrideille käynyt just noin?

rhubarb
21.03.2010, 13.58
Ei "krossari" mitään suomea ole. Mites "ylityspyöriö"?

Teemu Kalvas
21.03.2010, 14.09
Ei "krossari" mitään suomea ole. Mites "ylityspyöriö"?

Mmmmuah.

Kal Pedal
21.03.2010, 14.21
Taas kerran mollataan näitä halpis merkkejä. Mun mielestä niin kauan kun pyörä on turvallinen ajaa (eli esim. etuhaarukka ei ole vaarassa napsahtaa ajon aikana poikki) niin on vain positiivistä mitä enemmän on kuluttajille vaihtoehtoja. Se on sitten kuluttajan oma valinta haluaako satsata hieman enemmän rahaa ja ostaa vähän laadukkaamman pyörän.

Kyllä halvallakin pyörällä saa kunnon lenkin tehtyä ja iloa elämään, kokemusta on. Loppujen lopuksi meitä pyöräilijöitä on täällä Suomessa niin vähän, että jos halutaan pyöräilijöiden aseman parantuvan yleisesti niin kaikki kahdella pyörällä liikkuvat pitäisi toivottaa tervetulleiksi mukaan kalustoon katsomatta. Tuskin niitä pyöräteitä rakennettaisiin yhtään metriä lisää, jos pyöräilijöiden massasta rankattaisiin kaikki alle 1keur pyörällä ajavat pois...

Amen, brother. Käsittämätöntä snobbailua täällä välillä.

forlon
21.03.2010, 14.54
Tässä Cuben SL Cross Team -pyörässä on cx-pyörän renkaat, mutta muuten pyörä näyttäisi fitness-pyörältä: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/slcross-team_id_36165_.htm Cross-sana tulee risteytyksestä, jota tuo nimenomainen pyörä ja cx-pyörät edustavat, mutta vain eri tavalla kuin hybridit tai fitness-pyörät.

Mielestäni tämä jako on hyvä:

hybridi / hybrid-pyörä - jousitettu krossirenkainen suoralla ohjaustangolla varustettu pyörä
flättäri / fitness-pyörä - suoralla ohjaustangolla varustettu maantiepyörä
krossari / cross-pyörä - krossirenkainen flättäri
säksäri / syklokrossari / kyklokrossari / cx-pyörä / cyclocross-pyörä - krossirenkainen käyräsarvinen pyörä

krossirenkaat - alle 1,9-tuumaiset maasto- tai semisliksirenkaat

äksäri / xc-pyörä
treileri / trail-pyörä

rossipyörä / rossari - moottoroitu kaksipyöräinen metsäajoneuvo

C-kirjantahan käännöksiin ei kannata laittaa, jos kerran sanaa taivutetaan suomen kielen mukaisesti, niin käytetään myös suomen kielelle ominaisia, sen ääntämyksen mukaisia kirjaimia. Kun taas sanaa ei taituteta, vaan käytetään noita pyöräliitteellisiä muotoja, niin tällöin tietysti pidetään alkuperäinen kirjoitusasu, kuten cx-pyörä. Cx-muotoa itse suosisin cc-muodon sijasta fonetiikan vuoksi.

Flättäri-sana luonnollisesti liittyisi suoraan ohjaustankoon. Flätti- / flat-pyöräthän ovat sitten asia erikseen. Flättärille on selkeä tilaus fitness-sanan sukupuolivärittyneisyyden vuoksi, kun fitness-liikuntaa harrastavat pääasiassa naiset.

Säksäri-muoto tulisi cx-lyhennelmän ääntämistavasta, seeäks. Äksäri puolestaan saman säännön mukaan menisi äksee-pyörille.

21.03.2010, 15.09
Saksassa "Crossrad" tarkoittaa krouvirenkaista hybridiä. Jos nyt vaikka kuitenkin jatkossakin jätettäisiin tämä sana sinne vaikka sen gyntteriltä halvalla saisikin.

Ja 35 mm on noin 1 3/8" eikä 1,9".

forlon
21.03.2010, 15.24
Saksassa "Crossrad" tarkoittaa krouvirenkaista hybridiä. Jos nyt vaikka kuitenkin jatkossakin jätettäisiin tämä sana sinne vaikka sen gyntteriltä halvalla saisikin.

Tietystihän käsitteet voi jättää kehittämättäkin tai lainaamattakin, mutta mielestäni nuo neljä luokkaa näissä risteytyspyörissä on selkeästi tunnistettavissa ja perustellusti tuolla tavoin nimettävissä. Muutosvastarintahan vie aina eteenpäin, vai minne päin se vei?

Ja 35 mm on noin 1 3/8" eikä 1,9".

Useinhan nuo ovat 35 mm leveitä, mutta muitakin vaihtoehtoja löytyy, esim. 42-millisiä: http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20cyclocross.shtml

Kal Pedal
21.03.2010, 15.32
äksäri / kyklokrossari / cx-pyörä / cyclocross-pyörä - krossirenkainen käyräsarvinen pyörä

Epäilen että ei tule toimimaan Suomessa. Aika vaikea lausuttavaksi, ei oikein istu suuhun. Kai siitä "rossari" tulee jos jotain. Tai sitten ihan "syklo-(k)rossari".

Näistähän ei kyllä tiedä. Minä en voi vieläkään käsittää miten eurosta tuli "ege".

forlon
21.03.2010, 15.40
Epäilen että ei tule toimimaan Suomessa. Aika vaikea lausuttavaksi, ei oikein istu suuhun. Kai siitä "rossari" tulee jos jotain. Tai sitten ihan "syklo-(k)rossari".

Näistähän ei kyllä tiedä. Minä en voi vieläkään käsittää miten eurosta tuli "ege".

Syklokrossari on toki ihan hyvä nimitys, mutta kyklokrossarin tavoin pitempi, siksi itse suosisinkin pääasialliseksi sanaksi tuota säksäriä. Cross-pyörähän soveltuu yleispyöräksi kaupunkikäyttöisyyden vuoksi cx-pyörää ja vuodenaikojen myötä fitness-pyörää paremmin ja niiden tuotanto ei varmasti tule jatkossakaan ehtymään, joten hyvä niillä on jokin nimikin olla, joka ne erottaa jousitetuista hybrideistä.

Kal Pedal
21.03.2010, 16.10
Sinällään en usko että niistä koskaan tulee Prisma-tuotteita. Kippurat kyllä karkoittavat tavalliset perheenisät ja -äidit. Normi maantiepyörien suhteen lienee myös että fitness:illä ta hybridilla aloitetaan harrastus ja sitten siirrytään kippuroihin- ja silloin on (alustava) terminologia jo hallussa.

forlon
21.03.2010, 16.56
Sinällään en usko että niistä koskaan tulee Prisma-tuotteita. Kippurat kyllä karkoittavat tavalliset perheenisät ja -äidit. Normi maantiepyörien suhteen lienee myös että fitness:illä ta hybridilla aloitetaan harrastus ja sitten siirrytään kippuroihin- ja silloin on (alustava) terminologia jo hallussa.

Cross-pyöriä tosiaan tullaan varmasti myymään jatkossa enemmän kuin cx-pyöriä, varsinkin kun moni havaitsee, että ainoaksi tai ensipyöräksi sellainen on paljon kätevämpi kuin cx-pyörä noiden mainitsemieni seikkojen myötä.

VPR
21.03.2010, 17.43
Minä en voi vieläkään käsittää miten eurosta tuli "ege".
Sehän oli vain luonnollinen jatkuma markalle eli hugelle. :D

21.03.2010, 18.33
Tietystihän käsitteet voi jättää kehittämättäkin tai lainaamattakin, mutta mielestäni nuo neljä luokkaa näissä risteytyspyörissä on selkeästi tunnistettavissa ja perustellusti tuolla tavoin nimettävissä. Muutosvastarintahan vie aina eteenpäin, vai minne päin se vei?

Joo ihan vapaasti. Bastardeista voi varmaan keskustella jossain muualla ja jos niistä on ihan pakko keskustella täällä samalla suunnitelmallista kielenohjailua harjoittaen, ainakin sitä voisi valita ohjailun toteuttamiskeinoiksi jotain vähemmän sekaannusta aiheuttavia sanoja.

