PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilijöiden tervehtiminen

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11

Mikael partti
11.08.2013, 22.09
joo olin espaniassa tänä kesänä ja siellä kyllä tervehditää aina. Minä ainakin yritän moikkaa kaikkia oli sitte kyse kenestä tahansa. mutta suomessa asia on valitettavasti erilailla.

*J*
11.08.2013, 22.27
Itse tällä haavaa Itävallassa ja tervehdyksiä tulee.. ja aina pysähtyessä juttuseuraakin. Pari päivää sitten kaveri ihmetteli "pro" -pyörää ja sitten kertoilikin omista Brasilian pyörämatkoistaan, toissapäivänä sateessa ajaessa Lünerseelle mäkeä ylös saavutin toisen maastopyörällä hinkkaavan "hullun" ja hollantilainen tyyppihä se oli. Yhdessä sitten jutskaten se viiminen 400m vertikaalinen nousu. Tänään kaveri ajoi Silvrettan nousua käsillään.. jalat rikki niin pyöritti kampia käsin. Saksalaisia olivat tämä nuori jamppa ja hänen avustajansa. Nämä siis ihan jutteluina.. niitä lapojen nostoja sekä "Servus.. Hallo.. Grüsti" juttuja sitten ihan joka sormille ja varpaille per lenkki...

Anz
12.08.2013, 08.35
Eilen pitkällä lenkillä vain muutama tervehti takaisin. Vastaan tulijoita oli kymmenkunta. Yhden kanssa vaihdoin jopa lauseen "peesaa vaan" ja n. tuntia myöhemmin iloisesti moikattiin kun tiemme kohtasivat taas. Torstaina myös kun juoksin pitkää lenkkiä illalla niin ainokainen harrastaja joka tuli vastaan pyörällä moikkasi takaisin. Moikkaan kaikkia jotka vaikuttavat tavalla tai toisella suhtautuvan jollain vakavuudella tai intohimolla harrastukseen.

lansive
12.08.2013, 08.38
Pyörämatkaillessa vastaantulijan lapa yleensä nousee iloisesti. Parin viikon reissulla ei monta tullut vastaan joka ei olisi tervehtinyt.

PedroK
12.08.2013, 08.44
Mukavasti huomasi, että kun siirtyi hybridistä maantievehkeeseen niin moikkailuja tulee ihan eri tahtiin (lue 0 -> ~50). Eipä takaa ohikaan tullut pahemmin tuntunut pahottavan mieltään kun alottelija peesasi takana muutaman kilometrin, lopulta oli tosin pakko luovuttaa ja huikata kiitokset perään. Näin siis pk-seudulla.

On tullut huomattua sama asia. Kesälomareissulla huomasi hyvin, että kaikki kenellä pidempi reissu menossa ja laukut takana morjestivat. Lautoilla ihmiset tulivat juttelemaan yms.

Jeromy
12.08.2013, 09.43
Espoo-Kirkkonummi -akselilla fillaroidessa lapa nousee yllättävän hyvin, käytännössä kaikki moikkaa. Eilenkin kun kävin Porkkalassa niin jokainen vastaantulija morjensti. Tähän on kyllä yksi valitettava poikkeus: naispuoliset pyöräilijät ei kyllä tervehdi koskaan vaikka niille kuinka heiluttelis (kättä siis...), oon varmaan niin urpon/pervon näköinen etteivät viitsi. Tosin eipä niitä kovin usein vastaan tulekaan.

En tiedä muista naisista, mutta minulle moikkaillaan äärimmäisen harvoin, joten en enää oma-aloitteisesti tervehdi ketään. Paljon tapahtuu jopa sellaista, että kun fillaroimme miehen kanssa, niin miestä moikataan mutta minua ei. Niinpä se satunnainen tervehdys tulee sitten niin yllättäen ettei enää ehdi reagoida kun moikkaaja onkin jo pyyhältänyt ohi.

Aika harvoin nykyään tervehdin muita pyöräilijöitä (maantielenkeillä), kun vastatervehdyksiä tulee aika harvoin. Sen sijaan naispuoliset pyöräilijät ovat kyllä tervehtineet minua useammin kuin miespuoliset pyöräilijät - vai johtuukohan moinen mielikuva vain siitä, että muistaa ne harvemmin vastaantulevat naispyöräilijät paremmin, mene ja tiedä... :)

Maastolenkeillä sen sijaan tervehdykseen vastataan kiitettävän hyvin ja metsässä viitsii tervehtiä ihan itsekin, kun saa yleensä tervehdyksen takaisinkin.

Pexxi
12.08.2013, 09.49
Espoo-Kirkkonummi -akselilla fillaroidessa lapa nousee yllättävän hyvin, käytännössä kaikki moikkaa. Eilenkin kun kävin Porkkalassa niin jokainen vastaantulija morjensti. Tähän on kyllä yksi valitettava poikkeus: naispuoliset pyöräilijät ei kyllä tervehdi koskaan vaikka niille kuinka heiluttelis (kättä siis...), oon varmaan niin urpon/pervon näköinen etteivät viitsi. Tosin eipä niitä kovin usein vastaan tulekaan.Harvinaisen totta.

Anz
12.08.2013, 10.23
Harvinaisen totta. Samaisella reitillä eilen ajelleena, mulla on toinen kokemus. Ehkä pitäis ostaa maantiepyörä ja succikset. Vois vastaan tulevat harrastelijat nöyrtyä moikkaamaan.

janne kuivakangas
12.08.2013, 10.37
Itse olen heti lapa pystyssä kun näkyy vaan maantie/maastopyöräilijä..ja kovalla äänellä "terve taikka moi "..Se on eri asia moniko moikkaa taikka sano terve..mut maastos kyl tulee enemmän ..vaikka ei os pyörälläkään..:) Maantiellä en ajele paljoo mitä nyt ..joskus ..maasturilla..ja tutu moikkaa..!:) Ja samapa millä pyöräl ajaa tai kuteilla..sille ihmiselle me moikataan..tai lajikaverille !:cool:

TuH
12.08.2013, 10.43
Samaisella reitillä eilen ajelleena, mulla on toinen kokemus. Ehkä pitäis ostaa maantiepyörä ja succikset. Vois vastaan tulevat harrastelijat nöyrtyä moikkaamaan.

Nöyrtyä moikkailemaan? Ei idea ole moikata kirjaimellisesti jokaista kaksipyöräistä moottoripyöräkerholaisesta Aalto-tarjoiluvaunua työntävään rollaattorimummoon, vaan oman heimon jäseniä. Jos siis odottaa maantiepyöräilijöiltä moikkauksia, niin minimivaatimus on yleensä se oma maantiepyörä.

ppikkupe
12.08.2013, 10.45
Samaisella reitillä eilen ajelleena, mulla on toinen kokemus. Ehkä pitäis ostaa maantiepyörä ja succikset. Vois vastaan tulevat harrastelijat nöyrtyä moikkaamaan.

Se kait siinä ideana onkin, että saman lajin harrastajat moikkaavat toisiaan. Toisaalta mikäs sen estää, mukavahan se on moikkailla ihan satunnaisia kulkijoitakin.

Pexxi
12.08.2013, 11.12
Tarkoitin siis, että naiset eivät moikkaa, prosentti ehkä 10 kun muuten yli 50 riippumatta onko succis vai ei.

Grugi
12.08.2013, 11.15
Kyllä naiset moikkaa ainakin takasin, eilenkin tuli morjestus takas kun moikkasin.

Anz
12.08.2013, 14.19
Nöyrtyä moikkailemaan? Ei idea ole moikata kirjaimellisesti jokaista kaksipyöräistä moottoripyöräkerholaisesta Aalto-tarjoiluvaunua työntävään rollaattorimummoon, vaan oman heimon jäseniä. Jos siis odottaa maantiepyöräilijöiltä moikkauksia, niin minimivaatimus on yleensä se oma maantiepyörä.
Kyllä mä ainakin jopa kehuisin ihmistä joka on Aalto-tarjoiluvaunua työntämällä pitkiksellä. Moottoripyöräilijöitä minäkään en moikkaile. Tässä muuten kiteytyy hyvin pääkaupunkiseudun pikkusieluisuus. Toista se on ihmisten ilmoilla. Tästä huolimatta olen erilainen pääkaupunkiseutulainen ja jatkan moikkailua kaikille jotka tahkoaa maantietä pyörän päällä ja vaikuttaa olevan omistautunut lajille. Heimolajista huolimatta.

MacKonte
12.08.2013, 14.48
Maaseudulla morjestamisehtoina toimii droppitanko, pyöräilyasu ja ajolasit kypärän alla. Maasturilla tai cruiserilla verkkareissa ajellessa ei kukaan moikkaa (tututkaan ei todeksi usko...) mutta maantiepyörällä mainitulla varustuksella jokainen vakavasti otettava harrastaja nostaa vähintään kahta sormea (koiranulkoiluttajilla on joku oma tapansa moikata keskisormea heilutellen).

Satunnainen sunnuntaimaantiepyöräilijä ei uskalla moikata, koska joutuisi irrottamaan otteen tangosta.

Moikkaan aina jokaista, jolla on jotenkin maantiepyörään viittaava ajopeli alla. Jopolla tai Helkama Kaunottarella viilettäviä naisihmisiä en uskalla moikata, jos vaikka pitävät ahdisteluna ja lähtevät polkemaan perään. Vanha mies ei välttämättä pääse näitä työmatkaohjuksia edes karkuun...

TuH
12.08.2013, 15.28
Tässä muuten kiteytyy hyvin pääkaupunkiseudun pikkusieluisuus.

No just joo...

Ajat varmaan sitten Baanan rännissäkin koko matkan käsi ojossa, ettei yhdellekään vastaantulijalle tule paha mieli?

Anz
12.08.2013, 15.54
No just joo...

Ajat varmaan sitten Baanan rännissäkin koko matkan käsi ojossa, ettei yhdellekään vastaantulijalle tule paha mieli? Ei, en aja. En myöskään aja baanan rännissä pitkistäni. En koe mielekkääksi ajaa useamman tunnin lenkkiä kaupungissa. Varsinkaan baanaa edestakaisin. Pidän enemmän siitä, kuinka maisemat vaihtelevat taajamasta haja-asutukseen. Siinä pääsen paljon helpommin "flow"-tilaan jonka koen hyvin miellyttäväksi.

Oatmeal Stout
12.08.2013, 15.58
Tässä muuten kiteytyy hyvin pääkaupunkiseudun pikkusieluisuus. Toista se on ihmisten ilmoilla.
Sieltä ihmisten ilmoilta ne pikkusieluiset pääkaupunkiseudulle ovat paremman elämäntilanteen toivossa tulleet ja kaiholla vuosikymmenet muistelleet kuinka hyvää oli maalla ja ihmiset ystävällisiä - ilmeisesti unohtaneet pakata omaa ystävällisyyttään mukaan tai ystävällisyys ruuhkassa muuttuu pikkumaisuudeksi.

ahav
12.08.2013, 16.16
Onneksi itse ajelen surkealla retkipyörän romulla ilman kypärää ja farkut jalassa, joten ei tarvitse pelätä että kukaan hörhö alkaisi tervehtimään. :p

Anz
12.08.2013, 18.44
Sieltä ihmisten ilmoilta ne pikkusieluiset pääkaupunkiseudulle ovat paremman elämäntilanteen toivossa tulleet ja kaiholla vuosikymmenet muistelleet kuinka hyvää oli maalla ja ihmiset ystävällisiä - ilmeisesti unohtaneet pakata omaa ystävällisyyttään mukaan tai ystävällisyys ruuhkassa muuttuu pikkumaisuudeksi. Totta. Ei se poista silti sitä faktaa mihin pääkaupunkiseudulla törmää tervehtimiskulttuurissa. Tässä kantakaupunkilaisetkin kantavat uskollisesti oman kortensa kekoon. Faktaa on tietysti myös se, että joka pitäjässä löytyy omat ryhmänsä jotka eivät välttämättä osaa ottaa ympärillään olevia huomioon. Pääkaupunkiseudulla tämä kulttuuri on vain huomattavasti laajempaa kuin muualla. Mut joo, tästä vois keskustella vaikka kuinka paljon ja vaikka kuinka ohi aiheen. Se on ihan ok leikkii klaanileikkejä. En mä siitä tykkää kyttyrää jos mulle ei moikata takaisin. Mulla on aina vaihtoehto sijoittaa maantiepyörään jne. Näähän on vaan valintakysymyksiä. :)

N.N.
21.08.2013, 22.30
ihmekös tuo, että ruotsinkieliset tervehtivät muita hanakammin, kun heitä opettaa Folkhälsan

sledgehammer
21.08.2013, 22.45

Ei se mitään auta ainakaan Turun seudulla. 80% jampoista vetää semmosen hoitolaitos-tuijotuksen, kun varovasti nostelee lapaa. Ehkä mä näytän sitten jotenkin koomiselta tai sitten mua sorsitaan, kun en ole ostanut TuUL ajokamoja :D Toisaalta mua ei huvita maksaa mainosten kantamisesta. Mä kyllä pyrin moikkaan aina takas, jos joku tervehtii. Onhan se hauskaa nostaa lapaa kun saman lajin harrastaja tulee samoissa touhuissa vastaan.

Pyöräpummi
21.08.2013, 23.15
Tässä muuten kiteytyy hyvin pääkaupunkiseudun pikkusieluisuus. Toista se on ihmisten ilmoilla. Tästä huolimatta olen erilainen pääkaupunkiseutulainen ja jatkan moikkailua kaikille jotka tahkoaa maantietä pyörän päällä ja vaikuttaa olevan omistautunut lajille. Heimolajista huolimatta.

Oletkos koskaan ajatellut että siellä susirajan pohjoispuolella ihmiset juotuvat puhumaan itsensä kanssa kun ihmisiä on niin harvassa. Ei ole ihmekään että yksikään mahdollinen moikkaus ei mene ohi, puhamattakaan siitä että ei niillä kehitysalueilla ole paljoakaan muuta tekemistä kuin hiihtää, pyöräillä, metsästää taikka kalastaa, niin ja istuttaa taimia kaadetun metsän tilalle.
Tavatessanne näitä ihmisiä teillä velvollisuus antaa heillä terapeuttinen puhumismahdollisuus, mutta pitäkää varanne että pääsette irtaantumaan tilanteessa kohtuullisessa ajassa.

Usein näillä heeboilla on oikea käsi pidentynyt koska niin innokkaasti alkavat tervehtiä nähdessään kilometrien päässä tulevan ihmisen.

Anz
22.08.2013, 10.27
[QUOTE=Pyöräpummi;2083345]Oletkos koskaan ajatellut....QUOTE] Kiitos. :) Todistat kaiken edellä kirjoittamani asiat vahvalla esiintymisellä. Sä oot silti ihan ok. Sunnuntaina oli mukavasti iloisia kanssaharrastajia liikenteessä. Lapa nousi aikast kivasti, toisin kuin edellisenä sunnuntaina. Oli sen verran parempi kuntosta porukkaa, et jakso nostaa sen käden ilmaan. Pyörästä riippumatta.

Mannavelli
22.08.2013, 10.35
Pitää Pyöräpummin tekstiin vielä lisätä, että maalaisilla ei ole myöskään huumorintajua.

Justiina
22.08.2013, 11.16
Millainen se foorumitervehdys oikein olikaan?

antero2
22.08.2013, 11.43
Pitää Pyöräpummin tekstiin vielä lisätä, että maalaisilla ei ole myöskään huumorintajua.

On ne erilaisia.

JackOja
22.08.2013, 11.44
Millainen se foorumitervehdys oikein olikaan?

Muodostat sormista F-kirjaimen.

Tai jos se on hankalaa ajaessa huudat vastaantulijalle olevasi fillarifoorumilta tuttu tai "Äf äf!"

Justiina
22.08.2013, 11.50
^ No kun minä muistelin, että se olisi ollut joku viittomakielen aakkosten f-kirjaimen kaltainen, mutta ei se muistuta kirjoitettua F-kirjainta... Mites tää nyt oli? Tärkeä asia, jos nyt joskus sitten sattuisikin niin että joku tervehtisi ylipäätään jotenkin :D

Grugi
22.08.2013, 11.58
Joku laittaa nyt kuvan tosta F tervehdyksestä niin kaikki osaa sen sitten jatkossa.

Halloo halloo
22.08.2013, 12.05
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9441&d=1357384354
Suomen viittomakielen f-kirjain.

Vauhdissa en osaa laittaa sormia oikeaan järjestykseen, joten minun versioni näyttää miltei ok-merkiltä. Minulla tuppaa etusormi sujahtamaan peukalon sisäpuolelle, kun sen pitäisi olla ulkopuolella. Kunhan etusormi ja peukalo ovat niputettuna ja kolme viimeistä pystyssä, niin kelvannee.

ppikkupe
22.08.2013, 12.19
http://suvi.viittomat.net/alphabet.php

Voi itku. Mulla taitaa tulla aika usein viittelöityä vastaantulijoille jotta HV. Sorppa.

JKeats
22.08.2013, 21.07
Ei näkynyt HV:tä eilen Kaukajärvi-Kangasala-Valkeakoski akselilla, mutta muuten sai olla lapa pystyssä koko ajan. :) Pirusti sakkia maantiepyörillä liikenteessä. Mikä kyllä itsessä aiheutti ihmetystä oli myös rullaluistelijoiden ja rullahiihtäjien järjettömän suuri määrä Kaukajärvi-Kangasala klv:llä. Olisko ollut jonkun seuran treenit....

IncBuff
22.08.2013, 22.21
http://static3.blip.pl/user_generated/update_pictures/890304.jpg

Tää on paljon helpompi vauhdissa kuin tuo äffä.

Asetyylikoliini
23.08.2013, 09.02
IncBuff, jeden Tag so schnell, jaaaaa! :D

marko.k
24.08.2013, 23.37
Tänään meni pasmat sekaisin kun kanuuna paitainen nainen moikkas kahdella sormella tangosta maantiepyörällä vaikka lötköteltiin täpäreillä vastaan.
En kyllä itsekkään morjestele mutta pakko oli vastata tökerösti.

Eduardo
25.08.2013, 09.52
Harvialantietä Turengista Hämeenlinnaan kun päivittäin, arkisin, työmatkatempoilee, porukat moikkailee aika kivasti - tai ainakin ovat oppivaisia, kun vaan itse tervehtii joka kerta. Yksi yrmy siellä tosin on, jonka suhteen olen ikäväkseni jo jopa luovutattanut tervehtimisen.

maalinni
25.08.2013, 10.03
Itse aina moikkailen spandex miehille/naisille ja myös täpäri tepoille. Yleensä moikkaavat takaisin. Loppukesästä ruuvastin cycloon lokarit ja takaisin moikkaavien osuus laski dramaattisesti...

Bianchi-bööna
25.08.2013, 16.37
Tänään meni pasmat sekaisin kun kanuuna paitainen nainen moikkas kahdella sormella tangosta maantiepyörällä vaikka lötköteltiin täpäreillä vastaan.
En kyllä itsekkään morjestele mutta pakko oli vastata tökerösti.

Oliko sattumoisin Rounionkadulla joskus klo 12-13 välillä? Oltiin sulhon kanssa kahden hengen piirakkakahvi-lenkillä ja moikkasin paria maastohemmoa, kun oli niin kamat vimpan päälle. Mä siitä lajista mitään muuten tajua, mutta hyvältä näytti. :D

marko.k
25.08.2013, 18.46
Oliko sattumoisin Rounionkadulla joskus klo 12-13 välillä? Oltiin sulhon kanssa kahden hengen piirakkakahvi-lenkillä ja moikkasin paria maastohemmoa, kun oli niin kamat vimpan päälle. Mä siitä lajista mitään muuten tajua, mutta hyvältä näytti. :D

Juu siellä. Oltiin kebabilta tulossa :)

vakaup
25.08.2013, 20.36
Ei se mitään auta ainakaan Turun seudulla. 80% jampoista vetää semmosen hoitolaitos-tuijotuksen, kun varovasti nostelee lapaa. Ehkä mä näytän sitten jotenkin koomiselta tai sitten mua sorsitaan, kun en ole ostanut TuUL ajokamoja :D Toisaalta mua ei huvita maksaa mainosten kantamisesta. Mä kyllä pyrin moikkaan aina takas, jos joku tervehtii. Onhan se hauskaa nostaa lapaa kun saman lajin harrastaja tulee samoissa touhuissa vastaan.

Ihan hyvin IMO tälläkin seudulla lapa nousee. Sen olen kyllä huomannut, että mitä kauempana isosta kirkosta ajelee, sitä varmemmin tervehditään. Etenkin seurojen ajokamppeissa olevat (~aktiiviharrastajat) kyllä moikkaavat....

Tarkoitin siis, että naiset eivät moikkaa, prosentti ehkä 10 kun muuten yli 50 riippumatta onko succis vai ei.
+1.

Voisin yhtyä yleistykseesi. Jännä juttu, enkä tiedä mistä johtuu. Ehkä otanta on liian pieni.

Jami2003
25.08.2013, 21.59
Ihme homma. Motoristit ja veneilijät moikkaavat mutta pyöräilijät vain tuijottavat. Itse pyrin moikkaamaan kaikki jotka varusteista tunnistaa pyörälenkillä olevan. Noin yksi kymmenestä moikkaa takaisin, jos vastaan tulee kaksi tai useampia ei sata varmasti kukaan moikkaa.

Smo
25.08.2013, 23.08
Tulis rasitusvamma jos kaikkia moikkais .. ei vaa yleensä vähäeleinen pään nyökäytys tai parin sormen nosto tangosta ..

Jake_Kona
25.08.2013, 23.12
Harvemmin nykyisin irroitan käsiä tangosta.
Neljä sormea ojentuu tai pää nyökkää. Sitä ei välttämättä kaikki kyllä huomaa.

Brad
27.08.2013, 20.55
Tää on mielenkiintoinen asia, täytyy muistaa että tervehtiminen meille suomalaisille on muutenkin vähän vaikeaa. By the way olin tänään 1. lenkillä 29er. Kona Unitilla. Olin varmaan hieman pelottavan näköinen kukaan ei tervehtinyt vaikka itsellä oli lapa pystyssä oli vastaantulija minkälaisella konkelilla vaan liikenteessä. Pahimmat ovat nää speedopellet maantiepyöräilijät, nenä pytyssä ajellaan eikä kuulla/nähdä mitään. Mitä tapahtuu kun vaihdan speedot päälle ja alle Olmoni ja lähden baanalle, kyllä lapaa nousee hieman paremmin. Mikä juttu tää asettelu on maantiepyöräijät vs. muut on, ei ymmärrä. Itselläni on periaate että moikkaan vastaantulijaa vaikka millä pyörällä olenkin liikenteessä, ei ole multa pois. Ps. Ajan speedoissa TDH:n ja tervehdin myös muita kuin maantiepyörällä ajavia.

Jopotuinen
28.08.2013, 11.57
Saksassa kun menee johonkin paikalliseen pieneen syöttö-juottolaan ja sanoo ovella että "Abend", suurin osa paikalla olijoista vastaa samalla tapaa, lähes yhteen ääneen.
Suomessa jossain kyläbaarissa luultavasti vetäisivät moisesta enempiä kyselemättä heti turpaan...

ppikkupe
28.08.2013, 12.16
Noh, noh. Taitaa se kenkiin tuijottelu (ja turpaan saaminen) olla enemmän kaupunkilaisten ongelma.

toripolliisi
28.08.2013, 12.18
Saksassa kun menee johonkin paikalliseen pieneen syöttö-juottolaan ja sanoo ovella että "Abend", suurin osa paikalla olijoista vastaa samalla tapaa, lähes yhteen ääneen.
Suomessa jossain kyläbaarissa luultavasti vetäisivät moisesta enempiä kyselemättä heti turpaan...

Ihmekös tuo jos huutelet suomalaisessa pubissa ABENDiä? Herjaksi luulevat!!

baritoni
28.08.2013, 19.33
Jännä keskustelua tämä tervehtiminen. Foorumin uutena käyttäjänä sattumalta löysin tämän jorinan. Moottoroiduilla pyörillä ajelevat noteeraavat aina alan vastaantulevat harrastajat, minä olen tehnyt samoin mtb-poluilla ja aina saanut responssin. Kai se käytännössä kuitenkin skulaa vaikka täällä teoretisoidaankin. Suosittelen moikkaamista i varje fall.

Pyöräpummi
28.08.2013, 22.52

Minulle tämä ei ole ollenkaan ongelma, koska tiedän peilistäkin katsomalla kuinka helvetin ruma mies olen.
Naisena kääntäisin pääni toisaalle jo ensinmäisestä vilauksesta.
Voiko siinä sitten enää tervehdystä edes odottaakkaan?

Sitä en kuitenkaan tiedä mikä teidän ongelmanne on, mutta minulla se on niin ikävästi että sitä ei voi parantaakkaan.

Oatmeal Stout
29.08.2013, 11.07
Jännä keskustelua tämä tervehtiminen. Foorumin uutena käyttäjänä sattumalta löysin tämän jorinan. Moottoroiduilla pyörillä ajelevat noteeraavat aina alan vastaantulevat harrastajat, minä olen tehnyt samoin mtb-poluilla ja aina saanut responssin. Kai se käytännössä kuitenkin skulaa vaikka täällä teoretisoidaankin. Suosittelen moikkaamista i varje fall.
Ratapyöräilyssä ei yleensä ole vastaantulijoita, joten heidän moikkaaminen on aika marginaalinen vaihtoehto.

rosa
29.08.2013, 16.13
Pyöräpummi, kai toi oli vitsi? Rumia ihmisiä ei olekkaan! Kyse on asenteesta! Jos ajattelet olevasi hyvännäköinen, komea, mitä ikinä, ihan varmasti olet.

Smo
29.08.2013, 17.09
Joo. Mäkin oon komee ku mikä.

Oatmeal Stout
29.08.2013, 17.23
^Se vaan johtuu siitä, että mikä on niin älyttömän komee.

hannahoo
29.08.2013, 17.24
Ai miksi rumia ei moikattaisi?

Minä ainakin yritän vilkutella/nostella sormiani/virnistellä/nyökytellä vastaantuleville harrastajannäköisille (myös silloin, kun en kulje pyörällä, hulluksi ehkä luulevat). Toisinaan olen ajatuksissani ja huomioiminen ei onnistu täysipainoisesti - voi, mikä syyllisyys siitä seuraakaan, kun naissukupuolen edustajana nyt leimaa kaikki pyöräilijänaiset moikkaamattomiksi nirppanokiksi!

Smo
29.08.2013, 17.37
^Se vaan johtuu siitä, että mikä on niin älyttömän komee.

Mikä on kyllä komee kuin mikä.

Jopotuinen
29.08.2013, 21.23
Merellä aivan älyttömästi tuttuja, tai ainakin nuo moikkailevat menne tullen. Aluksen kokoosta ja etenemistavasta riippumatta.

Fillaroinnin suhteen, toi moikkailu on vähän sellainen tilannekohtainen juttu, siinä sycklon tai maantie-raaserin puikoissa vinttikoira-asennossa lavan heilauttelu ei aina ihan luontevaa. Sormien ojentelu on mun puolesta ihan jees, siiinä missä päänkin keinuttelu tai sitten silmien muljauttelu. Kaikki käy.

Ripa523
31.08.2013, 19.49
Kiva lenkki tänään, kaikki vastaantulleet pyöräilijät kulkuvälineen tyyppiin katsomatta tervehti tosi reippaasti - paitsi se yks celesten värisellä maantiepyörällä ajanut... ;)

Kumitarzan
31.08.2013, 21.13
Tänään tuli Saimaa kierrettyä prätkän kyydissä, kaveri moikkaili muille mopoilijoille, minä morotin kaikki pyöräilijät.

ppikkupe
31.08.2013, 21.15
Tervehtiiko joku oikeasti kaikkia vastaan tulevia pyöräilijöitä? Noh, ei kait siitä haittaakaan ole...

Tänään oli hauska tapaus jossain Iin jälkeen pohjoiseen mentäessä. Siinä puski pariskunta etelää kohden maantiefillareilla/cycloilla napakkaan vastatuuleen. Vaimo etummaisena tuulenhalkaisijana, alaotteella, katse tiukasti eteen. Mies perässä selkä suorana ja ote rennosti kahvoilla.

Kumma juttu, että akka ei edes sivulleen vilkaissut, mutta mies kyllä morjesti iloisesti takaisin.

Kumitarzan
31.08.2013, 21.23
Tervehtiiko joku oikeasti kaikkia vastaan tulevia pyöräilijöitä? Noh, ei kait siitä haittaakaan ole...

Jos viittaa minun edelliseen postaukseen, niin en sentään oikeasti KAIKILLE pyöräilijöille heilutellut. Mutta niille noin tusinalle harrastajan näköiselle, jotka hinkutti menemään siellä melkein_ei_keskellä_mitään.

ppikkupe
01.09.2013, 00.25
^ Enhän mie ollut kerennyt edes lukea sinun viestiä. Tuolle edelliselle sankarille tuttavallismielisesti kuittailin.

Ripa523
01.09.2013, 10.23
ppikkupe: Joo, tervehdin kaikkia - taajamien ulkopuolella. :) Siis tuolla eilisellä lenkillä, en ihan aina sentään... Oli sellanen reissu, että 73 km:n matkalla samalle reitille osui noin 7 'maantiepyöräilijää', yksi hybridi (kuskilla lenkkivarustus) ja yksi maasturi (selkeä VOMP). Mukaan itseasiassa laskettu vastaan tulleet, ohitetut ja ohittavat. Näille jaksoi kyllä heilutella :D

jatkoa vielä: eilen ihmettelinkin ittekseni, että miksi oli niin vähän fillareita liikkeellä... mutta tais jengi jättää lenkit väliin valmistautuessa TdH:hon (?)

Asetyylikoliini
01.09.2013, 12.05
Kesäkuun alussa kun kävin Tromssan tienoilla pyöräretkeilemässä, oli ihan kiva huomata miten kaikki jollain tapaa harrastajan näköiset pyöräilijät tervehtivät toisiaan. Meitä retkeilijöitä siellä oli toki enemmistö pyöräilijöistä, mutta myös ne ainoat kaksi näkemääni maantiepyöräilijää tervehtivät minua vastaantullessan, vieläpä oma-aloitteisesti ennen minua. Itse asiassa jopa tietyömaan varrella seissyt asfalttityöntekijä E8:n varrella tervehti kun ajoin hänen ohitseen. Mulla siis retkipyörä lokareineen laukkuineen telttoineen alla, varusteiltani ja vaatetukseltani lienen ollut selvästi pyöräilyharrastajan näköinen. Kotimaassa kutakuinkin samoin varustein liikkeellä ollessani muistan kerran saaneeni vastauksen maantiepyöräilijältä kun itse tervehdin ensin.
No, nämä ovat näitä kulttuurieroja ja Norja on Norja. Upea maa, upeat ihmiset... :P
Tarkoitukseni ei tietenkään ole mitenkään mollata suomalaisia pyöräilyharrastajia, tämä nyt oli vain yksi havainto-otos rajanaapurista.

perttime
01.09.2013, 12.34
siinä sycklon tai maantie-raaserin puikoissa vinttikoira-asennossa lavan heilauttelu ei aina ihan luontevaa.Metsäpolulla on usein aikaa sanoa jotain, mutta käsiä ei välttämättä pysty irroittamaan tangosta - paitsi jos pysähtyy. Toissapäivänä oli tosin polkujen risteyksessä vain parin sekunnin näköyhteys ja ainakin itsellä hengitys sen verran "syvää" ettei tainnut lähteä muuta ääntä....

leevi
02.09.2013, 11.35
Jaa'a. Mielestäni kyllä ainakin täällä oulun seudulla kaikki tuntuvat moikkaavan, tai sitten se on se optinen harha :O
Itse pyrin moikkaamaan kaikkia vastaantulevia vähänkään harrastajan näköisiä pyöräilijöitä. Tosin vain jos heillä on kypärät
päässä!