Suunnitelmallisesta kielenohjailusta puheen ollen, Word 2010:n suomen oikoluvunkin pitäisi muuten vihdoin tunnistaa psychlocross.

Risto Koivunen
21.03.2010, 18.47
Jos itse pääsisin kielipolisiin pamppua heiluttamaan, niin yrittäisin kyllä suosia termejä jotka kuvaavat esineen käyttötarkoitusta tai -tapaa. Tällaisia ovat ennestään mm. maantiepyörä, maastopyörä ja ratapyörä.

Voisiko CC sitten olla esimerkiksi soratiepyörä tai hiekkatiepyörä (puhekielessä sitten "soris" tai "hiekkis")?

viller
21.03.2010, 19.16
XC-pyörä on "murtomaapyörä" niin CX-pyörä on varmaan sitte murtotiepyörä.

hannupulkkinen
21.03.2010, 19.50
XC-pyörä on "murtomaapyörä" niin CX-pyörä on varmaan sitte murtotiepyörä.Eiku routapyörä.

Itsok
21.03.2010, 20.06
Miksei rospuuttopyörä?

Pirkka
21.03.2010, 20.22
Kuratiepyöräkin kuvastaan tämän yleensä tarakattoman fillarin käyttökohteita.

Fiz
21.03.2010, 21.16
Pikainen kyssäri. Työmatkapyöräksi (ja perus ympärivuoden ja halpa jne) miettimässä cyclocrossaria ja saanut kartoitettua vaihtoehdot seuraaviin:

Merida CC3
Felt F95X

Spessun Tricross voisi olla vielä kokeilemisen arvoinen - vai?

Kommentteja suuntaan tai toiseen? Hinnaltaanhan nuo on kaikki suurin piirtein samassa luokassa.

Risto Koivunen
21.03.2010, 21.19
Tulipas paljon hienoja nimiehdotuksia. Murtotiepyörä tekisi varmasti vaikutuksen kielitoimiston täteihin. Routapyörä on karu mutta runollisen kaunis. Kuratiepyörä taas kuvaa kaikessa arkirealistisuudessaan sitä miltä oma pyöräni usein näyttää ajelulta kotiin saavuttaessa.

supertele
21.03.2010, 23.15
Pikainen kyssäri. Työmatkapyöräksi (ja perus ympärivuoden ja halpa jne) miettimässä cyclocrossaria ja saanut kartoitettua vaihtoehdot seuraaviin:

Merida CC3
Felt F95X

Ympärivuotisessa käytössä mekaaniset levyjarrut on aika pop. Valikoima vaan pienenee aika suuresti tällä kriteerillä.

VPR
21.03.2010, 23.27
Nii eikä voi kisata UCI:n skaboissa!!1

Fiz
22.03.2010, 07.21
Ympärivuotisessa käytössä mekaaniset levyjarrut on aika pop. Valikoima vaan pienenee aika suuresti tällä kriteerillä.

Sen perusteella, mitä olen lueskellut ja jutellut myyjien kanssa, vannejarruillakin pitäisi selvitä, kunhan vain puhistaa vanteet tarpeeksi usein. Levyjarrulliset cyclocrossarit kun nostavat hintaa aika lailla, esim. Focus Mares Disc on jo 400e enemmän.

Vai menikö aivan metsään? :)

apatceh
22.03.2010, 07.25

Merida CC3
Felt F95X

Spessun Tricross voisi olla vielä kokeilemisen arvoinen - vai?

Kommentteja suuntaan tai toiseen? Hinnaltaanhan nuo on kaikki suurin piirtein samassa luokassa.
Itselläni CC3:nen. Yksi päivä kävin ajamassa loskassa. En itse ainakaan ajelisi ympäri vuotta tuolla pyörällä. Levyjarrut olisi kova sana, kuten yllä olikin jo mainittu. Viime vuonna ajelin toukokuu-marraskuun tuolla ja tykkäsin kyllä ajella. Geometria sopii minulle.

Mikakoo
22.03.2010, 08.34
XC-pyörä on "murtomaapyörä" niin CX-pyörä on varmaan sitte murtotiepyörä.

"Murtotiepyörä" tuo nimi kyllä kuvastaa pyörän luonnetta hyvin, kannatetaan.

Esa S
22.03.2010, 09.09
Eihän CX-pyörä ole alunperin tiellä ajoon suunniteltu, vaan helpohkoon maastoon. Ja välillä kun tulee hankalampaa maastonkohtaa vastaan, niin pyörän helppoon kantamiseen on kiinnitetty huomiota. Eilen yritin samaan tyyliin kantaa maasturia, kun polku oli välillä vähän liian olematon ajamiseen, mutta ei se oikein onnistunutkaan, kun jarruvaijerin stoppari (vaikkei jarruvaijeria siinä olekaan) painoi olkapäähän, ja tangoista puuttui ne alakäyrät, josta saisi hyvän otteen kun pyörä on olalla.

Niinpä suomenkieliseksi nimeksi ehdottaisin Kyklo, joka ei suoraan ota kantaa missä sillä ajetaan, kun sillä voi ajaa melkein missä vaan.

okka
22.03.2010, 09.57
GT:n kippurasarvista levyjarrupyörää moni kutsuisi cx-pyöräksi. GT antoi sille nimeksi Peace Tour, joka enemmän kuvaa pyörän todennnäköistä käyttöä. Mitä ettei tällä lähtisi myös metsäpoluille, lokarit irti ja nappularenkaat vaan alle.
http://www.gtbicycles.com/usa/eng/Bikes/Road/Details/5966-G10PEATO-Peace-Tour

p bonk
22.03.2010, 10.12
Minä kutsun cyclocrossia tuttavallisesti kurapyöräksi - jossa kura ei viittaa osiin, vaan olosuhteisiin.

22.03.2010, 11.17
Minimiparittelijana (http://en.wikipedia.org/wiki/Minimal_pair) pidän tietysti enemmän sanasta "rapapyörä".

Risto Koivunen
22.03.2010, 11.29
Sen perusteella, mitä olen lueskellut ja jutellut myyjien kanssa, vannejarruillakin pitäisi selvitä, kunhan vain puhistaa vanteet tarpeeksi usein. Levyjarrulliset cyclocrossarit kun nostavat hintaa aika lailla, esim. Focus Mares Disc on jo 400e enemmän.

Kyllä se pyörä vannejarruillakin pysähtyy.

Eivät ne kaikki levyjarrullisetkaan maltaita maksa. Tunturin uusi levyjarrullinen kippurasarvi CX700 taitaa kustantaa noin 899 euroa.

rhubarb
22.03.2010, 11.30
Munamankelia mukaillen: kikkelirassi.

orcatri
22.03.2010, 11.40
Harjoituskilpacrosspyörä?

Teemu Kalvas
22.03.2010, 12.58
Harjoituskilpacrosspyörä?

Tämä oli varmaan huumoria, mutta argh harjoitus- argh.

Oikea termi on tietysti pyörätiepyörä!

Risto Koivunen
22.03.2010, 16.17
Oikea termi on tietysti pyörätiepyörä!

Täytyy myöntää että kun katselee noita videoita keski-Euroopan CC-kilparadoista, niin monesti tulevat pääkaupunkiseuden KLV:t mieleen.

Tosin sillä erolla että keski-eurooppalaisella kilparadalla on rajoitus sille kuinka suuri osuus matkasta enintään saa olla pyörän työntämistä/kantamista vaativia osuuksia.

timoe
23.03.2010, 11.25
ehdotan soratiepyörää

pötkö
23.03.2010, 13.52
oman korteni ma kekoon kannan...

maastomaantiepyörälle ääni

Fiz
23.03.2010, 14.16
Pikapäivityksenä aiempiin viesteihini: eilen tarttui sitten Merida CC3 Velosportista mukaan (kiitos loistavasta palvelusta heille!) ja tänään taittui eka työmatka kyseisellä pelillä.

Lähinnä matka täällä Helsingissä oli jäätyneen sohjon kanssa tappelemista, mutta välillä kun asfalttia löytyi, oli hymy herkässä :)

Vasara45
23.03.2010, 19.27
Pursuit pyörä. Hiihto hommia muikaillen

Kuntoilija
23.03.2010, 19.31
Peli on Sekakäyttöpyörä ja käyttäjä Sekakäyttäjäpyöräilijä :eek:.