Se toisten auttaminen on kyllä jännä juttu, kerrankin saatiin kolari aikaiseksi keskellä vilkasliikenteistä keskustaa ja risteykseen tullut
autoilija vaan tööttäili menemään... Pyöräilijät kyllä tuntuvat auttavan toisiaan, mutta kukaan muu ei sitten ketään autakkaan..

Smo
02.09.2013, 14.39
Merellä aivan älyttömästi tuttuja, tai ainakin nuo moikkailevat menne tullen. Aluksen kokoosta ja etenemistavasta riippumatta.
.

Jaa-a .. taidat seilata eri vesillä. Moottorivene-seilipaatti ja moottorivene-kajakki moikkausautomaatti tuntuu aika usein olevan rikki .. mutta kyllä se lapanen nousee sit jos eka ite morjestaa.

ppikkupe
02.09.2013, 14.50
Pyöräilijät kyllä tuntuvat auttavan toisiaan, mutta kukaan muu ei sitten ketään autakkaan..

Kyllä ainakin pohjoisessa on tapana pysähtyä, jos havaitaan tien päällä auto keula rytyssä, konepelti pystyssä tai muuten vain hätävilkut päällä. Se voi olla lähin apu muutoin aika kaukana.

Tietenkin kannattaa aluksi varmuuden vuoksi vain hidastaa ja varmentua siitä, että kyseessä ei ole pelkästään venäläisturisti pitämässä tupakkataukoa. Ei venäläisistä sinänsä mitään pahaa sanottavaa ole, mutta niiden hätävilkkujen käyttötapa ei aina noudattele länsimaista logiikkaa.

Smo
02.09.2013, 14.56
Niin tai romaaneja myymässä rihkamaa arvotavarana kun on "bensa loppumassa"

ppikkupe
02.09.2013, 15.03
Ei ne täällä uskalla, tai tulee leukusta.

LJL
02.09.2013, 15.45
...tai tulee leukusta.

Saattaa olla karumpiakin kohtaloita luvassa; "pietä sie niin mie puren!!"

Siinä Romaniaan eunukkina palatessa saattaa haikea kansanlaulukin lähteä ihan eri oktaavista.

Oatmeal Stout
02.09.2013, 16.31
Eilen aamupäivällä oli Mäkelänkadulla muutama pyöräilijä, joista valtaosa ei tervehtinyt vastaantulevia pyöräilijöitä oli sitten numerolappu tahi ei. Ilmeisesti siellä ei ollut yhtään tämän säikeen vakiolukijoita.

IncBuff
02.09.2013, 16.44
Kyllä ainakin pohjoisessa on tapana pysähtyä, jos havaitaan tien päällä auto keula rytyssä, konepelti pystyssä tai muuten vain hätävilkut päällä. Se voi olla lähin apu muutoin aika kaukana.

Joo mutta ei Oulussa :)

Muistuu mieleen vuosia vanha tapaus kun keskellä talvea jollain nuorella naisella oli auto hyytynyt keskelle Heikinkatua. Kukaan ei mennyt auttamaan vaan kiersivät hyytyneen auton. Osa toisen kaistan ja osa viereisen klv:n kautta.

ppikkupe
02.09.2013, 17.14
Joo mutta ei Oulussa :)

Ouluhan on jo melkein Etelä-Suomea... :)

Mutta on niissä liikennekulttuureissa eroa. Lauantaina poljeskelin Oulusta takaisin Rovaniemelle saunan lämmitykseen, niin sen huomasi taas selkeästi, että mitä pohjoisemmaksi tuli, niin sen paremmin autot antoivat pyöräilijälle tilaa. Koukkaavat ihan reilusti vastaantulijoiden kaistalle, jos mahdollisuus on. Tai hidastavat, jos eivät pääse heti ohi (tosin tuolla reitillä ei semmoisia paikkoja ollut).

Mutta Oulusta lähdettäessä esim. Haukiputaantien loppupäässä tuntui välillä, että autojen piti huviksensa ihan kylkiosumaa hakea. Tuttu poljeskeli viikko aiemmin samaa reittiä, ja ihmetteli ääneen Facebookissa, että oli tullut poliisi hätistelemään samaisella Haukiputaantiellä maantiepyöräilijän kelvin puolelle. Ei meillä poliisit tuommoista...

En usko, että ihmisissä itsessään on eroa, todennäköisesti pohjoisessa tiellä liikkuvista suurin osa on jostain muualta kuin täältä. Mutta kait se on, että silloin kun on vähemmän liikennettä, niin suomalainenkin jaksaa olla huomaavainen tiellä liikkuja.

...

Mutta oli harvinaisen vähän muita saman lajin harrastajia liikkeellä. Ei tarvinut paljon morjestella. Iin jälkeen yksi pariskunta ja jossain Simon ja Kemin välillä yksi herrasmies. Sitten Rovaniemelle tultaessa jokunen kaveri polkemassa Valajaisen lenkkiä. Oisivatko olleet TdH:lla kaikki.

jaiksi
03.09.2013, 04.20
Ratsastajatyttöseltä sain tervehdyksen, kun maastossa pyöräilin :)

MatkaajaHemmo
04.09.2013, 01.58
Täällä Turun Hirvensalossa näyttää riittävän kovan luokan harrastelijoita ja ellei peräti "ammattilaisia"? Poukkoilevat vähän välillä kevyenliikenteenväylältä maantielle että pääsevät kovempaa ajelemaan. Välillä hauskaa yrittää peesata jonkin matkaa mutta tietenkin Sutra jää toiseksi ultrakevyille kilpapyörille... tai no kunto ei riitä kovaan menoon ainakaan kun tulee ylämäkeä :)

Tekisi kyllä mieli tervehtiä, mutta ovat vain niin vakavan näköisiä että tulee sellainen olo että saan vain ihmetteleviä katseita. Ties vaikka moikkaaminen häiritsee kovasti heidän sykkeen monitorointia...? :rolleyes:

JarzaS
09.10.2013, 21.46
Haapajärvellä eilen ajellessani iltalenkkiä juuri saapuessani Kumisevan kylälle tuli vastaan vanha paristkunta kunnon vanhoilla mummiksilla valot päällä. Kaarteessa vanhan miehen kanssa kohdatessamme tämä huikkasi hyvintuulisesti: "Mihinkäs se niin kovasti polokee?". Vastasin jotta Haapajärvellehän minä. Niin mukava fiilis tuli että vanhalle rouvallekin, joka parinkymmenen metrin päässä jäljempänä ukkoaan seuraili, huikkasin myös hyvän päivän tervehdyksen :)

JiiPee
09.10.2013, 21.58
Tänään Vierumäen siwan kohalla tuli mummo mummotsygällä kyyryssä oikeen vastaan. Runttas putkelta, minä siinä morotin sitä niin ei muutaku mulkoili pahan näkösesti takasi. Meinasin huutaa perään että hoovee, mutta aattelin sitte että mitä turhia, ei se kuitenkaan ymmärrä näitä "tosi pyöräilijöiden" jutskia

Onceagain
09.10.2013, 22.22
Jännä huomata miten huomioliivin käyttö vaikuttaa vastapuolen reagointiin maantiellä, huomioliivin päällelaitto tiputtaa tervehtimiseen vastaamisen nollaan. Pitkällä ajopaidalla ja/tai tiukalla tuulitakilla toisten kädet vielä nousee :) Monet, joille tervehtiminen tekee tiukkaa, ovat kyllä olemukseltaan kuin Samuli Putron biisin miehiä joiden ympäriltä tuolit viedään ja joiden sukunimet eivät mieleen jää...

slow
09.10.2013, 22.39
Todella Kova Freeride-jäbä (TM) vastasi kallioreitillä molempiin tervehdyksiini tuijottamalla halveksuvasti eteenpäin.
Noh, ei väkisin..

El Chefo
09.10.2013, 22.56
Menneenä viikonloppuna pyöritettiin kampia Himoksen takametsien poluilla. Muutama metsästäjä ja yksi sienestäjä koiran kanssa tuli vastaan ja jokaisella oli jotain sanottavaa. Kättä nostettiin ja kyseltiin minne menossa, taisi yhdeltä tulla suunta minne polku vie. Hyvä fiilis jäi reissusta!

Nizcu
01.12.2013, 18.45
Turun seudulla harva uskaltaa morjenstaa, yleensä tulee vain yrmeää tuijotusta. Kait se vaikuttaa, etten pukeudu mihinkään mainostrikoisiin :rolleyes:
Itse moikkaan kaikille jotka vähänkään näyttää fillaristeilta.
Muutaman kerran saanut ihmettelevät katseet, kun moikannut ohi menevää fillaristia ollessani koirien kanssa kävelyllä.
Monesti kun tulee kippurasarvisella sinkulalla ajeltua, niin ei sitä sen kummemmin kerkee moikkaamaan, kuin että ojentaa sormia ja nyökkää, mutta maastofillarin kans sitten voikin nostaa lapaa :)
Ja onkai se toisekseen outoa, jos naisfillaristi moikkaa - ainakin siltä se tuntuu :rolleyes:

Amfinaut
01.12.2013, 20.56
Muutaman kerran saanut ihmettelevät katseet, kun moikannut ohi menevää fillaristia ollessani koirien kanssa kävelyllä.

Tätä saattaisin ihmetellä tapahtumahetkellä itsekin :)

Yleensä tulee asennoiduttua pyöräilyyn siten, että jos ollaan urheilemassa/kuntoilemassa niin sitten morjenstan muita, jotka näyttävät olevan pyöräilemässä samalla tarkoituksella. Vastaan toki tervehdykseen muutenkin mutta tätä kyllä harvemmin tapahtuu.

toripolliisi
02.12.2013, 11.52
TERVE vaan kaikki foorumin pyöräilijät!

hannahoo
02.12.2013, 13.30
Vilkutin toissailtana keittiön ikkunasta ohiajavalle pyöräilijälle. Ei vilkuttanut takaisin! :(

fillari-isi
05.04.2014, 01.35
Ensiksi pahoittelut kun palaan tähän aiheeseen jota onkin näköjään jo useampi vuosi ansiokkaasti keskusteltu. Moottoripyörällä ajaessa olen tottunut tervehtimään lajitovereita mutta nyt kun vanha Insera vaihtui maantiepyörään, en ymmärtänyt, että vastaava tapa on myös pyöräilyharrastajien kesken. Olen siis ollut se kippurasarvista hiilikuitua tuulipuvussa ulkoiluttava moukka Tuusulanjärven ympäristössä jonka käsi ei ole liikahtanut. Jotta en muuttuisi moikkaavaksi moukaksi niin mikä on etiketin mukainen tapa huomioida kanssapyöräilijä?

Lupaan parantaa tapani heti seuraavalla lenkillä.

stumpe
05.04.2014, 08.37
Mutta mistä tietää, tervehtiikö alan harrastajaa? Onko tähän joku sääntö, pitää olla spandexia päällä? Vai moikkaanko kaikkia joilla on pyörä alla?

IncBuff
05.04.2014, 08.58
Joo spandexia pitää olla.

Ski
05.04.2014, 09.11
joo spandexia ei pidä olla

Rickmaple
05.04.2014, 09.19
Ensiksi pahoittelut kun palaan tähän aiheeseen jota onkin näköjään jo useampi vuosi ansiokkaasti keskusteltu. Moottoripyörällä ajaessa olen tottunut tervehtimään lajitovereita mutta nyt kun vanha Insera vaihtui maantiepyörään, en ymmärtänyt, että vastaava tapa on myös pyöräilyharrastajien kesken. Olen siis ollut se kippurasarvista hiilikuitua tuulipuvussa ulkoiluttava moukka Tuusulanjärven ympäristössä jonka käsi ei ole liikahtanut. Jotta en muuttuisi moikkaavaksi moukaksi niin mikä on etiketin mukainen tapa huomioida kanssapyöräilijä?

Lupaan parantaa tapani heti seuraavalla lenkillä.

Sama etiketti ku moottoripyörällä, eli jyrkkä ehkä. Kyykky vs custom = 23mm tuubia vs +120mm joustoa. Eli saa moikkaa mut ei oo pakko.

Mutta tässä sun jutussa on paha rike, joka kuuluisi muotipoliisiketjuun. Nimittäin kippurasarvisella hiilikuitupelillä ei ajeta tuulipuvussa! Näen jo mielessäni cervelon ja fakta homman yhdistelmän...

IncBuff
05.04.2014, 09.56
Jokainen saa ajaa siinä vaatetuksessa missä haluaa ja millä pyörällä haluaa. Se joka kokee sen ongelmaksi voi olla ajamatta.

Onkohan missään muussa maassa saman tason muiden tekemisten kyttäämisen kulttuuria kuin Suomessa :D

janne kuivakangas
05.04.2014, 10.09
Maastossa moikkaan kaikkia mitkä vastaan tulee..😊 Son niintten asia moikkaako takas vai ei..

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
05.04.2014, 10.09
Tervehdin pyörälenkillä olevia. Riippumatta varusteista ja pyörästä (mikäli tervehtiminen ei vaaranna omaa ajoa tai jossain vedossa sotke rytmiä).

Uskoisin että jokainen tunnistaa kuka on pyörälenkillä ja kuka vain menossa kauppaan. Varusteista riippumatta.

Rickmaple
05.04.2014, 10.41
Jokainen saa ajaa siinä vaatetuksessa missä haluaa ja millä pyörällä haluaa. Se joka kokee sen ongelmaksi voi olla ajamatta.

Onkohan missään muussa maassa saman tason muiden tekemisten kyttäämisen kulttuuria kuin Suomessa :D

Tarkoitit varmaan että se joka kokee sen ongelmaksi voi olla moikkaamatta?

Ja on, joka maassa on omat tapansa, sääntönsä ja kyttäämiset. Ei kaikkialla samalla tavalla, mutta on.

Ihan kaikkea tälle palstalle kirjoitettua ei kannata ottaa tosissaan. Mä lähden nyt lenkille, kuitenkin muotipoliisin hyväksymässä lajinomaisessa varustuksessa ja moikkaan takaisin kelle vaan, joka mua tervehtii, oli sillä yllään sitten löysää tai tiukkaa.

fillari-isi
05.04.2014, 10.46
Sama etiketti ku moottoripyörällä, eli jyrkkä ehkä. Kyykky vs custom = 23mm tuubia vs +120mm joustoa. Eli saa moikkaa mut ei oo pakko.

Kiitos, näillä ohjeilla mennään. Sormet liikahtaa ja pää heilahtaa tänään lenkillä.

Mutta tässä sun jutussa on paha rike, joka kuuluisi muotipoliisiketjuun. Nimittäin kippurasarvisella hiilikuitupelillä ei ajeta tuulipuvussa! Näen jo mielessäni cervelon ja fakta homman yhdistelmän...