Retu
23.03.2010, 22.50
Olen ostamassa otsikossa mainittua pyörää ja mielessäni tällä hetkellä ovat seuraavat merkit:

Kona Jake The Snake
Cannondale CX9 105
Rossano Cross 105
Cube X-Race Comp

Kertokaapa kokemuksesta mikä tuon hintaluokan pyöristä olisi mahdollisesti paras hankinta vai olisiko vielä jokin muu merkki, joka kannattaisi ottaa huomioon ostoa ajatellen??

Risto Koivunen
23.03.2010, 23.04
Varmaankin ovat kaikki pyörät tuossa Retun listassa ihan kelvollisia menopelejä.

Muista saman hintaluokan pyöristä voisi mainita että Velosportissa on näköjään yhä tarjouksessa Merida CC4 (Shimano 105-osasarja, hiilikuituhaarukka):

http://www.velosport.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=1144

J_K
23.03.2010, 23.04
Kellään kokemusta 4za Python haarukasta?
Onko miten tukevaa tekoa?

apartanen
24.03.2010, 08.36
Eiköhän se kestä siinä missä muutkin ns. laatumerkit.
4za on Ridley pyörämerkin oma merkki.
Fidean tallin pyörissä oli kuluneella kaudella kyseiset haarukat ja Zdenek Stybar ajoi maailmanmestariksi asti.

MtM
24.03.2010, 10.30
Singular Cycles (http://www.facebook.com/pages/Singular-Cycles/113995139446?ref=mf) Thoughts for a smaller Peregrine (51cm ett) which would run max 700x32 tyres or 650b x 50 if you must have something beefy.

twentyniner
24.03.2010, 15.35
Standover height? Näyttää edelleen persjalkaiselle korkealta, kuten tuo vanha S-kokoinen, jossa vaakaputki 540mm olisi itselleni ihan ok, mutta +80cm korkeudella se viistää palleista puolet :D

JaakkoRa
24.03.2010, 20.23
Itselläni on myös cyclocrossin hankinta edessä... Jokunen viikko sitten asioista tällä palstalla kyselinkin.

Mikään asiantuntija en tietystikkään ole, mutta olen vertaillut viime viikot pyöriä hintahaarukassa 1200 - 1500 euroa. Cannondalen CX9 105 on tuntunut selvästi parhaimmalta ja em. pyörän ostaminen lienee aika lähellä.

HiMa
24.03.2010, 22.04
Viikon kokemuksen jälkeen crossarilla ajo on paljon kivempaa kuin maasturilla näin talviaikaan (pyöräteillä). Tein hankinnan ja ostin Colnagon. Myös Trekki olis ollut aika hyvä vaihtoehto, mutta se jäi kakkoseksi sit kuitenkin kun kävin molempia koeistumassa. Mulla on se pienin runkokoko tuosta colniksesta ja tuntuu passelilta. Vaihtoehtoja on aika vähän noissa crossareissa naisihmiselle, kun pituutta ei ole kovin paljoo. Onneksi pääsin kuitenkin hieman testaamaan runkoja, ettei tullut ostettua sikaa säkissä tuon koon puolesta. Moni merkki karsiutui pois, koska eivät valmista pieniä runkoja.

Ensi kesä näyttää, tuleeko sillä ajettua myös maantielenkit ja helppoja maastopolkuja. Tavoite olis ainaki. Maasto-ominaisuuksia on nyt hyvä kokeillakin, kun on kaikenlaista sohjoo, polannetta yms. estettä tuolla tien päällä ;).

Flash67
26.03.2010, 18.53
Mä kävin kattomassa sitä Tunturin uutta..... en sit tiiä???

Tomi L.
26.03.2010, 19.47
Olen ostamassa otsikossa mainittua pyörää ja mielessäni tällä hetkellä ovat seuraavat merkit:

Kona Jake The Snake
Cannondale CX9 105
Rossano Cross 105
Cube X-Race Comp

Kertokaapa kokemuksesta mikä tuon hintaluokan pyöristä olisi mahdollisesti paras hankinta vai olisiko vielä jokin muu merkki, joka kannattaisi ottaa huomioon ostoa ajatellen?? Lisäisin listaan vielä Colnagon joka on suht samassa hintaluokassa. Cannondalen puolesta puhuu mm. ikuinen runkotakuu ekalle omistajalle, jos pidemmällä tähtäimellä miettii. Osissahan ei sitten kamalia eroja ole, samalla tavalla ne kaikki toimii. Cannarin jarrut on kyllä omien kokemusten perusteella hyvät, en tiedä mitä noissa muissa on.

Risto Koivunen
26.03.2010, 20.53
Liittyen aiemmin mainittuun tulevaan Tekniikan Maailman CC-vertailuun, niin nyt löytyi lista vertailussa mukana olevista merkeistä:

- Focus
- Giant
- Insera
- Merida
- Nishiki
- Rossano
- Tunturi
- Z-bike

(Lähde: TM-mainos uusimmassa Suomen Kuvalehdessä, sivu 45.)

Ei muuta kuin arvuuttamaan testivoittajaa. Tai sitä löytääkö testiryhmä noista oikeasti mitään eroja.

VPR
26.03.2010, 21.32
Ai Giantillakin on krossari, ei ole tullut vastaan. Ketkäs niitä myy?

Risto Koivunen
26.03.2010, 21.50
Giantin sivuilta löytyy ainakin tällainen:

http://www.giant-bicycles.com/en-GB/bikes/model/tcx.0/4879/39033/

Hintaa taitaa kyllä olla sen verran että tätä tuskin TM:n vertailussa nähdään.

Edit: löytyy sieltä myös halvempi versio:

http://www.giant-bicycles.com/en-GB/bikes/model/tcx.2/4879/39034/

Edit2: Benelux-maiden asukkaille on kaupan myös 105-versiota:

http://www.giant-bicycles.com/nl-BE/bikes/model/tcx.rabo/6281/41312/

VPR
26.03.2010, 21.53
Varmaankin tämä Sora-/Tiagra-osilla on todennäköisempi vaihtoehto: http://www.giant-bicycles.com/en-GB/bikes/model/tcx.2/4879/39034/

Goobaking
27.03.2010, 16.01
Harmittaa kun missään yli tonnin murtotiepyörissä ei tunnu olevan paikkaa rapakaarille tai pakkarille. Olisi hauska jos samalla pyörällä voisi tehdä pidempiäkin retkiä.

.jukka
27.03.2010, 16.38
Kyllä (melkein) mihin tahansa crossariin saa torakan ja lokarit kiinni.
Tubukselta löytyi OCCP:nkin sopivat kiinikkeet ja torakka.
Eikä edes näytä pahasti viritykseltä :=).
Lokaritkin kiinnittyi helposti.

.jukka

Shimaani
27.03.2010, 18.05
Harmittaa kun missään yli tonnin murtotiepyörissä ei tunnu olevan paikkaa rapakaarille tai pakkarille... Surlyn CrossCheckissä (http://surlybikes.com/bikes/cross_check_complete/)on kiinnikepaikat sekä kaarille että taakkatellinkille. Ja kiva ajettavuus :)

Risto Koivunen
27.03.2010, 22.00
Ai Giantillakin on krossari, ei ole tullut vastaan. Ketkäs niitä myy?

Mitä tulee noihin myymälöihin, niin Giantin maahantuojaksi paljastui Finmebli oy. Tämä taas ilmoittaa toimittavansa tavaraa ainakin seuraaviin myymälöihin (lista ei taida olla täysin ajantasalla):

http://www.kolumbus.fi/finmebli/myymalat.htm

Eri asia on mitä osaa Giantin valikoimasta kukin myymälä pitää esillä. Ainakin Bike Planetin sivuilla listataan pelkkiä maasto- ja maantiepyöriä.

VPR
27.03.2010, 22.15
Juu Bike Planetti vaihto tälle kaudelle Trekin Gianttiin, krossareita en oo nähny valikoimassa.

Risto Koivunen
27.03.2010, 23.52
Nyt ovat sitten cyclocross-pyörät tulleet lyhyesti mainituiksi jopa Pirkka-lehdessä (4/2010, s. 66). Tosin asiasta ennalta tietämättömälle tämä kuvaus ei varmaankaan kerro paljoa:

"Valikoima kuitenkin monipuolistuu: esimerkiksi maantie- ja maastopyörää yhdistelevät cyclocross-pyörät ovat yhä suositumpia. Cyclocross-pyöriin saa tavaratelineen, lokasuojat ja nastarenkaat, mikä monipuolistaa pyörän käyttöä."