Muotipoliiseille tiedoksi, että asia on harvinaisen hyvin tiedostettu ja ratkaisua etsitään. Genren mukaiset shorsit, irtolahkeet, ajopaita ja tuulitakki jo hankittu mutta vielä ei tarkene pelkästään näillä. Niin, ja ne pakolliset väreiltään yhteensopivat ajolasitkin löytyvät. Koittakaa kestää, kyllä musta tulee vielä muodikas teiden ritari. Tosin vauhdin kasvattaminen ulkoasun veroiseksi vienee useamman vuoden,valitettavasti.

jarmo_
05.04.2014, 21.46
Joo, pyöräilijöiden tervehtimisessähän on pari nyrkkisääntöä, joilla pääsee jo melko pitkälle:

1. Eri pyörätyypillä kohtaavat eivät tervehdi ryhmän yli (esim. maastopyöräiljä maantiepyöräilijää tai päinvastoin)
2. Alle ~500 euron pyörällä liikkuvat eivät tervehdi ollenkaan (muuutenkuin kohdatessaan pyörällä liikkuvia tuttujaan, joita tervehtisi joka tapauksessa)
3. Selvästi eri hintaluokan pyörillä liikkuvat eivät tervehdi toisiaan (huom! poikkeus: kalliimmalla pyörällä liikkuva voi tervehtiä alaspäin halvemmalla pyörällä liikkuvaa, jolloin halvemmalla pyörällä liikkuvan velvollisuus on vastata tervehdykseen)

Eli näitä kun noudatetaan, niin säilyy hyvä mieli kaikilla.

Roko
05.04.2014, 21.53
Oma ideologia on suunnilleen että käsi nousee kaikille kypäräpäille jotka ovat selkeästi lenkillä. Eikä ole väliä onko itsellä maantie- vai maastopyörä alla, eikä ole vastaantulijan pyörätyypillä väliä.

Jami2003
05.04.2014, 22.19
Joo, pyöräilijöiden tervehtimisessähän on pari nyrkkisääntöä, joilla pääsee jo melko pitkälle:

1. Eri pyörätyypillä kohtaavat eivät tervehdi ryhmän yli (esim. maastopyöräiljä maantiepyöräilijää tai päinvastoin)
2. Alle ~500 euron pyörällä liikkuvat eivät tervehdi ollenkaan (muuutenkuin kohdatessaan pyörällä liikkuvia tuttujaan, joita tervehtisi joka tapauksessa)
3. Selvästi eri hintaluokan pyörillä liikkuvat eivät tervehdi toisiaan (huom! poikkeus: kalliimmalla pyörällä liikkuva voi tervehtiä alaspäin halvemmalla pyörällä liikkuvaa, jolloin halvemmalla pyörällä liikkuvan velvollisuus on vastata tervehdykseen)

4. Camban miehet ei tervehdi simpan miehiä ja päinvastoin.

kolistelija
05.04.2014, 22.25
VOM(aantie)P nostaa vain pikkasen pikkurilliään. Olemus ei muutu, katse ei liikahta eikä toista huomioida muuten kuin tuolla pikkurillin liikautuksella. Samalla tavalla kuin verisessä paikalliskilpailussa: heikkoutta ei näytetä.

kuovipolku
05.04.2014, 23.29
Joo, pyöräilijöiden tervehtimisessähän on pari nyrkkisääntöä, joilla pääsee jo melko pitkälle(...)Eli näitä kun noudatetaan, niin säilyy hyvä mieli kaikilla.

Ehkä lisäisin vielä sen säännön että kun on riittävän paska keli, liikkeellä on vain tosipyöräilijöitä ja kohtaat seitsemän tunnin lenkillä vain kaksi vastaantulevaa pyöräilijää, on sallittua tai jopa suotavaa tehdä poikkeus muista säännöistä.

Lisäksi käytöksen kultainen kirja käskee vastaamaan tervehdykseen riippumatta siitä mihin ryhmään tervehtijä kuuluu. Jos tervehtijä on yli 70-vuotias pappafillarilla liikkuja tai alle kouluikäinen lapsi, vastataan samalla meiningillä; muulloin on tietenkin paikallaan vastata mahdollisimman pidättyvästi.

okahkonen
06.04.2014, 00.23
Eittämättä OT, mutta minulla on tapana maailmalla, jos joku kysyy "millainen maa se Suomi on?", vastata että Suomi on maailman paras maa - siellä saa naista pelkällä tervehdyksellä!

N.N.
21.04.2014, 21.14
Valvooko Yleinen muotipoliisi myös etiketin noudattamista? Mokasin tänään pahasti, kun Itäväylän kelvillä tuli maantiekonkelia vastaan niin että lapasta sai heiluttaa solkenaan. Siinä tohinassa moikkasin maantiepyörällä ajavaa henkilöä, jolla oli TAVALLINEN (ei pyöräily-spesifi) T-paita päällä...

Hääppönen
22.04.2014, 08.26
^Tuo menee työtapaturman piikkiin. Itsellä ei vielä ole ajolaseja vahvuuksilla ja vastaavanlaisia "mokia" sattuu... :eek:

LJL
22.04.2014, 10.29
Tämän ketjun teemaan liittyen pyöräilijöiden tervehtimistä 1930-luvun nahkahousumaasta:

http://ridingthirdrail.files.wordpress.com/2010/04/hitler-youth.jpg

Auli77
06.05.2014, 21.43
mä sain tänään ekan vastauksen tervehdykseen toiselta maantiepyöräilijältä. tuli tosi hyvä mieli :) pienestä se on joskus kiinni.

hsaarinen
07.05.2014, 10.36
Aloin tässä noin pari viikkoa sitten moikata muita selkeästi pyörälenkillä olevia, oli sitten kalustona maasto- tai maantiepyörää. Ainoastaan yksi on vastannut tervehdykseen. Ehkä en ole tarpeeksi uskottava, jäykkäperä-Cubessakin on lokarit ja kaikkea.

latuman
07.05.2014, 10.42
lokarit?! et selvästikään ymmärrä mitään kevyen pyörän tärkeydestä, joten et ole heidän aikansa arvoinen. äläkä ainakaan hymyile kohdatessasi toisen pyöräilijän, koska sinne ei olla tultu pelleilemään, vaan treenaamaan.

Halloo halloo
07.05.2014, 15.11
mä sain tänään ekan vastauksen tervehdykseen toiselta maantiepyöräilijältä. tuli tosi hyvä mieli :) pienestä se on joskus kiinni.

Seuraavaksi opettele F-tervehdyksen ja odotat innolla kenet fillarifoorumilaisen kohtaat.

Ribbe
08.05.2014, 12.13

Tuon 1. kohdan huomannut Oulussakin todeksi. Monta kertaa olen tullut metsästä tielle kun samaan aikaan kohdalle sattunut maantiepyörällä kavereita eikä käsi nouse, siis vaikka itse olen moikannut. Samalla tiellä kun itsellä on maantiepyörä alla niin kädet kyllä nousee.

Api76
08.05.2014, 17.39
Viimekesänä hiekkatielenkillä "taivas repes" ja vettä tuli ns riitävästi. n 10 kn myöhemmin olin hieman kurassa ( ei lokareita ne painaa) tuli kaksi lenkkeilijää vastaan juoksivat naama norsun vi..lla. kenensin tunnelmaa kun mennessäni huutelin että on hyvä että sataa niin ei siitepöly vaivaa:)

Auli77
11.05.2014, 22.23
Seuraavaksi opettele F-tervehdyksen ja odotat innolla kenet fillarifoorumilaisen kohtaat.

no onpas noloa, kun en yhtään edes tajua, mikä se on. f-kirjain sormilla? kielellä? :seko:

Halloo halloo
11.05.2014, 22.39
no onpas noloa, kun en yhtään edes tajua, mikä se on. f-kirjain sormilla? kielellä? :seko:

Kysyvälle vastaus, viittomakielen f-kirjaimen viittoma:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=1702

Nopeasti näytettynä ei ole väliä ovatko etusormi ja peukalo miten päin, kunhan kolme sormea on pystyssä.

Auli77
11.05.2014, 23.07
kunhan kolme sormea on pystyssä.

kiitos :) vähänkö alan näytellä

kkolja
13.05.2014, 10.32
Ei oo paljon hanska heilunut tänä keväänä nojapyöräilijälle. Itse moikkaan kelvillä kaikki lenkkeilemässä olevan näköiset ja maantien laidassa kaikki kohtaamani pyöräilijät.

ealex
13.05.2014, 11.10
Ensimmäinen lenkki Suomessa käyrätankoisella pyörällä on ajettu, paljon pyöräilijöitä tuli vastaan, mutta tervehdyksien määrä tiellä (tai tervehdykseen vastaamisia) on edelleen 0. Eli tagon muoto ei ollutkaan ratkaiseva (edellinen oli bullhorn) vaan todennäköisesti legginsien puuttuminen (housut olivat kuitenkin jaloissa). :)

Jenkeissä taisi jokainen vastaan tuleva pyöräilijä tervehtiä, myös kaupunkipyöräilijat.

aerosol
13.05.2014, 12.31
Ensimmäinen lenkki Suomessa käyrätankoisella pyörällä on ajettu, paljon pyöräilijöitä tuli vastaan, mutta tervehdyksien määrä tiellä (tai tervehdykseen vastaamisia) on edelleen 0. Eli tagon muoto ei ollutkaan ratkaiseva (edellinen oli bullhorn) vaan todennäköisesti legginsien puuttuminen (housut olivat kuitenkin jaloissa). :)

Jenkeissä taisi jokainen vastaan tuleva pyöräilijä tervehtiä, myös kaupunkipyöräilijat.

Aika jännä, itellä taas kokemus että maantiellä yhdeksän kymmenestä tervehtii tai vähintään vastaa tervehdykseen. Ja tämä siis Uudellamaalla. Tosin mulla on aina succikset jalassa, ehkä se sitten vaikuttaa?

*J*
13.05.2014, 12.45
Hymyilyttämään pistää se ero, ku menee tolla hyrpiitillä.. eipä juuri hanskat nouse.. mutta ku laittaa kippurasarvisella niin kyl tääl kaakonkulmalla lavat nousevat! Paitsi se yksi punaraitainen kaveri ja se, ainut, naiskuski... ;)

Ribbe
14.05.2014, 09.43
Tuntuu olevan alue kohtaisia eroja tervehtimisessä. Pari kesää sitten tuli lomalla Kokkolan seudulla pyöräiltyä eikä yksikään pyöräilijä siellä tervehtinyt takaisin. Oulussa todella harvinaista etteikö käsi nousisi. Siis huomioiden että maantiepyörällä ajaessa ei tervehditä maastopyöräilijöitä ja toisinpäin :)

ealex
14.05.2014, 10.11
Aika jännä, itellä taas kokemus että maantiellä yhdeksän kymmenestä tervehtii tai vähintään vastaa tervehdykseen. Ja tämä siis Uudellamaalla. Tosin mulla on aina succikset jalassa, ehkä se sitten vaikuttaa?
Juuri näin, työkaverini pyöräilee samoissa paikoissa, tosin succiksissa, ja kuulemma jokainen tervehtii. :)

jarmo_
14.05.2014, 18.01
käytöksen kultainen kirja käskee vastaamaan tervehdykseen riippumatta siitä mihin ryhmään tervehtijä kuuluu. Jos tervehtijä on yli 70-vuotias pappafillarilla liikkuja tai alle kouluikäinen lapsi, vastataan samalla meiningillä

Tämä on valitettavan yleinen harhakäsitys. Eli tottakai vanhuksen, lapsen tai rantojen mies Penan tervehtiessä saa tervehdykseen vastata, mutta ei sillä Pyöräilyn kanssa ole mitään tekemistä.

TuH
14.05.2014, 18.40
On ihan absurdi vaatimus, että succistelijan pitäisi moicata jokaista vastaantulijaa silmämääräisesti arvioidusta harrastuneisuuden asteesta riippumatta. Ensinnäkään suurin osa pyöräilijöistä ei tätä tervehtimiskulttuuria tunne ja toiseksi pääkaupunkiseudulla summittainen tervehtiminen pakottaisi ajamaan käsi ojossa kuin mikäkin maanteiden hitleri.

Systeemi on simppeli kuin fan: maantiepyöräilijät tervehtivät maantiepyöräilijän näköisiä, kuraperseilijät toisia kuraperseilijöitä jne.

bisping
14.05.2014, 22.39
Itse olen vähän tällainen climber/all-rounder. Tuleeko minun tervehtiä jokaista domestique-henkistä ohitettavaa, joilla ei välttämättä ole edes wattimittaria? Entäs heilautanko kättä puncheurille? ​Äitini ei tähän osannut vastata.

TuH
14.05.2014, 22.53
Säännöt ovat selvät.

Rouleurit ja domestiquet joutuvat tervehtimään kaikkia, mutta super domestiquen ei kuulu tervehtiä rouleureja. Puncheurit tervehtivät sprinttereitä ja sprintterit aika-ajajia. Aika-ajajien ei tarvitse aerodynaamisista syistä tervehtiä ketään, mutta halutessaan he voivat vähän irvistää tehdessään ohituksen.

bisping
14.05.2014, 23.15
Mitä, jos oisin mun domestique-kaverin kans lenkillä ja vastaan tulis Sven Nys Colnago Prestigellään, jossa 35mm dura-acen kiekot. Domestique-rooliansa hoitava kaveri olis tietysti siinä vetämässä eikä näin ollen näkis mun reagointia tilanteeseen. Nys moikkailis ja kaveri vastais tervehdykseen. Onko syytä etsiä uusi domestique vai voidaanko muutenkin vähän autistin roolin ottaneen kaverin katsoa olevan syyntakeeton ja vaikkapa pelkästään viestittää road captain -kaverilleni, että pitää puhuttelu tälle arvottomalle ihmiselle ja katsoa homma ainakin näin ensimmäisellä kerralla läpi sormien?

hannahoo
15.05.2014, 14.28
Mikä tervehdysten aalto, kun ajaa keskiviikkona ennen kuutta vastakarvaan HePo-lenkille suuntaavien virtaa. :)

jarmo_
15.05.2014, 20.30
Mitä, jos oisin mun domestique-kaverin kans lenkillä ja vastaan tulis Sven Nys Colnago Prestigellään, jossa 35mm dura-acen kiekot. Domestique-rooliansa hoitava kaveri olis tietysti siinä vetämässä eikä näin ollen näkis mun reagointia tilanteeseen. Nys moikkailis ja kaveri vastais tervehdykseen. Onko syytä etsiä uusi domestique vai voidaanko muutenkin vähän autistin roolin ottaneen kaverin katsoa olevan syyntakeeton ja vaikkapa pelkästään viestittää road captain -kaverilleni, että pitää puhuttelu tälle arvottomalle ihmiselle ja katsoa homma ainakin näin ensimmäisellä kerralla läpi sormien?

Melkoisen kiperä tilanne. Oikeastaan ainut kunniallinen poispääsy tällaisessa tilanteessa on 1) vetää lukkojarrutus, kääntyä tulosuuntaan ja ajaa täyttä vauhtia kotiin. Kotona on sitten parasta 2) laittaa puhelin kiinni, ja mielellään 2-4 viikkoa olisi syytä ajella toisten seurassa. Tai sanotaanko näin, että jos kausi on yli puolenvälin, niin 3) talven jälkeen voi palata ko. domestiquen kanssa asiaan. Ja sanomattakin on selvää, että missään nimessä ei ole soveliasta ottaa asiaa puheeksi kaverin kanssa. Jos kaveri sen tekee, niin katseella voi tehdä hänelle selväksi, että asiasta ei puhuta enempää. Mikäli kaveri ei ymmärrä, on palattava kohtaan 1 ja sen jälkeen kohdat 2 ja 3.

hsaarinen
20.05.2014, 21.27
Tässä joku päivä sitten sain jo toisen vastauksen tervehdykseen, tosin se oli hölmistyneen katseen siivittämä. Se tosin on normireaktio lähes kaikilla, eli pitänee lopettaa tuo morjestelu etteivät ihan hulluna ala pitää.

Puskis
20.05.2014, 23.28

Droppitanko ei vielä riittänyt, mutta siihen lisäksi pyöräilypaita tuntuu jo hämäävän vastaantulijan useimmiten tervehdykseen. Sama pyörä Touring-moodissa saa jälleen vähemmän moikkailuja.

Halloo halloo
20.05.2014, 23.29
Tässä joku päivä sitten sain jo toisen vastauksen tervehdykseen, tosin se oli hölmistyneen katseen siivittämä. Se tosin on normireaktio lähes kaikilla, eli pitänee lopettaa tuo morjestelu etteivät ihan hulluna ala pitää.

Älä nyt vielä lopeta. Saattaa olla, että olet aloittanut trendin.

snowfake
21.05.2014, 00.25
Niin lujaa ei tule kukaan Suomessa vastaan etteikö vastaantulijasta voisi päätellä että kannattaako tuolle moikata.

Itse maantiellä:
- Tervehdin vain harrastajia, eli jos tulee jollain hipsterikypärällä/vaihteistolla/bullhornitangolla niin korkeintaan kiilaan ojaan tai katson halveksuvasti nenän vartta pitkin.
- 3/4 shortseilla tai tuulihousuilla ajavat tai työmatkapyöräiljät ohitan hymyilemällä hieman alentavasti mutta kuitenkin hyväntuulisesti, kyllä ne vielä oppivat tavoille.
- Maantiepyöräilijää jolla on kuitenkin sääntöjen vastainen varustus (väärän väriset tankonauhat, vääränlaiset juomapullon telineet, korkit venttiileissä, satulalaukku) näytän F-tervehdystä hillitysti pitäen etusormen ja peukalon kuitenkin kahvoilla kiinni.
- Aitoa harrastajaa, teiden kruunaamatonta trikootykkiä, tervehditään tietenkin irroittamalla koko käpälä kahvalta ja samalla hyväksyen nyökäten tunnustamme toistemme ylivertaisuuden muihin tien käyttäjiin nähden.

Maastossahan ehtii sitten vaikka jutella kun ei ole harrastaminen niin vakavaa kuin maantiellä.

Grandi66
21.05.2014, 07.29
Täällä suunnassa ehkä yks kymmenestä vastaa käpälän nostoon, vaikka itse sitä käpälää vastaantulijalle nostelen varusteista riippumatta. Reissaajat vastaa aina tervehdykseen.

toripolliisi
21.05.2014, 07.41
Maantiekonkelilla tulee samanhenkisiltä lähestulkoon aina tervehdys, sunnuntaina oli jopa pari nopeampaakin tervehtijää liikenteessä mikä oli ihan kiva juttu. Muita en hirveästi jaksa tervehtiä. Maastopyörällä ajaessa kun tervehtii niin hiljaista on, paitsi pusikoissa jos joku tulee vastaan.

Munarello
21.05.2014, 18.07
Itse olen näin väärinharrastajana toisinaan yläpeukulla tervehtinyt maantiellä vastaantulijaa. Muutaman kerran on vastattukin kädenheilautuksella, mutta enimmäkseen tulee vaan sitä 'tyhjää katsetta', minkä vuoksi tuntuu että mitä enemmän 'tosiproharrastajan' näköinen, sitä vähemmän edes kiinnostaa moikata. Moikkailenkin nykyisin mieluummin maantiellä perusfillarilla vastaantulevia vanhoja ukkoja. :)

CamoN
21.05.2014, 22.51
Näytän varmaan nykyään maantiellä niin tosiproharrastajalta, ettei kukaan uskalla ottaa etuvetoa pois ja moikata kun tulen vastaan. Jos sen sijaan minä moikkaan (jota tulee tehtyä), silloin kuitataan takaisin välittömästi.

Vai onko ne vastaantulijat sitten vaan niin laiskoja, ettei kohteliaisuus irtoa houkuttelematta.

PedroK
21.05.2014, 22.56
Tuntuu olevan ainakin paikkakuntakohtaista. Ajelin kaverin kanssa Vantaan ja Espoon nurkilla edellisviikolla ja jokainen maantiepyörällä vastaantullut moikkasi. Menin hämilleen kun täällä Turun suunnalla joka kymmenes moikkaa.

IncBuff
22.05.2014, 08.20
Oli kyllä eilen maantielenkillä hupaisaa seurattavaa kuka morjestelee ja kuka ei. Hampaat irvessä vääntävät ja vasta aloittaneet muka niin pro juipit ei vahingossakaan, mutta selkeästi rennommalla meiningillä liikkeellä olevat ja pidempään harrastaneet sen sijaan kyllä.

e150330
22.05.2014, 12.22
Tuntuu olevan ainakin paikkakuntakohtaista. Ajelin kaverin kanssa Vantaan ja Espoon nurkilla edellisviikolla ja jokainen maantiepyörällä vastaantullut moikkasi. Menin hämilleen kun täällä Turun suunnalla joka kymmenes moikkaa.

Ihmekös tuo. Aikanaan kun muutettiin Tampereen suunnalta takaisin Turun tienoolle vaimo käski lopettaa kävelyllä ihmisten morjestamisen (samalla asuinalueella), ettei luultais täysin sekopääksi. Sama pätee osin pyöräilyssä, vaikka itsepintaisesti moikkaan kaikkia lajitovereita (kun kukaan ei tunne).

syte
13.06.2014, 14.47
Juoksin Baanalla ja olin ylittämässä pyörien ajokaistaa huomasin oikealta tulevan kohtuullista vauhtia pyöräilijä. Pysähdyin ja annoin pyörän mennä ensin. Yliopistopartainen fillarimies morjesti kiitokseksi. Olipas kiva pieni ele. Tuli hyvä fiilis keskellä sateista juoksulenkkiä :)

Liikuttava
13.06.2014, 15.14
Yliopistopartainen fillarimies morjesti kiitokseksi. Olipas kiva pieni ele. Tuli hyvä fiilis keskellä sateista juoksulenkkiä :)

Nämä ovat kivoja hetkiä, kun joku vilkuttaa kiitokseksi. Kahdesti on mulle jo eräs koiranulkoiluttaja nostanut kättään kiitoksen merkiksi kun olen ennen ohitusta rimputtanut kelloa. Täysin samassa kohdassa alamäkeä koulumatkalla :)

orc biker
13.06.2014, 19.43
Minulle kukaan tuntematon pyöräilijä ei ole moikannut (no ehkä on joskus vuosien varrella, mutta ei tule mitään mieleeni juuri nyt), mutta jos moikkaisi, niin moikkaisin takaisin. En varmaan näytä niin selvästi harrastajalta, kun en pidä varsinaisia pyöräilypaitoja, enkä kypärää. Ja etenkin maanteillä moni ei ehkä ymmärrä, että ihan lenkillä sielläkin maasturin kanssa ollaan, eikä vain siirtymässä paikasta toiseen. Tuntuu, että enemmän nämä pyöräilykisoista karanneen näköiset tervehtivät toisiaan. Nuo ulkoiset selvät tunnusmerkit ovat varmaankin tärkeitä lajitovereiden tunnistamisessa.

Shimaani
13.06.2014, 20.03
Pakkaa pystyy hämmentämään myös sillä että metsäpoluilla liikkuu fillaristeja joilla pyörän sijaan on mukana haukku. Aika moneen on viime aikoina törmätty tuon (http://ep1.pinkbike.org/p4pb10207097/p4pb10207097.jpg)kanssa Katoavan Metsän™ likellä.

Ja ruma se on isäntäkin.

huotah
13.06.2014, 20.18
Empiiristä faktaa, Esbossa 2/10 maantiepyöräilijöistä tervehtii takaisin. Mutta onhan se sanomattakin selvä että sellaisia ei tervehditä joilla ei ole Cervezan tai Ropobankin -tiimipaitaa ja -alkkareita päällä.

Kampinalle
13.06.2014, 20.58
Olen tämän viikon työmatkoillani tervehtinyt vastaantulevia fillaristeja. Noin 10% heistä on vastannut, siitä kiitos heille. Tänään oli hieno hetki, kun kelvi oli kaivuutyön takia puolitettu. Himmasin vauhtia, kun vastaan näkyi tulevan vanhempi mies pyörällään. Viitoin, että mene vaan, hän meni ja sitten kohdalla tervehti ja kiitti.

aaltju
13.06.2014, 21.58
Työmatkalla ei tule moikkailtua, mutta lenkillä ollessa moikkaan kaikkia, jotka on edes etäisesti tunnistettavissa lajitovereiksi (minä siis olen se urpo joka ajelee kauniina pyhäpäivänä koko Säijän lenkin lapa pystyssä :)).

Heräsin moikkailemisen suhteen viime talvena Teneriffalla... siellä tuntui että ilmeisillä ammattilaisillakin ylpeys antoi myöten moikata vuoristoylängöillä kieli vyön alla polkevaa amatööriä... täällä kotomaassa tuntuu että seurojen miehet moikkaavat niitä, jotka katsovat moikkauksensa arvoisiksi ja kuraporras jää morjestamatta... olen kuitenkin ajatellut törkeästi sekoittaa pakkaa ja moikata kaikkia, jotka ajavat sukkikset jalassa maantiepyörän kaltaisella pyörällä.

jaiksi
13.06.2014, 22.15
Heräsin moikkailemisen suhteen viime talvena Teneriffalla... siellä tuntui että ilmeisillä ammattilaisillakin ylpeys antoi myöten moikata vuoristoylängöillä kieli vyön alla polkevaa amatööriä... täällä kotomaassa tuntuu että seurojen miehet moikkaavat niitä, jotka katsovat moikkauksensa arvoisiksi ja kuraporras jää morjestamatta... olen kuitenkin ajatellut törkeästi sekoittaa pakkaa ja moikata kaikkia, jotka ajavat sukkikset jalassa maantiepyörän kaltaisella pyörällä.

Juu kyllä lämmitti pitkään mieltä tervehtimisalttius kun itsekin kävin sielläpäin pyöräilemässä.

Halloo halloo
14.06.2014, 01.29
MTB-kuskit yleensä näyttävät hämmentynyttä naamaa, mutta toisinaan nousee käsi heilläkin.

paskalokki
14.06.2014, 01.55
Tuulitakki/kollarit tai t-paita/shortsit -yhdistelmä on takuuvarma tapa saada ajaa lenkit rauhassa eikä tartte pelätä, että joku morjenstaa ja joutuisi siihen vastaamaan. Katseita sillä kyllä saa kun on kypärä vielä päässä. :cool:

Vrad
15.06.2014, 18.46
Täällä Tukholman kupeessa n. 4/5 morjestaa takaisin. Itse pyrin morjestamaa kaikille fillaristeille. (ja nää hurrit tykkää ku niitä tervehditään)

OTna morottelusta on myös hyötyä, äsken yks porukka pyysi mua liittymää lenkille, kun olin useasti tullut morottaen vastaan, suomalaisen seuran kuteet päällä.

Shimaani
15.06.2014, 19.00
Tänään tuli havaittua että prologin tai seeseehoon paidassa ajavat ei vastaa tervehdyksiin. Kai se johtui sit levyjarruista :-D

hsaarinen
15.06.2014, 19.06
Pari vastausta olen nyt saanut tervehdyksiin ja sitten muutaman hyväksyvän nyökkäyksen jopa eri kalustolla ajavilta. Muutama päivä sitten olin ajamassa alikulkuun, niin hieman ennen sitä vastaantullut pyöräilijä varoitti alikulun päässä olevista pienistä koirista (omistajineen), kun tuohon alikulkuun on aika huono näkyvyys. Se oli ihan mukavasti tehty.

jiivo
15.06.2014, 19.56
Vähän pöhköltä tuntuu tervehtiä, mutta kaipa siihen tottuu kun alkaa vaan kättään nostamaan vastaantulijoille.

*J*
15.06.2014, 20.04
Minulle kukaan tuntematon pyöräilijä ei ole moikannut (no ehkä on joskus vuosien varrella, mutta ei tule mitään mieleeni juuri nyt), mutta jos moikkaisi, niin moikkaisin takaisin. En varmaan näytä niin selvästi harrastajalta, kun en pidä varsinaisia pyöräilypaitoja, enkä kypärää. Ja etenkin maanteillä moni ei ehkä ymmärrä, että ihan lenkillä sielläkin maasturin kanssa ollaan, eikä vain siirtymässä paikasta toiseen. Tuntuu, että enemmän nämä pyöräilykisoista karanneen näköiset tervehtivät toisiaan. Nuo ulkoiset selvät tunnusmerkit ovat varmaankin tärkeitä lajitovereiden tunnistamisessa.

Oon tällä hetkellä Ötztalissa Itävallassa ja tänään, kun vain notkuin shortseissa, tuulitakissa ja lippalätsässä repulla varustettuna bussipysäkillä niin jo pelkästään siinä odotellessa kävi nätti tsekkityttö kyselemässä oonko nähny vieressä joessa kajakkiporukkaa.. no takaisin asiaan, eli siis, kaksi maantievääntäjää moikkasi vaikka en ollut edes pyörän päällä. Oletan ulkoisten merkkien täsmäytyvän jo pelkästä fillaria himoisesti katsovasta ilmeestä! :) Vai ollaankohan jo sillä "sielujen sympatia" -tasolla.. hmm.. en haluaisi uskoa, että täällä vaan ihmisillä on tapana morjestaa katseiden kohdatessa... ei, sielujen sympatia kuulostaa fillaristin sydämessä paljon paremmalta!

Halloo halloo
16.06.2014, 01.01
Tuli valittua vähän vähemmän pyöräilijöitä viliseviä maanteitä. Morjestelin sitten maanviljelijöille. Lapa heilahti takaisin. Hyvä meininki.

hannahoo
16.06.2014, 08.08
Viikko sitten koin tervehtimisnokittelun, kun vanhempi mieshenkilö moikkasi ensin nostamalla kättä isosti ilmaan, mihin vastasin samalla mitalla. Tämän jälkeen herra vielä huudahti kuuluvasti "moi!", mihin vastasin tietenkin. Ainakaan ei jäänyt epäselväksi. :)

Ilahduttava tervehtimistapa on myös käden heilautus ja rento sormella osoittaminen tervehdittävää kohti. Tulee olo, että tervehtijä haluaa tervehtiä juu-ri mi-nu-a.

Smo
16.06.2014, 08.21
Tuli valittua vähän vähemmän pyöräilijöitä viliseviä maanteitä. Morjestelin sitten maanviljelijöille. Lapa heilahti takaisin. Hyvä meininki.

Minä kun olen täällä mökkiosastolla morjestellut rekkakuskeja ja raktorimiehiä .. oujee :)

Ettan
05.07.2014, 19.58
En mä kyllä yhtään ihmettele miksi jotkut pitävät osaa maantiepyöräilijöistä snobeina...
Kävin äsken vetämässä kivan 34km lenkin. Koko matkalla tuli n.10 selvästi pyöräilyä jollain tasolla harrastavaa ihmistä vaastaan. 8 niistä vastasi moikkaukseen. Jopa kaksi maastopyöräilijää moikkasi minulle maantiepyöräilijälle. Mutta sitten nämä kaksi olivat juuri niitä snobin irvikuvia. Molemmilla yhtä kokoa liian pieni Tuor de Francen jonkun tiimin replica-paita päällä ja muutenkin varusteet, kaikki pyörästä lähtien uusinta uutta. Mutta kohteliaisuus oli kyllä jäänyt kaupan hyllylle.
MUTTA, onni onnettomuudessa, toinen näistä tuli mua uudestaan vastaan lenkkini loppu osuudella, niin aivan piruuttain aloitin SUUREEN tapaan vilkuttamisen jo hyvissä ajoin ja vähän niinkuin pakotin hänet moikkaan mulle ;) .
Ei sen käden nosto ole kauhea vaiva, toivottavasti....