Manninej
28.03.2010, 10.56
Onneksi on asiantuntevaa väkeä tuolla netin sontaläjällä, Suomi 24:fi:llä, joka kertoo meille totuuden. :p

Jakessa on ala-arvoiset osat, Snakessa keskinkertaiset. Kumpikin soveltuu huonosti muuhun kuin maastoajoon. Jos työmatkapyörää haet niin maantiefillari tai ohut renkainen citypyörä on hyvä valinta. Niiden rungon geometria soveltuu pidemmänkin matkan ajoon. CC on sellainen uusi hybridi, joka ei oikeastaan kelpaa mihinkään.

Valtteri_
28.03.2010, 18.13
Lokareiden asentaminen ilman kiinnikkeitä ei oo kyl oikeen kikka eikä mikään, eikä edes näytä pahalla. Tarakka on tietty eri juttu, vielä en ole sellasta jääny kaipaamaan kun hyrbidistä joskus eroon hankkiuduin. No okka, jos oikeesti tekis monipäiväsiä reissuja..

Mä ostin krossarin ihan vaan muiden ominaisuuksien perusteella, lokarit siihen tuli nyt sitten lumien sulettua näköjään ihan hyvin kiinni, vaikka pyörässä ei oo minkäännäkösiä kiinnityspaikkoja ja vielä levyjarrut. Vaan on toi etulokari loskassa luistellessa aika haastava, potkin sen viikossa paskaksi.

Hirveen monessa hiilarihaarukassahan on lokariaukot vaikka ite rungossa ei oliskaan. Onhan se vähän noloo mummielestä jättää ne pois, mut ehkä suurin osa noiden pyörien ostajista kuitenkin sit kisaa niillä :D

Risto Koivunen
31.03.2010, 12.24
Tekniikan Maailman kotisivuille on nyt ilmestynyt lyhyt tiivistelmä tuosta CC-artikkelista:

http://www.tmnet.fi/kaksipyoraiset/vertailut/tm-vertailu-1-000-euron-cyclocross-pyorat

Pirkka
31.03.2010, 12.39
Tekniikan Maailman kotisivuille on nyt ilmestynyt lyhyt tiivistelmä tuosta CC-artikkelista:

http://www.tmnet.fi/kaksipyoraiset/vertailut/tm-vertailu-1-000-euron-cyclocross-pyoratKovasti kehuttiin tätä pyörätyyppiä tuossa tiivistelmässä, vaikka siinä ei testissä olleita pyöriä vielä esiteltykään. Pitäähän lehtiä saada myytyä.

azf
31.03.2010, 13.02
Konttorille kun pelmahti ko. lehti tässä hetki sitten niin pitihän sitä silmäillä kyseinen juttu läpi. Kun tuosta oli saatu tehtyä 13 sivun juttu, niin ei ihan kesken päivän viitsinyt ruveta tavaamaan sitä läpi kuin piru raamattua. Aika positiiviseltahan tuo kaiken kaikkiaan vaikutti.

Siltä varalta että jotain kiinnostaa niin spoilataan vielä lopputulokset. Olivat saaneet nuo arvotettua järjestykseen Focus, Merida, Nishiki, Insera, Giant, Tunturi, Z-Bike, Rossano.

31.03.2010, 13.04
Jaa ei yhtään samanlaista komponenttia kuin maantiepyörässä? Sinkuloitako ne testasivat?

Pirkka
31.03.2010, 13.29
Siltä varalta että jotain kiinnostaa niin spoilataan vielä lopputulokset. Olivat saaneet nuo arvotettua järjestykseen Focus, Merida, Nishiki, Insera, Giant, Tunturi, Z-Bike, Rossano.Kyllä nyt loppuvat Focus Mares Compit liikkeistä ja Rossano Cross Tiagrat jäävät varastoihin pölyttymään. Kun nyt TM esittelee cyclot kansan syville riveille, on tämä varma merkki siitä, että kohta cycloja saa Citymarketin pyöräosastolta ja Lidlistäkin. Pitäiskö minunkin ruveta ajamaan 7 km työmatkaa nyt vain lenkkikäytössä olevalla cyclolla, että olisin muodin mukainen. Ei, en rupea ajamaan, vanha maasturi saa kelvata.

Toivottavasti tämä cyclokuume leviää myös maantiepyöriin ja niitä rupeasi näkymään kesän lenkeillä vähän enemmän.

makita
31.03.2010, 13.49
Voinko minä Rossanolla enää ajaa kun sai noin huonot pisteet? Varmaan seuraavalla lenkillä alkaa tekeen Inseraa mieli.

Pirkka
31.03.2010, 13.59
Voinko minä Rossanolla enää ajaa kun sai noin huonot pisteet? Varmaan seuraavalla lenkillä alkaa tekeen Inseraa mieli.Kyllä Rossanollakin pääsee, se on nähty. Jopa maantielläkin. Se on kuskista kiinni kulkeeko vai ei. Ei ole mulla Rossanoa, mutta kovilla ajokavereilla on.

VPR
31.03.2010, 14.13
Eiköhän se ole nyt kaikille selvää että Focus on krossarien ykkönen. ;)

H. Moilanen
31.03.2010, 15.43
Voi ...kele. Pitääkin hävittää toi oma Focus. Eihän sitä millään TM:n testivoittajalla kehtaa ajella. Luulevat pian lajiin vihkiytymättömäksi wannabe-harrastajaksi.

Risto Koivunen
31.03.2010, 20.04
Tulipa käytyä kirjastossa lukaisemassa tuo artikkeli, ja täytyy todeta että tässä jutussa ei oltu aikaa, vaivaa tai palstamillimetrejä säästelty - tovi menee kun tuon kahlaa läpi.

Vähän lisäulottuvuutta juttuun olisi tuonut jos Lanzarotella kruisailun lisäksi pyöriin oltaisiin laitettu nastarenkaat alle ja koetettu ajoa pohjolan talvessa.

IncBuff
31.03.2010, 20.08
Mä en aja enää pyörällä ollenkaan kun kaikenmaailman tuulipukutavikset ovat ilmestyneet pyörän selkään kun väylät alkaneet sulaa.

HiMa
31.03.2010, 20.39
Voi ...kele. Pitääkin hävittää toi oma Focus. Eihän sitä millään TM:n testivoittajalla kehtaa ajella. Luulevat pian lajiin vihkiytymättömäksi wannabe-harrastajaksi.

Äkkiä siitä merkistä pääsee. Lähetänkö postissa vaikka käläpurkin väriä RAL7016?

hannupulkkinen
31.03.2010, 22.05
Eiköhän se ole nyt kaikille selvää että Focus on krossarien ykkönen. ;)
Vain ehkä näiden testattujen.

Mikakoo
31.03.2010, 22.16
Niin ja pian ne perkeleet alkavat kirjoittelemaan vielä tänne palstallekin. siis onnex en oo tavis vaan mä olen tiättekste yksilö.

Kröhöm, tsktsk :mad: (;))

twentyniner
01.04.2010, 10.17
Vain ehkä näiden testattujen.

Jos nyt kuitenkin ei tosissaan katsottaisi tuota TM testiä, kun kerran TM itsekkin huomauttaa testissä olevien pyörien olevan "yleispyöriä" eikä krossareita ;)

Kyseessä on siis tämän vuosikymmenen hybridit vai miten se nyt oli.

simojoki
01.04.2010, 10.26
Näinhän se on. Maantiepyörät on maantiepyöriä ja maastopyörät on maastopyöriä - välimallit hyrpiidejä.
Ihan hyvä juttuhan tuo oli lehden kohderyhmälle.

Risto Koivunen
01.04.2010, 10.28
Mä en aja enää pyörällä ollenkaan kun kaikenmaailman tuulipukutavikset ovat ilmestyneet pyörän selkään kun väylät alkaneet sulaa.