Polun tukko
05.07.2014, 20.21
Ajeltiin tänään kaverin kanssa ja lenkin loppupuolella tuli vastaan maantiepyöräilijä. Naureskeltiin että tuo se ei morjesta. Ajettiin käsi pystyssä kun kohdattiin...no ei se morjestanu.
Eihän sitä voi moikata kun päällä on tld kuteet,alla enduro pyörät ja kuskit ravassa.

Itse morjestan...ihan piruillakseni. Saatanan Miquel Indurainit!

TuH
05.07.2014, 20.31
nämä kaksi olivat juuri niitä snobin irvikuvia. Molemmilla yhtä kokoa liian pieni Tuor de Francen jonkun tiimin replica-paita päällä ja muutenkin varusteet, kaikki pyörästä lähtien uusinta uutta.

Näet vastaantulijoista, että vaatteet ovat liian pieniä ja pyörät liian kalliita, mutta et pysty edes tiimivaatteita saati pyörien merkkejä identifioimaan? Ja sinä siis erotat jo tien toiselta puolelta kuinka kalliit putkiosat, kiekot ja keepeeässät pyörissä on kiinni?

Hevonpaska ja kateellinen projisointi haisee tänne asti.

toripolliisi
05.07.2014, 20.40
Tänään kirkkonummelta, siuntioon ja siitä espoonlahteen.. Moikkailu loppui Espoon rajalle.. Sit katsottiin kuin halpaa makkaraa tai käännettiin päät toiseen suuntaan.. Rensselit oli kyllä vimosen päälle näilläkin nokkailijoilla.. Itse moikkailin kaikki mummot ja papatkin jotka vaan ajeli tuolla pikkuteillä mua vastaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

PedroK
05.07.2014, 20.46
Nöyrin anteeksipyyntö naiselle, joka moikkasi Naantalin pikatien alla. Olin menossa läskipyörällä peräkärry perässä Naantalia kohti. Tervehtimisestä tuli mieleeni viime viikonloppuna tekemäni havainnot. Oltiin kaverin kanssa matkalla Sälinkäältä Turkuun ja Uudellamaalla, sekä Kanta-Hämeessä jokainen vastaantullut pyöräilijä moikkasi. Kaksi jopa tuli kysymään määränpäätä karttaa tutkiessamme. Tuli aikaisemmin todettua tässä samassa säikeessä, että Turun seudulla moikkausprosentti on todella huono.

Ettan
05.07.2014, 20.50
Näet vastaantulijoista, että vaatteet ovat liian pieniä ja pyörät liian kalliita, mutta et pysty edes tiimivaatteita saati pyörien merkkejä identifioimaan? Ja sinä siis erotat jo tien toiselta puolelta kuinka kalliit putkiosat, kiekot ja keepeeässät pyörissä on kiinni?

Ei, katellisuudesta ei ole kyse. Oma pyöräni on 5t€ pyörä, ja vaatteeni on perus pyöräilyvaatteet, mutta käsi mulla edelleen nousee kaikille. Sorry jos olen syönyt aamumurosi... ;)

LJL
05.07.2014, 20.51

Melko erikoista että niinkin hauskasta asiasta kuin pyöräilijöiden tervehtimisestä saadaan aikaan itkua ja hammasten kiristystä. Ketä se haittaa jos joku tervehtii tai jättää tervehtimättä? Itse en esimerkiksi nykyisin tervehdi oma-aloitteisesti ketään mutta siinä ei ole mitään henkilökohtaista

toripolliisi
05.07.2014, 21.05
Koska se on sama asia kun joku sanoo sinulle: moi, huomenta, päivää.. Ja sä vaan mulkaiset ja jatkat matkaa.. Lasken tuon epäkohteliaisuudeksi ja juntteiluksi. Se on ok jos et tervehdi jos toinenkaan ei tee aloitetta, mutta se ei jos joku näkee vaivaa ja tekee aloitteen. Ainoa yhteinen tekijä näissä on se, että nämä ei tervehtijät ovat yleensä tiimipaidoissa ja pro kuskin oloisia..

TuH
05.07.2014, 21.10
Ei, katellisuudesta ei ole kyse. Oma pyöräni on 5t€ pyörä, ja vaatteeni on perus pyöräilyvaatteet, mutta käsi mulla edelleen nousee kaikille. Sorry jos olen syönyt aamumurosi... ;)

Ja 5t€ pyörällä ajavan hyvän jätkän imagoosi kuuluu, että kirjoitat ämmämäisiä ulkonäköarvioita succistelijoista, jotka eivät ole tietoisia sinun ja hengenheimolaistesi valvomasta tervehtimispakosta?

No, siinä olet ainakin oikeassa, että pyöräkaupasta ei voi ostaa sivistyneitä käytöstapoja...

Santerius
05.07.2014, 21.20
En mä kyllä yhtään ihmettele miksi jotkut pitävät osaa maantiepyöräilijöistä snobeina...
Kävin äsken vetämässä kivan 34km lenkin. Koko matkalla tuli n.10 selvästi pyöräilyä jollain tasolla harrastavaa ihmistä vaastaan. 8 niistä vastasi moikkaukseen. Jopa kaksi maastopyöräilijää moikkasi minulle maantiepyöräilijälle. Mutta sitten nämä kaksi olivat juuri niitä snobin irvikuvia. Molemmilla yhtä kokoa liian pieni Tuor de Francen jonkun tiimin replica-paita päällä ja muutenkin varusteet, kaikki pyörästä lähtien uusinta uutta. Mutta kohteliaisuus oli kyllä jäänyt kaupan hyllylle.
MUTTA, onni onnettomuudessa, toinen näistä tuli mua uudestaan vastaan lenkkini loppu osuudella, niin aivan piruuttain aloitin SUUREEN tapaan vilkuttamisen jo hyvissä ajoin ja vähän niinkuin pakotin hänet moikkaan mulle ;) .
Ei sen käden nosto ole kauhea vaiva, toivottavasti....

Relaa. Moikata saa, muttei ole pakko. Ei kannata loukkaantua jos joku ei morjesta. Jos haluaa tervehdyksiä takaisin, kannattaa muuten nostaa käpälää riittävästi. Tällöin myös ne, joille morjestus ei ole automaatio saattavat huomata ja vastata.

Moikkailenko? Fiiliksen mukaan. Jos joku moikkaa ja huomaan, toki nostan kättä. Seuran paita päällä tsiigailen tunnollisemmin. Kun on tunnuksettomat kamppeet päällä, pilaa lainattua vastaavissa tapauksissa vain oman maineensa.

Ettan
05.07.2014, 21.20
Ja 5t€ pyörällä ajavan hyvän jätkän imagoosi kuuluu, että kirjoitat ämmämäisiä ulkonäköarvioita succistelijoista, jotka eivät ole tietoisia sinun ja hengenheimolaistesi valvomasta tervehtimispakosta?

No, siinä olet ainakin oikeassa, että pyöräkaupasta ei voi ostaa sivistyneitä käytöstapoja...

Eli vissiin olen syönyt murosi? Anteeksi jos astuin herkille varpaillesi....
Edelleenkin, pointtini oli vain että kuten myös edellinenkin kirjoittaja on kirjoittanut, "että nämä ei tervehtijät ovat yleensä tiimipaidoissa ja pro kuskin oloisia...

TuH
05.07.2014, 21.24
Eli vissiin olen syönyt murosi? Anteeksi jos astuin herkille varpaillesi....
Edelleenkin, pointtini oli vain että kuten myös edellinenkin kirjoittaja on kirjoittanut, "että nämä ei tervehtijät ovat yleensä tiimipaidoissa ja pro kuskin oloisia...

Pointtisi on täyttä paskaa.

Ettan
05.07.2014, 21.27
Pointtisi on täyttä paskaa.

:D

orc biker
05.07.2014, 21.36
On tuo tervehtiminen kieltämättä vähän outoa muualla kuin maaseudulla, koska kaupungissa ja sen liepeillä tulee niin älyttömästi pyöräilijöitä vastaan (siis ihan lenkillä olevia), että jokaisen tervehtiminen on melkein kuin tervehtisi jokaista jalankulkijaa pienehkön kaupungin kaduilla kävellessään. Eli ihan tuntemattomia naamoja, jotka eivät jää mieleenkään. Toki moikkaan takaisin, mutta en itse käy aloittamaan tuota touhua.

Nizcu
05.07.2014, 21.50
Nöyrin anteeksipyyntö naiselle, joka moikkasi Naantalin pikatien alla. Olin menossa läskipyörällä peräkärry perässä Naantalia kohti. Tervehtimisestä tuli mieleeni viime viikonloppuna tekemäni havainnot. Oltiin kaverin kanssa matkalla Sälinkäältä Turkuun ja Uudellamaalla, sekä Kanta-Hämeessä jokainen vastaantullut pyöräilijä moikkasi. Kaksi jopa tuli kysymään määränpäätä karttaa tutkiessamme. Tuli aikaisemmin todettua tässä samassa säikeessä, että Turun seudulla moikkausprosentti on todella huono.

Tunnustan, se olin minä maasturilla!
Olen huomannut saman, että jos turussa morjestaa, niin yleensä saa ihmetteleviä katseita takaisin tai vaan jurotetaan naama mutrulla eteenpäin, kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan
Kattosinki että taitaa olla ihan foorumin porukkaa ja tais olla on-onen fatty alla vai? ellen ihan väärin kattonut?

Jake_Kona
05.07.2014, 22.46
Parin viikon aikana olen lenkeillä tervehtinyt kaikkia vähänkin vakavan pyöräilijän näköisiä ja yhtään vastausta en ole saanu. Ainoastaan pitkiä tuijotuksia. Paras on kun sama henkilö tuli lenkin aikana 2x vastaa ja sama tulos. Hameessa ollaan hitaampia, jospa vastaavat tervehdykseen vasta selän takana.

orc biker
05.07.2014, 23.21
Parin viikon aikana olen lenkeillä tervehtinyt kaikkia vähänkin vakavan pyöräilijän näköisiä ja yhtään vastausta en ole saanu. Ainoastaan pitkiä tuijotuksia.
Tuo on jo outoa, koska useinhan ihmiset vastaavat tervehdykseen ihan vain varmuuden vuoksi suorastaan refleksinä. Sitten jälkeen päin mietitään, että kukahan se oli, tunsinkohan minä edes tuota.

LJL
05.07.2014, 23.33
Parin viikon aikana olen lenkeillä tervehtinyt kaikkia vähänkin vakavan pyöräilijän näköisiä ja yhtään vastausta en ole saanu. Ainoastaan pitkiä tuijotuksia. Paras on kun sama henkilö tuli lenkin aikana 2x vastaa ja sama tulos. Hameessa ollaan hitaampia, jospa vastaavat tervehdykseen vasta selän takana.

Hmm.. Omituista. Ajoin tuossa ennen Tahkoa valmistelevan ~40km pk-lenkin maantietä Siuro-Sasi-välillä (ns. maisematietä), ja tuli muistaakseni kolme maantiemiestä vastaan. Olin hövelillä tuulella ja moikkasin kaikkia ja 100% takaisinmorjenstusprosentti vaikka itse ajoin xc-täpärillä. Ehkä Nokialla on ystävällisempää?

Talisker
05.07.2014, 23.45
Hmm.. Omituista. Ajoin tuossa ennen Tahkoa valmistelevan ~40km pk-lenkin maantietä Siuro-Sasi-välillä (ns. maisematietä), ja tuli muistaakseni kolme maantiemiestä vastaan. Olin hövelillä tuulella ja moikkasin kaikkia ja 100% takaisinmorjenstusprosentti vaikka itse ajoin xc-täpärillä. Ehkä Nokialla on ystävällisempää?
Kanuunakulttuuria.

LJL
05.07.2014, 23.52
Kanuunakulttuuria.

On loistavaa kulttuuria!! Nostaisin tassua täällä ei-anoppilassakin jos se ei olisi täysin turhaa hommaa, en tosin ota siitä mitään tunne-elämän kierroksia mutta Espoossa-Helsingissä ei vaan ole sellaista kulttuuria.

PedroK
06.07.2014, 00.05
Tunnustan, se olin minä maasturilla!
Olen huomannut saman, että jos turussa morjestaa, niin yleensä saa ihmetteleviä katseita takaisin tai vaan jurotetaan naama mutrulla eteenpäin, kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan
Kattosinki että taitaa olla ihan foorumin porukkaa ja tais olla on-onen fatty alla vai? ellen ihan väärin kattonut?

Juu sellainen se. Oltiin perheen kanssa päiväajelulla. Ihmiset tuijottaa meidän karavaania kun perässä tulee vielä peräpyörä.

ilmora
06.07.2014, 10.58
Tervehtimisellä voi olla yllättäviäkin vaikutuksia. Itse kun aloittelin harrastusmielessä ajamaan vuosien tauon jälkeen niin kyllähän se mieltä lämmitti, kun tuolla maaseudulla eksyi pari muuta fillaristia vastaan - yksi nojapyöräilijäkin - jotka nostivat hymyillen kättä ja kaltaiseni nöösi oppi samalla uusia käytöstapoja. Tuli sellainen olo, että fillarointi on kohteliaiden herrasmiesten ja -naisten laji, jossa myös muut tienkäyttäjät huomioidaan.

Kaikkia ei tule kuitenkaan morjestettua, mutta tilanteen mukaan. Enemmän ehkä tuolla syrjäkulmilla liikkuessa.

Mihail
06.07.2014, 11.08
Jos täällä meilläpäin tulee kolme kertaa vuodessa joku vastaan jota voi sanoa harrastajaksi niin kyllä tulee morjestettua.

latuman
06.07.2014, 18.27
Koska se on sama asia kun joku sanoo sinulle: moi, huomenta, päivää.. Ja sä vaan mulkaiset ja jatkat matkaa.. Lasken tuon epäkohteliaisuudeksi ja juntteiluksi. Se on ok jos et tervehdi jos toinenkaan ei tee aloitetta, mutta se ei jos joku näkee vaivaa ja tekee aloitteen. Ainoa yhteinen tekijä näissä on se, että nämä ei tervehtijät ovat yleensä tiimipaidoissa ja pro kuskin oloisia..

Well, thats like your opinion man. Valitettavasti sulla ei ole oikeutta olla loukkaantumatta. Voit joko A) Pilata päiväsi tai B) Et pidä sitä minään. Se tuskin on henkilökohtaista.

joni33
06.07.2014, 19.14
Hyvä Kouvola! Tämän päivän lenkillä kaikki neljä vastaantullutta maantiepyöräilijää vastasivat kukin omalla tavallaan mun tervehdykseen.

Munamankeli
06.07.2014, 20.01
Tänään tuli tervehdittua 4-5 maantiekuskia nopealla lenkillä Naantaliin ja takaisin Turun keskustaan. Sen huomasin, että yhdellä oli TuUL-paita päällä ja allaan hieno, teräsrunkoisen näköinen ajopeli. Muutkin olivat liikenteessä maantiekalustolla. Muita en moikkaile, sillä ei täällä Varsinais-Suomessa huidota kuin samanmielisille. Tietty myös elukoille tulee sanottua hyvät päivät, etenkin lehmille ja kissoille, jotka ovat aina yhtä symppiksiä.

LJL
06.07.2014, 21.32
On totta! Lehmiä ja hevosia tekisi mieli tervehtiä

janne kuivakangas
06.07.2014, 23.46
Mä moikkaan kin jos vastaan tulee..😊

LJL
06.07.2014, 23.50
On niitä välillä tienlaidassa, viimeksi Tahkolla oli oikein paljonkin mutta kisassa ei tervehditä lehmiä eikä muitakaan

Jami2003
07.07.2014, 09.10
Mä moikkaan kaikkia silloin kun niitä ei ole liikaa. Varhaisilla aamulenkeillä myös hölkkääjiä. Ja toivotan hyvät huomiset tai juhannukset riippuen ajankohdasta ja ajonopeudesta. Tuntemattomien tervehtimisessä meillä suomalaisilla olisi paljon opeteltavaa.

Ehkäpä se joku autoilija joka saa kävelyllä multa hyvän huomenen toivotukset ajattelee seuraavan kerran positiivisesti kun näkee succis pyöräilijän maantien laidassa.

PatilZ
07.07.2014, 09.11
... Espoossa-Helsingissä ei vaan ole sellaista kulttuuria.

Nyt olen vähän enemmän ajellut lenkkiä (eikä vain työmatkapyöräilyä) Espoo - Vantaa - Helsinki - Kauniainen - Sipoo - Nurmijärvi - Tuusula - Järvenpää - alueella ja yleensä Kanuuna-paita päällä. Kyllä mulle morjenstetaan ja minä myös. Harvassa ovat ne harrastajat, jotka eivät tervehdi. Etenkin Espoossa on porukkaa tullut oikein juttusille, kun on joutunut valoissa odottamaan.

LJL
07.07.2014, 09.13
...Harvassa ovat ne harrastajat, jotka eivät tervehdi.

Voi olla

janne kuivakangas
08.07.2014, 09.32
Maastossa tulee kyllä moikkattua kaikki mitkä vastaan tulee ja pari sanaakin vaihettua Pyörästä...tai ym..😊

kuovipolku
14.07.2014, 13.05
Olin jalkamiehenä lähikauppareissulla kun vastaan ajoi kelvillä kaksi sen verran tuttua/puolituttua maantiepyöräilijää etten osannut olla tervehtimättä, vaikka hyvin tiesin ettei todennäköisyys sille että he tunnistaisivat minut siviiliasussani (eli ilman tuttua/puolituttua kypärä-ajolasit-ajoasu-pyörä -yhdistelmää) ollut kovinkaan suuri.

Kampinalle
15.07.2014, 13.07
Orimattila-Pennala-Villähde -välillä aamupäivällä tuli vastaan yhteensä neljä maantiefillaristia ja kaikki vastasivat tervehdykseen. Oikein mukavaa näin.

Halloo halloo
02.09.2014, 19.56
Tervehtimisellä voi olla yllättäviäkin vaikutuksia. Itse kun aloittelin harrastusmielessä ajamaan vuosien tauon jälkeen niin kyllähän se mieltä lämmitti, kun tuolla maaseudulla eksyi pari muuta fillaristia vastaan - yksi nojapyöräilijäkin - jotka nostivat hymyillen kättä ja kaltaiseni nöösi oppi samalla uusia käytöstapoja. Tuli sellainen olo, että fillarointi on kohteliaiden herrasmiesten ja -naisten laji, jossa myös muut tienkäyttäjät huomioidaan.

Kaikkia ei tule kuitenkaan morjestettua, mutta tilanteen mukaan. Enemmän ehkä tuolla syrjäkulmilla liikkuessa.

Tästä ponnisti kysymys:
Kuinka moni pysähtyy kysymään avun tarvetta tien laitaan pysähtyneen viereen? Tai edes hihkaisee ohi mennessään kysymyksen?

LJL
02.09.2014, 19.57
Tästä ponnisti kysymys:
Kuinka moni pysähtyy kysymään avun tarvetta tien laitaan pysähtyneen viereen? Tai edes hihkaisee ohi mennessään kysymyksen?

Auttelen usein naisia

Katila
02.09.2014, 20.03
Minä kysyn eritoten naisilta ja nuorilta. Pro-miehiltä harvemmin, kun en kuitenkaan osaisi auttaa. Jotkut ketjut on saanut pistellä paikoilleen.

mk
02.09.2014, 20.47
Tästä ponnisti kysymys:
Tottakai pysähdyn, jos on sen näköistä että avuntarvetta voisi olla.. Aina ei voi auttaa, mutta kohteliasta ainakin pysähtyä ja kysyä :)

FillaRilla
02.09.2014, 20.53
Tottakai jokaista fillarilla liikkeellä olevaa autetaan. Vähintään kysymys:"Kaikki hyvin?" Myönteinen vastaus ja matka jatkuu, jos ei, niin katsotaan voiko auttaa.
Itseki useimmiten avun tien päällä saanut. Viimeksi viime kesänä vieras herrasmies antoi, tai myi? ketjulukon, kun olin pulassa ihan lähellä kotia jo.

Jopoman
02.09.2014, 23.10
Tapoihin kuuluu kysyä "tarviitko apua" jos yhtään näyttää että vois tarvita. Edellyttäen toki että ei ole ihan maailmanlopun kiire itsellä.

Multa on myös tuota kysytty kun vaihdoin sisuria tien vieressä, tuntui kivalta.

janne kuivakangas
02.09.2014, 23.42
Jos Tarttee Apua autan mieleläni. .😊

VeeVee
03.09.2014, 00.00
Kysyn aina sukupuoleen, ikään tms. katsomatta.

Viime kesänä autoin yhtä n. 12-vuotiasta poikaa kun olivat kavereiden kanssa sen näköisiä, että oli jokin ongelma. Ketjut olivat pudonneet eivätkä osanneet laittaa niitä paikalleen. Samalla opastin miten ne saa paikalleen.

Tänä vuonna tullut autettua paria naista (ei harrastajia vaan pyörällä liikkuvia naisia) joiden ketjut olivat pudonneet. Pahoittelivat rasvaantuneita käsiä, mutta kyllä ne puhtaaksi saa. Ikävämpää on taluttaa pyörää useita kilometrejä.

Pro-kuskeja tuskin osaan auttaa, mutta kysyn kuitenkin voinko auttaa. Voi olla, että kuskilla ei ole sisuria tms. mukana tai on jo käyttänyt varasisurinsa.

Toisaalta kysyn yleensä poissa tolaltaan olevalta ja itkevältä tytöltä, että tarvitseeko apua jne. ja saatan auttaa tuntematonta raskaan kantamuksen kanssa, jos ei ole kiire minnekään.

Ei se ole keneltäkään pois, jos toinen sanoo, että ei tarvitse apua. Kysymisen jälkeen ei ainakaan tarvitse miettiä oliko toisella jokin suuri ongelma tai hätä.

orc biker
03.09.2014, 00.23
Pahoittelivat rasvaantuneita käsiä, mutta kyllä ne puhtaaksi saa.
Lähes poikkeuksetta voi etsiä lähistöltä jonkin oksanpätkän, jolla saa ujutettua ketjun takaisin. Jos ketju ei ole aivan jumissa jossain, niin tuolla tavoin ei tarvitse liata käsiään.

Halloo halloo
03.09.2014, 00.26
On se vaan hieno tunne, kun joku kysyy. Niin minä "tavoille opin" ja yritän levittää samaa eteenpäin.

ArtoR
03.09.2014, 09.27
Tänä kesänä, kun kaksi kertaa olen kelvin vieressä vaihtanut rengasta, ei kukaan ohi ajavista pyöräilijöistä ole sanonut mitään.

Tervehtimisestä: kuppikuntaistahan se tuppaa olemaan. Käppyräsarvikuskit moikkailevat toisilleen ja kun viikonloppuna lähdin ajelulle ilmeisesti jotensakin uskottavalla maastopyörällä, niin ensimmäinen vastaan tullut maastopyöräkuski nyökäytti tervehdyksen.

kuovipolku
03.09.2014, 09.49
Lähes poikkeuksetta voi etsiä lähistöltä jonkin oksanpätkän, jolla saa ujutettua ketjun takaisin. Jos ketju ei ole aivan jumissa jossain, niin tuolla tavoin ei tarvitse liata käsiään.

Jos on yhtä suuri idioottivaihtovirheiden tekijä kuin minä, oppii nopeasti että satulalaukussa tai ajopaidan taskussa kulkee sujuvasti mukana vanha työhanska tai rätti. (Kertakäyttökäsineetkin ovat oivia, joskin hitaampia pukea ja riisua.)

Pikkutyttöjen ja -poikien markettifillarien ketjut eivät kokemukseni mukaan yleensä putoa nätisti vaan tuppaavat jumiutumaan. Kerran ehdin jo noitua keskiön ja eturattaan väliin juuttunutta ketjua ja tuumata että tähän on oltava jokin parempikin konsti (ja myös hetken jo pelätä että joudunko lapsen edessä tunnustamaan osaamattomuuteni).

PS Otsikon aiheesta: ymmärrän hyvin ettei kaikkia kiinnosta tervehtiminen tai että kaikki eivät näe siinä mitään mieltä vähääkään vilkkaammilla pyöräilyreiteillä ja -aikoina, mutta hieman hämmentäviksi ja huvittaviksi koen ne pyöräilijät, jotka esim ohittaessaan tai ohitetuksi tullessan, tai liikennevaloissa seisoessaan kyllä noteeraavat kanssapyöräilijänsä olemassaolon ja tarkastelevat selvästikin kiinnostuneena tämän pyörämerkkiä ja yleistä habitusta, mutta eivät jostain syystä kykene edes kämmenen aavistuksenomaiseen nostoon. muusta tervehdyksestä tai - se vasta päivä olisikin - lyhyestä ystävällisestä sanavaihdosta puhumattkaan.

LJL
03.09.2014, 09.53
Myös monitoimityökalun ruuvimeisseli, kuusiokoloavain tai muu vastaava tikku on kätevä pulassa olevan neidon markettipyörän ketjun nostamiseen takaisin rattaille. Kerran jouduin käskemään pula-neidin putsaamaan sillä aikaa käsiään, kun ähersin ketjun paikoilleen (oli pikimustista käsistä päätellen hyvän hetken ährännyt ketjun kanssa paljain käsin ilman tulosta)

2cka
03.09.2014, 09.56
Itse olen kesän ajeluiden aikana tullut päätökseen etten tervehdi enää ainakaan täällä Helsingissä. Kymmenistä kädennostoista huolimatta ainut moikkaus on tullut Cervelomieheltä Mäkelänkadulla.

wanhus
03.09.2014, 10.40
Se on niin valtavan suuri trilleri tuo käden heilautus joillekin.

Täälläpäin se perinteinen esileikki jossa väijytään sopivaa hetkeä moikata saattaa johtaa moikkaamisen missaamiseen niin, ettei enää ehdi moikata kun moikannut kuski on jo ohi. Tämä tietysti johtaa siihen, ettei moikannut kuski seuraavalla kerralla moikkaa ja jos itse moikkaat etkä ehdi saada moikkaukselle vastausta, jätät myöskin seuraavalla kerralla etiketin mukaisesti moikkaamatta. Pahin tilannehan tuossa on se kolmas tapaaminen, jossa sinä sitten lähdet seuraamaan "kun et sinä, niin en minäkään" etikettiä ja vastaantuleva yrittää moikata koska väijysi edellisellä kerralla onnensa ohi ts. moikkaamisesi pääsi yllättämään koska hän jo etikettiä seurasi. Jos et millään ehdi moikata takaisin, häpeä on niin suuri että joudutte kumpikin etsimään uuden pyöräilyreitin - hän myötähäpeän ja sinä omasi takia.

Itsellä on tapana maantiepyöräillessä tervehtiä ÄÄNEEN maasto- ja hybridipyöräilijöitä. Kellon kilkattamisen sijaan läjäytän sopivan turvavälin päästä isoon ääneen "päivää" kun menen ohi niin eivät jää alle ja sydänkohtauksesta toipuessaan miettivät, kuinka kohteliaita maantiepyöräilijät ovat. Ja että jos olisivat alkaneet silloin 15 vuotta sitten itsekin polkemaan, olisivat ehkä itsekin. Toisaalta naisethan tykkäävät isoista arvista.

toripolliisi
03.09.2014, 11.32
On se vaan hieno tunne, kun joku kysyy. Niin minä "tavoille opin" ja yritän levittää samaa eteenpäin.

Näin myös täällä!

maapaa
03.09.2014, 20.14
Tänään opin, että pyöräilevää pariskuntaa ei kannata tervehtiä hymyillen, koska liian korkeilla testoarvoilla varustettu uros voi saada kohtuuttoman hepulin..

Frosty
03.09.2014, 22.27
Tänään opin, että pyöräilevää pariskuntaa ei kannata tervehtiä hymyillen, koska liian korkeilla testoarvoilla varustettu uros voi saada kohtuuttoman hepulin..
Kerro toki lisää. Kaikki likaiset yksityiskohdan ansaitsevat tulla kerrotuiksi.

Konaman
04.09.2014, 00.02
Tulee hyvä mieli, jos joku tervehtii. Noin kerran parin tunnin lenkillä täällä Treellä joku tervehtii ja/tai itse heilautan käpälää (käyräsarvisella). Maasturilla ajaessa en tiennyt edes, että tämmöistä joku harrastaa:D
Alkukesästä rengasta vaihtaessa oli paljon pyöräilijöitä liikkeellä, kun vaihdoin bussipysäkillä rengasta, kukaan ei kysynyt mitään.
About 10 ajoi ohi. Mietin, siinä voi helposti ajatella, että tollahan on homma hanskassa kun on kiekkokin jo irti..

maapaa
04.09.2014, 01.52
^^ Kävipä niin, että vastaan tuli pariskunta, joita tervehdin leveästä hymyillen peukku pystyssä ja huusin päälle vielä morot. Jostain syystä pariskunnan mies veti herneet nenään ja lähti polkemaan perään huutaen että älä flirttaile mun muijalle! Meni vähän pasmat sekaisin ja katsoin miestä monttu auki, jolloin tämä liiallista testosteronia uhkuva uros jatkoi huutamista ja yritti saada minut pysähtymään. Katsoin parhaaksi poistua paikalta ylittämällä kalevantien ja suikkaamalla harjulla menevälle polulle jonne maantietykillä ei ole asiaa.

Jopoman
04.09.2014, 10.19
^Ei stana, onnea vaan sillekin parisuhteelle!

vauhtikorjaavirheet
04.09.2014, 10.56
Pelimies olis ilmoittanut flirttailleensa sille ukolle. Mut pienestä se on kiinni joillain. Hyvää jatkoa vain noillekin, joilla ei oma riitä.

Aktiivisen arkipyöräilyn oheisharjoitteeksi täytynee ottaa vapaaottelua, jotta sit väännön alkaessa pärjää.

Santerius
12.09.2014, 17.48
Ajelin eilen Tampesterin lähialueilla. Ongelmatilanteita tuli taas vastaan.

Monet pyöräilijät moikkailevat melko huomaamattomasti, ja moikkailuihin ei ehdi vastata, jos ei ole asennoitunut moikkaamaan kaikille vähäsen. Yhden morjestavan pyöräilijän jätin Pirkkalassa vahingossa tervehtimättä (tai morjestin niin myöhään, että tuskin huomasi), seuraavaa vastaantulijaa jo tervehdin. Tästä rohkaistuneena moikkasin näkyvästi kolmelle seuraavalle, eikä yksikään vastannut. Tästä suutahtaneena päätin, etten enää moikkaa kenellekään, joka ei sitä tee riittävän ajoissa ja näkyvästi. Itse en ota aloitetta, paitsi jos on tuttuja tai seuran paita päällä molemmilla.

Helpointa ja kivuttominta näin.

kolistelija
12.09.2014, 17.52
Mitä väliä sillä on jos toinen ei moikkaa takaisin?