Ajat riittävän myöhään illalla ja huolellisesti valituissa paikoissa, niin ei tule montaa pyörää vastaan.

twentyniner
01.04.2010, 10.56
Näinhän se on. Maantiepyörät on maantiepyöriä ja maastopyörät on maastopyöriä - välimallit hyrpiidejä.
Ihan hyvä juttuhan tuo oli lehden kohderyhmälle.

Kyllä vain, juttu oli ihan ok ja faktat oli jopa aikalailla oikein. Kyllähän testin fillarit ovat juuri noita "yleispyöriä", joita ehkä juuri moni itselleen hakee.

makita
01.04.2010, 12.34
Osaatteko te joilla on kokemusta enemmän erilaisista pyöristä sanoa mitä tarkoittaa:
"ajamiseen ei tahdo syntyä ilon tunnetta", palaako silloin lenkiltä suu mutrussa?
Miten mennään ylämäet jos "ylämäkeen ei tee mieli kiihdyttää"?
Onneksi käytän pyörää enimmäkseen työmatkoihin jolloin on hyvä kun "pyörä vie rajunkin vastatuulen lävitse kuin Suomen hevonen".

Pyörän vaihto parempaa voisi kannattaa jolloin pyöräily olisi kevyttä kun "pyörä siirtää jalkojen voiman maahan niin räväkästi että ... tekee mieli kiihdyttää niin vastatuleen kuin ylämäkeenkin".

Juide
01.04.2010, 12.42
Osaatteko te joilla on kokemusta ennemmän erilaisista pyöristä sanoa mitä tarkoittaa:
"ajamiseen ei tahdo syntyä ilon tunnetta", palaako silloin lenkiltä suu mutrussa?
Onneksi käytän pyörää enimmäkseen työmatkoihin jolloin on hyvä kun "pyörä vie rajunkin vasta tuulen lävitse kuin Suomen hevonen".

Kaks ensimmäistä passasi hyvin Kona JTS:ään. Ehkä tuo viimeinenkin, kun se katiska oli kaikin puolin kuin juna.

Pyörän vaihto parempaa voisi kannattaa jolloin pyöräily olisi kevyttä kun "pyörä siirtää jalkojen maahan voiman niin räväkästi että ... tekee mieli kiihdyttää niin vastatuleen kuin ylämäkeenkin".

Vielä ei ole mun alla ollu sellasta rossipyörää joka näin houkuttelee ajamaan, mutta tasokas nykyaikainen maantiepyörä keveillä aero-tuubikiekoilla pääsee hyvin lähelle kuvausta. Tässä kun katselin pyöräsi kuva -topicia, niin siellähän semmoinen rossipyöräkin vilahti...lääh

JackOja
01.04.2010, 12.46
Samaa mieltä Koiviston kanssa :)

Olkaamme huoleti, me Todelliset CX Kuskit™ . Olihan TM:ssä se täpäritestikin pari vuotta sitten (http://www.tmnet.fi/kaksipyoraiset/vertailut/tm-vertailu-1600-1800-euron-taysjousitetut-maastopyorat) (Lanzarotella :)) eikä se mitään tavisten ryntäystä aiheuttanut poluille ja onhan edelleen tosi viileetä vetää kovan näköistä vauhtia tuolla ajolasit naamalla ja syndit polvissa :)

:rolleyes:

supertele
01.04.2010, 14.39
Ihan ok juttu. ..Paitsi, että se meni lopussa pilalle kun Tunturin ulkonäköä kehuttiin. Jollakin on rillit väärinpäin päässä.

Risto Koivunen
01.04.2010, 18.02
Paitsi, että se meni lopussa pilalle kun Tunturin ulkonäköä kehuttiin.

Onhan se ihan mahdollista että joku oikeasti tykkää punaisista tankoteipeistä ja vaijerinkuorista :eek:. Tai ehkä tuo haittaa vähemmän jos on puna-viher-värisokea.

[Lisäksi kaikki täällä ovat salaa kateellisia kun eivät itse päässeet Lanzarotelle koeajamaan fillareita.]

Shimaani
01.04.2010, 18.50
Päh.
Tonnilla saa tonnin pyörän. So...?

kosmonautti0
01.04.2010, 19.10
Ei mulla paljoa kokemusta pyöristä ole, mutta silloin kun minulla tommosia fiiliksiä tulee niin on uuden pyörän osto edessä (ja vanhan väärän käyttötarkoituksen omaavan myynti). Olin pettynyt omaan Focus Mares Rush LTD:n talvikokemusten perusteella. Ei ollutkaan "talvipyörä" tosin oli Schwalbe Winterit alla. En niistä tykännyt ja vaihdoinkin kokeilumielessä Nokian W240 katsoakseni jos ne mahtuvat pyörimään ja mahtuivathan ne. Silloin pitkästä aikaa ilon tunne löytyi ja aloin etsiskelemään ylämäkiä, että pääsisin "tanssimaan kuin Contador".

Mutta hyvä, että herää muidenkin lehtien kautta ihmisten kiinnostus pyöräilyyn. Se on mielestäni tärkeämpää kuin se miten vertailu on tehty. Toki kriittinen saa ja pitääkin olla. Muuten ei tapahdu kehitystä. Täytyy tässä off topicissa tunnustaa, että en ole Fillari lehden lukija. Lehti on mielestäni kuiva ja suunnattu insinööreille (tai muille miehisille miehille) ja maastopyöräilijöille. Minä oon enempi fiilari kippurasarvistelija.

Avisio
01.04.2010, 19.30
Ei ole riemulla rajaa, kun uudella Gir'sillä ajaa!!:D

http://farm5.static.flickr.com/4072/4482088926_4945a249c6.jpg

Ohiampuja
01.04.2010, 19.43
Mitä enemmän meitä taviksia tuolla liikenteessä on, niin sitä painokkaammin pyöräily huomioidaan liikennesuunnittelussa, asenteet kehittyvät, pyöräilyyn aletaan suhtautua luontevammin, kansanterveys kohenee, tarvikkeiden ja osien hinnat laskevat, tarjonta paranee kotimaassa ym...
Olen samaa mieltä, kaikkihan tästä kehityksestä hyötyy. Toinen juttu on se, että hienoa kun TM valitsi crossarit testiinsä. TM:n levikki ja merkitys noin yleisesti on sen verran suuri, että tuo saattaa näkyä pyöräkaupassa ihan konkreettisesti crossari-kysynnän kasvuna.

Hieno homma, koska crossari on oikeasti hyvä peli. :)

Risto Koivunen
01.04.2010, 20.12
Sekin olisi jo saavutus jos tuon TM-artikkelin ansiosta pyöräni nähdessään joku tulisi kysäisseeksi että "Onko tuo nyt sellainen cyclocross-pyörä?". (Pyörässä tosin lukee ainakin vaakaputkessa ja etuhaarukassa melko isoilla kirjaimilla "Cyclocross".)

Avisiolla on kyllä komia Gir's. Mukavaa nähdä välillä tuollaisia hillitymmän näköisiä runkoja joita ei ole tungettu täyteen kaiken maailman tarroja. Tosin punaiset tankonauhat kyllä tuovat etäisesti mieleen erään aiemmin mainitun Tunturin kulkineen.

bermann
01.04.2010, 20.44
Heip, olen noviisi, ja kiinnostuin CC:stä muunmuassa tekniikan maailman artikkelin takia. Arvosteluista Nishiki, Focus ja Rossano vaikuttivat hyviltä, silti kyselen vielä täältäkin ehdotuksia.

Vaatimukset listattu alle,

Hintahaarukka: xxx -1200 € ( myös käytetyn vehkeen ostaminen harkinnassa, jos tarjolla sattuu olemaan vähänajettuja, hyvinpidettyjä ja laadukkaita vehkeitä, laittakaa YV:tä)

Käyttötarkoitus: Ympärivuotinen ajo, aika lailla säällä kuin säällä. ajotapani on melko säälimätön; vanteiden olisi hyvä kestää vähän osumia rotvalleista ym. Asfaltti/hiekkatie/kuratie/loskaväylä. hiekkaa ja soraa renkaiden pitää kestää puhkeilematta joka mutkaan.

Osat: Kokonaispainolla ei ole niin väliä, jää varmasti jokatapauksessa vähäiseksi nykyiseen verrattuna. levyjarrut, tavaratelineen+lokasuojien asennusmahdollisuus, lisäjarrukahvat, Kestävät, maastokuvioisehkot ja jonkun verran paksut renkaat, kestävät vanteet, (ja ehkä hiilikuituhaarukka) olisi hyvä olla. Vaihteistoista en ole ihan perillä, mutta mieluusti sellaiset, jotka kestävät käyttöä ja mahdollisesti kuraa vähintään keskiverto-hyvin.

Käyttäjän rakenne: 172 cm, 60 kg, kokemusta vain maastopyörästä ja joposta. Aikoinaan tullut ajeltua maastopyörällä oikein maastossakin, nyttemmin lähinnä työmatkaa.

Kiitoksia ehdotuksistanne :D

Ohiampuja
01.04.2010, 21.09
Kyllähän testin fillarit ovat juuri noita "yleispyöriä", joita ehkä juuri moni itselleen hakee.
Niin, tämä crossari nimitys on näköjään aika moniselitteinen juttu. Tälläkin palstalla kaipaillaan niitä kisahenkisiä crossareita, joissa on vaijeriviennit vaakaputken päällä, että niitä on hyvä kantaa ja niin edelleen. Mutta kuka niillä oikeasti kisaa ja missä? SM kisoissa on n 40 osallistujaa ja sitten on se VPCX-cuppi.

Eiköhän suurin osa crossareista mene ihan muuhun kuin kisakäyttöön, ja silloin pullotelineiden ja lokareiden kiinnityspaikoista ei ole mitään haittaa. Ja tuskin nuo muutamat kierrereijät sitä SM-kisa menestystäkään miksikään muuttaa. :rolleyes:

Tuolta löytyy ne täältäkin löytyvät nimet, jotka niissä kisoissa käyvät...
http://www.ccpicaro.net/attachments/sm_cc_2009_tulokset.pdf

Risto Koivunen
01.04.2010, 22.19
Osat: Kokonaispainolla ei ole niin väliä, jää varmasti jokatapauksessa vähäiseksi nykyiseen verrattuna. levyjarrut, tavaratelineen+lokasuojien asennusmahdollisuus, lisäjarrukahvat, Kestävät, maastokuvioisehkot ja jonkun verran paksut renkaat, kestävät vanteet, (ja ehkä hiilikuituhaarukka) olisi hyvä olla. Vaihteistoista en ole ihan perillä, mutta mieluusti sellaiset, jotka kestävät käyttöä ja mahdollisesti kuraa vähintään keskiverto-hyvin.

Edellä mainitun Cicli B:n lisäksi myös Focukselta pitäisi löytyä levyjarrullinen malli - hinta tosin taitaa mennä vähän tuon 1200 euron yli.

Noista ensiasennusrenkaista ei ehkä kannata tehdä sitä suurinta kriteeriä, niitä kun on helppo vaihtaa myöhemmin enemmän oman mielen mukaisiin.

Shimaani
01.04.2010, 22.29
Päh.
Hauskanpitoon se CX fillari on tehty - alustasta riippumatta. :)

OJ
02.04.2010, 06.03
Kun fillariin laittaa tarakan ja lokarit, niin sillä saa kätevästi kisapelinkin lannistettua työmatkahybridiksi. Vielä kun laittaa nastakumit halpiskiekoille, niin siinä on kyllä niin paljon hauskuutta samassa paketissa, että oksat pois.

Kukin toki tavallaan ja laittaa fillarit sen mukaan mikä tuntuu hyvältä ja mitä tuntee kaipaavansa.

Aihetta sivuten. Näillä main asuu hikisesti miljoona ihmistä ja viime syksynä crossikisojen osallistumisennätys oli muistaakseni 120 kuskia. Vähimmilläänkin taisi olla jotain 50 viivalla.

H. Moilanen
02.04.2010, 08.25
Heip...

Kiitoksia ehdotuksistanne :D

Focus Mares Disc. (http://larunpyora.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=5900253-2010) Vaikka tuo meneekin hitusen budjetin yli, hintalappu ja budjetti varmaan yhdessä joustavat kompromissin saavuttamiseksi.

Avisio
02.04.2010, 15.58
Sadan kilometrin kokemuksella uskallan suositella Gir's G crosseria.
Runko on makeampi, kuin viimevuotisessa, nykyinen runko ei ole maalattu, vaan hiekkapuhallettu ja anodisoitu, joka jättää karhean himmeän pinnan.
Pyörä on todella kevyt ja pron hiilarihaarukka suodattaa tien röpelöt todella kivasti. Alla on 25 milliset Durano plussat 7 barin paineilla, ja kulku on mukavaa kevätkarheilla asfalteilla ja sepelöidyillä pyöräteillä.
Yksin ajetun 60 kilsan lenkin keskinopeus nousi 8 km/h verrattuna hybridillä ajettuun 40 kilsan porukkalenkkiin vaikka pyörä on vielä outo, eikä optimaalista ajoasentoa ole vielä löytynyt. Kuskin kunto ei ole kahdessa päivässä mennyt mihinkään suuntaan.

mehukatti
02.04.2010, 17.18
Sadan kilometrin kokemuksella uskallan suositella Gir's G crosseria.
Runko on makeampi, kuin viimevuotisessa, nykyinen runko ei ole maalattu, vaan hiekkapuhallettu ja anodisoitu, joka jättää karhean himmeän pinnan.
Pyörä on todella kevyt ja pron hiilarihaarukka suodattaa tien röpelöt todella kivasti. Alla on 25 milliset Durano plussat 7 barin paineilla, ja kulku on mukavaa kevätkarheilla asfalteilla ja sepelöidyillä

Eli oot sata kilsaa ajellut noilla Durano Plussilla tuolla sepelissä ilman puhkeamisia? Viimeksi kun vastaavalla kelillä laitoin 23mm Stelvio Plussat (=Durano Plus) alle niin eka rengas tyhjenty, kun olin päässy kahen kilsan päästä himasta. Ja renkaan pinta oli muutenkin jo tuon matkan jälkeen täynnä viiltoja ja sisään kaivautunutta sepeliä.

Tekis mieli ottaa Nokian W106 nastat pois ja laittaa tilalle uudet 25mm Durano Plussat tai Schwalbe Racing Ralphit. Mut en tiedä uskaltaako vielä. :)

Kuntoilija
02.04.2010, 17.42
Tänään sepelillä päällystetyillä klv:llä 60 km ja nolla rikkoa Kendan Small Block 8:lla. Taisin olla onnekas. Lenkin jälkeen kumit näyttivät ihan ok,
ei porautuneita kiven muruja. Paineet 4 bar.

MRa
02.04.2010, 17.47
Tekis mieli ottaa Nokian W106 nastat pois ja laittaa tilalle uudet 25mm Durano Plussat tai Schwalbe Racing Ralphit. Mut en tiedä uskaltaako vielä. :)

Jostain syystä mullakin oli hirvee hinku päästä noista Nokian W106:sta eroon tossa kurapyörässä. Mulla olikin jo odottelemassa Schwalben Marathon Supremet viime syksyltä. Niillä on nyt ajettu joku 100km tällä viikolla näillä Espoon sepeleillä ja yhteensäkin noin 1tkm. Toistaiseksi reikiä nolla...

Noi ei tietty ole kaikkein köykäsimmät jos esim vertaa maantiekumeihin, mutta pistosuojaus on hyvä. Mulla kriteerinä oli saada suht hyvin rullaavat ja keveät renkaat jotka kestää mitä vaan. Tuolla p*skan seassa ei viitti ruveta vaihtaan kumia. Viime vuonna kokeilin Vittoria XN:n kanssa erillistä pistosuojakalvoa, mutta niistä oli kyllä enemmän haittaa kuin hyötyä vaikka kumit olikin mukavat.

Maantiepyörässä saa sit fiilistellä hyvillä tuubeilla.