Moikkasin tänään maasturimiestä, hämmentävää...

Santerius
12.09.2014, 17.55
Mitä väliä sillä on jos toinen ei moikkaa takaisin?

Siitä seuraa, että moikkaaminen on turhaa. Ei ole mitään järkeä harrastaa jotain, jos vastausprosentti on noin 50 % - ellei kyseessä ole tietynlainen taloudellinen toiminta, jossa tuo olisi ihan hyvä luku. En ole koskaan ollut niin yhteisöllinen henkilö, että olisin pitänyt spontaanisti moikkaamista yleisenä toimintatapana. Mutta pitäähän sitä välillä kokeilla.

Hääppönen
12.09.2014, 18.54
Ajelin eilen Tampesterin lähialueilla. Ongelmatilanteita tuli taas vastaan.

Yhden morjestavan pyöräilijän jätin Pirkkalassa vahingossa tervehtimättä (tai morjestin niin myöhään, että tuskin huomasi), seuraavaa vastaantulijaa jo tervehdin.
Jollekin käynyt niin, että on alkanut moikkaamaan missattuaan yhden kerran. Eli turha moikkaus kantoi hedelmää jälkijättöisesti... :cool:

Esuli
13.09.2014, 08.50
Meikäläinen morjestaa varikset ja harakat. Vesillä morjestan jokaisen viitan nokassa olevan lokin. Maantiellä morjesta vähän ketä sattuu. Kun ajelee retkikamat päällä niin maaseutujen immeiset yleensä morjestaa. Hiilikuituhimmelikuskit hiukan vuntsaa onko soveliasta morjestaa rautaputkisykkeliä, jos vielä etulaukku. Niillä on monesti vielä kiire. Kiusallista tää morjestelu, pyöräilijällähän voi olla vaikka purjevene ja mulla moottoripaatti. Ja jos vahingossa morjestaa ja toinen ei vastaa, niin pitäisikö sanomalehdessä selittää toimintaansa. Yleensä ihte morjestan sykkeliä, ihmiset nyt on mitä on. Enkä mä katsokkaan kun mikä pyörä. Omankin eukonpullukan tunnistan pyörästä. Armeijassa opin , että myös kahelit voi olla " herrakorpraali". Sen jäläkeen toi murjestelu on ollut psyykkeelle vähän helpompaa.
Moniko lie amerikkalainen joka on lähtenyt ovet paukkuen kotimaahansa kun ei ole pyöröilijä moikannut.

Frosty
13.09.2014, 09.23
Lukeekohan Tuomas Kyrö tätä ketjua?

Santerius
28.09.2014, 17.27
Kukahan oli se maastopyöräiljä, jota vastaan ajoin aamusta nokiantiellä? Luulin, että morjestit ja nostin reippaasti kättä, mutta sitten tajusin, että taisitkin vain näyttää suuntamerkkiä ohitukseen lähtiessäsi. Kyllä hävetti.

Korpi
29.09.2014, 13.49
Tulee tervehdittyä melkeen kaikkia, tiellä tai maastossa, kävelijätkin, ja muut rullalliset. Takasin ei aina tervehditä, mutta yleensä kai sen takia, että eivät edes kerkeä reagoida. Kaikkihan melkeen käyvät sitä turhamaista "pitäiskö tervehtiä vai eikö pitäis tervehtiä, olisko mun pitäny tervehtiä..." ajatuksen kulkua päässään. Monasti tervehditään ystävällisen yllättyneesti takaisin.

Helsinki tyylisissä metropoleissa vähän eri, tuolla vaan ei enää järkevää tervehtiä montaa.

Moottorivehkeillä meneville olen näyttänyt enemmän keskisormea, kuin tervehtinyt. :D

puffe
29.09.2014, 13.57
Kukahan oli se maastopyöräiljä, jota vastaan ajoin aamusta nokiantiellä? Luulin, että morjestit ja nostin reippaasti kättä, mutta sitten tajusin, että taisitkin vain näyttää suuntamerkkiä ohitukseen lähtiessäsi. Kyllä hävetti.

Tosi noloa. Tunnen myötähäpeää kanssasi.

Katila
29.09.2014, 14.43
Lukeekohan Tuomas Kyrö tätä ketjua?
*reps*
Joo, se trollaa täällä keskenään ;) Ei saa enää pyörän päälläkään rauhassa mököttää issekseen.

LauriMan
29.09.2014, 21.41
Yleensä pyrin vähintään kaikkia hiemankin tosipyöräilijän näköistä lenkillä moikata.
Valitettavasti kaikki eivät vastaa tervehdykseen. :(

Kampinalle
25.10.2014, 14.07
Oltiin autolla liikkeellä, kun noin 5-vuotias poika tuli viereistä kelviä fillarillaan vastaan. Tuijotti autoa ja nosti hienosti keskisormensa pystyyn.

Ja hieman aiheesta: olen ajellut työmatkoja cyclon sijaan hybridillä. Hassua huomata, kuinka fillaristit lakkasivat vastaamasta tervehdykseeni, kun pyöräni vaihtui...

slow
26.10.2014, 22.36
Tänään sateisella hiekkatielenkillä yllättävän moni vastasi tervehdykseen.

paskalokki
27.10.2014, 13.37
Oltiin autolla liikkeellä, kun noin 5-vuotias poika tuli viereistä kelviä fillarillaan vastaan. Tuijotti autoa ja nosti hienosti keskisormensa pystyyn.

Ja hieman aiheesta: olen ajellut työmatkoja cyclon sijaan hybridillä. Hassua huomata, kuinka fillaristit lakkasivat vastaamasta tervehdykseeni, kun pyöräni vaihtui...
Tämä.

1600km hybridillä maanteitä kesällä ja yksi maantiepyöräilijä on morjenstanut Länsi-Vantaalla vähän syrjemmässä. Ostin 1,5vk sitten fatbiken ja maastossa jokainen maasturimies on tervehtinyt ennen itseä jo.

JackOja
27.10.2014, 13.43
^kyllähän maastossa tervehditään vaikkei olisi läskikään.

LJL
27.10.2014, 14.11
^kyllähän maastossa tervehditään vaikkei olisi läskikään.

Tästä tuli mieleen yksi anekdootti. Kun oli tämmöinen aika tukeva mieshenkilö, joka Tahkolla hihkaisi vaivoin ylämäessä ohittamalleen naiselle, että "läski ei jaksa!!". Kunnes huomasi, että tämä ohitettava nainen oli myös aika pyylevä. Kyseinen hihkaisija kertoi todenneensa, ettei ollut kannattanut enää siinä kohtaa sanoa yhtään mitään.

Smo
27.10.2014, 15.58
Aikoja sitten Larun silmällä syrjäsilmällä katoin että fullface-tyyppi ajelee toistapuolta vastaan, piti sitten uudestaan kattoa jolloin kaverilta nousi lapanen .. kuin myös.

Pasi Ahopelto
04.02.2015, 20.38
Olin liikkeellä paksupyörällä ja vastaan tuli Surly Big Dummy, jossa oli edessä läskikumi ja takana kapea. Kaiken lisäksi olin liikkeellä Salsalla, enkä Surlyllä, emmekä myöskään kohdanneet maastossa tai maantiellä vaan ihan arkikuljenta-alueella. Olisiko pitänyt nostaa kättä puoliksi, tai vinkata kahdella sormella (ja heittää ensiksi rukkanen nopeasti pois kädestä)? Nyt jäi hämmentyneenä kokonaan tervehtimäti.

Halloo halloo
05.02.2015, 13.02
Onko paksuille joku oma tervehdys?

TuH
05.02.2015, 20.51

Eiks se oo käsi nyrkissä ojoon ja tiukka "White Power!"

Oatmeal Stout
06.02.2015, 10.30
Eiks se oo käsi nyrkissä ojoon ja tiukka "White Power!"
Minä kun luulin sen tervehdyksen syntyneen vastaantulijoiden väistämisvelvollisuuksien ohjauksesta :o

TeroreT
06.02.2015, 10.46

Olen uusi foorumilla ja lyhyen lukemisen perusteella voi sanoa, että fättien omistajuus näyttää olevan lähellä uskontoa. Aikoinaan kristityillä oli merkki, Iktys, kalan näköinen merkki, jotta tunnistivat toisensa. Fättikuskit voisivat ottaa paksuilla viivoilla tehdyn äärettömän merkin (kuvaa fättiä), jota voi pitää autossa näkyvillä, pipossa yms. ja näin tunnistavat toisensa myös kun eivät ole ajamassa.

Mutta ihan oikeatakin asiaa, tai ainakin läheltä liippaa. Itse aina kommentoin moottoripyöräilijöitä, kun nostavat toisille kättä, joka tuntuu vähän hölmöltä. Nyt kun erilaisia maastopyöriä on metsässä enemmän ja enemmän, eikä tarvitse juuri koskaan ajaa lenkkiä ilman, että toiseen ajajaan "törmää", niin tulee helposti moikattua. Eikä se taas tunnu hölmöltä.

Nana
30.05.2015, 11.54
Tervehdin aika usein, välillä ihan kaikki, joko kättä nostamalla tai päätä nyökkäämällä. Ei ole kovin moni vielä vastannut tervehdykseen.

kuovipolku
30.05.2015, 14.21
Olen ollut huomaavani että vastausprosentti kasvaa pääkaupunkiseudulla huomattavasti kun Kehä III on jäänyt selän taakse ja on päästy ajamaan kelvittömiä teitä.

PS Syitä tervehtimättömyyteen/vastaamattomuuten ei muuten kannata lähteä ensiksi hakemaan omasta habituksesta eli väärästä pukeutumisesta tai vääränlaisesta pyörästä (vaikka nekin toki saattavat vaikuttaa asiaan). Osalla ajajista ei vain lapa (tai edes sormet) helpolla nouse, osa tervehtii vain tuttuja tai tutuksi tulleita ajajia.

Nana
30.05.2015, 15.33
^
Voi olla. Itse olen toistaiseksi pyöräillyt ainoastaan kelveillä lyhyitä ajoratapätkiä lukuunottamatta. Varmaankin maanteiden puuttumisen lähimaastosta lisäksi siksi, että joskus hybridillä ajellessani tulin kertaalleen ohiajavan auton nurin tönäisemäksi. Vaikkei siinä käynytkään pahemmin (mustelmilla selvisin) se vei suurimmat halut ajaa autojen seassa. Aion kyllä totutella pikkuhiljaa siihenkin taas.

Osaa vastaamattomuuksista selittää varmastikin myös se, että olen tervehtinyt turhan myöhään, eikä vastaantulija ole kertakaikkiaan ehtinyt siihen reagoida. Aion jatkossakin ihan keskustaa ehkä lukuunottamatta tervehtiä vastaantulevia maantiekiitureita, cyclocrossaajia, maasturikuskeja, siis fiiliksestä riippuen enemmän tai vähemmän kaikkia.

The flying Chocobo
02.06.2015, 07.36
Päinvastoin kuin Kuovipolku, minä en ole huomannut vastausprosentin oleellisesti kasvavan Kehä III ulkopuolella. Itse tulee ajeltua juuri kehän molemmin puolin. Sen sijaan pohjanoteeraus oli Turku-Salo -välillä taannoin, jossa prosentti oli nolla. Toki otoskin oli vain puoli tusinaa, enkä itse tainnut olla vakavasti otettavan näköinen kun oli sateenpitävä takki päällä, ehkä hiukan väsynyt olemus ja iha reilun kokoinen reppukin selässä ja turistina matkassa. Onko sitten niin että vääränlainen habitus merkkaa enemmän kehien ulkopuolella?

huotah
02.06.2015, 07.55
Maantiellä tuntuu pätevän sääntö, että sielukkaat eivät tervehdi sieluttomia eivätkä tiimiläiset tiimittömiä.

jperala
02.06.2015, 08.15
Maantiellä tuntuu pätevän sääntö, että sielukkaat eivät tervehdi sieluttomia eivätkä tiimiläiset tiimittömiä.

Pitäisikö ottaa mallia tuolta MC puolelta, nahkaliivit ja siihen oman kerhon merkki ? olisiko esim "BC katupyörät" tai "BC mtb". Toki voisi mennä vielä pidemmälle, omat haarat "BC mtb 29" ?
Tietenkään väärän liivin omaavaa ei morjesteta ja muutenkin toisinajattelijoita voisi kohdella kaltoin tien päällä jos sattuu näkemään, PK seudun voisi jakaa alueisiin, MTB porukalle oma ja katupyörille omat alueet missä ajella.

Olen nero !!

Markku Liitiä
02.06.2015, 09.21
Kultaisessa kolmiossa Kerava-Tuusula-Järvenpää maasturikuskit pysähtyvät polulla kohdatessaan aika usein jopa vaihtamaan muutaman sanan keskenään, vaikka eivät edes tunne toisiaan ennestään.

sledgehammer
02.06.2015, 09.53
pohjanoteeraus oli Turku-Salo -välillä taannoin, jossa prosentti oli nolla.
Pitää paikkansa :D Mäkään en jaksa enää edes morjestella, jos vastaantulijan lapa ei nouse ensin, kun ei se nouse senkään jälkeen, vaikka itse tervehtisikin. Viimeksi tosin tuolla välillä puhkesi tuubi halikon päässä ja joku ystävällinen enemmän retkihenkinen pyöräilijä tarjosi jopa apua. En tarvinnut, mutta isot propsit silti avun tarjoamisesta. Eka kerta kun osui itselle ohdalle, vaikka jonkun kerran on oltu fillari katollaan rengashommissa. Turkulaiset on, no miten sen nyt sanois, Turkulaisia :D

Hääppönen
02.06.2015, 14.28
En tiedä, mistä johtuu, mutta omakohtainen kokemus Turun talousaluuelta on se, että huononakin lajitoverin tervehtimispäivänä mörököllejä tulee vastaan n. 30%. Useimmiten kaikki moikkaa. Johtuuko vauhdista tai paremminkin sen puutteesta vai omasta asenteesta. :cool:

asb
02.06.2015, 14.30
Viikko-pari takaperin tuli vastaan mies maastopyörällä CCH:n trikoissa. Jumaliste se tyyppi ei varmaan moikkaa edes äitiään. :D

Nana
02.06.2015, 15.43
Ainiin, unohdin kokonaan mainita asustani. Eli, alkukeväästä Craftin AB Thermal pyöräilyhousut, sekä Craftin viinipun. takki ja nyt Castelli Knickersit (+ kompressio säärystimet joskus), sekä Campan pusero ja Pearl Izumin liivi, päässä Giron kypärä ja kädessä useimmiten valkoiset Pearl Izumin sormettomat, joskus Spessun sormelliset. Pyöräilyyn nuo ainakin soveltuvat.

Esuli
02.06.2015, 18.36
Kuukauven oon kiertäny läskillä Saimaan saaria. Ei ou näkyny pyöräilijöitä ku yks ja sekin liikku pacraftilla.
Tänään morjestin kolomee korppia, ilosesti vatasivat "kronk long".
Jospa seuraavaksi Fargolla lähtis pohjosiin, morjestais sitt vissiin kaikkia vaaleatukkasia cyklolla ajavia muodokkaita 35-55 v naisia.

LJL
02.06.2015, 20.04
En ole tervehtinyt pitkään aikaan ketään. Muahahhahahhaa. Haa.

slow
02.06.2015, 22.15
Huomasin..

okahkonen
02.06.2015, 22.18
Mä en ainakaan tervehdi jos on eriparin juomapullot.

TuH
02.06.2015, 23.55
Mä en ainakaan tervehdi jos on eriparin juomapullot.

Hhäääh? Ei mitään järkee tervehtiä jokaista domestiqueta, joka vastaan polkee! Yksi bidón on ehdoton maksimi!