Ohiampuja
02.04.2010, 18.10
Kun fillariin laittaa tarakan ja lokarit, niin sillä saa kätevästi kisapelinkin lannistettua työmatkahybridiksi. Vielä kun laittaa nastakumit halpiskiekoille, niin siinä on kyllä niin paljon hauskuutta samassa paketissa, että oksat pois.
Totta, eihän tuollainen modaus pyörää herkemmäksi tee. Mutta hienoa että crossarin monipuolisuus tuon mahdollistaa. Siitä työmatkahybridistä kun ruuvaa tarakat ja lokarit pois ja vaihtaa kevennyskiekot alle, niin hetkessä pyörä on valmis vaikka sinne SM-kisojen ryysikseen. :)

bermann
02.04.2010, 18.55
No joo, mulla on valmiina joku alumiininen tavarateline, ja ihan perusmuovisen pikalokarin pienellä jatkokappaleella ajattelin siihen ruuvailla kiinni. Painoa yhteensä ehkä n. kilon verran. Tosiaan tuo tavarateline on lähinnä sitä varten, kun reppu hiostaa selkää niin mahdottomasti. Mukavuusseikka siis.

Ja noista kumeista saa kanssa laittaa vinkkejä, arvostaisin itsekin kovasti, jos kumit kestäisivät "kaiken, mitä alle jää"... Renkaidenvaihto onnistuu, mutten halua alkaa harrastella nykyistä enempää....

Mutta hyviä suosituksia on tullut, koeajoja täytyy lähteä suorittamaan...

H. Moilanen
02.04.2010, 19.05
Tänään sepelillä päällystetyillä klv:llä 60 km ja nolla rikkoa Kendan Small Block 8:lla.

SB8 tuntuu vastustavan sepeliä erinomaisen hyvin. Täällä koko talvi jyrätty kyseisellä renkaalla, 6 barin paineella. Rengasrikkoja 0 kpl.

Samoin sileistä renkaista Contin GP4000 kestää kaikkea terävää hyvin. Viime kesänä päivittäin n. 500m matka murskeella ajoa ja rengasrikkoja 0kpl. Paineet 8+ bar.

Avisio
02.04.2010, 19.39
Eli oot sata kilsaa ajellut noilla Durano Plussilla tuolla sepelissä ilman puhkeamisia? Viimeksi kun vastaavalla kelillä laitoin 23mm Stelvio Plussat (=Durano Plus) alle niin eka rengas tyhjenty, kun olin päässy kahen kilsan päästä himasta. Ja renkaan pinta oli muutenkin jo tuon matkan jälkeen täynnä viiltoja ja sisään kaivautunutta sepeliä.

Joo, kyllä meni täysin ilman ongelmia. Renkaissa ei lenkin jälkeen ollut yhtäkään pintaan tarttunutta kiveä, tai viiltoa.
Tarkistin tämän huolella, koska olin todella skeptinen renkaiden kestävyydestä näillä sepeleillä.

Kuntoilija
02.04.2010, 19.44
[QUOTE=H. Moilanen;1368572]SB8 tuntuu vastustavan sepeliä erinomaisen hyvin. Täällä koko talvi jyrätty kyseisellä renkaalla, 6 barin paineella. Rengasrikkoja 0 kpl.

Tuohan on hyvä uutinen,kun olin lukenut vähän päin vastaista kommettia.
Minulla oli aika vaikeaa saada nuo sb8:t vanteelle ja lenkillä en niiden kanssa ala väkertää vaan tilaan noutajan.

Risto Koivunen
02.04.2010, 19.48

Minusta kyllä lokasuojat ovat paljon hauskemmat kuin märät kengät ja lahkeet.

Nastarenkaitten tilalle vaihdoin tänään kyllä tavalliset nappularenkaat, täytyisi varmaan lähteä kohta iltalenkille kokeilemaan kuinka paljon keveämmältä meno tuntuu. Sepelipätkiä pyrin kyllä välttelemään.

hannupulkkinen
02.04.2010, 23.05
Jos nyt kuitenkin ei tosissaan katsottaisi tuota TM testiä, kun kerran TM itsekkin huomauttaa testissä olevien pyörien olevan "yleispyöriä" eikä krossareita ;)

Eikö ole Focusta karvoihin katsominen;)

Tom_E
03.04.2010, 01.21
Joo, kyllä meni täysin ilman ongelmia. Renkaissa ei lenkin jälkeen ollut yhtäkään pintaan tarttunutta kiveä, tai viiltoa.
Tarkistin tämän huolella, koska olin todella skeptinen renkaiden kestävyydestä näillä sepeleillä.

Ajoin viime viikolla kaksi lenkkiä omilla 25 millisillä durano plussillani, joista osa säästeliäästi sepelöidyillä kevyenliikenteen väylillä. Yhteensä kvl-osuutta tuli joku +-25 kilsaa. Jälkitarkastus paljasti noin 15 pienempää tai isompaa viiltoa ja useita sisään kaivautuneita sepelin palasia. Yksi keihäänkärki oli lävistänyt varsinaisen kumin kokonaan oli selkeästi jo kokonaan sen sinisen pistosuojakerroksen sisässä. Itse pidän sitä ihan puhtaasti säkänä, jos puhkeaa tai ei puhkea...:rolleyes:

Avisio
03.04.2010, 08.39
Tarkistin vielä oikein huolella nämä renkaat, eikä niistä löytynyt ensimmäistäkään viiltoa, tai kiinnijäänyttä kivenmurua. 60 kilsan lenkki meni n. 70% maantien reunaa, ja 30% runsaasti sepelöityä Espoolais Helsinkiläistä pyörätietä.
Luulen, että uutena kun renkaan pinta on sileä, eivät kivensirut tartu renkaaseen. Sitten kun ne ovat kuluneet ja tulleet huokoisemmiksi, alkavat ongelmat. My 5 cents.

Vellungton
03.04.2010, 08.51
Joku jo täällä aieminkin on kysellyt, eli miksi ei Kona Jakea?

Hinta parisataa pienempi, kuin muut ns. perusmallit, mutta sisältää silti samaa Tiagraa. Ilmeisesti 105/Tiagra on ei-kilpailijalle lähinnä Hifistelyä :p.

HiMa
03.04.2010, 08.53
Minusta kyllä lokasuojat ovat paljon hauskemmat kuin märät kengät ja lahkeet.

Minua on yllättänyt positiivisesti, että eturengas ei räiskytäkään kuraa päälle! Maastopyörässä tuo ongelma on ollut, mutta ei tässä Colnagossa. En tiedä, kun vaihdan Vittoriat alle, että onko kuran lento suurempi kuin tuossa nastarenkaassa.

Takaa kura lentää ihan kivasti selkään, mutta pikalokari hoitaa homman jos alkaa kura ärsyttämään liikaa.

di luca
03.04.2010, 10.00
Ootahan kun laitat nappularenkaan ja ajat ilman etuläppää lälliin!!!:D (saati takaläppää...)

izmo
03.04.2010, 10.07
Joku jo täällä aieminkin on kysellyt, eli miksi ei Kona Jakea?

Hinta parisataa pienempi, kuin muut ns. perusmallit, mutta sisältää silti samaa Tiagraa. Ilmeisesti 105/Tiagra on ei-kilpailijalle lähinnä Hifistelyä :p.

joku on väittänyt Tiagaran kahvoja vähän veltoiksi ja epämääräiseksi mutta satavitonen alkaa toimiin...?

(mulla kaapissa ylimääräinen Kona Nake Jaken keula jos joku tarvii)

H. Moilanen
03.04.2010, 10.52
joku on väittänyt Tiagaran kahvoja vähän veltoiksi ja epämääräiseksi mutta satavitonen alkaa toimiin...?

Kyllä Tiagra toimii ihan jämptisti, paljon käytetyssa kahvassa eroa voi tulla.

Akseli
03.04.2010, 21.15
Fiilis on kuin Blues Brothers- leffan gospel-kohtauksessa: "I can see the light!" Olen ajellut nykyisellä hybridilläni työmatka-ajoa ja satunnaisia lenkkejä viimeisen kymmenen vuoden ajan noin kolmen tuhannen kilometrin vuositahtia. Viime kesänä hurahdin rullaluisteluun ja havaitsin pian käyttäväni samoja reittejä pyöräilijöiden kanssa. Tästä lähti ajatus paremman lenkkipyörän hankinnasta.

Harkitsin pitkään maantiepyörää, mutta jossain vaiheessa cyclocrossarin monikäyttöisyys alkoi viehättää ja päädyin hankkimaan Cannondalen cx9:n. Talvikelit tahkosin vielä vanhalla hybridilläni, mutta kevään edetessä on uusi pyörä on saanut yhä enemmän käyttöä. Täytyy tunnustaa, että olen kokenut todellisen ahaa-elämyksen. Fillarin paino putosi lähes viisi kiloa ja herkkyys ja kiihtyvyys on aivan toista luokkaa kuin ennen. Vanha fillari, vaikka hyvä kaupunkipyörä onkin, on alkanut tuntua todelliselta ankkurilta uuden rinnalla.

Pikalokarin olen havainnut hyväksi lisävarusteeksi. Sen saa helposti irti mutta kurasäällä selkä ja ahteri pysyvät lähes kuivina. Lukkopolkimet ovat myös ehdottomat, niiden avulla pyöräilyyn on tullut aivan uusi ulottuvuus. Olen joskus aikaisemmin käyttänyt häkkejä, mutta havainnut ne taajama-ajossa hankaliksi. Niitä ei myöskään voinut turvallisuussyistä kiristää riittävän tukeviksi.

Eniten minua arvelutti tottuminen ajoasentoon. Minulla oli aikaisempia huonoja kokemuksia liian isosta kippurasarvisesta ja pelkäsin selkäni ja niskani väsyvän helposti. Kerroin huoleni myyjälle ja hänen opastuksellaan paria fillaria soviteltuani päädyin pienempään vaihtoehtoon. En ole kun voinut ihmetellä pyörän mukavuutta heti ensimmäisistä lenkeistä alkaen. Minkäänlaisia ongelmia selän tai niskan kanssa ei ole ilmennyt, ei myöskään käsien puutumista eikä kunnolla edes hanurin kipeytymistä. Ainoa probleema on että reisistä alkaa paras puhti hiipua parin tunnin ajon jälkeen. Tämäkin toivottavasti paranee, kun kilometrejä kertyy kevään ja kesän mittaan.

Kyllähän tämän kaiken piti olla jo ennalta tiedossa, mutta ei sitä usko ennen kuin itse kokee. Fillarointi tuntuu taas yhtä mukavalta kuin pikkupoikana.

Pirkka
03.04.2010, 22.02
Loistavaa, Akseli, kun ovat selvästi kaikki parametrit osuneet kohdilleen.

Risto Koivunen
04.04.2010, 00.12
Ainoa probleema on että reisistä alkaa paras puhti hiipua parin tunnin ajon jälkeen. Tämäkin toivottavasti paranee, kun kilometrejä kertyy kevään ja kesän mittaan.

Voi myös osittain johtua verensokerin alenemisesta ajon takia. Tähän pitäisi auttaa kevyt hiilihydraattitankkaus ajon aikana. Aiheesta löytynee lisää juttua tuolta "Kuntoilu ja ajotekniikka" osiosta.

Yeti
04.04.2010, 08.40
...

9-osainen Tiagra toimii vähintään yhtä hyvin kuin 10-osainen 105 (minulla on Fargossa Tiagra ja maantiepyörässä 105).

Vellungton
04.04.2010, 12.57
Olen polkenut päivittäin 12 kilometrin työmatkan erestakasin nyt pari vuotta. Alla ollut käytettynä ostettu Nishikin hybridi vuosimallia -99(?:seko:). Pyörä on yksinkertaisesti loppu. Ei rullaa alamäkeen (laakerit mäsänä:mad:?) ja polkeminen muutenkin huippuraskasta.

Nyt ajattelin vaihtaa vähän parempaa ja mielessä olisi juuri tuo Kona Jake. Uskoisin, että pyöräily muuttuu kohtuu paljon mukavammaksi uuden pyörän myötä.

Kysymys kuuluukin: kannattaako oikeasti laittaa vielä tuo reilu 300 lisää, että saa hiilarihaarukan, 105 ja muut helppeet? Tiagra ilmeisesti ajaisi minulle asiansa täysin riittävästi.

Ohiampuja
04.04.2010, 13.07
Kysymys kuuluukin: kannattaako oikeasti laittaa vielä tuo reilu 300 lisää, että saa hiilarihaarukan, 105 ja muut helppeet?
Nämä ovat niitä vaikeita kysymyksiä. Omassa Ridleyssä oli aikoinaan Tiagran osat ja eipä niissä kauheta eroa ole noihin nykyisen Jamiksen 105:iin verrattuna. Mutta tuleehan tuossa muutakin parannusta, itse arvostaisin noita parempia kiekkoja ja kaksilehtistä kampisarjaa 36/46 rattailla.

Eli itse ostaisin tuon Jake the Snake -mallin, mutta en pelkkien 105-osien takia. :)

Risto Koivunen
04.04.2010, 13.09
Kysymys kuuluukin: kannattaako oikeasti laittaa vielä tuo reilu 300 lisää, että saa hiilarihaarukan, 105 ja muut helppeet? Tiagra ilmeisesti ajaisi minulle asiansa täysin riittävästi.

Parhaan vastauksen tähän saanee kun menee kauppaan ja koeajaa molemmat mallit.

Vellungton
04.04.2010, 13.47
Parhaan vastauksen tähän saanee kun menee kauppaan ja koeajaa molemmat mallit.

Erittäin hyvin sanottu siellä takana. :D Joku pyörä lähtee minun mukaani perjantaina. Ilmoittelen sitten tänne mikä tarttui joukkoon.

jakob
04.04.2010, 15.14
Pituus 193cm ja inseam 90cm. Surly LHT tai cross check harkinnassa. Mitä kokoa pitäisi katsella jos ilman koeajoa pitäisi tilata?

kamuleontti
04.04.2010, 23.14

Ostin itse viime vuonna JTS:n, kun tuntui niin hyvältä ajaa. Jälkikäteen muutaman tuhannen kilometrin rospuuttokrossauksen ja kesäfiilistelyn jälkeen on tullut mietittyä, että halvempikin olisi riittänyt.

Akseli
05.04.2010, 09.17
Itse pidän fillreitani pitkään ja ajattelen, että kannattaa hankkia se, jota todella tekee mieli. Viiden tai kymmenen vuoden päästä hintaeroa enää muista, mutta jos jokin yksityiskohta on jäänyt kaivelemaan, se harmittaa joka kerta, kun pyörää käyttää.

Pertti peugeot
05.04.2010, 15.01
Focus Arriba Cyclo Disc Ltd onko kokemuksia pyörästä? En ole asiaan vihkiintynyt pyörän harrastaja , joten apua kaipailen.

Millaiseen ajoon pyörä on tarkoitettu?

Suunnittelin Focus MARES DISC 2010 ostoa, mutta Arriba alkoi kiinnostamaan , kun siinä on kolme ratasta edessä ja lokareille ja tavaratelineille kiinnikkeet valmiina.

Kumman hankintaa kokeneet harrastajat suosittelisivat, joten ääniä puolesta ja vastaan.

Tarkoitus pyöräillä kuntoilu mielessä hiekka ja asfalttiteitä pari tuntia päivässä, tiet jota ajelen ovat kohtuu kuntoisia. Maasto salpausselkää joten mäkejä riittää.

Painoa miehellä n 95 kg ja pyörä pitäisi olla käytössä vielä 10v päässäkin.

Matilda
05.04.2010, 19.13
Löytyisiköhän jostain halvalla vuoden 2009 mallia kona jakesta? Runkokoko 54 tai 56.

H. Moilanen
05.04.2010, 19.42
Focus Arriba Cyclo Disc Ltd ...
Valinta on selvä. Jos tarvitset kiinnikkeet tavaratelineelle, Arriba on silloin oikea laite. Jos pyörä on pelkkä lenkkeilykapistus, Mares on oikea valinta.

Mares Disciin saa pitkät lokarin kiinni, takapää vaatii hieman soveltamista, mutta onnistuu ja toimii.

Pertti peugeot
05.04.2010, 20.55
Kiitokset tiedosta. Tavarateline ei ole minulle tarpeellinen, sillä pyörä tulee lenkkipolulle.

Hyvä tietää että Mares Disciin saa lokarit kiinni. Pitäne tiedustella myöhemmin mistä ne kannattaa ostaa jos pääsen pyörän ostossa sinne asti.

Focus Mares Comp oli ensinnä kiikarissa, mutta Mares Discin 105 vaihteet ja levyjarrut pisti Discin kiinnostavammaksi. Mutta kannattaako vaihteista ja jarruista maksaa 300 ekee enempi?

Kaikkea pitää kysellä , kun ei ole asioista perillä.